View Full Version : 25.7. tulee ikinumerot
Ens kesänä sit toteutuu tämä kauan odotettu/pelätty uudistus. On siinä kieltämättä sekä hyviä, että huonoja puolia. Nyt on ainakin helpompi juosta tarjousten perässä, mutta pian ei tiedä mikä liittymä kenelläkin on. Tähän olisi sellainen ratkaisuehdotus mulla, että kaikilla operaattoreilla puheluhinnat pitäisi olla sellaisia, ettei ole väliä mihin operaattoriin soittaa. Toki ilta- ja vkl-hyvitykset yms. voisivat säilyä.
Ainakin DNA ja nykyisen Telia Finlandin ostaja lähtevät markkinoimaan aggressiivisesti tätä ikinumeromahdollisuutta halvemmilla hinnoillaan...
Onko täysin varmaa tietoa asiasta?
Ainakin TV-uutisissa sanottiin samaa, joten eiköhän se taysin varmaa ole ;)
Kyllä. Lähde eiliset maikkarin talousuutiset.
Voisitteko hieman selventää - mitä nämä ikinumerot oikein on?
Voisitteko hieman selventää - mitä nämä ikinumerot oikein on?
Ikinumero on ehkä hiukan harhaanjohtava termi. Tässä tarkoitetaan sitä, että jos olet esim. Soneran asiakas ja vaihdat operaattoria, numerosi säilyy kokonaisuudessaan. Siis mukaan lukien operaattorin suuntanumero, eli voit olla esim. Dna:n asiakas niin, että numerosi on 040-1234567.
Eiks ruotsissa oo sellanen? En ainakaan tiedä muuta kuin 070-suunnan matkapuhelimille, vaikka operaattoreita on useita.
Toihan vois sikäli olla ihan jees jos olis vain yksi suuntanumero ja sille kiintee hinnottelu. Selkiytyis tää suuntanumeroviidakko hieman.
Eiks ruotsissa oo sellanen? En ainakaan tiedä muuta kuin 070-suunnan matkapuhelimille, vaikka operaattoreita on useita.
Toihan vois sikäli olla ihan jees jos olis vain yksi suuntanumero ja sille kiintee hinnottelu. Selkiytyis tää suuntanumeroviidakko hieman.
On joo. Toki olis parempi jos siirryttäis kokonaan pois operaattoritunnuksista ja tulis tilalle vaikkapa 8-numeroiset numerosarjat.
Lienee ainakin 4 thread aiheesta tällä alueella, tässä kai se pisin.
http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=6286
Lähde Talouselämä 3/2003 s36:
Kesä tulee heinäkuussa
Liittymänvaihto helpottuu 27.7.2003: sen jälkeen kuluttaja voi liittymää vaihtaessaan pitää vanhan puhelinnumeronsa. Operaattoreiden markkinointisuunnitelmat ovat jo valmiina.
Heinäkuu ei ole enää tänä vuonna liittymämyynnin hiljainen kuukausi, mutta tarjousrumbaa tuskin tulee.
Osa heinäkuun markkinaosuuksista jaetaan jo etukäteen. Operaattorit riitelevät parhaillaaan numeronsäilymisen teknisestä toteutuksesta.
Sitä ennen on edessä vielä matkapuhelinmyynnin huippusesonki: koulujen loppumisaika.
DNA:n maraton-palvelu varmaan lakkautetaan sen myötä... Eihän enää voi tietää, kenellä on dna:n liittymä.
Jos(tuskin) vaihdan operaattoria niin otan kyllä uuden numeron ja ihan varmasti. Boikottiin tollaset turhat roskasysteemit.
Jos(tuskin) vaihdan operaattoria niin otan kyllä uuden numeron ja ihan varmasti. Boikottiin tollaset turhat roskasysteemit.
Siis mita?? Number portability on ihan hyva asia.
Siis mita?? Number portability on ihan hyva asia.
Ja loppujen lopuksi siinä käy niin, että minä saan jonkin pa*kanumeron jota ei opi ulkoa sitten millään... Nykyiseen tyytyväinen, kunnes toisin todistetaan.
Ja loppujen lopuksi siinä käy niin, että minä saan jonkin pa*kanumeron jota ei opi ulkoa sitten millään... Nykyiseen tyytyväinen, kunnes toisin todistetaan.
Miksi sinun pitaisi vaihtaa numeroa? Joku numeroahan sinulla on jo.
En tieda miten systeemi on tarkoitus Suomessa rakentaa, mutta erityista syyta numeroiden vaihtoon ei ole.
Miksi sinun pitaisi vaihtaa numeroa? Joku numeroahan sinulla on jo.
En tieda miten systeemi on tarkoitus Suomessa rakentaa, mutta erityista syyta numeroiden vaihtoon ei ole.
Pelkään pahoin, että joku etuliitekikkailu siihen ilmestyy ja ellei Suomen päättäjät ole kerrankin tekemässä jotain viisasta, niin tulevat vielä taikomaan uuden nroavaruuden.. Myönnän, olen pessimisti enkä usko päättäjän viisauteen.
DNA:n maraton-palvelu varmaan lakkautetaan sen myötä... Eihän enää voi tietää, kenellä on dna:n liittymä.
Käsittääkseni samaan aikaan tuon uudistuksen kanssa tulee ilmainen tietokanta, josta voi tarkistaa mikä liittymä on ihmisellä, jolle aiot soittaa. Eli jatkossakin saat halutessasi tietää mikä liittymä kaverillasi on.
Äh, koko tuon systeemin idea on, että saat pitää täsmälleen sen numeron mikä sinulla juuri nyt on. Ei siis pelkoa että joutuisit vaihtamaan liittymä.
Ja numeronsiirtäminen _on_ iloinen asia!
Mä uskon edelleen että noille ikinumeroille tulee joku ihan oma numeroavaruus. Vai onko jollakulla päinvastaista faktaa
Mä uskon edelleen että noille ikinumeroille tulee joku ihan oma numeroavaruus. Vai onko jollakulla päinvastaista faktaaEi tule, lue Eduskunna lakiesitykset .
Mun mielestä toi ikinumero on hyvä idea. Mulla on ollu jo kohta 7 vuotta sama numero ja en oo numeron menettämisen takia viittiny vaihtaa liittymää.
Mä uskon edelleen että noille ikinumeroille tulee joku ihan oma numeroavaruus. Vai onko jollakulla päinvastaista faktaaEi tule, lue Eduskunna lakiesitykset .
Varmaan niin luenkin :D
OK, kai se sitten on uskottava...
Meinaako moni vaihtaa operaattoria kun numero ei enää kesällä välttämättä vaihdu? Itse vaihdan DNA:n (todella hyvä numero) radiolinjaan heti kun mahdollista, vuosittaiset puheajat (92€, E-P Yrittäjien jäsenetu) kelpaavat.
DNA:lta uusi liittymä GPRS-käyttöön.
Mielenkiintoista nähdä että millaista puheaika/kylkiäis-rumbaa tulee kun "kalliit" operaattorit yrittävät pitää asiakkaansa.
Mielenkiintoista nähdä että millaista puheaika/kylkiäis-rumbaa tulee kun "kalliit" operaattorit yrittävät pitää asiakkaansa.
Suunnattomasti kyllä ilahtuisin jos ei tarjota uusille mitään, vaan vanhoille koko lapiollinen. Tosin, tuskin vaihdan vaikka houkuteltaisi, olen Soneraan kyllin tyytyväinen. Toki jos kovin radikaaleja hinnastomuutoksia tapahtuu, niin sitten on asia erikseen.
Aikaisemmin mietin vaihtoa mutta kun on saanut lukea dna'n ongelmista, olen tullut katumapäälle.
Meinaako moni vaihtaa operaattoria kun numero ei enää kesällä välttämättä vaihdu? Itse vaihdan DNA:n (todella hyvä numero) radiolinjaan heti kun mahdollista, vuosittaiset puheajat (92€, E-P Yrittäjien jäsenetu) kelpaavat.
Jos operaattoreiden GPRS-hinnoittelu ei tästä muutu, niin vaihdan DNA:n liittymäni kokonaan Teliaan. Telian 5e/kk 10 megatavusta on passeli mun käyttööni, DNA:n kuukausiveloitus on siihen verrattuna liikaa. Aion kyllä roikkua kynsin hampain kiinni tuossa tämänhetkisessä numerossani (DNA:n, Telian numeroa en edes muista), ei taida tällä hetkellä olla sen lisäksi mitään muuta syytä olla vaihtamatta Teliaan kokonaan...
Meinaako moni vaihtaa operaattoria kun numero ei enää kesällä välttämättä vaihdu?...
Eipä taida mennä vaihtoon, Saunalahti olisi minulle ainoa kunnon vaihtoehto.
Suunnattomasti kyllä ilahtuisin jos ei tarjota uusille mitään, vaan vanhoille koko lapiollinen.
Niin minäkin, mutta taitaa olla turha toivo. Jospa Sonera innostuisi myymään vanhoille asiakkaille lisää näitä latauslipukkeita +50% puheaikaa/muita palveluita.
personal jesus
27.02.03, 13:26
Meinaako moni vaihtaa operaattoria kun numero ei enää kesällä välttämättä vaihdu?
On se ainakin mahdollista, jos Telia tai Saunalahti tivkor vielä silloin kiinnostaa tarpeeksi, mutta siihen vaikuttaa myös perheeni valinnat.
Suunnattomasti kyllä ilahtuisin jos ei tarjota uusille mitään, vaan vanhoille koko lapiollinen.
Niin minäkin, mutta taitaa olla turha toivo. Jospa Sonera innostuisi myymään vanhoille asiakkaille lisää näitä latauslipukkeita +50% puheaikaa/muita palveluita.
Tuumailtiin tuossa tupakkahuoneessa, että olisiko sittenkin mahdollista, että Sonera on haistellut näiden latauslipukkeiden kanssa, että miten niitä saadaan menemään noilla korotusprosenteilla noin tulevaa ajatellen.. Nythän on nähty tämä 50% ja oliko 30% tarjoukset -testataanko siinä samalla kuluttajaa, että millaisella prosentilla kannattaa antaa ja mitä.. Nojoo, puhdasta arvailua tämäkin...
Sonera saisi kyllä tuota gerpsihinnoittelua laittaa hiukan uuteen uskoon, sitten ilahtuisin oikein kunnolla.
Siis muutoshan tulee olemaan nimenomaan se, että nykyinen uusien asiakkaiden kalastelu puheaikojen ja kylkiäisten avulla tulee muuttumaan vanhojen asiakkaiden tyytyväisenä pitämiseen erityisesti erilaisten alennusten avulla.
Siis muutoshan tulee olemaan nimenomaan se, että nykyinen uusien asiakkaiden kalastelu puheaikojen ja kylkiäisten avulla tulee muuttumaan vanhojen asiakkaiden tyytyväisenä pitämiseen erityisesti erilaisten alennusten avulla.
Tai sitten ei. Kai tuo nykyisten asiakkaiden pitämiseen panostaminen saattaisi olla jo nykyäänkin esim. Soneralle erittäin järkevää, mutta jostain kumman syystä uusien asikkaiden etuihin panostetaan silti huomattavasti enemmän ja näyttävämmin.
Tai sitten ei. Kai tuo nykyisten asiakkaiden pitämiseen panostaminen saattaisi olla jo nykyäänkin esim. Soneralle erittäin järkevää, mutta jostain kumman syystä uusien asikkaiden etuihin panostetaan silti huomattavasti enemmän ja näyttävämmin.
Njoo, viime aikoinahan soneralla on kaiketi suvettu tuotakin jo ajattelemaan siitä esimerkkinä mm. "jälleen yksi hyvä syy olla soneran asiakas" -teema. Onhan tuollainen "mielikuvamarkkinointikin" yksi erittäin hyvä tapa sitouttaa asiakas teleoperaattoriin, toinen tapa on kiinnittää asiakkaan huomio konkreettisiin syihin pysyä operaattorin asiakkaana kuten halvemmat hinnat. Jos itse olisin teleoperaattori, niin todennäköisesti pyrkisin itsekin mielummin vetoamaan tunneperäisiin perusteisiin, sillä tällöin ei tarvitsisi kannattavuudesta tinkiä niinkään ja asiakassuhteiden uskoisin olevan hieman pysyvämpiä kuin pelkällä hintakilpailulla.
Jos itse olisin teleoperaattori, niin todennäköisesti pyrkisin itsekin mielummin vetoamaan tunneperäisiin perusteisiin, sillä tällöin ei tarvitsisi kannattavuudesta tinkiä niinkään ja asiakassuhteiden uskoisin olevan hieman pysyvämpiä kuin pelkällä hintakilpailulla.
No jos nykyään katsot melkein mitä tahansa mainoksia (ruokakauppojen mainoksia lukuun ottamatta), niin varsinkin televisiossa mainonta on valtaosin mielikuvien luomista eli siis pyrkii vetoamaan tunneperäisiin perusteisiin. Luultavasti se siis kannattaa.
No jos nykyään katsot melkein mitä tahansa mainoksia (ruokakauppojen mainoksia lukuun ottamatta), niin varsinkin televisiossa mainonta on valtaosin mielikuvien luomista eli siis pyrkii vetoamaan tunneperäisiin perusteisiin. Luultavasti se siis kannattaa.
Totta. Ja kokemuksesta tiedänkin että kyllähän sillä yllättäviä tuloksia saavutetaankin. Tarkoitin tuota mielikuvamarkkinointia eräänä vaihtoehtona niille huimille alennuksille joita voitaisiin jakaa vanhoille asiakkaille jotta he pysyisivät edelleen rahoittamassa toimintaa - eihän tässäkään välttämättä tarvitse katteistaan tinkiä jos onnistuu todella hyvin "tunnesyihin vedoten" pitämään asiakaspakoa kurissa. Toki toivoisin itsekin taas soneran asiakkaana että näkisin pysymisen sonerassa myös laskun loppusummassa, mutta olisi ah, niin tyypillistä että näemme vain massiivisen yli-imelän tunteisiin vetoavan mainoskampanjan tyyliin soneran siirappia pursuavat joulumainokset, jotka todella pistivät miettimään toiseen kertaan tuota liittymän avaamista... ;)
Ärsyttävää Dna maratonin kannalta... Ja muutenki vihaan koko touhua. se on niin typerää kun olla ja voi. sekotaa kaiken. tietysti joka puhelun alussa joku hermoja raastastava ääni kertoo paljonko maksaa puhelu. Voisiko joku DNA aspassa työskentelevä vastata miten DNA tulee hoitamaan tilanteen esim. mun kannalta kun on maraton.
-menee niinku herrrrmot!!!-
kun oon kysyny asiasta muiltaki ihmisiltä, niin ei mielellään ota uudistusta vastaan. kyse on mielestäni palvelun laadun huonontamisesta.
