View Full Version : Nokia LD-3W
Kiinnostais tuo Nokian LD-3W GPS palikka kun on aika paljon halvempi kuin noin SiRF piirillä olevat (85€ - 130€). Plussaa myös että olis sama akku kuin puhelimessa.
Onko joku vertaillut molempia, eli häviääkö Nokia paljon tarkkuudessa tai nopeudessa? Onko käytännössä miten eroa? Onko Nokiasta muuta pahaa sanottavaa?
Eikös tuossa nokialaisessakin ole Sirf Star III -siru...
http://www.nokia.fi/lisalaitteet/ld3w/tarkka_tuoteseloste.html
Joo siis taitaa olla Nokialaisessa myös sama piiri, mutta onko muuten yhtä nopea ja tarkka. Tarkkuutta varten pitää olla muutkin osat kunnolliset...
Lue kokemuksia vaikka tästä ketjusta (http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=45047). Ulkomuistista heittäen suorituskykyä ei mielestäni ole moitittu.
Ostin sitten tuon Nokian LD-3W:n ja kyllä se näyttää toimivan. Mainoksissa luvataan että S60 3rd version ohjelmilla olisi GPS:n akun varaustila yms tietoa saatavilla. Mitenköhän noita näkis? En ainakaan löytänyt E60 omista ohjelmista enkä SmartComGPS ohjelmasta mitään akkutietoja. Onko joku löytänyt jollain ohjelmalla?
Kiinnostais tuo Nokian LD-3W GPS palikka kun on aika paljon halvempi kuin noin SiRF piirillä olevat (85€ - 130€). Plussaa myös että olis sama akku kuin puhelimessa.
Onko joku vertaillut molempia, eli häviääkö Nokia paljon tarkkuudessa tai nopeudessa? Onko käytännössä miten eroa? Onko Nokiasta muuta pahaa sanottavaa?
Käy muuten Holuxinkin GPS:ään Nokian akut. (bl-5c)
Itse olisi tarkoitus ostaa bt gps vastaanotin.
Ostan joko Nokia LD-3W tai Insmat InsSiRF III vastaanottimen. Kumpi noista mahtaa olla parempi, vai onko suurta eroa? Insmat maksaa ~140€ ja Nokialainen ~100€..
Itse olisi tarkoitus ostaa bt gps vastaanotin.
Ostan joko Nokia LD-3W tai Insmat InsSiRF III vastaanottimen. Kumpi noista mahtaa olla parempi, vai onko suurta eroa? Insmat maksaa ~140€ ja Nokialainen ~100€..
insmat on mielestäni parempi... ainakin toimii 100% varmuudella Navicoren kanssa.
Mulla tuo nokian GPS 3w tjsp pätkii yhteyttä kännykkään. Navicore mm palauttaa yhteyden aika hyvin mut ärsyttää. Ostin omani kitupiikistä, seuraava ostos lienee kyllä stonelegistä.
Mulla tuo nokian GPS 3w tjsp pätkii yhteyttä kännykkään. Navicore mm palauttaa yhteyden aika hyvin mut ärsyttää.Tätä samaa tekee kyseinen laite itsellänikin ja myös Navicore käytössä. Todella inhottavaa vieraassa paikassa missä ei ole mitään tietoa mihin ajaa.
Nyt sitten ajattelin kokeilla olisiko tosiaan niin, ettei tuo palikka pelitä Navicoren kanssa. Tilasin Route 66:sen, jos silläkin pätkii niin laite huoltoo.
Mulla tuo nokian GPS 3w tjsp pätkii yhteyttä kännykkään. Navicore mm palauttaa yhteyden aika hyvin mut ärsyttää.Tätä samaa tekee kyseinen laite itsellänikin ja myös Navicore käytössä. Todella inhottavaa vieraassa paikassa missä ei ole mitään tietoa mihin ajaa.
Nyt sitten ajattelin kokeilla olisiko tosiaan niin, ettei tuo palikka pelitä Navicoren kanssa. Tilasin Route 66:sen, jos silläkin pätkii niin laite huoltoo.
