PDA

View Full Version : Miten tuhotaan pörriäispesä

Jupex
19.06.06, 23:03
Talon seinän sisällä on pörriäispesä. Vessassa surisee ja ulkona vuorilaudan yläpäästä lentää joku "otus" vaimokkeen sanojen mukaan sisään. Arvelin että olis nyt helpompi hävittää. Itse en siihen ryhdy koska jos nään ampparin niin se on 100m SE tulos vaarassa. Senverta niitä pelkään. Ja toisekseen en ole kauhean innoissani tikkaille kapuamisesta. Onko ideoita? Vai lahjonko naapurin eurokossulla hommiin :D

Crossfade
19.06.06, 23:08
Raidia vaan suhikuttaa pesään..

Jupex
19.06.06, 23:10
Tuutko suihkuttaa :D kuten sanoin, mä en sitä tee :)

Crossfade
19.06.06, 23:11
Tuutko suihkuttaa :D kuten sanoin, mä en sitä tee :)

Tuun jos maksat bensat ja ostat kossun :)

Jupex
19.06.06, 23:14
Katellaan nytten :) Mä koitan eka vaimokkeen broidia keskiviikkona nakittaa, ja sitten naapuria perjantaina. Mut jokatapauksessa se pesä saa lähtä

J.J-75
19.06.06, 23:17
Olen sen naapuriavun kannalla :)) tarjoa tuplat, niin ei tunnu missään.

Kovin on hankalaan paikkaan pesiytynyt. Jostain vois tosipuheessa hakea hyönteismyrkkyä mitä levitellä kulkuaukolle, ne pörriäiset vie sen sisään. Kyllä se surina loppuu aikanaan. Sitten nahkatakki ja paksut housut ja jostain halpakaupasta hyöteislakki ja tietysti paksut käsineet.

Jupex
19.06.06, 23:22
Joo en mä itse mene :) vaikka olis miten helppo nakki, tipun vielä tikkailta jne. En tiedä mistä juontaa juurensa mutta saan yhdesta ainoasta ampparista hillittömän hepulin.

J.J-75
19.06.06, 23:33
Heh... Osta sähkökärpäslätkiä 3 halpahallista ja tee koppa joka on kuin pyramidi ja kytke muuntajalla virrat ja käske jonku viedä kulkuaukolle, se siihen pariksi päiväksi, vähenee ne ainakin. Tai laita maksakastikeastian päälle, väliillä kiehauttelet sitä, että oikeen tuoksuu...

hmm... kumma homma pörriäiset tykkäs armeijassa siitä kuin hullu puurosta, ja yllättäen, kellään ei ollut oikein nälkä.

Jupex
19.06.06, 23:39
Noniin, eli pesä on kimalaisten / mehiläisen (sellainen isopyöreäkarvainen) pesä. Sellaisen olenkin nähnyt mestoilla. Ja se on ulko-oven yläkulmassa eli juurikin varpailleen kun nousee niin yltää raidaamaan pesän. Minähän sitä en luonnollisestikaan tee :D eikä kyllä vaimokekaan syystä että: "ne voi hyökätä", vaikka todellinen syy on se että hää tykkääp katella kun mää friikkaan :D

Voi ziisus ku meille tulee ne polttopuut :) sisiliskot tykkää paistatella päivää halkopinossa. Ja noh lopun voittekin arvata... kosto on suloinen.

kimmo
19.06.06, 23:42
Itse antaisin olla. Oman talomme sisällä on vaikka miten monta pesää, sekä kimalaisten että ampiaisten. Ei ne kiusaksi ole, vaikka niitä joskus sisältäkin löytää.
Mihinkään raidiin ne ei ainakaan heti kuole, suuttuvat vaan. Tarttee olla sitten tehokkaampia myrkkyjä ja niitä ei myydä "tavallisille ihmisille".
PS jos niitä sisälle tulee, niin sieltä voi lätkän kanssa niitä teilata, jos ei saa esim. ulos ikkunasta niitä hätisteltyä. Ei tässä montaa kuukautta enää ole, kun niistä ei ole enää kiusaa.

Jupex
19.06.06, 23:44
Ilmeisestikään et pelkää mitään silleen tosissaan? Meinaan että tää ei enää ole edes kivaa :(

Kreivi S
19.06.06, 23:45
Voi ziisus ku meille tulee ne polttopuut :) sisiliskot tykkää paistatella päivää halkopinossa. Ja noh lopun voittekin arvata... kosto on suloinen.

Tapatko sinä sisiliskoja?

Jupex
19.06.06, 23:46
En :D vaan pidän kädessä ja kävelen vaimokkeen luo :) se menee aivan sekaisin .... kauhee kirkuminen. Ja tietenkin varon ettei häntä katkea ja lasken luontoon.

Peppokani
19.06.06, 23:47
Noniin, eli pesä on kimalaisten / mehiläisen (sellainen isopyöreäkarvainen) pesä. Sellaisen olenkin nähnyt mestoilla. Ja se on ulko-oven yläkulmassa eli juurikin varpailleen kun nousee niin yltää raidaamaan pesän. Minähän sitä en luonnollisestikaan tee :D eikä kyllä vaimokekaan syystä että: "ne voi hyökätä", vaikka todellinen syy on se että hää tykkääp katella kun mää friikkaan :D

Ei voi muuta sanoa, kuin että onneksi se tosielämän urhoollisuus ja sankarillisuus ei oo kuollu ;)
Sä oot mun sankari!

Jupex
19.06.06, 23:50
Noh jotkut ihmiset nyt vaan pelkää jotain asioita :P käyppä huvikses kattomassa esim TÄÄLTÄ (http://www.gernet.fi/public/fobiat.zml?s=a) mitä kaikkea ihminen voikaan pelätä, ja jatketaan sitten keskustelua.

Charger
19.06.06, 23:58
Itse kovasti olen aina ampiaisia inhonnut ja löytyypä tilastoista yhdeltä kesältä yli 400 tapettua ampiaista....(juuh kirjaa tuli pidettyä) Kolme pesää tuli tuhottua ja yksittäisiä tapettua..
Raid on paras keino, mutta varovainen saa olla (varsinkin jos on kuolettavan allerginen kyseisten elikoiden pistoille kuten minä). Parasta on olla kaksi täyttä Raid pulloa käsissä ja suihkutella vaan ympäriinsä ja varsinkin pesän suuaukon ympärille niin eivät pesässä olevat pääse ulos ja pesään menevät taintuvat saman tien ja sitten niitä on maasta käsin helppo liiskata.
Ja jos pesä on näkyvissä niin voi sen kepillä pudottaa maahan ja taas olla Raid purnukat käsissä ja eikun menoksi.

Tyydyttävää hommaa on..sen voin sanoa

J.J-75
20.06.06, 00:00
Nythän ois sopiva aika käydä leikkaamassa se nopeesti irti suoraan muovipussiin ja solmii kiinni... Tarkotin, että "lentoaika" on päättynyt niillä. Sit jätät sen pussin sisältöineen varastettavaksi jonnekin.

Jupex
20.06.06, 00:03
Ei se nyt käy :) kuten sanottua otukset katoavat ovenkarmin raosta jonnekin :P, ja eteisen / vesssan seinässä surisee. Mutta en anna sen häriitä. Meen maate :=)

-edit-

Kaveri pudotti sellasen 15cm pesän illalla maahan ja nakkas 25kg levypainon päälle. Sanoi ettei aamulla enää surissut.

-edit-

kimmo
20.06.06, 00:30
Ilmeisestikään et pelkää mitään silleen tosissaan? Meinaan että tää ei enää ole edes kivaa :(
Kyllä noita pelkoja löytyy itseltänikin, näiden pörriäisten kanssa olen vaan "tottunut elämään". Ampiaiset/kimalaiset eivät ole yleensä agressiivisia, eli eivät pistä, jos ei niitä häiritse. Paarmat on sitten eri asia, ne purevat "huvikseen", tahi ainakin ilman omaa syytäsi.
Meillä päin on alkanut näkyä myös noita herhiläisiä ja vaikka sekään ei yleensä pistä ilman syytä, niin tollanen reilut 5-senttinen pistiäinen kyllä aiheuttaa lievää epävarmuutta lähettyvillä pörrätessään.
Sillä on myös ikävä tyyli, eli se pistää useamman kerran, kun sille päälle sattuu. Näille tavallisille pörriäisille riittää yksi kerta.

kimmo
20.06.06, 00:40
Itse kovasti olen aina ampiaisia inhonnut ja löytyypä tilastoista yhdeltä kesältä yli 400 tapettua ampiaista....(juuh kirjaa tuli pidettyä) Kolme pesää tuli tuhottua ja yksittäisiä tapettua..
Raid on paras keino, mutta varovainen saa olla (varsinkin jos on kuolettavan allerginen kyseisten elikoiden pistoille kuten minä). Parasta on olla kaksi täyttä Raid pulloa käsissä ja suihkutella vaan ympäriinsä ja varsinkin pesän suuaukon ympärille niin eivät pesässä olevat pääse ulos ja pesään menevät taintuvat saman tien ja sitten niitä on maasta käsin helppo liiskata.
Ja jos pesä on näkyvissä niin voi sen kepillä pudottaa maahan ja taas olla Raid purnukat käsissä ja eikun menoksi.

Tyydyttävää hommaa on..sen voin sanoa

Heh, meillä pidetään tukkimies kirjanpitoa hiiristä mitä talven aikana on saatu, mutta ampiaisia ei sentään lasketa/pyydystetä. Enkä oikein ymmärrä miksi niitä pitäisi ehdoin tahdoin mennä listimään, jos ei sitten häiritse kattoremonttia, seinän maalausta tjms.
Raiditkin meillä on ihan erilaisia. Omat suihkeeni eivät kyllä ketään tee lentokyvyttömäksi samassa hetkessä, jos en sitten suorastaan uita sitä (ampiaista) siinä Raidissa. Muistan kerran kun esimerkiksi ruiskutin ulkovarastossa olevan räsymaton sisään Raidia, niin tuli ampiaiset sieltä jonossa ulos, kuin Aku Ankassa konsanaan. Kaksi pistoakin sain silmäluomeen, ennen kuin karkuun pääsin.
Eri ihmiset saavat eri asioista kiksejä, sen olen huomannut, mutta esim. tuo lintujen tarkkailu on paljon antoisampaa, kuin ampiaisten metsästys.

murto
20.06.06, 01:29
Meillä on ollut etuoven vieressä jossain lautojen välissä ampiaisten pesä jo useamman vuoden. Ainoa haitta ilmenee keväällä kun alkavat heräillä ja joku/jotkut suuntavaistottomat tulevatkin sisälle taloon ulos menemisen sijasta. Enemmänkin haittaa aiheuttaa pienet muurahaiset (joita ei tänä vuonna ole paljoakaan ollut).

Noi paarmat on kyllä aika pirulaisia, millähän niiltä voisi suojautua? Kiva kun mummun mökin kattoa pitäisi repata ja siellä niitä on enemmän kuin missään..

kimmo
20.06.06, 01:56
Meillä on ollut etuoven vieressä jossain lautojen välissä ampiaisten pesä jo useamman vuoden. Ainoa haitta ilmenee keväällä kun alkavat heräillä ja joku/jotkut suuntavaistottomat tulevatkin sisälle taloon ulos menemisen sijasta. Enemmänkin haittaa aiheuttaa pienet muurahaiset (joita ei tänä vuonna ole paljoakaan ollut).

