PDA

View Full Version : Mikä on sopiva 8-vuotiaan puhelin??

pagge
01.07.03, 17:43
Nyt on sitten aiheellista ostaa tokaluokkalaiselle puhelin. Mikä mahtaisi olla sopiva malli? Motorola C332?? Siemens A50?? Siemens A55?? Joku muu, mikä?
Vaatimuksena siis edullinen hinta, luotettavuus, kestävyys ja kohtuullisen helppo käyttö.
Hinta saisi olla alle 100€.

yellow
01.07.03, 17:47
Nyt on sitten aiheellista ostaa tokaluokkalaiselle puhelin. Mikä mahtaisi olla sopiva malli? Motorola C332?? Siemens A50?? Siemens A55?? Joku muu, mikä?
Vaatimuksena siis edullinen hinta, luotettavuus, kestävyys ja kohtuullisen helppo käyttö.
Hinta saisi olla alle 100€.

OT: miksi sen pitaisi olla helppokayttoinen. Eiko tuon ikaiset juuri ole taitavia teknistenlaitteiden kayttajia? Eiko oli lisaksi hyva olla jotain peleja?

Nemesis-88
01.07.03, 17:57
Tästä samasta aiheesta on aikasempikin "puhelin lapselle" topic. Koitin haulla ettiä linkkiä mutta haku löytää kaiken muun :)

Seriaali
01.07.03, 18:03
Vanha kunnon 3310!

arivi
01.07.03, 18:08
Itse ostin R600:sen 10vuotiaalle, oppi nopeasti peruskäytön. Ja lataa iskän P800:sen telakalla. Hintaa oli Gigantissa 99e.

WS
01.07.03, 18:09
Itsekin olen tuon 3310:n kannalla. Se on kestävä ja valikot ovat selvät toisin kuin esim. siemensseissä.

timbulaano
01.07.03, 18:13
Tarviiko 8-vuotias puhelinta???

qwerty987
01.07.03, 18:16

eikös tämä ole hieman olosuhteista ja vanhemmista kiinni?

Seriaali
01.07.03, 18:30

eikös tämä ole hieman olosuhteista ja vanhemmista kiinni?
On.

muokkedee
01.07.03, 18:32

Kyllä ilmeisesti nykyään. Itse en tuon ikäiselle puhelinta ostaisi, mutta se on jokaisen vanhemman oma päätös. Sitten kun lapsi on 10-vuotias, niin voisin asiaa harkita.

yellow
01.07.03, 18:39

Kukapa meista sita nyt ihan oikeasti tarvitsee?

desentera
01.07.03, 18:40
Osta sille penskalle 3310 ja tutti kaupan päälle! :-) Sillä 3310 on aika helppokäyttöinen ja hintakaan ei ole mikään päätä huimaava... Ja toki siitä pari mukavaa peliäkin löytyy aikaa tappamaan.

personal jesus
01.07.03, 18:46
A50:tä on saanut jopa alle 80,- ja niin on Motorola T190:ääkin, mutta jälkimmäistä en kuulopuheiden mukaan uskalla suositella kellekään. ;) Viiskymppinen mutsini on hyvin tyytyväinen A50:een.

Jombe
01.07.03, 18:57

Niinpä, Yellow. Kännykkä vain helpottaa elämää, ei sitä kukaan tarvitse.

yellow
01.07.03, 19:10

Niinpä, Yellow. Kännykkä vain helpottaa elämää, ei sitä kukaan tarvitse.

Niin, miksei se siis helpottaisi myos 8-vuotiaan ja hanen vanhempien elamaa.

Eiko 3510i olisi hyva lapselle. Saisi vaihdettua soittoaania, taustakuvia ja olisi pelejakin. Kuka niita peleja tarvitsee ellei lapset. Nokia olisi varmaan muutenkin varma valinta. Kaikilla lienee sellainen. Ei tulisi kukaan kiusaamaan erilaisuudesta;).

Jombe
01.07.03, 19:16
Eiko 3510i olisi hyva lapselle. Saisi vaihdettua soittoaania, taustakuvia ja olisi pelejakin.
Niin ja saisi ladattua pelejä, kun on se J2ME:kin... :) Paitsi, että mommy ja daddy eivät varmaan ilahtuisi kovinkaan paljon, kun lasku koostuu pelkästään sisältöpalveluista... ;D

per
01.07.03, 19:22
Sopivia on Nokia 33xx tai 6110 tai 5110 tai jokin t18-20-28 erkki tai miksi ei a-c55 siemens.

Näkisin kuitenkin että rikkoutumis/katoamisriski on niin suuri että 100 euroa en puhelimeen laita.

Oma likka 8-v. on käyttänyt 5110 ja nyt 3330 ja molemmat on ollu 25 euron ostoksia.

Tuon ikäinen lapsi tarvitsee puhelinta että sen perässä pysyy kun hän tulee koulusta 14.00 ja itse olen kotona vasta 16.30-17.00. Ja että hän voi soittaa jos on tarve joko isälle/äidille tai isovanhemille jne.

Kehoittaisin teitä sinkkupoikia olemaan vähemmän teräviä kommenteissanne kunnes teillä on oma 8-v. jonka kanssa tsemppaatte. ;-)

yellow
01.07.03, 19:24
Kehoittaisin teitä sinkkupoikia olemaan vähemmän teräviä kommenteissanne kunnes teillä on oma 8-v. jonka kanssa tsemppaatte. ;-)

?

Jombe
01.07.03, 19:26

?
? Mistäs tiedät mitä me ollaan? :) Ja ollaanko me oltu liian teräviä kommenteissamme!?

veppis
01.07.03, 19:55

Jos perheessä on lankapuhelin, niin en näe mitään tarvetta hankkia pienelle lapselle matkapuhelinta. Jos on tarve koko ajan pitää lapsi luurin päässä, niin sitten on jotain elämänrytmissä vikana. Mikäli kotona ei ole lankalinjaa, niin sitten matkapuhelimen hankinta on ihan ymmärrettävää.

