PDA

View Full Version : Nokia 7650/3650 vs SE P800

Manticore
20.01.03, 21:45
Eli sanokaas minkä noista ottaisin. Ja miksi? Eli hyviä syitä etsitään sekä myös huonoja.

Blue Joker
20.01.03, 21:50
7650:aa ei enää kannata ottaa, 3650 on parempi ja saa halvemmalla
monesta paikasta. 3650 vs. P800: siinäpä vasta kova ottelu.
P800:aa puolustaa ainakin valmiina olevat MP3-soitin ja nettiselain.
3650:ssa puolestaan videokuvaus. ja tietenkin 3650:aa puolustaa
halvempi hinta ja selvempi käyttis (musta ainakin). ja 3650:aan
saat sitten tulevaisuudessa hienoja maalattuja kuoria.

Manticore
20.01.03, 21:52
Ajattelin vaan että ei tossakaan kyllä ole suojaa linssin edessä... ja miten tuo kosketusnäyttö mahtaa pelata

nr00001
20.01.03, 22:05
Ehdottomasti SE P800! Olen nyt viikon käyttänyt enkä voi muutakuin ylistää puhelinta. Kosketusnäyttö on todella kätevä ja käsiala tunnistus toimii todella hyvin. Ulkonäkö mielestäni hakkaa 3650, mutta sehän on vain mielipide kysymys :) Käyttis tuntui oudolta aluksi kun oli käyttänyt Nokiaa ennen, mutta nyt kun on tuon oppinut on sekin todella hyvä.

getta48
20.01.03, 22:33
3650 Vs' P800? Öh, Lexus Vs' Mersu.. Ei niitä voi verrata, millään. Toinen on rakennettu valmistajan kattomalliksi, toinen wannabe-teini-kattomalliksi. P800 on kaikilta ominaisuuksiltaan loppuun asti mietitty tuote. Kallis. Kyllä, mutta niin ne kattomallit aina.

Löytyykö 3650 mallista Bluetooth, valmiina Mp3 soitin, rajattomasti laajennettava muistikapasiteetti?

Malaco
20.01.03, 22:33
Jos sais valita niin ottaisin P800.
Muussa tapauksessa 3650.

Weeros
20.01.03, 22:41
Ainakin yks juttu tulee mieleen miksi P800 ei vaan soveltuisi minulle; siinä ei ole kiinteää näppäimistöä! Kosketusnäyttö on ihan vänkä, mutta kuinkas pelaat sillä jotain nopeita refleksejä vaativaa peliä niinkuin Doomia (tai vaikkapa niitä mitä löytyy GoBoylle..) ?

jari
20.01.03, 22:51
Löytyykö 3650 mallista Bluetooth, valmiina Mp3 soitin, rajattomasti laajennettava muistikapasiteetti?

3650:ssä on bluetooth ja MMC-kortilla laajettava muisti (max. 128 Mt). Mp3-soittimen saa, kun asentaa puhelimeen MP3-toisto-ohjelman ja korviin Nokian stereo-korvakuulokkeet.

Puhelimissa ominaisuudet ovat likipitäen samat, mutta hinta-ero on iso (ainakin ominaisuuksiin kun vertaa)

Weeros
20.01.03, 23:03
Mp3-soittimen saa, kun asentaa puhelimeen MP3-toisto-ohjelman ja korviin Nokian stereo-korvakuulokkeet.

Paitsi että 3650n hf-plugi on 7650n tapaan erittäin todennäköisesti mono, eikä muutu stereoksi vaikka siihen plugaisikin stereo-hfn (puhumattakaan niiden kuulokkeiden äänenlaadusta). Tämä on ainut paha puute, mutta toisaalta 128 megaa säästyy puhelimen käyttöön ja sitten on erikseen 128 Mt biiseille mp3-soittimessa.

