PDA

View Full Version : TeliaSonera tuo iPhonen myyntiin Pohjoismaissa (myös Suomessa) ja Baltiassa

demu
27.05.08, 09:44
TeliaSonera tuo iPhonen myyntiin Pohjoismaissa ja Baltiassa
TeliaSonera on tehnyt Applen kanssa sopimuksen iPhonen tuomisesta Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Suomeen, Liettuaan, Latviaan ja Viroon myöhemmin tänä vuonna.

TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46 (0)8 713 58 30

http://www.teliasonera.fi/press/pressreleases/item.page?prs.itemId=357002

Xaser
27.05.08, 10:59
Oivoi :r Muuten hyvä mutta soneraa en ota.

Siniviiva
27.05.08, 11:54
Lainaus eräästä toisesta ketjusta...
Pitääkö aina ruveta vinkumaan? Ei pahalla, mutta rahalla saa ja hevosella pääsee. Se ketä maksaa näistäkin isoimman summan se myös saane, sikäli mikäli reilu peli. Olkaa nyt edes tyytyväisiä että saatte näitä tänne peräpohjolaan. Ja toiseksi, näitähän myydään ilman kytkyä. Joten MIKÄ ON ONGELMA?

JPW™
27.05.08, 13:17
Ja aivan saletisti tulee olemaan operaattori lukittu.

tahratonteräs
27.05.08, 13:39
Ja aivan saletisti tulee olemaan operaattori lukittu.Ei voi olla kun ei ole 3g-luuri.

espenleka
27.05.08, 13:42
Ei voi olla kun ei ole 3g-luuri.

Olisi nyt sen verran voinut panostaa, että odotellut sitä 3g-luuria...

Derryth
27.05.08, 13:57
Kävisi järkeen, että sieltä nimenomaan tulee sitten se 3g-luuri, että voivat kytkynä myydä, kun ei se edes ole heti tulossa vaan myöhemmin tänä vuonna.

Xaser
27.05.08, 14:06
Lainaus eräästä toisesta ketjusta...

Kalliit liittymät on ongelmani. Mielummin ottaisin vaikka SL:än Totaalin ja siihen tuon.

Celleri
27.05.08, 14:15
Kalliit liittymät on ongelmani. Mielummin ottaisin vaikka SL:än Totaalin ja siihen tuon.
Kytky ja sinne Telen kortti sisään. Siinä sinulle totaali.

Toki voihan se olla, että tuo tulee kovemmalla lukolla kuin muut laitteet, mutta jää nähtäväksi.

SV-3310
27.05.08, 14:25
Pikkujuttu kun ei pörssikurssia nostanut :D

http://www.jakoon.fi/w.php?f=274770484

ropelli
27.05.08, 14:35
Niin tai sitten käyttää unlock ohjelmaa ja käy mikä tahansa kortti.Tosin silloin se ei voi olla kytky kun ei ole 3G

tipi
27.05.08, 14:41
Ei voi olla kun ei ole 3g-luuri.

3G versio tulossa, löisin vetoa että tulevat nimenomaan sitä myymään ja kytkynä

jukra
27.05.08, 15:44
3G versio tulossa, löisin vetoa että tulevat nimenomaan sitä myymään ja kytkynä

Eiköhän.. eikö Applen vaatimus ole kokoajan ollut lukittuna versiona myynti?

Nerokkaasti vähemmän on enemmän eli mitä harvempi sen voi hommata sitä halutumpi tuote on.. menettäisihän nuo Applen kattilat nyt ihan täysin hohtonsa jos jokaisessa supermarketissa niitä kaupiteltaisiin.

Taloussanomatkin asiasta uutisoi:
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2008/05/27/laki-ei-pakota-myymaan-iphonea-ilman-liittymaa/200810552/12

Jupex
27.05.08, 15:56
No kattoo nyt mitä on tulossa, mutta veikkaisin että luuri soneralta halvimmalla kytkyllä --> pwnage / ziPhone / iJailbreak / whateva --> toisen operaattorin kortti sisään siitä se lähtee. Eikös soneralta saa näitä kytkyjä minuuttiveloituksella?

sovelias
27.05.08, 16:00
No kattoo nyt mitä on tulossa, mutta veikkaisin että luuri soneralta halvimmalla kytkyllä --> pwnage / ziPhone / iJailbreak / whateva --> On ilman muuta mielenkiintoista nähdä kuinka pitkään menee että koneet saadaa lukoista auki.
Eikös soneralta saa näitä kytkyjä minuuttiveloituksella?Niin saa nähdä millaisella paketilla myydään, jos sama lokiikka jatkuu kuin ensimmäisellä versiolla niin minimi kk maksut ovat kuitenkin kymppejä.

j4k3
27.05.08, 23:51
Kuka olisi osannut odottaa että iLuurin varmistuminen Suomeen jäisi näin laimeaksi uutiseksi...
Sonera ei kommentoi mitään, Apple ei kommentoi mitään..
Jotenkin tuntuu että hyvinkin moni pettyi kun soppari jäi Soneralle. Kuinka paljon enemmän hypeä olisi ilmassa jos soppari olisi esim. Saunalahdella tai DNA:lla ?

Messenjah
28.05.08, 00:34
Kuka olisi osannut odottaa että iLuurin varmistuminen Suomeen jäisi näin laimeaksi uutiseksi...
Jotenkin tuntuu että hyvinkin moni pettyi kun soppari jäi Soneralle. Kuinka paljon enemmän hypeä olisi ilmassa jos soppari olisi esim. Saunalahdella tai DNA:lla ?

Eiköhän hypetys ala vasta sen jälkeen kun Apple esittelee virallisesti 3G-version iPhonesta, ennen tuota ei TeliaSonera oikein voi kertoa alkavansa myymään laitetta kytkynä koska siihen soveltuvaa laitetta ei virallisesti ole olemassakaan.

olpo
28.05.08, 09:39
Jotenkin tuntuu että hyvinkin moni pettyi kun soppari jäi Soneralle. Kuinka paljon enemmän hypeä olisi ilmassa jos soppari olisi esim. Saunalahdella tai DNA:lla ?Sehän ois hienoa jos olis DNA:lla niin ei tarvis liittymän ominaisuuksia käyttää koko Suomessa.. :D Ja kyllä firmalla joka sen ottaa haltuunsa pitää olla rahaa ja valtaa takana..

ajantawarat
28.05.08, 13:12

Vaikka oma operaattorini tarjoaisi sen ilmaiseksi käyttöön jättäisin väliin. 2kpl ollut ,muutaman päivän molemmat. On muitakin tuttujani hylännyt laitteen sen "ominaisuuksien" vuoksi. Sillähän sitä yritetään pitää ylivertaisena kun hoidetaan myynti ettei sitä vapaasti ole saatavana.

Jupex
28.05.08, 13:54
Mikä iphonessa on sellaista, että se niin surkea on. Tietenkään nykyinen laite ei ole täydellinen, mutta aivan riittävä peruskäyttöön.

sovelias
28.05.08, 14:04
Mikä iphonessa on sellaista, että se niin surkea on. Tietenkään nykyinen laite ei ole täydellinen, mutta aivan riittävä peruskäyttöön.Jatko Apple Iphone ketjuun (http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?p=675379#post675379)

jake79
28.05.08, 21:54
Ja kyllä firmalla joka sen ottaa haltuunsa pitää olla rahaa ja valtaa takana..

mitä tällä tarkoitat? et muillako op:lla ei oo varaa myydä ko. luuria vai mitä meinaat? valtaa, mitä valtaa soneralla on mitä ei muilla?

Siniviiva
28.05.08, 21:58
mitä tällä tarkoitat? et muillako op:lla ei oo varaa myydä ko. luuria vai mitä meinaat? valtaa, mitä valtaa soneralla on mitä ei muilla?
Yksi pikku juttu liittyen markkinoinnin vaikuttavuuteen: mitä muita valtioita kuin Suomen muut operaattorit pystyisivät tuomaan neuvottelupöytään kun puhutaan tuotteen markkinoinnista? Vrt nyt julkistetun sopimuksen lista eri maista....

Qwertyi
29.05.08, 00:38
Vrt nyt julkistetun sopimuksen lista eri maista....

Ehdotuksia on tehty mutta Apple ei ole vielä mitään vahvistanut mihinkään suuntaan. Näin ainakin Kauppalehden uutisointi sanoi.

sovelias
29.05.08, 06:37
Ehdotuksia on tehty mutta Apple ei ole vielä mitään vahvistanut mihinkään suuntaan. Näin ainakin Kauppalehden uutisointi sanoi.Mitä uutista tarkoitat?

jukra
10.06.08, 17:59
Kerätääs tähän nyt hiukan päivän tapahtumia.

Apple julkaisi 3G+GPS version iPhonestaan(http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/14403.cfm), täten myös Sonera voi laitetta suomessa myydä(kytkynä).

Suomeen laite tulee 11.heinäkuuta alkaen, Sonera on jo avannut listan nettiin jonka avulla voi ilmoittautua jonoon (http://www.sonera.fi/iphone).
Hinnaksi jenkeissä tulee ilmeisesti $199+kk-maksut puhe+muista paketeista.
O2 on julkaissut ensimmäisen eurohinnan €125 + 40e/kk(sis. puhetta ja dataa, http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1376398&s=r). Voisi olettaa että samalla tasolla mennään TS:n hinnoittelussa.. varsinkin kun tänään on kerrottu että suomessa on lähes euroopan edullisimmat puhelut.

apache
10.06.08, 19:45
Yes, Go Sonera GO :) Vois ostaa kunhan tulee myyntiin!

Siniviiva
10.06.08, 20:10
Vois ostaa kunhan tulee myyntiin!
Kyllä, kunhan laittavat wanhoille asiakkaille omat myyntiehdot, siis ilman uutta liittymää, niitä on jo kotitarpeiksi. Ehdotapa siellä Helsingin reissullasi, että tuo olis kova sana Etu-ohjelmaan...

jake79
10.06.08, 20:12
Hinnaksi jenkeissä tulee ilmeisesti $199+kk-maksut puhe+muista paketeista.
O2 on julkaissut ensimmäisen eurohinnan €125 + 40e/kk(sis. puhetta

saiskohan tuonkin tilattua sit jostaki ilman op:ta? kun tuo 199$ on vissiin jotain 130e niin ei olis paha hinta leikkikalulle :)

apache
10.06.08, 20:14
Kyllä, kunhan laittavat wanhoille asiakkaille omat myyntiehdot, siis ilman uutta liittymää, niitä on jo kotitarpeiksi.

No mutta ainahan vanhaan liittymään voi ottaa kytkyn, tai jos niissä on jo kytkyt niin vaihtaa uudet tilalle :)

Siniviiva
10.06.08, 20:47
No mutta ainahan vanhaan liittymään voi ottaa kytkyn, tai jos niissä on jo kytkyt niin vaihtaa uudet tilalle :)Ei ole tarvinnut luureja osamaksulla ennenkään ostaa ja toivoisin, ettei tuollaisia ehtoja jollekin uutukaiselle edelleenkään aseteta. Muutoin saa jäädä hyllylle...

Juzt
10.06.08, 23:28
saiskohan tuonkin tilattua sit jostaki ilman op:ta? kun tuo 199$ on vissiin jotain 130e niin ei olis paha hinta leikkikalulle :)
Ei varmasti saa ilman sopparia ainakaan 130€.

ogrexa
11.06.08, 09:51
Toivottavasti iPhone myötä tulee suomen markkinoille ns. MultiOperatorSim.

Simmi joka toimii kaikkien operaattoreiden verkossa suomessa kalliimmalla taksalla tietty.

"MultiOperatorSim for iPhone only" jhuva business idea :)

Xaser
12.06.08, 21:55
http://www.sonera.fi/ylihintainenPaskaluuri

:D

Nomadic
12.06.08, 22:45
http://www.sonera.fi/ylihintainenPaskaluuri

:D

Kannattaa pitää tuollaista systeemiä, missä voi kirjoittaa mitä vaan URLin perään ja aina tulee etusivu:)

adapter-
27.06.08, 12:35
Hinnasto:

http://www.sonera.fi/Puhelin%20ja%20liittym%E4/Hinnat

jk
27.06.08, 13:22
Hinnasto:

Pystyykö paketteja muokkaamaan esim. datapakettia isommaksi vai pitääkö räätälöidä koko paska ja ostaa luuri suoraan omaksi?.

LateX
27.06.08, 14:05
Hinnasto:

"Puhelun aloitusmaksu 0,049 € 0,49 € 0,49 € 0,49 €" ;-)

mjk
27.06.08, 14:15
Hinnasto:

Iphone maksaa siis Suomessa 429 euroa plus 24 x 1,99 euroa = 476,76 euroa (8 gigan malli).

(ja 566,76 euroa 16 gigan malli).

Eli IPhone ei ole hirveän kallis Suomessa kun sen hakee Soneralta, ottaa siihen halvimman minun Sonera 24kk orjasopimuksen (1,99 euroa /kk) ja avaa sen jälkeen ostamansa puhelimen operaattorilukituksen ilmaisella ZiPhone-sovelluksella.

Tämän jälkeen IPhone voi käyttää normaalisi millä tahansa sim-kortilla eikä tarvi Soneran liittymien sikamaisiin rosvoushintoihin tyytyä.

sovelias
27.06.08, 17:48
ja avaa sen jälkeen ostamansa puhelimen operaattorilukituksen ilmaisella ZiPhone-sovelluksella.Tieto, arvaus, vai toive?
Jos tieto, niin mihin tieto perustuu ja onko saatavailla tähän luuriin jo, jos ei niin onko aikatauluarvioita?

Sinänsä ihan kohtuuhintainen laite syntyisi.

mk123
27.06.08, 18:06
Eli IPhone ei ole hirveän kallis Suomessa kun sen hakee Soneralta, ottaa siihen halvimman minun Sonera 24kk orjasopimuksen (1,99 euroa /kk) ja avaa sen jälkeen ostamansa puhelimen operaattorilukituksen ilmaisella ZiPhone-sovelluksella.

Tämän jälkeen IPhone voi käyttää normaalisi millä tahansa sim-kortilla eikä tarvi Soneran liittymien sikamaisiin rosvoushintoihin tyytyä.

Pitää tietysti muistaa, että tuon 24kk:tta on sitten oltava varovainen Applelta tulevien päivitysten suhteen (ml. iTunes) ettei tule vahingossa päivitettyä/lukittua puhelinta ennenkuin uusikin ohjelmisto on murrettu. Ja aina on olemassa riski, että tuona aikana Apple tukkii tuon avausmahdollisuuden. Ja lisäksi pitää hyväksyä, että toisinaan nuo avausohjelmat aiheuttavat joitain "pieniä" ongelmia.

Esimerkkejä, taisi olla 1.1.3 jonka avaamiseen kului hiukan enemmänkin aikaa kuin 1 viikko ja tuon jälkeen porukalla oli aika paljon ongelmia mm. saada WiFi toimimaan. Harrastushenkisyyttä homma vaatii paitsi jos päättää sitten olla päivittämättä puhelinta oston jälkeen.

Jos hyväksyy nuo reunaehdot niin ei ole huono ratkaisu.

sovelias
27.06.08, 20:02
Jatko Iphone 3G ketjusta
Suomen "kädenvääntö" lienee ollut se, että Minun Sonera -liittymät saatiin mukaan vaihtoehtoihin. Mutta periksi on annettu siinä että itse luuria ei enää tuossa vaiheessa subventoida mitenkään mutta 24kk pallo laitetaan jalkaan..Moni pelkäsi että laitettai ei saisi kuin harvalla paketilla, joten tuo oli ihan positiivenen juttu, jolla siis asiakas voi väkästellä pakettinsa normaali pakettihinnoilla, ja itse laitekin kohtuu rahaan, tosin kertamaksuna.

