PDA

View Full Version : Keskustelua metsästyksestä ja aseiden hallussapidosta.

Wili68
14.11.08, 22:58
Tällainen tuli s-postiin toissa päivänä. Laitoin nimeni & olen linkittänyt viestin muutamalle asiaan liittyvälle foorumille. Vastustajat keräsivät 57 000 nimeä, pistetään paremmaksi... perustellusti....

PS. Uutisissa näytettiin kun em. adressi luovutettiin sisäministeri Holmlundille, pistetään niin paljon nimiä asian puolesta että tämän näytetään myös...

Tervehdys!
Ampumaharrastetta vastustava adressi luovutettiin eilen, niin varmaan olisi meidän harrastajien syytä antaa asiaan toinenkin mielipide:
Aseiden totaalikiellon vastustaminen
Tietojen täyttäminen vie noin 1 minuutin, eikä sivulle tarvitse rekisteröityä. Kirjoita vain nimi ja paikkakunta sekä valitset saako nämä tietosi julkaista netissä. Jos ei halua nimen näkymistä netissä, niin ko. valinnan jälkeen nimi näkyy vasta siinä paperiversiossa joka luovutetaan aikanaan ministerille.
http://www.adressit.com/aseet
PS. tietoa kannattaa välittää muillekin ammunnanharrastajille ja metsästäjille.

eralumi
14.11.08, 23:04
Itse jo luulin, että joku avaa tänne metsästystä ja ammuntaharrastusta koskevan topikin järkevällä aloituksella... Mutta ei, pelkkiä allekirjoituksia pyydellään...

JPW™
14.11.08, 23:11
Adressit on kyllä kaikkien aikojen turhin keksintö.

Wili68
14.11.08, 23:14
Itse jo luulin, että joku avaa tänne metsästystä ja ammuntaharrastusta koskevan topikin järkevällä aloituksella... Mutta ei, pelkkiä allekirjoituksia pyydellään...

Vastapuolen argumentteja on nähty jo kylliksi. 57 000 nimeä luovutettiin sisäministeri Holmlundille vaateella "käsiaseet kiellettävä" Mitäs kielletään seuraavaksi: autot/liikenne n. 300 ruumista/vuosi vai kotona asuminen/jotain tekeminen -> tapaturmissa 3000 kuollutta/vuosi.

Metsästäjä itse olen. Kortti ollut 14-vuotiaasta ja vielä en ole yhtään koulumassamurhaa tehnyt, vaikka sellaisessa opinahjossa itsekin perheelle elantoa hankin. Tässä elämäntapamurhaamisessa käytän myös viattomia luontokappaleita välineenä: http://kotisivu.lumonetti.fi/hokkpe/

JPW™
14.11.08, 23:18
Vastapuolen argumentteja on nähty jo kylliksi. 57 000 nimeä luovutettiin sisäministeri Holmlundille vaateella "käsiaseet kiellettävä" Mitäs kielletään seuraavaksi: autot/liikenne n. 300 ruumista/vuosi vai kotona asuminen/jotain tekeminen -> tapaturmissa 3000 kuollutta/vuosi.

Mihin metsästäjä tarvitsee käsiasetta?

eralumi
14.11.08, 23:29

Itse kyllä pystyisin sanomaan muutamiakin kohteita tuohon, mutta kun metsästys on ollut ja tulee olemaan aina hieman "arveluttavaa" nykyaikaisten viherpiipertäjien yms. joukossa niin olen yrittänyt pysyä poissa näistä keskusteluista. Huomasin mihin se johtaa, kun laitoin galtsuun yhden kuvan koppelosta kädessäni...

karvis
14.11.08, 23:49
Allekirjoitettu, hyvän asian puolesta.

Nomadic
14.11.08, 23:51
Muutin otsikkoa vähän asiallisemmaksi.

