View Full Version : Komponentti ketju
Ajatteli että tälläinen Afterdawn/Muropaketti tyylinen ketju saattaisi sopia tänne. Ketju jossa koneen kokoajat voisivat kertoa komponentti kokoonpanonsa, ja muut voivat antaa mielipiteensä. Komponentteja kun on niin paljon ja kehitystä on huimaa, on mielestäni hyvä saada myös muilta mielipiteitä paketin järkevyyteen. Myös yksittäisistä komponenteista voi keskustella.
Itse suunnittelen seuraavaa kokoonpanoa, mukana siis vain ne komponentit jotka tarvitsevat päivitystä.
-2GT DDR2 800MHz, A-Data Vitesta, 240-pin DIMM muisti 49e JPS
-GeForce 8800 GT 512MB näytönohjain ~220-260e JPS
-Asus P5K-E/WIFI-AP Intel P35 emolevy 132.90e VK
-Intel Core 2 Duo E6750 -prosessori, boxed. 161.90e VK
-Samsung SH-S203D/BEBE SATA 20X asema 23.90 VK
-Vista Home Premium 64-bit OEM - FIN 99.90e VK
JS meinaa Jimm's PC Storea ja VK verkkokauppa.comia.
Muistia vain 2gt kun sitä voi sitten ostaa helposti lisää myöhemminkin.
Emo oli vaikein valinta mutta luulen tuon sopivan käyttööni parheiten, tukee tulevaisuuden 45nm penry prossuja ja sisältää WLANin.
Intelin E6750 prossu on pitkän tutkimisen jälkeen tämänhetken parhaita teho/hinta suhteeltaan olevia prossuja, lyö muunmuoassa AMD Athlon 64 X2 6000+:n vakio kelloillaan. Tämä on testien mukaan kellotettavissa 3,6gHz asti, 3,2gHz taajuuksilla riittää kuulemma bulk tuuletinkin pitämään lämmöt kurissa. Tosin jatkuvan kehitysken kanssa voi olla että ylihuomenna tämä prossu ei enään olekkaan paras vaihtoehto.
Aito OEM Vista jonka voi asentaa kuulemma 3 kertaa uudestaa, SP1:n myötä pienet fibatkin lähtee tuosta.
Tuo näyttis on suurin kysymysmerkki, Club 3D 8800GT hinta on siinä 220e paikkeilla, joka antaa kortille järkevän hinta/teho suhteen, mutta saatavuus on todella heikko. Joissakin kortissa ois kellot jo valmiina, mutta myös hintaa on lisätty. Ylikellotuksen voi toki tehdä myös itse. 8800 GT sarjaan on tulossa päivitetty cooleri tuuletin, taidan odottaa että ne pääsevät markkinoille.
Näyttö on juuri päivitetty pitkän pohdinnan jälkeen Samsungin 226bw malliin johon olen ihan tyytyväinen, vielä kun on S-Paneelilla. Hieman kyllä harmittaa huonon jalustan säätömahdollisuudet.
Ajatteli että tälläinen Afterdawn/Muropaketti tyylinen ketju saattaisi sopia tänne. Ketju jossa koneen kokoajat voisivat kertoa komponentti kokoonpanonsa, ja muut voivat antaa mielipiteensä. Komponentteja kun on niin paljon ja kehitystä on huimaa, on mielestäni hyvä saada myös muilta mielipiteitä paketin järkevyyteen. Myös yksittäisistä komponenteista voi keskustella.Erittäin hyvä idea.
Itse yritän saada kasaan konetta näyttöineen päivineen hintahaitarissa 1000-1100€ multimedia-, netti- ja pelikäyttöön.
Näillä näkymin ostan kaikki tuotteet samasta puljusta (verkkokauppa.com).
Tällä hetkellä olen ajatellut seuraavaa kokoonpanoa:
Emolevy: ASRock ALiveNF5-eSATA2+ AM2 ATX 60,90€
Prosessori: AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5Ghz -prosessori, boxed. 88.90€
Kovalevy: Samsung T166 320GB 7200RPM SATA 3,0 Gbps SATAII 16MB 68.90€
Kotelo: Antec Sonata III + EarthWatts 500W 98.90€
DVD-polttava: Samsung SH-S203D/BEBE SATA 20X 23.90€
Muistit: 2X(yht. 4x1Gb) Transcend JetRam 2GB Dual Channel Kit (2 x 1GB) DDR2 800MHz 240-pin DIMM 39.90€
Näytönohjain: MSI GeForce NX8800GT-T2D512E/OC 274.90€
Näyttö: Acer AL2216WSD 22" laajakuvanäyttö 245.90€
Näppis ja hiiri: Microsoft Business Hardware Pack 32.90€
Käyttis: Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit OEM 99.90€
yht. 1074,9€ ja tarpeen mukaan vielä piuhoja ja tuulettimia yms. sälää.
Lähinnä tuo emolevy ja prosessori mietityttää, emolevy on edullinen ja siinä näyttäis olevan aikalailla kaikki mitä tarvitsen. Osaako joku sanoa siitä tarkemmin että muodostuuko pullonkaulaksi yms. Prosessori taas olis hinnaltaan hyvä mutta onko alimitoitettu tähän kokoonpanoon? Miltä kokoonpano muuten näyttää? Hinta sais kuitenkin olla max. 1100€ eli paljoa pelivaraa ei enää olis.
Tuo näyttis on suurin kysymysmerkki, Club 3D 8800GT hinta on siinä 220e paikkeilla, joka antaa kortille järkevän hinta/teho suhteen, mutta saatavuus on todella heikko. Joissakin kortissa ois kellot jo valmiina, mutta myös hintaa on lisätty. Ylikellotuksen voi toki tehdä myös itse. 8800 GT sarjaan on tulossa päivitetty cooleri tuuletin, taidan odottaa että ne pääsevät markkinoille.Saatavuus on todellakin valitettavan huono :S
Itselläni ei ole kokemusta ASRockin emoista, mutta luetun perusteella ovat sitä itteensä :) Emo on kuitenkin se kaikkein tärkein komponentti koko koneessa.
Asuksen emoja voin suositella ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella. Minulla on jopa täysin toimiva versio siitä paljon haukutusta P5K:sta. AM2-kantaan tämä (http://fin.afterdawn.com/laitteet/laitteen_tiedot.cfm/3225/asus_m2n-sli_deluxe_ailifestyle_series) voisi olla ihan toimiva ratkaisu.
Abitin emojahan on murossa ylistetty taivaisiin, mutta nyt on alkanyt löytymään ärsyttävästi siriseviä Abit IP35:a porukalta sielläkin.
Ja prossustahan tuossa varmaan ensimmäisenä pullonkaula muodostuu.
Itsellänikin on tällä hetkellä Nvidian näytön ohjain (8800 GTS), mutta mikä siinä on, että ette tuota Radeon 3870 esimerkiksi ole miettineet. Ei kuitenkaan paljoa tuosta 8800 GT:stä jää ja jäähy ilmeisesti parempi?
Kieltämättä muroa lukiessa tuntuu, että Intel ja Nvidia ovat pakkovalintoja. Jos kehtaa ostaa jonkun muun ja vielä mainita siitä muron puolella, niin saa takuulla ahdasmielisimmät kynäniskat kimppuunsa =)
Itselläni ei ole kokemusta ASRockin emoista, mutta luetun perusteella ovat sitä itteensä :) Emo on kuitenkin se kaikkein tärkein komponentti koko koneessa.Selevä, unohdetaan tuo ASRock suosiolla siis ;)
Itsellänikin on tällä hetkellä Nvidian näytön ohjain (8800 GTS), mutta mikä siinä on, että ette tuota Radeon 3870 esimerkiksi ole miettineet. Ei kuitenkaan paljoa tuosta 8800 GT:stä jää ja jäähy ilmeisesti parempi?Mitä nyt tästä (http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=1060&model2=1057&chart=318) vertailin juuri tuota MSI:n 8800GT OC mallia ja HD3870 niin eroa muodostui joissain peleissä yllättävän paljon, etenkin kun olisi tarkoituksena pelailla näitä uusimpia pelejä (Crysis). Tarkoituksena oli ensin tuo 3870 ostaa mutta uusimmassa mikrobitissä tuota MSI 8800GT OC:tä kehuttiin niin paljon hinta-teho suhteeltaan että päädyin kuitenkin siihen. Tosin voipi olla että pitää budjetin myötä vaihtaa tuo tohon vakiokelloilla olevaan että saa emoon panostettua, jolloin taas HD 3870 vs. 8800 GT ei huomattavaa eroa crysiksessa. Lisäksi Radeonissa taitaa olla parempi saatavuus, halvempi hinta ja matalammat lämmöt niin kuin mainitsitkin. Kyllä taidan sitten kuitenkin päätyä tuohon Radeoniin.
Asuksen emoja voin suositella ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella. Minulla on jopa täysin toimiva versio siitä paljon haukutusta P5K:sta. AM2-kantaan tämä (http://fin.afterdawn.com/laitteet/laitteen_tiedot.cfm/3225/asus_m2n-sli_deluxe_ailifestyle_series) voisi olla ihan toimiva ratkaisu.
Abitin emojahan on murossa ylistetty taivaisiin, mutta nyt on alkanyt löytymään ärsyttävästi siriseviä Abit IP35:a porukalta sielläkin.Jos ottaa tuon Radeonin HD 3870 niin olisko jompikumpi näistä pätevä?
MSI K9A2 CF (http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1333&maincat_no=1&cat2_no=171)
Asus M2R32-MVP (http://fin.afterdawn.com/laitteet/laitteen_tiedot.cfm/3469/asus_m2r32-mvp)
Ja prossustahan tuossa varmaan ensimmäisenä pullonkaula muodostuu.Minkä tehoista olisit suositellut tähän kokoonpanoon jos nimenomaan AMD:n puolella pysytään? Riittäskö 5600+ (eli jos näyttikseksi tulis Radeon HD 3870 512MB ja jompikumpi noista ylläolevista emolevyistä)?
On tuo tehdaskellotettu 8800 GT kyllä varmasti huomattavasti 3870:stä nopeampi, mutta käsittääkseni Radeonikin kellottuu hyvän vakiotuulettimen ansiosta tosi hyvin. Tietysti tehdaskellotettu on aina mielekkäämpi, niin ei itse tarvitse säätää.