Soneran iPhone -hinnoittelu kertoo lähinnä sen, että Soneran matkapuhelintoimintojen veto on siirtynyt Suomesta Ruotsiin...
Soneran Ruotsivetoisuus on ollut aika pitkään näkyvää.

Matta
28.06.08, 11:10
Jos nyt verrataan 16GB iPhonen hintoja Large-paketilla ja Minun Soneran Data Kuukausi-palvelulla:

Large-paketti
kokonaishinta: 85e + 24 x 89,99e/kk = 2244,76e
liittymähinta: 1725,76e (71,91e/kk)

Minun Sonera + 1000 min&txt + Data Kuukausi
kokonaishinta: 519e + 24 x 65,70e/kk = 2095,80e
liittymähinta: 24 x (38,90/kk + 11,90/kk + 14,90e/kk) = 1576,80e (65,70e/kk)

Eli Minun Soneran kanssa tuo on n. 100e edullisempia ja siinä on mukana Data Kuukausi, eli ei tarvitse murehtia per-mega veloituksesta. Lisäksi voi valita itselleen paremmin sopivan minuutti+tekstari-paketin, esim. vähän konservatiivisemmin:

Minun Sonera + 350min + 150txt + Data Kuukausi
kokonaishinta: 519e + 24 x 39,90e/kk = 1462,20e
liittymähinta: 24 x (19,90/kk + 4,50/kk + 14,90e/kk) = 943,20e (39,30e/kk)

Mielestäni tuo Minun Sonera-vaihtoehdon mukanaolo on selkeästi positiivista, ja todennäköisesti edukkaampi vaihtoehto mitä monen muun maan iPhone-kytkyt.

Matta

Minun Sonera-pakettihinnat interpoloitu lähimmistä pakettihinnoista

Sammy81
28.06.08, 12:47
Jos nyt verrataan 16GB iPhonen hintoja Large-paketilla ja Minun Soneran Data Kuukausi-palvelulla:

Large-paketti

kokonaishinta: 519e + 24 x 67,69e/kk = 2143,56e
liittymähinta: 24 x (1,99e/kk + 38,90/kk + 11,90/kk + 14,90e/kk) = 1624,56e (67,69e/kk)

Eli Minun Soneran kanssa tuo on n. 100e edullisempia ja siinä on mukana Data Kuukausi, eli ei tarvitse murehtia per-mega veloituksesta. Lisäksi voi valita itselleen paremmin sopivan minuutti+tekstari-paketin, esim. vähän konservatiivisemmin:

kokonaishinta: 519e + 24 x 41,29e/kk = 1509,96e
liittymähinta: 24 x (1,99e/kk + 19,90/kk + 4,50/kk + 14,90e/kk) = 990,96e (41,29e/kk)

Mielestäni tuo Minun Sonera-vaihtoehdon mukanaolo on selkeästi positiivista, ja todennäköisesti edukkaampi vaihtoehto mitä monen muun maan iPhone-kytkyt.

Matta

Minun Sonera-pakettihinnat interpoloitu lähimmistä pakettihinnoista

Tuota 1,99 €/kk ei mene, kun on puhepaketti, joten -47,76 €/pakettilaskelmasi.

mjk
28.06.08, 15:10

Large-paketti

kokonaishinta: 519e + 24 x 67,69e/kk = 2143,56e
liittymähinta: 24 x (1,99e/kk + 38,90/kk + 11,90/kk + 14,90e/kk) = 1624,56e (67,69e/kk)

kokonaishinta: 519e + 24 x 41,29e/kk = 1509,96e
liittymähinta: 24 x (1,99e/kk + 19,90/kk + 4,50/kk + 14,90e/kk) = 990,96e (41,29e/kk)

Ihanan kallista.

IPhone maksaisi siis kertamaksulla ja kahden vuoden 1,99 €/kk hinnalla 476,76 euroa (8 gigan malli). Samaan hintaan saa operaattorilukon väännettyä auki Ziphonella.

Large paketilla siis 1000 minuuttia puhetta ja 1000 tekstiviestiä kuussa maksavat 90 euroa kuukaudessa. Päälle sitten data kuukausi maksu 15 euroa. Eli kuussa kustannukset ovat 105 euroa.

Kilpailevilta operaattoreilta 50 eurolla kuussa saa 3000 minuuttia puhetta, 3000 tekstaria ja datasiirron.

Mikäli iPhonen ostaa Soneralta, vääntää lukituksen auki ja liittymän ottaa kilpailijalta, niin hintaa tulee jyvitettynä kahdelle vuodelle 70 euroa kuussa (sis. puhelin, puhelut kotimaassa ja datasiirron). Soneralla vastaava hinta on kolme kertaa pienemmällä puhemäärällä on siis 105 euroa kuussa ja kahden vuoden aikana siitä Soneran liittymän pitämisestä saa maksaa siis 840 euroa ylimääräistä.

Itsestä tuntuu hullulta miksi kukaan maksaisi tuollaista ylihintaa liittymästään Soneralle. Toisaalta kyllähän niitä pöpejä maailmaan mahtuu jotka soittelevat niihin Ring-A-Ling "tv-visailuihin", pelaavat virtuaalista "rantalentistä" tv:ssä tai tilaavat yhden soittoäänen puhelimeensa ja liittyvät samalla "idiootti-kerhoon" jonka jäsenyydestä maksavat sitten 2,80 euroa viikossa eli sataviisikymmentä euroa vuodessa.

Iphone voi olla ihan hyvä puhelin, mutta mikäli se profiloituu Suomessa lähinnä Soneran asiakkaiden puhelimeksi, niin itsestä kyllä voi silloin tuntua kiusalliselta soitella iPhonella, sillä kaikki ajattelevat, että taitaa olla joku idiootti tuokin kun "Soneran puhelimella" ja liittymällä näyttää soittelevan vaikka käytössä oliskin joku järkevämpi liittymä.

Xaser
28.06.08, 15:32
Mites tuo hinta ny menee...

24kk 1,99€/kk ja paljon puhelimesta kuukaudessa vai pitääkö nakkasta suoraan Eeroja pöytään.

jaska915
28.06.08, 15:33
"Minun Sonera

Palveluista riippuva kk-maksu
+ 429 €/8 GB tai 519 €/16 GB"

Eikö tuo nyt ole aika selvä?

sovelias
28.06.08, 15:51
Samaan hintaan saa operaattorilukon väännettyä auki Ziphonella.

Toistamiseen tuosta kirjoitat, kysin aijemmin

ja avaa sen jälkeen ostamansa puhelimen operaattorilukituksen ilmaisella ZiPhone-sovelluksella.Tieto, arvaus, vai toive?
Jos tieto, niin mihin tieto perustuu ja onko saatavailla tähän luuriin jo, jos ei niin onko aikatauluarvioita?
Onko lähdettä?

mjk
28.06.08, 16:09
Toistamiseen tuosta kirjoitat, kysin aijemmin

Lähde:

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=34365 --> ks. keskustelut sivun lopusta.

" 27.6.2008
klo 14:29
Re: Iphone vaatii Soneran 24 kk sopimuksen
Tero Lehto
Jouduin korjaamaan juttua. Sain Sonerasta ensin sellaista tietoa, että laite on lukittu tiettyyn sim-korttiin.

Palasin asiaan uudelleen, kun alkoi epäilyttää lisää. Nyt kuulin, että Iphone on siis operaattorilukittu, ei sim-lukittu.

Eli jos hommaa Minun Sonera -liittymän (alkaen 1,99e/kk), voi silti laittaa Iphoneen Soneran työsuhdeliittymänsä.

Tero Lehto
toimittaja
tietokone-lehti "

sovelias
28.06.08, 16:19
Lähde:
<clip>
Palasin asiaan uudelleen, kun alkoi epäilyttää lisää. Nyt kuulin, että Iphone on siis operaattorilukittu, ei sim-lukittu.

Eli jos hommaa Minun Sonera -liittymän (alkaen 1,99e/kk), voi silti laittaa Iphoneen Soneran työsuhdeliittymänsä.
Linkissä ei mainita Ziphonea, eikä lukon murtamista.
Tuon mukaan siis operaattorilukittu, eli muiden operaattorin kortit ei toimisi ilman murtamista ( tosin teksti antaa ymmärtää että TeleFinlandin kortit toimii (en tiedä)).

Xaser
28.06.08, 16:26
"Minun Sonera

Palveluista riippuva kk-maksu
+ 429 €/8 GB tai 519 €/16 GB"

Eikö tuo nyt ole aika selvä?

Voi helvetti mitkä hinnat, juu u. Kyllä N82 on ja pysyy noilla hinnoilla.

mjk
28.06.08, 16:36
Tuon mukaan siis operaattorilukittu, eli muiden operaattorin kortit ei toimisi ilman murtamista ( tosin teksti antaa ymmärtää että TeleFinlandin kortit toimii (en tiedä)).

Kaikki maailman tähän asti myydyt operaattorilukitut iPhonet saa auki Ziphone:lla. Paskat ne Applella alkavat jotain Suomen tai Skandinavian pieniä markkinoita varten suunnittelemaan jotoin omaa IPhone++ puhelinmallia johon Ziphone ei pure.

Tietenkin osa palstan Sonera-hörhöistä uskoo tai uskottelee itselleen ja muille, että Apple tekisi ihan omat spesiaalimallinsa Soneralle jotka ovat hienompia kuin muihin maihin menevät mallit, mutta totuus on sellainen, että tänne Soneran hallitsemaan periferiaan (lue Suomeen) Applen puhelimetkin tulevat myyntiin pari vuotta tärkeämpien markkinoiden jälkeen siinä vaiheessa kun vanhentuneet mallit pitää dumpata tärkeiden maiden markkinoilta kehitysmaiden markkinoille uutuusmallien tieltä.

Matta
28.06.08, 16:49

Nopean googlailun perusteella ZiPhonen kehittäjä väittää sen toimivan jossain 3G iPhonen beta-versiossa (tieto oli päivätty 12.6). Sitä tuleeko tuo olemaan sama kuin julkaistava versio ei varmaan tiedä kukaan (ainakaan täällä). Käytännössähän tuo on kissa-hiiri-leikkiä, jossa käyttäjältä vaaditaan tiettyä tarkkaavaisuutta onko hänen kaupasta saamansa laitteen softaversio jo murrettu. Esimerkiksi alkuperäisen Xboxin hakkerointiin oli omat sivustonsa, josta sai tarkistaa laatikon sarjanumerosto softaversion, jotta tiesi toimiiko murrot.

jontteri
28.06.08, 16:52
Ihanan kallista.

IPhone maksaisi siis kertamaksulla ja kahden vuoden 1,99 €/kk hinnalla 476,76 euroa (8 gigan malli). Samaan hintaan saa operaattorilukon väännettyä auki Ziphonella.

Large paketilla siis 1000 minuuttia puhetta ja 1000 tekstiviestiä kuussa maksavat 90 euroa kuukaudessa. Päälle sitten data kuukausi maksu 15 euroa. Eli kuussa kustannukset ovat 105 euroa.

Kilpailevilta operaattoreilta 50 eurolla kuussa saa 3000 minuuttia puhetta, 3000 tekstaria ja datasiirron.

Mikäli iPhonen ostaa Soneralta, vääntää lukituksen auki ja liittymän ottaa kilpailijalta, niin hintaa tulee jyvitettynä kahdelle vuodelle 70 euroa kuussa (sis. puhelin, puhelut kotimaassa ja datasiirron). Soneralla vastaava hinta on kolme kertaa pienemmällä puhemäärällä on siis 105 euroa kuussa ja kahden vuoden aikana siitä Soneran liittymän pitämisestä saa maksaa siis 840 euroa ylimääräistä.

Itsestä tuntuu hullulta miksi kukaan maksaisi tuollaista ylihintaa liittymästään Soneralle. Toisaalta kyllähän niitä pöpejä maailmaan mahtuu jotka soittelevat niihin Ring-A-Ling "tv-visailuihin", pelaavat virtuaalista "rantalentistä" tv:ssä tai tilaavat yhden soittoäänen puhelimeensa ja liittyvät samalla "idiootti-kerhoon" jonka jäsenyydestä maksavat sitten 2,80 euroa viikossa eli sataviisikymmentä euroa vuodessa.

Iphone voi olla ihan hyvä puhelin, mutta mikäli se profiloituu Suomessa lähinnä Soneran asiakkaiden puhelimeksi, niin itsestä kyllä voi silloin tuntua kiusalliselta soitella iPhonella, sillä kaikki ajattelevat, että taitaa olla joku idiootti tuokin kun "Soneran puhelimella" ja liittymällä näyttää soittelevan vaikka käytössä oliskin joku järkevämpi liittymä.

Ajattelen lähes samoin. Soneraan en itse ole koskenut sen jälkeen kun yrittivät pissittää 154 eur datamaksuissa..

mk123
28.06.08, 16:54
Kaikki maailman tähän asti myydyt operaattorilukitut iPhonet saa auki Ziphone:lla. Paskat ne Applella alkavat jotain Suomen tai Skandinavian pieniä markkinoita varten suunnittelemaan jotoin omaa IPhone++ puhelinmallia johon Ziphone ei pure.

Kai tuossa se huoli on lähinnä se, että kun maailmassa ei ole vielä myyty yhtään iPhone 3G:tä niin ei tiedetä pureeko siihen varmasti Ziphone vai onko siellä jotain uutta tehty. Se, että beta-versiot avautuvat on tietenkin lupaavaa mutta jossain siihenkin oli jo kommentoitu, että mistäs sitäkään tietää ennenkuin näkee sen lopullisen 2.0 softan siinä lopullisessa iPhone 3G raudassa.

Tietenkin osa palstan Sonera-hörhöistä uskoo tai uskottelee itselleen ja muille, että Apple tekisi ihan omat spesiaalimallinsa Soneralle jotka ovat hienompia kuin muihin maihin menevät mallit, mutta totuus on sellainen, että tänne Soneran hallitsemaan periferiaan (lue Suomeen) Applen puhelimetkin tulevat myyntiin pari vuotta tärkeämpien markkinoiden jälkeen siinä vaiheessa kun vanhentuneet mallit pitää dumpata tärkeiden maiden markkinoilta kehitysmaiden markkinoille uutuusmallien tieltä.

Ei varmasti tee spesiaalimallia Soneralle mutta loppua en oikein ymmärtänyt. iPhone 3G ei ole vielä toimituksissa missään maailmassa ja tulee Suomeen samaan aikaan kuin muualle maailmaan, joten siis miten me nyt saadaan vanhentunut malli?

sovelias
28.06.08, 16:56
Kaikki maailman tähän asti myydyt operaattorilukitut iPhonet saa auki Ziphone:lla.OK, eli ei käsitystä miten iPhone 3G.
Paskat ne Applella alkavat jotain Suomen tai Skandinavian pieniä markkinoita varten suunnittelemaan jotoin omaa IPhone++ puhelinmallia johon Ziphone ei pure.Apple julkisti kesäkuun alussa iPhone 3G:n joka tulee mailmanlaajuisesti myyntiin, myös pohjoismaihin.

Tietenkin osa palstan Sonera-hörhöistä uskoo tai uskottelee itselleen ja muille, Muutaman päivän välein joku ottaa esille kuinka helppoa tulevan luurin murtaminen on, jopa nyky välineillä, mutta täysin ilman Faktaa. Siksi lukijan on vaikea uskoa kirjoittajaa ilman perusteluita.