Toisaalta ei sitä kännykkää koko aikaa tarvitsisi mukana kantaa, maailma on jo täynnä säälittäviä kännykkäriippuvaisia...

muumimamma
01.07.03, 20:03
meillä ostettiin juuri tänään syksyllä kouluun menevälle lapselle nokian 2100, koska lapsi joutuu syksyllä tulemaan tyhjään kotiin koulusta. Puhelinta ei ole meillä ainakaan tarkoitus antaa kouluun mukaan vaikka muuten olisikin mukana...nytkin tädin luona mökillä....
Mielestäni ostos oli hyvä, vaikka ei lapsi osaa vielä kuin soittaa isille ja äitille sekä vastata puheluun.
Kyllähän känny on hyvä olla olemassa, minusta ainakin...meillä kun ei ole tava puhelinta.

jason
01.07.03, 20:05
Toisaalta ei sitä kännykkää koko aikaa tarvitsisi mukana kantaa, maailma on jo täynnä säälittäviä kännykkäriippuvaisia...
No soveltuukohan tuo nyt oikeen tähän foorumiin ;)

Käytetty 3510i soveltuisi kyllä tohon käyttöön mielestäni hyvin. Laadukas, kevyt ja melko kestävä puhelin värinäytöllä. Liittymäksi sopisi varmaan joku kuukausimaksuton "lypsyliittymä", sillä 8-vuotias tuskin käyttää juurikaan datapalveluita :)

Ewert Oktan
01.07.03, 20:10
Aivan, turhempaankin saa rahaa laitettua. Eikö ole parempi tietää missä vekara menee kuin, että olla epätietoinen? Myös hätätilanteissa kännykkä on verraton apuväline.
Kyse ei ole niinkään tarvitseeko lapsi puhelinta, vaan se on hätätilanteen varalle. 8-vuotias tuskin käy pitkiä neuvotteluja soittojen ja tekstiviestien välityksellä, joten kustannukset pysyvät maltillisina. (+saldoraja auttaa)

Nokiasta kannattaa lähteä liikkeelle, sillä verrattuina muihin merkkeihin sen käytettävyys on erinomaisen helppoa. (Ei, minun ensimmäinen puhelin ei ollut Nokia, eikä minulla ole tällä hetkelläkään Nokiaa, mutta olen käyttänyt suurimpien valmistajien puhelimia ja tullut tähän päätelmään.) Esimerkiksi 2100, 5210, 3310 ja 3210 ovat halpoja peruspuhelimia, joissa ei se antennikaan pääse irtoamaan.

Ps. Parashan olisi, kun laittaisi viikariin GPS-paikantimen puseroon kiinni ja itse sitten seurailisi näytöltä, että missä mennään.

per
01.07.03, 20:52
Jos perheessä on lankapuhelin, niin en näe mitään tarvetta hankkia pienelle lapselle matkapuhelinta.

Tässä ei varmaankaan ole niinkään kyse tarpeesta vaan mikä on järkevä puhelin kun se on päätetty hankkia.
Tosin onhan tuossa lankap variaatiossa yksi haitta joka puoltaa kännykän hankintaa ipanalle ja se on puheluiden tähtitieteelliset hinnat soitettaessa matkanumeroon, kotisoiton edullisuus ja perhesopimuskien antamat alennusprosentit laskutuksessa. esim...

Ginamaria
02.07.03, 12:16
Tulevana opettajana mun on pakko kritisoida...Tiedättekö oikeesti mitä lapset keksivät kännykällä tehdä?! No, sitä ei todellakaan käytetä pelkästään isille ja äidille soittamiseen..
Anyways...Haluaisin tietää, MIKSI 8-vuotiaalla pitäisi olla kännykkä?? Itse sain ensimmäisen kännykkäni 18-vuotiaana(!!)

Jombe
02.07.03, 12:18
Tulevana opettajana mun on pakko kritisoida...Tiedättekö oikeesti mitä lapset keksivät kännykällä tehdä?! No, sitä ei todellakaan käytetä pelkästään isille ja äidille soittamiseen..
Anyways...Haluaisin tietää, MIKSI 8-vuotiaalla pitäisi olla kännykkä?? Itse sain ensimmäisen kännykkäni 18-vuotiaana(!!)
No mihin sitä käytetään?

yellow
02.07.03, 13:14

Lue aikaisemmat viestit. Niissa on ihan hyvin argumentoitu seka puolesta, etta vastaan. Se, etta sina sait puhelimen vasta 18v ei ole mikaan argumentti.

Hattori Hanzo
02.07.03, 13:29
Mielestäni järkeviä vaihtoehtoja olisivat Siemenssin A50/55, edullisia, li-ion, helppokäyttöisiä ja toimii (vrt. Nokia). Takuu 2v.
Nokian malleista 2100/3410/3510i, 2100 Kaikki 3 edullisia ja sisältävät li-ion akun...

per
02.07.03, 13:35
Tulevana opettajana mun on pakko kritisoida...

En ihmettele että on pakko onhan opettaja vanhempia fiksumpi.

Mielenkiintoinen pointti sillä olethan vastuussa lapsista ainoastaan sen ajan kun he astuvat koulun ovesta aamulla kunnes asuvat ulos iltapäivällä. Esim koulumatka on töissä istuvan vanhemman vastuulla.

Tuon ikäisellä pitää olla perusluuri jolla ei voi tehdä mitään ihmeellistä jos nyt matopeliä ei lasketa joukkoon. Jos vanhemmat hankkivat laitteita joilla voi tehdä muuta ja vastaavat kustannuksista koulun osa on katsoa ettei sitä muuta tehdä oppitunnilla eikö niin?

muokkedee
02.07.03, 14:08
Esim koulumatka on töissä istuvan vanhemman vastuulla.

Off topic, mutta asia ei välttämättä olekaan näin. Koulun vakuutus on voimassa oppilaan koulumatkalla ainakin ja opettajat voivat antaa koulumatkalla tupakoinnista esimerkiksi jälkkäriä.

juppelis
02.07.03, 14:16
No mihin sitä käytetään?

Chatteihin tietysti!

Olix mä eka!
Lähetä valvoja mulle terveisiä!?!?!11
onx tääl 12-vuotiaita poikia nim.merk. jammu-setä.

Ginamaria
02.07.03, 15:27
Se, etta sina sait puhelimen vasta 18v ei ole mikaan argumentti.

En se ollutkaan argumentti..

En ihmettele että on pakko onhan opettaja vanhempia fiksumpi.

Jaahas..en todellakaan väittänyt sitäkään..

wow, todella tervetullut olo tälle foorumille..

Conda
02.07.03, 15:33
No mihin sitä käytetään?

Chatteihin tietysti!

Olix mä eka!
Lähetä valvoja mulle terveisiä!?!?!11
onx tääl 12-vuotiaita poikia nim.merk. jammu-setä.