Noi paarmat on kyllä aika pirulaisia, millähän niiltä voisi suojautua? Kiva kun mummun mökin kattoa pitäisi repata ja siellä niitä on enemmän kuin missään..
Ikävä paikkahan tuo on, jos etuoven vieressä. Talvella voisi koittaa sen kuningattaren päästää päivltä jotenkin, niin siihen se suku sitten vissiin loppuisi.
Kevätaika on juuri tuota "sekopääpörriäisten" aikaa, eli kaikki lentävät ovat hieman sekaisin herätessään horroksistaan.
Kattoremontti olisi itselläkin edessä, eikä tuohon kait auta kuin yrittää suojautua. Haalarit päälle ja jos tarvis on, niin sitten vaikka hyttyslakki. Kyllä niillä eväillä jo pitkälle pärjää.

MiCO
20.06.06, 09:14
Hehee, muistuu mieleen oma pörriäispesän tuhoaminen viime kesältä. Pesä oli välikatolla ja ampiaisia lensi yhdestä laudanraosta sisään/ulos ihan koko ajan. Eikun keskuspölynimuri pariksi tunniksi suuaukolle niin johan harveni porukka :D Homma viimeisteltiin pussittamalla pesä. Pirullisia otuksia kyllä kun niin mielellään sisällekkin eksyivät.

J.J-75
20.06.06, 09:30
Keskuspölkkäristä en tiedä... mutta jos lainaisi naapurin imuria tuohon, muistaa viedä vaa nopeesti takasin eikä jätä omiin nurkkiin lojumaan hetkeksikään.

Charger
20.06.06, 11:11
Ampiaiset/kimalaiset eivät ole yleensä agressiivisia, eli eivät pistä, jos ei niitä häiritse.

Kimalaisia ja ampiaisia ei oikein voi rinnastaa mitenkään.
Ampiaiset ovat todella agressiivisia varsinkin pesän lähettyvillä. Kimalaiset taas pistävät sangen harvoin. Itseä ei ole koskaan pistänyt, ampiainen taas syyttäkin pari kertaa ja kummallakin kerralla raaja turvonnut sangen epämielyttävään kuntoon...
Allergisuudestani johtuen ovat nuo äklöttävät pörriläiset meikäläiselle vapaata riistaa. Nirri pois vain jos näkyy...Se on mottoni ampiaisten osalta.

Jupex
20.06.06, 11:40
2 pulloo raidii ineen ja täppä jessee reiänpäälle :) kyllä loppuu surina :D

J.J-75
20.06.06, 13:59
Herhilänen pistää kuulemma ja kovaa, jopa monta kertaa... vastaa 3 ampparin pistoa. Viimekesänä näin sellasen terassilla tuossa kun on omaa pihaakin. Hiton iso vielä ja se muuten pörisee kuin lentokone. Ei huvittas kyllä yhtään jos semmonen tulisi kämppään vieraisille. Muita pistäviä on kyllä ollut.

Monesti pidän tota ovee auki, kerran siili kävi ovella. Harmiton otus sinänsä, mutta kun tuhisi äänekkäästi ja oli syksy yömyöhä piti aseistautua kun ei tienny mikä se oli.

Kerran kissa oli sisällä, olin nukahtanut ovi auki ja se mokoma oli puolestaan tuollasen matalan baarikaapin päällä. Samaan aikaan kun nostin päätä ja kroppaa, teki kissa samoin, ja sitte kun nousin kokonaan se lähti hyvikin liukkaasti.

Monasti ajattelen että mitäs jos kyy tulisi... Se ois aika inhottava homma, et huomaa ollenkaan. Mullaki myöhään auki aina tuo ovi.

Pitäsköhän rakentaa sellanen oviaukon sähköverkko... ihan muuten vaan, on tuota sälääkin. Joku 3000-5000V riittäs hyvin tommoseen. 3000V lähtee hyvin jo sähkökärpäslätkästä 3V, niitä pari ja 4,5-6V tavallinen muuntaja hmm... Tuo syys ilta tulee taas riesoineen, sääskiä. Semmonen tavallinen lätkä korkeintaan tainnuttaa... joskus kokeillu amppareihin.

Kameran salamalaitteesta saa triggerimuuntajan joka nostaa jännitteen jonnekki 15000V... Ainaki se loikkasi 1,5senttiä parhaimmillaan ja hypyt sinne vielä parilla niitillä löi kiitettävästi tahtia heh. Joskus tein sellasen. Se hyppi lätkäosan puolissa aika komeesti. Sillä kyllä henki lähti. Pitää vaan kattoa ettei se pääse lyömään läpi siinä triggerimuuntajassa, kiinalaiset ei osaa tehdä kuitenkaan kunnollisia.

Nist
20.06.06, 14:48
Monesti pidän tota ovee auki, kerran siili kävi ovella. Harmiton otus sinänsä, mutta kun tuhisi äänekkäästi ja oli syksy yömyöhä piti aseistautua kun ei tienny mikä se oli.

Heh! Jotenkin hupaisa mielikuva: Tseitsei hyökkäämässä sohvan takaa 15000V:n itsetehty sähkökärpäslätkä kourassa pöllämystyneen näköisen tuhinasiilin kimppuun. :DD

J.J-75
20.06.06, 16:49
Heh.. joku keppi sinne piti työntää ja kokeilla, onko isokin otus ensin. Sielä se mennä mönki ja siirteli kamoja mennessään, kun kolisteli kepillä terassilla olevaa pöytää oven raosta. Hieman kuvittelin sen siksikin ensin olevan joku iso kun muovituoli siirtyi ja päivällä sinne jättämäni muoviharava kaatui minua kohti suoraan käsille ja oven rakoon, minä että jaa, päälle se perkele tulee. Äkkiä ovi kiinni. Ihmeen raskas "hengitys" semmosella otuksella. Sähköä se ei saanut sentään mutta Lidlin sadanwatin valokeilan kylläkin kun ei heti näkynyt syyllistä ;)

Laitoin vain toppahanskat käteen ja nostin sen pois ja vein 10m päähän pusikkoon, ei ole näkyny piikkipalloa sen jälkeen, mihin lie mennyt... ja miksi se tuhisi?

Oma säätäminen on noitten amppareiden kanssakin... pitää antaa ikkkunaan mennä vaan ja listiä sähkökärpäslätkällä ikkunaa vasten, ilmasta jos niitä alkaa huitomaan, saa ne vain kimppuunsa.

kimmo
20.06.06, 18:42
Ampiaiset/kimalaiset eivät ole yleensä agressiivisia, eli eivät pistä, jos ei niitä häiritse.

Kimalaisia ja ampiaisia ei oikein voi rinnastaa mitenkään.
Ampiaiset ovat todella agressiivisia varsinkin pesän lähettyvillä. Kimalaiset taas pistävät sangen harvoin.

Allergisuudestani johtuen ovat nuo äklöttävät pörriläiset meikäläiselle vapaata riistaa. Nirri pois vain jos näkyy...Se on mottoni ampiaisten osalta.

Voi niitä jotenkin, eli kumpikaan ei mitään tee, jos ei ne koe sinua jotenkin uhaksi/jos et niitä häiritse.
Kuten aiemmin sanoin, niin meillä on monenlaista pesää tässä talossamme ja terassin vieressä, mutta kyllä siinä niiltä rauhassa saa istua. Hyttyset ja paarmat luen "agressiivisiksi", en näitä muita.
Toiset ihmiset ovat herkempiä noille pistoille ja silloin on tietty parempi koittaa vältellä näitä kohtaamisia, en ainakaan itse mitään ristiretkeä järjestäisi niitä vastaan, olkoon sitten vaikka 8 raidipulloa taskussa.

PS kun tiedän että näistäkin pidät, niin laitetaan tähän taas pari kuvaa terassiltamme.
Pyykit oli yön yli kuivumassa telineellä ja aamulla tyttären villatakki oli tämän (http://www.pikseli.info/uploads/148968aaeb.jpg)näköinen.
Tarkempi tutkailu osoitti sitten että nuo keltaiset "koristeet" olivat eläviä (http://www.pikseli.info/uploads/bacb96f1ef.jpg)
PS2 viimeisen kerran valittelen kuvaajan/kaluston heikkoutta, mutta toivottavasti saa selvää.

Peppokani
20.06.06, 18:46
PS kun tiedän että näistäkin pidät, niin laitetaan tähän taas pari kuvaa terassiltamme.
Pyykit oli yön yli kuivumassa telineellä ja aamulla tyttären villatakki oli tämän (http://www.pikseli.info/uploads/148968aaeb.jpg)näköinen.
Tarkempi tutkailu osoitti sitten että nuo keltaiset "koristeet" olivat eläviä (http://www.pikseli.info/uploads/bacb96f1ef.jpg)
PS2 viimeisen kerran valittelen kuvaajan/kaluston heikkoutta, mutta toivottavasti saa selvää.

Keltäköhän oli noin komeat satiaiset saanutkaan? ;)

Mä tuhosin yhden ampiaispesän pari viikkoa sitten. Olivat tekemässä pesää takapihan rappusten alle. Sen verran kohmeista oli niiden meno, että helposti sai kaikki hengiltä. Ei oo enää sen jälkeen niitä näkynyt. Ja parempi niin.

Charger
20.06.06, 19:14
Voi niitä jotenkin, eli kumpikaan ei mitään tee, jos ei ne koe sinua jotenkin uhaksi/jos et niitä häiritse.
Edelleenkin olen kyllä erimieltä tuosta...Kyllä ampiaiset helposti tekevät noita kamikaze hyökkäyksiään. Serkkupoikaakin lensi yksi suoraa perse pystyssä otsaan pistämään...ilman minkään sortin provokaatiota.

Kyllähän minä noita amppareita välttelenkin, sitten kun on kaikki pesät lähiympäristöstä tuhottu on välttely sangen helppoa!

Kappas kahdeksanjalkaisetfriikit ovat kuoriutuneet...irstaan näköisiä pikkupaskiaisia, mutta sinä tuollaisena luontoaktivistina varmaankin keräsit yksitellen jokaisen pois paidasta ja vapautit luontoon? :)

kimmo
20.06.06, 19:18

Mä tuhosin yhden ampiaispesän pari viikkoa sitten. Olivat tekemässä pesää takapihan rappusten alle. Sen verran kohmeista oli niiden meno, että helposti sai kaikki hengiltä. Ei oo enää sen jälkeen niitä näkynyt. Ja parempi niin.

Vaikea sanoa, yön aikana olivat siihen tulleet. Hämähäkkejähän ne lienevät, tarkempi rotumääritelmä kyllä jaa tekemättä.

Parempihan noista pesistä on eroon päästä, jos se vaan onnistuu riittävän ajoissa. Eipähän sitten ole ainakaan mitään harmia tulevaisuudessa siitä yhdyskunnasta.
Näillä ilmoilla kannattaa jo hieman "varustautua", jos pesän kimppuun atakin meinaa tehdä.

kimmo
20.06.06, 19:28
Serkkupoikaakin lensi yksi suoraa perse pystyssä otsaan pistämään...ilman minkään sortin provokaatiota.

Hmm, jos se olikin urosamppari ja lensi "vekotin" tanassa, kulmakarvat toivat sille jotain mieleen?