Muutenhan tuo 8800 GT vaikuttaa hyvältä, mutta se vakiotuuletin kyllä hirvittää hieman. Vikaahan siinä on, jos jossain vaiheessa on tulossa niitä paremmilla tuulettimilla olevia. Toisaalta jos alkaa jotain odottelemaan, niin sitten saa koko ajan odottaa.
Nuo on varmaan ihan hyviä perusemoja molemmat. MSI:t ei ilmeisesti hirveitä väyläkikkailuja siedä, mutta sellaisenaan luotettava.
Tulevaisuuden sijoitushan olisi tietysti neliydinprosessori (eli AMD:n tapauksessa Phenom(?)), mutta maksaa tietysti heti sen 100e lisää. Kannattaa niissä tuplaytimillisissäkin varmaan sen hinta-/laatusuhteen perään katsella. Jos on se 30-40 laittaa lisää siihen 4800+, niin sitten tuo 5600+ =) Toisaalta taas voisit ostaa nyt tuon edullisemman ja sitten tulevaisuudessa päivittää, kun hinnat alenee :P Loputon spekuloinnin mahdollisuus näissä.
Yksi vaihtoehto näytönohjaimeksi on vielä se uusi 8800 GTS. Siinä on ilmeisesti hiljainen ja tehokas tuuletin sekä tehoa =)
Itse tilasin tuossa marraskuun puolessavälissä Jimm's:ltä päivitystä hardwareeni lähinnä tarkoituksena lisätä koneen tehoja pelikäytössä.
Tilasin seuraavat osat:
- Abit IP35 (tajusin vasta emon tultua, että siinä on vain 1 IDE-väylä, joten jouduin samalla käydä ostamassa uuden DVD-aseman SATA-väylään, jotta saisin myös 2 IDE-kovalevyä kiinni. Muuten toimii kuin junan vessa, ei ongelmia.
- Intel Q6600 - tämä siis neliytiminen prossu, josta kuullut vain hyvää palautetta. Itselläni ei sen kummempia palautteita kyseisestä prossusta, ei ongelmia tähän mennessä. Jäähdytyksestä vastaa Zalmanin CNPS9500A, joka vaikuttaa hyvältä jäähyltä.
- A-Datan 2GB 800MHz DDR2:sta. Ulkoisesti hienot ja hinnaltaan halvat muistit. Toimii vielä moitteettomasti.
- Palit 8800GT 512MB. Pelkkää hyvää kuullut 8800GT:stä ja ilmeisesti teho-hinta-suhteeltaan paras näytönohjain markkinoilla. Kesti tosin maahantuonti yli kaksi viikkoa, vaikka ennustettu aika oli alle viikko. Saatavuus tällä hetkellä ilmeisesti todella huono, mutta kyllä kannattaa hyvää odotellakin.
Mitään huonoa en uusista komponenteistani voi sanoa, koska testiaika on ollut tähän mennessä melko lyhyt. Pelit pyörivät hyvin (Crysis, COD4 jne.) eikä asennuksessa ollut ongelmia. Suosittelen siis lämpimästi kyseisiä komponentteja näiltä pohjilta myös muillekin :)
Mitään huonoa en uusista komponenteistani voi sanoa, koska testiaika on ollut tähän mennessä melko lyhyt. Pelit pyörivät hyvin (Crysis, COD4 jne.) eikä asennuksessa ollut ongelmia. Suosittelen siis lämpimästi kyseisiä komponentteja näiltä pohjilta myös muillekin :)Millä asetuksilla pelaat crysista?
Yksi vaihtoehto näytönohjaimeksi on vielä se uusi 8800 GTS. Siinä on ilmeisesti hiljainen ja tehokas tuuletin sekä tehoa =)
Onko uudella ydin arkkitehtuurilla valmistetut jo kaupoissa?
Sitten tosta 8800 GT:stä on kohta tulossa 1gt muisteilla oleva malli, on tod.näk. kyllä aika semi suolasen hintanen. :S
Näyttö: Acer AL2216WSD 22" laajakuvanäyttö 245.90€
Ootko käyny vertailemassa tätä näyttöä livenä? Itse en suoralta kädeltä tätä voi suositella, paneeli on aika himmeä kun sitä kaupassa kattelin. Suosittelen Samsungin, Viewsonic, LG, LG:stä sen verran että kannattaa kattoa testit läpi mitkä soveltuu pelaamiseen.
225bw on Mikrobitin testivoittaja ja hinta alkaa olee aika järkevässä suhteessa kuvaan. Itse olen todella tyytyväinen omaan 226bw -malliin, kun pistin vanhan TFT:ni vierelle niin en voinut käsittää miten olen voinu katsoa edes sitä. :()
1680x1050 pikseleillä näyttää muuten fullHD matsku todella hyvältä, osaa skaalata oikein kun on sama kuvasuhde (16:10).
Mullakin on q6600, ja Crysis sekä cod4 pyörivät täysillä asetuksilla (poislukien crysiksen reunanpehmennykset) 1280x1024 resolla. Yleensä kyllä pelailen 1024x768 resolla, koska muuten menee liian tarkaksi minun makuun.
Ootko käyny vertailemassa tätä näyttöä livenä? Itse en suoralta kädeltä tätä voi suositella, paneeli on aika himmeä kun sitä kaupassa kattelin. Suosittelen Samsungin, Viewsonic, LG, LG:stä sen verran että kannattaa kattoa testit läpi mitkä soveltuu pelaamiseen.
225bw on Mikrobitin testivoittaja ja hinta alkaa olee aika järkevässä suhteessa kuvaan. Itse olen todella tyytyväinen omaan 226bw -malliin, kun pistin vanhan TFT:ni vierelle niin en voinut käsittää miten olen voinu katsoa edes sitä. :()
1680x1050 pikseleillä näyttää muuten fullHD matsku todella hyvältä, osaa skaalata oikein kun on sama kuvasuhde (16:10).Kiitos vinkistä, noita samsungeja on tosiaan aika paljon kehuttu. En ole livenä käynyt aceria vertaamassa, netistä olen näytöstä lukenut arvosteluja ja käyttäjäkokemuksia. Ilmeisesti hyvä näyttö hintaansa nähden, halvimmasta päästähän tuo on (22", DVI-D) joten mitään mullistavaa kuvanlaatua ei voi odottaakkaan. Varmasti nuo ehdottamasi ovat parempia, mutta samalla kuitenkin harhaudutaan budjetistanikin :) Usein tässä käykin juuri silleen, "ei tä maksa kun 40€ enemmän, no jos 40€ voi joustaa niin kyllähän sitten 80€ voi laittaa", jolloin loppujen lopuksi ollaankin aika kaukana lähtöbudjetista. Tai näin ainakin itselleni on käynyt, joten johonkin on pakko aina asettaa se raja. Mutta mites 18038 Philips 220WS8 (http://www.consumer.philips.com/consumer/fi/fi/consumer/cc/_productid_220WS8FS_00_FI_CONSUMER/220WS8FS-00), paljonkin eroa tuohon aceriin? Tämä ei ole kun parhaimmillaan ~10-20€ aceria kalliimpi joten budjetissa pysyttäisiin. Philips ainakin merkkinä vakuuttaisi enemmän kuin Acer kun puhutaan LCD-laitteista.
Kiitos vinkistä, noita samsungeja on tosiaan aika paljon kehuttu. En ole livenä käynyt aceria vertaamassa, netistä olen näytöstä lukenut arvosteluja ja käyttäjäkokemuksia. Ilmeisesti hyvä näyttö hintaansa nähden, halvimmasta päästähän tuo on (22", DVI-D) joten mitään mullistavaa kuvanlaatua ei voi odottaakkaan. Varmasti nuo ehdottamasi ovat parempia, mutta samalla kuitenkin harhaudutaan budjetistanikin :) Usein tässä käykin juuri silleen, "ei tä maksa kun 40€ enemmän, no jos 40€ voi joustaa niin kyllähän sitten 80€ voi laittaa", jolloin loppujen lopuksi ollaankin aika kaukana lähtöbudjetista. Tai näin ainakin itselleni on käynyt, joten johonkin on pakko aina asettaa se raja. Mutta mites 18038 Philips 220WS8 (http://www.consumer.philips.com/consumer/fi/fi/consumer/cc/_productid_220WS8FS_00_FI_CONSUMER/220WS8FS-00), paljonkin eroa tuohon aceriin? Tämä ei ole kun parhaimmillaan ~10-20€ aceria kalliimpi joten budjetissa pysyttäisiin. Philips ainakin merkkinä vakuuttaisi enemmän kuin Acer kun puhutaan LCD-laitteista.
Tottahan tuo kun konetta kasaa budjetilla, mutta ei sillä kannata perustella ihan kaikkea kumminkaan. Mutta silti sanoisin että Acer ei ole paras vaihtoehto.
Nuo Philipsit vaikutti ainakin ulkonäöltään ja spekseiltään ihan asiallisilta laitteilta, nyt sitten vaan testejä etsimään. Mulla kokemukset Philipsin paneeleista (jos ne nyt edes niiden valmistamia on) on kyllä positiiviset ainakin tuolla televisio puolella. Niiden TFT näytöistä mulla ei ole mitään hajua.
Tottahan tuo kun konetta kasaa budjetilla, mutta ei sillä kannata perustella ihan kaikkea kumminkaan.Juu, onhan se tietysti näinkin.
Nuo Philipsit vaikutti ainakin ulkonäöltään ja spekseiltään ihan asiallisilta laitteilta, nyt sitten vaan testejä etsimään. Mulla kokemukset Philipsin paneeleista (jos ne nyt edes niiden valmistamia on) on kyllä positiiviset ainakin tuolla televisio puolella. Niiden TFT näytöistä mulla ei ole mitään hajua.Joo kyllä itsekin mietin että philips merkkinä kuulostais paljolti paremmalta ja näyttikin tosiaan hienommalta kun tuo acer. Täytyy sitten testejä ruveta selailemaan tuosta mallista.
Myös LG valmistaa mielestäni hinta-/laatusuhteeltaan hyviä näyttöjä.
