View Full Version : Asus Eee PC käyttökokemukset
Ostin oman EEE:n Latviasta jokunen kuukausi takaperin. Ei ole kyllä kaduttanut pätkaääkään. WLAN toimii nopeammin kuin millään kokeilemallani laitteella, materiaalit ovat laadukkaita ja akku kestää. Myos kaiuttimien suhteelliisen hyvä äänenlaatu yllätti.
Iltalehti (http://www.iltalehti.fi/digi/200805307721100_du.shtml) testasi laitetta ja köykäiseksi havaitsi. Kukin arvostaa eri asioita omista lähtökohdistaan mutta kannattaa silti lukaista mitä mahdollisesti on hankkimassa. Oli siinä hyväkin puolia, kuten äänen laatu.
Mulla toi EEE PC:sen wlan temppuilee olen saanut ottamaan yhteyden vain pari kertaa tukiasemaan tai N95:seen Joikuspotin avulla. Verkot kyllä löytyy ja yhteyden muodostus alkaa mutta sitten se jää siihen odottaa tilaan. Ja olen kokeillut wpa:lla ja wep:llä sekä ilman salasanaa. Ja myös kaikkiin vapaana oleviin suojaamattomiin verkkoihin mitä on löytynyt huoltiksilta ja kahviloista. Ei pääse osaiskos joku olla avuksi.Aina sama homma verkot löytyy ja sitten jää siihen odottaa kohtaan. Toisella kannettavalla (ei eee pc) kyllä pääsee näihin verkkoihin. Mokkula on kyllä pelannut.
Mulla toi EEE PC:sen wlan temppuilee olen saanut ottamaan yhteyden vain pari kertaa tukiasemaan tai N95:seen Joikuspotin avulla. Verkot kyllä löytyy ja yhteyden muodostus alkaa mutta sitten se jää siihen odottaa tilaan. Ja olen kokeillut wpa:lla ja wep:llä sekä ilman salasanaa. Ja myös kaikkiin vapaana oleviin suojaamattomiin verkkoihin mitä on löytynyt huoltiksilta ja kahviloista. Ei pääse osaiskos joku olla avuksi.Aina sama homma verkot löytyy ja sitten jää siihen odottaa kohtaan. Toisella kannettavalla (ei eee pc) kyllä pääsee näihin verkkoihin. Mokkula on kyllä pelannut.
Aina, kun käynnistän koneen uudelleen, joudun tekemään wlanin takia seuraavan jutun. Langattomat verkot ja sieltä yrittää yhdistää verkkoon. Se ei kuitenkaan onnistu, joten sen jälkeen Verkkoyhteyksiin ja sieltä sen verkon ominaisuuksiin, mihin yrittää yhdistää. Sinne sitten kirjoittaa uudestaan verkon salasanan, mikä siellä jo kyllä on valmiiksi. Sen jälkeen kone katkaisee nykyisen yhteyden verkkoon ja luo uuden ja sen jälkeen toimii.
Himppusen vaikeata, mutta eipä tuota tarvitse kauaa kestää, kun Xp on kohta koneella.
Juuh,
Tulihan se, eikä todellakaan ole valittamista. Näyttö on pienehkö, kuten myös näppäimistö, mutta tämähän on pieni kone! Itseäni ei ainakaan haittaa tämä näytön koko.
Yksi ongelma on: mistä saan "putkimerkin", siis sen jolla linuxissa putkitetaan komentoja? Saan aikaiseksi vain tälläisen: "ž".
Otin käyttöön tämän fulldesktop moden ja ainakin meikäläiselle tämä xandros riittää.
Juuh,
Yksi ongelma on: mistä saan "putkimerkin", siis sen jolla linuxissa putkitetaan komentoja? Saan aikaiseksi vain tälläisen: "ž".
Oletko kokeillut Fn:n kanssa? Sieltä löytyy ainakin usa-näppiksen suomi-version putki- ja erisuuruusmerkit (Z:sta) ja kaikenlaisia muitakin erikoismerkkejä muista näppäimistä.
tulihan tuo asus hommattua toissapäivänä.
Meidän perheessä tykästyttiin niin, että suunnitelmissa on ehkä hankkia lapsille omat koneet.
Kooltaan tuo on hyvä, helppo kantaa ja käyttääkkin.
XP koneella on kansiot jaossa, joten wlanilla saa siirrettyä sinne kuvat ja teksit yms.
Ainoa ongelma minulla on tuo A kirjain, en muista siirtää sormia tarpeeksi laitaan ja aina tulee aan paikalle S.
Koneen kävin hakemassa elisa shopitista.
Mystisiä hommia tuon Elisan mokkulan kanssa. Eilen illalla ei millään onnistunut sen alustus eli ei yhteyttä mihinkään. Vasta kun teki uudestaan tuon yhteydenmäärityshomman niin lähti toimimaan.
No, enpä ikinä ole mikään Liinus-fani ollutkaan ja tänään laitan siihen Xp:n tilalle.
Jos jollain muuten sattuu olemaan näppiksestä se vasen alareuna vähän kohollaan, niin johtuu siitä ettei näppiksen piuha ole kunnolla paikallaan sen alla eli nostaa sitä koholle. 3 pientä klipsua varovasti veitsellä tms työnnät "sisäänpäin" sieltä yläreunasta ja näppis nousee itsestään irti, helppo homma.
Nyt on sitten kone hommattua. Pari asiaa:
Mokkula yhdistyi ongelmitta, mutta langattomaan verkkoon ei yhteys muodostu. Modeemina Zyxel P-600 sarjalainen. Jää odottamaan yhteyden muodostumista.
Toiseksi, näytössä näkyy olevan yksi kuollut pikseli. Onko kokemuksia meneekö takuuseen?
Positiivista myös se että Logitechin USB-hiiri toimii ilman sen kummempia häröilyjä.
Menee kyllä hetki harjoitellessa tähän näppikseen. Jämäkältä tuntuu, mutta huti lyöntejä sattuu. Tarvii testata laitetta reissun päällä.
Koitin tuossa haeskella mutten löytänyt. Onkos tähän saatavilla IRC-sovellusta?
Miltäs muuten näyttää näyttö? Onko tarkka? Onko muuten helppo käyttää Linuxia? Kysyn, kun olen koko elämäni käyttänyt XP:tä.
Riittääkö näytön koko hyvin esittämään "koko nettisivun", eli ei kerralla, mutta niinkuin läpärilläkin, ettei jää reunoista yleisesti osaa sivua piiloon?
Miltäs muuten näyttää näyttö? Onko tarkka? Onko muuten helppo käyttää Linuxia? Kysyn, kun olen koko elämäni käyttänyt XP:tä.
Riittääkö näytön koko hyvin esittämään "koko nettisivun", eli ei kerralla, mutta niinkuin läpärilläkin, ettei jää reunoista yleisesti osaa sivua piiloon?
Linuxi (Ubuntu) asennettuna läppäriin joten tuttu ympäristö muuten. Aika karsittu kyllä. Käyttö on toistaiseksi ollut helppoa. Kaikki nettisivut eivät näy kokonaan eli joutuu sivusuunnassakin scrollaamaan. Kaipa tuohonkin jokin asetus auttaa. Näyttö ihan ok omaan käyttöön. Tarvitsee vielä katsella enemmän kuvia niin voin kommentoida enemmän.
Mielestäni Opera skaalaa sivut paremmin kuin tuo orkkiksena oleva Firefox, ainakin siis linuxin päällä. Eli ei joudu niin paljoa scrollaileen sivuilla, riippuu tietty sivuista.
Ja sitten vaikka tuossa touchpadissa ei ole "merkkiä" sivuttaisvieritykselle niin sekin ominaisuus tuosta kuitenkin löytyy. Helpottaa tuota surffailua kummasti.
Superia!Di.fm nettiradio toimii ilman säätämistä. Firfoxinselain soittaa kitkattomasti halutun aseman! Alan pikkuhiljaa rakastumaan tähän laitteesen xD
Vielä kun osaisi sovelluksia tähän asentaa. Ubuntussa (läppärissä olevassa) on niin helppoa kun kaikki tarvittava löytyy asenna sovelluksia listalta.
Pisti ihmetyttämään kun kone ei sammu. Eilen illalla sammutin systeemin ihan oikea oppisesti mutta Shutting down system ruutu jäi ruudulle pyörimään. Aamulla olikin sitten akku tyhjä joten akun loppumiseen oli sitten sammunut.
Pisti ihmetyttämään kun kone ei sammu. Eilen illalla sammutin systeemin ihan oikea oppisesti mutta Shutting down system ruutu jäi ruudulle pyörimään. Aamulla olikin sitten akku tyhjä joten akun loppumiseen oli sitten sammunut.
Joskus tehnyt noin ja sammunut vasta, kun olen painanut virtapainiketta vähintään 10 sek. Samaa tapahtunut muillakin läppäreillä ja sama auttanut. Joskus myös käynnistys jäänyt jumiin. Olen katkaissut virran ja käynnistänyt uudelleen, jolloin käynnistynyt normaalisti. Toivottavasti ei tule muuta häikkää jatkossa.
Nyton asennettu advanced desktop, mutta onglma piilee siinä että täysi näppäimistön tuki löytyy vain easy deskin puolelta. Advancedissä ei toimi skansit ja erikoismerkit eivät ole kohdallaan.
Ehkä hieman off-topic,mutta miten tämän eee pc:n saa toimimaan 3g puhelimen kanssa?Kokeiltu sekä n73 ja 6680.6680 löytyy usb laitteista, ja myös kun luo uutta puhelinverkko yhteyttä. Ja se osaa alustaa 6680 modeemin(gsm data?) liikkeessä sanottiin että puhelin näkyy kun tekee verkkoyhteyden->3g/umts/hsdpa->valitsee mallin ja operaattorin ja eee pc yhdistää itse. Ei näy mitään siinä välilehdellä. Ps.Minulla myös kuollut pikseli,menee takuuseen.Tyyppivika?
Ehkä hieman off-topic,mutta miten tämän eee pc:n saa toimimaan 3g puhelimen kanssa?Kokeiltu sekä n73 ja 6680.6680 löytyy usb laitteista, ja myös kun luo uutta puhelinverkko yhteyttä. Ja se osaa alustaa 6680 modeemin(gsm data?) liikkeessä sanottiin että puhelin näkyy kun tekee verkkoyhteyden->3g/umts/hsdpa->valitsee mallin ja operaattorin ja eee pc yhdistää itse. Ei näy mitään siinä välilehdellä. Ps.Minulla myös kuollut pikseli,menee takuuseen.Tyyppivika?
Itseä kiinnostai myös tuo kännykän liittäminen modeemiksi. Asiasta voisi joku osaava henkilö tehdä ohjeet?.
Nyton asennettu advanced desktop, mutta onglma piilee siinä että täysi näppäimistön tuki löytyy vain easy deskin puolelta. Advancedissä ei toimi skansit ja erikoismerkit eivät ole kohdallaan.
Advanced desktopissa on oletuksena näppäimistöasetuksena US english, mutta tuon voi muuttaa Control Centerin 'Näppäimistön järjestys' - kohdasta.
Koitin tuossa haeskella mutten löytänyt. Onkos tähän saatavilla IRC-sovellusta?
Testaappa Irssi ohjelmaa.
Nyton asennettu advanced desktop, mutta onglma piilee siinä että...
...sain jollain kumman ilveellä kadotettua sen "start" (olikohan tuon niminen?)-valikon sieltä alalaidasta. Mistään en saa sitä takaisin, joten advanced desktopilla en nyt periaatteessa tee mitään. Mistäköhän tuon saisi takaisin vai pitääkö koko Zandros heittää uudelleen masiinaan?
Tätä itsekin olen miettinyt kun leveys suunnassa resoluutio tuossa 701:ssä on vain 800pix. Mutta helpostihan tätä testaa ihan kotikoneella. Vaihtaa katos vain reson 800x600, niin saa selville miten eri nettisivut skaalautuvat leveys suunnassa. Matkapuhelinfoorumi sekä Verkkokauppa.com ainakin skaalautuvat hienosti.
Tätä itsekin olen miettinyt kun leveys suunnassa resoluutio tuossa 701:ssä on vain 800pix. Mutta helpostihan tätä testaa ihan kotikoneella. Vaihtaa katos vain reson 800x600, niin saa selville miten eri nettisivut skaalautuvat leveys suunnassa. Matkapuhelinfoorumi sekä Verkkokauppa.com ainakin skaalautuvat hienosti.
Asukselle on olemassa Ohjelma X (nimeä en nyt muista), jolla voi muuttaa resoluutiota vapaammin, mitä itse käyttis antaa periksi.
Asukselle on olemassa Ohjelma X (nimeä en nyt muista), jolla voi muuttaa resoluutiota vapaammin, mitä itse käyttis antaa periksi.
Mutta kun näytön reso on tuo mitä on, niin ei siihen mitkään softat auta. Saatat ehkä saada sen leveän nettisivun mahtumaan näytölle, mutta eihän siitä enää sen jälkeen saa mitään selvää, kun resoluutiota nostetaan näytön natiiviresoluutiota suuremmaksi. Olenko oikeassa?
Mutta kun näytön reso on tuo mitä on, niin ei siihen mitkään softat auta. Saatat ehkä saada sen leveän nettisivun mahtumaan näytölle, mutta eihän siitä enää sen jälkeen saa mitään selvää, kun resoluutiota nostetaan näytön natiiviresoluutiota suuremmaksi. Olenko oikeassa?
