PDA

View Full Version : Chileistä

Jussi
07.07.05, 18:35
Niin, koska täälläkin on varmasti ainakin jokunen näiden palkojen ystävä niin avattakoon tämmöinenkin topikki auki. Minä innostuin yrittämään näiden kasvattamista n. vuosi sitten Prismasta löytämälläni ruukkuchilillä, mutta onnistuin tuolloin vain aiheuttamaan ikuisen chili-kammon jälkikasvulle ja tappamaan kasvit.

Kiinnostus kuitenkaan ei sammunut, ja tänä keväänä oli aika uudelle tulemiselle. Kaupasta otin mukaani taas keväisen ruukkuchilin ja tutustuin myös hieman tarkemmin tuohon kasvatukseen. Eräältä sivulta sitten tilasin vielä lisäksi setin muitakin chililajikkeita kasvatettavaksi ja pykäsin nuo kasvamaan mini-kasvihuoneeseeni eilen. Saa nähdä mitä noista kasvaa, pari tuoreena syötävää miedompaa lajiketta sekä sitten jauhettavaksi tarkoitettuja äkäisempiä lajeja - mm. Habanero Caribbean Red -nimistä lajiketta jonka pitäisi kyllä herkistää tottuneimpiakin chiliruokailijoita. Hähää, tervetuloa käymään, sukulaiset.

Niin, miksipä juuri nyt kirjoittelen tätä topiccia? Ihan vain juhlistaakseni ensimmäistä valmistunutta satsia ruukkuchilistäni. Korjasin satoa, paahdoin ne uunissa ja jauhoin hienoksi hankkimallani huhmareella.

Polttaa.

Polttaa, paljon.

Tuosta nimittäin jauhaessa leijaili ikävästi jauhajan mm. nenään hienon hienoa jauhetta, joka on tässä nyt puolisen tuntia tehnyt oloa vähintäänkin turkinpippurimiehen näköiseksi. Maistoinkin toki tuota valmistamaani jauhetta, ja tulistahan se oli - kieli nimittäin oli tunnottomana n. 10 min verran, nyt on jo palannut normaaliksi. Hikeä pukkaa aivan solkenaan.

Maku itsessään ei kyllä pettymyksekseni ollut mikään erikoinen, toivotaan että noista itsekasvattamistani tulee parempia.

Charger
07.07.05, 18:41
Tuli joskus ostettua semmoisia pieniä oranssisia palkoja (ei sentään niitä palleroita..) ja sitten meinasin, että eihän nuo nyt voi niin tulisia olla ja puraisin oikein kunnon palasen...
Voi että tuli kumma olo :)
Nestettä piti nauttia yksi jos toinenkin olutpullo...
No opinpa olemaan maistelematta raakana tuommoisia...

Jussi
07.07.05, 18:46
Onnitteluni, olut on ehkä huonoimpia ajatuksia millä voit yrittää poltetta laannuttaa.

Poltteen tunteen aiheuttava aines chileissä on "kapsaisiini" joka ei suinkaan ole vesiliukoista, vaan esim. vedellä tai vaikkapa oluella sitä tulee vain levittäneensä aineen suun viimeisimpiinkin sopukoihin.

Poltteeseen auttaa rasva, vaalea leipä tai maitotuotteet tms. jutut. Itse olen todennut mm. piimän olevan hyvä apu, samoin xylitol-purkka on auttanut poltteeseen herättelemällä suun sylkirauhasia putsaamaan kapsaisiinia pois.

Jos chili polttaa, niin älä juo vettä.

tonza19
07.07.05, 18:48
Thaimaassa baarissa tuotiin kupissa jotain pähkinöitä ja seassa oli sitten sellaisia kuivattuja pieniä chilejä (tottakai nahistuu ku kuivatetaan), ja kyllähän sitä sai kakistella ja juoda nestettä jonkun aikaa (vettä tietenkin) ennenku polttelu ja hikoilu loppu. Tytöt baarissa popsivat noita kuin karkkia vaan. Kumma miten siihen tulisuuten voi tottua noin hyvin.

E: Perkules, ihmekkös se niin kauan polttikin. Ei ollut kyllä siinä baarissa ainakaan piimää tarjolla :) mutta jotain känttyä olis voinu olla

Mäksä
07.07.05, 18:51
eipä oo tullu ite kasvatettua mut itsessään chili on yks parhaista mausteista

remedy
07.07.05, 18:53
Tuosta nimittäin jauhaessa leijaili ikävästi jauhajan mm. nenään hienon hienoa jauhetta, joka on tässä nyt puolisen tuntia tehnyt oloa vähintäänkin turkinpippurimiehen näköiseksi.

Heh, itsellä kävi joskus muinoin ihan samalla tavalla. Jauhoin sormilla kuivattuja palkoja kastikkeeseen, pata porisemaan ja itse pesemään käsiä. Tulipahan sitten pahanen aivastus ja otin tietysti nenästä oikealla kädellä kiinni (sama käsi jolla chilin jauhoin).

Nenä vähän punotti ja kuumotti sen jälkeen :D

arivi
07.07.05, 19:08
Mikäs se olikaan tulisin lajike jota Suomessa löytyy myynnistä, ja mistä voisi haeskella?
Nämä lajikkeet olivat jossakin netissä lajiteltuina vahvuuden mukaan, mutta nopealla etsimisellä en löytänyt.

ps. Ei muuten, mutta on pari päivällisvierasta, jotka voisivat poiketa hieman harvemmin ;)

Jussi
07.07.05, 19:16
Mikäs se olikaan tulisin lajike jota Suomessa löytyy myynnistä, ja mistä voisi haeskella?
Eiköhän noita kaikkia saa suomesta, kasvattajiakin täällä asuu: www.fatalii.net on mistä itselleni tilasin siemeniä.

Habanero Sed Savina pitää tällä hetkellä hallussaan "maailman tulisin chili" -titteliä, joskin ilmeisesti tuosta on epävirallisesti menty jo selvästi yli. Mutta tässä puhutaan jo vähintään norsun karkoittamisesta päivällispöydästä - jo selvästi heppoisemmat lajikkeet riittävät poistamaan tavallista kaupan maustechiliä kammoksuvat "tulisen ruoan ystävät" kauas pois.

säätäjä
07.07.05, 19:31
Habanero on sopiva esimerkiksi jugurtti tai kermaviili pohjaisiin soosseihin. Maitopohja kun vie tulisuuden.

kielipoliisi
07.07.05, 21:30
Poltteen tunteen aiheuttava aines chileissä on "kapsaisiini" joka ei suinkaan ole vesiliukoista, vaan esim. vedellä tai vaikkapa oluella sitä tulee vain levittäneensä aineen suun viimeisimpiinkin sopukoihin.

Hömm.. *raapii per... päätään*

Kapsaisiini ei ole vesiliukoista, mutta vesi kuitenkin pystyy liuottamaan ainetta siten että se pääsee leviämään suun viimeisimpiin sopukoihin? Eriskummallista ;)

Jussi
07.07.05, 22:13
Hömm.. *raapii per... päätään*

Kapsaisiini ei ole vesiliukoista, mutta vesi kuitenkin pystyy liuottamaan ainetta siten että se pääsee leviämään suun viimeisimpiin sopukoihin? Eriskummallista ;)
Heh, ei tietenkään "liuota" vaan vain "levittää". Toki vesikin tuo hetkellisen helpotuksen, mutta polte palaa entistä pahempana heti kun vesi on juotu. Jos ei usko, niin ainahan voi tehdä kotioloissa pienimuotoisen tutkimuksen... :P

MaTiAz
07.07.05, 22:18
Eikös joskus myyty netissä jotain mausteliuosta, joka on periaatteessa puhdasta kapsaisiiniä?

Jollemi
07.07.05, 22:19
Mulla on vieläkin reippaasti jäljellä Jussilta saamaa habanero kastiketta. Tulee käytettyä aina silloin tällöin, mutta sitä kun ei tarvi paljoa käyttää kerralla niin se kestää ja kestää.

Pitää yrittää katsella sitten Australian suunnasta että löytyiskö sieltä jotain Jussille lähetettävää ;)

Jussi
07.07.05, 22:27
Eikös joskus myyty netissä jotain mausteliuosta, joka on periaatteessa puhdasta kapsaisiiniä?
Jaa, en ole nähnyt ja jos törmäänkin niin epäilen humpuungiksi. Aika kovia keittoja sitä on kyllä myyty ja löytyy tuosta jotain hiuksianostattavaa itseltänikin, mutta kapsaisiini on sen verran yty aine että ihmisen makuaistilla sen voi erottaa vielä 1:17000000 suhteessa laimennettuna.
Mulla on vieläkin reippaasti jäljellä Jussilta saamaa habanero kastiketta.
Mitä? Etkö kyllästäkään kaikkia ruokia tuolla makuhermoja hivelevällä "one spice fits all" -tuotteella? ;)

Jollemi
07.07.05, 22:29
Kyllä se mulle kelpais, mutta muut ihmiset valittaa että ruoka on liian tulista ja sitä ei voi syödä ;)

riku
07.07.05, 22:29
Löytyykö mitään foorumia tms. hyvää sivustoa koskien näitä chilejä? Muakin kiinnostanut pidemmän aikaa.

Jussi
07.07.05, 22:30
Löytyykö mitään foorumia tms. hyvää sivustoa koskien näitä chilejä? Muakin kiinnostanut pidemmän aikaa.
Joo, www.infernochili.tk

Jussi
07.07.05, 22:33
Kyllä se mulle kelpais, mutta muut ihmiset valittaa että ruoka on liian tulista ja sitä ei voi syödä ;)
Itse käytän vastaavaa soossia esim. käristäessä jotain pannulla; polte kyllä katoaa mutta tietty kastikkeen vivahde toki jää ruokaan ja tuo erinomaisen pikku yksityiskohdan mukaan.

Raakana käytän mielummin Jalapeno-kastiketta, joka on toki miedompaa mutta maultaan huikeaa.

säätäjä
07.07.05, 22:34
Suosittelen habaneroa myös flunssan oireisiin.

Jollemi
07.07.05, 22:35
Taitaa pienikin vivahde olla vanhalle herralle liikaa. Hyvä kun ei valita että ketsuppi on liian tulista ;)

Jupex
07.07.05, 22:49
Meinaatko että flunssa katoaa kun imailee habaneron

Ewert Oktan
07.07.05, 23:07
Meinaatko että flunssa katoaa kun imailee habaneron
Itse kasvin terveyttä edistäviä vaikutuksia en tunne, jos niitä onkaan.
Tulisen kasvin, kuten chilin, syöminen aiheuttaa hikoilua. Tietysti perinteisempana keinona aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen voi käyttää runsasta nesteen juomista ja viltin alla lepäilyä.

säätäjä
08.07.05, 00:07
+c-vitamiini pommi ja röörit aukeaa

kenopäänaali
08.07.05, 09:49
Onnitteluni, olut on ehkä huonoimpia ajatuksia millä voit yrittää poltetta laannuttaa.
Alkoholi on aina hyvä vaihtoehto. Chili on ihan tarpeeksi hyvä tekosyy korkata useampikin olut ;)
--kpn

Jussi
26.12.05, 14:58
Hep, ja ylöspäin tätäkin ketjua.

Kasvattelemani ruukkuchili tuossa on lykännyt aktiivisesti pitkin syksyä uutta palkoa ja uusia siemeniä on kertynyt siinä sivussa aika kiva määrä. Pistin tänään tuonne multiin muhimaan viisi noista siemenistä ihan koemielessä, ovatko vielä elävää sorttia.

Jos - ja toivoin mukaan kun - siement lähtevät itämään, niin löytyisikö foorumilta halukkaita ottamaan osaa pienimuotoiseen kasvatuskisaan? Jos löytyisi sopiva määrä osallistujia (minimissään varmaan viisi? Siemeniä kyllä riittää vaikka parillekymmenelle osanottajalle), sovitaan joku päivä ja lähetän osallistujille postissa 5 kpl siemeniä samana päivänä ja tästä lähtölaukauksesta sitten tsempataan chilejä kuka milläkin tavalla kasvamaan. Mythbusters on todennut, että hevin soitto kasveille antaa pientä etua, jos joku haluaa vinkin kisaa varten jo näin etukäteen. Kerään vaikka euron osallistumismaksun kattamaan postikuluja.

Otetaan kolme etappia; itäminen (minimissään sentin verso), kukka (minimissään 5 mm halkaisijaltaan) sekä syötävä palko (minimissään sentin mittainen), eli kokonaiskisan voitto. Jos osallistujia riittää ja siemenet osoittautuvat vielä eläviksi niin väsäilen vaikka oman websivun kisan etenemistä varten.

