PDA

View Full Version : Sony Ericsson P800:n käyttökokemukset 1

Sivuja : [1] 2

Anonymous
14.12.02, 23:49
(saa poistaa jos joku näkee sen tarpeelliseksi)

Eli. Laitan nyt uuden topikin tulevia käyttäjiä varten. Eiköhän tässä lähiviikkoina ala ks. puhelinta jo löytymään.

Itse käytin reilu kuukausi sitten P800:sta ja erittäin hyvältä tuntu. Siitä en tiedä oli ks. malli jo täysin lopullinen vai tuliko vielä jotain muutoksia. Koko oli ainakin omaan käteeni mitä sopivin, näyttö kontrasteineen hyvä ja käyttis hetken käytön jälkeen selkeä ja mitä tärkeintä erittäin nopea.

Puhelin myös tuntui tukevalta, joten samalla laadukkaalta. Ainut vain, että mitenköhän näyttö tulee kestämään käyttöä. Kun on kuitenkin niin iso-osa itse puhelinta. Enkä tarkoita nyt välttämättä tiputtamista pelkästään, vaan mm. naarmuuntumista, tikulla törkkiessä ja taskussa pyöriessä. Tiedän että mukana tiettävästi tulee suojapussi, mutta tuleekohan sitä aina siinä pidettyä.

Tekstinsyöttö onnistui tuossa testiverssiossa ja hyvin kynällä näyttöön kuin paperille kirjoittaen ja kun puhelinta vielä pidempään käyttäisi, niin varmasti olisi sujuva tapa syöttää puhelimeen tietoa. P800 tunnisti kaikki kokeilemani merkit ekalla kerralla.

Itselleni on näillänäkymin kyseinen puhelin tässä 03 aikana tulossa, ellei ihmeitä tapahdu. Eli, myös minä olen kiinnostunut tulevien omistajien ja käyttäjien kokemuksista.

lindstorm
15.12.02, 18:16
Hmm. Eikös kosketusnäyttöjä ole ollut kämmentietokoneissa kuten Palmeissa jo aikoja. Ihan samanlailla ne toimii. Kynä ei ainakaan naarmuta, jos sitä käyttää oikein, mutta varmasti tulee aina välillä tökittyä muillakin jutuilla kiireessä, vaikkapa auton avaimella. Aika jättää varmasti jälkensä mutta näytön taustavalo antaa pienimmät naarmut aika hyvin anteeksi, joten käytettävyyttä tämä ei huononna.

Mitä tulee sitten jälleenmyyntiarvon laskemista hysteerisesti pelkääviin (niinkuin se ei nyt ilman naarmuuntumistakin pian laskisi) niin varmasti tulee jotain Palmista tuttuja "näytön suojakalvo"-säätöjä myös P800:lle, tai jos ei tule niin ostaa vaikkapa palmin kalvoja ja leikkelee niistä P800:lle sopivia.

hulabaloo
15.12.02, 18:26
Hmm. Eikös kosketusnäyttöjä ole ollut kämmentietokoneissa kuten Palmeissa jo aikoja. Ihan samanlailla ne toimii. Kynä ei ainakaan naarmuta, jos sitä käyttää oikein, mutta varmasti tulee aina välillä tökittyä muillakin jutuilla kiireessä, vaikkapa auton avaimella. Aika jättää varmasti jälkensä mutta näytön taustavalo antaa pienimmät naarmut aika hyvin anteeksi, joten käytettävyyttä tämä ei huononna.

Mitä tulee sitten jälleenmyyntiarvon laskemista hysteerisesti pelkääviin (niinkuin se ei nyt ilman naarmuuntumistakin pian laskisi) niin varmasti tulee jotain Palmista tuttuja "näytön suojakalvo"-säätöjä myös P800:lle, tai jos ei tule niin ostaa vaikkapa palmin kalvoja ja leikkelee niistä P800:lle sopivia.

Oli vajaan vuoden r380s käytössä ja kokemuksen perusteella en suosittele
kenellekään kosketusnäyttölaitetta. Näppäimistö teki painaumia näyttöön
ja kynä naarmutti pintaa. Ikävän maun jätti ja toivon ettei tarvitsisi palata
tuollaisiin laitteisiin(sen jälkeen 9210 ja 7650). Kirjoittaminenkin tikulla oli
tuskaa ainakin minulle, vaikka joku ehkä sanoo muuta. Että sellaista.

arivi
15.12.02, 18:37
No tuossa R380:ssa oli todellakin tuo kirjainten tunnistus aivan onneton. Voisi jopa sanoa että huonoin mitä olen kokeillut. Kuitenkin P800 saadut kommentit puhuvat sen puolesta että siinä toimii. esim. Accomplissa toimi ihan mukavasti omasta mielestäni. Mutta voiko tekstiä kirjoittaa näppiksen kautta P800:ssa ? R380:ssa sitä ei voinut tehdä (en ainakaan löytänyt toimintoa). Kahden viikon sisään pitäisi P800 olla kourassa !

personal jesus
15.12.02, 23:50
R380:ssa sitä ei voinut tehdä (en ainakaan löytänyt toimintoa).
On siinä virtuaalinäppis. Käytin sitä, kun kyllästyin koukeroinnin epätäsmällisyyteen (huonompi, kuin Palmeissa).

arivi
16.12.02, 14:58
On siinä virtuaalinäppis. Käytin sitä, kun kyllästyin koukeroinnin epätäsmällisyyteen (huonompi, kuin Palmeissa).
No niin on , mutta edelleen kysyisin että voiko P800:ssa syöttää tekstiä suoraan "oikealta" näppikseltä ? Kait sitä joku kokeili foorumin tapaamisessa ?

rutina
16.12.02, 15:12
tottakai voi. Jos haluaa niin tekstareita voi kirjottaa niinkun normaaleissakin kännyköissä.

Anonymous
16.12.02, 15:27
Eikös siinä ollut kolme tapaa syöttää? Näppis, kirjoittamalla ruutuun ja muistelisin että ruudulle sai myös virtuaalinäppiksen jota pystyi kynällä sörkkimään. Tämän vikan voi joku tietävämpi varmistaa...

rutina
16.12.02, 15:47
Eikös siinä ollut kolme tapaa syöttää? Näppis, kirjoittamalla ruutuun ja muistelisin että ruudulle sai myös virtuaalinäppiksen jota pystyi kynällä sörkkimään. Tämän vikan voi joku tietävämpi varmistaa...

Joo just näin.

Switch
16.12.02, 15:49

Kyllä. Nuo ovat ne keinot, jotka minäkin tiedän.

On muuten hiton vaikea päättää että ostaako tällä hetkellä hyvän ja riittävän Nokia 3650:n vaiko sitten jo kerralla melkein liiankin hyvää, eli Sony Ericsson P800. :)

rutina
16.12.02, 15:52

Kyllä. Nuo ovat ne keinot, jotka minäkin tiedän.

On muuten hiton vaikea päättää että ostaako tällä hetkellä hyvän ja riittävän Nokia 3650:n vaiko sitten jo kerralla melkein liiankin hyvää, eli Sony Ericsson P800. :)

hmm. Tohon vaikuttaa myös sun rahallinen tilantees(300€ hintaeroa), mutta jos lompakko sallii niin osta ihmeessä P800:nen.

Anonymous
19.12.02, 21:50
Koskas ekoilta saadaan kokemuksia tämän hetkisten tietojen mukaan?

arivi
19.12.02, 22:08
Saan P800:n lauantaina , joten ainakin täältä sitten sen jälkeen pikkuhiljaa. Uskoisin , että huomenna kun kaupat aukee niin rupee tuleen.

Blue Joker
19.12.02, 22:10
Koskas ekoilta saadaan kokemuksia tämän hetkisten tietojen mukaan?

HUOMENNA, kun tulee myyntiin.

Matkamies
19.12.02, 23:06
Saan P800:n lauantaina , joten ainakin täältä sitten sen jälkeen pikkuhiljaa. Uskoisin , että huomenna kun kaupat aukee niin rupee tuleen.

Ai se tulee siis ennen joulua? Mistä liikkeestä Tampereella löytyy?

Aero
19.12.02, 23:13

Gigantista ei ainakaan koska heillä on omat systeemit... TeleRinghän ei edes myy SE:tä, vai? Jos myy niin sieltä luulisi ainakin saavan. Mutta muutenhan nettikaupat toimii hyvin :) (esim. www.puhelinkioski.com)

arivi
19.12.02, 23:13
En tiedä Tampereesta , mulle tulee Lohenetelta.

aphc
19.12.02, 23:21
Lauantaina tulee mulle. Idesanilta tilasin. Täytyypä tähän väliin kehua Idesanin loistavaa asiakaspalvelua.

Anonymous
20.12.02, 00:13
Onko netissä jotain sivua jossa olisi KAIKKI tiedot mielellään suomeksi? Suomeksi siksi, että olisi helpompi kysästä tietojen lainaamista lähde ilmoitettuna kotisivuilleni ja olisi myös muitten helpompi ymmärtää ;)

Toki jos on joku sivusto lontooksi jossa on TARKAT tiedot P800:sta, niin voihan sen tänne laittaa..

Esa Isopahkala
21.12.02, 01:24
Saakohan tahan suomea, oli valittavana laitteessa vain ruotsi ja englanti, kaytto-ohje ruotsiksi. Jog dial mainio nettiselaukseen, vahan kuin rullahiiri. Kokeilin toimivuutta Puhelinkioskissa ja tilauksen pystyi tekemaan Sammon verkkomaksu mukaan lukien.

Kuvat nayttaa ok naytolla, 256 varin kamerapuhelimet pitaisi kieltaa;)

Sahkoposti vaikutti kayttokelpoiselta.

oh1jty
21.12.02, 01:25
Sama täällä ei Suomen kielisä manuskoja ym.
Sen myös huomasin että firmis ei olekkaan tuorein.

Korjaan: firmis on tuorein (eli R1B ja esikaupallinen R1Axx)

Anonymous
21.12.02, 01:28
Saakohan tahan suomea, oli valittavana laitteessa vain ruotsi ja englanti, kaytto-ohje ruotsiksi. Jog dial mainio nettiselaukseen, vahan kuin rullahiiri. Kokeilin toimivuutta Puhelinkioskissa ja tilauksen pystyi tekemaan Sammon verkkomaksu mukaan lukien.

Kuvat nayttaa ok naytolla, 256 varin kamerapuhelimet pitaisi kieltaa;)

Sahkoposti vaikutti kayttokelpoiselta.

Mäkin funtsin tänään tota että onkohan suomalainen käyttis heti... No Esa, otatko käyttöön P800:sen?

Anonymous
21.12.02, 01:29

Jostain pitää näköjään aina nipistää, kun on eka käyttäjä. Eiköhän uusi softa kohta tule..

oh1jty
21.12.02, 01:31
Uusi firmis on ulkona jo, mut en ole tarkistanu löytyykö Maifon:sta.

Niinkuin tuolla toisessa threadissa sanoin, tämä on aivan toista maata kuin N7650.

Anonymous
21.12.02, 01:36

Ohjekirja pitäis kyllä olla suomeksi. Kun puhelinkin on vähän eri kuin 3110:lla ;) Ja eikös sen joku lakikin määrää, että pitää olla täällä myytävissä suomenkielinen ohje mukana, vai riittääkö ruotsi kun on se toinen virallinenkieli? ?? Tosin EN ole siitä varma...

oh1jty
21.12.02, 01:42
Näin olen itsekkin kuullut, mutta itse käytän englantia mielummin.

oh1jty
21.12.02, 03:27
Kaikkea en vielä ole ehtiny testata, mutta muutama kommentti.

Käyttis on tosi monipuolinen (verkko puolella mm. IPv6 tuki :-) ja tuon jopa oppii aika nopeasti.
Puhelu ominaisuudet on niinkuin pitää.
Viesti ominaisuudet on erittäin asialliset.

Ulkoisesti laite oli pienempi mitä kuvissa näytti.
Tuntuu aika jämäkältä, ei nitise ja natise (niinkuin N7650).
Läppänäppis tuntuu paremmalta mitä odotin.
Jog-dial on mahtava.

Hienoa että ericsson säilytti saman pohjaliittimen, sopii vanhat tarvikkeet myös tuon kanssa (vanha powerikin sopii tuohon manuskan mukaan).

Oli myös mukava todeta että mukana tuli muutakin kuin pelkkä laturi ja puhelin (tyyliin N7650). Pöytäteline on hienon näköinen ja koht. toimiva ratkaisu.

Pari pikasta kuvaa omasta P800:sta:

http://212.246.242.108/kuvat/GSM/p800-oma1.jpg
http://212.246.242.108/kuvat/GSM/p800-oma2.jpg
http://212.246.242.108/kuvat/GSM/p800-oma3.jpg
http://212.246.242.108/kuvat/GSM/p800-oma4.jpg
http://212.246.242.108/kuvat/GSM/p800-oma5.jpg

Anonymous
21.12.02, 03:59
Jos pohjaliitin on sama, niin erinomaista. Iteltänikin löytyy vaikka mitä sinne laitettavaa (T68:sta) Mm. Laseri, lediä ja muuta roipetta ;) Niin ja jos pohjaliitin on sama, niin käy varmaan (T68:n) desing telineeseenkin tuo P800? Voi sitten matkalla pitää siinä ;)

arivi
21.12.02, 07:09
Ohjeita ja asetuksia P800:een:
http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?page=gsapopup&Redir=template%3DSP1%26B%3Die%26PID%3D9940%26LM%3D SD_VPF

Edit: Eikö siinä mukana tulevalla softa-cd-lla ole suomenkielistä käyttistä ?

Jussi2000
21.12.02, 09:39
[quote="Matkamies"][quote=arivi]Saan P800:n lauantaina , joten ainakin täältä sitten sen jälkeen pikkuhiljaa. Uskoisin , että huomenna kun kaupat aukee niin rupee tuleen.

Gigantista ei ainakaan koska heillä on omat systeemit... TeleRinghän ei edes myy SE:tä, vai? quote]

Kyllä Telering myy SE:n puhelimia on aina myynyt, käy vaikkapa niitten nettisivuilla. Ja Tampereellakin on Maifon josta kannattaa myös kysellä.

