PDA

View Full Version : Rakas postimme

veppis
10.10.05, 21:08
Aiempi ketju rakkaan postimme toiminnasta on näköjään poistunut, joten ajattelin avata uuden "kehuja" varten. Tänne vaan kokemuksia postin toiminnasta.

Aloitetaan. Kyseisestä yrityksestä ei ole kuin huonoja kokemuksia. Viimeisin tapaus taas kannusti kirjoittamaan. Paketti (postitettu perjantaina, saapunut paikkakunnalle lauantaina), jolle tilattu kotiinkuljetus, ollut viikonlopun postin huomassa. Olisin tarvinnut toimituksen maanantaina ennen klo 14.15. Postista soittaa kaveri yhdentoista aikaan, että milloin tuodaan. Ehdottaa klo 15-17. Kysyn etteikö millään ehdi ennen mainittua aikaa. Tarjoaa klo 14-16 väliä, ei kuulemma pysty parempaan koska auto ajelee ympäri kaupunkia. Kyrsiinnyn ja sanon että tuokaa sitten milloin haluatte, kotona on ihmisiä ottamassa vastaan. Klo 14.30, 15 minuuttia kotoani lähdön jälkeen paketti tuodaan. Arvatkaa olinko iloinen?

(Tähän listaan tekisi mieli laittaa ne muutkin tumpeloinnit, joita tapahtunut kotiinkuljetuksella tilatuille tuotteilla, mutta jääköön nyt...)

Olen kypsä kannattamaan postitoiminnan kilpailun vapauttamista. Silläkin uhalla, että syrjäkylien palvelutaso heikkenee. Jotain tarttis vaan tehdä tälle postin "asiakaspalvelulle". (Olen tehnyt ainakin kaksi reklamaatiota, joihin kumpaankaan ei koskaan kunnolla vastattu.)

NusNus
10.10.05, 21:18
Yhdyn siihen että kotiinkuljetukset kusevat. Ne toimivat ainoastaan jos joku on 24/7 kotona.

Muuten minulla ei ole ollut kuin positiivisia kokemuksia postista. Hyvää palvelua ja nopeaa toimintaa.

Jupex
10.10.05, 21:19
Mun kännykkä katosi lajittelukeskuksessa :( ostaja sai vain usb letkun ja ajurirompun.

juppelis
10.10.05, 21:20
Olen kypsä kannattamaan postitoiminnan kilpailun vapauttamista. Silläkin uhalla, että syrjäkylien palvelutaso heikkenee.Ei nyt sentään. Kilpailuttaminen kuitenkin pilaa myös muut toiminnat, kuin kotiinkuljetuksen.

sovelias
10.10.05, 21:25
Kotiinkujetuksen suhteen löytyy markkinoilta paljon vaihtoehtoja.

veppis
10.10.05, 21:30
Kilpailuttaminen kuitenkin pilaa myös muut toiminnat, kuin kotiinkuljetuksen.

Kuten mitkä? Postitushinnat ovat nousseet jatkuvasti ja hipovat jo kipukynnystä. Ehkä sitten ymmärrän kiihkoilun palvelutasosta jos vuorokausi ykkösluokan kirjeen toimitusajaksi on ehdoton vaatimus. Omalla alueella palvelutaso on koko ajan vain huonontunut ja postin saapuminen siirtynyt myöhäisempään ajankohtaan päivästä.

veppis
10.10.05, 21:32
Kotiinkujetuksen suhteen löytyy markkinoilta paljon vaihtoehtoja.

Löytyy, mutta ei yleensä ilman säätöä. Varsinkaan jos kyseessä on B2C-kauppa. Yritä siinä sitten alkaa vääntää verkkokaupalle, että hei eiku lähetä mielummin matkahuollon tai DHL:n tai jonkun muun kautta. Vastauksena luultavasti tulee kyllä sopii, mutta pistetään 30e lisää tilauksen hintaan (vaikka käsityönä tehtävästä postituksesta jos ei muuten).

säätäjä
10.10.05, 21:32
Lähettinä työskenteleenä voin sanoa, että ongelmat ovat yleensä lupauksissa. Joojoo, onnituu. Kuskin pitäisi ajaa 60 keikkaa päivässä, että kannattaisi homma. Siihen sitten yksi ajoitettu kuljetus, niin 10 keikkaa jää ajamatta. Eli ei kyllä kannata vapauttaa.

Arvo
10.10.05, 21:34
Mitä vaan, kunhan ette postinkantajia ala haukkumaan.
Sillon minä etin sen haukkujan ja väännän paljain käsin siltaan.

juppelis
10.10.05, 21:36
Eli pitäisi saada logistiikka kuntoon niin paketit saapuisi ajoissa perille.

veppis
10.10.05, 21:36
Lähettinä työskenteleenä voin sanoa, että ongelmat ovat yleensä lupauksissa. Joojoo, onnituu. Kuskin pitäisi ajaa 60 keikkaa päivässä, että kannattaisi homma. Siihen sitten yksi ajoitettu kuljetus, niin 10 keikkaa jää ajamatta. Eli ei kyllä kannata vapauttaa.

Minun tapauksessani ei ollut edes kyse mistään tarkasta aikataulusta. Jos kuski olisi aloittanut kierroksen osoitteestani tai edes samalta puolelta kaupunkia, niin hän olisi ehtinyt tehdä toimituksen. Jos tuohon ei pysty, niin lähetti/kuski/jne. voi katsoa peiliin ja todeta huonon työsuorituksen. Tai sitten jos kyse on prioriteeteistä niin tiedänpähän etten postin palveluja tilaa muuten kuin äärimmäisen pakon edessä.

säätäjä
10.10.05, 21:40

Minun tapauksessani ei ollut edes kyse mistään tarkasta aikataulusta. Jos kuski olisi aloittanut kierroksen osoitteestani tai edes samalta puolelta kaupunkia, niin hän olisi ehtinyt tehdä toimituksen. Jos tuohon ei pysty, niin lähetti/kuski/jne. voi katsoa peiliin ja todeta huonon työsuorituksen. Tai sitten jos kyse on prioriteeteistä niin tiedänpähän etten postin palveluja tilaa muuten kuin äärimmäisen pakon edessä.

Luuletko että nuo kierrokset ovat pieniä, tai että olet ainoa joka vaatii jotain? Mulla tuli 300 km päivässä parhaimillaan pk-seudulla (ei Posti) ja pakko sanoa, että jos oli viimeissä nurkassa niin sitten oli. Kierroksen jälkeen kun piti tehdä noudotkin vielä.

juppelis
10.10.05, 21:40
Kuten mitkä? Postitushinnat ovat nousseet jatkuvasti ja hipovat jo kipukynnystä. Ehkä sitten ymmärrän kiihkoilun palvelutasosta jos vuorokausi ykkösluokan kirjeen toimitusajaksi on ehdoton vaatimus. Omalla alueella palvelutaso on koko ajan vain huonontunut ja postin saapuminen siirtynyt myöhäisempään ajankohtaan päivästä.Yleensähän hommat alkaa tökkimään siinä vaiheessa, kun tuollaisia laitoksia yksityistetään. Englannissakin junayhtiön yksityistäminen aiheutti sen, että junat myöhästelee enemmän, kuin koskaan ennen niin miksei tätä sitten voisi tapahtua postin kanssa. Kyllähän ne yksityisetkin firmat niitä maksuja nostaa vielä herkemmin, kuin valtionlaitos ja saattaapa jakelukin mennä vielä myöhäisemmäksi/hitaammaksi. Nykyäänhän aamupostin pitää olla hmm.. olikohan se ennen 07:ää perillä ja päiväposti sitten päivällä :) (en muista kellonaikaa).

Arvo
10.10.05, 21:41
Kuten mitkä? Postitushinnat ovat nousseet jatkuvasti ja hipovat jo kipukynnystä. Ehkä sitten ymmärrän kiihkoilun palvelutasosta jos vuorokausi ykkösluokan kirjeen toimitusajaksi on ehdoton vaatimus. Omalla alueella palvelutaso on koko ajan vain huonontunut ja postin saapuminen siirtynyt myöhäisempään ajankohtaan päivästä.Yleensähän hommat alkaa tökkimään siinä vaiheessa, kun tuollaisia laitoksia yksityistetään. Englannissakin junayhtiön yksityistäminen aiheutti sen, että junat myöhästelee enemmän, kuin koskaan ennen niin miksei tätä sitten voisi tapahtua postin kanssa. Kyllähän ne yksityisetkin firmat niitä maksuja nostaa vielä herkemmin, kuin valtionlaitos ja saattaapa jakelukin mennä vielä myöhäisemmäksi/hitaammaksi. Nykyäänhän aamupostin pitää olla hmm.. olikohan se ennen 07:ää perillä ja päiväposti sitten päivällä :) (en muista kellonaikaa).

Perusjakelu kello 16 mennessä.

Draiver
10.10.05, 21:42
Yhdyn siihen että kotiinkuljetukset kusevat. Ne toimivat ainoastaan jos joku on 24/7 kotona.

Muuten minulla ei ole ollut kuin positiivisia kokemuksia postista. Hyvää palvelua ja nopeaa toimintaa.
Sama täällä. Missään muussa ei ole ollut valittamista kuin kotiinkuljetuksissa.

juppelis
10.10.05, 21:42
Minun tapauksessani ei ollut edes kyse mistään tarkasta aikataulusta. Jos kuski olisi aloittanut kierroksen osoitteestani tai edes samalta puolelta kaupunkia, niin hän olisi ehtinyt tehdä toimituksen. Jos tuohon ei pysty, niin lähetti/kuski/jne. voi katsoa peiliin ja todeta huonon työsuorituksen. Tai sitten jos kyse on prioriteeteistä niin tiedänpähän etten postin palveluja tilaa muuten kuin äärimmäisen pakon edessä.Jostain se pitää aloittaa ja tällä kertaa reitti alkoi siitä päästä missä sinä et sattunut asumaan. Mikset voinut hakea sitä pakettia itse, jos sillä oli niin kova kiire? Kuten säätäjäkin tuossa sanoi niin siellä on sun lisäksesi monia muitakin vaatimassa pakettiansa mulletännenytheti-periaatteella.

veppis
10.10.05, 21:46
Luuletko että nuo kierrokset ovat pieniä, tai että olet ainoa joka vaatii jotain? Kyllä yli puoli päivää pitää riittää tämän paikkakunnan maantieteellisellä alueella enkä edes asu kaupungista katsottuna mitenkään syrjässä tai kaukana keskustasta.

veppis
10.10.05, 21:48
Mikset voinut hakea sitä pakettia itse, jos sillä oli niin kova kiire?

Koska ajattelin että surkeimmallekin kuskille riittäisi puoli päivää paketin toimittamiseen asumani paikkakunnan alueella. Täytyy näköjään jatkossa hakea itse nuo paketit suoraan seurankoodin perusteella. Tai vielä parempi jos pystyy käyttämään muiden yritysten palveluita.

ajaton
10.10.05, 21:55
Yksi kirje on hävinnyt. Mutta muuten posti on toiminut kuten pitää. Hyvin.

Ewert Oktan
11.10.05, 00:12
Olisin tarvinnut toimituksen maanantaina ennen klo 14.15. Postista soittaa kaveri yhdentoista aikaan, että milloin tuodaan. Ehdottaa klo 15-17. Kysyn etteikö millään ehdi ennen mainittua aikaa. Tarjoaa klo 14-16 väliä, ei kuulemma pysty parempaan koska auto ajelee ympäri kaupunkia. Kyrsiinnyn ja sanon että tuokaa sitten milloin haluatte, kotona on ihmisiä ottamassa vastaan. Klo 14.30, 15 minuuttia kotoani lähdön jälkeen paketti tuodaan. Arvatkaa olinko iloinen?
Ei tullut mieleen soittaa itse jo aamulla ja kertoa tilanne, että oma takaraja on 14.15, joten josko sen voisi ottaa jotenkin huomioon? Mistä kuriiri pystyy sinun aikataulusi tietämään.
Jos omassa työssäsi joudut pelaamaan tarkkojen aikataulujen kanssa, niin varmaankin tiedät tunteen, kun joku kesken päivän soittaa, että sen ja sen olis pitäny olla täällä jo tunti sitten. Että pistäs poika toimeksi tai fudut tulee.
Ketjun edellisten linkkien aikataulun selvittäminen hyvissä ajoin ennen omaa deadlinea säästää monta nitroa.

Jotta nuo saataisiin yksityishenkilöille toimiviksi, tarkoittaisi se käytännössä työskentelemistä silloin, kun "normaalit ihmiset" ovat vapaalla. Eli iltaisin ja viikonloppuisin.
Kaikki varmaan tajuavat, että se ei ainakaan laskisi hintoja.

sovelias
11.10.05, 00:30
Löytyy, mutta ei yleensä ilman säätöä. Varsinkaan jos kyseessä on B2C-kauppa.Jos haluat nopeampaa ja josutavampaa toimitusta ja edullisempaa toimitusta, niin sinun pitää tilata kaksi kyytiä.

Yritä siinä sitten alkaa vääntää verkkokaupalle, että hei eiku lähetä mielummin matkahuollon tai DHL:n tai jonkun muun kautta. Postissa on eräitä etuja postimyynnille, joista lähinnä kyse maankattavasta toimitus verkosta varsin kohtuullisella nopeudella ja kohtuullisella hinnalla nettikauppa käyttöön.

ns. kuriiripalveluilla on nopeat ja hyvät palvelut työpöydälle tuotuna ja kilpailukykyiseen hintaan vs. posti. Nettikaupalle ne ilmeisesti häviävät siinä että ns. halpaa kyytiä (hae itse terminaalista , eli postikonttorista) vastaavalla toimipiste verkolla ei ole tarjolla joilloin jouduttaisiin käyttämään useita toimijoita.

ns. halppis kännykkä kaupat käyttävät tukkereita postittamaan, mikä myös vaikuttaa palveluvalikoimaan.

Vennamo teki hyvää työtä Postissa, ja posti on sellainen palvelu mikä pitää olla saatavilla kaikille, sen yksityistäminen ja täysin vapauttaminen kilpailulle ei olisi välttämättä tavoiteltavaa.

Tärkeää on se että Posti pitää itse huolen että se pysyy tehokkaana ja jos ei pysy niin korkeampi taho patistaa sitä siihen, ettei käy kuin YLElle.

Ja jos on tiukka aikataulu koska lähetys pitää olla perilla, niin kanattaa käyttää siihen soveltuvia tuotteita.