- Shuttle SP35P2 Pro Barebone Black, Intel P35 Express, 775, PCI-E, SATA, Gbe LAN
- Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED w/fan
- Logitech diNovo Media Desktop Laser, Ultra-thin, Bluetooth 2.0, US
- OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT w/two 2048MB PC6400 XTC, CL5-5-5-15
- Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM
- Shuttle PN18, 54 MBit WLAN Module, 802.11g, for Shuttle XPCs
- NEC DVD±RW burner AD-7170 IDE Black OEM, DVD+R/+RW/DVD-R/-RW/Ram (Dual layer)
- Gainward GeForce 8400GS 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/Tv-Out, SilentFX
Tuollainen paketti tulee toivottavasti huomenna. Näytönohjain pitää vaan vielä vaihtaa tehokkaammaksi.
22" LG:n Flatron 16:10 näyttö & HDTV on ainakin TV ominaisuuksien puolesta ok. Kun kone tulee niin tietää paremmin miten tuo näyttönä toimii ja riittääkö 1680 x 1050 reso.
Niin, TV/näyttö Pixmaniasta ja muut Komplettista
Tuollainen paketti tulee toivottavasti huomenna.
Kuulostaa kalliilta, paljonko tulee paketille hintaa?
Ootko harkinnu BLuRay -asemaa? Onko kukaan harkinnut vielä lukevaa BluRay asemaa, se on nykyään semmonen ~200e lisää? Xboxin HD-DVD aseman saa jo 180e hintaan, ja se toimii PC:ssä.
Eipä oo vielä tullu tarvetta HD-DVD:lle tai Blu-Raylle.
Joku 1800e on tähän asti menny, ja vielä näytönohjain pitää uusia. Eli menee tuonne reippaasti yli 2000e
Hyvin toimii paketti. Prossun ja emolevyn lämmöt pysyttelee 44C paikkeilla ja tuulettimet pyörii hieman alle 1000rpm. Kohtuullisen hiljainen paketti. Oli viime yön kone päällä 1m päässä päästä ja ihan hyvin sai nukuttua :)
Hyvin toimii paketti. Prossun ja emolevyn lämmöt pysyttelee 44C paikkeilla ja tuulettimet pyörii hieman alle 1000rpm. Kohtuullisen hiljainen paketti. Oli viime yön kone päällä 1m päässä päästä ja ihan hyvin sai nukuttua :)
Kannattaa muuten heittää tuo q6600 samantien ainakin 3GHz:n. Mulla reilu 3 kuukautta pyörinyt vakiopropelilla kolmessa ja ei vaikuttanut lämpöihin nimeksikään tuo nosto. Ei ole kertaakaan kone kaatunut vielä =) Tietysti kannattaa tarkistaa, että prossu on G0-steppingillä. Luultavasti kuitenkin on, kun vasta hommasit.
Eli nyt on kone tilauksessa, emoksi valitsin tuon MSI:n (http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1333&maincat_no=1&cat2_no=171).
Mutta saako tuohon ihan suoraan normaalin aktiivi subbarin (http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=248211&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10001&compartmentId=10017&categoryId=10163) kiinni? Ääniliittiminä emossa olisi:
"- 1 x 6 in 1 audio jack" eli ymmärtääkseni 6x3,5mm liitintä.
http://global.msi.com.tw/uploads/Image/product_img/other/mainboard/backio/7388_back.jpg"
Tuon subbarin kaveriksi ajattelin näitä (http://fi.europe.creative.com/products/product.asp?category=4&subcategory=28&product=14299&nav=-1).
Tuo paketti on kyllä kokonaisuutena toiminut erittäin hyvin ja vakaasti (ainakin tähän asti). Nyt on tilattu myös kunnon näytönohjain (Gainward GeForce 8800GT 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 650+/1900Mhz+, "GS"). Jaksan epäillä että se tälle viikkoa vielä tulis perille, mutta ens viikolla sitten :)
Olen miettinyt tuota aikaisempaa kokoonpanoani uudestaan ja huomannut pientä ristiriitaa emon ja prossun FSB väylän välillä.
Tulevaisuuden kannalta parempi emo olisi Gigabyten GA-X38-DQ6. Ainoa miinus tuossa on hinta 229€, eikä emolta löydy suoraa tukea WLAN:lle... Emo tukee 1333/1600 FSB prossuja ja tulevia penryjä tietysti, myös Intelin tuorein X38 piirisarja löytyy. Ideana olisi päivittää 45nm Inteliin kun niiden hinnat ovat hieman tippuneet.
Uusi ostoskori:
-GeForce 8800GT 512MB GDDR3
-Core Duo 2 E6750 2.66GHz, 4MB, FSB1333 Boxed (Conroe)
-2GT DDR2 800MHz, Vitesta, 240-pin DIMM 2kpl
-Gigabyte GA-X38-DQ6, S775, X38 (Uutuus!)
-Samsung SH-S203D/BEBE SATA 20X
Mietteitä?
PS. Jaksaako mun Antec NeoPower HE 430W pyörittää näitä?
PS2. Jollemi onko 1GT ja 512mb korteilla suuria tulos eroja? Onko näitä testattu nokikkain missään? Google ei vastannut tähän...
En tiedä mikä on Antec Neopowerin kans tuo todellisuuden ja teoreettisen wattien suhde, mutta periaatteessa pitäisi kyllä riittää potku. Omassa Shuttlessani on sertifioidusti vähintään 80% luvatuista tehoista, eli vähintään 320W pitää tulla ulos. Quad core prossu ja 8800GT vievät kaikista suurimman palan siitä, mutta uskoisin että tehojen pitäisi kuitenkin riittää. Liikutaan kuitenkin rajamailla pikkuhiljaa.
Kukaan ei oikein tiedä tuosta että onko 1GB ja 512MB välillä jotain käytännön eroa. Itse otin 1GB ihan varmuudeksi, kun kuitenkin rahan puolesta varaa oli. Tosin yks nVidian työntekijä kovasti toitotti että hullu oon jos sen otan koska 8800GT:llä ei oo tarpeeksi muistikaistaa käyttääkseen koko 1GB hyväksi. Ei tosin kertonut sitä että paljonko 8800GT voisi siitä käyttää hyödyksi. Sellainen mielikuva kuitenkin jäi että 512MB verrattuna ei pitäisi olla hirveän suuria eroja.
Update: niin ja ihan ok kokoonpanolta tuo näyttää kyllä :)
PS2. Jollemi onko 1GT ja 512mb korteilla suuria tulos eroja? Onko näitä testattu nokikkain missään? Google ei vastannut tähän...
Jonkinmoisia eroja varmaan jostain 1920x1440 resoluutiosta eteenpäin voi joidenkin pelien kohdalla olla, mutta sitä alhaisemmilla tuskin juurikaan. Tuo lienee aika yleinen sääntö nykyisin.
Hinta/hyöty-suhde 512 mallissa huomattavasti parempi, mutta jos rahaa löytyy, niin mikä jottei =) Sitten tosin uusi GTS:kin voisi olla hyvä valinta.
Mutta saako tuohon ihan suoraan normaalin aktiivi subbarin (http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=248211&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10001&compartmentId=10017&categoryId=10163) kiinni?
Eipä noissa subbareissa taida 3,5mm plugia olla? Pl. tietysti pienet, mikrosarjojen mukana tulevat matolaatikot.
Eipä noissa subbareissa taida 3,5mm plugia olla? Pl. tietysti pienet, mikrosarjojen mukana tulevat matolaatikot.
Kiitoksia vastauksesta, päädyin sitten tällaiseen ratkaisuun: Z-2300 (http://www.logitech.com/index.cfm/business/products/speakers_audio/devices/231&cl=us,en). Netissähän näitä on kehuttu ja odotukseni olivat vähintäänkin epäilevät. Täytyy kuitenkin sanoa että tuskin parempia olisin tässä hinta-luokassa voinut saada. Basso on erittäin syvä ja jykevä, satelliitit toistavat terävästi. Ei mitään hifiä mutta hinta-laatu suhde on kohdillaan, suosittelen.
Eli minun lopullinen kokoonpano oli siis:
AMD Athlon 64 AM2 5600+, MSI K9A2 CF, Transcend 4GB (4x1GB) DDR2 800Mhz Dual Channelissa, Samsung T166 320GB SATAII, Samsung SH-S203D/BEBE SATA 20X, Microsoft Business Hardware Pack, Vista Home Premium 64bit, Antec Sonata III, LG Flatron L194WT-SF ja HD3870 radeonia odotellaan vielä. Näyttö ei mikään lakana ole mutta tuolla mennään toistaiseksi.
Lopullinen hinta oli juuri yli tuhat euroa :) Hinta-tehosuhde pitäisi olla ihan kohdillaan.
Kokoamista aloittaessa tuli mieleen että onko väliä laittaako SATA II kovalevyn kiinni emoon SATA vai SATA II kaapelilla?
Kiitoksia vastauksesta, päädyin sitten tällaiseen ratkaisuun: Z-2300 (http://www.logitech.com/index.cfm/business/products/speakers_audio/devices/231&cl=us,en).
Eli minun lopullinen kokoonpano oli siis:
AMD Athlon 64 AM2 5600+, MSI K9A2 CF, Transcend 4GB (4x1GB) DDR2 800Mhz Dual Channelissa, Samsung T166 320GB SATAII, Samsung SH-S203D/BEBE SATA 20X, Microsoft Business Hardware Pack, Vista Home Premium 64bit, Antec Sonata III, LG Flatron L194WT-SF ja HD3870 radeonia odotellaan vielä. Näyttö ei mikään lakana ole mutta tuolla mennään toistaiseksi.
Lopullinen hinta oli juuri yli tuhat euroa :) Hinta-tehosuhde pitäisi olla ihan kohdillaan.
Kokoamista aloittaessa tuli mieleen että onko väliä laittaako SATA II kovalevyn kiinni emoon SATA vai SATA II kaapelilla?
Nuo on varmaan juu hyvät konekaijuttimiksi ja selviää ilman säätöä.
Minulla on sama kotelo ja dvd-asema =) Kiintolevykin on saman kokoinen, mutta päädyin WD:n AAKS-sarjan levyyn, joka on T166:sta vastaava ominaisuuksiltaan.
SATA ja SATA II -kaapelit ovat ominaisuuksiltaan käsittääkseni aikalailla identtisiä (ainoa ero parempi kiinnitysmekanismi -> I:n muotoinen pää?). Eikä taida nopeimmatkaan SATA II levyt päästä lähellekään normi SATA:n teoreettista maksimisiirtonopeutta, joten tuskin vaikuttaisi käyttönopeuteen muutenkaan.
