View Full Version : Dna:n asiakaspalvelu jälkijunassa
Ajattelin päästä helpolla ja kysyä Dna:n asiakaspalvelusta wap-, mms- ja e-mail asetukset uuteen luuriini (SE t68i). Wappi ja mms hoitui tyylikkäästi tekstiviestillä mutta siihen se tietämys sitten loppuikin... väitettiin kivenkovaan että tällä SE68i:llä ei pysty ollenkaan käyttämään sähköpostia!! heheh.. Selvitin itse asetukset ja soitin heille ja kerroin miten toimitaan jos haluaa saada sähköpostiasiakkaan toimimaan kyseisessä luurissa. Ei kiitetty vaan oltiin jopa v*****tuneen oloisia. Tuli myös jotenkin sellainen olo, etteivät varmasti päivitä ohjetta tietoihinsa. Hohhoijjaa.... :D
DNAn asiakas palvelu ei ole Sony Ericssonin tukinumero.
Tosin kyllä heidän pitää tietää SMTP palvelin, mutta en tiedä olitko sitä edes kysynyt.
Juuri näin eli periaatteessa operaattoreilla ei tarvitse tietää puhelinlaitteiden kaikkia ominaisuuksia, mutta jotkut operaattorit, hyvän asiakaspalvelun nimissä, opastavat myös päätelaiteasioissa. Perusasetukset (wap, wap gprs, mms) kuuluvat operaattoreille(ovat heidän palveluitaan). Mutta ei silti varmaan ole pahaksi tietää, esimerkiksi missä laitteissa on email client jne...
Tosin kyllä heidän pitää tietää SMTP palvelin, mutta en tiedä olitko sitä edes kysynyt.
No joo tottahan toi on siis että ei ole tukinumero, mutta kyllä varmasti aika paljon heiltä sitä kysellään, eli olisi mielestäni todella hyvää palvelua tietää se. Esim. Telian asiakaspalvelussa osa henkilöistä tiesti sen hyvin.
Toi SMTP palvelin taas menee just päinvastoin, eli sitä ei heidän pidä tietää vaan se pitää tietää henkilön itse. (kun lähettää oman email palveluntarjoajansa smtp-serverin kautta.)
@hogan76, olen samaa mieltä. Varsinkin tällaisen iäkkäämmän puhelinmallin asetukset pitäisi olla hanskassa, eikä ainakaan väittää ettei sähköposti toimi siinä ollenkaan. Voihan tosin olla niin että nokioiden asetukset heillä ovat hyvinkin hallussa, onhan se paljon yleisempi merkki.
Toi SMTP palvelin taas menee just päinvastoin, eli sitä ei heidän pidä tietää vaan se pitää tietää henkilön itse. (kun lähettää oman email palveluntarjoajansa smtp-serverin kautta.)
eli juurikin EI näin... =)
vaan ainakin mulla on 7650:n ja sähköpostien (luukku.com, dna-mail sekä MbNet) ollut juuri niin, että ainoa smtp-servu mikä pelittää on mail.dna044.com. ja tämän ohjeen minulle antoi myös Mikrobitin tekninen neuvoja... palveluntarjoajien omilla smtp-servoilla ei mailinlähettäminen ole suostunut pelittämään. pop3/imap -servot tietysti kullakin omat...
Toi SMTP palvelin taas menee just päinvastoin, eli sitä ei heidän pidä tietää vaan se pitää tietää henkilön itse. (kun lähettää oman email palveluntarjoajansa smtp-serverin kautta.)Kuten "koutsa" yllä jo oikaisi.
SMTP palvelimena käytetään internetyhteyden SMTP palvelinta, _ei_ sähköpostipalvelun tarjoajan SMTP palvelinta. GPRS yhteyttä käytettäessä SMTP palvelin on käytännössä GSMoperaattorin tai sitä lähellä olevan tahon.