Esa Isopahkala
21.12.02, 10:42

En löytänyt suomen kieltä CD:ltä.

P800:lla otettuja kuvia, alkuperäisiä, ei käsiteltyjä:

http://www.puhelinkioski.com/P800/2BK80009.jpg
http://www.puhelinkioski.com/P800/2BK80007.jpg
http://www.puhelinkioski.com/P800/2BJL0003.jpg

Blue Joker
21.12.02, 10:46
Aika omituista että mukana ei tule suomalaista
manuaalia. Ainakin mun mielestä. No, ei haittaa mua.

Matkamies
21.12.02, 10:54

No eiköhän SonyEricssonilta tule jossain vaiheessa päivitys CD. Ainakin sellaista voi vaatia.

Kuvat ovat hiukan turhan tummia noin defaulttikuviksi. Jos noi lähettää suoraan toiseen puhelimeen, ovat puhelimen näytöllä tosi tummia.

Jollemi
21.12.02, 10:54
Mun mielestä on tosi hyvä laatuisia kuvia kun ajatellaan vielä sekin että ne on kännykällä otettu eikä kunnon kameralla...

Matkamies
21.12.02, 10:56

Millaiset PC ohjelmat tulee mukana? Onko ne suomeksi vai vaan ruotsiksi? Kai niiltä pitäisi aika pian tulla puhelimenkin softa muilla kielillä. Ei taida oikein Saksassa myydä englanninkielinen versio :)

Esa Isopahkala
21.12.02, 11:03

Korjaan, suomenkielinen käyttöohje löytyy. En pysty käyttämään noita CD:ä, koska minulla on Win98, pitäisi olla 2000/ME/XP.

Ohjelmia näyttäisi tulevan:

PC Suite CD:
- Sync. sofware Outlook & Notes
- Backup and Restore
- File Manager
- Install Software
- Download Language
- User's Guides
- Interactive Learning
- Dial-up Neworking Wizard
- USB and modem drivers

Multimedia for P800 CD:
- SE Image Editor
- MMS templates
- Audio files
- Video Clips
- Pictures
- Games
- Phone Demo-
- Viewers

Yksikkö
21.12.02, 11:05
Mutta kieltä ei?

Matkamies
21.12.02, 11:06
Korjaan, suomenkielinen käyttöohje löytyy. En pysty käyttämään noita CD:ä, koska minulla on Win98, pitäisi olla 2000/ME/XP.

No huh huh. Menee aika monella kone ihan suotta päivitykseen. Eikö tuo vanhaan Windows NT 4.0:aa? Tuollaisiahan on firmoissa vaikka kuinka paljon käytössä...

rutina
21.12.02, 11:15

Niin mutta löytyykö siltä CD:ltä suomen kielistä softaa?

arivi
21.12.02, 11:19
Niin mutta löytyykö siltä CD:ltä suomen kielistä softaa?
No hitto , missä se posti viipyy ;) pitäs kahteen mennessä tulla.
Jos Esa tai muut joilla softa-cd:t on ei pääse tutkimaan niin laitan heti tiedon kunhan saan paketin revittyä auki.

Edit: noi pitäisi olla "Danish, Dutch, English, Finnish, French, German, Greek, Italian, Norwegian, Portuguese, Spanish, Swedish, Turkish."

Yksikkö
21.12.02, 11:26
onko seellä mitään palvelunumeroa (suomeksi)

Tötterö
21.12.02, 11:40
Ei erikoisia kuvia..:(
Toki parempia kuin 7650 mut silti

veikko
21.12.02, 11:42

No huh huh. Menee aika monella kone ihan suotta päivitykseen. Eikö tuo vanhaan Windows NT 4.0:aa? Tuollaisiahan on firmoissa vaikka kuinka paljon käytössä...

Tuota samaahan päivittelin itse jo muutama päivä sitten tuolla Data-alueella, kun manuaalin luin. Siellä en tosin saanut ymmärtämystä osakseni (nyyh). Olen ollut Ericssonin uskollinen asiakas jo vuosia, mutta nyt en voi enää tätä uutuutta ostaa ennen kuin muusta syystä hommaan uuden koneen - en nyt sentään ryhdy päivittämään koko käyttöjärjestelmää yhden puhelimen takia, vaikka kuinka kauan olenkin sitä odotellut. Kyllä t68i minulle välttää toistaiseksi. Ja onhan se P800 sitten halvempi, kun jossain vaiheessa joudun muuten uuden koneen hommaamaan.

Se on kai se SyncML-protokolla, joka siinä edellyttää vähintään Windows ME:tä, niin olen käsittänyt. Sitä kun ei W98 tue.

Lopputulos: säästyipä melkein tuhat euroa muihin tarkotuksiin, joten hyvä se on sekin säästö nykyaikana.

Yksikkö
21.12.02, 11:46
onnkesi löytyy xpee muuten olisi kusessa=)

arivi
21.12.02, 11:49
Ericssonin uskollinen asiakas jo vuosia, mutta nyt en voi enää tätä uutuutta ostaa ennen kuin muusta syystä hommaan uuden koneen - en nyt sentään ryhdy päivittämään koko käyttöjärjestelmää yhden puhelimen takia
Homma snadi kovalevy (500Mb) ja laita ME sille. (Sopii , testattu)
Tai tee oma partitio ME:lle.
Lopputulos: säästyipä melkein tuhat euroa muihin tarkotuksiin, joten hyvä se on sekin säästö nykyaikana.
Joo , säästöä se on pienikin säästö , mutta jos noinkin kauan olet odotellut...

Esa Isopahkala
21.12.02, 12:02
Mitenkähän modeemikäyttö W98:lla, pitäisikö onnistua? Olen myös haluton vaihtamaan käyttöjärjestelmää/PC:tä.

jk
21.12.02, 12:34
No löytyykö siltä cd:tä sitä suomen kielta luuriin asennettavaksi?

Anonymous
21.12.02, 13:14

En löytänyt suomen kieltä CD:ltä. Edit: löytyi.

Ihan kelpo kuvia ja laatu riittää ainakin mulle aivan loistavasti!

arivi
21.12.02, 14:07
Ei löydy Suomenkielistä manuaalia levyiltä , voitko Esa tarkentaa jos sinulla on. Minulla on vain ja ainoastaan Enkku , siis ei edes Ruotsinkielistä ole levyllä. Myöskään kielivaihtoehtoja en levyltä löytänyt , no , jatketaan tutkimuksia.

veikko
21.12.02, 14:55
Homma snadi kovalevy (500Mb) ja laita ME sille. (Sopii , testattu)Tai tee oma partitio ME:lle.
Joo , säästöä se on pienikin säästö , mutta jos noinkin kauan olet odotellut...

Kai se tuolla tavalla onnistuisi, olisi minulla partitioita kyllä käyttää nytkin, mutta en viitsi tämän yhden asian takia ryhtyä ostamaan ME:tä. Samallahan sitä voisi sitten vaihtaa koko masiinan käyttöjärjestelmän ME:ksi tai heti XP:ksi.

Maailmassa joutuu monia asioita odottelemaan, eivätkä ne aina toteudu. Ei se nyt minun elämäni yhdestä P800:sta ole kiinni, kyllä tämä homma sujuu Jornadan ja t68i:n kanssa ihan mukavasti näinkin.

veikko
21.12.02, 14:59
Mitenkähän modeemikäyttö W98:lla, pitäisikö onnistua? Olen myös haluton vaihtamaan käyttöjärjestelmää/PC:tä.

Jos vain yhteys W98:aan onnistuu - Ericssonin tuki (kun sieltä kyselin) ilmoitti yksikantaan että täytyy olla vähintään Windows ME pöytäkoneyhteyksiin. Toisaalta kyllähän IrDA:lla ainakin pitäisi yhteyden syntyä modeemitarkoituksiin. Eihän W95:nkään pitäisi tunnistaa GPRS:ää, mutta kyllä minulla t68i käyttää tarvittaessa kannettavassa GPRS:ää nimenomaan infrapunan kanssa, vaikka käyttöjärjestelmänä onkin W95 siinä kannettavassa.

tollo
21.12.02, 15:21
Miten saan tallennettua puhelimen muistiin soittajatiedot, jotka siirsin t68:sta infralla p800:seen. Aina kun menen contacts valikkoon puhelin tarjoaa vaan simmin muistia, tai jos yritän lisätä yhteystiedon, niin vaihtoehtona on vaan sim-kortin muisti johon ei voi lisätä yhteystietoja. Onko jossain valikko josta saa valittua käytettävän muistin.....
Kun ei oikein tuo ruotsinkielinen manuaali taivu...

oh1jty
21.12.02, 15:42
Tuosta käyttiksestä (Windows) on turha inistä ja syyttää Ericssonin poikaa, syyllinen on tuolla mantereen toisella puollella (Microsoft).
Noiden vanhojen tuki loppuu ja niistä puuttuu tärkeitä ominaisuuksia, tämä on sitä hienoa Microsoftin rahastusta.

Noista kuvista sen verran että kirkkautta/kontrastia ym voi itse säätää vaikka kuinka, joten ne kannattaa katsoa onko kunnossa.

Minulla tuli kaikki yleiset kielet paitsi Suomi (Lohenette ostopaikka).

IFF
21.12.02, 15:43
en viitsi tämän yhden asian takia ryhtyä ostamaan ME:tä.[/quote]

Jos on siitä kiinni, lahjoitan ME:n VIRALLISEN version!
Kerännyt pölyä ja vienyt hyllytilaa jo pari vuotta.

Esa Isopahkala
21.12.02, 16:01
Taitaa minulla jäädä tämän W98-ongelman takia P800 lyhyikäiseksi. Myytävänä vähän käytetty P800, tarjoukset yksityisviestillä :).

Yksikkö
21.12.02, 16:02
Millanen tossa on se kiinnike mis se "kynä" on kiinni ja entäs miten se läppä irrotetaan... onko noi hepposia?

Jace
21.12.02, 16:31

No kerrankin ois jotain hyötyä win me:stä.. hmm..toisimisikohan tuo tiedonsiirto actisysin irdankin kanssa vaikka se muuten tuntuu olevan immuuni ainakin win me kanssa 7650:n pc-suitelle..

oh1jty
21.12.02, 17:30
Testasin Linux:lla tuota tiedostonsiirtoa IRDA:n yli ja hienosti pelaa.

Tässä on ilmainen Filemanager P800:lle:

http://my-symbian.info/uiq/applications/applications.php?faq=2&fldAuto=14

Matkamies
21.12.02, 18:23
Taitaa minulla jäädä tämän W98-ongelman takia P800 lyhyikäiseksi. Myytävänä vähän käytetty P800, tarjoukset yksityisviestillä :).

Hei, et kai sä vaan ton takia sitä pois myy??!! Onko siinä jotakin muuta vikaa / bugeja?

Infra
21.12.02, 18:32

Hei, et kai sä vaan ton takia sitä pois myy??!! Onko siinä jotakin muuta vikaa / bugeja?

Kyllä se vaan taitaa myydä :) Monet puhelimen ominaisuudet menevät hukkaan jos ei ole ME/2000/Xp käyttöjärjestelmää, ja mielestäni on turhaa alkaa päivittämään jopa koko konetta yhden puhelimen takia...

Paljonkos Esa P800:sta on tarjottu?

veikko
21.12.02, 19:07
en viitsi tämän yhden asian takia ryhtyä ostamaan ME:tä.

Jos on siitä kiinni, lahjoitan ME:n VIRALLISEN version!
Kerännyt pölyä ja vienyt hyllytilaa jo pari vuotta.

Kiitoksia vain, mutta sen verran tiedän ME:stä, että taidan jättää ystävällisen tarjouksesi käyttämättä. Kyllähän jossain vaiheessa nykyinen kone on kuitenkin vaihdettava uudempaan, ja silloin katson asiaa uudelleen. Mutta kiitoksia siis tarjouksesta, on kiva havaita että myötätuntoa löytyisi.

oh1jty
21.12.02, 19:12
Tuo vähän riippuu mitä P800:lla meinaa tehdä.
Eli jos mulla on linux alla niin en tee P800:lla mitään, ei se nyt ihan noin mene.

Kunhan järjestelmässa on SyncML tuki, niin synkroinointi onnistuu ja tiedostonsiirto onnistuu kunhan on esim. OBEX tuki.

Yksikkö
21.12.02, 20:30
Voisko joku varmistaa että saako siihen sitä suomea!!?!?!???

arivi
21.12.02, 20:32
Voisko joku varmistaa että saako siihen sitä suomea!!?!?!???
Ei saa , ainakaan mun paketista. Ei ole edes Suomenkielistä manuaalia. Voisko Esa tai joku muu laittaa vaikka mailina ton Suomimanuaalin mulle , tai johonkin mistä sen vois imuttaa. (Viesti yv:nä , niin laitan osoitteen)

Jace
21.12.02, 20:35
Siis olenko nyt ymmärtänyt väärin kun en ole jokaista viestiä lukenut, eli siis onko kaikkien nyt saatujen p800:ten valikkokielenä ruotsi? Tai jotain muuta kuitenkin kuin suomi??

Ja että vielä kehdataan valittaa nokian tuovan keskeneräisiä tuotteita =)

Blue Joker
21.12.02, 20:38
Siis olenko nyt ymmärtänyt väärin kun en ole jokaista viestiä lukenut, eli siis onko kaikkien nyt saatujen p800:ten valikkokielenä ruotsi? Tai jotain muuta kuitenkin kuin suomi??

Olet ymmärtänyt oikein. Kaikkien nyt
saatujen P800:sten kielenä on ainakin joku muu kuin Suomi.

Ja viimeisen lauseen kanssa aivan samaa mieltä.

Jace
21.12.02, 20:39
Oli myös mukava todeta että mukana tuli muutakin kuin pelkkä laturi ja puhelin (tyyliin N7650). Pöytäteline on hienon näköinen ja koht. toimiva ratkaisu.