Mäksä
11.10.05, 01:47
Useamman kerran posti on lähettänyt paketin Tervajoelle yms paikkoihin.

muutaman kerran koko paketin kadottanut paikallinen posti..täällä muutenkin ottaa posti päähän kun se on auki 8-15.00 niin ei työajalla kerkiä postiin...suosinkin matkahuoltoa lähinnä

veppis
11.10.05, 03:09
Ei tullut mieleen soittaa itse jo aamulla ja kertoa tilanne

Soittaa minne? Luultavasti aikaa oikean ihmisen kiinni saamiseen olisi kulunut yhtä paljon kuin odotellen heidän yhteydenottoaan. Ja ainakin Postin kaverin äänestä kuuli ettei toiveet tuossa paljoa paina, joku prosessin sanelema juttu että pitää kysyä...?

veppis
11.10.05, 03:19
Vennamo teki hyvää työtä Postissa, ja posti on sellainen palvelu mikä pitää olla saatavilla kaikille, sen yksityistäminen ja täysin vapauttaminen kilpailulle ei olisi välttämättä tavoiteltavaa.

Mitähän se Vennamo oikein teki kun minä en ainakaan huomannut mitään positiivista muutosta postin toiminnassa? Saneerasi ison joukon ihmisiä pihalle?

Ja jos on tiukka aikataulu koska lähetys pitää olla perilla, niin kanattaa käyttää siihen soveltuvia tuotteita.

No omassa tapauksessani aikataulu ei edes ollut tiukka, mutta ilmeisesti postilla homma toimii miten toimii. Tuntuu että täällä kommentoivat lähinnä ihmiset a) jotka ovat itse toimineet lähetteinä ja siten jäävejä kommentoimaan ;) b) joilla ei ole käytännön kokemusta postin lisämaksullisten palveluiden toimivuudesta

:)

sovelias
11.10.05, 07:41
Mitähän se Vennamo oikein teki kun minä en ainakaan huomannut mitään positiivista muutosta postin toiminnassa? Saneerasi ison joukon ihmisiä pihalle?Ilman sitä hinnat olisi nyt pilvissä tai tappiota tulisi rankasti. ja nyt pitäs pohtia pitästkö ihmisiä pistää viiden vuoden aikajaksolle eläkkeelle ym. YLEmäisiä toimia.

No omassa tapauksessani aikataulu ei edes ollut tiukka, Jos oikein ymmärsin niin seuraavana arkipäivänä kello 14:15menessä, tilattu kotiinkuljetus?
Ymmärtääkseni ei ollut mistään pikapika paketista kyse, niin ei tuo nyt kai mitenkään löysä aikataulu ole.

Tuntuu että täällä kommentoivat lähinnä ihmiset a) jotka ovat itse toimineet lähetteinä ja siten jäävejä kommentoimaan ;) b) joilla ei ole käytännön kokemusta postin lisämaksullisten palveluiden toimivuudesta Varsinaista lähetin hommaa en ole tehnyt, ja Postin palveluita on tullut käytettyä.
Niistä löytyy hyviä kokemuksia ja myös surkeita. ja sitten niitä surkeita (kuultuja/lettuja) tarinoita.

Mielenkintoinen ilmiö on mm. se että Postilla ei ole juurikaan vastuuta kuljetuksistaa, tai ainakin se pyrkii luomaan sellaisen kuvan.

Postille täytyy nostaa hattua kyvystä toimittaa väärällä osoitteella olevia toimituksia varsin hyvin.

Lauantai toimintaa toivoisin myös.

O.J.
11.10.05, 07:44
Itsellä ei postin toiminnasta löydy mitään valittamista. Kaikki ovat saapuneet ajallaan. Tuttuja ovat ainakin pikapaketit ja kotipaketit. Jos pikapaketille on oikea tarve, niin hinta ei ole ongelma.

Asiamiespostin loppuminen vähän kyrsii, mutta sekään ei oo postin vika.

Enemmänkin valittamista ois Transpointin toiminnasta. Tavara seilaa edestakaisin P-Karjala/P-Savo-väliä muutaman päivän ja palautus lähti ensin reilun 100km:n päähän, vaikka vastaanottaja ois ollut ~40km:n päässä. Kaipa heillä oli syynsä.

kenopäänaali
11.10.05, 10:40
Aloitetaan. Kyseisestä yrityksestä ei ole kuin huonoja kokemuksia.
Ihan ihme nillitystä taas. Luulis vähintään, että postinkantaja on luukusta kussut sisään.
Veikkaisin kuitenkin, että lähes joka päivä se kirje- sanomalehti- yms. posti tulee ajoissa perille.
Jos ei tule, niin kannattaa tarkistaa oma osoite. Postiahan ei kukaan pakota käyttämään, paljon yksityisiä kuljetusfirmoja on olemassa. Eli jos tuohon ikään mennessä ei ole tullut kuin negatiivisia kokemuksia, niin väittäisin, että on erittäin tyhmää jatkaa ko. laitoksen palveluiden käyttämistä.
--kpn

E: ja lisättäköön vielä, että ei ole mitään valittamista Postista. Aamuinen Hesarin jakajakaan ei aja enää pihaan ikkunan alle kun heräsin aina siihen.

säätäjä
11.10.05, 10:43
os ei tule, niin kannattaa tarkistaa oma osoite

Niinpä. Onhan v-mäistä, kun Visalasku tulee parhaimillaan 8.25 aamulla, niin menee koko päivä pilalle (kun ehtii avaamaan ennen töihin lähtöä).

lirva
11.10.05, 11:38
Pari kertaa on postiennakolla ostellut atk-kamat tulleet suoraan luukusta sisään, kiitoksia postille ilmaisista atk-kamoista.

J.J-75
15.10.05, 12:49

Postia täälä haukutankin, kantajia ja palkkaa saisi olla enemmän. Nykyään sekin on niin paskaa hommaa ettei tosikaan. Ennen sentään arvostettiin. Ei nykyään.

J.J-75
15.10.05, 12:50
Pari kertaa on postiennakolla ostellut atk-kamat tulleet suoraan luukusta sisään, kiitoksia postille ilmaisista atk-kamoista.

hahhahhaa... kunnon sihvostelua

Arvo
15.10.05, 14:53

Postia täälä haukutankin, kantajia ja palkkaa saisi olla enemmän. Nykyään sekin on niin paskaa hommaa ettei tosikaan. Ennen sentään arvostettiin. Ei nykyään.

Palkkaa sais todellakin olla enemmän.
Ja mainospaskaa vähemmän.

dexta
15.10.05, 15:38
Kyllähän se posti toimii... juujuu (http://www.sheikki.com/foorum/viewtopic.php?t=1130&start=45)

jukra
15.10.05, 19:47
Itse olen myös ihmetellyt Suomen Postin toimintaa jo hetken aikaa. Mistään muusta firmasta ei paikallisen sanomalehden yleisönosastolla ole niin paljon kirjoituksia(ja aina neg. sävyyn) kuin postin. Lisäksi 99% Postin vastauksista on sävyyn "vika ei ole meidän" "meillä on vain rehellisiä työntekijöitä".

Lähetyksissä ei ole suurempaa vikaa kohdallani ollut koskaan, mitä nyt kuukaudeksi luvattu edelleenlähettämispalvelu näytti toimivan 2 viikkoa! Ovat kantaneet suoraan vanhaan osoitteeseeni kirjeet kuulemma vieläkin.

Itseäni eniten kyrsii varsinkin tuo pakettihinnasto. Ei niin pientä pakettia ole että siitä ei alle 5e pystyisi maksamaan. Pikkuisenkin kun on tavaralla kokoa niin postin muijien naamasta jo näkee kun ei huvita nostella tiskiltä tavaraa eteenpäin(ja ne muijat ei muuten hymyile koskaan! Aina naama väärinpäin ja tekevät vain pakolliset)

Itse käytän aina kun mahdollista Matkahuoltoa. Tavara kulkee paljon nopeammin, saat ilmoituksen tekstiviestinä kun tavara on saapunut(JA ILMAISEKSI VIELÄ! Postilla vastaava palvelu varmaan 10e/viesti :-P) lisäksi tavarat joskus jopa kannettu autolle kun noutamassa on ollut. Toimita-ajatkin pikkuisen "käyttäjäystävällisemmät" kun iltaysiltä voi hakea paketin.

tonza19
17.10.05, 16:57
Nyt pääsi käymään niin, että joku hel**tin alibaba ei aiokkaan lunastaa puhelinta jonka postiennakolla lähetin, niin miten saan paketin nopeiten takas tänne Kokkolaan? Mikä se aika oli jolloin paketti automaattisesti lähetetään takas? Pitääkö mun soittaa Turun postiin vai miten toimitaan? Onneksi tajusin kuitenkin pyytää ostajalta ennakkoon 20€ tilille, juuri tämän takia.

Andersen
17.10.05, 17:02
Nyt pääsi käymään niin, että joku hel**tin alibaba ei aiokkaan lunastaa puhelinta jonka postiennakolla lähetin, niin miten saan paketin nopeiten takas tänne Kokkolaan? Mikä se aika oli jolloin paketti automaattisesti lähetetään takas? Pitääkö mun soittaa Turun postiin vai miten toimitaan? Onneksi tajusin kuitenkin pyytää ostajalta ennakkoon 20€ tilille, juuri tämän takia.

Kolmisen viikkoa pitävät toimipisteessä "josko se ny noutais ton" ja sitten laittavat takaisin.

Voit toki soittaa aspaan ja pyytää kääntämään paketin takaisin. Olihan lähetystunnus tallessa? Muuten saat odotella.

tonza19
17.10.05, 17:14
Kaveri oli kuulema soittanu sinne Turun postiin että laittavat takas ja paketti pitäis olla saatavilla keskiviikkona samalla tunnuksella täältä. Ja joo, on tunnus tallessa.

Jonke
15.11.05, 17:23
http://www.verkkoposti.com/e3/TrackinternetServlet?lang=fi&LOTUS_hae=Hae&LOTUS_trackId=J+JFI+000004+00004960345&LOTUS_hae=Hae

Jaha...mihinkähä tuo paketti on hävinny :S Kait sen nyt kahessa päivässä luulis jo lajittelusta lähtevän. Jos on käynyt niin että paketti on jäänyt tuolle tielleen niin onkohan postilta saatavissa mitään korvausta :S

jukra
15.11.05, 18:38
Jaha...mihinkähä tuo paketti on hävinny :S Kait sen nyt kahessa päivässä luulis jo lajittelusta lähtevän. Jos on käynyt niin että paketti on jäänyt tuolle tielleen niin onkohan postilta saatavissa mitään korvausta :S

Tuohon seurantaan ei kannata luottaa. Välillä jää koodit menemättä koneeseen, saattaa olla vaikka perillä jo.

veppis
15.11.05, 19:10
Posti on jälleen päättänyt nostaa hintoja...

Peruskirjeiden hintoihin ei kuitenkaan uskallettu koskea. Hilloa revitään lisää pakettiliikenteestä ja erikoiskirjeistä.

http://www.posti.fi/ajankohtaista/arkisto2005/hintamuutokset-141105.html

lkuisma
15.11.05, 19:12
Posti on jälleen päättänyt nostaa hintoja...

Peruskirjeiden hintoihin ei kuitenkaan uskallettu koskea. Hilloa revitään lisää pakettiliikenteestä ja erikoiskirjeistä.

http://www.posti.fi/ajankohtaista/arkisto2005/hintamuutokset-141105.html

.. ja minä kun en käytä muuta kuin pakettiliikennettä :(

psymbiote
15.11.05, 19:37
Hinnannousuun vaikuttavat muun muassa merkittävästi kohonneet polttoainekustannukset.
Tämän siitä sitten saa.

jukra
15.11.05, 20:38
Jälleen yksi syy lisää käyttää Matkahuollon palveluita.
Ensi vuoden alusta pienenkin peruspaketti maksaa 7,1e !!! (mukava miettiä että kaikkilla ei edes tuntipalkka ole noin suuri) Siis ihan tajuton hinta jos jotain pientä haluaa lähettää ja maksikirje ei sovellu esim siksi että sitä ei voi seurata.

Legge
15.11.05, 20:53
Ikinä ei ole minulla hävinnyt mitään postissa. Aina on paketit saapuneet seuraavana päivänä lähetyksestä ja saatavissa yleensä jo reilusti ennen klo 16 (Postipaketti 16:sta yleensä käyttelen).

Jos huonoja puolia kaivelee, niin lähettien varustus on aika naurettava. Viimeksi tuli tonnin taulutelkku yllättäen kotiovelle (kun en tajunnut, että se edes kotiinkuljetuksella on lähetetty). No sehän oli iloinen yllätys, mutta kun meikäläisellähän ei tonneja taskussa yleensä pyöri, niin pankkikorttia tarjosin. No olihan pojalla semmonen 80-luvun höylä, mutta niitä paperitositteita ei sitten löytynytkään mistään. Joutu sitten itse hakemaan telsun myöhemmin konttorista. Voisi kenties panostaa edes hieman nykytekniikkaan.

Hinnoista voi tietty aina marista, mutta täytyy muistaa, että Suomi on pieni ja harvaanasuttu maa, joten ei sitä ihan ilmaiseksi kukaan niitä muutamia paketteja kiikuta minnekään. Onhan se silti hauskaa, kun Hong Kongista tulee Suomeen maksikirje lentsikassa samaan hintaan kuin Mikkelistä Juvalle ;)

muokkedee
15.11.05, 20:55
Hinnannousuun vaikuttavat muun muassa merkittävästi kohonneet polttoainekustannukset.
Tämän siitä sitten saa.

Täällä ainakin bensalitra maksaa taas 1,17 euroa, joka on vähemmän kun moneen kuukauteen.

Dieseli ei ole ihan samaa tahtia tippunut, mutta on sekin hirmumyrskyajoista. Koskakohan postimaksuja alennetaan, koska polttoainekustannukset pienenevät? Ei koskaan.

psymbiote
15.11.05, 21:13
Tämän siitä sitten saa.

Täällä ainakin bensalitra maksaa taas 1,17 euroa, joka on vähemmän kun moneen kuukauteen.
Ja halpaa on vai? ;D Vertaappas hintoja vuosi pari taaksepäin olleisiin. Parin vuoden takaisista postin hinnoista ei ole kyllä mitään muistikuvaa...

