View Full Version : Foorumin linux-topic
keskustelua linuxista, ja apua pulmiin.
Latasin ubuntun netistä. Mitä pitää ottaa huomioon ennen asennusta? Itsellä käytössä tällä hetkellä ainoastaan Windows XP SP2.
Latasin ubuntun netistä. Mitä pitää ottaa huomioon ennen asennusta? Itsellä käytössä tällä hetkellä ainoastaan Windows XP SP2.
Ettei linux osaa käyttä usb-liittimeen kytkettyä adsl-modeemia ilman manuaalista usb-ajureiden asennusta. Jos verkkokortin kautta, niin ainakin itsellä ubuntu lensi nätisti toimintaan.
Toinen tietysti on, että joudut lisäämään manuaalisesti tuon Windowsin grub-loaderiin.
Ettei linux osaa käyttä usb-liittimeen kytkettyä adsl-modeemia ilman manuaalista usb-ajureiden asennusta. Jos verkkokortin kautta, niin ainakin itsellä ubuntu lensi nätisti toimintaan.
Toinen tietysti on, että joudut lisäämään manuaalisesti tuon Windowsin grub-loaderiin.
Ubuntulla ei tartte Winukkaa laittaa ite Grubiin, tosin sitten on turha muutella osioiden kokoa jos haluu, että grub latautuu. Mulla meni koko kone sekasin silleen ja sain asentaa windowsin uusiks et saisin windowsin oman bootloaderin takas toimimattoman grubin tilalle.
Ja Telewellin TW-EA100B-usb-modeemille ei löydy linux-ajureita (ite en ainakaan löytänyt).
Kannattaa myös tehdä oma osio linuxille, FAT32 tai Ext3. NTFS:ää linux osaa vain lukea, muttei kirjottaa.
Ite testailin tossa noin vuos sitten Knoppixia live-CD:ltä ja Debianin asensin kovolle. En ihastunu kumpaankaan, joten unohdin koko linuxin.
minkälain on linux?
Vaihtoehtoinen käyttöjärjestelmä esim. windowsin tilalle.
Ite testailin tossa noin vuos sitten Knoppixia live-CD:ltä ja Debianin asensin kovolle. En ihastunu kumpaankaan, joten unohdin koko linuxin.
Jeps. Ite tykkäsin ubuntusta, mutta nyt tossa vtutustopikissa on syy miksi heitin linukan roskikseen :)
Jeps. Ite tykkäsin ubuntusta, mutta nyt tossa vtutustopikissa on syy miksi heitin linukan roskikseen :)Noin siinä voi käydä kun ei osaa ;)
Partition Magic toki sivoaa grubin pois jos sen niin käsket tehdä. Bootti asennuscd:ltä, rescue mode, grubin uudelleenasennus, romppu pois asemasta ja taas toimii =)
Tapani Räikkösen ylläpitämältä Windowsista Linuxiin ABC -sivustolta (http://tapsa.terae.net/linux/index.php) löytyy hyvät ja selkeät ohjeet mm. Linuxin asentamisesta Windows-koneeseen. Kannattaa lukea ajatuksella.
Kysymyksiä ja vastauksia löytää enemmän esim. www.raja-antura.org:n forumilta (http://www.raja-antura.org/modules.php?op=modload&name=PNphpBB2&file=index).
Itse suosittelisin ensimmäiseksi Linux-jakeluversioksi Susea, Mandrivaa tai Kubuntua/Ubuntua.
Onkos kellään kokemuksia oman tallentavan digiboksin/viihdekeskuksen teosta? Linuxiahan niissä vissiin yleensä käytetään? Kiinnostais jonkin verran alkaa rakentelemaan, kunhan ei mene ihan mahdottomaksi säädöksi...
Onkos kellään kokemuksia oman tallentavan digiboksin/viihdekeskuksen teosta? Linuxiahan niissä vissiin yleensä käytetään? Kiinnostais jonkin verran alkaa rakentelemaan, kunhan ei mene ihan mahdottomaksi säädöksi...MythTV:llä (http://www.mythtv.org/) onnistuu helposti. Itse meinasin moisen rakentaa mutta tuli hinnaltaan kalliimmaksi kun tallentava dibiboxi kahdella virittimellä joten päädyin jälkimmäiseen.
Jeps. Ite tykkäsin ubuntusta, mutta nyt tossa vtutustopikissa on syy miksi heitin linukan roskikseen :)Noin siinä voi käydä kun ei osaa ;)
Partition Magic toki sivoaa grubin pois jos sen niin käsket tehdä. Bootti asennuscd:ltä, rescue mode, grubin uudelleenasennus, romppu pois asemasta ja taas toimii =)
:/
Kiva kun sain nyt tietää :/ Mut toisaalta olisin muutenkin halunnu linuxista eroon kun äiti ei ois osannu valita windowsia siitä grubista :)
:/
Kiva kun sain nyt tietää :/ Mut toisaalta olisin muutenkin halunnu linuxista eroon kun äiti ei ois osannu valita windowsia siitä grubista :)
Niin ja winukan ois kyllä saanu oletukseksi käynnistymään esim 2s viiveellä, näin olisit vain napsauttanut alaspäin, kun olisit halunnut winukan
Tuli jotenkin outo fiilis, asensin noin vuoden vanhaan läppäriin Fedora Core 4:n. Touchpad, ääni, näyttö, verkko, kirjoittava cd.. kaikki toimviat heti asennuksen jälkeen.
Windows XP samaan koneeseen, äänet ei toimi. Touchpad toimii vain osittain. Näytön reso 640x480. Verkko ei toimi. Kaikkiin joutuu erikseen asentamaan ajurit.
Tähän on tultu :D
Tuli jotenkin outo fiilis, asensin noin vuoden vanhaan läppäriin Fedora Core 4:n. Touchpad, ääni, näyttö, verkko, kirjoittava cd.. kaikki toimviat heti asennuksen jälkeen.
Windows XP samaan koneeseen, äänet ei toimi. Touchpad toimii vain osittain. Näytön reso 640x480. Verkko ei toimi. Kaikkiin joutuu erikseen asentamaan ajurit.
Kerrankin näin päin :)
kenopäänaali
05.10.05, 12:48
Kerrankin näin päin :)
No mitäs ihmettä tuossa nyt on? Tuskin Microsoftillakaan sentään tulevaisuuden laitteita varten ajureita kirjoitellaan. Eiköhän se XP ole jo reilun vuoden ikäinen..
--kpn
Mie olen linuxileikkini leikkinyt Fedoran ja redhatin eri versioilla. Nykyään tosin asentelisin luultavasti ubuntun, sillä olen kuullut siitä pelkästään hyvää ja ihan pätevältähän se vaikutti live CD:n perusteella.
Linuxin yksi suurimmista ongelmista on Microsoftin office tuotteet, jotka on muodostunu aikaslailla standardiksi. En ole kyllä open officea testannut aikoihin, mutta aikanaan esimerkiksi word meni melko helposti ohi open officen vastaavasta.
Linuxistahan muuten ihan tykkäsin/tykkään. Ei kaatuillut ja toimi hienosti. Etähallinta komentokehotteesta myös oli helppoa.
Pitäis kyllä ihmisellä olla pari konetta niin vois hieman helpommin tuolla linuxillakin värkätä ja harrastaa.
No mitäs ihmettä tuossa nyt on? Tuskin Microsoftillakaan sentään tulevaisuuden laitteita varten ajureita kirjoitellaan. Eiköhän se XP ole jo reilun vuoden ikäinen..
--kpnTuo oli tuoreempi romppu, SP2 mukana ja kaikkea.
Vähän asiaa sivuten, yrittäkääpä asentaa XP/W2k3 koneeseen jossa on SATA tai SCSI levyt eikä korppuasemaa ;) Käittämätöntä ettei CD / USB tikku toimi tuossa mediana jolta ajurit voisi ladata.
Vähän asiaa sivuten, yrittäkääpä asentaa XP/W2k3 koneeseen jossa on SATA tai SCSI levyt eikä korppuasemaa ;) Käittämätöntä ettei CD / USB tikku toimi tuossa mediana jolta ajurit voisi ladata.
Reilu vuosi sitten rakentelin ensimmäisen uuden koneeni ja ajattelin pärjätä ilman tuota muinaisjäännettä. Ja juuri tuohonhan se kaatui... eipä ole korppuasemalle juuri muuta käyttöä sitten ollutkaan - no, biossin päivitys on toinen käyttötarkoitus, se nyt varmaan onnistuis muutenkin?
Reilu vuosi sitten rakentelin ensimmäisen uuden koneeni ja ajattelin pärjätä ilman tuota muinaisjäännettä. Ja juuri tuohonhan se kaatui... eipä ole korppuasemalle juuri muuta käyttöä sitten ollutkaan - no, biossin päivitys on toinen käyttötarkoitus, se nyt varmaan onnistuis muutenkin?
Hmm, kumma kun mä en oo missään vaiheessa tarvinnut korppuasemaa.
Ai niin, ei mulla ole SCSI/SATA-kovoa :/
Ja muutenkin se meni jotenkin tässä joskus rikki :D
minkälain on linux?
Vaihtoehtoinen käyttöjärjestelmä esim. windowsin tilalle.
aijaahas...
Omaan uuteen kesällä koottuun koneeseeni ei SUSEn kanssa tarvinnut laitteiden suhteen kamppailla. Sen kuin jaksoi asennella. Windowsin lyöminen tuohon koneeseen rinnalle (minkä päätin vuosien tauon jälkeen tehdä) (XP SP2) ja kaikki mahdollinen pitää ladata joka hemmetin paikasta. Joka ainoan vempaimen ajurit emolyvyn joka hiton komponenttia myöten tai koko homma tahmaa aivan jumalattomasti.