On toki mahdollista että nämä kaikki ovat samoja, eli siis operaattori tarjoaa sähköpostipalvelun.
Asiaa voi verrata kirjepostiin, postikortti lähetetään sieltä missä ollaan, eikä kipitetä kotiin ja laitetta siellä postiin.
Lähettäjäkis niin kirjepostissa kuin emailissa laitetaan mitä itse halutaan riippumatta missä ollaan ja sen tiedon oikeellisuutta ei kukaan tarkista. Lähettävä postitoimisto lyö korttiin leiman, kuten lähettävä SMTP palvelin, mistä voi päätellä mistä pain posti on tulossa (ei sitä keneltä)
Tuleva palvelin pitää itse tietää (POP3/IMAP4) ja tämän kanssa ei GPRS operaattorilla ole tekemistä.
eli juurikin EI näin... =)
vaan ainakin mulla on 7650:n ja sähköpostien (luukku.com, dna-mail sekä MbNet) ollut juuri niin, että ainoa smtp-servu mikä pelittää on mail.dna044.com. ja tämän ohjeen minulle antoi myös Mikrobitin tekninen neuvoja... palveluntarjoajien omilla smtp-servoilla ei mailinlähettäminen ole suostunut pelittämään. pop3/imap -servot tietysti kullakin omat...
Yksinkertaisesti: ulospäin lähtevän postin palvelin (smtp) tulee internet-palveluntarjoajalta (tässä tapauksessa dna), ja se todellakin tulee osata asiakkaille neuvoa. Sisäänpäin tulevan postin palvelin tulee email-palveluntarjoajalta (vaikkapa esim. hotmail, luukku jne), ja sitä ei tietenkään kukaan voi tai kenenkään tarvitse esim. dna:n aspassa tietää.
Ja varmaankin tässä tapauksessa heillä ole ollut hajuakaan toimiiko tuossa luurissa sähköposti vai ei, mutta koska sitä ei heidän listassaan ole lukenut niin ovat voineet väittää olevansa asiasta varmoja. Joskus kauan sitten vilkuillessani gprs-asetuksia dna:n sivuilta, totesin listasta puuttuvan useita käytössä olevia malleja. Siellä kun on erikseen "joka" luurille (ainakin ollut) asennusohjeet gprs-yhteyttä varten. Ei ne vissiin kovin usein, tai ainakaan tarkasti niitä uusia markkinoille tulevia luureja lisää sinne ohjeisiinsa.
Edit: Plääh.. ja sovelias selosti ensin palvelimet. Oon vähän _hidas_ ku muka työskentelen tässä samalla :P
Ja varmaankin tässä tapauksessa heillä ole ollut hajuakaan toimiiko tuossa luurissa sähköposti vai ei, mutta koska sitä ei heidän listassaan ole lukenut niin ovat voineet väittää olevansa asiasta varmoja.
Samaa voisi sanoa kuuluvuudesta. Olen vähän ymmärätänyt että heillä on lista tuetuista puhelimista. Kun olen tehnyt ilmoituksia kuuluvuusongelmista ja pyytäneet puhelimen merkin ja mallin, niin ovat sanoneet että heidän verkko ei tue minun käyttämää puhelinmerkkiä. Elikäs dna taitaa tukea vain yleisimpiä merkkejä ja niistäkin vain kaksitaajuusmalleja. Täten voisi luulla että eksottisia kaksitaajuusmalleja kyseisen verkkoon ei saisi liittää. Mainittakoon vielä ellei kaikille ole jo tiedossa että käytössä on Benefon.
Ja varmaankin tässä tapauksessa heillä ole ollut hajuakaan toimiiko tuossa luurissa sähköposti vai ei, mutta koska sitä ei heidän listassaan ole lukenut niin ovat voineet väittää olevansa asiasta varmoja.