Seawolf
14.11.08, 23:55

Jos et tiedä, et tarvitse!!!
Itse kyllä tiedän ja tarvitsen. Mutta, ehkä ei tälläkään foorumilla ole syytä neuvoa asiasta tietämättömiä, "mitä laitan lupahakemukseen".

kieran
14.11.08, 23:56
Mun mielestä nämä "kerjään-nimiä-adressiini" topikit voisi poistaa samantien

JPW™
15.11.08, 00:00
Jos et tiedä, et tarvitse!!!
Itse kyllä tiedän ja tarvitsen. Mutta, ehkä ei tälläkään foorumilla ole syytä neuvoa asiasta tietämättömiä, "mitä laitan lupahakemukseen".

Jos et osaa vastata, et tarvitse.

Olen samaa mieltä. Täysin turhia. Niistä koskaan mitään hyötyä edes ole.

Charger
15.11.08, 00:00
Hyvän asian puolestahan tämä on ja ehdottomasti taistelun arvoinen asia, mutta tämä liberaalien kaupunkilaispiipertäjien kansoittama foorumi ei varmaankaan ole paras paikka tälle, kuten on jo saatu huomatakin.

Seawolf
15.11.08, 00:08
Jos et osaa vastata, et tarvitse.

Eli mielestäsi olisi asiallista antaa jollekkin hourupäälle selvät ohjeet miten hänen pitää perustella aselupansa. Mieti vähän, vai oletko "koulukiusattu" ja itse niitä ohjeita kaipaat.

kieran
15.11.08, 00:08
Hyvän asian puolestahan tämä on ja ehdottomasti taistelun arvoinen asia, mutta tämä liberaalien kaupunkilaispiipertäjien kansoittama foorumi ei varmaankaan ole paras paikka tälle, kuten on jo saatu huomatakin.

Ei ammuntaharrastuksessa ole mitään väärää, jos sitä harrastetaan oikein ja valvotusti.

Jollemi
15.11.08, 00:09
Metsästys on mukavaa ajankulua ja saa evästä kaupan päälle. Jos addresseilla olis vaan jotain käytännön hyötyä, niin tää olis kyllä jees :)

JPW™
15.11.08, 00:10
Eli mielestäsi olisi asiallista antaa jollekkin hourupäälle selvät ohjeet miten hänen pitää perustella aselupansa. Mieti vähän, vai oletko "koulukiusattu" ja itse niitä ohjeita kaipaat.

Enköhän tiedä mihin sitä "tarvitaan." Mutta adressit vain on täysin turhia. Ei niistä ikinä mitään hyödy.

eralumi
15.11.08, 00:11
Ei ammuntaharrastuksessa ole mitään väärää, jos sitä harrastetaan oikein ja valvotusti.

Aivan... Oli kohde sitten eloton maalitaulu tai laillisesti ammuttava eläin... Muut kohteet voin sitten itsekkin tuomita...

JPW™
15.11.08, 00:11
Eli mielestäsi olisi asiallista antaa jollekkin hourupäälle selvät ohjeet miten hänen pitää perustella aselupansa.

Justiinhan se ollaan kieltämässä, niin mihin niitä perusteluita enää tarvita? =D
Ja eiköhän ton vastauksen kuka tahansa löydä vaikka netistä niin halutessaan, joten kuka tahansa hourupää sen käsiaseen voi saada käyttöön, joten itse voisin sanoa EI tälle adressille. Ja olen käsiaseita vastaan. En ole mikään "viherpeippo" siltikään.

Seawolf
15.11.08, 00:20
Justiinhan se ollaan kieltämässä, niin mihin niitä perusteluita enää tarvita? =D

Niin ja sitten pitää kieltää leipäveitset, niillä tapetaan Suomessa enemmän ihmisiä kun käsiaseilla. Ja sitten kielletään vasarat ja kirveet. Ja sakset ja...ja... ja... ai niin onhan ihmisiä hakattu ja potkittu kuoliaaksi, eli sitten kielletään kädet ja jalat. Ja sitten...
Ööö onkohan toi ihan viisas tie, olisiko parempi vaan laittaa ne latvaB2:set jonnekkin suljettuihin laitoksiin ja antaa normaalien ihmisten harrastusten olla rauhassa.

JPW™
15.11.08, 00:23
Liitoitteletkohan hieman...? =D Katkeraa kommenttia, ymmärrän...

olisiko parempi vaan laittaa ne latvaB2:set jonnekkin suljettuihin laitoksiin ja antaa normaalien ihmisten harrastusten olla rauhassa.
Kunpa elämä olisikin noin helppoa..