Mikään erityinen viherpeukalo ei tarvitse olla, chilin pitäisi saada kasvamaan aika vähilläkin lahjoilla, eikä se vaadi kovinkaan suuria fyysisiäkään ponnisteluita. Homma saattaa hyvinkin ratketa siihen, kenellä on aurinkoisin parveke ja muistaa kastella. Budjetti lienee vähintään n. 5 euron paikkeilla (ruukun hankkiminen ja osanottomaksu) mutta tietysti jos oikein riehaantuu, niin saahan näihin kotikasvihuoneisiin uppoamaan tuhansia euroja. En tosin suosittele tämän kisan voittaminen tähtäimessä ihan noin suuriin investointeihin, koska pääpalkinnoksi on näillä näkymin luvassa vain mainetta ja kunniaa. Sekä tietysti se ensimmäinen chilipalko, joka tietysti voittajan täytyy asiaankuuluvasti syödä. Aikaa kisaan menee, sillä lajikkeesta riippuen saattaa hyvin vierähtää viikosta kuukauteen. Kukkia en vielä omiin taimiini ole puolenkaan vuoden jälkeen saanut, mutta kukasta palkoon pitäisi sitten vastaavasti olla enää lyhyt "maalisuora".

Olisiko kiinnostuneita? Ei muuta kuin heittämään haasteita toisille palstalaisille - kaikkiahan meitä kiinnostaa ainakin kpn:n lahjat tällä saralla...!

dille
26.12.05, 15:08
Olisiko kiinnostuneita? Ei muuta kuin heittämään haasteita toisille palstalaisille - kaikkiahan meitä kiinnostaa ainakin kpn:n lahjat tällä saralla...!Kyllähän tuohon voisin osallistua, vaikka täysin uuno olenkin chilien kasvattimisessa. Kaippa äiteen viherpeukalo herää meikäläisessäkin henkiin, jollei hänen peukalonsa auta minua pahempien paikkojen kohdalla.

Eihän kyseessä ole kuitenkaan mitään Habaneroja, joita ei täysjärkinen saa kurkusta alas ilman kolmen vuoden kokemusta? Punaista Tabascoa menee kylläkin pitsoissa ja pastoissa ihan mukavasti. Olisiko Jussilla muuten laittaa jotain hyvää chilikastike-sivustoa, joka möisi Suomeen? Alkaa tuohon Tabascon ominaismakuun kyllästyä, eikä nuo lähikauppojen muut soossit oikein iske.

MaTiAz
26.12.05, 15:21
Täältä yksi osallistuja myös :)

Äidiltä sain luvan osallistua joten pummin siltä ruukun ja multaa :D

Ewert Oktan
26.12.05, 16:10
Olisiko kiinnostuneita?
Voisin olla kiinnostunut, vaikka olen touhun jo pariin otteeseen hihhulien näpertelyksi leimannutkin. :P Ainahan itse Jussi olisi kiva haastaa.

Muutamia nyyppäkysymyksiä kasvatuksesta.
Kuinka usein kastellaan? Minkä verran ja tarvitseeko muita ravinteita, kuin vettä ja rakkautta?
Kelpaako kasvatuspaikaksi mikä vain valoisa paikka, tekovalo vai auringon valo? Kestääkö ikkunan vieressä kukkalaudalla, jossa patteri alla?
Tykkääkö jos viedään vaikkapa koko kesäksi pihalle?

Alussa saattaisin jäädä hieman jälkeen pohjoisen pimeiden päivien takia, mutta kesällä voisin kuroa. Aurinkohan paistaa lähes vuorokauden ympäri.
Ainakin piirinmestaruutta tavoittelen.

Jussi
26.12.05, 16:16
Ainahan itse Jussi olisi kiva haastaa.
Hah! En tajua näistä sen enempää, kuin varmaan keskiverto kadulla vastaantulevakaan. Minua ei siis kannata pitää minkäänlaisena mittarina asiassa.
Kuinka usein kastellaan? Minkä verran ja tarvitseeko muita ravinteita, kuin vettä ja rakkautta?
Olen kastellut parin päivän välein, kun alkaa näyttää siltä että vesi voisi olla paikallaan. Ravinteita en itse ole käyttänyt, mutta voihan niitäkin joku kokeilla. En tiedä, paljonko käyttää. Rakkautta... Mythbusters totesi, että hevimusiikki toimii paremmin kuin rakkaus, joten soita vaikka tunti päivässä Sepulturaa. ;)
Kelpaako kasvatuspaikaksi mikä vain valoisa paikka, tekovalo vai auringon valo? Kestääkö ikkunan vieressä kukkalaudalla, jossa patteri alla?
Auringonvaloa, jos haluat kasvin elävän. Mikä vain valoisa paikka on kyllä minulla toiminut, ikkunankin vieressä patterin päällä kestää. Idätysvaiheessa tarvitaan enemmän lämpöä, esim. patterin päällä. Tällöin myös pitää varmaan kastella useammin kun vesi haihtuu.
Jotkut lajikkeet kyllä, mutta tämä tuskin. Pari vuotta sitten tapoin kasvit pitämällä niitä parvekkeella, vaikka oli lämminkin kesä.
Alussa saattaisin jäädä hieman jälkeen pohjoisen pimeiden päivien takia, mutta kesällä saattaisin kuroa. Aurinkohan paistaa lähes vuorokauden ympäri.
Hyvä, ei muuta kuin erilaisista lähtökohdista vain mukaan skabailemaan. Joku tammikuun puoliväli tai helmikuun alkuhan voi olla erinomainen aika aloittaa kun aurinko paistaa ajoittain todella voimakkaasti.

aimo
26.12.05, 19:05
Talvella lepokauden aikana kastellaan senverran, että multa pääsee aina pinnalta kuivahtamaan. Kasvukaudella kastellaan runsaammin, mutta on ehdottomasti varottava märkyyttä.

Lannoitusta ainoastaan kasvukaudella, ja silloinkin maltillisesti. Liika lannoitus tyrehdyttää kasvun ja kasvi alkaa "kuivua". Itse annan lannoitteena ainoastaan akvaariovettä, jossa typpeä ja muita ravinteita on juuri sopivasti.

Kelpaako kasvatuspaikaksi mikä vain valoisa paikka, tekovalo vai auringon valo?
Suosittelen mahdollisimman valoisaa paikkaa; kesällä kaipaa hieman varjostusta auringonpaahteelta mutta talvella tarvitsee lisävaloa vaikka kasvaisikin eteläikkunalla. Ihan tavallinen 40 watin kukkalamppukin auttaa paremman puutteessa. Jos haluaa kasvin tuottavan satoa talvellakin, on hyvä hankkia loisteputkia.

Kestääkö ikkunan vieressä kukkalaudalla, jossa patteri alla?
Kestää jos vain saa paljon valoa ja suihkuttaa kevyesti päivittäin. Patterin paahde kuivattaa ilmaa, ja ainakin toiset chilit ovat kuivalle ilmalle hyvin herkkiä ja saavat tällöin helposti riesakseen tuhohyönteisiä niin paljon, että kasvi on heitettävä pois. Minulla kasvaa ikkunalaudalla tällä hetkellä habanero, birds eye, cayenne, jalapeno sekä 3 tuntematonta lajiketta. Cayenne ja habanero kukkivat parhaillaan. Patteri on kylmänä, ja ilman lämpötila 17-20 astetta.

Riippuu kesästä ja lajikkeesta. Viime kesä oli lämmin ja kaikki edellämainitsemani lajit olivat pihalla toukokuusta lähtien, sillä seurauksella että tekivät ennätyksellisen sadon. Viimeiset habanerot nautiskelin toissaviikolla. Habanero ja cayenne aloittivat kukinnan uudelleen ja odottelen satoa muutaman viikon päästä. En viitsi lannoittaa näin pimeän aikana, joten sadosta ei kovin runsas tule.

Idätysvaiheessa tarvitaan enemmän lämpöä, esim. patterin päällä. Tällöin myös pitää varmaan kastella useammin kun vesi haihtuu.
Runsas kastelu aiheuttaa helpolla hometta pinnalle. Paras konsti on idättää
hiekassa, jonka peittää kelmulla mutta ei liian tiiviisti. Pidetään vain tasaisen kosteana. Ja lämmin paikka on eduksi, 25 astetta liene sopivin.

Itämisajat vaihtelevat lajista riippuen paljon, n. 1,5 viikosta aina 1,5 kuukauteen.

Olisiko kiinnostuneita? Ei muuta kuin heittämään haasteita toisille palstalaisille - kaikkiahan meitä kiinnostaa ainakin kpn:n lahjat tällä saralla...!
Mukana ollaan!

Jussi
26.12.05, 19:11
Mukana ollaan!
Mukava kuulla, muistelinkin että aimosta saadaan hyvää vertailukohtaa osaavaan kasvattajaan.

Mitäpä aimo sanoisi sopivasta aloitusajankohdasta? Kevättalvi, kevät, alkukesä?

McTom™
26.12.05, 19:23
Täältäkin löytyisi yksi kisaan osallistuja.

aimo
26.12.05, 19:32
Mukana ollaan!
Mukava kuulla, muistelinkin että aimosta saadaan hyvää vertailukohtaa osaavaan kasvattajaan.

Mitäpä aimo sanoisi sopivasta aloitusajankohdasta? Kevättalvi, kevät, alkukesä?
No en minä osaava ole, kunhan huvikseni niitä kasvattelen ;)
Tai hyödykseni oikeastaan... Intialaisiin ruokiin olen erikoistunut, mausteita on 25-30 erilaista sekoitusta ja näihin sitten tuoretta itsekasvatettua chiliä antamaan enemmän potkua ;)

Mielestäni paras idätysaika olisi helmi-maaliskuun vaihde, riippuu hieman lajista. Hyvä olisi jos kasvi itäisi maaliskuun lopussa, kun valoa on jo senverran runsaasti ettei keinovaloa enää tarvitse.

Jace
27.12.05, 01:52
Osallistua en suostu :) Mutta mielenkiinnolla olen seuraamassa kilpailua ja sen kehittymistä/tuloksia jos/kun käynnistättä.

kenopäänaali
27.12.05, 11:43
kaikkiahan meitä kiinnostaa ainakin kpn:n lahjat tällä saralla...!
Viimeksi onnistuin tappamaan kaktuksen, joten lahjoja tältä saralta ei löydy. Pistetään kuitenkin harkintaan.
--kpn

O.J.
27.12.05, 13:48
Rakkautta... Mythbusters totesi, että hevimusiikki toimii paremmin kuin rakkaus, joten soita vaikka tunti päivässä Sepulturaa. ;)

Tuo voi olla hyvinkin yksi ratkaiseva tekijä. Täällä joulukuusi rupes heti pudottaan neulasiaan, ku sille soitti Juicen "Ei elämästä selviä hengissä"...

Edit: Toinen u joulukuuseen...

aimo
27.12.05, 14:31
Jos joku vakavasti harkitsee chilien kasvattamista (Jussi?), niin minulta löytyy itse kasvattamieni habaneron siemeniä. Niitä ei ole paljon eikä itävyys välttämättä ole 100 %, eli pitää kokeilla usean siemenen kylvämistä yhtä ruukkua kohti.

Jussi
27.12.05, 15:27
Tuo voi olla hyvinkin yksi ratkaiseva tekijä. Täällä joulukuusi rupes heti pudottaan neulasiaan, ku sille soitti Juicen "Ei elämästä selviä hengissä"...

Edit: Toinen u joulukuuseen...
Heh, O.J. mukaan vain, salainen ase on jo tiedossa? ;)
Jos joku vakavasti harkitsee chilien kasvattamista (Jussi?), niin minulta löytyy itse kasvattamieni habaneron siemeniä. Niitä ei ole paljon eikä itävyys välttämättä ole 100 %, eli pitää kokeilla usean siemenen kylvämistä yhtä ruukkua kohti.
Itseasiassa vakavasti tai vähemmän vakavasti, on noita jo puolisen vuotta tuossa ikkunalaudalla kökkinytkin eri lajikkeita mm. Habanero Caribbean Red.

Koska kasvattelu on ollut aivan puuhastelua ja lähinnä kokeilumielessä tehtyä, olen pitänyt pientä päiväkirjaakin netissä noista puuhailuista osoitteessa http://jmaa.petacus.com/chilit - tosin merkinnät nyt tuolla ovat viime aikoina varsin harvakseltaan kun kasvien osalta on ollut aika lailla hiljaiseloa syksyn ja talven ajan. Ehkä sieltä jollekulle irtoaa kipinää vaikka kisaan mukaankin, kuten voi huomata niin ei tämä kasvattamisen yrittäminen välttämättä kovin suurta viherpeukaloa vaadi.

Mutta kyllä kiitos - toki on varmasti mielenkiintoista kokeilla kuinka saisin sinun lajikkeesi toimimaan.

kimmo
28.12.05, 03:02
kimmo ottaa osaa kisaan, salaisena aseenaan vaimoke, jonka jälkeen ei muille jääkkään kuin häviäjien rooli.

säätäjä
28.12.05, 23:12
Onhan noita tullut kasvateltua. Kaverille rakennettiin joitakin vuosia sitten kasvihuone ko. lajikkeita varten, ja niinpä joka kesä vietetään legendaarisia sadonkeruujuhlia pari-kolme päivää. Eksoottisimpia lajikkeita pojat tilailivat jostain geenitutkimus-laitokselta jenkeistä. Kirjoittivat olevansa alan tutkijoita tai jotain vastaavaa. Sieltä sitten tuli siemeniä. :D Kyllä Habanerot on niitä parhaita. Hieman persikkamainen maku ja kunnolla potkua. Esim. kermaviilisoossiin parhaita, maito kun tuppaa neutralisoimaan poltetta.