Ei olisi yllätys jos myös iPhone 3G saadaan murrettua, mutta koska, jotkut toivoo (arvioi) että muutaman kuukauden päästä siinä onnistuttaisiin.

adapter-
28.06.08, 21:38

Lukon purkaminen mitätöi automaattisesti laitteen takuun. Lisäksi lukkojen purkubuumin rantautumiseen suomeen on myökin varauduttu ja tarvittaessa aloitetaan järeämmät vastatoimet näitä kriminaaleja vastaan.

Operaattori voi havaita lukon purun --> imei laitetaan bloggiin eikä sitä voi käyttää verkossa.

Sim-lukon purkaminen iPhonesta on ankarasti kielletty.

puh
28.06.08, 21:50
Operaattori voi havaita lukon purun --> imei laitetaan bloggiin eikä sitä voi käyttää verkossa.Höpö höpö, eikä kilpailevaa operaattoria voisi vähempää kiinnostaa mistä asiakkaan iphone on saatu kunhan se ei ole varastettu.

sovelias
28.06.08, 21:58
Sim-lukon purkaminen iPhonesta on ankarasti kielletty.Mitä tuolla tarkoitat?
Operaattori voi kiellon sopimukseen pistää, jos sitä rikkoo niin kai lähinnä sopimusrikkomus.

kimmo
28.06.08, 23:54
Ihanan kallista.
476,76 euroa (8 gigan malli). Samaan hintaan saa operaattorilukon väännettyä auki Ziphonella.

Onko sulla siis joku kaveri joka vääntää auki tämän lukon 476,76 eurolla ja kuuluuko puhelin samaan hintaan?
[/QUOTE]

ajs
29.06.08, 00:18
...tarvittaessa aloitetaan järeämmät vastatoimet näitä kriminaaleja vastaan.

Operaattori voi havaita lukon purun --> imei laitetaan bloggiin eikä sitä voi käyttää verkossa.

Sim-lukon purkaminen iPhonesta on ankarasti kielletty.

1. Tarkoitatko nyt että a) suomessa on laki jolla unlockaus on kriminalisoitu, vai että b) jokainen joka on unlockannut iPhonensa on kriminaali..?

2. Kuka tai mikä on kieltänyt ankarasti SIM-lukon purkamisen, ja mikä siitä on sanktio?

Varmaan se tällä foorumillakin vielä kielletään Soneran iPhonejen unlockauksesta keskustelukin, etenkin jos se on joidenkin mielestä kriminalisoitu (kts. kohta 1 a) ?). Kieltäähän esim. lex karpelakin järjestäytyneen keskustelun kopiosuojauksen purkamisesta.

kimmo
29.06.08, 00:39
2. Kuka tai mikä on kieltänyt ankarasti SIM-lukon purkamisen, ja mikä siitä on sanktio?

Sopimus sinun ja operaattorisi välillä.

Jaksa niitä kaivaa..sama mikä kytkykuurien kyseessä ollut jo pari vuotta. Operaattori varaa itselleen mahdollisuuden blokata päätelaitteen verkosta.

Qwertyi
29.06.08, 04:40

Sonera kieltää tuon sopimusehdoissaan. Sanktioita ei kytkypuhelimien puruista ole vielä tullut mutta ennakkotapausta odotetaan.

Varmaan se tällä foorumillakin vielä kielletään Soneran iPhonejen unlockauksesta keskustelukin

Itse kieltäisin kaiken kytkyluurien lukituksen poistoon viittaavat viestit sillä silloin rikotaan sopimusehtoja. Myös jokainen joka netistä lukee ohjeita ei ymmärrä että valmistajan takuu raukeaa kun luuria muokataan. Voisi tämän foran pitää puhtaana näistä purkuohjeista.

Hartsa
29.06.08, 06:56
Sonera kieltää tuon sopimusehdoissaan. Sanktioita ei kytkypuhelimien puruista ole vielä tullut mutta ennakkotapausta odotetaan.
Soneran sopimusehdot, mm.:
7. Sim-lukitus
Matkapuhelin, jonka asiakas hankkii Liittymäsopimuksen teon yhteydessä on sim-lukittu. Matkapuhelimen sim-lukitus tarkoittaa sitä, että matkapuhelin toimii ainoastaan Minun Sonera-liittymillä, jotka on hankittu kytkykaupalla 3G-matkapuhelimen kanssa. ...

Asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa sim-lukitusta matkapuhelimesta ilman Soneran luovuttamaa purkuun tarvittavaa koodia. Mikäli asiakas vastoin edellä mainittua purkaa sim-lukituksen tai yrittää purkaa sen, asiakas vastaa kaikista aiheutuvista vahingoista ja Soneralla on oikeus estää puhelimen käyttö.

Se, että hyväksyykö muut operaattorit sim-lukosta murretun puhelimen verkossaan, on kiinni operaattoreiden välisistä sopimuksista. Teknisesti blokkaus on helppo juttu.

Miten jotkut kuvittelevat omaavansa jonkun erikoisoikeuden olla noudattamatta niitä sopimuksia, jotka he itse omissa nimissään ovat allekirjoittaneet? Kuinkahan monta kertaa tuollainen käy ennenkuin jonakin päivänä ei sopimuksen teko enää onnistukaan? Yrityksillä kun on myös mahdollisuus/oikeus valita asiakkaansa ja jos jonkun kanssa on ollut sopimusrikkomuksia, niin uusia sopimuksia ei ole pakko tehdä. Niin tämä maailma makaa...

ajs
29.06.08, 08:24
Sopimus sinun ja operaattorisi välillä.

Jaksa niitä kaivaa..sama mikä kytkykuurien kyseessä ollut jo pari vuotta. Operaattori varaa itselleen mahdollisuuden blokata päätelaitteen verkosta.

Niinpä, tätä juuri hain. Tiedän toki että se kielletään sopimuksessa, mutta kun samassa viestissä puhutaan "näistä kriminaaleista" ja "ankarasti" kuin se olisi rikollista ja lailla kiellettyä. Tuo tietääkseni ei pidä paikkaansa. On aivan eri asia rikkoa jotain kohtaa sopimuksesta kuin rikkoa lakia.

espenleka
29.06.08, 09:35
On aivan eri asia rikkoa jotain kohtaa sopimuksesta kuin rikkoa lakia.

Kyllä Suomen laki tuntee myös sopimusrikokset, eli lakia rikot jos rikot sopimusehtoja vastakkaisen tahon kanssa solmimasi sopimuksen osalta.

Matta
29.06.08, 10:09
Heh, taitaa mennä murrettujen puhelinten blokkaaminen mynnä samaan kategoriaan kuin Saunalahti metsästäisi ei-henkilökohtaisessa käytössä olevia Multi-SIM:jä :) Eli ei taida sellaista salapoliisiosastoa keltään löytyä, joka lähtee sadoista tuhansista käyttäjistä sopimusrikkojia metsästämään. Takuun menettäminen sen sijaan on ihan konkreettinen juttu (etenkin kun huoltopisteet taitaa olla vähissä). Ja itse laskisin miinukseksi, ettei iTunesia uskalla käyttää päivitysten pelossa (mielestäni yksi iPhonen "kilpailuetuja").

ajs
29.06.08, 10:12
Tuollaiseen ennakkotapaukseen olisi mielenkiintoista tutustua. Kysymys on kuitenkin "vain" sopimuksen rikkomisesta, ei rikoksesta (ennen oikeuden päätöstä), joten asian oikeuten meneminen on toisesta sopimusosapuolesta kiinni. Mikäli uuden iPhonen unlockaus on yhtä helppoa kuin vanhan, voi tuo tilanne varmaankin tulla ennenpitkää eteen. Nykyisten yleisimpien lukittujen eli S60-puhelimien unlockaus ei ole ollut niin helppoa, että sitä olisi ainakaan yleisesti harrastettu. Oikeuden/oikeusasteiden päätökset sitten kyllä riippuvat monesta muustakin asiasta kuin pelkästä nimestä sopimuspaperissa. Asiat eivä ole suomalaisessakaan oikeuskäytännössä niin mustavalkoisia. Hyvin useinhan esim. Hovioikeuden päätös on ollut täysin päinvastainen verrattuna käräjäoikeuden päätökseen. Oikeudessa varmasti punnitaan onko esim. tehty sopimus kuluttajalle kohtuullinen, onko lukituksen purkamisesta syntynyt todellista vahinkoa (kun kuitenkin kytkysopimuksissa sitoudutaan myös liittymään ja sen kustannuksiin määräajaksi). Laitteen omistusoikeushan siirtyy sopimushetkellä asiakkaalle, ja hänellä on taas oikeus tehdä laitteellaan mitä haluaa (se että se sopimuksessa kielletään, on toinen juttu. yksilön oikeus omaan omaisuuteensa on kuitenkin olemassa, sopimuksista huolimatta vrt. kohtuullinen sopimus) jne.. vaikuttavia seikkoja on monta, enkä kyllä pidättelisi henkeäni operaattorille myönteisen tuomion puolesta.. Tuon aika näyttää, ennenkö sitä ennakkopäätöstä on, voimme vain arvailla.. puolesta ja vastaan :)

Itse kieltäisin kaiken kytkyluurien lukituksen poistoon viittaavat viestit sillä silloin rikotaan sopimusehtoja. Myös jokainen joka netistä lukee ohjeita ei ymmärrä että valmistajan takuu raukeaa kun luuria muokataan. Voisi tämän foran pitää puhtaana näistä purkuohjeista.

Tuskin asiasta keskusteleminen rikkoo mitään sopimusehtoja. Etenkään kun ko. asia ei vielä toistaiseksi ole kriminalisoitua. Saahan rattijuoppoudestakin puhua, ilman että siinä syyllistytään mihinkään. On toki asioita joista keskusteleminenkin on laissa kiellettyä, mutta tämä ei ole yksi niistä. Tuo lex karpela on hieman toinen juttu. Siinä kuitenkin se keskustelukin kiellettiin laissa, mutta sekin on jo ennakkotapausta hakemassa oikeusasteissa. Eri asia sitten taas on mitä foorumin omistaja asian linjaa..

Ja mitä takuuseen tulee, voihan sen lukituksen poistaa nyt jo koskematta puhelimen rautaan tai softaan. Toimiihan nuo maailmalla myytävät X-Simmit ym. vaikkapa Nokian S60-puhelimien kanssa. Tällöin tuon takuun raukeaminen onkin hieman vaikeampaa osoittaa..

Soneran sopimusehdot, mm.:
7. Sim-lukitus
Matkapuhelin, jonka asiakas hankkii Liittymäsopimuksen teon yhteydessä on sim-lukittu. Matkapuhelimen sim-lukitus tarkoittaa sitä, että matkapuhelin toimii ainoastaan Minun Sonera-liittymillä, jotka on hankittu kytkykaupalla 3G-matkapuhelimen kanssa. ...

Asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa sim-lukitusta matkapuhelimesta ilman Soneran luovuttamaa purkuun tarvittavaa koodia. Mikäli asiakas vastoin edellä mainittua purkaa sim-lukituksen tai yrittää purkaa sen, asiakas vastaa kaikista aiheutuvista vahingoista ja Soneralla on oikeus estää puhelimen käyttö.

Se, että hyväksyykö muut operaattorit sim-lukosta murretun puhelimen verkossaan, on kiinni operaattoreiden välisistä sopimuksista. Teknisesti blokkaus on helppo juttu.

Operaattori voi toki halututessaan estää avatun puhelimen käytön verkossaan, ja jopa naapurioperaattoreiden verkossa jos heillä yhteistyösopimukset asiasta on. En kuitenkaan keksi miksi he sen tekisivät, etenkin omassa verkossaan.. Eiväthän ne tuottoa näillä puhelimilla tee vaan niillä määräaikaisilla liittymäsopimuksilla. Ei liene operaattorin intressi tappaa lypsävää lehmää. Kaiken järjen mukaanhan näitä SIM-lukosta avattuja puhelimia käytettäisiin juuri "ei-kytky"-liittymien kanssa, siis sen jo olemassaolevan ja tuottavan kytkyliittymän lisäksi. Eli tällöin operaattorille tulee tuottoa kahdesta liittymästä. Mikäli puhelinta käytetään vieraan operaattorin liittymällä, on tilanne tietysti toinen, mutta en siltikään jaksa uskoa että puhelin suljettaisiin verkosta. Toki mahdollista se on.

Miten jotkut kuvittelevat omaavansa jonkun erikoisoikeuden olla noudattamatta niitä sopimuksia, jotka he itse omissa nimissään ovat allekirjoittaneet? Kuinkahan monta kertaa tuollainen käy ennenkuin jonakin päivänä ei sopimuksen teko enää onnistukaan? Yrityksillä kun on myös mahdollisuus/oikeus valita asiakkaansa ja jos jonkun kanssa on ollut sopimusrikkomuksia, niin uusia sopimuksia ei ole pakko tehdä. Niin tämä maailma makaa...

Tuskin tässä nyt kuitenkaan on kysymys mistään erikoisoikeuden omaamisesta, turhaa dramatisoida asiaa liikaa. Tuskin sinäkään kuvittelet omaavasi mitään erikoisoikeutta jos ajat esim. ylinopeutta, ylität kadun kävellen väärästä kohdasta jne.. Nuo ovat kuitenkin ihan laillakin kiellettyjä. Ja toisaalta; Jos ostan kytkyn, myyn sen eteenpäin (omistusoikeushan siirtyy minulle sopimushetkellä ja minulla on oikeus olla käyttämättä sitä ja jopa myydä eteenpäin. Puhelinhan on lukittu, eikä se siis toimi muiden liittymien kanssa, mutta joku on kuitenkin niin tyhmä että sen ostaa..) ja ehkä se myydään vielä eteenpäin n kertaa. Kun sen lukituksen purkaa sitten joku henkilö X, niin kuka syyllistyy sopimuksen rikkomiseen, ja ennen kaikkea, kuinka vakavaan sellaiseen.

Puhelintahan myydään pakettien kanssa määräaikaisella sopimuksella, niin sieltähän se tuotto tulee, eikä siitä että asiakas viekkaudella ja vääryydellä hankkii puhelimen "halvalla" (tuon ko. puhelimen oikea hintahan oli 199$, eikä lähempänä 500 euroa) ja poistaa lukitukset ja käyttää missä käyttää..

Lopuksi pyydän anteeksi tätä off topicia, ja päätän keskustelun tästä osaltani tähän. :)

sovelias
29.06.08, 10:42
Kyllä Suomen laki tuntee myös sopimusrikokset, eli lakia rikot jos rikot sopimusehtoja vastakkaisen tahon kanssa solmimasi sopimuksen osalta.Ei kai sopimuksenrikkominen nyt välttämättä tarkoita että lainvastaisesti toimisi, tai ainakaan että olisi "rikollinen".

Tuskin operaattori lähteää kytkysopimusta purkamaan jos havaitsee asikkaan oman laitteestansa sim lukon purkaneen, vaan jatkaa edelleen kiltisti laskuttamista ja numeron pitämistä.

Operaattorilla on laki siinä mielessä takana, että on jopa erikseen mainittu että operaattori voi teknisesti lukita laitteen palveluihinsa. jos joku järjestelmällisesti tekee sopimuksia jotka tehdessään on jo suunnitellut rikkovansa ja vielä tavoitellakseen hyötyä niin asia toisin

Hartsa
29.06.08, 10:59
Ei liene operaattorin intressi tappaa lypsävää lehmää. Kaiken järjen mukaanhan näitä SIM-lukosta avattuja puhelimia käytettäisiin juuri "ei-kytky"-liittymien kanssa, siis sen jo olemassaolevan ja tuottavan kytkyliittymän lisäksi. Eli tällöin operaattorille tulee tuottoa kahdesta liittymästä.
Mikä järki on hankkia samalta operaattorilta kaksi liittymää ja vielä murtaa tämän operaattorin sim-lukitus puhelimesta?
Kyllä se lukitus puretaan nimenomaan siksi, että halutaan käyttää jotain toista operaattoria.