Ilmoittele tänne kun tiedät. En tosin tiedä kuinka joku kitupiikki noita vaihtaa, meneekö kesä ohi ennen uutta kappaletta. Mutta onhan noita ilmaissoftia, nekin ovat kyllä täällä pätkineet.
Ilmoittele tänne kun tiedät. En tosin tiedä kuinka joku kitupiikki noita vaihtaa, meneekö kesä ohi ennen uutta kappaletta. Mutta onhan noita ilmaissoftia, nekin ovat kyllä täällä pätkineet.
Joo, tänään tuli Route 66 softa ja pikaiset testit otettu. Ajelin n.40km täällä syrjäseudulla ja kertaakaan ei yhteys gps- palikkaan katkennut. Ja palikka oli ihan penkillä. Hyvä softa! Taitaa tuo Nokian palikka olla aika nirso noiden ohjelmien kanssa.
Ensi viikolla sitten kovempi testi n.1000km :) Sen jälkeen taas kokemuksia.
Mikä juitsu noissa GPS-mokkuloissa, ainakin mun LD-3W:ssä, tekee tuon jopa ½ tunnin odotuksen ns. kylmäkäynnistyksessä. Nytkin aamulla tuli äkkilähtö senverran outoon paikkaan että Navicoren käyntiin saanti olis ollu hyödyksi - mutta ½ tuntia meni ja piti ohjeet kysyä - saabla - kännykällä. Luulis että siinä ajassa kerkii laskemaan vaikka kuulennon radan.
Muuten - onks sillä merkitystä kylmäkäynnistyksessä, että kannattaa odottaa paikallaan vai saako painaa moottoritievauhtia?
Mikä juitsu noissa GPS-mokkuloissa, ainakin mun LD-3W:ssä, tekee tuon jopa ½ tunnin odotuksen ns. kylmäkäynnistyksessä. Nytkin aamulla tuli äkkilähtö senverran outoon paikkaan että Navicoren käyntiin saanti olis ollu hyödyksi - mutta ½ tuntia meni ja piti ohjeet kysyä - saabla - kännykällä. Luulis että siinä ajassa kerkii laskemaan vaikka kuulennon radan.
Muuten - onks sillä merkitystä kylmäkäynnistyksessä, että kannattaa odottaa paikallaan vai saako painaa moottoritievauhtia?
En ole huomannut mitään eroa liikkumisella tai liikkumattomuudella mutta välillä kyllä kestää laittoman kauan.
Välillä auttaa kun käynnistää palikan (LD-3W) tai karttaohjelman (tomtom) uusiksi. Yleensä sen jälkeen löytää sijainnin samantien. Tai sitten ohjelman valikosta valitsee käytettävissä olevan gps-palikan uudelleen ja jättää konfigurointitilaan etsimään sijaintia, jolloin se tuntuu löytyvän nopeammin.
Kertokaapas käyttäjät todellisesta akun kestosta LD-3W:n kanssa. Minkälaisessa käytössä olette päässeet minkälaiseen akun kestoon?
Ensi viikolla sitten kovempi testi n.1000km :) Sen jälkeen taas kokemuksia.
No nyt on reissu tehty ja kilometrejä navigaattorin kanssa kertyi 1100. Yhden kerran tällä matkalla yhteys katkesi noin puoleksi minuutiksi. Hyvin löysi perillä.
Kertokaapas käyttäjät todellisesta akun kestosta LD-3W:n kanssa.
En tiedä koko akun kestosta, mutta n.6 tunnin matkan meni hyvin ilman laturia.
Kyselenpä tätä asiaa vielä tässäkin ketjussa, kun en ole saanut ongelmaani ratkaistua. Ja joillakin LD-3W toimii moitteettomasti kun taas toisilla (kuten minulla) sen käytössä on ollut ongelmia.
Eli te, joilla LD-3W on pätkinyt:
Minkä puhelimen kanssa ongelmia on ilmennyt?
Entä minkä ohjelmiston kanssa?