Jussi
02.01.06, 09:48
Hep! Koeidätys on tuossa uudenvuoden tietämissä tuottanut tulosta joten kilpailu on siis mahdollista järjestää! Siinäpä myös vähän paineita kilpakumppaneille näin etukäteen... ;)

Tähän mennessä mukaan ilmoittautuneita ovat dille, MaTiAz, Ewert Oktan, aimo, McTom ja kimmo. Lisäksi haastan omasta puolestani kaktuksentappajan sekä säätäjän mukaan viherpipertämään. Myös muut halukkaat ovat tervetulleita kisaamaan, ilmoittautumista tähän vaan! Siemeniä riittää kyllä useillekin lisä-osanottajille, täytyy vähän vaikka suorittaa pientä inventaariota kun pääsen kotiin, kuinka paljon osanottajia mahtuu mukaan. Jos näin kävisikin että siemenet loppuvat kesken (olen ajatellut lähettää 5 kpl/osanottaja, jotta varmasti ainakin yksi - todennäköisesti useampikin - lähtee itämään) niin ilmoittautumisjärjestyksessä otetaan mukaan.

Aimo tuossa osasi kertoa, että helmi- maaliskuun vaihteessa voi olla parhaita aikoja aloittaa, mutta ajattelin että jo helmikuun alku voisi olla sopiva päivä kajauttaa lähtölaukaus?

Ajattelin väsäillä myös kotiin päästyäni webbisivut kilpailun seurantaa varten. Yritän väsäillä myös säännöt sinne nähtäville, niin saadaan määriteltyä voittajat etukäteen niin että on kaikille selvät ja säännöistä tai itse kilpailusta voi antaa palautetta niin korjataan ennen kuin kisa alkaa.

säätäjä
02.01.06, 10:25
Vähän on kehnosti käynyt mun kasveille, kun saatan olla pois 5 päivää kotoa. Tätä kun tapahtuu useasti, niin se on chileille varma kuolema.

aimo
02.01.06, 10:59
Ajattelin väsäillä myös kotiin päästyäni webbisivut kilpailun seurantaa varten. Yritän väsäillä myös säännöt sinne nähtäville, niin saadaan määriteltyä voittajat etukäteen niin että on kaikille selvät ja säännöistä tai itse kilpailusta voi antaa palautetta niin korjataan ennen kuin kisa alkaa.
Hieno homma!

Vähän on kehnosti käynyt mun kasveille, kun saatan olla pois 5 päivää kotoa. Tätä kun tapahtuu useasti, niin se on chileille varma kuolema.
Kyllähän ne talvella kestävät ihan hyvin. Itse kastelen talvisin kerran viikossa. Riippuu tosin ruukun koosta, eli jos ovat hyvin pienessä ruukussa kasvin lehtien pinta-alaan nähden, niin viikon välein kastelu voi olla liian harvoin. Lisäksi patterit kannattaa laittaa kiinni kasvien läheisyydestä, se lisää vain turhaan haihduntaa.

Kesällä kastelua tarvitaan kyllä useammin. Mutta onhan siihenkin kastelujärjestelmiä, jotka sallivat viikonkin poissaolon.

säätäjä
02.01.06, 13:07
Kaveri kasvattaa vesikastelujärjestelmässä taimet ja se takaa aika hyvän alun. Toisin sanoen järjestelmä kastelee taimia koko ajan altapäin ravinneliuoksella.

Röhnis
02.01.06, 13:37
Chilit on tosi hyviä ruuan kanssa mut liika on aina liikaa ainakin härmäläiseen makuun.

Jussi
02.01.06, 18:11
http://jmaa.petacus.com/chilit/?do=kilpailu

No niin, tossa on kilpailua varten seurantasivut, jos jotain oleellista viilattavaa niin laittakaahan ilmoittaen.

dille
02.01.06, 18:29
http://jmaa.petacus.com/chilit/?do=kilpailu

No niin, tossa on kilpailua varten seurantasivut, jos jotain oleellista viilattavaa niin laittakaahan ilmoittaen.Käyn huomenna laittamassa rahat:( tilille, kun tuli taas vedettyä meksikolaista safkaa, ja tuohan on parasta maailmassa.

Jussi
02.01.06, 18:33
Käyn huomenna laittamassa rahat:( tilille, kun tuli taas vedettyä meksikolaista safkaa, ja tuohan on parasta maailmassa.
Ei nyt ihan niin kiirettä, eihän tässä ole vielä aloituspäivääkään päätetty. :)

dille
02.01.06, 18:37
Käyn huomenna laittamassa rahat:( tilille, kun tuli taas vedettyä meksikolaista safkaa, ja tuohan on parasta maailmassa.
Ei nyt ihan niin kiirettä, eihän tässä ole vielä aloituspäivääkään päätetty. :)No eipä tuo niin kaamea summa ole, eikä verkkopankkia tule käytettyä hirveän usein, menee sitten tammikuun loppuun.

mik-ko
02.01.06, 21:41
No kerta olet nähnyt noin paljon vaivaa tämän kisan eteen ja itseäkin kyllä voisi kiinnostaa, niin voisin kanssa näin alustavasti ilmottautua. Katsotaan sitten lähempänä kisan alkua tarkemmin omalta kohdalta osallistumista. Ja täytyy kysyä jos äitee kerkeis autella mikäli olen pitemmän aikaa poissa kotoa.

kimmo
14.01.06, 21:06
euro laitettu Jussin tilille. Helmikuun alussa voisi aloittaa

Jussi
14.01.06, 21:32
Jepulis, olikin tarkoitus nostella tätä topikkia hieman ylöspäin - kiitokset kimmolle.

Helmikuun alkua olen nyt suunnitellut aloitusajankohdaksi ja ottaisin esille, että halukkaat kilpailijat ilmoittautuisivat mukaan peliin. Painotan, että kyseessähän ei tosiaan sitten ole mikään vakavamielinen voimainkoitos vaan ehkäpä mukava tutustumis"leikki" tähänkin harrastukseen. Joten hampaat siis irveen, pienterraarioita viimeistelemään ja rohkeasti mukaan vain! Vaikka kilpailussa onkin yksi voittaja, niin uskon että jokainen mukana oleva saa tästä paljon hupia irti!

Muistakaahan hyvät osallistujat sitten myös ilmoittaa osallistumisestanne sähköpostitse jussi.juntumaa @ gmail.com (<- poista välilyönnit osoitteesta)! Tarvitsen osoitteenne sekä nimenne siementen lähetystä varten, sekä nimimerkkinne jos haluatte osallistua kilpailuun nimimerkillä! En julkaise näitä nimi / osoitetietoja luonnollisesti missään ellette halua, mutta jos nimimerkkiä ei mainita niin mainitsen osallistujan tämän oikealta nimeltään. Osoitetietoja en luonnollisesti julkaise missään tapauksessa, mutta jos haluatte niin esim. linkit kotisivuillenne, email-osoitteen, messenger-tunnuksen tms. juttuja voin laittaa osanottajatietojenne yhteyteen.

dille
15.01.06, 02:02
Helmikuun alkua olen nyt suunnitellut aloitusajankohdaksi ja ottaisin esille, että halukkaat kilpailijat ilmoittautuisivat mukaan peliin.Viikosta 8 eteenpäin olen vajaa kaksi viikkoa Itävallassa, joten täytyykin katsoa miten on mahdollista osallistua:(..

Jussi
24.01.06, 22:59
Hoplaa, otetaampa tätä hieman ylöspäin; olen saanut pyydetyn maksun käyttäjiltä, mutta kaipaisin vielä yhteystietojanne sähköpostilla jussi.juntumaa @ gmail.com (poista välilyönnit) jotta voin lähettää chilisiemenet teille postissa.

Lisäksi hoputan kaikkia ilmoittautumaan mukaan kisaan, dillekin rohkeasti mukaan vain, eiköhän varmaan joku tuttavista huolehdi pelivälineestä puolestasi tuon kaksi viikkoa?

McTom™
25.01.06, 19:05
Tärkeintä ei ole voitto, vaan selvä voitto;)

Mielenkiintoinen ja hauska kisa tulossa.

MaTiAz
25.01.06, 19:09
Hoplaa, otetaampa tätä hieman ylöspäin; olen saanut pyydetyn maksun käyttäjiltä, mutta kaipaisin vielä yhteystietojanne sähköpostilla jussi.juntumaa @ gmail.com (poista välilyönnit) jotta voin lähettää chilisiemenet teille postissa.

Lisäksi hoputan kaikkia ilmoittautumaan mukaan kisaan, dillekin rohkeasti mukaan vain, eiköhän varmaan joku tuttavista huolehdi pelivälineestä puolestasi tuon kaksi viikkoa?
Hupsista, kokonaan toi maksu unohtunut. Pyydän että sisko laittaa rahat tilille tänään :)

Jussi
25.01.06, 20:44
Hupsista, kokonaan toi maksu unohtunut. Pyydän että sisko laittaa rahat tilille tänään :)
Muistahan myös ilmoittaa pyydetyt tiedot, muuten voi siementen lähettäminen olla hieman ongelmallista. ;)

säätäjä
26.01.06, 09:35
Saako osallistua omilla siemenillä?

BuZu
26.01.06, 09:48
Tulisen ruuan ystävänä haluan mukaan kisaan, vaikkei aiempaa kasvatuskokemusta olekaan.

Jussi
26.01.06, 10:36
Saako osallistua omilla siemenillä?
Tasapuolisuuden vuoksi laitan kisasiemenet samasta kasvista kaikille. Eri lajikkeet kuitenkin itävät, kukkivat ja tuottavat satoa eri tavalla joten kilpailu ei olisi reilu kaikille osanottajille.

Jos taas tarkoitit kirjamellisesti omia siemeniäsi, niin hmm... Väärä kilpailu. ;)

kenopäänaali
26.01.06, 11:38
Pistä Jussi Edille pari extra siementä, jos viitsit. Voin yrittää olla epävirallinen osallistuja. Näyttää kyllä ihan turhan ahtaalta kevään kalenteri.
--kpn

Jussi
26.01.06, 12:19
Pistä Jussi Edille pari extra siementä, jos viitsit. Voin yrittää olla epävirallinen osallistuja. Näyttää kyllä ihan turhan ahtaalta kevään kalenteri.
--kpn
Tottahan minä viitsin (eroonhan noista on päästävä;) ), mutta yhtä hyvinhän voisit ottaa osaa kisaan siinä kuin muutkin? Painotan, että ei tässä mitään kovin virallista kilpailua olla järjestelemässä vaan ihan vain huvin vuoksi...

kenopäänaali
26.01.06, 18:33
Noh, katsotaan, saanko ruukun ostettua maaliskuuhun mennessä :)
--kpn

Jussi
31.01.06, 09:49
Ja vielä muistutus tästä; yhteislaukauksen on tarkoitus kajahtaa huomenna klo 17 jonka jälkeen hoidan pelivälineiden postittamisen kilpailijoille jotka ovat ilmoittautuneet. Toki jälkikäteenkin on mahdollista alkaa kiriä muita kiinni, ja hyvällä viherpeukalolla varmasti saattaakin saavuttaa aiemmin aloittaneet.

Kivastihan on jo osanottajia ilmoittautunut, mutta vielä on toki mahdollista ilmoittautua mukaan. Alunperin oli tarkoitus laittaa viisi siementä per kilpailija mukaan, mutta sikäli kun osanottajia ei nyt ihan pariakymmentä ilmoittaudu niin kyllä noita riittää enemmänkin per nuppi. Kaikkia ei siis tietysti tarvitse kylvää heti kättelyssä vaan osan voi jättää myöhempiäkin kokeiluja varten.

Edi
31.01.06, 10:09
Nyt jännittää... :)

Edi
01.02.06, 11:19
Kerrohan Jussi mikä on Chilin lajike jolla kilpaillaan?

Vai pitääkö odotella että saa kasvin kantamaan hedelmää?

Jussi
01.02.06, 11:45
Kerrohan Jussi mikä on Chilin lajike jolla kilpaillaan?

Vai pitääkö odotella että saa kasvin kantamaan hedelmää?
Se on jäänyt mysteeriksi itsellenikin. Kasvi on ostettu Prismasta nimellä "kotimainen ruukkuchili" ilman sen tarkempaa lajinmääritystä. Olin valmistajallekin yhteydessä puoli vuotta sitten ja kysyin, mikä mahtaa olla kyseisen kasvin lajike mutta odottelen vastausta edelleen. Turhaan, oletan. Kysehän voi hyvin olla esim. jostain valmistajan itse risteyttämästä lajikkeesta joka soveltuu suomessa kevättalvesta kasvatettavaksi ja kaupassa myytäväksi.

Aika ärpäkkää jauhetta tuosta kuitenkin saa valmistettua, eilen kun valmistelin siemeniä lähetystä varten ja hengitin siinä samalla sisään pientä pöllyä noista paloista niin taas tuntui kun nenä olisi vuotanut verta solkenaan... ;)

Lisäys; laitetaan vielä muistutus, että hyvin ehtii vielä mukaan mittelyyn ilmoittamalla tietonsa aina klo 17 asti joten jos vielä mietit, niin ei muuta kuin mukaan vain!

mik-ko
01.02.06, 13:35
Osallistuin itsekkin kisaan ja pistin Jussille postia. Nyt tarvii vaan hakea parit ruukut ym. romppeet. Ja täytyy miettiä vielä hyvä paikka chileille.