Kyllähän minä noita amppareita välttelenkin, sitten kun on kaikki pesät lähiympäristöstä tuhottu on välttely sangen helppoa!

Siinä sitä on työsarkaa ihmisellä, good hunting.

Kappas kahdeksanjalkaisetfriikit ovat kuoriutuneet...irstaan näköisiä pikkupaskiaisia, mutta sinä tuollaisena luontoaktivistina varmaankin keräsit yksitellen jokaisen pois paidasta ja vapautit luontoon? :)

Tytölle tarjosin ensin villatakin polttoa, mutta ravisteltiin sitten kuitenkin pentue nurmikolle. Jos niitä lisää on huomenna, niin keksitään sitten jotain muuta.
PS noi hämppyrit vetelee kanssa näitä kaikenlaisia itikoita naamariinsa, joten ovat ne siinä mielessä hyödyllisiä.

Nist
20.06.06, 19:29

Ei helevata! Keräilen itteäni täältä pöydän alta :DD

Mutjoo, Norjassa meillä oli talossa stor husedderkoppeja (http://omhelland.com/bilder/storhusedderkopp.jpg) ja kerran koitin tappaa yhtä suihkuttamalla puoli purkkia raidia sen päälle. Sen karvat muuttu raidista valkoiseksi, mutta epeli vaan jatkoi kulkuaan. O_O Ja me kun sentään saatiin itse valita maa johon muutamme, herra Nist olisi halunnut Australiaan ja minä araknofoobikkona sanoin, ettei missään nimessä! Samoille leveysasteille kuin Suomi, jottei tarvitse törmätä karvaisiin isoihin hämppyihin. :/ Joo, eli Oslossa siis on tommossii ja ne tunkee ittensä kenkiin, et tiedoksi vaan.

Jupex
20.06.06, 19:30
Jaha pesä lähtee tänään illalla :) saavat pullollisen raidia kotiinsa ja ovenpäälle jesseä :) Siinähän sitten lentelvät :D

Melkein jo kävi siitä kossusta mielessä että ostankin euromallisen, juon itse ja alan pesää tuhoamaan, mutta se ei taida olla kovinkaan hyvä idea.

-edit-

Vaimokkeella huonoa läppää :D oli ostanut lootallisen Pirkka Amppari mehujäitä :D

-edit-

kimmo
20.06.06, 19:36
Jaha pesä lähtee tänään illalla :) saavat pullollisen raidia kotiinsa ja ovenpäälle jesseä :) Siinähän sitten lentelvät :D

Melkein jo kävi siitä kossusta mielessä että ostankin euromallisen, juon itse ja alan pesää tuhoamaan, mutta se ei taida olla kovinkaan hyvä idea.

-edit-

Vaimokkeella huonoa läppää :D oli ostanut lootallisen Pirkka Amppari mehujäitä :D

-edit-
Ihan hyvä suunnitelma toi on, varsinkin sen eurokossun juominen itse. Pesän tuhoamisen voit antaa naapurin/serkkupojan/jonkun muun tehtäväksi.

Itse pidin tosta vaimosi läpästä, suorastaan repesin. Kyllä naiset osaa.

J.J-75
20.06.06, 19:39
:)) Kukas on ylipuhuttu hommaan? naapuriko? muistahan ettet vahingossa mene juuri sitä kautta sitten epähuomiossa kulkemaan, voi tulla pieniä mutkia muuten matkaan.

Jupex
20.06.06, 19:47
vaimoke oli menossa :) shortseissa ja T-paidassa keskellä päivää paljain jaloin :D

piti sanoo että mee vasta klo 10, kunnolla päälle ja jesse valmiiks reiän tuklkimiseen.

topek
20.06.06, 19:57
Paria kaveria kerran mökillä ollessa rupes ketuttamaan kun ampiaiset pörräs terassin luona. No nehän sitten löys niitten pesän räystäältä ja useamman kaljan rohkaisemana kiskas sitä lapiolla. En ollu näkemässä mutta kuulemma oli tullu kiire vetäytyä paikalta. Tuo konsti ei ehkä ole se suositeltavin.

Nist
20.06.06, 20:07
vaimoke oli menossa :) shortseissa ja T-paidassa keskellä päivää paljain jaloin :D

piti sanoo että mee vasta klo 10, kunnolla päälle ja jesse valmiiks reiän tuklkimiseen.

O_O aika halpamaista pistää nainen hoitamaan likanen duuni! >:(

Jupex
20.06.06, 20:11
Sanoin etten vetele nurtsia enää jos ei ala tapahtua :D eikä se mitään halpamaista ole .... no ok, onse, sitten mä olen velliperse, so what.

Charger
20.06.06, 20:24
Mutjoo, Norjassa meillä oli talossa stor husedderkoppeja (http://omhelland.com/bilder/storhusedderkopp.jpg) ja kerran koitin tappaa yhtä suihkuttamalla puoli purkkia raidia sen päälle.

Herran tähden!
Tuo on jo sen kokoinen monsteri, että jos tuommonen vastaan tulisi niin haulikkoahan siinä ikävä tulisi!
Taas tuli ulkosalla hieman turhan lähikontaktia tuon pikkuveljeen kun huomasin kävelleeni suoraan seittiin ja sitten olkapäällä juosta kipitti kahdeksanjalkainen...Siinä meinasi kiire tulla ja kyllä jos katsojia olisi ollut niin heitä varmasti olisi meikäläisen käsihuidonnat huvittaneet...mutta ei perkele kun nuo otukset vaan hirvittävät niin perkuleesti!
Vaikka kuinka hyödyllisiä ovat niin ei se niistä miellyttäviä tee..ei todellakaan...

Tänä kesänä ei ole vielä talon ympäristöön eikä autotalliin yhtään ampiaispesää ilmestynyt...hyvä niin, mutta eipä myöskään nyt pääse tänävuonna sitten kunnon päälukua saamaan...

Nist
20.06.06, 20:37
Sanoin etten vetele nurtsia enää jos ei ala tapahtua :D eikä se mitään halpamaista ole .... no ok, onse, sitten mä olen velliperse, so what.

Se, että myönnät olevasi velliperse, nostaa pisteesi taivaisiin! <3 Anna Xenasi hoidella se likainen duuni. :)

Nist
20.06.06, 20:43
monsteri

Juu, mulla on pahimmanlaatuinen ötökkäkammo. Siis todella paha. Voit kuvitella miltä tuntui löytää tuollainen hämppy kengästä? Ja tuo kehrää sellasta hattaran näköistä seittiä - sellaista, jota on araknofobia-leffassa. Pelkään myös murkkuja. Koska ne vainoaa. Oletteko koskaan keinuneet keinussa ja keinun alla on mennyt kekomuurahaisten polku? Minä olen. Ne murkut nousee takajaloilleen ja heijaa itseään keinun tahdissa. Ikäänkuin odottaen, että lasken jalkani alas, jotta ne pääsisivät kipittämään säärtä pitkin ylös. Ja noi ampiaiset.... hrrrr... onneksi ei ole tarvinnut tutustua niihin lähemmin, mutta tuo pölynimurikonsti voisi olla aika bueno... tai liekinheittimet.... tai atomipommi....

Jupex
20.06.06, 20:47
Kannattaa olla varovainen, ettei polta taloa. Se ei kai ole tarkoitus :D mut ihmeen paljon täällä on jengii jotka ei tajuu et tää voi olla todellinen ongelma.

janium
20.06.06, 20:48
stor husedderkoppeja (http://omhelland.com/bilder/storhusedderkopp.jpg)

Voi helevata. Onko nuo körrit myrkyllisiä? Pureeko sähköjohtoja poikki? Ite en tuollasen nähtyäni nukkuis enää yhtään levollista yötä saman katon alla.

Charger
20.06.06, 20:51
Juu, mulla on pahimmanlaatuinen ötökkäkammo. Siis todella paha. Voit kuvitella miltä tuntui löytää tuollainen hämppy kengästä? Ja tuo kehrää sellasta hattaran näköistä seittiä - sellaista, jota on araknofobia-leffassa. Pelkään myös murkkuja. Koska ne vainoaa. Oletteko koskaan keinuneet keinussa ja keinun alla on mennyt kekomuurahaisten polku? Minä olen. Ne murkut nousee takajaloilleen ja heijaa itseään keinun tahdissa. Ikäänkuin odottaen, että lasken jalkani alas, jotta ne pääsisivät kipittämään säärtä pitkin ylös. Ja noi ampiaiset.... hrrrr... onneksi ei ole tarvinnut tutustua niihin lähemmin, mutta tuo pölynimurikonsti voisi olla aika bueno... tai liekinheittimet.... tai atomipommi....

Jaan mielipiteesi sataprosenttisesti!
Muurahaiset kuuluvat myös minun inholistalleni sangen korkealle...tulevat hämähäkkien ja ampiaisten jälkeen...tosin mikä hyvänsä millä on enemmän kuin neljä jalkaa (tai vaihtoehtoisesti ei jalkoja ollenkaan, hylkeet ja kalat poislukien tottakai) olisivat saaneet minun puolestani olla kehittymättä!

Kaipa nyt olen sitten taas epämiehekäs kun en ötököitä siedä, mutta Jupexin sanoin: So what!

Nist
20.06.06, 20:58
stor husedderkoppeja (http://omhelland.com/bilder/storhusedderkopp.jpg)

Voi helevata. Onko nuo körrit myrkyllisiä? Pureeko sähköjohtoja poikki? Ite en tuollasen nähtyäni nukkuis enää yhtään levollista yötä saman katon alla.

Kaikki hämähäkit on tietääkseni myrkyllisiä. Eri asia, tehoaako myrkky ihmiseen. Vai oliko se niin, että kaikki hämpyt puree, eri asia sattuuko? :/ Eniveis, tuo puree ja se sattuu. Suomenkielinen nimi noille on muuten varastohämähäkki. Tässä (http://irc-galleria.net/view.php?nick=Nist&image_id=30506051) Oslossa eteisessä kuvaamani yksilö..Pelko on vaikuttanut tuohon kuvan tarkkuuteen, eli kuva piti ottaa hetinopeeäkkii, eli ei paljon kerinnyt tarkentamaan. Ei ihan Kimmon lähikuva-ampparin-RayBaneista-tasoinen kuva tämä oo... :/

Jupex
20.06.06, 20:59
Itseasiassa muurahaiset on ok :) kusiaiset ei kun ne polttaa, mutta siis en mä niistä friikkaa. Murkkupesästä maisteltiin muurahaishappoa kakaroina jne.

Sokeritoukat on perseestä (vaimoke pisti keittiötä siivoomaan) hämähäkitkin menee :) tiettyyn rajaan asti. No broblemos. Tottakai se säikäyttäis jos nyrkinkokoinen ois herätessä esim. kädenpäällä mutta nää mitä suomesta löytyy niin eipä ne häiritte. lehden reunalle vaan ja ulos. Jos et uskalla niin päräyttää lärpäskätkällä littanaksi.

Ainoastaan ampparit, mehiläiset, ja kimalaiset hermostuttaa. Muut hyönteiset vaan vituttaa kun ne puree jne. kiva herää kun hyttynen on rouskutellut poskeen elämää suuremman punaisen läikän.

