PDA

View Full Version : Foorumin Mac-topic VOL.3

Sivuja : [1] 2

ajaton
20.08.05, 15:38
Onko kellään mac miniä? kokemuksia? oliko hintansa väärti?

EDIT: yleistä keskustelua macista

Jollemi
20.08.05, 15:44
hintansa väärti?Ei (http://www.isuppli.com/marketwatch/default.asp?id=311)

ajaton
20.08.05, 15:48
En tuosta paljon ymmärtänyt mutta käsittääkseni hintaa verrattiin PC koneisiin, olisin joka tapauksessa maccia ostamassa, max hinta 800e med näyttö. ja tuo olisi ehkä järkevä tuo mac mini. vai?

säätäjä
20.08.05, 16:05
hintansa väärti?Ei (http://www.isuppli.com/marketwatch/default.asp?id=311)

On. ;) Toinen vaihtoehto on hankkia vanha 2xG4 kone käytettynä. Niitä on liikkunut tosin paljon edullisesti G5:n julkistuksen jälkeen. Sitten kun päivittää käyttiksen, niin skulaa hyvin.

ajaton
20.08.05, 16:12
Toinen vaihtoehto on hankkia vanha 2xG4 kone käytettynä.
Mistäköhän näitä olisi saatavilla? ja mihin hintaan? Myy sä ibookkis;)

säätäjä
20.08.05, 16:15

Esim.

http://www.macmaailma.fi/porssi.lasso

http://hopeinenomena.net/ShowForum.aspx?ForumID=39

Sitten kannattaa soitella liikkeisiin. Niissä myydään leasing soppareiden päättymisen jälkeen vanhoja koneita. Itse ei ole tarvetta myydä konetta, kun ei ole mitään vikaa ja kaikki softat toimii niin kuin haluan.

ajaton
20.08.05, 16:26
kiitos. pitää ensin saada myytyä vanha kone, sitten alan noita katselemaan kunnolla.

viude
20.08.05, 16:26

Olishan sinun pitänyt tietää tämä säätäjän mainitsema paikka http://hopeinenomena.net/ShowForum.aspx?ForumID=39 Kun oma ilmoskin siellä komeilee.

ajaton
20.08.05, 16:55
Olishan sinun pitänyt tietää tämä säätäjän mainitsema paikka http://hopeinenomena.net/ShowForum.aspx?ForumID=39 Kun oma ilmoskin siellä komeilee.
Niinhän minä tiesinkin, mutta toista en tiennyt.

remedy
20.08.05, 17:24
Kannattaa myös pyörähtää www.omenamehu.org

ajaton
20.08.05, 17:38
Kannattaa myös pyörähtää www.omenamehu.org
Kiitos! tuostakaan en ollut edes kuullut.

ajaton
20.08.05, 18:12
http://tinyurl.com/cl3jj paljonkohan tuollaisesta kannattaisi maksaa,
320mb muistilla?

John Cooper
21.08.05, 11:30
Onko kellään ko. vermettä? kokemuksia? oliko hintansa väärti?

Pitäähän sitä tuommoinenkin "mini" olla :) Ja erittäin tyytyväinen olen omaan kombooni "Mac Mini 1.42, SD, BT, AE, 80Gt, 1024RAM, bt-näppis+hiiri" ollut josta musa siirtyy stereoihin Airport Express (www.apple.com/fi/airportexpress/)in välityksellä.

21.08.05, 12:18
Päiviä

Itse olen myös ostamassa tuollaista mac miniä.

Olen vielä PC käyttäjä joten minulla olisi parit kysymykset teille viisaammille. :)

1: Minulla on USB/Firewire kiintolevy, toimiiko tämä macin kanssa?
2: Minulla on myös tft näyttö, onko liitin samanlainen eli saanko sitä käytettyä macissä?
3: sitten löytyy logitech langaton näppis ja se laser hiiri (mx1000?), toimiiko nämä macissä?
4: Olen käyttänyt jo parisen vuotta Opera selainta, saako sitä macille, tai jotain joka vastaisi sitä
5: Entäs mp3:t? Mikä korvaa jatkossa siis Winampin?
6: Messenger? onko saatavilla?
7: Outlookin korvaaja tarttis myös saada. Hotmail ja Gmail täytyy toimia siinä, onko mahdollista?
8: Onko macissä normaali 3,5mm plugi, jotta saisin 2.1 kaiuttimeni toimimaan myös tässä.

Applestoresta kun menee mac mini kohtaan, niin ajattelin sitä keskimmäistä. Käyttötarkoitus olisi: Netissäsurffailu, S-postien lukeminen, Messengerin käyttö sekä musiikin kuuntelu, riittääkö tämä siihen?

Toisinsanoen voinko siirtyä PC maailmasta MAC maailmaan ostamalla vain tuon keskusyksikön? Kaikki oheislaitteet tulisivat vanhasta PC järjestelmästäni?

Jos joku jaksaisi näihin antaa pientä valaistusta, olisin todella kiitollinen.

-Omenanraato-

säätäjä
21.08.05, 12:30
1: Minulla on USB/Firewire kiintolevy, toimiiko tämä macin kanssa?

Toimii.

2: Minulla on myös tft näyttö, onko liitin samanlainen eli saanko sitä käytettyä macissä?

Toimii. VGA ja uusissa DVI.

3: sitten löytyy logitech langaton näppis ja se laser hiiri (mx1000?), toimiiko nämä macissä?

Hmm, ainakin duunissa muutamalla on vastaava laite käytössä

4: Olen käyttänyt jo parisen vuotta Opera selainta, saako sitä macille, tai jotain joka vastaisi sitä?

Saa. Tosin vakiona tuleva Safari on nopein.

5: Entäs mp3:t? Mikä korvaa jatkossa siis Winampin?

iTunes on paras soitin. Tottakai on myös satoja muita MP3-softia

6: Messenger? onko saatavilla?

Kyllä. MSN messenger for Mac. Tosin esim. Adium X niminen client on parempi. Mac MSN ei tue ääntä eikä videokuvaa.

7: Outlookin korvaaja tarttis myös saada. Hotmail ja Gmail täytyy toimia siinä, onko mahdollista?

Mukana on sähköposti ohjelmisto. Tai asenna vaikka Microsoft Office -paketti ja käytä Entouragea.

8: Onko macissä normaali 3,5mm plugi, jotta saisin 2.1 kaiuttimeni toimimaan myös tässä.

Jep.

Applestoresta kun menee mac mini kohtaan, niin ajattelin sitä keskimmäistä. Käyttötarkoitus olisi: Netissäsurffailu, S-postien lukeminen, Messengerin käyttö sekä musiikin kuuntelu, riittääkö tämä siihen?

Kyllä. Ehdottomasti.

Toisinsanoen voinko siirtyä PC maailmasta MAC maailmaan ostamalla vain tuon keskusyksikön? Kaikki oheislaitteet tulisivat vanhasta PC järjestelmästäni?

Näin on.

manni
21.08.05, 12:34
Saa. Tosin vakiona tuleva Safari on nopein.Safari on ihan hyvä selain, mutta nopeudessa näyttää Opera 8.0 pärjäävän (http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html#macspeed).

21.08.05, 12:36
Kiitos nopeista vastauksista. Eipä tässä auta nyt enää kuin odotella tilipäivää.

-Omenanraato-

säätäjä
21.08.05, 12:43
Saa. Tosin vakiona tuleva Safari on nopein.Safari on ihan hyvä selain, mutta nopeudessa näyttää Opera 8.0 pärjäävän (http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html#macspeed).

Opera on vaan niin v*tun ruma.

E: oikea selain

TCall
21.08.05, 13:03
Itse olen kanssa miettinyt Mac:iin siirtymistä. iMac G5 on harkinnassa puolen vuoden sisällä. Tuleekohan masiinan hinta muuttumaan 6kk aikana paljonkin? Ja mitenkä on Mac:n ilmaisohjelmien laita, eli löytyykö Macille erilaisia ilmaisia ohjelmia paljonkin, tarkoitan nyt lähinnä apuohjelmia yms. Ja entäpä tuon tietoturva puolen, Macissähän ei palomuuria/virustorjuntaa tarvitse (kai?), mutta löytyykö ilmaisia tietoturvaohjelmia (pc-käyttäjänä kun ei voi ajatella surfaamista ilman palomuuria vaikka Macillä surfaiskin;) ?

manni
21.08.05, 13:05
Ja mitenkä on Mac:n ilmaisohjelmien laita, eli löytyykö Macille erilaisia ilmaisia ohjelmia paljonkin, tarkoitan nyt lähinnä apuohjelmia yms. Ja entäpä tuon tietoturva puolen, Macissähän ei palomuuria/virustorjuntaa tarvitse (kai?), mutta löytyykö ilmaisia tietoturvaohjelmia (pc-käyttäjänä kun ei voi ajatella surfaamista ilman palomuuria vaikka Macillä surfaiskin;) ?OS X:lle löytyy ihan hyvin ilmaisiakin ohjelmia. Virustorjuntaa tai palomuuria et tarvitse. OS X on Unix-pohjan omaava järjestelmä, viruksia niille on tehty vain muutama ja luonteeltaan erilaisia. Palomuuria ei tarvitse, jos tarpeettomia palveluita ei ole ajossa.

säätäjä
21.08.05, 13:05
Itse olen kanssa miettinyt Mac:iin siirtymistä. iMac G5 on harkinnassa puolen vuoden sisällä. Tuleekohan masiinan hinta muuttumaan 6kk aikana paljonkin? Ja mitenkä on Mac:n ilmaisohjelmien laita, eli löytyykö Macille erilaisia ilmaisia ohjelmia paljonkin, tarkoitan nyt lähinnä apuohjelmia yms. Ja entäpä tuon tietoturva puolen, Macissähän ei palomuuria/virustorjuntaa tarvitse (kai?), mutta löytyykö ilmaisia tietoturvaohjelmia (pc-käyttäjänä kun ei voi ajatella surfaamista ilman palomuuria vaikka Macillä surfaiskin;) ?

Hinnoista en tiedä. Käy katsomassa vaikka www.macupdate.com, niin huomaat, että niitä softia on ja paljon. OS X sisältää palomuurin, joka on tehokas. Virusturvaa voi hankkia, jos kokee asian tärkeäksi.

TCall
21.08.05, 13:14
Kyllähän noita ohjelmia näyttää löytyvän. Onko spywarea olemassa Maceille? Kuinka nopeasti suht edistynyt pc-käyttäjä oppii käyttämään Maciä? iMac himottaisi ulkonäön ja turvallisuuden takia.

e. käyhän Maciin pc:n ddr rammi ja pystyykö näytönohjainta vaihtamaan?

säätäjä
21.08.05, 13:19
Kyllähän noita ohjelmia näyttää löytyvän. Onko spywarea olemassa Maceille? Kuinka nopeasti suht edistynyt pc-käyttäjä oppii käyttämään Maciä? iMac himottaisi ulkonäön ja turvallisuuden takia.

e. käyhän Maciin pc:n ddr rammi ja pystyykö näytönohjainta vaihtamaan?

Eipä spyware oikeastaa ole. Päivässä oppii käyttämään. Viikossa tuntuu luontevalta ja puolessa vuodessa on pro. Kaikkiin malleihin näyttistä ei kai voi vaihtaa ja muisti kai käy. Ainakin verkkokaupasta voi ostaa muistia, joka käy G5-koneisiin.

manni
21.08.05, 13:29
Ja näytönohjaimen pitää olla Appleen tarkoitettu malli.

21.08.05, 13:30

Onko se erinäköinen kuin PC puolella? PC:llä ainakin Opera on mielestäni erittäinkin toimivan näköinen ja selkeä, mutta sitten kun Macin saa, niin kyllä sen mieleisen sieltä löytää.

-Omenanraato-

Lisäys: Mikäli tilaan Applestoresta niin onko tuo käyttöjärjestelmä suomenkielinen?

säätäjä
21.08.05, 13:31

Onko se erinäköinen kuin PC puolella? PC:llä ainakin Opera on mielestäni erittäinkin toimivan näköinen ja selkeä, mutta sitten kun Macin saa, niin kyllä sen mieleisen sieltä löytää.

Lisäys: Mikäli tilaan Applestoresta niin onko tuo käyttöjärjestelmä suomenkielinen?