Ainiin ja täälä 95 maksaa litralta ~1.25€

juppelis
15.11.05, 21:48
. No sehän oli iloinen yllätys, mutta kun meikäläisellähän ei tonneja taskussa yleensä pyöri.Täh, ootko sä joku köyhä vai? Ikuinen porttikielto tuollaiselle yhteiskunnan elätille.

T: ikuinen opiskelija :)

Legge
15.11.05, 22:09
. No sehän oli iloinen yllätys, mutta kun meikäläisellähän ei tonneja taskussa yleensä pyöri.Täh, ootko sä joku köyhä vai? Ikuinen porttikielto tuollaiselle yhteiskunnan elätille.

T: ikuinen opiskelija :)

Joo, se postin lähettikin silmäili mua niinku halpaa makkaraa...varmaan ajatteli, että v*itun köyhille pitäis ees mitään tavaraa toimittaa, kun ei oo kerran rahaa ;)

Pitäis vissiin ostaa semmonen money holder ja tyhjentää koko tili aina siihen.

muokkedee
15.11.05, 23:29
Tämän siitä sitten saa.

Ja halpaa on vai? ;D Vertaappas hintoja vuosi pari taaksepäin olleisiin. Parin vuoden takaisista postin hinnoista ei ole kyllä mitään muistikuvaa...

Halpaa verrattuna vähän aikaa olleisiin 1,45 hintoihin, kyllä.

psymbiote
16.11.05, 06:28
Tämän siitä sitten saa.

Halpaa verrattuna vähän aikaa olleisiin 1,45 hintoihin, kyllä.
Ja näin sitä pientä kansalaista viedään, hilataan hinta hetkeksi huippulukemiin, jolloin mikä vaan hinta tuntuu halvalta. Totuushan on se, että bensa on nykyisilläkin hinnoilla aivan helvetillisen kallista. Kaiholla muistelen, kun sai vielä alle eurolla litran...Ja siitä ei edes pitkä aika ole.

Tämä tästä ot:sta.

säätäjä
16.11.05, 08:18
Aikoinaan 4 mk/l oli paljon. Tosin onhan rahanarvo muutenkin muuttunut.

Mäksä
16.11.05, 16:57
LÄHETYKSEN REKISTERÖINNIT

16.11.2005, klo 13:43
Lähetys on lajittelussa
01010 POSTIN LOGISTIIKKAKESKUS
14.11.2005, klo 18:12
Vastaanotettu kuljetettavaksi
01480 VANTAA

kaks päivää vantaalta hesan lajitteluun...ei jumalauta

Jonke
16.11.05, 22:22
Jep, paketti oli jo maanantaina perillä ja noudettu, ei vaan sitten tuohon seurantaan tullut ;P

muokkedee
17.11.05, 12:05
ns. halppis kännykkä kaupat käyttävät tukkereita postittamaan, mikä myös vaikuttaa palveluvalikoimaan.

Eli me emme ole esimerkiksi halppis kännykkäkauppa, koska postitamme ihan itse myymämme tuotteet?

juppelis
17.11.05, 16:08
Voi tuota postia, niiden rekrytointisivut ei toimi millään muulla selaimella, kuin IE:llä ja täydellisesti ne dissaa myös mäkkikoneita..

DaCheap1
21.12.05, 20:20

21.12.2005, klo 12:02
28100 PORI 10/PÄÄPOSTI

21.12.2005, klo 20:12
Lähetys on lajittelussa
33000 TAMPERE

Ehtiiköhän tää paketti Lappeenrantaan perjantaiksi. :/

viude
21.12.05, 20:33
Jotain jännää.
Eiköhän tuo ehdi. Itellä on myös paketti tulossa ja perjantaina pitäs tulla vieläpä kotiovelle. Saapa nähdä tuleeko.

DaCheap1
21.12.05, 20:57
Jotain jännää.
Eiköhän tuo ehdi. Itellä on myös paketti tulossa ja perjantaina pitäs tulla vieläpä kotiovelle. Saapa nähdä tuleeko.

Kyseessä siis postipaketti 16. Noh, saas nähdä.

Charlie
22.12.05, 09:10

21.12.2005, klo 12:02
28100 PORI 10/PÄÄPOSTI

21.12.2005, klo 20:12
Lähetys on lajittelussa
33000 TAMPERE

Ehtiiköhän tää paketti Lappeenrantaan perjantaiksi. :/

Se on Lappeenrannassa jo tänään torstaina. Nuo lähetykset on seuraavana päivänä perillä jos ei ihmeitä satu. Seurantakoodilla saat paketin postista kun se on noudettavissa, ei tarvitse odottaa sitä lappua kotiin enää seuraavana päivänä.

muokkedee
22.12.05, 09:24

Posti lupaa että viimeistään 20. päivä lähetetyt Keltainen Kuljetus 16 paketit ovat perjantaina perillä.

DaCheap1
22.12.05, 12:56

Posti lupaa että viimeistään 20. päivä lähetetyt Keltainen Kuljetus 16 paketit ovat perjantaina perillä.

Paketti (http://www.verkkoposti.com/e3/TrackinternetServlet?lang=fi&LOTUS_hae=Hae&LOTUS_trackId=jjfi+000004+00005008462+&LOTUS_hae=Hae)

Jokohan tuon saa noudettua, vai pitääkö tässä odotella klo 16:n?

muokkedee
22.12.05, 13:01

Sitten kun seurannassa lukee että saapunut toimipaikkaan sen voi noutaa.

DaCheap1
22.12.05, 13:15

Sitten kun seurannassa lukee että saapunut toimipaikkaan sen voi noutaa.

*Kiittää ja kumartaa* Tästä olikin aikaa kun viimeeksi käytin postia näihin hommiin. Normaalisti käytän matkahuoltoa.

Nautilus
22.12.05, 13:52
Paketti (http://www.verkkoposti.com/e3/TrackinternetServlet?lang=fi&LOTUS_hae=Hae&LOTUS_trackId=jjfi+000004+00005008462+&LOTUS_hae=Hae)

Melko uskaliasta pistää linkkiä tuossa muodossa jakoon, kun käsittäkseni postipaketti 16:sta noutaessa ei tarvitse esittää henkilötodistusta.

Jussi
22.12.05, 14:04
Melko uskaliasta pistää linkkiä tuossa muodossa jakoon, kun käsittäkseni postipaketti 16:sta noutaessa ei tarvitse esittää henkilötodistusta.
Kyllä minä olen sinnikkäästi joutunut joka kerta esittämään henkkarit, vaikka kyllä ne tätit alkaa tuossa Hollolan suurpostissakin olla jo tuttuja...

Nautilus
22.12.05, 14:20
Jaa, itseltäni taas ei ole kysytty kuin kerran. Tämä siis Tampereen Lielahdessa

psymbiote
22.12.05, 14:39
Henkkareita ei ole kysytty kertaakaan, mutta aika hankala sitä on noutaa jos ei tiedä vastaanottajan nimeä... ;D

DaCheap1
22.12.05, 14:49
Henkkareita ei ole kysytty kertaakaan, mutta aika hankala sitä on noutaa jos ei tiedä vastaanottajan nimeä... ;D

Niimpä.

nujumi
22.12.05, 15:06

Miksi vastaanottaja pitäisi tietää? Itselle on ainakin annetu paketti ilman mitään vastaanottajan kysymistä, kun olen lähetystunnuksella pakettia hakenut.

miikkis
22.12.05, 15:17
oulussa aina kysytty henkkarit kun hakenut paketin. Pienillä paikkakunnilla ei varmaan kysytä niin helposti, koska ihmiset tuntee toisensa paremmin.

veppis
22.12.05, 15:24
No niin.

Viimeksi kun tuli haukuttua Postin kotiinkuljetus ihan lyttyyn niin nyt on toinen ääni kellossa. Aamupäivällä soitteli nuoren kuuloinen ja ihan eri palvelumentaliteetilla (kuin aiemmassa tapauksessa) varustettu mieshenkilö Postin jakelukeskuksesta. Kyseli milloin sopii tulla käymään iltapäivällä. Kun sanoin oman aikatauluni niin loistavana alun jälkeen yllätyksekseni kuului taas sitä perinteistä nikottelua ei-pysty-varmaksi-sanomaan, sovittuja kuljetuksia on jo ainakin yksi. Lupasi kuitenkin siihen aikaväliin jonka annoin. Tällä kertaa tapahtui ihme. Jakaja tuli lähes sovittuna kellonlyömänä ja antoi ymmärtää poikenneensa hieman normaalilta reitiltä, jotta ehti tuoda paketin.

Eli nyt annettava 10+++, kun ottaa vielä huomioon ajankohdan (joulukiireet).

--
Suurissa yrityksissä tuo henkilöstön ammattitaidon ja palvelualttiuden iso kirjo näyttää parhaimmat ja pahimmat puolensa. Yhtenä kertana saat huippuhyvää palvelua ja toisena pelkkää kuraa. Onhan näitä erilaisia ohjeistuksia joiden pitäisi taata sama palvelutaso kaikissa tapauksissa, mutta kun niitäkin voi näköjään tulkita vähintään kymmenellä eri tavalla. Lopuksi pitäisi tietty muistaa, että kaikille sattuu töissä huonoja päiviä, myös itselle.

Hyvää joulua kaikille!

kenopäänaali
22.12.05, 15:36
...
Hyvästä (ja huonostakin) palvelusta kannattaa lähettää palautetta.
--kpn

veppis
22.12.05, 16:03
Hyvästä (ja huonostakin) palvelusta kannattaa lähettää palautetta.
--kpn

En tiedä kannattaako Postin tapauksessa. Muutaman kerran olen vaivautunut ja vastaukset ovat olleet tyyliin EVVK.

psymbiote
22.12.05, 16:08

Miksi vastaanottaja pitäisi tietää? Itselle on ainakin annetu paketti ilman mitään vastaanottajan kysymistä, kun olen lähetystunnuksella pakettia hakenut.
No jo on ihme, jos ei seurantakoodilla pakettia noudettaessa ole kysytty henkkareita?

vtormane
22.12.05, 16:24

No jo on ihme, jos ei seurantakoodilla pakettia noudettaessa ole kysytty henkkareita?

Kuuluu kysyä henkkareita. Tietysti jos on tuttu niin silloin toki ei tarvista.

Isäntä on joskus hakenut minun puolesta paketin ja sillä kyrsii joka kerta kun joutuu kuittaamaan paketin vaikka itse olen jo kuitannut sen. Varsinkin kun isäntä on tuttu ja aikoinaan(nyt eläkkeellä) oli yli 40v. töissä postissa :) Säännöt on säännöt.

System
22.12.05, 17:40
Tilasin eilen paketin matkahuollolla, mutta ei taida keretä huomiseks tänne :\ Postia olen yleensä käyttänyt, eikä mitään pahaa sanottavaa oo. Matkahuoltoa muutaman viimesen paketin toimittamiseen käyttäny...

DaCheap1
22.12.05, 22:58

Voi olla heikompaa hakea pakettia, jos pitää allekirjoittaa paperiin nimi, sekä laittaa perään nimenselvennys.

Jupex
23.01.06, 13:32
Jaha posti taas kupeksii puhelimen kanssa..... viime keskiviikkona se englannista lähti, ja lauanatai aamuna se tuli suomeen. Eilen päivällä sitten tuli merkintä että on postin kuljetettavana. Joo kuljettavat taas ties kuinka kauan. Oikeesti olis kätsympää käyttää jotain kuriiria niin ei tarvis tapella jonninjoutavasta.

Jussi2000
23.01.06, 13:48
Jaha posti taas kupeksii puhelimen kanssa..... viime keskiviikkona se englannista lähti, ja lauanatai aamuna se tuli suomeen. Eilen päivällä sitten tuli merkintä että on postin kuljetettavana. Joo kuljettavat taas ties kuinka kauan. Oikeesti olis kätsympää käyttää jotain kuriiria niin ei tarvis tapella jonninjoutavasta.
Lauantaisin ei ole yleensä tavallinen pakettiposti liikkunut, luultavasti tänään liikahtaa eteenpäin ja huomenna perillä.

Jupex
23.01.06, 15:06
Joopa, huomenna aamulla perillä. Klo 8 aukeaa Oy Potki Pakettia Ab:n asiamieskonttori. Ei vaan millään jaksais odottaa :D

ST
01.02.06, 19:54
Kun postin lähetysseurantasivuille laittaa postiennakon lähetyskoodin,niin lukeeko siellä aina,että postiennakkokirje,vaikka pitäisi olla tulossa postiennakkopaketti?
Olikohan tarpeeksi epäselvästi kirjoitettu? ;)

macko
01.02.06, 20:30
Kun postin lähetysseurantasivuille laittaa postiennakon lähetyskoodin,niin lukeeko siellä aina,että postiennakkokirje,vaikka pitäisi olla tulossa postiennakkopaketti?
Olikohan tarpeeksi epäselvästi kirjoitettu? ;)
Jos on mennyt tarpeeksi pieneen pakettiin niin lasketaan kirjeeksi?

tonza19
01.02.06, 20:39
Varmaankin maksikirje joka tulee ennakolla...

säätäjä
28.03.06, 10:16
Ollaan otettu brittitaiteilijalta mallia ja tehty postille haasteita osoitteiden lukemiseen. Eilisessä kortissa oli osoite piilotettu runoon, tosin osoitteen kohdat oli eri värillä. Laitoin kortin 21.10 laatikkoon eilen ja se oli perillä (sama kaupunki) tänään.... Kortissa ei ollut edes vastaanottajan sukunimeä. Lisäämme vaikeustasoa... :D

Ewert Oktan
28.03.06, 10:24
Tulen tilaamaan teiltä logon, 2563 -sanaisen tehtäväkuvauksen löydätte Suomen Laki -kirjasarjan kolmesta osasta sattumavaraisilta sivuilta ympyröidyt kirjaimet yhdistelemallä. Vaikeustason nostamiseksi kirjaimet ovat sattumanvaraisessa järjestyksessä.

säätäjä
28.03.06, 10:28
Tulen tilaamaan teiltä logon, 2563 -sanaisen tehtäväkuvauksen löydätte Suomen Laki -kirjasarjan kolmesta osasta sattumavaraisilta sivuilta ympyröidyt kirjaimet yhdistelemallä. Vaikeustason nostamiseksi kirjaimet ovat sattumanvaraisessa järjestyksessä.

Ehkä postinkin työntekijöillä voi olla kerrankin hymy naamalla.