Heh, niin tuli muutakin kuin laturi ja puhelin, pöytäteline, joka on vain lituskainen muovikiekko, ainakin mitä SS näytti foorumimiitissä ja ei käyttöohjetta suomella varustettuna lainkaan : ) ..kuulostaa varsin hyvältä..ja vielä kun lisätään ruotsinkielinen softa, niin olen erittäin tyytyväinen 7650:n myyntipakettiin =)
Pöytälaturitelakka sinällänsä myyntipakkauksessa on hyvä idea. Mutta onko se otettu hinnassakin sitten huomioon..parikymmentä euroa ekstraa.

aphc
21.12.02, 22:29
Softa on englanninkielinen.

Tämä puhelin hipoo jo täydellisyyttä.

Kirjoitan käyttökokemuksia lisää myöhemmin. (Pakko jatkaa puhelimen hiplaamista.)

Anonymous
21.12.02, 22:31

Kirjoitan käyttökokemuksia lisää myöhemmin. (Pakko jatkaa puhelimen hiplaamista.)

Onko suomalaisesta softasta mitään kuulunut? Tai siis on koska se on tehty, mutta koska se on saatavilla, onko siitä mitään tietoa?

Onko bugeja löytynyt? Mimmoiset on soittoäänet? Unohtui sillon sielä miitissä kokeilla. Entä, onko kukaan saanut vielä kaatumaan?

katuon
21.12.02, 22:37
Sain eilen koneen ja tää on ihan mahtava 7650:n jälkeen kaikki löytyy mitä noksusta puuttuu voin suositella.

aphc
Onko suomalaisesta softasta mitään kuulunut? Tai siis on koska se on tehty, mutta koska se on saatavilla, onko siitä mitään tietoa?

Onko bugeja löytynyt? Mimmoiset on soittoäänet? Unohtui sillon sielä miitissä kokeilla. Entä, onko kukaan saanut vielä kaatumaan?

En ole saanut puhelinta kaatumaan yhden päivän käytön aikana.

Laitoin SE:lle mailia kieli asiassa, toivottavasti vastaavat pian.

Jo t300-mallissa soittoäänet soivat loistavasti verrattuna uusiin nokialaisiin, tässä vielä astetta paremmin.

Ei ole bugeja vielä ilmennyt.

anon

Ei sillä suomalaisella softalla mitään tee.. Itse diggaan englannin kielistä, joskus vuonna 1996 oli suomalaiset valikot viimeksi käytössä.
Englannin kielellä valikot pitää aina olla. Ja se on totta, puhelin täyttää kaikki tarpeet ainakin toistaiseksi.. katsoo nyt mille asteelle tässä edetään.

Anonymous
21.12.02, 22:39

Ei sillä suomalaisella softalla mitään tee.. Itse diggaan englannin kielistä, joskus vuonna 1996 oli suomalaiset valikot viimeksi käytössä.
Englannin kielellä valikot pitää aina olla. Ja se on totta, puhelin täyttää kaikki tarpeet ainakin toistaiseksi.. katsoo nyt mille asteelle tässä edetään.

No makuasioista on turha väitellä sanoi koira kun... ;) Eli toinen tykkää jostain ja toinen toisesta. Vaikka lontoon hallitsen, niin tykkään silti käyttää kaikkia laitteita suomeksi :)

Jollemi
21.12.02, 22:48
Mulla on taas niin että vaikka suomenkielen hallitsen joten kuten niin mieluummin käytän lontoota laitteis ;)

Anonymous
21.12.02, 22:53
Mulla on taas niin että vaikka suomenkielen hallitsen joten kuten niin mieluummin käytän lontoota laitteis ;)

Mun mielestä se tuo jotenkin "laatua" kun on suomeksi ;) Jopa mikroaaltouunin tekstit laitoin suomeksi =))

arivi
22.12.02, 09:47
Kokemuksia ensimmäisen yön ;) *haukotus* jälkeen. Aluksi meni runsaasti aikaa , kun kahlasin noi cd:t ja nettisivut läpi etsien suomenliekistä manuskaa ja käyttistä (Ei löytynyt). Kumma juttu jos jotkut ovat saaneet kotimaisen manuaalin cd:n mukana , mutta toiset eivät.(Minulla vain Englanti)
No , itse laitteeseen , aluksi hieman pallo hukassa toimintojen runsauden kanssa. Ei oikein tienny mistä aloittaa. DNA:n GPRS-WAP asetukset tulivat hienosti puhelimeen osoitteesta http://www.sonyericsson.com/support/ ja siinä sitten sufffaillessa vierähti useampi tunti. Sivut näkyvät todella hienosti ja kaikki PDA-sivustot toimivat todella loistavasti.
Sähköpostia en ole vielä saanut toimimaan , joku pieni häikkä jossain asetuksissa :(
Kameraa testailin tuossa illalla hämärissä olosuhteissa , ensin ei oikein vakuuttanut , mutta sitten löysin nämä kuvan säädöt ja aamulla päivänvalossa rupesi sitten jo olemaan odotusten mukainen.
Tämä nyt menee hieman kantapään kautta , mutta en jaksa ruveta tavaamaan huonolla kielitaidolla tuota manuaalia. Eli sitten vaan huiomenna kauppiaalle tiedustelu , että koska he toimittavat kotimaisen käyttiksen ja manuaalin ?

zeizei
22.12.02, 10:43
Kaikkea en vielä ole ehtiny testata, mutta muutama kommentti.

Heh, kyllähän tuolla hinnalla saa 7650:aan vaikka 10 pöytätelinettä mukaan :-)

andretti
22.12.02, 10:57
www selaimesta oisin vielä kysäissyt että onhan siinä toiminto jolla sivuilta karsitaan kuvat/animaation yms. suuria tietomääriä sisältävät osiot pois ensiavauksella ja sitten erikseen avataan kuvia yms. roinaa?

arivi
22.12.02, 11:06
www selaimesta oisin vielä kysäissyt että onhan siinä toiminto jolla sivuilta karsitaan kuvat/animaation yms. suuria tietomääriä sisältävät osiot pois ensiavauksella ja sitten erikseen avataan kuvia yms. roinaa?
Voit valita ladataanko kuvat , animaatiot tai äänet , tai joitain noista.
Edit : niin ja kuvat saa sitten halutessaan <load all images>

jussi67
22.12.02, 11:08
Onko kukaan onnistunut Bluetooth-yhteydessä tietokoneen kanssa ?
Itselläni välillä toimii osittain, välillä ei kättely onnistu millään. Joskus tieto siirtyy, useimmiten ei. BT serial porttia en ole onnistunut avaamaan.
Itselläni on MSI:n BT-mokkula ja P800. Onko kokemusta tai vihjeitä ?
Toimiiko muiden merkkien kanssa ? Entäs BT headset ?

JJ

jukra
22.12.02, 11:09
Heh, niin tuli muutakin kuin laturi ja puhelin, pöytäteline, joka on vain lituskainen muovikiekko, ainakin mitä SS näytti foorumimiitissä ja ei käyttöohjetta suomella varustettuna lainkaan ..kuulostaa varsin hyvältä..ja vielä kun lisätään ruotsinkielinen softa, niin olen erittäin tyytyväinen 7650:n myyntipakettiin =)

Kateutta ilmassa.. Ok, kyllä me kaikki tiedetään että sun 7650 on paras. Ei varmaan tarvi riehua koko aikaa sen kanssa :P

Eiköhän se softa ole ihan englanniksi. Kuitenkin parempi tuoda luuri nyt markkinoille että kiireisimmät saa sen ja joulun jälkeen hyvällä ajalla kääntää tuo ja sitten tuoda suomenkielisenä markkinoille. Vai olisiko pitänyt antaa joidenkin tuskan kasvaa ja odotuttaa tammikuun puolelle vain sen vuoksi että softaa ei ihan hetkessä varmasti käännetä.

veikko
22.12.02, 11:13
kahlasin noi cd:t ja nettisivut läpi etsien suomenliekistä manuskaa ja käyttistä (Ei löytynyt).

Vaikka en nyt P800:aa olekaan (vielä) hankkinut, niin sen verran katselin tuota netistä löytynyttä englanninkielistä manuaalia, että näyttää olevan sama systeemi kuin oli R380s:ssä, eli kun puhelin käynnistetään ensimmäisen kerran, valitaan samalla kieli. Tämän jälkeen vaihdetaan kieltä sen synkronointiohjelman avulla valitsemalla (ilmeisesti puhelimesta) valinta Download language ja sieltä asianmukainen kieli. Mutta voihan olla, että nämä ensimmäiset puhelimet on tuotu pikaisesti markkinoille ja ovat sen takia puutteellisesti varustettuja.

Terro
22.12.02, 11:29
Onko tuossa muuten jonkinlainen "näytönlukitus", ettei tule kannettaessa kosketeltua näyttöä ja soitettua johonkin?

Entä uskaltaako tuota yleensäkään pistää housuntaskuun vai pitääkö olla jossain kotelossa kannossa?

Mitenkäs puheluiden soittaminen, jos ei tuota rumaa lärpytintä pidä näytön edessä. Onnistuuko se helposti ilman kahta kättä?

Esa Isopahkala
22.12.02, 11:36
Onko tuossa muuten jonkinlainen "näytönlukitus", ettei tule kannettaessa kosketeltua näyttöä ja soitettua johonkin?

Lukitus menee päälle kun sulkee läpän.

arivi
22.12.02, 11:56
Lukitus menee päälle kun sulkee läpän.
Tuolla varmaan tarkoitettiin , että jos läppä on otettu pois , niin saako kosketusnäytön lukkoon. Itse en ainakaan heti kyseistä toimintoa löytänyt.

Edit: Saa lukkoon , virtuaalinäppiis asetuksista päälle niin menee samalla lailla lukkoon kuin oikeakin.

Yksikkö
22.12.02, 12:02
Millanen tossa on se kiinnike mis se "kynä" on kiinni ja entäs miten se läppä irrotetaan... onko noi hepposia?

osaako joku jo vastata?

Esa Isopahkala
22.12.02, 12:11
Kummallinen tämä suojapussiratkaisu, pelkkä pystylaukku ilman vyölenkkiä. Rannelenkki tulee mukana, mutta en tiedä minne sen laittaisi.

arivi
22.12.02, 12:15
"Kynän" kiinnitys toteutettu mielestäni varsin näppärästi , saa helposti irroitettua peukalolla. Pieni panallus sisään ja nosto. Kynä toimii samalla muistikortin suojana kun se paikallaan. läpän irroituksesta en tiedä , koska minä en ainakaan koe tuota läppää haitaksi vaikka kosketusnäyttöä käyttää. Päinvastoin näppis on hyvänä suojana näytölle ollessaan kiinni , no makuasioitahan nämä....
Soittaminen onnistuu myös ilman näppistä varsin helposti , kunhan numero on puhelimen muistissa. Jog-pyörällä pienen totuttelun jälkeen rupee sujuun (muistio , valitse nimi , ja paina 2xpohjaan)

Edit: siis soittaminen yhdellä kädellä

Matkamies
22.12.02, 12:35
Eli sitten vaan huiomenna kauppiaalle tiedustelu , että koska he toimittavat kotimaisen käyttiksen ja manuaalin ?

Ja sitten menee kaikki asetukset taas uusiksi :)

arivi
22.12.02, 12:41
Ja sitten menee kaikki asetukset taas uusiksi :)
No eipä tässä juurikaan mitään asetuksia ole tarvinnut kauheesti säätää , kun voi GPRS asetukset saa ladattua automaattisesti. Ja kannattaakin räätälöidä noi muut vasta kun on softat saatu.

Blue Joker
22.12.02, 12:50
"Kynän" kiinnitys toteutettu mielestäni varsin näppärästi , saa helposti irroitettua peukalolla. Pieni panallus sisään ja nosto. Kynä toimii samalla muistikortin suojana kun se paikallaan. läpän irroituksesta en tiedä , koska minä en ainakaan koe tuota läppää haitaksi vaikka kosketusnäyttöä käyttää. Päinvastoin näppis on hyvänä suojana näytölle ollessaan kiinni , no makuasioitahan nämä....
Soittaminen onnistuu myös ilman näppistä varsin helposti , kunhan numero on puhelimen muistissa. Jog-pyörällä pienen totuttelun jälkeen rupee sujuun (muistio , valitse nimi , ja paina 2xpohjaan)

Edit: siis soittaminen yhdellä kädellä

Ihan hyvin se kynän kiinnitys toimii. Tänään kokeilin
tuota kaverin isän P800:sta ja vaikutti todella näppärältä
koko puhelin. Jog-pyörä oli hauska.

Yksikkö
22.12.02, 12:52
oliko sekin enklannin kielinen?

Blue Joker
22.12.02, 12:55
oliko sekin enklannin kielinen?

mun kokeilemani vai...juu oli.

Yksikkö
22.12.02, 13:00
juu en koskaan muista/jaksa lainata tekstiä...

aphc
22.12.02, 13:51
Tähän ketjuun vois laittaa myös linkkejä www-sivuille, joissa on p800 softaa yms. ? Foorumilla oli aikaisemmin yksi hyvä linkki, mutta kun ei millään jaksa muistaa sitä, enkä löytänyt linkkiä kun yritin etsiä.

arivi
22.12.02, 14:14
Tuossa on ainakin yksi P800-infoportal: http://www.smartronixx.com/index.php
Eipä siellä vielä paljo matskua ole , mutta laitehan on vielä nuori ;)

Edit; ai niin... myös PDA ja WAP sivustoja kaipaan.

antoon
22.12.02, 14:33
Pari päivää P800 käyttäneenä täytyy sanoa, että tämä on niitä harvoja tuotteita, jotka täyttivät ja jopa ylittivät odotukset. Softwan nopeus on riittävä, laatu korkea siinä mielessä että mitään jumituksia ei ole (vielä) esiintynyt ja yhteydet toimivat niin kuin pitääkin.

Macintosh-käyttäjänä (ilman BT-sirua kannettavassa) harmittaa se, etteivät ole laittaneet mukaan tai sopineet Applen kanssa synkkauksen toimimisesta tuossa USB-cradlessa, mutta puhelinta aletaan varmasti tukemaan piakkoin käyttistasolla OS X:ssä. Jos jollain on mielessä hyvää hackia, jolla käyttikselle voisi kertoa uudesta devicesta (esim iSyncille), postailkaa tänne ehdotuksia. Varmaan jotain XML-konffitiedostoa puukottamalla onnistuisi. Syncin saa tietysti verkon yli tehtyä, mutta kätevintä olisi päivittäisessä käytössä tuo cradle ja BT-palikalla lähiyhteys.