MaTiAz
03.02.06, 15:49
Kiitokset Jussille, siemenet tulivat äsken. Kohta äiti auttaa mua istuttamaan ne ;)

McTom™
03.02.06, 22:22
Kiitokset Jussille, siemenet tulivat äsken. Samoin
Kohta äiti auttaa mua istuttamaan ne ;) Ja äiti varmaan kastelee ja hoitaa, eikö tuo ala olemaan fuskaamista? ;)

Jussi, olisikohan tarvetta perustaa kisalle oma ketju?
Kisan kommentointi ja seuraaminen olisi näin helpompaa.

Jussi
03.02.06, 22:32
No, en tiedä, eiköhän nämä tähänkin mahdu. Samoista chileistähän kuitenkin on kyse. :)

MaTiAz
03.02.06, 22:56
Kiitokset Jussille, siemenet tulivat äsken. Samoin
Kohta äiti auttaa mua istuttamaan ne ;) Ja äiti varmaan kastelee ja hoitaa, eikö tuo ala olemaan fuskaamista? ;)

Ei se niitä kastele, se vaan sanoo koska mun pitää kastella.... ;)

mik-ko
03.02.06, 23:07
Nyt on chilin siemenet laitettu purkkeihin. Saa nähdä tuottaako istutus taimia. Toivottovasti.

McTom™
04.02.06, 00:29
Nyt on chilin siemenet laitettu purkkeihin. Iselläni kisa alkaa vasta sunnuntaina (täytyy antaa pientä tasotusta;))

Siemeniä tuli sen verran reilusti, että ajattelin kokeilla paria eri taktiikkaa,joista myöhemmin lisää.

McTom™
06.02.06, 23:13
Pientä raporttia:

Kilpailu välineet on sitten ostettu pääpiirteittäin.
Huomenna pääsen vasta istuttamaan siemenet. Pitää kuroa toisten lähes viikon etumatka kiinni.

Niinkuin mainitsin edellisessä viestissä, niin aion lähteä kasvattamaan parilla kolmella erinlaisella taktiikalla.

Jonkin verran olen yrittänyt perehtyä alan kirjallisuuteen, mutta edelleen tieto on heikkoa.

Mielenkiintoinen kisa tulossa ja saattaa olla,että tästä syntyy uusi harrastus, kiitoksia siitä Jussille.

Näin täällä,miten muilla on kasvatus edennyt?

Edi
07.02.06, 09:24

Odottelua, ei tässä muutakaan voi, taktiikat on päätetty jo ennen pelivälineiden saapumista.

BuZu
07.02.06, 09:41
Hiljaiseloa on ollut, itse käytän 4 eri taktiikkaa.

kenopäänaali
07.02.06, 10:29
Tunnin välein olen kurkkinut, ei näy vielä mitään purkissa..

Multa voisi auttaa, katsoo jos kerkeäisi loppuviikosta käydä ostamassa.
--kpn

kimmo
07.02.06, 16:27
Omat 12kpl siemeniä laitettu tänään itämään. Hieman kasvua saattaa häiritä että talostamme(n.>250neliötä)ei löydy vissiin kuin öljykattilan sisäpuoli, missä lämpö nousisi näillä pakkasilla yli 20nen asteen. Toivottavasti tämä on arktinen lajike ja kasvaa hieman viileämmässä.
Mahdollisuudet kuitenkin lienee paremmat kuin esim. kpn:llä, koska itselläni siemenet ovat mullan sisällä.

aimo
07.02.06, 20:13
Omat 12kpl siemeniä laitettu tänään itämään. Hieman kasvua saattaa häiritä että talostamme(n.>250neliötä)ei löydy vissiin kuin öljykattilan sisäpuoli, missä lämpö nousisi näillä pakkasilla yli 20nen asteen. Toivottavasti tämä on arktinen lajike ja kasvaa hieman viileämmässä.

Heh, sehän kilpailusta tekeekin haastavan kun ei tiedä mikä lajike on kyseessä. Yleensä kaikille chileille idättämisvaiheessa tasaisen korkea lämpö on eduksi. Mutta mikä sitten kasvuvaiheessa.... No, useimmille normaali huoneenlämpö on sopiva...

Niin, ja omat chilit kylvettiin tänään kello 20.

Edi
07.02.06, 23:22
Eri taktiikat kannatti, yhdessä neljän siemenen erässä jokaisessa on jo 1,5-2mm:n alut! Hyvin kasvaa... :)

Jussi
08.02.06, 17:05
Eri taktiikat kannatti, yhdessä neljän siemenen erässä jokaisessa on jo 1,5-2mm:n alut! Hyvin kasvaa... :)
Ohhoh, jopa ovat kiireisiä! Täällä siemenet vielä mullassa murjottavat, tosin nyt on alkanut jo hieman pelottaa onko tullut liian märkään multaan istutettua.

Mukava kuulla sikälikin, että mietin kyllä mitä tuo ulkona vallitseva pakkassää tekisi siemenille kirjekuoressa, mutta ilmeisesti ei siis mitään. Nyt on tsempattava, sikäli että meinaa Ediä haastaa ensimmäiseen etappivoittoon!

mik-ko
08.02.06, 17:11
Itse vaihdoin tänään chilien paikkaa. Pistin pari ruukkua keittiön ikkunalaudalle ja loput kaksi olohuoneeseen missä muutkin kasvit kasvavat. Saa nähdä tuleeko näin tulosta.

MaTiAz
08.02.06, 17:29
Ai niin, kannattaisi ne siementkin varmaan istutta... ;)

aimo
08.02.06, 18:39
Mukava kuulla sikälikin, että mietin kyllä mitä tuo ulkona vallitseva pakkassää tekisi siemenille kirjekuoressa, mutta ilmeisesti ei siis mitään.
Hmmm.... Yleensä siemenet ovat todella kestäviä, sekä lämmön että kylmyyden suhteen. Itse sain siemenet tiistaina, jolloin ne kerkisivät olla postilaatikossa -15 asteen lämmössä (tai siis kylmyydessä...) noin 8 tuntia.

Todella nopeasti ovat siemenet toisilla itäneet. Mielenkiintoinen lajike, kun esimerkiksi habanerolla on itäminen kestänyt toista kuukautta.

Jussi
08.02.06, 18:57
Hmmm.... Yleensä siemenet ovat todella kestäviä, sekä lämmön että kylmyyden suhteen. Itse sain siemenet tiistaina, jolloin ne kerkisivät olla postilaatikossa -15 asteen lämmössä (tai siis kylmyydessä...) noin 8 tuntia.
Jep, toiset tosiaan vaativat mm. viilaamista että lähtevät ylipäänsä itämään ollenkaan, luonnossa kulkevat lintujen ruoansulatuskanavan läpi ja vasta tämän jälkeen ovat itämiskelpoisia. Ei ollut mitään tietoa, miten reagoisivat pakkaseen, varsinkin kun tuohon viime viikon lopulle sekä viikonlopulle nyt sattui vähän kovempia pakkaskelejä.
Todella nopeasti ovat siemenet toisilla itäneet. Mielenkiintoinen lajike, kun esimerkiksi habanerolla on itäminen kestänyt toista kuukautta.
Testi-idätykseen kotona meni n. 7-8 päivää, joten Edillä on kyllä ollut melkoinen kikka viitonen takataskussa. Odotankin mielenkiinnolla vähän eteenpäin, mitäs salajuonia sieltä oikein paljastuu...

Edi
08.02.06, 22:27
Testi-idätykseen kotona meni n. 7-8 päivää, joten Edillä on kyllä ollut melkoinen kikka viitonen takataskussa. Odotankin mielenkiinnolla vähän eteenpäin, mitäs salajuonia sieltä oikein paljastuu...

Salainen chililabra ei vielä paljasta mitään, kuvan otan parin päivän päästä muillekin ihmeteltäväksi. :)

McTom™
08.02.06, 23:04
Taitaa Edillä rikkaruoho vaan kasvaa ;)

kenopäänaali
09.02.06, 07:25
Pink Floydista ja Dream Theaterista huolimatta ei vieläkään mitään.. taitaa nuo siemenet melkein multaa vaatia..
--kpn

Edi
10.02.06, 08:58
Pienen pieni lehti jo tulossa versossa, huomenna laitan kuvaa.
Toivottavasti nämä pienet väliaikatiedot kiihdyttvät kilpakumppanien siementen itämistä. ;)

http://www.webwonks.org/Hobbies/Peppers/images/CrossedChilies.gif

Laittakaahan muutkin väliaikatietoja kasvatuksestanne. Vai tuijotatteko vielä multapaakkua?

aimo
10.02.06, 09:17
Laittakaahan muutkin väliaikatietoja kasvatuksestanne. Vai tuijotatteko vielä multapaakkua?
Ei tuijoteta.... Hiekkapaakkua ja vesilasia tulee sen sijaan vilkaistua sitäkin useammin ;)

Komeat cayennen kuvat sulla, tai ainakin muistuttavat sitä. Cayenne muuten tekee satoa tällä hetkellä ja itse kasvikin on jo metriä pidempi. Selvisi talven pimeydestä yllättävän hyvin, ilman tuhohyönteisiä. Piti kyllä kerran myrkyttää ;)

Edi
10.02.06, 09:47
Ei tuijoteta.... Hiekkapaakkua ja vesilasia tulee sen sijaan vilkaistua sitäkin useammin ;) Vesilasi ei toimi, sekin on kokeiltu.
Komeat cayennen kuvat sulla, tai ainakin muistuttavat sitä. Netistä hain :)

Edi
10.02.06, 09:54
Nyt vasta luin oikein ajatuksella säännöt:

*clip*
§6. Etapit ja kokonaiskilpailun voittaja
§6.1 Välietapit määritellään seuraavasti:
§6.1.1 1. etappi on itäminen (osanottajan lähettämässä kuvassa erotuttava mullasta vähintään 1 cm korkea vihreä chilintaimi).
*clip*

Ei paha, tämän todistan kuvalla.

kenopäänaali
10.02.06, 10:44
4 siementä itänyt.
--kpn

McTom™
10.02.06, 11:27
Laiton aamulla loput siemenet "töihin" ja vanhoille työläisille laitoin kokeluun uuden kikan.

jannyman
10.02.06, 11:46
Varmaan jokainen teistä kilpailuun osallistuneista on kooklettanut kaiken mahdollisen tiedon chilin kasvattamisesta mutta laitetaan muille muuten vaan kiinnostuneille vielä linkiksi tämä

http://www.saunalahti.fi/thietavu/Chili/C_Kasvatus.htm#1_Idatys

Edi
10.02.06, 12:40
Varmaan jokainen teistä kilpailuun osallistuneista on kooklettanut kaiken mahdollisen tiedon chilin kasvattamisesta mutta laitetaan muille muuten vaan kiinnostuneille vielä linkiksi tämä

Joo, ihan hyvä linkki noin perusjuttuihin.

Vinkki:Kannattaa istua ruukun vieressä höpöttämässä kaikenlaista basaa, ja kun olet poissa laita radio ruukun viereen, näin saat musikaalisen paskanjauhajakasvin joka kasvaa valtaviin mittoihin nopeasti. ;)

mik-ko
10.02.06, 12:47
Itsellä näkyy parissa purkissa jo hieman elämää. Kyllä ne sieltä nousee!

kenopäänaali
10.02.06, 12:50

Vinkki:Kannattaa istua ruukun vieressä höpöttämässä kaikenlaista basaa, ja kun olet poissa laita radio ruukun viereen, näin saat musikaalisen paskanjauhajakasvin joka kasvaa valtaviin mittoihin nopeasti. ;)

Kun siinä purkin vieressä istutte ja rupattelette mukavia kasvillenne, niin muistakaa, että kännykän ja varsinkin kannettavien tietokoneiden säteily vahingoittaa nuoren chilikasvin soluja. Radiota en myöskään suosittelisi suuren säteilyvaaran takia. Pyydätte vaikka äippää istumaan siihen silloin kun ette itse voi.
--kpn

System
10.02.06, 14:05

Kun siinä purkin vieressä istutte ja rupattelette mukavia kasvillenne, niin muistakaa, että kännykän ja varsinkin kannettavien tietokoneiden säteily vahingoittaa nuoren chilikasvin soluja. Radiota en myöskään suosittelisi suuren säteilyvaaran takia. Pyydätte vaikka äippää istumaan siihen silloin kun ette itse voi.
--kpn

Muistakaa myös puhua pois päin kasvista tai jotenki estää syljen kontakti kasvin kanssa. Hyvin herkkiä flunssalle ja vastaaville taudeille...

Mielenkiinnolla siis seurataan kisaa, vaikka ei mukana ollakkaan (:

aimo
10.02.06, 14:29
Kuinka moni muuten laittoi uuteen multaan?