Todennäköisesti saa vain mustan ruudun jossa ehkä näkyy teksti ettei signaalia voida näyttää.
Myin porvariläppärini veks ja ostin tällaisen tilalle, käyttö kun lähinnä on netin selausta.
+Helvetin kätevä, nojatuoli ja tämä=web nautinto :D
+Äänenlaatu on parempi kuin Acerissa
+Loistonäppis
-Ok näyttö mutta ei maailman isoin :)
-Käy melko kuumana
-Tuulettimen käyntiääni on rasittava
-Käy melko kuumana
Nämä on kyllä pitkiä miinuksia läppärissä, etenkin tuo tuulettimen ääni. Jää kyllä ainakin tämä eee-malli minulta hankkimatta.
Asus Eee 1000 tai MSI Wind tulee varmaan jossain vaiheessa hankittua. Vaikeita päätöksiä :/
Muita noiden "kymppästen" odottelijoita?
Nämä on kyllä pitkiä miinuksia läppärissä, etenkin tuo tuulettimen ääni. Jää kyllä ainakin tämä eee-malli minulta hankkimatta.
No ei se ole kova, lähinnä yön hiljaisuudessa sen äänen sävy rassaa.
Onkohan omani rikki, koska minulla ei tuuletin pidä minkaanlaista ääntä?
Voit olla. En tarkemmin ole siihen tutustunut. Murobbs:n palstalla tuosta vaan oli juttua ja kehuivat, miten kätevä softa se on.
Vaikka resoja tuossa muuttaa isommaksi, niin ei se juuri kuvaa vääristä noin pienessä näytössä. Isommassa toki olisi eri juttu.
Mitä tuulettimen "ääneen" tulee niin se ketä se oikeasti häiritsee kannattaa hakeutua maan alle syvälle johonkin betonibunkkeriin, ja laittaa vielä tulpat korviin. Eihän tuota voi edes pitää kovana äänenä.
Onkohan omani rikki, koska minulla ei tuuletin pidä minkaanlaista ääntä?
Mutta puhaltaa kuitenkin sieltä vasemmalta? :O
No ei se ole kova, lähinnä yön hiljaisuudessa sen äänen sävy rassaa.
No sitten, ajattelin että se on samaa luokkaa kuin aikoinaan näissä Pentium4-läppäreissä. Kävi tulikuumana, söi akun loppuun parissa tunnissa ja huusi kuin ryssä kannaksella.
No sitten, ajattelin että se on samaa luokkaa kuin aikoinaan näissä Pentium4-läppäreissä. Kävi tulikuumana, söi akun loppuun parissa tunnissa ja huusi kuin ryssä kannaksella.
Mutta kuumana tuo kyllä käy, ei pääse yli eikä ympäri. Melkein voisi luulla että on joku suomi-edition näppiksenlämmittimellä...
Asus Eee 1000 tai MSI Wind tulee varmaan jossain vaiheessa hankittua. Vaikeita päätöksiä :/
Muita noiden "kymppästen" odottelijoita?
Jep, täällä ainakin odotellaan kymppejä kauppoihin. Tulee hankittua varmaankin 900- tahi 1000-sarjalainen Asus. Niissä kun on sitten jo 802.11n wlanstanttukin. Toisaalta jos niiden hinnat lentää kattoon, niin ostan Tuulen pois - pinkkinä tietenkin :)
Jep, täällä ainakin odotellaan kymppejä kauppoihin. Tulee hankittua varmaankin 900- tahi 1000-sarjalainen Asus. Niissä kun on sitten jo 802.11n wlanstanttukin. Toisaalta jos niiden hinnat lentää kattoon, niin ostan Tuulen pois - pinkkinä tietenkin :)
Mitä tuo n-standardi wlaninssa käytännössä tarkoittaa? Kuinka paljon kauempana voin olla tukipisteestä verrattuna näihin perusstandardeihin (b ja g?)?
Mitä tuo n-standardi wlaninssa käytännössä tarkoittaa? Kuinka paljon kauempana voin olla tukipisteestä verrattuna näihin perusstandardeihin (b ja g?)?
Olisikohan käytännön testeissä saatu 70m kantavuus sisätiloissa, en kyllä muista että oliko ko. testi B/G -stantulla ja MIMO tekniikalla vai N-stantulla... Yks hyvä puoli on siinä kanssa se, että täyteen purkitetulla alueella saat N-tukiaseman käyttämään 5GHz taajuutta ja näin vähenee muiden vanhempien tukiasemien häirinnät.
802.11n
Paranneltu 802.11n-standardi julkistetaan vuoden 2007 loppupuolella. 802.11n-standardin määrittämä nopeus on teoriassa jopa 600 Mbit/s, joskin todellisuudessa niille luvataan noin 100-200 Mbit/s:n nopeutta, jolloin nopeus olisi samaa luokkaa kuin perinteisellä 100 Mbit/s ethernet-kaapelilla. Samalla standardi tukee MIMO-tekniikkaa, jossa käytetään useampaa antennia ja useampaa kanavaa yhtä aikaa. Tätä tekniikkaa on jo käytetty 802.11g-standardissa epävirallisesti. Uusi MIMO-tekniikka antaa huomattavasti pidemmän kantaman kuin perinteinen yhden kanavan varassa toimiva tekniikka (kuten esim. 802.11b tai 802.11g). Virallisen IEEE 802.11-työryhmän projektiaikataulun mukaan IEEE arvoi julkaisevansa standardin lokakuussa 2008.
802.11n
Main article: IEEE 802.11n
Release Date Op. Frequency Data Rate (Typ) Data Rate (Max) Range (Indoor)
Pending 5 GHz and/or 2.4 GHz 74 Mbit/s 300 Mbit/s (2 streams) ~70 m
802.11n is a proposed amendment which improves upon the previous 802.11 standards by adding multiple-input multiple-output (MIMO) and many other newer features. Though there are already many products on the market based on Draft 2.0 of this proposal, the TGn workgroup is not expected to finalize the amendment until December 2009.
Tällaista infoa löytyi pikahaulla.
Lisää infoa wikipediassa (EN). (http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n)
Kuulostaa kyllä sen verran hyvältä, että Asus eee 1000 vaikuttaa pakkohankinnalta. Tuo Wind vaan on mielestäni tyylikkäämpi :/
Näppäimistökin näyttää olevan juuri kriittisesti leveämpi kuin 900-sarjan eee pc:issä (kuva).
http://www.aijaa.com/img/t/00163/2395645.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=2395645.jpg)
toysgadget.comista löytyi mielenkiintoinen suomennos eee 1000 esittelytekstistä:
"Asus Eee 1000 on kas noin virallinen aikaa Arvioida, Taiwan. firma kerskaus että Eee 1000 koskettimisto on 92% koko -lta by määrätä keskiarvo laptop koskettimisto. Sen akku elinikäinen on jalkeilla jotta 8 aika. Toinen erikoisartikkeli käsittää by etuosto-oikeus -lta 8.9 tuuma eli 10 tuuma LCD ilmaista, Hujaus ajaa (SSD), Akkuna eli Linux ja 1.3MP webcam."
Ilmeisesti ensiviikolla tulee uutta mallia Suomen markkinoille (tosin jo vanha malli tämäkin).
Asus EEE PC 900 // Muropaketti (http://plaza.fi/muropaketti/asus-eee-pc-900-saapuu-suomessa-myyntiin-ensi-viikolla)
Huom!
Suomessa ensi viikolla myyntiin tuleva Asus Eee PC 900 ei ole sama laite kuin Muropaketissa kesäkuussa testattu Eee PC 901, joka perustuu Intelin uuteen vähävirtaiseen Atom-prosessoriin ja tarjoaa 20 gigatavun SSD-kiintolevyn sekä tuen Bluetoothille ja 802.11n WLAN-standardille.
Päivitys: Asuksen Eee PC 901 -mallia odotellaan Suomessa myyntiin elokuun puolivälissä.
Itse odottelen juurikin tätä 901 mallia.
Advanced desktopissa on oletuksena näppäimistöasetuksena US english, mutta tuon voi muuttaa Control Centerin 'Näppäimistön järjestys' - kohdasta.
Ei loydy control centterista tuollaista kohtaa.
-Ok näyttö mutta ei maailman isoin :)
-Käy melko kuumana
Naytto on kylla sopiva mielestani tammoiseen koneeseen.
Vuorokauden oli kone paalla eikalampeamista ilmaantunut vaikka valilla tehokastakin datausta.
Tuuletin on nyt hiljaisempi mita Acerin kannettavassani.
Naytto on kylla sopiva mielestani tammoiseen koneeseen.
Vuorokauden oli kone paalla eikalampeamista ilmaantunut vaikka valilla tehokastakin datausta.
Tuuletin on nyt hiljaisempi mita Acerin kannettavassani.
Oliko näillä kommenteilla nyt tarkoitus osoittaa minun olevan väärässä or what?
Kyllä, näyttö on ihan sopiva. Mutta tuohon tilaan sopisi sellainenkin joka ei vaadi vaakavieritystä. (Edit: mainitaan nyt erikseen että marginaalinen ongelma)
Ja voitko väittää ettei muka lämmennyt yhtään? Edit: Minusta on melko lämmin pitää handussa.
Ja kyllä, tuuletin on hiljainen muttä äänen tyyppi rassaava. Edit: Tiedän hyvin että 95% tuskin kiinnittäisi tämän ääneen edes huomiota. Minä olen herkkäkorva.
Tämä on parasta mitä olen aikoihin hankkinut.
Oliko näillä kommenteilla nyt tarkoitus osoittaa minun olevan väärässä or what?
Kyllä, näyttö on ihan sopiva. Mutta tuohon tilaan sopisi sellainenkin joka ei vaadi vaakavieritystä.
Ja voitko väittää ettei muka lämmennyt yhtään?
Ja kyllä, tuuletin on hiljainen muttä äänen tyyppi rassaava.
Kilpaillaanko mielipiteistä lisää?
Ei ollut mitaan syyta osoittaa ketaan.
Lampeni hiukan, Acerin kone olisi lammennyt huomattavasti enemman.
Tuulettimen aanta en noteeraa.
Kilpaillaan vaa. Sa oot vaarassa ja ma oikeassa ;)
Sa oot vaarassa ja ma oikeassa ;)
Modasin juuri postiani vähän... Mä olen vähän yliherkässä tilassa iPhonistien takia. Sori. :D
En muuten keksinyt miten muuttaa PIN-koodia tuon E220:n SIMiin muuta kuin työntällä kortin luuriin ja siiten takaisin mokkulaan. Olenko mää pönttö? Mistä se täältä löytyy? Invadesktop käytössä.
Ja voitko väittää ettei muka lämmennyt yhtään? Edit: Minusta on melko lämmin pitää handussa.
Nyt kun laitesängyssä patjan päällä niin lämpöä kertyy. No sehän on tietysti seviö että sängyssä kaikki mulle lämpiää.
Ja kyllä, tuuletin on hiljainen muttä äänen tyyppi rassaava. Edit: Tiedän hyvin että 95% tuskin kiinnittäisi tämän ääneen edes huomiota. Minä olen herkkäkorva.
Nyt kun asiasta mainitsit niin huomasin minäkin tuon sirinän.
Ei kukaan osais opastaa tuon Skandionelman puitteissa? Easymodessa toimii mut advancedin puolella ei.
Ei kukaan osais opastaa tuon Skandionelman puitteissa? Easymodessa toimii mut advancedin puolella ei.
Oletko tuolta (http://forum.eeeuser.com/) etsinyt apua? Myös Murobbs sisältää hyvän ketjun kyseiselle värkille.
Itseä kiinnostai myös tuo kännykän liittäminen modeemiksi. Asiasta voisi joku osaava henkilö tehdä ohjeet?.
USB-modeemiksi: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=2109
Tuon avulla tein moto v3xx:stä modeemin asus eee pc:hen, vaikka vaati joitain muutoksia, ainakin AT-rivi piti sauniksella muuttaa muotoon: OK AT+CGDCONT=1,"IP","internet.saunalahti"
Linux shellin saa auki painamalla Ctrl-Alt-t. Itse tein Advanced modessa muutama kuukausi sitten, en tiedä onnistuuko Easyssä.
Nyt kun laitesängyssä patjan päällä niin lämpöä kertyy. No sehän on tietysti seviö että sängyssä kaikki mulle lämpiää.
Nyt kun asiasta mainitsit niin huomasin minäkin tuon sirinän.
Siis jos nyt oikein ymmärsin niin haluat muuttaa näppis-layoutin suomeksi?
Sen saa juuri sieltä control centeristä tjsp, oletuksena tuo us siinä.
Lisäät siihen fi lisäksi ja sitten vaihdat niiden paikkaa siinä ruudussa, ja hyväksyt sen. Sen jälkeen kun käynnistyy niin aina oletuksena suomi layoutti.
Tai sit tajusin taas jotain väärin ;)
Siis jos nyt oikein ymmärsin niin haluat muuttaa näppis-layoutin suomeksi?
Sen saa juuri sieltä control centeristä tjsp, oletuksena tuo us siinä.
Lisäät siihen fi lisäksi ja sitten vaihdat niiden paikkaa siinä ruudussa, ja hyväksyt sen. Sen jälkeen kun käynnistyy niin aina oletuksena suomi layoutti.
Tai sit tajusin taas jotain väärin ;)
Ongelma on se ettei Advanced desktopissa löydy tuota Controlcentteriä.