Ewert Oktan
28.03.06, 10:39
Toivottavasti vielä sittenkin, kun vitsi leviää ja joka toinen yrittää lähettää aina vain haastavamman kortin.

säätäjä
28.03.06, 10:40
Toivottavasti vielä sittenkin, kun vitsi leviää ja joka toinen yrittää lähettää aina vain haastavamman kortin.

Toivottavasti.

Arvo
28.03.06, 13:03

Mitäpä tuohon sanois.... Haista paska?
Varmaan palauttaisin tuommosen lähetyksen lähettäjälle merkinnällä: "Osoite epäselvä."

muokkedee
29.03.06, 21:24
Sanotaan nyt silleen vaikka että vituttaa. Suomen Posti Oyj on toiminnut ammattimaisesti ja luovuttanut väärälle ihmiselle noin 500 euron paketin.

Katsotaan miten jatkuu, pahoin pelkään. Luotetaan poliisiin.

Käyttäkää nyt hyvät ihmiset jo Matkahuoltoa! Edullisempi, nopeampi ja ennenkaikkea luotettavampi!

veppis
29.03.06, 21:52
Käyttäkää nyt hyvät ihmiset jo Matkahuoltoa! Edullisempi, nopeampi ja ennenkaikkea luotettavampi!

No jaa. Matkahuollolla on toimipisteitä huomattavasti harvemmassa ja kämmejä sielläkin tapahtuu.

Viime aikoina ei ole ollut postikonttorien toiminnassa valittamista...jakajien osalta edelleen. Tuli jälleen yksi Keltainen Kuljetus 14, jossa jakaja mukamas käynyt oven takana ja jättänyt sitten postilaatikkoon lapun että noudettavissa lähimmästä konttorista. Mitä ne jakajat siellä oven takana oikein tekevät? Hönkäilevät hiljaa vai yrittävät telepatialla saada oven aukeamaan? Soittaisivat ihan reilusti sitä ovikelloa. Jos oikea ovi ei löydy tai ei huvita paketin kanssa kiivetä rappuja niin sitten on kyllä väärässä ammatissa.

jannyman
29.03.06, 22:16

No jo on ihme, jos ei seurantakoodilla pakettia noudettaessa ole kysytty henkkareita?Ei ole multakaan koskaan kysytty henkkareita vaikka pelkällä seurantakoodilla hakenut paketin.Joskus kysytty vaan miksei sulla ole osoitekorttia mukana ja minä vastannut ettei posti ole vielä käynyt.Ja kiltisti antaneet paketin.

Muuten ei postin toiminnasta ole mitään moitittavaa.Ehtipä postipoika jopa juoda kahvit viimeksi kun toi 250 gigan kovon.Sanoi ettei mitään kiirettä ollut kuulemma.Hiljainen päivä.

Arvo
02.04.06, 20:43

No jaa. Matkahuollolla on toimipisteitä huomattavasti harvemmassa ja kämmejä sielläkin tapahtuu.

Viime aikoina ei ole ollut postikonttorien toiminnassa valittamista...jakajien osalta edelleen. Tuli jälleen yksi Keltainen Kuljetus 14, jossa jakaja mukamas käynyt oven takana ja jättänyt sitten postilaatikkoon lapun että noudettavissa lähimmästä konttorista. Mitä ne jakajat siellä oven takana oikein tekevät? Hönkäilevät hiljaa vai yrittävät telepatialla saada oven aukeamaan? Soittaisivat ihan reilusti sitä ovikelloa. Jos oikea ovi ei löydy tai ei huvita paketin kanssa kiivetä rappuja niin sitten on kyllä väärässä ammatissa.

Mitkä *tanan jakajat?
Jakajat ei kuskaa Keltaisen kuljetuksen paketteja.
Ne on ne kuskit. Me rontit osataan tarvittaessa käyttää sitä ovikelloa.

nhk_
12.04.06, 18:09
Tuli tänään viesti kapulaan, että voin hakea pakettini klo 1600 jälkeen. Siihen se hyvä sitten loppuikin.

Tuossa vasta kävin kyselemässä paketin perään ja eivät tienneet missä se on. Ei ollut postissa jossa kävin, ei ollut lajittelussa, ei ollut missään. En minä sano, mutta _harmittaa_... On siinä minulla oikein seurantajärjestelmä.

nhk_
13.04.06, 19:57
Tuli tänään viesti kapulaan, että voin hakea pakettini klo 1600 jälkeen. Siihen se hyvä sitten loppuikin.

Tuossa vasta kävin kyselemässä paketin perään ja eivät tienneet missä se on. Ei ollut postissa jossa kävin, ei ollut lajittelussa, ei ollut missään. En minä sano, mutta _harmittaa_... On siinä minulla oikein seurantajärjestelmä.

Itse itseäni lainaten...

Kaikki päättyi hyvin loppupeleissä.. Päivän myöhässä, mutta ei mitään hätää.. Nyt Suunto X9i kädessä. :)

veppis
14.04.06, 16:00
Jakajat ei kuskaa Keltaisen kuljetuksen paketteja.
Ne on ne kuskit. Me rontit osataan tarvittaessa käyttää sitä ovikelloa.

Anteeksi, en tiennyt että teillä Postissa paketteja kuorma-autolla Postin väreissä kuljettavat kuuluvat eri nurkkakuntaan kuin apostolinkyydillä perille toimittavat. Pahoittelut väärästä kohderyhmästä. ;)

Kreivi S
06.08.06, 21:48
Jo lukittuun ketjuun vastauksena: ei kannata laittaa sisältö kohtaa mitään huomiota herättävää. Useasti kännyköitä lähettäneenä merkitsen paketin sisällöksi "varaosia" tai jotain muuta vähemmän hyödyllistä.

nhk_
06.08.06, 22:37

Itse asiassa postinkantajia kohtaan suhtaudun enemmän kuin myönteisesti ainakin viimeisimmän kokemuksen suhteen..

Muutin samassa talossa olevasta osoitteesta samassa talossa olevaan toiseen osoitteeseen.. Postinjakajalta satuin kohdalle osuessaan kysymään, että miten tuo on mennyt postin toimitus kun oli vielä yksi muukin osoite voimassa.. Totesi vaan, että jos ei mikään muu auta, niin pistetään sinne kolmanteen menemään, että ei tartte v*ttuilla sen enempää.

Jos minä poistuin paikalta asiakkaana hymyillen, niin voi antaa täydet pisteet sille jakajallekin asian hoidosta. Ja posti tuli ihan perille ja muut tuli siihen kolmanteen ihan kunnolla. Ei ole hetkeäkään tarvinnut kakoa, että mihin posti toimitetaan.

Toisaalta, asiakkaana olen ollut kesän ajan hankala.. Toukokuun lopusta 3 kertaa osoitteen vaihdos ja seuraava on luvassa kai tämän kuukauden jälkeen.. :D

Cartman_
06.08.06, 23:14
Noin vuosi sitten tilasin amazon.comista kolmen DVD-levyn boksin. Postimies oli yrittänyt tunkea sitä postiluukusta sisään, mutta ei mahtunut. Niinpä postimies tiputti postiluukusta ilmoituksen, että kyseinen paketti on haettavissa postista seuraavana päivänä. Ikinä en vain sitä saanut. Paikallinen lajittelukeskus sijaitsee noin 800 metrin päästä talostamme ja lähin posti 1,5km päässä.

Onneksi amazon.com on siitä ystävällinen firma, että lähettävät kadonneen lähetyksen tilalle uuden veloituksetta. Kun uusi lähetys saapui, olin ovella kytiksellä ettei paketti lähde taas kotiovea kauemmaksi.

veikko
07.08.06, 09:36
postimies tiputti postiluukusta ilmoituksen, että kyseinen paketti on haettavissa postista seuraavana päivänä. Ikinä en vain sitä saanut.
Siis tarkoitatko, että menit sen postimiehen ilmoituksen kanssa postiin ja ne sanoivat siellä, ettei heillä sellaista täällä ole? Selvititkö asiaa postin kanssa tuon pitemmälle, että mihin se lähetys sitten hukkui.

|Sanna
07.08.06, 14:11
Tahtoo täälläpäin ainakin olla, että posti tulee milloin mitenkin. Se tulee melkein aina myöhässä. Tai en sitten niistä tiedä, kenen postiloota on ensimmäisenä siinä postin nurkalla. Niille varmaankin tulee posti ihan ajallaan, mutta tänne ei. Tuntuu että oikeasti aina tulee eri aikaan. Mutta eipä nuilla laskujen tulemisella ole mikään kiire :D

Paketit ja tämmöiset on ainakin mennyt ihan hyvin perille. Mitä nyt kerran yksi kirje seikkaili vähän muualla kun piti, mutta se oli ihan oma moka..

Tosin aamulehti ärsyttää, jos ei ehdi lukea aamulla ennen lähtöä. Yleensä se sentään luojan kiitos tulee ajallaan. (Aamulehden jakajan tunnenkin, ja saisi varmasti korvillensa jos lehti tulisi liian myöhään..) Mutta tuuraajat ärsyttävät. Tavallisesti aamulehti tulee siinä viiden aikoihin viimestään, jos on joku muu tuuraamassa, niin silloin "aamu"lehti saattaa tulla kymmenen jälkeen. Se tuttu "postisetä" kertoi, että monesti kun hän ei ole ajamassa postia, niin onpa tullut jo heti parikymmentä lehden peruutusta. Mutta minä en sentään niin herkkänahkainen ole aamulehden suhteen että sen peruuttaisin. Tuuraajat eivät vain ole niin hyviä.

Arvo
07.08.06, 15:44
Tahtoo täälläpäin ainakin olla, että posti tulee milloin mitenkin. Se tulee melkein aina myöhässä. Tai en sitten niistä tiedä, kenen postiloota on ensimmäisenä siinä postin nurkalla. Niille varmaankin tulee posti ihan ajallaan, mutta tänne ei. Tuntuu että oikeasti aina tulee eri aikaan. Mutta eipä nuilla laskujen tulemisella ole mikään kiire :D

Paketit ja tämmöiset on ainakin mennyt ihan hyvin perille. Mitä nyt kerran yksi kirje seikkaili vähän muualla kun piti, mutta se oli ihan oma moka..

Tosin aamulehti ärsyttää, jos ei ehdi lukea aamulla ennen lähtöä. Yleensä se sentään luojan kiitos tulee ajallaan. (Aamulehden jakajan tunnenkin, ja saisi varmasti korvillensa jos lehti tulisi liian myöhään..) Mutta tuuraajat ärsyttävät. Tavallisesti aamulehti tulee siinä viiden aikoihin viimestään, jos on joku muu tuuraamassa, niin silloin "aamu"lehti saattaa tulla kymmenen jälkeen. Se tuttu "postisetä" kertoi, että monesti kun hän ei ole ajamassa postia, niin onpa tullut jo heti parikymmentä lehden peruutusta. Mutta minä en sentään niin herkkänahkainen ole aamulehden suhteen että sen peruuttaisin. Tuuraajat eivät vain ole niin hyviä.

Tiedoksi: Postilla ei ole aikataulua, vaan perusjakelu tapahtuu klo 16:00 mennessä. Piste. Tuon voit tarkistaa vaikka oman jakelutoimipaikkasi esimieheltä.

Panda
07.08.06, 17:42
Se tulee melkein aina myöhässä.

Miten niin "myöhässä"?!?

veppis
07.08.06, 23:11
Tiedoksi: Postilla ei ole aikataulua, vaan perusjakelu tapahtuu klo 16:00 mennessä. Piste. Tuon voit tarkistaa vaikka oman jakelutoimipaikkasi esimieheltä.

Jostainhan ne jakeluajan vaihtelut johtuvat? Jakaja työmotivaation vuoksi jakaa postin joka päivä eri aikaan? Aloittaa reitin joka toinen päivä eri suunnasta? Ollakseen mahdollisen vmäinen, jotta siellä laatikolla joutuu juoksemaan useampaan kertaan jos odottaa kiireellistä ja tärkeää postia?

juppelis
08.08.06, 09:54
Jostainhan ne jakeluajan vaihtelut johtuvat?
Joskus on vaan enemmän postia ja homma hidastuu sen takia, kun pitää lajitella enemmän.. Toisinaan täytyy vaan viedä kirje naapurin mummolle.

Jussi2000
08.08.06, 11:45
Joskus on vaan enemmän postia ja homma hidastuu sen takia, kun pitää lajitella enemmän..
Ja mahdollinen sairaslomasijainen ei varmaan suoriudu tehtävästä yhtä nopeasti kuin vakijakaja. Tuskin kukaan jakopiiriään viitsii joka toinen päivä erisuuntaan ajaa.

Arvo
08.08.06, 19:51

Jostainhan ne jakeluajan vaihtelut johtuvat? Jakaja työmotivaation vuoksi jakaa postin joka päivä eri aikaan? Aloittaa reitin joka toinen päivä eri suunnasta? Ollakseen mahdollisen vmäinen, jotta siellä laatikolla joutuu juoksemaan useampaan kertaan jos odottaa kiireellistä ja tärkeää postia?

Johtuu ne jostain. Postin määrästä, mainoksista ties mistä.

veppis
08.08.06, 20:18

Lähinnä se harmittaa, että vaihtelut jakeluajassa voivat olla useita tunteja. Silloin ottaa päähän. Yleensä jakelu osuu nykyään aika hyvin parin tunnin ikkunaan. Ihmetyttää vaan kun joskus on paljon postia ja jakelu aikaisin ja sitten toisaalta muutama hassu kirje tuodaan myöhään iltapäivällä.

No nämä lienevät niitä elämän suuria mysteerejä. :)

Arvo
08.08.06, 20:55

Lähinnä se harmittaa, että vaihtelut jakeluajassa voivat olla useita tunteja. Silloin ottaa päähän. Yleensä jakelu osuu nykyään aika hyvin parin tunnin ikkunaan. Ihmetyttää vaan kun joskus on paljon postia ja jakelu aikaisin ja sitten toisaalta muutama hassu kirje tuodaan myöhään iltapäivällä.

Mahdollisesti silloin on kyse urakoinnista, eli ylitöistä.

tonttu
08.08.06, 21:57

No nyt ainakin parin päivän aikana näkyivät jakelijat käyvän "tankkaamassa" kärryjään useita kertoja jakelun aikana Bilteman kuvastoilla...

veikko
09.08.06, 09:24
Ainahan on sellainenkin mahdollisuus, että jos joku on sairaana, niin hänen jakopiirinsä annetaan jollekin toiselle ylitöinä - silloin tietysti posti voi myöhästyä paljonkin, kun ensin on hoidettava oma piirinsä.

