PDA

View Full Version : Radiolinjan GPRS Primetime hidas

rabo
29.06.03, 19:45
Hankin hiljattain Radiolinjan Choice GPRS Primetimen. Vaikutelmani on, että se on todella hidas (vertailukohteena tavallinen lankapuhelinmodeemi, jota käytin ennen sitä). Suht yksinkertaisten pääosin tekstiä sisältävien sivujen avautuminen kestää 10-15 sekuntia; jos sivussa on enemmän tavaraa, mm. Radiolinjan omat sivut, avautuminen kestää puoli minuuttia tai enemmänkin. Runsaasti kuvia sisältävien sivujen avautuminen kestää reilusti yli minuutin.

Puhelin on Siemensin C 55. Ovatko muiden liittymien gprs-yhteydet noin hitaita? Onko kellään kokemusta Radiolinjan ns. pakkausohjelmiston käytöstä? Radiolinja mainostaa sivuillaan, että sen avulla voi nopeuttaa Internetin käyttöä 3-4-kertaiseksi.

Ammattilainen
29.06.03, 20:09
Käytin tuossa jonkin aikaa tilapäisesti taas GPRS-yhteyttä kotikoneella. Aiemmin olin puolisen vuotta Dna:n GPRS-palvelun käyttäjä ja nyt käytin Radiolinjaa ja täytyy sanoa, että Radiolinja toimi paljon paremmin kuin Dna. Yhteys onnistui aina ja data liikkui mukavasti. Tämä oli iso ero Dna:han verrattuna, joka varsinkin minulla olonsa loppuaikoina takkuili tosi pahasti ja yhteys muodostui silloin kun halusi ja joinakin päivinä ei päässyt nettiin ollenkaan. Samaa olen kuullut myös monilta muilta, jotka ovat vaihtaneet operaattoria takkuiluun kyllästyneenä.

Itse en ole pakkausohjelmistoa käyttänyt, mutta olen kuullut sitä kokeilleilta ihan positiivista palautetta..

muokkedee
29.06.03, 20:10
Pakkausohjelmisto kannattaa ottaa käyttöön. Mutta miten nopea (hidas) se yhteys on?

un1
29.06.03, 20:14
Onhan gprs parhaimmillaankin vähäsen hitaampi kuin normaali modeemiyhteys. Ja kyllähän se radiolinja on todellakin paljon ainakin dna:ta toimivampi.

MJ
29.06.03, 20:24
jostain syystä radiolinjan sivut latautuvat todella hitaasti, pakkausohjelma auttaa erittäin paljon

Katti
29.06.03, 20:41
Tässä verekset nopeustestitulokset:
-DNA 45 kbits/s
-RL 42 kbits/s
Siinä näyttivät keskimäärin pysyvän klo 18,56 - 19,36.

muokkedee
29.06.03, 21:13
jostain syystä radiolinjan sivut latautuvat todella hitaasti, pakkausohjelma auttaa erittäin paljon

Radiolinjan sivut ovat kiinteelläkin yhteydellä hitaat (512/512) ja olen monesti laittanut siitä palautetta, mutta ovat vaan sanoneet että yrittävät palautteen perusteella korjata. Hitautta on siis paljon nopeammallakin yhteydellä.

-DNA 45 kbits/s
-RL 42 kbits/s

Kannattaisi ehkä laittaa paikkakunta, missä tuo on mitattu. Nopeus kun vaihtelee paikasta riippuen aika paljon.

Katti
29.06.03, 21:22
-DNA 45 kbits/s
-RL 42 kbits/s

Kannattaisi ehkä laittaa paikkakunta, missä tuo on mitattu. Nopeus kun vaihtelee paikasta riippuen aika paljon.
Kotona nuo punnitsin. Mobiilia kalustossa ei ole kuin puhelin.

PeeVee
30.06.03, 21:33
Puhelin on C55 ja kokeilin RL nopeutta kotimaasta ja näytti 5 kByte/s.
Eipä minulla ole juuri eroa DNA:han jota nyt ei enää ole. Molemmat toimivat hyvin.

Radiolinjan sivut latautuvat tosi huonosti, mutta Operalla ne tulevat huomattavasti nopeammin. PV.

muokkedee
30.06.03, 22:19
Radiolinjan sivut latautuvat tosi huonosti, mutta Operalla ne tulevat huomattavasti nopeammin. PV.

