View Full Version : Vapaa sana
Esa Isopahkala
23.12.05, 00:48
Tässä kaivattu vapaa sana -viestiketju AV-alueelle [Ylläpito: av-alueen ketjuihin kaipaan selityksen (http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=52115); AV: Topic kaikelle turhalle (http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=49363), AV-alueen asian vierestä -ketju (http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=52063)]. Tähän voi siis kirjoittaa asioista joille ei ole vielä omaa viestiketjua, mutta jotka ovat senverran pieniä tai turhia ettei omaa ketjua kannata perustaa. Aamuinen/yöllinen nimenhuuto on ajanut samaa asiaa, joten ne lopetetaan tässä yhteydessä.
joo o :d jes saan avautuu täällä ihan rauhassa :D
no niin, nyt on hyvä fjiilis.
kohta kyl täytyy nukkuu mennä et saa aamul postista ahtopainemittarin :P
saa jouluna asennella sit.
jumalauta kyl oli taas sellasia törttjä liikentees..joku honda ja bemu paino kisaa ~150lasissa ja kaverin autosta suti puolikaasulla 80vauhdissa...sairasta
siinä vasta idea; nukkumaan. täytyy iskee ensin tyttöjä mezenzerissä.. ;)
Edit: tyhmä kysymys: onko mpf:llä vielä irkkikannu, entä onko siellä elämää? kun en ole käynyt pariin vuoteen.. :)
on irkkikannu, elämää ei oo ja jos joku siellä sanoo jotain tai kysyy jotain ni hyvä ettei kickiä tuu, sen vert sisäänpäinlämpeevää vittuilija sakkia siel on...idlaa 24/7
Tänne vaan purkamaan sitä pahaa oloa. ;)
Antaa sikanaudan valua.
on irkkikannu, elämää ei oo ja jos joku siellä sanoo jotain tai kysyy jotain ni hyvä ettei kickiä tuu, sen vert sisäänpäinlämpeevää vittuilija sakkia siel on...idlaa 24/7
Quakenetin puolella puhutaankin jotain, ja neuvotaan jos kysytään. Tervetuloa!
#matkapuhelininfo
http://www.google.fi/logos/winter_holiday05_3.gif Google on kiva. Ps. Hyvää huomenta.
huomenta ja kiitti psymbiote...täytyy tulla käväisee
tää foorumi sekoo :D täs luki et uusin kirjottaja tähän topicciin on "eien" ja se olikin mäksä :D lul.
Vapaa Sana oli aikoinaan SKDL:n lehti, joten otsikko on vähän karu:-(
http://www.vapaasana.net/keskustelu/index.php3?topic_id=13155
Hyvää joulua kaikille!
T: 30c + aurinko + rusketus + joulu on kummallinen yhdistelmä.
T: 30c + aurinko + rusketus + joulu on kummallinen yhdistelmä. No kyllä.
Huomenna aatto ja joulufiilis on täysin kadoksissa.
No toivottavasti tänään kun käyn ostamassa loput lahjat, niin löytyisi joulun tunnelma.
T: 30c + aurinko + rusketus + joulu on kummallinen yhdistelmä.
Miten muuten joulu sielläpäin maaailmaa näkyy?
kenopäänaali
23.12.05, 11:23
vieläku saatas noi päähänotto ja positiiviset samaan nippuun.
--kpn
Kaupoissa joulukoristuksina ja jouluhintoina (eli tarjouksia on. Joulu alkoi pikkuhiljaa kaupoissa jo tuos syyskuussa). Ihmiset ei oo mitenkään erityisesti jouluvaloista innostunu. Jotkut käyttää, mutta esim. tässä naapuristossa ei oo yhdelläkään minkäänlaisia jouluvaloja. Joulukuusia on saatavilla, aitoja ja muovisia. Muoviset menee oikeastaan paremmin kaupaksi.
Bondilla on jouluna tapahtumaa niille jotka ei halua kotona istuskella (kun täällä kerta on paljon ihmisiä joiden perhe on kotimaassa ja viettävät yksin joulua täällä kuten allekirjoittanut). Ranta on jaettu maittain osiin. Sitten vähän matkan päässä rannasta on alue missä voi ryypätä. Itse kuitenkin tod.näk. vietän jouluni ihan täällä kämpillä.
Update: niin ja jouluruokina on kaupassa ainakin tarjolla kalkkunaa, kinkkua, nautaa ja jouluvanukkaita. Itselläni on 1,5kg kinkkurulla. Joulun jälkeen sitten ostaa alennuslaatikosta lisää jos on tarvetta :)
Montas pumppua porukat ovat löytäneet tuosta Nyt-liitteen kuva-arvoituksesta: http://www.nyt.fi/musiikki/artikkeli/1101982043704?
Virginillä oli kylllä ehkä hieman hienompi ulosanti...
voi perkule, tais tehdä autosta laatikko tenän..jos keppi on 3:s asennossa niin ei suostu vaihtamaan 3->2 ollenkaan....jos D asennos ni hyvin toimii
Onkos kukaan kokeillut www.apinat.fi -palvelua? Äsken testasin ja toimii lähes samalla perjaatteella kun Go Mobilenkin vastaavanlainen... :D
Blue Joker
23.12.05, 14:37
Olisko hyvä/huono idis heittää tuonne Matkapuhelimet-alueelle Vuoden paras matkapuhelin -äänestys?
Olisko hyvä/huono idis heittää tuonne Matkapuhelimet-alueelle Vuoden paras matkapuhelin -äänestys?
Tuo olisi omastamielestäni hyvä idea. Ainoastaan aloin miettimään miten ajattelit valita mallit, jotka otetaan mukaan äänestykseen? Olisi kyllä mukava tietää mitä puhelinta foorumilaiset pitävät vuoden parhainpana puhelimena.
Tuo olisi omastamielestäni hyvä idea. Ainoastaan aloin miettimään miten ajattelit valita mallit, jotka otetaan mukaan äänestykseen? Olisi kyllä mukava tietää mitä puhelinta foorumilaiset pitävät vuoden parhainpana puhelimena.
Otetaanko tuohon mukaan myös puhelimet, joita ei ole vielä myynnissä? Esim. SXG75, N80, 6280 jne...
ei tietysti, vaan tänä vuonna myydyt puhelimet, ei julkaistuja lasketa joista ei oo kokemusta
Blue Joker
23.12.05, 15:48
ei tietysti, vaan tänä vuonna myydyt puhelimet, ei julkaistuja lasketa joista ei oo kokemusta
Jep. Juuri näin.
Siihen vois pistää maks. 10 suosittua mallia ja sitten lisäksi "Muu, mikä?" -vaihtoehdon...
Jep. Juuri näin.
Siihen vois pistää maks. 10 suosittua mallia ja sitten lisäksi "Muu, mikä?" -vaihtoehdon...
veit sanat suustani, piti ite ehdottaa samaa, en jaksanu kirjottaa vaa :D
Mä en enää jaksa tätä koneen kaatuilua, mä haluun pelata ilman et kone kaatuu 20 min päästä... :/
Mä en enää jaksa tätä koneen kaatuilua, mä haluun pelata ilman et kone kaatuu 20 min päästä... :/
Mites se mini? Olitko saamassa?
En, ei iskä halua mulle omaa konetta ostaa :/
En, ei iskä halua mulle omaa konetta ostaa :/
No, koita vääntää siihe hÄxBoXiIn OS X. :)
hemmetin riisinkeittimet. väittivät että sillä ei saa palamaan pohjaan...kyllä mä sain
Mä en oo edes onnistunu kattilalla polttamaan pohjaan. Good luck :D
hemmetin riisinkeittimet. väittivät että sillä ei saa palamaan pohjaan...kyllä mä sain
EVOluutio :P
DaCheap1, noh, jos edes saan sen. Kun menin jostain syystä sanomaan iskälle et kyllä mulle käy PSP tai X360.... Tosin joka tapauksessa hommaan jomman kumman ite :D Siks mulla onkin henkilökohtaiset säästöt :P
hemmetin riisinkeittimet. väittivät että sillä ei saa palamaan pohjaan...kyllä mä sain Vitsi Mäksä sä oot käsi ;)
Itsellä ollut viitisen vuotta riisinkeitin, eikä kertaakaan ole palanut pohjaan.
On muuten yksi tärkeimmistä ja parhaimmista kodinkoneista.
Olisko hyvä/huono idis heittää tuonne Matkapuhelimet-alueelle Vuoden paras matkapuhelin -äänestys?No jos vuoden foorumilaistakin äänestetään, mikä on enemmän AV-alueen juttuja, niin miksi ei voitaisi äänestää vuoden puhelinta. On sentään enemmän foorumin aiheen mukainen.
Hyvä idea.
pitäsköhän sitä nukkumaan mennä kun on toi jouluaattokin..
Ähh... nyt v*tuttaa, kun tuli eilen tehtyä töitä niin p*rkeleen myöhään. Ja työt jatkuu.
Notta hyvää joulua !
9. kohoran pohojalaanen jouluressi-testi
Joulu tuloo ja se tiätää monellaasta menua. Testaa ittes ja kaikki muukkin
onko jouluressi iskeny. Ja taas sitä mukaa pisteetä minkä numeron kohta oireehin sopii.
A. Joulukorttia on mukava saara, niitä vaa pitää jonku lähettääkki. Onko
keskustelu korttia kirioottaes seuraavvallaasta:
1. Kakssataa korttia jo kiriootettu, kyllä meillon palio tuttuja.
2. Eikö tuaki muari oo jo aikaa sitte kuallu, vai kuka soli joka haurattihi viisvuatta sitte.
3. Nokikolarille joulukortti! Minkä ihimeen takia!? Ei se mun sukulaane
ainakaa oo.
4. MITÄ! MUNKO PITÄÄS HAKIA 50 KORTTIA LISÄÄ KAUPASTA!? HAE KUULE ITTE!
B. Jouluostoksilla olis kannattanu käyrä hyvis aijjoon ennen joulua. Joskus
se vaan pakkaa jäärä viimmetinkaha. Kaupan jonos tuumaalet näin.
1. No pitkä jonohan tämon mutta mikäs kiirus täs on.
2. Meinaa tulla kyllä hiki ku on nämä talavi kamppehet päällä.
3. Äläkä sinä siinä takana töki sillä kärryllä, ei tämä jono sen nopiampaa sillä mee!
4. JA MIKÄ SAATARIN HALAVAANTUNU MUARI TUANNE KASSALLE ON PALAKATTU! VANHAINKORISTAKO TÄNNE HOMMATAHAN TYÄVÄKI!? EIHÄN TÄMÄ JONO OO LIIKKUNU TUNTIHI YHTÄÄ!
C. Joulukuusen haku on kunniatehtävä, no ainaki sen on jonku tehtävä.
Kuusenhakiaa monaasti kiitellähän ja kehutahan onnistunehesta valinnasta. Kuusen hakija puallustaa valintaansa.
1. Niin mutta täälläänen kuusi johona on vaa toisellapualella oksia viää
tuvas palio vähemmän tilaa.
2. Jaa jaa mutta mettänhoirollisesti tämoli hyvä valinta.
3. No siälä oli nii raakasti lunta ja pimiäki tuli ja kylymä!
4. JAHA! NO HAKEKAA ITTE PAREE KUUSI! JA TÄMOLI SITTE VIIMMEENEN KUUSI MINKÄ MINÄ HAIN! SE ON AIVAN VARMA SE!
D. Kuusenkoristelu on kaas mukavaa hommaa. Tai kuinka sen ny ottaa. Apu ja hyvät neuvvot on tarpehe ja saatavilla.
1. Näiren sähkökynttilään asennus on piäni homma, pian nämä tästä.
2. Pikkuusen tämä ny vastustaa, nämon vähä takus nämä johorot.
3. Kuka nämon oikee ottanu viimmevuanna kuusesta pois, tahallansa tiätysti solominnu ja sotkenu ihan takkuhu!!
4. TÄHTI HÄJYSTI LATVAS! OLOKOHO VAA! LAITTAKAA SINNE MUN PUALESTA VAIKKA SIRPPI JA VASARA! TAI HAKARISTI! SANONKO MÄ!
E. Kinkkua ja muuta jouluruakaa pistellähän poskehe jouluna innokkahasti. Kinkku pitää hakia kaupasta jonsei oo ittellä joulupossua. Kovin piäntä ei kuitenkaa viitti ostaa. Ajattelet äänehen:
1. Tällääses isoos kinkus piisaa hetkeksi syämistä.
2. Voirellahan tämä ny sinapilla ja kylläpä sitä menööki palio.
3. Jaa kuka tuan uunin jo laittoo päälle käryääki nii raakasti, solis pitäny pestäkki ensi.
4. NO NII! EIHÄN TÄLLÄÄNEN MÄLYTÖÖN MÖHKÄLES MAHARU ERES UUNIHI! KENENKÄ JÄRKIÄ OLI OSTAA TÄÄLLÄNEN!? AI NII. NO MINKÄ TÄHÄRE MEILLON NÄIN PIÄNI UUNI!?