Tuskin tässä nyt kuitenkaan on kysymys mistään erikoisoikeuden omaamisesta, turhaa dramatisoida asiaa liikaa. Tuskin sinäkään kuvittelet omaavasi mitään erikoisoikeutta jos ajat esim. ylinopeutta, ylität kadun kävellen väärästä kohdasta jne.. Nuo ovat kuitenkin ihan laillakin kiellettyjä.

Ne ovat kiellettyjä ja niitä rikkoessani olen valmistautunut myös kärsimään rikkomuksesta langetetut seuraamukset. Tällaiset teot ovat usein yksittäisiä ja/tai tahattomia (tosin liikenteessä on näitäkin, jotka jatkuvasti ja toistuvasti ajavat ylinopeutta sekä ajavat vanhoilla vihreillä, yhden sortin kamikazeja hekin). Sim-lukituksen purku on sen sijaan tarkoin harkittu ja pysyvä toimenpide.

Puhelintahan myydään pakettien kanssa määräaikaisella sopimuksella, niin sieltähän se tuotto tulee, eikä siitä että asiakas viekkaudella ja vääryydellä hankkii puhelimen "halvalla" (tuon ko. puhelimen oikea hintahan oli 199$, eikä lähempänä 500 euroa) ja poistaa lukitukset ja käyttää missä käyttää.

Jos tuolla oikealla hinnalla tarkoitat komponentti- ja kokoonpanokustannuksia, niin sehän on vain pieni osa laitteen todellisista valmistuskustannuksista. Näihin on laskettava myös kehitys-, tuki- markkinointi-, ohjelmistojen ylläpitokustannukset jne., jotka lähes kaikki ovat henkilötyötä ja sekään ei edes ison veden takana ole ilmaista, saatikka silloin kun tukea annetaan asiakkaiden omalla kielellä.
Hintaan on myös laskettava normaalit yrityksen yleiskustannukset: kiinteistökulut, palkat, omistajien voitot jne.

Hartsa
29.06.08, 11:09
Tuskin operaattori lähteää kytkysopimusta purkamaan jos havaitsee asikkaan oman laitteestansa sim lukon purkaneen, vaan jatkaa edelleen kiltisti laskuttamista ja numeron pitämistä.

Operaattorilla voi omissa sopimuksissaan laitetoimittajan kanssa olla pykälä, että näin pitää menetellä.
Kyseessä on silloin sekä laitevalmistajan että operaattorin yhteiset taloudelliset intressit, jolla karsitaan sopimusrikkojat. Nämä määrällisesti kuitenkin lienevät merkityksetön osa kokonaisuuden kannalta. Valtaosa asiakkaista on ns. rehellisiä ja näitä jokainen bisnesmaailmassa haluaa lisää.

sovelias
29.06.08, 11:19
Operaattorilla voi omissa sopimuksissaan laitetoimittajan kanssa olla pykälä, että näin pitää menetellä. ... yleensä valitellaan että kytkystä ei pääse eroon.... jos lukonpurkamalla pääsee myös sopimuksesta eroon niin moni huutaa jippii... :)
(jos vain purkuun keksitään keino)

ajs
29.06.08, 11:25
Mikä järki on hankkia samalta operaattorilta kaksi liittymää ja vielä murtaa tämän operaattorin sim-lukitus puhelimesta?
Kyllä se lukitus puretaan nimenomaan siksi, että halutaan käyttää jotain toista operaattoria.

Tuo olikin kommentti juuri siitä kohdasta joka sopimusehdossa on mainittu: "...Soneralla on oikeus estää puhelimen käyttö." tuo oikeus Soneralla on varmasti omassa verkossaan. En tiedä, enkä lähde arvailemaan, onko operaattoreiden välillä yhteistyösopimukset.
Esimerkki:
Hankin tämän paljon puhutun iPhonen normaalisti kytkynä. kyllästyn tai totean että se ei olekkaan sellainen jota haluan käyttää kaksi vuotta. Myyn/annan puhelimen vaikkapa vaimolleni käyttöön, jolla on jo valmiiksi Soneran liittymä, joka nyt vain ei satu olemaan määräaikainen kytky-liittymä, ja hän haluaa pitää liittymänsä edelleen käytössä.

Ne ovat kiellettyjä ja niitä rikkoessani olen valmistautunut myös kärsimään rikkomuksesta langetetut seuraamukset. Tällaiset teot ovat usein yksittäisiä ja/tai tahattomia (tosin liikenteessä on näitäkin, jotka jatkuvasti ja toistuvasti ajavat ylinopeutta sekä ajavat vanhoilla vihreillä, yhden sortin kamikazeja hekin). Sim-lukituksen purku on sen sijaan tarkoin harkittu ja pysyvä toimenpide.

En tässä vertaakaan noita kahta rikosta/rikkomusta toisiinsa (toinen on lailla kielletty ja toinen ei..) mutta onhan kytkyasiakaskin hyväksynyt ehdot ja valmistautuu kärsimään seuraamukset, esim. tuon verkosta sulkemiset tai takuun päättymiset.. Pointti oli siinä että joku vain haluaa käyttää puhelintaan kuten haluaa, sopimuksesta huolimatta. Ei siinä mistään erikoisaseman tavoittelusta tai muista mitään välittämättömästä ja häikäilemättömästä toiminnasta ole kyse. Sitä tarkoitin dramatisoinnilla. Ja edelleen, jos ostan ko. puhelimen käytettynä, enkä ole tehnyt mitään sopimusta Soneran kanssa, ja puran silti lukituksen. En silloin nosta itseäni mihinkään erityisasemaan, mutta otan kuitenkin riskin seuraamuksista mitä Sonera mahdollisesti puhelimeen haluaa kohdistaa..

Hartsa
29.06.08, 11:28
... yleensä valitellaan että kytkystä ei pääse eroon.... jos lukonpurkamalla pääsee myös sopimuksesta eroon niin moni huutaa jippii... :)
(jos vain purkuun keksitään keino)
Lukon purkamalla ei sopimuksesta pääse eroon, se on ja pysyy sen 24 kk tai sitten operaattori purkuvaiheessa veloittaa maksamattoman osan 24 kk:n sopimuksesta kerralla.
Lukon purkamalla voi saada laitteen, joka toimii muissa verkoissa kuin puhelinverkoissa, jos laite laitetaan sulkuun. Tosin silloinkin voi huutaa jippii, mutta eikö silloin ole halvempaa ostaa heti iPod Touch? Silloin ei tarvitse sopia minkään operaattorin kanssa mitään, eikä tarvitse purkaa mitään lukituksia,

sovelias
29.06.08, 11:36
Lukon purkamalla ei sopimuksesta pääse eroon, se on ja pysyy sen 24 kk tai sitten operaattori purkuvaiheessa veloittaa maksamattoman osan 24 kk:n sopimuksesta kerralla.
Jäikö huomaamatta että kommentoin kommenttiasi jossa sanoit että ehkä sopimus pitää purkaa...

sovelias
29.06.08, 11:39
joka toimii muissa verkoissa kuin puhelinverkoissa, jos laite laitetaan sulkuun. Tosin silloinkin voi huutaa jippiiOperaattori ei saa sulkea laillista laitetta verkostaan. Eli purku pitäisi olla suoritettua niin että laiten tulisi laittomaksi.

kimmo
29.06.08, 11:42
Mikäli uuden iPhonen unlockaus on yhtä helppoa kuin vanhan,

Tämä on se asia, mikä pitäisi ensinnä selvittää. Useat täällä kirjoittavat, että "sonera on paska, laitan heti zippiphonen menemäään ja sauniksen simmin inessiiviin", tietämättä onko tämä mahdollista.
Olen itse ollut aikoinaan projekteissa mukana, missä yritetty palveluntarjoajan salausta purkaa tuhansien kompuutterien voimin, siinä onnistumatta.
Toki hieman eri laitteista/lukituksesta kyse, mutta pointtina se, että uskoisin operaattorin/valmistajan pystyvän nykyaikana järjestämään tämän unlockauksen halutessaan melko hankalaksi.

Oikeuden/oikeusasteiden päätökset...
Näitä kun ei tule, koska kukaan yksittäinen ihminen ei lähde oikeuteen asti näitä sopimuksia viemään. SIihen asti operaattorit porskuttavat kuin siat kaurapellossa, yksittäinen kuluttaja vain ihmettelee menoa ja maksaa laskun.

Hartsa
29.06.08, 11:50
Esimerkki:
Hankin tämän paljon puhutun iPhonen normaalisti kytkynä. kyllästyn tai totean että se ei olekkaan sellainen jota haluan käyttää kaksi vuotta. Myyn/annan puhelimen vaikkapa vaimolleni käyttöön, jolla on jo valmiiksi Soneran liittymä, joka nyt vain ei satu olemaan määräaikainen kytky-liittymä, ja hän haluaa pitää liittymänsä edelleen käytössä.

Ja edelleenkin sinun allekirjoittamasi sopimus sisältää kohdan:
- Matkapuhelimen sim-lukitus tarkoittaa sitä, että matkapuhelin toimii ainoastaan Minun Sonera-liittymillä, jotka on hankittu kytkykaupalla 3G-matkapuhelimen kanssa.

Tällöin muun liittymän käyttö edellyttää sim-lukituksen purkamista ja tällöin edelleenkin operaattorilla on oikeus lukita puhelin.

En tässä vertaakaan noita kahta rikosta/rikkomusta toisiinsa (toinen on lailla kielletty ja toinen ei..) mutta onhan kytkyasiakaskin hyväksynyt ehdot ja valmistautuu kärsimään seuraamukset, esim. tuon verkosta sulkemiset tai takuun päättymiset.. Pointti oli siinä että joku vain haluaa käyttää puhelintaan kuten haluaa, sopimuksesta huolimatta.

Pointti on juuri siinä, ettei se sopimuksen mukaan ole mahdollista, siihen on sopimuksen hyväksymällä sitoutunut. Ei tämä voi olla niin vaikeata ymmärtää?

Ja edelleen, jos ostan ko. puhelimen käytettynä, enkä ole tehnyt mitään sopimusta Soneran kanssa, ja puran silti lukituksen. En silloin nosta itseäni mihinkään erityisasemaan, mutta otan kuitenkin riskin seuraamuksista mitä Sonera mahdollisesti puhelimeen haluaa kohdistaa..
Jos ostat puhelimen, joka on sim-lukittu ja oma liittymä ei siinä toimi, niin silloin joku on tehnyt sopimuksen siitä, että ko. laitetta saa käyttää vain tietyn operaattorin verkossa ja tietyllä liittymällä. Tämän nyt pitäisi olla jokaiselle lukutaitoiselle ihan selvää pässinlihaa.
Jos silloin purat lukituksen, niin silloinkin operaattorilla on oikeus haluetessaan lukita puhelin, koska sopimusrikkomus on tapahtunut tosiasia. Toiselle luovuttaminen/myyminen ei muuta mitenkään sinun sopimusehtojasi.

Tätähän on turha jankuttaa, kun ei ymmäretä mitä omissa nimissä tehty allekirjoitus ihan oikeasti nykymaailmassa tarkoittaa ja mihin sitoudutaan tällöin. Kannattaa ihan aikuisten oikeasti aina lukea toimitusehdot/palvelukuvaukset ja yrittää ymmärtää, mitä niissä lukee.
Myöskään lukemattomuus/ymmärtämättömyys ei niitä kumoa.

Nomadic
29.06.08, 11:51

Joku saattaa olla täällä esittänyt jo tämän pointin, mutta kuitenkin: Entäs jos asiakas on myynyt iPhonensa (jonka hän Suomen lain mukaan omistaa) eteenpäin, ja tämä seuraava omistaja sen unlockaa? Seuraava omistaja ei ole tehnyt minkäänlaista sopimusta Soneran kanssa, ja hän omistaa puhelimen täysin laillisesti, joten käsittääkseni Soneralla ei ole minkäänlaista oikeutta sulkea ko. laitetta edes omasta verkostaan.

Hartsa
29.06.08, 11:55
Joku saattaa olla täällä esittänyt jo tämän pointin, mutta kuitenkin: Entäs jos asiakas on myynyt iPhonensa (jonka hän Suomen lain mukaan omistaa) eteenpäin, ja tämä seuraava omistaja sen unlockaa? Seuraava omistaja ei ole tehnyt minkäänlaista sopimusta Soneran kanssa, ja hän omistaa puhelimen täysin laillisesti, joten käsittääkseni Soneralla ei ole minkäänlaista oikeutta sulkea ko. laitetta edes omasta verkostaan.
Jos ostat puhelimen, joka on sim-lukittu ja oma liittymä ei siinä toimi, niin silloin joku on tehnyt sopimuksen siitä, että ko. laitetta saa käyttää vain tietyn operaattorin verkossa ja tietyllä liittymällä.
Jos silloin purat lukituksen, niin silloinkin operaattorilla on oikeus haluetessaan lukita puhelin, koska sopimusrikkomus on tapahtunut tosiasia. Toiselle luovuttaminen/myyminen ei muuta mitenkään myyjän sopimusehtoja. Jos myyjä jättää tämän kertomatta tai ostaja ei tätä ymmärrä, niin voi voi.

sovelias
29.06.08, 12:01
Jos ostat puhelimen, joka on sim-lukittu ja oma liittymä ei siinä toimi, niin silloin joku on tehnyt sopimuksen siitä, että ko. laitetta saa käyttää vain tietyn operaattorin verkossa ja tietyllä liittymällä.Voi arvailla että on tehnyt, mutta ei välttämättä.
Jos silloin purat lukituksen, niin silloinkin operaattorilla on oikeus haluetessaan lukita puhelin, koska sopimusrikkomus on tapahtunut tosiasia.No nyt taidat vähän oikoa. Luurin omistaja ei ole tehnyt sopimusrikkomusta.
Kytky sopimuksen tekijä ei ole tehnyt sopimusrikkomusta?
Joten kuka on tehnyt sopimusrikkomuksen ja minkä sopimuksen?

Hartsa
29.06.08, 12:15
Voi arvailla että on tehnyt, mutta ei välttämättä.
No nyt taidat vähän oikoa. Luurin omistaja ei ole tehnyt sopimusrikkomusta.
Kytky sopimuksen tekijä ei ole tehnyt sopimusrikkomusta?
Joten kuka on tehnyt sopimusrikkomuksen ja minkä sopimuksen?
Puhelimen ja liittymän hankkija on allekirjoituksellaan hyväksynyt seuraavat Soneran palvelukuvauksen ehdot:
7. Sim-lukitus
Matkapuhelin, jonka asiakas hankkii Liittymäsopimuksen teon yhteydessä on sim-lukittu. Matkapuhelimen sim-lukitus tarkoittaa sitä, että matkapuhelin toimii ainoastaan Minun Sonera-liittymillä, jotka on hankittu kytkykaupalla 3G-matkapuhelimen kanssa.

Jos siis luovutat/myyt ko. puhelimen, niin sopimusehtojen mukaan se toimii vain ja ainoastaan sillä liittymällä, jonka sinä olet hankkinut. Jos ko. laitteeseen laitetaan joku muu sim-kortti, niin laite ei toimi, PISTE.