Sillon kun itse käytin Operaa, niin Radiolinjan sivut eivät edes sillä selaimella suostuneet toimimaan. Eli ilmeisesti jotain parannuksia on sitten edes tehty.

rabo
02.07.03, 15:09
Minulla näkyy olevan gprs-nopeus 57.600 bps ja puhelinmodeemin nopeus 49333 bps, mutta käytössä puhelinmodeemi on kyllä selvästi nopeampi, joten voikohan noihin tietoihin luottaa? Vai katsonkohan niitä oikeasta paikasta; nopeudet näkyvät, kun kaksoisklikkaan yhteyskuvaketta (kahden monitorin kuva) ruudun oikeassa alareunassa.

un1
02.07.03, 15:22
Minulla näkyy olevan gprs-nopeus 57.600 bps ja puhelinmodeemin nopeus 49333 bps, mutta käytössä puhelinmodeemi on kyllä selvästi nopeampi, joten voikohan noihin tietoihin luottaa? Vai katsonkohan niitä oikeasta paikasta; nopeudet näkyvät, kun kaksoisklikkaan yhteyskuvaketta (kahden monitorin kuva) ruudun oikeassa alareunassa.

Eikös gprs:llä teoreettinen maksiminopeus ole kuitenkin vaan jotain 44 Kbps kieppeillä? En tosin ole varma muistanko oikein.. Ja puhelinmodeemilla maksiminopeus on 56 Kbps, joten vähän oudolta tuo kuulostaa..

Ihan en ole varma mistä nuo luvut katsoit.. mutta käsittääkseni ne itse määritellään sinne ja ne eivät siis kerro mitään Todellista nopeutta.

PeeVee
02.07.03, 19:05

Eikös gprs:llä teoreettinen maksiminopeus ole kuitenkin vaan jotain 44 Kbps kieppeillä? En tosin ole varma muistanko oikein.. Ja puhelinmodeemilla maksiminopeus on 56 Kbps, joten vähän oudolta tuo kuulostaa..

Ihan en ole varma mistä nuo luvut katsoit.. mutta käsittääkseni ne itse määritellään sinne ja ne eivät siis kerro mitään Todellista nopeutta.

Kahden monitorin kuvakkeista yhteysnopeus minulla näyttää 115200 bps.

Sehän ei ole todellinen nopeus.
Suurin mahdollinen GPRS-nopeus on Download 53.6 kbps, ja
Nokialaisilla 40.2 kbps.
Käytännössä se on hieman yli 50 kbps eli noin 5.6/5.7 kByte/s.(paitsi Nokia)

Tarkemma tiedot nopeusluokista tässä:
http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=23

Radiolinjan etusivun aukeamisessa menee toista minuuttia Opera 7.10 mutta onhan siinä 47 kuvaa tai kohtaa.
Sitä vaan ihmettelen miksi kone asettaa salattua yhteyttä.

Explorerilla 5.5 tuskin edes aukeaa koko sivu.
Jotain outoa IE:ssä on. PV.

veppis
02.07.03, 21:14
Mulla taas IE toiminut poikkeuksetta paremmin kuin Opera tai Netscape. Sattumaa vai mitä, sitä en osaa sanoa, mutta IE:hen olen ollut tyytyväinen.

Vähän OT, suokaa anteeksi...

rabo
02.07.03, 22:48
-DNA 45 kbits/s
-RL 42 kbits/s

Kerrohan minullekin, mistä oikein luet mainitsemasi nopeudet?

Kotkis
03.07.03, 00:20
Käyttänee jotain nopeudenmittausohjelmaa, kuten esim. DU Meter.
Joka muuten lähes poikkeuksetta näyttää mulla download-nopeudeksi 36,3 kbps. Tai 24,2 - eli jostain syystä näyttäs olevan 12,1:n monikertoja? Mistäköhän johtuu? GPRS FAQ:n mukaan pitäis olla 13,4:n monikertoja...
(Käytössä Nokia 6310i ja dna)

huppu
03.07.03, 01:22
RL Primetime GPRS on ollut käytössäni kolme viikkoa. Kokoajan toiminut tasaisen varmasti, ei yhtään toimintakatkoa tms. Toisin oli DNA GPRS : viikon välein oli jotain hämminkiä ja toimintakatkoksia yms.

RL GPRS download nopeus DU-meter mukaan 1 minuutin maksimi ennätys on ollut 47,8 kbps, normaalisti 45kbps - 46 kbps.