No se siitä.
OpenOfficen v2.0 muuten on aivan nurkan takana jo. Ehkä. Siitä lienee iloa Windows käyttäjillekin. Voi heittää sen vanhan kaverilta kopioidun Office 2000 menemään.
Jos syntyisi hieman keskustelua:
KDE vai GNOME, vai jokin aivan muu. Ja miksi?
Täältä yksi ääni KDE:lle. Perusteluja en tähän aikaan päivästä jaksa sen enempiä miettiä... ehkä sitten myöhemmin.
Täältä yksi ääni KDE:lle. Perusteluja en tähän aikaan päivästä jaksa sen enempiä miettiä... ehkä sitten myöhemmin.
Minä pidän myös KDE:estä enemmän.
Omaan uuteen kesällä koottuun koneeseeni ei SUSEn kanssa tarvinnut laitteiden suhteen kamppailla. Sen kuin jaksoi asennella. Windowsin lyöminen tuohon koneeseen rinnalle (minkä päätin vuosien tauon jälkeen tehdä) (XP SP2) ja kaikki mahdollinen pitää ladata joka hemmetin paikasta. Joka ainoan vempaimen ajurit emolyvyn joka hiton komponenttia myöten tai koko homma tahmaa aivan jumalattomasti.
No se siitä.
OpenOfficen v2.0 muuten on aivan nurkan takana jo. Ehkä. Siitä lienee iloa Windows käyttäjillekin. Voi heittää sen vanhan kaverilta kopioidun Office 2000 menemään.
Itsellä samanlaisia kokemuksia että SuSe tunnisti laitteet mukavasti ja asentaminen oli helppoa.
OO v2.0 ensimmäinen "julkaisu kandinaatti" on jo levityksessä. Löytyy koneelta :)
varmaan hieman OT mutta muistelinko väärin vai olikos jossain linuxissa pelinä sellanen ku sen pingviinin kans laskettiin mäkeä.
saakos sitä Macille..ois kiva pelata :D
varmaan hieman OT mutta muistelinko väärin vai olikos jossain linuxissa pelinä sellanen ku sen pingviinin kans laskettiin mäkeä.
saakos sitä Macille..ois kiva pelata :D
Juu, Tuxracer ( http://tuxracer.sourceforge.net/ ), tuolta myös Windowsille ja Macille.
Viitsiskö uhrata Debiani kun se on hieman hajalla ja vaatii niin paljon säätämistä ja asentais vaihteeksi Suse 10 OSS kun se kerta tuli imutettua, Mandrake 2006 ilmestyi myös mut sitä saa hieman etsiä ennenkuin löytyy oikea torrent paikka.
Kaupallinen Suse 10 julkaistaan kai piakkoin jossa on hieman toisenlaisia ohjelmia tarjolla.
Elikäs Debian Sarge sai väistyä ja Suse 10.0 Evial pyörii nykyään koneessa, ekaksi asensin OSS version mut se on todella riisuttu malli et sitä en suosittele kellekkään joka esim multimediaan vähääkään käyttää, no ei evial mikään huippu ole multimedian suhteen myöskään mut aika helposti sai mplayerin ja tarvittavat codecit asennettua ja mp3 ym on jo ihan vakiona ja paljon muuta mukavaa, myös APT-GET toiminnon sai helposti asennettua et asennukset/päivitykset onnistuu myös sitä kautta.
Ennenkin olen Susen kanssa ollu tekemisissä ja kyllä Suse on hyvä distro kaikinpuolin, ei älytöntä säätämistä tarvi ja ohjelmat on helppo asentaa ja löytyy helposti.
Käynnistyy n.50sekunissa siitä kun iskee koneeseen virrat päälle eli suht nopea. Näillä näkymin pysytään Susessa toistaiseksi.
Olen tässä vieme ajat pallotellut Ubuntun ja Mandrake 10.0:n välillä. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa on. Nyt on Mandrake toiminnassa.
Olen yrittänyt kaivella tässä Amsn- messengeriä esiin, mutta http://amsn.sourceforge.net/ ilmoittaa, että mandrakeen tarkoitettu paketti olisi poistettu. Joten pitänee etsiä jostain.
Noista paketin puruista konsolissa, en ymmärrä höyhtäsen pölähtämää, joten rpm- paketit ovat tukeni ja turvani Mandrakessa.
Olen tässä ajatellut etsiä sitä itselleni sopivaa distroa. Olisi tuo Gentoo jo valmiina, mutta asetaessa se pyytää Livecd Root#. Tuohon en ole keksinyt mitään lisättävää. Joten jos joku vinkaa, että mitä paukutan, jotta homma kulkisi eteenpäin?
Vaikken ole mikää kernelin- kääntäjä itsekään, niin suosittelen kaikilla, joilla on mahdollista edes koettaa Linuxia, niin kannattaa. Ei siinä paljoa häviä. Ja sen saa sieltä poiskin. Se olen kantapään kautta oppinut, että samalle kiintolevylle niintä ei kannata asentaa. Jos haluaa välttää ongelmia.
Ei varsinaista asiaa; pieni avautuminen vain.
Mandrakessa KDE. Ubuntussa Gnome ( yllättäen!...)
... linux poissa muodista.... Mac jyrää...
Sen verran tässä kännissä nyt avaudun, että tämän elämän aikana opettelen vielä asentamaan jotain konsolin kautta...
Mikä ois hyvä ftp-ohjelma. Semmonen simppeli ja hyvä.
Suse 9.3 käytössä.
kbear bugaa.
Konqueror osaa mm. ftp:n, sftp:n ja aika monta muutakin protokollaa. Sillä olen itse tullut toimeen. Osoiteriville vaan ftp://tunnus@palvelin, loggaat sisään ja siirrät tiedostot vaikka copy-pastella. Ei ehkä jatkuvaan käyttöön paras mutta satunnaisesti ihan jees.
tartteeko linuxiin palomuuria? jos tarttee nii millanen ois hyvä ku just oon täs aatellu asennella linuxia kokeeksi.
Vastaanpa tähänkin kun olen tänään aktiivinen täällä :D.
Linuxin kernelissä eli ytimessä on jo valmiiksi palomuuri nimeltä iptables. Eri distroissa se otetaan käyttöön hieman eri tavoilla mutta yleensä kuitenkin aika helposti. IPTablesin käyttöön on olemassa myös omia graafisia käyttöliittymiään kuten Firestarter ja KMyFirewall.
Vaikka et saisikaan palomuuria jostain syystä päälle niin ei kannata hätäillä. Yleensä Linuxit pärjää aivan hyvin ilman sitäkin, kunhan päivität distrosi sen omalla työkalulla (yum, apt-get tms.). Teoriassa auki oleviin turvallisuusaukkoihin voisi joku käydä kiinni mutta se on äärimmäisen epätodennäköistä, koska sellaisia automaattisia matoja mitä Windowsille tehdään on Linuxille huomattavasti vähemmän.
... Suse 9.3 käytössä.
kbear bugaa.
Mulla meni hihat jo nyt Susen kanssa. Imasin 10.0:n levylle ja yritin asentaa sitä. Eipä lähtenyt. Sitten vasta luin käyttöohjeita sen verran, että pitäisi soittaa poppamies paikalle... Ubuntun kanssa ei...
Eipä silti, yritän vielä suoriutua.
Puolustusvoimatkin ovat,vihdoinkin, löytäneet jyvän
http://www.mil.fi/ruotuvaki/index.dsp?aid=1967
Hjyvä, jyvä!
Nostetaanpas unholasta...
Olen nyt siirtynyt totaalisesti XP:stä SUSE 10.1 käyttäjäksi kun oikeastaan kaikki toiminnot toimii sujuvasti ja näppärämmin kuin XP:ssä.
Niin, semmosta vaan että onko tätä linuxia nyt turvallista käyttää kun ei ole virustorjuntaa? Palomuuri kyllä löytyy tietääkseni TW-510 adsl-purkista.
Ja mikähän olisi msn messengerin korvaava ohjelma, jos semmosta on?
Niin, semmosta vaan että onko tätä linuxia nyt turvallista käyttää kun ei ole virustorjuntaa? Palomuuri kyllä löytyy tietääkseni TW-510 adsl-purkista.
Trillian taitaa olla hyvä valinta Linuxin messenger-korvaajaksi, samalla kattaa muitakin pikaviestimiä (jos on kavereita jotka käyttää vähän sekalaisia).
Clam AV taitaa olla SuSEllekin käypä antivirusohjelma, tuskin vara kaataa venettä.
Nostetaanpas unholasta...
Olen nyt siirtynyt totaalisesti XP:stä SUSE 10.1 käyttäjäksi kun oikeastaan kaikki toiminnot toimii sujuvasti ja näppärämmin kuin XP:ssä.
Susessahan on vakiona Kopete msn keskusteluja varten.
Susessahan on vakiona Kopete msn keskusteluja varten.
Niimpä olikin, kokeilempa sitä ensin..
Gaim http://gaim.sourceforge.net/ on Trillianin kaltainen moniprototollapikaviestin, jossa on enemmän tuettuja protokollia.
Pitääpä varsin nostella ylös tätä...
Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) on kyllä mukavan näköinen graafisesti ja mukavasti on kyllä toiminutkin. Ainoa ongelma että en ole saanut toimimaan A-link WL54USB usb mötikkää. Netissä on kyllä ohjeita mutta ei vaan onnistu :) Tuli hommattua tommonen ilmainen fonera-tukiasema johon yritän ottaa yhteyttä mutta kun ei niin ei. Tietokone kyllä löytää kummatkin verkot mutta ei yhdistä.