Mielestäni ei tod. tarvi kännykkää 8v. Ja jos pitää hommata niin ainakin ehdottomasti viihde-estot päälle.

pagge
02.07.03, 18:07
Omista vaikuttimistani: 8-vuotias (tässä tapauksessa) tarvitsee kännykkää oikeastaan vain ja ainoastaan siihen tilanteeseen, kun pitää soittaa äiti tai isi hakemaan harrastuksesta. Harrastus on sellainen, että saattaa toisella kertaa viihtyä tunnin ja toisella kaksi. Kun soittaa hakemaan kun on valmis, säästyy loppu perhe kurjalta odottelulta. Siksi kännykässä ei tarvitse olla mitään ihmeitä. Kouluun sitä ei saa, eikä luultavasti edes kavereille ilman erityistä syytä.
Kännykkä toimittaa samalla myös isän ja äidin kakkosluurin virkaa. Mitään siihen ei tulla latailemaan ja pelileluksi en sitä osta. 3510i onkin liian arvokas tälläiseen tarkoittamaani perus-käyttöön. Värinäyttöä on tuskin kovinkaan monella muullakaan ton ikäiselle, enpä halua tyttärelläni olevan "paras ja kallein" puhelin. Ja tarpeeton se on tässä tilanteessa.
Mitä tulee puhelimen hukkaamiseen, siitä en olisi huolissani ylitunnollisen tyttäreni kanssa. No, vahinkoja voi tietenkin aina sattua.
Käytettyä en viitsisi ostaa, kun epäilen luotettavuutta. Siksi olen valmis maksamaan sen 70-100€. Mitään kamalan suurta kapulaa taas en viitsi velvoittaa (jees, tyttö EI haluaisi kantaa luuria mukana) pitämään mukana. Siksi en ole huolissani kännykän käytöstäkään. Meillä ei lapsi onneksi joudu olemaan yksin juuri koskaan, joten eipä tuo tule sillä leikkimään. Eli viihde-estoilla emme tee mitään. Soittaminenkin tapahtuu vain silloin kuin on oikeasti tarpeen, ei huvikseen. Tässä ei ole tarkoitus korvata vanhempia kännykällä :D. Joten, moralisoinnit sikseen.
Pelejä ei siis tulla lataamaan, eikä wap'ia sun muita käyttämään kuin valvonnassa, ei sittenkään, jos neitiä ei kiinnosta. Lienee soittoäänten lataus silloin tällöin äidin kanssa ainoa ylimääräinen tarve, joka suotakoon.
Olisiko Siemens huono vaihtoehto jos vaakakupissa on Nokia 3310? Onko esim. pienempi kooltaan?
Ai niin, sillä ei ole merkitystä mikä puhelin muilla on.

yellow
02.07.03, 18:23
Vain harvoin nakee noin jarkevan tuntuista tekstia. Pahoittelen, etta olen kirjoitellut hieman off topic.

Mielestani Siemens A50 olisi hyva valinta. On pieni ja kevyt seka riittavan helppokayttoinen peruskayttoon. Siina on varmasti kaikki tarvittavat ominaisuudet teidan kayttoon.

Nokia 3310 tai Ericsson R600 eivat myoskaan ole huonoja vaihtoehtoja.

WS
02.07.03, 18:44
Mielestäni järkeviä vaihtoehtoja olisivat Siemenssin A50/55, edullisia, li-ion, helppokäyttöisiä ja toimii (vrt. Nokia). Takuu 2v.
Nokian malleista 2100/3410/3510i, 2100 Kaikki 3 edullisia ja sisältävät li-ion akun...
Kyllä nuo nokian vanhemmat mallit toimivat ilman mitään vikoja esim. 3310 ja nokia valikot ovat paljon selvemmät. Riippuu tietenkin ihmisestä, mutta sihen tuo Nokia menestys perustuukin: HELPPOKÄYTTÖISYYS

Evangelion
02.07.03, 18:49
Minun mielestäni vielä 8 vuotiaalla ei pitäisi olla ees kännykkää, mutta jos haluat ostaa ni osta Nokian 3310.

pagge
02.07.03, 18:52
Jamo85, jos luit aikaisemman viestini, niin varmaan ymmärsit, että kännykkä ei tule 8-vuotiaan vapaaseen käyttöön, vaan "tarveharkintaisesti". Kännykästä ei tulla puhumaan lapsen puhelimena, vaan ylimääräisenä puhelimena.
Toivoisin perusteltuja kannanottoja. Miksi 3310? Miksi parempi kuin esim. joku muu?

edit typo

personal jesus
02.07.03, 18:58
Kyllä nuo nokian vanhemmat mallit toimivat ilman mitään vikoja esim. 3310
Tuo nyt ei vaan aina pidä paikkaansa.

Evangelion
02.07.03, 19:01
pagge kirjoitti:
Toivoisin perusteltuja kannanottoja. Miksi 3310? Miksi parempi kuin esim. joku muu?

Koska pyydettiin alle 100 eeron puhelimia ja se on nyt vain minun mielest ihan hyvä valinta

WS
02.07.03, 19:02
Kyllä nuo nokian vanhemmat mallit toimivat ilman mitään vikoja esim. 3310
Tuo nyt ei vaan aina pidä paikkaansa.
En sitä tarkoittanutkaan. Tietenkin voi olla yksittäisiä kappaleita, mutta fakta on se, että kun värinäytöt tulivat niin alkoivat myös ongelmat. Nokian värinäytöttömät toimivat prosenttuaalisesti (kiva sana) paljon paremmin kuin värinäytölliset.

Ewert Oktan
02.07.03, 19:04
Todella hienoa, että lapsen kanssa opetellaan kännykän oikea käyttö.

Muutama on valitellut A50-mallin huonohkoa kuulokeääntä. Siemensin käyttölogiikka on myös joissain tapauksissa hieman erikoista. (mielipidekysymys)
Joku on ehdotellut R600-mallia, tässä ei kuitenkaan ole T9-sanakirjaa. En tiedä kirjoittaako tyttäresi tekstiviestejä, mutta R600:lla on ylipäätänsäkin aika huono kirjoittaa viestejä tunnottoman näppäimistön takia.

personal jesus
02.07.03, 19:05
kun värinäytöt tulivat niin alkoivat myös ongelmat. Nokian värinäytöttömät toimivat prosenttuaalisesti (kiva sana) paljon paremmin kuin värinäytölliset.
Voi olla, että paremmin, mutta löytyy niin paljon juttuja erinäisistä vioista ihan yksivärinäytöllisissäkin malleissa. Ei Nokian tietynlainen maine ole kuitenkaan aivan tyhjästä temmattu.