Täältä se ainakin minulla löytyy:
Miltä näyttää esim. MPF:n etusivu ko. näytöllä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun oli niin hieno ruudunkaappaus :)
Tällaiselta tämä: (Adblock Plus käytössä eli mainokset poistettu)
Tätä juuri minäkin tarkoitin. Tosin meni hetki ennenkuin äkkäsin miten saan sieltä alareunasta ne napit näkyviin, kun eivät sopineet näyttöön.
Alt-näppäintä painamalla saat raahattua ikkunaa mistä kohtaa tahansa.
No löytyihän se oike kohta.
auttakkeehan tyhmää: miksi tää eee pc ei tunnista wlania? onko helppo homma hoitaa?
auttakkeehan tyhmää: miksi tää eee pc ei tunnista wlania? onko helppo homma hoitaa?
WLAN-verkko salattu ja piilotettu?
Siis löytääkö verkkoa ollenkaan?
Tällaiselta tämä: (Adblock Plus käytössä eli mainokset poistettu)
Toistetaan kysymys. Onnistuin itseltäni poistamaan tuon alhaalla olevan launch-nappulan. Mistä sen saa takaisin?
Easy modea käynnistäessä kysyy salasanaa, kuten pitääkin, mutta Advanced modea käynnistettäessä ei. Mistäs ton kyselyn saisi päälle?
WLAN-verkko salattu ja piilotettu?
Siis löytääkö verkkoa ollenkaan?
ei löytänyt, eli tuen kanssa tultiin siihen tulokseen että wlan paskana eli vaihto uuteenm koska uusi kone...
Itsellä on Eee 901. Tykkään kyllä kovasti. En jaksa hirveitä siitä kirjoitella just nyt, kun kirjoitan siitä artikkelia yhdelle sivustolle aina kun jaksaa ja kerkeää.
Mutta tiivistettynä:
- Tilan puute
- Wintoosalla on tapana pistää sinne C-asemalle jotain, vaikka asentaakin softan D-asemalle
- Numeronäppäimien rivi yhden napin verran vasemmalla. Eli missä normaalisti on 2, on 3.
- Pieni oikea shift
+ Kaikki muut
Aika rimpulalta vaikuttaa tuo muistikortinlukija. Välillä joutuu korttia enemmänkin asettelemaan. Hyvin kyllä muutoin toimii. Leffaa katselen muistikortilta eikä pätki yhtään. Miinuksia taasen siitä ettei SMPlayer tunnista tekstityksen skandeja.
Mitenkäs tuo 7tuuman näytön fontti perusasetuksilla. Näkeekö foorumia selata hyvin tai kirjoittaa tekstiä?
Jos mä joskus jonkun näistä EEE läppäreistä hommaan, niin joko 701 tai 900. 901:ssa akku pullottaa rumasti läppärin takaa eikä desing ole enää yhtä sulavalinjainen mitä 701:ssä sekä 900:ssa. Ja tuskin hintakaan on yhtä alhainen.
Mitenkäs tuo 7tuuman näytön fontti perusasetuksilla. Näkeekö foorumia selata hyvin tai kirjoittaa tekstiä?
Kyllä tämä teksti ihan kunnolla näkyy. Kirjoittamista vaikeuttaa näppäimistön pienuus ja hetken menee ennen kuin tottuu painamaan kunnolla näppistä vaikka kyllähän tässä hyvä tuntuma on.
Jostain kumman syystä Advanced moden puolella näkyy nyt kaksin kappalein noita akun virtaa kuvaavia kuvakkeita eikä edes poistunut uudlleen käynnistämällä. Mikäs nyt? Akku tuplaantunut :)
Huomenna saan käsiini oman Eee:ni, tosin mallia 900. Pitänee samantien ostaa siihen lisämuistipalikka ja iskeä XP sisään:)
iskeä XP sisään:)
Kannattanee ensin tutustua tähän linukan maailmaan. Itsellä ei pienintäkään tarkoitusta XP:tä tähän asentaa.
Kannattanee ensin tutustua tähän linukan maailmaan. Itsellä ei pienintäkään tarkoitusta XP:tä tähän asentaa.
Onhan noita Linux-koneitakin välillä ollut käytössä, mutta kyllä tuohon koneeseen taidan XP:n laittaa kun lisenssikin jo löytyy, on tuossa sen verran tehoja sentäs jo. Kyllä kokeilen tuota mukana tulevaa distroa, mutta epäilen että kyllä se huomenna tähän aikaan on jo vankasti Windows-maailmassa tuo kone:)
Onhan noita Linux-koneitakin välillä ollut käytössä, mutta kyllä tuohon koneeseen taidan XP:n laittaa kun lisenssikin jo löytyy, on tuossa sen verran tehoja sentäs jo. Kyllä kokeilen tuota mukana tulevaa distroa, mutta epäilen että kyllä se huomenna tähän aikaan on jo vankasti Windows-maailmassa tuo kone:)
No itse asensin tuon advanced moden enkä ole vielä öytänyt syytä vaihtaa raskaaseen XP:hen.
Nyt vain ihmetyttää kun noita lataus ja virtailmaisin ikoneita ilmestyy lisää.
Kuva (http://img295.imageshack.us/img295/4507/ruutukuva1zb3.jpg)
Missänyt mahtaa olla vika?
Nyt on EeePC 900 käytössä. On tämä 1024x600 vähän eri luokan resoluutio kuin tuo seiskasatasen 800x480. Muutenkin tuntuu ihan fiksulta peliltä.
Nyt on EeePC 900 käytössä. On tämä 1024x600 vähän eri luokan resoluutio kuin tuo seiskasatasen 800x480. Muutenkin tuntuu ihan fiksulta peliltä.
Toivottavasti et vaihtanut vaan reson takia, saahan tuohon 7-sataseenkin isommat resot ruuvattua ;)
Toivottavasti et vaihtanut vaan reson takia, saahan tuohon 7-sataseenkin isommat resot ruuvattua ;)
Vaikeampi siihen on tätä 2 tuumaa isompaa näyttöä laittaa, ja ne isommat resot kuin sen natiivireso ovat huijausta:p Mutta onhan tässä 900:ssa paremmat speksit muutenkin kun seiskasatasessa.
Sen vertaa lisää, että nuo ikonit lisääntyy aina kun Easy modesta vaihtaa Advancedmoden puolelle.
Pienen tweakkauksen jälkeen XP sopii ihan hienosti Eee 900:ään, ja kun saan aikaiseksi hankittua toisen gigan muistia tähän niin varmaan toimii vieläkin paremmin.
Mikähän ihme siinä on kun Asus on iskenyt tähän varmaan hitaimman SSD-levyn mitä markkinoilta löytyy.
Mikähän ihme siinä on kun Asus on iskenyt tähän varmaan hitaimman SSD-levyn mitä markkinoilta löytyy.
Se oli varmaan halvin ;)
Kaupaksi näyttäisi menevän kyllä siitä huolimatta. Ja aina kun jättää jotain toivomisen varaa edelliseen malliin, saa myytyä parannellunkin version (siltä ainakin vaikuttaa, että moni osti ensin 701:n, nyt 900:n ja sitten vaihtaa 901:n, kun se Suomeen saapuu).
Se oli varmaan halvin ;)
Kaupaksi näyttäisi menevän kyllä siitä huolimatta. Ja aina kun jättää jotain toivomisen varaa edelliseen malliin, saa myytyä parannellunkin version (siltä ainakin vaikuttaa, että moni osti ensin 701:n, nyt 900:n ja sitten vaihtaa 901:n, kun se Suomeen saapuu).
Siltähän se vähän tuntuu. Mutta kyllä tuosta 900:n 16G-versiosta saa ihan hyvän pelin XP:nkin kanssa kun jaksaa säätää. Ja säätäminenhän on ilomme:)
Siltähän se vähän tuntuu. Mutta kyllä tuosta 900:n 16G-versiosta saa ihan hyvän pelin XP:nkin kanssa kun jaksaa säätää. Ja säätäminenhän on ilomme:)
Kyllä tätä linustakin mielellään säätää ja onpahan jotain haastetta.
Vastataus löytyi: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=3001
Ilmeisesti Xandrosin bugi kun valitsee sen save session kohdan kun sammuttaa koneen.
Ei sitten kannata tiputella tuota eee pc900. Tipautin sen 2-3 sentin korkeudelta pöydälle ja näyttö hajosi, nyt näyttää koko valkoista lukuun ottamatta mustaa läiskää ruudun alaosassa, Kone oli sammutettu ja kansi kiinni eikä mitään ulkoisia jälkiä ei tullut kuoreen, vasta käynnistys paljasti karun totuuden. Helposti menee tuosta näyttö. Asuksen tukipalvelu sanoi korjauksen maksavan noin 250 euroa, ellei mene takuuseen.
Harvemmin taitaa tiputtelusta tulleet vahingot mennä takuuseen.
Itsellä on Eee 901. Tykkään kyllä kovasti. En jaksa hirveitä siitä kirjoitella just nyt, kun kirjoitan siitä artikkelia yhdelle sivustolle aina kun jaksaa ja kerkeää.
Mutta tiivistettynä:
- Tilan puute
- Wintoosalla on tapana pistää sinne C-asemalle jotain, vaikka asentaakin softan D-asemalle
- Numeronäppäimien rivi yhden napin verran vasemmalla. Eli missä normaalisti on 2, on 3.
- Pieni oikea shift
+ Kaikki muut
Tätä täällä odotellaan. Muistatko paljonko maksoit omastasi siellä ulkomailla? Eikös 901 sisälläkin 802.11n standardin?
Tätä täällä odotellaan. Muistatko paljonko maksoit omastasi siellä ulkomailla? Eikös 901 sisälläkin 802.11n standardin?
Vastaan Jollemin puolesta, että kyllä on 901:ssä n-wlan.
Juu, 802.11n löytyy kyllä. En nyt tarkkaa hintaa enää muista, mutta postikuluineen tais olla se +-450e.
Vastaan Jollemin puolesta, että kyllä on 901:ssä n-wlan.
Jep, näin vähän muistelinkin - että 901sessä ja tonneissa on.
Juu, 802.11n löytyy kyllä. En nyt tarkkaa hintaa enää muista, mutta postikuluineen tais olla se +-450e.
Skandeilla näppäimistö vai etkö tarvitse niitä siellä? Entä mistä tilasit? Voisin hommata myös... Tuo 701 tai 900 kun ei kiinnosta sitten pätkääkään.
http://www.clove.co.uk/viewProduct.aspx?product=19097DA2-4027-4BEC-8737-4FDE2784738C
Hinta näyttäis yhtäkkiä laskeneen jonkun verran siitä kun itte tilasin.
XP:stä vaan suominäppis käyttöön. Kyllähän sitä nyt osaa näppäimistöllä kirjoitella vaikka näppimissä ei olisi mitään merkkejä :)
Tuo 701 tai 900 kun ei kiinnosta sitten pätkääkään.
Mikäs vika 900:ssä on? Tähänkin saa XP:n ja pienellä virittelyllä toimii hienosti. Ja harva kai nyt tarvitsee WLANilta, ainakaan tällaisessa surffilaudassa, yli 54Mbps:n nopeutta.
Tietenkin tuo 1,6GHz Atom saattaa tuoda lisänopeutta tähän 900MHz Celeroniin verrattuna, mutta itsellä ainakin Firefox esimerkiksi käynnistyy/toimii todella sulavasti jo tällä.
http://www.clove.co.uk/viewProduct.aspx?product=19097DA2-4027-4BEC-8737-4FDE2784738C
Hinta näyttäis yhtäkkiä laskeneen jonkun verran siitä kun itte tilasin.
XP:stä vaan suominäppis käyttöön. Kyllähän sitä nyt osaa näppäimistöllä kirjoitella vaikka näppimissä ei olisi mitään merkkejä :)
Uuh... tekee mulle vaikeeta :D No ehkä hankin jostain niitä näppistarroja. Meen nyt laskemaan rahojani...
Mikäs vika 900:ssä on? pienellä virittelyllä toimii hienosti
Juurikin tuo.
Onkos joku laittanut näihin noita zif-liitännällä olevia pikkukovoja kiinni? Lisääköhän virrankulutusta paljonkin? 901:stä oottelen ja miettiny pitäisköhän siihen ujuttaa samalla tollanen...
Taas on tulossa vaihtoehto EEE:lle.
IdeaPad S10 (http://blog.laptopmag.com/lenovo-enters-the-mini-notebook-market-with-the-ideapad-s10)
Ja nyt on jo parissa paikassa 901 myynnissä - ennakkomyyntiä tietenkin mutta lukee olevan tulossa viikkojen 34-36 aikana, tilaan omani pois kunhan tulee lomarahat. Hinnat alkaen 399e.
Tietoasemalta (http://www.tietoasema.fi/eshop/index.php?sid=1&pcode=EEEPC901WIN-BLACK)
Hintaseuranta.fi (http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/164710)
Hintaseuranta.fi / Linux versio (http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/164709)
Olen miettiny tuo asus eee pc:n hankkimista, joko 700 tai 900 mallisena, mutta muutama kysymys painaa mieltä. Miten hyvin tuo XP toimii noissa koneissa? Wordia ja exceliä olisi pakko saada käytettyä kouluhommissa. Openoffice olen jo pöytäkoneessani kokeillut, mutta aina joutunut palaamaan takaisin wordiin koska tekstien ja taulukoiden muunto ei aina pelaa näiden kahden välillä.