Samaa voisi sanoa kuuluvuudesta. Olen vähän ymmärätänyt että heillä on lista tuetuista puhelimista. Kun olen tehnyt ilmoituksia kuuluvuusongelmista ja pyytäneet puhelimen merkin ja mallin, niin ovat sanoneet että heidän verkko ei tue minun käyttämää puhelinmerkkiä. Elikäs dna taitaa tukea vain yleisimpiä merkkejä ja niistäkin vain kaksitaajuusmalleja. Täten voisi luulla että eksottisia kaksitaajuusmalleja kyseisen verkkoon ei saisi liittää. Mainittakoon vielä ellei kaikille ole jo tiedossa että käytössä on Benefon.
Tuon(kin) perusteella vaikuttaa tosiaankin siltä ettei paljon jakseta panostaa ainakaan rautapuoleen (jos nyt luureista voi noin sanoa). Kun on tietoa ja ohjeita yleisimmille malleille, niin suurin osa asiakkaista ei valita. Ja enpä tiedä olisiko tuo nyt heille niin ylitsepääsemättömän suuri vaiva tosiaan ottaa edes selvää mikä palvelu toimii milläkin luureilla..
Tuon(kin) perusteella vaikuttaa tosiaankin siltä ettei paljon jakseta panostaa ainakaan rautapuoleen (jos nyt luureista voi noin sanoa). Kun on tietoa ja ohjeita yleisimmille malleille, niin suurin osa asiakkaista ei valita. Ja enpä tiedä olisiko tuo nyt heille niin ylitsepääsemättömän suuri vaiva tosiaan ottaa edes selvää mikä palvelu toimii milläkin luureilla..
Kaikkein hauskinta on se että sanoivat noin sellaisesta puhelimesta, jolle nettisivustolta löytyy jopa wap-asetukset. Hyvin menee.
Lisäsys1:
Kuitenkin ovat nyt ottaneet jo lusikan kauniiseen käteen ja ottaneet todesta nämä minun kuuluvuus ongelmat. Tänään soittivat takaisin tekniseltä puolelta ja kertoivat että parannuksia tehdään. Tarkkaa aikataulua eivät osanneet kertoa, mutta jotain kuitenkin. Valitettavasti odottavan aika on aina pitkä. Täytyy vielä miettiä että jaksanko vielä odottaa vai liittymä vain vaihtoon.
Ja enpä tiedä olisiko tuo nyt heille niin ylitsepääsemättömän suuri vaiva tosiaan ottaa edes selvää mikä palvelu toimii milläkin luureilla..On siitä jokatapauksessa oma vaivansa, ja riippuen organisaatiosta miten asioita hoidetaan voi tiedonkulku olla vähän kankeaa.
Mutta sinänsä mainitussa tapauksessa yleispimien mallien testaaminen luulis kohtuu helpolla onnistuvan, kun ei noita palveluita kovinpaljoa ole.
Tietääkseni dna liittymän toimivat vain kaksitaajuuspuhelimilla, ainakin heidän nettisivujen perusteella.
ettei laite toimi tai ettei asiakas tarvitse jo maksamaansa palvelua.
Tietääkseni dna liittymän toimivat vain kaksitaajuuspuhelimilla, ainakin heidän nettisivujen perusteella.Kyllä siellä yksitaajuus koneet toimii, mutta vain rajoittuneesti
Sinänsä kaksitaajuus GSM ei vielä riittä että voi käyttää heidän verkkoaan kaikkialla, pitäisiä ainakin lisätietona mainita että 900/1800Mhz GSM, tai muuten selvittää tilanne.DNAn asiakas palvelu ei ole Sony Ericssonin tukinumero.Tosin kyllä heidän pitää tietää SMTP palvelin, mutta en tiedä olitko sitä edes kysynyt.ettei laite toimi tai ettei asiakas tarvitse jo maksamaansa palvelua.Tuota, en ihan ymmärtänyt.