WS
02.07.03, 19:07
Voi olla, että paremmin, mutta löytyy niin paljon juttuja erinäisistä vioista ihan yksivärinäytöllisissäkin malleissa. Ei Nokian tietynlainen maine ole kuitenkaan aivan tyhjästä temmattu.
Tuntuu että se Nokian "tietynlainen maine" on foorumissa pyörivä juttu. Miksi Nokia olisi markkinajohtaja, jos ihmiset ajattelisivat sen puhelimista niin?

Evangelion
02.07.03, 19:11
Kyllä niitä vikoja varmaan löytyy muiltakin kuin vaan Nokialta. Nokian vikoja mainostetaan niin paljon koska se on markina johataja ja jos Nokiassa olis niin paljon vikaa ni ei kai niit sit ostettas niin paljoakaan.

yellow
02.07.03, 19:24
Todella hienoa, että lapsen kanssa opetellaan kännykän oikea käyttö.

Muutama on valitellut A50-mallin huonohkoa kuulokeääntä. Siemensin käyttölogiikka on myös joissain tapauksissa hieman erikoista. (mielipidekysymys)

Itse en ole kuullut valituksia kuulokeaanesta. Siemensin kayttologiikka on erilainen kuin Nokian, mutta onko se kuitenkaan huonompi? Ja vaikka olisikin, niin onko silla valia, koska puhelin tuli lahinna peruskayttoon.

3.1415926
02.07.03, 21:30
Kyllä nuo nokian vanhemmat mallit toimivat ilman mitään vikoja esim. 3310 ja nokia valikot ovat paljon selvemmät. Riippuu tietenkin ihmisestä, mutta sihen tuo Nokia menestys perustuukin: HELPPOKÄYTTÖISYYSNo tuosta helppokäyttöisyydestä nyt on jo keskusteltu moneen otteeseen ja nokioissa helppokäyttöisyys johtuu usein siitä että ne ovat niin tuttuja suurimmalle osalle käyttäjistä. Esim. valikkojen hitaus ja valikkojen loogisuus ovat kaksi eri asiaa. Itselläkin on välillä ollut nokiaa käytössä, mutta mielestäni laitteen ominaisuudet painavat enemmän kuin "helppokäyttöisyys" nimittäin ainahan voi tarttua ohjekirjaan jos tulee ongelmia.

WS
02.07.03, 22:07
Kyllä nuo nokian vanhemmat mallit toimivat ilman mitään vikoja esim. 3310 ja nokia valikot ovat paljon selvemmät. Riippuu tietenkin ihmisestä, mutta sihen tuo Nokia menestys perustuukin: HELPPOKÄYTTÖISYYSNo tuosta helppokäyttöisyydestä nyt on jo keskusteltu moneen otteeseen ja nokioissa helppokäyttöisyys johtuu usein siitä että ne ovat niin tuttuja suurimmalle osalle käyttäjistä. Esim. valikkojen hitaus ja valikkojen loogisuus ovat kaksi eri asiaa. Itselläkin on välillä ollut nokiaa käytössä, mutta mielestäni laitteen ominaisuudet painavat enemmän kuin "helppokäyttöisyys" nimittäin ainahan voi tarttua ohjekirjaan jos tulee ongelmia.
Suurin osa kuluttajista ei tiedä mitään muuta kuin miten voi lähettää tekstiviestejä ja soittaa. Foorumilaiset ovat sen verran asiantuntevaa porukkaa, että he katsovat jo ominaisuuksiin, mutta luulen että kyllä tuo helppokäyttöisyys menee ominaisuuksien edelle suurimmalla osalla kuluttajista.

Hattori Hanzo
02.07.03, 22:29
Minun mielestäni vielä 8 vuotiaalla ei pitäisi olla ees kännykkää, mutta jos haluat ostaa ni osta Nokian 3310.

Jos päättää ostaa 3310:n niin ei kannata ostaa ainakaan uutena, käytettynä saa halvalla ja siihen li-ion akku niin hinta jää edelleen selvästi alle uusien listahinnan. Jos uutena päättää ostaa niin sitten kannattaa maksaa jo n. 10€ lisää ja saa 3410, josta löytyy jo toimintoja lisää (kun ne jossain vaiheessa tulevat ajankohtaisiksi) ja li-ion akku.
Li-ion akusta jankkaan siksi koska se on parempi ja kevyempi.

personal jesus
02.07.03, 22:40
Tuntuu että se Nokian "tietynlainen maine" on foorumissa pyörivä juttu. Miksi Nokia olisi markkinajohtaja, jos ihmiset ajattelisivat sen puhelimista niin?
Se varmasti on sitä siinä mielessä, että se pitää paikkansa ja siitä puhutaan täällä, koska se pitää paikkansa. Moni suomalainen ostaa Nokian, koska niin kuuluu tehdä, koska kaverillakin on, koska ei uskalleta kokeilla muita merkkejä, koska muut merkit eivät ole mistään kotoisin, koska niihin saa niin kivoja logoja jne. Se on niin kova brandi, että tavara menee hyvin kaupaksi. Minua itseänikin kiinnostaa tällä hetkellä muutama Nokian malli, mutta toisaalta niin myös jotkut muiden merkkien mallit.

Toisaalta, moni tavallinen käyttäjä ei ole tarpeeksi valveutunut, vaan luulee, että kännykät nyt vaan ovat sellaisia, että ne toimivat välillä huonosti ja temppuilevat. Ei tietysti mikään valmistaja tee viattomia puhelimia, mutta Nokialaisessa tunnutaan kaikki ongelmat hyväksyttävän helpommin. Itse olen jonkin aikaa ollut tyytyväisempi Ericsson/Sony Ericsson -puhelimiin ja niistäkin on valitettavasti löytynyt vikoja, myös Motorolaa, Benefonia ja Panasonicia on tullut kokeiltua.

Mutta en halua tehdä tästä ketjusta enää yhtä uutta Nokia vastaan muut merkit, koska niitä keskusteluja on jo käyty riittävästi sinä kolmen vuoden aikana, jona olen itse niihin aktiivisemmin osallistunut.

3.1415926
03.07.03, 13:26
Suurin osa kuluttajista ei tiedä mitään muuta kuin miten voi lähettää tekstiviestejä ja soittaa. Foorumilaiset ovat sen verran asiantuntevaa porukkaa, että he katsovat jo ominaisuuksiin, mutta luulen että kyllä tuo helppokäyttöisyys menee ominaisuuksien edelle suurimmalla osalla kuluttajista.Onhan tuo ihan mahdollista että helppokäyttöisyys on joillekin tärkeää, mutta kumpaa helppokäyttöisyyttä tarkoitat todellista helppokäyttöisyyttä vai nokian markkinoimaa helppokäyttöisyyttä.

