PDA

View Full Version : Elisan 2G mykkänä.

jaska915
14.05.08, 13:29
Elisan kännykkäverkko mykistyi
14.05.2008 13:21

Elisan 2G-matkapuhelinverkko on kaatunut tänään aamupäivällä kello 10 aikoihin.

Vanhempaa GSM-verkkoa käyttävät puhelimet eivät pysty vian takia vastaanottamaan puheluita. Soitot menevät vastaajaan, jos asiakkaalla on palvelu asennettuna. Vika ei vaikuta puhelimilla soittamiseen.

Elisan tuotantojohtaja Hannu Rouhijärvi arvioi, että vika koskee noin miljoonaa Elisan 2G-liittymän haltijaa sekä totta kai kaikkia niitä, jotka yrittävät soittaa näihin puhelimiin

Vikaa on kartoitettu päivän aikana. Elisasta kerrotaan, että samanlaista häiriötä ei ole ilmennyt aikaisemmin. MTV3

Että sillä tavalla, tosin juuri kokeilin emännän Saunalahteen ja ainakin hälytti normaalisti (ei voi palaverin takia vastata). Lienee aika harvinaista että koko valtakunnan alueella tapahtuu tällainen häiriö?

jake79
14.05.08, 13:49
Että sillä tavalla, tosin juuri kokeilin emännän Saunalahteen ja ainakin hälytti normaalisti (ei voi palaverin takia vastata). Lienee aika harvinaista että koko valtakunnan alueella tapahtuu tällainen häiriö?

no on varmasti aika harvinaista. ja varmasti aika ärsyttävää jos kohdalle sattuu. tämäkö se on se tutkitusti paras verkko? ei ku niin, hehän testasivat vain sen 3g-verkon.. :)

irritus
14.05.08, 14:15
Harvinaista kyllä, mutta ei ennenkokematonta. Soneran matkapuhelinverkkossa oli täydellinen tunteja kestänyt valtakunnallinen vika viimeksi 11.2.2004.

Itse törmäsin tähän Elisan vikaan ensimmäisen kerran kello 10:11 yrittäessäni soittaa Kolumbuksen liittymään, josta tuli vain tiedotetta: "Numeroon ei saada yhteyttä." Yrittelin muutaman minuutin välein uudelleen. Numero pärähti soimaan kello 10:27.

samumanu
14.05.08, 14:30
Ite laitoin elisan kortin 5700 puhelimeen ja valitsin pelkän gsm, toimii täysin kumpaankin suuntaan.

eralumi
14.05.08, 14:34
Meillä töissä ei saada kunnolla kavereita kentältä kiinni prkl. Eikä tässä ole montaakaan viikkoa kun Elisalla oli ongelmia yritysnumeroiden kanssa, suurin osa meidän yrityksen puhelinliikenteestä oli mykkänä. Hyvä Elisa \o/

Tuossa vielä mainitaan että vika koskee miljoonaa suomalaista ->
http://elisa.fi/ir/index.cfm?t=5&o=5120.00&did=14827

JPW™
14.05.08, 14:40
no on varmasti aika harvinaista. ja varmasti aika ärsyttävää jos kohdalle sattuu. tämäkö se on se tutkitusti paras verkko? ei ku niin, hehän testasivat vain sen 3g-verkon.. :)

Sehän oli "paras" 3G verkko ja sehän toimii! ;)

Jolli
14.05.08, 14:49
Elisa Kolumbus ja saunalahden 2g mykkänä HS:n mukaan

JPW™
14.05.08, 14:50
Elisa Kolumbus ja saunalahden 2g mykkänä HS:n mukaan

Niin kaikkihan ne on Elisan verkossa.

jaska915
14.05.08, 14:55
"No kyllähän tämä uusi ja hieno 3G toimii! Ostakaa siis 3G-kytkypaketteja, te menneisyydessä elävät muumiot!"

T:Elisa

sovelias
14.05.08, 14:59
Niin kaikkihan ne on Elisan verkossa.Mutta Saunalahdella pitäisi olla oma "virtuaalikeskus.""No kyllähän tämä uusi ja hieno 3G toimii! Ostakaa siis 3G-kytkypaketteja, te menneisyydessä elävät muumiot!"Joskus noinkinpäin

nimezis
14.05.08, 15:42
Turussa oli pimeänä klo 12:30-13:30 keskustassa paikoittain ja Varissuolla ainakin. Sen jälkeen yhteydet pätkivät. Nyt olen viisampi, turhat akun säästöt pois ja laitoin mollemmat verkkot käyttöön omassa 3G kapulassa. Toisalta pidän autossa Soneran verkossa toimivaa puhelimen just tähään tapaukseen.

irritus
14.05.08, 15:48
"No kyllähän tämä uusi ja hieno 3G toimii!"
Joo, ja "Menkää lähimmän yli 50 000 asukkaan kaupungin keskustaan puhumaan¹ tahi rimputelkaas vaikka sillä lankapuhelimella."

