PDA

View Full Version : Onko älliä vai ei, nyt se mitataan!

apache
19.09.08, 21:40
Nyt mitataan foorumilaisten älykkyys, kaikki tekemään testi osoitteessa http://www.illvit.no/htm/IQTest/fi/ eikä sitten huijata!

Itse sain tuloksen 129 pistettä, erittäin hyvä :)

Jollemi
19.09.08, 22:00
Virallisessa testissä on käyty. Ei tarvi näitä tehdä :)

kieran
19.09.08, 22:29
Virallisessa testissä on käyty. Ei tarvi näitä tehdä :)

Sama. Uudestaan ei enää uskalla kun pelottaa että pisteet laskee :D

Jussi
19.09.08, 22:32
Jes, älykkyysosamäärätesti netissä! Huu!

147

Tosin on sanottava että jos ylipäänsä antautuu tekemään näitä testejä niin tuloksesta täytyy vähentää 15 pistettä! Jos uskoo tuloksiin niin vähennys on 25 pongoa! Lisäksi ellei ymmärrä matemaattisen älykkyyden, hahmotuskyvyn ja ongelmanratkaisun liittymättömyyttä varsinaiseen nokkeluuteen, nopea-älyisyyteen, sanavalmiuteen ja oikeiden ratkaisujen salamannopeaan tekemiseen, täytyy testin tulos pudottaa poikkeuksetta alle sadan pisteen.

eralumi
19.09.08, 22:41
126 pistettä, eli erittäin hyvä.
Ikinä aikaisemmin tuollaisia testejä en ole tehnyt, ja tulos hieman yllätti...

juzi
19.09.08, 22:42

147

Tosin on sanottava että jos ylipäänsä antautuu tekemään näitä testejä niin tuloksesta täytyy vähentää 15 pistettä! Jos uskoo tuloksiin niin vähennys on 25 pongoa! Lisäksi ellei ymmärrä matemaattisen älykkyyden, hahmotuskyvyn ja ongelmanratkaisun liittymättömyyttä varsinaiseen nokkeluuteen, nopea-älyisyyteen, sanavalmiuteen ja oikeiden ratkaisujen salamannopeaan tekemiseen, täytyy testin tulos pudottaa poikkeuksetta alle sadan pisteen.

Jep, ja 100 pistettä pois jos kertoo täällä oman "kovan" tuloksen ;)

KooKoo
19.09.08, 22:44

147

Tieteen kuvalehden testissä tuo maksimi taitaa olla 145. Itse sain 132, menin mokaamaan matematiikassa aika pahasti (10/20)

Qwertyi
19.09.08, 22:44
Jätän väliin tämmöset testit joten taidan olla keskivertoa fiksumpi.

KooKoo
19.09.08, 22:48

"Parempi olla hiljaa ja antaa muiden luulla, että on tyhmä kuin avata suunsa ja näyttää olevansa tyhmä"

apache
19.09.08, 22:48
Älykkyys on vaikeasti määriteltävä asia, kaikki mieltävät sen omalla tavallaan.

Mukava nähdä että tähän ketjuun piti tulla nillittämään :)

Peppokani
19.09.08, 22:49
31.
Mikä se Mensan osoite on?

aimo
19.09.08, 22:50

Tuosta tuskin kukaan pystyy saamaan alle 125 pistettä eli kaikilla ÄÖ on selvästi keskiarvoa korkeampi.

kieran
19.09.08, 22:52
Sama. Uudestaan ei enää uskalla kun pelottaa että pisteet laskee :D

No pitihän se kokeilla, 134 oli pistemäärä

apache
19.09.08, 22:52
Eräällä toisella foorumilla jotkut tyypit saivat vain reilu 110 pistettä...

Jussi
19.09.08, 22:54
Jep, ja 100 pistettä pois jos kertoo täällä oman "kovan" tuloksen ;)
Mahdat epäillä? :) Ehkä kannattaakin, koska ei tässä nyt pariin vuoteen enää mitään "uusia" testejä ole tullut vastaan, alkaa aika tuttuja olla.