Jos joku olisi sattumalta saanut toimimaan kyseisen yhdistelmän niin vinkkejä kaipaisin.
Miten linuxiin asentaa ohjelmia, kun ei oo samanlaista tuplaklikattavaa tiedostoa kuten windowsissa?
edit: käytössä siis joku ubuntu linux
Miten linuxiin asentaa ohjelmia, kun ei oo samanlaista tuplaklikattavaa tiedostoa kuten windowsissa?
edit: käytössä siis joku ubuntu linux
Riippuu siitä että mitä olet asentamassa. Yleisimmät ohjelmat voi asentaa graafisesti hiirellä klikaten esim. synaptic tai adapt pakettienhallintaohjelmilla. Ohjelmat voi asentaa myös päätteessä sudo apt-get install "ohjelma" komenteella. Tällöin pitää tietää ohjelmapaketin nimi ja olla asennuslähteet kunnossa. Jne, jne...suosittelen lukemaan esim. http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy
Oli minunkin ajaa koneelle uusin Ubuntu. Ihan linuxilta tuo näyttää. Ero ei ole suuren suuri edelliseen distroon ( Suse 10.1). Bluetööttiä en ole saanut pelittämään vielä.
Harmituksen aiheista yksi on se, etten ole tajunnut, että Ubuntun saisi päiviitettyä seuraavaan versioon ilman, että on poistanut vanhan. Eli ei tarvitse aloittaa formatoimalla kovalevyä, kun asennuksen voi tehdä verkosta imuroimalla.
Sane=> linuxissa ohjelman asennus on todella helppoa ( synaptic, tai tietyt paketit), tai tuhottoman vaikeaa. Todella helppoa on tuo, mitä vtormanen esitti. Mutta sitten voi tuon päätteen kanssa joutua heilumaan. Se ei ole vielä minulle auennut...
Linux on ( vieläkin) todella hyvä. Suurin este sen suuremmassa käyttöönotossa on yhteiskunta, joka on Windows- riippuvainen. Todistaako miljoona kärpästä sen, että paskan pitäisi sinun mielestä olla hyvää?
Makoisaa viiniä...
Itse päivitin juuri Ubuntun uusimpaan kehitysversioon 7.04(feisty). Naputtelin päätteeseen: gksu “update-manager -c -d” jolloin päivitysprosessi alkaa.
Aika helppoa windowsiin verrattuna :) Päivityksen voi suorittaa vain aiemmasta versiosta eli 6.10(edgy).
Hyvin on toiminut minulla tämä kehitysversio, virallinen stable-versio ilmestynee huhtikuussa.
Jos haluaa päästä "jyvälle" niin voi tappaa aikaa vaikka Ubuntun suomenfoorumilla: http://forum.ubuntu-fi.org/
Sane=> linuxissa ohjelman asennus on todella helppoa ( synaptic, tai tietyt paketit), tai tuhottoman vaikeaa. Todella helppoa on tuo, mitä vtormanen esitti. Mutta sitten voi tuon päätteen kanssa joutua heilumaan. Se ei ole vielä minulle auennut...
Jos meinaa tosissaan käyttää linuxia niin on melkein pakko opetella näpyttelemään komennot tekstitilassa. Vois verrata vanhaan ms-dosiin.
Ennemmin tai myöhemmin tulee ongelmatilanne mistä ei pääse yli kuin tekstitilassa. Ja kun opettelee komennot niin samalla oppii käyttöjärjestelmän salat. Itse olen vielä suht alussa linuxin maailmassa mutta joka päivä oppii uutta.
Jos meinaa tosissaan käyttää linuxia niin on melkein pakko opetella näpyttelemään komennot tekstitilassa. Vois verrata vanhaan ms-dosiin.
Ennemmin tai myöhemmin tulee ongelmatilanne mistä ei pääse yli kuin tekstitilassa. Ja kun opettelee komennot niin samalla oppii käyttöjärjestelmän salat. Itse olen vielä suht alussa linuxin maailmassa mutta joka päivä oppii uutta.
Mulla on nuo vielä vähän lapsenkengissä. On niin paljon muutakin hommaa... Olen hyvän Synaptic:n kaltaisilla asennusohjelmilla tähän asti pärjännyt.
sudo apt-get install "ohjelma" komenteella.
Mitä tuohon ohjelman tilalle, kun kyseessä on työpöydälle ladattu firefoxin uusin versio?
Mitä tuohon ohjelman tilalle, kun kyseessä on työpöydälle ladattu firefoxin uusin versio?
Onko se .deb paketti ja varmasti ubuntulle tarkoitettu?
Jos on niin ei muuta kuin tuplaklikkaat niin lähtee asentumaan.
Suosittelen kuitenkin jättämään sen paketin rauhaan ja kirjoitat pääteikkunaan "sudo apt-get install firefox" niin ubuntu hakee itse oikean version firefoxista pakettivarastoista netistä.
Jos valittaa että ei löydä pakettia niin kirjoita pääteikkunaan "sudo apt-get update" mikä päivittää pakettivarastojen listat tiedostoon etc/apt/sources.list. Ja sitten yritä "sudo apt-get install firefox" uudelleen. Tuo "sudo apt-get update" kannattaa muutenkin tehdä joka tapauksessa.
Onko se .deb paketti ja varmasti ubuntulle tarkoitettu?
Jos on niin ei muuta kuin tuplaklikkaat niin lähtee asentumaan.
Suosittelen kuitenkin jättämään sen paketin rauhaan ja kirjoitat pääteikkunaan "sudo apt-get install firefox" niin ubuntu hakee itse oikean version firefoxista pakettivarastoista netistä.
Jos valittaa että ei löydä pakettia niin kirjoita pääteikkunaan "sudo apt-get update" mikä päivittää pakettivarastojen listat tiedostoon etc/apt/sources.list. Ja sitten yritä "sudo apt-get install firefox" uudelleen. Tuo "sudo apt-get update" kannattaa muutenkin tehdä joka tapauksessa.
Ei, vaan tar.gz paketti. Firefox näköjään päivittyi koko ubuntun päivityksen yhteydessä, mutta edelleenkin kiinnostaa miten asentaa jonkin netistä löytämänsä ohjelman, esim tar.gz pakatun? Vai pitääkö kaikki asentaa päätteen kautta jostain tunnetusta tietovarastosta?
Ei, vaan tar.gz paketti. Firefox näköjään päivittyi koko ubuntun päivityksen yhteydessä, mutta edelleenkin kiinnostaa miten asentaa jonkin netistä löytämänsä ohjelman, esim tar.gz pakatun? Vai pitääkö kaikki asentaa päätteen kautta jostain tunnetusta tietovarastosta?
Ensiksi se pitää purkaa kuten windowsissa esim. zipit. Sitten "./configure"
"make" "make install". Lisätietoa löytyy kuukkelilla kivasti.
MUTTA, juuri pakettivarastoista asentamisessa piilee ubuntun hienous ja helppokäyttöisyys. Windowsissa sinun täytyy hakea ohjelma netistä, useimmiten purkaa se kovalevylle ja sitten asentaa se manuaalisesti. Ubuntussa esim. thunderbird sähköpostiohjelma asentuu komennolla sudo apt-get install thunderbird. Siinä kaikki. Ohjelma valmis käytettäväksi. Voit myös asentaa ohjelmat graafisesti joko apt-managerilla tai synapticilla jos et halua näpyttää komentoja päätteeseen. Ja kun asentaa ohjelmat pakettivarastoista niin mikään ei voi mennä pieleen asennuksessa. Eri ohjelmia löytyy tuhansia.
Suomenkieliseen ubuntu-foorumiin kannattaa tutustua: http://forum.ubuntu-fi.org/
Itselläni Kubuntu feisty ajossa. Microsoftin tekelettä ei tässä jo noin 8kk vanhalla koneella ole koskaan ollutkaan ja täydellisesti on toimeen tultu.
Kun nyt löysin täältäkin Linux aiheisen ketjun, niin heitänpä pari vinkkiä Linuxista kiinnostuneille. Ensinnäkin aloittelijoille suosittelisin jotain suhteellisen helppokäyttöiseksi tehtyä järejstelmää kuten Ubuntu (GNOME työpöydällä) tai Kubuntu (KDE Työpöydällä). Vanhempaan koneeseen kannattaa harkita Xubuntu versiota, jossa työpöytänä toimii xfce, joka on hivenen noita kahta muuta kevyempi. Ubutnu variantit sopivat kaikista ennakkoluuloista huolimatta myös kokeneemmille käyttäjille, jotka haluavat saada koneella tehdyksi jotain tuottavaa ainaisen säätämisen sijaan. Kokeilkaa vain. ;)
Muutamia ohjelmia, jotka olen omassa käytössä todennut suhteellisen toimiviksi harvinaisemmissa käyttökohteissa (suluissa lähin vastaava windowsista yms infoa) :
Videoeditointi: kdenlive (adobe premiere), Cinelerra ( premiere tyylinen. nirso lähdetiedostojen muotojen kanssa ), Kino ( lineaarinen editori ), lives ( pidän itse vaikeana, lineaarinen editori )
Kuvankäsittely: Gimp (photoshop)
Vektoripiirto: Inkscape (adobe illustrator)
3d mallinnus: Blender ( omalaatuinen käyttöliittymältään ), k3d ( en ole vielä kokeillut, mutta kehuttu )
CD/DVD poltto: k3b ( nero yms )
Windows ohjelmat: Cedega ( peleille. itse pelaan eve-onlineä ja pyörii paremmin kuin windowsissa ), wine ( windowsin työpöytäohjelmille )
Kannattaa huomioida, että linuxia ei ole tehty windows ohjelmien ajoon, vaikka nykyään melko monet ohjelmat asentuvatkin ja pyörivät hyvin myös näillä "emulaattoreilla", jos tuota termiä haluaa väärinkäyttää.