Yritin asentaa ohjelmia Virtual PC:llä (W2000), mutta loppusuoralla softa sanoi, että yhteys on katkennut (mitä se ei ollut), joten mukana tulleen CD:n lisäsoftia en päässyt testailemaan.

Otin illalla muutaman kuvan hämärähkössä, joten laatu jäi aika heikoksi (ainakin P800:n ruudulla). Kuvanotossa säätömahdollisuuksia on tosin kohtuullisesti (kontrasti, valoisuus, taustavalaistus, häiriösuodatus, valaistustila ja kuvanlaatu/kokosäädöt), noilla olisi varmasti kuvista saanut vaaleampia ja tarkempia. No, ilman salamaa ja huonossa valossa ei millään (perus) kameralla saa hyvälaatuisia otoksia.

Joku taisi aikaisemmin mainita seuraavasta sivustosta:
http://www.smartronixx.com/index.php
Vielä ei ole tuolla paljon ladattavia ohjelmia/pelejä/kuvia/soittoääniä yms. mutta tulevaisuudessa varmaan enemmän... (arivi ehtikin jo tämän tätä kirjoitellessani laittamaan...)

Kenties myös seuraavasta linkistä on hyötyä:
http://www.symbianpages.com/

Ja perinteinen http://pda.tucows.com/ tulee kenties sisältämään myös P800/Symbian 7 -yhteensopivia softia. (en tsekannut vielä tarkemmin).

aphc
22.12.02, 14:44
Onko kukaan löytänyt vielä kaiutinpuhelutoimintoa puhelimesta?

arivi
22.12.02, 14:48
Yritin asentaa ohjelmia Virtual PC:llä (W2000), mutta loppusuoralla softa sanoi, että yhteys on katkennut (mitä se ei ollut), joten mukana tulleen CD:n lisäsoftia en päässyt testailemaan.
Tuossa olikin mielenkiintoinen juttu , kun minullakin noita pelejä ladatessa ilmoitti herjan , että yhteys katkennut , mutta kumminkin softat meni luuriin. (Siis pelit MIB ja se autojuttu)

Tony
22.12.02, 15:14
Kokemuksia MP3-soittimesta, video softasta ja miten näyttö toimii pakkasessa?
Kiitos =)

jussi67
22.12.02, 15:30

On, ja se toimii hyvin. Esim. läppä auki, klikkaa kaiuttimen kuvaa alhaalla ja valitse speakerphone. Siihen oli myös joku oikopolku, en nyt muista mikä. Mitenkäs se Bluetooth ? Eikö kellään ole kokemuksia ?

JJ

Anonymous
22.12.02, 15:51
Nyt kun on puhuttu eri topikeissa, että P800 tuli bugisena ja myöhässä myyntiin.. Mun mielestä lontoota valikkokielenä ei voi pitää varsinaisesti bugina ja tuliko P800 loppu peleissä paljon myöhässä myyntiin? Ei sitä ainakaan MUN mielestä edes millonkaan syksyllä pitänytkään tulla..

antoon
22.12.02, 16:01
" Viestin aihe:
Nyt kun on puhuttu eri topikeissa, että P800 tuli bugisena ja myöhässä myyntiin.. Mun mielestä lontoota valikkokielenä ei voi pitää varsinaisesti bugina ja tuliko P800 loppu peleissä paljon myöhässä myyntiin? Ei sitä ainakaan MUN mielestä edes millonkaan syksyllä pitänytkään tulla.."

Ovat varmaan siirtäneet jakeluajankohtaa, jotta nimenomaan bugisuus olisi mahdollisimman vähäistä tälle "lippulaivalleen". Kieliversionti on Symbian-ominaisuuksia hyvin pitkälle, ja kyse on enemmän sisällön puuttumisesta (suomenkieliset tekstit), kuin bugeista ("toimii väärin").

Täällä kyseltiin käyttöohjeista, mulla oli paketissa vain ruotsinkielin opas... Eipä haittaa, mutta hieman kummallista. Useammille suomalaisille varmaan englanti olisi parempi...

Viikko-pari sitten oli jossain ruotsalaisessa tekniikkalehdessä (oliskos ollut Ny Teknit tms.) juttua, että ennen Joulua tulee vain Ruotsiin, Kreikkaan ja jonnekin lähi-itään öljypohatoille ja vasta Q1/Q2 muihin maihin. Hyvin kävi ja päättivät jaella meille muillekin. Tuo Kreikka oli hieman outo valinta, mutta kai sillekin syynsä löytyi?

Erilaiset webbikaupat ilmoittelivat tässä kesän ja syksyn aikana, että puhelin tulisi Q3/2002, sitten Q4/2002 ja viimeisimpänä tietona Q1/2003. SE ei mielestäni ilmoitellut ajankohtaa virallisesti, olivat varmaan antaaneet jälleenmyyjäketjuille ja kehityskumppaneille arvioita jakelun aloittamisesta.

Puhelimesta tehtiin lehdistötiedote 5/2002, joten ei tällainen 6-7 kk:n odottelu mitenkään kummallista ole, Nokiallakin monesti vasta vuoden päästä lanseerauksesta alkaa saamaan kaupoista vähääkään toiminnalisempia malleja. (En muista onko SE joskus aikasemmin esittelyt tämän mallin, mutta ainakin virallinen tiedote tuli toukokuussa).

arivi
22.12.02, 16:09
Nyt kun on puhuttu eri topikeissa, että P800 tuli bugisena ja myöhässä myyntiin.. Mun mielestä lontoota valikkokielenä ei voi pitää varsinaisesti bugina........
No nyt kun alkuhämmennyksestä on toivuttu ;) (Kieli&laite), niin en kyllä kadu pätkääkään tätä hankintaa , vaikka olisi ollut tiedossakin ettei kotimaista vielä saa , niin kyllä se sieltä vielä tupsahtaa.
Jos jotain moittimista , niin tuon läpän avaaminen ainakin mun sormilla on hieman outoa , kun se ote pitää ottaa lasin päältä ja tietenkin pitäs välttää lasiin koskemista sormin silloin kun se ei ole tarkoitus. Noita läpän sivuilla olevia "stoppareita" jotka estävät läpän menemisen liian lähelle lasia olisi voitu muotoilla siten , että niistä olisi saanut läpän auki helpommin.
Toi 7650:n BlockBuster ainakin toimii tässä.

Blue Joker
22.12.02, 16:16
" Viestin aihe:
Nyt kun on puhuttu eri topikeissa, että P800 tuli bugisena ja myöhässä myyntiin.. Mun mielestä lontoota valikkokielenä ei voi pitää varsinaisesti bugina ja tuliko P800 loppu peleissä paljon myöhässä myyntiin? Ei sitä ainakaan MUN mielestä edes millonkaan syksyllä pitänytkään tulla.."

Ovat varmaan siirtäneet jakeluajankohtaa, jotta nimenomaan bugisuus olisi mahdollisimman vähäistä tälle "lippulaivalleen". Kieliversionti on Symbian-ominaisuuksia hyvin pitkälle, ja kyse on enemmän sisällön puuttumisesta (suomenkieliset tekstit), kuin bugeista ("toimii väärin").

Täällä kyseltiin käyttöohjeista, mulla oli paketissa vain ruotsinkielin opas... Eipä haittaa, mutta hieman kummallista. Useammille suomalaisille varmaan englanti olisi parempi...

Viikko-pari sitten oli jossain ruotsalaisessa tekniikkalehdessä (oliskos ollut Ny Teknit tms.) juttua, että ennen Joulua tulee vain Ruotsiin, Kreikkaan ja jonnekin lähi-itään öljypohatoille ja vasta Q1/Q2 muihin maihin. Hyvin kävi ja päättivät jaella meille muillekin. Tuo Kreikka oli hieman outo valinta, mutta kai sillekin syynsä löytyi?

Erilaiset webbikaupat ilmoittelivat tässä kesän ja syksyn aikana, että puhelin tulisi Q3/2002, sitten Q4/2002 ja viimeisimpänä tietona Q1/2003. SE ei mielestäni ilmoitellut ajankohtaa virallisesti, olivat varmaan antaaneet jälleenmyyjäketjuille ja kehityskumppaneille arvioita jakelun aloittamisesta.

Puhelimesta tehtiin lehdistötiedote 5/2002, joten ei tällainen 6-7 kk:n odottelu mitenkään kummallista ole, Nokiallakin monesti vasta vuoden päästä lanseerauksesta alkaa saamaan kaupoista vähääkään toiminnalisempia malleja. (En muista onko SE joskus aikasemmin esittelyt tämän mallin, mutta ainakin virallinen tiedote tuli toukokuussa).

Et osaa vielä lainata?

Ja tosiaan ihan hyvä että korjasivat bugeja sen sijaan
että puhelin olisi tullut esim. 2 kk sitten aivan bugisena.

tollo
22.12.02, 16:42
Tietääkö joku miten saa tekstiviestin välitystiedot käyttöön, jos yleensä saa? Muuten Laite toimii pienten alkuhankaluuksien jälkeen loistavasti.

jussi67
22.12.02, 17:27
En ole vielä löytänyt kuittaustoimintoa, mutta milläs softalla pystyy pakkaamaan noita mp4-videotiedostoja ? Toinen kysymys, millä pystyy tsekkaamaan, mikä softaversio puhelimessa on ?

JJ

arivi
22.12.02, 17:45
Toinen kysymys, millä pystyy tsekkaamaan, mikä softaversio puhelimessa on ?

View / system inormation ja siitä selaat eteenpäin.

Edit: Siis lähdetään Applications näytöstä liikkeelle

Esa Isopahkala
22.12.02, 17:46
Toinen kysymys, millä pystyy tsekkaamaan, mikä softaversio puhelimessa on ?

Applications - View System information. Näyttäisi olevan R1B.

pkv
22.12.02, 17:47

Maifonista löytyy.

andretti
22.12.02, 19:52
milläs tämä härveli liitetään pc:hen? ei kai enää sarjaporttia rassata? mitä kaikkea myyntipakkaus sisälsi? niin ja onko siinä se kaiutin ja saaks sitä käytetty myös esim mp3 kuunteluun??

jussi67
22.12.02, 19:56
Bluetoothilla tai USBilla, tosin Bluetooth ei tunnu oikein toimivan minulla toivotulla tavalla. Toinen homma on että miten saa omia soittoääniä lisättyä ? Soittoäänien asetuksissa puhelin ei löydä kuin voicememolla äänitetyt ja sitten tietysti nuo, jotka olivat jo valmiina. Audiosoitin soittaa mukisematta kaikki mp3-filet, mutta soittoääniksi niitä ei tunnu saavan.

dr650
22.12.02, 20:03
milläs tämä härveli liitetään pc:hen? ei kai enää sarjaporttia rassata? mitä kaikkea myyntipakkaus sisälsi? niin ja onko siinä se kaiutin ja saaks sitä käytetty myös esim mp3 kuunteluun??

Kokeilkaapa joku kuinka onnistuu perinteinen gprs-modeemikäyttö kaapelilla tai IrDa:lla. Onko nopeus dna:n liittymällä luvattua 4+1 tasoa?

- dr

Yksikkö
22.12.02, 20:04
kyllä ne mp3set pitäs saada soittoääneksi ja pitäs saada kuunneltua kaiuttimen kautta??? vai???

arivi
22.12.02, 20:08
Audiosoitin soittaa mukisematta kaikki mp3-filet, mutta soittoääniksi niitä ei tunnu saavan.
En saanut mp3:sta soittoääneksi , muuten soi kyllä hyvin , korviksilla kuunnaltaessa toimii jog-pyörä volymenappina. Aika hyvät soundit.

Jace
22.12.02, 20:19
Kateutta ilmassa.. Ok, kyllä me kaikki tiedetään että sun 7650 on paras.

Hyvällä omatunnolla voin sanoa, että ei ole kateutta ilmassa. Ja en ole väittänyt todellakaan, että 7650 olisi paras!

Eiköhän se softa ole ihan englanniksi. Kuitenkin parempi tuoda luuri nyt markkinoille että kiireisimmät saa sen ja joulun jälkeen hyvällä ajalla kääntää tuo ja sitten tuoda suomenkielisenä markkinoille. Vai olisiko pitänyt antaa joidenkin tuskan kasvaa ja odotuttaa tammikuun puolelle vain sen vuoksi että softaa ei ihan hetkessä varmasti käännetä.
Mutta keskeneränen se on.. Pitää nyt hei olla realistinen.

sovelias
22.12.02, 20:37
Erilaiset webbikaupat ilmoittelivat tässä kesän ja syksyn aikana, että puhelin tulisi Q3/2002, sitten Q4/2002 ja viimeisimpänä tietona Q1/2003. SE ei mielestäni ilmoitellut ajankohtaa virallisesti, olivat varmaan antaaneet jälleenmyyjäketjuille ja kehityskumppaneille arvioita jakelun aloittamisesta.Valmistaja ilmoitti julkistettaessa että myyntiin Q3
Puhelimesta tehtiin lehdistötiedote 5/2002, joten ei tällainen 6-7 kk:n odottelu mitenkään kummallista ole, Nokiallakin monesti vasta vuoden päästä lanseerauksesta alkaa saamaan kaupoista vähääkään toiminnalisempia malleja. (En muista onko SE joskus aikasemmin esittelyt tämän mallin, mutta ainakin virallinen tiedote tuli toukokuussa).Laite virallisesti julkistettu ja isolla puheella muistaakseni ennen cebittiä.
Toukokuussa ilmoitettii rautamuutoksista, mutta ei siirretty myyntituloaikaa, mikä tuollaisen rautamuutoksen jälkeen oli kuitenkin selviö että tuote myöhästyy.
Parikuukautta sitten valmistaja ilmoitti että tuotanto siirretään Ranskaan, kuitenkin Suomeen tulleet laitteet tarrojen mukaan on tehty Ruotsissa!
Sisäinen työön jälki antaa ymmärtää että ovat varmaan siellä tehtykkin, ja varsinaiset massa erät tulisivat sitten ranskasta.