Ewert Oktan
09.08.06, 10:15
Tiedoksi: Postilla ei ole aikataulua, vaan perusjakelu tapahtuu klo 16:00 mennessä.
Lähinnä se harmittaa, että vaihtelut jakeluajassa voivat olla useita tunteja. ... Yleensä jakelu osuu nykyään aika hyvin parin tunnin ikkunaan.
Ja tuo parin tunnin ikkuna on? Yleensä kai keskipäivän molemmin puolin paikkakunnasta riippuen.
Näin ollen mainitsemasi myöhäinen iltapäivä, kai olisi vielä kello neljän raameissa? Mikäli näin, niin palvelun lupaushan on täytetty ja muina päivinä useimmiten ylitetty. Oletkos muistanut kiittää tästä jakajaa, sen sijaan että satunnaisesta viivästyksestä laitetaan risut postilaatikkoon? ;)

Edit: Juuri kun painoin lähetä, posteljooni kävi laatikolla. Ilmaisjakelut olivat tulleet jo ennen yhdeksää.

veppis
09.08.06, 16:02
Mikäli näin, niin palvelun lupaushan on täytetty ja muina päivinä useimmiten ylitetty. Oletkos muistanut kiittää tästä jakajaa, sen sijaan että satunnaisesta viivästyksestä laitetaan risut postilaatikkoon? ;)

Very funny. Saa olla aika laiska tunari jos niinkin vaativaan tehtävään kuin postin jako saa menemään koko työpäivän, olettaen että alueet ovat inhimillisen kokoisia. Täytyykin muistaa laittaa omalle kansanedustajalle postia että kiristäisivät tuota takarajaa. (sarkasmi)

Itse asiassa parempi olisi jos se posti tulisi aina samaan aikaan. Vaikka se olisi sitten se klo 16.

Silloin kun omia sukulaisia oli aikanaan Postin leivissä niin homma hoidettiin tavallaan urakkana. Kotiin sai lähteä kun posti oli jaettu. En tiedä miten nykyään, mutta jos samalla periaatteella niin ilmeisesti uusi aamu-unisempi sukupolvi astunut remmiin. Tai sitten vapaata aikataulua käytetään hyväksi omien asioiden hoidossa.

Puhtaita arvailuja...ei herneitä. Eihän se jakajan homma aina mitään herkkua ole, mutta kyllä sitäkin voitaisiin kehittää jos otettaisiin käyttöön tiukemmat tehokkuusvaatimukset kuten esim. tietyillä teollisuuden ja liiketoiminnan aloilla. Kilpailu ei varmaan olisi pahitteeksi tässäkään tapauksessa vai miten se menikään. ;)

Cartman_
09.08.06, 17:16
postimies tiputti postiluukusta ilmoituksen, että kyseinen paketti on haettavissa postista seuraavana päivänä. Ikinä en vain sitä saanut.
Siis tarkoitatko, että menit sen postimiehen ilmoituksen kanssa postiin ja ne sanoivat siellä, ettei heillä sellaista täällä ole? Selvititkö asiaa postin kanssa tuon pitemmälle, että mihin se lähetys sitten hukkui.

Näin tein, ja sitä ei ikinä mistään löytynyt.

Ewert Oktan
09.08.06, 18:45
Itse asiassa parempi olisi jos se posti tulisi aina samaan aikaan. Vaikka se olisi sitten se klo 16.
En osaa varmuudella sanoa, mutta eivätkö jakajat ensin lajittele postin raakalajittelun jäljiltä ja tiettynä kellonaikana he sitten saavat lähteä liikkeelle. Tämä siis joka päivä samaan aikaan, eikä millään liukuvalla aikataululla.
Kierroksen saa kai vetää omaan tahtiin, aikarajoituksen mielessä pitäen. Tämän jälkeen osoitteenmuutosposti ja jakamaton osuus kai pitää käydä palauttamassa. Näin ollen viivästykset voisivat johtua edellä mainituista syistä. Postin määrä, ylityöt, harjoittelija, sää, jne.
Voisi kuvitella pidempään venyneen päivän harmittavan myös jakajaakin, puhumattakaan sitä, jonka posti tuleekin pari tuntia myöhässä.

Tuohon samaan aikaan saapumiseenhan voi vaikuttaa myös itse. Käyt joka päivä laatikolla klo 15.55. ;)

Siis tarkoitatko, että menit sen postimiehen ilmoituksen kanssa postiin ja ne sanoivat siellä, ettei heillä sellaista täällä ole?
Näin tein, ja sitä ei ikinä mistään löytynyt.
Entäs jos jakaja oli vielä kierroksellaan paketti mukana? Ilmoitus tietenkin jätetään samalla, kun ovella käydään soittamassa.

Arvo
09.08.06, 19:45
Silloin kun omia sukulaisia oli aikanaan Postin leivissä niin homma hoidettiin tavallaan urakkana. Kotiin sai lähteä kun posti oli jaettu. En tiedä miten nykyään, mutta jos samalla periaatteella niin ilmeisesti uusi aamu-unisempi sukupolvi astunut remmiin. Tai sitten vapaata aikataulua käytetään hyväksi omien asioiden hoidossa.

Näin on vieläkin. Tällä hetkellä työaikoja tulevat venyttämään Bilteman ja Ikean kuvastot, joita joudumme jakamaan. Siinä yksi erittäin hyvä syy, jos posti ei saavu "ajoissa".

Arvo
09.08.06, 19:50
En osaa varmuudella sanoa, mutta eivätkö jakajat ensin lajittele postin raakalajittelun jäljiltä ja tiettynä kellonaikana he sitten saavat lähteä liikkeelle. Tämä siis joka päivä samaan aikaan, eikä millään liukuvalla aikataululla.

Ei, ei, ei, ei, ei!. Tavara tulee meille häkeissä, lavoissa jne. Ne lajitellaan ensin karkeasti katuosoitteen mukaan, jonka jälkeen suoritetaan hieno lajittelu, jossa lajitellaan posti kunkin osoitteen mukaan tarkkaan jakojärjestykseen. Ja sen jälkeen lähdetään sinne ringille, ihan omaan vapaaseen tahtiin.

O.J.
09.08.06, 21:17
Mitähän minä oikein teen väärin? Tällä hetkellä täällä sijainen jakaa postin ja lehti tuli tänäkin aamuna ~9.30 kirjeineen(=v**usti laskuja...) ja samalla aikaa tulevat myös mahdolliset kotiin toimitettavat paketit. En muista, että tulevia/lähteviä paketteja on koskaan kadonnut. Toisekseen ainakin täällä ymmärretään nousevat kustannukset, joissa vedotaan polttoaineen kallistumiseen...

veppis
09.08.06, 21:29
Mitähän minä oikein teen väärin? Tällä hetkellä täällä sijainen jakaa postin ja lehti tuli tänäkin aamuna ~9.30 kirjeineen(=v**usti laskuja...) ja samalla aikaa tulevat myös mahdolliset kotiin toimitettavat paketit. En muista, että tulevia/lähteviä paketteja on koskaan kadonnut. Toisekseen ainakin täällä ymmärretään nousevat kustannukset, joissa vedotaan polttoaineen kallistumiseen...

Tuleeko posti yrityksen osoitteeseen vai kotiosoitteeseesi? Yrityksille posti jaetaan heti aamusta, työpaikasta riippuen se on tullut klo 8 ja 10 välillä.

Jussi
09.08.06, 21:31
Yrityksille posti jaetaan heti aamusta, työpaikasta riippuen se on tullut klo 8 ja 10 välillä.
Maaseudulla on käsittääkseni käynnissä kokeilu (vai joko on siirrytty ihan tuohon vakinaiseen käytäntöön) että päiväposti jaetaan seuraavan päivän aamujakelun yhteydessä. Näin posteljooni piipahtaa vain kerran päivässä tuoden kaiken kerralla. Tosin voisi ajatella, että osa postista tulee päivän myöhässä, mutta harvallapa varmaan nyt oikeasti on päivän päälle noiden pakettien ja muiden päiväpostien saapuminen.

juppelis
09.08.06, 21:38
Tytöllekin tulee posti jo siinä 9-9.30 ja mun luokse tulee vähän 10 jälkeen.. kaverille tulee viikonloppuisin päivän lehti jo joskus ennen 03 eli sopivasti ennen kuin kotiutuu baarista, joten kyllä se posti osaa olla nopea, mutta riippuu vähän missä asuu..

veppis
09.08.06, 21:40
Näin on vieläkin. Tällä hetkellä työaikoja tulevat venyttämään Bilteman ja Ikean kuvastot, joita joudumme jakamaan. Siinä yksi erittäin hyvä syy, jos posti ei saavu "ajoissa".

Kiitos Arvo kun olet jaksanut niin kärsivällisesti sivistää meitä postinkulun hienouksista. :) Postissakin on töissä ahkeria, tunnollisia ja älykkäitä työntekijöitä. Heidän puolestaan harmittaa kun tunarit pilaavat kaikkien maineen. Mutta niinhän se aina menee, alasta riippumatta.

Joku voi ehkä ajatella, että olen tyytymätön Postin toimintaan. Näin ei ole. Pääosin homma toimii hyvin. Aina voisi kuitenkin olla paremmin, siksi kommentointia.

apache
09.08.06, 21:44
eräs läheinen tuttavani on postilla töissä, monesti ollaan juteltu postin toiminnasta, ihan perseestä!!

aikataulut vedetään tiukalle, ajamalla liikennesääntöjen mukaan jakaja ei kerkeä rundiaan kiertää. esimerkkinä mainittakoon aikatauluista, 100km/h alueella pitää ajaa väh. 140km/h jotta edes nipin napin kerkeää ajaa kierroksen läpi ajallaan. ja jos sanot että en aja, koska tulee sakot --> pomo ilmoittaa "no tilalle on tulijoita, voit lähteä". asiallinen meininki

O.J.
09.08.06, 21:46
Yrityksille posti jaetaan heti aamusta, työpaikasta riippuen se on tullut klo 8 ja 10 välillä.
Maaseudulla on käsittääkseni käynnissä kokeilu (vai joko on siirrytty ihan tuohon vakinaiseen käytäntöön) että päiväposti jaetaan seuraavan päivän aamujakelun yhteydessä. Näin posteljooni piipahtaa vain kerran päivässä tuoden kaiken kerralla. Tosin voisi ajatella, että osa postista tulee päivän myöhässä, mutta harvallapa varmaan nyt oikeasti on päivän päälle noiden pakettien ja muiden päiväpostien saapuminen.

Naapuripaikkakunnalla kokeilivat. En tiedä, että vakiintuuko tuo. Tosin täälläkään postia ei jaeta kuin kerran päivässä.

Tuleeko posti yrityksen osoitteeseen vai kotiosoitteeseesi?

Kotiosoitteeseen. Vkl:na tulee pelkkä lehti ~klo 7 aikoihin, arkisin aikataulu heittelee tunnin verran ja Joulun aikaan vieläkin enemmän.

tonttu
09.08.06, 23:24
eräs läheinen tuttavani on postilla töissä, monesti ollaan juteltu postin toiminnasta, ihan perseestä!!

aikataulut vedetään tiukalle, ajamalla liikennesääntöjen mukaan jakaja ei kerkeä rundiaan kiertää. esimerkkinä mainittakoon aikatauluista, 100km/h alueella pitää ajaa väh. 140km/h jotta edes nipin napin kerkeää ajaa kierroksen läpi ajallaan. ja jos sanot että en aja, koska tulee sakot --> pomo ilmoittaa "no tilalle on tulijoita, voit lähteä". asiallinen meininki

No heh heh mitä flöittiä.

apache
09.08.06, 23:51
ote tosi elämästä, ei ole tapana satuilla

htavilap
10.08.06, 05:17
Minua ei kiinnosta tämä aihe.

Arvo
10.08.06, 14:21
Kiitos Arvo kun olet jaksanut niin kärsivällisesti sivistää meitä postinkulun hienouksista. :) Postissakin on töissä ahkeria, tunnollisia ja älykkäitä työntekijöitä. Heidän puolestaan harmittaa kun tunarit pilaavat kaikkien maineen. Mutta niinhän se aina menee, alasta riippumatta.

Joku voi ehkä ajatella, että olen tyytymätön Postin toimintaan. Näin ei ole. Pääosin homma toimii hyvin. Aina voisi kuitenkin olla paremmin, siksi kommentointia.

Kärsivällisyys ja meikäläinen eivät aina kulje käsikkäin.

Esim. tänään oli palaa kiinni, kun jotkut pennut juoksivat perässäni varmaan viiden rapun verran. Ja nyppivät jakokärryä yms. Pikku perkeleet.
Itse asiassa eilen oli yksi samanlainen joka juoksi rapussa mun perässä, kun jaoin ihan toisella reitillä ja ponolla. Postinkanto on iloinen asia.

Arvo
10.08.06, 15:28

Mielenkiintoista toimintaa.

jossu
11.08.06, 11:27
kyl ne tyypit vissii vähäsen ajaa ylinopeutta.. kotoo työpaikalle on 15 kilsaa ja siin välil on ties kuinka monta laatikkoa.. lähin töihin kymmenen jälkee.. jakaja oli just meiän kohdas.. sit ku pääsin töihin sisälle ni näin ikkunasta ku se oli jo siin viereisen kerrostalon pihassa.. ja mäki ajoin riittävää ylinopeutta ku nukuin vähä pommiin..

kenopäänaali
11.08.06, 11:28
Oliko Ikaalilainen postinjakaja...
--kpn

säätäjä
11.08.06, 11:38
kyl ne tyypit vissii vähäsen ajaa ylinopeutta.. kotoo työpaikalle on 15 kilsaa ja siin välil on ties kuinka monta laatikkoa.. lähin töihin kymmenen jälkee.. jakaja oli just meiän kohdas.. sit ku pääsin töihin sisälle ni näin ikkunasta ku se oli jo siin viereisen kerrostalon pihassa.. ja mäki ajoin riittävää ylinopeutta ku nukuin vähä pommiin..