DNA:lla maksiminopeusennätys oli 49,4 kbps ( yhden minuutin ka ).

Ville_A
03.07.03, 11:28
Joka muuten lähes poikkeuksetta näyttää mulla download-nopeudeksi 36,3 kbps. Tai 24,2 - eli jostain syystä näyttäs olevan 12,1:n monikertoja? Mistäköhän johtuu? GPRS FAQ:n mukaan pitäis olla 13,4:n monikertoja...
(Käytössä Nokia 6310i ja dna)
Siis maksiminopeus on 13.4:n kerrannainen (cs-2 -koodauksella), harvemmin käytännössä aivan maksimiin päästään.

Lappalainen
07.07.03, 01:34
Radiolinja Prime Time ollut nyt viikon verran käytössä ja Explootterin "mittari" jotain tauhkaa ladatessa on näyttänyt suunnillen tuollaista 5.2KB/s-5.9KB/s. Kerran jopa päälle 9KB/s, jolloin kyllä jo melkein leuka loksahti lattialle asti. Ja tuo ihan oikeasti niin, että kesti yli megaisen tiedoston lähes loppuun asti, lopussa putosi jonnekin 7:n tietämiin.

Dna:lla pyöri normaalisti jossakin 3KB/s-4KB/s hujakoilla. 33:lla lankamodeemilla aikoinaan poikkeuksetta alle 3KB/s

rabo
08.07.03, 14:39
Radiolinja Prime Time ollut nyt viikon verran käytössä ja Explootterin "mittari" jotain tauhkaa ladatessa on näyttänyt suunnillen tuollaista 5.2KB/s-5.9KB/s. Kerran jopa päälle 9KB/s,

Missähän minulla sitten kiikastaa? Voiko hitaus johtua siitä, että tietsikassani on Windows 95 ja megahertsejä kokonaista 166?? (saatu käytöstä poistettu kone työpaikalta). Minulle on kyllä vakuutettu, että koneen nopeus ei vaikuta Internet-yhteyden nopeuteen.

Esa Vuolas
08.07.03, 15:08
Kyllä se koneen nopeus ja käyttöjärjestelmä vaikuttavat netin nopeuteen, ei varmaankaan näissä uusimmissa koneissa, mutta noissa vanhemmissa, kuten sinulla saattaa ero olla aikamoinen.

pjapalli
08.07.03, 21:37
Minä siirryin pari päivää sitten käyttämään Primetimeä ja toimii oikein hyvin ja nopeasti etenkin linuxissa (Mandrake 9.1) ja Konqueror-selaimella. Puhelimena on Ericsson 600, josta kuuleman mukaan linux ottaa kaiken irti. Win ME:ssä kokeilin RL:n pakkausohjelmiston ja Explorerin kanssa ja melkoisen paljon oli homma hitaampaa.

Katti
08.07.03, 22:03
-DNA 45 kbits/s
-RL 42 kbits/s

Tällä kokeilin: http://kuivuri.pp.htv.fi/speed/ ja mittari löytyi täältä:
http://www.tucows.com/connectionmonitoring95_default.html

pjapalli
08.07.03, 22:11
Kokeilin minäkin sitä kuivuri-testiä: näytti 94kbit/s. Ei liene mahdollista.

Katti
08.07.03, 22:21
Turbopeli ;)

PeeVee
08.07.03, 23:02
Turbopeli ;)

Joo siinä on jokin virhe.
Pitihän se kokeilla ja näytti 43 kbit/s ja se on oikein.

Ladatessa olen saanut max 46.2 kbit/s tai 5.6 kByte/s, kumpaa DU-meterillä katsoo, siis Siemens C55 ja RL-Coice. Se on täsmälleen sama kuin oli myös DNA:lla. Ei koskaan ole tullut tuon nopemmin ja kone on 1.7 Ghz. Tässä kuvia ja jokunen testausosoite:
http://kotisivu.mtv3.fi/PeeVee/gprs.htm

pjapalli
09.07.03, 00:13
Piti vielä kokeilla sitä kuivuria: 105kbit/s.

huppu
09.07.03, 01:36
Missähän minulla sitten kiikastaa? Voiko hitaus johtua siitä, että tietsikassani on Windows 95 ja megahertsejä kokonaista 166?? (saatu käytöstä poistettu kone työpaikalta). Minulle on kyllä vakuutettu, että koneen nopeus ei vaikuta Internet-yhteyden nopeuteen.