Softa on varsin toimiva, eikä se nyt niin vaarallista jos vähän kaatuilee.
Toki outoa että ei vielä luvattuja kielivaihtoehtoja ole saatavilla, kun se kerran ko käyttöjärjestelmässä on varsin helppoa, ja aikaa kin on ollut.

Ensi erän ostajia tuskin häiritsee.

jussi67
22.12.02, 22:34
Totta perkele se vaan on ! Laite soittaa loistavasti MP3-filejä ja sitten niitä ei voi laittaa soittoääniksi ???????? Todellakin mp3 puuttuu tuosta soittoääniformaatista, miksiköhän ihmeessä ????

JJ

sovelias
22.12.02, 22:38
Totta perkele se vaan on ! Laite soittaa loistavasti MP3-filejä ja sitten niitä ei voi laittaa soittoääniksi ???????? Todellakin mp3 puuttuu tuosta soittoääniformaatista, miksiköhän ihmeessä ????Niin minkä ihmeen takia pitäisi olla, aivan epäjärkevä formaatti siihen. Eli laitteessa on softa joka soittaa MP3sia , mutta käsittääkseni käyttöjärjestelmä ei sinänsä tue niitä suotaan.

jussi67
22.12.02, 23:01
Siksi pitäisi olla, että saisi noita "oikeita" live-kappaleita soittoääniksi ilman että ne täyttävät koko muistin. Tilansäästö on melkoinen, niinkuin kaikki hyvin tietävät. Myös kaiken muun äänimateriaalin tallentamisessa (lue: puhe) se on aivan omiaan. Jos ei reaaliaikaista enkooderia, niin ainkin dekooderi voisi olla.

----------------------------------------------------------------------

Jussi Jaatinen, musician

Co-principal oboe, Helsinki Philharmonic Orchestra
Solo-oboe, Avanti! Chamber Orchestra
Producer and recording engineer, Cri-Music Ltd
Chairman, Musicians of Helsinki

sovelias
22.12.02, 23:07
Siksi pitäisi olla, että saisi noita "oikeita" live-kappaleita soittoääniksi ilman että ne täyttävät koko muistin. Siis max 30s pätkiä ~100 varmaan riittää, arm muodossa ei nyt aivan tolkuttomasti vie verrattuna pienehköön bitrate MP3seen

armfelt
22.12.02, 23:12

Kaiutin menee päälle, kun puhelun ollessa käynnissä avaat läpän. Toimii ok.

armfelt
22.12.02, 23:15
2 vuorokautta käyttäneenä täytyy sanoa, että puhelin ylittää odotukset yhtä paljon tai enemmän, kuin mitä 9210 alitti ne. Se ei ole vähän.

Vielä pitäisi saada toimivaa javasoftaa koneelle. Ainakin AvantGo, palm-tyyppiset tietokantasovellukset (esimerkiksi ostoslistat) ja projektinsuunnitteluohjelmisto.

Anonymous
22.12.02, 23:17
Voiko luuriin tallentaa siis pelkkää teksiä? Eli onko joku Wordin tyylinen ohjelma, minne voi kirjoittaa vaikka muistiinpanoja, tai pistää muistiin bussien aikataulut?

tumpelo
22.12.02, 23:18
Hei kaikki p800:n omistajat! tarvitsisin puhelimen, johon voisin tallentaa paljon sanastoja (terminologiaa, vieraita kieliä+suomea). Kelpaako p800 siihen tarkoitukseen? Mitä tarkoittaa, että se lukee word/excel -asiakirjoja? Voiko niitä myös muokata puhelimessa, eli esim. lisätä valmiiseen sanastoon sanoja?

Tähän mennessä olen käyttänyt Nokia Commua, mutta se on aika tukkoista puuhaa...

sovelias
22.12.02, 23:38
tarvitsisin puhelimen, johon voisin tallentaa paljon sanastoja (terminologiaa, vieraita kieliä+suomea).Itselläni tuli mieleen että jokin online sovellus vois olla toimiva ja alustariippumaton, jos enemmän tiedonhakemista.
P800sen sopivuus riippuu vähän että mitä ongelmia Commulla ollut, jos pienempää kokoa haluat (ja pienempää näyttöä) ja et joudu kirjoittaan kovasti tai online versiota ottaisit käyttöön, niin p800nen varteenotettava.
p800nen on tehokkaampi (raaka nopeus) verrattuna vanhoihin communicaattoreihin. 9210ihinkin verrattuna voi ero löytää, Communicaattoriin löytyy monia tietokanta pohjaisia juttuja ja jos olet jotain sellaista käyttänyt tuossa sanastossasi, niin vielä ei ehkä aika vaihtaa, vaan odottaa sovellusten tulemista.

jussi67
22.12.02, 23:59
Milläköhän softalla saisi wavit muutettua amr-muotoon ?

JJ

aphc
23.12.02, 00:19

Kaiutin menee päälle, kun puhelun ollessa käynnissä avaat läpän. Toimii ok.

Entä silloin kun läppää ei ole siis ts. sanoen se on irrotettu?

nAm
23.12.02, 00:20
Voiko luuriin tallentaa siis pelkkää teksiä? Eli onko joku Wordin tyylinen ohjelma, minne voi kirjoittaa vaikka muistiinpanoja, tai pistää muistiin bussien aikataulut?

Juu, onnistuu. Muistiinpanot synkkaavat esim. Outlookin notesien
kanssa, äärimmäisen toimiva systeemi. Tekstin lisäksi voi liittää
myös omia piirustuksia jne.

Noin muuten täytyy sanoa n. kahden vuorokauden kokemuksen
perusteella että olen enemmän kuin positiivisesti yllättynyt p800:sta!
Paketin mukana tuli aivan kaikki (ok, suomenkieliset valikot saa
kuulema ladata joskus tammikuussa webistä, mutta enpä moisia
käytä kuitenkaan), ja laite tuntuu erittäin viimeistelyltä ja toimivalta.
En nyt tiedä mistä aloittaisi kehut, puhelin vaan on käsittämättömän
loistava. Ilmeisesti kannatti viivästyttää julkistusta, 7650 laitettiin
ulos markkinoille niin uskomattoman keskeneräisenä että jaksoin
käyttää omani tasan pari päivää ennen kuin se lensi hyllyyn odottamaan
vapaaehtoista ottajaa. Toivottavasti tämä oli vaan lapsus Nokialta, ja että
2003 tulee Nokialta p800-killeri. Sitä odottaessa jatkan ihmettelyäni
Sonyerkin kanssa, ei tää voi olla näin hyvä? :)

Kim

Jokke
23.12.02, 00:27

JJ

http://www.ericsson.com/mobilityworld/sub/open/technologies/messaging/tools/amr_converter

murto
23.12.02, 01:00

Olet ymmärtänyt oikein. Kaikkien nyt
saatujen P800:sten kielenä on ainakin joku muu kuin Suomi.

Ja viimeisen lauseen kanssa aivan samaa mieltä.

On tuo kyllä aika käsittämätöntä, Kuluttajavirasto voi vetää tuon markkinoilta näiden kahden puutteen takia.

Tuo softan kielettömyys on suoraan sanottuna bugia pahempi asia, värkistä ei saa välttämättä kaikkea irti ilman suomea. Kumma kun kukaan ei ole vielä repinyt pelihousujaan kuten yleensä... P800 on luonut foorumiimme oman kultin, miltään muulta ei sallittaisi tällaisia virheitä hyssyttelemällä.

Edit: sitä vaan ihmettelen, että nyt vasta "huomattiin" kuinka 7650 tuli keskeneräisenä markkinoille.

oh1jty
23.12.02, 01:13
Kolme päivän käytön jälkeen voin sanoa samaa, mahtava puhelin.
Ei ihme että on anettu nimi "Palmkiller", laite on hyvin samanlainen kuin Palm, mutta parempi.

Ja valmistus jälki on erittäin asiallista, ei mitään "keskeneräistä" fiilistä niinkuin 7650:n kanssa oli.

pellavalaavu
23.12.02, 06:26
Eipäs tainnut P800 olla mikään järisyttävä tuote koska niitä on vielä kauppojen hyllyillä myytävänä.Ne jotka laitteen uskalsivat ostaa ovat sen saaneet,jääkö loput myymättä.Onhan laite vielä keskeneräinen että voihan se hillitä myyntiä mutta kun ajattelee valmistajayhtiön erään osakkaan taloutta niin tuleekohan p800 koskaan valmiiksi.Tietääkö kukaan montako puhelinta tuli suomeen,tuliko yli 20?En muuten ymmärrä vertausta nokian 7650 laitteeseen,onhan ne kuitenkin ihan eri kapineet,voishan p800 verrata pöytäkoneeseen:onpa paljon huonompi näyttö,näppis aivan liian pieni,voiko sillä edes pelata colin mcrae3 peliä,onpa huono koska se toimii akulla niin kuin ennen paimenpoika,mun pc toimii verkkovirralla,haloo,lopettakaa ilman aikuinen lässytys!

sovelias
23.12.02, 06:59
On tuo kyllä aika käsittämätöntä, Kuluttajavirasto voi vetää tuon markkinoilta näiden kahden puutteen takia.Kielen ei tarvitse olla suomi, käyttöohje täytyy löytyä _kuluttajakaupassa_ suomen kielinen, tuo oltaisiin voitu kiertää myymällä laitteita vain yrityksille. Mutta moni ottaa laitteen suomenkielisen käyttöhjeen varmaan mielummin perästä päin kuin että olisi odottanut vielä.
Eipäs tainnut P800 olla mikään järisyttävä tuote koska niitä on vielä kauppojen hyllyillä myytävänä.Ne jotka laitteen uskalsivat ostaa ovat sen saaneet,jääkö loput myymättä.Tuskin kaikki liikkeet ovat niitä edes vielä saaneet, ja ne jotka ovat niin turhaa niiden myynnissä on kiirettä pitää.Tietääkö kukaan montako puhelinta tuli suomeen,tuliko yli 20?En tiedä, mutta paljon enemmän, ja paljon enemmän mitä se jossain mainittu vajaa 100.
En muuten ymmärrä vertausta nokian 7650 laitteeseen,onhan ne kuitenkin ihan eri kapineet,Juu, ovat eri kapineet, mutta osittain samaakin ryhmää.

Miika
23.12.02, 07:20
No niin, olen herännyt klo 04 enkä jaksa etsiä netistä tarkempaa tietoa ko. asiasta, eli onko tuossa P800:ssa normaali 3mm stereo jackki mihin saa kiinni tavalliset kuulokkeet jos noita mp3:ia haluaa kuunnella, vai käykö siihen ainoastaan erkin oma nappikuuloke. Itselläni sen verran epämuodostuneet korvat, ettei mikään nappi tässä kupolissa pysy.

Sitten voisin vähän kommentoida taas näitä jotka jaksavat arvostella kännykameroiden kuvanlaatua. Mielestäni kuvan laatu on parempi P800:lla kuin 7650:lla, ei tietenkään dikikameran tasoa, mutta huomattavasti parempi mitä odotin (olen nähnyt kuvia siis vain netissä, ei omakohtaista kokemusta).

Onko nuo läpässä olevat napit kovamuovisia vai kumisia? Miltä tuo kapula tuntuu kädessä, onko liian iso?

Yksikkö
23.12.02, 07:40
.Tietääkö kukaan montako puhelinta tuli suomeen,tuliko yli 20?!

pelkästään lohenette sai 25kpl...olen kuullut että 70kpl tullut suomeen..

sovelias
23.12.02, 07:45
No niin, olen herännyt klo 04 enkä jaksa etsiä netistä tarkempaa tietoa ko. asiasta, eli onko tuossa P800:ssa normaali 3mm stereo jackki mihin saa kiinni tavalliset kuulokkeet jos noita mp3:ia haluaa kuunnella, vai käykö siihen ainoastaan erkin oma nappikuuloke. Itselläni sen verran epämuodostuneet korvat, ettei mikään nappi tässä kupolissa pysy.plugissa on myös mikin nasta, muuten ihan normaali kamaa, jos haluaa tehdä oman HFn niin sisällyttää alkuperäisestä mikki osuuden ja jatkaa siitä.
Mielestäni kuvan laatu on parempi P800:lla kuin 7650:lla, ei tietenkään dikikameran tasoa, mutta huomattavasti parempi mitä odotin .On hivenen parempi kuin 7650:n vakio softalla, kuvassa samoja "ominaisuuksia" mutta paljon lievempänä. p800sen kemeran nappi on kyllä vähän oudossa paikassa.
Onko laite tarkoitettu vasenkäsitillisille?
Näppäimistä läppä on hyvä että se on olemassa, joidenkin mielestä se vois olla parempi ja läppä kiinni enemmän ominaisuuksia.
Läppäkiinni voi soittaa ja vastata, selata osaa ohjelmia ja kirjoittaa tekstiviestä. mm. wappia jäi kaipaamaan tuossa tilassa. (ja miksei laitteessa voi olla selkeitä luuri näppäimiä)
Olen pitänyt Sonyn rulla ohjaimesta, mutta se kai lisättiin tähän myöhemmin ja vähän vaikuttaa että sitä olisi voinut hyödyntää enemmän, nyt joutuu monessa perus asiassakin kaivaan kynän esiin, no asiaan auttamaan saattaa tulla ohjelmia.
Onko kamerasoftassa vain oletuksena MMS lähetys? ja muulla tavalla lähettäminen onnistuu image viewerin kautta.
.Tietääkö kukaan montako puhelinta tuli suomeen,tuliko yli 20?!pelkästään lohenette sai 25kpl...olen kuullut että 70kpl tullut suomeen..Siis juuri totesin että paljon enemmän kuin 100.