Aika jännä juttu! Mä olen aina käyttänyt e-mail palveluntarjoajan smtp:tä enkä siis koskaan Telian, tai nyt sitten DNA:n , ja aina on postit lähtenyt.
En siis nytkään tiedä miksi mun pitäisi vaihtaa smtp palvelimeni DNA:n palvelimeksi, kun kerran hyvin pelaa. Kerrottakoon, että kyseinen palvelin on smtp.gmx.net . Ehkäpä noudatan periaatetta 'älä korjaa sitä mikä ei ole rikki' ja pidän entisen asetukseni, vaikkakin näin edustan siis harhaoppisuutta!! :D (joke :) )
Lisäyksenä vielä että toinen email smtp palvelin jota olen käyttänyt, on Nicin
smtp.nic.fi - tai siis nykyään vissiin saunalahden alaisuudessa vai mikä jippii nyt sitten onkin.
Yksinkertaisesti: ulospäin lähtevän postin palvelin (smtp) tulee internet-palveluntarjoajalta (tässä tapauksessa dna), ja se todellakin tulee osata asiakkaille neuvoa.
Uskon että näin pitäisi olla, (vaikka siis mulla toimii kyllä email palveluntarjoajan smtp-serveri-asetuksellakin) . Mutta sittenhän oli epäloogista että Dna:n asiakaspalvelun henkilö kysyi: "Niin sulla on siis tiedossa email palveluntarjoajan pop ja smtp palvelimet ym asetukset" vastasin kyllä.
Noi ericsonin asetuksethan saa suoraa ericssonin sivuilta viestinä puhelimeen.
Se on aika simppeli juttu.. muuta kuin valita operaattori.. ja vastaus muutmaan kysymykseen ja antaa oma numero.
Jos yhteytenä on dna-gprs, silloin käytetään dna:n lähtevää palvelinta, jos yhteys on datapuhelu, käytetään yhteyden tarjoajan palvelinta. Eli aina lähtevän postin palvelin on internet-yhteyden tarjoajan palvelin.
Jos yhteytenä on dna-gprs, silloin käytetään dna:n lähtevää palvelinta, jos yhteys on datapuhelu, käytetään yhteyden tarjoajan palvelinta. täällä Telia-Online gprs - ja näyttää pelaavan millä tahansa smtp-palvelimella (siis tietenkin jolta mulla on olemassa sähköpostiosoite ja se määriteltynä puhelimeen)
kyllä mullakin on toimnu muut smtp palvelimet kuin radiolinjan oma.
Aika jännä juttu! Mä olen aina käyttänyt e-mail palveluntarjoajan smtp:tä enkä siis koskaan Telian, tai nyt sitten DNA:n , ja aina on postit lähtenyt.
En siis nytkään tiedä miksi mun pitäisi vaihtaa smtp palvelimeni DNA:n palvelimeksi, kun kerran hyvin pelaa. Kerrottakoon, että kyseinen palvelin on smtp.gmx.net . Ehkäpä noudatan periaatetta 'älä korjaa sitä mikä ei ole rikki' ja pidän entisen asetukseni, vaikkakin näin edustan siis harhaoppisuutta!! :D (joke :) )
smtp.nic.fi - tai siis nykyään vissiin saunalahden alaisuudessa vai mikä jippii nyt sitten onkin.
Mikähän tämän viestin idea oikein oli?
Dna (kuten lähes kaikki muutkin Internet/GSM operaattorit) tarjoaa asiakkailleen SMTP-palvelimen, jota voidaan sitten käyttää vain dna:n IP-avaruudesta. Viestin lähettäminen DNA:n SMTP-palvelimen kautta onnistuu myös muualta käyttämällä hyväksi SMTP authentikointia. Tunnukseksi vain oma DNA -tunnus ja salasanaksi oma DNA -salasana. Ja luonnollisesti saapuvat postit pitää hakea juuri siltä omalta palvelimeltaan.