Oletteko saanut palikan toimimaan kunnolla joillakin toimenpiteillä?
Oman palikkani lähetin takuuhuoltoon, mutta saa nähdä tuleeko asiaan muutosta.
edit: Päivitytin ensi töikseni puhelimeni (6600) softankin uusimpaan versioon, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Kyselenpä tätä asiaa vielä tässäkin ketjussa, kun en ole saanut ongelmaani ratkaistua. Ja joillakin LD-3W toimii moitteettomasti kun taas toisilla (kuten minulla) sen käytössä on ollut ongelmia.
Eli te, joilla LD-3W on pätkinyt:
Minkä puhelimen kanssa ongelmia on ilmennyt?
Entä minkä ohjelmiston kanssa?
Oletteko saanut palikan toimimaan kunnolla joillakin toimenpiteillä?
Oman palikkani lähetin takuuhuoltoon, mutta saa nähdä tuleeko asiaan muutosta.
Mulla ainakin pätki N70 kanssa kun siinä oli softa 3...jotakin...nyt kun puhelimessa on sv 5... niin korjaantui parempaa. näytää puhelimissa olevan suuriakin eroja sillä kun olen käyttänyt tuota nokia molukkaa 6670.sen kanssa niin ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Joten siitä päättelin että ld-3w.ssä ei ole vikaa vaan se on jossakin muualla,
Satunnainen
29.07.06, 00:01
Sain äsken käyttööni LD-3W palikan, ja tässä ensikokemukset:
+ kiva muoto ja ulkonäkö
+ sama akku ja laturi kuin kännyssä (N70)
+ helppo käyttöönotto
MUTTA, järkyttävää miinus:
- laite EI kerro MATKASUUNTAA tai NOPEUTTA.
Todella typerää. Siinä syy edulliseen hintaan.
Siis anteeksi tyhmyyteni. Mutta mikä bt-gps mokkula kertoo matkasuunnat ja nopeudet. Minusta kompassi ja nopeusmittari toimii tällöin paremmin. ;-) Jos taas gps:ssä näitä ominaisuuksia kaipaa, niin eikö syyttävää katsetta täydy softa puolelle suunnata..
Sain äsken käyttööni LD-3W palikan, ja tässä ensikokemukset:
+ kiva muoto ja ulkonäkö
+ sama akku ja laturi kuin kännyssä (N70)
+ helppo käyttöönotto
Hmmm. Miten laite kertoo suunnan ja nopeuden.?..navigointi ohjelmassahan tämä ominaisuus on..ei laiteessa?! ;) jos sulla ei nopeus ja suuntaa näy niin mikä ihmeen ohjelma sulla sitten on??
Satunnainen
29.07.06, 10:51
Hmmm. Miten laite kertoo suunnan ja nopeuden.?..navigointi ohjelmassahan tämä ominaisuus on..ei laiteessa?! ;) jos sulla ei nopeus ja suuntaa näy niin mikä ihmeen ohjelma sulla sitten on??
Ei, kyllä tuo tieto pitäisi tulla NMEA datassa, ei se ole sovelluksen laskemaa.
NMEA ns. Recommended Minimum pitäisi sisältää sijainnin lisäksi kellonajan sekä nopeuden ja suunnan.
Nopeus on siis ns. ground speed, VTG tieto pitäisi sisältää tämän sekä solmuissa että kilometreinä tunnissa. SiRF piireillä varustetut laitteet tietääkseni antavat kaikki näitä tietoja.
No, en ole tähän tutustunut kuin muutaman tunnin - ehkä tuo on vielä saatavissa.
Sovelluksista sen verran että näyttäisi siltä että esimerkiksi Nav4All ei tuolla pysty varoittamaan ylinopeudesta ja karttanäkymässä nuoli osoittaa aina pohjoiseen vaikka olisikin liikkeellä vaikka länteen.
No, katson tässä lisää kunhan kerkeän. Tässä on nyt pitempi ulkomaanmatka tulossa, sen jälkeen kerkeän taas paneutua tuohon paremmin.