Jotenkin vain mieltynyt tähän Safariin.

remedy
21.08.05, 13:34

Käyttiksen kielen voi vaihtaa buuttamalla koneen :)

21.08.05, 13:36

Ai että siinä on useampia kieliä valmiina? Taidan olla liian PC maailmassa kun tässä ei onnistu mikään tuollainen. :)

Vielä yksi kysymys. Onko tuon muistin lisääminen miten järkevää minun käytössä? Siis 512->1giga. Vai riittäneekö tuo 512 normaali käyttäjän tarpeisiin

-Omenanraato-

remedy
21.08.05, 13:39
Allekirjoittanut ei enää "pc-koneita" itselleen osta :)

Muistia ei ole koskaan liikaa, tikruun 512 mb on ehdoton minimi.

säätäjä
21.08.05, 13:39

Ai että siinä on useampia kieliä valmiina? Taidan olla liian PC maailmassa kun tässä ei onnistu mikään tuollainen. :)

Vielä yksi kysymys. Onko tuon muistin lisääminen miten järkevää minun käytössä? Siis 512->1giga. Vai riittäneekö tuo 512 normaali käyttäjän tarpeisiin

-Omenanraato-

Mulla on 800 megahertsinen prossu ja 386 muistia... riittää ihan hyvin toimistokäytössä ja vähän tuhdimmassakin.

remedy
21.08.05, 13:41
Mulla on 800 megahertsinen prossu ja 386 muistia... riittää ihan hyvin toimistokäytössä ja vähän tuhdimmassakin.

Onks sulla pantteri vaiko tiikeri?

säätäjä
21.08.05, 13:42

Onks sulla pantteri vaiko tiikeri?

Pantteri - ei ole vielä jaksanut päivittää.

21.08.05, 13:51
Allekirjoittanut ei enää "pc-koneita" itselleen osta :)
Ajattelin itsekkin siirtyväni PC-maailmasta pois. :)

Muistia ei ole koskaan liikaa, tikruun 512 mb on ehdoton minimi.
Tietysti muistia ei ole koskaan liikaa, mutta kannattaako siitä maksaa 190e? Kun käyttö on surffaus, s-posti, musiikinkuuntelu ja messenger.

Itsellä kone on kyllä päällä lähes 24/7, että sikäli se ehkä olisi hyvä. Kuitenkin hirvittää maksaa muistista noin paljoa, jos tuo 512 riittää eikä takkuile.

Mites muuten, kun tuossa Mac minissä on vain kaksi usb paikkaa, niin voiko siihen ostaa jonkin haaroittumen, jotta niitä saisi enemmän. Paljonko tuollainen haaroitin maksaisi?

-Omenanraato-

säätäjä
21.08.05, 13:52
Mites muuten, kun tuossa Mac minissä on vain kaksi usb paikkaa, niin voiko siihen ostaa jonkin haaroittumen, jotta niitä saisi enemmän. Paljonko tuollainen haaroitin maksaisi?

-Omenanraato-

Eikös noita myydä joka marketissa?

säätäjä
21.08.05, 13:54
Ajaton voisi muuten muuntaa otsikoksi:

Foorumin Mac-topic VOL.3

21.08.05, 13:54
Eikös noita myydä joka marketissa?

En tiedä, kun en ole koskaan etsinyt, enkä tarvinnut. :)

Äsh. Tottahan on keksitty MBnetin hintaseuranta, suunnistankin sinne.

-Omenanraato-

manni
21.08.05, 13:58
Nuo haaroittemet kulkevat nimellä USB-hubi, yleensä mahdollistavat yhdestä USB-liitännästä neljä tai enemmän liitäntöjä. USB-hubeja voi myös ketjuttaa (eli laittamalla toisen usb-hubin toiseen kiinni, joten saa vielä lisää paikkoja).

MaTiAz
21.08.05, 14:05
Nuo haaroittemet kulkevat nimellä USB-hubi, yleensä mahdollistavat yhdestä USB-liitännästä neljä tai enemmän liitäntöjä. USB-hubeja voi myös ketjuttaa (eli laittamalla toisen usb-hubin toiseen kiinni, joten saa vielä lisää paikkoja).
Tosin virransaanti on myös eri asia, ja muistaakseni oli jokin raja minkä verran laitteita voi liittää yhteen USB-liittimeen hubien kautta.

SilentPoet
21.08.05, 14:05
Pitääpä liittyä tähän keskusteluun mukaan :)

Itse nyt reilut puoli vuotta iBookia käyttäneenä täytyy sanoa, että ehkä elämäni paras sijoitus tietotekniikkaan :)
Seuraava vaihe virtual pc 7:n hankinta ja vanha pc hiiteen. Kokoonpanona pyörinyt 12" iBook 1,2GHz prossulla, 768 muistilla ja 60Gt kovalevyllä. Ainoa homma missä koneesta tuntuu loppuvan puhti kesken on ollut videoeditointi, tosin siihen onkin olemassa toiset vehkeet, mutta kyllä se tälläkin sujuu vielä joten kuten.

Seuraava vaihe onkin todennäköisesti mac mini telkkarin seuraksi ja kunhan intel-macit saapuvat niin pitää alkaa niiden suuntaan kuolaamaan. :D

MaTiAz
21.08.05, 14:09
Pitääpä liittyä tähän keskusteluun mukaan :)

Itse nyt reilut puoli vuotta iBookia käyttäneenä täytyy sanoa, että ehkä elämäni paras sijoitus tietotekniikkaan :)
Seuraava vaihe virtual pc 7:n hankinta ja vanha pc hiiteen. Kokoonpanona pyörinyt 12" iBook 1,2GHz prossulla, 768 muistilla ja 60Gt kovalevyllä. Ainoa homma missä koneesta tuntuu loppuvan puhti kesken on ollut videoeditointi, tosin siihen onkin olemassa toiset vehkeet, mutta kyllä se tälläkin sujuu vielä joten kuten.

Seuraava vaihe onkin todennäköisesti mac mini telkkarin seuraksi ja kunhan intel-macit saapuvat niin pitää alkaa niiden suuntaan kuolaamaan. :D
Ai niin, Intelmacceja. Mitenköhän Xbox 360:n käy kun sehän on PowerPC-pohjainen ja pelientekoalustat on PowerPC-pohjaisia :) Ehkä pelejä sitten tehdään vähemmän tehokkailla Maceilla :)

SilentPoet
21.08.05, 14:17
Ai niin, Intelmacceja. Mitenköhän Xbox 360:n käy kun sehän on PowerPC-pohjainen ja pelientekoalustat on PowerPC-pohjaisia :) Ehkä pelejä sitten tehdään vähemmän tehokkailla Maceilla :)

No eikös xbox360:n ensi esiintyminenkin toteutettu todellisuudessa 2x2,7GHz PowerMacilla :)

21.08.05, 14:27

Kiitos vinkistä, elikkä tälläisen (http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&cid=&gid=&sgid=&vid=&pcode=F5U027Y&whid=) löysin.

Eli tuo on sitten yhdestä seitsämänpaikkaiseksi? Se riittäisi jo minulle eikä ole pahan hintainenkaan.

ajaton
21.08.05, 14:33

Kiitos vinkistä, elikkä tälläisen (http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&cid=&gid=&sgid=&vid=&pcode=F5U027Y&whid=) löysin.

Eli tuo on sitten yhdestä seitsämänpaikkaiseksi? Se riittäisi jo minulle eikä ole pahan hintainenkaan.
Näin juuri.

remedy
21.08.05, 14:44
Tietysti muistia ei ole koskaan liikaa, mutta kannattaako siitä maksaa 190e? Kun käyttö on surffaus, s-posti, musiikinkuuntelu ja messenger.

Itsellä kone on kyllä päällä lähes 24/7, että sikäli se ehkä olisi hyvä. Kuitenkin hirvittää maksaa muistista noin paljoa, jos tuo 512 riittää eikä takkuile.

No kokemusten perusteella tuo 512 mb on minimi. Kyllähän se toimii vaikkaa 256 mb:n muistilla, mutta "käytettävyys" kärsii ja paljon.

Mistä katoit tuon 190 euron hinnan? Applestoresta ei kannata ostaa kuin kone, muistia saa paljon halvemmalta muista liikkeistä.

ajaton
21.08.05, 14:49
pari kysymystä:

1.Voiko eMacissa sammuttaa näytön, vaikka ei sammuta konetta?

2.Onko OS X 10.3:ssa sellaista switch user toimintoa, eli ei loggaannu ulos, mutta tietokonetta ei voi käyttää ilman salasanaa?

säätäjä
21.08.05, 14:52
pari kysymystä:

Jos on ulkoinen näyttö, niin ainakin silloin. ;) iMacista ei ole kokemusta.

2.Onko OS X 10.3:ssa sellaista switch user toimintoa, eli ei loggaannu ulos, mutta tietokonetta ei voi käyttää ilman salasanaa?

En nyt ihan ymmärtänyt?

SilentPoet
21.08.05, 14:53
pari kysymystä:

1. Tietääkseni voi, ainakin sen saa virransäästöominaisuuksilla kiinni. Ei siis faktaa vaan mutua.

2. Onnistuu, itselläni on käytössä optio "Salli nopea käyttäjänvaihto".
Siitä klikkaamalla saa koneen sisäänkirjautumistilaan ja vaikka vaihdeltua useaa käyttäjätiliä keskenään ilman että yksikään tili sulkeutuu.

ajaton
21.08.05, 14:55
pari kysymystä:

1. Tietääkseni voi, ainakin sen saa virransäästöominaisuuksilla kiinni. Ei siis faktaa vaan mutua.

2. Onnistuu, itselläni on käytössä optio "Salli nopea käyttäjänvaihto".
Siitä klikkaamalla saa koneen sisäänkirjautumistilaan ja vaikka vaihdeltua useaa käyttäjätiliä keskenään ilman että yksikään tili sulkeutuu.
kiitos kummallekkin! ja tilejä voi suojata salasanalla?

SilentPoet
21.08.05, 14:56
kiitos kummallekkin! ja tilejä voi suojata salasanalla?

Kyllä voi, itselläni kysyy automaattisesti salasanaa aina käyttäjää vaihdettaessa.

ajaton
21.08.05, 15:04
Argh! Mac kuume pahenee. ostakaa tämä (http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=20462438) pois, ostakaa!;)

manni
21.08.05, 15:04
Tosin virransaanti on myös eri asia, ja muistaakseni oli jokin raja minkä verran laitteita voi liittää yhteen USB-liittimeen hubien kautta.Kyllä, juuri noin. Hiukan kalliimmissa USB-hubeissa tulee mukana virtalähde, tuolla voi kiertää virransaantiongelman. USB-tekniikka sallii muistaakseni satoja laitteita yhden USB-portin taakse, käytännössä tuota rajaa ei kotikäytössä tule koskaan vastaan.

remedy
21.08.05, 15:08
Mistä katoit tuon 190 euron hinnan? Applestoresta ei kannata ostaa kuin kone, muistia saa paljon halvemmalta muista liikkeistä.

Tuli noita nyt itse tutkailtua, eli esim. verkkokaupassa 512 mb:n tikku mac miniin maksaa 52,90 euroa ja 1 giga on 126,90.

ajaton
21.08.05, 15:20

Tuli noita nyt itse tutkailtua, eli esim. verkkokaupassa 512 mb:n tikku mac miniin maksaa 52,90 euroa ja 1 giga on 126,90.
oisko tuotenumeroa? ku sii käykö tuohon ihan tavalliset ddr muistit? ei so-dimm?

remedy
21.08.05, 15:23
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=5024

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=5025

ajaton
21.08.05, 15:37
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=5024

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=5025
Katos. eikä ole kuulemma vaikea vaihtaa, suomenkieliset ohjeet omenamehu.orgin foorumilta, jostain ketjusta.

21.08.05, 15:57
Ai että tuon lisääminen onnistuu kotikonstein kuten PC-laitteistoon?

Sitten meneekin vain kone tuolta applestoresta ostoon, ja verkkokaupasta muisti ja usb hubi.

-Omenanraato-

ajaton
21.08.05, 16:03

Sitten meneekin vain kone tuolta applestoresta ostoon, ja verkkokaupasta muisti ja usb hubi.

-Omenanraato-
mutta käsittääkseni mac miniin saa vain yhden kamman kerrallaan, eli giganen pitää ostaa. jos jostain löydän ne muistin vaihto ohjeet, niin lähetän ne tänne.

ajaton
21.08.05, 16:17
saakos mac miniin 5.1 kaiuttimia millään lisäosalla? ja paljonkohan sellainen maksaa?

säätäjä
21.08.05, 16:20
saakos mac miniin 5.1 kaiuttimia millään lisäosalla? ja paljonkohan sellainen maksaa?