MJ
03.07.03, 14:02
Itse ostaisin A50:n kolmesta syystä:
1. 2vuoden takuu
2. Li-Ion akku
3. Halpa

per
03.07.03, 14:46
Jos päättää ostaa 3310:n niin ei kannata ostaa ainakaan uutena, käytettynä saa halvalla ja siihen li-ion akku niin hinta jää edelleen selvästi alle uusien listahinnan.

Juuri näin meillä on tehty kun likan 5110 näyttö rupesi temppuilemaan eikä siihen kannattanut tuhrata rahaa korjauksen vertaakaan.
Lankomiehen vaimolla olisi menyt 3330 vaihtoon mutta otimme sen ja maksettiin 20 euroa puhelimesta ja 15 uudesta li-ion akusta joka on 1000 mAh kapasiteetiltaan.

Jos puhelimen ei tarvitse baaritiskillä myydä omistajansa viileää imagoa niin kyllä silloin voi ja kannattaa katsella käytetynkin perään niitä kun on tosi heikkokuntoisista aivan loitavan kutoisiin yksilöihin saatavilla kun vähän viitsii kierrellä ja käydä päivittäin katsomassa tiuhaan tahtiin muuttuvaa valikoimaa.

enrique
03.07.03, 15:53
Itse suosittelisin A50/A55 jonka itse juuri ostin 3650 tilalle.. Puhelimissa tosiaan 2v takuu, kevyitä ja pieniä ja oma siskoni 9v tuosta tykkäsi vaikka niin haikailikin kamerapuhelimen perään. Käyttölogiikka toimii ja muutenkin tossa on vähän kaikkea muttei liikaa. 3310 on ehkä hippasen isohko tytölle. r600 on ok puhelin mutta käyttöliittymän takia suosittelisin siemensiä tai nokiaa. Ja olisihan tuossa siemenssissä a55 melodiset soittoäänet jotka on ihan toimivat.
Herätyskello on todella toimiva vekotin kun saa valita päivät milloin soi.
H. oli gigantissa 95€...

Raakande
03.07.03, 16:55
Mihin 8-vuotias tarvitsee puhelinta? Saan ensimmäisen puhelimeni 18-vuotiaana.

personal jesus
03.07.03, 17:45
Mihin 8-vuotias tarvitsee puhelinta? Saan ensimmäisen puhelimeni 18-vuotiaana.
Kyllähän tuota tarvetta on jo riittävästi perusteltu tässä ketjussa...

Itse ajattelin kyllä joskus samoin, mutta olen kyllä sittemmin kuullut järkeviä perusteita riittämiin. Hankin ekan 26-vuotiaana...

lineon
08.07.03, 01:17

Itse hankin ensimmäisen NMT-450 -puhelimen 29-vuotiaana. Se oli Dancall. Puhelimella opettelin vastaamaan viisi vuotiaana ja soittelemaan numerot luotettavasti opittuani. Tulin aina "tyhjään kotiin" enkä koskaan ollut kunnallisessa päivähoidossa.

Sen sijaan sain ilmakiväärin kuusivuotiaana ja pienoiskiväärin kuusitoistavuotiaana. Moottoripyörän hankin vasta 36-vuotiaana ja mopon 17-vuotiaana. Traktoria ajoin kahdeksan vuotiaana, mutta auton hankin vasta 30-vuotiaana, vaikka olin ajanut kortin 18-vuotiaana.

Onko olemassa nykyään jotain suojaikärajoja? Tupakanpolton lopetin neljä vuotiaana ja Jallu-lehden lukemisen kuusivuotiaana.

arra
08.07.03, 10:15
Onpas fiksua porukkaa täällä. Kun itse ei tarvitse, tai ole voinut käyttää, jotain apuvälinettä ei sitä pidä muillekaan antaa. Todella empaattista. Yhteiskuntamme olisi paljon parempi ilman tuollaisia, opetelkaa tavoille tai menkää lopettamaan itsenne.

Huh, kun helpotti.

Oma lapseni sairastui juuri koulun alkaessa diabetekseen. Totesin että kännykkä on välttämätön turva mm. koulumatkoilla.
Lisäksi sitä tarvitaan hoito-ohjeiden antoon kun lapsi on esim. kavereiden luona.
Hoitaapa se kalenteritoiminnollaan osan välipalan syöntimuistutuksista aivan itsekseenkin.

Tähän tarkoitukseen Siemens M35 on aivan loistava.
-Soitto esim. isän tai äidin kännykkään yhdellä napilla, ja niin että sen osaa tehdä kuka tahansa lukutaitoinen jos lapsi itse ei siihen kykene.
-pieni, mutta silti vesitiivis ja kolhunkestävä.
-helppo rajata tulevat puhelut vain muutamiin sallittuihin soittajiin, ei siis vingu koulutuntien aikana mm. vääristä numeroista.
Eihän siinä hienoja pelejä ole eikä siihen pahemmin mitään latailla, mutta voihan sitten ostaa "gameboyn" erikseen jos sille on tarvetta.

Vaikka omassa tapauksessamme kyse on vain muutamaa tuhatta lasta koskevasta erityissyystäkin, en näe mitään syytä miksei pelkään yhteydenpitoon tarkoitettua, ja koulutyötä häiritsemättömäksi viritettyä kännykkää voisi antaa kenelle tahansa ala-asteikäisellekin.

Mikähän nyt uutena myynnissä olevista olisi vastaava ? Kaikki jo ehdotetut taitavat mm. olla muovileluja jotka eivät kovin vauhdikasta menoa kestä. Ja tuon ikäisillä vauhdikasta menoa riittää.

Esa Vuolas
08.07.03, 10:24
Mikähän nyt uutena myynnissä olevista olisi vastaava ? Kaikki jo ehdotetut taitavat mm. olla muovileluja jotka eivät kovin vauhdikasta menoa kestä. Ja tuon ikäisillä vauhdikasta menoa riittää.
5100 olisi roiskeen ja kolhun kestävä, mutta hinta on reilut 320e. Toinen on 5210 sekin voisi palvella tuota tarkoitusta täysimittaisesti. Eipä tullut muiden valmistajien roiskeen ja kolhun kestäviä malleja mieleen.

arra
08.07.03, 11:18
5100 olisi roiskeen ja kolhun kestävä, mutta hinta on reilut 320e. Toinen on 5210 sekin voisi palvella tuota tarkoitusta täysimittaisesti. Eipä tullut muiden valmistajien roiskeen ja kolhun kestäviä malleja mieleen.