F. Jouluksi pitää teherä joulusiivot vaihtaa laattiahan joulumatot ja
aakkunoohin joulukarteekit. Ja kaikkia muutaki joulu vaatetta. Kerrot
miälipiteenäs notta:
1. Kyllon ny siistiä ja jouluusta.
2. Joka paikas on kyllä ainaki punaasta tarpehiksi, mitä ne kommunistikki ennen vastusti joulua?
3. Joulusukat jalakoohin! Eikö tua ny mee vähä lataaseksi jo!
4. JA MINÄHÄN EN RUPIA SELEVIN PÄIN TONTTULAKKI PÄÄS OLEMAHAN KOKO PÄIVÄÄ! RAAVAHAT IHIMISET TÄLLÄLAILLA KONSTAALOO!
G. Lahajat pitää paketoora siävästi, naiset on jostaki syystä siinä hommas
palio miähiä kätevämpiä. Mutta paketoonti on nii mukavaa hommaanottei sitä malta teettää kaupas. Ja sitte sanot.
1. Kylläpä tätä joulupaperia menööki, ja kaikki samallaasta.
2. No vähä siitä tuli ruttuunen, minoon paremminki pakettiauton kuski ku
paketooja.
3. No en minä muista mitä mihinäki paketis on, munko se olis pitäny kattua!
4. NO TÄMÄN SIITÄ SAA KU YRITTÄÄ AUTTAA! SYYTETÄHÄN HETI TOISTA VAIKKA ITTES OLIS VIKA!
H. Joululauluja on mukava kuunnella jouluna, eikä niitä kesällä onneksi
pahemmin kuulekkaa. Kersat varsinki on innokkahia joululaulujen esittäjiä. Kehut esittäjiä seuraavasti:
1. Joo "maaa ooon niiiin kaauuniis", on se.
2. No nuatinviärestä minäki laulan, sen tähäre minen laulakkaa.
3. Jos jotaki muuta vaikka välillä, kyllä jouluna voi muutaki musiikkia
kuunnella ku joululauluja!!
4. JA JOS JOKU SILLÄ URKUHARMOONILLA VIÄLÄ KERRAN SOITTAA JOULUPUKKI JOULUPUKKI NII MÄ KYLLÄ PIÄNIN SEN URKUHARMOONIN PÄREEKSI JA POLTAN PARAN
ALLA!
I. Jouluaatto aamuna on kaikki jo melekee valamista, enää piäntä
laittamista.
1. Saunan torni ei verä! Joulusauna jää ny käymätä.
2. Joulupuuro paloo pohojahan! Hammas katkes ku puraasit mantelihin.
3. Kinkku oli niin suuri notta son jääny sisältä raakaksi!
4. JULISTAKAA NY SE JOULURAUHA ÄKKIÄ NOTTA TÄSTÄ KAUHIASTA RESSISTÄ PÄÄSÖÖ! EI TÄTÄ ENÄÄ IHIMINEN KAUAA KESTÄ!!
TULOS:
Jos oot keränny testis pisteetä 9-18 nii sinet ota joulua tarpehiksi tosisnas.
18-25 soot jo vähä kuusalla mitenkä pitääs olla.
25-35 pistettä ja saat kattella ainaki samariiniä.
Täyret 36 pistettä keränny onki jo joulurauhan tai lasareetipaikan arvoonen suaritus
----------------
Kuusenkoristelusta ja joululauluista itelle täydet pisteet... Entiset Made in DDR-kuusenkynttilät ei menneet niin sotkuun, kuin nää nykyset Airamit...
v*tun joulu....onneks ei oo lahjoja, kuusia, valoja tai muuta turhaa, vihaan joulua niin p*rkeleesti
v*tun joulu....onneks ei oo lahjoja, kuusia, valoja tai muuta turhaa, vihaan joulua niin p*rkeleesti
No onko tuosta joulusta sinulle oikeasti haittaa?
Kauheasti on sellaista häslinkiä ympärillä, kun itse haluaisi vaan olla niin väkeä lappaa taloon ja melutaso nousee..
Kauheasti on sellaista häslinkiä ympärillä, kun itse haluaisi vaan olla niin väkeä lappaa taloon ja melutaso nousee..
aivan.
1: kun käy kaupassa niin saa vetää toisia turpaan et siel pääsee tungoksessa eteenpäin.
2: joka v**un paikassa soi joululaulut joita en voi pätkääkään sietää
3: kotona ei saa olla yhtään rauhassa: "noniin nyt tehdään suursiivous plaa plaa plaa", "nyt tulee sukulaisia kylään"..jipii painuisivat sinne minne aurinko ei paista
4: liikennettä niin prkl:eesti
5: kännykkä täynnä tekstareita "hyvää joulua", ja sit kaikki soittaa "mitä kuuluu, hyvää joulua"...ei kiinnosta!
6: autolla ku liikkuu niin joka ikisen talon pihalta paistaa silmiin aivan karseat vilkkuvat jouluvalot
7: jouluruoat...hyi hemmetti mitä s*ntaa. ite joudun syömään sillo jotain jämä ruokia, kuten nyt pakaste pizzaa
8: kaikilla kokoajan sellanen sähläys että mulla menee hermo.
ainut plussa on et saa rauhassa säädellä autoa kuntoon, mut seki tänään taas on mua vastaan oikeen urakalla
ihku daa. Nyt on kylmät ruoat syöty. Kohta lämpimiin.
aivan.
1: kun käy kaupassa niin saa vetää toisia turpaan et siel pääsee tungoksessa eteenpäin.
2: joka v**un paikassa soi joululaulut joita en voi pätkääkään sietää
3: kotona ei saa olla yhtään rauhassa: "noniin nyt tehdään suursiivous plaa plaa plaa", "nyt tulee sukulaisia kylään"..jipii painuisivat sinne minne aurinko ei paista
4: liikennettä niin prkl:eesti
5: kännykkä täynnä tekstareita "hyvää joulua", ja sit kaikki soittaa "mitä kuuluu, hyvää joulua"...ei kiinnosta!
6: autolla ku liikkuu niin joka ikisen talon pihalta paistaa silmiin aivan karseat vilkkuvat jouluvalot
7: jouluruoat...hyi hemmetti mitä s*ntaa. ite joudun syömään sillo jotain jämä ruokia, kuten nyt pakaste pizzaa
8: kaikilla kokoajan sellanen sähläys että mulla menee hermo.
ainut plussa on et saa rauhassa säädellä autoa kuntoon, mut seki tänään taas on mua vastaan oikeen urakalla
Otan osaa.. ;)
v*tun joulu....onneks ei oo lahjoja, kuusia, valoja tai muuta turhaa, vihaan joulua niin p*rkeleesti Vaikka en ole enään naskali eikä lahjoilla ole merkitystä, niin edelleen joulu on vuoden paras juhla minulle.
Kerranki oli varaa todistaa että antaminen on kivempaa ku saaminen ^_^
Ewert Oktan
25.12.05, 22:42
Vuoden vaihteessa muutama seteli sekä kolikko poistuu käytöstä Ruotsissa. Väliviikolla siis tarkistamaan löytyykö näitä piirongin laatikoista ja käyttämään alennusmyynteihin, mahdollisuuksien mukaan.
Vanhenevat rahat ja infoa löytyy täältä:
http://www.riksbank.com/templates/SectionStart.aspx?id=10890 (Eng)
harvinaisen tylsää taas, omasta autosta vaihdelaatikko purettuna, ja toisel tonnaril ei jaks ajaa ku turbo puuttuu.
kaverin quattroa kävin koeajamas ja melkein mälläsin sen yhdes mutkas ku vähän sivuluisus painelin :P
seuraava auto tulevaisuudes vois olla melkeen vaik BiTurbo Automaatti Audi, C36 AMG Mersu tai 9-5 Aero Automaatti Saab
Ketuttaa olla landella. Täällä ei saa edes irkata rauhassa. Saati että menisit klo 00.45 paskalle :D tulee joku narisemaan.... kauhee hirsipytinki tää talo ja silti joka ikinen pienikin ääni kantautuu talon joka kolkkaan :D mm.. isän kuorsaus kuuluu lattian läpi yläkertaan :D miks sitä pitäää itteensä kiduttaa tulemalla tänne ...
harvinaisen tylsää taas, omasta autosta vaihdelaatikko purettuna, ja toisel tonnaril ei jaks ajaa ku turbo puuttuu.
kaverin quattroa kävin koeajamas ja melkein mälläsin sen yhdes mutkas ku vähän sivuluisus painelin :P
seuraava auto tulevaisuudes vois olla melkeen vaik BiTurbo Automaatti Audi, C36 AMG Mersu tai 9-5 Aero Automaatti Saab
Poika poika, nykyisistä autoista sinulla on matkaa...
niinhän sitä ulkopuolinen vois luulla.
hinnassa kyllä tuntuva matka
ulkonäössä vielä suurempi, itse tosin tykkään et auto näyttää ulos siltä et ois menos paalattavaksi
ajettavuudeltaan: 9-5:lle jää..noille kahdelle muulle ei (, kyllä on koeajettu ja tää on mun näkemys)
tekniikan kestävyydessä: kyllä...mun mittaris on jo 360tkm ja se näkyy
varusteissa: lähes samaa tasoa ku noi mainitut mallit täys herkuilla, osittain paremmat
teho: en kyllä jää ohituskiihtyvyydessä ainakaan ainoallekkaan noista
pointti oli lähinnäs se (makuasia) että itse en Göteborgin ammattikoulun tekeleitä ja maailman suurimman automaan valmistamia valioyksilöitä lähtisi edes samalla viivalla arvioimaan. Tuskin näin tekee kukaan itseään kunniottava autoalan ihminenkään.
pointti oli lähinnäs se (makuasia) että itse en Göteborgin ammattikoulun tekeleitä ja maailman suurimman automaan valmistamia valioyksilöitä lähtisi edes samalla viivalla arvioimaan. Tuskin näin tekee kukaan itseään kunniottava autoalan ihminenkään.
sakemannit tekee koneet joihin ruottinpojat lykkää turbot.
ruottinpojat tekee myös autoja jotka saa jatkuvasti oikeiden kolaritilastojen mukaan tehdyis tilastois maailman turvallisimpien autojen arvosanoja, samoja arvosanoja saanut muunmuassa ajettavuus ja ajomukavuus.
omat kokemukset sit taas sanoo et esim mb on ajettavuudes/mukavuuses valovuoden ruottalaista perässä, pari muuta luxus merkkiä pääsee lähemmäs, mutta edes uudet yksilöt ei pääse 90 luvun alun ruottalaisen tasolle.
ja maailman huonoimmat autonpenkit on ehdottomasti saksalaisissa...ruotsalaisissa on parhaat, sit jenkeissä, sit aasialaisissa ja sit ennen saksaaa tulee muutoin huonot maat (englanti, italia, ransak)
ja maailman huonoimmat autonpenkit on ehdottomasti saksalaisissa...ruotsalaisissa on parhaat, sit jenkeissä, sit aasialaisissa ja sit ennen saksaaa tulee muutoin huonot maat (englanti, italia, ransak)Tuo on kyllä suurimmalta osalta oma mielipide, minkä tyyppisistä penkeistä autossa pitää. Jos on aina ajanut ranskiksilla tuntuvat sakemannit liian kovilta, kun jokainen töyssy tuntuu ahterissa.
Ennen tuli istuskeltua BMW 525:ssa, joka lähti muutaman vuoden ikäisenä toissa talvena vaihtoon, kun isäntä innostui Saab 9-5 Aerosta. Itse en ole ikinä oppinut pitämään noista ruotsalaisten penkeistä, vaikkakin tuollaisin pehmeän ja kovan välimaastossa ovat.
Ei väsytä vielä tippaakaan, joten taidanpa valvoa tämän yön ja mennä seuraavan iltana aikasin nukkumaan. Ilman mitään kofeiiniä. On vielä pc täynnä tv-sarjoja, mitkä pitäisi katsoa ja poistaa.
edit. Ostaako kukaan pistää linkkiä, mistä näkyisi mitkä automerkit kuuluu mihinkin yhtymään, ja mitkä ovat yksinäisiä susia?
ruottinpojat tekee myös autoja jotka saa jatkuvasti oikeiden kolaritilastojen mukaan tehdyis tilastois maailman turvallisimpien autojen arvosanoja, samoja arvosanoja saanut muunmuassa ajettavuus ja ajomukavuus.
Kuulopuheiden mukaan teikäläisten kaltasien käsissä se turvallisuus jää täydeksi nollaksi..
Kuulopuheiden mukaan teikäläisten kaltasien käsissä se turvallisuus jää täydeksi nollaksi..
sehän se taitaa olla ongelmana nuorempien ruotsalaisautojen kuljettajilla
...kaverin quattroa kävin koeajamas ja melkein mälläsin sen yhdes mutkas ku vähän sivuluisus painelin :P...