Esim. Logitech Z-5500 Digital - 5.1 THX Sound System

ajaton
21.08.05, 16:30

jep. nuo ovat kaiuttimet. mutta siis ne tuskin sellaisenaan miniin menee.
tarvittaisiin ulkoinen 5.1 äänikortti.

säätäjä
21.08.05, 16:36

Eikös tuossa paketissa nimenomaan ole ulkoinen äänikortti?

21.08.05, 16:36
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1290

Tuollainenkin löytyi, täytynee ostaa kaveriksi. Sit saa tyhjennettyä nykyisen ulkoisen kiintolevyn siihen, ja työpöydästä saa kohtuu siistin.

ajaton
21.08.05, 16:40

Eikös tuossa paketissa nimenomaan ole ulkoinen äänikortti?
aha, en edes kerinnyt kattoa, kuulosti kaiuttimilta:) sori:)

säätäjä
21.08.05, 16:41

Tuollainenkin löytyi, täytynee ostaa kaveriksi. Sit saa tyhjennettyä nykyisen ulkoisen kiintolevyn siihen, ja työpöydästä saa kohtuu siistin.

Jätkästä alkaa tulemaan pikkuhiljaa trendikäs mac-homo. ;)

MaTiAz
21.08.05, 17:38

Etkös sä ole jo ;)

säätäjä
21.08.05, 17:52

Etkös sä ole jo ;)

Mä olen.

Jollemi
21.08.05, 17:54
Saisit olla blogi-homo taas kans. Varastomies päivitelly viime aikoina ;)

iRock
21.08.05, 19:05

-Omenanraato-

Tässä video (http://eshop.macsales.com/tech_center/index.cfm?page=Video/mini/med.html) muistin (ja muiden härpäkkeiden) asennuksesta.

remedy
21.08.05, 19:06
mutta käsittääkseni mac miniin saa vain yhden kamman kerrallaan, eli giganen pitää ostaa. jos jostain löydän ne muistin vaihto ohjeet, niin lähetän ne tänne.

Ja sit muuttaa sen 512 mb:n kamman rahaksi vaikka huuto.netissä :)

Guest
21.08.05, 20:36
Toimiiko tommonen muutaman vuoden vanha HP:n monitoimitulostin miten hyvin minin kanssa? PC:ssä kiinni vain USB:n kautta. Mites uudet monitoimitulostimet?

Tommonen 5.1 kajarijärjestelmä ei varmaan suoraan mene tuohon kiinni kun on vain yksi plugi? PC:ssä on kiinni kahdella plugilla...

säätäjä
21.08.05, 21:05
Toimiiko tommonen muutaman vuoden vanha HP:n monitoimitulostin miten hyvin minin kanssa? PC:ssä kiinni vain USB:n kautta. Mites uudet monitoimitulostimet?

Tommonen 5.1 kajarijärjestelmä ei varmaan suoraan mene tuohon kiinni kun on vain yksi plugi? PC:ssä on kiinni kahdella plugilla...

Aina on printterit pelittänyt hyvin.

ajaton
21.08.05, 21:06

eiköhän toimi. katso täältä (http://guide.apple.com/uscategories/hwprinting.lasso), mutta tuota minäkin ajattelin, tuota 5.1, eli kyllä siihen tarvii 2 liitäntää, ulkosella usb äänikortilla hoituu.

21.08.05, 21:27
Löysin tälläisen firman: www.varimport.fi

Esim tuo Mac mini on halvempi siellä kuin Applestoressa.

Luin Logitechin sivustoa ja totesin ettei minun hiiri/näppis yhdistelmä toimi macissä, joten päädyin tälläiseen pakettiin:

Mac mini 1,42 GHz G4 256Mb/80 GB Combo (Mac) 619,00 ?
Apple Mighty Mouse (Mac) 55,00 ?
Apple Wireless Keyboard (Mac) 59,00 ?
Toimituskulut (sis. toimitus ja vakuutus) 15,00 ?
Ostokset yhteensä: 748,00 ?

Miltäs kuulostaa?

Näiden lisäksi www.verkkokauppa.com :sta seuraavat tuotteet:

Belkin Hi-Speed USB2.0 7-porttinen USB-hubi. 49.90e
Lacie mini drive 250GB - Ulkoinen Firewire-kovalevy Apple Mac minille. 185.90e
Tuotteet ostoskorissa yhteensä: 285.70 ?

yht: ~1033euroa.

-Omenanraato-

remedy
21.08.05, 21:39

Muistia muistia...

ajaton
21.08.05, 21:40
Löysin tälläisen firman: www.varimport.fi

taitaapi olla vanhempi malli ilman 512mb keskusmuistia, ja wlan ja bluetooth puuttuu.

säätäjä
21.08.05, 21:41

Muistia muistia...

Joo duunikoneessa on 256 ja se on liian vähän.

21.08.05, 21:47
Kappas, en tuollaista huomannutkaan. :D

aplestoresta siis

21.08.05, 21:51
Kappas, en tuollaista huomannutkaan. :D

aplestoresta siis

Lisäys:

Mac mini 1.42GHz Eur 531,97
Wired Keyboard & Mighty Mouse Kits Eur 68,85
Subtotal: Eur 600,82
VAT: Eur 132,18
Order Total: Eur 733,0

Näiden lisäksi www.verkkokauppa.com :sta seuraavat tuotteet:

Belkin Hi-Speed USB2.0 7-porttinen USB-hubi. 49.90e
Lacie mini drive 250GB - Ulkoinen Firewire-kovalevy Apple Mac minille. 185.90e
Tuotteet ostoskorissa yhteensä: 285.70 ?

yht: ~1033euroa.

-Omenanraato-

Mitä arvon raati sanoo tästä?

-Omenanraato-

säätäjä
21.08.05, 21:58
Kallis, mutta perkeleen kätevä ja siisti yhdistelmä. *kade

remedy
21.08.05, 22:01
Kelepais.

Onnittelut hyvästä valinnasta!

MaTiAz
21.08.05, 22:57
Ehkä toivon 14-vuotislahjaks oman Mac minin :) Tai siis jätän joululahjan väliin ja saan parin kuukauden päästä sen Macin. Tosin mä kyllä haluan OOpicinkin mutta kaikkea ei saa :(

Ellen saa hyvää todistusta ja sen todistuksen ansiosta tulee OOpic tai Mac mini, ja sitten synttäri&joululahjaks jompi kumpi :)

E: Kuinka pitkä (noin) valmiusaika tommosessa 12" iBookissa on? Pystyiskö sitä käyttämään koulussa?

säätäjä
21.08.05, 22:59
Ehkä toivon 14-vuotislahjaks oman Mac minin :) Tai siis jätän joululahjan väliin ja saan parin kuukauden päästä sen Macin. Tosin mä kyllä haluan OOpicinkin mutta kaikkea ei saa :(

Ellen saa hyvää todistusta ja sen todistuksen ansiosta tulee OOpic tai Mac mini, ja sitten synttäri&joululahjaks jompi kumpi :)

Saisikin vielä lahjoja.

MaTiAz
21.08.05, 23:14
Ai juu, mitäs öhm... "varmuuskopiointiohjelmia" näille maceille löytyy? Eikös niille ole jokin gnutella tjsp.?

22.08.05, 06:47
Kallis, mutta perkeleen kätevä ja siisti yhdistelmä. *kade
Kelepais.

Onnittelut hyvästä valinnasta!

Jos Omena-Miehet on tota mieltä, niin ei siinä sitten auta kuin kuun lopussa tilata paketti. :)

Kiitos vinkeistä ja avusta.

-Omenanraato-

SilentPoet
22.08.05, 12:56
E: Kuinka pitkä (noin) valmiusaika tommosessa 12" iBookissa on? Pystyiskö sitä käyttämään koulussa?

No itse ainakin pystyn käyttämään luennoilla :)
Kyllä se tekstinkäpistelyssä kestää vielä puolen vuoden käytönkin jälkeen reilut 4,5 h

säätäjä
22.08.05, 12:59

No itse ainakin pystyn käyttämään luennoilla :)
Kyllä se tekstinkäpistelyssä kestää vielä puolen vuoden käytönkin jälkeen reilut 4,5 h

Kyllä yläaste tasoiset muistiinpanot teet kätevämmin vihkoon, kuin yhteenkään koneseen/PDA:han. Itse asiassa en tee läppärille missään muistiinpanoja.

juppelis
22.08.05, 13:13
Saisikin vielä lahjoja.Ei lahjoja anneta, kuin kilteille :)

22.08.05, 13:13
Kyllä yläaste tasoiset muistiinpanot teet kätevämmin vihkoon, kuin yhteenkään koneseen/PDA:han. Itse asiassa en tee läppärille missään muistiinpanoja.

Aikoinaan kun olin yläasteen jälkeen koulussa, niin pyysin lupaa käyttää kannettavaa muistiinpanoihin, mutta lupaa ei irronnut. Kirjoitan paljon nopeammin ja selvemmin tietokoneella, kuin käsin. :)

-Omenanraato-

säätäjä
22.08.05, 13:15
Saisikin vielä lahjoja.Ei lahjoja anneta, kuin kilteille :)

Ja köyhille. ;) No ei. Ei ole ikinä ollut mitään megalahjakulttuuria perheessä. Valmistumislahjan varmaan vanhemmat ostaisi, mutta ei voi kertoa asiasta mitään ettei vaan järjestetä juhlia.

SilentPoet
22.08.05, 13:57

Tottahan tuo, itse joudun kuitenkin palauttamaan suurimman osan opinnäytetöistä yms. koneella tehtyinä, joten omassa käytössäni kätevämpää tuo suoraan koneelle kirjoittaminen.

E: Pitää vielä lisätä, että eräs hyvä ystäväni teki jo ya:lla lähes kaikki muistiinpanonsa pda:lla ja lukiossa kaikki matemaattisia aineita lukuunottamatta.

Itsekin tein lukioaikana jo noin. 50% muistiinpanoista pda:lla, lähinnä historia, talosutieto ym. reaaliaineet, joissa kirjoitetaan suht' paljon.

Jollemi
22.08.05, 14:00
Kauppiksessa käytin kommunikaattoreita muistiinpanoja varten, ja vähän aikaa myös AMK:n puolella. Loistava keksintö kyllä muistiinpanojen kirjoittamista varten, kunhan ei oo nakkisormet.

säätäjä
22.08.05, 14:01

Tottahan tuo, itse joudun kuitenkin palauttamaan suurimman osan opinnäytetöistä yms. koneella tehtyinä, joten omassa käytössäni kätevämpää tuo suoraan koneelle kirjoittaminen.

Kaikki minäkin palautan koneella kirjoitettuna, mutta eipä muistiinpanoja suoraan voi kopypastettaa... ainakaan omalla tekniikalla tehtyjä.

juppelis
22.08.05, 15:14
Eihän nyt muistiinpanoja voi verrata mihinkään opinnäytetöihin yms. asioihin, koska muistiinpanot on muistiinpanoja ja opinnäytetyöt kunnon kirjallista materiaalia mitä ei varmaan ihan pelkästään omilla muistiinpanoilla pysty edes tekemään.

Eli itse kuulun puhtaasti tähän osioon, jotka käyttävät kynää ja paperia, koska se on käytännöllisempää ja joustavampaa..

MaTiAz
22.08.05, 21:28
Mites muuten Mac-ohjelmointipuoli? Mitä kehitysympäristöjä niille on, ja mitä kieliä? Polttelee niin hirveesti tää macin haluaminen et on pakko saada :P

23.08.05, 08:06
Jos tuo VLC hoitaa musiikin kuuntelun, niin mikäs ois hyvä ohjelma videoiden katseluun?

Haluan ehdottomasti että musiikit ja videot avautuvat eri ohjelmiin.

-Omenanraato-

Lisäystä aikaisempaan:

Löysin tälläisen (http://mac.xsta.net/) loistavan sivun, josta aloitteleva "Macisti" voi löytää tarpeelliset ohjelmat.

www.xvsxp.com on hyvä sivu vertaillessa Maciä ja PC käyttöjärjestelmiä

-Omenanraato-

vtormane
23.08.05, 13:20
Mistä muuten näkee iMacistä että mitä se syönyt sisäänsä :) Kun ei ole hajuakaan prossan nopeudesta, näytönohjaimesta, yms...tiedän että muistia on 512Mb. Käyttis on MacOs9.

ajaton
23.08.05, 15:08
Jos tuo VLC hoitaa musiikin kuuntelun, niin mikäs ois hyvä ohjelma videoiden katseluun?

Vlc sisältää kaikki xdiv jne. koodekit, miksi pitäisi olla 2 eri ohjelmaa, kun yhdelläkin selviää?

23.08.05, 15:12

Vlc sisältää kaikki xdiv jne. koodekit, miksi pitäisi olla 2 eri ohjelmaa, kun yhdelläkin selviää?