Ihan hyviä ehdotuksia näköjään. Kiitos.
Ainoa mikä taitaa puuttua on tuo kunnollinen pikavalinta jota osaisi kuka tahansa käyttää. Toisaalta aika moni (suomalainen) osaa käyttää Nokian valikoita ja hakea sitä kautta "isän" tai "äidin" numeron.

Mielestäni kannattaa kyllä maksaa esim. 159€ (Puhelinkioski 5210) kolhuja ja kosteutta kestävästä puhelimesta jonka voi laittaa lapselle taskuun myös kun hän lähtee keväisellä suojakelillä pulkkamäkeen.

Esa Vuolas
08.07.03, 11:20
Ainoa mikä taitaa puuttua on tuo kunnollinen pikavalinta jota osaisi kuka tahansa käyttää. Toisaalta aika moni (suomalainen) osaa käyttää Nokian valikoita ja hakea sitä kautta "isän" tai "äidin" numeron.
Kyllä (ainakin 5210) saa sillä tavalla että painaa kakkosta pohjassa ja se soittaa jollekkin, kyllä se aika pikavalinta mieletäni on. :o

arra
08.07.03, 11:34
Kyllä (ainakin 5210) saa sillä tavalla että painaa kakkosta pohjassa ja se soittaa jollekkin, kyllä se aika pikavalinta mieletäni on. :o

Pikavalinta kyllä, mutta: "jota osaisi kuka tahansa käyttää".
Tuo yleisin pikavalinta tyyli: numero pitkään pohjassa, sopii vain puhelimen omistajalle. Ja hänellekin vain jos on kohtullisen hyvämuistinen (eikä juuri menossa insuliinishokkiin).
M35:ssä saa yhteen ohjelmoitavista (valikko-)näppäimistä pikavalinnan niin että tieto siitä näkyy "lepotilassa" näytöllä. SE on kunnollinen pikavalinta !

apo_
08.07.03, 12:57
Itse en ostaisi 8 vuotiaalle kännykkää, voin sanoa ettei se tartte sitä mihinkään! Itse sain vasta yläasteella kännykän ja mielestäni se on paras ikä saada kännykkä. Siis eihän 8vuotias voi olla niin tavoittelemattomissa että kännykkää tarttee??!

Esa Vuolas
08.07.03, 13:00
Itse en ostaisi 8 vuotiaalle kännykkää, voin sanoa ettei se tartte sitä mihinkään! Itse sain vasta yläasteella kännykän ja mielestäni se on paras ikä saada kännykkä. Siis eihän 8vuotias voi olla niin tavoittelemattomissa että kännykkää tarttee??!
Kyllä mun mielestä jos on Diabeetikko, niin tosta voi olla paljonkin apua! Ja se että, et saanut puhelinta vielä 8 vuotiaani, voi johtua siitä, että taannoin halvimmatkin puhelimet maksoivat aivan tuhottomasti enemmän kuin nykypäivänä.

kenopäänaali
08.07.03, 15:45
En tuomitse, varsinkaan tuota "kännykkä diabeetikolle" -ideaa. Ihmettelen vain suuresti asennetta "8-vuotias ei pärjää ilman kännykkää." Ihmiset ovat tulleet toimeen vuosisatoja ilman kännyköitä, puhelimia ja jopa radiotakin. Koulussa ja harrastuksissakin on ilmeisesti käyty. Kännykkä ei missään nimessä ole välttämätön kenellekään, ja tästä on turha kiistellä.
--kpn

MS
08.07.03, 16:10
En tuomitse, varsinkaan tuota "kännykkä diabeetikolle" -ideaa. Ihmettelen vain suuresti asennetta "8-vuotias ei pärjää ilman kännykkää." Ihmiset ovat tulleet toimeen vuosisatoja ilman kännyköitä, puhelimia ja jopa radiotakin. Koulussa ja harrastuksissakin on ilmeisesti käyty. Kännykkä ei missään nimessä ole välttämätön kenellekään, ja tästä on turha kiistellä.

Ihmettelen sitä itsekin miksi nykyajan lapset tarvitsevat niin varhaisessa vaiheessa matkapuhelinta. Onko elämänrytmi muuttunut niin kiireiseksi, että lastenkin pitää olla kokoajan pujelinpäässä tavoitettavissa?

Monesti lapset ja nuoret eivät ymmärrä, että matkapuhelimella soittaminen ja tekstiviestien lähettäminen maksaa. Pienestä laskusta kertyy äkkiä iso. Siinä sitten ihmetellään, kun lapsen/nuoren matkapuhelinlasku on 300-400?.

Esa Vuolas
08.07.03, 16:32
Ihmettelen sitä itsekin miksi nykyajan lapset tarvitsevat niin varhaisessa vaiheessa matkapuhelinta. Onko elämänrytmi muuttunut niin kiireiseksi, että lastenkin pitää olla kokoajan pujelinpäässä tavoitettavissa?
Luulen, että yhtenä syynä on se, että vanhemmat haluavat koko ajan saada lapsensa kiinni, oli hän missä vain. Ja jos ei olla kotiintuloajoissa kiinni, niin äiti soittaa vihaisena perään. :o)

Hiisty
08.07.03, 16:37
no kyllä 8 vuotias saattaa tarvita oman kännykän. Koska esim. meidän taloudessa ei ole eikä tule kiinteää puhelinlinjaa ikinä. Niin siinä vaiheessa ku pojat kasvaa niin isoiksi, että kaverit rupeavat soittelemaan. Ainoa mahdollisuus on kännykkä joko oma tai sitte semmoinen joka pidetään kotona lankapuhelimen korvaajana.

juppelis
08.07.03, 16:51
Luulen, että yhtenä syynä on se, että vanhemmat haluavat koko ajan saada lapsensa kiinni, oli hän missä vain. Ja jos ei olla kotiintuloajoissa kiinni, niin äiti soittaa vihaisena perään. :o)

Sitten sattuukin olemaan akku tyhjä tms. joten ei se äiti kuitenkaan saa sitä kullannuppua kiinni.

Esa Vuolas
08.07.03, 16:54
Sitten sattuukin olemaan akku tyhjä tms. joten ei se äiti kuitenkaan saa sitä kullannuppua kiinni.
Niin siinä usein käy, akku sattuu "loppumaan", tai puhelin menee "vahingossa" pois päältä.

per
09.07.03, 08:44
Miksi ja miksi on se nyt kumma että 8-vuotiaalle ei voi ostaa kännyykkää ilman että siihen pitää olla jokin ihmeen pätevä syy. Mihin itse tarvitset kännykkää? Ethän sinä koskaan soita turhia puheluita ja lähetä pila textareja jotka aiheuttavat isoja puhelinlaskuja.