Seawolf
15.11.08, 00:33
Liitoitteletkohan hieman...? =D Katkeraa kommenttia, ymmärrän...

Ei mitenkään katkeruutta (minulla luvat on ja kiusaksesi voin sanoa, että vaikka käsiaseet Suomessa kiellettäisi, niin kyllä minulle luvallinen sellainen jäisi), mutta samalla perusteella voitaasiin kieltää esim henkilöautot, kun jotkut niillä kännissä ajavat viattomien päälle.
Muutaman idiootin takia ollaan nyt kieltämässä kymmenientuhasien ihmisten harrastus. Ja kaikki vain sen takia kun harrastusta ymmärtämättömät tahon ovat niin kauhian peloissaan.

Suomessa nykyään kun tuo asepalvelus jää noilta luusereilta väliin tai keskeytyy, niin on se niin vaikea niiden päälle mitään ymmärtää.
Yksityisautoilua vastustavatkin ovat yleensä ajokortittomia.

kieran
15.11.08, 00:48
Metsästys on mukavaa ajankulua ja saa evästä kaupan päälle. Jos addresseilla olis vaan jotain käytännön hyötyä, niin tää olis kyllä jees :)

Näinpä. Mutta metsästyksellä ja käsiaseilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Itse olen kasvanut nuoruuteni maalla, ollut mukana riistanhoitotyössä, metsästysseuroissa, valvonut tutkintoja ja opettanut ihmisiä ampumaan.

Normiampumaharrastajelle riittäisi se, että seura hankkisi käsiaseita joita käytetään seuran tiloissa, toki jäsenmaksut olisivat silloin korkeampia, mutta kyllähän se ase yksittäiselle ostajalle maksaa varsin ison summan. Toki siinä vaiheessa jos ammuntaa alkaa harrastaa enemmän, niin oman käsiaseenhankinta on ajankohtaista.

sovelias
15.11.08, 09:06
mutta samalla perusteella voitaasiin kieltää esim henkilöautot, kun jotkut niillä kännissä ajavat viattomien päälle.Jos mun harrastus kielletään niin sitten pitää kieltää sunkin, uskon että joillekkin v.pipertäjille sopii kyllä.

Mutta harva siviili tarvitsee käsiasetta työmatkoilla tai muutenkaan liikkumiseen ja toivottavasti ei niin tule käymäänkään.

Kyse myös turvallisuuden tunteesta, autoja ei pelätä, esim kouluissa oppilaat eivät pelkää sekopään ajavan luokkaan ja tappavan kaikkia - autolla.

Jos suurinpirtein olisi joka perheessä käsiase tai useampi, viikoloppuisin perheet takapihalla paukuttelisi kaljatölkkejä, niin ei pyssyt ehkä olisi niin pelottavia.

Armejan käy osa, mutta on sielläkin homma mennyt niin varovaiseki ettei niiden kanssa kaikki tule sinuinksi. ja ei sekään auta niitä jotka eivät asepalvelusta ole suorittaneet.

sovelias
15.11.08, 09:40
Tällainen tuli s-postiin toissa päivänä. Millainen? tai siis onko koko viesti tuota saamaasi sähköpostia? jota ilmeisesti olet spämmännyt sinne tänne?

Otsikossa puhut metsästämisestä, mutta kirjoitat ja keräät nimiä aivan johonkin muuhun (Ampumaurheilun puolesta).

Metsästys voi sinulle olla toki ampumaurheilua, mutta ei ehkä kaikille metsästystä harrastaville.

Adressit on kyllä kaikkien aikojen turhin keksintö.Niin no, tässä tapauksessa toki vähän hymyillyttää, joku ju hu (juhu@hotmail.com) kerää nimiä, kuka ihmeen ju hu ... ja kuka nyt edes jollekkin ju hu:lle mitään omia tietojaan luovuttaa.
varmaan ministerin juttusuille pääsee jos lähettää Hotmaililla postia ju hu täällä terve... anonyymisti huppupäässäkö meinaa sitten luovuttaa listan? Vai kerääkö ju hu listaa johonkin muuhun käyttöön?