Isot pojat kertoo, ettei quattron kaasua saa löysätä sivuluisussa. Kaasulla oikee parhaiten, sitten kun rupee pelottamaan ollaan pusikossa. Mut miten ne pitkät mutkat, jos alkuvauhtia on jo tarpeeksi?? No lisää kaasua:-)))
...en Göteborgin ammattikoulun tekeleitä ja maailman suurimman automaan valmistamia valioyksilöitä lähtisi edes samalla viivalla arvioimaan
Saabin turbo-osaamista ja ajo-ominaisuuksia ei kukaan tarvitse aliarvioida.
...Ostaako kukaan pistää linkkiä, mistä näkyisi mitkä automerkit kuuluu mihinkin yhtymään, ja mitkä ovat yksinäisiä susia?
Ulkomuistista ja googlella mm. seuraavat:
Volkswagen-konserni: VW, Audi, Skoda, Seat, Lamborghini(=muistaakseni Audin tytäryhtiö tms.), Bugatti ja Bentley.
BMW, MINI ja Rolls-Royce kuuluvat BMW-groupiin
Porsche taitaa olla itsenäinen, mutta omistaa muistaakseni 20%:lla VW-konsernia ja on sen suurin yksittäinen omistaja. P osti VW:a syksyllä noin kolmella miljardilla eurolla ja tietääkseni ei tarvinnut hakea rahoitusta, eli talouspuoli on hanskassa:-) Taitavat koettaa saada Toyotaa kiinni värkkäämällä porukassa hybridiautoa.
GM: Opel, Saab, Chevrolet(=sis. Daewoo), Cadillac, Buick + muita jenkkejä, Fiat-porukka(=Fiat, Alfa, Maserati, Ferrari ja Lancia). Kai vielä joku muukin...
PSA: Citroen & Peugeot
Daimler-Chrysler: MB, Smart, Chrysler, Maybach, McLaren ja Dodge
Ford, Volvo, Mazda & Jaguar + joku jenkki
Nissan & Renault
Lada
Toyota & Daihatsu
Honda taitaa kanssa olla itsenäinen?
Viisaammat ja viitseliäämmät voivat täydentää.
Blue Joker
26.12.05, 11:00
-GM: Buick, Cadillac, Chevrolet, Daewoo (Koreassa vain tällä nimellä), GMC, Holden (Australia), Hummer, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall (brittien Opel muutamalla lisämallilla)
Fiatillahan ei ole enää mitään omistuksellisia siteitä GM:ään, GM lunasti itsensä irti sopimuksesta koko Fiatin ostosta 1,6 miljardilla eurolla. GM:llä ei ole myöskään enää omistusta laisinkaan Subarustakaan. Suzukista kai on joku pieni omistusosuus.
-Volkswagen-konserni on jaettu kahteen osaan, VW:n johtamaan ryhmään (Bentley, Skoda, Volkswagen) ja Audin johtamaan ryhmään (Audi, Lamborghini, Seat). Lisäksi Bugatti on "ylimääräisenä".
-Ford: Aston Martin, Ford, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Mazda (kolmanneksen omistus) Mercury, Volvo
-RenaultNissan: Dacia, Infiniti, Nissan, Renault, Samsung
-Toyota: Daihatsu, Lexus, Scion, Toyota
McLaren ei ole oikeastaan enää varsinaisesti oma merkkinsä.
TM:stä oli tässä vähän aikaa sitten hyvä artikkeli juuri näistä asioista, en nyt muista missä numerossa.
Ovatko Renault ja Nissan yhdistyneet?
Itselläni on sellainen käsitys, että kummatkin ovat itsenäisiä, mutta tekevät yhteistyötä
Blue Joker
26.12.05, 11:20
Ovatko Renault ja Nissan yhdistyneet?
Itselläni on sellainen käsitys, että kummatkin ovat itsenäisiä, mutta tekevät yhteistyötä
Viimeisen muistikuvani mukaan Renault omistaa Nissanista 44 % ja Nissan Renaultista 15 %. Eli voidaan puhua yhdestä konsernista tuossakin, vaikka nyt ei välttämättä täysin vastaa esim. VAG:ia tai muuta.
Nissanin entinen pääjohtaja Carlos Ghosn (joka teki Nissanista taas kannattavan) siirtyi juuri Renaultin pääjohtajaksi.
...kaverin quattroa kävin koeajamas ja melkein mälläsin sen yhdes mutkas ku vähän sivuluisus painelin :P...
Isot pojat kertoo, ettei quattron kaasua saa löysätä sivuluisussa. Kaasulla oikee parhaiten, sitten kun rupee pelottamaan ollaan pusikossa. Mut miten ne pitkät mutkat, jos alkuvauhtia on jo tarpeeksi?? No lisää kaasua:-)))
toi on ainaki silleen et jos kunnol kiihdyttää ja jopa suoralla helppaa kaasusta ni tuppaa takapää hyökkäämään niskaan ja auto ihan poikittain.
keli oli täysin jäinen ja alla todella karseat saksan kitkat.
auto lähti sivuluisuun kun helppasin kaasusta, ja kaasulla sudittelin sen ja pidin hallussa, vastaantuleva ajo volvonsa penkkaan...mutta ei naarmun naarmua autoihin
Kohta mennään kattomaan mummin ja faijan kanssa Lupaus -elokuvaa. :PP
Se mikä on perseestä, niin tää että tahdon täältä pois ja isä ei ehdi heittää junalle :D
Perkeles meinas unohtua nukkumaanmeno...
keli oli täysin jäinen ja alla todella karseat saksan kitkat.
auto lähti sivuluisuun kun helppasin kaasusta, ja kaasulla sudittelin sen ja pidin hallussa, vastaantuleva ajo volvonsa penkkaan...mutta ei naarmun naarmua autoihin
....juurikin näin..
Tänään on onneksi kaupat auki, harmi vaan kun on taas niin lämmin. Pitää kerta hirveät määrät raahata juomista (alkoholitonta) tänne, niin saa pienenä hikipallerona niitä raahata. Pitää tässä nyt kuitenkin vähän odotella, kävis illalla hakemas kun on vähän viileämpää.
Paljonko siellä nyt on lämmintä?
Vain 27c, mutta kosteus% on taas niin korkea. Se aiheuttaa sellaisen ärsyttävän kuuman olon.
Tuli käytyä jo kaupoissa ja tosiaan tässä nyt yritellään itseä kuivatella. Ainakin on juomista nyt, tosin unohdin ostaa mehua.
Vain 27c, mutta kosteus% on taas niin korkea...
Täällä vain 21 astetta, tosin etumerkki on miinus:-))
Hmm.. Sekoileeko mulla näyttö vai onko tässä hopeisessa teemassa vaihtunut linkkien väri?
Vain 27c, mutta kosteus% on taas niin korkea. Se aiheuttaa sellaisen ärsyttävän kuuman olon.
Tuli käytyä jo kaupoissa ja tosiaan tässä nyt yritellään itseä kuivatella. Ainakin on juomista nyt, tosin unohdin ostaa mehua.Viime kesänä Maltalla 38 ja kosteus% ihan katossa. Yrittäppä tuossa sitten nukkua, kun kämppäkään ei viilentynyt, ja ilmankosteudenpoistaja pisti kaiken kosteuden mitä se imi takaisin lattialle vetenä. Jäädytteyjä vesipulloja peiton alle, niin jäähtyy.
Hmm.. Sekoileeko mulla näyttö vai onko tässä hopeisessa teemassa vaihtunut linkkien väri?Samaa se meikeläisenkin teema on tehnyt. Rumempaan päin on mielestäni menty.
Blue Joker
27.12.05, 12:57
Hmm.. Sekoileeko mulla näyttö vai onko tässä hopeisessa teemassa vaihtunut linkkien väri?Samaa se meikeläisenkin teema on tehnyt. Rumempaan päin on mielestäni menty.
Mun mielestä kyllä taas just parempaan suuntaan menty kun hetken on aikaa katellu jo tätä. :)
Joo, sama ongelma tuon lämmön kans oli rahikaisella viime kuussa (muistaakseni). Oli 40c vaan 38c sijasta, tosin yks kertoi että Cremornessa (eli aika lähellä) oli 42c mittarissa. Tosin minkäänlaisia kosteudenpoistajia ei edes tästä talosta löydy :)
Innolla odotan viikkoa 5, että pääsee lämpöön. Viime vuonna oltiin vaimon kanssa samoihin aikoihin samassa paikassa (Thaimaassa) eikä se lämpö nyt niin pahalta tuntunut. Aamulla kun heräsi, niin aurinko paahtoi suoraan yläpuolelta +35-40 asteisena. Nautinnollista.
Jotkut tietenkin nauttii lämmöstä enemmän kuin toiset. 30c vielä nyt on ihan ok kun ottaa paidan pois, mutta 40c on aivan liikaa :)
....juurikin näin..
80:n rajotus ja mulla oli vauhtia noin 55-60 et ei välttämättä niin suuri nopeus ku kuvittelet, ehkä siihen tilanteeseen liian suuri siltinkin
7: jouluruoat...hyi hemmetti mitä s*ntaa.
mitä mitä mitä mitä?!?!?!?!?
Kinkku on parasta!!!
7: jouluruoat...hyi hemmetti mitä s*ntaa.
mitä mitä mitä mitä?!?!?!?!?
Kinkku on parasta!!!
no ei tod...kalkkuna on ainutta syötävää eikä sitäkää paljoa jaks syödä kerral
Esa Isopahkala
27.12.05, 18:11
Voit laatia listan, niin laitan äänestyksen. Jos näyttää, että tällä viikolla tulee myyntiin potentiaalisia malleja äänestykseen, aloitusta voi lykätä loppuviikkoon.
Mun mielestä kyllä taas just parempaan suuntaan menty kun hetken on aikaa katellu jo tätä. :)
Nyt on taas ennallaan. Hyvä näin.
Blue Joker
27.12.05, 21:35
soveliasta ei muuten ole näkynyt pariin viikkoon...liekö hän jättänyt foorumin?
hitto sentään...en oo syöny torstai illan jälkeen mitään, ja juonu yhteensä 3batteryä sen jälkeen..muuta ees juonu.
ei maistu mikään, ruoan hajusta tulee vaan pahaolo, eikä oo kyl ees nälkä tai jano
Blue Joker
27.12.05, 21:39
hitto sentään...en oo syöny torstai illan jälkeen mitään
Et oo syöny mitään 4 päivään?
eikös tää nyt oo jo viides päivä mun laskujen mukaa
Blue Joker
27.12.05, 21:41
eikös tää nyt oo jo viides päivä mun laskujen mukaa
Olet kyllä kohtalaisen hullu, sanoisin. ;)
ja tällähetkellä muutenki niin sekasin pääkopastani etten oo luonnos ees puhunu muille, nukun yös 2-3h ja muun ajan makoilen melkeen sohvalla miettien asioita ja itkien
Kato herra iso M on laittanut naamataulunsa avatariin ;)
Kato herra iso M on laittanut naamataulunsa avatariin ;)
no ajattelin ku ensin oli Hasselhoff, sit Haddaway ni laitetaan kolmas komistus
ja tällähetkellä muutenki niin sekasin pääkopastani etten oo luonnos ees puhunu muille, nukun yös 2-3h ja muun ajan makoilen melkeen sohvalla miettien asioita ja itkien
Hommaa koiranpentu ja paljon kaljaa. Alkaa elämä voittaa.
No Mäksä perkele, nyt ryhtiä! Puolen vuoden päästä sä meet sinne Italiaan missä kuulostit viihtyvän :)
unohtunu ne italian muijat jo :/ suomalaisten takia jo niin kuses etten tiedä mitä tekis...yks suuri apu ois jo armeijan lykkääminen, mutta en sitä halua kyl tehdä, tosin armeijan aikana tää juttu varmaan kusee kiville ja sit on ainaki kolme ihmistä ihan raunioina
unohtunu ne italian muijat jo :/ suomalaisten takia jo niin kuses etten tiedä mitä tekis...yks suuri apu ois jo armeijan lykkääminen, mutta en sitä halua kyl tehdä, tosin armeijan aikana tää juttu varmaan kusee kiville ja sit on ainaki kolme ihmistä ihan raunioina
MItä ihmettä se on menny tekemään... Kerro meille? Rakkauselämän Ex-Pertit mpf:llä auttaa?
en viitti puhuu, tähän ei paljoon ees expertit kykene auttaa on niin harvinainen tilanne päällä joka kusee 100% varmasti
Onneksi ei oikestaan ole koskaan ollutkaan naisia niin ei voi kämmätä. (saishan niitä kyll olla...)
Onneksi ei oikestaan ole koskaan ollutkaan naisia niin ei voi kämmätä. (saishan niitä kyll olla...)