Koska vaikka minulla soi winampissa musiikki taustalla, niin voin joitain videopätkiä katsella samalla.

Siksi eri ohjelma olisi tarpeen, samoin myös siksi, että ei tarvitse aina soittolistoja ladata uudestaan.

-Omenanraato-

ajaton
23.08.05, 15:16

Koska vaikka minulla soi winampissa musiikki taustalla, niin voin joitain videopätkiä katsella samalla.

Siksi eri ohjelma olisi tarpeen, samoin myös siksi, että ei tarvitse aina soittolistoja ladata uudestaan.

-Omenanraato-
No, käytä mp3 soittimena koneen mukana tulevaa itunesia, ja VLC:tä videoitten katseluun.

23.08.05, 15:35
Tätä juuri tarkoitinkin, että mitkä kaksi ohjelmaa ovat parhaat näihin tarkoituksiin. Kiitos vinkistä.

-Ómenanraato-

ajaton
23.08.05, 15:42
-Ómenanraato-
heh, muutit nimimerkkiäsi:)

23.08.05, 15:47
-Ómenanraato-

Aloitetaan Oftopicilla: Juu hurja muodonmuutos :) O->Ó

Sitten taas asiaa, saako ns. Mahtihiireen(Mighty Mouse) jotenkin esimerkiksi puristusnäppäimiin sen, että pääsisi internetissä liikkuessa sivun taaksepäin. Muutenkin kiinnostaisi mihen tarkoitukseen tuo puristus-ominaisuus on tehty?

-Ómenanraato-

ajaton
23.08.05, 15:55
Sitten taas asiaa, saako ns. Mahtihiireen(Mighty Mouse) jotenkin esimerkiksi puristusnäppäimiin sen, että pääsisi internetissä liikkuessa sivun taaksepäin. Muutenkin kiinnostaisi mihen tarkoitukseen tuo puristus-ominaisuus on tehty?

-Ómenanraato-
en ole varma, mutta kuvissa näyttäisi siltä, että sivuissa olisi vain kaksi ohjelmoitavaa nappia, joita on melkein jokaisessa uudemmassa hiiressä, eli tuo on vain markkinointi kikka tuo "puristus", mutta ei ole varma tieto, näyttäisi vaan siltä. joku mighty mousen omistaja voi varmaan kertoa tootuuden..

MaTiAz
23.08.05, 16:16
-Ómenanraato-

Aloitetaan Oftopicilla: Juu hurja muodonmuutos :) O->Ó

-Ómenanraato-
Sitähän on kehuttu täysin ohjelmoitavaksi, joten tuskin totakaan ominaisuutta on jätetty pois.

Guest
23.08.05, 21:40
Miten DV liittimellä oleva Sonyn Mini-DV kameran voi liittää tähän mac miniin? Kamerassa on myös S-video liitin, mutta onko siitä apua.

Tarkoitus olisi siis saada videot kamerasta koneelle editoitavaksi ja takaisin kameraan.

Jos riittäisi vain se että video menee parhaalla laadulla koneella, mutta sitä ei tarvitse saada kameraan takaisin, niin mikä kaapeli on tähän käyttöön paras, tai ainoa.

23.08.05, 21:42
firewire?

Guest
23.08.05, 21:44
firewire?

Olen keltanokka näissä asiaoissa, joten onko DV kaapelin toisessa päässä firewire liitin?

23.08.05, 21:48
firewire?

Olen keltanokka näissä asiaoissa, joten onko DV kaapelin toisessa päässä firewire liitin?

Itsellä on sekä videokamerassa, että tietokoneessa tämän (http://www.materiel-informatique.fr/asp-boutique/boutique/images_produits/images_maxi/10146.jpg)näköinen liitin ja muistelisin, että tuo firewire 400 löytyi myös Mac Ministä.

Guest
23.08.05, 21:53
firewire?

Itsellä on sekä videokamerassa, että tietokoneessa tämän (http://www.materiel-informatique.fr/asp-boutique/boutique/images_produits/images_maxi/10146.jpg)näköinen liitin ja muistelisin, että tuo firewire 400 löytyi myös Mac Ministä.

Kiitos. Ohjeissa (kameran) on maininta, että IEEE1394 (DV) kaapeli.
4pin - 4pin, tai 4pin - 6pin DV kaapelia tulisi käyttää.

23.08.05, 22:02
on maininta, että IEEE1394 (DV) kaapeli.

Juu, eli sellaisen sitten hommaat. Mac Minissä muistaakseni oli FW400, eli tuo 4pin. (varmista vielä applen teknisistä tiedoista). Jos siinä oli kuitenkin FW800, niin sitten 4pin. - 6pin. kaapelia hankkimaan.

24.08.05, 09:18
Luin Logitechin sivustoa ja totesin ettei minun hiiri/näppis yhdistelmä toimi macissä
Tutkin hieman lisää ja kyselin..

Vaikka ei olekkaan tukea, niin pitäisi näppäimistö toimia sellaisenaan (unohtaen tietysti multimedia napit) ja hiiri pitäisi toimia sellaisenaan myös 2nappisena rullahiirenä, ja lisänapitkin pitäisi lähteä toimimaan hieman säätelemällä. Ei taidakkaan siis olla tarvetta ostaa mahtihiirtä kovaan hintaan.

Olenko ymmärtänyt oikein, että Macin näppäimistössä on jokin ns. Omena näppäin? Kun kytken PC-näppäimistön Maciin, niin mikä näppäin vastaa tuota omena näppäintä?

ajaton
24.08.05, 09:22
Olenko ymmärtänyt oikein, että Macin näppäimistössä on jokin ns. Omena näppäin? Kun kytken PC-näppäimistön Maciin, niin mikä näppäin vastaa tuota omena näppäintä?
käsittääkseni win näppäin toimii. mutta jotain kommervenkkejä siinäkin oli. luin mac foorumeilta, mutta sitä ketjua en tähän hätään löydä.

woodhead
24.08.05, 11:15

-Omenanraato-
Minua suututtaa hieman tuo PC = Windows, koska itse käytän PC:tä ja siinä käyttöjärjestelmänä linuxia, joka on huomattavasti parempi kuin windows. Siinä on myös käytössä useampia kieliä ja ne valitaan aina loginissa eli jos sinulla on koneella vaikka 4 tunnusta niin jokaisella voi olla jokaisella eri kieli. Englanti tosin on jotenkin luontaisin tietokonepuolella.

Täytyy kuitenkin nyt mainita ettei ihan offtopiciksi mene, että itseänikin on jo jonkin aikaa (vajaa vuosi?) kiinnostanut macintosh, mutta ikävä kyllä ovat niin kalliita vehkeitä, että minulla ei ole koskaan rahaa sillaiseen.

24.08.05, 11:23
Linuxia tuli käytettyä reippaasti yli puoli vuotta aikoinaan ja jos yhdellä sanalla sitä käyttöjärjestelmää kuvailisin, niin se olisi: KARSEA

Linux kuulemma vakaampi kuin windows....kumpikaan ei kaatunut kuin ulkopuolisten ohjelmien takia.
Linux kuulemma käynnistyy ja sammuu nopeammin kuin windows...itsellä ei ainakaan XP:een nopeuksiin pääse likimainkaan.
Myös vaati suuret säädöt että kaikki toimi kunnolla.

Juuri eilen messengerissä kaveri sanoi suunnilleen näin: "macciin vois kyl siirtyy ku oon itekki kyllästyny tähän windowsiin, linuxii mäki sillo koitin mut se on sellanen et tarttis olla joku nörtti et suunnilleen koodaa itte kaikki et joku toimii, se on kyl niin surkea käyttis kun olla ja voi"

Mielipideasioita, ei parane kiistellä. Itse en tiedä ainuttakaan, joka Linuxista pitäisi. Koulussakin sivuutettiin koko Linux opiskelussa kun ATK-tuki ei sitä saanut pelittämään verkossa.

PC Maailma on suurelle yleisölle windows, niin se vain menee.

Lisäystä: Mitä kalliuteen tulee niin mielestäni esimerkiksi Mac Mini (alkaen 549e) ei ole mitenkään kallis, jos vertaa pc koneeseen. Vanhasta koneesta käy kaikki, vain keskusyksikkö vaihtoon, eikä enää mitään Windowsin ostoja (tai Linuxin asenteluja), kun on hyvä käyttöjärjestelmä valmiina

Jussi
24.08.05, 11:39
...eikä enää mitään Windowsin ostoja (tai Linuxin asenteluja), kun on hyvä käyttöjärjestelmä valmiina
Windowsin yksi etu on siinä että se samainen käyttis käykin sitten moniin tuleviinkin laitteisiin. OS X taas on yhteensopiva joidenkin Maccien kanssa, vanhempiin saa katsella vanhempia käyttiksiäkin.

Makuasioita, kyllä minä olen Linuxia pitänyt nyt koneella ihan vain kokeilunhalun vuoksi, toki Windowssia pääasiassa käytän mutta myös Macin kokeileminen kiinnostaisi. Lopullinen siirtyminen Mac-käyttäjäksi kuitenkin tuntuu mahdottomalle, tällä hetkellä jos pitäisi vaihtaa Windows "kokonaan" johonkin toiseen käyttikseen niin jopa Linux olisi Maccia todennäköisempi vaihtoehto.

Jollemi
24.08.05, 11:46
Kyllähän tuo OS X ihan kiltisti asentuu PC-koneisiin. Prosessorin SSE3-tuki on toki suositeltavaa ja ilman SSE2-tukea on turha edes yrittää. Eri asia sitten jos haluaa laillisesti sen asentaa ;)

kenopäänaali
24.08.05, 11:46
Ei se linux tee autuaaksi.
--kpn

Jussi
24.08.05, 11:53
--kpn
Tekisikö sitten OS X? Vai mikä oli pointtisi?

kenopäänaali
24.08.05, 11:56
--kpn
Tekisikö sitten OS X? Vai mikä oli pointtisi?
Tuskin mikään käyttöjärjestelmä, se oli pointti.
--kpn
E: jaa tää olikin mac-topic, meen pois

24.08.05, 12:26
Nyt tuli vingutettua visaa ja tilasin sekä mac minin, että Lacie mini 250kovon sille. :)

ajaton
24.08.05, 12:59
Nyt tuli vingutettua visaa ja tilasin sekä mac minin, että Lacie mini 250kovon sille. :)
:) toivotaan, että oma mini lähtisi tämän kuun lopussa koto suomea kohti.
kuume on nyt noussut jo niin pahaksi, että kehonkin lämpö nousi, ja kotiin joutui jäämään. PAKKO SAADA! :D

säätäjä
26.08.05, 19:38
:) toivotaan, että oma mini lähtisi tämän kuun lopussa koto suomea kohti.
kuume on nyt noussut jo niin pahaksi, että kehonkin lämpö nousi, ja kotiin joutui jäämään. PAKKO SAADA! :D

Omenaraato ei kai sitten tykännytkään. :( ;)

MaTiAz
26.08.05, 21:14
Ääh, mä haluun iBookin mut mul ois paremmat mahikset saada Mac mini. Mut millä mä sit mun kouluhommat teen jos en macilla?

Saukki
26.08.05, 21:28
Ääh, mä haluun iBookin mut mul ois paremmat mahikset saada Mac mini. Mut millä mä sit mun kouluhommat teen jos en macilla?

Kynällä ja paperilla niitä peruskoulussa ruukataan tehdä? :)

MaTiAz
26.08.05, 21:32

Pyh, mun pitää olla muita edellä :) Kun sitten kasilla jaetaan vihkoja nii pitää huutaa "WAAANHAAA!!!!11" ja ottaa läppäri esiin :)

ajaton
27.08.05, 10:39

Pyh, mun pitää olla muita edellä :) Kun sitten kasilla jaetaan vihkoja nii pitää huutaa "WAAANHAAA!!!!11" ja ottaa läppäri esiin :)
Ihan vinkkinä, että minusta tuntuu että lappäri, on koulussa kuin purkkapussi koulussa, eli jos ite syöt, niin muillekki pitää jakaa.
eli en usko että saat es käyttölupaa, jos et kaikille osta:)

27.08.05, 12:46
Omenaraato ei kai sitten tykännytkään. :( ;)

Täytyy kyllä sanoa päinvastaista :)

En ole ikinä ollut noin hurmiossa, että jättäisin kaikkien foorumien lukemisen ja vain ihastelisin käyttistä tietokoneessa.