Andreas
21.01.03, 12:17
Ainakin yks juttu tulee mieleen miksi P800 ei vaan soveltuisi minulle; siinä ei ole kiinteää näppäimistöä! Kosketusnäyttö on ihan vänkä, mutta kuinkas pelaat sillä jotain nopeita refleksejä vaativaa peliä niinkuin Doomia (tai vaikkapa niitä mitä löytyy GoBoylle..) ?

Pelaas Men In Black -peliä ja kysy sitten uudelleen. Siinä ammutaan örkkejä pyssyillä. Yksinkertaisesti kynällä tökkimällä.

Rallipeli toimii hyvin myös; ohjaus jogdialilla ja kaasutus/jarrutus vasemman käden peukalolla kosketusnäytön reunasta.

sovelias
21.01.03, 12:34
Pelaas Men In Black -peliä ja kysy sitten uudelleen. Siinä ammutaan örkkejä pyssyillä. Yksinkertaisesti kynällä tökkimällä.
Rallipeli toimii hyvin myös; ohjaus jogdialilla ja kaasutus/jarrutus vasemman käden peukalolla kosketusnäytön reunasta.Kummatkin pelit vaatii kaksikättä.

djj
21.01.03, 14:11
Kyllä 3650'n ulkonäkö enemmän miellyttää silmää. P800 on mielestäni... miten sen kauniisti sanoisi? No, ruma.

Manticore
21.01.03, 15:01
Lähinnä mua huolestuttaa tossa se kosketusnäyttö ja Ericssonin valikot nokiaa kun oon tässä nyt 5v käyttänyt

sovelias
21.01.03, 15:04
Lähinnä mua huolestuttaa tossa se kosketusnäyttöMikä kosketus näytössä huolettaa? Kestävyys? Niitä on tehty jo iät-ajat, tuskin siitä erityisesti kannattaa olla huolissaan.
Käytettävyys on toki sitten eri asia.
Ericssonin valikot nokiaa kun oon tässä nyt 5v käyttänytRiippuu mitä Nokiaa olet käyttänyt, jos jotain 2110:n johdannaista niin on ihan sama minkä älypuhelimen otat on mailma erillainen.

sovelias
21.01.03, 15:04
Lähinnä mua huolestuttaa tossa se kosketusnäyttöMikä kosketus näytössä huolettaa? Kestävyys? Niitä on tehty jo iät-ajat, tuskin siitä erityisesti kannattaa olla huolissaan.
Käytettävyys on toki sitten eri asia.
Ericssonin valikot nokiaa kun oon tässä nyt 5v käyttänytRiippuu mitä Nokiaa olet käyttänyt, jos jotain 2110:n johdannaista niin on ihan sama minkä älypuhelimen otat, on mailma erillainen. Toki SEstä puuttuu jotain Nokia pikku ominaisuuksia, ja sitten on jotain SE ominaisuuksia tilalla, eli riippuu mitä kaipaa.

Manticore
21.01.03, 15:05
Nokioita mitä oon käyttänyt: 6110, 6150, 6210, pari kommua, 7650(tosin ei oma), 5510 (ei oma). 5110(ei oma), 3330, 3310

En tiedä mikä siinä kosketusnäytössä huolettaa... ja toinen on toi kun linssissä ei ole suojaa =)

sovelias
21.01.03, 15:09
En tiedä mikä siinä kosketusnäytössä huolettaa... ja toinen on toi kun linssissä ei ole suojaa =)Kosektus näyttössä ei ole mitään ongelmaa, on jopa kohtuuhyvä kontrasti, toimii pakkasella hyvin. Ainoa haitta ehkä että niin monet asiat joutuu tekeen tikulla tökkien, eli kaksi kättä vaaditaan (sms luku/vastaus, soittaminen jne. menee läppäkiinnikkin) Ja käyttöliittymä ei ole ehkä nopea käyttää.
Linssi pärjää taskussa ihan hyvin, ei se mikää huippukamera ole mitä tarvii erityisesti suojella.