Miika
23.12.02, 07:50
Mitens on, selasin tässä tuota manuskaa läpi eikä silmiini sattunut soittajaryhmien ja profiilien teosta mitään. Pysytykö luuriin noita asettamaan kuten T39 ja T68 luureissa?

sovelias
23.12.02, 08:00
Mitens on, selasin tässä tuota manuskaa läpi eikä silmiini sattunut soittajaryhmien ja profiilien teosta mitään. Pysytykö luuriin noita asettamaan kuten T39 ja T68 luureissa?En osaa vastata virallisesti, Sellaiseen toiminteeseen en ole törmännyt, ja hetken yritin etsi kun olisi ollut tarvetta. Samoin en oikein löytänyt kunnon säätöä näppäin äänille ja kosketusnäytn äänille jälkimmäiselle päällä tai pois.
Osoitekirjassa on haku kaikkiin kenttiin, mutta läppäkiinni haku on vain valittuun ensisijaiseen kenttään?

arivi
23.12.02, 08:36

JJ
Ei tarvi rekata :)
http://palmtopmagazin.de/download/download-2421.php3

Anonymous
23.12.02, 08:43

JJ
Ei tarvi rekata :)
http://palmtopmagazin.de/download/download-2421.php3

Eips, tuo linkkis toimi.

Edit: Nyt toimii. Viimeks tuli heti, että sivua ei löydy...

arivi
23.12.02, 09:13
Eips, tuo linkkis toimi.
No kyllä se mulla ainakin toimii, mutta taitaakin olla toi sellainen proge , ettei saa kun amr -> wav convertion tehtyä. :(

armfelt
23.12.02, 09:27

P800ssa on jotter. Sinne vaan tekstiä, tallentuu dokumentiksi. Ensimmäinen rivi on tiedoston nimi.

aphc
23.12.02, 09:35
En osaa vastata virallisesti, Sellaiseen toiminteeseen en ole törmännyt, ja hetken yritin etsi kun olisi ollut tarvetta. Samoin en oikein löytänyt kunnon säätöä näppäin äänille ja kosketusnäytn äänille jälkimmäiselle päällä tai pois.
Osoitekirjassa on haku kaikkiin kenttiin, mutta läppäkiinni haku on vain valittuun ensisijaiseen kenttään?

Näppäinäänten valinta: Control Panel -> System Sounds.

Ei tätä puhelinta kannata 7650:n verrata. Kyse on täysin eri laitteista. 7650 on esihistoriallinen muinaisjäänne p800:n rinnalla.
P800 on todellakin loistava puhelin? , käyttöliittymä toimii täydellisesti. Ei kai tätä kannata jatkaa, syttyy vielä sota tänne foorumille.

sovelias
23.12.02, 09:42
Näppäinäänten valinta: Control Panel -> System Sounds.Tuota juuri tarkoitin, ei muutakuin Näpäin äänille kaksivaihtoehtoa + äänetön, ja kosketusnäytöllä joko Ericssonääni tai äänetön. jonkin äänen siihen kyllä kaipaa, mutta tuo vaihtoehto ei ole varsinkaan hiljaisiin tilanteisiin mielyttävä. Uskon/toivon että tätä varten tulee jokin softan pätkä.
käyttöliittymä toimii täydellisesti. Ei kai tätä kannata jatkaa, syttyy vielä sota tänne foorumille.Niin jonkun mielestä 7650n käyttöliittymä on parempi / nopeampi, mutta kyse myös kynä/muut tottumuksesta.

andretti
23.12.02, 10:06
aikoinaan kun r380s tuli myyntiin löytyi jostain päin nettiä virtuaalimalli kyseisestä luurista jota pystyi käyttää kuin oikeata. Ei kellään olisi tietoa jos tästä uutukaisesta olisi jotain sellaista näkyvillä?

on muuten TODELLA hyvä tapa tutustua luuriin, jäisi moni pettymys kokematta.

Esa Sakkinen
23.12.02, 10:07
Tietääkö kukaan montako puhelinta tuli suomeen,tuliko yli 20?
Jaa-a. Varmasti tuli ainakin 200, koska varastosaldomme näyttää tällä hetkellä 73 kpl (voi tosin olla päivitysviivettä tontuilla...)

akiro
23.12.02, 12:00
SE voisi kyllä imho panostaa mainostamiseen vähän enemmän, kovin moni ei edes tiedä näiden uusien mallien olemassaolosta (t300, t600, p800), vaan kävelee kauppaan ja ostaa sen uuden nokia 3xxx:n tai 6xxx:n. En sano että ne on huonoja, mutta varmasti suurempi osa ostaisi muutakin kun nokiaa jos tietäisivät kaikki vaihotehdot.

t68:ia mainostettiin aika reilusti, ja se onkin myynyt kuin leipää..

Dundee
23.12.02, 12:01
Ei ihme että on anettu nimi "Palmkiller", laite on hyvin samanlainen kuin Palm, mutta parempi.
Jos nyt ei kuitenkaan näin..kyllä aito pda voittaa kuitenkin tuossa puhelimessa olevan keskinkertaisen pda-virityksen.

Blue Joker
23.12.02, 12:04
SE voisi kyllä imho panostaa mainostamiseen vähän enemmän, kovin moni ei edes tiedä näiden uusien mallien olemassaolosta (t300, t600, p800), vaan kävelee kauppaan ja ostaa sen uuden nokia 3xxx:n tai 6xxx:n. En sano että ne on huonoja, mutta varmasti suurempi osa ostaisi muutakin kun nokiaa jos tietäisivät kaikki vaihotehdot.

t68:ia mainostettiin aika reilusti, ja se onkin myynyt kuin leipää..

Mainostamisessa Nokia vaan on edellä...,
monessa muussa SE on edellä, paitsi myynnissä...

Blue Joker
23.12.02, 12:05
Jos nyt ei kuitenkaan näin..kyllä aito pda voittaa kuitenkin tuossa puhelimessa olevan keskinkertaisen pda-virityksen.

kyllä P800 voiton vie...

Dundee
23.12.02, 12:07

kyllä P800 voiton vie...
Milläs perustelet tuon?

Blue Joker
23.12.02, 12:13

kyllä P800 voiton vie...
Milläs perustelet tuon?

vaikkapa sillä että olen käyttänyt molempia ja mieluummin
ottaisin P800:n... Riippuu kyllä mihin palmiin verrataan...

akiro
23.12.02, 12:24
Kellään muuten tietoa milloin noita Memory Stick Duoja alkaa tulla kauppoihin? Tolla ei paljoa mp3:sia kuunnella tolla mukana tulevalla 16MB kortilla..

sovelias
23.12.02, 12:28
Millä saa koneen user-alueen kokonaan formatoitua, masterreset ei tee kaikkea.
Ei esim pysty asentaa kaikkia J2ME softia uudestaa kun väittää että ne on jo asennettu, ja vähän muuta ongelmaa.

Zache
23.12.02, 13:11
On tuo kyllä aika käsittämätöntä, Kuluttajavirasto voi vetää tuon markkinoilta näiden kahden puutteen takia.

Tuo softan kielettömyys on suoraan sanottuna bugia pahempi asia, värkistä ei saa välttämättä kaikkea irti ilman suomea.

Onko suomessa muka joku laki joka määrää, laitteen pitäisi olla käännetty Suomeksi? Ainakaan pikkuveljeni Philipsiä ei ole, ja luulisi että se riittäisi että tuotetiedoissa mainittaisiin se mille kielelle laite on käännetty jotta kielitaidottomat osaisivat valikoida sellaisen tuotteen joka heille sopii. (Ok, SE:n nettisivut on aika kuraa tuon tietojen etsimisen kannalta) Joka tapauksessa olisi sääli jos Suomeen ei saisi tuoda tuotteita joita ei ole käännetty meidän pienelle kielialueellemme.

Esa Sakkinen
23.12.02, 13:15
Onko suomessa muka joku laki joka määrää, laitteen pitäisi olla käännetty Suomeksi? (Ok, SE:n nettisivut on aika kuraa tuon tietojen etsimisen kannalta) Joka tapauksessa olisi sääli jos Suomeen ei saisi tuoda tuotteita joita ei ole käännetty meidän pienelle kielialueellemme.
Sony Ericsson vastasi: "P800:sta on tammikuussa tulossa suomenkielinen versio. Kuluttajasuojalaki vaatii, että suomenkielinen käyttöohje toimitetaan, mutta laitteen käyttökielestä ei ole säädetty."

Päivityksen suomenkieliseksi pitäisi onnistua, mutta ilmaisuudesta tai hinnasta ei annettu tietoa.

akiro
23.12.02, 13:20
Sony Ericsson vastasi: "P800:sta on tammikuussa tulossa suomenkielinen versio. Kuluttajasuojalaki vaatii, että suomenkielinen käyttöohje toimitetaan, mutta laitteen käyttökielestä ei ole säädetty."

Päivityksen suomenkieliseksi pitäisi onnistua, mutta ilmaisuudesta tai hinnasta ei annettu tietoa.
Lisäkieliä voi imuroida SE:n weppisivuilta Tammikuussa, ainakin näin on ulkomaisilla forumeilla ollut puhe.

mobiilisti
23.12.02, 13:47
Aamusella eivät puhelut tulleet läpi vaan menivät suoraan vastaajaan. Liekö vika sitten Soneralla vai P800:ssa?

bull
23.12.02, 14:03
Aamusella eivät puhelut tulleet läpi vaan menivät suoraan vastaajaan. Liekö vika sitten Soneralla vai P800:ssa?

Mulla oli tuota samaa vikaa DNA:lla sekä RL:lla, puhelimina T68 ja T300... Puhuvat täällä palstalla että kun laittaa jonkin GPRS-asetuksen pois käytöstä niin auttais. En muista tarkemmin, mut löytäiskö haku tai osaisko joku sanoa tarkemmin mistä johtuu???

jukra
23.12.02, 14:23
Puhuvat täällä palstalla että kun laittaa jonkin GPRS-asetuksen pois käytöstä niin auttais. En muista tarkemmin, mut löytäiskö haku tai osaisko joku sanoa tarkemmin mistä johtuu???

Juu eli sama homma täälä. T68i & Sonera yhdistelmällä.
Seuraava auttoi ja auttanut monelle muullekkin: Yhdistä -> Datayhteys -> Suosit. Palvelu -> Vain GSM. Tuolloin GPRS on oletuksena "pois päältä", se napsahtaa kyllä päälle esim mentäessä WAP:n joten ei hätää.
P800:sta en osaa sanoa missä kohtaa kys. valikko olisi - tai löytyykö ylipäätään. T68:ssa tietää GPRS:n olevan "pois päältä" kun kenttämittarin yläpuolelta katoaa se sininen suorakulmainen kolmio.

Hauska juttu muuten: Täälä kaikki aika N myönteiset ihmiset ihan paniikissa selittää miten huono P800 on kun siinä ei ole edes Fin softaa vielä. Vaativat vetämään sitä pois markkinoilta jopa. Mukava naureskella.
Toki SE myönteiset valittaa sitten N topiceissa :P

mobiilisti
23.12.02, 14:48
Mulla oli tuota samaa vikaa DNA:lla sekä RL:lla, puhelimina T68 ja T300... Puhuvat täällä palstalla että kun laittaa jonkin GPRS-asetuksen pois käytöstä niin auttais
Joo, laitoin sen ed.mainitsemallasi tavalla mutta vielä en tiedä toimivuudesta. Tämän säädön takia wap-uhteyden luominen kestää nyt tolkuttoman kauan.

jussi67
23.12.02, 14:48
Onko joku saanut jo Dna:n GPRS:n toimimaan P800:ssa. Minulla avautui palvelu juuri, mutta mistä asetukset ? Sonyericssonin suomen sivujen kautta oli vain MMS ja WAP-asetuksia, mutta toimiiko ne normaalin DNA GPRS:n kanssa. Mitä asetusta pitäisi käyttää ?

JJ

mobiilisti
23.12.02, 14:55
Onko joku saanut jo Dna:n GPRS:n toimimaan P800:ssa. Minulla avautui palvelu juuri, mutta mistä asetukset ? Sonyericssonin suomen sivujen kautta oli vain MMS ja WAP-asetuksia, mutta toimiiko ne normaalin DNA GPRS:n kanssa. Mitä asetusta pitäisi käyttää ?

JJ
Luo uusi yhteys ja laita APN DNA:n sivujen ohjeiden mukaan. Soneralla se on "internet". Ei muuta.

jukra
23.12.02, 16:24
Joo, laitoin sen ed.mainitsemallasi tavalla mutta vielä en tiedä toimivuudesta. Tämän säädön takia wap-uhteyden luominen kestää nyt tolkuttoman kauan.

Mulla kestää "jonkin verran" kauemmin. Ei nyt ihan tolkuttoman kauan mutta ei se nyt ihan heti WAP:n mene kuten ilman tuota asetuksen vaihdosta.
Itse arvostan enemmän sitä että puhelut tulevat luuriin läpi kuin sitä kestääkö WAP yhteyden luominen n+1s vai n+5s. Ikävää kun operaattorin vuoksi pitää tuollaisia asetuksia pitää..luuri kun toimii juuri niinkuin pitää.

veikko
23.12.02, 16:41
Ikävää kun operaattorin vuoksi pitää tuollaisia asetuksia pitää..luuri kun toimii juuri niinkuin pitää.

Jännä juttu, sama t68i ja Sonera -yhdistelmä on minullakin, mutta en ole koskaan huomannut mitään tuollaista ongelmaa olevankaan. Ei se voi tietylle alueellekaan keskittyä, koska en minä nyt täällä Seinäjoen ympäristössä niin kaukana Sinusta ole.

Onko kenelläkään mitään tietoa mistä tuo johtuisi?

arivi
23.12.02, 17:11
Ainakin seuraavat pelit toimivat virheettömästi ja koko näytöllä: GoldRush ja MotoGP. Lisäksi toimii FuelManager ja FileManager.
http://my-symbian.info/uiq/applications/applications.php?faq=2&fldAuto=14

mobiilisti
23.12.02, 17:29
Mulla kestää "jonkin verran" kauemmin. Ei nyt ihan tolkuttoman kauan mutta ei se nyt ihan heti WAP:n mene kuten ilman tuota asetuksen vaihdosta.
Itse arvostan enemmän sitä että puhelut tulevat luuriin läpi kuin sitä kestääkö WAP yhteyden luominen n+1s vai n+5s. Ikävää kun operaattorin vuoksi pitää tuollaisia asetuksia pitää..luuri kun toimii juuri niinkuin pitää.
Mulla on GPRS-WAP-yhteys päällä lähes koko ajan ja jos oletuksena on, että puhelujen läpitulo on epävarmaa, niin ei hyvä :(

Tony
23.12.02, 17:39
Jännä juttu, sama t68i ja Sonera -yhdistelmä on minullakin, mutta en ole koskaan huomannut mitään tuollaista ongelmaa olevankaan. Ei se voi tietylle alueellekaan keskittyä, koska en minä nyt täällä Seinäjoen ympäristössä niin kaukana Sinusta ole.