Mutta totta, tuloksella keuliminen on aika väsähtänyttä.
Tieteen kuvalehden testissä tuo maksimi taitaa olla 145. Itse sain 132, menin mokaamaan matematiikassa aika pahasti (10/20)
Älähän höpötä, saman tuloksen sain Facebookin testissä. Ettei muuten ollut sama testikin. ;)

Pikkuveli muuten kuuluu oikeasti Mensaan. Itseäni ei juurikaan kiinnosta. Mitään tekemistä todellisen arkipäivän älykkyyden kanssa näillä ei ole, eikä kerro mitään siitä kuinka yksilö osaa soveltaa älykkyyttään elämässä. Kenties ei mitenkään, vaikka teoriassa osaisikin kaiken!

kieran
19.09.08, 23:18
Mitään tekemistä todellisen arkipäivän älykkyyden kanssa näillä ei ole, eikä kerro mitään siitä kuinka yksilö osaa soveltaa älykkyyttään elämässä. Kenties ei mitenkään, vaikka teoriassa osaisikin kaiken!

Mensan bileet on muuten pirun tylsiä :( Vai oliko ne sittenkin SETA:n bileet?

Jollemi
19.09.08, 23:35
Kyllä ne kuulemma tylsiä on. Ei oo tullu käytyä kun ei kuitenkaan tuo maaginen raja onneksi ylittynyt. Työllisyys mm. siksi näyttää hyvältä.

Peppokani
19.09.08, 23:41
Mä olen ollut aina sitä mieltä, että se toinen (http://demi.fi/keskustelut) foorumi ei sovi sulle ;D

apache
19.09.08, 23:54
jep jep, näinhän se on mutta minkäs teet ;)

Qwertyi
20.09.08, 00:18
"Parempi olla hiljaa ja antaa muiden luulla, että on tyhmä kuin avata suunsa ja näyttää olevansa tyhmä"

Oliko tämä lainaus Tarzanista vai Mustanaamiosta? Tai oliko peräti paikallisia viisauksia?

kieran
20.09.08, 00:34
Oliko tämä lainaus Tarzanista vai Mustanaamiosta? Tai oliko peräti paikallisia viisauksia?

Ei ainakaan Mustanaamiosta, olin aikoinani Mustanaamiokerhon Toivalan paikallisosaston Presidentti ja pääsin käsiksi kaikkiin Mustiksen salaisiin juttuhin, eikä siellä ollut tuota

Peppokani
20.09.08, 00:59
Ei ainakaan Mustanaamiosta, olin aikoinani Mustanaamiokerhon Toivalan paikallisosaston Presidentti ja pääsin käsiksi kaikkiin Mustiksen salaisiin juttuhin, eikä siellä ollut tuota
Öhöm..."Tule söpö poju tänne, Mustis näyttää salaiset jutskat sulle! Ota vähän namia!".

O.J.
20.09.08, 09:47

OCF?

apache
20.09.08, 11:31
Joo, alimmat lukemat olivat siellä tuota tasoa :)

veikko
20.09.08, 13:03
Eivät mensalaiset sen kummempia ihmisiä ole kuin muutkaan.

Nomadic
20.09.08, 13:23
Eivät mensalaiset sen kummempia ihmisiä ole kuin muutkaan.

No on heillä tuo matemaattinen ajattelu ehkä jonkin verran paremmalla tasolla kuin keskimäärin. Ja tämä testi ei todellakaan mittaa "oikeaa" ÄO:ta, siis sitä, josta aina tasaisin väliajoin on juttuja iltalehdissä paljonko julkkikset on Mensan testeissä saaneet.

hilirimpsis
21.09.08, 18:41
109 vaikka summissa näpyttelin suurimman osan. :D

veikko
21.09.08, 19:52
No on heillä tuo matemaattinen ajattelu ehkä jonkin verran paremmalla tasolla kuin keskimäärin. Ja tämä testi ei todellakaan mittaa "oikeaa" ÄO:ta, siis sitä, josta aina tasaisin väliajoin on juttuja iltalehdissä paljonko julkkikset on Mensan testeissä saaneet.

Tarkoitin tietysti sitä, että vaikka ÄO olisikin suurempi kuin ns taviksilla, niin muuten ihan normaaleja ihmisiä suruineen ja murheineen ovat mensalaisetkin. Eivätkä ole elämässä sen menestyneempiä kuin muutkaan.

Charger
21.09.08, 19:55
Itse tein jokunen vuosi sitten jollain "arvostetulla" amerikkalaisella saitilla testin ja tulos oli 135 joten en jaksa nähdä tämän kanssa vaivaa enää.

apache
21.09.08, 20:09
No hei, tietenkin teet testin ja laitat tuloksen näkyville!