Seawolf
15.11.08, 10:33
Kyse myös turvallisuuden tunteesta, autoja ei pelätä, esim kouluissa oppilaat eivät pelkää sekopään ajavan luokkaan ja tappavan kaikkia - autolla.

Itsellä vielä jokunen lapsi koulussa (lukio ja ala-aste), eikä ne siellä luokassa pelkää kenenkään tulevan sinne ammuskelemaan. Vaimo kylläkin metroa käyttäessä katsoo ettei istu oven viereen (avohoitopotilas metrossa hankki kuuluisuutta kirveen kanssa).

Seawolf
15.11.08, 10:39
Armejan käy osa, mutta on sielläkin homma mennyt niin varovaiseki ettei niiden kanssa kaikki tule sinuinksi. ja ei sekään auta niitä jotka eivät asepalvelusta ole suorittaneet.

Itse kun suoritin varusmiespalvelusta säilytti jokainen omaa henkilökohtaista rynnäkkökiväriä lippaineen (3kpl) omassa kaapissaan. Illalla jos ei ollut muuta tekemistä, niin eikun sukset jalkaan ja rynkky selkään ja radalle (ampumahiihto). Mutta siitähän on systeemit muuttunut jo moneen kertaan.

O.J.
15.11.08, 15:04
Itse kun suoritin varusmiespalvelusta säilytti jokainen omaa henkilökohtaista rynnäkkökiväriä lippaineen (3kpl) omassa kaapissaan...

Minun aikaani rynkky oli tuvan ulkopuolella lukitussa asetelineessä ja päivystäjien hommin kuului laskea nämä tietyin välein. Lippaat säilytettiin omissa kaapeissa.

Allekirjoitettu, vaikka näiden hyödyllisuus saattaa olla aika vähäinen. Toivottavasti tulevaisuudessa riittää metsästäjiä, joskus kuitenkin sattuu hirvi kulkemaan omalla maalla passipaikan ohitse ja siitähän tippuu myös maanomistajalle kimpale lihaa:-)

JPW™
15.11.08, 15:24
Itse kun suoritin varusmiespalvelusta säilytti jokainen omaa henkilökohtaista rynnäkkökiväriä lippaineen (3kpl) omassa kaapissaan. Illalla jos ei ollut muuta tekemistä, niin eikun sukset jalkaan ja rynkky selkään ja radalle (ampumahiihto). Mutta siitähän on systeemit muuttunut jo moneen kertaan.

Minun aikaani rynkky oli tuvan ulkopuolella lukitussa asetelineessä ja päivystäjien hommin kuului laskea nämä tietyin välein. Lippaat säilytettiin omissa kaapeissa.

Jep. Lippaat säilytettiin omissa kaapeissa ja nekin olivat luonnollisesti tyhjiä. Näin minun aikana ainakin.

Seawolf
15.11.08, 15:50

Allekirjoitettu, vaikka näiden hyödyllisuus saattaa olla aika vähäinen. Toivottavasti tulevaisuudessa riittää metsästäjiä, joskus kuitenkin sattuu hirvi kulkemaan omalla maalla passipaikan ohitse ja siitähän tippuu myös maanomistajalle kimpale lihaa:-)

Jep. Lippaat säilytettiin omissa kaapeissa ja nekin olivat luonnollisesti tyhjiä. Näin minun aikana ainakin.

Todennäköisesti ei olla oltu samaan aikaan. Varusmiespalveluksen suoritin 70 -luvulla laivastossa ja jo alokas(körri)aikana (Öbis) aseet olivat omissa kaapeissa. Muistaakseni kasarmi (vastapäätä sotkua) oli Vesihiisi, nimetty maineikkaan sukellusveneen mukaan. Kyllä sielläkin oli telineet käytävällä, muttei niihin saanut asetta laittaa. Syykin oli selvä, ettei ilkeä varusmieskaveri pääse sotkenaan/likaamaan asetta.

Lehto
15.11.08, 18:24
Allekirjoitettu, vaikka näiden hyödyllisuus saattaa olla aika vähäinen.