Andreas
21.01.03, 15:10
Rallipeli toimii hyvin myös; ohjaus jogdialilla ja kaasutus/jarrutus vasemman käden peukalolla kosketusnäytön reunasta.Kummatkin pelit vaatii kaksikättä.

Ja... mihin sitä toista sitten käyttäisi pelatessa...

Manticore
21.01.03, 15:14
sovelias, onko sulla ollut jotain nokiaa... olis vaan kiva tietää että miten käyttöliittymä ei ole nopea :)

Ja mites toi kontrasti... onko parempi kuin esim nokia 7650?

sovelias
21.01.03, 15:26
Ja... mihin sitä toista sitten käyttäisi pelatessa...Eikö tule mitään mieleen? Jotkut pelailevat kännyllä aikansa kuluksi, liikkuessaan tai paikkallaan yleensäkkin tilanteissa missä ei muutenkaan voi kuvitella pelaavansa jotain PS2sta (missä tilanteissa on yleensä kumatkin kädet vapaana).
Joilloin toseilla kädellä voi olla muuta tehtävää (kädessä jotain , pitää kiinni jostain jne.) En väitä että aina olisi tälläinen tilanne.
sovelias, onko sulla ollut jotain nokiaa... olis vaan kiva tietää että miten käyttöliittymä ei ole nopea :)Monet perusjutut ovat turhan monen toiminteen takana, ja vaaditaan se kynä. varmaan tulee esim perus (ajan ymv.)hallintaan näppäriä softia vrt. 9210,7650
Ja mites toi kontrasti... onko parempi kuin esim nokia 7650?En käytössä eroa, suurempi ero on P800sen isompi näyttö mikä mm tekstiä lukiessa on selkeä etu. Jotain hyvää kuva viewer ohjelmaa siihen odotan.

jari
21.01.03, 15:32
Paitsi että 3650n hf-plugi on 7650n tapaan erittäin todennäköisesti mono, eikä muutu stereoksi vaikka siihen plugaisikin stereo-hfn (puhumattakaan niiden kuulokkeiden äänenlaadusta). Tämä on ainut paha puute, mutta toisaalta 128 megaa säästyy puhelimen käyttöön ja sitten on erikseen 128 Mt biiseille mp3-soittimessa.

hf-plugi pitäisi olla stereo.. (?) Tähän saadaan selvyys kun on puhelin kädessä. Onko sitten vielä niissä kuulokkeissa paikka muistikortille?

http://www.wirelesssoftware.info/more.php/120.html
[/url]

Manticore
21.01.03, 15:40
Pitää jossain päästä katsomaan tuota ihan ja koittamaan ja sitten tehdä päätös... siis SE P800

Miespuuntakaa
21.01.03, 15:40
Kummatkin pelit vaatii kaksikättä.

Ajaessako meinasit pelata?

Hiisty
21.01.03, 16:08
7650:aa ei enää kannata ottaa,
Ja miks ei, hinta/laatu suhde rupeaa olemaan erinomainen.

3650 on parempi ja saa halvemmalla
monesta paikasta.
Perusteluita tuolla väitteellesi (siis ymmärrän että tarkoitat tällä lauseella jotain muuta kuin näitä kirjoittamiasi väitteitä)

3650 vs. P800: siinäpä vasta kova ottelu.
P800:aa puolustaa ainakin valmiina olevat MP3-soitin ja nettiselain.
3650:ssa puolestaan videokuvaus. ja tietenkin 3650:aa puolustaa
halvempi hinta ja selvempi käyttis (musta ainakin). ja 3650:aan
saat sitten tulevaisuudessa hienoja maalattuja kuoria.

Kuorilla pröystäeileminen on todella teinimäistä ja biiilteemasta saa ihan kelvollisia spray maaleja.
MP3 soitin, videokuvaus ja nettiselain on saatavilla myös 7650:an, ainoa huono puoli 7650:ssa on mielestäni muistikortin puute mutta ei sekään ole ylitsepääsemätön onglema....