Ärsyttävää Dna maratonin kannalta... Ja muutenki vihaan koko touhua. se on niin typerää kun olla ja voi. sekotaa kaiken. tietysti joka puhelun alussa joku hermoja raastastava ääni kertoo paljonko maksaa puhelu. Voisiko joku DNA aspassa työskentelevä vastata miten DNA tulee hoitamaan tilanteen esim. mun kannalta kun on maraton.
Aspassa eivät varmasti tiedä asiasta mitään, eiköhän tietoa tule kevään/kesän aikana kun lopulliset päätökset asiassa tehdään. Tietääkseni puhelun alussa oleva tiedote on ainakin haudattu, ja hyvä niin.
kun oon kysyny asiasta muiltaki ihmisiltä, niin ei mielellään ota uudistusta vastaan. kyse on mielestäni palvelun laadun huonontamisesta.
Riippuu ihan miten kysymyksen muotoilee, jos kysytään "haluatko ettet tiedä enää paljonko puhelusi maksavat", tulee varmasti kieltäviä vastauksia, mutta kysypä "haluatko että voisit vaihtaa operaattoria siten että numerosi pysyisi ennallaan".
hehheh... hyvin muotoiltu
Onko kukaan ajatellut, kuinka käy tekstiviesteille? Niidenhän hinnat riippuvat myös operaattorista.
Jos tulisi uusi suuntanumero, kuka saisi pitää oman loppuosansa, vai saisiko kukaan? Paljonko tuhlattaisiin paperia ja rahaa, kun yritykset painattaisivat uudet mainokset käyntikortit jne..
Toisaalta hyvin harva vaihtaa operaattoria lakiuudistuksen jälkeen. Kaikki eivät jaksa, kaikkia ei kiinnosta, kaikki eivät tiedä että se on mahdollista.
Itse varmaan pitäydyn samassa, jos joku vaihtuu niin se on liittymätyyppi
Jos tulisi uusi suuntanumero, kuka saisi pitää oman loppuosansa, vai saisiko kukaan? Paljonko tuhlattaisiin paperia ja rahaa, kun yritykset painattaisivat uudet mainokset käyntikortit jne..
Sehän on jo moneen kertaan sanottu, ettei tule mitään uutta suuntanumeroa! Operaattoria voi siis vaihtaa ja silti pitää nykyisen numeron.
Nyt on asiaan tullut viralliselta taholta (Radiolinja) vahvistus, että tulee maksuton palvelunumero, josta voi kysyä operaattoria.
=Henkkis=®
26.03.03, 15:07
Nyt on asiaan tullut viralliselta taholta (Radiolinja) vahvistus, että tulee maksuton palvelunumero, josta voi kysyä operaattoria.
Mielen kiintoista nähdä miten se toimii, jos siinä näppäillään se numero niin silloinhan ihmiseten pitää kirjoittaa se numero ensin paperille ja sitten näppäillä se. Harva muistaa niitä heti ulkoa. No joo hyvä et on tällänen "aina" hinnoittelu niin ei tarvii soitella mitä mikäkin maksaa...
Mielen kiintoista nähdä miten se toimii, jos siinä näppäillään se numero niin silloinhan ihmiseten pitää kirjoittaa se numero ensin paperille ja sitten näppäillä se. Harva muistaa niitä heti ulkoa. No joo hyvä et on tällänen "aina" hinnoittelu niin ei tarvii soitella mitä mikäkin maksaa...
No ei mua oo tähänkään asti paljo haitannu soittaa toisen operaattorin liittymään, vaikka kalliimpaa se tosin onkin. Jos puhelimessa ei juorua useaa tuntia putkeen niin sama kai se on mihin liittymään soittaa. Koska yleensä tulee soitettua vain silloin kun on asiaa (paitsi vaimolle jolle pitää soitella "kuulumisia" vähän väliä). Ja asia puhelut on soitettava silloin kun on asiaa joten ei voi odottaa esim. iltapuheluita.
Mutta niinkun on monesti todettu niin jokainen hankkii itse vatsahaavansa tai burnoutin niistä syistä joita pitää tärkeinä.
Mielestäni toi et on erillinen numero mistä saa liittyämän tietää on jostain syvältä ja pitkältä! Eikös kaikkein näppärin tapa olisi alkuun tiedotus tyyliin "Tämä numero on radiolinjan" ja sen voisi halutessaan ohittaa vaikka *:llä.
Luulis et toi tulisi paljon halvemmaksikin...
Mielestäni toi et on erillinen numero mistä saa liittyämän tietää on jostain syvältä ja pitkältä! Eikös kaikkein näppärin tapa olisi alkuun tiedotus tyyliin "Tämä numero on radiolinjan" ja sen voisi halutessaan ohittaa vaikka *:llä.
Itse pitaisi tata erittain vastenmielisena. Mitaan lurituksia en mielellaan kuuntelisi. Ainakin se pitaisi saada tarvittaessa kokonaan poistumaan. Erillinen numero olisi mielestani jarkevin koska sen kaytto perustuisi "vapaaehtoisuuteen".
Itse pitaisi tata erittain vastenmielisena. Mitaan lurituksia en mielellaan kuuntelisi. Ainakin se pitaisi saada tarvittaessa kokonaan poistumaan. Erillinen numero olisi mielestani jarkevin koska sen kaytto perustuisi "vapaaehtoisuuteen".
Siksi mainitsinkin että esim *:llä loppuis lurina, ja vaikka joku järjestelmä missä vois omasta numerosta estää niiden tiedotusten kuuluminen.
Toi palvelunumero on persiistä jos saat vaikka tekstarissa numeron, se pitäis kirjoittaa johonkin ku soittaa sinne numeroon et mikä liittymä on kyseessä... Jos olis vaan tiedotusviesti ni vois soittaa ihan rauhassa... :o)
Ois hyvä että tämä nykyinen ilmainen numeron ilmoitus säilyis. Eli kun vaihtaa operaattoria, vois tulla kaikille kavereille viesti:
"Olen vaihtanut operaattoria. Uusi operaattorini on: ***** Numeroni säilyy ennallaan. Onneksi puheluhintani on iltaisin aina sama, pyrin välttämään päiväpuheluita omalla puhelimellani.
Tuoreessa Hesarissa on juttua aiheesta:
http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20030327TA4
Operaattorien tulisi tarjota ilmainen palvelu, jolla voisi oletusarvoisesti estää soitot tiettyjen operaattorien verkkoon jos puhelinnumeron edessä ei käytetä ns. aktivointitunnusta, jolla hyväksyy soitot vieraan operaattorin verkkoon.
Menee tietty tekniseksi, mutta huomattavasti houkuttelevampaa kuin soittaa aina viikon välein omat numerot läpi tsekatakseen ettei kukaan ole vaihtanut operaattoria.
Tai toinen variaatio olisi, että tiedote (tyyliin olet soittamassa vieraaksi operaattoriksi määrittelemääsi numeroon, varmista painamalla numero 2) tulisi vasta mikäli soitat ns. huomiolistalle laittamaasi operaattorin numeroon.
Helpoin ratkaisu olisi tietysti "Aina-tyyppinen" hinnoittelu, jossa ei tarvitse välittää vastapuolen operaattorista.
mobiilisti
27.03.03, 10:15
Hölmöilyä koko touhu!!!!
Täysin eri mieltä!
Saunalahti taitaa saada minusta asiakkaan jossakin vaiheessa vuotta :) Voinhan säilyttää Soneran numeroni ja saada samat palvelut kuin tähänkin asti, mutta paljon edullisemmin! Olisi minulta hölmöä olla vaihtamatta operattoria!!
Hölmöilyä koko touhu!!!!
Täysin eri mieltä!
Saunalahti taitaa saada minusta asiakkaan jossakin vaiheessa vuotta :) Voinhan säilyttää Soneran numeroni ja saada samat palvelut kuin tähänkin asti, mutta paljon edullisemmin! Olisi minulta hölmöä olla vaihtamatta operattoria!!
Jaa.. Mistä lähtien Saunalahti on tarjonnut hscsd:tä? Entä saldorajoitus?
Helpoin ratkaisu olisi tietysti "Aina-tyyppinen" hinnoittelu, jossa ei tarvitse välittää vastapuolen operaattorista.
Joo ja myös kuluttajan kannalta tavallaan huonoin mahdollinen ratkaisu. Tämä voisi syödä pohjan pois koko numeroiden siirrettävyydeltä ja liittymänvaihdon helpottamiselta, jos/kun kaikkien operaattorien hinnat muovautuisivat luultavasti kilpailun paineissa jokseenkin identiteettisiksi.
=Henkkis=®
27.03.03, 15:31
Kaikki ei tarvitse hscsd:tä ja jotkut osaavat puhua niin ettei tarvitse saldorajoitusksia...
Kaikki ei tarvitse hscsd:tä ja jotkut osaavat puhua niin ettei tarvitse saldorajoitusksia...
Tästä päätellen Saunalahti ei siis edelleenkään tarjoa samoja palveluja kuin Sonera. Vai olenko väärässä? Ei ollut kyse siitä mille on tarvetta tai miten osataan puhua.
Tästä päätellen Saunalahti ei siis edelleenkään tarjoa samoja palveluja kuin Sonera. Vai olenko väärässä? Ei ollut kyse siitä mille on tarvetta tai miten osataan puhua.
Saunalahti tarjoaa tivkorin tjsp. niin ei siinä muuta tarvitakaan ja saa laittaa uudet ennätykset tuonne tekstiviestejä kuukaudessa-threadiin. :)
mobiilisti
27.03.03, 16:21
Itse tarvitsemani palvelut heiltä löytyvät, muista en tiedä.
Tästä päätellen Saunalahti ei siis edelleenkään tarjoa samoja palveluja kuin Sonera. Vai olenko väärässä?
Et ole ollenkaan väärässä.
Saunalahti ei tarjoa samoja palveluita kuin Sonera, mutta tuskin saunalahden käyttäjät edes kaipaavat kaikkia palveluita mitä Soneralla on. Uskallan väittää, että hscd (tjsp) käyttäjien määrä on tällä hetkellä todella pieni eikä se siitä tule kasvamaankaan kun gprs yleistyy.
Ja tästähän on se riemu, ettei keskivertoasiakkaan tarvitse maksaa marginaaliryhmien tarvitsemista kummallisista palveluista.
Joo ja myös kuluttajan kannalta tavallaan huonoin mahdollinen ratkaisu. Tämä voisi syödä pohjan pois koko numeroiden siirrettävyydeltä ja liittymänvaihdon helpottamiselta, jos/kun kaikkien operaattorien hinnat muovautuisivat luultavasti kilpailun paineissa jokseenkin identiteettisiksi.
Joku on aina kuitenkin halvin. Kartellit eivät ole sallittuja, joten kilpailu elää.
Hinnat harmonisoituvat pakostakin (ilman selvää ns. Aina-hinnoittelua), koska muuten asiakkaat valuisivat halvimman operaattorin luokse. Lisäksi riesana on se, että pitää koko ajan tarkistella onko joku vaihtanut operaattoria.
Jaa.. Mistä lähtien Saunalahti on tarjonnut hscsd:tä?
En tiedä mistä lähtien mutta nykyään ainakin saa:
Lähtevä datapuhelu (max. 9,6 kbit/s) 0,12 €/kpl+mpm
High Speed Data 1-slot (max. 14,4 kbit/s) 0,12 €/kpl + 0,195 €/min
Multi-slot (max. 56 kbit/s) 0,12 €/kpl + 0,35 €/min
kielipoliisi
28.03.03, 01:11
Helppo kai tuo on muistiossa numeroiden perään lisätä vaikka sulkuihin operaattorin lyhenne. Sitten vaan toivoo tutuiltaan sen verran valistuneisuutta, että ilmoittavat liittymänvaihdoistaan. Samalla tavalla esim. firman nettisivuilla voitaisiin mainita käytetty operaattori.
Helppo kai tuo on muistiossa numeroiden perään lisätä vaikka sulkuihin operaattorin lyhenne. Sitten vaan toivoo tutuiltaan sen verran valistuneisuutta, että ilmoittavat liittymänvaihdoistaan. Samalla tavalla esim. firman nettisivuilla voitaisiin mainita käytetty operaattori.
Itse en usko, etta tasta tulee suurta ongelmaa. Jarjestelmaan totutaan hyvin nopeasti. Kun puhutaan jonkun henkilon tyon ulkopuolisista puheluista, niin minuuttimaaraisesti naista menee varsin paljon max. 10 erinumeroon. Naissa tapauksissa operaattorin varmasti muistaa helposti. Muihin numeroihin tulee yleensa soitettua hyvin lyhyita puheluita, milloin operaattorilla ei ole niin valia.
Lisaksi on muistettava, etta kaikki kuluttajat eivat ole kovin ahkeria vaihtelemaan operaattoria vaikka number portability (onko tama ikinumero jonkinlainen de facto kaannos) olisi kaytossa. UK:ssa tama systeemi on kaytossa, enka ole kuullut, etta se olisi aiheuttanut ongelmia.
Vaikka operaattoria voikin periaatteessa vaihtaa joskus kesällä niin asia ei ole niin yksinkertainen. Kuulemma tekniikkaa tuohon numeron siirtämiseen alkuperäiseltä operaattorilta uudelle operaattorille ei ole vielä edes kehitetty. Eli saattaapi mennä aika tovi ennenkuin homma toimii käytännössä. Jonkunhan pitää tuo siirto maksaakin joten todennäköisesti operaattoria vaihtavat joutuvat maksamaan tuosta siirrettävyydestä puhelinlaskussaan. Alkuperäisasiakkaat saavat jatkossa puhelut halvemmalla kuin siirretyt asiakkaat. Vastaanottava operaattorihan voi halutessaan veloittaa uutta siirrettyä asiakasta.
Vaikka operaattoria voikin periaatteessa vaihtaa joskus kesällä niin asia ei ole niin yksinkertainen. Kuulemma tekniikkaa tuohon numeron siirtämiseen alkuperäiseltä operaattorilta uudelle operaattorille ei ole vielä edes kehitetty.
Mutuna olisi hieman erimielta. Ymmartaakseni jarjestelma toimii ainakin UK:ssa ja varmaankin myos muissa maissa. Tekniikka ei ole kai niin kauhean monimutkainen.
Vaikka operaattoria voikin periaatteessa vaihtaa joskus kesällä niin asia ei ole niin yksinkertainen. Kuulemma tekniikkaa tuohon numeron siirtämiseen alkuperäiseltä operaattorilta uudelle operaattorille ei ole vielä edes kehitetty. Eli saattaapi mennä aika tovi ennenkuin homma toimii käytännössä. Jonkunhan pitää tuo siirto maksaakin joten todennäköisesti operaattoria vaihtavat joutuvat maksamaan tuosta siirrettävyydestä puhelinlaskussaan. Alkuperäisasiakkaat saavat jatkossa puhelut halvemmalla kuin siirretyt asiakkaat. Vastaanottava operaattorihan voi halutessaan veloittaa uutta siirrettyä asiakasta.