No ainakin tämän adressin hyödyllisyys on jokseenkin tasan nolla kun ei kukaan ole edes ehdottanut metsästysaseiden täyskieltoa. Joku idea vissiin tälläkin adressilla on mutta se meni kyllä multa nyt ohi. Ei tämä ainakaan metsästykseen liity millään tavalla. Joku provo ehkä?

Itse olen käynyt intin v.-80 Lapin Rajavartiostossa ja kyllä silloinkin aseita säilytettiin nimenomaan käytävätelineissä lukittuina, lippaat oli omissa kaapeissaan. Päivystäjällä oli avaimet telineisiin.

Vartiovuorossa oli kullakin aina kovat piipussa, täysi lippaallinen. Siinä kun olisi seonnut niin olisi saanut melkoista tuhoa aikaan. Muistan yhden kerran kun unohdin tyhjentää lippaan ja laitoin aseen telineeseen ja vasta seuraavan kerran kun puhdistin asetta huomasin että kovat oli vieläkin piipussa. Oli käydä vahinko, todella lähellä oli etten ehtinyt laukaista asetta. Vaarallinen paikka tuo armeija, moni siellä on päässyt hengestäänkin. Mutta se siitä.

Ammunta on hieno harrastus ja käsiaseiden totaalikieltoa minäkin vastustan. Sehän toteutuu parastaikaakin kun lääkärit eivät suostu kirjoittamaan lääkärintodistuksia. Jostain luin että viime aikoina on käsiaseita myönnetty vain virkamiehille, siviilit ovat jääneet nuolemaan näppejään ja asemyyjien varastot täyttyvät myymättömistä aseista. Edes näille asemyyjille ei myönnetä enää aselupia. Absurdi tilanne kaikenkaikkiaan.

JPW™
15.11.08, 18:34
Ja mitä tapahtuikaan juuri vast ikään? Poliisi ampui itsensä ja vaimonsa. Eli en nyt tiedä, kuinka turvattua se sitten olisi, että metsästäjälle annetaan oikeus käyttää käsiasetta? Kuka tahansa saattaa pärähtää jossain vaiheessa elämää, on se sitten ollut kuinka normaali ihminen tahansa nuorempana.

Charger
15.11.08, 18:55
Ja mitä tapahtuikaan juuri vast ikään? Poliisi ampui itsensä ja vaimonsa. Eli en nyt tiedä, kuinka turvattua se sitten olisi, että metsästäjälle annetaan oikeus käyttää käsiasetta? Kuka tahansa saattaa pärähtää jossain vaiheessa elämää, on se sitten ollut kuinka normaali ihminen tahansa nuorempana.

Voi yhden kerran!

Jos pärähtää niin sitten pärähtää ja siinä ei aseilla ole mitään tekemistä...koska kun se pärähdys tulee niin kyllä sitten löytyy keino siihen tappamiseen esim. keittiöveitsiarmadasta joka löytyy joka kodista...

Eli tuon perusteesi mukaan pitäisi kieltää kaikki millä voi tappaa, ja se tarkoittaisikin sitten lähes jokaikistä asiaa maailmassa...mutta mikäs siinä laitetaan kaikki vain pehmustettuihin koppeihin niin eipä ainakaan sitten saa kukaan tehtyä vahinkoa kuin itselleen.

kieran
15.11.08, 18:58
Voi yhden kerran!

Jos pärähtää niin sitten pärähtää ja siinä ei aseilla ole mitään tekemistä...koska kun se pärähdys tulee niin kyllä sitten löytyy keino siihen tappamiseen esim. keittiöveitsiarmadasta joka löytyy joka kodista...

Eli tuon perusteesi mukaan pitäisi kieltää kaikki millä voi tappaa, ja se tarkoittaisikin sitten lähes jokaikistä asiaa maailmassa...mutta mikäs siinä laitetaan kaikki vain pehmustettuihin koppeihin niin eipä ainakaan sitten saa kukaan tehtyä vahinkoa kuin itselleen.

Rauhotupas nyt charger mai friend. Jos sun pitäisi valita kumpaako tarvitset päivittäin selviytyäksesi, puukkoa vai käsiasetta niin kummanko valitsisit?