Voi toki olla SMTP-palvelimia (kuten näköjään tämä sinun mainostamasi smtp.gmx.net) jotka hyväksyvät yhteydet mistä tahansa osoitteesta. Tälläinen palvelimen "konfigurointi" on kuitenkin todellinen tietoturvariski, kun kuka tahansa mistä tahansa IP:stä voi ottaa palvelimeen yhteyttä ja käyttää sitä esim. spammin lähettämiseen. Toki tämä em. authentikointi estää tämän.
Jos yhteytenä on dna-gprs, silloin käytetään dna:n lähtevää palvelinta, jos yhteys on datapuhelu, käytetään yhteyden tarjoajan palvelinta. Eli aina lähtevän postin palvelin on internet-yhteyden tarjoajan palvelin.
Tai jos käytetään datayhteyttä DNA:n soittosarjaan, käytetään DNA:n smtp-palvelinta ;)
täällä Telia-Online gprs - ja näyttää pelaavan millä tahansa smtp-palvelimella (siis tietenkin jolta mulla on olemassa sähköpostiosoite ja se määriteltynä puhelimeen)Ei se Teliasta johdu, vaan siitä että käytät jotain huit hapeli email palvelua.
Tuollaiset avoimet SMTP palvelimet ovat monilla spmmi mustilla listoilla, mikä tarkoittaa ettei postisi mene moneenkaan paikkaan välttämättä perille.
On myös sellaisia lähteviä/tulevia palvelimia jotka lukemisen jälkeen antavat lähettää postia, jotka siis toimivat yhteydestä riippumatta.
Sitten on vielä tunnistusta tukevia palvelimia, joiden kautta voidaan myös lähettää. kuten täällä on jo kerrottukkin.
Hehhee... hyvät jatkot! :D
>Ei se Teliasta johdu, vaan siitä että käytät jotain huit hapeli email palvelua.
>Tuollaiset avoimet SMTP palvelimet ovat monilla spmmi mustilla listoilla, >mikä tarkoittaa ettei postisi mene moneenkaan paikkaan välttämättä perille.
Postit menee perille.. Milläs sitten selität sen että postit lähtevät kaikilla, myös suomalaisilla smtp-palvelimilla? Eli meniköhän vähän vikaan? Tässähän on kokeiltu nicillä, saunalahdella, vapaalla.orgilla, soneralla. Ovatko nämä kaikki huithapeleita?
Saksalainen GMX vaatii authenticationin eli ei missään nimessä ole 'avoin' smtp palvelin. Spämmin suhteen he ovat edellä kaikkia tietämiäni suomalaisia e-mail palveluntarjoajia, siellä on hyvinkin heuristiset spamminblokkaajat käytössä, jopa ilmaistileillä, jollainen mullakin on käytössä
Olis kait jokseenkin soveliasta ensin edes hiukan selvittää asioita, että tietää, mistä puhuu. Nyt kun kelaan taaksepäin, tulee deja-vu ilmiö: olen soveliaasti ollut ennenkin samanlaisessa tilanteessa! :D
Mikähän tämän viestin idea oikein oli?
.
Kandeis varmaan lukea koko threadi, ettei vain tätä yksittäistä viestiä, jos ei sittenkään homma aukea, en voi auttaa asiaa!
Postit menee perille.. Milläs sitten selität sen että postit lähtevät kaikilla, myös suomalaisilla smtp-palvelimilla? Eli meniköhän vähän vikaan? Tässähän on kokeiltu nicillä, saunalahdella, vapaalla.orgilla, soneralla. Ovatko nämä kaikki huithapeleita?Ei mene, yksittäisellä voi mennä, jos SMTP palvelinmen ylläpitäjä on niin halunnut, mutta tällöin ei suoranisesti ole kyse Telian teknisistä ratkaisuista.