Jostain luin, ettei asiakkaan menettävä operaattori saa periä maksua, mutta vastaanottava operaattori saa. Tosin kilpailutilanteessa asiakkaalta siirtokuluja tuskin peritään.
Jostain luin, ettei asiakkaan menettävä operaattori saa periä maksua, mutta vastaanottava operaattori saa. Tosin kilpailutilanteessa asiakkaalta siirtokuluja tuskin peritään.Vanha operaattori ei saa periä vanhalta asiakkaalta maksuja, täytyy toki vanhan operaattorin periä uudelta operaattorilta kohtuulliset todelliset kustannukset.Kuulemma tekniikkaa tuohon numeron siirtämiseen alkuperäiseltä operaattorilta uudelle operaattorille ei ole vielä edes kehitetty.Siis teknikkaa on olemassa, ollut jo vuosia joissain maissa käytössä. Suomessa ei ole vielä kaikkea tarvittavaa tekniikkaa rakennettu operaattoreiden välille. Kuitenkin aikataulun uskotaan pitävän.
number portability (onko tama ikinumero jonkinlainen de facto kaannos)
On se de Facto käännös. Tuo numeron siirrettävyys taipuu aina huonosti suomenkieleen. Ikinumero on luonteva käännös, koska esimerkiksi sähköpostiosoitteita tarjotaan hieman samantyyppisellä idealla ja niitä nimitetään ikiosoitteiksi erään yhdistyksen mukaan.
Vaikka operaattoria voikin....
Mutuna olisi hieman erimielta. Ymmartaakseni jarjestelma toimii ainakin UK:ssa ja varmaankin myos muissa maissa. Tekniikka ei ole kai niin kauhean monimutkainen.
Järjestelmä toimii jo monissa maissa, mutta Suomessakin alkaa olla varmaankin viimeistely vaihe menossa. Tekniikasta en tiedä tarkalleen, mutta itse numeronsiirtotoimenpide on kuitenkin monivaiheinen ja käsittääkseni kohtuu hankala toimenpide järjestettäväksi ja siinä täytyy huomiota todella monia asioita.
Maksaako numeron siirrettävyys? -> Vanha operaattori ei tietenkään saa periä maksua mutta muu hinnoittelu varmaankin on auki
Kuluttaja-asiamies kielsi tapporahan joulukuussa, mutta entäs heinäkuussa? Eikös numeron siirto vaadi että liittymä on auki joten tapporaha lienee paras keino houkutella asiakkaita vai mitä?
Kuluttaja-asiamies kielsi tapporahan joulukuussa, mutta entäs heinäkuussa? Eikös numeron siirto vaadi että liittymä on auki joten tapporaha lienee paras keino houkutella asiakkaita vai mitä?
Loppuvuoden kampanjoissa taisi olla pulmana lähinnä se, että ne maailmanloppuun asti jatkuvat alennukset sai vain sulkemalla toisen operaattorin liittymän, pelkkään uuteen liittymään etuja sai huomattavasti vähemmän. Nyt meno taitaa olla sellaista, että samat edut saa kaikkiin uusiin liittymiin riippumattaa sulkeeko vai ei vanhaa, joten tilanne on oleellisesti erilainen ikinumeroiden tullessa, jolloin toki on pakko sulkea vanha liittymä, jos numeronsa haluaa siirtää.
Nimenomaan tapporajaa ei tarvita, koska numeron siirrossa vanha liittymä lopetetaan automaattisesti. Paras tapa houkutella asiakkaista on tietysti polkupyöräkypärät, vapaaliput lintsille, jne... ei kun siis halvat puheluhinnat.
..vapaaliput lintsille..Huviliput.
Eli ootte sitä mieltä ettei nähdä kampanjoita "x euroa puheaikaa ja jos siirrät nykyisen numeron niin vuosi kuukausimaksutta"? Saa nimittäin olla melko nuuka tai todellinen suurkuluttaja jos vaihtaa operaattoria vaikkapa 1c/min säästön vuoksi. Tämä mielestäni siksi että monilla voi olla mielestään hauskoja vastaajaviestejä yms. joista ei helpolla haluta luopua tai muita juttuja jotka menisi uusiksi uudella operaattorilla. Kuitenkin ikinumero on hyvä juttu, liikoja en kuitenkaan odota heti alkuun.
DNA:lta uusi liittymä GPRS-käyttöön.
En oo koskaan vaihtanu liittymää, enkä vaihda. Olen kyllä tarpeeksi tyytyväinen rl:ään, ainakin vielä tässä vaiheessa...
Liittymätyypin vaihtoa Aina -tyyppiin voisi harkita, niin ei paljon haittaisi vaikka soittaisi tietämättään toisen operaattorin liittymään.
Eli ootte sitä mieltä ettei nähdä kampanjoita "x euroa puheaikaa ja jos siirrät nykyisen numeron niin vuosi kuukausimaksutta"?
Saa nimittäin olla melko nuuka tai todellinen suurkuluttaja jos vaihtaa operaattoria vaikkapa 1c/min säästön vuoksi. Tämä mielestäni siksi että monilla voi olla mielestään hauskoja vastaajaviestejä yms. joista ei helpolla haluta luopua tai muita juttuja jotka menisi uusiksi uudella operaattorilla. Kuitenkin ikinumero on hyvä juttu, liikoja en kuitenkaan odota heti alkuun.
Kovin kannattavaksi puheaikatarjoukset eivät kai tule, koska kuluttaja
voisi helposti käyttää vain tarjouksen ja vaihtaa operaattoria sen
jälkeen. Kyllä keskimääräinenkin puhuja säästää tollaisella sentin
säästöllä runsaan euron kuussa.
Mitä ihmeen hauskoja vastaajaviestejä? Tarkoitatko lähtevää viestiä?
Saapuvia kuitenkin säilytetään vain rajallinen aika. En ollenkaan
ymmärrä mitä tarkoitat. Ehkä käsitykseni matkapuhelimen käytöstä
on erilainen.
Kilpailusta hyötyvät myös ne, jotka eivät aio edes vaihtaa, koska
se pakottaa kaikki operaattorit laskemaan hintojaan.
Täällä (http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Depa=etusivu&Date=030515&Model=juttusivu.html&Story=754683.txt&StDate=030515&StTime=00%3A00%3A00&SPage=True) Joensuussa ilmeistyvän sanomalehti Karjalaisen juttua aiheesta. Paperilehdessä oli lisäksi ns. kainalojuttu tuohon, missä oli haastateltu Radiolinjan edustajaa.
Hieman kyllä ihmetyttää, että numeron siirrettävyyden suurin ongelma eli se, ettei puheluhintoja voi tietää kuitattiin ihan parilla lauseella noissa jutuissa. Melkein tekisi mieli pistää puolitutulle toimittajalle asiasta palautetta, voisi tehdä siitä vaikka kokonaan uuden jutun. :)
Saa nimittäin olla melko nuuka tai todellinen suurkuluttaja jos vaihtaa operaattoria vaikkapa 1c/min säästön vuoksi. Tämä mielestäni siksi että monilla voi olla mielestään hauskoja vastaajaviestejä yms. joista ei helpolla haluta luopua tai muita juttuja jotka menisi uusiksi uudella operaattorilla. Kuitenkin ikinumero on hyvä juttu, liikoja en kuitenkaan odota heti alkuun.
Ota huomioon myös yritykset, jotka suurimman maksun operaattoreille suorittaa. Monet firmat ovat pitäneet numeronsa, koska n-määrän tiedottaminen edelleen maksaa ihan per*eleesti, puhumattakaan sekaannuksista ja muista vaivoista. Paljon liittymiä ja paljon puhetta -1c säästöstä voi tulla kohtuullisen iso säästö hyvinkin huomaamatta, mikä ei yksittäisen kuluttajan kohdalla näy niin selkeästi.
Ja firmat tuskin käyttää "hauskoja vastaajaviestejä" ;)
Lehdistötiedote:
http://www.ficora.fi/suomi/ajankoht/numeronsiirrettavyys.htm
Olen täällä jo ihmetellyt päätöstä perustaa tiedutelunumero! Ohessa meilini jonka laitoin asiasta asianomaisille...
Hei!
Ihmettelen tuota päätöstä perustaa ilmainen palvelunumero josta numeron liittymän saa selville! Sehän on todella epäkätevä! Oletetaan että olet liikenteessä ja saat tekstiviestinä jonkun numeron jonka liittymän haluat saada selville niin miten se tapahtuu? Sinulla ei ole kynää eikä paperia mihin voisit numeron kirjoittaa, niin mitenkäs sen muistat soittaaksesi? Entä taataanko tuossa että tuo palvelu ei ruuhkaudu? Ei ole kovin mukavaa jonottaa useita minuutteja tietääkseen liittymän!
Miksei asiaa toteutettu esimerkiksi automaattisella ilmoituksella joka kertoo soitettaessa liittymään esim "Tämä on Soneran liittymä". Tähän ei menisi muutamaa sekuntia kauemmin ja sen voisi halutessaan ohittaa vaikka #-näppäimellä. Näin olisi asia hoitunut huomattavasti helpommin ja näppärämmin!
terveisin,
XXX XXX
Saas nähdä mikä on perustelu tuolle palvelunumerolle. Itseäni ei paljon hetkauta tuo että mihin numeroon soittaa, mutta sellaisiakin ihmisiä Suomen maasta löytyy
Edit: Sain nopean vastauksen! Tulee kuulemma suoraan laista! Eli se siitä mietinnästä! :o)
RL:n asiakastiedotteen mukaan myös varatun numeron voisi siirtää uudelle operaattorille. Muistaakseni täällä oli juttua että numeorn pitäisi olla käytössä, mutta en löydä sitä ketjua enää.
Totta. Ja kokemuksesta tiedänkin että kyllähän sillä yllättäviä tuloksia saavutetaankin. Tarkoitin tuota mielikuvamarkkinointia eräänä vaihtoehtona niille huimille alennuksille joita voitaisiin jakaa vanhoille asiakkaille jotta he pysyisivät edelleen rahoittamassa toimintaa - eihän tässäkään välttämättä tarvitse katteistaan tinkiä jos onnistuu todella hyvin "tunnesyihin vedoten" pitämään asiakaspakoa kurissa. Toki toivoisin itsekin taas soneran asiakkaana että näkisin pysymisen sonerassa myös laskun loppusummassa, mutta olisi ah, niin tyypillistä että näemme vain massiivisen yli-imelän tunteisiin vetoavan mainoskampanjan tyyliin soneran siirappia pursuavat joulumainokset, jotka todella pistivät miettimään toiseen kertaan tuota liittymän avaamista... ;)
Tilaa maksuton etusopimus, niin saat alennuksen matkapuhelinlaskullesi, alen suuruus riippuu, kuinka iso on puh.+sms yhteensä.
Soneran asiakkaat voivat tilata tämän palvelun lähettämällä tilaa etusopimus ->nroon 15400
Lisäksi saat ilmaisen etusopimus saldo sms:n kerran viikossa omaan luuriin veloituksetta!
Tilaa maksuton etusopimus, niin saat alennuksen matkapuhelinlaskullesi, alen suuruus riippuu, kuinka iso on puh.+sms yhteensä.
Soneran asiakkaat voivat tilata tämän palvelun lähettämällä tilaa etusopimus ->nroon 15400
Lisäksi saat ilmaisen etusopimus saldo sms:n kerran viikossa omaan luuriin veloituksetta!
No tämäpä kiva tietoisku. Etusopimuksella tuskin kuitenkaan kurotaan kiinni esim. laskun loppusummaa joka aikaisemmin toisella operaattorilla oli n. ~20 euroa, nyt ~42 euroa vaihdettuani soneran asiakkaaksi soittokäyttäytymisen muuttumatta oleellisesti (toki pieniä eroja kuukausien välillä varmaan on, mutta varmasti hyvin lähellä toisiaan). Kyllä tähän hinnoitteluun on minun mielestäni tarjottava jotain todellisia muutoksia, eikä silmänlumetta etusopimuksella tai alennuksella pitkistä puheluista. Prosentteina ero on todella kovaa luokkaa.
Näkisin mielelläni soneralta jonkin flat-rate hinnoittelun, enkä olisi yllättynyt vaikka se sentin / kaksi kalliimpi olisikin kuin markkinoilla "eri roolissa" olevalla kilpailijalla. Tämä siis kuluttajaystävällisyyden vuoksi, sekä ihan vain hinnanalennuksen kannalta. Itse käytän privat duo:a, sillä suuri osa soitoistani ajoittuu ilta-aikaan - vaan laskuahan kertyy nimenomaan pakko-soitteluista; 0,26 €/min ei ole enää nykypäivän hinnoittelua matkapuheluissa, se on jokaisen myönnettävä. Kilpailijat tarjoavat jopa puolta halvempia soittoja, noin kärjistettynä. Olen myös kokeillut classic duo-liittymätyyppiä joka soveltui käyttööni huonommin. Käytän myös remmi-palveluita sekä olen duo-vaihto-kikkailemalla hankkinut vielä ilmaista puheaikaa itselleni, joten yritän todella jotenkin kääntää soneraa suht edulliseksi operaattoriksi - mutta kyllä hintoja on pakko laskea jos meinaa nukkua yönsä rauhassa ikinumeroiden tultua.
Jotta jotain positiivistä, niin itse kyllä uskon soneran vihdoin kääntävän kelkkaansa matkapuhelinmarkkinoilla ja lopettavan "Mr. Nice Guy" -tyylin ajattelutavan. Hyvä niin, aikaa in kuitenkin vielä juuri sen verran että tässä saatetaan ehtiä nähdä montakin muutosta.
Ammattilainen
22.06.03, 21:29
Minun näkemys näin entisenä Sonera-myyjänä on, että Sonera ei erittäin suurella todennäköisyydellä tule tuomaan markkinoille liittymää, jossa on sama hinta kaikkialle soitettaessa. Heillähän on jo Classic Duo, jolla "soitat samalla edullisella hinnalla kaikkialta Suomesta", kuten he asian mainoksissaan ilmaisevat. Tämä on vastaus Tandem Ainalle ja muille vastaavan tyylisellä hinnoittelulla varustetuille liittymille. Mitä siitä, että soittaminen Soneran ulkopuolelle on kalliimpaa, sillä kyllähän kaikilla jo on Soneran numerot... ;)
Jussi kirjoitti:
>joka aikaisemmin toisella operaattorilla oli n. ~20
>euroa, nyt ~42 euroa vaihdettuani soneran
>asiakkaaksi soittokäyttäytymisen muuttumatta
Eipä olisi kannattanut vaihtaa. :)
>Näkisin mielelläni soneralta jonkin flat-rate
>hinnoittelun, enkä olisi yllättynyt vaikka se sentin
>/ kaksi kalliimpi olisikin kuin markkinoilla "eri
>roolissa" olevalla kilpailijalla. Tämä siis
Siihen menee varmasti pitkän aikaa ennenkuin sellainen tulee.