Lisäksi toimistosovelluksia ovat muunmuassa koffice tai openoffice.org ja pelkkään perinteiseen tekstinkäsittelyyn riittää esimerkiksi abiword, joka on kevyt ja nopeakäyttöinen hitaammallakin koneella.
Mikäli olet kiinnostunut Linuxista, niin kannattaa kokeilla esimerkiksi kubuntun tai knoppixin live-CD:llä. Järjestelmä ladataan tällöin käyntiin kokonaisuudessaan CD:ltä eikä mihinkään tietokoneen tietoihin kosketa. Kyseisen järjestelmän voi toki myös asentaa livecd järjestelmän työpöydältä löytyvällä kuvakkeella. Ennen asennusta kannattaa todella miettiä mitä tahtoo koneellaan tehdä. Linux ei ole windows eikä edes pyri korvaamaan windowsia sellaisenaan. Tämä järjestelmä tarjoaa vain vaihtoehdon kaupalliselle "yhden valmistajan" mentaliteetille ja on suunnattu pääasiassa asiasta kiinnostuneille henkilöille jotka kannattavat avoimen lähdekoodin kehitystyötä ja antavat oman panoksensa tavalla tai toisella avoimen koodin yhteisön käyttöön.
Mikäli lähdet kokeilemaan linuxia pelkästään vertaillaksesi tätä järjestelmää windowsiin, niin todennäköisesti tulet pettymään. Asiat vain toimivat omalla tavallaan eikä keskiverto windowskäyttäjä välttämättä näe heti näitä piirteitä linuxissa samoin, kuin miten kokeneempi käyttäjä on niitä oppinut arvostamaan. Linuxin käytön aloitus vaatii avointa mieltä ja epäsuomalaista kykyä lukea dokumentaatiota ja etsiä tietoa ympäriinsä. Onnea kaikille asiasta kiinnostuneille. Apua voi kysellä vallan mainiosti tässä ketjussa tai jo edellä mainituilla foorumeilla.
Mitä aiemmin tässä ketjussa mainittuihin virustorjunta ja palomuuriasioihin tulee, niin käytännössä Linux ei juuri kumpaakaan kaipaa. Palomuuri on osa linuxin ydintä ja sen komentamiseen löytyy erinäisiä työkaluja. Linuxin virustorjuntaohjelmisto clamav ei puolestaan muistaakseni pidä sisällään tunnisteita kuin kouralliselle linuxille tehdyistä viruksista, jotka nekään eivät ole voineet levitä aikoihin niiden käyttämien haavoittuvuuksien korjausten vuoksi. Sensijaan clamavin pääasiallinen käyttötarkoitus on suojata windows viruksilta windows koneita, joiden web- tai sähköpostiliikennettä linuxkone mahdollisesti reitittää. :)
README -auttaa monasti.
Mitäs distroa suosittelette vanhaan läppäriin? Pöytäkonekäyttöön tarkoitus, perusnettiselailuun etc. Prosessori Celeron 450MHz tms, 512MB muistia, kovalevyä vissiin 40 tai 80 GB.
http://www.vectorlinux.com/
http://distrowatch.com/?newsid=04279 Myös MEPIS AntiX vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta.
Tänks. Olisko muuten ison virittämisen takana, että sais ton läppärin toimimaan tiedostopalvelimena ainakin kotiverkossa ja tietysti mieluusti ulospäinkin internettiin, että saisin mahdollisesti läppärillä matkan päältä käytettyä filejä tuolta koneelta?
Samba taitaa olla jonkinlainen tiedostopalvelin Linuxille...?
Mitäs distroa suosittelette vanhaan läppäriin? Pöytäkonekäyttöön tarkoitus, perusnettiselailuun etc. Prosessori Celeron 450MHz tms, 512MB muistia, kovalevyä vissiin 40 tai 80 GB.
Itse suosittelen xubuntua, käytän sitä itse ibm läppärillä 550mhz/192M/.
http://www.xubuntu.org/
Oli välillä myös tuo Vectorlinux mutta itse en tykännyt siitä.
Itse suosittelen xubuntua, käytän sitä itse ibm läppärillä 550mhz/192M/.
http://www.xubuntu.org/
Oli välillä myös tuo Vectorlinux mutta itse en tykännyt siitä.
Jep, tuo XFCE sopii hyvin tehokkaammallekin koneelle.
No sain kuin sainkin nyt vihdoin tuon Xubuntun asennettua...
Ei se Linux-maailmassa edelleenkään näemmä hyvistä yrityksistä huolimatta mene kuin elokuvissa: jouduin partitioimaan kovalevyn itse, kun asennusohjelma ei siinä onnistunut.
Jaoin nyt kovalevyn seuraavasti:
1 GB Swap
2 GB /
37 GB /home
Laitoin kaikki osiot "primary"ksi, olikos tällä jotain merkitystä?
No sain kuin sainkin nyt vihdoin tuon Xubuntun asennettua...
Ei se Linux-maailmassa edelleenkään näemmä hyvistä yrityksistä huolimatta mene kuin elokuvissa: jouduin partitioimaan kovalevyn itse, kun asennusohjelma ei siinä onnistunut.
1 GB Swap
2 GB /
37 GB /home
Tuo juuriosio (/) on kyllä liian pieni minun mielestä. 3-4 gigaa minimi minun mielestä ja jos tilaa on niin 10G on hyvä vähintään niin voi asennella ohjelmia rauhassa.
Sulla ei tuolla levyllä muuta käyttistä vissiin? Itse laittaisin juuriosion primaryksi ja home-osion logical. Mikä siinä asennusohjelmassa mättää? Annat itse sen ohjelman osioida jos muuta käyttistä ei ole.
Ei ole muuta käyttistä. Asennusohjelman itseosiointi kaatui toistuvasti johonkin virheeseen, muistaakseni ei pystynyt mounttaamaan tai demounttaamaan ko. levyä. Loppupeleissä kävin vetämässä fdiskillä koko levyn sileäksi, siis poistamassa kaikki osiot ja silti sama ongelma. Asennusohjelma jopa onnistui löytämään ne vanhat XP:n aikaiset hakemistot sieltä, vaikka olin mielestäni fdiskillä ne osiot poistanut. Sen jälkeen kävin dossissa (cd:ltä) formatoimassa koko levyn, mutta siltikään ei onnistunut. No, itse partitiot määrittelemällä sitten onnistui...
Saakos tota juuren kokoa enää jälkikäteen muutettua ja minkä takia kannattaisi laittaa home logical? Olen kyllä joskus aikoinaan näiden kanssa leikkinyt jonkin verran, mutta ei enää muista...
1 GB Swap
2 GB /
37 GB /home
Wanhan hywän ajan osiointityyliltä tuo vaikuttaa. Juuren pienuus varmaan miinusta. Itse olen jo vuosia tehnyt vain kaksi osiota, juurelle ja swapille. Pari viime vuotta olen sijoittanut swapinkin juuriosioon omaksi tiedostokseen. Miksi kikkailla, kun helppo ratkaisukin toimii?
Asensinpa nyt vielä harjoituksen ja kokeilun vuoksi tuon VectorLinuxin. Tällä kertaa osioin sitten 5 gigan juuren, giga swappia ja loput /home. Tämä asennus olikin vanhakantaisempi ja vaati tekemään nuo itse. No ei siinä mitään, alkaa nää taas pikkuhiljaa muistumaan mieleen; "hei tätä fdiskiä on tullut käytettyä ennenkin!" ;)
Aika toimivalta tuntuu tämäkin linuxi - kumpaahan sitä nyt alkais sitten käyttämään..? Mahtaako olla väliä? Jonkinlaista tiedostopalvelinta olin siis ajatellut...
Asensinpa nyt vielä harjoituksen ja kokeilun vuoksi tuon VectorLinuxin. Tällä kertaa osioin sitten 5 gigan juuren, giga swappia ja loput /home. Tämä asennus olikin vanhakantaisempi ja vaati tekemään nuo itse. No ei siinä mitään, alkaa nää taas pikkuhiljaa muistumaan mieleen; "hei tätä fdiskiä on tullut käytettyä ennenkin!" ;)
Aika toimivalta tuntuu tämäkin linuxi - kumpaahan sitä nyt alkais sitten käyttämään..? Mahtaako olla väliä? Jonkinlaista tiedostopalvelinta olin siis ajatellut...
Tuskin on hirveästi väliä kumpaa käytät, tuo vector perustuu slackware-linuxiin kun taas (x)ubuntu on debian-pohjainen. Kummassakin xfce-työpöytä. Vector on enemmän valmiiksi räätälöity paketti mielestäni. Itse tykkään xubuntusta koska sitä voi heti alusta alkaa muokkaamaan itselle sopivaksi. Ja koska se on samaa perhettä kuin esim. ubuntu ja kubuntu(sama ydin) niin netistä löytyy paljon sille räätälöityjä ohjelmia ja keskustelupalstoja, jne...koska ubuntu eri työpöydillä on niin suosittu nykyään.
Ja jos xubuntuun asentaa ubuntu-desktop paketin niin käyttis muuttuu ubuntuksi ja päinvastoin...
Asentuuko Ubuntu PS2:seen?