Wili68
16.11.08, 21:05
Millainen? tai siis onko koko viesti tuota saamaasi sähköpostia? jota ilmeisesti olet spämmännyt sinne tänne?

Otsikossa puhut metsästämisestä, mutta kirjoitat ja keräät nimiä aivan johonkin muuhun (Ampumaurheilun puolesta).

Metsästys voi sinulle olla toki ampumaurheilua, mutta ei ehkä kaikille metsästystä harrastaville.

Pipo kireällä? Tämä lupakäytännön alkanut kiristäminen tulee lyömään kintuille KAIKKIA asetta käyttäviä, niin metsästäjiä kuin urheiluampujia. Kun käsiaseet saadaan banniin ruvetaan keskustelemaan montako asetta metsästäjällä saa olla tai mitkä aseet eivät sovellu metsästykseen. Vertaa jo nyt toteutunut päätös ettei itselataavalle 22Cal pistoolille enää myönnetä lupaa jos perusteena on lopetuskäyttö loukkupyynnissä.

O.J.
16.11.08, 21:09
...Vertaa jo nyt toteutunut päätös ettei itselataavalle 22Cal pistoolille enää myönnetä lupaa jos perusteena on lopetuskäyttö loukkupyynnissä.

Tuohan on siihen kaikista paras. Siihen hommaan kun ei kuitenkaan sen tehokkaampaa tarvii.

Tähän väliin hatunnosto niille, jotka pyytävät pienpetoja, minkkejä, supikoiria yms. Ne joutavat vähemmäksi.

J.J-75
16.11.08, 21:47

Miksei otsikko vois olla pelkät adressit... sitte tulee kaikki adressit samaan lootaan.

BTW, kukaan ei ole koskaan vastannut siihen kysymykseen, onko yksikään noista adressit.comin adresseista saanut ja tuonut muutoksia? Villi veikkaus, ei varmaan yksikään.

O.J.
17.11.08, 20:46
Koska otsikkoa on hiukka päivitetty, niin siihen voinee laittaa nämäkin linkit:
http://www.metsastajaliitto.fi/files/simulaattori/metsastys.html
http://riista.alypaa.fi/peli

jariss
20.11.08, 14:22
mielestäni ongelma ei ole aseissa vaan siinä että niitä myönnetään kaikille idiooteille.

Lehto
20.11.08, 14:53
Pipo kireällä? Tämä lupakäytännön alkanut kiristäminen tulee lyömään kintuille KAIKKIA asetta käyttäviä, niin metsästäjiä kuin urheiluampujia. Kun käsiaseet saadaan banniin ruvetaan keskustelemaan montako asetta metsästäjällä saa olla tai mitkä aseet eivät sovellu metsästykseen. Vertaa jo nyt toteutunut päätös ettei itselataavalle 22Cal pistoolille enää myönnetä lupaa jos perusteena on lopetuskäyttö loukkupyynnissä.

En jaksa uskoa että minkäänlaisiin rajoituksiin oltaisiin menemässä mitä tulee metsästysaseistukseen saatika niiden lukumäärään. Tässä ollaan nyt luomassa ihan olemattomia uhkakuvia. Ministeri Holmlund on useaan otteeseen todennut että käsiaseiden täyskielto on täysin utopistinen eikä tule koskaan toteutumaan. Se ettei käsiaseita enää myönnetä kuin kilpa-ampujille on mielestäni ihan järkevä uudistus.

Se on tietenkin ikävää että aloittelevat minkinpyytäjät joutuvat nyt lopettamaan nämä "poloiset" jotenkin muuten kuin pienoispistoolilla kun eivät saa niihin enää lupia. Pitää ilmeisesti kanniskella pienoiskivääriä mukana kun kokevat niitä loukkujansa.

22cal ilmapistoolillakin varmaan minkiltä lähtee henki kun päähän ampuu lähietäisyydeltä mutta ilmeisesti metsästyslaki ei anna lupaa lopettaa eläintä ilma-aseella?

sovelias
20.11.08, 15:01
Se ettei käsiaseita enää myönnetä kuin kilpa-ampujille on mielestäni ihan järkevä uudistus.Tarkoitatko että harrastajat saisivat käyttää vain ilmakkoja, ja siitä sitten kertaheitolla ruutipyssyjen kilpa-ampujaksi ilman harjoitusta?