Malaco
21.01.03, 16:19

Olen samaa mieltä Nokiaboyn kanssa.
7650 ei kannata ostaa Koska 3650 hinta ja laatusuhde paljon parempi!

Manticore
21.01.03, 17:13
Voi olla että 3650 hinta/laatu suhde on parempi kuin 7650... mutta silti 7650 on tyylikkäämpi...

dzeidzei
21.01.03, 17:14
No jos noista 7650/3650 täytyy valita niin ehdottomasti ehdottomasti 7650 vaikka onkin aika isokokoinen palikka. 3650 on niin teinixxx-malli että huhhuh. Ja tuo muotoilu sitten..näppäimistö näyttää todella epäloogiselta kun nappulat on sijoiteltu sinne sun tänne. Veikkaan tuosta mallista 5510:n verrattavaa floppia. Molemmissa on reilusti ominaisuuksia mutta lelumainen muotoilu pilaa kaiken. ;)

yellow
21.01.03, 17:16
Olen samaa mieltä Nokiaboyn kanssa.
7650 ei kannata ostaa Koska 3650 hinta ja laatusuhde paljon parempi![/quote]

Paljon parempi? Mista sen jo nyt niin varmasti voi tietaa? Odotellaan nyt ensin, etta nahdaan miten hinnat kehittyvat.

Manticore
21.01.03, 17:18
Tulis tosta 7650 semmonen malli johon saa musitikortin niin ostaisin saman tien =)

Blue Joker
21.01.03, 17:21
Tulis tosta 7650 semmonen malli johon saa musitikortin niin ostaisin saman tien =)

niin minäkin, jos siinä olisi 3650:n muutkin uudet ominaisuudet verrattuna
7650:aan. ja siinähän olisi sitten tavallinen näppäimistö ja muutenkin
konservaatisempi muotoilu niin kyllä sitä 3650:aa mieluummin käyttäisin.

Manticore
21.01.03, 17:23
Jotkut tykkää tosta 3650 näppäimistä... itse taas en pidä yhtään... pelkkä ajatuskin puistattaa..

Blue Joker
21.01.03, 17:25
Jotkut tykkää tosta 3650 näppäimistä... itse taas en pidä yhtään... pelkkä ajatuskin puistattaa..

kyllähän ne hyvältä näyttää, mutta käytettävyys on ainakin alkuvaiheessa
sitä ja tätä...

Manticore
21.01.03, 17:29
kyllähän ne hyvältä näyttää, mutta käytettävyys on ainakin alkuvaiheessa
sitä ja tätä...

No ei kyllä näytä hienolta tai hyvältä... siis jos haluat jotain muuta kuin kännykän niin osta vaikka Gameboy advance... noi näppäimet tossa muodostelmassa näytä miltään

Zache
21.01.03, 18:19

Rallipeli toimii hyvin myös; ohjaus jogdialilla ja kaasutus/jarrutus vasemman käden peukalolla kosketusnäytön reunasta.

Ei nuo silti kunnon gba tyylistä ristiohjain/controllinapit comboa voita. En tosin tiedä kuinka hyvä tuntuma 3650:ssä on, mutta ainakin p800:een kaipaisin muutamaa controllia lisää. Tosin ei olisi mahdottomuus jollekkin muulle firmalle tehdä p800:lle "läppää" jossa olis tuo ristiohjain ja pari nappia. Samalla se läppä voisi suojata koko näyttöä. Itse en ainakaan kaipaa läpässä muita ominaisuuksia kuin soita/katkaise puhelu etc... kaikki monimutkaisemmat menee kynän kautta.