On tää kyllä yhtä pirun säätöä tämä linux-elämä edelleen: en saa perkele sitten millään Samban levyjakoa näkymään windows-koneissa :(
Kotiverkko näkyy (useimmiten), palomuurit on pois päältä win-koneissa, mutta silti homma kaatuu viimeistään salasanakyselyyn: salasana ei vaan yksinkertaisesti kelpaa!!
Joko Kotkis on nakannu linuxit romukoppaan vai saitko levyjaot toimimaan? :)
Siirryin kakkosläppärissä takaisin win2000-käyttäjäksi koska se on nopeampi kuin xubuntu, jota käytin aika pitkään tuossa koneessa. Harmi että muuten niin erinomainen xubuntu on niin hidas(varsinkin uusin 7.04) 550mhz/192M koneessa. Mutta kun muistia ei syö tuo kone enempää niin ei voe mittään.
Joko Kotkis on nakannu linuxit romukoppaan vai saitko levyjaot toimimaan? :)
En saanut levyjakoja toimimaan ja taidanpa (jälleen kerran) napata linuxit romukoppaan...
Viimeisin innostuksen aiheeni on nyt HTPC. Siihenkin ajattelin aluksi Linuxia, mutta karu arki ja www.linuxtv.fi -foorumin selailu ovat palauttaneet minut maanpinnalle teen sen tod.näk. Vista-pohjalle.
Joskus itsekin säätäny noiden samba juttujen kanssa, viimeistään siinä vaiheessa kun oli buutannu winkun jonkun päivityksen takia niin homma meni jotenkin puihin ja jaot katosi näkyvistä ja sitte kun winkussa oli NTFS ja linuxilla FAT32 niin se aiheutti oman ongelmansa, no lukupuoli sentään onnistui mut aikamoista säätämistä se oli.
... Harmi että muuten niin erinomainen xubuntu on niin hidas(varsinkin uusin 7.04) 550mhz/192M koneessa. Mutta kun muistia ei syö tuo kone enempää niin ei voe mittään.
Uskoisin, että linuxin hitaus tuossa on johtunut pääasiassa näytönohjaimen ajurin uupumisesta. Kun työpöytää piirtelee softalla ilman näytönohjaimen apua, vie se tehoja koneesta täysin turhaan. Omat kokemukseni puhuvat sen puolesta, että oikein tehtynä linux järjestelmä on todella nopea tuollaisessa vanhemmassa koneessa. Itselläni on ollut käytössä 350 MHz / 128 Mt ja gentoo linux.
... winkussa oli NTFS ja linuxilla FAT32 niin se aiheutti oman ongelmansa, no lukupuoli sentään onnistui mut aikamoista säätämistä se oli.
Linuxille löytyy nykyään täysin toimiva NTFS ajuri. ntfs-3g -paketilla hoituu aivan yhtä hyvin kuin windowsissakin levylle lukeminen ja kirjoittaminen. Lisäksi linuxin ajaminen FAT levyltä on todella riskialtista. Kannattaa suosiolla käyttää parempia tiedostojärjestelmiä, kun sellaisia on läjäpäin tarjolla.
Linuxilla parhaita tiedostojärjestelmiä ovat ehkä XFS, JFX ja EXT3. Kaikilla noilla on omat käyttötarkoituksensa. Esim XFS on nopea, jos koneessa on runsaasti ylimääräistä keskusmuistia, jota tiedostojärjestelmä voi käyttää. JFS puolestaan on todella kevyt järjestelmä ja käytän sitä itse tiedostopalvelimessa, jossa on vain vähän tehoa ja muistia.
Mitä tulee linuxin käyttöön digiboksina, niin se ei ole ihan yksinkertaista, mutta ylivoimaisesti parhaat näkemäni PC pohjaiset digiboksit ovat olleet linuxin päälle rakennettuja. MythTV on loistava ohjelmisto TV:n katseluun, nauthoituksiin yms linuxille. Jos rahkeet riittävät linuxin kanssa, niin kannattaa kokeilla.
Mitä tulee linuxin käyttöön digiboksina, niin se ei ole ihan yksinkertaista, mutta ylivoimaisesti parhaat näkemäni PC pohjaiset digiboksit ovat olleet linuxin päälle rakennettuja.
Koska juuri kyseinen aihe jonkin verran minuakin kiinnostaa, niin määrittelisitkö tarkemmin mitä mahtaa pitää sisällään tuo yleistävä kommenttisi "ylivoimaisesti parhaat näkemäni PC pohjaiset digiboksit" vai tarkoittaako se ettet ole nähnyt mitään muuta? Vai oliko tämä nyt vain perinteinen Mac-/Linux-miesten purkaus jossa todetaan oman olevan ylivertaisesti PC:tä/Windowsia parempi, kuitenkaan sitten erittelemättä miksi?
Käytännössä Linuxin paremmuus TV alustana pohjautuu kahteen asiaan:
1. Kerrankin todella viimesitelty ja loistava ohjelmisto! MythTV on todella loistava ohjelmisto TV katseluun, nauhoitukseen ja muuhunkin mediasisällön hallintaan. ( http://mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures ) Windows Media Center edition jää osaltaan kauas MythTV:n ominaisuuksista ja helppokäyttöisyydestä.
2. Todella matalat laitteistovaatimukset. Tällaisen täyden Digiboksi tyylisen laitteiston voi kasata melkein mistä tahansa vanhoista atk rojuista, mitä sattuu löytymään. Ainoa arvokkaampi komponentti on kunnollinen digiTV viritin, joka osaa hoitaa Mpeg2 purun ja pakkauksen itsenäisesti. Näitä löytää hieman yli 100 euron hintaan. Tämän lisäksi koneeseen tarvii käytännössä vain tunkea haluamansa määrä levytilaa tallennuksia varten. Jopa 350 MHz kone, jossa 128 Mt keskusmuistia on riittävä. Bonuksena kuvaa voi sitten striimailla myös verkon yli, joka tietysti vaatii jo hieman enemmän tehoja.
Kolmantena voisi mainita vielä järjestelmän mukautettavuuden omia tarpeita vastaavaksi. Olen nähnyt muunmuassa autoasennettuja mediajärjestelmiä kosketusnäytöllä, jotka hakkaavat parhaimmatkin autostereot. Yhdessä sellaisessa pieni keskusyksikkö oli sijoitettu takakonttiin ja järjestelmälevynä toimi IDE adapterilla kiinnitetty CompactFlash muistikortti. Mediasisällölle puolestaan oli vanha kannettavan tietokoneen levy matkustamon puolella, joka USB:n ansiosta oli helposti otettavissa mukaan sisällön lisäystä varten jne. Lähes kaikki rauta kosketusnäyttöä lukuunottamatta oli vanhoista koneenraadoista peräisin.
Kaikkea hienoa saa aikaan, kun käyttää aikaa tekemiseen. Tämähän on koko Linux-maailman idea. Jos tahtoo "hyvää" ja valmista, niin voi minun puolesta marssia entiseen tapaan kauppaan ja ostaa tarpeitaan mahdollisimman hyvin vastaavan laitteiston. Parhaat PC digiboksit ovat edelleen linuxharrastajien aikaansaannosta eikä yhtä hyviä järjestelmiä vain löydy kaupan hyllyltä.
P.S. Jussille voin sanoa, että ei tämä ole mikään Mac-/Linux-miehen purkaus, vaan aito _MIELIPIDE_ joka on syntynyt, kun olen nähnyt ja käyttänyt kyseisiä järjestlemiä laajalti. Niin ja edelleen ne parhaat jutut eivät synny siellä suunnittelijan pöydällä, kun yritettään kehittää mahdollisimman myyvää tuotetta, vaan harrastajan pajassa ratkaisuna juuri johonkin tiettyyn spesifiseen tarpeeseen tai ongelmaan. :)
1. Kerrankin todella viimesitelty ja loistava ohjelmisto! MythTV on todella loistava ohjelmisto TV katseluun, nauhoitukseen ja muuhunkin mediasisällön hallintaan.
...paitsi ettei käsittääkseni kykene näyttämään YLEn tekstityksiä, vai onko asia jo korjaantunut?
Käytännössä Linuxin paremmuus TV alustana pohjautuu kahteen asiaan:
Jeps, eli kuten aavistelinkin niin ei siellä taustalla ollutkaan mitään todellista eroavaisuutta. :)
1. Kerrankin todella viimesitelty ja loistava ohjelmisto!
Joo, no ihan vaikka Media Center -softa toimii ihan vastaavalla tavalla ja myös YLE-tekstien kanssa. Näyttääkin hieman nätimmältä.
En ymmärrä viittausta että MC "jää osaltaan kauas" ominaisuuksista ja helppokäyttöisyydestä? Ohjelmat näkyvät, tallentuvat jne. ja helppokäyttöisyys kai tulee todistettua sillä että käyttöön riittää hyvin kaukosäädin ja suomen kielen taito, ei mielestäni eroa juurikaan esim. helppokäyttöisen telkkarin käytöstä.
2. Todella matalat laitteistovaatimukset.
Hmm, eipä taida enää löytä kaupastakaan koneita joilla ei WinXP MCE pyörisi ja vähän vanhemmillakin rullaa kivasti, joten en kyllä näe tätä mitenkään erityisesti "etuna", varsinkaan kovin ratkaisevana sellaisena?
Kolmantena voisi mainita vielä järjestelmän mukautettavuuden omia tarpeita vastaavaksi.
Kuvittelisin, että PC-maailma taitaa olla tässäkin aika paljon edellä, eikä kaikkea edes tarvitse tehdä itse.
Kaikkea hienoa saa aikaan, kun käyttää aikaa tekemiseen.
Hei, sinähän käytit jo helppokäyttöisyyttä argumenttina, mutta nyt sitten pitääkin alkaa tehdä itse? Ei nyt kulje oikein käsi kädessä...