¹ Ei koske Siuntiota ja Pertunmaata.

Eipä tuo Elisan GSM-verkko toimi vieläkään. Iltapäivällä kun yritin soittaa (samaan liittymään kuin aamupäivällä) niin pari hassua kertaa onnistuin pääsemään läpi. Useammin tuo "Numeroon ei saada yhteyttä" tulee kuin "tuut".

webbimato
14.05.08, 15:59
Joo, ja "Menkää lähimmän yli 50 000 asukkaan kaupungin keskustaan puhumaan

Busted ;)

Kontiolahtelaisia on tällä hetkellä noin 13.300.

jake79
14.05.08, 16:31
huvittavaa ku menee elisan nettisivuille niin pyörii isolla mainos että "Elisalla tutkitusti suomen paras 3g verkko" ja sit samalla sivulla lukee ei niin mairittelevasti "Suurin osa puheluista toimii Elisan GSM-verkossa" :D

sovelias
14.05.08, 16:35
huvittavaa ku menee

Vitsejä ja tositarinoita.. (http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=9461) oisko tuo tai joku muu AV ketju parempi huvituksille.

jake79
14.05.08, 17:18
Vitsejä ja tositarinoita.. (http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=9461) oisko tuo tai joku muu AV ketju parempi huvituksille.

niin ehkä, ehkä ei. aiheenseen liittyvää kuitenki. elä vedä herneitä

=Henkkis=®
14.05.08, 18:33
Kyllä mun kummatkin puhelimet oli pimeänä, kunnes hokasin laittaa 3Gn päälle. Toisin tossa jossa on MultiSim ei toiminu pitkään aikaan, nyt kokeilin niin toimii. Jotain korvauksia tästä jo pitäs saada. Kyllä mielellään otetaan palveluista hintaa. Perusominaisuutena olen ottanut liittymän josta pystyy soittamaan ja että minulle pystyy soittamaan, tätä pelkkää peruspalvelua ei ole kyetty tarjoamaan minulle. Elisan verkko vaikka peittoa löytyy tuntuu toimivan välillä vähän miten sattuu. Mutta muuten on pääasiassa toiminu.

JPW™
14.05.08, 18:40
Elisan gsm-verkon matkapuhelinliikennettä sotkevan vian syy ei ole vieläkään selvillä. (http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805147652782_uu.shtml)

Itsellä on tällä hetkellä, oikeastaan jo pidemmän aikaan ollut puhelin kytketty UMTS tilaan. Kyllähän se gsm verkon kuitenkin löytää siinä tilassakin, kun tarvetta.

jukra
14.05.08, 18:41
Ongelmia on vieläkin, IL:n mukaan 1/3 puheluista ja viesteistä epäonnistuu vieläkin.
Oli työpaikalla aika kireää porukkaa aamulla kun Elisan kautta on käytössä ainoastaan matkapuhelimet, ei lankalinjoja ollenkaan. Kaikki tärkeä ja pikainen liikenne hoidetaan soittamalla.. eihän siinä ollut kuin +2 000 hengen konserni pelkkien mailien varassa lähes koko päivän. Kuinkahan muualla...

Henk. koht. käytössä onneksi 3G luuri - hiukan olisi läikähtänyt yli Elisan käsitys laadukkaasta viestintäpalvelusta muuten.

"Ei iloa ilman verkkoa" - vai miten se menikään, ei Panu arvannutkaan miten osuvan mainoslauseen keksivät.

Ammattilainen
14.05.08, 19:55
Oma siviilipuhelimeni (Saunalahti), vaimon puhelin (Elisa) ja vanhempieni puhelimet (Elisa ja Saunalahti) ovat olleet tuon vian ulkopuolella. Puhelinliikenne on toiminut normaalisti, vaikka kaikki ovat 2G-verkossa.

JPW™
14.05.08, 20:05
Iltalehden mukaan Elisan verkko pitäisi nyt toimia normaalisti.
http://www.iltalehti.fi/digi/200805147651771_du.shtml

espenleka
14.05.08, 20:11
Itse testasin nopeasti soittaa dna -> saunalahti & saunalahti -> dna, ja toimi ok n. klo 15, kun kuulin radiosta uutisesta. Alue Kokkolan seutu. Sms:iä en testannut.

Juzt
14.05.08, 20:17
Kyllä mun kummatkin puhelimet oli pimeänä, kunnes hokasin laittaa 3Gn päälle. Toisin tossa jossa on MultiSim ei toiminu pitkään aikaan, nyt kokeilin niin toimii. Jotain korvauksia tästä jo pitäs saada. Kyllä mielellään otetaan palveluista hintaa. Perusominaisuutena olen ottanut liittymän josta pystyy soittamaan ja että minulle pystyy soittamaan, tätä pelkkää peruspalvelua ei ole kyetty tarjoamaan minulle. Elisan verkko vaikka peittoa löytyy tuntuu toimivan välillä vähän miten sattuu. Mutta muuten on pääasiassa toiminu.
On Suomi Amerikkalaistumassa kun heti pitäisi saada vuoden puhelut ilmaiseksi jos on muutaman tunnin on osittain ilman kännykkää. Toki ikävä vika (vaikkei omaan luuriin vaikuttanutkaan), mutta rajansa kaikella. Eriasia jos Elisa itse haluaa jotain etua hyvitykseksi tarjota, tosin ainakin Elisan itsensä asiakkailla taitaa se laskutussekoilu olla enemmän aiheellista hyvittää.