Tuohon koneeseen kannattaisi vaihtaa ainakin Windows98.

veppis
09.07.03, 10:51

Tuohon koneeseen kannattaisi vaihtaa ainakin Windows98.

Ei välttämättä. Omien kokemusten perusteella Windows 95 OSR 2 toimii paljon nopeammin ja on hyvin vakaa. Jos on USB:lle käyttöä, niin sitten Windows 98 SE peliin.

Ja mitä tulee noihin konetehoihin, niin P166 riittää kyllä normaaliin nettisurffailuun ihan hyvin jopa kiinteälläkin piuhalla, joten siitä ei ole kiinni. Ennemmin ongelma on ajureissa tai sarjaportin tiedonsiirtokyvyssä.

veppis
09.07.03, 10:53
Kyllä se koneen nopeus ja käyttöjärjestelmä vaikuttavat netin nopeuteen, ei varmaankaan näissä uusimmissa koneissa, mutta noissa vanhemmissa, kuten sinulla saattaa ero olla aikamoinen.

Ainoa mikä voi tökkiä on puskuroimaton sarjaportti tai sitten www-sivuilla olevat java-kökkö-ohjelmat, jotka saavat ultranopean Pentiuminkin hetkeksi polvilleen.

Esim. P166 riittää normaaliin www-surffailuun vielä kohtuullisen hyvin.

veppis
09.07.03, 11:01

Tuo "GPRS-nopeus" on kyllä käyttöjärjestelmän sarjaportille määrittelemä maksiminopeus, jolla puhelin tietokone voivat kommunikoida. Todellinen tiedonsiirtonopeus on jotain muuta.

Lankamodeemi voi hyvinkin olla nopeampi kuin GPRS, varsinkin jos modeemisi on laadukas ja puhelinpiuha myös hyvälaatuinen. Matkapuhelinverkon kenttä voi olla heikko, verkossa ruuhkaa ja lisäksi huomattavasti pidemmät "pingit" (vasteajat).

PeeVee
09.07.03, 18:16
Piti vielä kokeilla sitä kuivuria: 105kbit/s.

Kokeilehan noita muita testejä, mitä ne näyttää?

pjapalli
09.07.03, 18:36
Metkaa: www.eaglepro.net/bandwidth/ 38-40kbit/s ja kuivuri 105 ja 42kbit/s, keskiarvo 60kbit/s.

ZupaDupa
09.07.03, 18:44
Itselläni GPRS nopeus on Operan (7.10) mukaan sivuja ladattaessa n. 2.5-3.5 kt/s ja tiedostoja ladatessa nopeus on enintään 4.1 kt/s (yöllä). En sitten tiedä mitä nämä luvut ovat kilobitteinä (vai byteinä). Puhelimena 3650, käyttöjärjestelmänä Windows XP ja kone tuskin on hidas nettikäyttöön. Linuxin (Red Hat 9.0) ajattelin kuitenkin asentaa ja kokeilla nopeuttaisiko se yhteyttä (Mandrake ainakin nopeutti kaapelimodeemiani huomattavasti).

Ville_A
09.07.03, 18:50
Itselläni GPRS nopeus on Operan (7.10) mukaan sivuja ladattaessa n. 2.5-3.5 kt/s ja tiedostoja ladatessa nopeus on enintään 4.1 kt/s (yöllä). En sitten tiedä mitä nämä luvut ovat kilobitteinä (vai byteinä).
1 tavu = 1t = 1byte = 1 B = 8b = 8bittiä

PeeVee
09.07.03, 19:50
Itselläni GPRS nopeus on Operan (7.10) mukaan sivuja ladattaessa n. 2.5-3.5 kt/s ja tiedostoja ladatessa nopeus on enintään 4.1 kt/s (yöllä). En sitten tiedä mitä nämä luvut ovat kilobitteinä (vai byteinä). Puhelimena 3650, käyttöjärjestelmänä Windows XP ja kone tuskin on hidas nettikäyttöön.