Nyt on isketty tilaukset sisään:
-Palit GeForce 8800GT SONIC 512MB GDDR3
-Core Duo 2 E6750 2.66GHz, 4MB, FSB1333 Boxed (Conroe)
-4GT DDR2 800MHz, G-Skill, 240-pin DIMM 4x1GT
-Gigabyte GA-X38-DQ6, S775, X38 (Uutuus!)
-Vista Home Premium 64 FIN
Nyt vaan maksamaan niin voi alkaa odottelee. Noin 800€ tuli paukulle hintaa.
Penryt tulloo!
http://techreport.com/discussions.x/13878
http://plaza.fi/muropaketti/intel-esitteli-16-uutta-prosessoria
Näissä on kuulemma huimat kellotuspotentiaalit, nykyisiin 65nm prossuihinkin verrattuna!
Penryt tulloo!
http://techreport.com/discussions.x/13878
http://plaza.fi/muropaketti/intel-esitteli-16-uutta-prosessoria
Näissä on kuulemma huimat kellotuspotentiaalit, nykyisiin 65nm prossuihinkin verrattuna!
Nuo olisivat kyllä kivoja, mutta tästä q6600:sta saa jo niin hyvin irti, että prossu tulee tuskin olemaan hetkeen pullonkaulana. Taitaa jäädä tuo sukupolvi siis kokematta.
Tässäpä oma rouskuni:
-Kotelona Nexus Breeze 500W jossa mukana tullut kotelotuulettimen portaaton säätö ja lcd-näytöllinen kierroslukumittari.
-Emolevy ASUS M2N-E
-Prossu AMD64 X2 AM2 3800+ @ 2GHz
-Muistia 2GB 533MHz
-Näytönohjaimena XFX GeForce 7900GT, olisko ollut 256MB
-Kiintolevyinä Seagaten 320GB+500GB ja vanha 120GB linux-puolelle.
-Näyttönä V7 19" Widescreen @ 1440x900
-WinXP Home SP2
Hintaa oli 1235e reilu vuosi sitten suoraan tukkuhinnoilla, +pieni maksu rahdeista +muuta pientä sälää.
500GB levy tullut myöhemmin lisää jolla oli hintaa 105e.
Setti on vähän muuttunut:
En ole vieläkään saanut kasattua konetta koska näyttis puuttuu, sen saapuminen vain lykkääntyy, joten vaihdoin sen:
-ASUS GeForce EN8800 GTS 512MB GDDR3 (G92)
-Gigabyte GA-X38-DQ6, S775
-Core Duo 2 E6750 2.66GHz, 4MB, FSB1333 Boxed
-Antec P182 ATX
-Vista Home Premium 64 FIN
-Samsung Spinpoint T166 500GB
-4GT DDR2 800MHz, G-Skill, 240-pin DIMM 4x1gb
-Neo-Flex LCD stand
-Noctua NF-P12-1300 120mm x2
Meni kone nyt kyllä aikalailla uusikis ('puree nyrkkiä ja katsoo kuittia'), vanhasta tulee vain kovot ja Antec Neo HE 430W virtalähde. Mitä sanotte tuleeko virtalähteelle kovat paikat kun tilalle tulee tehokkaampi näyttis, Mikrobitin testeissä tämä powerin huipuiksi testattiin 560W joten pitäs kyllä riittää? Murobbs:ssä sanoivat että riittää. Näyttiksen testeissä sanottiin että 400W PSU on minimi..
Meni kone nyt kyllä aikalailla uusikis ('puree nyrkkiä ja katsoo kuittia'), vanhasta tulee vain kovot ja Antec Neo HE 430W virtalähde. Mitä sanotte tuleeko virtalähteelle kovat paikat kun tilalle tulee tehokkaampi näyttis, Mikrobitin testeissä tämä powerin huipuiksi testattiin 560W joten pitäs kyllä riittää? Murobbs:ssä sanoivat että riittää. Näyttiksen testeissä sanottiin että 400W PSU on minimi..
Virtalähde riittää helposti, mutta eikö nuo Antec Neo HE:t ole aika hajoavaa sorttia? Toivottavasti ei vie muuta mennässään, kun kosahtaa.
Virtalähde riittää helposti, mutta eikö nuo Antec Neo HE:t ole aika hajoavaa sorttia? Toivottavasti ei vie muuta mennässään, kun kosahtaa.
No kai ne vähän tahtoo olla, mulla on kosahtanu jo yks 330w antec virtalähde mutta se rokkas aikalailla yötäpäivää semmoset 4vuotta. Se ei levitessään rikkonu mitään muuta, vaikkakin oli päästäny jotain nestettä ulos... Tää 430 Neo HE ainakin veti pisteet kotiin Mikrobitin testeissä taannoin ja oli ainoa testissä jonka DB määriä ei saatu testattua koska taustakohina oli äänekkäämpää ja todelliseksi maksimitehoksi silloin testattiin 560W vaikka Antec myy tätä 430W PSU:na.
Oon nyt asennellu tätä konetta kohta 2 päivää sen mitä oon töiltä kerenny, ja kohta pääsee itku tän Vistan kanssa... Ollu aika normi asennus taas, emo ei tunnista kovoja/osioita (430gigaa kovalevyä hukassa), äänet ei skulaa, optinen asema pelitää kun sille tuulelle sattuu jne jne... Taidankin mennä itekemään tuonne Tietokoneongelmat puolelle.
Tälläinen paketti löytyy:
Emolevy- MSI K9N NEO-F V3 AM2
Prosessori- AMD Athlon 64 X2 4400+
Muisti- 2 x Kingston 1 GB DDR2 533 MHz
Näytönohjain- ASUS EN8600GT 256MB
Kiintolevyt- Samsung 320 GB SATA ja Maxtor 80 GB IDE
Äänikortti ja kaiuttimet- Terratec Aureon 7.1 ja Logitech X230 2.1
Näyttö- BenQ FP202W A
Käyttöjärjestelmät- Windows XP ja Vista
Piakkoin olisi tarkoitus hankkia uudet kaiuttimet ja lisäystä keskusmuistiin.
itekkin päivitin koneen hiukan nykyaikasemmaksi..
tässäpä nää tärkeimmät:
emo: asus p5k
prosa: intel core 2 duo e6550
muisti: 2x 1gb buffalo ddr2 800mhz
näytönohjain: asus hd3850 512mb
näyttö: samsung 226bw (s-paneelilla!)
kyllä tolla pelailee.. tuo näyttö on kyllä mainio..! :)
tuo näyttö on kyllä mainio..! :)
Itsekin päivitin juuri tässä näytön 19":sta -> 24":n. Kyllä parani käytettävyys paljon. Mahtuu hyvin esimerkiksi lukemaan ja kirjoittamaan kahta dokumenttia samaan aikaan. Myös pelit näyttävät erittäin mukavilta 1920x1200 resoluutiolla.
Itsekin päivitin juuri tässä näytön 19":sta -> 24":n. Kyllä parani käytettävyys paljon. Mahtuu hyvin esimerkiksi lukemaan ja kirjoittamaan kahta dokumenttia samaan aikaan. Myös pelit näyttävät erittäin mukavilta 1920x1200 resoluutiolla.
Tämä resoluutio alkaa taasen vaatia jo hieman tehoja sekä muistia näytönohjaimelta =).
Ois jollakin suositella mulle emoa, en oikein osa päättää mikä tulisi tuon rikkinäisen Gigabyten tilalle.
Kriteerit ois:
-Tuki Penryneille.
-6-8 USB paikkaa I/O paneelissa
-Minimissään 6kpl SATA
-tuki 800mHz muistivälille DDR2
-Tuki 1333 ja 1600mHz FSB
-PCI-E 2
-2kpl normi PCI paikkoja
-Optinen ulostulo
SLI emo haluttas mutta ei ole pahemmin mun mainitemilla spekseillä valinnanvaraa...
Ajattelin pikkuhiljaa alkaa päivittelemään konetta, niin sattuuko kukaan tietämään toimiiko sellainen yhdistelmä että laittaa uuteen emolevyyn vanhan prossun kiinni? Tarkoitus olisi ostaa jokin Asuksen uusista emoista ja siihen näin alkuvaiheessa laittaa vanha Intel P4 550 ja vasta myöhemmin ostaa joku core 2 duo tai quad. Eli onko ne vielä yhteensopivia? Kanta kuitenkin on sama LGA775.
Ajattelin pikkuhiljaa alkaa päivittelemään konetta, niin sattuuko kukaan tietämään toimiiko sellainen yhdistelmä että laittaa uuteen emolevyyn vanhan prossun kiinni? Tarkoitus olisi ostaa jokin Asuksen uusista emoista ja siihen näin alkuvaiheessa laittaa vanha Intel P4 550 ja vasta myöhemmin ostaa joku core 2 duo tai quad. Eli onko ne vielä yhteensopivia? Kanta kuitenkin on sama LGA775.
Mikäs siinä, tarkista vain että valitsemasi emo tukee prossusi FSB:tä. Asuksen sivuilta muistaakseni löytyi lista jossa tietylle emolle sopivat prossut ja muistit on lueteltu. Helpoin tapa on kysyä yhteensopivuutta nettiputiikista tai kaupasta josta ajattelit emon ostaa.
PS: tänään tilasin ja maksoin Asuksen Maximus Formulan, ens viikolla pääsee testailee. :P
Mikä olis hyvä näytönohjain jos haluaa käyttää kaksi lcd-näyttöä Windows XP Pro kanssa? Eli jotain "dual-head"-näytönohjainta tässä etsitään.
Kone on tavallinen konttorikone, HP dc5700 Microtower (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/fi/sm/WF06b/35735-968119-968119-968119-12736102-12736318-80490240.html) ja yks PCI-E paikka on vapaana.
Mikä olis hyvä näytönohjain jos haluaa käyttää kaksi lcd-näyttöä Windows XP Pro kanssa? Eli jotain "dual-head"-näytönohjainta tässä etsitään.
Kone on tavallinen konttorikone, HP dc5700 Microtower (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/fi/sm/WF06b/35735-968119-968119-968119-12736102-12736318-80490240.html) ja yks PCI-E paikka on vapaana.