P.S. Jussille voin sanoa, että ei tämä ole mikään Mac-/Linux-miehen purkaus, vaan aito _MIELIPIDE_ joka on syntynyt, kun olen nähnyt ja käyttänyt kyseisiä järjestlemiä laajalti.
No, luulempa nähneeni näitä aika paljon laajemmalti ja edelleen ihmettelen tuota silmät ummistavaa yleistystäsi siitä että Linux olisi jotenkin ylivertainen pohja mm. HTPC-käyttöön.
Niin ja edelleen ne parhaat jutut eivät synny siellä suunnittelijan pöydällä, kun yritettään kehittää mahdollisimman myyvää tuotetta, vaan harrastajan pajassa ratkaisuna juuri johonkin tiettyyn spesifiseen tarpeeseen tai ongelmaan. :)
Niin ja toisaalta kun Jakke 16 vee ei jaksakaan enää koodata uudelleen jotain softaansa, odottelee Linux-käyttäjä että joku muu ottaisi homman haltuunsa päivityksien ja kehityksen puoleen, toisaalta sikäli on hyvä että taustalla on firma jolle voidaan asettaa jopa jonkinlaista vastuuta käyttöjärjestelmän kehityksestä. Ei siinä mitään, liputan täysillä Open Source -projektien puolesta ja Ubuntukin tuossa on taas odottelemassa asennus-inspiraatiota, mutta yksinkertaisesti on täysin väärä lähtökohta alkaa julistamaan Linuxin ylivertaisuutta esim. Windowsiin nähden tai Open Sourcen ylivertaisuutta kaupalliseen tuotekehitykseen nähden.
Mutta, vastaus kysymykseeni tulikin jo esille; Linux ei tarjoa mitään verratonta etua HTPC käytössä. Kiitos, tämä riitti.
Kaikkea hienoa saa aikaan, kun käyttää aikaa tekemiseen. Tämähän on koko Linux-maailman idea. Jos tahtoo "hyvää" ja valmista, niin voi minun puolesta marssia entiseen tapaan kauppaan ja ostaa tarpeitaan mahdollisimman hyvin vastaavan laitteiston. Parhaat PC digiboksit ovat edelleen linuxharrastajien aikaansaannosta eikä yhtä hyviä järjestelmiä vain löydy kaupan hyllyltä.
Harvinaisen samaa mieltä. Eilen koitin ubuntulla saada formatoitua korppua, että saan tehtyä siitä käynnistyslevykkeen millä saa lilon takaisin, mutta ilmeisesti olis pitäny ladata joku erillinen ohjelma sitäkin varten. No jäi tekemättä, eikä Linuxia tule meille taas ainakaan seuraavaan puoleen vuoteen. Yhtä hienot kokemukset etäännyttivät minut Linuxista edelliselläkin kerralla pari vuotta takaperin, kun mp3:n ja joidenkin videotiedostojen toistamiseen olis tarvinnu tehdä muutakin kuin kaksi klikkausta hiirellä, kuten windowsissa.
En yhtään epäile Linuxin erinomaisuutta, mutta sen ja peruskäyttäjän välillä on edelleen liian iso kuilu.
En yhtään epäile Linuxin erinomaisuutta, mutta sen ja peruskäyttäjän välillä on edelleen liian iso kuilu.
Joo. Meni itsellänikin aikoinaan vuosia siten, että käytin linuxia vain autotallipalvelimessa ihan pelkästään konsolista. Siinä tuli opeteltua sitten käytännössä koko järjestelmän ylläpidolliset asiat ihan ruohonjuuritasoa myöten. Työpöytäkäyttöön Linux tuli vasta tuossa pari vuotta sitten.
En oikeastaan kannata ajatusta siitä, että Linuxin pitäisi jotenkin korvata Windows pekka perustallaajan tai junttijussin työpöydällä. Sensijaan tietotekniikan harrastajalle Linux luo todella monipuoliset edellytykset itsensä kehittämiseen monellakin osa-alueella. Järjestelmä kun ei aseta minkäänlaisia rajoituksia käyttäjälleen kuten kaupalliset käyttikset poikkeuksetta tekevät.
Rohkaisin jälleen itseni asentamaan linuxia koneeseen, poltteli sen verran tuo uusi ubuntun feisty, ja vista alkoi sopivasti potuttamaan.
Asennuksen jälkeen ällistys oli suuri, kun kaikki rauta pelasi moitteetta, Atin näyttis taisi vaatia jonkun ajurin, että 3d kiihotus saatiin päälle, mutta senkin asennusta ubuntu osasi itse ehdottaa. Jopa puhelimeni suostui gprs modeemiksi pelkästään tökkäämällä usb johdon koneeseen.
Pitkän matkan on ubuntu tullut 6.10 versiosta 7.04 versioon, tuossa vanhemmassa ei muistaakseni pelannut oikein mikään, ja ylimääräistä säätöä riitti kyllästymiseen asti.
Pysyköön nyt ubuntu taas hetken aikaa koneen ainoana käyttiksenä, saa nähdä kauanko tätä tällä kertaa jaksaa ;)
En oikeastaan kannata ajatusta siitä, että Linuxin pitäisi jotenkin korvata Windows pekka perustallaajan tai junttijussin työpöydällä. Sensijaan tietotekniikan harrastajalle Linux luo todella monipuoliset edellytykset itsensä kehittämiseen monellakin osa-alueella. Järjestelmä kun ei aseta minkäänlaisia rajoituksia käyttäjälleen kuten kaupalliset käyttikset poikkeuksetta tekevät.
Hehee, henkilökohtaisuuksiin on aina hyvä mennä jos ei keksi muuta puolusteltavaa. Atk-asiat ovatkin ihan hyvin hallussa, mutta aina jaksaa kiinnostaa nämä henkeen ja vereen omaa vaihtoehtoaan kannattavien purkaukset ylivertaisesta käyttöjärjestelmästään.
Olen muuten viittaamasi tietotekniikan harrastaja (PC-maailmassa jo vuodesta 1988), mutta en kyllä pidä kovin positiivisena asiana tuota "itsensä kehittämistä monella osa-alueella" jos se suomennettuna tarkoittaa sitä että voin helpon ja näppärän softan sijaan tarttua itse ykkösiin ja nolliin ja lähteä vaikka nollasta koodaamaan palvelinalustaa. Perkele, miksi täällä oikeastaan sitten ylipäänsä ostetaan kaupastakaan mitään kun saman logiikan mukaan Linux-mieshän voi kasvattaa itujaan takapihallakin.
Ruoho on vihreämpää aidan tällä puolen, mutta tästä huolimatta aion toki laajentaa kokemuksiani Linuxista kunhan kiinnostus ja viitseliäisyys ovat oikeanlaisessa suhteessa - ei tosin kiitos sinun "faktatietojesi". HTPC -aiheessa todennäköisesti tulen kuitenkin käyttämään Windows-pohjaisia ratkaisuja, en siksi etteikö varmaan Linuxiakin saisi viilattua toimintaan, vaan siksi ettei se ilmeisesti tarjoa todellisuudessa mitään lisäarvoa verrattuna vaikkapa MC-softaan.
Trollien ruokkiminen kielletty!
Eipä siis enää muuta sanottavaa.
Hehee, henkilökohtaisuuksiin on aina hyvä mennä jos ei keksi muuta puolusteltavaa. Atk-asiat ovatkin ihan hyvin hallussa, mutta aina jaksaa kiinnostaa nämä henkeen ja vereen omaa vaihtoehtoaan kannattavien purkaukset ylivertaisesta käyttöjärjestelmästään.
Olen muuten viittaamasi tietotekniikan harrastaja (PC-maailmassa jo vuodesta 1988), mutta en kyllä pidä kovin positiivisena asiana tuota "itsensä kehittämistä monella osa-alueella" jos se suomennettuna tarkoittaa sitä että voin helpon ja näppärän softan sijaan tarttua itse ykkösiin ja nolliin ja lähteä vaikka nollasta koodaamaan palvelinalustaa. Perkele, miksi täällä oikeastaan sitten ylipäänsä ostetaan kaupastakaan mitään kun saman logiikan mukaan Linux-mieshän voi kasvattaa itujaan takapihallakin.
Ruoho on vihreämpää aidan tällä puolen, mutta tästä huolimatta aion toki laajentaa kokemuksiani Linuxista kunhan kiinnostus ja viitseliäisyys ovat oikeanlaisessa suhteessa - ei tosin kiitos sinun "faktatietojesi". HTPC -aiheessa todennäköisesti tulen kuitenkin käyttämään Windows-pohjaisia ratkaisuja, en siksi etteikö varmaan Linuxiakin saisi viilattua toimintaan, vaan siksi ettei se ilmeisesti tarjoa todellisuudessa mitään lisäarvoa verrattuna vaikkapa MC-softaan.
Nyt Jussi niitä valoja päälle. Koita nyt skarpata ja miettiä vähän mitä sanot..
Nyt Jussi niitä valoja päälle. Koita nyt skarpata ja miettiä vähän mitä sanot..
Oliko joku kohta erityisesti mielessä vai huhuiletko muuten vain? Et mahtanut ymmärtää pointtia, joka oli jälleen kerran pettymys siihen kun vannoutunut Linux-harrastaja hehkuttaa oman valintansa ylivertaisuutta muihin nähden ja jälleen kerran todellisuus kuitenkin paljastuu että kyse on lähinnä käyttäjän omasta mieltymyksestä eikä mistään konkreettisesta ja ratkaisevasta käyttöjärjestelmän tarjoamasta edusta muihin nähden. Eipä mitään, loputon suohan se on riidellä kumpi on parempi eikä sellaista pitäisi aloittaakaan, halusimpa vain kysyä mitä on Linux-miehen taskussa tällä kertaa.