Nokia 3650 onkin kai 3+1/2+2 puhelin ja sen nopeus on käytännössä 3.9-
4.2 kB/s eli tuo on hyvä nopeus.
Operan lukemakin on sama kuin minulla ja se on luullakseni normaali.

pjapalli Kuivurin testissä on jotain vikaa, 105 kbit/s on tekninen mahdottomuus GPRS-modeemilla.
Mulla Kuivuri näyttää 42-43 kbit/s. PV.

pjapalli
09.07.03, 20:02
Totta, ei pitäisi olle 105 kbit/s mahdollista, mutta ilmeisesti ladattava tiedosto on sen kokoinen, että välillä kohdalle osuvat nopeushuiput vaikuttavat. Latailin tuossa yhtä ohjelmaa ja GPRS Easy Connectin "nopeusmittari" näytti 5.5-6.9 kb/s, joten olen varsin tyytyväinen käytännönkin nopeuksiin (Mandrake 9.1+Konqueror+Ericsson 600+sarjakaapeli+RL Primetime).

blueice
09.07.03, 22:17
Ei välttämättä. Omien kokemusten perusteella Windows 95 OSR 2 toimii paljon nopeammin ja on hyvin vakaa. Jos on USB:lle käyttöä, niin sitten Windows 98 SE peliin.

Ja mitä tulee noihin konetehoihin, niin P166 riittää kyllä normaaliin nettisurffailuun ihan hyvin jopa kiinteälläkin piuhalla, joten siitä ei ole kiinni. Ennemmin ongelma on ajureissa tai sarjaportin tiedonsiirtokyvyssä.
Et ainakaan pokalla voi ylistää 95/98 vakautta, toisekseen tuollaiseen P166 koneeseen ei hyvällä tahdollakaan nykyään voisi laittaa muuta kun linuxia, esim Mandrake 9.1:ssä on suomenkielinen winukan oloinen graafinen käyttöliittymä (KDE 3.1), jota mm. monet tietokoneista syvällisemmin tietämättömät tuttavani käyttävät. Ja yhteysohjelma näyttää gprs:llekin todellisen siirtonopeuden ja siirretyn tavaran määrän, lisäksi antaa paremman kyydin kuin mikään windows.

Ihan vanhoihin penoihin kannattaa harkita vanhempaa KDE:tä, jotta pyörii nopeasti.

Mandrake download (http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3) Painaa sitten nappia:"I'm already a member of the Club.."

Ville_A
09.07.03, 22:39
toisekseen tuollaiseen P166 koneeseen ei hyvällä tahdollakaan nykyään voisi laittaa muuta kun linuxia,
Käytettiinhän niissä aikoinaankin susivitosta, miksei nykyään? (Jos se siis ominaisuuksiltaan riittää, kaatuilu nyt tietysti on ongelma, mutta tehontarve saman aikakauden johdosta paremmin mitoitettu.)

Flex
09.07.03, 23:19
Itselläni primetime on jopa dna:ta nopeampi. DU-Meter näyttää ladatessa nopeuden olevan 5.7-7.7kB/sec miltei jatkuvasti keskiarvokin näyttää olevan yli 6kB/sec Toki ohjelma hieman liioittelee, mutta todella nopea verrattuna dna:han...asiaa auttaa RL:n yleensä alle 500ms pingi.

veppis
10.07.03, 01:28

Et ainakaan pokalla voi ylistää 95/98 vakautta, toisekseen tuollaiseen P166 koneeseen ei hyvällä tahdollakaan nykyään voisi laittaa muuta kun linuxia, esim Mandrake 9.1:ssä

Vakaus on suhteellinen käsite, mutta puhun nyt normaalista www-surffailusta ja tekstinkäsittelystä, en mistään tietokantapalvelimesta tai ammattitason kuvankäsittelystä.

Omien kokemusten perusteella Linux on hankala, käyttöliittymät joko onnettomia tai sitten raskaita. Jos viitsii paneutua asiaan, niin Linuxista tietysti saa lähes pomminvarman, mutta vanhempiin koneisiin Win95 on riittävän helppo ja siinä on hyvä oheislaitetuki.

Ja kyllä sen Linuxinkin saa kaatumaan, nimim. kokemusta on.

blueice
10.07.03, 22:39
.. Jos viitsii paneutua asiaan..
Ja jos ei viitsi niin mun puolesta saa kärsiäkin ongelmista..
Te vaan ette tainnu tajuta, mitä tarkoitin, halusin vaan esittää monelle paremman vaihtoehdon.