Tällaisella (http://www.multitronic.fi/?prod=DY674A) kortilla saa HP:n koneisiin, joissa on integroitu näytönohjain, toisen näyttöliitännän. Taitaa olla halvin ratkaisu tämä:)
Tulipa päivitettyä kone sitten vuoden 2004.
Antec Sonata III & 500w Earthwatts
Core 2 Duo E8400
Abit IP35-E
4gt DDR2 800mhz
Geforce 8800GTS
2 x 500gb levyt
Samsung 226BW 22"
Kyllähän tuota Crysistä pelailee, mutta missä viipyy DX10 XP:lle? Olisi noita very high asetuksia mukava kokeilla. Prossu venyy kyllä mainiosti vakiokelloista (3ghz).. +1ghz jos vain kehtaisi 24/7 pitää, 3,6 saa riittää =)
Halpoja on osat nykyään, 4 gigan muistisetti reilut 60e :P Samaan hintaan olisi vanhaan koneeseen päivittänyt jopa gigan muistikamman (DDR400)
Kyllähän tuota Crysistä pelailee, mutta missä viipyy DX10 XP:lle? Olisi noita very high asetuksia mukava kokeilla.
Tähän on olemassa joku helppo kikka, että saa cyrsiksen DX10 asetukset toimimaan XP:llä. Googleta jotain "crysis dx 10 xp tms".
Pitäs itekin perehtyä tuohon hommaan nyt kun kaverilta on tää peli lainassa (siis kattoa miltä ne very high asetukset näyttää). Tosin eipä huvita oikein pelaa koko peliä kun on sitä demoa hakannut jonkinverran. Jos vois skipata suoraan seuraavaan "mappiin", niin ehkä sitten kiinnostus heräis. Tämäkin on kyllä yksi näitä nykypäivän pelejä, joissa ei pahemmin ole sisältö vaan keskipiste on ollut grafiikoissa.. Mun mielipide
E: Meillä on sitten näköjään samat Emolevyt, Onnittelut =S
Tähän on olemassa joku helppo kikka, että saa cyrsiksen DX10 asetukset toimimaan XP:llä. Googleta jotain "crysis dx 10 xp tms".
Pitäs itekin perehtyä tuohon hommaan nyt kun kaverilta on tää peli lainassa (siis kattoa miltä ne very high asetukset näyttää). Tosin eipä huvita oikein pelaa koko peliä kun on sitä demoa hakannut jonkinverran. Jos vois skipata suoraan seuraavaan "mappiin", niin ehkä sitten kiinnostus heräis. Tämäkin on kyllä yksi näitä nykypäivän pelejä, joissa ei pahemmin ole sisältö vaan keskipiste on ollut grafiikoissa.. Mun mielipide
Täytyypä kokeilla. Eihän tuo tarina nyt niin kummoinen ole, mutta helposti tuon jaksoi kahlata. Aluksi ei meinannut hirveästi itse peli edetä kun sitä vain ihmetteli mitä kaikkea tuossa ympäristössä voi tehdä :)
E: Meillä on sitten näköjään samat Emolevyt, Onnittelut =S
Hyvä emo onkin :)
Kyllähän tuota Crysistä pelailee, mutta missä viipyy DX10 XP:lle?
DX10:ä ei ole eikä tule XP:lle, hyvä kikka saada ihmiset ostamaan Vista. Ja eipä sullakaan ole tuosta 4 gigasta kuin 3,2GB käytössä, kun ei XP osaa enempää.
DX10:ä ei ole eikä tule XP:lle, hyvä kikka saada ihmiset ostamaan Vista. Ja eipä sullakaan ole tuosta 4 gigasta kuin 3,2GB käytössä, kun ei XP osaa enempää.
Näin se taitaa MS taktikoida..
Juu, tiedän ettei täyttä hyötyä XP:llä saada, mutta sama oli ottaa tarjouksesta tuo kuin 2gb jonkun vitosen halvemmalla.
Täysin totta tuo. Mutta kait kuintenkin Dual-channel tuki säilyy (2 kertaa 2x1gb kampoja), vaikkei xp tuekaan täyttä 4gigaa?
Täysin totta tuo. Mutta kait kuintenkin Dual-channel tuki säilyy (2 kertaa 2x1gb kampoja), vaikkei xp tuekaan täyttä 4gigaa?
Juu eihän dual channel ole käsittääkseni käyttöjärjestelmätason juttu?
Juu eihän dual channel ole käsittääkseni käyttöjärjestelmätason juttu?
No eipä tietenkään olekaan. Joo. Eli Xp ei vain näe kuin sen 3,2gb mutta muistit toimivat silti dual channelissa elikä "astetta nopeammin"
No eipä tietenkään olekaan. Joo. Eli Xp ei vain näe kuin sen 3,2gb mutta muistit toimivat silti dual channelissa elikä "astetta nopeammin"
Näin sen ainakin pitäisi olla. Mutta eipä tuosta dual channelista nyt loppujen lopuksi hirveästi apua missään ole, tietty jotkut kellottajat tykkäävät kun saavat sen yhden 3dMark-pojon lisää tulokseen:)
Emolevyn(Abit ip35-e):n kuulokeliitäntä on mennyt rikki, enkä jaksa lähettää sitä huoltoon, niin mietin että ostaisin jonkun halvan äänikortin integroidun korvaajaksi. Mielessä oli lähinnä Creativen Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Pci-e ja Terratecin Aureon 5.1 PCI, onko pahemmin väliä kumman valitsen? Käyttö on pääasiassa leffojen katselua, musiikin kuuntelua ja pelaamista silloin tällöin, optinen ulostulo sais varuilta olla, mutta tällä hetkellä käytän analogista liitäntää.
Emolevyn(Abit ip35-e):n kuulokeliitäntä on mennyt rikki, enkä jaksa lähettää sitä huoltoon, niin mietin että ostaisin jonkun halvan äänikortin integroidun korvaajaksi. Mielessä oli lähinnä Creativen Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Pci-e ja Terratecin Aureon 5.1 PCI, onko pahemmin väliä kumman valitsen? Käyttö on pääasiassa leffojen katselua, musiikin kuuntelua ja pelaamista silloin tällöin, optinen ulostulo sais varuilta olla, mutta tällä hetkellä käytän analogista liitäntää.
Eipä noissa kahdessa mitään käytännön eroja ole. Jotkut hifikorvat saattavat eroja huomata äänenlaadussa, mutta eipä oikeastaan mitään muuta. 5.1:tä saa molemmista ulos analogiliitännöistä tai valmiiksi koodattuna (esim. DVD:t, ei pelit) optisesta. Peliääniä ei kummassakaan saa optisesta ulos kuin stereona.
Mikähän olisi paras digiboxi pc:lle. Anysee E30 oli, mutta kone ei enää suostu tunnistamaan koko laitetta..
Mikähän olisi paras digiboxi pc:lle. Anysee E30 oli, mutta kone ei enää suostu tunnistamaan koko laitetta..
Tämä (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6545) on toiminut itselläni kuin junan vessa. Tosin en ole tikun omaa ohjelmistoa edes testannut, vaan olen käyttänyt DVBvieweriä, joka ei sekään 15 euron hinnallaan ole mikään kallis ostos.
Tämä (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6545) on toiminut itselläni kuin junan vessa. Tosin en ole tikun omaa ohjelmistoa edes testannut, vaan olen käyttänyt DVBvieweriä, joka ei sekään 15 euron hinnallaan ole mikään kallis ostos.
Käykö tuohon suoraan normaali antennipistoke? Tai jos ei tuleeko adapteri mukana?
Käykö tuohon suoraan normaali antennipistoke? Tai jos ei tuleeko adapteri mukana?
Käy ihan suoraan normaali pistoke. On kyllä ollut todellakin hintansa arvoinen mielestäni tuo. Noita saa vaikka kaksi sen hinnalla mitä yhden "laadukkaamman", jolla näkee kuitenkin täsmälleen samat ohjelmat samalla laadulla.
Eipä noissa kahdessa mitään käytännön eroja ole. Jotkut hifikorvat saattavat eroja huomata äänenlaadussa, mutta eipä oikeastaan mitään muuta. 5.1:tä saa molemmista ulos analogiliitännöistä tai valmiiksi koodattuna (esim. DVD:t, ei pelit) optisesta. Peliääniä ei kummassakaan saa optisesta ulos kuin stereona.
Ostin nyt tommosen Terratec Aureon 5.1:n, niin miten saan siitä vedettyä äänet kotelon etuliittimiin?
Ostin nyt tommosen Terratec Aureon 5.1:n, niin miten saan siitä vedettyä äänet kotelon etuliittimiin?
Kyllä siinä kortissa pitäisi olla liitäntä johdoille jotka sieltä liittimistä tulevat. Yleensä se on kortin takaosassa, pari sellaista piikkiä.
Kyllä siinä kortissa pitäisi olla liitäntä johdoille jotka sieltä liittimistä tulevat. Yleensä se on kortin takaosassa, pari sellaista piikkiä.
http://img90.imageshack.us/img90/4426/liitannatmv7.jpg
Siinä ois kuva kotelon ja äänikortin liitännöistä. Sonata III:n etupaneelista lähtevä hd audio -piuha ei siis suorilla käy tuohon korttiin. Emolevystä löytyy liitäntä äänikorttia varten, samanlainen siis kuin äänikortissa, niin riittääköhän, että hommaan tohon äänikortin ja emolevyn välille jonkun johdon?
http://img90.imageshack.us/img90/4426/liitannatmv7.jpg
Siinä ois kuva kotelon ja äänikortin liitännöistä. Sonata III:n etupaneelista lähtevä hd audio -piuha ei siis suorilla käy tuohon korttiin. Emolevystä löytyy liitäntä äänikorttia varten, samanlainen siis kuin äänikortissa, niin riittääköhän, että hommaan tohon äänikortin ja emolevyn välille jonkun johdon?
En usko että se sillä toimii. Itsellä joskus oli sama äänikortti, ja siihen meni ihan suoraan omasta kotelosta etupaneelin johdot. En sitten tiedä mikä ero Sonatan piuhoissa niihin on. Kannattanee laittaa vaikkapa sähköpostia Terratecille ja kysyä?
Mitä vaihtaisitte?