Nist
20.06.06, 21:05
Sokeritoukat on perseestä

Sokeritoukat on kivoja, ne vaan putsaa kylppäriä. Vilahtavat äkkiä jalkalistojen alle, jos laitat vessaan valon. Sokeritoukkia ei ole keittiöissä, eli oletko varma, että juuri niitä teillä keittiössä siivottiin?

Jupex
20.06.06, 21:07
Sokeritoukat on perseestä

Sokeritoukat on kivoja, ne vaan putsaa kylppäriä. Vilahtavat äkkiä jalkalistojen alle, jos laitat vessaan valon. Sokeritoukkia ei ole keittiöissä, eli oletko varma, että juuri niitä teillä keittiössä siivottiin?

Jotain siivottiin, en tiedä mitä sellaisia pieniä ruskeita otukoita :D mulla olis ollu parempaakin tekemistä kuin suursiivota taloa, mutta minkäs teet.

janium
20.06.06, 21:08
Kaikki hämähäkit on tietääkseni myrkyllisiä. Eri asia, tehoaako myrkky ihmiseen. Vai oliko se niin, että kaikki hämpyt puree, eri asia sattuuko?

Niinhän se taiski olla, eli kaikilla on ainaki jonkinmoista myrkkyä. Pienten otusten hampaat vaan ovat niin lyhyet, ettei mene ihmisen ihon läpi. Korjatkaa jos olen väärässä.

Nist
20.06.06, 21:11
Jaan mielipiteesi sataprosenttisesti!
Muurahaiset kuuluvat myös minun inholistalleni sangen korkealle...tulevat hämähäkkien ja ampiaisten jälkeen...tosin mikä hyvänsä millä on enemmän kuin neljä jalkaa (tai vaihtoehtoisesti ei jalkoja ollenkaan, hylkeet ja kalat poislukien tottakai) olisivat saaneet minun puolestani olla kehittymättä!

Kaipa nyt olen sitten taas epämiehekäs kun en ötököitä siedä, mutta Jupexin sanoin: So what!

Ei siinä mitään epämiehekästä. Ötökät on vaan niin kamalia. Joten tajuan kyllä, että joku muukin kuin minä niitä inhoaa. :) Herra Nist nimittäin inhoaa taatusti yhtä paljon, muttei uskalla myöntää ;) Hirveä tappelu aina siitä kumman velvollisuus on tappaa sisätiloihin eksynyt hämppy tai amppari. Teeskentelen avutonta, jottei tarvitsisi hoitaa tuota likaista duunia. :)

Mutta ehkä kaikkei pahin Suomen ötököistä on kuitenkin punkki. Vai onko joku eri mieltä? (multa löytyy kasa perusteluja, miksi melkeen kannattaisi muuttaa Rovaniemelle ;)

janium
20.06.06, 21:19
Punkit on kyllä petollisia. Kerkiävät tehä likasen työn ennen kuin kukaan huomaa mitään. Ampiaiset ymsyms.. ovat kuitenkin jokseenkin helpommin havaittavissa.
Kyllä kerran ahisti ku tuli dokumentti punkeista. Ei sellasia pitäis mennä kattomaan.

Nist
20.06.06, 21:42
Punkit on kyllä petollisia. Kerkiävät tehä likasen työn ennen kuin kukaan huomaa mitään. Ampiaiset ymsyms.. ovat kuitenkin jokseenkin helpommin havaittavissa.
Kyllä kerran ahisti ku tuli dokumentti punkeista. Ei sellasia pitäis mennä kattomaan.

Ampiainen korkeintaan saa aikaan pahan allergisen reaktion - joka on hoidettavissa, jos hakeutuu ajoissa hoitoon (tai on Epipen lähellä). Punkit taas... Tularemia, borrelioosi ja pahin: puutiaisaivotulehdus. Borrelian sentään voi estää, jos punkin saa irti mahdollisimman nopeasti, puutiaisaivotulehdusvirus taas siirtyy ihmiseen lähes heti kun tuo niljake poraa sen kärsänsä ihmisen ihon sisään. :/

Jupex
20.06.06, 21:47
Joopa mut en liiku silleen luonnossa, niin noi punkit ei silleen haittaa.

Nist
20.06.06, 21:53
Joopa mut en liiku silleen luonnossa, niin noi punkit ei silleen haittaa.

:D Juu en minäkään. Asun alueella, jossa punkkeja ei ole (koska maasto on niin kuivaa). Jos olisi, niin muuttaisin muualle. Mutta niin paha punkkikammo on, etten päästä koiraa näin kesäisin kanssani samaan sänkyyn. Ahvenanmaalla (tbe-endeemisin alue) olimme kun esikoiseni oli 1,5vee.. Käytin kaiken ajan kytätessä poikani ihoa, ettei vaan mikään niljake olisi rohjennut pistää häntä. Isäni ja muiden mukanaolleiden mielestä olin hysteerinen. Omasta mielestäni tuo oli ainoa oikea tapa toimia. Hysteerinen? Minäkö? Kyseessä oli sentään oma lapseni! Haloo???

Jupex
20.06.06, 21:59
Siellä se nyt teurastaa niitä :D hirvee raidinkäry ja ovi käy :P mitähän siellä tapahtuu ...

Stna jos niillä on muitakin kulkureittejä ... ei tunnu kivalta jos ne jää asumaan talon seinään ja alkaa lisääntyä.

Nist
20.06.06, 22:03
Siellä se nyt teurastaa niitä :D hirvee raidinkäry ja ovi käy :P mitähän siellä tapahtuu ...

Stna jos niillä on muitakin kulkureittejä ... ei tunnu kilvalta.

:DD Sullon Ihana Nainen! <3

Aivan mahtavaa, et yks tärisee vaatehuoneessa ja Nainen hoitaa homman. :D

Jupex
20.06.06, 22:04
Ja sillon ihana mies joka hätistelee sisiliskot veke.

Nist
20.06.06, 22:25

Sisiliskot on suloisia, eli olet valinnut hyvän roolin tässä sankaripelastajaskabassa ;P

Jupex
20.06.06, 22:29
joo aika jännää et voisin ottaa matelijoita lemmikiksi, jos ne ei ois niin tolkuttoman vaativa lemmikkejä. Esim. iguanat on ihania :) ja käärmeet. Hämähäkit ei ihan lemmikeiks kelpaa mut noin muuten, saavat olla.

tonyyq
21.06.06, 12:59
Mutjoo, Norjassa meillä oli talossa stor husedderkoppeja (http://omhelland.com/bilder/storhusedderkopp.jpg) ja kerran koitin tappaa yhtä suihkuttamalla puoli purkkia raidia sen päälle.

Herran tähden!
Tuo on jo sen kokoinen monsteri, että jos tuommonen vastaan tulisi niin haulikkoahan siinä ikävä tulisi!
Taas tuli ulkosalla hieman turhan lähikontaktia tuon pikkuveljeen kun huomasin kävelleeni suoraan seittiin ja sitten olkapäällä juosta kipitti kahdeksanjalkainen...Siinä meinasi kiire tulla ja kyllä jos katsojia olisi ollut niin heitä varmasti olisi meikäläisen käsihuidonnat huvittaneet...mutta ei perkele kun nuo otukset vaan hirvittävät niin perkuleesti!
Vaikka kuinka hyödyllisiä ovat niin ei se niistä miellyttäviä tee..ei todellakaan...

Tänä kesänä ei ole vielä talon ympäristöön eikä autotalliin yhtään ampiaispesää ilmestynyt...hyvä niin, mutta eipä myöskään nyt pääse tänävuonna sitten kunnon päälukua saamaan...

Joo. Tommone ku sisällä näkys nii olis aika äkkiä 200km/h jaloissa vauhtia. En muuten muuta norjaan ikinä. Ja ku kattoo dokumenttejä kaikenmaailman otuksista ja mitä ne voi saada aikaa nii fobian voimakkuus vaan lisääntyy.

J.J-75
21.06.06, 13:03
Oon miettiny, että mitähän muuten Norjassa ja Ruotsissa on muuten erilaisia eläimiä kuin täälä...? Miten on käärmeitten laita... Onko muita kuin ehkä kyy? Miten herhiläisiä?

Nist
21.06.06, 13:45
Oon miettiny, että mitähän muuten Norjassa ja Ruotsissa on muuten erilaisia eläimiä kuin täälä...? Miten on käärmeitten laita... Onko muita kuin ehkä kyy? Miten herhiläisiä?

Ainakin Norjassa on brennmaneteja, eli siis niitä vaaleenpunaisia meduusoja, jotka polttaa iha sikana, jos ne koskee ihoon. Noita isoja hämppyjä ei muistaakseni ole Norjassa muualla kuin Oslovuonon alueella, siellä jotenkin sopiva ilmasto hämähäkkien runsaampaan lajirikkauteen. :)

tumbeliina
21.06.06, 19:13

Sisiliskot on suloisia, eli olet valinnut hyvän roolin tässä sankaripelastajaskabassa ;P

Sisiliskot on ihan kivoja kun ne on ulkona, mutta vähemmän kivoja kun ne tunkee samaan sänkyyn mun kanssa... onneksi mullakin on ihana mies joka kantaa ne pois mun sängystä ;)

Samoin kun lepakot, nekin on kivoja kun ne lentelee ulkona, mutta samassa huoneessa lentetevän lepakon kanssa ei ole kiva nukkua... ja jälleen onneksi on ihana mies joka vie lepakotkin pihalle ;)

Nist
21.06.06, 19:37
mutta samassa huoneessa lentetevän lepakon kanssa ei ole kiva nukkua...

Ai? Ei musta vaan! ;P Tosin nyt Jussi vetää pussillisen hernerokka-aineksia nenäänsä. :]

Mut joo aiheeseen, olin koiran kanssa ulkona ja asvaltilla meni kekomuurahaisia. Ne selkeesti vainoaa! Sillä ne koitti koko ajan kävellä kohti mun sandaaleja. Aina kun siirsin jalkaani, niin ne muutti kurssiaan. Eli mitä tästä voimme päätellä? - Mun varvasvälihiki houkuttelee murkkuja. :(

k
21.06.06, 19:40

Herran tähden!

Joo. Tommone ku sisällä näkys nii olis aika äkkiä 200km/h jaloissa vauhtia. En muuten muuta norjaan ikinä. Ja ku kattoo dokumenttejä kaikenmaailman otuksista ja mitä ne voi saada aikaa nii fobian voimakkuus vaan lisääntyy.
Asiasta kolmanteen kuulin tänään työkaverilta, että Norjassa ei tavata hyttysiä lainkaan. \o/

Nist
21.06.06, 19:44
Asiasta kolmanteen kuulin tänään työkaverilta, että Norjassa ei tavata hyttysiä lainkaan. \o/

Kyllä Oslossa oli hyttysiä. Mut muun Norjan osalta en mee vannomaan. :)

Jupex
21.06.06, 21:00
Eip enää surise :) raidi on tylyä kamaa :D

kimmo
21.06.06, 21:55
Eip enää surise :) raidi on tylyä kamaa :D
Kai muistit ostaa eurokossun vaimollesi?