Sitäpaitsi milloin viimeksi olet "uutta" KDE:tä" käyttänyt? Ai niin, sähän sanoit että linux on hankala:)
Mutta kokeilepa tämän päivästä käyttöliittymää (niissä on sitten valinnanvaraa, ja ihan konetehoja myöten..) ja kerro mikä siinä on onnetonta ja raskasta.

Itse teen töitä tietokoneella ja mun hommissa w2k ja XP Pro on ainoot winukat, minkä kanssa on voinu toimia ilman ongelmia. Ikävä kyllä softa jolla työskentelen, vaatii windowsin alleen, muuten se olisi joku muu.
Win95 on riittävän helppo ja siinä on hyvä oheislaitetuki.Vieläkin naurattaa tuo väite hyvästä oheislaitetuesta.. Vielä kun toimis.

Lappalainen
11.07.03, 01:23
Ja jos ei viitsi niin mun puolesta saa kärsiäkin ongelmista..
Te vaan ette tainnu tajuta, mitä tarkoitin, halusin vaan esittää monelle paremman vaihtoehdon.

Lieneekö turhempaa kiistelyn aiheitta olemassa kuin Linux vs. Windows, mutta pakko on silti työntää lusikka tähänkin soppaan...

6-vuotta ahkeraa päivittäistä niin työ-kuin harrastekäyttöäkin takana windowsympäristössä (2.22->3.1(1)->95->98->2000->Xpro) ja tämän perusteella olisin jotakuinkin valmis väittämään, että sen (kaikkien versioiden) ongelmaton käyttö on mahdollista, jopa pitkällä aikavälillä jos harrastaa sen aparaatin kanssa jotain muuta kuin asennakaikkimitäkäsiisisaat leikkiä.

Käytyäni huvin ja urheilun vuoksi läpi joitakin (kymmeniä) laitteistokombinaatioita ja tuon liudan erilaisia windows versioita olen saanut asenna-testaa-pura-asennauudellen-konffaa ja aloita jälleen alusta rumbasta sikäli tarpeekseni, että enää en viitsi nähdä vaivaa sen eteen, että käyttöjärjestelmän itsessään saa toimimaan, olen huomannut mukavammaksi tehdä koneella erinäisiä asioita käyttöjärjestelmän hoitaessa oman osuutensa, joten hyvin pikaisen testisession jälkeen Linux palasi pöytälaatikkoon ja arvelen, että se pysyy siellä vielä pitkään...ehkä tilanne olisi toinen jos aloitusjärjestys olisi ollut eri, ehkä ei...

Veppis on oikeassa siinä, että vanhempien koneiden kanssa uusin mahdollinen winu, minkä asennetuksi suinkin saa, ei välttämättä ole se paras.

pjapalli
11.07.03, 22:44
Joo, takaisin teini-ikään: varmasti sekä win- että linux-systeemeissä on omat omituisuutensa ja hankaluutensa, mutta itse en käytä windowsia enää kovin usein, sillä linux minun kohdallani on se helppokäyttöisempi ja käyttäjäystävällisempi. Esim. uusi näppäimistö ja hiiri aiheuttivat wintoosan välittömän kaatumisen, kun taas Mandrake hyväksyi uudet tulokkaat nikottelematta. Samoin uuden emolevyn hyväksyi Mandrake helpommin kuin windows. Ja GPRS-yhteys ei vieläkään toimi windowsilla.
Toki on linuxilla ollut ongelmia, mutta aina on ratkaisu löytynyt viimeistään netistä tai sitten suoraan sähköpostitse ohjelmien tekijöiltä, eikä kukaan ole kehottanut asentamaan käyttöjärjestelmää uudelleen.
Asennus on kylläkin Mandrakessa helppo ja Debianissa kuulemma vieläkin helpompi.
Mutta asiaan: kyllä Primetime pelittää edelleen ainakin täällä Anjalankoskella oikein hyvin, nopeus parhaimmillaan noin 7kt/s.
Väittävät, että linux puristaa Ericsson 600-puhelimesta kaiken irti; ilmeisesti väittämässä on jotain perääkin.

personal jesus
12.07.03, 01:08
Väittävät, että linux puristaa Ericsson 600-puhelimesta kaiken irti; ilmeisesti väittämässä on jotain perääkin.
Tuon kaltaisissa väitteissä joskus piilee urbaanin legendan vaara, vaikken kiistä sitä, etteikö R600 toimisi erinomaisesti Linuxin kanssa. Olisi mielenkiintoista kyllä kuulla, miten Linuxit hoitaa dial-up yhteyden Windowseja paremmin. Mielestäni R600 ei kylläkään erota, millaisessa vehkeessä se on kiinni.