Ikävä kertoa totuus, mutta Posti ei käytä joulupukkia, niitä jakajia on useita... ;)

jossu
16.08.06, 16:08

Ikävä kertoa totuus, mutta Posti ei käytä joulupukkia, niitä jakajia on useita... ;)

kyl mää ny sen tiedän mut tarkotin ny sitä et se sama jakaja ajaa noihin kahteen paikkaan mistä kerroin.. eikä ollu ikaalislainen ku sitä joku kysy.. iha hesalaine..

kenopäänaali
16.08.06, 16:32
Öh.. millähän postinjakajalla hesassa on 15km pitkä piiri? :)
Ettei vaan ois ollu toinen postinjakaja.. PS. niillä on samanväriset autot ja vaatteet.
--kpn

zSx
16.08.06, 18:07
Ei ole kuin positiivisia kokemuksia postilaitoksesta. Homma toimii hyvin, ja se että posti tulee klo 9.30 +/- 1h on todella loistavaa. Olenkin ihmetellyt, kuinka tuo on mahdollista? Siis että miksi Posti ei säästäisi hieman työvoimassa ja jakaisi postin kaupunkialueellakin hieman pidemmän aikaikkunan välillä.

Tuo kotiinkuljetuksen venaaminen ei oo vaan kivaa, mieluummin hakee sen paketin sitten vaikka päivän myöhemmin postista. Kun se ei ole just siitä yhdestä päivästä kiinni.

Kreivi S
16.08.06, 22:20
Siis että miksi Posti ei säästäisi hieman työvoimassa ja jakaisi postin kaupunkialueellakin hieman pidemmän aikaikkunan välillä.

Tuntipalkalla jos ovat on se aika sama, pois lukien sosiaali- ym. maksut.

veppis
17.08.06, 14:30
Ei ole kuin positiivisia kokemuksia postilaitoksesta. Homma toimii hyvin, ja se että posti tulee klo 9.30 +/- 1h on todella loistavaa. Olenkin ihmetellyt, kuinka tuo on mahdollista?

Kuule ei se posti kaikille tule kaupunginkaan alueella puoli kymmeneltä...kannattaa olla onnellinen.

jukra
17.08.06, 15:02
Kuule ei se posti kaikille tule kaupunginkaan alueella puoli kymmeneltä...kannattaa olla onnellinen.

Sanoppa.. muutin kaupungista toiseen, kohtalaisen isoon ja melkein keskustaan vielä: Posti tulee näemmä tuossa 11:15- jälkeen tai sinnepäin.

No ei minulle niin väliä, eniten haittaa kun muutin kerrostaloon niin enää esim DVD levytilaukset ei mahdu luukusta sisään niin helposti kuin vanhan kämpän omaan postilaatikkoon :-/ Saa olla aina juoksemassa parin kilsan päähän postiin hakemaan...

Arvo
17.08.06, 15:59
No ei minulle niin väliä, eniten haittaa kun muutin kerrostaloon niin enää esim DVD levytilaukset ei mahdu luukusta sisään niin helposti kuin vanhan kämpän omaan postilaatikkoon :-/ Saa olla aina juoksemassa parin kilsan päähän postiin hakemaan...

Ja sä kuolet siihen?

Jussi2000
17.08.06, 16:14
Ehkäpä on parempi hakea ne postista ehjänä kuin se, että ne survottaisiin väkisin luukusta sisään?.

kenopäänaali
17.08.06, 17:12
Sahaa isompi luukku
--kpn

jukra
18.08.06, 09:16
Ja sä kuolet siihen?

Sori jos kerroin vain mitä ekkuna on tullut mieleen postinkulusta(eikä ole edes postin vika vaan yleinen ominaisuus näissä kämpissä) tääläpäin.. en kuole etkä varmaan säkään jos asenteesi korjaat.

Jussi2000, Juurikin näin - hyvä etteivät edes yritä survoa... kunhan vain totesin.

Arvo
18.08.06, 14:51
Ja sä kuolet siihen?

Sori jos kerroin vain mitä ekkuna on tullut mieleen postinkulusta(eikä ole edes postin vika vaan yleinen ominaisuus näissä kämpissä) tääläpäin.. en kuole etkä varmaan säkään jos asenteesi korjaat.

Jussi2000, Juurikin näin - hyvä etteivät edes yritä survoa... kunhan vain totesin.

Eipä tuossa ole korjaamista.

Jussi2000
19.08.06, 11:29
Ja sä kuolet siihen?

Niinpä.

kenopäänaali
21.09.06, 13:15
Kysytäänpä nyt postialan ammattilaisilta, että mitä tuo keltainen kuriiri käytännössä tarkoittaa.
Paketti olisi tulossa (tänään lähtenyt), onko olettamukseni oikein, että neljään mennessä tulee postisetä (tai täti) ja läväyttää paketin kouraan?
--kpn

Jussi2000
21.09.06, 18:13
Kysytäänpä nyt postialan ammattilaisilta, että mitä tuo keltainen kuriiri käytännössä tarkoittaa.
Paketti olisi tulossa (tänään lähtenyt), onko olettamukseni oikein, että neljään mennessä tulee postisetä (tai täti) ja läväyttää paketin kouraan?
--kpn
En ole postialan ammattilainen, mutta postin web sivuilla väitetään sen olevan mahdollista.

Flyer
21.09.06, 23:49
--kpnEipä ole meikäläisestäkään vielä tullut tähän ikään postin ammattilaista, mutta käyttökokemusta ko. puljun palveluista kyllä löytyy runsaasti.
Tavallinen kuolevainen voi lähettää paketin joka on kannettu vastaanottajalle seuraavana arkipäivänä klo 14 mennessä. Tuo kuriiripalvelu pitäisi olla vieläkin nopeampi. Miten se sitten onnistuu käytännössä onkin hyvä kysymys. Kaupungin sisäisiä toimituksia tiedän tapahtuneen samana päivänäkin useita, mutta pidemmälle saattaa hyvinkin mennä seuraavalle päivälle.

Amd-man
22.09.06, 00:43
Joku aamu kyllä heitän jonkun kiven postiauton tuulilasiin kun kääntää meitin pihassa...JAkais vittu postit sinne mihin kuuluun eikä dumppais kaikkee ylimäärästä meille, kivaa olla jakajan reitin viiminen talo.

Jakaja ei suostunu tunnustamaan että laittaa kaikki jäljelle jääneet meidän laatikkoon niin ei kullä postejakaan enää palautella postiin, kaikki heitän pesään...Kaiken lisäks se mulkki rytistää sanomalehden ihan vituiks, tekis saman mun Mikrobitille niin palaa kaikki postiin liittyvä suomesta.

kenopäänaali
22.09.06, 08:11
Saman työpäivän aikana tuli paketti perille. Kylmä hiki nousu pintaan, kun seurantakoodi ilmoitti, että paketti vastaanotettu ja vastaanottajana tuntematon ihminen, enkä itse ollut nähnyt pakettia vilaukseltakaan.

Selvisi sitten, että oli toimitettu talon sisäiseen postiin, josta se kannettiinkin työpöydälle hetimiten.
--kpn

Arvo
22.09.06, 16:22
Joku aamu kyllä heitän jonkun kiven postiauton tuulilasiin kun kääntää meitin pihassa...JAkais vittu postit sinne mihin kuuluun eikä dumppais kaikkee ylimäärästä meille, kivaa olla jakajan reitin viiminen talo.

Jakaja ei suostunu tunnustamaan että laittaa kaikki jäljelle jääneet meidän laatikkoon niin ei kullä postejakaan enää palautella postiin, kaikki heitän pesään...Kaiken lisäks se mulkki rytistää sanomalehden ihan vituiks, tekis saman mun Mikrobitille niin palaa kaikki postiin liittyvä suomesta.

Tohon mä sanoisin, että vedä kätees.
Suosittelen itse kokeilemaan postityötä ennenkun alkaisin potkimaan postin autoja.

Amd-man
22.09.06, 16:32

Tohon mä sanoisin, että vedä kätees.
Suosittelen itse kokeilemaan postityötä ennenkun alkaisin potkimaan postin autoja.En mäkään olis Autonasentaja jos en osais tehdä hommiani oikein ja kunnolla.

Kreivi S
22.09.06, 21:34
Kuinka voisi yksityishenkilö lähettää postia 2.luokassa?

säätäjä86
22.09.06, 23:14
Kuinka voisi yksityishenkilö lähettää postia 2.luokassa?

Helposti

2. luokan kirjeen ja 2. luokan Maksikirjeen postitusehdot
Kerralla postitetaan vähintään 20 kirjettä tai korttia, erä voi sisältää myös ulkomaan Economy-lähetyksiä

Lähetysten osoitesivun yläosaan merkitään tunnus ”2” (suosituskoko vähintään 10 mm)

Lähetyserä jätetään postiin, ei kirjelaatikkoon

Kreivi S
23.09.06, 00:29
Helposti

2. luokan kirjeen ja 2. luokan Maksikirjeen postitusehdot
Kerralla postitetaan vähintään 20 kirjettä tai korttia, erä voi sisältää myös ulkomaan Economy-lähetyksiä

Lähetysten osoitesivun yläosaan merkitään tunnus ”2” (suosituskoko vähintään 10 mm)

Lähetyserä jätetään postiin, ei kirjelaatikkoon

Kuka haluaa 19 kirjettä?

Kotkis
23.09.06, 00:34
Kuka haluaa 19 kirjettä?
Onko itsetarkoitus lähettää kirje kakkosluokassa? Lähetä samalle vastaanottajalle sitten vaikka se kirje 20 kertaan.

kimmo
24.09.06, 00:03
Kuka haluaa 19 kirjettä?

Voit myös lähettää nuo 19 kirjettä omalla nimelläsi/osoitteellasi varustettuna. Kirjeitä on aina mukava saada, jos ei ne sisällä laskua yms.

3210man
24.09.06, 12:00
Eipä tuon postin kanssa ole ollut mitään ongelmia. Toisinaan esmeks Verkkokaupan suoratoimitukset ovat saattaneet viivähtää viikon (Tallinnasta Uudellemaalle), mutta eipä ole tullut mieleenkään mennä siitä palautetta antamaan. Kyllähän tuossa postin kulussa on niin monta inhimillistä tekijää matkan varrella, että mahdotonta on mielestäni tässäkään asiassa mitään yleistyksiä tehdä.

En ole nähnyt täällä vielä ketjua 'rakkaista matkapuhelinmyyjistä', mikä voisi olla ihan paikallaan foorumin luonteen vuoksi. Olisi mukava nähdä, kuinka moni on menettänyt hermonsa huonoksi koetusta palvelusta, tuotteiden hitaasta saapumisesta jälleenmyyjille....ja kuinka moni on valmis heittämään sen kuuluisan kiven ikkunaan jos se Nokian uusin malli ei tullutkaan tänään kauppoihin, vaikka oli niin luvattu. :)

veppis
19.10.06, 22:28
YLE Mobiiliuutiset

Komissio avaisi EU:n postimarkkinat
18.10.2006, klo 17.14 (päivitetty 18.10.2006 klo 20.21)

EU-komissio ehdottaa postimarkkinoiden täydellistä avaamista kilpailulle vuoteen 2009 mennessä.

Markkinoiden täydellinen avaaminen tarkoittaisi, että kansallisilla postiyhtiöillä ei olisi enää monopolia ns. kevyessä postissa eli tietyn painorajan alittavissa lähetyksissä.

Nykyään painoraja kulkee 50 grammassa. sitä painavampien kirjeiden ja pakettien kuljetusmarkkinat ovat jo vapaat kilpailulle.

Komission mukaan monopoliaseman purkaminen olisi EU:n kuluttajien ja yritysten kannalta paras keino säilyttää yleispalvelu ja parantaa laatua sekä valinnanvaraa.

EU:n sisämarkkinakomissaarin Charlie McGreevyn mukaan ehdotuksen valmisteluissa on pidetty silmällä juuri kuluttajien ja postipalveluiden muiden käyttäjien tarpeita.

Palveluja myös syrjäseuduille

Uudistusten läpimeno vaatii Euroopan parlamentin ja jäsenmaiden hyväksynnän. Britannia, Ruotsi, Suomi, Saksa ja Hollanti ovat jo avanneet alaa kilpailulle. Markinoiden avaamista vastustaa mm. Ranska, Italia, Espanja ja Puola.

Joidenkin jäsenmaiden kansalliset postiyhtiöt ovat esittäneet huolensa siitä, miten uudistusten jälkeen pystytään takaamaan riittävät postipalvelut myös syrjäseuduilla.

Riittävän postipalvelun vaatimuksena on viikoittain vähintään yksi postin jakelu ja nouto maan joka kolkassa. Postiyhtiöt kysyvätkin, miten tällaisen palvelun rahoittaminen jatkossa taataan.

EU:n postipalveluja säätelee vuonna 1997 käyttöön otettu postidirektiivi. Komission ehdotus vahvistaa postidirektiivissä aikaisemmin sovitun aikataulun. EU:n jäsenmailla on kuitenkin jatkossakin velvollisuus varmistaa kansalaisille kohtuuhintaiset ja säännölliset postipalvelut.

YLE24

Linkki (http://www.yle.fi/mobiiliuutiset/uutiset/kotimaa5.html)

Vihdoinkin tulee kilpailua ja laatua? Vai kilpailu vie koko postitoiminnan kuralle?

kimmo
19.10.06, 23:50
Vihdoinkin tulee kilpailua ja laatua? Vai kilpailu vie koko postitoiminnan kuralle?

Aika isot rahat Posti on ymmärtääkseni laittanut toimintojensa tehostamiseen, kun kuuntelen sukulaistani joka jotain asiasta tietää. Miten sitten siellä suhtaudutaan, jos ykskaks kilpailijat sitten tekevätkin halvemmalla ja investoinnit valuvat hiekkaan.
Hyvä tietty ravisuttaa näitä yhtiöitä, millä lähes monopoli kuitenkin tällä hetkellä on. Yksityisen kuluttajan kannalta maksut alkavat olla jo sitä luokkaa, että pientä kauppaa ei enää juurikaan kannata tehdä esmes huutonetissä, tahi foorumeilla.
Syrjäseudulle tuo jakeluvaatimus ei kyllä mielestäni lupaa hyvää. Ei kait se nyt näin voi mennä, vai ymmärränkö jotain väärin?

"Riittävän postipalvelun vaatimuksena on viikoittain vähintään yksi postin jakelu ja nouto maan joka kolkassa. Postiyhtiöt kysyvätkin, miten tällaisen palvelun rahoittaminen jatkossa taataan. "

pahkis
20.10.06, 00:02
Syrjäseudulle tuo jakeluvaatimus ei kyllä mielestäni lupaa hyvää. Ei kait se nyt näin voi mennä, vai ymmärränkö jotain väärin?