Kokeilun halusta lähinnä Maciä kokeilin, kokeiluksi se ei kuitenkaan jää, sillä jo kahden minuutin jälkeen menin ja sanoin että windowsia ei enää tule. Asentelin sitten yöllä vanhaan läppäriini windowsia uusiksi ja sitä kun siinä ohessa käytin, niin voi äiti miten kankea tuo XP on.

Macissä ei ole muuta vikaa kuin, että se on liian hyvä :)

Omenanraato on nyt 110%:sti muuttanut Omenamaailmaan, ja sieltä hän ei halua edes rahaa vastaan siirtyä takaisin biliboyn tuotteisiin.

Vanhassa näppäin/hiiri yhdistelmässä ei pitänyt olla mitään tukea Macille, päätin kuitenkin koittaa. Kuinka ollakkaan niin kaikki hiiren 9nappia+rulla, sekä näppäimistön 31 multimedianäppäintäkin toimi laakista, ilman ajureita! PC:llä ei toiminut ainutkaan multimedianäppäin ilman ajureita.

Jos tätä "tiikeriä" vertaa XP:een, niin ei windows ole voittanut missään osa-alueella vielä käytettävyydessä. "Tiikeristä" löytyy kaikki samat+paljon muita hyviä juttuja.

Esimerkiksi nuo kulmat joihin vetämällä hiiren saa tehtyä eri toimintoja, itselläkin menee työpöydälle kun vedän hiiren oikeaan ylänurkkaan, vasemmasta sen sijaan tulee näytönsäästäjä yms. Spotlight toiminto on uskomattoman nopea...eli kun siihen kirjoittaa jotain niin se etsii koneen sisältä tietoa, samaan tapaan kuin Windowsin "etsi" toiminto, mutta sillä erolla, että tämä on uskomattoman nopea siinä.

Visuaalisesti "Tiikeri" on uskomattoman kaunis, ja muokattavissa oleva. Käyttöjärjestelmä on myös helppokäyttöinen ja sen omaksuu todella nopeasti. Käyttis on myös loogisempi jotenkin kuin windows vaikka osittain saman tyyppinen onkin, heti kun siirtyy käyttämään Windowsia, niin sen käyttö on jotenkin todella kankeaa.

Vielä kun tulee Lacie Mini, ja usb hubi, niin sitten on täydellistä.
Windows/Linux-maailmaan en siirry kyllä enää jatkossa, rakastan jo nyt Maciä aivan kympillä. :)

ajaton
27.08.05, 12:57
kehua

Kääks! älkää nyt kiduttako, vaan ostakaa tuo läppäri, pliis! pakko saada mini:]

MaTiAz
27.08.05, 20:50

Ihan vinkkinä, että minusta tuntuu että lappäri, on koulussa kuin purkkapussi koulussa, eli jos ite syöt, niin muillekki pitää jakaa.
Ei haittaa, pitää joka tapauksessa saada mac :P

ajaton
27.08.05, 21:22

Ei haittaa, pitää joka tapauksessa saada mac :P
osta mun kone, voithan leikiä, et tää on mac;)

Guest
27.08.05, 22:04
Palaako minin kotelon päällä jokin "taustavalo". Kyseisen valmistajan läppäreissähän, kannessa oleva omena on valaistu?

Mites tuo näppis. Nimenomaan Bluetoothtilla toimiva. Onko siinä mitään erikoinäppäimiä. Tuntumaltaan miten hyvä? Äänekäs?

BT hiirestä. Onko rullaa, tai muita lisänappeja? Tuleeko mukana akkuja? Jos akkuja käyttäisi, niin miten ne ladataan? Ostettava jokin erillinen laturi ja akkuparistot?

säätäjä
27.08.05, 22:08
BT hiirestä. Onko rullaa, tai muita lisänappeja? Tuleeko mukana akkuja? Jos akkuja käyttäisi, niin miten ne ladataan? Ostettava jokin erillinen laturi ja akkuparistot?

Ei ole kuin yksi nappi, joten jos haluaa siirtyä windowsista, niin kannattaa melkein hankkia joku kaksinappinen hiiri. Toimii macissä ihn normaaliin tapaan (kumpikin nappi). Ei ole latausmahista eikä akkuja.

Tuo macin näppis on melko omalaatuinen, eli sen käyttäminen vaatii hieman opettelua. Näppäintuntuma kun on hieman löysempi.

28.08.05, 12:52
Eikä ole omppu valaistu, onneksi.

MaTiAz
28.08.05, 14:29
Eikä ole omppu valaistu, onneksi.
Kyllä joku modaa oman mac mininsä kohta semmoseksi diskovalosysteemiksi että nekin joilla ei ole epilepsiaa pyörtyvät ;)

29.08.05, 08:19
Nyt on sitten viikonlopun yli ollut Mac.

Ei kaduta vieläkään yhtään ja muutama loistava ominaisuus tuosta käyttiksestä löytyy:

Dashboard jossa on laskimet sun muut todella kätevästi.
"Vetokulmat", eli kun vedät hiiren johonkin kulmaan, tapahtuu jotain, esim menee työpöydälle (itse määriteltävissä).
Spotlight, vastaa winukan "etsi" toimintoa, mutta kaikki hakeutuu samaan tahtiin kuin kirjoitat, eikä lataile kovolta tietoa minuuttikaupalla kuten Windows.
Dock, eli tuo "alapalkki" on loistavasti toteutettu.
"oma tietokone", aivan eri tasolta kuin Windowseissa.
"ScreenShot", saat itse hiirellä määrittää minkä alueen otat kuvaksi.
ohjelmien sulkeminen, eli ohjelmat jäävät taustalle pyörimään niin eivät vie alapalkin tilaa.

Lisäksi ne ohjelmat joita käytin winukassa, ni niille korvaajat löytyivät jo perjantaina todella nopeasti, ja suurin osa ohjlemista on ilmaisia. Kaikenlisäksi toteutettuna visuaalisesti ja käytettävyydeltään paljon paremmin. Suosittelen ehdottomasti kaikille Macin kokeilua, enkä tarkoita mitään 5minuutin pika kokeilua jolloin ei pääse ideaan sisään

MaTiAz
29.08.05, 08:57
ällöttävän paljon kehumista
Älä nyt jaksa, mä alan koht itkee ja vien iskän hermoromahduksen partaalle ;D

29.08.05, 09:12
ällöttävän paljon kehumista
Älä nyt jaksa, mä alan koht itkee ja vien iskän hermoromahduksen partaalle ;D

Pakko se on vielä täälläkin mainita tuo automaattinen käynnistys/sammuminen. Elikkä koneen saa ajastettua siten että vaikkapa klo 0.00 sammuu itsestään, ja aamulla jos sinulla on vaikka herätys 6.30 niin ajastat koneen käynnistymään 6.25. Illalla kun menet nukkumaan niin voit jättää rauhassa koneen päälle, se sammuu itse. Aamulla jos haluat ennen töihin, tai kouluun lähtöä lukea vaikkapa uutiset tai s-postin niin sinullapa on jo herätessä kone auki :)

Aivan mahtavia keksintöjä applella tuossa.

ps. Matiaz, kyllä kannattaa alkaa itkemään jotta saa Macin :)

MaTiAz
29.08.05, 09:16
kehua,

No tod alankin ;) Mä tuun moikkaamaan sua sinne omenamaailmaan ja kokeilen sun maccias ;)

säätäjä
29.08.05, 09:22
kehua,

No tod alankin ;) Mä tuun moikkaamaan sua sinne omenamaailmaan ja kokeilen sun maccias ;)

Joo, ja sitten kun vielä koodaa kolme rivisen Apple scriptin, niin saa iTunesin herättämään halutulla biisillä.

29.08.05, 09:31
Joo, ja sitten kun vielä koodaa kolme rivisen Apple scriptin, niin saa iTunesin herättämään halutulla biisillä.

kerro toki tarkemmin :P

säätäjä
29.08.05, 09:40

Mä voin lähettää illalla sen sulle. Ideana on, että laitat kalenteriin muistutuksen. Muistukseen saa toiminnon "avaa tiedosto", joka tässä tapauksessa on pieni Apple script. Scripti sitten käynnistää automaattisesti iTunesin ja pistää musiikin päälle.

Scriptit ovat ihan kivoja muutenkin. En ole paljon säädellyt, mutta valmiit kansiotoiminnot ovat käytössä. Esimerkiksi mulla desktopilla kansio, jonhon siirtämällä kuvan, kone tekee siitä TIFF:n.

29.08.05, 09:44
:P

toi on liian monipuolinen ja loistava käyttis, mahtaako sitä ikinä oppia kunnolla :D

MaTiAz
29.08.05, 09:54
Pyöriikö toi Mac OS X hyvin? Aattelin ku näyttää niin pirun hienolta nii saattais vaatii jonkun verran puhtia pyöriäkseen kunnolla...

säätäjä
29.08.05, 10:14
Pyöriikö toi Mac OS X hyvin? Aattelin ku näyttää niin pirun hienolta nii saattais vaatii jonkun verran puhtia pyöriäkseen kunnolla...

Ei se tahmaa yhtään. Tarinat kertovat jopa tapauksissa, jossa Ysi-käyttiksestä vaihto OS x:ään nopeutti konetta.

29.08.05, 10:20

Ei se tahmaa yhtään. Tarinat kertovat jopa tapauksissa, jossa Ysi-käyttiksestä vaihto OS x:ään nopeutti konetta.

Ihmettelin itsekkin tuota, että miten voi noin upean näköinen ja visuaalisesti kokoajan jotenkin liikkuva käyttis olla noin kevyt ja vakaa.

säätäjä
29.08.05, 10:30
Ihmettelin itsekkin tuota, että miten voi noin upean näköinen ja visuaalisesti kokoajan jotenkin liikkuva käyttis olla noin kevyt ja vakaa.

Steve Jobsilta kysyttiin aikoinaan, että mikä tekee X:stä hyvän käyttöjärjestelmän. Toimittaja odotti, että Jobs alkaa puhumaan tekniikasta. Vastaus oli kuitenkin, että: "Halusimme tehdä jokaisesta napista sen näköisen, että käyttäjä haluaa syödä sen".

MaTiAz
29.08.05, 10:35

Steve Jobsilta kysyttiin aikoinaan, että mikä tekee X:stä hyvän käyttöjärjestelmän. Toimittaja odotti, että Jobs alkaa puhumaan tekniikasta. Vastaus oli kuitenkin, että: "Halusimme tehdä jokaisesta napista sen näköisen, että käyttäjä haluaa syödä sen".
LOOOOL :DDDDD

Mä haluun viel enemmän maccii :P~~~

29.08.05, 11:19
Meneekö Ministä takuu jos vaihtaa ite muistikamman?

jos on jossain varmaa tietoa ni pistän gigan kamman tilaukseen

ajaton
29.08.05, 15:24

tässä (http://www.apple.com/applescript/) vielä lisää tuosta varmaan maailman helpoimmasta ohjelmointi kielestä
EDIT: suomeksi. (http://www.apple.com/fi/macosx/features/applescript/)

MaTiAz
29.08.05, 15:55

tässä (http://www.apple.com/applescript/) vielä lisää tuosta varmaan maailman helpoimmasta ohjelmointi kielestä
Ooh, toi näyttää helpommalta kuin VB :D

Hitto kun se mac pitää saada !!!!! :D

OMG: Mac OS X:ssä tulee kaiken lisäks mukana Xcode eli joku hyvä ohjelmointiympäristö :O Nyt mä voin tehä melkeen mitä vaan ilman PC:tä. Voin jopa koodata välitunnilla :D

woodhead
30.08.05, 14:25

Katselin myös muita sivuja tuolla ja täytyypä sanoa, että nyt tekee 100x enemmän mieli saada macintosh kone varustettuna MacOS X käyttöjärjestelmällä. Ikävä kyllä ovat kalliita vehkeitä työttömälle opiskelijalle.

MaTiAz
30.08.05, 14:38
Katselin myös muita sivuja tuolla ja täytyypä sanoa, että nyt tekee 100x enemmän mieli saada macintosh kone varustettuna MacOS X käyttöjärjestelmällä. Ikävä kyllä ovat kalliita vehkeitä työttömälle opiskelijalle.
Onhan ne kalliita, Mac mini olis edullisin. Eikö sulla ole mahdollisuutta pappa betalar-tapahtumaan ;)

säätäjä
30.08.05, 14:46
Onhan ne kalliita, Mac mini olis edullisin. Eikö sulla ole mahdollisuutta pappa betalar-tapahtumaan ;)

Käytettyjä tuplaprossu G4:a kannattaa etsiä ja asentaa sitten tiikeri.