Olis kait jokseenkin soveliasta ensin edes hiukan selvittää asioita, että tietää, mistä puhuu.Toki yritän selvittää enen väitteitäni, ja joskus olen erehtynyt, en sitä kiellä. En ole SMTP asioiden asiantuntuija, mutta tämä nyt on aika perus kauraa eli pysyn kannassani mitä aijemmassa viestissä sanoin.
Postit menee perille.. Milläs sitten selität sen että postit lähtevät kaikilla, myös suomalaisilla smtp-palvelimilla? Eli meniköhän vähän vikaan? Tässähän on kokeiltu nicillä, saunalahdella, vapaalla.orgilla, soneralla. Ovatko nämä kaikki huithapeleita?
En ole pahemmin kaikkia viestejä lukenut, mutta pakko kommentoida hieman. Vapaalla.orgin SMTP-palvelimen kautta on mahdollista lähettää kaikilla suomalaisten operaattoreiden osoitteista sähköpostia, mutta käyttäjän on rekisteröidyttävä Vapaalla.orgin sähköpostiin, muutoin Vapaalla.orgin SMTP-palvelimen kautta ei viestien lähettäminen onnistu. Palvelin tunnistaa käyttäjän tässä tapauksessa käyttäjätunnuksesta ja salasanasta.
>Ei mene, yksittäisellä voi mennä, jos SMTP palvelinmen ylläpitäjä on niin halunnut, mutta tällöin ei suoranisesti ole kyse Telian teknisistä ratkaisuista.
Turha väitös...
Itse kait sen tiedän parhaiten meneekö mun postit perille vai ei. (Jos ei menisi, kait sitten laittaisin sen DNA:n smtp:n sinne asetuksiin.) Jeps... homma alkaa polkea paikallaan.. alan lopettelemaan.
En ole pahemmin kaikkia viestejä lukenut, mutta pakko kommentoida hieman. Vapaalla.orgin SMTP-palvelimen kautta on mahdollista lähettää kaikilla suomalaisten operaattoreiden osoitteista sähköpostia, mutta käyttäjän on rekisteröidyttävä Vapaalla.orgin sähköpostiin, muutoin Vapaalla.orgin SMTP-palvelimen kautta ei viestien lähettäminen onnistu. Palvelin tunnistaa käyttäjän tässä tapauksessa käyttäjätunnuksesta ja salasanasta. muokkedee,
Olen vapaalla.orgin asiakas!
Turha väitös...
Itse kait sen tiedän parhaiten meneekö mun postit perille vai ei. (Jos ei menisi, kait sitten laittaisin sen DNA:n smtp:n sinne asetuksiin.) Jeps... homma alkaa polkea paikallaan.. alan lopettelemaan.Tunnen Telian liittymän ja tiedän että sen kautta ei voi käyttää useita mainitsemiasi SMTP palvelimia. Olen myös asian kokeillut.
Kuten ensimmäisessä vastauksessani totesin niin osa SMTP palvelimista tukee tunnistusta, jolloin jos clientti tuota tukee voi käyttää ko palvelinta riippumatta yhteydestä.
Kuten aijemmin mainitsin jotkin SMTP palvelimet tukevat lähettämistä verkon ulkopuolelta, jos samassa koneessa/palvelussa olevalta POP3/IMAP palvelimelle ensin kirjaudutaan, tämä tietenkin edellyttää että on tunnukset ko palvelimelle.
Jotkin palvelimet saattavat sallia sähköpostin lähettämisen ko palvelimen omaan osoite avaruuteen.
Näillä asioilla ei taasen ole mitään tekemistä Telian GPRS yhteyden kanssa.
Muuten aivan turha väittää että soneran, kolumbuksen, vapaalla.orgin, saunalahden jne. SMTP palvelimien kautta voi mitään lähettää heidän verkon ulkopuolelta, Jos näin olisi pitää asiasta tehdä ilmoitus ylläpitäjälle että sulkevat tuollaisen mokan, myös huomioitava etteivät niistä kaikki tue edes tunnistusta.