Erittäin hyvin sanottu..
mä oon ollu jo pitkiä aikoja sitä mieltä että valvotut bordellit laillisiksi suomeen.
sit elelisin poikamiehenä lopun ikäni
Kyseinen asia (nainen) pitää hallita, ni sillon se on ihan siedettävä ;)
mä oon ollu jo pitkiä aikoja sitä mieltä että valvotut bordellit laillisiksi suomeen.
sit elelisin poikamiehenä lopun ikäni
Oli juuri samasta aiheesta puhetta kavereiden kanssa, ja ehdotus sai kannatusta.
Itsellä on naisasioissa pienoinen ongelma (jesh, mullakin on naisasioita, ei uskoisi eihän..) mutta toki herrasmiehenä en aio siitä keskustella.
Noh, on tämä yksi neitonen, joka on sangen hauska ja pahuksen mukava, mutta jostain syystä hän on minusta kiinnostunut...kai..hieman..
Ongelma kuitenkin on se että en aisti itse mitään kipinöintiä...samanlaista kuin oli edellisen kanssa...joka tosin jätti minut sangen nopeasti ja talloi sydämmeni korkokengillä littanaksi.
Ei tässä sinällään ollut mitään kysymystä tai semmosta koska kaiketi minun on itse keksittävä ratkaisu, mutta tulipahan avauduttua ja todennäköisesti joku ottaa tästäkin herneen nenään, joten pyydän sitä jo etukäteen anteeksi.
Oli juuri samasta aiheesta puhetta kavereiden kanssa, ja ehdotus sai kannatusta.
Itsellä on naisasioissa pienoinen ongelma. Noh, on tämä yksi neitonen, joka on sangen hauska ja pahuksen mukava, mutta jostain syystä hän on minusta kiinnostunut...kai..hieman..
Ongelma kuitenkin on se että en aisti itse mitään kipinöintiä...samanlaista kuin oli edellisen kanssa...joka tosin jätti minut sangen nopeasti ja talloi sydämmeni korkokengillä littanaksi.
Mitä bordelleja olen katellut/käyttänyt euroopassa ajellessani, niin sanon että kyllä hyvä runkku huonon nainnin voittaa.
Mikä tässä on ongelma? Jos sinulla oli joskus joku nainen josta välitit, mutta se on loppu, niin siitä kait pitää päästä yli. Uusi suhde on tarjolla ymmärtääkseni? Nainen hauska/mukava, jos teillä vielä menee hyvin yhdessä/riittää puhetta, miksei voisi koittaa. Jos siis molemmat haluaa. Ei jokaisen kanssa tule "kipinöintiä", ei ainakaan kun olet lähes 5kymppinen, kuten kimmo. Jos tunne on tuttu ja turvallinen, jos toisen kanssa on hyvä olla, eikä häntä halua antaa kaverilleen..silloin tietää että hän on se oikea. Koita ratkaista asia..jos et keksi, niin anna neidin numero minulle.
Missä helvetin kusessa sinä olet. Perkule, jos olisin isäsi, niin antaisin korvillesi. Itsellä oli aikoinaan menekkiä melko mukavasti, oli 4 naista yhtaikaa kenen välillä sukkuloin. 3 niistä hävisi, yksi jäi. Nyt on oltu yhdessä 2kymmentä vuotta. Nämä neidit mitä olen aikoinaan "hylännyt" elelevät elämäänsä kuka missäkin. Eiköhän nuo sinunkin valloituksesi pääse sinusta aikaa myöten eroon.
Mieti mitä haluat..elätkö sinkkuna ja otat jokaiselta joka antaa, vai haluatko vakituisemman suhteen ja pysyt yhden kanssa. Mitään ongelmaa ei ole, jos nuorena haluaa kairata joka kolon mikä vastaan tulee, mutta säännöt on kerrottava toisellekin, että ei anna turhia kuvitelmia.
Eikä arivi ole kirjoitellut pariin kuukauteen, missähän lie?.
mä oon ollu jo pitkiä aikoja sitä mieltä että valvotut bordellit laillisiksi suomeen...
Lievästi aihesseen littyen, vieläkös ravintola Mikado on pystyssä?
Missä helvetin kusessa sinä olet. Perkule, jos olisin isäsi, niin antaisin korvillesi.
no se muija tässä pahemmassa tulessa on ku minä ja mä murehdin lähinnä hänen puolestaan. mutta ite samassa sopassa olen....ja kai isäki antais korville jos tietäis kaikkee mitä oon puuhaillu ylipäätään muissakin asioissa kuin naisten kanssa
no se muija tässä pahemmassa tulessa on ku minä...
Odottaa?
Odottaa?
luojankiitos ei
Odottaa?
luojankiitos ei
Taitaa olla joku kolmiodraama.
harvinaisen erikoislaatuinen ja vaikeasti ratkaistava sellainen
Mitäs jos pistäisit itse homman poikki?
Mitäs jos pistäisit itse homman poikki?
ei se sen muijan tilannetta muuttais mitenkään...
Mikä tässä on ongelma? Jos sinulla oli joskus joku nainen josta välitit, mutta se on loppu, niin siitä kait pitää päästä yli. Uusi suhde on tarjolla ymmärtääkseni? Nainen hauska/mukava, jos teillä vielä menee hyvin yhdessä/riittää puhetta, miksei voisi koittaa. Jos siis molemmat haluaa. Ei jokaisen kanssa tule "kipinöintiä", ei ainakaan kun olet lähes 5kymppinen, kuten kimmo. Jos tunne on tuttu ja turvallinen, jos toisen kanssa on hyvä olla, eikä häntä halua antaa kaverilleen..silloin tietää että hän on se oikea. Koita ratkaista asia..jos et keksi, niin anna neidin numero minulle.
Totta tuokin, mutta kyllä mielestäni se kipinöinti on kuitenkin aikas tärkeä asia. Ei mielestäni pelkkä "on kivaa yhdessä" riitä välttämättä (huom välttämättä) muuhun kuin hyvään kaverisuhteeseen. Olen nyt hieman kahden vaiheilla tämän asian kanssa, mutta pakko kai minun on se itse ratkaistava, mutta helppoa ei se tule olemaan... Varsinkaan kun en halua tätä neitiä loukata, hän kun jostain kumman syystä tuntuu olevan kovin kiintynyt meikäläiseen ja tunne on kieltämättä hieman molemminpuoleinen, mutta se kipinä se kipinä, sitä kaipaan, voinko olla sitä ilman? Siinä päivän pulma.
kyllä mul on ainaki semmonen kipinöinti ettei koskaan oo ennen ollu, nyt sain yhden tärkeen jutun viel sanottua sille ni nyt en ainakaan luovuta
kyllä mul on ainaki semmonen kipinöinti ettei koskaan oo ennen ollu, nyt sain yhden tärkeen jutun viel sanottua sille ni nyt en ainakaan luovuta
Mäksä taitaa olla pahasti rakastunut?
todellakin....en oo ikinä ollu mistään näin varma
kenopäänaali
28.12.05, 11:09
Se kipinöinti loppuu viimestään 2 vuodessa, kun kroppa ei työnnä enää tarpeeks troppeja liikkeelle.
--kpn
mä oon ollu jo pitkiä aikoja sitä mieltä että valvotut bordellit laillisiksi suomeen...
Lievästi aihesseen littyen, vieläkös ravintola Mikado on pystyssä?
Vuoden vaihteessa laittaa lapun luukulle.
Eikä arivi ole kirjoitellut pariin kuukauteen, missähän lie?.
Samalla, kun foorumin taso o laskenut, ei välttämättä kiinnosta lukea tai kirjoittaa tänne.
Sovelias ei takuulla ole jättänyt foorumia.Lukee todennäköisesti tämänkin viestin mutta ei ilmeisesti ole ollut tarvetta kirjoitella tänne viime aikoina.
Jostain syystä..
Arivista on paha mennä sanomaan.Eikös se tunnustanut olevansa koukussa nettipokeriin?Jospa on pelannu koko omaisuutensa,kännykät ja tietsikat sun muut vempaimensa ja on niin sanotusti paitsiossa he he..
Onhan ne monet pelannu talot ja autotkin siinä sivussa..Vaimosta puhumattakaan..Vaarallista hommaa tuo uhkapeli..
Mäksälle sen verran että rakastunut ihminen on tunnetusti yhtä harkintakykyinen kuin pahvilaatikko että mietis tarkkaan seuraavaa siirtoa..
Blue Joker
28.12.05, 17:44
Onko muut huomannut tuon Windows-logoisen mainoksen tuolla foorumin ylälaidassa? En oikein tajua miksi Puhelinkioskia tuollaisella mainostetaan.
todellakin....en oo ikinä ollu mistään näin varma
Sori, en tajunnut että on tällaisesta kyse. Kolmas osapuoli tietty joku läheinen? Minusta tuo tilanne ratkeaa äänestyksellä, kahden sana yhtä vastaan, oli lopputulos sitten mikä hyvänsä.
ööööö..no siis jee jeee
Juu juuu
Sori, en tajunnut että on tällaisesta kyse. Kolmas osapuoli tietty joku läheinen? Minusta tuo tilanne ratkeaa äänestyksellä, kahden sana yhtä vastaan, oli lopputulos sitten mikä hyvänsä.
ratkaisut on jo tehty, ja saattaa mulle tulla tän jutun takia sivari kutsu vielä
ratkaisut on jo tehty, ja saattaa mulle tulla tän jutun takia sivari kutsu vielä
Toivottavasti ratkaisu oli sinulle mieluinen. Mielestäni kaipaat jotain "rauhoittavaa" ja ainakin omasta nuoruudestani voin sanoa, että vastakkaisen sukupuolen vakituinen seura rauhoitti minut.
Sen verta kuitenkin alan olla jo sementoitunut, että en tuota sivarihommaa tässä kohtaa osaa yhdistää. Ei siellä "oikeassa" armeijassakaan enää tänä päivänä vankilassa olla, vaan lomille pääsee kohtuullisesti käsittääkseni. Ja jos ihan oikeesti seurustellaan, niin kyllä sen suhteen pitää viikon eron kestää. Onnea kuitenkin valitsemallanne tiellä, toivottavasti lopputulos on myönteinen.
niin kyllä sen suhteen pitää viikon eron kestää. Onnea kuitenkin valitsemallanne tiellä, toivottavasti lopputulos on myönteinen.
laitoin yv:llä ku en tähän viitti
Daam, piti taas men ajois nukkumaan. Jaskat sanon minä.
kenopäänaali
29.12.05, 10:39
Ja jos ihan oikeesti seurustellaan, niin kyllä sen suhteen pitää viikon eron kestää.
Eiks armeija kuitenkin kestä huonolla onnella jopa vuoden?
--kpn
Voihan se kestää vaikka loppuelämän, jos uran sieltä kehittää itselleen. Mutta pääseehän sieltä pois, nykyään kuulemma joka viikonloppu.
kenopäänaali
29.12.05, 10:54
Kyllä, mutta viikon ero on silti mielestäni hieman vähätelty.
--kpn
Mutta onhan se niin, että jos se toinen osapuoli ei voi olla viikkoa erossa niin ei se suhde kyllä kestä sitten muutenkaan. Joskus silloin kauan sitten, kun olin itse intissä niin näki näitä tapauksia. Ei voi ymmärtää.
Mutta onhan se niin, että jos se toinen osapuoli ei voi olla viikkoa erossa niin ei se suhde kyllä kestä sitten muutenkaan. Joskus silloin kauan sitten, kun olin itse intissä niin näki näitä tapauksia. Ei voi ymmärtää.
Aivan.
kyllä suhteen täytyy kestää pitkiäkin eroaikoja jos se on mahdollista...täs tapaukses henkisesti on, fyysisesti ei
kyllä suhteen täytyy kestää pitkiäkin eroaikoja jos se on mahdollista...täs tapaukses henkisesti on, fyysisesti ei
Jos tämä tarkoittaa sitä mitä luulen, niin eiköhän se ole 100% henkinen ongelma.
Jos tämä tarkoittaa sitä mitä luulen, niin eiköhän se ole 100% henkinen ongelma.
ei ole, vaan 110% fyysinen onglema
--kpn
Armeija kestää 6kk, 9kk tai 12kk. Sivari 13kk, työelämä jopa yli 40 vuotta. Silti noista jokaisesta pääsee ymmärtääkseni välillä vapaalle.
kenopäänaali
29.12.05, 13:40
--kpn
Armeija kestää 6kk, 9kk tai 12kk. Sivari 13kk, työelämä jopa yli 40 vuotta. Silti noista jokaisesta pääsee ymmärtääkseni välillä vapaalle.
Työelämästä ja sivarista yleensä joka päivä.
--kpn
Kiinnioloviikkoja, leirejä ja komennuksia lukuunottamatta sama pätee myös armeijaan.