Jupex
21.06.06, 22:07
En ostanut :) ostakoon ite, tai hakekoon kaapista. Siellä niitä on :D

Nist
21.06.06, 22:48

hmmm..... Kyllä tässä vaiheessa odottais jo vähän muutakin palkintoa. Nainen pelasti sentään sun henkes ja mielenterveytes, prkl!

edit: ainii, ne oli ne halkojen seassa vipeltävät sisiliskot, jotka puhallat taaemmas.. :)

Jupex
21.06.06, 22:59
Ei vaan, mä leikkaan nurtsin ja siivoon ja mätän saunapuut ineen :) eikö siinä ole tarpeeksi vastapalvelusta :D

Charger
22.06.06, 00:11
Samoin kun lepakot, nekin on kivoja kun ne lentelee ulkona, mutta samassa huoneessa lentetevän lepakon kanssa ei ole kiva nukkua... ja jälleen onneksi on ihana mies joka vie lepakotkin pihalle ;)

Tämä mies toi haavoittuneen lepakon sisälle huollettavaksi...mutta eipä kukaan minua ihanaksi vielä ole kutsunutkaan...
Vähän aikaa se laatikossa makoili ja minä sitä silittelin, en tiedä pitikö, mutta ei ainakaan vastaankaan pannut ja tunnin pari makoiltuaan lenteli jo olohuoneen katonrajaan istuskelemaan...Sieltä sitten otin käteen ja päästin vapaaksi luontoon ja siellä se sitten talon yllä lenteli.
Ovat muuten käsittämättömän kevyitä olentoja. Onttoja sisältä...

Ja Jupexin rouvalle onnittelut pesän hävityksestä.

Jupex
22.06.06, 00:18
Joo lepakot vois olla ihania, tosin en tiedä et levittääkö ne tauteja, joten kantsii varmaan olla varovainen.

Nist
22.06.06, 08:31
Tämä mies toi haavoittuneen lepakon sisälle huollettavaksi...

Millä lailla oli haavoittunut? Miten sen huolsit? Ihanko rakkaudella vaan sait sen lentoon jälleen? :D

jannyman
22.06.06, 10:06
Joo lepakot vois olla ihania, tosin en tiedä et levittääkö ne tauteja, joten kantsii varmaan olla varovainen.Lepakoihin ei missään nimessä kannata mennä koskettelemaan paljain käsin.Ne levittävät monia ihmisiin tarttuvia tauteja.Ja lepakon purema voi olla hengenvaarallinen.Lääkäriin välittömästi jos näin pääsee käymään.

Kyllä Oslossa oli hyttysiä. Mut muun Norjan osalta en mee vannomaan. :)Kilpisjärvellä on hyttysiä aivan mahdottomasti mutta kun mennään 50km pohjoiseen Norjan puolelle Skibotteniin niin siellä ei hyttysiä ole juuri lainkaan.Niin vähän ettei edes sääskiöljyä tarvi laittaa.Tiedä sitten mistä johtuu..

Charger
22.06.06, 11:00
Millä lailla oli haavoittunut? Miten sen huolsit? Ihanko rakkaudella vaan sait sen lentoon jälleen? :D

Kun en eläinlääkäri ole niin en tiedä mikä poloista vaivasi, mutta maassa se vain makasi siivet levällään. Ihan kissojen takia toin lentohiiren sisälle turvaan. Pieneen laatikkoon laitoin ja siellä se vain aikansa makoili ja lähti sitten lenetelemään...
Kaipa taisi itse itseään huoltaa joten tupani toimi hänelle vain turvapaikkana.

Enkä minä ainakaan mitään tauteja siitä saanut...kyllähän kaikki eläimet (myös kotieläimet) ovat mahdollisia taudinkantajia, joten ei siitä nyt niinkään kannata huolehtia....

Nist
22.06.06, 11:05
Kilpisjärvellä on hyttysiä aivan mahdottomasti mutta kun mennään 50km pohjoiseen Norjan puolelle Skibotteniin niin siellä ei hyttysiä ole juuri lainkaan.Niin vähän ettei edes sääskiöljyä tarvi laittaa.Tiedä sitten mistä johtuu..

Johtuisko meren läheisyydestä ja näinollen tuulesta? En tiedä, koska en ole ollut paikan päällä, mutta hyttysethän ei liiku ihmisiä imemässä jos tuulee...

Kuukkeloin vähän tietoa ja tosiaan, Norjassa kyllä on hyttysiä:

http://no.wikipedia.org/wiki/Stikkemygg

Nist
22.06.06, 11:36
Enkä minä ainakaan mitään tauteja siitä saanut...kyllähän kaikki eläimet (myös kotieläimet) ovat mahdollisia taudinkantajia, joten ei siitä nyt niinkään kannata huolehtia....

Nii, ku hoidit sitä nii hellästi, niin ei se ees purru. :) Mutta joo, lepakothan on olleet kuuluisia rabieksen levittäjinä. Tosin Suomi on julistettu rabiesvapaaksi maaksi vuonna 1991. Viimeisin ihmisen rabieskuolema Suomessa on todettu vuonna 1987 lepakkotutkijalla. Eli riski on hyvin pieni, mutta mahdollinen, koska lepakot, tai muut villieläimet ei paljon maanrajoja katsele liikkuessaan. Rabiesta taas esiintyy runsaasti heti rajan takana ja suurin riski suomalaisille taitaa olla nuo laittomasti maahan salakuljetetut koiranpennut. Taudin itämisaika on niin pitkä, että suloinen Virosta tuotu Puppe on ostohetkellä ollut terve iloinen hännänheiluttaja, mutta saattaa alkaa kasvettuaan käyttäytymään hivenen oudosti. ;P

jannyman
22.06.06, 12:47
Johtuisko meren läheisyydestä ja näinollen tuulesta? En tiedä, koska en ole ollut paikan päällä, mutta hyttysethän ei liiku ihmisiä imemässä jos tuulee...Tuskin johtuu tuulesta koska syvässä Skibotn-joen laaksossa meilläkin vaki kalapaikka jonne tuuli ei juurikaan pääse ottamaan.Jäämerellekin matkaa reilusti.Luulisi että parhaaseen hyttysaikaan tuokin paikka kuhisisi hyttysiä mutta eipä niitä vain juurikaan näy.Ei ainakaan haitaksi asti.Mutta menepäs käsivarressa vastaavaan paikkaan niin hyvä kun et elävältä tule syödyksi..

Varmaan tuohonkin löytyy järkevä selitys.Vai siirretäänkö selittämättömiin ilmiöihin ;)

J.J-75
22.06.06, 18:00
Ei kait suolapitosessa vedessa lisääntyminen luonnistu ja järviä muita suotuisia paikkoja vähemmän kuin tääläpäin esim. soita ja lampia.

Jupex
22.06.06, 18:04
Jaha joku koitti lentää sinne pesään :D vaimoke oli antanu sen mennä sisään ja raidas sen :D

J.J-75
22.06.06, 18:16
Heh.. homma jatkuu vielä, montas pistoa on tullut vaimokkeeseen?

Nist
22.06.06, 18:17
Jaha joku koitti lentää sinne pesään :D vaimoke oli antanu sen mennä sisään ja raidas sen :D

Wau, mikä Miss Terminator! 8)

Nist
22.06.06, 18:19
Ei kait suolapitosessa vedessa lisääntyminen luonnistu ja järviä muita suotuisia paikkoja vähemmän kuin tääläpäin esim. soita ja lampia.

Joo, tota ajattelin kans. Eikös se maasto ole aika kuivaa ja karua siellä? Hyttyset tarvitsee seisovaa vettä lisääntyäkseen, juoksevassa purossa esimerkiksi ne toukat ei pärjää. Tai sitten norskit haisee niin pahasti fisulle, että hyttysetkin kiertää ne kaukaa! :D

jannyman
22.06.06, 18:46

Joo, tota ajattelin kans. Eikös se maasto ole aika kuivaa ja karua siellä? Hyttyset tarvitsee seisovaa vettä lisääntyäkseen, juoksevassa purossa esimerkiksi ne toukat ei pärjää.Juu tuossa taitaa olla vinha perä.Juoksevia purojahan Norjassa riittää vaikka muille jakaa mutta seisovaa vettä sitten vähemmän.Ja soita ja lampia vielä vähemmän.Juuri niitä paikkoja missä hyttyset lisääntyvät.Aika yksinkertainen juttu loppujen lopuksi.Ei vaan ole tullut koskaan ajateltua tarkemmin tuota juttua.

J.J-75
22.06.06, 19:23
Olen itse vähän pohoojosen ihmisiä alunperin... mutta mulla on sähkökärpäslätkä mukana jos lähden jonnekin hyttysten lähelle :)) kyllä se kummasti karsii, kokeiltu homma... Parikertaa sellanen hattu ollu mukana jossa verkot, mutta vähänkin jos on lämmin, mulle tulee liian kuuma pitää sitä. Räkkäaikaan eli kun mäkäräisiä ym. on ihan riesaksi asti, aivan mahtavan helppoa semmosen kanssa olla. Paarmat on aika hauskoja... niitä jos saa kuistilta kiinni ikkunalta, sitoo langalla yhteen... heh. tai laittaa puupiikin takaosaan, ne lentää tikkusuoraan eteenpäin ;)

Parista tulitikusta voi tehdä lentokoneen... peräsimenkin ja siivet mattoleikkurilla, sitten pikaliimaa ja kumpaankin siipeen 2 paarmaa kiinni... saa aikaan hupasan lentokoneen. Isot raatokärpäset on parhaita tai sitten voi kokeilla ampiaisia tai herhiläiset varmaan, mut kukas niitä uskaltaa... pistävät vielä ;)

Nist
22.06.06, 20:31
Parista tulitikusta voi tehdä lentokoneen... peräsimenkin ja siivet mattoleikkurilla, sitten pikaliimaa ja kumpaankin siipeen 2 paarmaa kiinni... saa aikaan hupasan lentokoneen;)

Mitäs Anja Eerikäinen tähän sanois haudan takaa? :D Eiku oikeesti aika hupaisaa - purevia ötököitä ei tueta!

kimmo
23.06.06, 14:30
Melko tylyä, älä sitten ihmettele jos löydät tavarasi pihamaalta joku aamu.

kimmo
23.06.06, 14:37
Meille eksyi ampiainen sisätiloihin pari päivää sitten. Vaimo siitä huolissaan, kimmo sai sen sitten elävänä ikkunasta ulos. Seuraavana päivänä oli taas amppari sisällä, vaimo tuumasi, että "se on varmasti sama, kun et tappanut". Lätkäsin sitten sen hengiltä, vaikka se sotiikin luontoani vastaan.

tumbeliina
26.06.06, 17:26
Voi ruma sana! Mehiläiset ovat miehittäneet meidän savupiipun! Siellä ne ei sentään ketään häiritse (muuta kun nokisutaria) mutta jos käy niin kuin viimeksi, niin muuri rupee vuotamaan hunajaa... siis kirjaimellisesti. Nokinen hunaja muurissa on helvetillinen siivottava. Toivottavasti älyävät lähteä äkkiä kun ukko laittoi takkaan tulen... tai sitten täytyy käydä ostamassa ukolle muutama purkillinen raidia ;)

kimmo
26.06.06, 18:16
Voi ruma sana! Mehiläiset ovat miehittäneet meidän savupiipun!

Tässäkin auttaa jeesusteippi..piipun suu vaan peitetään sillä ja takkaan pannaan tuli.

jaakko
26.06.06, 20:46
Voi ristus mikä ketju...