Tarkoituksena olisi saada laite jolla voisi kirjoittaa tekstiä ja surffata tietoa koulusssa tunneilla ja niiden välissä? XP pitäisi tunkea tuonne koneeseen ja lisäksi word ja excel. Onko tuhoon tuomittu idea? Koneessa houkuttelee hinta ja sen pieni kone, kun tuon kokeisena se kulkisi hyvin repussa.
Olen miettiny tuo asus eee pc:n hankkimista, joko 700 tai 900 mallisena, mutta muutama kysymys painaa mieltä. Miten hyvin tuo XP toimii noissa koneissa? Wordia ja exceliä olisi pakko saada käytettyä kouluhommissa. Openoffice olen jo pöytäkoneessani kokeillut, mutta aina joutunut palaamaan takaisin wordiin koska tekstien ja taulukoiden muunto ei aina pelaa näiden kahden välillä.
Tarkoituksena olisi saada laite jolla voisi kirjoittaa tekstiä ja surffata tietoa koulusssa tunneilla ja niiden välissä? XP pitäisi tunkea tuonne koneeseen ja lisäksi word ja excel. Onko tuhoon tuomittu idea? Koneessa houkuttelee hinta ja sen pieni kone, kun tuon kokeisena se kulkisi hyvin repussa.
Panostat hiukan enemmän ja hankit tuon 901:sen. Siinä on XP.
Minkälaisia ongelmia olet kohdannut Office <---> OOOrg? Juurihan tuota mikkisoftaakin pakotettiin uusimaan ODF-muunnot. Itse olen opetelly käyttämään juuri näitä open document formaatteja.
Panostat hiukan enemmän ja hankit tuon 901:sen. Siinä on XP.
Minkälaisia ongelmia olet kohdannut Office <---> OOOrg? Juurihan tuota mikkisoftaakin pakotettiin uusimaan ODF-muunnot. Itse olen opetelly käyttämään juuri näitä open document formaatteja.
No ainakin todella usein tekstit hyppivät minne sattuu ja ei pysty tuosta vaan ruveta kirjoittamaan lisää toisella ohjelmalla. Toi nyt on ainakin todella ärsyttävä ominaisuus.
Kyllä XP pyörii ysisatasessa ihan hienosti, kun vähän jaksaa säätää. Wordin ja Excelin käyttö ei ole ihan niin sujuvaa kuin normaalilla koneella johtuen hitaasta SSD-levystä, mutta kyllä sitäkin tekee.
Kyllä XP pyörii ysisatasessa ihan hienosti, kun vähän jaksaa säätää. Wordin ja Excelin käyttö ei ole ihan niin sujuvaa kuin normaalilla koneella johtuen hitaasta SSD-levystä, mutta kyllä sitäkin tekee.
Itse kyllä suosittelisin ostamaan kannettavan ihan kiintolevyllä. Kyllä se xp pyörii ssd-levylläkin mutta tarvii viritellä ja kuitenkin nopeus jää huomattavasti huonommaksi. Kuitenkaan kun hintaero ei niin kova ole, kunhan vaan tarjonta kasvaisi nykyisestä.
Mä en kyllä nyt ihan pysy mukana... SSD-levythän on nimenomaan nopeampia kuin normaalit kiekot, johtuen siitä ettei niissä ole enää liikkuvia osia.
Kiintolevyn nopeutta mitatessa Windin perinteinen HDD-kiintolevy päihittää Eee PC 901:n SSD-kiintolevyn, mutta eroa on ainoastaan 3,38 Mt/s:lla. Toisaalta hakuajassa SSD-kiintolevyn hyöty tulee esille, jolloin sen hakuaika on vain yksi millisekunti, kun taas HDD:lla hakuaika on 17 millisekuntia.
Muropaketin testi (http://plaza.fi/muropaketti/artikkelit/kannettavat-tietokoneet/kesan-minikannettavat-asus-eee-pc-msi-wind)
Wikipedia // EN (http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive)
Mikä on tuon 900 akunkesto?
E: Löytyi, 3,5h.
Eikös 900:llan akkukesto ole 2,5h ? Näin olen käsittänyt.
Mä en kyllä nyt ihan pysy mukana... SSD-levythän on nimenomaan nopeampia kuin normaalit kiekot, johtuen siitä ettei niissä ole enää liikkuvia osia.
900-mallin SSD-levyn kirjoitusnopeus on todella hidas verrattuna normaaliin kiintolevyyn. Testituloksia löytyy vaikkapa täältä (http://jkkmobile.blogspot.com/2008/05/asus-eee-pc-ssd-read-and-write-tests-4g.html), ja tuon kyllä huomaa jo ihan normaalikäytössäkin tweakkaamattomalla XP:llä. Yleisesti ottaen SSD-levyt ovat normaaleja kiintolevyjä nopeampia, mutta tässä nimenomaisessa mallissa on käytetty halvinta mahdollista markkinoilla olevaa MLC-tekniikalla valmistettua levyä, joka on hidas.
Eikös 900:llan akkukesto ole 2,5h ? Näin olen käsittänyt.
Aika lailla tuohon 2-2,5h tuo vakioakulla menee.
Mulla oli myös ongelmia tuon wlanin ja usb-laitteiden kanssa XP:n asennuksen jälkeen. Vika korjaantui sillä, että biosista pitää muuttaa buuttijärjestys takaisin ideltä buuttaavaksi ja tämän jälkeen kone suoritti loput asennukset.
Outsa
900-mallin SSD-levyn kirjoitusnopeus on todella hidas verrattuna normaaliin kiintolevyyn. Testituloksia löytyy vaikkapa täältä (http://jkkmobile.blogspot.com/2008/05/asus-eee-pc-ssd-read-and-write-tests-4g.html), ja tuon kyllä huomaa jo ihan normaalikäytössäkin tweakkaamattomalla XP:llä. Yleisesti ottaen SSD-levyt ovat normaaleja kiintolevyjä nopeampia, mutta tässä nimenomaisessa mallissa on käytetty halvinta mahdollista markkinoilla olevaa MLC-tekniikalla valmistettua levyä, joka on hidas.
.
Kait tuo 900:lla toimii silti Linuxilla ihan sujakkaan? Jos ei, niin eihän tuollaista uskalla hommata.
Kait tuo 900:lla toimii silti Linuxilla ihan sujakkaan? Jos ei, niin eihän tuollaista uskalla hommata.
Kyllä toimii vakiokäyttiksellä hienosti, kun se on rakennettu tuon "ongelman" ympärille.
Prince19992
13.08.08, 20:23
Olen miettinyt tuon Asus eee 900-mallin ostoa Linux käyttöjärjestelmällä.
Linuxia en ole koskaan käyttänyt ja ajattelinkin kysyä, että löytyykö tuohon VLC media playerin tapausta ohjelma, jolla voi katsoa elokuvia tekstityksineen?
Olen miettinyt tuon Asus eee 900-mallin ostoa Linux käyttöjärjestelmällä.
Linuxia en ole koskaan käyttänyt ja ajattelinkin kysyä, että löytyykö tuohon VLC media playerin tapausta ohjelma, jolla voi katsoa elokuvia tekstityksineen?
VLC löytyy myös Linuxille. Ja siinä on myös valmiina Smplayer joka osaa tekstit.
VLC löytyy myös Linuxille. Ja siinä on myös valmiina Smplayer joka osaa tekstit.
Omassa 4G-mallissa ei skandit toimi. Winukka puolella samat tekstitykset näkyvät oikein VLC-toistimella.
Omassa 4G-mallissa ei skandit toimi. Winukka puolella samat tekstitykset näkyvät oikein VLC-toistimella.
Tuo on muistaakseni vanhan VLC:n version bugi. Tai sitten sinulla on vain väärä merkistökoodaus asetettuna soittimesta.
Tuo on muistaakseni vanhan VLC:n version bugi. Tai sitten sinulla on vain väärä merkistökoodaus asetettuna soittimesta.
Oho. Unohtui mainita että Asuksessa käytössä SmPlayer jossa siis skandit näy.
Nyt alkoi modaaminen (http://gizmodo.com/5021562/eeepc-900-gets-a-touchscreen-mod-thats-so-good-we-want-it-standard) poltella.
Nyt alkoi modaaminen (http://gizmodo.com/5021562/eeepc-900-gets-a-touchscreen-mod-thats-so-good-we-want-it-standard) poltella.
Ymmärtääkseni tuo on ollut mahdollista jo aikaisemmllekkin malleille.
Ymmärtääkseni tuo on ollut mahdollista jo aikaisemmllekkin malleille.
Onhan tuo mahdollista ollut kaikille läppäreille jo iät ja ajat, mutta kun katsoin noita ohjeita kuinka yksinkertainen (ja halpa) toimenpide tuo loppujen lopuksi on, niin aloin kiinnostua.
Onhan tuo mahdollista ollut kaikille läppäreille jo iät ja ajat, mutta kun katsoin noita ohjeita kuinka yksinkertainen (ja halpa) toimenpide tuo loppujen lopuksi on, niin aloin kiinnostua.
Yritin omaani (701) etsiä ebaystä tuota touch kittiä, mutta en löytänyt.
Pitihän sen muistin lisääminenkin olla "helppo homma", mutta kummallisesti siinä vain muutaman kerran meinasi sormi mennä suuhun, kun osaa osan jälkeen lähti irti ;) Ja se kasaaminen...Muutama ruuvin paikka kun ollaan suunniteltu niin fiksusti, että ne luiskahtaa koneen väliin. Ja eikun purkamaan kone uudestaan, että ruuvit saa pois sieltä koneen sisästä.
Nousi jo kylmä hiki otsalle, kun Asus (pienen linuxin "virittelyn" jälkeen) alkoi kyselemään käyttäjätunnusta ja salasanaa. Olen aivan varma salasanasta ja käyttäjätunnuksesta, mutta eivät vain kelvanneet. Loppujen lopuksi salasanaa ei enää kyselty vaan koko kone jumitti käynnistysruutuun. Biokseen en päässyt ihan heti ja alkoi jo näyttämään, että saan nakata tuon roskiin. Onneksi kaikki kääntyi parhain päin ja nyt tuossa vieressä koneelle on asentumassa XP.
Onneksi kaikki kääntyi parhain päin ja nyt tuossa vieressä koneelle on asentumassa XP.
Ihan vakio-XP vai nLitellä puukotettu versio?
Ihan vakio-XP vai nLitellä puukotettu versio?
nLitellä yritin pienentää, mutta Windowsissani on kuulemma virus ja sen takia nLite ei voinut pienennystä tehdä. Sen takia yritän nyt laittaa kokonaista versiota. Tosin sekään ei helevetti onnistu, koska joku NTLDR tms. puuttuu, joten kone ei voi käynnistyä. Jos taas koneen käynnistää windowsin levyn kautta, niin se alkaa asentamaan winukkaa uudestaan.
nLitellä yritin pienentää, mutta Windowsissani on kuulemma virus ja sen takia nLite ei voinut pienennystä tehdä. Sen takia yritän nyt laittaa kokonaista versiota. Tosin sekään ei helevetti onnistu, koska joku NTLDR tms. puuttuu, joten kone ei voi käynnistyä. Jos taas koneen käynnistää windowsin levyn kautta, niin se alkaa asentamaan winukkaa uudestaan.
Kuulostaa kovasti siltä, että sun Windowsin asennuslevy ei ole ihan kunnossa.
Kuulostaa kovasti siltä, että sun Windowsin asennuslevy ei ole ihan kunnossa.
Kyllä se muissa koneissa toimii ihan normaalisti. Pitää nyt vielä yrittää tuota asennusta uudestaan. Jos ei onnistu, niin marssin huomenna kauppaan ja ostan uuden koneen.
Kyllä se muissa koneissa toimii ihan normaalisti. Pitää nyt vielä yrittää tuota asennusta uudestaan. Jos ei onnistu, niin marssin huomenna kauppaan ja ostan uuden koneen.
On siinä jotain hämärää jos ei nLitekään suostu sillä pelittämään.
On siinä jotain hämärää jos ei nLitekään suostu sillä pelittämään.
Katsotaan vielä tuo asennus. Repun pohjalta löytyy myös toinenkin xp (poltettu), mutta seriali on ihan oma, joten pitää vielä sillä kokeilla.
Onkos se muuten laitonta, jos käyttää poltettua Windowsin levyä, mutta serial on kuitenkin aito? Ei vissiin?
E: Ei toiminut toinen levy lainkaan. Ei edes lähtenyt asentamaan Winukkaa siitä. Seuraavaksi pitääkin sitten kokeilla palauttaa tuosa Xandrosia.
Onkos se muuten laitonta, jos käyttää poltettua Windowsin levyä, mutta serial on kuitenkin aito? Ei vissiin?
Eihän siinä mitään laitonta ole. Itselläkin on tällä hetkellä pöytäkoneessa Vista Business 64bit asennettu PirateBaystä imaistulta levyltä, kun tuon Microsoftin pakkauksen mukana ei tullut kuin 32bit-versio, eikä heidän oma mediantilauspalvelunsa toiminut. Soittelin niiden tukeen, niin sieltä kaveri itse ehdotti että nopeimmin saan kun lataan vaan jostakin piraattiversion:D
Oman läppärini mukana ei tullut lainkaan asennuslevyä ja kun kysyin sitä läppärin myyneeltä firmalta, niin he sanoivat että postittavat sen minulle. Pari päivää myöhemmin postiluukusta tupsahti DVD-R levy johon oli tussilla kirjoitettu "Windows Vista Home premium FI" :)
Oman läppärini mukana ei tullut lainkaan asennuslevyä ja kun kysyin sitä läppärin myyneeltä firmalta, niin he sanoivat että postittavat sen minulle. Pari päivää myöhemmin postiluukusta tupsahti DVD-R levy johon oli tussilla kirjoitettu "Windows Vista Home premium FI" :)
Lisenssihän se on mistä Windowsissa maksetaan, ei sinänsä siitä mediasta.