Itse laitoin vanhoihin ruukkuihin joissa oli kuivuuteen kuolleita jalapenon taimia... Aina ei muista kastella ;) Desinfiointi tapahtui laittamalla 2-3 tunniksi 220-asteiseen uuniin. Vanhan mullan päälle kaadoin parin sentin verran hiekkaa (kaivettu erään kaktuksen juurilta), jonka desinfioin kiehuvalla vedellä.

Jussi
10.02.06, 14:36
Kuinka moni muuten laittoi uuteen multaan?
Täällä istutettiin multaan, jossa on aiemminkin itänyt chilejä ja kuolleet päinvastoin kuin sinulla, liikakasteluun. ;)

Jussi
10.02.06, 18:15
Sieltähän se ensimmäisen etapin voittokin ratkesi; Edi erinomaisen ovelalla taktiikalla pesi kaikki muut idätyksessä! Viiden päivän itämisaika, erinomainen saavutus!

Tässä lisää Edin taktiikasta ja kuva tulokkaista: http://jmaa.petacus.com/chilit/?do=edi#voitto1

mik-ko
11.02.06, 19:25
Sieltähän se ensimmäisen etapin voittokin ratkesi; Edi erinomaisen ovelalla taktiikalla pesi kaikki muut idätyksessä! Viiden päivän itämisaika, erinomainen saavutus!

Tässä lisää Edin taktiikasta ja kuva tulokkaista: http://jmaa.petacus.com/chilit/?do=edi#voitto1
Onnea Edille. Olipa mielenkiintoinen kasvatustekniikkaa. En ole tuommoisesta kuullutkaan. Itselläni rupeaa näkymään kaikissa purkeissa muutaman millin pituisia chilin varsia.

Ewert Oktan
11.02.06, 19:47
Pienemmässä testipurkissa on alkanut tämän päivän aikana ilmenemään elämää. Pari alkavaa vartta kurkistelee, mutta molemmat ovat luupin muotoisia - liekkö peljästyneet ja kaartaneet takaisin. Siirsin purkin jo alkuviikosta kylpyhuoneesta lämpöpatterin yläpuolelle.
Isommassa astiassa ei vielä näy mitään, mutta uskon sen johtuvan liian vähäisestä lämmöstä.

Edille onnittelut uskomattoman nopeasta etappivoitosta.

DaCheap1
11.02.06, 19:52

Aika ovela tekniikka. O_o
En ois uskonu et talouspaperi soveltuu tuohonkin.

Edi
11.02.06, 21:55
Nyt on neljä versoa jaettu kahteen testiryhmään, kasvu on kyllä voimakasta, ihmetys on kova. Nyt alkaa myös ravinteet tulemaan peliin, onhan versoilla jo juuret.

Kiitokset onnitteluista.

kimmo
12.02.06, 16:23
Tänään on sitten itsellänikin jo kolmessa purkissa taimenalku näkyvillä. 7. päivä kun laitoin, niin sen mukaan siinä 5 päivää on mennyt. Tässä ei ollut mitään "erikoiskikkoja", jos ei sellaiseksi lasketa, että siemenet likosivat ennen istuttamista jonkin aikaa lämpimässä vedessä.

kenopäänaali
13.02.06, 12:08
Taisi tulla raatoja.. vesi oli loppunut viikonloppuna.
--kpn

kimmo
13.02.06, 13:13
Itselläni on nyt 10 tainta tullut esiin. Pisimmät ovat jo noin 3-4cm. Melko hyvä tulos, kun 12 siementä multaan laitettiin. Taimenalut siirretty nyt sitten valoon. Pientä karsimista vielä joutuu suorittamaan, tarkoitus olisi vissiin korkeintaan 4 kasvia saada "valmiiksi". Loppuu asunnosta tilat muuten, kun täällä kaikenlaista muutakin kasvia on kasvamassa.

aimo
14.02.06, 17:34
Vihdoin pari chilin tainta noussut hiekasta, pituutta ei tosin vielä ole senttiä. Itämiseen meni siis hieman alle viikko. Viimeisimpien joukossa ollaan, mutta tästä on hyvä kiriä ;)

kimmo
14.02.06, 18:08
Nyt sitten on kaksi viimeistäkin tainta näkösällä(autoin hieman ja rapsutin multakerrosta). Olivat vaan joutuneet hieman muita siemeniä syvemmälle. Itämisprosentti on siis tasan 100. Ei hassumpia siemeniä, tulee ihan mieleen omien siemenien itävyys.

Ewert Oktan
14.02.06, 18:42
Tässä ei ollut mitään "erikoiskikkoja", jos ei sellaiseksi lasketa, että siemenet likosivat ennen istuttamista jonkin aikaa lämpimässä vedessä.
Olet siis pitänyt vain normaalissa huoneenlämmössä multaan istutettuna? Itsellä isompi purkki oli viikon vastaavasti, muttei minkäänlaista elämää näkyvissä - siirsinkin sen eilen hieman lämpimämpään. Olen kastellut sitä hieman harvemmin, koska kosteutta purkissa kuitenkin näyttäisi olevan.
Pienemmässä kaikki ovat alkaneet, pisimmät ovat noin neljä senttiä. Tätä olen pitänyt yöllä lämpimässä ja päivällä valoisassa. Veikeitä varsia, sillä tässä yhtenä päivänä otin purkin työpöydän nurkalle, jossa sitä valaisi (halogeeni)kirjoitusvalo. Kasvun näki tuolloin aivan silmissä ja kohina kuului korvissa.

Viikonloppuna pitäisi kai eristellä ja siirtää toisiin purkkeihin. Kuinka paljon tilaa nämä vaativat itselleen per kasvi?

Edi
15.02.06, 16:47
Laittakaahan kilpakumppanit niitä kuvia kasveistanne, mitan kanssa!

kimmo
15.02.06, 17:30
Laittakaahan kilpakumppanit niitä kuvia kasveistanne, mitan kanssa!
Koitin ottaa kuvia noista, mutta joko minun olisi mentävä v-kuvauskursseille, tai sitten vaihdettava digikameraa(tällä hetkellä hp433, ostettu satavuotta sitten, ei rahaa uuteen), ei niistä tunnu oikein mitään selvää saavan.
Minnehän niitä kuvia tuupitaan, jos sellasia jollakin vekottimella saisi.
PS itselläsi oli/on tosi hieno ja selkeä tuo ensimmäinen kuvasi.
PS2 Tää foorumi oli äsken tosi jumissa, tarttiskohan satsata jo 386seen palvelinpäässä.

O.J.
15.02.06, 18:00
Minnehän niitä kuvia tuupitaan, jos sellasia jollakin vekottimella saisi.

Esim. imageshackiin.
http://www.imageshack.us/

aimo
15.02.06, 18:10
Itselläni on ongelmia digikamerani kanssa, pitänee ostaa uusi... Yhden huonolaatuisen kuvan ennätin ottaa ennen kameran lopullista simahtamista. En sitä jaksa ruveta tunkemaan nettiin, tuomarille voin kyllä lähettää todistusaineistona. Pisin taimi on n. 2 cm mittainen. Kolme siementä on toistaiseksi itänyt, kylvetty 12 eli itämisprosentiksi tulee 25. Olisikohan pakkanen heikentänyt itävyyttä, kun ne joutuivat aika kauan ulkona olemaan juuri kylmimpien säiden aikaan.

Jussi
15.02.06, 18:10
Kuvia voi laitella tulemaan minulle sähköpostilla, lisäilen niitä osanottajasivuille sitä mukaa kun tulee.

Monet ovatkin jo saaneet taimia kivaan kasvuun, hyvä tästä tulee. Aurinko alkaa paistella enemmän, eiköhän tästä vielä palkoja saada tällä kasvukaudella.

kimmo
16.02.06, 22:43
Tässä ei ollut mitään "erikoiskikkoja", jos ei sellaiseksi lasketa, että siemenet likosivat ennen istuttamista jonkin aikaa lämpimässä vedessä.
Olet siis pitänyt vain normaalissa huoneenlämmössä multaan istutettuna? Itsellä isompi purkki oli viikon vastaavasti, muttei minkäänlaista elämää näkyvissä - siirsinkin sen eilen hieman lämpimämpään.

Viikonloppuna pitäisi kai eristellä ja siirtää toisiin purkkeihin. Kuinka paljon tilaa nämä vaativat itselleen per kasvi?
Itämässä ne olivat pesuhuoneessa, missä oli ehkäpä tollanen 27asteen lämpötila. Nyt ne on jo siirretty kirjoituspöydälle työhuoneeseen lampun alle.
Noihin ruukkukokoihin en osaa itse juurikaan mitään sanoa, mutta onneksi taloudessamme asustaa tietävämpiäkin ihmisiä.
Itse sain ohjeen siirtää nuo rehut tuosta kasvualustastaan ensin halkaisijaltaan vähintään 12senttiseen ruukkuun..keväämmällä sitten vielä isompaan.

kimmo
16.02.06, 22:45
Itselläni on ongelmia digikamerani kanssa, pitänee ostaa uusi... Yhden huonolaatuisen kuvan ennätin ottaa ennen kameran lopullista simahtamista.
Onko sinullakin HP?

aimo
17.02.06, 09:19
Itselläni on ongelmia digikamerani kanssa, pitänee ostaa uusi... Yhden huonolaatuisen kuvan ennätin ottaa ennen kameran lopullista simahtamista.
Onko sinullakin HP?
Hehheh, mistä arvasit? Itseasiassa jo kolmas, kaksi edellistä hajosivat melko tarkalleen pari päivää takuuajan päätyttyä. Historia toistaa itseään, HP:nkin suhteen. Arvatkaa aionko ostaa neljännen?

Ja itse asiaan. Tusinasta kylvettyjä siemeniä on nyt itänyt tasan puolet eli 6 kpl. Vielä en ole uskaltanut lannoittaa, kun valoakin on liian vähän. Antaa taimien ensin vahvistua.

Edi
17.02.06, 09:42
Hehheh, mistä arvasit? Itseasiassa jo kolmas, kaksi edellistä hajosivat melko tarkalleen pari päivää takuuajan päätyttyä. Historia toistaa itseään, HP:nkin suhteen. Arvatkaa aionko ostaa neljännen?

Et vissiin opi kovin helposti omista virheistäsi... heh. Ekan jälkeen olisi kannattanut jo vaihtaa merkkiä. Noi mun kuvat on otettu 50e maksaneella Canon ixus kameralla joka on vuodelta keppi/nappi. :)

kenopäänaali
17.02.06, 14:58
Hyvin lähtivät kasvamaan. Yritän käydä ostamassa multaa jossain välissä. Voisin nappailla ensiviikolla kuviakin naalin salaisesta kasvatusalustasta, jos eivät ole plantut vielä siihen mennessä kuolleet.
--kpn

kimmo
19.02.06, 17:50

Riitti kun sanoit, että itselläsi on ongelmia digikameran kanssa. Reilun 20 vuoden kokemuksella olen huomannut, että HP toimii printterinä, muita laitteita sen ei kannattaisi valmistaa. Itselläni on kanssa kameran osto edessä.
Ja asiaan.
Olen nyt vähentänyt taimia, eli olen nyppinyt 4 huonointa pois. Jäljellä on 8kpl, mitkä sitten vissiin laitetaan loppuun asti. 4 meinasin siirtää ulos, kunhan ilmat lämpenevät(juhannuksena?) ja toiset 4 sitten kasvatetaan sisätiloissa. Katsotaan saadaanko jotain eroja aikaan. Tällä hetkellä parissa taimessa näkyy jo varsinaisen kasvulehden alku, joten toistaiseksi menee kohtuullisesti.

kenopäänaali
21.02.06, 16:33
It's alive beibii! Operaatio nousuvesi tuottaa tulosta:
http://img80.imageshack.us/img80/8283/kpnchili10io.th.jpg (http://img80.imageshack.us/my.php?image=kpnchili10io.jpg)http://img455.imageshack.us/img455/5904/kpnchili26ij.th.jpg (http://img455.imageshack.us/my.php?image=kpnchili26ij.jpg)http://img234.imageshack.us/img234/9848/kpnchili30nk.th.jpg (http://img234.imageshack.us/my.php?image=kpnchili30nk.jpg)http://img234.imageshack.us/img234/5750/kpnchili42wu.th.jpg (http://img234.imageshack.us/my.php?image=kpnchili42wu.jpg)
Eli joku viikonloppu salainen kasvatusalusta pääsi ikävästi kuivahtamaan. Kompensoitiin sitä sitten reilulla vesimäärällä.
Kasvatusalustana toimii dvd - cake boxin katto, jossa käsipaperia ja vettä. Lämpö tulee kahdesta läppärin laturista ja normaalista toimistovalaisimesta valoa. Ravintona on ollut enimmäkseen 60- ja 70-luvun rokkia. En ole saanut vieläkään saanut haettua multaa.
--kpn

mik-ko
21.02.06, 19:12
It's alive beibii! Operaatio nousuvesi tuottaa tulosta:
Eli joku viikonloppu salainen kasvatusalusta pääsi ikävästi kuivahtamaan. Kompensoitiin sitä sitten reilulla vesimäärällä.
Kasvatusalustana toimii dvd - cake boxin katto, jossa käsipaperia ja vettä. Lämpö tulee kahdesta läppärin laturista ja normaalista toimistovalaisimesta valoa. Ravintona on ollut enimmäkseen 60- ja 70-luvun rokkia. En ole saanut vieläkään saanut haettua multaa.
--kpn
Noi näyttää kyllä siltä, että ne on kuollu jo syntyessään.