>kuluttajaystävällisyyden vuoksi, sekä ihan vain >hinnanalennuksen kannalta. Itse käytän privat duo:a, >sillä suuri osa soitoistani ajoittuu ilta-aikaan - >vaan laskuahan kertyy nimenomaan pakko-soitteluista; >0,26 €/min ei ole enää nykypäivän >hinnoittelua matkapuheluissa, se on jokaisen
Tuo on aivan totta!! Jos kilpailijalla puhut tasahintaliittymällä jopa 14 c/min niin eiköhän se ole selkeästi parempi valinta kuin Soneran 26 c/min.
>Jotta jotain positiivistä, niin itse kyllä uskon
>soneran vihdoin kääntävän kelkkaansa
>matkapuhelinmarkkinoilla ja lopettavan "Mr. Nice
>Guy" -tyylin ajattelutavan. Hyvä niin, aikaa in
Siihen voi mennä aikaa, ehkä sitten kun tarpeeksi asiakkaita on kaikonnut muille operaattoreille.
Mitä muuten tuo MR. Nice Guy-ajatteletapa tarkoittaa?
Ammattilainen kirjoitti:
>Minun näkemys näin entisenä Sonera-myyjänä on, että
>Sonera ei erittäin suurella todennäköisyydellä tule
>tuomaan markkinoille liittymää, jossa on sama hinta
>kaikkialle soitettaessa. Heillähän on jo Classic
Samaa mieltä olen.
>vastaavan tyylisellä varustetuille liittymille. Mitä
>siitä, että soittaminen Soneran ulkopuolelle on
>kalliimpaa, sillä kyllähän kaikilla jo on Soneran
>numerot... ;)
Noin siis Soneralla ajatellaan. Totuus on kuitenkin toisenlainen ja kaikilla ei ole Soneran liittymää, eikä tule. :)
Eipä olisi kannattanut vaihtaa. :)
Ei tuolla kriteerillä, liittymä on siis selvästi valittu jollain muulla perusteella. ;)
Siihen menee varmasti pitkän aikaa ennenkuin sellainen tulee.
Mahdotonta arvioida, hinnoittelumuutos mm. internet-puolellakin tuli täysin ilman huhuja - joskin odotettuna reagointina kilpailutilateessa. Olisi mielestäni jopa odotettua tarkistaa hinnoittelua myös matkapuhelinpuolella.
Tuo on aivan totta!! Jos kilpailijalla puhut tasahintaliittymällä jopa 14 c/min niin eiköhän se ole selkeästi parempi valinta kuin Soneran 26 c/min.
Niin, jos kriteerinä pidetään edullisinta hinnoittelua. Onhan privat duossa sitten kohtuullisen hyvät iltahinnat enkä valita myöskään muista aikaisemmassa viestissäni mainitsemistani palveluista.
Siihen voi mennä aikaa, ehkä sitten kun tarpeeksi asiakkaita on kaikonnut muille operaattoreille.
Mitä muuten tuo MR. Nice Guy-ajatteletapa tarkoittaa?
Toivoisin tietysti että kuulisin hyviä odottamistani muutoksista jo sopivasti ennen numeron siirrettävyyden voimaantuloa. Tämähän olisi luonnollisesti myös soneralle järkevin mahdollinen aika kertoa uudistuksistaan ja näinollen vahvistaa otettaan markkinoista.
Tuolla Mr. Nice Guy-viittauksella vain tarkoitin sitä, että sonerahan on tunnetusti melko passiivisesti reagoinut kilpailijoiden kampanjoihin ja tuote-uudistuksiin, ehkä olisi aika ottaa hieman hyökkäävämpi "rooli"? Ei se mikään "virallinen termi" ole...
Sonera mainostaa eniten nyt kuin kukaan muu tv, radio, lehdet, suoramainonta? Kampanjat hyvät!
http://mobileplaza.sonera.fi/
Tämä ikinumero juttu on huonoin juttu aikoihin, mistä sitä sitten tietää mihin hintaan olet soittamassa?
<sarkasmia> Luulet soittavasi soneran numeroon mutta soitatkin DNAlle joka on juuri nostanut soneralta tulevat puhelut 3e/min</sarkasmia>
pitääkö aina katsoa jostain tietokannasta mihin oikein soitat? vai tuleeko puhelun alkuun minutin nauha että olet nyt soittamassa DNAn liittymään, ja hintaan 3.25e/min, kuten on palvelunumeroissa? kuka senkin minutin maksaa? minua ei ainakaan huvittaisi kuunella sellaisia nauhoja joka puhelun edessä.
ei se numero voi olla niin rakas, etteikö sitä voisi vaihtaa. ja jos ei tosiaan voi vaihtaa, niin operaattorien pitäs oikeasti tajuta jo antaa suffelia vanhoille kanta-asiakkaille. kaikilla on tarjouksia uusille asiakkaille, vaan entäpä niille joilla on ollut sama liittymä jo +5 vuotta, yms?
Oliko se nyt 25.7. kun ne ikinumerot tulee?
Joo.
Siirtyminen liittymästä toiseen kestää siis yhden viikon. Katkos on maksimissaan 10 minuuttia. Vanhalle operaattorille ei saa itse lähettää irtisanmomista. Juuri ennen kortin vaihtumista vanhaan liittymään tulee tekstiviesti, että nyt pitää vaihtaa korttia.
Helppoa. eikö totta?
Näkisin mielelläni soneralta jonkin flat-rate hinnoittelun, enkä olisi yllättynyt vaikka se sentin / kaksi kalliimpi olisikin kuin markkinoilla "eri roolissa" olevalla kilpailijalla. Tämä siis kuluttajaystävällisyyden vuoksi, sekä ihan vain hinnanalennuksen kannalta.
Classic Duo on hyvin lähellä tasahinnoittelua: kaikki muut on 16 c/min paitsi päivisin muihin liittymiin 19 c/min. Soneralla ei taida olla tarvetta mennä lähemmäksi tasahinnoittelua, koska niin monilla on Sonera.
Itse käytän privat duo:a, sillä suuri osa soitoistani ajoittuu ilta-aikaan - vaan laskuahan kertyy nimenomaan pakko-soitteluista; 0,26 €/min ei ole enää nykypäivän hinnoittelua matkapuheluissa, se on jokaisen myönnettävä.
Jos sinuilla laskua kertyy huomattavasti noista 26 c/min soitoista, niin vaihda ihmeessä Classic Duoon. Jos teet sen vielä tässä kuussa saat 90 euroa puheaikaakin. Privat Duo on nimenomaan tarkoitettu niille, joiden ei tarvitse soittaa päivisin. Toi 26 c/min on sitä varten että sillä pidetään päiväsoittajat poissa ko. liittymästä. Ja jos eivät tajua sitä, niin kyllä raha Soneralle kelpaa.
Huomaa, että jos noita 26 c/min puheluita on esim. kolmannes, on Classic Duo jo halvempi. Minulla on Telia Liittymä Plus ja siinä on puhelut jopa 37 c/min. Tämä ei liikuta, kun en noita soittele.
Kilpailijat tarjoavat jopa puolta halvempia soittoja, noin kärjistettynä. Olen myös kokeillut classic duo-liittymätyyppiä joka soveltui käyttööni huonommin.
Milloin kokeilit sitä? Oletko huomannut, että Classic Duon päivähinnat putosivat reilusti keväällä?
Siis mitä haluat? Luuletko, että Sonera tosiaan toisi jonkun tasahinnan 15 c/min? Oletko laskenut mitä nyt maksat keskimäärin minuutilta puheluista. Siis otat summan, vähennät siitä tekstiviestit, yritysnumerot, palvelunumerot, ulkomaanpuhelut ym. ja jaat sen ajalla, josta on tehty vastaavat poistot (sekä myös ilmaisnumerot). Ota hyupmioon myös puheaikaedut. Hommaa kannattaa tarkastella kokonaisuutena, eikä jonkun tietyn puhelun hintana.
Joo.
Jo laitoin topicin otsikkoon.
Jos sinuilla laskua kertyy huomattavasti noista 26 c/min soitoista, niin vaihda ihmeessä Classic Duoon. Jos teet sen vielä tässä kuussa saat 90 euroa puheaikaakin. Privat Duo on nimenomaan tarkoitettu niille, joiden ei tarvitse soittaa päivisin. Toi 26 c/min on sitä varten että sillä pidetään päiväsoittajat poissa ko. liittymästä. Ja jos eivät tajua sitä, niin kyllä raha Soneralle kelpaa.
Huomaa, että jos noita 26 c/min puheluita on esim. kolmannes, on Classic Duo jo halvempi. Minulla on Telia Liittymä Plus ja siinä on puhelut jopa 37 c/min. Tämä ei liikuta, kun en noita soittele.
Vika piilee siinä, että soittelen huomattavasti enemmän illalla, näinollen classic duo tulisi iltahinnoiltaan kalliimmaksi "kokonaisuutena" vaikka antaisikin armoa noissa päivätaksoissa. Päivällä on välillä vain pakko soittaa, vai oletko löytänyt jostain mm. viraston joka olisi klo 17 jälkeen auki? Kun asiat on pakko hoitaa huolimatta operaattorin vaatimasta minuuttitaksasta. Privat duo on nimenomaan parempi "kokonaisuus" minulle kuin classic duo. Avasin liittymäni alunperin nimenomaan classic duona, mutta vaihdoin sen jälkeenpäin privaattiin.
Siis mitä haluat? Luuletko, että Sonera tosiaan toisi jonkun tasahinnan 15 c/min? Oletko laskenut mitä nyt maksat keskimäärin minuutilta puheluista. Siis otat summan, vähennät siitä tekstiviestit, yritysnumerot, palvelunumerot, ulkomaanpuhelut ym. ja jaat sen ajalla, josta on tehty vastaavat poistot (sekä myös ilmaisnumerot). Ota hyupmioon myös puheaikaedut. Hommaa kannattaa tarkastella kokonaisuutena, eikä jonkun tietyn puhelun hintana.
Kyllä kiitos opastuksesta, olen tutkinut nimenomaan näitä "kokonaisuuksia" ja valinnut itselleni niistä sopivimman vaihtoehdon. Ei varmaan ole asiakkaan "vika" osata kritisoida hinnoittelua kilpailijoiden tarjotessa selvästi selkeämpiäkin hinnoitteluvaihtoehtoja. Operaattorin hinnat kun eivät ole mitenkään kiveen hakattuja, ja luulisin että täälläkin käyvät edustajat osaavat laittaa viestiä "kentältä" eteenpäin. Tällaisen hinnoittelu-toivomuksen olen välittänyt myös suoraan soneralle. Kuten ylempää voit todeta, en tässä nyt mitään 15 c/min hintaa ajakaan takaa. Sitäpaitsi, keskimääräinen maksamani minuuttitaksa on nimenomaan aika kova, sillä olen soittanut soneran liittymiin ylivoimaisesti vähiten - ehkä n. 5% soitoistani, ei kuitenkaan edes 10%.
Lisäksi mielestäni numeron siirrettävyyden myötä olisi huomattavasti kuluttajaystävällisempää siirtyä tuollaiseen "sama-hinta-joka-paikkaan" -hinnoitteluun.
Näkisin mielelläni soneralta jonkin flat-rate hinnoittelun, enkä olisi yllättynyt vaikka se sentin / kaksi kalliimpi olisikin kuin markkinoilla "eri roolissa" olevalla kilpailijalla. Tämä siis kuluttajaystävällisyyden vuoksi, sekä ihan vain hinnanalennuksen kannalta.
Tuodaas nyt taas kerran Privat Duon käyttäjänä sitä toistakin näkökulmaa esiin: Eli jos Sonera siirtyisi tasahinnoitteluun - mitä tahansa yli 0,13-0,15 e/min taksan -, niin meikäläinen olisi ainakin ilmaisten puheaikojen loputtua erittäin todennäköisesti entinen asiakas. Soittelen nääs liittymällä käytännössä vain ja ainoastaan iltaisin sekä viikonloppuisin; se pienehkö osa puheluistani mikä menee muualle kuin Radiolinjaan tai lankaan on helppo (ainakin pidemmät puhelut) siirtää pois ilta- ja viikonloppuaikoihin.
=Henkkis=®
23.06.03, 19:08
Homman pitäisi olla toiminnassa vähän yli kuukauden päästä? Herää vähän kysymyksiä. Onko laitteiston rakentaminen aloitettu? Ei suunnittelu sehän on aloitettu. Miten se käytännössä toimii? Itseäni ei häiritse meneekö toiseen vai saman operaattorin verkkoon. Itse soitan myös soneralla numeroon kuin numeroon jos on asiaa. Kuinka paljon vastaanottava operaattori saa sitten maksimissaan periä "siirtomaksua"?
Voinko nyt sitten siirtää soneran numeron, radiolinjan liittymään. Sonera on auki ja sitten on radiolinjakin auki jossa on 600eetulla puheaikaa, tai kuin paljon sitä sit onkaan jäljellä. Eli pystynkö siirtämään aukiolevan numeron, auki olevaan kilpailevaan liittymään?
Homman pitäisi olla toiminnassa vähän yli kuukauden päästä? Herää vähän kysymyksiä. Onko laitteiston rakentaminen aloitettu? Ei suunnittelu sehän on aloitettu. Miten se käytännössä toimii? Itseäni ei häiritse meneekö toiseen vai saman operaattorin verkkoon. Itse soitan myös soneralla numeroon kuin numeroon jos on asiaa. Kuinka paljon vastaanottava operaattori saa sitten maksimissaan periä "siirtomaksua"?
Voinko nyt sitten siirtää soneran numeron, radiolinjan liittymään. Sonera on auki ja sitten on radiolinjakin auki jossa on 600eetulla puheaikaa, tai kuin paljon sitä sit onkaan jäljellä. Eli pystynkö siirtämään aukiolevan numeron, auki olevaan kilpailevaan liittymään?
Kerroin käytännön edellisessä viestissäni.
Siirtyminen liittymästä toiseen kestää siis yhden viikon. Katkos on maksimissaan 10 minuuttia. Vanhalle operaattorille ei saa itse lähettää irtisanmomista. Juuri ennen kortin vaihtumista vanhaan liittymään tulee tekstiviesti, että nyt pitää vaihtaa korttia.
Helppoa. eikö totta?
Tämän hetkisen tiedon mukaan ei voi siirtää aukiolevaa numeroa aukiolevaan kilpailevaan liittymään.
Onko laitteiston rakentaminen aloitettu?Homma toimii ajallaan, alussa saattaa olla pientä viivästystä esim. isommissa muutoksissa. (kuten adapter totesi, ohjeistus on enitään viikko saa mennä vaihtoon ja katkos enitään 10min)
Kuinka paljon vastaanottava operaattori saa sitten maksimissaan periä "siirtomaksua"?Niin alkuperäinen ei saa asiakkaalta periä mitään, toki vastaanottavalta perii kulut, operaattorit voivat hinnoitella muuten tuotteet vapaasti.