pjapalli
12.07.03, 01:32
En osaa sanoa minäkään, enkä tiedä, mihin väite perustuu; täytynee selvittää väitteen oikeellisuutta. Mutta joka tapauksessa nopeus on linuxissa huomattavasti parempi, sillä yhteys ei windowsissa toimi lainkaan. No, mutta jos vaikka tänään saisi wintoosankin suostumaan yhteistyöhön. On nyt yöllä aikaa, kun lapset nukkuu ja vaimo on yövuorossa.

blueice
12.07.03, 21:33
Mielestäni R600 ei kylläkään erota, millaisessa vehkeessä se on kiinni.
Ei erotakaan, mutta siinä, miten käyttöjärjestelmä hyödyntää puhelimen modeemina, on näköjään eroja. Linuxin kanssa yhteyden hiipuiluja ei juuri ole ollut. Ruuhka-aikoina kun windowsilla ei meinaa päästä yhteyteen ollenkaan, linuxin kanssa se vielä toimii hyvin. Keskim. siirtonopeudet on parempia, koska datansiirtokatkoksia ei ole, tai ovat harvinaisempia kuin winukassa..

Nää ei sitten ole mutuiluja, vaan moneen kertaan testattua faktaa jo kauan sitten..

Gprs kyllä toimii hyvin winukan kanssa, mutta on tarkka asetuksistaan, joita linuxiin ei tarvi edes sen kummemmin säätää. (W2k & XP)

-Valinta on vapaa, tässä onkin vaan tarkoitus tuoda esiin vaihtoehtoja.

personal jesus
13.07.03, 23:57
Nää ei sitten ole mutuiluja, vaan moneen kertaan testattua faktaa jo kauan sitten..
Vielä, kun olisi nähnyt tuloksia, mutta kuulostaa jo paremmalta, kuin mutuilu.

Gprs kyllä toimii hyvin winukan kanssa, mutta on tarkka asetuksistaan, joita linuxiin ei tarvi edes sen kummemmin säätää. (W2k & XP)
Kiva tietää.

-Valinta on vapaa, tässä onkin vaan tarkoitus tuoda esiin vaihtoehtoja.
Juu, en olekaan mikään imaami enkä ylipappi missään aihepiirissä enkä kieltämässä keltään mitään käyttöjärjestelmää tai laitealustaa. Tiedän vaan itse tykkääväni Windowsista, jos nyt sellaista ilmaisua kannattaa käyttää.

blueice
14.07.03, 01:52
Vielä, kun olisi nähnyt tuloksia
Tuota, en "tuloksille" ainakaan numeerisesti kovin isoa painoarvoa laittaisi (esim. Win 5.2kB/s ja linux 5.25kB/s..) koska olosuhteet eri paikoissa vaikuttavat todella paljon, mutta monessa paikassa ympäri Suomea on testattu/käytetty, samassa paikassa molemmilla alustoilla ja siirretyt datamäärät ovat "riittävät" ja mitä vaikeammat olosuhteet, sitä selkeämpi ero.

Sitäpaitsi käytettävyydessä itsekin pidän enemmän winukasta, mutta nykyiset KDE:t linuxille alkavat olla jo aika hyviä ja kivoja käyttää eli huomion arvoinen asia, jos puhutaan työpöydästä.

lada-v8
14.07.03, 18:07
Itse otin tänään dna:n rinnalle tuon primetimen, saa nähdä koska gprs palvelu kytkeytyy...

personal jesus
15.07.03, 00:00
Tuota, en "tuloksille" ainakaan numeerisesti kovin isoa painoarvoa laittaisi (esim. Win 5.2kB/s ja linux 5.25kB/s..)
Numeroilla eroja vertaillaan varmemmin ja uskottavammin, kuin musta-tuntuu-että-tämä-x-on-vähän-nopeampi-kuin-y -menetelmällä. Toki olosuhteiden tulisi olla vertailtavien kesken mahdollisimman identtiset (aika, paikka).

Oretna
15.07.03, 23:34
Tämänpäiväisen testin mukaan en havainnut mitään eroa WinXp:n ja RedHat 9.0 suorituskyvyssä kerpsin kanssa. Laitteena WebBox ja liittymä Dna.