Oliko joku kohta erityisesti mielessä vai huhuiletko muuten vain? Et mahtanut ymmärtää pointtia, joka oli jälleen kerran pettymys siihen kun vannoutunut Linux-harrastaja hehkuttaa oman valintansa ylivertaisuutta muihin nähden ja jälleen kerran todellisuus kuitenkin paljastuu että kyse on lähinnä käyttäjän omasta mieltymyksestä eikä mistään konkreettisesta ja ratkaisevasta käyttöjärjestelmän tarjoamasta edusta muihin nähden. Eipä mitään, loputon suohan se on riidellä kumpi on parempi eikä sellaista pitäisi aloittaakaan, halusimpa vain kysyä mitä on Linux-miehen taskussa tällä kertaa.
Viittasin tuohon sun "ei mitään hyötyä käyttäjälle" juttuusi. Kyllä tuosta on joillekin hyötyä, ettei ole rajoituksia. Jotkut kannattavat sitä OpenSource-henkeä, että se lähdekoodi on jokaisen saatavilla, jokainen sitä saa muokata, levittää, jotkut arvostavat sitä, että saat käyttöjärjestelmän ilmaiseksi laillisia teitä pitkin..
Viittasin tuohon sun "ei mitään hyötyä käyttäjälle" juttuusi. Kyllä tuosta on joillekin hyötyä, ettei ole rajoituksia. Jotkut kannattavat sitä OpenSource-henkeä, että se lähdekoodi on jokaisen saatavilla, jokainen sitä saa muokata, levittää, jotkut arvostavat sitä, että saat käyttöjärjestelmän ilmaiseksi laillisia teitä pitkin..
Niin, mitä todellista hyötyä? Ruokkiiko se kissani mitä Windows ei tee? Linux ei ole avannut tietä taivaaseen vaikka sen ympärillä on puuhattu enemmän ja vähemmän menestyksekkäästi vaikka kuinka pitkään. Toisaalta maksullisia versioita julkaiseva yritys on tuonut markkinoille entistä käyttäjäläheisempiä ratkaisuja ja sitoutuu myös päivittämään niitä. Toisaalta Linux-distron päivitys saattaa loppua milloin tahansa. Jos olisit vaivautunut lukemaan aikaisemman viestini josta keskustelu ammentaa kaikupohjaa, olisit ymmärtänyt että liputan nimenomaan Open Sourcen puolesta mutta en missään nimessä mene julistamaan sitä mitenkään merkittäväksi etuudeksi harrastajankaan kannalta. Open Source on mahdollisuuksia, mutta ne mahdollisuudet täytyy pystyä käyttämään tai muuten hääritään juurikin monien Linux-miesten lailla abstraktien argumenttien ympärillä; kehutaan mahdollisuuksia ja visioita, tulevaisuutta ja teorioita. Konkreettisia asioita onkin sitten merkittävästi vähemmän, eivätkä nekään aina toimi. OEM versioina eivät Microsoftin käyttiksetkään kovin kalliita ole ja itse nautin Windowsini aitoina (kiitos vain warez-vihjailuistasi). Lisäksi Windowsseja saa monista paikoista ihan ilmaiseksi laillisestikin. Toisaalta, eipä ole M$ kovin aktiivisesti myöskään tappanut noita epävirallisempia Windows-kopioita, sillä periaatteellisella tasolla oikeastaan heillekin sopii ihan hyvin että heidän käyttöjärjestelmäpenetraatio kasvaa myös harmaita reittejä pitkin sen sijaan että tiukalla valvonnalla siivottaisiin markkinoilta tilaa vaihtoehtoisille käyttiksille.
Nyt iski sama bugi Ubuntu feistyyn, mikä oli edellisessäkin versiossa. Näytönsäästäjä lakkasi toimimasta, näyttää pelkkä mustaa ruutua, oli valittuna säästäjänä mikä tahansa..Esikatselu kyllä toimii. Missä vika?
EDIT: Buutti auttoi :)
EDIT2: Ei auttanutkaan :/
HTPC -aiheessa todennäköisesti tulen kuitenkin käyttämään Windows-pohjaisia ratkaisuja, en siksi etteikö varmaan Linuxiakin saisi viilattua toimintaan, vaan siksi ettei se ilmeisesti tarjoa todellisuudessa mitään lisäarvoa verrattuna vaikkapa MC-softaan.
Joillekin voi se hintalappu MS Windows MC -paketin kyljessä olla jo ratkaiseva tekijä, jolloin Linux on huomattavasti järkevämpi vaihtoehto. Tietty tuon Windowsinkin saa ladattua varmasti "ilmaiseksi" netistäkin niin halutessaan.
Ja jotenkin on sellainen mielikuva, että Windowsin saisi valjastettua HTPC-laitteeseen käyttövalmiiksi vähemmällä säätämisellä kuin vastaavan Linux-paketin?
Ei ole elo helppoa pingviinin kanssa vieläkään. Tänään yritin tulostella dvd kansia, mutta kappas printteri ilmoitteli virheestä, ja meni jumiin. Ilmeisesti printterin oma muisti loppu?! Tekstinpätkät kyllä tulostuu moitteetta. Ihme kun sitä muistia piisas kun oli winukka asennettuna ;)
No joo, eiköhän tämä parin viikon "kokeilu" ollut taas tässä. Xp:tä takaisin koneeseen, ja nauttimaan elämän helppoudesta.
...
Itsellä sama Ubuntun versio XP:n rinnalla läppärissä, enkä tuollaisiin ropleemiin ole törmännyt. On toiminut niin vakaasti, että välillä pääsee unohtumaan että koneella edes wintoosa on.
Joo, muuten ei kyllä ollut valittamista. Ei vaan ole aikaa, eikä kiinnostusta alkaa binääritasolla selvittämään moista ongelmaa ;)
Psymbiote: Source auki ja randomina hakkaat ykköstä ja nollaa niin kyllä se siitä :)
Kyselläänpäs Ubuntusta.
Asensin äsken tuon fonttipaketin joten nyt pitäisi olla suurin osa winukankin fonteista tuettu. Mutta mitenkä saan esim. Firefoxin näyttämään webbisivun niinkuin pitäisi. Nyt näyttää sivut niinkuin on määritetty tuonne kirjasinlajit kohtaan. Eli ei siis muotoile sivun tekstiä niinkuin on HTML:ssä / CSS:ssä määritelty.
Lisäys:
Kun koneen käynnistää niin siinä näkyy se valintalista, mikä käyttöjärjestelmä käynnistetään. Jotain tuossa aikoinaan kikkailin linuxin puolella ja nyt näyttää seuraavanlaiselta:
Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic
Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic (recovery mode)
Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic
Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode)
Ubuntu, memtest86+
Other operating systems:
Windows NT/2000/XP
Microsoft Windows XP Home Edition.
Miksiköhän tuo Ubuntu näkyy -15- ja -16- riveinä? Onko sinne nyt jäänyt jokin vanha versio alle? Toiseksi, koneessa on XP joten miksi myös näyttää tuon Windows NT/2000/XP-rivin? Lisäasetuksia olen koittanut katsoa, mutta aika hepreaa ne minulle ovat.
Noi -15 ja -16 on kerneliversioita, mitä sulla on siellä asennettuna. Eli yleensä se jättää noi vanhat sinne sen takia, että jos jostain syystä ei päivityksen jälkeen toimisikaan, niin saa vanhemmalla kernelillä koneen käyntiin samallai kuin ennen päivitystä. sudo apt-get autoremove saattaa osata poistaa sen vanhan kernelin sieltä, jos en ihan väärin muista.
Jep, tuo wanha läppäri/samba-palvelinviritelmä makaa tätänykyä elektroniikkajätteenkeräilykontissa tai kenties jo osina jossain kierrätyspisteessä...
Muttamutta, eihän sitä tyhmä virheistään opi ja taas on uutta Linuxia asenneltu... ;) Tällä kertaa Ubuntu Feisty Fawn pöytäkoneeseen Win XP Homen rinnalle, samalla kun poistin koneesta toisen kovalevyn ja sitä myötä asensin windowsinkin uusiksi. Melko kivuttomasti meni asennus, ainoastaan ATIn näytönohjain aiheutti päänvaivaa: "kolmannen osapuolen ajureiden" ja muutaman yön konsolikokeilujen jälkeen nyt ilmeisesti 3D-kiihdytys toimii ja kuvakin näkyy kahdella näytölläni oikeilla resoluutioilla. Mutta en saa millään näyttöjä sillä tavalla yhdistettyä, että saisin esim. vedettyä ikkunoita näytöltä toiselle (jossain vaiheessa säätämistä se toimi myös näin, mutta siinä oli jotain muuta vialla silloin). Hiiri kyllä liikkuu näytöltä toiselle, samoin voin siirtää esim. kuvakkeita/ikoneita, mutta en ohjelmien ikkunoita?! Samaten molemmissa näytöissä on omat käynnistysvalikot ja ne lisätyöpöydät etc.
Saattaa toki olla tottumiskysymys ja kenties se on parempikin niin, mutta windows-ympäristössä on tottunut siirtämään ikkunoita näyttöjen välillä...
Muuten kyllä vaikuttaa ihan hyvältä tällä erää... [kop,kop] :)
Lisäys: Ainiin käyttäjän vaihto ei onnistu siten, että jättää toisen käyttäjän sisään loggautuneeksi; ruudut pimenee eikä kone reagoi enää mihinkään... :( Samaa taisi tosin XP:kin tehdä joskus aikoinaan enkä ole siinä tällaisesta oikein haaveillutkaan (jossain varoitettiinkin, että sillä saattaa saada windowsin solmuun), mutta kyllä tällaisen pitäisi linuxille olla kevyttä kauraa.