Kuitenkin ottaa oikeasti päähän kun nokia (taas kerran) sorkkii standardoituja protokollia ja suosituksia omilla toteutuksillaan. Toivottavasti olen väärässä ja vain tehnyt jotain väärin.
Tässä muuten hyvä linkki:
http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm
Satunnainen
29.07.06, 11:22
No, alkuhämmenyksen jälkeen otetaan hieman takaisin, ilmeisesti tuo RMC data tulee siitä LD-3W laitteesta sittenkin ihan OK, eli suunta ja nopeus solmuina kuten kuuluukin. Ilmeisesti tuon VTG:n kanssa on jotain hämminkiä.
[/b]
Päivitin sitten tämän E70 softan ja Navicoren uusimpaan versioon. Ei oo LD-3W pätkinyt enää ainakaan Navicoren kans.
Pari viikkoa takana LD-3W:n kanssa eikä MITÄÄN ongelmia! Sijainti löytyy aina nopeasti (<1min) eikä yhtään pätkäisyä BT-yhteydessä. Mokkulaa on tullut käytetty Nokia E61:n sekä Nav4All:n ja Wayfinderin kanssa.
=)juha
Satunnainen
31.07.06, 11:07
Omalta osaltani hieman päivitystä aiheeseen. Tänään ehdin ajaa pienen pyörähdyksen N70 / LD-3W kombinaatiolla ja ensireaktioni oli väärä; kyllä laitteesta ihan tarpeellinen tieto tulee - häikkä onkin ilmeisesti bluetooth yhteydessä. Kerran meni kunnolla poikki ja jouduin käynnistämään GPS:n uudelleen.
Softina wayfinder earth ja nav4all.
Omalta osaltani hieman päivitystä aiheeseen. Tänään ehdin ajaa pienen pyörähdyksen N70 / LD-3W kombinaatiolla ja ensireaktioni oli väärä; kyllä laitteesta ihan tarpeellinen tieto tulee - häikkä onkin ilmeisesti bluetooth yhteydessä. Kerran meni kunnolla poikki ja jouduin käynnistämään GPS:n uudelleen.
Softina wayfinder earth ja nav4all.
Onko sulla puhelimessa viimeisin päivitys tai ainakin se 5..alkava? mulla oli aluksi koko ajan ongelmia yhteyksien kanssa. puh. N70 sillon oli softa 3..jotakin kun päivitin puhelimen niin vakautti tuon sinihampaan kummasti,
Satunnainen
01.08.06, 07:52
Onko sulla puhelimessa viimeisin päivitys tai ainakin se 5..alkava? mulla oli aluksi koko ajan ongelmia yhteyksien kanssa. puh. N70 sillon oli softa 3..jotakin kun päivitin puhelimen niin vakautti tuon sinihampaan kummasti,
Hyvä pointti, se on kyllä päivitetty jokin aika sitten eli versio on suhteellisen tuore mutta muutama uusi päivitys on jo ehtinyt tulla.
Toisaalta Bluetooth on kyllä erittäin kovassa käytössä joten paljon se joutuu työtä tekemäänkin.
Kokeilkaapas toimiiko teillä tämä ohjelma.
Itse kokeilin N80:lla tuota mutta en saa paikannusta toimimaan.
Palikka löytyy kyllä mutta tieto ei liiku.
Muuten todella hieno ohjelma Googlen satelliitti kuvineen.
Mobile GMaps for OS9.1 3rd Edition (http://www.mgmaps.com/)[JAVA]
"Mobile GMaps is a FREE application that displays Google Maps, Yahoo! Maps, Windows Live Local (MSN Virtual Earth) and Ask.com Maps and satellite imagery on Java J2ME-enabled mobile phones, PDAs and other devices. MGMaps can connect to a GPS receiver over bluetooth or use internal GPS features on some phones in order to automatically display the map for your current position."
Kokeilkaapas toimiiko teillä tämä ohjelma.
Itse kokeilin N80:lla tuota mutta en saa paikannusta toimimaan.