Lehto
20.11.08, 15:17
Tarkoitatko että harrastajat saisivat käyttää vain ilmakkoja, ja siitä sitten kertaheitolla ruutipyssyjen kilpa-ampujaksi ilman harjoitusta?

Hyvä kysymys. Joka tapauksessa olen ymmärtänyt ettei käsiaseeseen saa enää lupaa ennenkuin olet ollut ampumaseuran jäsen vähintään puoli vuotta. Se mitä olet tehnyt siellä sen puolen vuoden ajan siellä on kait ihan sama, vaikka ilmakolla ammuskellut mutta tuo jäsenyys pitää täyttyä, muuten et saa lupaa.

Jotenkin siis pitää pystyä todistamaan että se pyssy tulee nimenomaan ko tarkoitusta varten.

Niin ja korjataan sen verran ettei tietenkään välttämättä tarvitse kilpaa ampua vaan ihan harrastuspohjalta.

karvis
20.11.08, 15:22
Joka tapauksessa olen ymmärtänyt ettei käsiaseeseen saa enää lupaa ennenkuin olet ollut ampumaseuran jäsen vähintään puoli vuotta.

Aselupaan ei vaadita ampumaseuran jäsenyyttä, perustuslaki kieltää tämän ;)

Lehto
20.11.08, 15:27
Aselupaan ei vaadita ampumaseuran jäsenyyttä, perustuslaki kieltää tämän ;)

Teoriassa näin mutta käytännössä ei elikkä edelleenkään et lupaa saa jos et kuulu seuraan. Kyllä tässä yhteiskunnassa moni muukin asia sotii perustuslakia vastaan.

SV-3310
20.11.08, 15:44
Eilisen surullisen Hattulan tapauksen seurauksena joku ministeri jolla on aikaa voisi ruveta puuhaamaan luvattomien aseiden hallussapidon kieltoa.

karvis
20.11.08, 15:49
Teoriassa näin mutta käytännössä ei elikkä edelleenkään et lupaa saa jos et kuulu seuraan. Kyllä tässä yhteiskunnassa moni muukin asia sotii perustuslakia vastaan.

Kyllä sen vain saa, aselupaehdot eivät edellytä ampumaseuran jäsenyyttä jolloin poliisi ei voi sillä verukkeellä hylätä hakemusta. Toki se jäsenyys helpottaa sitä luvan saantia, mutta pakollinen se ei ole. Metsästysaseiden luvassa vaaditaan osoitettavan metsästysoikeus, eli metsästyskortti on oltava mutta edes metsästysseuran jäsenyys ei ole pakollinen koska metsästystä voi harrastaa myös valtion tai yhteismetsän mailla. Toki tässäkin tapauksessa se metsästysseuran jäsenyys helpottaa luvan saantia.

Lehto
20.11.08, 16:12
Näin varmastikin mutta ainakin eräs poliisiviranomainen totesi juuri jossain haastattelussa että käytännössä pitää kuulua johonkin ampumaseuraan ennenkuin käsiaseelle myönnetään jatkossa lupa. Tiedä sitten puhuiko palturia.

Tosin kuuluihan se Pekka Eric Auvinenkin ampumaseuraan joten ei tuokaan takaa vielä mitään. Mutta jatkossa nähdään mikä tulee olemaan käytäntö.

Joka tapauksessa tällä hetkellä ei lupia myönnetä kenellekään kun lääkärit eivät suostu kirjoittelemaan "terveen papereita" hakijoille.

karvis
20.11.08, 16:13
Joka tapauksessa tällä hetkellä ei lupia myönnetä kenellekään kun lääkärit eivät suostu kirjoittelemaan "terveen papereita" hakijoille.

Normi metsästysaseille saa luvan, mutta käsiaseisiin vaaditaan tuo pällilappu...ja sen saanti on vähän niin ja näin :/

Lehto
20.11.08, 16:38
Jeps, ilman muuta. Puhuin nimenomaan noista käsiaseista. Siellä on lupa-asiat tällä hetkellä niin sekaisin ettei kukaan oikein tiedä missä mennään.