Mutta en usko että siirettävyyden käyttöön tulisi jotain rajoituksia, toki operaattorit mielummin omaa meroaan käyttäisivät.
Eli pystynkö siirtämään aukiolevan numeron, auki olevaan kilpailevaan liittymään?Ei suoraan, mutta toki uuden liittymän avaamalla ja vanhan sulkemalla.
Vika piilee siinä, että soittelen huomattavasti enemmän illalla, näinollen classic duo tulisi iltahinnoiltaan kalliimmaksi "kokonaisuutena" vaikka antaisikin armoa noissa päivätaksoissa. Päivällä on välillä vain pakko soittaa, vai oletko löytänyt jostain mm. viraston joka olisi klo 17 jälkeen auki? Kun asiat on pakko hoitaa huolimatta operaattorin vaatimasta minuuttitaksasta. Privat duo on nimenomaan parempi "kokonaisuus" minulle kuin classic duo. Avasin liittymäni alunperin nimenomaan classic duona, mutta vaihdoin sen jälkeenpäin privaattiin.
Noi virastothan käyttävät paljon yritysnumeroita, jolloin ei ole väliä mikä liittymä sulla on, se on aina se n. 29 c/min.
Jos sinulle Privat on todella edullisempi, et voi maksaa yli 16,9 c/min keskimäärin, eli ei homma todellakaan voi olla niin kallista. Jos laskusi on tosiaan luokkaa 42 euroa. Jos vielä kikkailet 10 euroa puheaikaa, voit puhua tolla summalla ainakin n. 285 minuuttia kuussa. Esim. Cubio 2:lla 285 minuuttia maksaa n. 43 euroa.
Sitäpaitsi, keskimääräinen maksamani minuuttitaksa on nimenomaan aika kova, sillä olen soittanut soneran liittymiin ylivoimaisesti vähiten - ehkä n. 5% soitoistani, ei kuitenkaan edes 10%.
Iltaisin ei kuitenkaan ole mitään merkitystä mihin liittymään soitat. Se on 13 c/min kaikkialle. Sonera Privat Duo on halvin liittymä iltasoittoihin. Lisäksi yli viiden minuutin soitoista saa alennusta. Esim, RL:n Tandemilla ja DNA:lla ovat soitot muihin matkapuhelinliittymiin 17 c/min iltaisin. Kuten sanoin 16,9 senttiä minuutti on maksimi, jossa Privat Duo on kannattavampi. Sen jälkeen kannattaa hankkia Classic Duo.
Jos tosiaan soittaa enimmäkseen iltaisin, ei flat rate ole paras vaihtoehto.
Noi virastothan käyttävät paljon yritysnumeroita, jolloin ei ole väliä mikä liittymä sulla on, se on aina se n. 29 c/min.
Itseasiassa hyvin vähän. Riippuu tietysti mihin virastoihin (ja tietysti muitakin paikkoja / yrityksiä on) soittelee.
Jos sinulle Privat on todella edullisempi, et voi maksaa yli 16,9 c/min keskimäärin, eli ei homma todellakaan voi olla niin kallista. Jos laskusi on tosiaan luokkaa 42 euroa. Jos vielä kikkailet 10 euroa puheaikaa, voit puhua tolla summalla ainakin n. 285 minuuttia kuussa. Esim. Cubio 2:lla 285 minuuttia maksaa n. 43 euroa.
Päiväsoittoja ei minuuttimäärältään kerry kovin paljoa, enemmän iltapuolelle eikä ollenkaan soneran liittymiin (ellei joku "satunnainen" soitto mene soneraan). Näinollen privat duo tulee edullisemmaksi minulle. Kova "kerroin" noissa vähissäkin päiväsoitoissa silti kiukuttaa.
Iltaisin ei kuitenkaan ole mitään merkitystä mihin liittymään soitat. Se on 13 c/min kaikkialle. Sonera Privat Duo on halvin liittymä iltasoittoihin. Lisäksi yli viiden minuutin soitoista saa alennusta. Esim, RL:n Tandemilla ja DNA:lla ovat soitot muihin matkapuhelinliittymiin 17 c/min iltaisin. Kuten sanoin 16,9 senttiä minuutti on maksimi, jossa Privat Duo on kannattavampi. Sen jälkeen kannattaa hankkia Classic Duo.
Edullisin liittymä iltasoittoihin on Telia Team Dual. Privat duo on kyllä myös hyvä vaihtoehto, siksi olen sen valinnut.
Jos tosiaan soittaa enimmäkseen iltaisin, ei flat rate ole paras vaihtoehto.
Vaan kun olen operaattorini valinnut (kuten aikaisemmista viesteistä selviää) jollain muulla perusteella, kuin hintaperusteella. Näiden ominaisuuksien lisäksi haluaisin liittymääni nimenomaan tuollaisen flat rate-hinnoittelun etenkin "ikinumeroiden" tullessa voimaan, sillä itse tuskin jaksan soittaa tuohon operaattoritiedustelunumeroon kertaakaan. Varmaankin on sallittua esittää tällaisia toivomuksia operaattorilleen, päähäni ei millän mahdu etteikö tätä voitaisi toteuttaa sillä monilla varteenotettavilla kilpailijoillakin on tällainen tuote.
Flat rate on paras vaihtoehto henkilölle, joka on tietyin perustein valinnut operaattorinsa, ei aio sitä ihan äkkiä vaihtaa, soittelee 95% muualle kuin omaan operaattoriinsa, ei jaksa soitella tuonne operaattoritiedustelunumeroon ja on kuitenkin jonkin verran kiinnostunut hinnoittelustaan. Flat rate antaa myös tunne-puolen hyötyä tarjoamalla laskun loppusumman ennakointiin helpotusta sekä itse puhelun kestäessä on helppo arvioida sen tuottamaa kustannusta. Summa summarum; haluan saman hinnan kaikkiin normaalihintaisiin puheluihini, koska se on mielestäni mukavampaa. Liikaa pyydetty?
Edit: Lisäksi, tuollainen flat rate -hinnoittelu todennäköisesti myös muuttaisi hieman puhelinkäyttäytymistäni, sillä jonkin verran pystyn siihen itsekin vaikuttamaan mm. vapaa-ajanpuheluiden ajoittamisella klo 17 jälkeen. Tuollainen flat rate taas antaisi minulle "vapauden" olla välittämättä kellonajasta ja soittaa puheluni halutessani murehtimatta siitä, että puhelu olisi johonkin toiseen kellonaikaan hoidettuna minulle edullisempi.
ei se numero voi olla niin rakas, etteikö sitä voisi vaihtaa.
Kuvittele tilanne: Olet työssä jossa olet monta kertaa päivittäin kontaktissa ulkomaalaisten (ja myös Suomalaisten) kanssa puhelimen (gsm) välityksellä. Sinulla on ollut sama liittymä jo kauan, ja satojen ihmisten on saatava sinuun yhteys päivittäin. Mutta; liittymää pitäisi vaihtaa (esim. huono kuuluvuus kotonasi). Käytännössä mahdotonta vaihtaa operaattoria täysin kivuttomasti ja harmittomasti, eikö?
(Ja ym. tilanne ei ole kovin kaukaa haettu, isälläni on moinen tilanne ollut jo pidemmän aikaa.)
kai tämä on sitte offtopicia.
ei se voi olla vaikeata ilmoittaa uutta numeroa. puhelinnumero on kuin osoite. jos muuttaa joko kotia taikka konttorin paikkaa niin kyllä senkin joutuu ilmoittamaan.
sama se samoin jos nettiosoite muuttuu niin sekin on hyvä ilmoittaa, (tosin vanhan voi uudelleen ohjata uuteen paikkaan,mutta kukapa haluaa kahdesta osoiteesta maksaa kovinkaan pitkään ainakaan.)
ja ainakin minä olen saanut operaatoreilta viestejä jos joku on operaattoria vaihtanut? en tiedä mikä feature se on ollut ja kuinka paljon se on maksanut? mutta käsitääkseni liittymän vaihtaja ei ole itse mitään ilmoitellut. eikä se minusta ole kovinkaan suuri vaiva sanoa uusi puhelin-numero siinä muiden asioiden lomassa.
personal jesus
24.06.03, 14:50
ei se voi olla vaikeata ilmoittaa uutta numeroa.
...
eikä se minusta ole kovinkaan suuri vaiva sanoa uusi puhelin-numero siinä muiden asioiden lomassa.
Ei varmasti olekaan, mutta moni on joutunut huomaamaan, kuinka hankala tuo numeron vaihdos käytännössä on. Tieto uudesta numerosta joko menee toisinaan huonosti perille, ei saavuta vastaanottajaa lainkaan tai sitten hukkuu. Nämä eivät edes välttämättä ole riippuvaisia tiedon lähettäjästä. Rakkaudesta vanhaan numeroon tuskin on kysymys, vaan pelosta siitä, että tarkeä yhteydenotto voi jäädä toteutumatta. Todennäköisyys sille on sitä suurempi, mitä kauemmin numero on ollut käytössä ja mitä useamman tahon kanssa on säännöllisesti tekemisissä. Jotkut meistä ei halua ottaa sellaista riskiä missään nimessä.
ei se voi olla vaikeata ilmoittaa uutta numeroa. puhelinnumero on kuin osoite. jos muuttaa joko kotia taikka konttorin paikkaa niin kyllä senkin joutuu ilmoittamaan.
Siis vertaat matkapuhelinoperaattorin vaihtamista muuttamiseen? Koko homman idea on tehdä vaihtamisesta helppo eikä mikään muuttamiseen verrattava hässäkkä.
sama se samoin jos nettiosoite muuttuu niin sekin on hyvä ilmoittaa, (tosin vanhan voi uudelleen ohjata uuteen paikkaan,mutta kukapa haluaa kahdesta osoiteesta maksaa kovinkaan pitkään ainakaan.)
Sähköposti ei kyllä yleisesti ole niin peruskommunikointiväline kuin puhelin. Jos siitä tulee, voidaan miettiä sähköpostiosoitteiden siirrettävyyttä.
ja ainakin minä olen saanut operaatoreilta viestejä jos joku on operaattoria vaihtanut? en tiedä mikä feature se on ollut ja kuinka paljon se on maksanut? mutta käsitääkseni liittymän vaihtaja ei ole itse mitään ilmoitellut. eikä se minusta ole kovinkaan suuri vaiva sanoa uusi puhelin-numero siinä muiden asioiden lomassa.
Mutta entä kun se numero on muutamalla kymmenellä kaverilla ja sitten vielä erilaisilla virastoilla, firmoilla ym. Kyllä se on hankalaa ja siksi on hyvä, että tästä pääsee eroon.
kaikki on hankalaa jos siitä haluaa tehdä hankalaa.
tässä paikassa jossa itse olen töissä niin juuri sähköposti on se väline, jolla asiat hoidetaan. ihan vaan aikaerojen takia ei paljon viitsi soitella. kaikista paras tietenkin olisi jos tulisi yksi 0x0-xxxxxxxx tietokanta. se tietenkin meinaa että numerot vaihtuisi kaikilla, vaan on niitä lankapuhelimissakin vaihdettu. joskus 90 luvulla muistan kuinka hesassa, (ainakin meidän kaupungin osassa) tuli kaikille 1 numero lisää.
kaikki on hankalaa jos siitä haluaa tehdä hankalaa.
tässä paikassa jossa itse olen töissä niin juuri sähköposti on se väline, jolla asiat hoidetaan. ihan vaan aikaerojen takia ei paljon viitsi soitella. kaikista paras tietenkin olisi jos tulisi yksi 0x0-xxxxxxxx tietokanta. se tietenkin meinaa että numerot vaihtuisi kaikilla, vaan on niitä lankapuhelimissakin vaihdettu. joskus 90 luvulla muistan kuinka hesassa, (ainakin meidän kaupungin osassa) tuli kaikille 1 numero lisää.
Numeron siirettävyyyden idea on nimenomaan, ettei numeroita tarvitse vaihdella, joten miksi ihmeessä vaihtaa kaikkia numeroita? Systeemin uudistamisen tuomaa vaitotarvetta ei voi rinnastaa operaattorin vaihdon tuomaan vaihtotarpeeseen. Moni tuntuu ymmärtävän helppouden teknisen toteuttamisen helppoutena, ihan kuin ihminen olisi tehty palvelemaan koneita, eikä toisin päin.
Mielestäni olisi ihanteellista, että ihmisellä voisi olla koko elämän sama kännykkänymero. Tällöin tavoittaminen olisi helppoa vuosienkin päästä esim. erilaisen luokkakokousten järjestämiseksi. Tietysti jokainen halutessaan voi vaihtaa numeron, jos ei halua olla tavoitettavissa vanhojen tietojen perusteella. Varsinkin paljon muuttaville kännynumero olisi hyvä kiinnekohta.
Ihmiset jo nyt pitävät kännynumeroa tollaisena kiinnekohtana ja se on johtanut turhaan operaattoriuskollisuuteen, mikä vähentää kilpailua ja vääristää sitä uusien asiakkaiden haalimisen suuntaan. Homma on vähän kuin huumekauppiaalla :-) Numeron siirrettävyys pakottaa operaattorit huolehtimaan myös vanhoista asiakkaista ja tästä hyötyvät myös ne, jotka eivät vaihda. Tietysti hommassa on häviäjiä, nämä ovat ne kikkailijat, jotka nyt hakevat puheaikoja ja reppuja vaihtelemalla operaattoreita. Kilpailun painottuessa vanhojen asiakkaiden pitämiseen, avausedut luultavasti pienenevät.
Huomioitavaa mielestäni on, että vain pelkkä numerosarja siirtyy, ei itse palvelut. Eri operaattoreilla on erilaiset palvelut ja kuuluvuus.
Huomioitavaa mielestäni on, että vain pelkkä numerosarja siirtyy, ei itse palvelut. Eri operaattoreilla on erilaiset palvelut ja kuuluvuus.
Juuri näin ja nimenomaan! Tässä on saanut jo muutamaan kertaan ihmetellä, kun kuulee näitä siirtymäkikkailijoita, joista osa on ihme kyllä viemässä tilatut palvelut naapurioperaattorille numeronsa mukana... Voihan sitä toki yrittää, mutta... ;)
Juuri näin ja nimenomaan! Tässä on saanut jo muutamaan kertaan ihmetellä, kun kuulee näitä siirtymäkikkailijoita, joista osa on ihme kyllä viemässä tilatut palvelut naapurioperaattorille numeronsa mukana... Voihan sitä toki yrittää, mutta... ;)
Itseasiassa tuo tulee varmaan olemaan yksi kilpailukeinoista; tarjota siirtyvälle asiakkaalle mahdollisimman pitkälti "vastaavat" palvelut uudeltakin operaattorilta, mitä vanhalla on ollut. Kaikilla operaattoreilla ei kuitenkaan ole kaikkia palveluita tarjolla.