Meidän perheessä ei ole lankapuhelinta ja vanhempi lapsi joka on 8v. menee itse amulla kouluun eikä ole oikeutettu koulukyytiin ja koulun jälkeen hän menee mummolaan joka on naapurikylässä ja usein saattaa olla kaverilla kylässä kun itse tulen töistä. Jos vertaa tämän päivän yhteiskuntaa siihen mitä se oli 70-luvun alkupuolella jolloin itse olin samanikäinen niin tänäpäivänä on esim liikennetiheys moninkertainen.

En tiedä miksi omaa päätöstä hankkia hänelle puhelin pitää puolustella, mutta kyllä asia on niin että kehitys menee eteenpäin ja tällä hetkellä se on johtanut siihen että jo kahdeksanvuotiaille hankitaan omat puhelimet. Miksi? No siksi että se on hyvä olla ja että koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja meillä on siihen varaa.

kenopäänaali
09.07.03, 09:00
En tiedä miksi omaa päätöstä hankkia hänelle puhelin pitää puolustella, mutta kyllä asia on niin että kehitys menee eteenpäin ja tällä hetkellä se on johtanut siihen että jo kahdeksanvuotiaille hankitaan omat puhelimet. Miksi? No siksi että se on hyvä olla ja että koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja meillä on siihen varaa.

Tuskin päätöstä tarvitsee kenellekään puolustella, sanoinpahan vain, että on hölmöä väittää, ettei ilman puhelinta muka tulisi toimeen. Ostettiin meillekin Amiga, kun olin ala-asteella. Olisin varmasti pärjännyt ilman sitäkin, mutta olihan se silti ihan kiva vehje.
--kpn

tumpelo
09.07.03, 10:01
Muistaakseni esim. Brio ja Lego valmistavat tosi hyviä puhelimia 8-vuotiaille...

yellow
09.07.03, 10:13

Viisasta tekstia. Jos puhelimelle on tarvetta, niin ei sen mitenkaan pitaisi olla iasta kiinni. Mitaan haittaa lapselle puhelimesta ei kai ole. Olettaen, etta kayttoa valvotaan jotenkin. Eikohan lapsi leiki legoilla samalla tavalla vaikka on puhelimen saanutkin. Ja tuskin alkaa heti mummoja potkimaan taman vuoksi.

Maailma kehittyy. On luonnollista, etta minulle ei ollut puhelinta 8v, koska ei sellaisia edes ollut silloin. Ja ihan hienosti parjattaisiin edelleen ilma autoja, lentokoneita ja lammitettyja asuntoja. Eiko vain?

Whig
11.07.03, 09:33

99% varmuudella ei.
Lehdessä oli juuri juttu jossa 8-vuotiaalle ostettiin kännykkä.
Pentu kehui, että tämä onkin hänen kolmas puhelimensa...

JS
11.07.03, 13:05
Hohhoijjaa, ettekö te perkele tajua että 8-vuotias ei _välttämättä_ tarvitse kännykkää, mutta se HELPOTTAA lapsen vanhempien elämää. Vanhemman on mukavampi olla töissä rauhallisin mielin, kun tietää että lapsen saa kiinni on se sitten pulkkamäessä, kaverilla tai kioskilla. Ei tarvitse huolehtia että onko lapsi jäänyt auton alle tai onko lapsella kaikki hyvin.'

Säälittäviä nuo "ei noin nuori lapsi tarvitse kännykkää, itse sain ekan puhelimeni vasta xx-vuotinaana."
Mitä väliä sillä on koska sinä sen puhelimesi sait? Jos vanhemmat haluavat tietää missä lapsi pyörii, niin eikö se ole heille suotavaa?

"Ei ennen ala-aste ikäisellä ollut kännyköitä, ei niitä tarvita nytkään"-kommentittien antajat voisivat vähän miettiä. Voihan isovanhempasikin väitää että "mitä sinä sillä tietokoneella teet, ethän sinä sitä tarvitse. Pärjättiinhän sitä ennenkin ilman.". Sama asia, sekä ilman kännykkää että tietokonetta pärjää, mutta niiden käyttäminen helpottaa päivittäisten asioiden hoitamista.

Naqe
11.07.03, 14:13

Samaa mieltä..

Seriaali
11.07.03, 15:31
Tästä voidaan kyllä olla niin montaa eri mieltä.

pagge
11.07.03, 20:06
Meillä tilanne on nyt tämä: jos emme jotain kapulaa 8-vuotiaalle hanki käyttöön, istumme ratsastustallin vieressä koko perhe autossa ½-1h, kolme kertaa viikossa. Harrastus kun on sellainen, että neidille on suotavaa (monesta eri syystä) saada olla siellä oman jaksamisen mukaan 1-2tuntia. Kun on valmis ja hevoset on hoidettu, soittaa hakemaan. Hommat kun ei aina suju samaan tahtiin. Selkeä juttu. Näin kenenkään ei tarvitse odotella missään. Kavereiden puhelimesta ei voi aina soittaa!
Puhelin EI saa mielestäni olla lapsen lelu missään iässä. Se on lapselle käyttöesine, jota opetellaan käyttämään FIKSUSTI. Tässä tulee esiin vanhempien vastuu!
Jokaisella on omat perustelunsa puhelimen hankkimisesta lapselle, osalla huonot, osalla paremmat. Meillä nämä ja kuten aiemmin sanoin, puheline ei varsinaisesti ole lapsen oma, lähinnä lapsen käytössä. 8-vuotias kun ei omaa tarvitse. Se on varma. Enhän minäkään välttämättä tarvitse.
Jos lapsi olisi yksin kotona iltapäivät, en kaipaisi kännykkkä sen takia lapselle. Sillä mielestäni 8-vuotias ei saa juosta pitkin maailmaa tahtonsa mukaan ja olla kännykän tavoitettavissa omien menojensa takia. 8-vuotiaan tulee olla siellä missä vanhemmat sanovat. Mieluiten kaverin luona, kaverin vanhempien valvonnassa tai omien vanhempien valvonssa. Kännykkä on poikkeustilanteita varten, ei jatkuvaan vahtimiseen. Tarvittaessa hyvä yhteydenpitoon, että lapsi tietää vanhempien olevan tavoitettavissa. Mutta huono korvaamaan valvonta ja vanhemmat.