Itse käytän tunnistustatukevaa SMTP palvelinta sen takia ettei tarvitse tuoata lähtevää palvelinta olla aina säätämässä yhteyden mukaan.
Jos olet eri mieltä, niin pieni perustelu olisi poikaa.
>Muuten aivan turha väittää että soneran, kolumbuksen, vapaalla.orgin, >saunalahden jne. SMTP palvelimien kautta voi mitään lähettää heidän >verkon ulkopuolelta
Ainahan se lähetetään heidän verkkonsa ulkopuolelta tässä tapauksessa - ja kuten tiedät, POP3 käyttäjätunnus ja salasana-yhdistelmä tarvitaan valtuutukseen.
Ainahan se lähetetään heidän verkkonsa ulkopuolelta tässä tapauksessa - ja kuten tiedät, POP3 käyttäjätunnus ja salasana-yhdistelmä tarvitaan valtuutukseen.Argh, toki jos SMTP palvelin tukee tunnistusta ja ko palvelimelle on tunnukset, POP3 on erikseen. Tuohan käyty moneen kertaan läpi.
Mutta et voi mennä neuvoon käyttäjää jolla vaikka saunalahden sähköposti että hei sä voit käyttää soneran SMTP palvelinta Telian GPRS yhteydellä. Vaan sinu pitää neuvoa häntä käyttämään Telian(gprs) SMTP palvelinta ja homma toimii riippumatta clientista.
Ja kaikki mainitsemasi SMTP palvelimet eivät tue tunnistusta. (jolleivat sitten juuri ole alkaneet)
Muistaakseni (ainakaan kaikilla sw versiolla) käyttämäsi puhelin ei tue SMTP palvelimelle kirjautumista..
T68:n email clientti on siinä mielessä erikoinen että se kirjautuu tulevaan palvelimeen enenkuin se lähettää emailin, tästä seuraa se yksi erikois tapaus että osa SMTP palvelimista jotka ovat kytköksessä tulevaan palvelimeen sallivat lähettämisen verkon ulkopuolelta.
Tästä varmaan johtuu käsityksesi että mitä tahansa voidaan käyttää.
Enkä mitenkään voinut olettaa että sinulla on noihin kaikkiin esimerkki palvelimiin tunnukset ja ei ainakaan voi olettaa että kaikilla muilla on niihin tunnukset.
Mutta kaikilla email palveluilla ei ole tarjolla SMTP palvelua ensinnäkään tai se on erillinen, johon siis omat tunnukset millä ei välttämättä ole mitään tekoa POP3 tunnuksien kanssa, taikka siitä ei voi ollenkaan lähettää verkon ulkopuolelta (usein domain/web hotelleilla)
Niin en oikein ymmärrä aijempaa avautumistasi, varsinkaan kun nuo erikoistapaukset käyttiin sitä enen läpi.
Ja kaikki mainitsemasi SMTP palvelimet eivät tue tunnistusta.
Jos tiedät, niin voisitko kertoa mitkä noista edellämainituista ei tue?
Jos tiedät, niin voisitko kertoa mitkä noista edellämainituista ei tue?2 niistä ei ainakaan ole silloin toiminut kun joskus olen kokeillut, mutta en ala nimeämaan enenkuin kokeilen (eli siis löydän tunnukset jostain) tilanne on voinut toki muuttua.
Vakikäytössä on mm. sellaisia palvelimia missä ei SMTP palvelua ulkopäin käytössä edes kirjautumalla, eli käytän muuten kokonaan toista palvelinta, mitkä eivät toki kuulu tuohon listaan, vaikka osa kotimaisia on.
No mm. mielestäni smtp.inet.fi ei tue asiaa. toki en tuon osalta nykytilannetta ala kiistään.