Itselläni kuin oli tuon SMPlayerin (Xandrosin puolella) ongelmia ääkkösten kanssa niin nyt on ongelma ratkaistu. Kyse ei siis ollut merkistökoodauksesta vaan fontista. Järjestelmä fontti vaihdettu toiseksi ja johan alko ääkköset näkymään.
Onkos ketään löytänyt ratkaisua tuohon akkuindikaattorin lisääntymiseen?
Itselläni kuin oli tuon SMPlayerin (Xandrosin puolella) ongelmia ääkkösten kanssa niin nyt on ongelma ratkaistu. Kyse ei siis ollut merkistökoodauksesta vaan fontista. Järjestelmä fontti vaihdettu toiseksi ja johan alko ääkköset näkymään.
Onkos ketään löytänyt ratkaisua tuohon akkuindikaattorin lisääntymiseen? Kuinka sait vaihdettua tuon järjestelmä fontin?
Itselläni kans tuo ääkkös ongelma SMplayerissä, käytössä eee pc 700 xandros easy mode. Kone ollut käytössä muutaman päivän ja linux tuntemus vielä aika heikko.
Kuinka sait vaihdettua tuon järjestelmä fontin?
Itselläni kans tuo ääkkös ongelma SMplayerissä, käytössä eee pc 700 xandros easy mode. Kone ollut käytössä muutaman päivän ja linux tuntemus vielä aika heikko.
MPlayrissä CTRL + P (tai ylhäältä asetukset -> asetukset) -> Tekstitys -> Fontti välilehti -> Järjestelmä fontti -> Muuta. Näin siis advanced puolella.
Itseä kiinnostai myös tuo kännykän liittäminen modeemiksi. Asiasta voisi joku osaava henkilö tehdä ohjeet?.Itse sain kännyn toimimaan ilman isompia säätöjä modeemina. Ensin shelliin CTRL+ALT+T ja siihen sitten kirjoitin "sudo su" sekä sen jälkeen "dhclient" ja eikun nettiin. Tämä koitettu kahdella eri Sony ericssonin mallilla K530I ja W910 muista puhelin malleista ei kokemuksia.
Ja nyt näkyy ääkösetkin kiitos QWERTY:lle
Itse sain kännyn toimimaan ilman isompia säätöjä modeemina. Ensin shelliin CTRL+ALT+T ja siihen sitten kirjoitin "sudo su" sekä sen jälkeen "dhclient" ja eikun nettiin. Tämä koitettu kahdella eri Sony ericssonin mallilla K530I ja W910 muista puhelin malleista ei kokemuksia.
Ja nyt näkyy ääkösetkin kiitos QWERTY:lle
Oleppas hyvä.
Tarvinnee koittaa jospa Nokialainen suostuisi toimimaan modeemina. Ei sitä koskaan tiedä jääkö mokkula kotiin ja mukana onkin datakaapeli ;)
Jos täällä jotakin kiinnostaa kokeilla laittaa EeePC:hensä Windows XP:tä, niin kirjoittelin pienen tutoriaalin (http://www.miika.name/#eee) miten se tehdään fiksusti niin että kone toimii tahmaamatta.
Nyt olisi winukka koneessa. ainut ongelma on se, että tämä on Media Center. Vie tilaa reilut 3 gigaa, joten ahdasta tuli jo kättelyssä. Pitää hankkia jostain normi winukka niin jos se jo sitten loppuisi tämä säätö.
Ihme kun tuota winukkaa tarvii joka puolelle änkeä? Itse aivan tyytyväinen tohon Xandrosin linuxiin mikä koneessa on. Tietty _vähän_ modattuna.
Ihme kun tuota winukkaa tarvii joka puolelle änkeä? Itse aivan tyytyväinen tohon Xandrosin linuxiin mikä koneessa on. Tietty _vähän_ modattuna.
Kyllä varmaan olet, kun itse konetta kokoajan käytät. Täällä asustaa semmoinen mörrimöykky lisäkseni, joka ei osaa tehdä muuta, kuin laittaa koneen päälle ja kirjoittaa. Iske semmoiselle käyttis, mitä ei ole koskaan käyttänyt. Se takaa suloisen avioelämän.
Enkä itsekään Xandroksesta pitänyt. Tosin en edes jaksanut pahemmin alkaa perehtymäänkään. Osa toiminnoista oli vain toteutettu niin huonosti (lue ei windows-loogisesti), että sai mennä. Eikä harmita yhtään.
Se vaan on trendikästä haukkua wintoosaa joka kulmassa ja sitten kun ostaa linuxkoneen aletaan virittää siihen winiä vedoten muijaan ja lemmikkeihin ja...
Ei herneitä :)
Kyllä se oli taistelun takana, mutta nyt on XP asennettuna ja kaikki vielä näyttää toimivankin normaalisti.
Kyllä se oli taistelun takana, mutta nyt on XP asennettuna ja kaikki vielä näyttää toimivankin normaalisti.
Niin sulla oli seiskasatanen versio? Käytitkö tätä (http://www.miika.name/#eee) yhtään hyödyksi?:)
Ei tullut munkaan uusimmassa läppärissä mitään levyjä mukana. Kaikki on valmiiksi esi asennettuna koneessa.
Ei tullut munkaan uusimmassa läppärissä mitään levyjä mukana. Kaikki on valmiiksi esi asennettuna koneessa.
Niinhän se nykyään on. Sitten kun soittaa Microsoftille, että voisiko heiltä product keytä vastaan tilata asennusmedian, niin sieltä sanotaan, että Pirate Baystä saa nopeammin. Nimimerkillä kokemusta on:D
Niin sulla oli seiskasatanen versio? Käytitkö tätä (http://www.miika.name/#eee) yhtään hyödyksi?:)
En käyttänyt. Täältä (http://www.i64x.com/eeexp.php) otin mallia.
Media centerin tilalle heitin nLite-winukan, mutta ei suostunut äänet sen jälkeen enää toimimaan. Pikaisella googletuksella muillakin oli ollut samoja ongelmia.
Sen jälkeen meni järki ja sanoin pikkuveljelle, että 30min aikaa laittaa pska toimiin tai lähden ostamaan uuden koneen.
Ei tarttenu käyä kaupassa.
Nyssekuski
27.08.08, 19:24
Itselläni ollut nyt 2 viikkoa käytössä eee 1000H malli ja olen todella tyytyväinen koneeseen, akku kestää noin 4,30-5 tuntia eli jäädään kauaksi valmistajan lupaamasta 7 tunnista, mutta silti riittävästikäyttöä ajatellen.
Nyt koneessa mukana tullut xp, mutta kunhan saan 2gt muistikamman ja 320gt kiintolevyn paikalleen, asennan vistan ja xp rinnakkain.
Itselläni ollut nyt 2 viikkoa käytössä eee 1000H malli ja olen todella tyytyväinen koneeseen, akku kestää noin 4,30-5 tuntia eli jäädään kauaksi valmistajan lupaamasta 7 tunnista, mutta silti riittävästikäyttöä ajatellen.
5 tuntiakin on jo aika kivasti. Mistä ostit & millä hinnalla?
Nyt koneessa mukana tullut xp, mutta kunhan saan 2gt muistikamman ja 320gt kiintolevyn paikalleen, asennan vistan ja xp rinnakkain.
Kerropa sitten aikanaan kokemuksia, miten Vista pyörähtää pikkuläppärissä ;)
Nyssekuski
27.08.08, 20:19
http://www.laptopsdirect.co.uk/ tilasin omani ja hintaa tuli joku 480 euroa, ja kun ottaa huomioon että asuksessa on 2 vuoden takuu ja 6 kennoinen akku niin on hintansa väärti kone. Näppistarrat tilasin pctorilta hintaan 10 euroa 2 arkkia.
Asuksen malleihin saa asuspartsilta scandinäppiksiä myös hintaan n. 30 euroa jos haluaa vaihtaa, mutta olen ihan tyytyväinen noihin tarroihin, hyvä kun huomaa.
Ja juttua tuosta 1000h mallista vistalla. löytyy seuraavista linkeistä:
http://blog.laptopmag.com/eee-pc-1000h-runs-vista-home-premium-with-few-hiccups
ja
http://www.tweaktown.com/news/9678/win_vista_on_eee_pc_1000h_will_it_work_video/index.html
"The actual real-world experience of Vista on the 1000H is surprisingly good – I expected it would be sluggish and slow but it’s actually quite smooth and that’s with ReadyBoost enabled we noted a slight improvement again."
Eli pitäis toimia ihan hyvin
tilasin kanssa tuon Asus EEE MINI-PC 900 koneen ja mieleen tuli yksi kysymys mihin en vastausta löytänyt. Eli tulee koneen mukana sisäistä/ulkoista cd/dvd asemaa, vai joutuuko ensi töikseen ostamaan semmoisen o.O ? xp:en asennus olisi lähinnä mielessä :)
tilasin kanssa tuon Asus EEE MINI-PC 900 koneen ja mieleen tuli yksi kysymys mihin en vastausta löytänyt. Eli tulee koneen mukana sisäistä/ulkoista cd/dvd asemaa, vai joutuuko ensi töikseen ostamaan semmoisen o.O ? xp:en asennus olisi lähinnä mielessä :)
Linux-käyttäjänä kiinnostaa kuulla, että miksi siihen pitää XP saada? Ja mitä se XP tekee miniläppärissä, johon Linux ei pysty?
Linux-käyttäjänä kiinnostaa kuulla, että miksi siihen pitää XP saada? Ja mitä se XP tekee miniläppärissä, johon Linux ei pysty?
kyllä varmaan eka tietty testailen tota linuxia, mutta en tiedä kyseisestä käyttiksestä mitään,eli en varmaan saa kaikkea hyötyä irti tuosta. jostain lukenu että jos vaikka imutan jonkun leffan trailerin niin sitä ei winukka koneella pysty katsomaan ilman kauheeta säätöä ja toisekseen ohjelmat asennetaan jollain ihmeen koodin pätkillä? xp vaan olisi tuttu ja turvallinen, toki jos saan toimiin / opin tuota linuxia käyttämään niin se saa jäädä.
kyllä varmaan eka tietty testailen tota linuxia, mutta en tiedä kyseisestä käyttiksestä mitään,eli en varmaan saa kaikkea hyötyä irti tuosta. jostain lukenu että jos vaikka imutan jonkun leffan trailerin niin sitä ei winukka koneella pysty katsomaan ilman kauheeta säätöä ja toisekseen ohjelmat asennetaan jollain ihmeen koodin pätkillä? xp vaan olisi tuttu ja turvallinen, toki jos saan toimiin / opin tuota linuxia käyttämään niin se saa jäädä.
Ihan jo yleissivistyksen kannalta kannattaa nuo perusasiat opetella tekemään Linuxilla. Voi mennä hetki, että oppii logiikan, mutta se kyllä myöhemmin palkitsee. Kuitenkin kaikki (lähes) sovellukset on ilmaisia ja joku propellihattu joltain forumilta antaa varmasti apua. Ja tuo olettamus, että "ohjelmat asennetaan jollain ihmeen koodin pätkillä" ei nyt ihan pidä paikkaansa. Ubuntusta (en muista, mikä on ko. läppärissä) löytyy ainakin hyvin Windowsmainen Lisää/poista -sovellus, joka tekee asentamisen täysin automaattisesti.
Ihan jo yleissivistyksen kannalta kannattaa nuo perusasiat opetella tekemään Linuxilla. Voi mennä hetki, että oppii logiikan, mutta se kyllä myöhemmin palkitsee. Kuitenkin kaikki (lähes) sovellukset on ilmaisia ja joku propellihattu joltain forumilta antaa varmasti apua. Ja tuo olettamus, että "ohjelmat asennetaan jollain ihmeen koodin pätkillä" ei nyt ihan pidä paikkaansa. Ubuntusta (en muista, mikä on ko. läppärissä) löytyy ainakin hyvin Windowsmainen Lisää/poista -sovellus, joka tekee asentamisen täysin automaattisesti.
joo hyvä tietää, ja kuten sanoin kyllä meinaan sitä toki kokeilla ja silleen :) aina kuitenkin haluttanu oppia sitä käyttämään ja tässähän olisi oiva tilaisuus. mutta edelleen vastausta odottelen tohon cd/dvd aseman olemassa oloon?
Ihan jo yleissivistyksen kannalta kannattaa nuo perusasiat opetella tekemään Linuxilla. Voi mennä hetki, että oppii logiikan, mutta se kyllä myöhemmin palkitsee.
[LINUXIN PUOLESTA]
Paremmin minä tuon Xandrosin hallitsin ensinmäisillä kerroilla jos verrataan Vistan ensikokemuksiin. Sama kun Ubuntun asensin läppäriin XP:n rinnalle, niin ei kovinkaan montaa iltaa tarvinnut ihmetellä, niin johan oppi sen käytön. Katsotaan kun nämä minipeecee käyttäjät "yhdistyvät" ja alkaa juttua Xandrosista olemaan enemmänkin suomeksi, niin se helpottaa tiedon saantia. Esimerkiksi Ubuntu on hyvä distro ensikertalaiselle suomenkielisten tukisivujen / foorumin vuoksi.