Sähköposti ei kyllä yleisesti ole niin peruskommunikointiväline kuin puhelin. Jos siitä tulee, voidaan miettiä sähköpostiosoitteiden siirrettävyyttä.
Eikähän siitä semmoinen ole hyvää vauhtia tulossa. Nykyään mm. yhä useammat virastot ja yritykset alkavat laittaa viestejään normaalin postin sijasta sähköpostiin.
Ja siirrettävä sähköposti on ollut jo vaikka kainka kauan... Iki (http://www.iki.fi) nimittäin! nimerkillä onnellinen käyttäjä, joka on tuommoisen iki-osoitteen ansiosta välttynyt monelta härdelliltä :)
Itseasiassa tuo tulee varmaan olemaan yksi kilpailukeinoista; tarjota siirtyvälle asiakkaalle mahdollisimman pitkälti "vastaavat" palvelut uudeltakin operaattorilta, mitä vanhalla on ollut. Kaikilla operaattoreilla ei kuitenkaan ole kaikkia palveluita tarjolla.
Tietenkään ei voi olla täysin samanlaisia palveluja kaikilla, mutta en oikein jaksa uskoa, että tulisi edes lähelle vastaavia. Tietysti jos joku antaa kaikki faxit ja netin kautta lukemis-/kuuntelumahdollisuudet ilmaiseksi mukaan, niin lupaan harkita vakaasti vaihtoa. Tällä hetkellä ei ole olemassa Soneralle korviketta ainakaan henk.koht...
Tietenkään ei voi olla täysin samanlaisia palveluja kaikilla, mutta en oikein jaksa uskoa, että tulisi edes lähelle vastaavia. Tietysti jos joku antaa kaikki faxit ja netin kautta lukemis-/kuuntelumahdollisuudet ilmaiseksi mukaan, niin lupaan harkita vakaasti vaihtoa. Tällä hetkellä ei ole olemassa Soneralle korviketta ainakaan henk.koht...
Niin, kuten totesin niin kaikilla ei ole halua tai mahdollisuuksiakaan tarjota kaikkia palveluita. Kuitenkin jos puhutaan "massa-asiakkaista" joilla on lisäpalveluina kotisoitto ja vastaajapalvelu, niin tätä varmasti tullaan painottamaan että vastaavat palvelut saa käyttöön ilmaiseksi.
Niin, kuten totesin niin kaikilla ei ole halua tai mahdollisuuksiakaan tarjota kaikkia palveluita. Kuitenkin jos puhutaan "massa-asiakkaista" joilla on lisäpalveluina kotisoitto ja vastaajapalvelu, niin tätä varmasti tullaan painottamaan että vastaavat palvelut saa käyttöön ilmaiseksi.
Aivan totta. Mitenkähän muuten käy näiden kotisoittojen ja remmien kanssa, kun esim Soneralla taitaa olla edelleen voimassa tämä oman verkon suosiminen. Ohjeissa ainakin on maininta "Kotisoitto mahdollistaa edullisemmat puhelut 2 - 8 Soneran gsm-liittymän tai 7 Soneran gsm-liittymän ja 1 lankaverkon liittymän kesken". Eli jos kovin alkaa väki vaihtelemaan noita numeroitaan, niin periaatteessa kaikki ketjutukset menee koko ajan uusiksi.
...Ei varmasti olekaan, mutta moni on joutunut huomaamaan, kuinka hankala tuo numeron vaihdos käytännössä on. Tieto uudesta numerosta joko menee toisinaan huonosti perille, ei saavuta vastaanottajaa lainkaan tai sitten hukkuu...
Juu, ja jos numero on puhelinluettelossa, niin uusi numero olis pitänyt ilmoittaa muistaakseni keväällä ja luettelo ilmestyy vasta syksyllä.
Kauppalehden mukaan numeronsiirtouudistus etenee aikataulussaan eikä sen odoteta myöhästyvän heinäkuun lopun aikataulustaan.
Täällä on oltu herkkänä artikkelilainausten kanssa, joten lyhyesti lainaan vain:
Numeronsiirto pysynyt kireässä aikataulussaan
Torstaina 26. kesäkuuta 2003 Kauppalehti, sivu 13
Matkapuhelinnumeroiden siirrettävyys toteutunee kiireellisestä aikataulusta riippumatta ajallaan heinäkuun lopussa.
Teknisestä toteutuksesta vastaavan Northstream Ab:n projektipäällikkö Mika Martikainen kertoo työn edenneen täysin aikataulun mukaisesti. Numeron siirto operaattorilta toiselle saataneen siten auki heinäkuun 25. päivä, kuten viranomaiset ovat vaatineet.
Osa operaattoreista epäili keväällä aikataulua liian kiireelliseksi, sillä päätökset teknisistä ratkaisuista venyivät operaattorien kiistellessä vaihtoehdoista.
Tekniset testaukset ovat Martikaisen mukaan edenneet loppusuoralle, eikä aikataulujen ole syytä epäillä lipsuvan.
..
Kuluttajille numeron siirto on ilmaista. Käytännössä siirto voi viedä muutaman päivän ja puhelin saattaa hetkeksi mykistyä. Siirrot pyritään tekemään yöaikaan.
Lähde: http://www.kauppalehti.fi/4/tg/uutiset/pl/juttu.jsp?oid=92315
t. tero
Aivan totta. Mitenkähän muuten käy näiden kotisoittojen ja remmien kanssa, kun esim Soneralla taitaa olla edelleen voimassa tämä oman verkon suosiminen. Ohjeissa ainakin on maininta "Kotisoitto mahdollistaa edullisemmat puhelut 2 - 8 Soneran gsm-liittymän tai 7 Soneran gsm-liittymän ja 1 lankaverkon liittymän kesken". Eli jos kovin alkaa väki vaihtelemaan noita numeroitaan, niin periaatteessa kaikki ketjutukset menee koko ajan uusiksi.
Käsittääkseni, jos joku muuttaa operaattoria, niin hän putoaa vain piiristä pois. Tämä on vain hyvä, koska soittaja tietää, että nyt hinta on eri ja sitten voi käyttää varsinaista numeroa. Tietysti, jos ei tietä sitä, on ongelma. Sikamaista olisi, jos lyhytnumero edelleen toimisi, mutta kalliimmalla hinnalla.
Sikamaista olisi, jos lyhytnumero edelleen toimisi, mutta kalliimmalla hinnalla.
heh, no näin äärimmäisen tapauksen riitauttaminen ja tapauksen kääntäminen omaksi edukseen olisi varmaan aika helppo homma. ;)
Sikamaista olisi, jos lyhytnumero edelleen toimisi, mutta kalliimmalla hinnalla.
heh, no näin äärimmäisen tapauksen riitauttaminen ja tapauksen kääntäminen omaksi edukseen olisi varmaan aika helppo homma. ;)
Lyhytnumero ei varmastikaan toimisi enää numeron siirryttyä toiselle operaattorille. Toiseksi on aika pitkälti käyttäjän omalla vastuulla ottaa selvää puhelun todellinen hinta, joten riitauttaminen ei luultavasti onnistuisi.
Lyhytnumero ei varmastikaan toimisi enää numeron siirryttyä toiselle operaattorille. Toiseksi on aika pitkälti käyttäjän omalla vastuulla ottaa selvää puhelun todellinen hinta, joten riitauttaminen ei luultavasti onnistuisi.
Toki onnistuu, jos hinnastossa mainitaan että soitto kotisoittonumeroa käyttäen maksaa sen ja sen verran. Operaattori on selvästi velvollinen tuolloin estämään soiton käyttäen kotisoittonumeroa ellei hintatieto pidä paikkaansa.
Hinnastossa varmastikin mainitaan hinta kotisoitoille. Ja se hintahan on jämpti. Käytännössä kuitenkin koko kotisoitto hässäkkä purkaantuu kun numero siirtyy toiselle operattorille --> lyhytnumero ei toimi. Sen jälkeen vastuu puhelun hinnan selvittämisestä on asiakkaalla.
Hinnastossa varmastikin mainitaan hinta kotisoitoille. Ja se hintahan on jämpti. Käytännössä kuitenkin koko kotisoitto hässäkkä purkaantuu kun numero siirtyy toiselle operattorille --> lyhytnumero ei toimi. Sen jälkeen vastuu puhelun hinnan selvittämisestä on asiakkaalla.
Juuri näin, puhuin itse vain aiemmin mainitusta hypoteettisesta tilanteesta jossa asiakas onnistuu käyttämään kotisoitto-numeroa vaikka vastaanottaja on siirtänyt liittymänsä toiselle operaattorille ja kotisoittohinta ei pädekään.
Eikös ainakin Soneran Kotisoitto-palvelu rakennu niin, että palvelu tilataan yhteen liittymään ja muut liittymät liitetään tuon yhden "pääliittymän" Kotisoitto-piiriin. Tällöinhän, jos "pääliittymän" omistaja vaihtaa operaattoria koko Kotisoitto-piiri purkautuu muidenkin liittymien osalta.
Eikös ainakin Soneran Kotisoitto-palvelu rakennu niin, että...
Ei, vaan irtautuneesta numerosta lähtee tekstiviesti-ilmoitus muille jäsenille.
Eikös ainakin Soneran Kotisoitto-palvelu rakennu niin, että...
Ei, vaan irtautuneesta numerosta lähtee tekstiviesti-ilmoitus muille jäsenille.
Mutta jos pääliittymän haltija vaihtaa operaattoria, missään jäljellä olevasssa liittymässä ei ole enää Kotisoittoa, sillä nehän olivat vain mukana lähteneen liittymän Kotisoitto-piirissä.
Vai onko Soneran Kotisoitto muuttunut sitten alkuaikojen?
Mutta jos pääliittymän haltija vaihtaa operaattoria, missään jäljellä olevasssa liittymässä ei ole enää Kotisoittoa, sillä nehän olivat vain mukana lähteneen liittymän Kotisoitto-piirissä.
Joo, on muuttunut sillä ns. "pääliittymää" ei enää ole. Aikaisemmin (kun tuohon mahtui vain kaksi numeroa) kotisoitto on purkautunut väkisinkin sillä ei siitä yksinään ole mitään hyötyä... ;)
Joo, on muuttunut sillä ns. "pääliittymää" ei enää ole. Aikaisemmin (kun tuohon mahtui vain kaksi numeroa) kotisoitto on purkautunut väkisinkin sillä ei siitä yksinään ole mitään hyötyä... ;)
Asia selvä. :)
Viimeksi olen joutunut sorkkimaan omaa Kotisoitto-piiriäni silloin, kun neljän liittymän piiri tuli mahdolliseksi.
Joka seitsemäs miettii operaattorin vaihtoa (http://www3.soneraplaza.fi/talous/artikkeli/0,3354,7522_10652679_1,00.html)
Joka seitsemäs miettii operaattorin vaihtoa (http://www3.soneraplaza.fi/talous/artikkeli/0,3354,7522_10652679_1,00.html)Mistä tuo joka seitsemäs tuli, en ainakaan tuosta linkin perästä sellaista löytänyt?
Puhuttin että 76% ei aijo vaihtaa, eli varmaan 24% (vajaa neljännes eli tuo joka seitsemäs saattaa olla oikein)jollain asteella asiaa miettii, tosi olis kiinnostanut tietää paljonko vaihtoeije on muuttunut vuodessa.
Otsikkoon liittyen operaattorin vaihto ei tarkoita että numero kuitenkaan välttämättä halutaan säilyttää.
Kauppalehti onlinessa ainakin maininta joka seitsemäs...
Kauppalehti onlinessa ainakin maininta joka seitsemäs...Niimpä näkyy olevan.
Kännykän käyttäjistä 14 prosenttia aikoo vaihtaa operaattoria, kun matkapuhelinnumeron säilyttäminen tulee mahdolliseksi.<clip>
Muistelenko väärin että suomessa operaattorin vaihto prosentti ka. on jossain 10-15% luokkaa ?
Jos olet rekisteröitynyt/tilannut online uutispaketin:
http://www.kauppalehti.fi/4/f/uutiset/online/lista.jsp?selected=uuti_kaikki
Kännykän käyttäjistä 14 prosenttia aikoo vaihtaa operaattoria, kun matkapuhelinnumeron säilyttäminen tulee mahdolliseksi.<clip>
Muistelenko väärin että suomessa operaattorin vaihto prosentti ka. on jossain 10-15% luokkaa ?
Näin ainakin takavuosina, keski-euroopan (lue: saksa) vastaavat lukemat lienevät olleet kuitenkin n. 2-3 -kertaiset (eli n. 30% luokkaa vuosittainen "vaihtuvuus")... Tieto muistin pohjalta jostain muutaman vuoden takaisesta uutislähetyksestä.
Joka seitsemäs miettii operaattorin vaihtoa (http://www3.soneraplaza.fi/talous/artikkeli/0,3354,7522_10652679_1,00.html)Mistä tuo joka seitsemäs tuli, en ainakaan tuosta linkin perästä sellaista löytänyt?
Puhuttin että 76% ei aijo vaihtaa, eli varmaan 24% (vajaa neljännes eli tuo joka seitsemäs saattaa olla oikein)jollain asteella asiaa miettii, tosi olis kiinnostanut tietää paljonko vaihtoeije on muuttunut vuodessa.
Otsikkoon liittyen operaattorin vaihto ei tarkoita että numero kuitenkaan välttämättä halutaan säilyttää.
Tuo on STT:n valmis uutinen, jota Sonera Plaza käyttää sellaisenaan.
Näähän on vain näitä "suuntaa antavia" tutkimuksia, tosiasiat ovat erikseen...
Tutkimuksen mukaan vaihtajina ovat lähinnä nuoret ja yrittäjät, nuoret nyt vaihtavat muutenkin liittymää joten siinä ei ole mitään uutta, sonera saattaisi ehkä menettää joitain pienyritysasiakkaita jotka ovat pitäneet kiinni 0400-numeroistaan. Suurin etu varmaan koko numeron siirrettävyydessä on se, ettei enää jatkossa tarvitse kuunnella niin usein nauhaa "numero ei ole käytössä.."
personal jesus
03.07.03, 16:11
- Vanhoista asiakkaista kiinnipitäminen on tässä vaiheessa tärkeää. Jokainen operaattori tietää, että jos puheaikakilpailuun lähdetään, se on suo, josta ei pääse eroon, sanoo TeliaSonera Finlandin tuotekehitysjohtaja Timo Ahomäki.
Hah, paraskin puhuja. No, ehkäpä hän tarkoitti tulevaisuutta 25.7.2003 alkaen.
Näin ainakin takavuosina, keski-euroopan (lue: saksa) vastaavat lukemat lienevät olleet kuitenkin n. 2-3 -kertaiset (eli n. 30% luokkaa vuosittainen "vaihtuvuus")... Tieto muistin pohjalta jostain muutaman vuoden takaisesta uutislähetyksestä.