Ensi vuonna Vuoden Foorumilainen-tittelin saajan pitää saada tässä testissä vähintään tuo Jussin saama lukema, mielellään yli 150. Ei pahalla Kimmo, en tarkoita että et olisi tämän vuoden titteliä ansainnut :)

J.J-75
22.09.08, 02:04
Joskus tossa aikanaan tein tuon testin, se perustu about 300000 ihmisen otantaan. No joka tapauksessa mun mielestä vireystaso ym. ratkaisee aika paljon tollasessa testissä. Noita ton tyyppisiä testejä on teetetty milloin minkäkin asian puolesta.

Tein vuonna 1994 jonkun vastavan avaruudellista hahmottamiskykyä ja joku visuaalis-spatiaalisen testin sähköpiirtäjiksi aikovien kanssa. Pidin testiä suorastaan pöljänä, mutta helppona. Saamani pistemäärä oli 133-138 väliin sijoittuva. Tehtäviä oli 38 joista 4 meni väärin. Aikaa oli 25min. ja tein testin 15min. aikana. Onko ihminen hidasälysempi, mutta yhtä älykäs kun se tekee testin 10min. pitemmässä ajassa? Kuulemma testin ajalla ei ollut mitään väliä lopputulosta arvioitaessa.

Samahan oli se tuokin "Tieteenkuvalehden testi". Naksuttelin ensin lukemiksi 136, seuraavaksi 138 ja viimiseksi 156. Ekalla kerralla käytin aikaa sen about 10min. viimiseen yritykseen jotain pari minuttia.

Mun mielestä loppujen lopuksi älykkyydellä ei ole mitään merkitystä menestymisen kannalta. Ei silloin jos ei osaa hyödyntää sitä ainakaan. Se voi olla suunnaton rasitekin. Tuolla testillä ei ole kauheaa merkitystä. Se ehkä auttoi ymmärtämään semmosia asioita miksi ihmiset kysyvät toistuvasti "miksi", "miten niin"... jne.

Pitäisin älykkyyttä lähinnä semmosena kehyksenä, johon ihminen voi nojata. Ihan kuin ihmisillä joilla on hemmetin hyvä lihaskunto. Se auttaa tietyissä asioissa, mahdollistaa moneen suoritukseen sitä kuitenkaan ratkaisematta. Eli jos ihminen, jolla on hyvä lihaskunto, voi testeissä saada hyviäkin tuloksia painonnostossa, mutta häviää oman lihaksistonsa hallitsevalle puolet köykäsemmälle kaverille tappelussa hyvinkin helposti. Testeissä menestyvä ei välttämättä tee työtään sen paremmin kuin jo pitkään alalla ollut. Tuo korkeintaan uudempia näkökantoja asioihin ja toimii erilailla jne...

Yksi asia jos rasitteista pitäs puhua on ihmissuhteet ym. siihen liittyvä henk.koht. elämässä. Mikä asia johtaa mihinkin, sen kokonaisuuden asioissa hahmottamisen jne.. se on varmaan tuhat kertaa nopeampaa. Ihmiset alkaa helposti jankkaamaan ja kysymään asioista lisää, eivät luota tapoihin tai muuhun sellaseen millä hoidetaan asioita eteenpäin.

Elämää helpottavia tekijöitä on suunnistaminen ainakin. En eksy ainakaan missään. Kartan nähtyä tajuaa tietyt systeemit ja tärkeimmät kiintopisteet ja sen pohjalta kartan luominen on päässä helppoa kuin heinänteko. n. 20 kaupunkia ja niiden paikallisliikenne järjestelyt jne. ei sitä vain osaa sanoa. Huvitti kun taanoin tuossa yks sukulainen ei jukoliste osaa pohjosesta tulla etelään ja mietti mitä bussia pitäs käyttää jo ennakkoon. Ei sen vertaa älyä, että pitäs pystyy luottamaan, että jos junalla saapuu Helsinkiin ja sielä on väistämättä bussiyhteys, ilman mitään ihmettelyjä. Luottamus tiettyihin asioihin ja asioiden hoitoon, siis osaa ajatella, että joku asia on jo ajateltu varmaan valmiiksi ja tehty joku järjestelmä. Kaiken järjestelmän tajuaminen on huomattavasti helpompaa.