[/LINUXIN PUOLESTA]
mutta edelleen vastausta odottelen tohon cd/dvd aseman olemassa oloon?
Ei ole mukana, mutta käyttöjärjestelmät voi asentaa usb-tikulta.
Täällä jo aikaisemminkin postattu linkki. Ohjeita XP:n asennukseen:
http://www.miika.name/#eee
Kiitos tiedosta. Tiesin kyllä tuon että usb tikulla onnistuu asennukset, mutta olisihan sillä asemalla ollut muutakin käyttö, ppitää vaan ostaa sit ulkonen.
Täällä jo aikaisemminkin postattu linkki. Ohjeita XP:n asennukseen:
http://www.miika.name/#eee
Tuohon linkiin olenkin jo perehtynyt (kiitos Nomadic:le) saa nyt nähdä mitä tuon kanssa teen. Hyvä asia kuitenkin on että on mahdollisuus asentaa xp jos tarve vaatii.
[LINUXIN PUOLESTA]
Paremmin minä tuon Xandrosin hallitsin ensinmäisillä kerroilla jos verrataan Vistan ensikokemuksiin. Sama kun Ubuntun asensin läppäriin XP:n rinnalle, niin ei kovinkaan montaa iltaa tarvinnut ihmetellä, niin johan oppi sen käytön. Katsotaan kun nämä minipeecee käyttäjät "yhdistyvät" ja alkaa juttua Xandrosista olemaan enemmänkin suomeksi, niin se helpottaa tiedon saantia. Esimerkiksi Ubuntu on hyvä distro ensikertalaiselle suomenkielisten tukisivujen / foorumin vuoksi.
[/LINUXIN PUOLESTA]
Vähän tuota komppaan, vaikka alkaa jo mennä ohi aiheen. Itselläni on käyttishistoria: Dos -> Win 3.1 -> Win95 -> Win98 -> Win98 ME -> Win98 Se -> XP -> Ubuntu. Ja nyt olen ollut ensimmäistä kertaa ongelmissa, kun on pitänyt antaa tukea Vistan kanssa. Ja aiheeseen liittyen: älkää siihen miniläppäriin viritelkö sitä winukkaa ennen kuin olette tutustuneet siihen Linuxiin kunnolla.
Kiitos tiedosta. Tiesin kyllä tuon että usb tikulla onnistuu asennukset, mutta olisihan sillä asemalla ollut muutakin käyttö, ppitää vaan ostaa sit ulkonen.
Silloin kun kävin tutustumassa laitteeseen Elisa Shopitissa niin siellä myyjä sanoi että sieltä on tulossa heillekkin myyntiin jonkinmoinen USB-DVD-asema. Eipä ole vielä ainakaan näkynyt/kuulunut että olisi tullut.
59e maksoi paikallisessa putiikissa usb DVD-asema. Oli kyllä halvempi mitä odotin.
59e maksoi paikallisessa putiikissa usb DVD-asema. Oli kyllä halvempi mitä odotin.
Olisko enemmän tietoa kyseisestä laitteesta?
Olisko enemmän tietoa kyseisestä laitteesta?
Tuossa (http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/70062) on 44 eurolla ihan hyvä vehje:)
Prince19992
29.08.08, 15:38
Nyt on asus eee 900 käytössä ja yritin paketinhallinnasta katsoa tuota VLC-soitinta, mutten löytäny. Joten mistä sen tuolta löytää?
Nyt on asus eee 900 käytössä ja yritin paketinhallinnasta katsoa tuota VLC-soitinta, mutten löytäny. Joten mistä sen tuolta löytää?
Mikä vika SMPlayerissä?
Prince19992
29.08.08, 16:54
Mikä vika SMPlayerissä?
Joo ei enää mikään kun opin sitä käyttämään.
paitsi että mitä tehdä jotta saa skandit näkymään?
Joo ei enää mikään kun opin sitä käyttämään.
paitsi että mitä tehdä jotta saa skandit näkymään?
Muuta fonttia. Selaa ketjua taaksepäin ja siellä on postaamani ohjeet.
Prince19992
29.08.08, 18:51
Muuta fonttia. Selaa ketjua taaksepäin ja siellä on postaamani ohjeet.
Jees, löysin ohjeet ja nyt pelittää. Kiitokset.
Nyssekuski
30.08.08, 19:34
Nyt on asuksen eee 1000h malliin vaihdettu 250gt kiintolevy ja asennettu vista ja toimii ihan reippaasti, ensiviikolla tulee vielä 2gt muistikampa jolloin pääsee testaamaan paremmin koneen suorituskykyä vistalla.
Vistan suorituskyky mittaus antoi 2,6 pistettä, mikä ei mielestäni ole kkovin huono kun verokkina oleva hp:n pavilion 9750 antaa 3,6.
Suorituskyky vertailu: http://www.saunalahti.fi/~toturki/asus/asus.jpg
Aattelin laittaa kuvan miltä näyttää UK näppäimistö, kun on mustat näppäimistötarrat paikallaan, mielestäni istuu todella hyvin ja sävyero on pieni.
Näppäimistökuva: http://www.saunalahti.fi/~toturki/asus/asus1.jpg
Lopuksi video koneen käynnistymisestä vistalla ja muutaman ohjelman käynnistys jotta näkee kuinka ripeästi aukeaa ohjelmat. Tuossa videossa on käynnistyminen päivitysten asentamisen jälkeen ja juuri asennan service packia jonka jälkeen teen käynnistystestin uudestaan jolloin näkee kuinka ripeästi aukeaa servicepackin jälkeen.
Video: http://www.saunalahti.fi/~toturki/asus/asusvideo.wmv
Prince19992
30.08.08, 21:45
Yritin tuota Asusta liittää Samsungin 46" FullHD televisioon vga-kaapelin avulla. Television ruutuun tuli vain, että "Tilaa ei tueta". Eikö tuota sitten saa telkkuun liitettyä? Vain onko siinä joku kikka kolmonen jota en hoksannut tehdä?
Yritin tuota Asusta liittää Samsungin 46" FullHD televisioon vga-kaapelin avulla. Television ruutuun tuli vain, että "Tilaa ei tueta". Eikö tuota sitten saa telkkuun liitettyä? Vain onko siinä joku kikka kolmonen jota en hoksannut tehdä?
Eikös tuo tietokoneen liittäminen televisioon vaadi sen jonkin erikoisemman kaapelin?
Eikös tuo tietokoneen liittäminen televisioon vaadi sen jonkin erikoisemman kaapelin?
Ei. Eee taitaa vaan lähettää oletuksena sellaista resoluutiota jota tv:si ei tue.
Tein vuosisadan löydön tuon 900:n Eee:ni kanssa. Asentelin XP:n jälleen uudelleen muutaman Linux-kokeilun jälkeen (Fluxflux, EeeUbuntu ja Eeedora - eivät vakuuttaneet. Paitsi Fluxlux näytti ihan kivalta, jos olisi toiminut), tällä kertaa FAT32:ksi ihan testimielessä formatoidulle asemalle. Ja toimii kuin unelma! Ei ole tietoakaan mistään SSD:n hitaudesta enää tässä koneessa.
Prince19992
31.08.08, 08:30
Ei. Eee taitaa vaan lähettää oletuksena sellaista resoluutiota jota tv:si ei tue.
Joo niin näytti tekevän, vaihdoin resoluutiota ja nyt näkyy televisiosta. Kiitokset.
Miksi Vistan eikä esim. jotain Linuxia? Mitä teke Vistalla miniläppärissä?
Vai tuliko siinä (myös) Linux jo valmiina?
Onko kokemuksia tuosta luvatusta 10GB verkkolevystä? Voiko siellä esim. ylläpitää nettisivuja?
Saan oman 1000H:n huomenna, meinasin asentaa siihen Ubuntun XP:n rinnalle. Kellään kokemuksia Ubuntusta EEE PC:ssä?
Tuli muuten tilattua ylimääräinen kappele, joka joutaa myyntiin. Ketä kiinnostaa, laittakoon viestiä. Malli on siis tämä:
http://eeepc.asus.com/global/1000h.htm
Nyssekuski
02.09.08, 12:41
Miksi Vistan eikä esim. jotain Linuxia? Mitä teke Vistalla miniläppärissä?
Vai tuliko siinä (myös) Linux jo valmiina?
Onko kokemuksia tuosta luvatusta 10GB verkkolevystä? Voiko siellä esim. ylläpitää nettisivuja?
No itse en nyt niin hirveästi tykkää noista linuxeista vaikka sellainen tuolla pyörittää omaa palvelinta, mutta yksi toinen syy on sitten mm. määrätyt siemensin automaatiosoftat joita käytän myös tuossa mini asuksessa kun se on niin mukavan pieni kone viedä logiikan viereen ja ladata ohjelma sisään tai koneelle.
Koneessahan oli xp home ja olisin sen joka tapauksessa joutunut vaihtamaan pro versioon mm noiden ohjelmien takia ja kun oli hyllyssä yksi ylimääräinen vista niin ajattelin kokeilla josko toimisi yhtä hyvin kuin xp ja niinhän se toimi ja saa jäädä koneeseen.
Mistä muuten tilasit omasi?
Ois taas pari kysymystä koskien asuksen 900 mallia. Eli onko olemassa mitään messenger ohjelmaa missä vois soittaa videpuheluita(ei skypee)? Entä onko mahdollista mitenkään muutta tuota kannen asetuska kun sulkiessa menee ilmeisesti lepotilaan?
Edit: ja tohon firefoxiin ois mukava saada mainos plokkeri eli löytyykö? tässä ollaan nyt hiukka sormi suussa tän linuxin kanssa,mutta kyllä se tästä ja xp en ole asentamassa,vaikuttaa tää linux sen verran pätevältä kunhan opin käyttään :)
Edit2: Huoh nyt kyllä on lähellä että menee xp asennukseen :) en vaan yksinkertaisesti osaa käyttää tätä,en ees saanu mtv3 netti tv:tä näkyyn,valitti jostain pluginista mutta enhän minä sitä osannu asentaa :/ jos joku osaa/tietää näihin vastaukset niin riittää syyks pitää tämä linux :D
Onko tähän Xandrosiin olemassa mitn irkkiohjelmaa, millä pääsen irkkailemaan kaikkien fantsujen ihmisten kanssa #matkapuhelininfo-kanavalle?
Ja mistä tämä kone muuten tajusi laittaa tarkalleen oikean kellonajan ja päivämäärän, kun asensin Xandrosin uudelleen? Kone ei kuitenkaan ollut yhteydessä nettiin tms.
Ja olisikohan jollakulla heittää sivua, missä neuvotaan ääkkösten asennus tähän koneeseen (4G)?
Onko tähän Xandrosiin olemassa mitn irkkiohjelmaa, millä pääsen irkkailemaan kaikkien fantsujen ihmisten kanssa #matkapuhelininfo-kanavalle?
Irssi (http://www.irssi.org/) on paras Linuxille. Itse käytän tuota myös Windowsissa, tosin ssh-yhteyden läpi Linux-palvelimelta.
Ja mistä tämä kone muuten tajusi laittaa tarkalleen oikean kellonajan ja päivämäärän, kun asensin Xandrosin uudelleen? Kone ei kuitenkaan ollut yhteydessä nettiin tms.
BIOS pitää kellonaikaa muistissaan, sillähän on oma patteri jossa se säilyy vaikka akusta virta loppuisikin.
BIOS pitää kellonaikaa muistissaan, sillähän on oma patteri jossa se säilyy vaikka akusta virta loppuisikin.
Kuulostaa fiksulta hommalta. ;)
Menee järki, kun yritän etsiä tuota ääkkösten/skandien lisäysneuvoa. Jossain muron eee-topikissa se oli, mutta topikki on 100 sivun mittainen, niin ei oikein löydä sieltä. Googlekaan ei anna vastauksia.
E: Joko toimii?äöäöäöäöäöö.
Osaisko kukaan sanoa miksi windows xp ei pysy oikea resoluutio, eli aina kun käynnistää koneen niin resoluutio laskee pienimpään mahdolliseen (640x480) vaikka oon laittanu 1024x600?
Onko Xubuntulle olemassa irkkiä? Ja jos on, niin missä ja miten?
Osaisko kukaan sanoa miksi windows xp ei pysy oikea resoluutio, eli aina kun käynnistää koneen niin resoluutio laskee pienimpään mahdolliseen (640x480) vaikka oon laittanu 1024x600?
Oletko asentanut näytönohjaimen ajurit?
Onko Xubuntulle olemassa irkkiä? Ja jos on, niin missä ja miten?
Irssi selittää siinäkin. Www.irssi.org.
Oletko asentanut näytönohjaimen ajurit?
Juu kyllä on ajurit asennettu. murossa neuvottiin että se pitäis asentaa eee pc tray utilty ohjelmalla mutta ei tunnu silläkään pysyvän resoluutio :(
Juu kyllä on ajurit asennettu. murossa neuvottiin että se pitäis asentaa eee pc tray utilty ohjelmalla mutta ei tunnu silläkään pysyvän resoluutio :(
Lähditkö tekemään asennusta ihan puhtaalta pohjalta? Ettet mistään Piratebay:n EeeXP-imagesta?:)
Lähditkö tekemään asennusta ihan puhtaalta pohjalta? Ettet mistään Piratebay:n EeeXP-imagesta?:)
Asia ratkeskin jo tuolla ircin puolella :)
Asia ratkeskin jo tuolla ircin puolella :)
Kerro toki miten ratkesi? Itseäni kiinnostaa, sillä pöytäkoneessani on sama ongelma eli resoluutio ei pysy säädettynä vaan vaihtuu aina bootatessa pienimpään mahdolliseen.