Muutama vuosi taakkepäin työkaveri kyllästyi mökkinsä pihassa halkopinossa majaa pitäviin ampiaisiin, jotka mm. ruohonleikkaajaa ahdistelivat. Ollen päivä jo pitkällä ja maalikyliin matkaa, tuotti inventaario muutaman nautitun oluen lisäksi lähes tyhjän Raid -suihkepullon ja ilmakon paukkuineen.

Saatuaan hiipimällä Raid -pullon pesän viereen pinoon siirtyi äijä noin kymmenen metrin päähän ja losautti ilmakolla Raid -pullon pohjaan. Oli kuulemma mikrosekuntia ennen etusormen jäykistämistä ehtinyt miettiä mission epäonnistumista. Kahdesta syystä turhaan. Mitään ei enää olisi ollut tehtävissä ja ns. napakymppi tuotti kasan pökertyneitä pörriäisiä. Pesän jäänteet siirrettiin toisaalle turvallisissa varusteissa.

Nist
26.06.06, 22:49
Voi ruma sana! Mehiläiset ovat miehittäneet meidän savupiipun!

Tässäkin auttaa jeesusteippi..piipun suu vaan peitetään sillä ja takkaan pannaan tuli.

Ja sitten aamulla löytyy häkämyrkytykseen kuolleena sekä ampparipesäpallo pörriäisineen, että talon isäntäväki?

kimmo
26.06.06, 23:56
Ja sitten aamulla löytyy häkämyrkytykseen kuolleena sekä ampparipesäpallo pörriäisineen, että talon isäntäväki?
Näissä on monta kertaa omat riskinsä, mutta alkuperäinen tehtävä, eli pörriäisten poisto, on suoritettu.

Nist
27.06.06, 07:59
Näissä on monta kertaa omat riskinsä, mutta alkuperäinen tehtävä, eli pörriäisten poisto, on suoritettu.

:D Juupatijuu.

Nyt kun meillä on sopivasti topikki ötököiden eliminointiin, niin onko kellään kokemusta näistä uusista hyttysansoista (http://www.saastokarit.fi/Hyttysansa.htm)?

Anonymous
27.06.06, 08:29
niin onko kellään kokemusta näistä uusista hyttysansoista?

Olematta mitenkään rasisti, niin tuolla hinnalla palkkaisin mieluummin pari maahanmuuttajaa hyttysansoiksi .... tekninen selittely tuon ansan osalta haiskahtaa hieman pahasti tavalliselta "rahat pois tyhmiltä" hommalta.

Tötterö
27.06.06, 08:35
Ajamalla ne "hirviöhirmuliskot" mettään ja mylläämällä siellä vuorokausi.
Kun pari katepillaria mettässä päivän möyryy, on maasto saatu aikas karunnäköiseksi.
Ei ole helppoa olla elukka täällä hullujen ihmisten planeetalla!

Anonymous
27.06.06, 08:44
niin tuosta alkuperäisestä otsikosta muistui mieleen seuraava episodi parinkymmenen vuoden takaa:
Olimme viettämässä kesälomaa yhden sukulaisperheen maatilalla Savossa. Tuli viljanleikkuun (ruis) aika ja muuten homma olisi mennyt hyvin, mutta pellossa oli hemmetin iso ampiaspesä. Sellainen maassa, tai oikeastaan maan alla, oleva. Talon isäntä päätti hävittää moisen häiriötekijän, koska ruis oli päätetty leikata perinteisesti sirpillä. No kaveri pukeutui kainaloihin ylettyviin kahluusaappaisiin, veti päälleen sellaisen keltaisen sadetakin, hupun päähän ja sukellusmaskin kasvoilleen. Sitten hupun nauhalla huppu kireälle maskin ympärille ja kunnon kumikäsineet käteen. Ja eikun pesän kimppuun lapion kanssa .... homma eteni ripeästi ja pian olikin pesä kaivettu maasta.
Eipä aikaakaan kun kaveri rupesi karjumaan vallan kaameasti ja ryntäili pitkin peltoa riisuen suojavarustustaan varsin kiivaaseen tahtiin. Oli näet unohtanuty kiristää sadetakin helmassa olevan kiristysnarun. Ampiaiset tunkivat sieltä takin sisään ja kaverin olo muuttui varsin tukalaksi.
Läheisessä kunnansairaalassa laskettiin reilut nelisenkymmentä pistoa yläruumissa
Kaveri oli sairaalassa reilun viikon, josta kolme ensimmäistä päivää teholla tiputuksessa .... eli tarkkana kun hävitätte noita pesiä, siinä voi pieleenmenon yhteydessä olla hengenmeno aika lähellä.

kimmo
27.06.06, 10:23
tekninen selittely tuon ansan osalta haiskahtaa hieman pahasti tavalliselta "rahat pois tyhmiltä" hommalta.

Hinta on ainakin itselleni korkea, myöskin käyttö tulee maksamaan.
Asiasta itsessään kuitenkin sitä mieltä, että voisi toimia hyvinkin. Hengityksen ja ihmisen hikoilun peräänhän nuo hyttyset ovat, joten niitä jäljittelemällä voisi kuvitella ötököitäkin saatavan houkutelluksi>päiviltä päästetyksi.

Anonymous
27.06.06, 11:38
Hengityksen ja ihmisen hikoilun peräänhän nuo hyttyset ovat

Tuolla teorialla on esim pirun paha selittää sitä, miksi samat ötökät käyvät esim. porojen, koirien, lehmien yms. kimppuun.... esim koiran kohdalla tuota hikoilua on tasan turha käyttää minkäänlaisenä syynä.... muistaakseni jonkun tutkimuksen mukaan noiden ötököiden näkemä spektri kattaa infrapunan (jonka avulla löytävät kohteen ja kohteesta kohdan johon pistää). Joten suhtautuisin tuohon "tuotekuvaan" melkoisen kyynisesti......

kimmo
27.06.06, 15:06
Joten suhtautuisin tuohon "tuotekuvaan" melkoisen kyynisesti......

Ja kuten olet ehkä huomannut, niin itse olen useimmiten valmis tuomitsemaan nämä "rahastukset". Tässäkin tapauksessa laitteen hinta on mielestäni korkea, mutta toimivuutta en ainakaan suoralta kädeltä uskaltaisi epäillä.
Wikipedia, tuo nykyajan "totuus", sanoo hyttysistä mm. "Hyttyset etsivät uhrinsa ihosta lähtevän hiilidioksidin, lämmön ja kosteuden perusteella".
Tämän voit havaita itsekin helposti, jos katselet ikkunasi läpi terassillesi. Siellä ei välttämättä näy yhden ainutta siivekästä, jos ei ketään ulkona.
Kun olet hakenut olutpullon jääkaapista, menet terassille istuskelemaan, niin hetken päästä niitä saattaa olla jokunen kimpussasi.
Kyllä se ihmisen lämpö, hengityksestä tuleva hiilidioksidi jne. niitä houkuttelee. Sama siis voisi päteä, jos näitä elementtejä keinotekoisesti tuotetaan.
Itse ainakin voisin kokeilla, mutta 5sadan euron hintaa en kuitenkaan suostu maksamaan.

Nist
27.06.06, 15:17
Mitäs jos hankkis klöntin kuivajäätä (=hiilidioksidi), laittas saaviin kuumaa vettä (=lämpö ja kosteus). iskis nuo pihaterassille ja istahtaisi sen kylmän olvin kanssa puutarhatuoliin ja sit toisella kädellä pölynimurilla imis ne hyttyshuubertit pölypussin uumeniin? Toimisko se köyhän miehen hyttyshoukuttimena/ansana?

edit: sillähän vois jopa tienata:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1193662

Anonymous
27.06.06, 15:38
Kyllä se ihmisen lämpö

Kuten sanoin, erittäin tärkeänä osana on tuo näköaistiin liittyvä infrapunan (=lämpösäteily) aistiminen... ja kun se liittyy näköaistiin, niin tällöin tuon näköaisyin käyttäjä pystyy aistimaan myöskin kohteen muodon....

edit (lisäys):
Mikäli ymmärsin sitä aikoinani lukemaani tutkielmaa oikein, niin nuo ötökät käyttävät noita tuoksuja "kaukohakuun", eli paikantavat ja määrittävät niiden avulla suunan, ja sitten lähempänä kohdetta käytetään tuota infrapunaa (=läpösäteily)....

jannyman
27.06.06, 17:29
Joten suhtautuisin tuohon "tuotekuvaan" melkoisen kyynisesti......

Ja kuten olet ehkä huomannut, niin itse olen useimmiten valmis tuomitsemaan nämä "rahastukset". Tässäkin tapauksessa laitteen hinta on mielestäni korkea, mutta toimivuutta en ainakaan suoralta kädeltä uskaltaisi epäillä.
Wikipedia, tuo nykyajan "totuus", sanoo hyttysistä mm. "Hyttyset etsivät uhrinsa ihosta lähtevän hiilidioksidin, lämmön ja kosteuden perusteella".
Tämän voit havaita itsekin helposti, jos katselet ikkunasi läpi terassillesi. Siellä ei välttämättä näy yhden ainutta siivekästä, jos ei ketään ulkona.
Kun olet hakenut olutpullon jääkaapista, menet terassille istuskelemaan, niin hetken päästä niitä saattaa olla jokunen kimpussasi.
Kyllä se ihmisen lämpö, hengityksestä tuleva hiilidioksidi jne. niitä houkuttelee. Sama siis voisi päteä, jos näitä elementtejä keinotekoisesti tuotetaan.
Itse ainakin voisin kokeilla, mutta 5sadan euron hintaa en kuitenkaan suostu maksamaan.En hetkeäkään epäile etteikö tuo laite toimisi mutta samaan hengenvetoon pitää todeta että kyllä ne hyttyset ihan varmasti löytävät myös sinut siemailemasta olutta siellä terassillasi samaan aikaan kun tuo hökötys on viritettynä 10m päässä. Aika vaikea kuvitella että kaikki olisivat tuon viritelmän kimpussa ja jättäisivät sinut täysin rauhaan. Tuulella kun on kuitenkin tapana pyöriä ympäriinsä niin kyllä ne aistivat myös sinut ennen pitkää. Enpä alkaisi maksamaan tuollaista summaa moisesta viritelmästä..

J.J-75
27.06.06, 18:02
Voimakas ympärille säteilevä lamppu ja sähköverkko ympärille... toimii... heh. Kaikki pörisee sinne.

murto
27.06.06, 20:28
Sukulaisten mökillä nukun aina "tuvassa" ja päivän mittaan sinne kerääntyy hyvin sääskiä. Osa menee sellaiseen sinisen valon ansaan ja toiset tulee inisemään korvan juureen, silloin otan 5 markan sähkökärpäslätkän (joka on aina siinä minne käden lasken) ja täräytän ininän pahalta haisevaksi savuksi. Hyvin toimii.

kimmo
27.06.06, 21:08
Osa menee sellaiseen sinisen valon ansaan ja toiset tulee inisemään korvan juureen, silloin otan 5 markan sähkökärpäslätkän (joka on aina siinä minne käden lasken) ja täräytän ininän pahalta haisevaksi savuksi. Hyvin toimii.