Kiinnioloviikkoja, leirejä ja komennuksia lukuunottamatta sama pätee myös armeijaan.
mutta se ei siltin onnistu jokasella jos vaaditaan _jokapäiväistä_ apua kotona aamuin illoin
No ei sieltä nyt sentään kai kotiin pääse jokapäivä?.
kenopäänaali
29.12.05, 18:09
Pikkuhiljaa rupee mietityttämään, et missä O.J on armeijan(?) käynyt :)
Kaikki eivät asu 2km päässä palveluspaikalta..
--kpn
huomenna soitto esikuntaan ja lykkäyksen anomista tai jos syksyl pääsis sivariin
kenopäänaali
29.12.05, 18:18
huomenna soitto esikuntaan ja lykkäyksen anomista tai jos syksyl pääsis sivariin
Öööö... Sano vaan suoraan, että meet sivariin, niin voit sit sivarikeskuksen kanssa sopia millo meet.
--kpn
Öööö... Sano vaan suoraan, että meet sivariin, niin voit sit sivarikeskuksen kanssa sopia millo meet.
--kpn
aijaa, hoidetaanko se jotenki niin
kenopäänaali
29.12.05, 18:23
Tällainen käsitys mulla on asiasta. www.akl.fi ja www.sivarikeskus.fi varmaan selventänee. Voihan sinne esikuntaankin(?) pirauttaa ja kysyä, että miten homma hoituu kivuttomimmin.
--kpn
Blue Joker
29.12.05, 18:23
Ahonen ja Hautamäki - kaksoisvoitto. ;)
Katotaan nyt. Eiköhän se romahdus tule toisella kierroksella.
Blue Joker
29.12.05, 18:30
Olihan tuossa hieman tuuriakin mukana. Mutta nyt Widhöezl on aika turvallisen tuntuman päässä. Tuskin ainakaan Ahonen muuten romahtaa, kuin että jos olosuhteitten vuoksi.
Mun kasvatustieteen tehtävissä on haastattelutehtävä. Siinä pitää haastatella "joko pitkään samalla alalla työskennellyttä ihmistä tai tutkia omaa työorganisaatiota". No mullahan ei mitään työorganisaatiota ole, joten pitää haastatella. Siinä tuli sitten ensimmäisenä mieleen kaveri joka on ollut pari vuotta Lidl:n logistiikkakeskuksessa töissä ja mun mielestä pari vuotta samassa paikassa on pitkä aika, mutta mahtaako se olla riittävän pitkä aika, että voin ottaa sen tuohon haastatteluun?
Toisaalta tiedän jo mitä ne vastaukset tulee olemaan.. jos kysymys kuuluu, että "miten työorganisaatio on näinä parina vuotena kehittynyt" niin vastaus on jotain seuraavaa "ne saatanan paskat tajua vieläkään mistään mitään...Aina saa olla korjaamassa niiden tekemisiä...". Siinä saattaa opettajalla olla hauskaa, kun tuota haastattelua lukee :D
Olihan tuossa hieman tuuriakin mukana. Mutta nyt Widhöezl on aika turvallisen tuntuman päässä. Tuskin ainakaan Ahonen muuten romahtaa, kuin että jos olosuhteitten vuoksi.
Ihanaa. Janne voitti. Hautamäestä niin väliäkään.
Blue Joker
29.12.05, 19:15
Ahonen ei pettänyt, vaikka tiukille meni. Mukava alku mäkiviikolle Ahosen kauden eka voitto. :)
Jep, kyllä mieluummin näen Jannen voittavan kuin Hautamäen. Hautamäkihän oli nyt viides?
Pikkuhiljaa rupee mietityttämään, et missä O.J on armeijan(?) käynyt :)
Kaikki eivät asu 2km päässä palveluspaikalta..
--kpn
KarLsto II/95 240vrk, enkä asunut 2km:n päässä. Palvelusvapaat pyörivät omalla kohdalla aika hyvin. Tarpeen mukaan klo 17-24, tai vaikkapa 16-07. Nämä ovat järjestelykysymyksiä, jokainen tyylillään. Nykyisin voi olla tiukempaa.
ei ole, vaan 110% fyysinen onglema
Jep, sori, selkis.
mutta se ei siltin onnistu jokasella jos vaaditaan _jokapäiväistä_ apua kotona aamuin illoin
Näin tänään Ben Zyskowiczin livenä itäkeskuksessa :D Jakoi Niinistön vaaliesitteitä ja toivotti mun äidille ja siskoille hyvää uuttavuotta... MUlle se ei sanonu mitään :S
Mä näin kerran Tapio Rautavaaran Kemin Kesoililla 70-luvulla.Sanoi käsipäivää ja otti keskikaljan ja veti huiviin ja lähti Rovaniemelle.
Tänne ilmeisesti voi myös avautua... Kyllä harmittaa tuollaiset ihmiset jotka tarjoavat tavarasta tietyn summan, ja kun kauppoihin suostuu, ostaja katoaa. 2 tyyppiä teki ton, kyllä vituttaa.
Mutta hyvä puoli on se, että viimeisiä lomia vietetään, ja kassulla enää 5 aamua tarvii sunnuntain jälkeen olla. 7.1. lauantaille oli mukavaa ohjelmaa viikko-ohjelmassa, lukeepi vain isolla RESERVI. ;)
täs kohta täytyis esikuntaan soittaa ja sit on kyl elämää taas muutettu rankalla kädellä
Mun kasvatustieteen tehtävissä on haastattelutehtävä. Siinä pitää haastatella "joko pitkään samalla alalla työskennellyttä ihmistä tai tutkia omaa työorganisaatiota". No mullahan ei mitään työorganisaatiota ole, joten pitää haastatella. Siinä tuli sitten ensimmäisenä mieleen kaveri joka on ollut pari vuotta Lidl:n logistiikkakeskuksessa töissä ja mun mielestä pari vuotta samassa paikassa on pitkä aika, mutta mahtaako se olla riittävän pitkä aika, että voin ottaa sen tuohon haastatteluun?
Toisaalta tiedän jo mitä ne vastaukset tulee olemaan.. jos kysymys kuuluu, että "miten työorganisaatio on näinä parina vuotena kehittynyt" niin vastaus on jotain seuraavaa "ne saatanan paskat tajua vieläkään mistään mitään...Aina saa olla korjaamassa niiden tekemisiä...". Siinä saattaa opettajalla olla hauskaa, kun tuota haastattelua lukee :D
Mä olen tehnyt allalla hommia ja takana on myös organisaatio(viestintä) opintoja. Voit toki haastatella, jos haluat. :P
Minun mielestä taas pari vuotta yhdessä paikassa ei ole aika eikä mikään. Itse vietin 4,5 vuotta kaupassa ja se jo alkoi tuntumaan pitkältä työsuhteelta kunnes tulin tänne Varmaan duuniin. Täällä ollaan keskimääräisesti yli 10 vuoden työsuhteessa.
Minun mielestä taas pari vuotta yhdessä paikassa ei ole aika eikä mikään. Itse vietin 4,5 vuotta kaupassa ja se jo alkoi tuntumaan pitkältä työsuhteelta kunnes tulin tänne Varmaan duuniin.
Jaahas eli se meni siinä sitten. Nyt täytyy etsiä uusi haastateltava (vapaaehtoisia) tai siirtyä aikuisten oppimisympäristöstä kouluun ja nuorisoon jolloin voisi haastatella melkein ketä tahansa parikymppistä "rakennemuutoksen ja kasvavien koulutusmahdollisuukisen sukupolven edustajaa" tai sitten valitsee jonkun vähän vanhemman "sodan ja niukkuuden koulutuksen sukupolven edustajaa"..
Täällä ollaan keskimääräisesti yli 10 vuoden työsuhteessa.
Tuleeko sitten burnout vai kestääkö noin kauan huomata, että tämä on aivan väärä paikka :)
Mä olen tehnyt allalla hommia ja takana on myös organisaatio(viestintä) opintoja. Voit toki haastatella, jos haluat. :P
Muuten voisinkin, mutta sullakin tuo työhistoria tuossa firmassa on mun muistikuvani mukaan aika lyhyt ja toisekseen olet projektipäällikkö, joka vähän laimentaa haastattelua :D
Emmä tiedä, miksi täällä ollaan niin kauan. Varma työnantaja ilmeisesti, kun porukka niin kauan viihtyy. Ja viihtyy siis ylikin tuon 10 vuotta. Monet on ollut täällä jo 30 vuotta duunissa. Se on jo ehkä vähän sairasta mielestäni.
Emmä tiedä, miksi täällä ollaan niin kauan. Varma työnantaja ilmeisesti, kun porukka niin kauan viihtyy. Ja viihtyy siis ylikin tuon 10 vuotta. Monet on ollut täällä jo 30 vuotta duunissa. Se on jo ehkä vähän sairasta mielestäni.
Mun mielestä kaksi vuotta per firma on hyvä, niin luovuus ja innostus säilyy.
Mun mielestä kaksi vuotta per firma on hyvä, niin luovuus ja innostus säilyy.
No niinpä. Maksimissaan viisi vuotta ettei ala pahasti leipääntymään tai ainakin täytyy sitten saada firman sisällä uusia hommia, että pysyy mielenkiinto yllä.
epämääräistä tilitystä.. tarjosin huuto.netissä muistista 49.99 ja hintavaraus oli 50 euroa, joskus se on vaan pienestä kiinni :D
...Monet on ollut täällä jo 30 vuotta duunissa. Se on jo ehkä vähän sairasta mielestäni.
Onko tuossa loppujen lopuksi mitään pahaa? Jos työstään tykkää, niin lienee vaan hyvä asia.
Olisikohan joku sattunut löytämään jotain lehtileikettä, joka käsittelee koulutusta yhteiskunnassa ja olisi vielä sattumalta muotoillut siitä kasvatussosiologisen tutkimusidean, jossa olisi kertonut lyhyesti mitä siinä tutkisi, miten ja mitä hyötyä tutkimuksesta olisi..
Jos olisi noin hienosti käynyt niin voisi lähettää sen mulle :D
epämääräistä tilitystä.. tarjosin huuto.netissä muistista 49.99 ja hintavaraus oli 50 euroa, joskus se on vaan pienestä kiinni :D
No HV on joillekkin todellakin HV ja sen alle ei lähde, tullut joskus itsekin huomattua.
Kuka on rokkivaarien kunkku??
ac/dc?
Kuka laulaa?
Brian Johnsson.
Siinä on kyllä mies jolla on persoonallinen ääni. Hyvä bändi, vaikkei omiin suursuosikkeihin kuulukaan. :)
On käy unet vähiin viime aikoikna.
Hyvää uutta vuotta! Bileet ovat alkaneet (tosin hidas alku kun suurin osa porukoista tulee vasta 2h päästä) :)
ac/dc?
Kuka laulaa?
Brian Johnsson.
Siinä on kyllä mies jolla on persoonallinen ääni. Hyvä bändi, vaikkei omiin suursuosikkeihin kuulukaan. :)Bon Scott lauloi kaikki kipaleet ennen Back in Blackia. B. Johnson on täysi kopio.. IMO
Kuka laulaa AC/DC:n levyllä Ballbreaker?
Kuka laulaa AC/DC:n levyllä Ballbreaker?
Johnson.
Bon Scott lauloi kaikki kipaleet ennen Back in Blackia. B. Johnson on täysi kopio.. IMOJuu kyllä Brian on pelkkä nukke verrattuna Bon Scottiin joka eli niinkuin saarnasi ja kuin pisteeksi ii:n päälle otti ja meni tukehtumaan omaan oksennukseensa.. Its a long way to the top..
Kyllähän AC-DC teki hienoimmat albuminsa 70-luvulla jolloin Brian Johnson vielä lauloi Geordie yhtyeessä..Hieno bändi sekin tosin..
Olen ollut samalla työnantajalla jo 25 vuotta, joten pitää varmaan pian vaihtaa ettei mene sairauden puolelle.;)
Eläkeikään on vielä kymmenisen vuotta, joten jos työpaikka säilyy, niin varmaan pysyn täällä vielä sen aikaa. Hyvin olen viihtynyt, ja mielestäni alan vasta nyt osata hommani kunnolla niin, ettei tarvitse erikseen jokaista asiaa pohtia ja miettiä vaan osaan keskittyä olennaisiin asioihin.