Jussi
21.02.06, 19:13
Hyvältä näyttää, kuivuutta ja tulvaa vuorotellen keskimäärinhän voidaan sanoa että siemenesi ovat ihan riittävästi kasteltuja. Aika napakan näköisiä ja värisiä ituja, omissa rimpuloissa on väri kokolailla haaleampi ja lehdet ovat jääneet vielä melko pieniksi verraten noihin teidän postailemiin tuotoksiin.

Asiasta kukkaruukkuun, eihän tietenkään multaa välttämättä edes tarvita vaan toki vesiviljelykin toimii chilien kanssa.

Edillä varmaan lienee puskat jo kohta vallanneet koko kämpän, selviytyykö mies sieltä lehvien keskeltä edes raportoimaan?

Harventelin tuossa kisasiementen kantakasvista vanhoja kuivavia palkoja pois, rehuhan villiintyi tuosta ihan totaalisesti ja pukkaa näin keskellä helmikuuta ruokapöydän päässä kukkaa. Ei siinä mitään, kohta vaan on taas kädet täynnä uutta siemenkotaa...

aimo
23.02.06, 20:33
Harventelin tuossa kisasiementen kantakasvista vanhoja kuivavia palkoja pois, rehuhan villiintyi tuosta ihan totaalisesti ja pukkaa näin keskellä helmikuuta ruokapöydän päässä kukkaa. Ei siinä mitään, kohta vaan on taas kädet täynnä uutta siemenkotaa...
Yes, habanerokin jo kypsyttelee hedelmää, samoin jalapeno, cayenne ja pari tuntematonta lajiketta. Lopputalven hedelmät ovat vain aika laihoja. Kenties liian lyhyt lepokausi tai sitten vain liian vähän valoa. Noh, kohta alkavat pärjätä kokonaan ilman keinovaloa.

Ja tilannetiedotusta: kilpailuchilit ovat 5-6 cm mittaisia. Niitä on kahdessa ruukussa, toisessa 2 ja toisessa 3 kpl. Jossain vaiheessa jätän vain 1 taimen ruukkua kohden.

Edi
27.02.06, 10:13
Edillä varmaan lienee puskat jo kohta vallanneet koko kämpän, selviytyykö mies sieltä lehvien keskeltä edes raportoimaan?

Kotona joutuu käyttämään kuulosuojaimia chilien kasvun aiheuttaman kohinan vuoksi. ;)

Kaksi aiemmin koemielessä kasvattamaani chiliä ovat pukanneet jo ekat kukat näkyviin, voin laittaa sulle Jussi kuvan. Kevättä puskissa? :)

kenopäänaali
27.02.06, 11:07
tuli kuivattuja chilejä taas viikonloppuna...
--kpn

McTom™
05.03.06, 09:50
Kisassa ollaan edelleen mukana, vaikka ei ole kuulunut tältä suunnalta vähään aikaan mitään.

Mukavasti ovat lähteneet kasvamaan.

Jussi
05.03.06, 10:07
Mukavasti ovat lähteneet kasvamaan.
Itse hieman hätäilin, siirsin pois lämpimästä hieman liian nopeasti ja näin osa taimista kuoli, toisilla taas tuli muuten vain heiman takapakkia kasvuun. Nyt ovat joutuneet takaisin tehohoitoon, saa nähdä saanko noita kunnolla pelastettua ollenkaan. :´(

aimo
05.03.06, 11:32
Itse hieman hätäilin, siirsin pois lämpimästä hieman liian nopeasti ja näin osa taimista kuoli, toisilla taas tuli muuten vain heiman takapakkia kasvuun.
Kuinka lämpimästä siirsit ja mihin lämpötilaan? Suuret lämpötilan muutoksethan ovat aina pahasta, etenkin kylmempään päin ja jos kasvualusta on lisäksi liian märkää niin kasvu tyrehtyy varmasti. Lisäksi silloin on uhkana sienitaudit joihin taimet menehtyvät.

Itse idätin chilit 22-23 asteen lämpötilassa, ja nyt ne kasvavat ikkunalaudalla jossa öisin on 19-20 ja päivisin n. 22 astetta. Korkeampi lämpötila varmasti kiihdyttäisi kasvua, mutta silloin on kuitenkin vaarana kasvitaudit ja tuhohyönteiset. Eli hiljaa hyvä tulee...

Edi
08.03.06, 11:00
Pelivälineet erittäin huonossa kunnossa, saas nähdä selviääkö yksikään!
Laitan uudet itämään että pääsen edes mukaan.

kimmo
08.03.06, 17:25
Pelivälineet erittäin huonossa kunnossa, saas nähdä selviääkö yksikään!
Laitan uudet itämään että pääsen edes mukaan.
Mitä sä olet niille antanut?

McTom™
08.03.06, 18:50
Aloitin muutamalla taktiikalla kisan.
Luovuin yhdestä reilu kolme viikkoa sitten.
Ruukku jäi sivupöydälle odottamaan tyhjennystä. Silloin, kuin luovuin, niin siellä ei ollut mitään elon merkkejä.
Tänään,kun aloin kyseistä ruukkua tyhjentämään, niin huomasin, että sieltä pilkisti noin 3cm taimi.

matuu
19.03.06, 22:19
Alko yhtäkkiä kiinnostamaan chilistely. Mites on pitääkö tilata jostain siemeniä vai saanko jostain kaupasta käydä ostamassa?

Toki saan valmiin ruukkuchilin, muttei siinä ole mitään muuta chiliä kun se ulkonäkö. Ainakin omani maistui paprikalta. Potkua saisi olla enemmän ku vaikkapa tabascossa ja taas toisaalta joskus pidän vaan siitä mausta en niinkään tulisuudesta, tyyliin vihree tabasco.Eli erilaisia lajikkeita on hakusessa.

Ja ihan lopuks en tiiä onko nää tullu äskettäin myyntiin vai jo vanha läppä, mutta Prismassa on myynnissä Perulaisia chilisettejä, merkiltään Manolito. Ostin kokeeksi habaneroja liemessä ja vihreetä jalapenokastiketta. Kummatkin uusia maultaan kun mitä ennen vastaavaa suuhuni laittanut, kuitenkin positiivisessa mielessä :)

Edi
20.03.06, 13:41
Alko yhtäkkiä kiinnostamaan chilistely. Mites on pitääkö tilata jostain siemeniä vai saanko jostain kaupasta käydä ostamassa?

Marssit markettiin hevi-osastolle ja kun näet chilejä pakattuna noin 5kpl:n rasiaan jossa on kelmu päällä. Osta rasia, syö chilit, säästä siemenet, idätä. Siemeniä tulee varmaan 50-70kpl /chili, joten sulla riittää niitä vuosiksi eteenpäin. Ja ei muuta kuin idättämään.

Toinenkin mahdollisuus on, löysin netistä tyypin jolta voi myös ostaa chilin siemeniä. Valikoimaa ainakin riittää! LINKKI (http://www.h-bomb.biz/)

Jussi
20.03.06, 13:57
Siemeniä voi tilata myös esim. kotimaisilta kasvattajilta, omani tilasin www.fatalii.net

Tilatessa tuolta voi varmaan helpommin samalla kysellä esim. itselle kivemmin sopivia lajikkeita.

mik-ko
20.03.06, 20:51
Chilit ihan mukavasti kasvaneet ja pari on jo reilu kymmenen senttisiä. Sen kummempaa ei ole tapahtunut. Omiin purkkeihin ne olen siirtänyt...

-Sonic-
20.03.06, 21:13
En tiedä onko täällä ollut aikaisemmin keskustelua tästä juomasta, eli minkä nimistä se vodka olikaan missä lilluu se chili siellä. Tuttavan luona siemailtiin sitä mutta merkkiä en muista. Oli aika ovelan makuista.

aimo
22.03.06, 10:00
Chilit ihan mukavasti kasvaneet ja pari on jo reilu kymmenen senttisiä. Sen kummempaa ei ole tapahtunut. Omiin purkkeihin ne olen siirtänyt...
Samaa juttu. Kaksihan niitä enää minulla on, molempiin ruukkuihin jätin vain vahvimman yksilön kasvamaan. Toisessa ruukussa kasvavalla tuntuisi olevan jo pieniä nuppuja. Voihan se olla pelkästään mielikuvituksenikin tuotetta, mutta pianhan se selviää. Eteläikkunalla chilien kehitys on nopeaa, kun aurinkoisiakin päiviä on ollut runsaasti.

Laitan Jussille muutaman kuvan chileistä. Valitettavasti en uutta digikameraa ole vieläkään ostanut, mutta saahan noista kännykkäkamerallakin otetuista kuvista jotain selvää.

Jussi
22.03.06, 11:08
Lisäsin mik-kon ja aimon lähettämät materiaalit kilpailun seurantasivuille (http://jmaa.petacus.com/chilit/?do=kilpailu) nähtäviksi. Aika hienot kasvit olette jo saaneet aikaan, omat ovat tuon taannoisen taantuman seurauksena vasta todella kaukana perässä.

Aikaisemmin kylvämäni chilit taas jakselevat huomattavasti paremmin, Bolivian rainbow avaa ihan näinä päivinä kaksi ensimmäistä kukkaa ja tämän jälkeen pitäisikin jo hetikohta päästä maistelemaan ensimmäisiä itsekasvatettuja hedelmiä!

aimo
23.03.06, 15:44
Eipä ollutkaan mielikuvituksen puutetta, toinen chileistä tekee tosissaan jo nuppuja. Laitan todistusaineistoa Jussille, mikäli kuvista nyt mitään selvää saa...

Jussi
23.03.06, 17:20
Juu, vähän epätarkkoja kuvia mutta pienellä mielikuvituksella tuosta voi vähän nuppuja hahmottaa. Hienoa! Taitaa olla loppukiri käynnissä, vieläkö löytyy haastajia aimolle, joka antoi alkuun vähän tasoitustakin?

Edi
24.03.06, 09:25
Olen lyönyt hurjan alkukirin jälkeen pyyhkeen kehään, enää olen mukana henkisellä tasolla. :) (ei enää niin viherpeukalo...)

Tsemppiä kaikille, aikaisemmin istuttamissani kahdessa chilissä kasvaa jo chilipalot, vielä vihreinä mutta jahka tulevat täyteen mittaan alkavat punertamaan.

aimo
24.03.06, 10:34
Tsemppiä kaikille, aikaisemmin istuttamissani kahdessa chilissä kasvaa jo chilipalot, vielä vihreinä mutta jahka tulevat täyteen mittaan alkavat punertamaan.

§6.1.3 3. etappi sekä samalla kokonaiskilpailun voitto on ensimmäinen kasvin tuottama syötävä chilipalko (osanottajan lähettämässä kuvassa erotuttava selvästi yli 1 cm pituinen palko).

Tuosta tulikin mieleeni, kun chilikilpailun säännöissä on maininta hedelmän pituudesta mutta ei kypsyydestä. Raaka, vihreä hedelmä siis kelvannee?

Itse olen jo saanut kypsiä hedelmiä 2 tuntemattomalta lajikkeelta sekä cayenneltä, habanerolta ja birds eyeltä. Ensimmäiset hedelmät ovat tosin olleet hyvin pieniä, nyt vasta maaliskuun runsaampi valo tuottaa parempaa tulosta.

Edi
24.03.06, 12:04
§6.1.3 3. etappi sekä samalla kokonaiskilpailun voitto on ensimmäinen kasvin tuottama syötävä chilipalko (osanottajan lähettämässä kuvassa erotuttava selvästi yli 1 cm pituinen palko).

Tuosta tulikin mieleeni, kun chilikilpailun säännöissä on maininta hedelmän pituudesta mutta ei kypsyydestä. Raaka, vihreä hedelmä siis kelvannee?

Käytännössähän vain kypsä hedelmä on valmis, eli hedelmä saavuttanut lajikkeelle ominaisen värin. Mitä sanoo tähän Ylituomari Jussi?

Jussi
24.03.06, 12:24
Käytännössähän vain kypsä hedelmä on valmis, eli hedelmä saavuttanut lajikkeelle ominaisen värin. Mitä sanoo tähän Ylituomari Jussi?
Jaa, enpä ole tosiaan ajatellutkaan k.o. asiaa aiemmin. Minun mielestäni minkä tahansa kypsyysasteen hedelmä käy, sillä tarkoitushan on tavallaan käydä koko ympyrä läpi; siemenestä uusien siementen tuottajaksi asti. Siemeniähän on jo vihreässäkin hedelmässä mukana, sekä hedelmä on syömiskelpoinen vihreänäkin.