Miksei ällistä ole sitte hyötyä kaikille? Niin, toisia voi ohjata uskonto, toisia omat koetut asiat esim. raiskaus... pelkoja, joku voi pelätä pimeää, potea ahtaan paikan kammoa, jne.... Ihmisiä kulkee paljon tänäpäivänä tietämättä tuon taivaallista paremmasta elämästä. Jotkut ovat liian vanhoillisia tai laiskoja. Ei se moniakaan hyödytä lainkaan jos kotiin jäädään kaljaa kittaamaan naamariinsa.

Canis lupus
22.09.08, 19:02
Kokonaispistemäärä: 132
Tuloksen luokitustaso: Huipputasoa
Onneksi olkoon! Olet suorittanut Tieteen Kuvalehden älykkyystestin.

Hmmm....
Toisina päivinä saattaa hyvinkin pitää paikkaansa ja toisena ei niinkään.
Tulostin kuitenkin, niin saa vaimolle leveillä ; )

apache
22.09.08, 19:19
Mukava että postaamani testi sai hyvälle mielelle ;)

J.J-75
22.09.08, 23:21
Kokonaispistemäärä: 132
Tuloksen luokitustaso: Huipputasoa
Onneksi olkoon! Olet suorittanut Tieteen Kuvalehden älykkyystestin.

Hmmm....
Toisina päivinä saattaa hyvinkin pitää paikkaansa ja toisena ei niinkään.
Tulostin kuitenkin, niin saa vaimolle leveillä ; )

Heh.. laitas vaimo piinapenkkiin myös.

Canis lupus
23.09.08, 12:30
Heh.. laitas vaimo piinapenkkiin myös.

Ei uskalla, saa vaikka paremman tuloksen.
Silloin siinä on helposti luomakunnan kruunun asema vaarassa ; )

simma
23.09.08, 13:20
Hmmm... Samanlaisen tuloksen sain kun olin ala-asteella :o En ole ilmeisesti viisastunut yhtään :D

veikko
23.09.08, 17:48
Hmmm... Samanlaisen tuloksen sain kun olin ala-asteella :o En ole ilmeisesti viisastunut yhtään :D

Älykkyys onkin käytännössä muuttumaton ominaisuus, eli ei pitäisikään tulla parempaa tulosta. Tosin tottumus testeihin saattaa jonkin verran vaikuttaa.

Viisaudella sen sijaan ei välttämättä ole kovin paljon tekemistä älykkyyden kanssa. Ellei nyt sitten sillä lailla, että älykäs selviytyy tilanteista, joihin viisas ei edes mene.

simma
23.09.08, 19:19
Älykkyys onkin käytännössä muuttumaton ominaisuus, eli ei pitäisikään tulla parempaa tulosta. Tosin tottumus testeihin saattaa jonkin verran vaikuttaa.

Viisaudella sen sijaan ei välttämättä ole kovin paljon tekemistä älykkyyden kanssa. Ellei nyt sitten sillä lailla, että älykäs selviytyy tilanteista, joihin viisas ei edes mene.

Avokki teki saman testin ja huomasin että hätäisesti muutamassa kohdassa lukenut kysmän :D Tulos olisi saattanut mennä yli 120 pojoa jos olisin lukenut ajatuksen kanssa, mutta kun näin kävi niin tuo saamani tulos on sinänsä oikein ;) Tyhmä kun olin...

J.J-75
23.09.08, 19:57

Älli tai siis tässä tapauksessa tulos voi muuttua vireystason mukaan huomattavasti. Älykkyys eri ikäsinä on pikkusen eri asia. Mensalla vissiin on testit sellaset ettei lukutaidolla ole mitään väliä.

Toisaalta kritisoin tuotakin testiä. Kaikki sanat on helppoja monelle, mutta entäs sitten kun kyse onkin sanoista joita ei ole koskaan kuullut edes. Onko semmonen nyt sitten älykkäämpi toista. Edelleenkin se aika noissa tehtävissä... Onko sitten yhtä älykäs vai ei, kun tekee testin 10 minuttia hitaammin kuin muut vai onko semmonen vain hidasälysempi?

kimmo
23.09.08, 21:15
Ei pahalla Kimmo, en tarkoita että et olisi tämän vuoden titteliä ansainnut :)