Olen ollut samalla työnantajalla jo 25 vuotta, joten pitää varmaan pian vaihtaa ettei mene sairauden puolelle.;)
Kerropa vähän tarkemmin omasta työhistoriastasi ja työnkuvasta sekä siitä minkälaista osaamista ja tietoa työssä vaaditaan ja monesta muusta yhtä hankalasta asiasta koskien työpaikan organisaatiota ja oppimista niin saan yhden kasvatustieteen tehtävän tehtyä :D
Tähänkö sitä on tultu.. Kehutaan Karl Marxin filosofian varaan rakennettua radikaalia kasvatusfilosofiaa, kun ei parempaakaan vaihtoehtoa löytynyt :)
Rauhaa kaikille sieluille ja toivottavasti Suomeen säilyy passintarkastus kaikista N-liiton maista
Katselin sattumalta Mtv3:n jotain väliuutisshottia, joka siis tulee ohjelmien välissä, kun varsinainen uutislähetys tulee jonkun tunnin päästä. Lähetyksessä uutistoimittaja kertoilee siis, että mitä aiheita on seuraavassa uutislähetyksessä ja istuu tietokoneen vieressä. Toisella litteistä näytöistä oikein polttaa silmään Windows Xp:n Hills-taustakuva. Tästä tulee auttamatta mieleen, että Microsoft on vähän sponsoroinut Maikkaria.. Juupajuu, tällaista oli vaan pakko vuodattaa. :)
Katselin sattumalta Mtv3:n jotain väliuutisshottia, joka siis tulee ohjelmien välissä, kun varsinainen uutislähetys tulee jonkun tunnin päästä. Lähetyksessä uutistoimittaja kertoilee siis, että mitä aiheita on seuraavassa uutislähetyksessä ja istuu tietokoneen vieressä. Toisella litteistä näytöistä oikein polttaa silmään Windows Xp:n Hills-taustakuva. Tästä tulee auttamatta mieleen, että Microsoft on vähän sponsoroinut Maikkaria.. Juupajuu, tällaista oli vaan pakko vuodattaa. :)
Kerran yhdellä näytöllä oli auki Ylen nettisivut.
3D-mallinnus on ihan mukavaa, tosin todella vaikeaa :P
Opettelen nyt Anim8orilla ja 3DS Maxilla säätämään hienohkoa grafaa :)
Pitää pitää simmut auki. Kopioidaan samat uutiset maikkarille, jos jotain on menny ohi.
Huomenna suhteellisen aikainen herätys, joten kai se on mentävä nukkumaan.
ne on aina auki, samoin ylen tv kanavat. perustelivat sen mulle, että pitää nyt naapuriakin vakoilla. :P
Tästä tulee auttamatta mieleen, että Microsoft on vähän sponsoroinut Maikkaria.. Juupajuu, tällaista oli vaan pakko vuodattaa. :)
Niin, tai konetta on alustapitäen käytetty työntekoon eikä etsitty netistä taustakuvia.
Tästä tulee auttamatta mieleen, että Microsoft on vähän sponsoroinut Maikkaria.. Juupajuu, tällaista oli vaan pakko vuodattaa. :)
Niin, tai konetta on alustapitäen käytetty työntekoon eikä etsitty netistä taustakuvia.
Niin no sekin kyllä ihmetyttää, jos Wintoosaa yleensäkään käytetään tuollaisessa paikassa "työntekoon". ;) Tuskinpa tosin juuri tuolla päätteellä mitään kovin raskasta pyöritellään.
Niin no sekin kyllä ihmetyttää, jos Wintoosaa yleensäkään käytetään tuollaisessa paikassa "työntekoon". ;) Tuskinpa tosin juuri tuolla päätteellä mitään kovin raskasta pyöritellään.
F-Securekin käyttää Windowsia työntekoon, joten miksei sitten maikkari.
Uskaltaisikohan sitä syödä kaapista löytyneet pihlajakarkit tai kaneliomenakeksit vai tuleeko äiteeltä tiukkaa noottia, jos noihin sorrun :)
Uskaltaisikohan sitä syödä kaapista löytyneet pihlajakarkit tai kaneliomenakeksit vai tuleeko äiteeltä tiukkaa noottia, jos noihin sorrun :)
Asuxä viel niinq himas? :-O
Asuxä viel niinq himas? :-O
joululomaa tjsp. viettämässä, kun ei jkl:ssä jaksa "turhaan" hillua. Täällä sentään tulee tehtyä kasvatustiedehommeleita (ainakin välillä), kun kirjoja yms. saa helpommin lainaan.
Käyttäähän se, tosin "hieman" järeämmät koneet esim. uutispätkienleikkauksessa ja duppaamisessa. nimimerkillä aamu-uutisia leikannut:)
Käyttäähän se, tosin "hieman" järeämmät koneet esim. uutispätkienleikkauksessa ja duppaamisessa. nimimerkillä aamu-uutisia leikannut:)
Eikös Macceja aina käytetä esim. videon muokkaamisessa?
Eikös Macceja aina käytetä esim. videon muokkaamisessa?
PC:ltä se näytti. tai emt, en nähny valikoita:D (kaikki eri ruuduissa)
Voi moro, jätkä leikkelee ohjelmaa, mutta ei tiedä millä laitteilla sitä on tehnyt :D
Toisaalta mitä niiden välineiden on väliä, kunhan vaan tulosta syntyy..
Voi moro, jätkä leikkelee ohjelmaa, mutta ei tiedä millä laitteilla sitä on tehnyt :D
no sanotaan, että katsoin vierestä, ja vähän kokeilin;)
Täällä haisee pahalle .... tais vaimoke pieraista.
Täällä haisee pahalle .... tais vaimoke pieraista.
Älä selitä :D ;)
Joo kyl se pieras.... mut pierasin minäkin :D
Yhyy, siskon poikaystävä osti 1500 euron koneen "et netti toimis paremmin"... Se meni kauppaan sen kaverin kanssa, ja aina kun sille tarjottiin jotain osaa, niin se vaan tokas "eiks parempaa löydy". Sitten siitä kasautui 1500 euron ihQ kone. Täytyy kysyä siltä, saanko asentaa siihen Ragnarok Onlinen, se on varmaan mahtava kokemus 42" plasmatelkkarista <333
Yhyy, siskon poikaystävä osti 1500 euron koneen "et netti toimis paremmin"... Se meni kauppaan sen kaverin kanssa, ja aina kun sille tarjottiin jotain osaa, niin se vaan tokas "eiks parempaa löydy". Sitten siitä kasautui 1500 euron ihQ kone. Täytyy kysyä siltä, saanko asentaa siihen Ragnarok Onlinen, se on varmaan mahtava kokemus 42" plasmatelkkarista <333Specs?
Yhyy, siskon poikaystävä osti 1500 euron koneen "et netti toimis paremmin"... Se meni kauppaan sen kaverin kanssa, ja aina kun sille tarjottiin jotain osaa, niin se vaan tokas "eiks parempaa löydy". Sitten siitä kasautui 1500 euron ihQ kone. Täytyy kysyä siltä, saanko asentaa siihen Ragnarok Onlinen, se on varmaan mahtava kokemus 42" plasmatelkkarista <333
HEH :D joo viskoppas speksejä pelii. (mikset kinunnu et osta mäkki netti toimii hyvin eikä tuu viruksia.)
HEH :D joo viskoppas speksejä pelii. (mikset kinunnu et osta mäkki netti toimii hyvin eikä tuu viruksia.)
Sitä oon yrittäny mutsilt kinuu et ostetaa mäkki ;D
Mutta speksejä en osaa kertoa tarkemmin, kun sisko ei ymmärrä näistä tietokoneista yhtään mitään ja se mua tosta koneesta informoi... :/
Ihan varmana joku kannettava XD Olis se kiva jos olis muutama tuhat euroa ylimäärästä niin rakentaisin sellasen koneen että oksat pois.
Ihan varmana joku kannettava XD Olis se kiva jos olis muutama tuhat euroa ylimäärästä niin rakentaisin sellasen koneen että oksat pois.
No jos rahaa tulis jostain nytten 3000€ niin voisin hyvinkin tehä 2000€ mac koneen. Tai siis macin sivulla tehä sellatteen :D
Ewert Oktan
04.01.06, 18:09
Sitten siitä kasautui 1500 euron ihQ kone.
Viimeksi kun ostin (pöytä)koneen keskusyksikön hinnaksi tuli noin tuon verran. Valitsin tosin hieman "laadukkaampia" osia, joten tehoiltaan laite oli jo valmiiksi vanha.
En kyllä väitä tietäväni laitteista paljoakaan, mutta kysymys kuuluu: tulinko huijatuksi?
Taas tää polvi alkaa tuntua rikkinäiseltä, voi v*ttujen kevät. :€
Kerropa vähän tarkemmin omasta työhistoriastasi ja työnkuvasta sekä siitä minkälaista osaamista ja tietoa työssä vaaditaan ja monesta muusta yhtä hankalasta asiasta koskien työpaikan organisaatiota ja oppimista niin saan yhden kasvatustieteen tehtävän tehtyä :D
Sorry, taidan jättää kertomatta - voisi muuten käydä niin, että en saakaan olla samassa työpaikassa eläkeikään saakka. Täällä kun tuo johtoporras on aika tiukkana joistain asioista, vaikka kun työnsä osaa niin saa hyvin itsenäisesti tehdä ilman muiden väliintuloa.
Sat sapienti!
Viimeksi joulukuun alkupuolella siirsin puhelimen ja tietokoneen kelloja taaksepäin. Nyt kännyn kello on edistänyt kuukaudessa 4 minuuttia ja tietokoneen 5 minuuttia.
Viimeksi joulukuun alkupuolella siirsin puhelimen ja tietokoneen kelloja taaksepäin. Nyt kännyn kello on edistänyt kuukaudessa 4 minuuttia ja tietokoneen 5 minuuttia.Motossani edisti parhaimmillaan 5 minuuttia viikossa, kun sai kokoajan olla säätämässä koulun kellojen mukaan.
Sorry, taidan jättää kertomatta...
Niin vähän ajattelinkin, mutta piti yrittää, jos vaikka olisit langennut :)
Sharon saanut merkittävän aivohalvauksen
Julkaistu 04.01.2006 23:59 (päivitetty 00:00)
Israelin pääministeri Ariel Sharon on saanut merkittävän aivohalvauksen, kertovat lääkärit.
Sharon joutuu välittömästi leikkaukseen. Israelin varapääministeri on ottanut Sharonin tehtävät hoitoonsa.
Sharon joutui sairaalaan jo aiemmin tänään, kun hän oli ilmoittanut kärsivänsä huonovointisuudesta.
Sharon sai viime kuussa lievän aivohalvauksen, jonka jälkeen hänelle päätettiin tehdä korjaava toimenpide sydämeen. Tätä varten hänet olisi viety sairaalaan tulevana aamuna.
(MTV3-STT-Reuters)
Hyvää yötä, se on otettava univelkaa kiinni, vaikka jotkut sanovat, notta kuolema kuittaa univelat tjsp..
Taas tää polvi alkaa tuntua rikkinäiseltä, voi v*ttujen kevät. :€ Sama täällä. Reilu kuukauden olis todella kipeä. Sen jälkeen oli pari viikkoa ihan ok, mutta nyt on taas alkanut reistailemaan.
Mutta kai on aika lähteä nukkumaan, öitä
kenopäänaali
05.01.06, 09:53
Sitten siitä kasautui 1500 euron ihQ kone.
Viimeksi kun ostin (pöytä)koneen keskusyksikön hinnaksi tuli noin tuon verran. Valitsin tosin hieman "laadukkaampia" osia, joten tehoiltaan laite oli jo valmiiksi vanha.
En kyllä väitä tietäväni laitteista paljoakaan, mutta kysymys kuuluu: tulinko huijatuksi?
Vaikea näin äkkiseltään arvailla mitä ja milloin ostit.
--kpn
Ewert Oktan
05.01.06, 13:02
Tuoltahan se tietokone-topicista löytyy. Osat ovat merkkivalmistajien, joten kone ei ollut tuolloin (lokakuu? 2004) mielestäni niin kovin ihQ, vielä vähemmän nykyään.
emo: Asus, Nexus Breeze 400W, Athlon XP 2600+ ja GlacialTech Igloo Silent Breeze, Kingston 1 Gt, Samsung 160 Gt, passiivijäähdytteinen Radeon 9800 Pro, NEC DL-polttava, XP Pro OEM ja jotain muuta pientä.
Tarjous oli useammasta liikkeestä, hinta oli jotain 1200-1300 eur.
Ääni annettu ja lopullinen ajokortti haettu.
Sorry, taidan jättää kertomatta...
Niin vähän ajattelinkin, mutta piti yrittää, jos vaikka olisit langennut :)
Kuten papukaija G Pula-Aho sanoi, niin eiks kaikki langenneet kuulu huoltopoliisille... ja itse en ole vielä huoltopoliisin tarpeessa.
Mutta eihän yrittänyttä laiteta ;)
Hiusteni pituus tippui noin 15 sentistä noin 1,5 senttiin. Outo olo. :S
Jos kerran tänne saa sanoa vapaasti:
p.e.r.k.e.l.e...
että välillä tuntuu hyvältä
Jos kerran tänne saa sanoa vapaasti:
p.e.r.k.e.l.e...
että välillä tuntuu hyvältäNiinpä!