Niin ja kaikki vähänkin syrjemmällä asuvat ovat varmaan joskus kokeneet sähkökatkon, ja tietävät ettei siitäkään korvauksia muutamasta tunnista maksella. Miksi sitten tästä, kyllä sähkö ainakin itselleni selkeästi kriittisempi palvelu on.

Jos 24/7 tavoitettavuus on elintärkeää, kannattaa hommata liittymät useammalta eri verkko-operaattorilta (ja lanka/satelliittypuhelin päälle), vikoja on kaikilta.

Yhtä kaikki, ajoittaiset muutaman tunnin katkokset ovat täysin normaaleja, joskin ikäviä. Ja tämä koskee kaikkia operaattoreita. Jos tämä ei mielytä ei kännykkää ole pakko käyttää.

Kotkis
16.05.08, 03:14
Itsellä on tällä hetkellä, oikeastaan jo pidemmän aikaan ollut puhelin kytketty UMTS tilaan. Kyllähän se gsm verkon kuitenkin löytää siinä tilassakin, kun tarvetta.

Sulla on sitten varmaan joku muu puhelin kuin Nokian? Ei nimittäin Nokian puhelimet ainakaan UMTS-tilassa etsi 2G-verkkoa, vaan tippuvat 3G:n loppuessa nätisti kuuluvuuden ulkopuolelle.

JPW™
16.05.08, 03:35
Sulla on sitten varmaan joku muu puhelin kuin Nokian? Ei nimittäin Nokian puhelimet ainakaan UMTS-tilassa etsi 2G-verkkoa, vaan tippuvat 3G:n loppuessa nätisti kuuluvuuden ulkopuolelle.

Kyllä se on vaihtunut gsm puolelle. Umts tilassa mulla ainakin vain yrittää pitää 3G verkossa niin kauan, kuin signaalia riittää ja vaihtaa gsm puolelle, kun ei 3G signaalia löydy.

Kotkis
16.05.08, 03:38
Kyllä se on vaihtunut gsm puolelle. Umts tilassa mulla ainakin vain yrittää pitää 3G verkossa niin kauan, kuin signaalia riittää ja vaihtaa gsm puolelle, kun ei 3G signaalia löydy.

Niinkö? No onpas eriskummallinen toiminne, etten sanoisi jo bugi ("UMTS Preferred" olis varmaan parempi nimitys tuollaiselle tilalle.). N82 ei toimi tuolla tavalla eikä muistaakseni N73:kaan.

JPW™
16.05.08, 04:01
Niinkö? No onpas eriskummallinen toiminne, etten sanoisi jo bugi ("UMTS Preferred" olis varmaan parempi nimitys tuollaiselle tilalle.). N82 ei toimi tuolla tavalla eikä muistaakseni N73:kaan.

Piti oikeen käydä väestönsuojassa kokeilemassa ja olit sä hitto oikeassa... =) muistin näköjään väärin. Vain dna 3G löytyi...

Panda
16.05.08, 19:46
UMTS Preferred

Eikös Nokiassa se automaattinen ole vähän niinkuin "UMTS preferred"

Kotkis
16.05.08, 19:50
Eikös Nokiassa se automaattinen ole vähän niinkuin "UMTS preferred"

Nojuu, näin voisi kyllä sanoa.

irritus
16.05.08, 21:49
Samalle viikolle mahtuu toinenkin iso verkkovika. Tänään Telian matkapuhelinliittymät mykistyivät Ruotsissa. Vika on vakavampi kuin mitä Elisan keskiviikkoinen vika oli. Ruotsissa sekä saapuvat että lähtevät puhelut estyvät Telian liittymillä.

SVT: Telias mobilnät nere (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1146678&lid=lista_1135490&lpos=0)
YLE: Telian matkapuhelinverkko kaatunut Ruotsissa (http://www.yle.fi/uutiset/24h/id90914.html)

Qwertyi
17.05.08, 12:43
Samalla viikolle mahtuu toinenkin iso verkkovika. Tänään Telian matkapuhelinliittymät mykistyivät Ruotsissa. Vika on vakavampi kuin mitä Elisan vika oli. Ruotsissa sekä saapuvat että lähtevät puhelut estyvät Telian liittymillä.

SVT: Telias mobilnät nere (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1146678&lid=lista_1135490&lpos=0)
YLE: Telian matkapuhelinverkko kaatunut Ruotsissa (http://www.yle.fi/uutiset/24h/id90914.html)

Ainahan Telian on pakko laittaa hiukan paremaksi ;D