Tollanen sininen valoko kerää oikeasti jotain lentäviä elukoita? Asiallisesti kysyn siis kokemuksia siitä.
Aamuöinen hyttysen ininä yksi veemäisimmistä äänistä, mitä tiedän. Viime yönä kahdelta nukkumaan, eka herätys 2.45, neljältä hyttynen kiusasi, kuuden jälkeen vaimo, ja saman tien ylös.
Ainoat kunnon unet itselläni tulee, kun sammun, muuten on järjestään ehkä 4-5 tuntia yössä.

J.J-75
27.06.06, 21:12
Juuh... ollaan kokeiltu kaikenlaisia sinivalojakin, halogeeni vie virtaa mutta on jo niin kuuma että polttaa otukset lasiin kiini, houkuttimena valot on tärkein pointti mun mielestä. Esim, pidän joskus illalla/yöllä terassinovea auki ja laitan verhon eteen, mahdollinen valo illallakaan kun ei pääse ulos, ötökät pysyy hyvin pois ja ilma vaihtuu.

murto
27.06.06, 21:43
Tollanen sininen valoko kerää oikeasti jotain lentäviä elukoita? Asiallisesti kysyn siis kokemuksia siitä.
Aamuöinen hyttysen ininä yksi veemäisimmistä äänistä, mitä tiedän. Viime yönä kahdelta nukkumaan, eka herätys 2.45, neljältä hyttynen kiusasi, kuuden jälkeen vaimo, ja saman tien ylös.
Ainoat kunnon unet itselläni tulee, kun sammun, muuten on järjestään ehkä 4-5 tuntia yössä.

Kyllä sieltä itikkalampulta aina välillä niitä sihauksia kuuluu sekä tyhjennyksen yhteydessä huomaa siellä olevan jos jotain västäräkkiä pienempää elukkaa.

Sääsken ininä on kesken unen kyllä aikalailla v-käyrää nostattavaa, mutta siihen suosittelen juurikin tuota sähkölätkää. Halpa keino ja toimii ainakin minun kohdallani.

J.J-75
27.06.06, 22:02
Näin on... se on paras keksityistä kamoista pitkään aikaan.

Anonymous
28.06.06, 07:41
Toinentestattu ja toimivaksi havaittu vehje on oskillaattori joka tuottaa sopivan taajuista ultraääntä. Ääni täytyy generoida niin, että se tulee tuollaisena 4-10Hz amplitudimoduloituna pulssina. Taajuutta en muista, mutta spektri jostain 25kHz ylös 50kHz taajuuteen on varmaan toimiva ... koiranomistajat nostanevat tuota spektrin alarajaa, elleivät halua lemmikkinsä hyppivän seinille....
Idea tässä on jäljitellä lepakon "tutkaa", jota kaikki öisin lentävät ötökät pyrkivät pakenemaan kaikilla tuntemillaan keinoilla.

Nist
28.06.06, 07:50
Ääni täytyy generoida niin, että se tulee tuollaisena 4-10Hz amplitudimoduloituna pulssina.

ööööh...??? amplitudimudi? Minen nyt kyllä jummartanu yhtään mitään tuosta. Ehkä mä käväsen kuitenkin ostamassa vaan niitä sähkökärpäslätkiä. :D

O.J.
28.06.06, 09:11
Tehoaako Raid tms. siipikusiaisiin? Niitä on nyt ilmaantunut yhteen nurkkaan ja talossa ei oo mitään hyönteistuhoainetta.

Anonymous
28.06.06, 10:00
Tehoaako Raid tms. siipikusiaisiin? Niitä on nyt ilmaantunut yhteen nurkkaan ja talossa ei oo mitään hyönteistuhoainetta.

Joskus takavuosina maalla asuvat sukulaiseni hävittivät noita valopetroolilla ... tehoaa taatusti, ainakin kun heittää sytytetyn tulitikun petroolilla käsitellylle alueelle :)

Juhaa
28.06.06, 10:11
Tuhosin yhden ampparipesän ainaki jollain hyönteismyrkyllä.

Eli pitkähihanen päälle ja pitkät housut ja mielellään semmonen ötökkähuppu päähän.

Sitten suihkutin pesää ja sen lähialuetta niin kauan, ettei pörinöitä kuulunu ja sitten harjanvarrella pesä paskaksi.

Jollain savullahan saa kanssa noita ötököitä häädettyä.

murto
28.06.06, 12:34
Savulla ampiaiset vain körmähtää, eivät kuole.

Juhaa
28.06.06, 12:38
Ei kuole ei, mutta pesän voi tuhota siinä välissä..

kimmo
30.06.06, 01:14
Ääni täytyy generoida niin, että se tulee tuollaisena 4-10Hz amplitudimoduloituna pulssina.

ööööh...??? amplitudimudi? Minen nyt kyllä jummartanu yhtään mitään tuosta. Ehkä mä käväsen kuitenkin ostamassa vaan niitä sähkökärpäslätkiä. :D
Älä huoli, nähnyt naisen foorumilla, katsonut wikipediasta hienoja sanoja päteäkseen...

Anonymous
30.06.06, 07:26
Älä huoli, nähnyt naisen foorumilla, katsonut wikipediasta hienoja sanoja päteäkseen...

hehe, niinpä ... ihan Nistia kiusatakseni kaivoin vanhat opiskelumateriaalit kuuskytluvulta esiin ja katsoin miten tuo kirjoitetaan .... :)

Nist
30.06.06, 19:02

hehe, niinpä ... ihan Nistia kiusatakseni kaivoin vanhat opiskelumateriaalit kuuskytluvulta esiin ja katsoin miten tuo kirjoitetaan .... :)

Hehee, kyllä mäkin osaan, ja vieläpä ihan ulkomuistista, täysin kuuklettamatta ja vanhoihin oppikirjoihini kajoamatta:

Gastrulaatiossa mesodermin keskiosa indusoi ektodermia kehittymään väliaivoiksi.

...ja kaupan päälle pari muistini perukoille jäänyttä anatomista yksityiskohtaa:

musculus sternocleidomastoideus

sekä

spina iliaca anterior superior.

Anonymous
30.06.06, 19:16
niinpä, mennään hieman offtopic; ensimmäinen vaimoni oli erikoissairaanhoitaja (taitaa olla vieläkin), joten liene jossain välissä, puhtaaksikirjoittaessani hänen eri töitään, törmännyt tuonkaltaiseen terminologiaan. Toisaalta latinaa en puhu, koska minun kartassani ei löytynyt maata nimeltä Latina, tai muutakaan maata jossa olisin voinut käyttää sitä paikallisten kanssa puhuessani... :)

tumbeliina
30.06.06, 19:58
Voi ruma sana! Mehiläiset ovat miehittäneet meidän savupiipun! Siellä ne ei sentään ketään häiritse (muuta kun nokisutaria) mutta jos käy niin kuin viimeksi, niin muuri rupee vuotamaan hunajaa... siis kirjaimellisesti. Nokinen hunaja muurissa on helvetillinen siivottava. Toivottavasti älyävät lähteä äkkiä kun ukko laittoi takkaan tulen... tai sitten täytyy käydä ostamassa ukolle muutama purkillinen raidia ;)

Näinhän siinä kävi että raidia piti käydä pari pulloa ostamassa. Ukko kiipesi katolle ja sai pörriäiset deletoitua. Ei tarvitse siivota hunajaa muurista \o/

Onneksi en toissa päivänä ollut kotona kun täällä kuulemma oli ollut maisema mustana mehiläisistä, poikakin oli kuulemma tokaisut isälleen että ei ole todellista tommoinen parvi.

O.J.
30.06.06, 20:14

Joskus takavuosina maalla asuvat sukulaiseni hävittivät noita valopetroolilla ... tehoaa taatusti, ainakin kun heittää sytytetyn tulitikun petroolilla käsitellylle alueelle :)

Kiitosta vaan neuvosta. Vaikka asutaan maalla, niin Raid näkyi tepsivän. Tuolla neuvoa noudattamalla sais varmaan asua kaupungissa hotellissa jonkin aikaa:-)

mik-ko
31.07.06, 18:15
Oli tehny ikkunan pieleen seinän sisään ampiaiset ilmeisesti pesän. Pistin sitten reiän tukkoon, josta menivät sisään. Nyt muutama ampiainen pörräilee siinä tukitun aukon edessä. Tajuaakohan ne tuosta lähteä vai pörräilevätkö loppuelämänsä siinä?

Imperial
03.08.06, 14:27
Pari pulloa raidia tepsii. Ensimmäisen suihkuttaa pesään ja toisen sytkärin kera.

J.J-75
06.09.06, 17:12
Ampiaiset hakeutuu sisätiloihin... jo kolmas tälläviikolla. Joka kerran oon laittanu uplight lampun päälle, sen antama 300W valoteho vetää näppärästi puoleensa pörriäisiä, joiden siivet palaa sauhuten niiden mennessä halogeni polttimon lähelle. Lampun alla on kätevä reikä ja kolo mistä ne tippuu alaspäin olevan "kuupan" pohjalle. Imurilla sitten suhauttaa ne suutinta vaihtamalla pois...

Jussi2000
06.09.06, 20:04
Oli tehny ikkunan pieleen seinän sisään ampiaiset ilmeisesti pesän. Pistin sitten reiän tukkoon, josta menivät sisään. Nyt muutama ampiainen pörräilee siinä tukitun aukon edessä. Tajuaakohan ne tuosta lähteä vai pörräilevätkö loppuelämänsä siinä?
Eiköhän ne talven tullen viimeistään katoa.

kimmo
06.09.06, 23:26
Ampiaiset hakeutuu sisätiloihin...
Meillä ne ohjataan nätisti ikkunasta ulos, jos jotain vierasta häiritsee. Siivistä kiinni ja menokkaat, ei se niin vaikeeta ole.

Qwertyi
07.09.06, 20:33
Pari pulloa raidia tepsii. Ensimmäisen suihkuttaa pesään ja toisen sytkärin kera.
Todella fiks idee!

kimmo
10.09.06, 11:02
Ja sitten kun nämä (http://www.youtube.com/watch?v=bvGJp1HNIWg) rantautuvat meille ihan tosissaan, niin pitää alkaa vissiin suurentaa Raid-pullon kokoa.
Itärajan takaa tulleita herhiläisiä on meidänkin pihalla näkynyt. Onneksi ei kuitenkaan ole tarvinnut kovin läheistä tuttavuutta niiden kanssa tehdä.

MiCO
10.09.06, 11:42
Ja sitten kun nämä (http://www.youtube.com/watch?v=bvGJp1HNIWg) rantautuvat meille ihan tosissaan, niin pitää alkaa vissiin suurentaa Raid-pullon kokoa.
Itärajan takaa tulleita herhiläisiä on meidänkin pihalla näkynyt. Onneksi ei kuitenkaan ole tarvinnut kovin läheistä tuttavuutta niiden kanssa tehdä.

Huhuh, noita ei kyllä omalle kotipihalleen haluaisi kovin runsain määrin pörräämään. Ampiaisethan ovat näihin verrattuna ihan mukavia pikku veitikoita. Ovat nuo herhiläiset muuten todella äänekkäitä kun ohi lentävät, ruotsissa noita näkyi jonkin verran.