Softan kehityksen puolelta kisassa SE vs Nokia niin Nokialla on enemmän ohjelmia, esimerkkejä yms muuta sälää sivuillaan ja tietoa on helpommin löydettävissä. Ericssonille tieto tuntuu olevan niin arvokasta ettei sitä voi jakaa Olkoonkin että se yrittää saada Series 60:stä standardiksi, mutta kuitenkin.

Toisaalta P800:ssa on vielä paljon potentiaalia ohjelmistopuolella, kuten Opera, RealOne player, Flash player jotka väistämättä ilmestyvät jossain välissä, mutta tuntuvat kuitenkin aina ilmestyvän Nokialle ensimmäisenä.

sovelias
21.01.03, 18:24
Tosin ei olisi mahdottomuus jollekkin muulle firmalle tehdä p800:lle "läppää" jossa olis tuo ristiohjain ja pari nappia. Samalla se läppä voisi suojata koko näyttöä. Vähän vaikea yhdistelmä. Teoriassa voisi tehdä sellaisen nysä läpän joka tulisi vain vähän näytön päälle. jolloin vivuilla voisi sinne siirtaa ristikko ohjaimen tiedot, sen jälkeen on enään softa ongelma miten sitä ohjainti hyödynnetään, ja laitteessahan on jo ohjain (rulla).
Eikä taida ko laitteen tarkoitus olla pelikoneiden kilpailija, ehkä sitten myöhemmin.

Manticore
21.01.03, 18:55
Löysin tuommoisen 3D demon SE P800...
http://www.tiscali.co.uk/mobile/reviews/ericsson_p800.html

Tuommoisen siellä alhaalla on "Click here to view" sitä kun painaa niin *pomps* ja on uusi ikkuna missä on demo :)

Hasa
21.01.03, 20:15
Lähinnä mua huolestuttaa tossa se kosketusnäyttö ja Ericssonin valikot nokiaa kun oon tässä nyt 5v käyttänyt

Erkin 'menestys' tuotteet ovat ollet lyhytikäisiä. Veikkaan että loppuvuodesta P800 tullaan myymään poistohintaan kun Nokia on saanut uudet mallit myyntiin alkusyksystä.

Tuom4s
21.01.03, 21:55
Sanonpahan vaan, että 3650 on todellinen teinipellejen ihannepuhelin! 7650 on sentään vielä puhelin!

Ottasin noista 7650.

Miksi? Lähes sama puhelin kuin 3650, paitsi että tyylikkäämpi, selkeämmät näppäimet. Ja miksi taas en SE:tä? Koska tykkään
Nokian puhelimien "käyttiksestä" paljon enemmän! Selkeämpi ja
muutenkin pidän enemmän!

jari
21.01.03, 23:24
ihmemies:
sanot noin koska et pysty hankkimaan 3650:aa numerosarjan vuoksi. Jos sen numerosarja olisi 9650, hankkisit sen heti ja menisit elvistelemään kaikille..

Tosi mies pystyy ostamaan mitä tahansa.

Olen 22 ja ostan 3650:n. Enkä ole mikään teinipelle.

Miksi päädyin Nokia 3650 -malliin:
1) Symbian käyttöjärjestelmä
2) iso ja värillinen näyttö
3) MMS ja email-ominaisuudet
4) kiinteä kamera
5) puhelimessa ei liikkuvia osia (huonoja kokemuksia 8110 ja 7110)[/b]

Tuom4s
22.01.03, 14:50
Ne se on kiva, että sä edes tiedät miksi valitsen noista 7650?

Siis jos sua kiinnostaa kieroon väännetyt näppäimet, ruma ulkonäkö ja iso koko, niin se on sitten sun asiasi. Mun mielestä 7650:in näppäimiä on helpompi käyttää (mitä oon sitä kokeillut) ja voin sanoa nyt jo että 3650:in (jota en ole koskaan kokeillut) on vaikea käyttää, ei niihin voi oppia sellasta "tatsia" niinkuin perusnäppikseen! Sen kyllä sanon, että ei se 7650:kaan mikään pieni ole!