Eihän tuo ole mikään ihme, 30% vuosi tarkoittaa jokainen kerran kolmeen vuoteen mikä voi olla sama kuin puhelimen vaihtoväli. Kun liittymä ja puhelin myydään pakettina niin vaihdetaan operaattoria jolloin puhelin on ilmainen tai lähes ilmainen.
Eihän tuo ole mikään ihme, 30% vuosi tarkoittaa jokainen kerran kolmeen vuoteen mikä voi olla sama kuin puhelimen vaihtoväli. Kun liittymä ja puhelin myydään pakettina niin vaihdetaan operaattoria jolloin puhelin on ilmainen tai lähes ilmainen.
Kyllä, tuo varmasti nostaa lukua mutta on otettava huomioon että myös nykyinen operaattori voi hyötyä tuollaisista sopimuksista ja yrittää saada asiakasta ottamaan uutta sopimusta heiltä.
Tuo, että joka seitsemäs olisi ajatellut operaattorinsa vaihtoa ikinumeroiden tultua voimaan ei mielestäni vielä ole se koko vaikutus, vaan kunhan rumba pärähtää piakkoin käyntiin ja kansalaiset "oppivat ajatukseen" nähdään vasta niitä todellisia vaikutuksia, mitä ne sitten ovat. Lukuhan voi nousta huikeaksikin - tai sitten karanneet lampaat saattavat hyvinkin pian palata katraaseen. Jännä nähdä.
Ammattilainen
03.07.03, 18:04
Näähän on vain näitä "suuntaa antavia" tutkimuksia, tosiasiat ovat erikseen...
Kyllä sieltä Soneraltakin pois vaihtamista suunnittelee moni firma. Olen keskustellut henkilöiden kanssa, jotka vastaavat jopa 100 liittymää omistavien yksiköiden liittymähankinnoista ja he ovat kertoneet vaihtavansa Soneran pois heti, kun numeron siirrettävyys tulee. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten markkinat jakautuvat uudistuksen jälkeen. Sittenhän myös takaisin tulo onnistuu helpommin, kun numero säilyy. Hyvin monet asiakkaat ovat kertoneet palaavansa asiakkaiksi takaisin, kunhan numero säilyy, vaikka he ovat vaihtaneet operaattoria vasta. Takana takaisinvaihtohaluihin on pettymys uuden operaattorin toimivuuteen ja kuuluvuuteen.
Eihän tuo ole mikään ihme, 30% vuosi tarkoittaa jokainen kerran kolmeen vuoteen mikä voi olla sama kuin puhelimen vaihtoväli.Osa vaihtaa operaattoria tiheästi jopa vuosittain tai tiheämmin.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten markkinat jakautuvat uudistuksen jälkeen. Sittenhän myös takaisin tulo onnistuu helpommin, kun numero säilyy.Epäilen että suuret menettävät markkinaosuuksien suhteessa vanhoja asiakkaita. Voittajia on jotka saavat vaihtajista eniten. Pienille palveluoperaattoreilla tilanne on mahdollisuus.
Monille yritysasiakkaille ei pienet operaattorit ole välttämättä realistinen vaihtoehto.
Uskon myös että Soneralle verkkoon palautuu heiltä poisvaihtaneita suhteellisesti varsin hyvin. Perusteluna että "ei ikinä Sonera" ovat pitkälti vaihtaneet ja palveluiden muutos saattaa olla osalle pettymys, mutta enenkaikkea jos Soneran verkkoon alkaa tuleen pakoa on Sonera kuitenkin ainoa jolla marginaalia hinalla kilpaileen. Mutta hintakilpailuun uskon vasta sitten jos Soneran verkon palveluoperaattorit eivät pysty riittävästi täyttään mahdollisesti syntyvää aukkoa. Eli uskon että Sonera mielummin antaa palveluoperaattorien hoitaa "halpa" myynnin ennemminkuin itse siihen lähtee.
Olen joskus verrannut tilannetta sähkömarkkinoihin, jolloin yksityiset suhteellisen vähän vaihtoivat yhtiötä, vaikka aivan samaa sähköä vaikka mistä ostaisi.
Puhelinoperaattorin valinnassa on entistä enemmän muustakyse kuin puheen välittämisestä ja sen hinnasta.
Toisaalta liittymien markkinoinnissa käytetään huomattavasti houkutelevampia toimia.
Se mitä tunnen eri operaattoreiden yritystuotteita, niin on erittäin vaikea kuvitella että niille markkinoille RL:n Soneran lisäksi muilla on juuri mahdollisuuksia (erityiseti keski ja suur yritykset).
Erityisesti DNA panostukseen yritys ja julkiseen puoleen olen pettynyt, alussa kovasti puhuivat pienestä,tehokkaasta ja joustavasta yrityksestä joka pystyy vastaan pien ja keskisuurten yritysasiakkaiden (+kuntasektori) tarpeisiin, panostus jäi ainostaan puheen hintaan. --> kätännössä ainoat tilanteet joissa olen DNAta voinut vilpittömästi suositella ovat pienehköt firmat joilla pääasiallinen matkapuhelin tarve on vain sisäiseen viestintään ja hintatärkein (edellyttäen että se on halvin) halpaan GPRS käyttöön toki myös, mutta tällöin puheliittymiin ei ole puututtu.
Kuitenkin Finnetillä ja DNAlla luulisi olevan mahdollisuuksia tarjota ko puolelle tuotteita. Ihmettelen mihin katosi ne kaavailut mitä heillä oli vielä parivuotta sitten.
Mielenkiintoista nähdä mitä suuret tekevät kuunlopussa, kuka aloittaa pelin. RL on nyt ollut aika vaisu ja en ollenkaa ylläty jos sieltä tulee kolmesta suuresta avaus.
Juu, dna on ollut kieltämättä vähän pettymys, aloitus oli räväkkä ja onnistunut mutta ne palvelut ja se innovatiivisuus mistä aluksi puhuttiin, ovat jääneet jonnekin matkalle. Dna:lla voi tehdä tiukkaa selvitä kunnolla koko ajan tiukkenevassa kilpailussa, hintoja ei voi oikein tiputtaa koska rahaakin pitäisi vihdoin saada kassaan ja vanhoilla jättiläisillä on ylivoimainen palveluvalikoima. Lisäksi molemmilla vanhoilla verkko-operaattoreilla on erittäin hyviä palveluoperaattoreita, jotka varmasti imevät myös dna:n asiakkaita. Dna on saanut aika hyvän brandin, mutta ainakin omissa silmissä on arvo tippunut viime aikoina.
...Suurin etu varmaan koko numeron siirrettävyydessä on se, ettei enää jatkossa tarvitse kuunnella niin usein nauhaa "numero ei ole käytössä.."
Totta, eikä tarvinne sitten käyttää numerotiedusteluakaan niin usein.
Tuo on STT:n valmis uutinen, jota Sonera Plaza käyttää sellaisenaan.
Ei välttämättä. Sonera Plaza on hyvinkin saattanut lyhentää STT:n lähettämää uutista, itse asiassa pitäisin sitä jopa erittäin todennäköisenä, koska yleensä STT:n uutiset ovat pidempiä. Eli Sonera Plaza lienee pätkäissyt sen kohdan pois, missä puhuttiin siitä joka seitsemännestä.
Tässä Uutisjakelupalvelu Vidois.fi:n tänään julkaisema lehdistötiedote numeroiden siirrettävyydestä:
Tiedote
Viestintämarkkinalaki voimaan 25.7.2003:
LIITTYMÄN VAIHTO HELPOTTUU
- KULUTTAJIA HOUKUTELLAAN KYLKIÄISILLÄ 9.7.2003
Heinäkuun 25:nnen päivän jälkeen kuluttaja voi vaihtaa matkapuhelinliittymää niin, ettei hänen puhelinnumeronsa enää vaihdu. Nähtäväksi jää, lisääkö uudistus aitoa hintakilpailua vai pyritäänkö kuluttajat esimerkiksi sitomaan puheaikatarjouksilla pitkäksi aikaa yhteen operaattoriin. Kuluttajan asema viestintäpalveluiden käyttäjänä on lain voimaan tulon jälkeenkin heikompi kuin muissa kuluttajapalveluissa.
Kuluttaja-asiamies on esittänyt huolensa kuluttajan oikeusasemasta viestintäpalveluiden käyttäjänä eri yhteyksissä. Suurimmat ongelmat koskevat sopimusehtojen ja hintojen muutostilanteita sekä kuluttajan oikeutta saada hinnanalennusta tai vahingonkorvausta palvelun virheen tai viivästyksen johdosta. Uusi viestintämarkkinalaki ei tuo tilanteeseen parannusta.
Aitoa ja läpinäkyvää hintakilpailua vai kylkiäisiä?
Operaattoreiden markkinoinnissa uusien asiakkaiden hankkiminen erilaisten houkuttimien avulla on yleistä. Liittymän avaajalle on luvattu kylkiäisenä milloin pyöräilykypärää, milloin rantapyyhkeitä, ilmaista kuukautta huvipuistossa tai puheaikaa. Käyttökulut ovat markkinoinnissa jääneet sivuosaan.
Jos operaattorit kilpailevat vain kylkiäisten ja muiden lisäetujen houkuttelevuudella, aito ja läpinäkyvä hintakilpailu ei toteudu. Liittymää vaihtavan kuluttajan pitäisi olla varsin viitseliäs ja kyetä vertailemaan myös liittymän käyttökustannuksia.
Monen puheaika- ja kanta-asiakastarjouksen ehtona on, ettei kuluttaja voi vaihtaa operaattoria saadakseen edun hyväkseen. Jos puheaika halutaan hyödyntää täysimääräisesti, on pysyttävä asiakkaana yleensä yli vuoden ajan, joskus jopa kaksi vuotta. Kun käyttömaksut saattavat muuttua sekä liittymäoperaattorilla että kilpailijoilla, edun todellista arvoa ei liittymää hankittaessa voi todellisuudessa ennustaa. Puheaikatarjoukset vievät kuluttajan huomion usein pois liittymän todellisista käyttökustannuksista ja saattavat synnyttää harhaanjohtavan mielikuvan liittymän edullisuudesta.
Puhelinkulujen hallinta aiempaa vaikeampaa
Numeron pysyminen samana helpottaa luonnollisesti kuluttajan matkapuhelimen käyttämistä. Kuluttajan mahdollisuudet puhelukustannustensa seuraamiseen kuitenkin heikkenevät numeron siirrettävyyden johdosta. Uusi tilanne saattaa näkyä yllättävän suurina laskuina. Operaattorin vaihtaminen vaikuttaa usein soittajan puhelun hintaan. Yllätyksiä voi vähentää, kun muistaa kertoa lähipiirilleen operaattorin vaihdosta. Yleensä soittaminen saman operaattorin liittymästä toiseen on edullisinta.
Numeron siirrettävyys merkitsee sitä, ettei soittaja voi jatkossa päätellä vastaanottajan operaattoria numeron alkuosan perusteella. Teleyritykset on velvoitettu perustumaan maksuton palvelunumero, josta saa selville, mihin verkkoon tiedusteltu numero kuuluu. Tiedotuspalvelu toimii 25.7.2003 lähtien numerossa 0800-1-49049. Tietoa siirretyistä numeroista saa myös internetin kautta osoitteesta www.118info.fi.
Kuluttaja-asiamies ei pidä tiedotuspalvelua riittävänä vaan on kannattanut vaihtoehtoa, jossa siirrettyyn numeroon soitettaessa kuuluisi määrätyn ajan nauhoitettu tiedote.
Lisätietoja: Apulaisjohtaja Päivi Seppälä 09-7726 7803
Kuluttajavirasto Haapaniemenkatu 4, PL 5, 00531 Helsinki ) 09-77261 Fax: 09-7726 7557 Sähköposti: posti@kuluttajavirasto.fi
Internet: www.kuluttajavirasto.fi
Mielenkiintoista nähdä mitä suuret tekevät kuunlopussa, kuka aloittaa pelin. RL on nyt ollut aika vaisu ja en ollenkaa ylläty jos sieltä tulee kolmesta suuresta avaus.
Radiolinjalla / ElisaComilla töissä olevat tuttavani, eivät mitään aspan kesähelppareita, ovat kovasti puhuneet RL:n aloittavan aggressiivisen kamppiiksen saadakseen haalittua Soneralta yritysasiakkaita. Radiolinja tarjoaa sentään nykyisin jotain Privatel-, sähköposti- ym. palveluita yrtiyssarjassa eli pystynee kilpailemaan isoistakin asiakkaista Soneran kanssa.
Itse toivon, ettei oma työnantajani keksi vaihtaa Radiolinjaan. Soneralla on jo Mobileplazan takia epäilemättä parhaat palvelut suomalaisista operaattoreista, laajat roaming-diilit ulkomailla (gsm ja gprs) jne.
t. tero
Radiolinja tarjoaa sentään nykyisin jotain Privatel-, sähköposti- ym. palveluita yrtiyssarjassa eli pystynee kilpailemaan isoistakin asiakkaista Soneran kanssa.Totta kyllä löytyy ko. plaveluita. mutta yritystuotteista on välillä vaikea saadaa kattavaa tietoa ja saatan olla ehkä väärässä käsityksessä mutta aina heilta ei ole löytynyt sopivaa pakettia. Mutta sama ongelma on myös Soneralla aina ei "löydy" sopivaa palvelu pakettia vaikka sellainen saattaisi olla yrityksen tarjonnassa.
Suurempien yritysten operaattorivalinnat ovat usein suuria kokonaisuuksia ja aikaa vieveviä projekteja (vaikka numero olisi siirettävä) ja uskon että vasta ensi vuoden puolella alkaa näkyyn tuleeko suurasiakkaiden osalta siirtoja.
Toinen asia tietenkin että ottavalle operaattorille on parempi että käytetään heidän numerosarjoja eikä vieraan, ja uskon että jätetään vain avain numerot entiselleen (sekin koskee lähinnä keski ja pien yrityksiä), koska joka tapuksessa osa numeroinnista saattaa mennä uusiksi.
RLllä uskoakseni se ettu se voi tapuskohtaisesti paremmin sovitella hintoja, mutta silläkin vastassa taloudelliset näkökohdat.
Uskon myös että toinenkin suuri on kiinnostunut kilpailijan asiakkaista ja tuskin jää vain sivustakatsojaksi.
Riippuen yritysten palveluista, ei matkapuhelinnumron siirettävyys tuo muutosta. Myöskään ymmärtääkseni siirettävyys koskee vain matkapuhelimen puhenumeroa.
Saa nähdä koska tulee ensimmän juttu kun siirtyminen ei ole onnistunut halutulla lailla, ja osapuolet kiistelevät kessä vika.
Ja koska joku itkee täällä kun hän on Maraonilla puhunut itselleen 1000e laskun haukkuen tietenkin operaattorin riistäjäksi.