Sama palvelukuvaus ja sama 7. kohta:

http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Yksityisille/Puhelin%20ja%20liittyma/Minun%20Sonera%20-liittyma/Usein%20kysyttya/Minun%20Sonera%20-kytkyliittyman%20palvelukuvaus%20(pdf).pdf?LinkTyp e=Static%20File

Kannattaa siis ihan oikeasti yrittää ymmärtää tekstiä, johon on allekirjoituksellaan sitoutunut. Sinä et ilmeisesti ymmärrä, joten ei jatketa tätä enää.
---
Ihan vaan selvyyden vuoksi, että minulla ei ole mitään tekemistä Soneran kanssa, siis en ole edes Soneran asiakas enkä sellaiseksi kovin hevin ryhdy.

Nomadic
29.06.08, 12:26

http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Yksityisille/Puhelin%20ja%20liittyma/Minun%20Sonera%20-liittyma/Usein%20kysyttya/Minun%20Sonera%20-kytkyliittyman%20palvelukuvaus%20(pdf).pdf?LinkTyp e=Static%20File

Asiakas ei ole tässä tapauksessa purkanut mitään.

sovelias
29.06.08, 12:32
Asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa sim-lukitusta matkapuhelimesta ilman Soneran luovuttamaa purkuun tarvittavaa koodia.
Asiakas ei purkanut lukitusta, joten ei rikkonut sopimusta.

Purkaja ei tehnyt sopimusta, joten hänkään ei ole sitä rikkonut.

Kannattaa siis ihan oikeasti yrittää ymmärtää tekstiä, johon on allekirjoituksellaan sitoutunut. Sinä et ilmeisesti ymmärrä, joten ei jatketa tätä enää.En ymmärrä miten sopimuksen tekijä rikkoo sopimusta, jos hän ei sitä riko.

Kerro kuka siis rikkoisopimusta?

ajs
29.06.08, 13:17
Kysymys:

Vastaus:
Esimerkki:

-Kun minä en ole purkanut lukitusta, vaan sen tekee vaimoni, en ole syyllistynyt sopimuksen rikkomiseen. Olen vain myynyt omistamani laitteen eteenpäin.

-Kun vaimoni ei ole tehnyt sopimusta Soneran kanssa, mutta purkanut lukituksen, ei hänkään ole syyllistynyt sopimuksen rikkomiseen, koska ei Soneran kanssa ole mitään sopimusta tehnyt. Hän vain saattaa laitteen toimintakuntoiseksi oman liittymänsä kanssa, samalla ottaen riskin että takuu päättyy ja/tai Sonera voi halutessaan sulkea puhelimen verkostaan.

Se, että sonera voi halutessaan sulkea puhelimen verkostaan, on tässä asiassa täysin irrelevanttia, kysymyshän on siitä että onko sopimusta rikottu ja onko se laitonta, kuten alunperin esitettiin. Laittomaksi se muuttuu vasta sen jälkeen jos ko. asia säädetään lakiin, ja sopimuksen rikkomisesta tuomion voi saada vasta oikeusprosessin jälkeen.

Jos ainoa argumenttisi on "Sopimuksen kohta 7. blaa-blaa-blaa.. PISTE!" niin tämä todellakin menee jankkaamiseksi.

Mutta siinä asiassa olet ehkä tahtomattasi oikeammassa kuin arvaatkaan: luetun ymmärtäminen on aliarvostettua..

PS. Tämä alkaa mennä jo kaksi sivua ohi aiheen, joten tämän voisi siirtää vaikka ihan omaksi ketjuksi. Kaikki kunnia Soneralle iPhonen tuomisesta suomeen, joten suotta sotkea tätä ketjua enempää.

Nomadic
29.06.08, 14:31
Se, että sonera voi halutessaan sulkea puhelimen verkostaan, on tässä asiassa täysin irrelevanttia, kysymyshän on siitä että onko sopimusta rikottu ja onko se laitonta, kuten alunperin esitettiin. Laittomaksi se muuttuu vasta sen jälkeen jos ko. asia säädetään lakiin, ja sopimuksen rikkomisesta tuomion voi saada vasta oikeusprosessin jälkeen.

Sonera ei laillisesti voi sulkea puhelinta pois verkostaan, koska sille ei mitään perustetta ole. Jos asiakas on itse purkanut lukituksen, niin tälloin sen saa sopimusehtojen mukaan sulkea, mutta ei silloin, jos puhelin on jo mennyt eteenpäin jollekin toiselle henkilölle.

sovelias
29.06.08, 14:56
Sonera ei laillisesti voi sulkea puhelinta pois verkostaan, koska sille ei mitään perustetta ole.Jos purkaminen vaatii toimenpiteitä joiden takia laite ei ole enään tyyppihyväksytty (*, voi operaattori toki sulkea laitteen verkosta, samoin laitteen hallussapito olisi myös laitonta.

(* sellaisia koodillisia tai raudallisia muutoksia.

Jupex
30.06.08, 10:58
Mut toi että takuu menee niin: Palauttaa iTunesilla uusimpaan versioon ja huoltoon. Silloin jos luuri on niin paskana ettei ota mitään kontaktia iTunesiin niin voidaankin miettiä onko vika edes takuun korvattavissa. Tuskinpa alkaa sonera kuikuilemaan että onko luurilla soitettu oikeesti Soneran verkossa vaiko eikö.

mjk
30.06.08, 19:46
Pointti on juuri siinä, ettei se sopimuksen mukaan ole mahdollista, siihen on sopimuksen hyväksymällä sitoutunut. Ei tämä voi olla niin vaikeata ymmärtää?

Jos silloin purat lukituksen, niin silloinkin operaattorilla on oikeus haluetessaan lukita puhelin, koska sopimusrikkomus on tapahtunut tosiasia. Toiselle luovuttaminen/myyminen ei muuta mitenkään sinun sopimusehtojasi.

Tätähän on turha jankuttaa, kun ei ymmäretä mitä omissa nimissä tehty allekirjoitus ihan oikeasti nykymaailmassa tarkoittaa ja mihin sitoudutaan tällöin. Kannattaa ihan aikuisten oikeasti aina lukea toimitusehdot/palvelukuvaukset ja yrittää ymmärtää, mitä niissä lukee.
Myöskään lukemattomuus/ymmärtämättömyys ei niitä kumoa.

Kannattaa vähän perehtyä sopimusoikeuteen. Sopimukseen voi kirjoittaa mitä tahansa, mutta se onkin sitten kokonaan toinen juttu miten joku sopimus sitoo sopimusosapuolia. Yleisenä sääntönä on, että sopimuksen ehdon pitää hyödyttää molempia sopimusosapuolia, jotta sillä on muutakin virkaa kuin wc-paperin tai saunan kiukaan sytykkeen tehtävä.

Eli jos vaikka sopimusehdoissa lukee, että Soneran-orjasopimuksen tehneen uhrin pitää käytää ostamassaan puhelimessa vain Virallista puhelimen oston mukana saatua sim-korttia ja ettei puhelinta saa käyttää esimerkiksi verkonpainona ja sopimuksen rikkomisesta uhri suostuu luovuttamaan kaiken maallisen omaisuutensa Soneralla, niin eihän tuollaisilla sopimuksilla ole mitään merkitystä kun niitä testaillaan oikeudessa.

Soneran sopimisehtojen mukaan:

"7. Sim-lukitus
Matkapuhelin, jonka asiakas hankkii Liittymäsopimuksen teon yhteydessä on sim-lukittu. Matkapuhelimen sim-lukitus tarkoittaa sitä, että matkapuhelin toimii ainoastaan Minun Sonera-liittymillä, jotka on hankittu kytkykaupalla 3G-matkapuhelimen kanssa.

Asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa sim-lukitusta matkapuhelimesta ilman Soneran luovuttamaa purkuun tarvittavaa koodia. Mikäli asiakas vastoin edellä mainittua purkaa sim-lukituksen tai yrittää purkaa sen, asiakas vastaa kaikista aiheutuvista vahingoista ja Soneralla on oikeus estää puhelimen käyttö."

IPhone ei ole edes mikään kytkykaupalain edellyttämä 3G-luuri eikä käsittääkseni kyseistä puhelinta edes saa tämän vuoksi myydä kytkysopimuksella.

Mitäs se "kykykauppalaki" sitten sanookaan?

" 70 §
Kytkykauppa

GSM-matkaviestinverkon päätelaitteen tai siihen liittyvän hyödykkeen hinta ei saa riippua siitä, hankkiiko käyttäjä myyjältä myös GSM-matkaviestinverkon liittymän (kytkykauppa)."

Eli käytännössähän Sonera itse rikkoo tuota lakia jos se ei suostu myymään Iphone-GSM-puhelinta ilman liittymän ottamista samaan hintaan kuin Soneran liittymän kanssa. Eli Sonera itse rikkoo törkeästi tuossa kohti lakia. Kyseessä on siis voimassa oleva laki jota ei voi sopimuksella ohittaa.

Kyseinen Soneren myymä iPhone ei varmaan edes ole mikään SIM-lukittu laite vaan operaattorilukittu laite. Ei taida koko Soneran sopimusmalli edes tuntea operaattorilukkoa.

Itse en ymmärrä mitä laitonta tai rikollista siinä olisi jos joku purkaa Soneralta ostetusta Iphonestaan operaattorilukituksen. Kyseistä purkamista ei edes tarvitisi tehdä jos Sonerassa vaivautuisivat noudattamaan lakia kytkykaupasta.

Mikäli Sonera alkaa uhittelemaan jollakin sopimusrikkomuksella ja uhkaa millä uhkaa, niin en epäile hetkeäkään miten käräjäoikeus ja ylemmät oikeusasteet sen sopimusriidan tulevat ratkaisemaan kun sen testauttaa oikeudessa.

Muutenkin Soneran sopimuksissa lukevat sanktiot sopimusrikkomisesti 3G-luurien kytkyasiakkaiden sim-lukitusten purkamisista ovat naurettavia. Jos rangaistuksena sopimusrikkomisesta on laitteen imei:n blokkaaminen ulos Soneran verkosta, niin ketä sellainen kiinnostaa kun koko sim-lukkokin on väännetty auki sen vuoksi, että pääsisi eroon koko Soneran verkosta kyseisessä puhelimessa. Vielä "pahempi" rangaistus olisi kun Sonera irtisanoisi kytkyliittymän "Soneran palveluiden yleisiä toimitusehtoja" tuon kohdan perusteella:

1"4.2 Soneran oikeus sopimuksen purkuun. Soneralla on oikeus purkaa sopimus, jos:

14.2.3 asiakas on muutoin olennaisesti ja huomautuksesta huolimatta laiminlyönyt tai
rikkonut sopimusvelvoitteitaan"

jukra
30.06.08, 20:57
IPhone ei ole edes mikään kytkykaupalain edellyttämä 3G-luuri eikä käsittääkseni kyseistä puhelinta edes saa tämän vuoksi myydä kytkysopimuksella.

Eli käytännössähän Sonera itse rikkoo tuota lakia jos se ei suostu myymään Iphone-GSM-puhelinta ilman liittymän ottamista samaan hintaan kuin Soneran liittymän kanssa. Eli Sonera itse rikkoo törkeästi tuossa kohti lakia. Kyseessä on siis voimassa oleva laki jota ei voi sopimuksella ohittaa.

Siinäpä se on kiteytettynä miksi koko messusi on täyttä tuubaa.

Sonera tulee myymään uutta 3G iPhonea (julkaistu jo, kaupoissa 11.7 tms) kytkykaupalla. GSM versio ei suomeen ko. lainkohdan perusteella ollut koskaan tulossakaan.
Myyntiin tuleva versio voi olla siis SIM-lukittu, verkkolukittu tai aivan kuinka Sonera nyt onkaan Applen kanssa sopinut.

Tuskin tuosta oikeuteen mennään mutta jos mennäänkin niin kyllä näin perinteisesti operaattorit näissä asioissa vaan on vahvoilla - laki sallii lukon ja sopimusehdot kieltää purkamisen (sitä en tiedä enkä jaksa kaivaa mitä laki tähän sanoo), sopimusrikko nyt vähintään.

kimmo
30.06.08, 22:17
Mikäli Sonera alkaa uhittelemaan jollakin sopimusrikkomuksella ja uhkaa millä uhkaa, niin en epäile hetkeäkään miten käräjäoikeus ja ylemmät oikeusasteet sen sopimusriidan tulevat ratkaisemaan kun sen testauttaa oikeudessa.

Ensin se operaattori vaan pitäisi haastaa oikeuteen ja kuka sen on valmis tekemään, sinäkö?
Voips olla, että maksaa hieman enemmän kuin yhden lukitun iphonen arvo on.

Muutenkin Soneran sopimuksissa...

SOnera ei sitä, sonera tätäjnejne.
ja muutenkin viesti täydellistä soneradissausta

Nää samat jorinat on käyty läpi jo reilut kaksi vuotta sitten, kun kytkyt tulivat markkinoille. Jokaiselta operaattorilta löytyy samat litaniat, Sonera ei ole tässä asiassa mitenkään poikkeus, vaikka niin haluat esittää.

LateX
03.07.08, 09:34
"Telia-Sonera jättää jälleenmyyjät Suomessa ilman iPhonea"
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/93839.shtml

hendhe
03.07.08, 09:52
Myyntiin tuleva versio voi olla siis SIM-lukittu, verkkolukittu tai aivan kuinka Sonera nyt onkaan Applen kanssa sopinut.

Sen verran tuolta maailmalta kuului, että Iphonet tulevat verkkolukittuina.

jaska915
03.07.08, 12:36
LateX:n linkistä lainaus:

"Yhtiö ei halua kommentoida onko yhtiöllä iPhonen yksinmyyntioikeus Suomessa."

Kuinkas tämä nyt sitten pitäisi tulkita? Yleensähän jos yksinoikeus on saatu, niin sitähän hehkutetaan pitkin maita ja mantuja tyyliin "Meidän vahva brändimme sekä osaamisemme takasivat meille parhaan aseman neuvoteltaessa laitteen XYZ myyntioikeudesta...".

Nomadic
03.07.08, 12:38

Kuinkas tämä nyt sitten pitäisi tulkita?

Ettei heillä ole ainakaan täyttä yksinoikeutta. Kyllähän sitä muuten rummutettaisiin jo joka paikassa.

jaska915
03.07.08, 13:01
Luultavimmin näin, taitaa jälleen kerran käydä niin että ne hätäisimmät haukkaavat paskaa;)

espenleka
03.07.08, 13:14
Ettei heillä ole ainakaan täyttä yksinoikeutta. Kyllähän sitä muuten rummutettaisiin jo joka paikassa.

Olisiko tämä sitä paljon puhuttua mielikuvamainontaa?... ;)

Nomadic
03.07.08, 13:26
Olisiko tämä sitä paljon puhuttua mielikuvamainontaa?... ;)

Minkälaista mielikuvaa tässä nyt luodaan? Itsellä ainakin on tullut melko negatiivinen mielikuva koko Sonera-iPhone -kuviosta:D

Siniviiva
04.07.08, 21:31

Kuinkas tämä nyt sitten pitäisi tulkita?Sopimukseen on voitu kirjata pykälä:"Osapuolet eivät tiedota sopimuksen yksityiskohdista..." Hyvin tavanomaista toimintaa joissain kauppasopimuksissa.