Guest
30.08.05, 22:47
Eihän tästä ministä ole tulossa nyt lähitulevaisuudessa uutta versiota? Lähinnä tuota FW 800 liitintä kaipailen joka löytyy saman ketjun kannettavista. Tähätän ei ilmeisesti tähän nykyiseen miniin saa mitenkään "kikkailtua"?

Mites. Onko kyseiselle alustalle olemassa ilmaista, tai maksullista webbisivujenteko ohjelmaa? Ihan FrontPage taso riittää.

säätäjä
30.08.05, 22:53
Mites. Onko kyseiselle alustalle olemassa ilmaista, tai maksullista webbisivujenteko ohjelmaa? Ihan FrontPage taso riittää.

Eiköhän niitä ole. Satoja.

woodhead
31.08.05, 09:18

Oliskin... Olen yrittänyt tässä jo puolenvuoden ajan puhua, että jos saisi nykyiseen PC:seen jonkun Nvidia 6600 GT 256:n (tarkkaa hintaa en tiedä, mutta ei ihan hirveästi (ehkä 300e?)), mutta taitaa kestää...

Jos totta puhutaan niin minulla on tässä vielä muutaman päivän ajan 1300euroa käsissä (mopon myynnistä saatuja rahoja), mutta niitä ei voi käyttää uuteen koneeseen, koska menevät autokouluun.

säätäjä
31.08.05, 09:28
koska menevät autokouluun.

Kieltämättä ajokortti on hieman pidemmälle kestävä sijoitus. :) Onnea matkaan.

31.08.05, 09:35
koska menevät autokouluun.

Kieltämättä ajokortti on hieman pidemmälle kestävä sijoitus. :) Onnea matkaan.

Sekin kannattaa hommata opetusluvilla, jos vain mitenkään mahdollista.
Varmasti tulee enemmän ajokokemusta ja 5-6 kertaa halvemmaksi.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13031
Takaisin asiaan, tuossa on linkki ohjelmaan jolla saa poistettua ylimääräiset kielet ja näin ollen hieman lisätilaa kiintolevylle.

ajaton
31.08.05, 15:48
mitä maksutapoja on applestoressa?

31.08.05, 17:36

luottokortti/tilisiirto

ajaton
03.09.05, 10:02

luottokortti/tilisiirto
No harmi, kun ei ole postiennakkoa.

remedy
03.09.05, 10:53

luottokortti/tilisiirto
No harmi, kun ei ole postiennakkoa.

No lainaat joltain korttia, tai käyt pankista hakemassa oman.

Tehy03
03.09.05, 15:49
Miten nopeesti tällänen mac käynnistyy?

Draiver
03.09.05, 16:46
Miten nopeesti tällänen mac käynnistyy?
Riippuu tietenkin koneesta, mutta meidän vanhalla iMacilla menee minuutti. Kannettavalla PowerBookilla kestää 20-30 sekkaa. Eli ei eroa paljon PC:sttä.

Tehy03
03.09.05, 16:56
Mitenkäs pelaaminen sujuu näillä? Miten hyvin pelit pyörii?

MaTiAz
03.09.05, 18:23
Pelaaminen tuskin on niin täydellistä, aika huonot näyttikset näissä on. Tosin ootellaan nyt niiden omistajien kokemuksia.

Muistaakseni AINAKIN Max Payne ja Unreal Tournament löytyy.

remedy
03.09.05, 19:04
Pelaaminen tuskin on niin täydellistä, aika huonot näyttikset näissä on. Tosin ootellaan nyt niiden omistajien kokemuksia.

Muistaakseni AINAKIN Max Payne ja Unreal Tournament löytyy.

Joo ja pari hassua muuta:

http://www.insidemacgames.com/reviews/

Guest
03.09.05, 19:24

http://www.hopeinenomena.net/ShowForum.aspx?ForumID=41

Guest
04.09.05, 10:38
on maininta, että IEEE1394 (DV) kaapeli.

Juu, eli sellaisen sitten hommaat. Mac Minissä muistaakseni oli FW400, eli tuo 4pin. (varmista vielä applen teknisistä tiedoista). Jos siinä oli kuitenkin FW800, niin sitten 4pin. - 6pin. kaapelia hankkimaan.

Hmm.. Taas asiaa hieman lisää tutkineena huomasin että FW 800 olisi 9pin?
Meinaako tuo IEEE1394 aina FW 400:sta? IEEE 1394B on ilmeisesti 800? Jos laitteen suurin siirtoteho on tuo 400 ja sellainen koneesta löytyy niin mitä eroa on käyttää 4-4pin, tai 4-6pin kaapelia?

http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&cid=&gid=&sgid=&vid=&pcode=13998&whid=

säätäjä
04.09.05, 13:06
Siis hetkonen? Vrt. USB, myös FW400:ssä on kaksi eri kokoista liitäntää. Normaalisti 6-pinninen, mutta esim. kameroissa 4.

säätäjä
06.09.05, 14:28
Onko kenelläkään OS 9.0:n softia? Laita YV:tä.

06.09.05, 15:09
En kyl tiiä noista liitännöistä mitään, mutta itellä on nyt kahdessa digikamerassa, yhdessä videokamerassa ja kolmessa edellisessä läppärissä sekä yhdessä pöytäkoneessa ollut tuo 4pinninen FW liitin.

Nyt Mac Minissä on tuo isompi jota en oo eläessäni ennen nähnyt :D

Näillä bensan hinnoilla en jaksa ees lähteä ostamaan tollasta kaapelia, pärjätään ilmankin

ZupaDupa
06.09.05, 17:00
Olen nyt asettanut syntymäpäivälahjatoiveeksi Applen 12" iBook G4 kannettavan (ensimmäinen Macini). Muutama kysymys on ilmaantunut mieleeni:

1) Kuinka helppoa on ottaa WLAN:in kautta internet yhteys esim. nettikahvilassa, jossa sellainen on tarjolla? Täytyykö yleensä tehdä jotain asetuksia, vai toimiiko napinpainalluksella, kenties ilman?

2) Kuinka helppoa käyttää televisiota näyttönä (kloonina tai kahteen kuvaruutuun jaettuna) S-video liitännän kautta?

3) Onko Maceissa laaja sisäinen laitetuki (eli kuinka usein laitteet toimivat ilman asennus CD:tä)?

SilentPoet
06.09.05, 18:20
Olen nyt asettanut syntymäpäivälahjatoiveeksi Applen 12" iBook G4 kannettavan (ensimmäinen Macini). Muutama kysymys on ilmaantunut mieleeni:

1) Kuinka helppoa on ottaa WLAN:in kautta internet yhteys esim. nettikahvilassa, jossa sellainen on tarjolla? Täytyykö yleensä tehdä jotain asetuksia, vai toimiiko napinpainalluksella, kenties ilman?

2) Kuinka helppoa käyttää televisiota näyttönä (kloonina tai kahteen kuvaruutuun jaettuna) S-video liitännän kautta?

3) Onko Maceissa laaja sisäinen laitetuki (eli kuinka usein laitteet toimivat ilman asennus CD:tä)?

1. Todella helppoa, oletusasetuksena on automaattinen haku, jolloin sinulle tulee lista josta saat valita oikean verkon. iBook myös saattaa ehdottaa itse liittymistä johonkin hyvin kuuluvaan verkkoon.

2. S-video toimii ainakin näytön kahdennukseen. Tarvitset tuollaisen http://www.tector.fi/product_info.php?cPath=52&products_id=327
Näytön laajennukseen tarvitset myös Screen Spanning Doctor-nimisen ohjelman.

3. Monet oheislaitteet toimivat lähes heittämällä. Kannattaa kuitenkin suosia laitteita, joille luvataan Mac-tuki luonnostaan, niin vältyt yllätyksiltä.

woodhead
06.09.05, 22:52
Tänään illalla tilasin sen apple storen keskinmäisen Mac Minin, tosin verkkokaupasta. Hintaa tuli 693euroa, mutta itse en sitä tällä kertaa maksa vaan mummon miesystävä lupautui maksamaan sen.

06.09.05, 23:10
Tänään illalla tilasin sen apple storen keskinmäisen Mac Minin, tosin verkkokaupasta. Hintaa tuli 693euroa, mutta itse en sitä tällä kertaa maksa vaan mummon miesystävä lupautui maksamaan sen.

Miksi et tilannut Applestoresta? tulee nopeammin(päivässä tuli itelle) ja tuodaan kotiovelle(TNT tuo) ja halvemmalla (649e) :)

woodhead
06.09.05, 23:25

Miksi et tilannut Applestoresta? tulee nopeammin(päivässä tuli itelle) ja tuodaan kotiovelle(TNT tuo) ja halvemmalla (649e) :)

Koitin pari-kolme kertaa tilata ja jostain syystä se vain tuntui jotenkin niin vaikealta ja ymmärtämättömältä paikalta tilata :D

Verkkokaupasta sitäpaitsi pääsee mummon miesystävä sen helposti hakemaan ja maksamaan, kun se sen kerran lupasi maksaa...

Tehy03
08.09.05, 19:04
Nyt tuli hommattua iMac. Mahtava tää on, vaikka käyttö tuottaa välillä ongelmia :D Ei kukaan sattuisi tietämään miten tuolla Apple works tekstinkäsittely ohjelmalla saa tekstin menemään kuvan rinnalla? En halua, että siihen jää tyhjiä rivejä... Tekstin pitää myötäillä kuvaa...

08.09.05, 19:05
Ei oo tullu iWorksiä käytettyy ku on Word, mutta uteliaisuuttani kysyn et minkä version iMacistä ostit?

Tehy03
08.09.05, 19:14
Ei oo tullu iWorksiä käytettyy ku on Word, mutta uteliaisuuttani kysyn et minkä version iMacistä ostit?

Sainkin ton toimimaan :) Ostin tuon 20", jossa on 2 ghz, 250gt ja 512mt...

08.09.05, 19:19

ääsh, kidutusta

itellä kauhee himo myydä Mini pois ja ostaa just toi

MaTiAz
08.09.05, 19:55

ääsh, kidutusta

No justhan jätkä tilas 2x iPod niin pitääkö sitä heti muutaman viikon jälkeen ruveta tilaamaan lisää apple-tavaraa :)

08.09.05, 20:01

ääsh, kidutusta

No justhan jätkä tilas 2x iPod niin pitääkö sitä heti muutaman viikon jälkeen ruveta tilaamaan lisää apple-tavaraa :)

ipod ja mac on ihan eri juttu :D

remedy
08.09.05, 20:03
Vitti ku sais päätettyä että kumman tilais, 20gigasen väripodin vaiko nanon...

MaTiAz
08.09.05, 20:09
Tilaa iPod Photo, asenna siihen linux ja pelaa sillä Doomia :D

08.09.05, 20:11

Jos koko ja paino ei ole este niin 20giganen, mutta jos käytät lenkkeillessä tai taskut on jo ennestään täynnä kaikkea kamaa niin nano, itellä tilaukses nyt 4giganen musta nano..tai no eilen tilasin heti kun se applestoreen ilmesty :D

Jollemi
08.09.05, 20:48
iPod nano review (http://www.overclockers.com.au/article.php?id=406101).

Tehy03
08.09.05, 21:07
Saako tuota Ichat ohjelmaa toimimaan msn verkossa? Tein AIM tunnuksen, mutta en pääse siltikään MSN verkkoon.
Tuon Microsoft messengerin sain toimimaan :) mutta ois kiva testata tuotakin...

08.09.05, 21:10
ei toimi iChat tuossa tarkoituksessa, mutta suosittelen ehdottomasti Adium softaa meseksi, en vaihtais msn messengeriin enää

Tehy03
08.09.05, 21:11
ei toimi iChat tuossa tarkoituksessa, mutta suosittelen ehdottomasti Adium softaa meseksi, en vaihtais msn messengeriin enää

Ok. Pitää testata :)

Guest
08.09.05, 21:11
Onkohan joku pystynyt imuttamaan iTunes 5:sen? Itse en siinä onnistu. Sivustossa häikkää?

http://www.apple.com/fi/itunes/download/

08.09.05, 21:12
Onkohan joku pystynyt imuttamaan iTunes 5:sen? Itse en siinä onnistu. Sivustossa häikkää?

Applen ohjelmisto päivityksen kautta tuli onglemitta eilen jo, toimii huomattavasti nopeammin isojen kirjastojen kanssa.

Tehy03
08.09.05, 21:14
Miten onnistuu pikakuvakkeen teko :D

08.09.05, 21:16
Onnistuisko silleen ku painaa kuvakkeen pääl oikeaa hiirtä ja "tee alias"

jos on yks nappinen hiiri niin ctrl+hiiri ni tulee oikena hiiren toiminnot

Guest
08.09.05, 21:17

Applen ohjelmisto päivityksen kautta tuli onglemitta eilen jo, toimii huomattavasti nopeammin isojen kirjastojen kanssa.