Siirretty vähän löpinää pressanvaali-aiheesta:
...En tiedä, mutta sen tiedän, ettei ainakaan minun kallooni uppoa asia, että esim. joku johtaja saa vaikkapa 20tonnia kuussa tiliä. Sen lisäksi sille sitten täräytetään jotain sitouttamisia joku milli päälle vuosittain/parin vuoden välein. Siksi että se on tehnyt työnsä hyvin ja ettei lähtisi pois...
Firman omistajat yleensä päättävät, että millaista palkkaa + mahdollisia optioita yms. firman työntekijät saavat ja muilla siihen ei ole sanomista, poislukien tietysti ay-väki. Jos omistajien mielestä hyvä johtaja on miljoonansa ansainnut, niin keneltä se on pois? Isosta tilistä menee valtion kassaan aika hyvin verojakin. Mikäli omistajat ovat ajan tasalla(aina näinkään ei ole), niin hyvä johtaja tuottaa oikeilla päätöksillään enemmän, kuin hänen palkkansa yms. lisät.
Fortumin optiosta on juttua riittänyt, mutta moniko muistaa/tietää firman tuloksen? Kun tiedetään, että firma on osin valtion omistuksessa, niin voitoista on kahissut rahaa myös valtion kassaan.
Minä olen sitä mieltä, että ihmisten perustarpeet(lämpö, vesi, asuminenkin) pitää saada pois pörsseistä ja niillä keinottelu lopetettava...
Ajatus on hieno, mutta ei taida käytännössä toimia. Sosialismia on jo kokeiltu ja vapaaehtoistyö tuossakin mittakaavassa lienee utopiaa... Rakentaminen on liiketoimintaa siinä, missä moni muukin ala ja yrittäjät/yritykset hakevat sieltäkin mahdollisimman hyvää tuottoa. Lähisukulaisella on muutamia sijoitusasuntoja ja hänkin haluaa sieltä parasta mahdollista tuottoa. Vesilaitokset taitavat olla osin osuuskuntia, joten niiden tarkoitus ei ole tuottaa suurta voittoa, vaan palvella osakkaitaan mahdollisimman hyvin.
Jokaisella on ainakin teoriassa mahdollisuus hankkia oma tontti, rakentaa sinne mieleisensä talo, valita itselleen sopivin lämmitysmuoto ja valita oman kaivon tai mahdollisen verkostoveden välillä. Itse kun tekee/teettää, niin saa sellaisen kun haluaa tai sellaisen kun tulee;-) Oma talo omalla tontilla, omalla kaivolla ja omalta maalta saatavalla polttopuulla, niin silloin ollaan aika hyvin pörssikeinottelun ulkopuolella. Ei tarvitse huolehtia edes päästökaupasta ja sen takia nousevista energiahinnoista kovin paljoa.
Rahoituskulujen jälkeen on vain velvollisuus ylläpitää hyvinvointiyhteiskuntaa kiinteistöveron muodossa. Tietyt tahot ajoivat sitä aikoinaan ja onko sekään oikeudenmukainen vero? Selvää ja täysin turhaa tulonsiirtoa, jonka vastineeksi ei taida paljon herua...
Firman omistajat yleensä päättävät, että millaista palkkaa + mahdollisia optioita yms. firman työntekijät saavat ja muilla siihen ei ole sanomista, poislukien tietysti ay-väki. Jos omistajien mielestä hyvä johtaja on miljoonansa ansainnut, niin keneltä se on pois?
Useimmitenkin juuri "kaikilta meiltä", eli maksavilta asiakkailta. Fortumia on helppo käyttää yksittäisenä esimerkkinä kuinka asiakashintoja joudutaan nostamaan ja suoran sähköenergian hintakin alkaa nousta jo lähes typerälle tasolle - silti kuitenkin johto lunastaa optio-ohjelmansa vaikka kuitenkin yhteiskunnallisella tasolla tilanne on kuluttajan kannalta huonompi. Näiden perustarpeita tuottavien yritysten täytyisi mielestäni olla jollain muulla periaatteella liikenteessä kuin tuottamassa valtion kirstuun mahdollisimman paljon taatelia; mitä järkeä sitä on siirrellä rahaa taskusta toiseen, jos sattuu olemaan osakkeenomistaja ja muussa tapauksessa sitten kärjistetysti sitä rahaa siirrellään vain kiskurihinnoissa osakkeenomistajan taskuun. Ei mitään järkeä, vaan kuten kimmo totesi olisi myös minun mielestäni aivan järkevää rajata suomen kokoisessa ja luonteisessa yhteiskunnassa välttämättömiä peruspalveluita villin sijoitustoiminnan ulkopuolelle. Meillä ei ole mahdollisuutta alkaa jättää energiaa ostamatta koteihimme jos hinta nousee yrityksen voitontavoittelupolitiikan johdosta turhan kalliiksi, mutta silti me asetamme taustalle sijoittajia jotka odottavat myös tuloa osakkeistaan. Älytön yhtälö, samoin kuin kaikissa muissakin peruspalveluissa. Nyt, kun menee hyvin, on kuvio vielä ihan kohdallaan. Odottakaa, kun alkaa mennä huonosti, kyllä osakkeenomistaja haluaa omansa pois mielummin kuin hylkää sijoituksensa kannattamattomina ja uhraa oman sijoituksensa ennen kuluttajahintojen nostoa. Milläs sitten "köyhät" maksavat energiastaan, kun eivät kuitenkaan voi ilmankaan olla? Vaikka markkinataloudelle on toki oma sijansa suomessa, niin silti täytyy ottaa huomioon mm. se, että maassamme on kansalaisen pakko käyttää tietty määrä energiaa joka vuosi, olipa se kallista tai halpaa ja näinollen mielestäni on myöskin pakko taata sen saanti hintaan joka ei pahimmillaankaan aja kansalaisia konkurssiin ja palvelee mahdollisimman montaa kansalaista. Nyt mm. suoran sähkölämmityksen talo jää monelta ostamatta, sillä asumisen hinta alkaa olla jo lähellä typeryyttä.
Mikäli omistajat ovat ajan tasalla(aina näinkään ei ole), niin hyvä johtaja tuottaa oikeilla päätöksillään enemmän, kuin hänen palkkansa yms. lisät.
Ei ihmisille voi maksaa sen mukaan mitä he tuottavat työllään. Vai maksettaisiinko siivoojalle miljoonapalkkaa, koska muuten hukkuisimme paskaan? Kliseemäinen esimerkki, mutta osoittaa tehokaasti että tuollainen liian suoraviivainen ajattelutapa tehdyn työn ja palkkauksen perusteella ei yksinkertaisesti toimi. Emmehän noudata näitä Hammurabin silmä silmästä, hammas hampaasta lakeja muutenkaan.
Ajatus on hieno, mutta ei taida käytännössä toimia. Sosialismia on jo kokeiltu ja vapaaehtoistyö tuossakin mittakaavassa lienee utopiaa...
Kimmon (ja tietysti monien muidenkin, kimmo sen nyt toi esiin tässä) ajatus ei olekaan sosialismia vaan markkinataloutta, jonka ulkopuolelle on rajattu yhteiskunnalliset palvelut jotka ovat välttämättömyyksiä kansalaiselle ja joiden yhteydessä markkinataloudellinen ajattelu johtaisi siihen että laatu kärsii tai pakollisista palveluista kehittyy liian kalliita tarvitsijan hankittavaksi. Suomi noudattaa tätä mallia, mutta siitä on viime vuosikymmeninä alettu lipsumaan siirtämällä kustannusvastuuta myös näille yhteiskunnallisille palveluille. Minunkin mielestäni tämä tie on väärä ja pitäisi pikemminkin pyrkiä siihen että nämä peruspalvelut tulevat aina vain edullisemmaksi käyttää kansalaiselle ja mitä suuremman asteen luksus-tuotteesta puhutaan, sitä kovemmaksi verotus voi hyvin käydä. Tämä tilanne johtaa siihen että kaikilla on pohjimmiltaan hyvä ja turvallinen olla mutta kuitenkin paremmin pärjäävät saavat samalla tavalla haluamansa viihdepalvelut hankittua kuin aina ennekin. Kuitenkin pyritään välttämään tilanne, jossa yksilö "jää yhteiskunnan ulkopuolelle", mm. sairauden johdosta taloudellisesti loukkuun josta tämän on käytännössä mahdotonta selvitä. Tämä kuitenkin nyt on arkipäivää monien kohdalla, esim. selän petettyä työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen (vailla siis itse mahdollisuutta vaikuttaa asiaan) ei nyt varsinaisesti ole lottovoittokaan...
Ei kannata unohtaa, että tällä hetkellähän olemme eläneet jo yli kymmenen vuotta taloudellisesti myötätuulessa, ja silti jo puhutaan tilanteesta jossa hyvinvointiyhteiskunnan olemassaolosta voidaan esittää kiistanalaisia mielipiteitä. Toisille hyvinvointiyhteiskunta on edelleen yhtä totta kuin ennenkin, mutta monien muiden osalta asia ei ole enää näin. Kuinka olemme tällä kertaa varautuneet siihen että talouden kasvu ei jatku ikuisesti? Miten olemme noin yhteiskuntana varautuneet pitämään huolta täällä elävistä ihmisistä, joilla ei enää euro-alueen talouden lamakaudella varaa maksaa ihmisarvoiseen elämään tarvitsemistaan terveyspalveluista tai muista sosiaalisista palveluista? Ajetaanko perheitä vararikkoon, kun näillä ei ole varaa maksaa järjettömiä päivähoitomaksuja ja korkeita työmatkakuluja vai ajetaanko jompikumpi vanhemmista olemaan mahdollisesti useita vuosia tuottamattomana tekijänä poissa työelämästä? Nämä asiat ovat suoraansanoen retuperällä, vaikka ne tällä hetkellä vaikuttavatkin olevan jotenkuten reilassa. Jos (ja kun - talous ei "kasva" ikuisesti, se on ihan 100% varma asia!) tilanne heikkenee, alkaa säästäminen näistä "kalliista" asioista joka johtaa aika absurdiin kierteeseen.
Loppuun vielä viisas lausahdus, en muista mistä (enkä ihan tarkkaa sanamuotoakaan);
Yhteiskunnan hyvinvointia mitataan sen huono-osaisimpien perusteella!
Optiot on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos yksityinen firma, esimerkiksi vaikka Nokia, jakaa miljoona optioita johtajilleen niin siitä vaan. Se ei ole keneltäkään (paitsi osakkeenomistajilta, mutta he ovat nuo hyväksyneet) pois eikä kenenkään tarvitse ostaa Nokian puhelimia, jos heidän yrityskulttuurinsa/toimintatapansa ei miellytä. Kun sitten puhutaan tuollaisesta yleishyödyllisestä firmasta, kuten tuo Fortum, joka on periaatteessa valtion omistama niin siinä tulee tämä kohtuullisuusajattelu esille. Ei veronmaksajien varallisuutta pitäisi kyllä jakaa tuosta vaan yhdelle henkilölle. Nyt taisi valtion (eli meidän) omistus tuosta monellakin tavalla arvokkaasta yrityksestä laimentua prosentin tai pari. Nekin varat oltaisiin voitu käyttää vaikka palkkaamalla lisää sairaanhoitajia tai opettajia.
Fortumin optioista moititaan nyt niitä johtajia (siis ei täällä vaan noin yleensä, mm. Liliusta vaaditaan palauttamaan rahojaan), mutta eiväthän he niitä optioita olleet itse päättämässä, vaan kun kyse on valtion firmasta, niin valtion edustajat ovat olleet niitä heille työntämässä, eli mm. kansanedustajat ovat halunneet ottaa kansalta pois ja antaa johtajille.
Ei kai voi moittia johtoväkeä siitä, että ovat noudattaneet sopimusta ja ottaneet sen rahan minkä ovat saaneet. Vika on niiden eduskuntavaaleissa itseään köyhien ystäviksi kutsuvien, jotka on sinne valittu mm. tällaisista asioista päättämään.
Suomessa 90-luvun nopeimamankin kasvun aikaan kaikkien pienituloisimpienkin ostovoima kehittyi positiivisesti ja hyvää vauhtia. talouskasvu hyödytti ja kattoi kaikki tuloluokat.
Jotenkin tuntuu, että tässä puhuu taas kaveri, joka ei ole pienituloisia nähnyt kuin sanomalehtien kuvissa, missä esitellään kirkon soppajonoja. Itse kullekin tekisi hyvää edes joskus kokeilla. Omat käytettävissä olevat tuloni taisivat olla korkeimmillaan alta kymmenen vanhana, kun sain markan viikkorahaa. Silloin oli millä mällätä. Nyt ei, ei laman aikana, ei ennen sitä, eikä edes tässä nousuhuumassa. Todellinen elämä on monella ihmisellä aivan toista, kuin mitä Kauppalehden talouskäyrät kertovat.