Palikka löytyy kyllä mutta tieto ei liiku.
Muuten todella hieno ohjelma Googlen satelliitti kuvineen.
Mobile GMaps for OS9.1 3rd Edition (http://www.mgmaps.com/)[JAVA]
"Mobile GMaps is a FREE application that displays Google Maps, Yahoo! Maps, Windows Live Local (MSN Virtual Earth) and Ask.com Maps and satellite imagery on Java J2ME-enabled mobile phones, PDAs and other devices. MGMaps can connect to a GPS receiver over bluetooth or use internal GPS features on some phones in order to automatically display the map for your current position."
Kyllä ohjelma toimii (n70), mutta niin kun sulla niin paikannus ei toimi?! Miksiköhän ei toimi muuten? vaikuttaa muuten mieleenkiintoiselta ohjelmalta
Kyllä ohjelma toimii (n70), mutta niin kun sulla niin paikannus ei toimi?! Miksiköhän ei toimi muuten? vaikuttaa muuten mieleenkiintoiselta ohjelmalta
Kun asetan tämän kalikan gps valikosta niin navigaatio tietoa ei silti tule. Palikka löytää satelliitit ainakin merkkivalojen mukaan.
Kun menen uudelleen samaan valikkoon niin siellä onkin vastaanottimena none? Ja varmasti painoin savea asetuksen jälkeen.
Wlanin kanssa on kiva pyöritellä karttoja...
....juu sama ongelma täällä N70+LD3W+TomTom 5.2mobile pätki tasaisesti ,uusin softa puhelimeen silti pätki! Sama palikka samalla ohjelmistolla TomTom 5.2 Nokia 7610:ssa toimii hyvin. Yhtensopivuusongelma LD-3W + N70 + TomTom5.2
Nokian sivulla ilmeni lausunto "...yhteensopiva Route66 ja Wayfinder kans.." ajemmin ei ollut mitään sellaista.
Ostin sitten tuon Nokian LD-3W:n ja kyllä se näyttää toimivan. Mainoksissa luvataan että S60 3rd version ohjelmilla olisi GPS:n akun varaustila yms tietoa saatavilla. Mitenköhän noita näkis? En ainakaan löytänyt E60 omista ohjelmista enkä SmartComGPS ohjelmasta mitään akkutietoja. Onko joku löytänyt jollain ohjelmalla?
Mulla on puhelimena E70 ja samaa ihmettelin, mutta sitten joku kerta huomasin, että luurin ruudulla kävi ilmoitus tyyliin "GPS-vastaanottimen akku vähissä, lataa akku". BT-ikoni myös näyttää vilkkuvan puhelimen ruudulla, kun GPS:n akku alkaa olla lopussa. Tuo on ilmeisesti sitten se ominaisuus. Olisin kyllä toivonut samanlaista mittaria, kuin puhelimen akustakin.
Mun havaintojen mukaan kannattaa odottaa paikallaan. Sillon se löytää paikan alle minuutissa, mutta liikkessä saattaa etsiä pitkään tai ei löydä ollenkaan. Liikkeessä ei esim ole löytänyt viiden minuutin kävelyn aikana melkein koskaan ja kerran ei löytänyt, kun ajoin autolla noin 10 km ja melkein koko matkan moottoritietä.
Tän mun E70:n kanssa ei ole ollut ongelmia BT-yhteydessä, joka lieneekin N70:n ongelma keskustelujen perusteella. Ja kyllä tota aktiivista GPS:n käyttöä tuntuu akku jaksavan 7-8 h, joka suunnilleen luvataankin.
....uusin softa puhelimeen silti pätki!