Joo, en minä tuosta välitä ja onhan se 20:s(tjsp)sijakin ihan kiitettävä näin tasokkaassa seurassa. :)

Itseni on testattu pääkopan puolelta vissiin 5n vanhana ekaa kertaa. Menin 6-vuotiaana kouluun ja sen jälkeen olen istunut näissä kokeissa useammin, kuin keskiverto koerottaperhe ja muutama jälkipolvi elämässään. Siinä mielessä hieman "helppoa", vaikken ihan Jussin tasolle tässä kisassa päässytkään.

apache
23.09.08, 21:17
Jussi on kyllä yli-ihminen ;)

Jussi
23.09.08, 21:42
Siinä mielessä hieman "helppoa", vaikken ihan Jussin tasolle tässä kisassa päässytkään.
Nyt kimmo höpötät, koska juttujen perusteella olet erittäin älykäs ja nokkela tyyppi. Millään loogisella ajattelulla ja hahmotuskyvyllä ei välttämättä itse "älykkyyden" kanssa ole mitään tekemistä, se on tietynlaista matemaattista lahjakkuutta (joka ei siis edes sinnekkään heijastele noin yksi yhteen - itse ainakin olen matematiikassa todella heikko). Oikeaa todellista älykkyyttä ei voi mitenkään mitata, se on osa käytännön viisautta, elämänkokemusta, arviointikykyä yhdistettynä kykyyn tehdä oikeita ratkaisuja nopeasti; nopea-älyisyys voi näkyä myöskin sanavalmiutena ja yleisesti nokkeluutena. Kirjallinen ulosanti voi myöskin viitata älykkyyteen, mutta ei missään nimessä ole mikään pitävä todiste siitä suuntaan tai toiseen. Älykkyydestä osa on myös opittua, selkeää kokemuksista sovellettua tietoa ja taitoa toimia. Ennenkaikkea älykkyydestä viestittää kyky soveltaa sitä tietoa mitä imee eri lähteistä.

Kyllä kimmo, mielestäni olet erittäin älykäs tyyppi ja ennenkaikkea osaat myös soveltaa ainakin palstaesiintymisesi perusteella haalimaasi tietoa, taitoa ja kokemusta. Asioita ei hyväksytä sellaisina kuin ne esitetään, tarkastellaan tietoa ja asioita kriittisesti ja monelta eri näkökulmalta, ilman että välttämättä itse edes on sitä mieltä.

Tämä on siis minun näkemykseni "älykkyydestä" tai viisaudesta, paljon toki muitakin terävä-älyisiä ja kokemuksen viisastamia kirjoittajia täällä on mutta nyt otin sinut tähän esimerkiksi. Näillä testeillä ei minun mielestäni ole mitään todellista tekemistä itse älykkyyden kanssa, pahimmillaan se saa ihmisen kuvittelemaan olevansa kovinkin ylivertaisen säkenöivä järjen ääni mutta todellisuus taas on vain sitä omaa umpimielisyyttään rummuttava jääräpää.
Jussi on kyllä yli-ihminen ;)
Hymiö huomioitu ja ymmärretty mutta vastaan silti. Toisaalta haluan kyllä huomauttaa että siinä mielessä pidän itseäni järkevänä hemmona että elän täsmälleen sitä elämää mitä haluankin - en siis mitään sellaista mihin olen "vain ajautunut" vaan olen itse valinnut vaikuttaa asioihin elämässäni, tosin tavoilla ja suuntiin joista moni muu ei ole yhtä mieltä siinä suhteessa mitä tulisi haluta tai mitä tulisi tavoitella - mutta hei, tää onkin mun elämä ja olen juuri siellä missä haluankin. Kaikkine vitutuksenaiheineenkin. Tosin niitä kyllä oikeastaan harvemmin onkaan.

apache
02.10.08, 00:12
Ei muuta kuin testaamaan älykkyyden tasoa kännipäissään, saadaan lukemaa ennen ja jälkeen viinaksen!

J.J-75
02.10.08, 01:38
Onkohan sitä ihminen kuinka pöljä kännissä.

O.J.
02.10.08, 08:02
Onkohan sitä ihminen kuinka pöljä kännissä.

Tietyissä tapauksissa en edes suosittele kokeilemaan:-))

Amis-Dimitri
14.11.08, 17:35
Kokonaispistemäärä: 129
Tuloksen luokitustaso: Erittäin hyvä