Itse opsikelijana lukeudun virallisesti pienituloiseksi, kun ainoat saamani rahat tulevat valtiolta muutamaa satunnaisesti saamaani palkkatuloa lukuunottamatta, jotka ovat olleet noin 3 x 1000-1500€ 5 opiskeluvuoteni aikana. Niillä on sitten katettu kesäajan + opiskeluajan elämistä, valtion tuki sinänsä ei oikein riitä. Työtönkin saa tukea sentään koko vuodelle, opiskelija ei.
Opiskelijoiden keskuudessa tosin varallisuus vaihtelee erittäin paljon, joten yleistää ei opiskelijaa voi mihinkään tiettyyn kastiin.
Leipäjonossa en ikinä ole ollut. Olen tinkinyt vaatteista yms. Olen tosin nähnyt teeveessä kyllä leipäjonoja, joissa jotkut ihmiset hakevat ruokaa auton takakonttiin. No se on heidän asiansa. Ihminen joka vie ruokaa Helsingissä AUTON takakonttiin ei voi olla köyhä, vaan jo varsin hyvin toimeen tuleva. Itse en vois autoa kuvitella omistavani, ja minäkään en nälässä elä. Uskon että moni joka apua tarvitsisi ei sitä hae, ja taas aika moni käyttää sitä härskisti hyväkseen.
Ja palkansaajien ostovoima kasvoi koko 90-luvun. Minä tosin en ollut silloin palkansaaja enkä ole edelleenkään. Pointti oli se että, että talouskasvua voi tehdä monella tavalla, ja siitä voi seurata monia asioita, siksi vertaus USA - Suomi. Itse suosin kotimaista yhteiskunta-ajattelua ja lähestymistapaa. Jos töihin pääsen valmistuttuani, siis jos, niin olen sitä myös rahoittamassa ihan hyvillä mielin. Mutta en todellakaan vastusta talouskasvun sivutuotteen syntyvää tuloeroa jos se kerta on talouskasvun pakollinen sivutuote. Eihän siinä mitään järkeä olisikaan??
Fortumin optioista moititaan nyt niitä johtajia (siis ei täällä vaan noin yleensä, mm. Liliusta vaaditaan palauttamaan rahojaan), mutta eiväthän he niitä optioita olleet itse päättämässä, vaan kun kyse on valtion firmasta, niin valtion edustajat ovat olleet niitä heille työntämässä, eli mm. kansanedustajat ovat halunneet ottaa kansalta pois ja antaa johtajille.
Niin, valtion yritysjohtamisessa ja sen periaatteissa tässä vikaa onkin. Mielestäni yhteisessä omistuksessa ja yhteisen kirstun täyttämiseen osallistuva yritys ei missään tapauksessa pitäisi olla mukana esim. optio-ohjelmissa vaan palkkaus täytyisi ehdottomasti olla kohtuullista - silläkin "riskillä" että aina parasta mahdollista johtajaa ei välttämättä saada yritykseen toimimaan. Sota ei kaipaa yhtä miestä, eikä yksikään mies ole myöskään korvaamaton yrityksen tuloksellisessa ja menestyksekkäässä toiminnassa. Isot palkkiot houkuttelevat varmasti myös mukaan kelkaan johtajia, joilla omat ansiot ovat päällimmäisenä mielessä eikä yrityksen ja yhteisen edun ajaminen. Optiot ja kovat palkat saattavat sopia joillekin yrityksille, kuten vaikkapa juppeliksen mainitsem Nokia, mutta valtionyrtyksissä ja peruspalveluiden tuottamisessa pitäisi mielestäni aina pyrkiä hyvin maltillisiin ratkaisuihin. Jo valtio omistajana asettaa kuitenkin omat haasteensa ja rajoitteensa yrityksen johtamiselle. Ennenkaikkea pääperiaatteen palauttaminen, eli palveluiden tuottaminen ja takaaminen kansalaisille pitäisi palauttaa pääosaan eikä suinkaan valtion ja muiden osakkeenomistajien kassan kartuttaminen. Tärkeintähän on, että meillä on energiaa saatavilla kaikille, toimivat terveyspalvelut kaikkien tavoitettavissa, koulut - ei se, että nämä tuottaisivat yhteiskunnalle jotain suoraa taloudellista voittoa jota sitten voitaisiin käyttää paikkaamaan niitä puutteita joita vinksahtanut järjestelmä luo.
Jos omistajien mielestä hyvä johtaja on miljoonansa ansainnut, niin keneltä se on pois? Isosta tilistä menee valtion kassaan aika hyvin verojakin. Mikäli omistajat ovat ajan ...Tuo niin totta ettei sitä paremmin voisi enää sanoa.
Kukaan ei oikeasti ole sentinkään arvoinen...ellei
Tee tulosta firman eteen ja palkansaajat saa sitten hyvää siitä kaikesta vielä, yleensä jopa palkanlisää.
Samaa mieltä. Joka on siihen valmis panostamaan perheensä ja elämänsä on fyrkkansa sekä myös työntekijöille palkat "tienannut", ansainnut!!
Tärkeintähän on, että meillä on energiaa saatavilla kaikille, toimivat terveyspalvelut kaikkien tavoitettavissa, koulut - ei se, että nämä tuottaisivat yhteiskunnalle jotain suoraa taloudellista voittoa jota sitten voitaisiin käyttää paikkaamaan niitä puutteita joita vinksahtanut järjestelmä luo.
Niin nämähän tuottavat hyötyä yhteiskunnalle, mutta se ei ole rahallisesti oikein mitattavissa. Esimerkiksi on päivänselvää että koulut ja yliopistot tuottavat pitkällä tähtäimellä yhteiskunnalle konkreettista rahaa, siis verotuloja ihmisten ja tritysten työn kautta, joita ei ilman näitä instituutioita syntyisi. Mutta ei yhteiskunnassamme käsitellä kouluja ja koulutusjärjestelmää investointikohteena hyvinvoinnin luomiseksi vaan puhtaana menoeränä. Siksi on niin helppo ottaa pois. Tämäkös opettajia v*tuttaa, kun heidän työnsä ei saa arvoa; se on vain mukamas pakollinen paha, eikä mahdollisuus yhteiskunnalle.
Kuitenkin suomalainen hyvinvointi perustuu koulujärjestelmän tasa-arvoisuuteen, minkä kautta yhteiskunan homogeenisyys on säilytetty. Tasa-arvoinen koulutus on ensimmäinen ase luokkayhteiskuntaa vastaan. Muita välineitä ovat sitten sosiaaliturva ja sen sovellutukset, esim terveydenhoito jne.
Voihan noi terveyspalvelut ajatella niin, että se on hyvä saada ihmiset nopeasti takaisin töihin ettei tule sairauspoissaoloja ja pyörät pysyy pyörimässä eli bkt nousee ja samalla valtio saa verotuloja ja joutuu maksamaan vähemmän kaikenlaisia sairauspäivärahoja (tjsp.)..
Puolisoni on kasvatustieteenmaisteri hki:n yliopistosta joten sekin tietää jotain elämästä..
Jota johdetaan valtion taholta..
Puolisoni on kasvatustieteenmaisteri hki:n yliopistosta joten sekin tietää jotain elämästä..
Pitää iskeä heti kiinni, kun oikein tyrkytetään..
Kysypä onko vaimoke nähnyt (kun vähän liippaa sen koulutusalaa niin ehkä saattaa seurata sillä silmällä) jotain "mielenkiintoista" lehtileikettä/artikkelia, joka käsittelee koulutusta yhteiskunnassa ja josta saisi muotoiltua kasvatussosiologisen tutkimusidean niin ja missä lehdessä tämä mun päivän pelastus on havaittu..
Pitäisi saada tuollainen pikku suunnitelma tehtyä kasvatustieteen tehtävään, mutta kun ei löydy niin ei löydy, rkele.
Hän on aika älykäs ja ymmärtää kyllä .
Luulen ettei ihan yksinkertaiset juitsit kiinnosta. Voinhan kysyä kuitenkin..
Toivoa aina on..
Hyvää yötä. (ja huomenta)
mullei oo mihinkää kiire tästä..
mullei oo mihinkää kiire tästä..
Ei näköjään mullakaan, ei nukuta.
...Fortum + sähköasiaa...
Jokaisella, joka maksaa itse sähkölaskunsa, on vapaus valita sähkönmyyjänsä. Itsekin soitin Fortumiin ja kysyin hintoja, ei tullut kauppoja. Omasta mielestä sähkö on niin kauan halpaa, kun sitä on kaikille vapaasti saatavilla suht varmalla toimituksella. Eilisissä talousuutisissa oli pikku juttu siitä, ettei sähköä välttämättä riitä. Suomi joutuu koko ajan tuomaan sähköä ainakin Venäjältä, Voimajärjestelmän tila. (http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman_tila) Kumma kyllä nyt sähköä viedään Ruotsiin, pari päivää sitten suunta oli toinen... Ehkäpä siellä on jokin huoltoseisokki tjms?
Kaikki ovat varmaan seuranneet Venäjän ja Ukrainan äskeistä kaasukiistaa. Entäpä, jos siellä halutaankin ottaa myyntisähköstä parempi kate ja tarkistaa vähän hintoja? Samaan aikaan, jos vielä Suomessa tai Ruotsissa sattuu voimlaitoksiin jonkinlainen häiriö ja pakkasasteet heiluvat muutaman viikon -30:n kieppeillä? Itse olen hyvin tyytyväinen tämänhetkiseen 1½ asteen pakkaseen...
Mikäs porukka se olikaan sitä mieltä, että nyt rakenteilla olevaa ydinreaktoria ei tarvita ja Suomi voi hyvin turvautua tuontisähköön ja vähän saastuttavaan maakaasuun. Tarvittaisko tänne sittenkin vielä yksi tai useampi voimala lisää ja pitäisikö sen lupahekemukset yms. jättää jo aivan lähitulevaisuudessa??
Kuten veikko mainitsi, niin ko. fiman optioihin "syyllisiä" ovat ne, jotka ovat eduskunnassa päätöksen tehneet. Nyt kateus on noussut päällimmäiseksi. Tuskin kenenkään suomalaisen etu olisi ollut, että sinne olis palkattu mahdollisimamn halvalla joku johtajaksi, joka olisi omilla päätöksillään ajanut firman konkan partaalle. Edellinen reippaasti kärjistettyä.
Itse väitän, että nykyinen sähkön hinta ei ole kestämätön ns. normi kotitaloudelle, vaikka suorasähkölämmittäjiä varmasti ahdistaa. Tuskimpa sähkölämmittäjän naapurikaan tykkää lämmitysöljyn hinnasta. Mikä lie hinta nykyisin, jotain ~70snt/litra tai jotain? Kaukolämmönkin hinta nousi vuodenvaihteessa ja erään huhun mukaan pelletille voi käydä samoin lähiaikoina.
...siivooja...
Väitän, että myös siivous on tuottavaa työtä. Esim. kaksi kauppaa vierekkäin, joissa molemmissa sama hinta- ja valikoimataso. Toisessa kaupassa siivouksesta tingitään ja se on epäsiistimpi. Siivouskuluista säästetyt rahat menisivät vähentämättömänä omistajien taskuun.
Kummassa käynee pidemmän päälle enemmän asiakkaita ja kumpi tuottanee siten omistajilleen paremmin?
Ei kannata unohtaa, että tällä hetkellähän olemme eläneet jo yli kymmenen vuotta taloudellisesti myötätuulessa...
Miksi hel*etissä täällä on sitten näin kallista työllistää? Ai niin, ay-väki...
Yhteiskunta voi (yleensä) sitä paremmin, mitä suurempi osa ihmisistä on työelämässä. Syrjäytyneitä on aina ollut ja todennäköisesti tulee aina olemaan ja heistä pitäisi pystyä huolehtimaan jollakin tavalla, mutta kuka on se viisas ihminen, joka päättää oikeat keinot. En minä ainakaan, mutta olenpahan ainakin käynyt äänestämässä henkilöitä jotka toivottavasti osaisivat tehdä sen minua paremmin.
Tärkeintähän on, että meillä on energiaa saatavilla kaikille, toimivat terveyspalvelut kaikkien tavoitettavissa, koulut - ei se, että nämä tuottaisivat yhteiskunnalle jotain suoraa taloudellista voittoa jota sitten voitaisiin käyttää paikkaamaan niitä puutteita joita vinksahtanut järjestelmä luo.
Vaan nythän tuntuu siltä, että koko ajan myös tällaisia palveluja aletaan entistä enemmän arvioimaan pelkästään taloudellisin perustein, ja kannattaa kyllä kysyä että onko se ainoa arviointiperusta. Totta kai taloudellisuutta kannattaa miettiä, mutta kenties on olemassa muutakin kuin pelkkä raha. Esimerkiksi terveyspalveluthan ovat paljon taloudellisemmin toteutettuja kuntalaista kohti, jos kunnassa ei ole yhtään lääkäriä, mutta tulevatko sairaudet h