> T68:n email clientti on siinä mielessä erikoinen että se kirjautuu tulevaan palvelimeen enenkuin se lähettää emailin, tästä seuraa se yksi erikois tapaus että osa SMTP palvelimista jotka ovat kytköksessä tulevaan palvelimeen sallivat lähettämisen verkon ulkopuolelta.
Tästä varmaan johtuu käsityksesi että mitä tahansa voidaan käyttää
Siis eihän se oo mikään mun "käsitys", vaan koeteltua ja havaittua tietoa, no, tietenkään en voi sanoa 'mikä tahansa' smtp palvelin, mutta siis nämä mitkä olen kokeillut. Puhelimista olen käyttänyt samalla tavoin t68i:n lisäksi t300:a.
> T68:n email clientti on siinä mielessä erikoinen että se kirjautuu >tulevaan palvelimeen enenkuin
Mulla on sellainen käsitys, että se ei ole email clientista johtuva asia, vaan käsittääkseni sähköpostipalvelin voidaan konffata erilaisiin valtuutusmuotoihin, ja yleinen tapa on se, että ennen tarkastetaan uusi tuleva posti ennenkuin lähetetään lähtevä. eli yhteenvetona: tietääkseni ei ole email ohjelmasta johtuva toimintatapa. Vai olenko tässä väärässä? Sillä tästä en ole 100% saletti. Mielestäni olisi luonnollista että sähköpostipalvelin ja sen ylläpito voisivat määritellä nämä asiat, eikä yksittäinen sähköpostiohjelma voisi omilla rutiineillaan ikään kuin 'huijata' palvelinta.
eli yhteenvetona: tietääkseni ei ole email ohjelmasta johtuva toimintatapa.Juurikin email clientista johtuva tapa, jota käytännössä käyttää r520/T68:n ja muut missä sama softa.
Tästä seuraa se ongelma että ko laitteilla ei voi lähettää sähköpostia jollei käyttäjällä ole tunnuksia johonkin avoimeen pop3/imap4 laatikkoon (No MMS viestilla toki voi) eli siis ko laite ei aloita lähettämistä jos se ei ole päässyt tulevaan laatikkoon kiinni, vaikka kuinka olisi oikein lähtevä palvelin.
Monissa muissa luureissa ja PCn sähköposti ohjelmissa ei käydä ensin lukemassa vaan lähetetään heti.
Mielestäni olisi luonnollista että sähköpostipalvelin ja sen ylläpito voisivat määritellä nämä asiat, eikä yksittäinen sähköpostiohjelma voisi omilla rutiineillaan ikään kuin 'huijata' palvelinta.Sähköposti asiat ovat vanhoja speksejä ja sinänsä selkeitä, uutta siellä rintamalla on oikeastaa tuo SMTP palvelimen tunnistus ja kirjautumisen salaus. Vanhoja standarteja ei voida jättää tukematta. Eikä palveluntarjoaja voi tietää mitä asiakas haluaa.
Uutta ja sähköpostintarjoajan puoleta kikkailua on tuo lupa antaa lähettää verkonulkopuolelta, jos juuri kirjautunut tulevaan laatikkoon.
Siis eihän se oo mikään mun "käsitys", vaan koeteltua ja havaittua tietoa, no, tietenkään en voi sanoa 'mikä tahansa' smtp palvelin,Niin tosiasia on ettei noista maintsemistasi palvelimista mikään ei toimi ko koneissa Telian GPRSllä, kuin ehkä vain siinä tilanteessa että käytetään tulevana palvelimena samaa ja että siihen on tunnukset ja käytetään ko softaa tai kirjaudutaan SMTP palvelimeen. Tällä tarkoitin että tästä sinulle tuli tuo käsitys.
Vuosia sitten olivat SMTP palvelimet usein avoimia, ja "oman" palvelimen kautta pysty lähettään vaikka olisi "toisessa" verkossa, mutta Spamääjät pilasivat homman.
vBulletin v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Käännös G-man.