Anonymous
10.09.06, 12:10
Bensaa... :D

3210man
10.09.06, 16:51
Pörriäispesän tuhoamiseen on myös ekologisia keinoja. Tässä esimerkiksi Volta-pölynimurin voittamaton imuteho pääsee oikeuksiinsa. Pölynimuri asetetaan siten, että imuletku ilman suutinta asetetaan lentävien hyönteisten kulkureitin välittömään läheisyyteen. Teho säädetään tappiin ja annetaan herhiläisten kokea, mitä käsite 'elämä sukkaa' oikeasti tarkoittaa.

Keino on huomaamaton, koska herhiläiset eivät havaitse tappavaa turbulenssia. Tapahtumaa voi myös seurata esim. olutta juoden tai muita hyödyllisiä askareita toimittaen. Ei heilumista RAID-purkkien, suojavaatteiden tai räjähtävien kemikaalien kanssa. Viherihminen käyttää toimenpiteeseen luonnollisesti esim. tuulisähköä. Voit niin halutessasi liimata imuriin Tiimarista saatavia hyönteistarroja 'pudotusmerkeiksi' ja 50 herhiläisen jälkeen olet tietysti korttelin hävittäjä-ässä.

Pölynimurin kannattaa luonnollisesti olla pussilla varustettu, jotta pörriäiset saa siististi paketoitua. En suosittele RAIDin tai muun tulenaran suihkuttamista toimenpiteen jälkeen käynnissä olevan imurin letkuun, koska esmeks Volta ei ole kaunis näky, jos propaani syttyy tuleen.

kimmo
12.09.06, 10:42
Teho säädetään tappiin ja annetaan herhiläisten kokea, mitä käsite 'elämä sukkaa' oikeasti tarkoittaa.
Tapahtumaa voi myös seurata esim. olutta juoden

Taas on päivän huumoripläjäys saatuna, kiitokset siitä. Tämä oli mielestäni todella hieno postaus erilaisten siivekkäiden ekologisesta poistotavasta. Eritoten tuo oman työn vähäisyys ja tapa millä "metsästykseen" käytetyn ajan voi viettää, oli itselle mieluinen.

Anonymous
12.09.06, 10:52
Itse olen hieman vastaavalla kikalla hävittänyt yhden maapesän. Suppilo illalla auringonlaskun jälkeen kulkureiän päälle ja suppilon jatkoksi kahden litran kirkas viinipullo (tyhjä)..... sitten aamulla kävimme hieman tömistelemässä maata pesän ympäriltä ... ja kas, meillä oli pullollinen ampiaisia ..... niitä muuten oli vallan yllättävän paljon tuossa maapesässä.

Niin, sitten pullollisella ampiaisia voi helpostikin keksiä monta käytännön pilaa jos vain haluaa..... tai jos haluaa väkivaltaviihdettä, niin menee ja tökkää pullon suppiloineen muurahaiskekoon.

Nist
12.09.06, 11:16
:D Ai kamala teitä!

Tuo imurijuttu kuulosti erittäin mielenkiintoiselta, mutta miten estetään, ettei imurin sammuttamisen jälkeen öttiäiset lentele ulos samaa reittiä kuin olivat imuriin tulleetkin?

Ja miten pölypussin tyhjentämisessä varmistutaan, ettei pussin suusta mahdollisesti silmille hortoile muutama äkänen, vielä elossaoleva piikkipeppu?

kenopäänaali
12.09.06, 11:34
En tuota teknistä toteutusta tiedä, mutta eipä sieltä ole koskaan yksikään siivekäs palannut.. :)
Luulisin, että siellä kuitenkin puhisee sellainen imuvoima, että katoaa siivet ja piikit pörriäisiltä.
--kpn

Anonymous
12.09.06, 12:21
Mrs Nist:han voisi kokeilla kevyttä käytännön pilaa: Pyydät rakasta aviomiestä vaihtamaan pölypussin pesän imuroinnin jälkeen .... äänestä kyllä sitten kuulee oliko lento/pistokykyisiä pörriäisiä jäljellä....
Ja sitten jälkeenpäin voit vedota vaaleaan tukkaasi.... :) :)

3210man
12.09.06, 20:38
Jaa, herhiläisten jatkokäsittely riippuu hieman imurimallista. Esmeks Electroluxin insinöörit ovat ratkaisseet asian nerokkaasti. Mitä ilmeisimmin vastaavanlaista ongelmaa on pohdittu rommimukin ääressä. Eli pölypussi otetaan pois vetämällä eräänlaisesta 'lipasta', joka sitten sulkee automaattisesti pölypussin aukon. Siten herhiläiset, villakoirat, pölypunkit ja muut elolliset jäävät automaattisesti pussin vangiksi ilman että käyttäjä vaarantuu missään vaiheessa. Yksinkertaisesti nerokasta.

Kokoonsa nähden herhiläiset joutuvat melkoisten G-voimien riepoteltavaksi pölynimurissa eikä sieltä tule ulos kovinkaan iskukykyistä porukkaa. Olen kuitenkin kehittelemässä Cube-elokuvan hengessä eräänlaista ansaa imuputkeen. Teknisesti tämä on O-rengas, johon on juotettu kolme sopivasti leikeltyä partakoneenterää (Gillette). Vaikutus imutehoon pieni, tarkka ajotulos, vetää sileäksi sekä parran että herhiläiset.

Tötterö
12.09.06, 20:42
Mrs Nist:han voisi kokeilla kevyttä käytännön pilaa: Pyydät rakasta aviomiestä vaihtamaan pölypussin pesän imuroinnin jälkeen .... äänestä kyllä sitten kuulee oliko lento/pistokykyisiä pörriäisiä jäljellä....

Päivän paras letkautus!!
LOL

Anonymous
13.09.06, 07:43
Päivän paras letkautus!!

Hmmmm ... ei ollut kyllä "letkautukseksi" tarkoitettu, vaan lähinnä hyväntahtoiseksi kevennykseksi. Olen ollut huomaavinani Nist:in ymmärtävän jotain huumorin päälle.

Kokoonsa nähden herhiläiset joutuvat melkoisten G-voimien riepoteltavaksi

Mikäli fysiikan opiskeluni ja niistä saamani oppi ei ole iän myötä ihan kokonaan haihtunut, niin koolla ja G-voimilla ei oikeastaan ole mitään tekemistä keskenään. Kyseessähän on lähinnä kiihtyvyyden (myöskin pysähtyminen on "kiihtyvyyttä") verranto painovoiman kiihtyvyyteen. Periaatteessa lentävä hyönteinen (ja yleensäkin hyönteinen) on rakenteeltaan jopa nisäkästä parempi kestämään G-voimia. Hyönteisellähän on useimiten "kantava rakenne" ulkokuoressa.
Toisekseen pölynimurin imuvoima ei saa kovinkaan monen sekuntimetrin nopeuksia ilmavirtaan ja pölypussin äkkipysäystä vaimentaa useimmiten jo siellä oleva pölykerros.
Kolmanneksi, pörriäinen painaa jotain 4-6 grammaa, jos ajatellaan törmäyksen pölypussiin tapahtuvan sellaisella voimalla joka aiheuttaa vaikkapa 5G:n kiihtyvyyden (hidastuvuuden), niin hetkellisesti pörriäisen rakenteisiin kohdistuisi 20-30 gramman paino ... luulenpa. että tavallinen amppari ei olisi moksiskaan, korkeintaan hieman ärsyyntyisi asiasta....

J.J-75
13.09.06, 08:30
Mitäs jos lainataan vaan naapurilta imuria... palautetaan välittömästi. Ehdotin sitä jo aikasemmin ;)

jannyman
13.09.06, 08:43
pörriäinen painaa jotain 4-6 grammaa Euroopan/Suomen pienin lintu Hippiäinen painaa ~5 grammaa joten epäilen ettei ampiainen paina lähellekään tuota.

Mutta olen samaa mieltä ettei ampiaiseen todennäköisesti vaikuta millään lailla tuollaiset G-voimat joutuessaan imaistuksi pölypussiin. Siivet siinä tosin saattavat joiltain vaurioitua kuten kpn totesikin.

Nist
13.09.06, 09:27

Hahaa! Muuten hyvä, mutta milläs irrotan tuon sohvaperunan perseen, kun se tuntuu jo alkavan itää? Vastaukseksi saisin: "Nääh, mitä sitä pölypussia vaihtamaan, kyllä tolla hyvin vielä pari vuotta imuroi keposesti.. Kipaseppas aikas kuluks hakemaan mulle yks bisse!"

Nist
13.09.06, 09:29
Mitäs jos lainataan vaan naapurilta imuria... palautetaan välittömästi. Ehdotin sitä jo aikasemmin ;)

Tossa saattas kärsiä naapurisopu. ;)

jannyman
13.09.06, 10:00
Todettakoon vielä että ampiaisenpesä on yksivuotinen elikkä joka vuosi tehdään uusi pesä uuteen paikkaan. Siihen samaan pesään ei enää tule asukkaita seuraavana vuonna. Tämän varmaan kaikki jo tiesivätkin mutta kertaus on opintojen äiti.

Eli yksi mahdollisuus on vain yrittää tulla toimeen heidän kanssaan. Ei ne ketään pistele kun antaa niiden touhuilla omia askareitaan häiriitsemättä niitä. Oli mullakin aikanaan ampparinpesä ulkohuussissa mutta kyllä siellä pystyi käymään asioilla tuhoamatta pesää. Sopu sijaa antaa.

Nist
13.09.06, 10:25
Todettakoon vielä että ampiaisenpesä on yksivuotinen

Totta.

Ja juuri siksi tähän aikaan vuodesta nuo hylätyt työläiset tekevät kamikaze-lentoja sisätiloihin, koittaen päästä viimeiselle ehtoolliselle sinne sinun ruokalautaselle, tai kaljatuoppiisi. Ne on ihan sekaisin, eksyneitä ja orpoja tässä pahassa maailmassa.

jannyman
13.09.06, 10:37
Kyllä vain. Minäkin asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja ei tarvi kauaa pitää parvekkeen ovea auki kun on jo amppari sisällä. Eilen kellui yksi raato kahvikupissa. Missä lie sitten lähin pesä mistä ovat tulleet.

kenopäänaali
13.09.06, 10:49
...
Päivän paras :D
--kpn

Tötterö
13.09.06, 18:29

Vastaukseksi saisin: "Nääh, mitä sitä pölypussia vaihtamaan, kyllä tolla hyvin vielä pari vuotta imuroi keposesti.

Teillä on joko pieni huusholli, vähän likaa tuottavia olioita, ulkoruokinta muodissaan tai sitten jätesäkinkokoinen pölypussitus?

Nist
13.09.06, 21:38
Teillä on joko pieni huusholli, vähän likaa tuottavia olioita, ulkoruokinta muodissaan tai sitten jätesäkinkokoinen pölypussitus?

Heh, eikun meillä käy siivooja (, jolla siis omat imurit mukanaan). Kyllästyin tappelemaan ton ukon kanssa aina samasta aiheesta. (siitä siivouksesta saa muuten vähentää 60 pinnaa verotuksessa - suosittelen ;))

Tötterö
13.09.06, 21:52

Heh, eikun meillä käy siivooja (, jolla siis omat imurit mukanaan). Kyllästyin tappelemaan ton ukon kanssa aina samasta aiheesta. (siitä siivouksesta saa muuten vähentää 60 pinnaa verotuksessa - suosittelen ;))

Mihis muihin hommiin teillä palkataan ulkopuolisia apujoukkoja ;) ?