Kpl ID Tuoteseloste Hinta Vapaana
================================================== =====================
1 0658 Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition.A 127.90e -1kpl
2 3163 Kingston 2048MB (2GB) KIT 533MHz DDR2-mu 67.80e -3kpl
1 6878 Seagate Barracuda 7200.10 500GB UltraATA 75.90e 0kpl
1 11082 Plextor DVD+-R/RW/ Dual Layer IDE, beige 57.90e 0kpl
1 16350 Antec Performance One P180 Grey - harmaa 127.90e 2kpl
1 19454 Asus EN9600GT SILENT/HTDI/512M NVIDIA 96 148.90e 0kpl
1 20476 Samsung SyncMaster 226BW 22'' 1000:1/2MS 298.90e 140kpl
1 23491 AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8Ghz -prosessor 88.90e 0kpl
Ei meinaa millään pysyä vehkeiden perässä..Emo ja näyttis on ne vaikeimmat..
No näyttikseksi nyt ehdottomasti ainakin Atin HD 4850. Ei maksa juurikaan enempää ja pesee tolla 9600:lla lattiaa :)
HD 4850 ja 4870 ovat tällä hetkellä hinta-nopeussuhteeltaan parasta markkinoilla.
Edit: mikäs tuo DVD-asema muuten on. Miksi IDE-liitäntäinen. Samsungin vastaavan SATA-liitäntäisen saa puolet halvemmalla (SH-223F).
Näyttöäkin kannattaa miettiä, kun 24" TN:ää, saa Benqulta muutaman kympin lisäpanostuksella (G2400W).
Emosta ja prossusta en osaa sanoa. En ole oikein AMD-puolta seurannut.
Itse vaihtaisin kyllä emolevyksi jonkin P45-piirisarjalla olevan emolevyn, esimerkiksi P45 NEO-F ja prosessoriksi joko Intelin E8400 tai Q6600, itse suosisin jälkimmäistä. Nuo Intelin vehkeet ovat tällä hetkellä lähes joka osa-alueella AMD:tä edellä.
Sitten tosiaan jo Alphan mainitsema HD4850 kannattaa ottaa näyttikseksi. Kalliit Kingstonin merkkimuistit myös pois, ja tilalle halvinta mahdollista 800MHz DDR2:ta niin säästää muutaman euron, jolla voi sitten tosiaan panostaa vaikkapa tuon neliytimiseen prossuun.
Luonnollisesti tarvitset 64-bittisen käyttöjärjestelmän hyödyntääksesi tuon 6GB muistia, joten 64bit Vistaa vaan käyttöön.
Mitä vaihtaisitte?
1 0658 Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition.A 127.90e -1kpl
2 3163 Kingston 2048MB (2GB) KIT 533MHz DDR2-mu 67.80e -3kpl
1 6878 Seagate Barracuda 7200.10 500GB UltraATA 75.90e 0kpl
1 11082 Plextor DVD+-R/RW/ Dual Layer IDE, beige 57.90e 0kpl
1 19454 Asus EN9600GT SILENT/HTDI/512M NVIDIA 96 148.90e 0kpl
1 20476 Samsung SyncMaster 226BW 22'' 1000:1/2MS 298.90e 140kpl
1 23491 AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8Ghz -prosessor 88.90e 0kpl
Ei meinaa millään pysyä vehkeiden perässä..Emo ja näyttis on ne vaikeimmat..
http://www.aijaa.com/img/b/00481/2426554.png (http://www.aijaa.com/v.php?i=2426554.png)
Hyvän emolevyn saa myös 70 eurolla, IP35-E. Tosin verkkokaupasta se oli tällä kertaa loppu joten en sitä nyt valinnyt. Mielestäni 32bittiselle XP:lle riittäisi 2gigaa ramia (itse pärjään hyvin) mutta laiton nyt sitten neljä kun sinunkin korissasi oli neljä enkä tiedä mikä on käyttiksesi. Tämä kasaamani paketti on mielestäni hinta/teho suhteeltaan hvvä, ainakin parempi kuin tuo sinun paketti. Osta Intel-kone, elä AMD:tä
Kiitos vinkeistä! Muistia 4gb sen takia koska nauhotan, editoin ja miksaan musiikkia koneella.
Nyt käyn läpi noi teiän ehdottamat näyttikset ja emot, katsotaan mikä itseä miellyttää. Näyttis olisi hyvä olla passiivijäähyllä.
Hyvän emolevyn saa myös 70 eurolla, IP35-E. Tosin verkkokaupasta se oli tällä kertaa loppu joten en sitä nyt valinnyt. Mielestäni 32bittiselle XP:lle riittäisi 2gigaa ramia (itse pärjään hyvin) mutta laiton nyt sitten neljä kun sinunkin korissasi oli neljä enkä tiedä mikä on käyttiksesi. Tämä kasaamani paketti on mielestäni hinta/teho suhteeltaan hvvä, ainakin parempi kuin tuo sinun paketti. Osta Intel-kone, elä AMD:tä
IP35 vaan on vanhemmalla P35-piirisarjalla, eli prosessorin päivitys saattaa joskus olla hankalampaa (/mahdotonta). Kyllä XP:lle riittää hyvin kaksi gigaa, mutta jos uutta konetta kasaa, niin kyllä se Vista ja vähintään neljä gigaa on käytännössä ainoa fiksu vaihtoehto. Varsinkin kun ainakin jonkinmoiseen pelikäyttöön taitaa olla tulossa?
Nää on kyllä "hupaisia" ketjuja seurattavaksi. Useimmiten menee niin, että alkuperäinen postaaja ei kerro edes sitä mihin tarkoitukseen kone tulee, kuten ei nytkään.
Ensi alkuun kiinnitin itsekin huomiota tuohon 9600gt-ohjaimeen, jonka hinnalla tänä päivänä saa jo sukkelampiakin näyttiksiä. Tuo kuitenkin on hiljainen, eli jos se on ollut elunperin tarkoitus, niin ehkei sitten mikään kuumana käyvä "crysiksenkesyttäjä" sovikaan tarkoitukseen.
Ja sitten jatkot menee silviisteen, että jokainen keksii komponentin joka on kolme kertaa parempi ja neljä kertaa hinnakkaampi.
Alkuperäisistä osista tuli tuhannen, byobbi sentään pysyy sen budjetin puitteissa, menee vieläpä allekin.
PS eikös siellä vaan 1kpl 2gigan muistikittiä olla ostamassa, nuo kappalemäärät lienee firman varastosaldoja.
PPS mielestäni enteks tärkeintä on selvittää ensin mihin tarkoitukseen kone tulee, sitten alkaa etsiä komponentteja. Näin on asiat olleet silloin kun itse olen koneita kaupannut(15-20v. sitten), näin luulisin olevan vielä nykyisinkin.
1 6394 Antec EA 650-EC EarthWatts 650W ATX-virt 79.90e -4kpl
4 18894 Kingston 1024MB 800MHz DDR2 NON-ECC DIMM 71.60e 29kpl
1 20227 Asus P5Q Intel P45 LGA775 ATX-emolevy. P 105.90e -9kpl
1 24127 Seagate Barracuda 7200.11 500 GB SATA 3. 62.90e 0kpl
1 27480 BenQ G2400W 24" black VGA, DVI, HDMI -nä 313.90e -7kpl
1 27799 Samsung SH-S203P/RSMN 20X DVD+/-RW, valk 28.90e 0kpl
1 28902 Intel Core 2 Duo E8400 -prosessori, boxe 145.90e -19kpl
1 33655 Club 3D Radeon HD 4850 512MB GDDR3 PCIe 155.90e -11kpl
Yhteishinta: 1092.80e
Näyttikseen ja prosessoriin täytyy viellä vaihtaa myöhemmin tuuletin hiljaisempaan.
Pelejejä ei kauheasti tule pelattua mutta varalle hyvä näyttis kun GTA, NFS, COD-kuume iskee ;)
Hyvinhän kaikki osasi ehdottaa parempia komponentteja vaikka käyttötarkoitusta ei kerrottukaan, eikö se ole itsestään selvä että nopeampi/tehokkaampi kelpaa jos hinnassa ei ole isoa eroa?
E: ja olihan emo ja prossu nyt yhteensopivia? :D
Hyvinhän kaikki osasi ehdottaa parempia komponentteja vaikka käyttötarkoitusta ei kerrottukaan, eikö se ole itsestään selvä että nopeampi/tehokkaampi kelpaa jos hinnassa ei ole isoa eroa?
Kyllähän näitä vekottimia voidaan ostaa moneen eri tarkoitukseen ja se sitten saattaa näytellä ratkaisevaa roolia jotain osavalintaa tehtäessä. Hyvänä esimerkkinä nyt esim. tuo hiljaisuus, mitä näemmä itse kaipaisit laitteistoltasi. Se edellyttää useimmiten passiivijäähyjä ja sitä myöten markkinoiden tehokkaimmat bitinmurskaajat ovat yleensä poissa laskuista, vaikka maksaisivat euron kappale.
Oman aiemman viestin kirjoitin samaan aikaan kun tuli näitä tarkennuksia esim. käyttötarkoitukseen jne., mutta en sitten siihen viitsinyt enää mitään editoida, vaikka siellä selvä virhekin oli(muistipiirien määrä).
Viestini nyt oli vaan yleinen kommentti näistä sadoista ja sadoista vastaavista ketjuista mitä vuosien saatossa nähty. Alkuperäinen budjetti saattaa olla 500, mutta rohkeimmat "paremman paketin kertojat" saavat hinnan nousemaan vaikkapa kolminkertaiseksi, kun joka komponentin tilalle sanovat "pikkasen paremman" ja kalliimman.
Keskitasoa parempi kone, millä pelaa uusimpia pelejä ja tekee kaikkea mitä ostohetkellä voi kuvitella, on maksanut lähes aina noin reilun kymppitonnin..tämä siis markoissa. Tuo ei ole muuttunut tänäkään päivänä juuri miksikään.
Noista sinun romppeistasi tulee ihan näppärä masiina ja kelpaisi itsellenikin, kun olen koneen päivitystä suunnitellut.