Muistakaa nyt kuitenkin vielä se asia, että kaikki nykyisessä liittymässänne olevat lisäpalvelut poistuvat käytöstänne ja joudutte tilaamaan ne uudelta operaattorilta erikseen. Laskekaa tarkkaan mitä vastaavien palveluitten kytkentä maksaa: kannattaako vaihto jos puheluhinnassa säästät 1 cent/min ja lisäpalveluitten avauksen lasku on jopa kymmeniä euroja.
...kaikki nykyisessä liittymässänne olevat lisäpalvelut poistuvat käytöstänne ja joudutte tilaamaan ne uudelta operaattorilta erikseen.
Totta, monelta voi siinä rytäkässä aivan unohtua tuollainen.
...kaikki nykyisessä liittymässänne olevat lisäpalvelut poistuvat käytöstänne ja joudutte tilaamaan ne uudelta operaattorilta erikseen.
Totta, monelta voi siinä rytäkässä aivan unohtua tuollainen.
Heh, luulen että "vastaanottava" operaattori jakelee noita melko auliisti; sehän on saamassa uutta asiakasta. ;)
=Henkkis=®
09.07.03, 21:40
DCS City 02 -liittymä
DCS City 02 -liittymä on itsenäinen matkapuhelinliittymä, jonka toiminta-alue on koko 02-telealue. Puhelinnumero on lankaliittymän kaltainen, joten liittymään soittaminen maksaa aina paikallispuhelumaksun verran.
Jos olisi tuollainen DCS city liittymä, minkä numero on 02-123123 tjmv. saako tuollaisen numeron siirrettyä RLään, Soneraan, DNAhan tai johonkin muuhun? Meinaan olisi ainakin harvinainen kännynumero ;)
Tuo on siis matkapuhelinnumero vaikka on 02 (city)
Monessa viestissä on kirjoiteltu, että puheluhintojen seuraaminen vaikeutuu, kun suoraan numerosta ei näe enää liittymää. Toisaalta on sanottu, että nykyisinkin on ollut vaikea tietää mitä puhelut maksavat vaihtelevien hintojen takia. Kauppalehden juttu tänään antaa osviittaa, että jälkimmäinen näkemys on lähempänä valtaosaa kuluttajista:
Kuluttajilla ei nykyiselläänkään ole juuri käsitystä matkapuhelujen hinnoista.
Liikenne- ja viestintäministeriö teetti alkukesästä tutkimuksen, jonka mukaan kaksi kolmannesta matkapuhelimen käyttäjistä ei osannut sanoa matkapuhelun hintaa. Vastaajilta kysyttiin puhelun hintaa soitettaessa oman operaattorin toiseen puhelimeen päiväsaikaan.
Nuoret, alle 25-vuotiaat, sanoivat olevansa hintatietoisia. Yli puolet nuorista ei silti tiennyt puhelun oikeaa hintaa. Yli 65-vuotiaista 83 prosentilla ei ollut käsitystä puhelun hinnasta.
Uutisessa lisäksi kerrotaan Kuluttajaviraston näkemyksestä, että hintojen seuraaminen voi vaikeutua entisestään. Tässä ei kuitenkaan todettu, että juuri toisinpäinkin voi käydä, jos Radiolinjan Ainan ym. tapainen "tasahinnoittelu" (samanintainen puhelu riippumatta mihin gsm-liittymään soittaa) yleistyy, jolloin ei olisi enää tarpeen tietää mihin liittymään soittaa.
t. tero
=Henkkis=®
10.07.03, 08:10
Jos olisi tuollainen DCS city liittymä, minkä numero on 02-123123 tjmvnumero. saako tuollaisen numeron siirrettyä RLään, Soneraan, DNAhan tai johonkin muuhun? Meinaan olisi ainakin harvinainen kännynumero ;)
Tuo on city liittymä, itse itselleni vastaten ei voi. Tänpäivän (to 10.7.03) turunsanomissa on juttu tosta. Ainakin siinä lukee että ei voi siirtää city numeroita.
Tuo on city liittymä, itse itselleni vastaten ei voi. Tänpäivän (to 10.7.03) turunsanomissa on juttu tosta. Ainakin siinä lukee että ei voi siirtää city numeroita.Mielestäni koskee myös Cityliittymiä, toki asiasta en kinaa enempää.
joudutte tilaamaan ne uudelta operaattorilta erikseen. Laskekaa tarkkaan mitä vastaavien palveluitten kytkentä maksaa:Ja muistaakseni numeron siirettävyys koskee vain matkapuhelin puhenumeroa, eli muut numerot muuttuu, ja toinen asia saako niitä palveluita.
kannattaako vaihto jos puheluhinnassa säästät 1 cent/min ja lisäpalveluitten avauksen lasku on jopa kymmeniä euroja.Peruspalvelut saa usein aika kohtuu hintaan, ja jos hinnan takia vaihtoja tekee niin varmaan tuota puhelaskuakin syntyy sen verran että centin minuuttihinnan alennus tuo takaisin kytkentämaksut.
Mutta jos on käytössä vähän monipuolisempia palvelukokonaisuuksia niin taluodellisen hyödyn saaminen voi olla vaikeampaa.
Tuo on city liittymä, itse itselleni vastaten ei voi. Tänpäivän (to 10.7.03) turunsanomissa on juttu tosta. Ainakin siinä lukee että ei voi siirtää city numeroita.
Soveliaan tapaan mäkään en ala kinata, mutta Cubion tilaussivulta voi vanhaksi operaattoriksi valita mm. Aurian ja jos heillä ei ole muita kuin City-liittymiä...
Soveliaan tapaan mäkään en ala kinata, mutta Cubion tilaussivulta voi vanhaksi operaattoriksi valita mm. Aurian ja jos heillä ei ole muita kuin City-liittymiä...
Varmaan tällöin se koskee mm. Aurian 0438 ja 0439 -numeroita.
Radiolinja tuntuu jo avaavan kilpailua. Siellä arvioidaan 100 000 vaihtavan liittymää tämän vuoden aikana:
http://194.252.88.3/rsweb2.nsf/sivut/Content419D0 (ylen palvelin)
Muistakaa nyt kuitenkin vielä se asia, että kaikki nykyisessä liittymässänne olevat lisäpalvelut poistuvat käytöstänne ja joudutte tilaamaan ne uudelta operaattorilta erikseen. Laskekaa tarkkaan mitä vastaavien palveluitten kytkentä maksaa: kannattaako vaihto jos puheluhinnassa säästät 1 cent/min ja lisäpalveluitten avauksen lasku on jopa kymmeniä euroja.
Minusta on aika itsestäänselvyys, että jokainen vaihtaja laskee kannattaako se. Ei noi palvelut (suurimmalla osalla tämä tarkottaa
vain vastaajaa) juuri maksa. Se, mihin kannattaa panna huomiota on erilaiset lähipiírit. Halvimmilla operaattoreilla niitä ei ole, joten kannattaa laskea mitä todella maksaa puheluistaan nyt, eikä olettaa esim. että Tandem Aina, sehän on 17 c/min.
Suurin ongelma vaihdossa on puhelinluettelo. Monilla ei ole puhelimissa erillistä muistia, jolloin luettelo on kopioitava käsin, ellei operaattori tue sen siirtoa. Tämä lienee monelle aika suuri este ja luulen, että SIM:n kopioinnista tulee entistä merkittävämpi palvelu. Tämä rajoittaa myös Cubion typpisten palvelupisteettömien operaattorien mahdollisuuksia kilpailla.
Kyllähän Cubio voi halutessaan ratkaista tuonkin ongelman:
- saat väliaikaisen kortin ja palautuskuoren
- lähetä meille vanha korttisi palautuskuoressa
- kopioimme numerot vanhalta kortiltasi uudelle kortille, saat molemmat palautuskuoren kanssa parissa päivässä
- palauta väliaikainen kortti palautuskuoressa
En väitä että tuo olisi hyvä ratkaisu, mutta mahdollinen ainakin.
En usko, että Internetistä tilaaville ihmiselle tuo sim-kortin kopiointi olisi se suurin este.
Matkapuhelinerikoismyymälöissä yleensä saa tuon kortin kopioinnin luonnollisesti aivan ilmaiseksi. En tiedä sitten näistä Mustista Pörsseistä ja Experteistä joiden mokia saa muutenkin aika usein korjailla.
Radiolinja tuntuu jo avaavan kilpailua. Siellä arvioidaan 100 000 vaihtavan liittymää tämän vuoden aikana:Paljonko viimevuonna vaihto, toisella vuosipuoliskolla?
Radiolinja tuntuu jo avaavan kilpailua. Siellä arvioidaan 100 000 vaihtavan liittymää tämän vuoden aikana:Paljonko viimevuonna vaihto, toisella vuosipuoliskolla?
En tiedä, mutta minun mielestäni tuo 100.000 olisi joko aika alakanttiin veikattu tai sitten tuo numeron säilyminen ei ole ihmisille "iso juttu" kuitenkaan.
Varmaan tällöin se koskee mm. Aurian 0438 ja 0439 -numeroita.
Jep. Jottei tarvitse lotota ja veikata kelvollisia suuntia: http://www.ficora.fi/suomi/tele/matkapuhelinnronsiirrettavyys.htm
=Henkkis=®
11.07.03, 18:38
Nyt kyllä alkaa tuntumaan siltä, että tää homma kusee ja pahasti. Aivan liikaa sählinkiä. Ei naapurin mummo voi noissa pysyä perässä, jos en itsekkään pysy. Puheluhintoihini tuo ei vaikuta, mutta mielestäni tämä systeemi on todella vaikea. Jos itseltäni kysyttäisiin otetaanko tämä käyttöön vai ei vastaisin ehdottomasti ei!
Karhu ('!')
11.07.03, 18:41
Jos itseltäni kysyttäisiin otetaanko tämä käyttöön vai ei vastaisin ehdottomasti ei!
Sama täällä. Turhaa sählinkiä. Jos on niin tärkeää pitää sama numero, ja on liikaa ihmisiä joille ilmottaa, silloin jättää vanhan numeron käyttöön ja siihen vastaaja joka kertoo uuden numeron. Luulis että he, joille tämä on kauhean tärkeetä, voisi maksaa kuukausimaksun yhdestä "ylimääräisestä" liittymästä.
personal jesus
12.07.03, 01:00
Nyt kyllä alkaa tuntumaan siltä, että tää homma kusee ja pahasti. Aivan liikaa sählinkiä. Ei naapurin mummo voi noissa pysyä perässä, jos en itsekkään pysy. Puheluhintoihini tuo ei vaikuta, mutta mielestäni tämä systeemi on todella vaikea. Jos itseltäni kysyttäisiin otetaanko tämä käyttöön vai ei vastaisin ehdottomasti ei!
Sama täällä. Turhaa sählinkiä. Jos on niin tärkeää pitää sama numero, ja on liikaa ihmisiä joille ilmottaa, silloin jättää vanhan numeron käyttöön ja siihen vastaaja joka kertoo uuden numeron. Luulis että he, joille tämä on kauhean tärkeetä, voisi maksaa kuukausimaksun yhdestä "ylimääräisestä" liittymästä.
Tässä tulee jälleen kerran sama dilemma. Kun ei itse tarvitse mahdollisuutta ja kun ei se naapurin mummokaan voi asiaa tajuta, kun ei kerta itsekään, niin kielletään mahdollisuus kaikilta! Pannaan ne toiset sen sijaan hankkimaan niitä ylimääräisiä liittymiä tai olemaan sitten tekemättä mitään. Johan se on nyt p*rkele kumma, miten voi olla vaikeata ymmärtää, että eri ihmisillä on eri tarpeet. Tämä sama asia tulee eteen yhä uudestaan eri asioissa, kuten tältä foorumilta myös on helppo todeta.
Sori avautuminen, mutta mielestäni se oli tarpeen!
Karhu ('!')
12.07.03, 01:05
Johan se on nyt p*rkele kumma, miten voi olla vaikeata ymmärtää, että eri ihmisillä on eri tarpeet. Tämä sama asia tulee eteen yhä uudestaan eri asioissa, kuten tältä foorumilta myös on helppo todeta.
Sori avautuminen, mutta mielestäni se oli tarpeen!
No tuo on aivan totta, että ihmisillä on eri tarpeet. Mutta ajattelin vaan, että kun näin ollaan pärjätty, niin miksi muuttaa?
Onko tästä operaattoreille rahallista hyötyä? En oo jaksanu lukea koko topicia, mutta jos tästä on hieman suurempi rahallinen hyöty operaattoreille, niin ymmärrän asian. :)
Onko tästä operaattoreille rahallista hyötyä? En oo jaksanu lukea koko topicia, mutta jos tästä on hieman suurempi rahallinen hyöty operaattoreille, niin ymmärrän asian. :)Rahan menoahan tästä tulee, vastaanottava operaattori maksaa luovuttavalle operaattorille, luovuttavan operaattorin kulut. Operaattorit maksavat kulut keskitetystä numerorekisteristä. Operaattori ei voi kieltäytyä luovuttamasta numeroa, mutta vastaanottaa operaattorin ei tarvitse, ja vastaanottava operaattori voi periä asiakkaalta eri hinnan jos hänpitää vanhan numeron.
Mutta uskotaan että tämä ratkaisu tehostaa kilpailua ja sitä kautta operaattorit jutuvat tehostaan toimintaansa -> halvempia hintoja asiakkaille.
Ei myöskään uskota että operaattorit alkaisivat periä asiakkailtaan numeron säilyttämisestä.
=Henkkis=®
12.07.03, 01:43
Tässä tulee jälleen kerran sama dilemma. Kun ei itse tarvitse mahdollisuutta ja kun ei se naapurin mummokaan voi asiaa tajuta, kun ei kerta itsekään, niin kielletään mahdollisuus kaikilta! Pannaan ne toiset sen sijaan hankkimaan niitä ylimääräisiä liittymiä tai olemaan sitten tekemättä mitään. Johan se on nyt p*rkele kumma, miten voi olla vaikeata ymmärtää, että eri ihmisillä on eri tarpeet. Tämä sama asia tulee eteen yhä uudestaan eri asioissa, kuten tältä foorumilta myös on helppo todeta.
Itte olisin kans sitä tarvinnu, mut ku joku sano et sitä ei voi siirtää aukiolevaa liittymänumeroa, auki olevaan liittymään. Niin mun piti jotain muuta keksiä. Ja kauheella tappelulla RLän kanssa, sain vanhan helpon numeron puheaikaliittymään. No kun tällänen hieno ja sähläykseltä tuntuva, laki tehdään. Miksi sitä ei voi suunnitella niin että jokainen hyötyisi, eikä vain osa ihmisistä. Joiden ei tarvitsisi avata uutta liittymää.
Miksi sitä ei voi suunnitella niin että jokainen hyötyisi, eikä vain osa ihmisistä. Joiden ei tarvitsisi avata uutta liittymää.En tajua, miten asiasta voi hyötyä sellainen joka ei halua vaihtaa operaattoria tai säilyttää numeroa? Pitäisikö näille lähettää nakkipaketti hyvitykseksi.