Mitä tulee siihen, että aluksi hinnat ovat korkeammat ja puoli vuotta myöhemmin laskevat, on myös varsin tavanomaista. Vertaa esim N95 buumi alussa ja mitä hinnat ovat nyt. Ja minkä tahansa mallin kohdalla käy näin. Mutta innokkaita ostajia heti eikä viidestoista päivä löytyy aina. Hyvän tilin Sonera tuosta tekee...

jake79
04.07.08, 21:38
Luultavimmin näin, taitaa jälleen kerran käydä niin että ne hätäisimmät haukkaavat paskaa;)

joo ihan varmasti saa tuota myöhemmin muualtakin. hätäsimpiä voi sitten myöhemmin harmittaa :)

Tissot
05.07.08, 10:20
joo ihan varmasti saa tuota myöhemmin muualtakin. hätäsimpiä voi sitten myöhemmin harmittaa :)

Varmasti puhelinta saa puolen vuoden päästä muualtakin, ja hinta on myöskin laskenut. Kahden vuoden päästä niitä saa jo muutamalla kympillä, kannattaa odottaa vain mahdollisimman pitkään, ennen kuin ostaa. Nokian 2110:lla puhelimia saa tällä hetkellä muutamalla eurolla, hyvä puhelin :) Asiaan, uskon kyllä, että jokainen joka iphonen nyt ostaa, ymmärtää sen, että se ei ole mikään sijoitus jonka arvo pysyy samana tai jopa nousee. Osa ihmisistä vain haluaa uusia leluja heti, eikä puolen vuoden kuolauksen jälkeen, No jokainen tavallaan :)

espenleka
05.07.08, 10:37
Mutta innokkaita ostajia heti eikä viidestoista päivä löytyy aina. Hyvän tilin Sonera tuosta tekee...

Nimenomaan juuri näin. Rahojen keräämisen tyhmiltä pois Sonera kyllä taitaa...

telco manager
05.07.08, 11:22
Nimenomaan juuri näin. Rahojen keräämisen tyhmiltä pois Sonera kyllä taitaa...

timantinterävää kommentointia taas vaihteeksi. rahojen pios kerääminen? mihin menestyvään yritykseen tuota väitettä ei voi käyttää?

kuluttajatuotteesta riippumatta ne hinnoitellaan lanseerauksessa aina "kermankuorinta-periaatteella".

espenleka
06.07.08, 12:49
timantinterävää kommentointia taas vaihteeksi. rahojen pios kerääminen? mihin menestyvään yritykseen tuota väitettä ei voi käyttää?

kuluttajatuotteesta riippumatta ne hinnoitellaan lanseerauksessa aina "kermankuorinta-periaatteella".

Nimenomaan. Olisi kait pitänyt todeta, että ei se ole tyhmä joka pyytää vaan... Soneran mainitseminen negatiivisessa mielessä aiheutti taas kerran älähdyksen :)

Matta
06.07.08, 14:56
Jos tuota iPhonen hintaa ilman kytkyä vertaa jenkkilän hintaan, ei siinä suurta eroa ole. AT&T:llä 16Gb iPhone maksaa $699 ~ 556e kun huomioidaan dollarin kurssi ja alv (699 / 1.535 * 1.22). Soneralla taas hinta on 519e tai 567e riippuen huomioiko liittymän (AT&T:n hinta ei sisällä mitään liittymää ja on verkkolukittu).

Toisaalta taas 16Gb iPod touch maksaa Applen verkkokaupassa 379e, joten tuskinpa Applekaan sitä suoraan tarjoaisi alle viiden sadan. Tai kääntäen, millaisen 3G-puhelimen ostaisit 140:llä tuo iPod touchin rinnalle? Melkeinpä väittäisin, ettei tuosta laitteesta voitot jää Applelle ja Soneran "kate" on kytkysopimukset ja paljon dataa käyttävät asiakkaat.

mr donki
07.07.08, 02:22
Koko keskusteluun voisin lisätä, että kannattaa melkein ennen ostopäätöstä ja allekirjoittamista selvittää tarkaan myyjiltä, että mitä seuraavat 24 kk pitää sisällään (takuut, sopimukset, sitoutumiset, lukitukset jne.) tuon iPhonen suhteen eikä jättää mitään arvailujen varaan.

Sonera on paska? Ei tartte ostaa jos ei taho :)

Mika
08.07.08, 08:56
Todennäköisesti operaattorilukituksen on yhtä helppoa kuin aikasemmassakin puhelimessa sillä Apple hyötyy tästä myymällä enemmän puhelimia.

Veikkaan, että Soneralla ei riitä resurssit valvomaan miten kuluttajat käyttävät puhelinta.

Olisi mielenkiintoista tietää miten seuraavaa pykälää tulkitaan irtisanomisen osalta jos ostaa iPhonen ja ottaa tähän "Minun Sonera" liittymän, ja tämän jälkeen irtisanoo määräaikaisen sopimuksen.

Teleyritys saa kytkykaupan yhteydessä tehdä kuluttajan kanssa enintään kahden vuoden määräaikaisen liittymäsopimuksen. Kuluttajalla on oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus päättyväksi kahden viikon kuluttua irtisanomisesta, jos hän on pääasiassa ilman omaa syytään joutunut maksuvaikeuksiin vakavan sairauden, työttömyyden tai muun erityisen seikan vuoksi.

Myöskin kyseisessä pykälässä on esitetty että:

Markkinoinnissa on ilmoitettava kuluttajansuojalain 2 luvun 4 §:ssä tarkoitettujen tietojen ohella myös kytkykaupasta kuluttajalle aiheutuvien lisäkustannusten kokonaismäärä.

Tämä jätetään kuitenkin käsittääkseni usein erittelemättä jolloin sopimuksen toinen osapuoli on rikkonut lakia ja jolloin sopimus kuluttajan ja toimittajan välillä ei välttämättä ole voimassa jos sopimusta tehdessä ei kuluttajalle ole annettu kaikkea lain osoittamaa tietoa.

lähteet: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2005/20050081

jaska915
08.07.08, 11:33
Niin mitä sivukuluja sitten tarkoitat?

Mika
09.07.08, 11:11
Niin mitä sivukuluja sitten tarkoitat?

Kytkykaupasta aiheutuvien lisäkustannusten kokonaismäärä, tätä voi tulkita siten, että operaattorin on ilmoitettava 24kk ajalta kokonaiskustannukset koska käyttäjä on velvoitettu maksamaan liittymän kuukausimaksuja 24kk:n ajalta. Ainakaan tätä summaa ei ole Soneran sivuilla ilmoitettu ( http://www.sonera.fi/Puhelin%20ja%20liittym%E4/Hinnat ).

Sammy81
09.07.08, 13:56
Kytkykaupasta aiheutuvien lisäkustannusten kokonaismäärä, tätä voi tulkita siten, että operaattorin on ilmoitettava 24kk ajalta kokonaiskustannukset koska käyttäjä on velvoitettu maksamaan liittymän kuukausimaksuja 24kk:n ajalta. Ainakaan tätä summaa ei ole Soneran sivuilla ilmoitettu ( http://www.sonera.fi/Puhelin%20ja%20liittym%E4/Hinnat ).

Mitä lisäkustannuksia tuolla voisi olla? Small, medium ja Large ovat vain tuon puhelimen kanssa myytäviä liittymiä joten ei voi tulla lisäkustannuksia tavalliseen nähden. Eikä myöskään Minun Soneraan tule lisäkustannuksia, koska hinnoittelu sama. Molemmissa maksat puhelimista X €.

Joten ei ole lisäkustannuksia niin ei varmaankaan voi ilmoittaa niiden kokonaiskustannuksia.

Juzt
09.07.08, 15:32
Mitä lisäkustannuksia tuolla voisi olla? Small, medium ja Large ovat vain tuon puhelimen kanssa myytäviä liittymiä joten ei voi tulla lisäkustannuksia tavalliseen nähden. Eikä myöskään Minun Soneraan tule lisäkustannuksia, koska hinnoittelu sama. Molemmissa maksat puhelimista X €.

Joten ei ole lisäkustannuksia niin ei varmaankaan voi ilmoittaa niiden kokonaiskustannuksia.
Käsittääkseni kytky sopimusta tehtäessä on mainittava koko sopimuksen minimiarvo, samalla tavalla kuin osamaksukauppaa tehtäessä on mainittava kokonaishinta osamaksulla pelkän kuukausierän lisäksi.

jaska915
09.07.08, 16:05
" 70 § (20.1.2006/26)

Markkinoinnissa on ilmoitettava kuluttajansuojalain (38/1978) 2 luvun 4 §:ssä tarkoitettujen tietojen ohella myös kytkykaupasta kuluttajalle aiheutuvien lisäkustannusten kokonaismäärä."

" 4 § (15.12.2000/1072)

Jos markkinoinnissa tarjotaan kulutushyödykkeitä yhteisellä hinnalla tai niin, että ostamalla hyödykkeen saa alennetulla hinnalla toisen hyödykkeen tai muun erityisen edun, markkinoinnissa on selkeästi ilmoitettava:

1) tarjouksen sisältö ja arvo sekä yhteisellä hinnalla tarjotuista hyödykkeistä lisäksi niiden erilliset hinnat, paitsi jos hyödykkeen hinta erikseen hankittuna on pienempi kuin kymmenen euroa;

2) tarjouksen hyväksi käyttämistä koskevat ehdot, erityisesti tarjouksen kesto sekä määrälliset ja muut rajoitukset."

Jos nyt siis ostaisin vaikka tuon 8Gb Iphonen niin ei kai minulle edes tule mitään lisäkustannuksia tuon 31,69 €/kk
+ 159 € lisäksi? Paketin mahd. ylimenevästä käytöstähän nyt ei mitään laskelmaa voi edes tehdä.

edit: ja jokainenhan voi toki tulkita lakia ihan miten tykkää... itse en näe että sopimuksen mukainen kk-maksu olisi "sivukulu".

Sammy81
09.07.08, 22:01
Käsittääkseni kytky sopimusta tehtäessä on mainittava koko sopimuksen minimiarvo, samalla tavalla kuin osamaksukauppaa tehtäessä on mainittava kokonaishinta osamaksulla pelkän kuukausierän lisäksi.

Voi olla en ole mikään lakimies. Mielestäni maalaisjärkikin riittää ainakin noihin kytky sopimuksiin/kulutusluottoihin/lainoihin. Määräaikaiset sopimukset ovat määräaikaisia jne. Toki jos puhelinta mainostaa esim. 1 € käsirahalla pitää kertoa, että maksat siitä sitten vielä joka kuukausi x rahaa, mutta ei kai oikeasti kukaan luule käytön olevan ilmaista tai 600 € puhelin ei muka toisi laskuun lisäkuluja?

Näköjään ihan paskan jauhantaa omalta osalta, kun ei tiedä mitä puhuu ;9i

jaska915
09.07.08, 23:35
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=7138

http://www.taloussanomat.fi/myynti/2008/06/18/applen-iphone-myyntiin-myos-verkkokauppacomissa/200816471/135?rss=4

Sillä lailla;)

Nomadic
09.07.08, 23:37

http://www.taloussanomat.fi/myynti/2008/06/18/applen-iphone-myyntiin-myos-verkkokauppacomissa/200816471/135?rss=4

Sillä lailla;)

18.6. kirjoitettu tuo juttu, on melko wanha ja ollut muistaakseni täälläkin esillä.

iPhone 3G. Se määrittelee matkapuhelimen uudelleen. Jälleen kerran.

Jälleen kerran?:D

jaska915
09.07.08, 23:39
Jaa, onpa siinä tapauksessa mennyt ohi silmien.

No oleellista kuitenkin lienee se että muutkin sitä alkavat Suomessa myymään, ja ilman kytkyä.

Celleri
10.07.08, 04:10
Jaa, onpa siinä tapauksessa mennyt ohi silmien.

No oleellista kuitenkin lienee se että muutkin sitä alkavat Suomessa myymään, ja ilman kytkyä.
Mutu höpinät jätä sikseen ja palataan itse asiaan...

ajantawarat
10.07.08, 08:13
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/TeliaSoneran+yksinoikeusmyynti+pit%C3%A4%C3%A4+iPh onen+hinnan+korkealla/1135237774645
Perjantaina se tulee. Applen hartaasti odotetun iPhone 3G:n myynti alkaa heti, kun torstai on puolen yön jälkeen nytkähtänyt perjantaiksi.

Tai niin ainakin luullaan. Helsingin keskustassa pidettävässä mainostempauksessa yksinoikeudella kännykkää Suomessa myyvä TeliaSonera arpoo 200 iPhonen osto-oikeutta.

Onnelliset voivat sitten ostaa puhelimen listahinnalla. Haiskahtaa vähän menneisyydeltä.

Kännykän saapumisesta Pohjoismaihin on tehty tarkkaan harkittu mediamyllytys. Saadessani iPhonen viikko sitten käyttööni jouduin allekirjoittamaan huvittavan vaitiolosopimuksen.

En saanut antaa kenenkään pitää kännykkää kädessä, en ottaa siitä valokuvia enkä lähettää sähköposteja, joissa on allekirjoituksena englanninkielinen teksti "tämä viesti lähetettiin iPhonesta."

Vaitiolosopimus päättyi sopivasti täsmälleen vuorokautta ennen kännykän myynnin käynnistämistä. Sillä Apple pitää huolen, että tiedotusvälineet ovat torstaina pullollaan iPhone-hehkutusta.

Internet pursuaa jo nyt paljon iPhone 3G:tä koskevaa tiedoksi naamioitua juoruilua.

Salailu on osa Applen markkinointia. Pörssiyhtiönäkin Apple noudattaa vähimmäistiedottamisen periaatetta. Osakemarkkinoille kerrotaan tuloksesta vain se, mikä on Yhdysvaltain GAAP-kirjanpitosäännösten ja lainsäädännön perusteella pakollista.

Lähes kaikesta muusta yhtiö vaikenee. Ohjelmistojen osalta yhtiö on avoimen lähdekoodin vastakohta, lukitun koodin johtotähti.

Apple on antanut valitsemilleen teleoperaattoreille yksinoikeuden myydä iPhonea. Se on tehokas keino estää hintakilpailu. Suomessa osaa kuluttajista on närkästyttänyt TeliaSoneran hinnoittelu ja palvelupaketteihin sisältyvät dataliikenteen määrät.

Luovuttamalla teleoperaattoreille yksinoikeuksia Apple varaa itselleen mahdollisuuden vaikuttaa kännykän hintaan, kauppatapaan ja palvelupakettien ehtoihin.

Tarkoituksena on tietenkin maksimoida kännykän myynnistä ja käytöstä saatavat voitot. Todennäköisesti Apple rahastaa operaattoreilta puhelimen hinnan lisäksi provisiota esimerkiksi dataliikenteen tuomasta liikevaihdosta.

TeliaSonera laskuttaa jokaisesta palvelupaketin enimmäismäärän ylittävästä megatavusta 1,49 euroa. Monille kuluttajille se voi tarkoittaa ennakoitua isompia matkapuhelinlaskuja.

Sammy81
10.07.08, 11:04
[url]...
TeliaSonera laskuttaa jokaisesta palvelupaketin enimmäismäärän ylittävästä megatavusta 1,49 euroa. Monille kuluttajille se voi tarkoittaa ennakoitua isompia matkapuhelinlaskuja.

Valittavana on myös Minun Sonera vaihtoehto, johon saat rajattoman data-palvelun. Niin miksi kitinä? Nokia N95 maksoi uutena noin 800 € -> miten niin Iphonen hinta on mielestäsi kusetusta? Omasta mielestä kohtuullista...
Jokainen valitsee omaan käyttöönsä oikean paketin jos siis käytät paljon dataa valitse Minun Sonera-liittymän. Toisille sopiva paketti löytyy small, medium tai large-paketista. Mielestäni Applen tapa tehdä businesta on loistava, jos joku sitä vastustaa niin ei varmaan kannata ostaa kyseisen firman tuotteita.