Toistaiseksi olen saanut taottua päähäni, että järkeä siinä ei ole kohdallani, koska rahaa ei juuri ole ja parempien vehkeiden tarve on minimaalinen..mutta se egon kasvu mikä tehokkaamman koneen myötä tulisi. :)
E: ja olihan emo ja prossu nyt yhteensopivia? :D
Onko sillä väliä, kun ovat kuitenkin nykyisiä tehokkaammat ja sopivat budjettiin? :)
IP35 vaan on vanhemmalla P35-piirisarjalla, eli prosessorin päivitys saattaa joskus olla hankalampaa (/mahdotonta). Kyllä XP:lle riittää hyvin kaksi gigaa, mutta jos uutta konetta kasaa, niin kyllä se Vista ja vähintään neljä gigaa on käytännössä ainoa fiksu vaihtoehto. Varsinkin kun ainakin jonkinmoiseen pelikäyttöön taitaa olla tulossa?
E8400 on mielestäni tehojensa puolesta sen verta pitkä-ikäinen prosessori, että kun sitten ehkä parin/kolmen vuoden päästä prosessorin päivitys on ajankohtaista, niin voi samalla hommata uuden emon.
Uuteen koneeseenko Vista? Ei kyllä. Vista sucks. Mieluummin Vuosia viimeistelyn alla ollut XP.
E: Unodin sen seikan, että DX10 on Vistan herkkua ja jos kerta pelikäyttöön kone tulossa ja haluaa uusinta suklaata niin mikäs siinä sitten.
Sen vielä ymmärrän että vaikkapa pelin X vaatimukset/suositukset on XP:lle 1giga ramia ja Vistalle 1,5gigaa sillä Vistahan on tunnetusti muistisyöppö. Mutta sitä en käsitä miksi saman pelin Prosessorisuositus on XP:lle 2,0 Ghz dual-core ja Vistalle 2,4 Ghz dual-core, selittäkää.
Toistaiseksi olen saanut taottua päähäni, että järkeä siinä ei ole kohdallani, koska rahaa ei juuri ole ja parempien vehkeiden tarve on minimaalinen..mutta se egon kasvu mikä tehokkaamman koneen myötä tulisi. :)
Samaa itsekkin taoin päähän viellä eilen illalla mutta sattumalta löytyi vanhalle koneelle ostaja ja lisäksi saan verkkokaupasta hyvät alennukset.
Toi paketti tulee maksamaan mulle periaatteessa jotain 500e luokkaa, kun saan vanhasta paketista 450e. :)
Ja ite kyllä en enään xp:hen palaa, autotietokoneessa se menee viellä niin pitkään kun Centrafuse sitä tukee.
E8400 on mielestäni tehojensa puolesta sen verta pitkä-ikäinen prosessori, että kun sitten ehkä parin/kolmen vuoden päästä prosessorin päivitys on ajankohtaista, niin voi samalla hommata uuden emon.
Näin sitä sanottiin vielä vähän aikaa sitten singlecore-prossuistakin. Pitää quotata näitä viestejä sitten kahden vuoden päästä, ja katsoa onko tuo sinun ehdottama E8400 vai minun Q6600 sitten käyttökelpoisempi prosessori. Joissakin asioissa toki E8400 voittaa nyt Q6600:n, mutta jo puolen vuoden päästä uskon tilanteen olevan toinen myös uusimpien pelien kohdalla, kun koodaajat alkavat enemmän hyödyntää isompaa määrää ytimiä.
Näin sitä sanottiin vielä vähän aikaa sitten singlecore-prossuistakin. Pitää quotata näitä viestejä sitten kahden vuoden päästä, ja katsoa onko tuo sinun ehdottama E8400 vai minun Q6600 sitten käyttökelpoisempi prosessori. Joissakin asioissa toki E8400 voittaa nyt Q6600:n, mutta jo puolen vuoden päästä uskon tilanteen olevan toinen myös uusimpien pelien kohdalla, kun koodaajat alkavat enemmän hyödyntää isompaa määrää ytimiä.
Mutta miksi sä höpötät vanhasta 65nm Q6600:sta kun uusi Q9450 (tai 9300) 45nm tekniikallaan pesee tuon mennen tullen. Tätä samaa uutta 45nm tekniikka tuo E8400:kin on http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=21880
Mutta miksi sä höpötät vanhasta 65nm Q6600:sta kun uusi Q9450 (tai 9300) 45nm tekniikallaan pesee tuon mennen tullen. Tätä samaa uutta 45nm tekniikka tuo E8400:kin on http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=21880
Q9450 287,90€
Q9300 239,90€
Q6600 160,90€
(hinnat Verkkokauppa.com)
Ja Q6600 ja Q9300 ovat tehoiltaan käytännössä samat, Q9300:n lämmöntuotto ja virrankulutus vain vähän pienempiä. Eivät kuitenkaan minun mielestäni tuon 80 euron arvoisesti. Q9450 sitten onkin jo tehokkaampi, mutta hintakin on jo lähemmäs 300 euroa. Nostaisi budjettia aika reilusti.
Q9450 287,90€
Q9300 239,90€
Q6600 160,90€
(hinnat Verkkokauppa.com)
Ja Q6600 ja Q9300 ovat tehoiltaan käytännössä samat, Q9300:n lämmöntuotto ja virrankulutus vain vähän pienempiä. Eivät kuitenkaan minun mielestäni tuon 80 euron arvoisesti. Q9450 sitten onkin jo tehokkaampi, mutta hintakin on jo lähemmäs 300 euroa. Nostaisi budjettia aika reilusti.
Olen itsekkin tuota Intel Core 2 Quad Q9450 katsellut, kunhan hieman tiputtaisivat sen hintaa. Q9550 kiinnostais kun siitä löytyy 9 kerroin...
En ole vielä nähnyt tarpeelliseksi luopua omasta E6750 tuplaydin prossusta, varsinkin kun sen pysyy viielänä 3,4GhZ kelloissa. Quad core tukea vaan lisää peleihin ja hyötysoftiin!
Itse suosittelisin ostamaan E8500 tai sitten jos välttämättä haluaa quadin niin kannattaa investoida siihen Q6600, kunhan on ilmanvaihto kunnossa. :)
Keksiikö kukaan mitä eroa näillä on?
Samsung SH-S223F/BEBN (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13625)
Samsung SH-S223F/RSMN (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=20053)
Samsung SH-S223Q/RSMN (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=31778)
Keksiikö kukaan mitä eroa näillä on?
eka bulk pakattu asema(ei mukana esim kaikkia softia / kaapeleita) ja laatikko puuttuu. Seuraava sama asema mutta retail pakattu, paremmat oheisvarusteet siis (jännää että hinta ei muutu, yleensä muutama euro eroa saatu).
Kolmas varmaan muuten ihan sama kuin edellämainitut mutta Lightscribellä varustettuna eli voit polttaa levyn kanteen tekstit (vaatii erikoislevyn) tuolla aseman laserilla.
Itseltä löytyy joku sampan lightscribe asema ja muutaman arvokkaamman jutun olen tuolla tehnytkin, pirun hyvä ominaisuus jos pitää esim antaa lahjaksi joku levy. Saa aikaan todella asiallista jälkeä kun jaksaa vähän nähdä vaivaa tuon levyn kansisuunnittelun kanssa.
LS levyt maksaa jotain 0,5e/kpl luokkaa, eli ei nyt ihan mauttoman kalliitakaan enää.
Kappas! Lighscribe tosiaan puuttui, kiitoksia :)
Tälläiseen kokoonpanoon päädyin loppujenlopuksi:
3596 Zalman CNPS9500 AT Ultra
15298 Intel Core 2 Quad Q6600
30238 2x Kingston HyperX 2GB 1066Mhz
5052 Zalman VF900-CU Näytönohj. tuulet.
33655 Club 3D Radeon HD 4850
25797 Abit IP45 Pro ATX-emolevy
24127 Seagate Barracuda 7200.11
23947 Antec P190 + 1200 - ATX-kotelo
17952 LG W2452T-PF 24" LCD
31778 Samsung SH-S223Q/RSMN 22X
Mä rupesin nyt kaupasta ostelemaan noita komponentteja, kun ei niitä tunnu täältäkään saavan. Tää on kyllä pikkasen hidasta, kun mä ostan osan kerrallaan aina joka tilistä..tänään mä sitten alotin ja tulin siihen tulokseen, että kone tarttee sähköä toimiakseen. Tää (http://www.xcase.co.uk/p/461693/tagan-tg500-bz-500w-piperock-series.html) näytti aika komeelta, mutta taisi mennä metsään heti eka osan kanssa?
Mä rupesin nyt kaupasta ostelemaan noita komponentteja, kun ei niitä tunnu täältäkään saavan.
Ja kun sitä uutta masiinaa kattelin, niin tuli tällainen (http://www.veikonkone.fi/application;JSESSIONID_jakelukanavawww-portal=LthDpTnL0pQ72BdkTpLnmYDQl1FzMyWp1lHztG3dZxF wzBwLzJyj!-223328742?origin=index.jsp&event=bea.portal.framework.internal.portlet.event&pageid=Products&portletid=Product05Portlet&wfevent=link.show_product&product_id=1943&cat_sel_id=88&category_main_id=3) vastaan. Meinasin jo laittaa ostaen, kun vaikutti kohtuulliselta..tarkemmin kun sitten googletti, niin eihän nuo nyt niin hyviä osia olleetkaan mistä kasattu ja menin puihin.
Miten vattu tää voi olla näin vaikeeta. Suututtaa maksaa monta sataa osista, kun valmiin paketin käyttiksineen saa lähes samaan hintaan..korkeintaan sillä erolla, että valmispaketeissa useimmiten joku "heikko lenkki", n-ohjain/prossu etc.
Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä, että mulla olisi koppa, poweri, kovalevyt, dvd, näppis ja hiiri kunnossa, niin tarttisin vissiin prossun, näytönohjaimen, emon ja muistit, että saisi parannusta aikaan.
Nyt siis sempron 3000 ja nvidian 6600gt, agp-versiona. Saanko mä mitään, jos esim. 400 eskoa laitan noihin uusiin osiin ja mitä sillä saisi?
Rehellisesti sanottuna, mulle riittäisi 286nen, kun suurimmaksi osaksi nettikäyttöä, mutta joskus kun saan käteeni hyvän pelin, niin innostun pelaamisestakin, josta johtuen hieman potkua pitäisi olla kuitenkin.