"Riittävän postipalvelun vaatimuksena on viikoittain vähintään yksi postin jakelu ja nouto maan joka kolkassa. Postiyhtiöt kysyvätkin, miten tällaisen palvelun rahoittaminen jatkossa taataan. "

Samaa lueskelin minäkin, mutta kuule Kimmo; kyllä se voi noin aivan hyvin mennä, ei meillä maalaisilla ole niin väliä... Teiden hoito on jo ajettu alas, niin ei sillä postillakaan enää ole niin väliä, kun ei taloista kuitenkaan pääse autolla niitä tarjouksia hakemaan. Ja raha-asiat hoidetaan tietskalla; onpahan pankkisalissa ihanan rauhallista, kun ei kaiken moaliman junttieinarit jonota tiskille... Itse asiassa; syrjäseutujen ihmisiä voisi alkaa opettaa tulemaan toimeen ilman syömistä ja juomista, niin jäisi se vähäinenkin näköyhteys noihin kummajaisiin pois... Pääasia että mökkitiet on hyvässä kunnossa ja polttopuut löytyvät läheltä valmiiksi tehtyinä ja pinottuina; mieluusti tietysti pihaan kannettuna.

kimmo
20.10.06, 00:19
ei meillä maalaisilla ole niin väliä... Teiden hoito on jo ajettu alas, niin ei sillä postillakaan enää ole niin väliä, kun ei taloista kuitenkaan pääse autolla niitä tarjouksia hakemaan.

Toisilla on niitä nelijalkaisia ystäviä, millä sitten karauttaa läpi umpihankien kirkonkylälle kerta viikkoon saunamäyriksen ja lenkkimakkaran perään.
Mitäs me citroenin omistajat tehdään, kun korkeuden säädöstä loppuu nostovara ja keula on vieläkin umpihangessa. On se perskuta laitettava anomus tohon kunnan vaivaistaloon pikkuhiljaa, siellä sentään kodinhoitaja käy tyhjentämässä alusastian kerta viikkoon ja lukee samalla aviisista kylän tapahtumat.
Mites napero?

pahkis
20.10.06, 01:14
Toisilla on niitä nelijalkaisia ystäviä, millä sitten karauttaa läpi umpihankien kirkonkylälle kerta viikkoon saunamäyriksen ja lenkkimakkaran perään.... ja joka juo kotipihaan tultaessa reestä oluset, tiputtaa lenkkimakkarat pihaan, josta koirat ne syö ja kissat loput muruset.

Tuo kerta viikkoon -lause ei nyt jätä rauhaan, pitäisköhän oikein kysäistä joltakin viisaammalta, vai tietääkö foorumilaisista joku jotain? Tuohon lauseeseen mennessä ei ollut postin suhteen pahaa sanottavaa; Matkahuollon kanssa on välillä aina jotakin sattunut (mm. kaasujousi mennyt mutkalle välillä Helsinki - Lahti)...

Mites napero?

Leikkii tällä hetkellä sängynvaltausta äitinsä kanssa; taitaa sohva kutsua allekirjoittanutta; ei sinne sekaan enää sovi... ;P

veikko
20.10.06, 09:39
Yleensä kun tulee kilpailua, niin laatu katoaa saman tien. (Postilla tosin laatu katosi jo siinä vaiheessa kun se yhtiöitettiin.)

Tässä käy niin kuin sähkön kanssa. Osa kilpailutetaan, osaa ei - ja rahat revitään siitä osasta jota ei saa kilpailuttaa...

Onko esimerkiksi sähkön kilpailuttaminen kovinkin paljon sähkölaskua pienentänyt?

O.J.
20.10.06, 09:49
Onko esimerkiksi sähkön kilpailuttaminen kovinkin paljon sähkölaskua pienentänyt?

No jos vertaa oman verkkoyhtiöni tarjoamaan sähköön, niin kyllä. Toisaalta sähkön siirron osuus kokonaislaskusta suurentui reippaasti, joten kuluttaja tais jäädä pakkasen puolelle. Säästän muistaakseni ~100-200€/vuosi, mutta kulutustakin on enemmän, mitä useimmilla kotitalouksilla.

Tuo "kerran viikossa" kuulosta aika surkealta palvelulta!

kenopäänaali
20.10.06, 11:43
Nyt kun tämä threadi on taas nostettu pintaan, niin valitanpa minäkin nyt sitten postin palveluista.
Alakerran naapurille osoitettu kirje oli tipautettu laatikkooni. Kyllä sapetti koko loppupäivän, jouduin tietysti itse sen viemään alakerran naapurille, kun ei postista kukaan sitä suostunut hakemaan enkä ole itse kotosalla siihen aikaan kun postia jaetaan. Täysin ala-arvoista toimintaa!
--kpn

veikko
20.10.06, 12:27

No jos vertaa oman verkkoyhtiöni tarjoamaan sähköön, niin kyllä. Toisaalta sähkön siirron osuus kokonaislaskusta suurentui reippaasti, joten kuluttaja tais jäädä pakkasen puolelle. Säästän muistaakseni ~100-200€/vuosi, mutta kulutustakin on enemmän, mitä useimmilla kotitalouksilla.
Kirjoitinpa taas epäselvästi, eli tarkoitin sanoa että kun sähköä on kilpailutettu, niin onko se merkinnyt sähkön hinnan laskua noin yleensä? Minusta kun sähkön hinta on kuitenkin kokonaisuutena koko ajan noussut, vaikka toisilla firmoilla se onkin halvempaa kuin toisilla.

Arvo
20.10.06, 14:27
Nyt kun tämä threadi on taas nostettu pintaan, niin valitanpa minäkin nyt sitten postin palveluista.
Alakerran naapurille osoitettu kirje oli tipautettu laatikkooni. Kyllä sapetti koko loppupäivän, jouduin tietysti itse sen viemään alakerran naapurille, kun ei postista kukaan sitä suostunut hakemaan enkä ole itse kotosalla siihen aikaan kun postia jaetaan. Täysin ala-arvoista toimintaa!
--kpn

Ovinumero ja kaikki tiedot oli oikein?
Kyseessä on saattanut olla joku kiireinen moniosaaja-jakotykki, joka ei ole niin tarkka kuin vakirontti.

kenopäänaali
20.10.06, 14:29
hymiöt unohtui...
--kpn

jannyman
20.10.06, 14:44
Ovinumero ja kaikki tiedot oli oikein?
Kyseessä on saattanut olla joku kiireinen moniosaaja-jakotykki, joka ei ole niin tarkka kuin vakirontti.Luvattoman usein on kyllä postipoika tipauttanut naapurin rouvan postit minun laatikkooni. Mutta kyllä kait nuo postinjakajat ovat erehtyväisiä siinä kuin papitkin..

veikko
20.10.06, 14:48
Työkaveri joskus kertoi, että kun useamman kerran oli posti viety väärään laatikkoon niin hän kävi valittamassa suoraan jakajalle. Jakajalla oli syy heti selvillä: kun ei ole saanut riittävästi koulutusta.

Työkaveri oli tuumannut, että eikös lukutaito riittäisi...

Jussi2000
20.10.06, 18:25
Luultavasti kuralle. Ja muutenkin, ketä kiinnostaa, eipä toi nyt niin rahasampo hommaa ole, postin kokonaismäärähän on kaiketi ollut laskusuunnassa jo vuosikausia.

Ewert Oktan
20.10.06, 19:31
Riippuu pitkälle, kuinka kattavasti kilpailija tarjoutuisi palvelujaan järjestämään. Suomi kun on Euroopan mittakaavassa pitkä maa, eikä sen keskiväli missään Jyväskylässä ole, vaikka porot alkavatkin juosta heti kehäteitten ulkopuolella. Aina vähenevä perusjakaminen maakuntiin tuskin mikään lottovoittobusiness on, Postilla kuitenkin ilmeisesti on jakelu ja haku päivittäistä joka paikassa. Aivan ylimmästä Lapista ja saaristosta en ole varma, mutta mikäli olen väärässä niin korjata saa.
Kilpailun näkisin hyödyttävän isoissa kaupungeissa asuvia, joiden palveluissa saattaisivat hinnat laskea ja joidenkin tuotteiden kuljetukset hieman nopeutua. Tämän edun haitat varmasti heijastuisivat negatiivisesti maaseudulla.

Itse en näe, että kahdelle tai useammalle merkittävälle jakelijalle on tilaa. Puolittaminen vähentäisi saatavaa voittoa, kun taas jakelusta aiheutuvat kustannukset ovat mitä ovat. Uuden kilpailijan keskittyminen kasvukeskuksiin aiheuttaisi "epäreilun" kilpailuaseman Postille, jossa sen täytyisi tyytyä maakuntiin velvotteidensa takia.
Tietysti koko toiminnan voisi kaapata joku suurempi, mutta riittääkö näillä markkinoilla kaukana pohjolassa mielenkiintoa. Ei ole Vodafoneakaan juuri näkynyt kuin Telenorin ja Elisan liikekumppanina. Enkä ole ollenkaan varma haluaisinko moista suuntausta, jossa tämänkin alan raha pakenisi ulkomaille, edes nähdä.

Joku osaava voisi googlettaa Postin ja erityisesti sen yrityspuolen lukuja saavutetusta voitosta.
Yrityksille suunnatut palvelut on muistaakseni eriytetty aivan eri nimelle. Yksityisten palvelusta saatava tuotto oli tuohon verrattuna muistikuvani mukaan aivan nappikauppaa.

kimmo
21.10.06, 17:52
Mites napero?

Leikkii tällä hetkellä sängynvaltausta äitinsä kanssa; taitaa sohva kutsua allekirjoittanutta; ei sinne sekaan enää sovi... ;P

Vattu kun tuon saisi vielä joskus kokea. Pieni tenava on parasta mitätiedän, ehkä sisun jälkeen,

Ralba
23.10.06, 07:59
Mikä hitto tuota Postin kotiinkuljetusta oikein vaivaa? Tilasin ulkomailta tavaraa ja paketti piti tuoda mulle kotiinkuljetuksena. Tänä aamuna kun kävin katsomassa Postin lähetysten seurannasta paketin matkaa, niin yllättäen sivuilla luki tuttu lause: "Luovutusta yritetty, vastaanottajaa ei tavoitettu." Tämä on tapahtunut jo viime viikon perjantaina ja silloin oltiin molemmat kotona avopuolison kanssa, eikä varmasti käyty ovisummeria soittamassa. Kyllä yhden kerran ymmärtäisi, että Posti kädettäisi tuon kotiinkuljetuksen, mutta tämä oli kolmas kerta peräkkäin kun näin on tapahtunut.... Ottaa päähän tälläinen leikkiminen.

Peppokani
13.12.06, 20:18
28.11 lähetetty paketti makaa seurantakoodin mukaan vieläkin postin lajittelussa Jyväskylässä.
Kolmisen kertaa olen käynyt lähipostissa kyselemässä, että mitä tehdään. Kahdella ensimmäisellä kerralla oli vastaus: "Odotellaan". Kolmannella kerralla ottivat postituslapusta kopion ja sanoivat: "Seurataan ja odotellaan".

Eilen tein postin sivujen kautta häviämisilmoituksen, tuskin nekään mitään löytää. Joku pitkähiuksinen finninaama sen on kuitenkin varastanut ja tällä hetkellä ihmettelee kotonaan, mitä tekee useammalla kappaleella vauvan vaatteita.
Onneksi en ollut maksanut tuota pakettia.

Montonen
28.02.07, 16:11
Kenelläkään kokemuksia onko todellakaan mitään mahdollisuuksia saada postilta korvauksia kadotetusta paketista? Näyttää siltä että posti on tyystin kadottanut lähettämäni postiennakkopaketin. Kukaan ei tunnu tietävän missä paketti on. Kehottivat tekemään katoamisilmoituksen. Sinänsä harmillista kun kyseessä on 300e arvoinen kalastuskela. Viimeisin tieto on lajittelusta Tampereella. Parisen viikkoa sitten. Taisi kela vaihtaa omistajaa ennen aikojaan. Ja halvalla lähti.

Samaan hengenvetoon voisi todeta että surkeat on tiedot/taidot näillä lähikauppojen yhteydessä toimivien postipisteiden tytöillä. Kun joutuvat hoitamaan sekä kaupan kassaa että postipalveluita. Postivakuutetun kirjeen lähettäminen ulkomaille oli täysin tuntematon käsite tytöille. Siinä pähkäiltiin mikäs osoitekortti se tuleekaan ulkomaille ja ehdottivat kotimaan korttia. Minäkin sen verran tiedän että kotimaan osoitekortti ei kelpaa. Pitää olla se ulkomaan tarrakoodi kuoressa. Sitä ei näyttänyt löytyvän. Piti ajaa keskustan pääpostiin ennenkuin sain kuoren liikkeelle. Tätä se on se voiton maksimointi. Pienestä ihmisestä viis. Terveisiä vaan Posti-Pekalle.

jukra
28.02.07, 18:57
Kenelläkään kokemuksia onko todellakaan mitään mahdollisuuksia saada postilta korvauksia kadotetusta paketista?

Korvauksia kyllä saa.. muutama euro kilolta on se summa jonka maksavat, ei auta vaikka miten todistaisi että sisällä on ollut arvokas kela tai muu vehje niin tuon naurettavan alhaisen kilohinnan mukaan korvaavat kaiken jos ei ole ollut erikseen vakuutettu lähetys.

edit:
Oli se hiukan enenemmän kun muistin mutta silti naurettavan vähän, onko se ihme että viime viikolla oli juuri uutinen jossa postin todettiin kadottavan vuosittain 10 000 lähetystä.

Lähetyksen viivästymisestä on vahingon kärsineelle maksettava korvauksena vahingon määrä, kuitenkin enintään:

1) 50 euroa tavallisesta kirjelähetyksestä;

2) 85 euroa kirjatusta tai saantitodistusta vastaan luovutettavasta kirjelähetyksestä;

3) 150 euroa muusta kirjelähetyksestä tai postipaketista.

Lähetyksen vahingoittumisesta tai katoamisesta on vahingon kärsineelle maksettava korvauksena vahingon määrä, kuitenkin enintään:

1) 50 euroa tavallisesta kirjelähetyksestä;

2) sovittu vakuutusarvo vakuutetusta lähetyksestä;

3) 340 euroa muusta kirjelähetyksestä;

4) 25 euroa kilolta postipaketista.

Tämän lain nojalla määrättävää vahingonkorvausta voidaan kohtuuden mukaan sovitella, jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä

Valtio pitää kyllä huolen omistaan eli nuo korvaukset on mitä on kun "monopolissa" mennään.