Vekseli
10.07.08, 11:47
...

opetelkaa nyt hyvät ihmiset quottaamaan vai onko ajantawaratin takana itse Petri Sajari HS:sta?

Juzt
10.07.08, 17:29
Kauppalehdessä oli myös tänään juttua iPhonesta (varmaankin juuri tuon salassapitovelvollisuussopimuksen loppumisen takia, varmaan seuraavalla kerralla pistävät allekirjoittamaan myös salassapitovelvollisuussopimuksensalassapitovelvol lisuussopimuksen.)

Tuttuja näyttö ja selainta kehuttiin, haukkuja puolestaan tuli mm. kirjoittamisen hankaluudesta ja (mielestäni käsittämättömästä) MMS:n puutteesta.
Lisäksi mainittiin Applen oma hieno keksintö "yksiavioisuus" puhelimelle: Jos kopioit kaverin koneelta iPhoneesi musiikkia poistaa omalta koneeltasi siirretyt. Yksi naurettava tekijänoikeuspelleily lisää. Eritoten kun lex-Karpelan älyttömistä pykälistä huolimatta ei kaverilta mp3:sten kopioiminen edes lähtökohtaisesti ole laitonta. Niin ja tietysti sama pätee omiin koneisiin jos niitä on useampi. Tiedä sitten mitä sanoo jos haluatkin vaihtaa tietokonetta eri aikaan kuin puhelinta.
Vaikka tokihan kaikki rehelliset kansalaiset ostavat samaa aikaan sieltä Apple Storesta puhelimen ja uuden Macin.

Kaikenkaikkiaan ole tyytyväinen että päädyin E71 omppupuhelimen sijasta. Etenkin kun tämä on vielä halvempikin, samankokoisella muistilla varustettunakin.

ajantawarat
10.07.08, 18:31
Valittavana on myös Minun Sonera vaihtoehto, johon saat rajattoman data-palvelun. Niin miksi kitinä? ............. Ei siin ollut mitään kitinää. Oli linkattu hesarin artikkeliin, kopsattu teksti sieltä. Mutta olen kyllä toimittajan kanssa samaa mieltä myyntitavoista. Eikä sitä voi verrata mihinkään nokia N95:een. Sitä sai tuolloin ostaa joka kaupasta, ihan ilman kytkyä. Ostinpa minäkin

opetelkaa nyt hyvät ihmiset quottaamaan vai onko ajantawaratin takana itse Petri Sajari HS:sta?Ihanko tänäät olet untuvikko liittynyt. Ja heti suunapäänä. Katso tarkemmin, tietoni on kyllä profiilissa. Lisäksi siinä on koko hesarin artikkeli kopioituna, linkkikin on sinne. Täh ?

Sammy81
10.07.08, 22:24
Ei siin ollut mitään kitinää. Oli linkattu hesarin artikkeliin, kopsattu teksti sieltä. Mutta olen kyllä toimittajan kanssa samaa mieltä myyntitavoista. Eikä sitä voi verrata mihinkään nokia N95:een. Sitä sai tuolloin ostaa joka kaupasta, ihan ilman kytkyä. Ostinpa minäkin

Luulin omaksesi kun en lukenut linkkiä ja ei tuo N95 vertauskaan ihan täysin sovi yhteen - myönnettäköön, mutta hinta luokaltaan samaa vs. ominaisuudet minun mielestäni. Onneksi mikään laki ei velvoita ketään myymään puhelimia ilman kytkysopimuksia, toivoisin muiltakin valmistajilta samaa niin voitaisiin saada laitevalmistajilta nopeammin parempia sekä monipuolisia laitteita. Jäisi Applen taktiikalla enemmän rahaa tuote kehitykseen, kun myydään operaattoreille ylihintaan puhelimet -> näkisin itse hyötynä kuluttajille ettei junnata vuotta aina paikoillaa.

Niin varmaankin99 % on sitä mieltä, että kehitystä tapahtuu, mutta mielestäni vaan aivan liian hitaasti

Celleri
10.07.08, 23:24
Liekö täällä ketään enää edes paikalla, mutta oliskohan tässä kuvaa Deaf Jameista: http://nettikamera.lasipalatsi.fi/view/view.shtml?imagePath=/mjpg/video.mjpg&size=1

jake79
11.07.08, 01:45
(mielestäni käsittämättömästä) MMS:n puutteesta.

tuota itsekään en ymmärrä. miksi sitä ei ole voinut siihen laittaa. tuskin on niin monimutkainen koodin pätkä tuo... itellä aika olennainen ominaisuus. tulee, ei nyt ihan päivittäin, mutta kuitenkin useita mms:iäkin pistettyä viikoittain. joskus toki vähemmän.

jukra
11.07.08, 09:10

Sillä lailla;)

Sanoppa (http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/95284.shtml):

Verkkokauppa.com alkaa myydä iPhonea

Verkkokauppa.com lopettaa Elisan ja Saunalahden kännykkäliittymien myynnin ja alkaa myydä Soneran liittymiä. Asian vahvisti Aamulehdelle verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä.

- Asia on vielä työn alla, mutta kuukauden sisällä myynemme pelkästään Soneran liittymiä.

Seppälän mukaan yritys oli "pikkuisen kyllästynyt" Elisan liittymämyyntiin, joten mahdollisuus vaihtaa liittymämyyntiä ja saada samalla iPhone-kytkykauppa oli houkutteleva.

Telia-Soneran viestintäjohtaja Timo Saxen oli asiasta vaitonaisempi.

- Jälleenmyynti alkaa Soneran omissa Sonera Pisteen ja Veikon Koneen myymälöissä, muusta ei ole vielä kerrottavaa.

Tietoon, jonka mukaan Soneran logo ja linkki löytyvät Verkkokauppa.comin sivuilta, hän toteaa: - En ole kuullut tästä.

iPhonen hinnoittelusta ja sopimuskauden pituudesta ei Samuli Seppälällä ollut vielä tarkkaa tietoa.

Hänen mukaansa iPhonen syksyn myyntitilanne on vielä mysteeri.

- Nyt on kermankuorintavaihe menossa, myydään aluksi kalliilla. Sitten hintakin varmaan putoaa, sillä eihän tuolla hinnoittelulla voi saada valtavia massoja, vaan hinnan pitää olla alhaisempi,

Seppälä arvioi, että nykyinen hinnoittelu voinee kestää muutamia kuukausia.

Elisakin neuvotellut
Applen iPhonen ottamista tuotevalikoimiinsa harkitsee myös Elisa, joka on palvelujohtaja Pasi Vannisen mukaan neuvotellut asiasta Applen kanssa kevään aikana. Vannisen mukaan iPhone saattaisi olla edelleen kiinnostava lisäys yhtiön tuotevalikoimaan.

- En halua sitä pois sulkea, näin saattaa hyvinkin käydä. Tavoitteena on pitää kaikki suositut puhelinmallit valikoimassa, mutta tällä hetkellä ei ole julkistettavaa sopimusta asiassa.

Vannisen mukaan iPhonen tulo Elisan valikoimiin riippuu sopimusehdoista.

- Emme halua ottaa sitä hinnalla millä hyvänsä.

Jos hinta saadaan kohdalleen, niin Vannisen mukaan on mahdollista, että iPhone nähtäisiin jo syksyllä Elisan tuotevalikoimassa.

Taneli Koponen, Mikko

Pulliainen

Aamulehti

LateX
11.07.08, 12:22
http://www.muriel-tournadre.com/images/2007/nokia-iphone.gif

sovelias
11.07.08, 12:59
Ihanko tänäät olet untuvikko liittynyt. Ja heti suunapäänä. Katso tarkemmin, tietoni on kyllä profiilissa. Lisäksi siinä on koko hesarin artikkeli kopioituna, linkkikin on sinne. Täh ?Tuosta kommentoidusta postauksesta on hyvin vaikea päätellä mikä on omaasi ja mikä lainattua.
Asiallista olisi selkeästi erotella oma teksti ja lainattu, foorumin softan Quote tageilla tai jollain muulla selkeällä tavalla.
[ QUOTE= mistä lainattu ]lainattu teksti[/ QUOTE] (koodissa Q:n edestä ylimäärinen välilyönti pois., useilla tyyliellä ja selaimilla toimii editorissa myös quote nappi, joka generoi nuo automaattiseti, esim maalaat lainatuntekstin, paina puhekulpaa "Liitä Quote tagit valittuun tekstiin" )

Esimerkki miltä esimerkin koodi näyttää
lainattu teksti

jukra:n viestistä näkee myös mallia.

jake79
11.07.08, 13:00
hyvät on hinnat. ovh. muka 599e ja liittymän kera 8gb versio 429e ja 16gb 519e :)

melkein kannattaa odottaa kilpailua tuonkin suhteen.

espenleka
11.07.08, 15:16
Liekö täällä ketään enää edes paikalla, mutta oliskohan tässä kuvaa Deaf Jameista: http://nettikamera.lasipalatsi.fi/view/view.shtml?imagePath=/mjpg/video.mjpg&size=1

"IPhonella enemmän myyjiä kuin ostajia"

Hesarin nettisivujen kuva kertoo enemmän kuin tuhat Applen fan boyta ;)

Lisäys: hyvä Jake että laitoit tuon Hesarin linkin, unohtui mokoma :)

jake79
11.07.08, 16:57
"IPhonella enemmän myyjiä kuin ostajia"

Hesarin nettisivujen kuva kertoo enemmän kuin tuhat Applen fan boyta ;)

joo sonera taas hinnoitteli itsensä ulos. olis varmaan ollut ottajia jos hinta olisi ollut parempi.

"Häntä hiukan ihmetyttää, mutta kaupat syntyvät silti. Hinta valitulla liittymäpaketilla on reilut 400 euroa.

"Kyllähän se on ihan pieleen tehty se hinnoittelu täällä Suomessa", Vilén sanoo. "

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/iPhonella+enemm%C3%A4n+myyji%C3%A4+kuin+ostajia/1135237809113

telco manager
11.07.08, 19:56
joo sonera taas hinnoitteli itsensä ulos. olis varmaan ollut ottajia jos hinta olisi ollut parempi.

"Häntä hiukan ihmetyttää, mutta kaupat syntyvät silti. Hinta valitulla liittymäpaketilla on reilut 400 euroa.

"Kyllähän se on ihan pieleen tehty se hinnoittelu täällä Suomessa", Vilén sanoo. "

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/iPhonella+enemm%C3%A4n+myyji%C3%A4+kuin+ostajia/1135237809113

lounasaikaan kista galleriassa porukka jonotti telian putiikkiin. koomista sekin.

ajs
11.07.08, 20:31
lounasaikaan kista galleriassa porukka jonotti telian putiikkiin. koomista sekin.

Eikös siinä ole Sony Ercssonin (pää?)konttori vieressä..? Jos ne oli SE työntekijöitä..

Kävin muuten viime kesänä viimeksi Kistassa ja siinä samassa etsimässä vyökoteloa johon olisi mahtunut E90, niin huikkasivat ihan takahuoneestakin pari kaveria ihmettelemään E90, ja varovasti kysyi että saako katsoa, sitten hyväilivät sitä kuin kipeää p**lua..
Tosin sitähän ei ollut myyty silloin kuin suomessa ja jossain idässä siinä vaiheessa..

Matta
12.07.08, 10:20
Voisiko joku selittää, millä tavalla "hinnoittelu on pilattu" täällä? Tuo noin viisi sataa on selkeästi tämän hetken ovh laitteelle, ja verrattavissa "vastaavan luokan" uusiin 3g luureihin (esim. E71). Se, onko viisi sataa puhelimesta (tai Soneran hinnat) yleensä rahansa arvoista, on henkilökohtainen kysymys johon en ota kantaa. Sen se nyt vaan tällä hetkellä maksaa.

Jos valitus kohdistuu tuohon "kolme pakettia"-malliin, niin se on Applen perusmalli myydä iPhonea (muistaakseni myös 2g:n kanssa) joka on käytössä kaikkialla kaikkialla maailmassa. Kuten jo aiemmin ketjussa totesin (http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showpost.php?p=685107&postcount=43), se on selkeästi kalliimpi vaihtoehto, ja mielestäni tarkoitettu ihmisille jotka eivät laskeskele kustannuksia vaan haluavat helpon vaihtoehdon. Mielestäni on ihan plussaa, että Sonera tarjoaa myös "Minun Sonera"-mallia (jota ei läheskään kaikkialla olla tarjolla).

Jos valitus on normaalin "euro-nyt-ja-viisitoista-kuussa"-vähittäismaksumallin puutteesta, niin ok. Itse en sitä kaipaa (vähittäismaksu on yleisesti ottaen niin kallis tapa ostaa asioita, ettei siihen köyhällä ole varaa), vaan ostaisin joka tapauksessa kertamaksuna.

Tai pistetään näin päin, miten olisitte itse tuon paketoinut (olettaen että kokonaiskustannus pysyy samana)?

espenleka
12.07.08, 16:04
Jos valitus on normaalin "euro-nyt-ja-viisitoista-kuussa"-vähittäismaksumallin puutteesta, niin ok. Itse en sitä kaipaa (vähittäismaksu on yleisesti ottaen niin kallis tapa ostaa asioita, ettei siihen köyhällä ole varaa), vaan ostaisin joka tapauksessa kertamaksuna.

Operaattorit veloittavat saman summan kytkyluureista, maksoi ne sitten kertamaksulla tai "osamaksulla" eli kk-erissä. No, Sonerasta en tiedä, ehkä soneralla kk-eristä peritään jotain aloitus- tms. maksuja?

bhoys
13.07.08, 16:06
Miten käy iPhonen sim-lukolle siinä vaiheessa jos kotiosoitteessa on kuuluvuusongelma? Eli jos Sonera ei yksinkertaisesti kuulu kotona. Kuuluvuusongelma/katve kotiosoitteessa on kimpan/määräaikaisuuden yms. purkuperuste?

Tissot
13.07.08, 16:37
Miten käy iPhonen sim-lukolle siinä vaiheessa jos kotiosoitteessa on kuuluvuusongelma? Eli jos Sonera ei yksinkertaisesti kuulu kotona. Kuuluvuusongelma/katve kotiosoitteessa on kimpan/määräaikaisuuden yms. purkuperuste?

Eipä taida olla purkamisperuste, mutta jos liittymä on avattu juuri, niin uskoisin, että joustavat.

Panda
13.07.08, 17:23
Eipä taida olla purkamisperuste, mutta jos liittymä on avattu juuri, niin uskoisin, että joustavat.

Liittymä ei toimi asiakkaan kotona=ei ole purkamisperuste? Mikä sitten on?

veppis
13.07.08, 17:52
Liittymä ei toimi asiakkaan kotona=ei ole purkamisperuste? Mikä sitten on?

Jos kotona ei kuulu on se purkamisperuste samoin kuin kiinteänkin laajakaistan kanssa kun ei ole saatavuutta. Matkapuhelimen osalta ei käsittääkseni kuitenkaan pelkkä oma ilmoitus asiasta riitä eikä sopimusta automaattisesti ilmoituksen perusteella pureta vaan operaattori tutkii asian ja antaa sitten oman vastineensa. Ei ehkä kannata kokeilla tuota reittiä saadakseen lukitsemattoman iPhone 3G:n. ;)

Juzt
13.07.08, 21:37
Jos kotona ei kuulu on se purkamisperuste samoin kuin kiinteänkin laajakaistan kanssa kun ei ole saatavuutta. Matkapuhelimen osalta ei käsittääkseni kuitenkaan pelkkä oma ilmoitus asiasta riitä eikä sopimusta automaattisesti ilmoituksen perusteella pureta vaan operaattori tutkii asian ja antaa sitten oman vastineensa. Ei ehkä kannata kokeilla tuota reittiä saadakseen lukitsemattoman iPhone 3G:n. ;)
Jep, kohtuuttomuus tulee taas peliin, ei asiakasta voida vaatia maksamaan palvelusta joka ei hänen kotonaan toimi.