Karhu ('!')
11.07.03, 20:49
Meillä tilanne on nyt tämä: jos emme jotain kapulaa 8-vuotiaalle hanki käyttöön, istumme ratsastustallin vieressä koko perhe autossa ½-1h, kolme kertaa viikossa. Harrastus kun on sellainen, että neidille on suotavaa (monesta eri syystä) saada olla siellä oman jaksamisen mukaan 1-2tuntia. Kun on valmis ja hevoset on hoidettu, soittaa hakemaan. Hommat kun ei aina suju samaan tahtiin. Selkeä juttu. Näin kenenkään ei tarvitse odotella missään. Kavereiden puhelimesta ei voi aina soittaa!
Puhelin EI saa mielestäni olla lapsen lelu missään iässä. Se on lapselle käyttöesine, jota opetellaan käyttämään FIKSUSTI. Tässä tulee esiin vanhempien vastuu!
Jokaisella on omat perustelunsa puhelimen hankkimisesta lapselle, osalla huonot, osalla paremmat. Meillä nämä ja kuten aiemmin sanoin, puheline ei varsinaisesti ole lapsen oma, lähinnä lapsen käytössä. 8-vuotias kun ei omaa tarvitse. Se on varma. Enhän minäkään välttämättä tarvitse.
Jos lapsi olisi yksin kotona iltapäivät, en kaipaisi kännykkkä sen takia lapselle. Sillä mielestäni 8-vuotias ei saa juosta pitkin maailmaa tahtonsa mukaan ja olla kännykän tavoitettavissa omien menojensa takia. 8-vuotiaan tulee olla siellä missä vanhemmat sanovat. Mieluiten kaverin luona, kaverin vanhempien valvonnassa tai omien vanhempien valvonssa. Kännykkä on poikkeustilanteita varten, ei jatkuvaan vahtimiseen. Tarvittaessa hyvä yhteydenpitoon, että lapsi tietää vanhempien olevan tavoitettavissa. Mutta huono korvaamaan valvonta ja vanhemmat.

Toi on juuri (mielestäni) oikea tapa. Eli että puhelin on tarkoitettu yhteydenpitoon, enimmäkseen vanhempien kanssa, jotta vanhemmat olisivat rauhallisin mielin. Ei niinkään kavereiden kanssa puhumiseen, ja 50 euron laskua varten. Joku varmasti tajus pointin :)

Thelmi
11.07.03, 21:05
En kyllä varmaan itse hankkisi 8-vuotiaalle lapselleni kännykkää, mutta pidän vaihtoehtoina 3310, A50 ja A55. Mikseipä myös 2100.

Whig
12.07.03, 14:50
Vanhemman on mukavampi olla töissä rauhallisin mielin, kun tietää että lapsen saa kiinni on se sitten pulkkamäessä, kaverilla tai kioskilla. Ei tarvitse huolehtia että onko lapsi jäänyt auton alle tai onko lapsella kaikki hyvin.'

Tuon ikäinen lapsi on suurimman osan mamin ja isukin työajasta koulussa joten sieltä soittavat opettajat jos jotain sattuu.
Kännykkä ei auta mitään jos pentu jää auton alle.
Homma toimii pareminkin päinvastoin sillä jos pentu onkin hävittänyt/unohtanut kännykkänsä tai se on varastettu tai akku"loppunut" niin vanhemmat ovat töissä kusisukassa, kun eivät tiedä onko se kullannuppu nyt ok.
Ennenkin on pentuja hoidettu ilman kännykkää ilman ongelmia joten miksi ei nykyään pystyisi.

Jos vanhemmat haluavat tietää missä lapsi pyörii, niin eikö se ole heille suotavaa?

Ja tuo selviää puhelimella miten?
Osta Benefon ESC! ja pistä se seurantaa.
Toki tietysti sinulla on lapsia jotka ovat 100% rehellisiä mutta itse, kun olin pentu niin ei sitä aina niin rehellisiä oltu vanhemmille, että missä ollaan joten en nyt pelkästään kännykkään tuossa pahemmin luottaisi.
Jos pentu on pahan teossa nii hän siitä tuskin mamilleen kännykässä kertoo.

mutta niiden käyttäminen helpottaa päivittäisten asioiden hoitamista.

Toki joissain tapauksissa mutta väittäisinpä, että 99% kakaroista tarvii kännykän, kun muillakin on.

ppk
12.07.03, 22:46
Erikoisia kommentteja alkuperäiseen asialliseen ja selkeään kysymykseen: "mikä olisi sopiva puhelin". Kuulostaa siltä, että kärkkäimmät epäoleelliset kommentit tulevat henkilöiltä, jotka ovat itsekin melkein lapsia, joilla ei ole omia lapsia tai sitten omat lapset ovat vielä tutti-ikäisiä. Jos kysymykseen on pakko kommentoida off topic, niin silloin voi jättää painamatta sitä Lähetä-nappia, tiijäksä!

Itsekin ajattelin vielä kaksi vuotta sitten, että turhaan sitä omilla lapsille kalliita elektronisia vehkeitä ostelemaan. En ajattele enää. Lapset ovat 12, 9 ja 5 ja nuorimmainenkin saa varmaan vuoden kuluttua oman gesminsä, kunhan menee eskariin. Tavoitettavuus puolin ja toisin on ollut hankintojen perussyy, eikä siinä pitäisi olla kenelläkään mitään suunsoittamista.

Asiaan. Kahdella vanhemmalla lapsella on omat perusluurit N 3210 ja N 3310 ja ne ovat olleet ihan OK, kunhan muistaa akkuja latailla joka päivä. Uutena emme ole ostaneet perheeseen yhtään puhelinta (uudet tulevat onneksi työn puolesta), vaan käytettynä, uudella akulla ja liikkeen kahden viikon vaihtotakuulla. Silloin niiden hinta on järkevällä tasolla. Huonona puolena on, että käytettynä noita hyväkuntoisia ja ehjiä perusluureja liikkuu vähän ja ne vanhenevat liikkeessä muutamia tunteja, korkeintaan päivän pari. Mielestäni kallista uutta puhelinta ei kannata ostaa, ellei muuten satu ylimääräistä rahaa taskun pohjalla niin, että se polttaa. Kersat kuitenkin tuppaavat todennäköisesti joskus unohtamaan, hukkaamaan, kastelemaan, tiputtamaan tai muuten vaan hajottamaan luurin. Käytetyn kanssa se ei harmita niin paljon :-)

Pantse