Ääh. Meni hieman väärään topikkii. Mäkkärin kanssa ok, mutta PC ei suostu tota 5:sta nyt päivittämään.

Tehy03
08.09.05, 21:18
Onnistuisko silleen ku painaa kuvakkeen pääl oikeaa hiirtä ja "tee alias"

jos on yks nappinen hiiri niin ctrl+hiiri ni tulee oikena hiiren toiminnot

Kiitos!

remedy
09.09.05, 00:15

ipod photoja ei enää myydä kun tosiaan kaikissa uusissa ipodeissa on värinäyttö.

Vitti tuo nano on kyllä uber seksikäs, hintaa on tosin 100 euroa liikaa.

iRock
09.09.05, 00:18
Se Doom ei oikeasti toimi kunnolla, mutta koska sen voi portata iPodille, jonkun on tietenkin apkko tedä se. ;) Mieluummin pelaisin Doomia Nokian 770:lla... siinä peli pyörii sentään supernopeasti.

ajaton
10.09.05, 00:15
Maanantaina postiin tipahtaa käytetty edullisen budjetin mac. tehoiltaan 400mhz g3/512mt/80gt. ihan hyvä peruskoneeksi. Tiger asennettu, ja kuulemma pyörii hyvin.

10.09.05, 00:16
Maanantaina postiin tipahtaa käytetty edullisen budjetin mac. tehoiltaan 400mhz g3/512mt/80gt. ihan hyvä peruskoneeksi. Tiger asennettu, ja kuulemma pyörii hyvin.

Onnea..hyvin alkaa Macismi leviämään :)

ajaton
10.09.05, 00:30

Onnea..hyvin alkaa Macismi leviämään :)
Jep. Tuohan on vain "aloituspaketti" josta aletaan siirtymään hieman järeimpiin pakettihin jos tarve vaatii/rahatilanne sallii.

10.09.05, 00:32
kyllä nyt Intel Macceihin asti pärjää kunhan Mac ja pari iPodit :D

ajaton
10.09.05, 00:37
kyllä nyt Intel Macceihin asti pärjää kunhan Mac ja pari iPodit :D
Tottakai. Tarkoitin että ensivuoden lopussa ehkä uus. parit iPodit. no jesh, jollain on liikaa rahaa, tai ei ole kykyä tehdä harkittuja ostoksia. huumorilla.:)

10.09.05, 01:13
Applen tuotteita ei tarvitse ostaa harkitusti :) Niiden ostoja ei kadu :)

vtormane
10.09.05, 01:19
Mulla on tommonen iMac: http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_350.html
Muuten samanlainen mutta muistia mulla 512Mb.
Tiedoksi että jos jonkun tarttee vaihtaa emolevyn paristo niin urheiluliikkeistä saa sopivan pariston. Käytetään mm. koirien seurantalaitteissa(pannoissa).

Asensin siihen pari päivää sitten OS X 10.2. Vielä kun opettelisi käyttämään laitetta. Suattaapi mennä jonkin aikaa ennenkuin pääsee sinuiksi tuon kanssa.

ajaton
10.09.05, 01:19
Applen tuotteita ei tarvitse ostaa harkitusti :) Niiden ostoja ei kadu :)
Niinno joo. Kai sekin raja jossain menee. Mutte sä et oo vielä sen lähelläkään. Sanotaan 200 iPodia, niin alkaa raja lähestyä;).

ajaton
10.09.05, 01:22
Mulla on tommonen iMac: http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_350.html
Muuten samanlainen mutta muistia mulla 512Mb.
Tiedoksi että jos jonkun tarttee vaihtaa emolevyn paristo niin urheiluliikkeistä saa sopivan pariston. Käytetään mm. koirien seurantalaitteissa(pannoissa).

Asensin siihen pari päivää sitten OS X 10.2. Vielä kun opettelisi käyttämään laitetta. Suattaapi mennä jonkin aikaa ennenkuin pääsee sinuiksi tuon kanssa.
Aika lähellä mun tulevaa konetta. mutta mulla on vähän parempi;P. Saatta mullakin kestää, mutta voihan sitä olla ihan luonnostaakin mac lahjakkuus;).

10.09.05, 01:25
Ite oppisin käyttämään mielestäni sujuvasti yhdes illas, joka päivä oppii jotain uutta mut peruskäytössä ei ole onglemia

ajaton
10.09.05, 01:26
Ite oppisin käyttämään mielestäni sujuvasti yhdes illas, joka päivä oppii jotain uutta mut peruskäytössä ei ole onglemia
näin olen kuullut, että ihan perustoiminnot oppii jo illassa.

ajaton
14.09.05, 15:45
Mac on minulla ollut jo maanantaista, mutta en ole kehdannut katsetta paljon työpöydästä nostaa, niin upea se on. Ja myös muuten kuin visuaalisesti.
Ensinnäkin tiedostorakenne. Käyttäjälle näkyy vain tarvittavat osat, eikä kaiken maailman *.dat tms. tiedostoja, joilla käyttäjä ei tee mitään.
Ohjelmien asennus ja poisto on myös yksinkertaisempaa kuin windowsissa, saatikka linuxissa, monet ohjemat pitää vain "raahata" ohjelmat kansioon, ja joissakin on asennus velho kuten windows puolella.
Poisto on myös helppoa, ohjelma vain raahataan roskakoriin.
Visuaalinen hienous, kaikki on upeaa, neutraalin kaunista. jopa tällä 8mb näytönohjaimella!
Vakaus. En ole saanut tätä kaatumaan kertaakaan, vaikka olen tehnt suht raskaita hommia tällä 400mhz/512mt/80gt koneella.
Loogisuus. Napeissa lukee mitä niistä tapahtuu, eikä vain "ok" kuten windows puolella.
Ulkoinen kauneus. Ei PC puolella pääse tähän edes "ultra-tyylikkäillä" koteloilla.
Ja kaikki muukin, vaikea tätä on sanoin kuvata. Ei enää windowsia/linuxia kiitos! Suositten lämpimästi.
työpöytä. (click) (http://koti.mbnet.fi/timppa91/macpoyta.png)

EDIT. ohhoh. tuli kolmesti, foorumi jumi.

14.09.05, 20:10
Onnea oikeaan seuraan liittymisestä :)

woodhead
16.09.05, 20:00
Pitääpä tässä mainita, että tänään pääsin viikon odottelun jälkeen testaamaan omaa mac miniä ja hyvin ovat asiat lähteneet toimimaan. Ei ole vielä tullut vastaan muuta ongelmaa kuin se, että Msn Messenger ei suostunut yhdistämään, mutta vika korjaantui vaihtamalla ohjelmaa Adiumiin. Vanha viidakonlaki... jos jokin ei toimi, vaihda se johonkin toiseen parempaan :D

ajaton
17.09.05, 11:34
Pitääpä tässä mainita, että tänään pääsin viikon odottelun jälkeen testaamaan omaa mac miniä ja hyvin ovat asiat lähteneet toimimaan. Ei ole vielä tullut vastaan muuta ongelmaa kuin se, että Msn Messenger ei suostunut yhdistämään, mutta vika korjaantui vaihtamalla ohjelmaa Adiumiin. Vanha viidakonlaki... jos jokin ei toimi, vaihda se johonkin toiseen parempaan :D
Mullakin on adium, paljon parempi.

20.09.05, 12:40
Nyt on ENTER-lehdessä juttu Macistä.

On mielestäni paljon paremmin kirjoitettu kuin MB:een versio,

yhteensä 5aukeamaa juttua Macistä.

ensin 3aukeamaa otsikolla Omenainen vaihtoehto, jossa vertaillaan hiukan eri käyttötarkoituksissa winukan ja Macin ohjelmistoja, sit aukeaman juttu iMac G5 Jylhä kaunotar. ja sitten lopuksi vielä aukeama otsikolla: "tiikeri sisällä - Mac-käyttäjän muotokuva

ensimmäisen kolmen aukeaman lopussa kirjoittaja sanoo:

noin kuukauden Mac-kokemuksen myötä tiedän itse olevani toivottomasti koukussa. Vaikka PowerBookkimme ei olekkaan täydellinen - Kone on jopa kaatunut kerran! - on se silti miellyttävin tietokone, jota olen käyttänyt viimeisen 20 vuoden aikana.

Edit:

toisessa jutussa kehutaan iMacciä ja kolmannessa haastatellaan Maciä käyttävää henkilöä ja tämän jutun lopuksi lukee näin:
"Mutta loppujen lopuksi Garyä on melkko helppo uskoa: "kaikki, mikä ärsyttää, korvaantuu sillä että voi tehdä näin", sanoo ja heilauttaa hiirtään, kuin loppukaneetiksi. Exposé järjestää kaikki ikkunat kahdelle näytölle siisteihin riveihin, kooltaan sopiviksi skaalattuina, Windowsia käyttävä toimittaja ei voi kuin huokaista ja lähteä kateellisena kotiin XP:nsä luokse"

per
21.09.05, 15:45
Windowsia käyttävä toimittaja ei voi kuin huokaista ja lähteä kateellisena kotiin XP:nsä luokse"

Valitettavasti Mac OS käyttäjiä on liian vähän että tarpeellinen kriittinen massa saavutettaisiin, tämä johtaa monien sovellusten mac-version puuttumiseen ja tästä syystä myös mac käyttäjän on hyvä omistaa windows kone.

säätäjä
21.09.05, 15:48
Windowsia käyttävä toimittaja ei voi kuin huokaista ja lähteä kateellisena kotiin XP:nsä luokse"

Valitettavasti Mac OS käyttäjiä on liian vähän että tarpeellinen kriittinen massa saavutettaisiin, tämä johtaa monien sovellusten mac-version puuttumiseen ja tästä syystä myös mac käyttäjän on hyvä omistaa windows kone.

Kerro yksikin softa!

21.09.05, 15:48
Tuossa jutussa mainittiin myös ohjelmista 3aukeaman verran ja siinä mainittiin että käytännössä kaikkeen löytyy korvaava ohjelma Macille. Ei välttämättä saman tekijän, mutta täysin vastaava ohjelma...ja mitä ite täs nyt oon käytelly ni suurinosa näistä "korvaavista" on ollut jopa parempia ja monipuolisempia.

Se on totta et valinnan varaa ei ole niin paljon mutta eipä oo vastaan tullu mitään mitä en ois Macil saanu toimii ja ois windowsia tarvinnut.

säätäjä
21.09.05, 15:51
Tuossa jutussa mainittiin myös ohjelmista 3aukeaman verran ja siinä mainittiin että käytännössä kaikkeen löytyy korvaava ohjelma Macille. Ei välttämättä saman tekijän, mutta täysin vastaava ohjelma...ja mitä ite täs nyt oon käytelly ni suurinosa näistä "korvaavista" on ollut jopa parempia ja monipuolisempia.

Se on totta et valinnan varaa ei ole niin paljon mutta eipä oo vastaan tullu mitään mitä en ois Macil saanu toimii ja ois windowsia tarvinnut.

Joo, kahteen vuoteen en ole kaivannut WIN-softia, ja monipuolisesti käytän konetta kuitenkin.

Ewert Oktan
21.09.05, 18:15
Tämä on syy sille, etten itsekään ole (vielä) siirtynyt OS X:ään.
Erilaiset matemaattiset ohjelmistot jne. sekä simulaattorit löytää kohtuullisella vaivalla Linux/Win-ympäristöön, Mac-maailmasta vastaavien löytämisestä ei oikein ole havaintoa. Ehkä tämä (http://www.apple.com/macosx/applications/virtualpc/) olisi jonkinlainen ratkaisu, ken tietää.
Jokatapauksessa koti-PC:n korvaaminen esim. Mac Minillä houkuttelisi.

SilentPoet
21.09.05, 20:22
Myös MikroPC-lehdessä oli vertailuun otettu mukaan iBook 12". Sen vertailu poikkesi muista, mutta jos oikein muistan niin pisteet olivat jotain 65/70 ja toimituksen valinta-leima.

WS
21.09.05, 22:03
Pari kysymystä noista maceista, jos sellaisen raaskisi ostaa:

1)Löytyykö DC:tä, tai vastaavaa P2P-softaa, joka toimii DirectConnect-verkossa?
2)Voiko jollain messengerillä käyttää MSN-palvelinta?
3)Löytyykö esim. F-securelta tai Nortonilta palomuuri/virussoftaa?
4)Miten on yhteensopivuus XP-koneiden kanssa rakennettaessa lähiverkkoa?
5)Saako Nokian PC-suitesta mac-versiota?
6)Löytyykö kaikki codecit videotiedostoille?