Montonen
28.02.07, 19:53
Pitänee näemmä alkaa lähettämään joka helvetin paketti postivakuutettuna. Kiitokset tiedoista. Ruhtinaalliset 12,50 euroa siis tiedossa kun 300e kelan kadottivat.

lada-v8
03.03.07, 20:24
Karpollakin oli asiaa Postista...

jukra
03.03.07, 21:42

..aivan aiheesta olikin. Niin kauan kun ko. laitotksesta ei saa kuin hinnankorotuksia ja huonoa palvelua niin valittaa mielestäni saa oikein luvan kanssa.

Niille jotka eivät ohjelmaa katsoneet: Soitinkauppias oli lähettänyt kitaran alkuperäispaketissaan (siis samassa paketissa jossa se oli ehjänä tullut Suomeen Kiinasta ja edelleen maahantuojalta ehjänä hänelle) ostajalle. Kitarasta oli kaula katkaistu matkalla ja vastaanottaja soitti hänelle paikallisesta postista, että kaula kitarasta on katki.
Posti tässä tapauksessa kieltäytyi täysin korvausvelvollisuudestaan ja vetosi siihen että paketointi oli huono. Kun soitinkauppias oli kysynyt mikä on riittävä paketointi, ei sellaista hänelle oltu kerrottu vaan sanottu vain että kyseessä on aina yksittäistapaus, joka harkitaan erikseen.
Luonnollisesti postin puolelta ei asiaa kommentoitu mitenkään: miksi pitäisi, hehän saavat tehdä mitä huvittaa.

Posti (kuten arvata voi) antaa itselleen oikeuden paiskoa tavaroita ja hajottaa toisten tavarat sillä he aina voivat vedota tuohon "huono paketointi" pykälään. Mitä muuta voi odottaa valtionfirmalta - sama vika kuin VR:llä, joka ikinen vuosi talvi tulee heille täytenä yllätyksenä.

Qwertyi
03.03.07, 21:59
Ja hyvin mainosti Koff:ia jos satuitte huomaamaan. Karpoa kun kuvattiin puhelimessa (autokauppa jutussa) niin takana komeili baariliina isolla Koff-logolla :)

Basu
26.03.07, 16:02
Tapahtuipa itsellenikin sitten tämä tapaus, että tavaraa tulossa kotiin mutta kun kukaan ei ollut paikalla niin ei voinut avata ovea joten postiluukusta lappu että voi noutaa Postista. Mutta miksi ne eivät soittaneet kun firma josta tilasin sanotaan että soittavat ennen toimitusta? Jos ei sovi niin puhelimessa olisi sovittu uusi aika. Noh, eipä tuo haittaa hirveästi kun on lähellä Posti.

dille
26.03.07, 19:40
Tapahtuipa itsellenikin sitten tämä tapaus, että tavaraa tulossa kotiin mutta kun kukaan ei ollut paikalla niin ei voinut avata ovea joten postiluukusta lappu että voi noutaa Postista. Mutta miksi ne eivät soittaneet kun firma josta tilasin sanotaan että soittavat ennen toimitusta? Jos ei sovi niin puhelimessa olisi sovittu uusi aika. Noh, eipä tuo haittaa hirveästi kun on lähellä Posti.

Taisit siis tilata tuotteen jostain ulkomailta. Jotkut ulkolaiset kuriirifirmat ovat siirtäneet vastuun Postille Suomessa, koska ovat nähneet sen edullisemmaksi. Toiset taas eivät soita, en tiedä miksi, mutta käytännössä heille pitäisi ymmärtää soittaa juuri oikeassa vaiheessa, niin saattaa saada tarkemman ajankohan lähetyksen saapumiselle.

Basu
26.03.07, 22:16
Voihan se noinkin olla, Rengasonlinelta siis tilasin renkaat. Ja nettisivuilla kun tilaa niin joku ulkomaalainen kuljetusfirma hoitaa kuljetuksen mutta Suomessa sitten Posti. Kiitos informaatiosta.

ST
02.01.08, 14:45
Ja taas hinnat noussut! Pienin/halvin paketti 7.90€!!!

jukra
02.01.08, 23:31
Enpä ole pitkään aikaan kehunut postia;

Tilasin reilu kk sitten uuden tietokoneen, otin kalleimmaan kotipaketti 21 toimituksen jossa luvataan tuoda paketti ovelle 9-21 (tms) välisenä, ennalta sovittuna, aikana. En odottanut että vartin sisällä paketti on ovella siitä kun soittavat mutta hiukan jäin ihmettelemään kun postilta soitettaessa (ei muuten nähnyt numeroa, miksiköhän?) tarjottiin toimitusajaksi jotain väliltä 17-21, no sanoin että heti klo 17 sopii jolloin vastapuoli totesi että paketti toimitetaan klo 17-20 välisenä aikana.
Ei voi kuin ihmetellä mistä helkutista sitä nyt sitten maksoin kun kerran toimitus ei onnistu luvattuna (9-21) aikana.

Paketti tuli hiukan ennen kuutta, ulkopuolisen rahtifirman tuomana, ei tainnut postin omia kavereita vain kiinnostaa ajella tuon paketin vuoksi kun heti olivat tarjoamassa ilta-aikaa.

Lisää kehuja;
Tulin tuossa päivemmällä joululomalta kotosalle, lähdetty viikko ennen joulua pois - postia oli mahtavat määrät, tätä odotinkin mutta mukana oli kaksi täysin väärään osoitteeseen toimitettua kirjettä(eipä ole aikaisemmin sattunut kuin todella harvoin) - toinen vielä joku sairaalahomma. Samasta pihapiiristä löytyivät kummatkin osoitteet, ei kovin kauas ollut erehtynyt postinkantaja. Vein takaisin postiin nuo, vaikka nopeampaa olisi ollut heittää vastaanottajien postilaatikkoihin suoraan - eikös jo intissä sanottu että palautetta pitää antaa ja lihasmuisti on paras muisti(kun saa kantaa samoja kirjeitä uudelleen).

Noita hinnankorotuksia nyt en edes jaksa kehua, itse käytän aina muita firmoja kun se vain on mahdollista - ikävä kyllä aika harvoin.

JPW™
02.01.08, 23:56

Kalliilta tuntuu, mut mitäs se ennen on ollut? Itse käytän harvoin, jos koskaan postin palveluita pakettien kanssa(en oo yhtään pakettia vielä lähettänyt, vaimo kyllä).

psymbiote
03.01.08, 06:25
Kalliilta tuntuu, mut mitäs se ennen on ollut? Itse käytän harvoin, jos koskaan postin palveluita pakettien kanssa(en oo yhtään pakettia vielä lähettänyt, vaimo kyllä).
7,40e, joka on mun mielestä ollut sielä kipurajoilla. Ja siitä ei edes kauan ole kun se tohon nousi.

veikko
03.01.08, 08:04
kaksi täysin väärään osoitteeseen toimitettua kirjettä

Tuli tuosta mieleeni joku vuosi sitten, että kun meille tuli väärään osoitteeseen toimitettu kirje, niin tipautun sen postin kirjelaatikkoon ohimennessäni. No, kaksi päivää myöhemmin se sama kirje tuli taas meille. Nyt vein sen postitoimistoon (silloin oli vielä sellaisia) ja sanoin, etten haluaisi enää kolmatta kertaa sitä meille tuotavan. Sitten se meni jo ainakin johonkin toiseen osoitteeseen.

kenopäänaali
03.01.08, 08:55

Jätitkö paketin lähettämättä?
--kpn

Alpha-
03.01.08, 15:07
--kpn

Niimpä. Vaikka 1/15 jättäisi hinnannousun takia paketin lähettämättä, on muutos silti ollut taloudellisesti kannattava. Ainahan paketin voi itse viedä perille, jos tahtoo.

veikko
03.01.08, 20:33
Tänään tuli postissa lähetys, johon oli liimattu lappu, jonka mukaan postilähetyksessä on havaittu vaurio päällyksessä. Kun toinen kuoren pää oli melkein kokonaan auki, niin kyllähän tuon nyt näki itsekin - ei siihen olisi mitään erillistä lappua tarvinnut laittaa.

Panda
05.01.08, 15:19
7,40e, joka on mun mielestä ollut sielä kipurajoilla. Ja siitä ei edes kauan ole kun se tohon nousi.

Onpa törkeää rahanahneutta postilta! Postihan on esimerkiksi polttoaineen tauottoman kallistumisen ulkopuolella, postille työvoima ei maksa mitään eikä ainakaan kallistu, posti ei käytä kallistuvaa sähköä mihinkään yms.

Hinnan nostoa hinnan noston ilosta!

J.J-75
05.01.08, 15:24
Jep jep.. halventua pitäs. Ei ole talveakaan.

vtormane
05.01.08, 22:55
Jep jep.. halventua pitäs. Ei ole talveakaan.

Vai ei talvea ;)

Kehuja postille, ikinä ei ole minun lähetystä kadottanut, tuhansia siis.
Lisäksi kotiinkuljetus toimii hyvin, eilenkin soittivat ja kysyivät että milloin voidaan tuoda. Sanoin että voitte tuoda vaikka heti, 5min. ja postipoika oli oven takana lähes 30 asteen pakkasella. Varta vasten lähti tuomaan minun 10e hiirtäni. Hienoa, palvelu pelaa. Tosin, saakin pelata nykyisillä hinnoilla.
Ei muuten ollu pahanhintainen hiiri elisashopista tilattuna, 10e postikuluineen kotiovelle, Microsoft 3000 wireless notebook mouse.

juppelis
05.01.08, 22:57
Miten on, kun "asun" vaikka kellokuja 3:ssa eli siis en ole tehnyt virallista osoitteenmutosta sinne, mutta alkuaikoina pari palkkakuittia ja puhelinlaskua on sinne tullut ihan nätisti, mutta nyt ei tule edes joulukortti perille saati noita palkkakuitteja yms eikä niitä lähetetä edes viralliseen osoitteeseen, joten minne ihmeeseen ne menee? Paperisilppuriin? Luulisi, että jos ovessa lukee nimi ja kirjekuoressa on osoite, joka täsmää ovessa olevaan nimeen niin eikö se silloin pitäisi sinne kantaa?

kimmo
06.01.08, 00:11
Ei muuten ollu pahanhintainen hiiri elisashopista tilattuna, 10e postikuluineen kotiovelle, Microsoft 3000 wireless notebook mouse.

Onks tää 24kk sopimuksella? Ainakin tällä hetkellä maksaa 29€, siihen sitten ymmärtääkseni postit päälle.
Näköjään postit sisältyvät tuohon 29 hintaan.

jukra
06.01.08, 13:28
Luulisi, että jos ovessa lukee nimi ja kirjekuoressa on osoite, joka täsmää ovessa olevaan nimeen niin eikö se silloin pitäisi sinne kantaa?

Kyllä ne kantaa mutta ainakin minulla syssymmällä oli jokaisessa lapussa tarra liimattuna jossa luki että kirjeen vastaanottaja ei asu ko. osoitteessa mutta koska osoite on kuoressa se sinne kannetaan. Tilanne oli siis se että en vielä asunut virallisesti nykyisessä osoitteessa mutta olin jo osoitteenmuutoksia tehnyt jonnekin kun muutto oli "vaiheessa".

Varmaan lähettelevät takaisin lähettäjälle noita kirjeitä kunhan ensin kiertävät Jyväskylän kautta (eikös sielä ollut tuo "epäselvien" osoitteiden yksikkö postilla?)..

Uuno Turhapuro
06.01.08, 20:10
--kpn

Kenopääanaali olis varmaan jättänyt!

kenopäänaali
07.01.08, 09:31
Kenopääanaali olis varmaan jättänyt!

Voisitko hieman tarkentaa, miksi ihmeessä olisin? Maksan mielelläni postin palveluista.
--kpn

Alpha-
07.01.08, 21:40
Hain tuossa postista tunti sitten paketin, joka on ollut reilun viikon matkalla (pyhät huomioiden) CDON.comista.

Kun lykkäsivät tämän kuntoisen paketin sanaa sanomatta käteen niin hiukan wtf-fiilis siinä tuli.

Kuva: CLICK (http://www.aijaa.com/v.php?i=1413914.jpg)

Lyttääntymisen nyt vielä ymmärtää, mutta tarviiko sitä pakettia joka kulman ympäri pyöritellä. Noh, onneksi paketti ei sisältänyt kuin elektroniikkaa.

kimmo
07.01.08, 21:59
Kun lykkäsivät tämän kuntoisen paketin sanaa sanomatta käteen niin hiukan wtf-fiilis siinä tuli.

Mitenkään puolustelematta Postin paketinkäsittelypolitiikkaa, niin itse toteaisin että mielestäni tuo paketoijakaan ei ole ihan osannut asiaansa.
Ihan jokainen paketti ei kuitenkaan siellä postissakaan voi olla päällimmäisenä käsittääkseni.

Alpha-
07.01.08, 22:01
Mitenkään puolustelematta Postin paketinkäsittelypolitiikkaa, niin itse toteaisin että mielestäni tuo paketoijakaan ei ole ihan osannut asiaansa.
Ihan jokainen paketti ei kuitenkaan siellä postissakaan voi olla päällimmäisenä käsittääkseni.

Toihan on selviö, mutta mihin ne niitä kulmia hakkaa? 3/4 kulmista melko lytyssä...

Jussi2000
08.01.08, 09:20
Hain tuossa postista tunti sitten paketin, joka on ollut reilun viikon matkalla (pyhät huomioiden) CDON.comista.

Kuva: CLICK (http://www.aijaa.com/v.php?i=1413914.jpg)

Lyttääntymisen nyt vielä ymmärtää, mutta tarviiko sitä pakettia joka kulman ympäri pyöritellä. Noh, onneksi paketti ei sisältänyt kuin elektroniikkaa.

Pakettien lajittelu tapahtuu kaiketi pääasiassa koneellisesti, siinä ei paljon ole ihmisellä mahkuja vaikuttaa kuinka paketti hihnoilla pyörii. Pakkaamiseen ja sen hyvin tekemiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

Alpha-
08.01.08, 18:25
Pakkaamiseen ja sen hyvin tekemiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

Tuohon, ja lisäksi seuraaviin:

- pakettien huolellinen lajittelu

- pakettien huolellinen kuljetus

- heti joulun jälkeen alkavan työvuoron aiheuttaman nakerruksen ehkäisy.