Kerro toki miten ratkesi? Itseäni kiinnostaa, sillä pöytäkoneessani on sama ongelma eli resoluutio ei pysy säädettynä vaan vaihtuu aina bootatessa pienimpään mahdolliseen.
tää ratkaisu tuskin auttaa sinua,sillä tässä eee pc:sä täytyi tehdä se resoluution vaihto asuksen omalla ohjelmalla (asus tray toolsilla) että sai oikean resoluution pysymään.
Tänään tuli saksankielinen 1000H 160Gb:n kiintolevyllä, ja täytyy sanoa että kirjoitustuntuma on huomattavasti mukavampi kuin 900:ssa, jota pääsin testaamaan.
Koko on omaan käyttööni juuri sopiva ja itselleni tuo ysituumaisia suurempi näppäimistö ja kiintolevy olivat välttämättömiä ominaisuuksia.
Myös näyttö vaikuttaa todella hyvältä - saa kirkkautta reilusti.
Mitkähän mahtaa olla huolto ajat? Oma Asus 900 on n. kuukauden ikäinen ja näppis aika hengetön. Saa takoa aikalailla jotta pystyy kirjoittamaan. Ja v-kirjin vinossa.
Kokeilin vastaavaa 701 liikkeessä ja siinä näppäimistö toimi kun unelma.
Lisäksi akun kesto; kestää alle tunnin nettikäytössä.
Nii ja pitäiskö tästä kuulua joku käynnistys ääni? Äänenvoimakkuus 31% mut ei tästä mitään kuulu.
Ketäs muuten noita Asuksia huoltaa? Itsellä näytössä kuollut pikseli ja joitain näppäimiä saa painaa oikein olan takaa.
Soittelin suoraan hesaan 09-69379690
Pitäis tehä huolto ilmoitus niin kone haetaan ja tuodaan kotiin. Viipyy pari vkoa ja jos yli 21 pv saan uuden koneen koska tää niin uusi.
Nyt koitan selvittää jos omalla paikkakunnalla olis liike joka huoltais niin uuden näppäinmaton voi saada myös sinne
Muuten käsitin että huollot Hollannissa
Mikäköhän on Asuksen kanta siihen, jos koneeseen on itse laitettu muistia lisää. Kaikissa koneissahan ei ole muistiluukkua takana, joten kone pitää purkaa aikalailla osiin. Siinä sivussa tietenkin pitää rikkoa pohjassa olevat "takuutarrat". Asus toki on ilmoittanut (olen itse sen tiedoitteen jopa nähnyt eeeuserien foorumilla), että muistia voi itse lisätä ja se ei poista takuuta vaikka tarra olisikin poissa.
Tosin vaikka tämmöinen ilmoitus on Euroopassa laitettu liikkeelle, niin onkohan se tavoittanut myös tämän kolkan Eurooppaa?
E: Jaksaako 4G pyörittää leffoja muistikortilta?
Sain vihdoin selvitettyä huolto asian; omalla paikkakunnalla om asuksen huoltopiste. Vien läppärin maanantaina sinne ja h tilaavat uuden näppäinmaton asukselta ja akku testataan.
Remppa kestää n. viikon, riippuen kuinka pian saavat osat tänne.
Winukan asentaminen tuleekin sitten niin kalliiksi ettei se kannata. Pitää koittaa laittaa itse tai jollain nörtti tutulla laitattaa :)
Itse tekisin jos osaisin tehdä sen asennus muistitikun toisella koneella.
Mites tuon Eee PC 900:n 900 mhz prossu jaksaa verrattaessa esim. Acerin Aspire Onen tai Eee PC 901:n 1,6ghz myllyyn? Onko ero niin suuri, että jommasta kummasta jälkimmäisestä kannattaisi vajaan satasen lisää maksaa?
Toinen kysymys: meillä kun on koulussa käytössä Microsoftin systeemit, niin Visual Studio 2005 on esimerkiksi kovassa käytössä. Saako Linuxille jonkin suoraan sitä vastaavan ohjelman, jotta voisi helposti vaikkapa koulussa tehdä nettisivuja, ja sitten heittää ne muistitikulla Linuximiniläppärille kotimatkalla ja jatkaa hommia?
Tuo koko Linux-maailma on meikäläiselle ihan uutta, olis mielenkiintoista päästä sitäkin oppimaan. Mutta tietty yhteensopivuus Vistan kanssa olisi välttämätön mun käytössä kuitenkin...
omaan 900 vaihdoin ubuntun ja äkkituntuma hyvä. Kone käynnistyy hieman hitaammin, mutta enemmän ohjelmistovaihto ehtoja ja ohjelmat helpompi saada toimimaan.
Sain heti käyttöön amsn:n joka meseä vastaava. Mokkula toimii omalla ohjelmallaan (Gnome). Web cameran mysteeri vielä ratkaisematta ja digitv:n. Nekun saan pelittämään niin olen ihan tyytyväinen.
En myöskään saanut käyttäjä- ja salasanakyselyä poistettua koneen käynnistyksestä. Tai siis sain ne pois, mutta tilalle tuli jokin ihme avainnippu, joka kysyy salasanan ennenkun työpöytä aukeaa.
Kone nyt näppäinmatto- ja akuntestaushuollossa. Hyvässä lykyssä saan loppuviikosta pois.
Kun olette koneitanne vieneet huoltoon niin oletteko kyselly mitä maksaisi suuremmn muistin asentaminen? Ei kai tuo temppu eikä mikään olisi mutta mistäs tommosta flash-muistia saa ja onko hintavaa?
Kun olette koneitanne vieneet huoltoon niin oletteko kyselly mitä maksaisi suuremmn muistin asentaminen? Ei kai tuo temppu eikä mikään olisi mutta mistäs tommosta flash-muistia saa ja onko hintavaa?
Nyt vissiin puhuit siis tuosta flash-kovosta, et keskusmuistista?
Pikainen mutu: Alkupään eeePC:hen ei voi vaihtaa flash-kovoa. Jossain vaiheessa (olisiko 900-sarja) tämäkin mahdollistui.
Pikaisella googletuksella paljastui, että 160gt flash-kovo on suunnilleen 3x kalliimpi, mitä samanlainen normikovo.
Mites tuon Eee PC 900:n 900 mhz prossu jaksaa verrattaessa esim. Acerin Aspire Onen tai Eee PC 901:n 1,6ghz myllyyn? Onko ero niin suuri, että jommasta kummasta jälkimmäisestä kannattaisi vajaan satasen lisää maksaa?
Aika tasaväkisiä ovat tehoiltaan, mutta Atom kuluttaa reilusti vähemmän virtaa.
mulla asus 900 ja xp asennuksen jälkeen valittaa, että NTLDR puuttuu.? Miten saan xp toimimaan?
mulla asus 900 ja xp asennuksen jälkeen valittaa, että NTLDR puuttuu.? Miten saan xp toimimaan?
Minä sain toimimaan niin, että formatoin kiintolevyltä kummatkin osiot. Minulla oli siis alunperin kaksi osiota, joissa toisessa oli jotain bios-härpäkkeitä. Eli jonkinmoinen backup-osio. Se pois ja winukka sisään.
Osaako joku neuvoa kuinka saa koneen kiinteän web cameran toimimaan Asus 900 ja Ubuntussa?
Kun koneessa olis xandros, toimi kamera ihan normisti, mutta sen toiminta loppu ubuntun myötä.
Olen selaillut ubuntun omia tukisivuja, mutta en ainakaan vielä ole saanut mitään merkittävää neuvoa.
Ubuntussa ei ole mukana uvcvideo-modulia, jonka eeePC:n kamera tarvitsee toimiakseen. Tällaisen ohjeen löysin eeeuser-forumilta ( http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=29070 ) :
1. sudo aptitude install subversion
2. svn co svn://svn.berlios.de/linux-uvc/linux-uvc/trunk linux-uvc
3. cd linux-uvc
4. sudo make
5. sudo make install
6. sudo modprobe -r uvcvideo
7. sudo mv /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko.original
8. sudo cp uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko
9. sudo modprobe uvcvideo
J
Nyt heittämään kommenttia tuonne ---> http://aivo.sonera.fi/aivo/?p=182#comments
Nyt heittämään kommenttia tuonne ---> http://aivo.sonera.fi/aivo/?p=182#comments
Tero (http://aivo.sonera.fi/aivo/?author=23) = apache? ;)
Käyhän loggautumassa ja kommentoimassa ;)
Käyhän loggautumassa ja kommentoimassa ;)
Et vissiin huomannut kenelle replysi meni? Espenlekan kommentit sonera-foorumilla voi viipyä melko pitkään prosessoinnissa. :)
Huomasin huomasin, siellä ei ole esimoderointia joten lekan kommentit voivat olla siellä jopa muutaman tunnin ;) No vitsi vitsi, kritiikki on sallittua.
Luuletteko nyt lapsukaiset ihan oikeasti, että minä - tosi-anti-teliasoneralainen - muka viitsisin tuhlata aikaani johonkin ts:n aivopierufoorumiin? won't happen ;)
Mutta asiaan, sanokaapas missä näistä eee-malleista on paras akunkesto? Jotkut mallit näyttävät jotain naurettavia parin tunnin käyttöaikoja...
Mutta asiaan, sanokaapas missä näistä eee-malleista on paras akunkesto?
901:ssä
Leka, vaikuttaa siltä että tilaat Soneran netin, seuraava askel on se että reggaat itsesi Aivoon ja alat kirjoittamaan sinne. Seuraava temppu onkin jo kännykkäliittymän hankkiminen ja foran allekirjoituksen päivittäminen.
Mutta asiaan, sanokaapas missä näistä eee-malleista on paras akunkesto? Jotkut mallit näyttävät jotain naurettavia parin tunnin käyttöaikoja...
901:ssä tietysti. Se on ainoa jossa on vähä virtainen Atom-prosessori ja 6-kennoinen akku.
EDIT: Siis Suomessa myytävistä. Myös 1000-sarjasta löytyy vastaavat.
Esa Isopahkala
04.10.08, 18:49
Todella hyvät arvostelut ja testivoiton sai Eee PC 901 MikroBitin vertailussa, erityisesti akunkesto vakuutti. Mokkulaa inhoaville on tulossa tässä kuussa myös sisäisellä 3G:llä varustettu versio 3.75G (http://plaza.fi/muropaketti/asus-eee-pc-375gn-hinta-suomessa-449-euroa).
meni ainakin toistaiseksi omat eee unelmat puihin, 901 linux ja musta oli hankintalistalla mutta Asus on idioottimaisuuksissaan päättänyt että Suomessa ei kukaan voi haluta mustaa läppäriä isommalla kovolla eli sitä ei tuoda enää maahan.
Saatavilla siis XP versiota molempina väreinä ja valkoista pingviinimallia, typerää.
meni ainakin toistaiseksi omat eee unelmat puihin, 901 linux ja musta oli hankintalistalla mutta Asus on idioottimaisuuksissaan päättänyt että Suomessa ei kukaan voi haluta mustaa läppäriä isommalla kovolla eli sitä ei tuoda enää maahan.
Saatavilla siis XP versiota molempina väreinä ja valkoista pingviinimallia, typerää.
Lähde?
Leka, vaikuttaa siltä että tilaat Soneran netin, seuraava askel on se että reggaat itsesi Aivoon ja alat kirjoittamaan sinne. Seuraava temppu onkin jo kännykkäliittymän hankkiminen ja foran allekirjoituksen päivittäminen.
Pierut ei kiinnosta, eikä ole sen paremmin kiinnostusta maksaa samasta tuotteesta ylimääräistä kuin mitä maksan tällä hetkellä. Ja tuohon allekirjoituksen päivittämiseen vastasinkin jo toisaalla. Mutta ihan mielenkiintoista nähdä, keitä nämä kommenttini ensinnä aktivoivat keskustelemaan - toistaiseksi ei ole tullut esiin yllätysnimiä ;)
Onhan se suuri tapaus kun anti-ts-ihminen hankkii ts:n tuotteen... ;)
Lähde?
Ei löydy ainakaan allekirjoittaneen tukkurilta tuota muuta kuin valkoisena, joten pitänee paikkansa.:)
Lähde?
http://www.lapstore.net/store/ ja uutiset.
Asus ilmoitti että EEE901 LINUX BLACK mallia ei tule Suomen markkinoille enään lisää. Tuote poistuu mallistosta ja toistaiseksi ainoaksi Linux malliksi tulee jäämään valkoinen malli.
Meille tulee varastoon vielä torstaina 18.9.08 yksi 14kpl erä mustaa linux-mallia. Varaa heti omasi jos haluamasi väri on musta.
samoin kuultu muilta kauppiailta että uutta ei ole eikä tule.
Onhan se suuri tapaus kun anti-ts-ihminen hankkii ts:n tuotteen... ;)
No varmasti... etenkin sonera fan pojujen piirissä! Muut tuskin jaksavat vaivautua :)
Ja kiitokset vastauksista tuohon akunkestokyssäriin, näyttäisi siltä että odottelen kunnon tarjouksia 901-mallista...
samoin kuultu muilta kauppiailta että uutta ei ole eikä tule.
Ostin sitten ilmeisesti Suomen viimeisen mustan linux 901:sen. Tietoasemalta tilasin vajaa viikko sitte, maanantaina sähköpostiteltiin että ei ole saatavilla ja lisää ei ole tulossa. Pyysin sitten poistamaan tilauksenkin jo..