Saattaa toki olla tottumiskysymys ja kenties se on parempikin niin, mutta windows-ympäristössä on tottunut siirtämään ikkunoita näyttöjen välillä...
Ilmeisesti kahdella näytöllä näkyy kaksi eri työpöytää. Jos kokeilisi laittaa työpöydät sillä lailla että niitä on vain yksi? Winissähän se asetuksissa taisi olla "jatkettu työpöytä", ei näytön asetuksista löydy mitään vastaavaa?
Ilmeisesti kahdella näytöllä näkyy kaksi eri työpöytää. Jos kokeilisi laittaa työpöydät sillä lailla että niitä on vain yksi? Winissähän se asetuksissa taisi olla "jatkettu työpöytä", ei näytön asetuksista löydy mitään vastaavaa?
Sehän siinä on, kun ei tuota näyttöä oikein millään voi säätää niistä työpöytävalikoista. Googlailemalla löysin "aticonfig"-komennon, jota sitten komentorivillä eri lisäkomennoin höystettynä olen lähinnä yrityksen & erehdyksen kautta kokeillut. Myös sitä asetustiedostoa, jota tuo komento muuttaa (ja jota en nyt muista, en ole ko. koneella), muuttelin editorilla jossain vaiheessa.
Voe, voe!
Feisty kaatuilee, mitä mikään aikaisempi distro ole tehnyt. Peruskäytössä ei ongelmia, mutta musiikkiohjelmien myötä kompurointi alkaa. Pitääköhän vaihtaa takas PCLinuxOS: n. Joka oli loistava.
Asentelin minäkin uuden Ubuntun vistan tilalle pitkällisen harkinnan jälkeen. Enkä ole vielä katunut, kaikki toimii.
Toki tässä joutuu jotain juttuja miettimään mutta mikäs sen mukavampaa.
Meni "heittämällä" PB mx36 sarjan läppäriin...
Tällä mennään nyt...
Tässä joku aika sitten ajattelin, että voisi vaihtaa ubuntu 7.10:n xubuntu 8.04:ään... Samana päivänä, kun olin asentanut xubuntun, asensin ubuntu-desktopin (eli periaatteessa ubuntun). Nyt kun käynnistän firefoxin, niin toisinaan tulee xubuntun aloitus sivu, jossa toivotetaan tervetulleeksi käyttämään xubuntua. Toisinaan tulee ubuntun aloitussivu. Samasta kuvakkeesta käynnistän joka kerralla :D
Asiasta kukkaruukkuun. Itse olen käyttänyt linuxia jo vuosia. Tämän vuoden puolella joskus poistin XP:n koneelta ja aloin käyttämään yksistään linuxia. Käytössä lähinnä ubuntu + variaatiot. Päivääkään en vaihtaisi pois. Linux on ja pysyy pääkäyttöjärjestelmänäni.
Linuxissa onnistuu kaikki, mitä tarvitsen: pelaaminen (enemy territory ja winen tai cedegan kautta monet muut), ohjelmointi (niin perus c(++), python kuin mikropiirien ohjelmointikin), kuvan ja musiikin muokkaus (gimp, audacity jne), musiikin kuuntelu (audacious, samaa kauraa, kuin winampit sun muut), DVD:iden katselu (mm vlc, joka löytyy myös windowsille), "toimistohommat" (esim abiword), piirilevyjen suunnittelu (eagle, sama löytyy windowsillekkin)...
Ompa tässä asennettuna virtuaalikonekkin, mutten ole siihen asentanut vielä käyttistä. Erittäin kätevä tapa, jos tarvitsee kuitenkin käyttää windowsia ubuntun rinnalla. Itselläni on yksi ohjelma, jota saatan joskus tarvita, eikä sitä lyödy linuxille. Tämän takia ei kannata bootata konetta. Ohjelma auki-> klikkaa "käynnistä" ja odotellaan kun xp käynnistyy linuxin sisällä niin, että voi käyttää molempia yhtä aikaa.
Olis <600€ läppäri hakusessa joka pyörittäs vaivattomasti Linuxia. Onko ehdotuksia? Ostin viikko sitten gigantista läppärin, ja yllätyin kuinka hankalaa siihen oli mitään distroa saada. Ubuntu oli ainoa joka siihen kerran asentui, mutta samaa CD:tä sai kokeilla useamman kerran koneeseen, ennenkuin suostui asentumaan. Näytönohjain sitten kaatoi koko systeemin.
Olis <600€ läppäri hakusessa joka pyörittäs vaivattomasti Linuxia. Onko ehdotuksia? Ostin viikko sitten gigantista läppärin, ja yllätyin kuinka hankalaa siihen oli mitään distroa saada. Ubuntu oli ainoa joka siihen kerran asentui, mutta samaa CD:tä sai kokeilla useamman kerran koneeseen, ennenkuin suostui asentumaan. Näytönohjain sitten kaatoi koko systeemin.
Näillä pääsee jo alkuun:
http://www.linux-laptop.net/
http://linux.fi/index.php/Linux-kannettavat
Haluaisin kokeilla Ubuntua. Koneessani on kovalevy jaettu kahteen osioon: 20giganen Windows XP:lle ja 212giganen medialle sun muille.
Pitääkö minun jakaa kovo vielä kolmanteen osioon tuota Ubuntua varten ja miten tämä sitten onnistuu? En muista enää. Fdiskillä vaiko onnistuuko Wintoosan levynhallinnasta?
Entä live-cd? Sehän käynnistyy suoraan CD:ltä eikä asennu kovolle, saako sen suoraan tästä levylle polttamalla http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html
Entä live-cd? Sehän käynnistyy suoraan CD:ltä eikä asennu kovolle, saako sen suoraan tästä levylle polttamalla http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html
Saa.
Muihin kysymyksiin en uskalla nyt humalassa ottaa kantaa. Niistä Ubuntun ohjetiedostoista kyllä löytyy vastaus kysymyksiisi n. 110% todennäköisyydellä, jos vaan jaksat lukea.
Haluaisin kokeilla Ubuntua. Koneessani on kovalevy jaettu kahteen osioon: 20giganen Windows XP:lle ja 212giganen medialle sun muille.
Pitääkö minun jakaa kovo vielä kolmanteen osioon tuota Ubuntua varten ja miten tämä sitten onnistuu? En muista enää. Fdiskillä vaiko onnistuuko Wintoosan levynhallinnasta?
Ubuntun asennusohjelma osaa kyllä omatoimisesti ehdottaa ja toteuttaa kovalevyn osioimisen kolmanteen osioon.
Asensin kokeeksi läppäriini toisen kovon ja siihen Ubuntun 8.04. Muuten toimii hyvin, mutta tuota Optionin GT Max 7.2 Ready pcmcia-korttia en saanut toimimaan. Tuki sille pitäisi tietojeni mukaan olla ja asentelinkin jotkut "yleispätevät" Vodafonen ajurit. Ongelmaksi nyt vain epäilen ettei Ubuntu tunnista tuota pcmcia-paikkaa/-korttia. Kun käynnistän vodafonen hallintaohjelman, tulee ilmoitus "No devices" tjsp..
Osaisiko joku rautalangasta vääntää tai ainakin ohjata sinne tiedon lähteelle, miten tästä jatkaa eteenpäin, vai heitänkö Ubuntun kuikkaan ja jatkan tylsällä Vistalla..?
En ole kovin sinut linuxin kanssa, kaiken koodin joudun vielä copy/pasteamaan, joten sitä rautalankaa tosiaan tarvittaisiin. Ymmärrän toki, että hieman pitää itsekin perehtyä ja ottaa selvää, mutta ei viitsisi koko linuxia opiskella mokoman kortin takia. Etenkin kun kyseessä on vasta kokeilu, josko siirtyisin ehkä sekakäyttäjäksi.
Asensin kokeeksi läppäriini toisen kovon ja siihen Ubuntun 8.04. Muuten toimii hyvin, mutta tuota Optionin GT Max 7.2 Ready pcmcia-korttia en saanut toimimaan. Tuki sille pitäisi tietojeni mukaan olla ja asentelinkin jotkut "yleispätevät" Vodafonen ajurit. Ongelmaksi nyt vain epäilen ettei Ubuntu tunnista tuota pcmcia-paikkaa/-korttia. Kun käynnistän vodafonen hallintaohjelman, tulee ilmoitus "No devices" tjsp..
Osaisiko joku rautalangasta vääntää tai ainakin ohjata sinne tiedon lähteelle, miten tästä jatkaa eteenpäin, vai heitänkö Ubuntun kuikkaan ja jatkan tylsällä Vistalla..?
En ole kovin sinut linuxin kanssa, kaiken koodin joudun vielä copy/pasteamaan, joten sitä rautalankaa tosiaan tarvittaisiin. Ymmärrän toki, että hieman pitää itsekin perehtyä ja ottaa selvää, mutta ei viitsisi koko linuxia opiskella mokoman kortin takia. Etenkin kun kyseessä on vasta kokeilu, josko siirtyisin ehkä sekakäyttäjäksi.
Ubuntun keskustelupalstalta olen itse apua hakenut Ubuntuun liittyen. Kannattanee myös siellä kysellä. Linkkiä ei nyt ole antaa mutta googlekin auttaa.
Mulla on nyt melkein viikon ollut Ubuntu 8.10 käytössä ja ei pahemmin ole Vistaa ikävä
vBulletin v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Käännös G-man.