Onko kenelläkään mitään tietoa mistä tuo johtuisi?

Sama juttu. Ei mitään ongelmaa. T68 ja Sonera.

putijussi
23.12.02, 17:56

Ainoastaan Sonera tukee suomessa Network Mode 1:tä. Tämä tarkoittaa sitä että tuleva puhelu tulee datasiirron aikana läpi. Ts. datasiirto menee suspendiin puhelun ajaksi ja jatkuu sitten puhelun päätyttyä. Jos soneran liittymällä puhelut ei tuu gprs:n aikana läpi niin luuriin puhelinsofta on kuraa.

jukra
23.12.02, 18:08
Ainoastaan Sonera tukee suomessa Network Mode 1:tä. Tämä tarkoittaa sitä että tuleva puhelu tulee datasiirron aikana läpi. Ts. datasiirto menee suspendiin puhelun ajaksi ja jatkuu sitten puhelun päätyttyä. Jos soneran liittymällä puhelut ei tuu gprs:n aikana läpi niin luuriin puhelinsofta on kuraa.

Juu niin tukee mutta tääläkin on monta kertaa todettu että Soneralla vika on. Toimiihan tuo esittämäsi tapaus paperilla hienosti mutta käytäntö on eri. Tuota on esiintynyt niin monella eri puhelimella(eri valmistajia). Ja tuossa esittämässäni tapauksessa ei ole datasiirto päällä, gprs on jollain tavalla vain aktiivinen(luuri tutkii onko verkkoa, samalla tavalla kuin GSM:n kanssa).
Muistaakseni jossain oli juttua että hommalla on tekemistä sen kanssa kun Sonera on sekoittanut keskenään eri valmistajien laitteita ja eri ajalta.

Lisäksi tuo vika on täysin satunnaista. Joskus saattaa toimia kauan aikaa ihan ok ja sitten joskus olla toimimatta ajan X ilman kummenpia syitä.

Edit:
Tony & Veikko: Kuten siis totesin tuo on täysin sattumanvaraista, ei voi sanoa että alueella X tapahtuu tällaista. Minullakin toimi pitkiä aikoja aivan loistavasti mutta sitten eräänä iltana ohjasi koko illan kaikki puhelut vastaajaan ja blokkasi puhelut - GPRS datasiirto EI ollut päällä eikä luuriin koskettu. Sitten kun soitin puhelun niin luuriini piippaili kaikki viestit sekä vastaajasta että muutenkin. Täälä on raportoitu samaa Nokian ja Siemensin luureistakin.

Edit2: Dundee:lle lihavoin tuon yhden kohdan.

Dundee
23.12.02, 18:31
Taitaa olla (S)Erkkien ominaisuus.. ;D *vitsi*

Dundee
23.12.02, 18:40
Hauska juttu muuten: Täälä kaikki aika N myönteiset ihmiset ihan paniikissa selittää miten huono P800 on kun siinä ei ole edes Fin softaa vielä. Vaativat vetämään sitä pois markkinoilta jopa. Mukava naureskella.
Toki SE myönteiset valittaa sitten N topiceissa :P
No mulla ainakin jäisi tämän vuoksi ostamatta kyseinen laite, on se suomen kielellä mukavampi käyttää kuitenkin, tämä on tietysti mielipide-/tottumusasia. No muutenkaan en viitsisi jokapäiväisessä käytössä kuljetella noin isoa puhelinta vaan ostan ennemmin hyvän pienikokoisen puhelimen jolla voi soittaa ja tekstata paljon helpommin ja sen rinnalle pda:n, tämäkin riippuu tietysti henkilöstä. Itse en ole myönteinen millekään valmistajalle, samaa paskaa ne kaikki tekee.. ;D

sovelias
23.12.02, 19:20
Täälä on raportoitu samaa Nokian ja Siemensin luureistakin.Totta, useimmiten ongelma on ollut (GPRS)verko ja laitteen välisestä ongelmasta (vika ei välttämättä kummassakaan) mahsollista ongelman esiintymistä on voinut vähentää jo edellä kerrotuilla ohjeilla, osissa tapauksissa vika on ollut seökeästi viallisissa laitteissa ja eikä varmaan verkkokaan aina ole syytön ollut. Vika on tietyillä laitteilla ilmennyt tietyillä alueilla jatkuvasti, ja ongelma on korjaantunut laiteen korjaamisella.

zeizei
23.12.02, 19:28
7650 laitettiin
ulos markkinoille niin uskomattoman keskeneräisenä että jaksoin
käyttää omani tasan pari päivää ennen kuin se lensi hyllyyn odottamaan
vapaaehtoista ottajaa.

Itse taas olen sitä mieltä, että 7650 oli ja on toimivin puhelin mitä on markkinoille laitettu (kokemuksia Nokioista ja Erkeistä), ja niin tuntuu suurin osa sen käyttäjistäkin olevan (foorumeita seuraamalla).

Mitä keskeneräistä siinä mielestäsi oli (voisi hieman perustellakin)?

zeizei
23.12.02, 19:36

Ei tuo "always online" gprs:ssa saa vaikuttaa mitenkään puheluiden läpituloon, jos vaikuttaa niin sitten luurissa on bugi!

Eli väännetääs rautalangasta:
- kun GPRS attach on tehty (eli always onlinessa tehdään automaattisesti, Nokioissa G näkyvissä) ----> puheluiden & SMS:en PITÄÄ tulla läpi AINA operaattorista riippumatta.

- Sitten kun GPRS konteksti on aktiivinen (esim Nokioissa G:n ympärillä laatikko), esim WAP selain on PÄÄLLÄ ja siinä datansiirtoa ---> silloin riippuu operaattorista tuleeko puhelut läpi

Ainostaan

Dundee
23.12.02, 19:38
7650 laitettiin ulos markkinoille niin uskomattoman keskeneräisenä että jaksoin käyttää omani tasan pari päivää ennen kuin se lensi hyllyyn odottamaan vapaaehtoista ottajaa.

Itse taas olen sitä mieltä, että 7650 oli ja on toimivin puhelin mitä on markkinoille laitettu (kokemuksia Nokioista ja Erkeistä), ja niin tuntuu suurin osa sen käyttäjistäkin olevan (foorumeita seuraamalla).

Olen samaa mieltä, en ymmärrä miten se on voinut olla niin "uskomattoman keskeneräinen", ellei se ollut joku protokappale.. :)

nAm
23.12.02, 20:09

Laite oli ekasta erästä (kesäkuun loppupuolella ostettu, muistaakseni),
mieleen tulee ainakin seuraavat asiat:

1) Ajuri-cd:n tilalla oli lappu jossa kerrottiin että softat voi hakea
Nokian www-sivuilta (tosin eipä niitä siellä ollut aluksi)

2) BT:n sekä GPRS:n kanssa oli aivan käsittämättömiä ongelmia,
eli joko ei toiminut ollenkaan tai sitten erittäin heikosti. Myöhemmät
softapäivitykset korjasivat nämä ongelmat onneksi.

3) Vielä tuoreissakin versioissa löytyy huvittavia lapsuksia (erityisesti
ajatellen niitä jotka moittivat p800:n toistaiseksi olematonta
tukea ensimmäiselle kotimaiselle): Jos simmin kieleksi on asetettu
Suomi, http-requestit lähetetään muodossa http/1,1 (pilkku, ei piste),
ainakin kun käyttää Java MIDP:stä käsin. URL:ien maksimipituus
on 128 merkkiä (MIDP). Okei, nämä ovat ongelmia jotka eivät
tule vastaan sukankuluttajilla, mutta softankehittäjälle varsin
penseä kokemus

4) Softankehittäjälle on vieläkin tarjolla betaversio SDK:sta, joka
ei suostu ollenkaan installoitumaan XP:lle, eikä W2K:kaan ole
virallisesti tuettu, ainoastaan NT4

5) Käyttöliittymä on uskomaton sekasotku erilaisia käyttöliittymä-
komponentteja, tuntuu siltä että 7650:ssä on kokeiltu kaikkia
mahdollisia ja mahdottomia ajatuksia, mutta tämä menee
jo makuasioihin.

6) Ainakin oma kappale oli käsittämättömästi natiseva muovinen
rimpula, ja muotoilultaan muistutti jotain Finluxin kaukosäädintä
80-luvulta. Suunnilleen yhtä karsea kuin vanhat erkit :)

Tämän enempää en nyt jaksa kirjoittaa tähän hätään, ja olkaa huoleti,
vaihdan heti takaisin Noksuun kunhan saavat häkkerille sopivaa
luuria kaikilla herkuilla (ja tähän kuuluu ehdottomasti toimiva
toteutus Bluetoothista).

Kim

mobiilisti
23.12.02, 20:31
(ja tähän kuuluu ehdottomasti toimiva
toteutus Bluetoothista).

Kim
P800 ei ainakaan tuo ratkaisua tähän ongelmaan, nimittäin audio-BT toimii miten sattuu. Tämä on todettu monella laittella ja monen käyttäjän toimesta.

dr650
23.12.02, 20:43
penseä kokemus
Kim

Tuohon samaan problematiikkaan olen törmännyt. Palstalla olleen tiedon mukaan 20.12. tuli saataville uusi softa, jonka pitäisi korjata ko. ongelmat (on niitä javapuolella muitakin). En valitettavasti pääse vielä varmistamaan asiaa kun oma 7650 päätti viettää joulunsa pk-seutulaisessa huoltoliikkeessa päivitystä odottamassa. Viimeiset 4 kk olisi varmaan voinut viettää tehokkaamminkin. Toki 7650:n kunniaksi on sanottava, että perusasiat toimivat siinä jo alusta alkaen.

Laitoin muuten P800:n tilaukseen.. sittenpähän näkee onko SE:stä vastaamaan huutoonsa.

- dr (sorry, off-topic)

putijussi
23.12.02, 20:47
Ei tuo "always online" gprs:ssa saa vaikuttaa mitenkään puheluiden läpituloon, jos vaikuttaa niin sitten luurissa on bugi!

- kun GPRS attach on tehty (eli always onlinessa tehdään automaattisesti, Nokioissa G näkyvissä) ----> puheluiden & SMS:en PITÄÄ tulla läpi AINA operaattorista riippumatta.

- Sitten kun GPRS konteksti on aktiivinen (esim Nokioissa G:n ympärillä laatikko), esim WAP selain on PÄÄLLÄ ja siinä datansiirtoa ---> silloin riippuu operaattorista tuleeko puhelut läpi

Juuri näin. tässähän on ollut juttu yhdestä M$-luurista jonka gprs toimi miten sattu. (Se ORANGE viritys). Kaikkihan tietää että se perustuu TI:n
platformiin, ettei vaan ois sama virtys tässä, vain symbianilla kuorrutettuna.

jussi67
23.12.02, 20:51
Itselläni (P800) ei DNA-Gprs:n kanssa puhelut tule läpi datasiirron aikana, muuten kyllä. Mitenkä on muiden puhelimien kanssa ? Onkohan vika DNA:ssa vai P800:ssa ? Täytyypä soittaa jollekin DNA:n verkkoguruhemmolle. Eikös nimenomaan tarkoitus ollut että puhelun tullessa datasiirto menee "hyllylle" ja jatkuu taas puhelun päätyttyä ?
Sitten toinen kysymys: Mitenkä niin toimii miten sattuu tuo BT-audio ? Minkä handsfree-vehkeiden kanssa temppuilee ? Itselläni in tilauksessa Jabra BT200.

dr650
23.12.02, 20:55
[quote=zeizei]

Juuri näin. tässähän on ollut juttu yhdestä M$-luurista jonka gprs toimi miten sattu. (Se ORANGE viritys). Kaikkihan tietää että se perustuu TI:n
platformiin, ettei vaan ois sama virtys tässä, vain symbianilla kuorrutettuna.

huhujen mukaan myös 7650 perustuu TI:n platformille.
En kyllä tiedä tarkemmin mille.

dr650
23.12.02, 20:57
Itselläni (P800) ei DNA-Gprs:n kanssa puhelut tule läpi datasiirron aikana, muuten kyllä. Mitenkä on muiden puhelimien kanssa ? BT200.

tämä on normaalia dna:n verkossa. Ainakin ME45 toimii juuri näin.
-dr

sovelias
23.12.02, 20:57
En kyllä tiedä tarkemmin mille.Jos tarkoitat sitä TI:n kattavaa alustaa, niin käsittääkseni ei perustu.

mobiilisti
23.12.02, 20:58
Sitten toinen kysymys: Mitenkä niin toimii miten sattuu tuo BT-audio ? Minkä handsfree-vehkeiden kanssa temppuilee ? Itselläni in tilauksessa Jabra BT200.
HBH-30 kanssa temppuilee. Puhe katkeilee, suhisee, rätisee jne... Kuitenkin HBH-30 toimivuus testattu T68i:n kanssa mainioksi!

amazed
23.12.02, 20:58
En kyllä tiedä tarkemmin mille.

Mä kuulin huhun että siinä ois Linux ;)

dr650
23.12.02, 21:18
En kyllä tiedä tarkemmin mille.Jos tarkoitat sitä TI:n kattavaa alustaa, niin käsittääkseni ei perustu.