Hyväksytään siis kaikenväriset.

kimmo
24.03.06, 20:35
Kimmon (&Seijan) kasvit ovat kanssa toistakymmentä senttisiä, nupuissa löytyy. Huomenna voisi kokeilla kuvausta, kun omilla vehkeilläni onnistuu korkeintaan päivänäöllä.

mik-ko
03.04.06, 18:50
No nyt näkyy jo nuppuja isoimmassa chilissä. Ja on niissä kyllä jo melkoiset lehdetkin. Kuvia tulee vielä tällä viikolla.

aimo
04.04.06, 18:07
Ensimmäinen kukka avautui viime yönä. Samassa taimessa on noin 10 nuppua. Toisessa taimessa vasta 2 pientä nuppua.

Otin kännykkäkameralla kuvia Jussille. Huomenna tulee myös digikameralla otettuja parempilaatuisia kuvia. Uskollisuuteni HP:lle päättyi 4 epäonnistumiseen, nyt käytössä Canon.

Edi
05.04.06, 09:18
Ensimmäinen kukka avautui viime yönä. Samassa taimessa on noin 10 nuppua. Toisessa taimessa vasta 2 pientä nuppua.

Otin kännykkäkameralla kuvia Jussille. Huomenna tulee myös digikameralla otettuja parempilaatuisia kuvia. Uskollisuuteni HP:lle päättyi 4 epäonnistumiseen, nyt käytössä Canon.

Taidat olla voittaja tässä kisassa, jos ei nyt mitään yllättävää tapahdu.

kimmo
05.04.06, 11:02
Nuppuja on monta, mutta kukkien tuloa saa vielä muutaman päivän varmaankin odottaa. Laitan itsekin Jussille pari kuvaa malliksi edistymisestä, mikäli niistä nyt mitään tulee.
Kuvauskalustossa ja kuvaajassa puutteita.

aimo
05.04.06, 19:43
Saatko Jussi kuntoon chilikilpailusivusi? Ne ovat olleet jonkun aikaa jo poissa käytöstä...

Jussi
05.04.06, 20:14
Saatko Jussi kuntoon chilikilpailusivusi? Ne ovat olleet jonkun aikaa jo poissa käytöstä...
Tänään ja eilen on ollut vähän ongelmaa, johon ei omat sadetanssit juuri auta joten odottelemme. Kilpailun toinen etappihan ratkesi lähettämiesi kuvien perusteella voittoosi, joten onnittelut siitä! Muutenkin katselin, että olet kyllä hyvän ja vahvan näköisiä kasveja saanut aikaiseksi, tämä chililajike kasvaakin tuuheaksi pensaaksi.

Vielä olisi siis viimeinen stintti jäljellä hedelmään asti. Vaikka Aimolla tässä onkin hyvä etulyöntiasema avautuneiden kukkien myötä, niin toki edelleen peli on auki ja muillakin mahdollisuus vielä haastaa kolmannella etapilla ja kokonaiskilpailun voitosta.

Ewert Oktan
06.04.06, 18:03
Hep! Täälläkin ilmoittautuu yksi rikkinäisen HP:n omistaja, vika vaikuttaa softasta johtuvalta. No kuitenkin, tuossa on pari kännykällä otettua kuvaa selventämässä nykytilannetta. Harvennusta pitäisi ainakin tuossa ruukussa tehdä. (001 (http://img.photobucket.com/albums/v425/ewert_oktan/chilikisa/58c3be94.jpg), 002 (http://img.photobucket.com/albums/v425/ewert_oktan/chilikisa/21ecf8f7.jpg))
Eli olen aika tavalla muista jäljessä. Joitain päiviä on tullut oltua poissakin, mutta tällöin olen siirtänyt chilit varjoisampaan ja pyrkinyt kastelemaan reilummin ennen lähtöä. Keinotekoista valoa eivät ole saaneet, eikä toisaalta aurinkokaan ole viime aikoina juuri näyttäytynyt.
Pitää yrittää ehtiä ottamaan myös toisesta ruukusta kuvia vaikkapa ensi viikoksi.

matuu
07.04.06, 22:51
Mäkin tässä laitoin muutama viikko sitten 3 ruukkua kasvaan. Oli mietoja isoja punasia ja vihreitä sekä jotai ökytulisia pieniä punasia. En noista luokituksista tiiä mut oli 8 ja mitä nyt tuoreena maistoin nokareen ni esim joku tabasco oli iha jaffaa niihi verrattuna. Eli siis 3 erilaista lajiketta ostin vaa kaupasta tuoreena ja pistin siemenet kasvaan. Asiaan eli nyt on ilosesti punaset yksilöt alkanu itään varsinkin ne tuliset puskee oikeen reilusti orasta, laitoinkin varmaan 20 siementä per ruukku et on varmaa :D Ainoo vaan et ne vihreet ei idä...
Luulin jo et oon iha poropeukalo noitten kans ku ei mitää käyny, mut ottikin näköjää vaan aikansa.

Jussi
08.04.06, 09:45
Ainoo vaan et ne vihreet ei idä...
Pari viikkoa on vielä nopea itämisaika joillekin lajikkeille, vaikka nämä kasvatuskisassa käytetyt siemenet itävätkin viikossa, on lajikkeita joiden esiinnousu saattaa kestää hyvinkin kuukauden päivät. Tai jopa sellaisia, joita joutuu vähän avittamaan etä itäminen onnistuu ollenkaan esim. vähän veistämällä siemenen kuorta auki.

Itselläni Tabasco ei itänyt ollenkaan, en tiedä miksei. Tällä viikolla Rouva Jussi laitteli pari uuttakin lajiketta itämään, katsotaan miten ne lähtevät nousemaan. Vähäisen auringon johdosta omat chilit hieman ovat nuukahtaneessa tilassa, tosin yhdessä kasvissa on neljä kukkaa avoimena ja neljä avautumassa.

Edi
08.04.06, 13:09
Mäkin tässä laitoin muutama viikko sitten 3 ruukkua kasvaan.

Laitapas mullekin pari ruukun siementä postissa. ;)

Kuten Jussi tossa mainitsikin, joitakin lajikkeita saa odotella suhteellisen pitkään ennen kuin mitään näkyy. Omani ihan tavan chili kaupasta ostettu ja niiden siemenistä kasvatettu, alkuun ei tapahtunut mitään, sitten aivan mieletöntä kasvua. Kasvia joutuu tukemaan kun hedelmä taivuttaa koko kasvia rajusti. Uutta kukkaa tulee myös ensimmäisen hedelmän myötä koko ajan lisää.

http://www.kolumbus.fi/moritz/chilit.jpg
http://www.kolumbus.fi/moritz/hedelma.jpg

matuu
10.04.06, 14:07
Onko totta, että vihreestä palosta otetut siemenet on steriilejä ja täten eivät idä? Ja että jos pistän punasesta siemeniä kasvaan niin tuleeko aina punasia vai mistä niitä vihreitä sitten kasvaa?

aimo
10.04.06, 17:25
Olisikohan niin, että vihreät hedelmät ovat raakoja eivätkä niiden siemenet siksi ole vielä itämiskelpoisia.

mik-ko
18.04.06, 16:21
Itselläkin nyt avautunut pari kukkaa. Toistakseksi vain tuosta isommasta. Nuo kaksi kasvoivat selvästi ylitse muiden. Valosta ne tykkäsivät jo varhain kasvatusvaiheessa. Taitaa olla kohta jo sen kokoisia, että nuo ruukkuna toimineet maitopurkit täytyy vaihtaa kunnon kokoisiin ruukkuihin. Millonhan jussilla toimii taas chilisivut vai onko ne lopullisesti kuopattu?

Kuva1 (http://img.photobucket.com/albums/v252/mik-ko/chil.jpg)
Kuva2 (http://img.photobucket.com/albums/v252/mik-ko/chil1l.jpg)

kimmo
24.04.06, 12:10
Laitetaan hieman päivitystä tähänkin, kun tuon uuden kameran joku aika sitten hankin.
Kasvit kukkineet komeasti ja nyt alkaa jo pari "palkoa" tulla esille.
kuva1 (http://img49.imageshack.us/img49/8539/dscn010816cn.jpg)
kuva2 (http://img162.imageshack.us/img162/8382/dscn01110ye.jpg)
PS myöskin olen toistaiseksi tyytyväinen tähän uuteen kameraani, jopa omilla kuvaustaidoillani tulee riittävän hyviä lähikuvia.

mik-ko
26.04.06, 13:52
Heittikö Jussi lapaset tiskiin, kun ei pärjännyt omassa kilpailussaan? ;) Vai onko suurempaakin ongelmaa sivujen kanssa. Itselläkin on isoin palko tällä hetkellä noin sentin pituinen. Kuinka iso sen piti olla, että voittaa etapin?

Jussi
26.04.06, 14:03
Heittikö Jussi lapaset tiskiin, kun ei pärjännyt omassa kilpailussaan? ;) Vai onko suurempaakin ongelmaa sivujen kanssa. Itselläkin on isoin palko tällä hetkellä noin sentin pituinen. Kuinka iso sen piti olla, että voittaa etapin?
No lapaset on tiskissä sen suhteen, että sivut ovat olleet ylläpidettävänä palvelimella, jonka domain-nimi umpeutui maaliskuun lopulla. Olen hieman odotellut jos k.o. henkilö uusisi domainia, mutta en ole saanut tähän yhteyttä. Siellä ne vielä ovat... ;)

Pitäisin kyllä tilannetta yllä mielelläni vaikka henkilökohtaista glooriaa ei kisasta olisikaan tulossa.

Sentin mittaahan tuolle oli sovittu, jolla pituudella kisa sitten hoidetaan kotiin. Kuvat voi laittaa vaikkapa jussi.juntumaa @ gmail.com tai jonnekin web-palvelimelle. Kuten huomataan, niin tällä hetkellä en pääse tuonne omille sivuilleni niitä lisäämään mutta jos minulle lähetät niin laitan kyllä linkkiä missä kuvat ovat nähtävissä.

Niin, minun osanottoni päättyi taimien kuolemaan, muutto pakkassäässä ja aiempi hätiköinti taisi olla kuitenkin liikaa.

mik-ko
26.04.06, 14:10
No lapaset on tiskissä sen suhteen, että sivut ovat olleet ylläpidettävänä palvelimella, jonka domain-nimi umpeutui maaliskuun lopulla. Olen hieman odotellut jos k.o. henkilö uusisi domainia, mutta en ole saanut tähän yhteyttä. Siellä ne vielä ovat... ;)

Pitäisin kyllä tilannetta yllä mielelläni vaikka henkilökohtaista glooriaa ei kisasta olisikaan tulossa.

Sentin mittaahan tuolle oli sovittu, jolla pituudella kisa sitten hoidetaan kotiin. Kuvat voi laittaa vaikkapa jussi.juntumaa @ gmail.com tai jonnekin web-palvelimelle. Kuten huomataan, niin tällä hetkellä en pääse tuonne omille sivuilleni niitä lisäämään mutta jos minulle lähetät niin laitan kyllä linkkiä missä kuvat ovat nähtävissä.

Niin, minun osanottoni päättyi taimien kuolemaan, muutto pakkassäässä ja aiempi hätiköinti taisi olla kuitenkin liikaa.
Jaha...se oli sentti. Noh tuskin kimmollakaan hirveän kaukana on sentin pituus. Otan heti kyllä kuvia, mikäli saisin jonkun muun kameran kuin oman kännykänkameran.

kimmo
26.04.06, 17:21
Jaha...se oli sentti. Noh tuskin kimmollakaan hirveän kaukana on sentin pituus. Otan heti kyllä kuvia, mikäli saisin jonkun muun kameran kuin oman kännykänkameran.
Tässä yhdessä kasvissani on kaksi palkoa, toinen n. 2cm, toinen 1,5. Kun varsinaiset kilpailusivut ovat poissa, niin laitan suoraan tuonne imageshackiin pari kuvaa.

Kuva1 (http://img282.imageshack.us/img282/3348/dscn015917te.jpg)
Kuva2 (http://img262.imageshack.us/img262/5717/dscn016112uv.jpg)

mik-ko
26.04.06, 18:18
Noniin onnea sitten Kimmolle! Itse tarkistin äsken tilanteen niin ei se kyllä ihan vielä senttiin yllä, mutta todennäköisesti vapun aikoihin.

Jussi
27.04.06, 18:42
Hienoa, tämä onkin vilahtanut näköjään ohi silmien. Onnea Kimmolle, kyllä ihan selvästi näyttää että kisan kolmas etappi ja kokonaisvoittokin sitten meni uuteen osoitteeseen. Kerrohan Kimmo vähän, millaiset olivat menetelmät joilla kisan voittoon selviydyit?

Onnea muillekin kasvinsa hyvään vauhtiin saaneille, toivottavasti saatte pientä "piristystä" vaikka voitto livahtikin sivu suun. Ihan mielenkiintoinen harrastus tuo on, ja lajikkeiden välillä on suuria eroja joten jos löytää sen oman maun niin mikäs sen mukavampaa kuin kasvatella itse vähän höystöjä pöytään.