Oma valinta olis siis edelleen Nokia 7650, se on mun mielipide. En mä mun iässä paljon numerosarjaa tuijottele!

USIM
22.01.03, 15:24

7650 ei kannata ostaa Koska 3650 hinta ja laatusuhde paljon parempi!

Hinta/laatusuhteesta on huono puhua, jollei ole kunnollisia käyttökokemuksia esim. 3650:n laadusta. Hinta/ominaisuussuhde voisi olla tässä yhteydessä parempi mittari.

tanheis
23.01.03, 00:53
Nokia 7650/3650 vai SE P800

Oletetaan ettei ole rahasta kiinni.

P800:n ottaisin koska.

+paljon suurempi näyttö "nettiselain,piirto-ohjelma,tekstinkäsittely"
+paremmat muistikortit "MMC korteista tarpeeksi saanut digikameroissa. Vertaa CF kortti" MMC kortit ovat paljon hitaampia kuin CF kortit tai Sonyn Memory Stickit. Vähän kuin kivikautista kovalevyä käyttäisi ;)

+luultavasti enemmän prossuvääntöä
+kätevämpi käyttää esim. Operaa eli kynällä linkit jne.
+ohjelmissa kuten tekstinkäsittely, taulukkolasekenta, on apua kynästä kuten hiirestä tietokoneella! Piirto-ohjelmissa on kiva käyttää kynää että voi edes jotenkin piirtää.

C++ sovellukset: Eli laitteeseen voidaan C:llä koodata ohjelmia/pelejä?
Silloin voisi tehdä huomattavasti laajempia/tehokkaampia sovelluksia kuin
Javalla!

Videon tallennus voitanee toteuttaa luultavasti ohjelmalla.

---
23.01.03, 01:19
iso koko

Kylläpä muuten onkin halko. Hypistelin protoa tänään. Toimi muuten mutta soittaa ei voinut, jotain vikaavikaavikaa.

sovelias
23.01.03, 06:34
+ohjelmissa kuten tekstinkäsittely, taulukkolasekenta, on apua kynästä kuten hiirestä tietokoneella! Piirto-ohjelmissa on kiva käyttää kynää että voi edes jotenkin piirtää. Kynä olisi erinomainen jos se olisi vaihtoehto, mutta kun se on lähesainoa tapa käyttää ko laitetta. Luonnollisees piirtämiseen se on käytännössä ainoa vaihtoehto.
C++ sovellukset: Eli laitteeseen voidaan C:llä koodata ohjelmia/pelejä? Silloin voisi tehdä huomattavasti laajempia/tehokkaampia sovelluksia kuin Javalla!Siis tämä on kaikkien ketjun laitteiden etu.
Videon tallennus voitanee toteuttaa luultavasti ohjelmalla.Tiettävästi ei ole tulossa.
No ei ko omainaisuudella ole kaikille merkitystä, ja niille joille on, voi miettiä kuinka iso merkitys se sitten on.

dr650
23.01.03, 09:52
Nokia 7650/3650 vai SE P800
+luultavasti enemmän prossuvääntöä

Omien havaintojen mukaan vääntöä olisi lähes tuplaten 7650:aan verrattuna My-symbianin mukaan prossu on 200 MHz arm9, joka on kännykän prosessoriksi jo aika huima vehje.

C++ sovellukset: Eli laitteeseen voidaan C:llä koodata ohjelmia/pelejä?
Silloin voisi tehdä huomattavasti laajempia/tehokkaampia sovelluksia kuin
Javalla!

Kaikissa voi ajaa Symbian C++-sovelluksia (7650,3650: Ser 60, P800: UIQ), mutta P800 sisältää Nokiasta poiketen myös PersonalJavan. P800:n puutteeksi luettakoon, että SE ei ole julkistanut kameran ohjelmointirajapintaa, mutta veikkaan että tämä saattaa ajan myötä muuttua.