Jos siis joku nykyisistä vekottimista ja niiden hinnoista enemmin perillä oleva voisi laittaa jotain ehdotuksia, niin ne otetaan kiitollisuudella vastaan..toki saa tarjota edelleenkin käytettynä noita ym. osia, jos ne tuovat parannusta nykyiseen kokoonpanoon.
Neljällä sadalla saat tuohon kokoonpanoon jo ihan hyvin parannusta. Esimerkiksi tällainen (http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?sisalto=56186,159937,34019x2,1574019) setti irtoaa jo alle tuon sinun budjettisi, ja jos nyt välttämättä haluaa 400e käyttää, niin toiset kaksi gigaa muistia esimerkiksi olisi hyvä sijoitus.
Neljällä sadalla saat tuohon kokoonpanoon jo ihan hyvin parannusta. Esimerkiksi tällainen (http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?sisalto=56186,159937,34019x2,1574019) setti irtoaa jo alle tuon sinun budjettisi, ja jos nyt välttämättä haluaa 400e käyttää, niin toiset kaksi gigaa muistia esimerkiksi olisi hyvä sijoitus.
Noi näyttäis ihan kivalta, taisit kuitenkin unohtaa tuon äitilaudan, mikä kanssa pitäisi hankkia...siihen saa helposti menemään satasen.
On se vaan prkule, kun ei köyhä kimmo saa halvalla kunnollista pakettia itselleen.
Noi näyttäis ihan kivalta, taisit kuitenkin unohtaa tuon äitilaudan, mikä kanssa pitäisi hankkia...siihen saa helposti menemään satasen.
On se vaan prkule, kun ei köyhä kimmo saa halvalla kunnollista pakettia itselleen.
Hmm, kyllä valitsin siihen emonkin. Tämä (http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/157401) esimerkiksi olisi hyvä tuohon pakettiin, ja hinta tosiaan pysyy alle neljässä sadassa.
Hmm, kyllä valitsin siihen emonkin. Tämä (http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/157401) esimerkiksi olisi hyvä tuohon pakettiin, ja hinta tosiaan pysyy alle neljässä sadassa.
Minusta tuntuu että se on tuolta pohjalta kun asia hoituu..emolevyn kanssa vielä pieni onkelma...kun pohdin että jos varuilta hankkisi sellaisen mikä tukee cffää.
Lisäksi pitäisi vielä löytää puoti mistä osat saisi edukkaasti ja ennen kaikkea luotettavasti. Verkkokauppa.comia olen usein käyttänyt, siellä homma useimmiten toimii, mutta valitettavasti ei ole läheskään edullisimmasta päästä yleensä.
Taitaa olla niin, että tämä(kin) budjetti venyy, kuten näissä useimmiten käy..mutta alle 5sadan on jäätävä, muuten joudun kuukauden ajan syömään metsästä marjoja.
Onhan tämä tietotekniikka nyt halpaa. Kasaan tässä tädille konetta nettisurffaus-/kirjanpito-/Skypekäyttöön, ja tällaistä sain aikaan:
1 7418 Fuj:tech ATX miditornikotelo ilman virta 19.90e -5kpl
1 17764 AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz -prosessor 57.90e -14kpl
2 18894 Kingston 1024MB 800MHz DDR2 NON-ECC DIMM 31.80e -6kpl
1 32674 Asus M3A-H/HDMI AMD 780G AM2+ ATX-emolev 73.90e -1kpl
Yhteishinta: 183.50e
Kiintolevy, virtalähde ja polttava DVD-asema löytyvät jo vanhasta koneesta.
Siinä on kyllä mielestäni teho/hintasuhde aikalailla kohdallaan. Tuohan olisi ihan pelikonekin jo pienellä näytönohjaininvestoinnilla.
Onhan tämä tietotekniikka nyt halpaa. Kasaan tässä tädille konetta nettisurffaus-/kirjanpito-/Skypekäyttöön, ja tällaistä sain aikaan:
1 7418 Fuj:tech ATX miditornikotelo ilman virta 19.90e -5kpl
1 17764 AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz -prosessor 57.90e -14kpl
2 18894 Kingston 1024MB 800MHz DDR2 NON-ECC DIMM 31.80e -6kpl
1 32674 Asus M3A-H/HDMI AMD 780G AM2+ ATX-emolev 73.90e -1kpl
Yhteishinta: 183.50e
Kiintolevy, virtalähde ja polttava DVD-asema löytyvät jo vanhasta koneesta.
Siinä on kyllä mielestäni teho/hintasuhde aikalailla kohdallaan. Tuohan olisi ihan pelikonekin jo pienellä näytönohjaininvestoinnilla.
Ei paha hinta. :D Varsinkin tuon kotelon halpa hinta ihmetyttää.
Ei paha hinta. :D Varsinkin tuon kotelon halpa hinta ihmetyttää.
Mitäs tuossa, ihan tuollainen peruskotelo ilman mitään krumeluureja. Aika lailla nollakatteella varmaan mennään tuon kanssa, veikkaisin.
Saako e-mu 0404 pci -äänikorttiin yhdistettyä kuulokkeita mitenkään järkevästi, vai kannattaako ostaa 0202 usb, jossa on valmiina kuulokelähtö? Kuulokkeina sennheiserin hd 555:set.
Ei tää nyt oikein komponentti ole, pikemminkin oheislaite, mutta kun ei sopivampaakaan ketjua löytänä.
Mun tarttis ostaa monitoimivekotin, pääasiallisena käyttönä ymmärtääkseni kuvien tulostus, lisäksi sitten scannaus ja satunnainen dokumenttien printtailu. Faxia ei tarvi ja kopiointikin sujuu nykyisellä Hpn laserilla kivuttomasti.
Vehkeessä saisi olla muistikortin lukija, pictbridge ja ethernet-liitäntä. 2-puoleinen tulostus plussaa ja pitäisi voida käyttää ilman että tietskaa tarvii avata(ainakin muistikortilta tulostus), joten jonkunlainen näyttö lienee oltava.
HPn monitoimivekottimia ja scannereita ollut ja kaikki ne ovat alkaneet sekoilla ennen pitkää, joten se merkki jätetään pois laskuista tällä kertaa.
Mitenkään kovin "raskaaseen" käyttöön ei vekotin tule, joten tulostusnopeus ei ole tärkein kriteeri, käyttökustannukset mieluummin.
Verkkokaupan sivuja kattelin, sieltä löytyi mahdottomasti vaihtoehtoja. Katselin esim. Canon PIXMA MP620, Brother MFC-465CN ja niistä halvempia versioita..Epsonillakin lienee jotain vehkeitä, mitkä täyttäisi kriteerit.
Eli, olisiko jollain kertoa joku hyvä vekotin, mikä mun olis pakko ostaa ja joka saisi vaimon tyytyväiseksi?
PS. niin se budjetti..200€ ajattelin olevan sellainen maksimaalinen venymiskyky, halvempikin toki saa olla.
Eli, olisiko jollain kertoa joku hyvä vekotin, mikä mun olis pakko ostaa ja joka saisi vaimon tyytyväiseksi?
PS. niin se budjetti..200€ ajattelin olevan sellainen maksimaalinen venymiskyky, halvempikin toki saa olla.
Tää oli oikeestaan silviistee tarkotettu, et mä kysyn ja joku toinen sitten vastaa.
Canonilla käsittääkseni ihan hyviä laitteita. Vaikka itselläni 50€:n Canonin monitoimitulostin, niin hyvin on asiansa ajanut. Tolla 200:lla varmasti saa ihan hyvän tulostimen jo Canonilta. Tosin valokuvia en itse kyllä vielä niillä vehkeillä tulostaisi, vaikka ihan hyvää jälkeä tulisikin.
Itsellä vajaan satasen maksanut canonin Pixma MP160.
Hintaansa nähden kyllä erittäin pätevä vehjes. Tulostettavat kuvat on hyvälaatuisia. ja skannerikin toimii moitteettomasti.
Tuosta tosin puuttuu muistikortinlukijat ja mahdollisuus käyttää ilman tietokonetta. Kopiokoneena voi käyttää ilman konetta.
Kannattaa katsoa sellainen tulostin, jossa värikasetit on eri jokaiselle värille. Tuossa omassa on musta ja monivärikasetti. Jos monivärikasetista loppuu vaikka keltainen väri, niin joutuu koko kasetin vaihtamaan vaikka muita värejä olisi vielä jäljellä.
Monivärikasetti tuohon MP160:seen maksaa 25€
Itsellä vajaan satasen maksanut canonin Pixma MP160.
Hintaansa nähden kyllä erittäin pätevä vehjes. Tulostettavat kuvat on hyvälaatuisia. ja skannerikin toimii moitteettomasti.
Tuosta tosin puuttuu muistikortinlukijat ja mahdollisuus käyttää ilman tietokonetta. Kopiokoneena voi käyttää ilman konetta.
Sama vehje täällä. Makso tosin vajaa 50 uutena. =) Hyvää tulostusjälkeä kyllä tulee ja muutenkin pätevä vehje. Mut valokuvia en tolla lähtis tulostamaan, edes kokeilumielellä.
Sama vehje täällä. Makso tosin vajaa 50 uutena. =) Hyvää tulostusjälkeä kyllä tulee ja muutenkin pätevä vehje. Mut valokuvia en tolla lähtis tulostamaan, edes kokeilumielellä.
Kyllä mä olen tuolla saanut hyviä valokuvia tulostettua. Ei ehkä vedä vertoja parhaimmille teetetyille kuvilla jossain valokuvausliikkeessä, mutta ei noita erota perhealbumista muiden kuvien joukosta...
http://www.jimmspc-store.fi/images/cache/0/Jimms_SCVMS-1000.FFFFFF.75x75.jpg (http://www.jimmspc-store.fi/tuote/SCVMS-1000)
Tuommonen Scythen Musashi näytönohjaincooleri tuli tilattua kun hinta ei huimannut ja testit puhuivat hyvää laitteesta.
Muutenkin koneen äänekkäin osa on nykyään tuo näytönohjain, GeForce 8800 GTS 512mb pyöritää idlessäkin tuuletinta 37% tehoilla joilla lämmöt pysyvät 58C paikkeilla.
Tällä pitäs saada hieman muutosta siihen, huomenna asentelemaan, kerron vähän mietteitä vklp aikana sitten.
vBulletin v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Käännös G-man.