..joo vika onkin löytyi osittain viallinen muistikortti 512mB Kingston aiheutti pätkimistä myös TomTomin kans sekä Route 66 silloin tällöin. Uusi kortti ja kaikki OK. Puhelin N70 + LD-3W + TomTom 5.2 + Route 66 + Navicore 5.xx
Mulla N70+LD-3W+TomTom 5.2 pätki tasaisesti 5min. välein yhteyden poikki. Softan päivityksestä ei mitään apua. Puhelimessa virransäästäjän viive oli asetettu 5min. Muutin sen 30min. kun sitä ei saanut kokonaan pois. Pätkimen loppui siihen.
n70+TomTom jos liika omijä KP asennettu (mulla näitä yli 30 erilaista oli)niin se hidastaa tuntuvasti TomTomin toimintaa, esim. kartta liikkuu "hyppämällä" myöhästyy koko ajan mutkassa/risteyksillä. Tässä vika on ohjelmassa, vaikka näyttäisi
että LD-3W valehtelee.
Mutta se oli viimeinen ongelma ja nyt kaikki toimii kuten piti olla:
-yhteys GPSiin 20-35s:ssa ja aina onnistuu
-kylmäkäynnistys ale 1min
-ei enää pätki BT yhteys
-ei tarvi mitään "herätepotkua" kuten muut GPSit.
Joops eli ite tuli hommattuu toi palikka. Ja ikäväkseni pätkii navicoren kanssa... todella ärsyttävää. Työn puolesta oli insmatin palikka käytössä eikä mitään ongelmia saman puhelimen ja softan kanssa. Pitänee viedä takasin liikkeeseen ja hommata toi insmatin palikka jostain.
Toimiiko tämä Nokian mollukka yhteistyössä myös läppäreitten navigointiohjelmistojen kanssa?
Toimiiko tämä Nokian mollukka yhteistyössä myös läppäreitten navigointiohjelmistojen kanssa?
Kyllä toimii.
Hankin äskettäin Nokian 5500sport-puhelimen kaveriksi LD-3W-mokkulan. Joskus GPS toimii täysin moitteetta, mutta välillä käynnistyminen tökkii ja pahasti. Yhteyden saaminen saattaa kestää jopa kymminiä minuutteja ja joskus sitä ei saada ollenkaan. Ja tämä siis myös täysin hyvissä olosuhteissa aukealla paikalla.
Satellitteja saattaa kyllä löytyä lähes 10 kappaletta, mutta sijaintia laite ei vain ilmoita. Olen yrittänyt LD-3W:n resetointeia sekä BT:n/puhelimen uudelleen käynnistystä, mutta millään en ole selkeää vaikutusta havainnut. Sovelluksina ollut puhelimen oma "Suunnistin", SmartComGPS ja GetTrack... sama ongelma ilmenee sovelluksesta riippumatta.
Ilmeisesti muillakin on samanlaisia oireita ollut? Onkohan vika GPS-palikassa vai puhelimen firmwaressa? Tuo 5500 on sen verran uusi ettei päivityksiä vielä ole ilmaantunut...
Kokemuksia N73, tomtomin uusin + LD-3W ???
GPS-"möykky" haussa, kannattaako hankkia tuo LD-3W vai joku muu?
Kokemuksia N73, tomtomin uusin + LD-3W ???
GPS-"möykky" haussa, kannattaako hankkia tuo LD-3W vai joku muu?
LD-3W ja Tomtom, hyvin on toiminut. Kokemusta ei ole kuin pari päivää, mutta eipä ongelmiakaan ole tullut.
Itse gps on minusta paljon hienompi kuin Insmatin vastaava. Siro muotoilu, ei sellainen möykky kuten insmat :D Ei tarvitse kuljettaa vanhaa laturiakaan mukana kun käy uusi pienempi laturiliitin tohon gepsiin. Halvempikin on pirulainen vielä :)
Tietääkö joku, miten tiedon akun varauksesta saa näkymään kännykästä, niinkuin täällä (http://www.nokia.fi/lisalaitteet/ld3w/) väitetään?
Laitteina E60 ja Navicore Suomi 1.6.
Samaa olen minäkin ihmetellyt ja kysynyt myös Nokialta saamatta vastausta. Olisi hyödyllinen tieto maastoon/vesille mennessä.
Mielestäni ainakin Tomtomissa näkyy akun tila. (LD-3W + Tomtom 6)
vBulletin v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Käännös G-man.