Ja juu, Soneralla on mahdollisuus korjata palvelussa oleva virhe ts. paikata katve. Jos paikallisesta katveesta on kysymys niin suht todennäköistä, että näin tekevätkin, saattaa onnistua pelkällä tukiaseman uudelleensuuntauksella. Elisa ainakin korjasi vanhempieni kuuluvuutta katveilmoituksen perusteella vaikkei mitään määräaikaiskytkyä vaadittukaan purettavaksi.

Lisäksi tuohon ei voi vedota jos puutteesta on tiennyt sopparia tehdessään. Jos asiakkaalla esim. on jo Soneran liittymä ja hän vaihtaa sen iPhone kytkyyn, on aika hankala sen jälkeen vaatia purkua huonon kuuluvuuden perusteella kotona (eriasia jos muuttaa uuteen kämppään jossa ei kuulu tai vaikka ulkomaille (eikä ole tiennyt tästä sopimusta tehdessä)).

Ja kolmas ongelma, tuo on peruste sopimuksen purkuun, ei lukituksen purkuun. Toki Soneralla on oikeus ehdottaa asian sopimista niin, että purkavat lukon ja pidät puhelimen, mutta yhtä hyvin voivat hyvittää rahat ja käskeä palauttamaan luurin. Etenkin kun ei tiedetä mitä Applen kanssa on luurin lukituksen purusta sovittu.

Eiköhän ole helpompaa ostaa lukitsematon vaikka ebaysta, tai käydä itse hakemassa esim. Belgiasta tai Italiasta. Olettaen että lukkoa ei kotikonstein saa auki.

veppis
14.07.08, 14:23
Ja kolmas ongelma, tuo on peruste sopimuksen purkuun, ei lukituksen purkuun. Toki Soneralla on oikeus ehdottaa asian sopimista niin, että purkavat lukon ja pidät puhelimen, mutta yhtä hyvin voivat hyvittää rahat ja käskeä palauttamaan luurin. Etenkin kun ei tiedetä mitä Applen kanssa on luurin lukituksen purusta sovittu.

Teleyritys saa estää toisen teleyrityksen liittymän käytön kytkykaupassa tarjotussa matkapuhelimessa. Esto on kuluttajan pyynnöstä purettava maksutta liittymäsopimuksen päättyessä, kuitenkin viimeistään kahden vuoden kuluttua liittymäsopimuksen tekemisestä.

Eli myös purkutapauksissa asiakkaalla on oikeus pyytää koodi koska sopimus on päättynyt. Operaattorilla on kuitenkin oikeus laskuttaa puhelimen osuus sopimuksen arvosta ja näin käsittääkseni myös tehdään.

En tiedä yhtään tapausta jossa operaattori olisi vaatinut puhelimen takaisin, koska luuria ei voi myydä uutena ---> iso tappio. Paremmin rahat saa takaisin (jos saa) kun laskuttaa puhelimen osuuden pois. Lisäksi jos/kun laitteen omistusoikeus siirtyy asiakkaalle sopimuksen tekohetkellä ei operaattorilla ole juridisia perusteita vaatia laitetta takaisin.

Muuten viestisi oli kyllä täyttä asiaa. :)

Masteri
14.07.08, 21:44
Miten käy iPhonen sim-lukolle siinä vaiheessa jos kotiosoitteessa on kuuluvuusongelma? Eli jos Sonera ei yksinkertaisesti kuulu kotona. Kuuluvuusongelma/katve kotiosoitteessa on kimpan/määräaikaisuuden yms. purkuperuste?Kuuluvuus on mahdollista kokeilla esim avaamalla ensin normaali Minun Sonera liittymä. Mikäli ei ole kuuluvuusongelmia ja on myös varmistunut, ettei nykyisessä laitteessa ole vikaa, niin on helppo päivittää kytkyliittmäksi. Tosin laitteet ovat loppu tällä hetkellä, jos et ole ennakkoon sitä tilannut. Toinen vaihtoehto on kokeilla vaikka Easy liittymällä toimivuutta(Easyssä myös nykyjään 3G toimii).

bhoys
14.07.08, 22:47
Kuuluvuus on mahdollista kokeilla esim avaamalla ensin normaali Minun Sonera liittymä. Mikäli ei ole kuuluvuusongelmia ja on myös varmistunut, ettei nykyisessä laitteessa ole vikaa, niin on helppo päivittää kytkyliittmäksi. Tosin laitteet ovat loppu tällä hetkellä, jos et ole ennakkoon sitä tilannut. Toinen vaihtoehto on kokeilla vaikka Easy liittymällä toimivuutta(Easyssä myös nykyjään 3G toimii).

Kuuluvuus 2g:ssä kotona ihan ok, ei siinä mitään (tyttöystävällä Sonera joten sen tiesinkin). Hieman harmittaa kuitenkin toi 3G kuuluvuus jota kotiosoitteessa ei ole, vaikka luulisi Kouvolan kokoisessa kaupungissa olevan (etenkin koska Kuusankoskella 3G soneralla on..). Toi Soneran kuuluvuusaluekartta on täyttä kuraa, ainakin mikä Soneran sivuilla on, verrattuna esim DNA:n vastaavaan. Puhelinkin ostettu joten kaikki henk.koht ihan ok kuitenkin loppupeleissä.

sovelias
15.07.08, 11:52
Eli myös purkutapauksissa asiakkaalla on oikeus pyytää koodi koska sopimus on päättynyt. Operaattorilla on kuitenkin oikeus laskuttaa puhelimen osuus sopimuksen arvosta ja näin käsittääkseni myös tehdään.Jos kauppapuretaan, niin se maalikkona tarkoittaa sitä että tuotepalautetaan ja myyjä palauttaa maksetun hinnan (+kulut) - asiakkaan saaman hyödyn

Matta
15.07.08, 12:29
Kysymys sopimuksen purusta on ihan mielenkiintoinen, ja siitä saisi varmaan ihan oman ketjunsa. Sopimuksien ja kuluttajansuojalain tulkintaa mielenkiintoisempaa olisi kuulla ihan käytännön kokemuksia miten operaattorit (muutkin kuin Sonera) ovat asian suhtautuneet, ja tässä ketjussa ei sellaisia vielä ole löytynyt.

Hartsa
15.07.08, 12:50
Kuuluvuus 2g:ssä kotona ihan ok, ei siinä mitään (tyttöystävällä Sonera joten sen tiesinkin). Hieman harmittaa kuitenkin toi 3G kuuluvuus jota kotiosoitteessa ei ole, vaikka luulisi Kouvolan kokoisessa kaupungissa olevan (etenkin koska Kuusankoskella 3G soneralla on..). Toi Soneran kuuluvuusaluekartta on täyttä kuraa, ainakin mikä Soneran sivuilla on, verrattuna esim DNA:n vastaavaan. Puhelinkin ostettu joten kaikki henk.koht ihan ok kuitenkin loppupeleissä.
Aina vika ei ole operaattorin. Taas eilen kun pääsi kotiin, niin Nokian luurista katosi ensin 3G-verkko ja sitten 2G-verkko. SonyEricsson vieressä kukkui loistavasti ilman mitään ongelmia. Himaan toinen luuri tuli vasemmassa ja toinen oikeassa taskussa. Matkalla oli muutamia 90 asteen käännöksiä ja lisäksi molemmisssa on saman operaattorin verkko. Luureissakin on eroja ja tämä ei sitten myöskään ollut ensimmäinen kerta.

veppis
15.07.08, 14:44
Jos kauppapuretaan, niin se maalikkona tarkoittaa sitä että tuotepalautetaan ja myyjä palauttaa maksetun hinnan (+kulut) - asiakkaan saaman hyödyn

Riippuu siitä tulkitaanko koko kauppa (laite + liittymä) puretuksi vai ainoastaan liittymäsopimuksen osuus (määräaikaisuus).

Siniviiva
22.10.08, 12:48
Myynti maailmanlaajuisesti ylitti optimistisimmatkin ennusteet. -> Uusi Suomi (http://www.uusisuomi.fi/raha/38656-applen-iphonen-hurja-myynti-yllatti).

espenleka
22.10.08, 16:25
Myynti maailmanlaajuisesti ylitti optimistisimmatkin ennusteet. -> Uusi Suomi (http://www.uusisuomi.fi/raha/38656-applen-iphonen-hurja-myynti-yllatti).

Paljonko tästä oli Teliasoneran osuus? Yllättikö myös Suomen myynti ennusteet?

jukra
01.12.08, 17:13
Nyt saa näemmä iPhonea myös Minun Sonera liittymän kanssa, eli valita vapaasti haluamansa minuutit / kappaleet / datat pakettivalikoimasta. Liekkö juuri tullut muutos, kun ei ole raportoitu aikaisemmin..

Puhelimen hinta alkaen 1e + kk-maksut, Soneran verkkokaupan kautta voi ihmetellä tarkempia hintoja: https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/raatali/
Nuo vanhat S/M/L paketitkin vielä tuola rinnalla näemmä menee sekä minuuttilaskutteinen liittymä.

sovelias
01.12.08, 18:00
Nyt saa näemmä iPhonea myös Minun Sonera liittymän kanssa, eli valita vapaasti haluamansa minuutit / kappaleet / datat pakettivalikoimasta. Liekkö juuri tullut muutos, kun ei ole raportoitu aikaisemmin..Aina on saanut, mutta laiteesta on joutunut maksamaan käsiraa yli 400e.

Nyt ilmeisesti saa sillä eurolla, tervetullut muutos, olisi saanut olla alusta saakka

apache
01.12.08, 18:13
Jep jep, nyt on kolmas hinnoitteluvaihtoehto i-puhelimen hankkijoille. Lisäksi, Small/Medium/Largepaketteihin on tullut mahdollisuus ottaa Data Kuukausi-paketti, tätä ei ollut aikaisemmin.

Panda
01.12.08, 18:25
Jep jep, nyt on kolmas hinnoitteluvaihtoehto i-puhelimen hankkijoille. Lisäksi, Small/Medium/Largepaketteihin on tullut mahdollisuus ottaa Data Kuukausi-paketti, tätä ei ollut aikaisemmin.

Turhasta kommentista syyttämisen uhallakin on todettava että vihdoinkin noissa iHinnoissa on jotain järkeä.

apache
01.12.08, 18:27
Palaute kannattaa aina :)

sovelias
01.12.08, 18:30
Turhasta kommentista syyttämisen uhallakin on todettava että vihdoinkin noissa iHinnoissa on jotain järkeä.Samaa mieltä, en tiedä mitä yhtiössä on päättäjillä suomen osalta liikkunut, mutta vanha hinnoittelumalli on tänne sopimaton, ja sen takia on varmasti jäänyt moni Iphone myymättä.

Nyt on hinoittelumalli kohdillaan, toive listalla ehkä enään lukoton versio ja toki aina voi toivoa halvempia hintoja.

ajantawarat
01.12.08, 18:36
Ahneus on se pään sisällä ollut liike. Ei menneet sillä tyylillä kaupaksi niin annettiin uudet ideat. Tuolla voi varmaan saadakin kaupaksi. Nyt on vain kilpailijoitakin vastaavissa luureissa. Joidenkin mielestä parempia, toisten mielestä huonompia. Makuasia..

Celleri
01.12.08, 20:14
Itsellenikin ilmestyi tänään iPhone. Tuntuu jotenkin paremmalta maksaa pari kymppiä kuussa kuin iskeä >400e tiskiin puhelimesta.

jake79
02.12.08, 00:02
tuli vain mieleen. et kai tästäki luurista saa lukituksen pois 2v jälkeen?

Panda
02.12.08, 00:49
tuli vain mieleen. et kai tästäki luurista saa lukituksen pois 2v jälkeen?

Olisi laitonta jollei saisi.

espenleka
02.12.08, 08:26
Samaa mieltä, en tiedä mitä yhtiössä on päättäjillä suomen osalta liikkunut, mutta vanha hinnoittelumalli on tänne sopimaton, ja sen takia on varmasti jäänyt moni Iphone myymättä.

Nyt on hinoittelumalli kohdillaan, toive listalla ehkä enään lukoton versio ja toki aina voi toivoa halvempia hintoja.

sonera varmasti osaa rahastuksen, eli aluksi tarjottiin tuota sikakallista vaihtoehtoa jolla otettiiin fanaattisimmilta apple-faneilta löysä raha pois liikkumasta. Sitten kun kauppa alkoi hiipua, lanseerattiin osamaksumalli jotta muutkin kiinnostuisivat. Fiksusti juuri ennen joulua, varmasti vilahtaa iPhone moneen pukinkonttiin.

Itse en kyllä ostaisi, ei kiinnosta noin vahva sitouttaminen tietyn valmistajan tuotteisiin ja toimintatapoihin (esim. iTunes käytännössä pakko olla koneella).
Eikä tuo 3G-versio sekään ole tarpeeksi hyvä, että siitä maksaisin itseni kipeäksi.

Masteri
02.12.08, 20:32
tuli vain mieleen. et kai tästäki luurista saa lukituksen pois 2v jälkeen?Kyllä purkukoodi+ohjeet ilmestyy nettiin omille sivuille kun sopimus muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi.

telco manager
03.12.08, 20:49
sonera varmasti osaa rahastuksen, eli aluksi tarjottiin tuota sikakallista vaihtoehtoa jolla otettiiin fanaattisimmilta apple-faneilta löysä raha pois liikkumasta. Sitten kun kauppa alkoi hiipua, lanseerattiin osamaksumalli jotta muutkin kiinnostuisivat. Fiksusti juuri ennen joulua, varmasti vilahtaa iPhone moneen pukinkonttiin.

mikä tässä on niin negatiivista?

Itse en kyllä ostaisi, ei kiinnosta noin vahva sitouttaminen tietyn valmistajan tuotteisiin ja toimintatapoihin (esim. iTunes käytännössä pakko olla koneella).
Eikä tuo 3G-versio sekään ole tarpeeksi hyvä, että siitä maksaisin itseni kipeäksi.

kiitos tiedosta.

espenleka
04.12.08, 09:47
mikä tässä on niin negatiivista?

Mitä negatiivista näet tuossa lainaamassasi kommentissa?

kiitos tiedosta.

Ole hyvä.

sovelias
04.12.08, 10:38
mikä tässä on niin negatiivista?.
Vanha hinnoittelumalli ei mielestäni ollut myyvä, jos se oli johdon ahneutta, niin se olis myös menetettyä liikevaihtoa ja tulosta.

Yhtiön tärkeimmäin päätelaitteen osalta räätälöidään surkeimmat paketit. ja tilanteen korjaamiseen menee puolivuotta.

Jos tavoite on maksimoida liittymäkohtaista liikevaihtoa välittämättä huomisesta, niin ehkä sitten onnistunut, vaikka kauppa ei ehkä ollutkaan menestys.

Positiivista asiassa on se että tilannetta on vihdoin korjattu.

telco manager
04.12.08, 21:13
Mitä negatiivista näet tuossa lainaamassasi kommentissa?

olin huomaavinani rivien välissä hentoa negatiivisuutta iphone paketin hintatason ja hinnoittelumallin atraktiviisuuden suhteen. taisin kuitenkin olla väärässä?

eFager
05.12.08, 01:00
itse haluaisin hankkia 3g iphonen, mutta en todellakaan soneran hinnoilla, edes noilla nykyisillä! mutta miten on, jos tilaan esim