Jos joku viitsii vastata, niin olen kiitollinen.

ajaton
21.09.05, 22:06

1)löytyy, mutta ei ainakaan itsellä toimi kunnolla, en kai vaan osaa.
2)Adium rules
3)Macille ei ole viruksia, ja vakio palomuuri on varsin hyvä
4)Ainakin minulla toimi ilman että edes tahallani laitoin.
5)Käsittääkseni puhelinkohtaista, bluetooth kyllä toimii ilman ajureita.
6) Vlc videosoitin sisältää kaikki.

säätäjä
21.09.05, 22:06

3. et tarvitse mitään
4. Joku PC-lehti sanoi, että Mac on helpompi liittää Win-verkkoon kuin Win-kone...
5. BT:llä toimii osassa luureissa synkronisointi.... tiedostonsiirto onnistuu BT:llä...
6. ei ainakaan ole tullut vastaa mitää, mikä ei toimisi...

21.09.05, 22:07

1: DC löytyy mutta on alfa versiossa.. ite sain hubit toimimaan, lataukset ei.
2: MSN messenger, adium(paras) yms.
3: kyllä, mutta virussofta on kyllä suhteellisen turha kun ei noit viruaksia pahemminkaan ole.
4: hyvin pelittää 3:n muun xp:een kanssa ainakin.
5. Nokialla ei ole Mac yhteensopivaa puhelinta (kysytty Nokialta), mutta tietysti BT kautta yms tälläset toimii normaalisti.
6: kyllä.

MaTiAz
21.09.05, 22:07

1) DC:stä löytyy versio, joka on vasta alkuvaiheessa. Suurin piirtein kaikki muu toimii paitsi jako ja lataus. Tosin Ompunraato kerto, että sille saa kyllä Torrentin. Tämä ei tietenkään toimi DC-verkossa.
2) Eikös kaikki Messenger-softat yhdistä MSN-palvelimelle, vai tarkoititko jotain muuta? ;)
3) Macille on yksi virus, sekin vain proof-of-concept-tasolla. Eli ei tarvetta, tosin jonkinlainen palomuuri Macille muistaakseni löytyy.
4) -
5) Eipä taida saada, mutta muistaaksení kyllä oli joku ohjelma joka ymmärtää Nokian kännyköitä. Ja synkkaus onnistuu suoraan Mac OS:llä BT:n yli.
6) Varmasti löytyy, paitsi ehkä jollekin TrueMotionille ;)

ajaton
21.09.05, 22:08
Heh. aika paljo vastauksia.

21.09.05, 22:08

.wmv tiedostoihin itse ainakin tarvitsin mikkisoftin media playerin, ei toiminu vlc:llä

säätäjä
21.09.05, 22:13
7280: "Nokia Collector -sovellus tukee kuvien, äänitallenteiden ja videokuvan synkronointia puhelimen ja Macintosh-tietokoneen välillä"

21.09.05, 22:17
kysyin: miten saan yhdistettyä kyseisen laitteen Applen Mac Miniin?

nokian vastaus:

Nokialla ei ole Mac yhteensopivaa puhelinta markkinoilla.

Mikäli sinulla on vielä kysyttävää, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä uudelleen.

Parhain terveisin,

Nokia Service Professional
Finnish Team
Nokia Helpline

mutta eipä nuo ennenkään tuolla mitään ole tietäny

ajaton
21.09.05, 22:29

.wmv tiedostoihin itse ainakin tarvitsin mikkisoftin media playerin, ei toiminu vlc:llä
Joo, sama täällä. unohtu.

kiuze
21.09.05, 22:30
Allekirjoittanut on ollut nyt "mäkisti" noin puoli vuotta. Koneena 17" iMac G5, aluksi Panther ja nyt Tiger ollut pari-kolme kuukautta. Siirryin Linuxista (Gnome työpöytänä). Kokemukset tähän mennessä suurinpiirtein, ei välttämättä verrattuna mihinkään:

+ (lähes) kaikki toimii, ja moni asia vielä loogisesti ja asetuksia säädetään loogisista paikoista
+ Menubarin sijoitus NÄYTÖN yläreunaan, jolloin ei vie turhaan tilaa
+ Oheislaitevalmistajat tekevät myös mäkkiajurit useimille laitteille joten ne toimivat
+ Käyttöliittymä kohtalaisen mukana Windowssiin verrattuna, ja tietyiltä osin Gnomeen verrattuna
+ Todella vakaa. Ainoastaan Panther => Tiger päivityksen jälkeen kernel panicceja ja muuta sekoilua tuli, piti asentaa Tiger ns. puhtaalle pohjalle uudelleen
+ Unix pohjainen ja kunnoinen scriptattava "komentorivi", SSH server, VNC yhteensopiva työpöydän etäkäyttö
+ Voi olla monta käyttäjää kirjautuneena samaan aikaan ja vaihtelu näiden välillä on helppoa
+ Voi käynnistää toisen käyttäjän ohjelman omaan työpöytään, kätevä esimerkiksi ohjelmien eri versioiden yms. testaukseen. (Tämän tekeminen ei onnistune graafisesti, en ole edes yrittänyt)
+ Useimpien ohjelmien asennus yksinkertaista, pudotetaan vain ohjelman kuvake sinne minne ohjelman haluaa asentaa (graafisesti näin)

- iMacin tuulettimien mörinä on RAIVOSTUTTAVA. Meteli lisääntyy selkeästi prosessorin kuorman kasvaessa ja käy todella hermoille varsinkin kun tulee vielä suoraan edestä. Midplane vaihdettu kertaalleen eikä tilanne juuri parantunut.
- Käyttöliittymän karkkimaisuus ja osittain idoottimainen suunnittelu
- Liikaa hiiren heilutusta, esim. minimizoitua ikkunaa ei saa (helposti) takaisin ruudulle näppikseltä, vaikka minimizen voikin tehdä näppikseltä
- Ikkunoiden siirto pitää tehdä Windows maisesti muutaman pikselin korkuisesta osoitepalkista (vrt. Gnome, XFCE yms. Linuxissa)
- Ikkunoiden koon muuttaminen n. 10x10 pikselin kokoisesta nurkasta.. (vrt. Gnome, XFCE yms. Linuxissa)
- Dock. Kammottava keksintö
- Ohjelmat jäävät käyntiin vaikka niiden ikkunat sulkee => vievät muistia ja hieman CPU aikaa turhaan.
- Näytöllä "päällimmäisenä" oleva ikkuna ei välttämättä ole se joka on aktiivinen, ts. se, johon näppiksen näpyttely menee
- Leikepöydän toiminta. Linuxiin tottuneena raivostuttavaa hakata cmd-c ja cmd-v yhdistelmiä

Ja lisäksi de-facto poltto eikun paahto-ohjelman aihuttama ISO miinus, joka ei kuitenkaan ole Applen vika
- DVD pol..eikun paahtoa aloitettaessa koko kone hyytyy moneksi sekunniksi. iTunes vaikenee, jne. Tämä on kuulemma ominaisuus, voi kuitenkin olla että olen saanut väärää tietoa..

Ainiin. Muistinko jo sanoa. ns. piittkäää miinus: iMacin tuulettimien mörinä

Varmasti monta monituista asiaa unohtui.. täydentelen muistaessani

ajaton
21.09.05, 22:33
perusteluja?

21.09.05, 22:35
- osittain idoottimainen suunnittelu
en vielä oo tällästä huomannut, tosin vertailupohjana vain Linux ja Windows..pikemminkin päin vastoin.

niin no mielipidehän se tämäkin on...minusta yksi parhaista keksinnöistä mitä tiedän, ja saahan sen pois jos ei tykkää

- Ohjelmat jäävät käyntiin vaikka niiden ikkunat sulkee => vievät muistia ja hieman CPU aikaa turhaan.

tämä myös yksi parhaista keksinnöistä...itelläkin kun on jatkuvalla syötöllä 7 ohjelmaa auki niin voi sulkea ikkunat tilaa viemästä, ja ne kuitenkin jää taustalle pyörimään..aivan loistavaa kun "ala palkki" jää tyhjäksi

kiuze
21.09.05, 22:39
perusteluja?
Käynnissä olevat ohjelmat, "pikakuvakket", pienennetyt ikkunat, kaikki samassa palkissa. Käy äkkiä ahtaaksi ja varsinkin pienemmällä näytöllä vie tuhottomasti tilaa.

21.09.05, 22:43
perusteluja?
Käynnissä olevat ohjelmat, "pikakuvakket", pienennetyt ikkunat, kaikki samassa palkissa. Käy äkkiä ahtaaksi ja varsinkin pienemmällä näytöllä vie tuhottomasti tilaa.

sitä saa monilla ohjelmia muokattua aivan haluamakseen, ja saahan sen kokoa muutettua pienemmäksi vakionakin niin mahtuu enempi.

ja ikkunoita ei kyl mielestäni kannata koskaan pienentää, vaan joko sulkea tai sitten omppu+h jolloin se menee piiloon eikä vie alapalkin tilaa.

itse en ainakaan koskaan pienennä mitään.

ja tuo että ohjelmat jäävät pyörimään taustalle liittyy myös osittain tuon takia juuri Dockkiin.

eipä tullu kyl 17" näytöl mitenkään ahtaaks missään vaihees itelle..nyt on 19" näyttö ja kirkkaasti yli puolet näytön leveydestä on vielä tyhjää vaikka on 16 kuvaketta+roskakori

MaTiAz
21.09.05, 22:53
Pistäkääs muuten linkkejä sivuille missä myydään käytettyjä Maceja. Semmonen puolipallukka missä on näyttö ois kiva ;)

WS
21.09.05, 22:56
Juu kitti vastauksista. Pitää katsoa, jos jostain rahaa saisi kaavittua tuohon G5:seen. Tosin DC:n puute mietityttää pystyykö sitä ilman tulemaan toimeen. ;) Mutta jos joskus julkaistaa täysversio, niin voisi varmaan maciin siirtyäkin. Olen ennenkin käyttänyt maceja, kun niitä lötyy viisi kappaletta, mutta on vähän vanhempia malleja. Kaksi ensimmäistä koti pc:tä, joista sai pulittaa 30k markkaa. Onneksi hinnat tulleet vähän alemmas. :P

ajaton
21.09.05, 23:15
Pistäkääs muuten linkkejä sivuille missä myydään käytettyjä Maceja. Semmonen puolipallukka missä on näyttö ois kiva ;)
http://www.omenamehu.org
http://www.hopeinenomena.net
http://www.macmaailma.fi/porssi.lasso
Edit. Ja mulla on sellanen, muttei myynnissä *näyttää kieltä ilkkuvasti* ;)

Ewert Oktan
21.09.05, 23:32
Oletko koettanut ajaa Virtual PC:llä Win DC:tä?

21.09.05, 23:35
Oletko koettanut ajaa Virtual PC:llä Win DC:tä?

tuli kaiken maailman erroreita virtual pc:ssä, ja kun ei oo ollu pitkiin aikoihin pakottavaa tarvetta dc:een kaltaisiin ohjelmiin, ja mitään winukka juttua en oo tarvinnu ni en sit tapellu ton kans

per
22.09.05, 13:40
Tosin DC:n puute mietityttää pystyykö sitä ilman tulemaan toimeen. ;)

DC ei puutu mac puolelta ongelmana on vain hubien löytäminen, useimmat eivät salli mac-dc loggautumista.

Esim. Limewire on hyvä vaihtoehto.

Nokia ehkä ei ole MacOS yhteensopiva mutta symbian sitävastoin on, eli jos omistat s60- puhelimen ei tietokoneen ja puhelimen välinen kommunikointi ole ongelma.

Säätäjälle sen verran että olen työ-/vapaa-aikana vuodesta -94 toiminut win/mac seka ympäristössä sen takia että macos sovellutustarjonta on suppeampaa kuin windows puolella.

macko
24.09.05, 00:39
olen tässä harkinnut jonkun käytetyn iBookin ostamista koulua varten. Lähinnä tekisin sillä muistiinpanoja ja surffailisin langattomassa netissä. Onko G3 ibookit kelpo vehkeitä? Mihin hintaan käytettyjä ibookeja saa ja mistä niitä kannattaa etsiä? Mitä käyttöjärjestelmiä on vanhoissa iBookeissa?

ajaton
24.09.05, 09:25
olen tässä harkinnut jonkun käytetyn iBookin ostamista koulua varten. Lähinnä tekisin sillä muistiinp