Keskiviikkona soittivat että läppäri on noudettavissa, seuraava tilaaja oli saanut jo ei-oota kuulemma.
Linuxin kanssa pärjäsin muutaman tunnin ja eilen takkusin USB tikulle XP:n ja koneeseen sisälle.
Uskomatonta paskaa ainakin tuo vakio Xandros, jumitteli, tilttaili ja kaatuili - lisäksi ei osaa WLAN:ssa PEAP autentikointia jota käytetään yleisesti mm. korkeakouluilla opiskelijaverkoissa.
eeeUbuntu ilmeisesti osaisi tuon autentikoinnin kunhan kirjoittelee jotain velhokoodia komentoriviin ja muokkaa käsin asetukset tiedostoihin - XP osaa automaattisesti. Sitten vielä ihmettelevät miksi linux ei yleisty kun reilun 6h käytön aikana jouduin jo itsekin kirjoittelemaan koodia pari kertaa.
Ostin sitten ilmeisesti Suomen viimeisen mustan linux 901:sen. Tietoasemalta tilasin vajaa viikko sitte, maanantaina sähköpostiteltiin että ei ole saatavilla ja lisää ei ole tulossa. Pyysin sitten poistamaan tilauksenkin jo..
Keskiviikkona soittivat että läppäri on noudettavissa, seuraava tilaaja oli saanut jo ei-oota kuulemma.
Linuxin kanssa pärjäsin muutaman tunnin ja eilen takkusin USB tikulle XP:n ja koneeseen sisälle.
Uskomatonta paskaa ainakin tuo vakio Xandros, jumitteli, tilttaili ja kaatuili - lisäksi ei osaa WLAN:ssa PEAP autentikointia jota käytetään yleisesti mm. korkeakouluilla opiskelijaverkoissa.
eeeUbuntu ilmeisesti osaisi tuon autentikoinnin kunhan kirjoittelee jotain velhokoodia komentoriviin ja muokkaa käsin asetukset tiedostoihin - XP osaa automaattisesti. Sitten vielä ihmettelevät miksi linux ei yleisty kun reilun 6h käytön aikana jouduin jo itsekin kirjoittelemaan koodia pari kertaa.
Kyllä Ubuntu peapia osaa käyttää ihan graafisestikkin.
Kaikki ei osaa käyttää edes sitä yksinkertaisinta graafista palikkaa...
ok siinä tapauksessa, itse löysin vain tiedon jossa neuvottiin kirjoittelemaan käsin asetukset johonkin tiedostoon ja muuta ihme koodailua. Vanhaa tietoa varmaan.
No XPn kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, akunkestoakin wlan päällä&surffailua antaa yli 6,5h. Alkaa olla sellaiset lukemat että oikeasti on jo mukana kannettava kone kun ei kokoajan tarvitse johdon päässä riippua.
Muutenkin tyytyväinen olen ollut, käynnistyy nopeasti ja pyörii kevyesti, näppäimistö on yllättävän hyvä kunhan ei edes yritä 10-sormijärjestelmää käyttää. Oikea shift nyt vielä tuppaa sekoittumaan ylöspäin nuoleen mutta eiköhän tuohonkin totu joskus, toivottavasti.
Kannattava ostos kaikenkaikkiaan, seuraavaksi joku kiinteähintainen netti luuriin että saa BT:n yli surffailla eikä tarvitse wlanista toiseen kiertää.
Minkälainen autolaturi kannattaa hommata 901:seen?
Onko kukaan tilannut ebaystä halpaa laturia, vai onko parasta ostaa suomesta vähän kalliimpi laturi?
Tarkennetaan vielä, eli tässä esimerkit:
http://cgi.ebay.co.uk/Eee-PC-Car-Charger-Adapter-900-901-1000H-FREE-SHIPPING_W0QQitemZ120317590179QQcmdZViewItem?hash= item120317590179&_trkparms=72%3A1300%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C 240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14
ja
http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&cid=9&gid=155&sgid=18004&vid=&pcode=90-OA00CA1000&whid=
Pii käydä kokeilemassa... Onhan se selvästi liukkaampi flashkovolla ;) Hupasa mutta pieni peli. 12 giganen kovo kyllä jää auttamattoman pieneksi kaikenkaikkiaan. Pitäs olla 60 gigaa niin se ois jo tarpeeksi.
Pii käydä kokeilemassa... Onhan se selvästi liukkaampi flashkovolla ;) Hupasa mutta pieni peli. 12 giganen kovo kyllä jää auttamattoman pieneksi kaikenkaikkiaan. Pitäs olla 60 gigaa niin se ois jo tarpeeksi.
Mihin tuollaisessa pikkukoneessa tarvii noin paljon tilaa? Itselläni on 16 gigaa tuossa, ja siitä ei ole käytössä edes puolia vaikka on XP:n lisäksi asennettuna mm. Office.
Ja pieniä ulkoisia kiintolevyjäkin saa nykyään niin halvalla ettei luulisi sen olevan hommaamattajättämisperuste.
Esa Isopahkala
15.10.08, 20:38
Ostin PC901:n Windows-version perjantaina. Ensimmäisen kaupassa kokeilun jälkeen hylkäsin PC901:n liian pienen näppäimistön vuoksi, mutta tulin toisiin ajatuksiin luettuani testin, jossa mainittiin, että näppäimistöön totutteluun menee yksi päivä. Oikea shift ja palautusnäppäin ovat järkyttävästi sijoitettuja, mutta uskon niitä vielä oppivan käyttämään kymmensormijärjestelmällä.
Mihin tuollaisessa pikkukoneessa tarvii noin paljon tilaa?
Esim. 720p-leffat vievät aika hyvin tilaa, jos niitä vaikka työmatkalla / reissuillaan katselee.
Mihin tuollaisessa pikkukoneessa tarvii noin paljon tilaa? Itselläni on 16 gigaa tuossa, ja siitä ei ole käytössä edes puolia vaikka on XP:n lisäksi asennettuna mm. Office.
Ja pieniä ulkoisia kiintolevyjäkin saa nykyään niin halvalla ettei luulisi sen olevan hommaamattajättämisperuste.
No jaa... voiphan toisaalta olla usb tikkukin joku 8 giganen... ei se koosta ole kiinni se tilantarve. Mutta ajattelinpahan vaan ihan käytännönkin asioita helpottaakseni. Hiukan enemmän vois jollain flash kiintolevyllä olla tilaa. Mä tarttisin biisejä ja muutamaa leffaa varten ainakin. No mut... oli miten oli. Jään oottamaan vielä tota vaihtoehtoa missä on sisäinen mokkula.
Esim. 720p-leffat vievät aika hyvin tilaa, jos niitä vaikka työmatkalla / reissuillaan katselee.
Haha, hyvä varmaan katsoa tuon resoluution leffoja laitteella jonka näytössä on vähemmän pikseleitä :D
Pii käydä kokeilemassa... Onhan se selvästi liukkaampi flashkovolla ;) Mitä ihmettä, merkittävästi hitaampiahan tuo flashlevyt on.
Tavallinen kiintolevy:
# hdparm -t /dev/sdd1
/dev/sdd1:
Timing buffered disk reads: 206 MB in 3.00 seconds = 68.59 MB/sec
EEE 901: pienempi flash:
# hdparm -t /dev/sda
/dev/sda:
Timing buffered disk reads: 90 MB in 3.03 seconds = 29.74 MB/sec
Oikea shift ja palautusnäppäin ovat järkyttävästi sijoitettuja, mutta uskon niitä vielä oppivan käyttämään kymmensormijärjestelmällä.
Juu, kyllä tuolla näpiksellä oppi jotenkin kymmensormijärjestelmällä kirjoittamaan. Itse olen vielä suht. suuri kätinen.
Oikean shiftin paikka on kyllä kummallinen, mutta kyllä siihenkin tottui. Se kesti tosin aika pitkään :)
Haha, hyvä varmaan katsoa tuon resoluution leffoja laitteella jonka näytössä on vähemmän pikseleitä :D
Totta, ei hirveästi ole eroja DVD-leffaan normaalilta katseluetäisyydeltä (sylistä) noissa. Ja montako leffaa sitä kerralla tarvitsee mukaan? 8GB SD-kortit (joka itsellänikin tuon kaverina on, tosin edelleen tyhjänä) maksavat 30e, joten ei ole paha investointi sekään.
Mitä ihmettä, merkittävästi hitaampiahan tuo flashlevyt on.
Joissakin 900-sarjan koneissa on kuulemma tullut myös nopeita flash-levyjä mukana. Eli selkeästi on jonkin tietyn tehtaan/valmistussarjan levyissä vain tuo hitausongelma.
Juu, kyllä tuolla näpiksellä oppi jotenkin kymmensormijärjestelmällä kirjoittamaan. Itse olen vielä suht. suuri kätinen.
Oikean shiftin paikka on kyllä kummallinen, mutta kyllä siihenkin tottui. Se kesti tosin aika pitkään :)
Allekirjoitan tämän. Parin päivän jälkeen kirjoitan tuolla jo ihan yhtä hyvin kuin "tavallisillakin" läppäreillä.
:D Paljon näytät asioista tietävän, et.
Kyllä se aika suuri ero on kun katsoo tuoltakin näytöltä dvd-rippiä verrattuna 720p-materiaaliin
Menihän se taas tietysti monien osalta (yllättäen tällä foorumilla) "minä en tällaista tarvitse, niin eivät muutkaan"- osastolle.
Esimerkiksi viikon työkeikka jossakin, klassikkopelit ja hyvälaatuiset leffat viihdykkeenä osan iltaa, niin helposti nuo sen 50 gigaa tahtoo viedä tilaa.
Tietenkin ulkoista levyä voi pitää aina mukana, mutta miksei sitten isokokoista läppäriäkin samantien. Nuo taas syövät idean koko miniläppäriltä, jonka nimenomaan on monissa tapauksissa tarkoitus vähentää kannettavan tavaran määrää.
Totta, ei hirveästi ole eroja DVD-leffaan normaalilta katseluetäisyydeltä (sylistä) noissa.
DVD-leffat vievät sen saman tilaa kuin ripattu 720p-materiaalikin.. dvd-ripit sitten erikseen ja kyllä niissä huomattavan eron huomaa jo kauempaakin kuin sylistä.
Monille tietenkin riittää tuo heikkolaatuisempi materiaali, mutta en ymmärrä miten se on niin ihmeellistä, jos joku haluaa pitää muutaman leffan keikoilla mukana.
Tietenkin ulkoista levyä voi pitää aina mukana, mutta miksei sitten isokokoista läppäriäkin samantien. Nuo taas syövät idean koko miniläppäriltä, jonka nimenomaan on monissa tapauksissa tarkoitus vähentää kannettavan tavaran määrää.
Esim. WD:n Passport-levyt vievät tilaa alle tavallisen cd-kotelon verran, joten kyllä miniläppäri+sellainen edelleen voittaa kokonsa puolesta tavallisen ison läppärin.
Esim. WD:n Passport-levyt vievät tilaa alle tavallisen cd-kotelon verran, joten kyllä miniläppäri+sellainen edelleen voittaa kokonsa puolesta tavallisen ison läppärin.
Juuri tuossa lainauksessasi tähän vastasin. Sitten kun huomioidaan piuhojen lisääntynyt määrä ja isomman läppärin suurempi näyttö, niin moni taas tässä tapauksessa ottaa mieluummin mukaan sen isomman läppärin...
Juuri tuossa lainauksessasi tähän vastasin. Sitten kun huomioidaan piuhojen lisääntynyt määrä ja isomman läppärin suurempi näyttö, niin moni taas tässä tapauksessa ottaa mieluummin mukaan sen isomman läppärin...
No, ehkä miniläppärien pääasiallinen käyttötarkoitus ei olekaan elokuvakoneena/musiikkijukeboxina toimiminen. Lähinnä mukana kulkevana surffausvälineenä ja opiskeluissa kätevänä muistiinpanovehkeenä nuo on lähinnä tarkoitettu käytettäväksi.
No, ehkä miniläppärien pääasiallinen käyttötarkoitus ei olekaan elokuvakoneena/musiikkijukeboxina toimiminen.
En tällaista väittänytkään. Kyllä kaikki väitökseni noissa viesteissäni lukee. Se nyt vaan on h*lvetin kätevää napata se pelkkä miniläppäri yksinäisten iltojen iloksi reissuun mukaan ilman mitään kikkailuja ;)
Kysyntää on erilaista (siksi niitä eri malleja on markkinoilla ;)).
En tällaista väittänytkään. Kyllä kaikki väitökseni noissa viesteissäni lukee. Se nyt vaan on h*lvetin kätevää napata se pelkkä miniläppäri yksinäisten iltojen iloksi reissuun mukaan ilman mitään kikkailuja ;)
Onhan noita myös malleja isommilla (>100GB) kiintolevyillä varustettuna.
Onhan noita myös malleja isommilla (>100GB) kiintolevyillä varustettuna.
No siitähän tämä keskustelu lähti, kun ihmeteltiin mihin tarvitaan noin paljon tilaa; ja sitten kun kerrottiin, niin ei kelvannut :D Nyt valot päälle.
No siitähän tämä keskustelu lähti, kun ihmeteltiin mihin tarvitaan noin paljon tilaa; ja sitten kun kerrottiin, niin ei kelvannut :D Nyt valot päälle.
Itse en edelleenkään ymmärrä, että tarvitsisi miniläppä