Juu, taitaakin vain grafiikka- ja äänipuoli tulla Texasilta jos tähän prosessorin juttuun on luottamista:

http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen.asp?id=43177

- dr

sovelias
23.12.02, 21:29
Juu, taitaakin vain grafiikka- ja äänipuoli tulla Texasilta jos tähän prosessorin juttuun on luottamista:Ottamatta kantaan tuohon, mutta totta että Nokia on TI:n iso asiakas ja ovat juuri tuota OMAP-alustaan kehittäneet, ja TI:n tarkoitus (ja kai Nokiankin jotenkin mukana) tuon OMAPin "suojissa" myös varsin valmiita paketteja niin Symbian kuin MSn pohjaisille laitteilla (vai kumpi nyt alempana on rauta vai käyttis :))

zeizei
23.12.02, 22:27
Laite oli ekasta erästä (kesäkuun loppupuolella ostettu, muistaakseni),
mieleen tulee ainakin seuraavat asiat:

1) Ajuri-cd:n tilalla oli lappu jossa kerrottiin että softat voi hakea
Nokian www-sivuilta (tosin eipä niitä siellä ollut aluksi)

2) BT:n sekä GPRS:n kanssa oli aivan käsittämättömiä ongelmia,
eli joko ei toiminut ollenkaan tai sitten erittäin heikosti. Myöhemmät
softapäivitykset korjasivat nämä ongelmat onneksi.

penseä kokemus

4) Softankehittäjälle on vieläkin tarjolla betaversio SDK:sta, joka
ei suostu ollenkaan installoitumaan XP:lle, eikä W2K:kaan ole
virallisesti tuettu, ainoastaan NT4

5) Käyttöliittymä on uskomaton sekasotku erilaisia käyttöliittymä-
komponentteja, tuntuu siltä että 7650:ssä on kokeiltu kaikkia
mahdollisia ja mahdottomia ajatuksia, mutta tämä menee
jo makuasioihin.

6) Ainakin oma kappale oli käsittämättömästi natiseva muovinen
rimpula, ja muotoilultaan muistutti jotain Finluxin kaukosäädintä
80-luvulta. Suunnilleen yhtä karsea kuin vanhat erkit :)

Tämän enempää en nyt jaksa kirjoittaa tähän hätään, ja olkaa huoleti,
vaihdan heti takaisin Noksuun kunhan saavat häkkerille sopivaa
luuria kaikilla herkuilla (ja tähän kuuluu ehdottomasti toimiva
toteutus Bluetoothista).

Kim

1. Erkki pisti P800:llaan vielä pahemmaksi kielien kanssa...

2. Tuohon softaan on tullut vain yksi softapäivitys 3.12->3.16 (ja nyt pari päivää sitten 4.39), joka ei täällä esitettyjen tietojen mukaan sisältänyt mitään muutoksia BT:hen. Eli ongelmat ovat johtuneet aivan muusta kuin 7650:sta...

3. en ota kantaa ns normaalikäyttäjänä

4. en ota kantaa ns normaalikäyttäjänä, tosi eipä näyttänyt olevan mitään mainintaa betasta forum.nokia.comissa

5. Eipä liity mitenkään keskeneräisyyteen, ei se käyttöliittymä muutu mihinkään softapäivityksillä.

6. Mitenkähän muotoilu liittyy mainitsemaasi keskeneräisyyteen?

nAm
23.12.02, 23:24
1. Erkki pisti P800:llaan vielä pahemmaksi kielien kanssa...

2. Tuohon softaan on tullut vain yksi softapäivitys 3.12->3.16 (ja nyt pari päivää sitten 4.39), joka ei täällä esitettyjen tietojen mukaan sisältänyt mitään muutoksia BT:hen. Eli ongelmat ovat johtuneet aivan muusta kuin 7650:sta...

3. en ota kantaa ns normaalikäyttäjänä

4. en ota kantaa ns normaalikäyttäjänä, tosi eipä näyttänyt olevan mitään mainintaa betasta forum.nokia.comissa

5. Eipä liity mitenkään keskeneräisyyteen, ei se käyttöliittymä muutu mihinkään softapäivityksillä.

6. Mitenkähän muotoilu liittyy mainitsemaasi keskeneräisyyteen?

1. No, erkin mukana tuli sentään jotkut softat, ja kaikenkaikkiaan
paketti tuntuu viilatummalta.

2. Senverran paljon olen sinihampaalla leikkinyt (1.5 vuotta,
toistakymmentä BT-laitetta) että uskaltaisin väittää että
vika ei ollut minun päässäni (pun intended :)

...

5. Nojoo, hiusten halkomista, pidemmällä miettimisellä väittäisin
että Series 60:stä olisi saanut paljon toimivamman UI:n

6. Surkea muotoilu kielii kyllä hosuilusta, yleensä Noksun puhelimet
ovat äärimmäisen kauniit ja sulavalinjaiset, 7650 on järkyttävä
poikkeus linjasta. Kamerapuhelimien 7110? (joka oli ensimmäinen
WAP-puhelin, mutta taatusti myös surkein)

Vaan, kuten jo edellisessä viestissä totesin, uskon vankasti siihen
että ensi vuonna suomipoika näyttää mistä kana pissii ja tuo
markkinoille p800-tappajan. Sitä odottaessani jatkan ihmettelyä
sveamamman tuotoksen kimpussa :)

Kim

jukra
23.12.02, 23:31

Eli suurimmassa osassa täälä myytävistä GPRS luureista on bugi. No huh. Pelkäsin olevani yksin tämän ongelman kanssa ;)
Mikä tuossa GPRS:ä sitten muka niin vaikeaa on että niin Nokia, Siemens kuin Sony Ericsson eivät saa tuollaista asiaa toimimaan oikein. Ja mikä kumma siinä sitten on että täälä kun noita vikoja on raportoitu on käyttäjällä ollut Soneran kortti koneessa kiinni. Eihän sillä pitäisi olla vaikutusta asiaan?

zeizei
23.12.02, 23:41

Eli suurimmassa osassa täälä myytävistä GPRS luureista on bugi. No huh. Pelkäsin olevani yksin tämän ongelman kanssa ;)
Mikä tuossa GPRS:ä sitten muka niin vaikeaa on että niin Nokia, Siemens kuin Sony Ericsson eivät saa tuollaista asiaa toimimaan oikein. Ja mikä kumma siinä sitten on että täälä kun noita vikoja on raportoitu on käyttäjällä ollut Soneran kortti koneessa kiinni. Eihän sillä pitäisi olla vaikutusta asiaan?

Siis kyllähän tuo GPRS toimii suurimmassa osassa luureja (ainakin nokia ja siemens) ihan ok. Suurin osa täällä olleista "valituksista" on koskenut tuota että datan siirron tai ylipäätään kun konteksti on aktiivine, niin puhelut eivät tule läpi...joka on yleensä verkon pään ominaisuus.

Mutta erkeissä "always online" (siis ilman datansiirtoa tai kontekstin aktiivisuutta) tuntuu bugaavan ainakin tämän palstan mukaan

sovelias
23.12.02, 23:50
Mikä tuossa GPRS:ä sitten muka niin vaikeaa on että niin Nokia, Siemens kuin Sony Ericsson eivät saa tuollaista asiaa toimimaan oikein. Ja mikä kumma siinä sitten on että täälä kun noita vikoja on raportoitu on käyttäjällä ollut Soneran kortti koneessa kiinni. Eihän sillä pitäisi olla vaikutusta asiaan?GPRS on speksattu niin epämääräisesti että ongelmia on.
Ongelmaa esiintyy kaikissa verkoissa.
Soneralla ongelmat ilmeneminen lisääntyy kun tilataan esim MMS asetukset, jotka asettavat GPRS yhteyden jatkuvasti päälle (Nokialaisissa G:n ympärillä laatikko)
Eräällä merkillä on ollut joissain yksilöissä rautavikaa (tai ainakin ne on vaihdettu) niissä on ollut melkein totaalista puhe/sms liikenteen jumiutumista, joka ilmennyt vain tietyillä alueilla.
Eräällä toisella merkillä on ollut myös ehkä rautavikaa ja samoja ongelmia samoilla alueilla.
Yleensä ongelma (useimmilla merkeillä) on ollut satunnaista ehkä satunnaisilla alueilla, ja vika tilanne on poistunut esim puhelun jälkeen.
Jälkimmäisessä tapauksessa operaattorin mielestä vika laitteessa ja laite toimittajan mielestä operaattorissa :)
Puhelut ei tule ongelmaa esiintyy satunnaisesti kaikilla operaattoreilla.

murto
23.12.02, 23:52
On tuo kyllä aika käsittämätöntä, Kuluttajavirasto voi vetää tuon markkinoilta näiden kahden puutteen takia.Kielen ei tarvitse olla suomi, käyttöohje täytyy löytyä _kuluttajakaupassa_ suomen kielinen, tuo oltaisiin voitu kiertää myymällä laitteita vain yrityksille. Mutta moni ottaa laitteen suomenkielisen käyttöhjeen varmaan mielummin perästä päin kuin että olisi odottanut vielä.

Siis nimenomaan tuota manuaalin suomennosta tarkoitin (ihmettelen kielettömyyttä).

Edelleen pidän vajaakielisyyttä pahana, bugia tai välkkymistä pahempana, vikana. Elekee hermostuko.

andretti
24.12.02, 03:49
tuota sellainen asia jäi vielä vaivaamaan että sisältyykö myyntipakkaukseen se usb-kaapeli??

viittiskö joku luetteloida myyntipakkauksen sisällön.
kiitos

arivi
24.12.02, 08:35
Sisältyy: USB-piuha , telakointiasema , HF , 16Mb muistikortti , adapteri muistille , laturi , suojakotelo , rannenaru , Softa cd:t joilla mm. Englanninkielinen manuaali ja pikaopas sekä tarvittavat synkkausproget. Lisäksi painettu Ruotsinkielinen manuska. Suomenkielinen manuaali tulee tammikuussa kunhan valmistuu , manuaalia ei käännä SE vaan maahantuoja. (lähde Lohenette). Tuossa kaikki mitä ulkoo muistin.

putijussi
24.12.02, 08:44
Suomenkielinen manuaali tulee tammikuussa kunhan valmistuu , manuaalia ei käännä SE vaan maahantuoja. (lähde Lohenette). Tuossa kaikki mitä ulkoo muistin.

Mielenkiintoista. Vai maahantuoja kääntää. SE:llä on kuitenkin vastuu siitä että siihen ei tule virheitä tms.

Kertokaa nyt selvästi miten se always online toimii P800:ssa? (konteksti EI aktiivinen) Virrankulutus? Puhelut/tekstarit molempiin suuntiin?

Monta kontekstia siinä saa auki? Voiko Wapata, olla dial-up yhteydessä ja lähettää mms:n niin että on 3 eri AP:tä käytössä yhtä aikaa?

sovelias
24.12.02, 09:36
5. Nojoo, hiusten halkomista, pidemmällä miettimisellä väittäisin
että Series 60:stä olisi saanut paljon toimivamman UI:n5. Jos käytettävyyttä tarkoitat, niin varmaan olis saanut. Mutta kyllä nyt saa kovasti etsiä että parempaa löytyisi.
2. BT ongelmista, niin tällein loppukäyttäjän kannalta, en niitä helpoksi väitä, mutta kyllä ne on toimiin saanut. pääsääntönä joko helposti tai vaikeasti, riippumatta luurin valmistajasta.
1. Myyntipaketin monipuolisuus on iso plussa.

Kermit
24.12.02, 10:02
GPRS on speksattu niin epämääräisesti että ongelmia on. Ongelmaa esiintyy kaikissa verkoissa. Soneralla ongelmat ilmeneminen lisääntyy kun tilataan esim MMS asetukset, jotka asettavat GPRS yhteyden jatkuvasti päälle (Nokialaisissa G:n ympärillä laatikko)

Tässä taas puhutaan puuta heinää, ei tuo "always online" tarkoita sitä tilaa jossa on laatikko G:n ympärillä, vaan sitä että G on jatkuvasti näkyvissä (eli GPRS attach on tehtynä -> valmius gprs käyttöön). Kun laatikko on G:n silloin on context aktiivisena, eli esim datan siirron aikana.

getta48
24.12.02, 11:36
Hyvää joulua foorumin lukijoille! Ja sitten kysymyksiin:

Eli, omistan (vielä) Nokian 7650 puhelimen, ja luettuani tämän threadin loppuun, suunnitelmissa on hankkia P800. Nyt haluaisinkin tietää muutaman faktan, ennenkuin tiedän onko todella järkeä pistää VIISI TUHATTA SUOMEN VANHAA LEIJONA MARKKAA tähän jumalan luomaan mobile telefooniin.

1. 7650 tukee Java sovelluksia, voiko P800:aan asentaa samoja ohjelmia, vai onko laitteissa eri käyttöjärjestelmät ?

2. P800 mukana tulee 16Mt (sony?) Memorystick, voinko hankkia HETI esim. verkkokauppa.com:sta isomman version?

3. Mikä on P800 akkukapasiteetti, pärjääkö peruskäytössä (ei ylimääräistä nypläystä!) 7650 toiminta-ajalle?

4. Tukeeko P800 samalla tavalla AITOA ohjelmien moniajoa, kuin 7650, eli voit vaihtaa sovelluksien välillä, tappamatta käynnissä olevia?

vpasi
24.12.02, 11:40
kysymyksiä p800 puhelimesta

mulle oli ehdottoman tärkeät noi ajastin ominaisuudet joita oli tossa r320 puhelimessa ajanotto ja ajastin ja olis viel hyvä jos olis puheluajastimet
Nokia puhelimeen tuntuu saavan kaiken näkösiä ajastin juttuja onko tohon viel ketään nähnyt kun noi Nokia ohjelmat ei käy tohon puhelimeen

ja jotain muitakin tärkeitä ohjelmia

semmosen kuulin että suomen kieli tulee tammikuussa ja samassa uus ohjelma.

arivi
24.12.02, 11:48
1. 7650 tukee Java sovelluksia, voiko P800:aan asentaa samoja ohjelmia, vai onko laitteissa eri käyttöjärjestelmät ?
2. P800 mukana tulee 16Mt (sony?) Memorystick, voinko hankkia HETI esim. verkkokauppa.com:sta isomman version?
3. Mikä on P800 akkukapasiteetti, pärjääkö peruskäytössä (ei ylimääräistä nypläystä!) 7650 toiminta-ajalle?
4. Tukeeko P800 samalla tavalla AITOA ohjelmien moniajoa, kuin 7650, eli voit vaihtaa sovelluksien välillä, tappamatta käynnissä olevia?
1. Voi periaatteessa ajaa samoja , mutta vain osa 7650:lle tehdyistä asentuu , mutta ne jotka asentuvat myös toimivat.(ei kaikki)
2. I