Hyvä Kimmo!

mik-ko
27.04.06, 19:27
Kyllä omassa taitaa sittenkin sentti olla. Hyväksyykö arvon tuomaristo tämän kuvan? Pahoittelen laatua kun sen tuolla K700i nappasin. http://img.photobucket.com/albums/v252/mik-ko/sentti.jpg

Jussi
27.04.06, 19:28
Hyväksyykö arvon tuomaristo tämän kuvan?
Melkoisen epäselvä on, mahdoton tuosta on tarkkaa mittaa saada.

jannyman
27.04.06, 20:06
Onnittelut vaan Kimmolle.Urheilutoimittajia mukaillen miltäs nyt tuntuu? ;)

mik-ko
27.04.06, 21:33
Hyväksyykö arvon tuomaristo tämän kuvan?
Melkoisen epäselvä on, mahdoton tuosta on tarkkaa mittaa saada.
Ok. Noh huomenna pitäis saada digikamera.

aimo
28.04.06, 09:26
Onnea Kimmo!

Itseni kohtaloksi koitui 8 päivän matka, minkä ajan chilit saivat pärjätä omillaan. Eivät pärjänneet ;)
No eivät ne kuolleet sentään, alkoivat juuri kukkia uudelleen. Hedelmien alut varisivat kuitenkin pois, eivätkä koskaan saavuttaneet sitä maagista sentin mittaa - jos edes millinkään.

Laitan jossain vaiheessa sepustuksen omista kasvatusmenetelmistäni.
Siitä on hyvä ottaa mallia, jos haluaa chilit nopeasti kukkimaan mutta ei syystä tai toisesta pidä niiden hedelmistä ;)

kimmo
28.04.06, 15:17
Hienoa, tämä onkin vilahtanut näköjään ohi silmien. Onnea Kimmolle, kyllä ihan selvästi näyttää että kisan kolmas etappi ja kokonaisvoittokin sitten meni uuteen osoitteeseen. Kerrohan Kimmo vähän, millaiset olivat menetelmät joilla kisan voittoon selviydyit?

Mitä tähän nyt osaisi tarinoida? Melko vapaan kasvatuksen tulostahan nämä ovat.
Siemenet (12kpl) kylvettiin vasta 7.2, koska ensimmäiset siemenet katosivat kuljetuksessa. Pesuhuoneeseen laitettiin, lämpötila oli n. 27 astetta.
12.2 olikin sitten jo näkösällä jokunen itu.
28.2 koulittiin isompiin ruukkuihin, kasvatukseen otettiin vain 7kpl taimia.
Siitä menikin sitten lähes kuukausi ennen ensimmäisiä nuppuja, eli syntymäpäiväni kunniaksi 22.3, oli tuo havainto.
10.4 olikin siten ensimmäinen kukka auki, josta sitten pääsemme tähän päivään ja tämän hetkiseen tilanteeseen, eli 4-5 palkoa näkyvillä.

Kasvatusmetodit;
Jonkun verta (2-3krt) mietoa kastelulannoitetta annettu, myöskin valohoito oli osan vuorokautta koko kasvuajan päällä. Valitettavasti ei ole vieläkään mitään kunnollista "kasvilamppua", mutta loisteputki on ajanut asiansa auringon puuttuessa. Myöskin on harrastettu itsepölytystä, koska luontaisia pölyttäjiä ei kotonamme ole, so. vesiväripensselillä taputeltu kukintoja.
Eikä sovi unohtaa rakasta vaimokettani Seijaa, joka tässä suurimman työn on tehnyt. Valitettavasti hän ei vain tajunnut kilpailuun osallistua, joten minä vien voiton ja kaiken kunnian.
Tilinumeron saa yvllä palkkion maksua varten.
PS tässä (http://img57.imageshack.us/img57/3980/dscn017010zq.jpg)vielä yksi kuva tältä päivältä.

kimmo
28.04.06, 15:29
No kiitos, hyvältähän nyt tuntuu, kun näkee että monivuotinen kova työ kantaa hedelmää. Ja vaikka nyt tässä itse tavallaan "keulakuvana" olenkin, niin kyllä ehdottomasti tässä itse haluan lausua kiitokset koko tiimille, jota ilman ei näitäkään tuloksia olisi saavutettu.
Vaimokkeeni uurastus keittiön ja kasvatushuoneen väliä kulkien ja mäyräkoiria kimmolle kantaen, alkutuottajan (jussin) oikeaksi osoittautuneet materiaalivalinnat, kiitokset myös robin hood-kauppaketjulle multasäkeistä, kuten myös Kelalle, joka osaltaan on ollut tapahtumaa sponsoroimassa ja mahdollistanut multasäkkien oston. Kiitokset myös shellille, joka vaivojaan säästämättä on ajanut taloomme useamman kerran vuodessa lämmitysöljyä, jota ilman ei nämäkään chiliraukat olisi talven kylmyydestä selvinneet.
Lopuksi kiitokset vielä Esalle, jota ilman en tännekään kirjoittelisi, kuten myöskin koko foorumin väelle/modeille, ettei minua ole vielä potkittu täältä pois kirjoittelemasta.
PS terveisiä äidille Hakaniemeen.

kimmo
28.04.06, 15:32
Onnea Kimmo!

Itseni kohtaloksi koitui 8 päivän matka, minkä ajan chilit saivat pärjätä omillaan. Eivät pärjänneet ;)
No eivät ne kuolleet sentään, alkoivat juuri kukkia uudelleen. Hedelmien alut varisivat kuitenkin pois, eivätkä koskaan saavuttaneet sitä maagista sentin mittaa - jos edes millinkään.

Hieman ihmettelinkin minne katosit, kun ei mitään ilmoitusta näkynyt.
Meillä on kuitenkin ollut vissiin kokolailla samanlainen kasvutapahtuma tässä, kylvöaikoja myöten.
PS nuorisollemmekin olen yrittänyt sanoa, että kannattaisi pysytellä kotosalla, säästyy monelta vahingolta.

matuu
28.04.06, 19:49
Oon aika reilun myöhässä tähän skabaan, omat hilit on varmaan 3cm korkeita mullan pinnasta. Ja muilla kasvaa jo samanmittaset hedelmät :)

jannyman
29.04.06, 00:08
No kiitos, hyvältähän nyt tuntuu, kun näkee että monivuotinen kova työ kantaa hedelmää. Ja vaikka nyt tässä itse tavallaan "keulakuvana" olenkin, niin kyllä ehdottomasti tässä itse haluan lausua kiitokset koko tiimille, jota ilman ei näitäkään tuloksia olisi saavutettu.
Vaimokkeeni uurastus keittiön ja kasvatushuoneen väliä kulkien ja mäyräkoiria kimmolle kantaen, alkutuottajan (jussin) oikeaksi osoittautuneet materiaalivalinnat, kiitokset myös robin hood-kauppaketjulle multasäkeistä, kuten myös Kelalle, joka osaltaan on ollut tapahtumaa sponsoroimassa ja mahdollistanut multasäkkien oston. Kiitokset myös shellille, joka vaivojaan säästämättä on ajanut taloomme useamman kerran vuodessa lämmitysöljyä, jota ilman ei nämäkään chiliraukat olisi talven kylmyydestä selvinneet.
Lopuksi kiitokset vielä Esalle, jota ilman en tännekään kirjoittelisi, kuten myöskin koko foorumin väelle/modeille, ettei minua ole vielä potkittu täältä pois kirjoittelemasta.
PS terveisiä äidille Hakaniemeen.Aivan loistava kiitospuhe Kimmo.Olen sanaton.

Jussi
01.05.06, 18:47
Onkos täällä muuten väki myös jalostanut näitä tulisempia kasveja?

Itse olen siis aikaisemmin käyttänyt palkojani sekä raakana, jonkun syönyt kokeilumielessä kokonaisina eri kypsyysvaiheissa, joitakin palastellut ruoan mukaan. Lisäksi olen itse tehnyt jauhetta, ensin kuivattanut uunissa ja sittenjauhanut huhmareella käyttökelpoiseksi mausteeksi.

Tänään laitoin pilkottuja palasia muhimaan oliiviöljyyn, tuolla saa pari viikkoa nyt hautua jonka jälkeen täytyy kokeilla millainen on lopputulos. En laittanut tuohon öljyn sekaan vielä tässä vaiheessa mitään muuta, mutta esim. aurinkokuivatut tomaatit ja feta-juusto tuntuvat näin äkkiseltään ajateltuna sopiville lisukkeille joukkoon mukaan.

mik-ko
22.05.06, 15:52
No mitens on chilit kasvanut? Uskoisin jo, että aika monella on jo kunnon chilit näkyvissä. Itselläni on joka kasvissa muutama 1-3cm pituisia palkoja. Kuvia tulee kunhan saisin kunnon kameran lainaan.

Jussi
22.05.06, 17:56
Vihreitäkö ovat vielä? Oletko malttanut olla maistamatta, vai joko on suu poltettu ensimmäistä kertaa? ;)

Itselläni "Bolivian rainbow" pukkaa kivasti palkoa, pian kypsyy ensimmäiset ihan maistettavaksi asti. Lisäksi joku toinen chili jonka nimi on kadonnut, paljasti eilen ensimmäiset hedelmänalut. Tuo ruukkuchili taas pukkaa tasaista tahtia koko ajan uutta murkulaa esiin, kukkiakin on kymmeniä.

mik-ko
22.05.06, 19:02
Vihreitäkö ovat vielä? Oletko malttanut olla maistamatta, vai joko on suu poltettu ensimmäistä kertaa? ;)

Itselläni "Bolivian rainbow" pukkaa kivasti palkoa, pian kypsyy ensimmäiset ihan maistettavaksi asti. Lisäksi joku toinen chili jonka nimi on kadonnut, paljasti eilen ensimmäiset hedelmänalut. Tuo ruukkuchili taas pukkaa tasaista tahtia koko ajan uutta murkulaa esiin, kukkiakin on kymmeniä.
Vihreitä ovat kyllä. En ole vielä viitsinyt maistaa. Kuinkahan pitkiksi ne kannattaa antaa kasvaa, jotta voi ottaa säilöttäväksi/maisteltavaksi.

Jussi
22.05.06, 19:19
Vihreitä ovat kyllä. En ole vielä viitsinyt maistaa. Kuinkahan pitkiksi ne kannattaa antaa kasvaa, jotta voi ottaa säilöttäväksi/maisteltavaksi.
Kasvavat minkä kasvavat, mutta muuttuvat sitten kirkkaan punaisiksi kun ovat kypsiä (jos siis näistä minun lähettämistä siemenistä on kyse). Maku vihreänä on hieman kitkerä, mutta ei ole varsinaisesti "raaka" - voi siis syödä jo tässä vaiheessa jos tykkää.

mik-ko
22.05.06, 19:27
Kasvavat minkä kasvavat, mutta muuttuvat sitten kirkkaan punaisiksi kun ovat kypsiä (jos siis näistä minun lähettämistä siemenistä on kyse). Maku vihreänä on hieman kitkerä, mutta ei ole varsinaisesti "raaka" - voi siis syödä jo tässä vaiheessa jos tykkää.
Ok. Selvä. Annetaan kasvaa sitten punaisiksi ja sitten säilötään ja maistellaan. Itse olen saanut kyllä tästä päivittäisen "harrastuksen". Aika paljon niitä tulee seurattua ja innolla odotan kun pääsen maistelemaan ihan itse kasvattamia chilejä.

kimmo
23.05.06, 17:40
Omissa kasveissani on ehkäpä 20-25 reilua palkoa, yhtään punasta ei tosin vielä ole. Tummanvihreä/lähes musta, on muutaman väritys. Ehkäpä ne siitä punertuvat.

matuu
23.05.06, 20:00
Millos ootte omanne laittanu kasvaan, kun jo noin hedelmää pukkaa?
Omani ollut varmaan ~9 viikkoa ja isoin puska taitaa olla 10cm korkee.
Ei ilmeisesti mikään foorumin vihrein peukku.

kimmo
07.06.06, 20:52
Laitetaan nyt tänne päivitystä. Pari päivää sitten alkoi hieman väri muuttua parissa pavussa. Toinen on melko komea, toinen sitten ehkä hieman epämääräisempi.

http://img464.imageshack.us/img464/2732/39108pv.th.jpg (http://img464.imageshack.us/my.php?image=39108pv.jpg) http://img479.imageshack.us/img479/7373/39116fg.th.jpg (http://img479.imageshack.us/my.php?image=39116fg.jpg)

Jussi
07.06.06, 22:32
Tässä meikäläisen Bolivian Rainbow kuvattuna tänään:
http://img362.imageshack.us/img362/8417/img00655ww.th.jpg (http://img362.imageshack.us/my.php?image=img00655ww.jpg)

mik-ko
08.06.06, 00:24
Mulla ei oo chilit kyllä muuttaneet vihreästä juurikaan väriä. Tuli muuten maistettua kaverin kanssa chiliä yks ilta. Kyllähän se kaksikymmentä minuuttia poltteli suussa. Aluksi vaan vettä valui silmistä ja räkää nenästä. Aika tujua. Kai se tuosta vielä tujummaksi menee jahka kypsyvät.

Mitä muuten kannattaisi tehdä, kun eivät ole vähän aikaan oikeen kasvaneet olleenkaan. Tiputtelevat kukkasia varsineen kun ravistelee. Olen niitä tuossa kastellut pari kertaa päivässä normaalisisti. En juurikaan muuta tehnyt. Ruukku on suunnilleen samankokoinen mitä jussilla tuossa kuvassa.

kimmo
08.06.06, 01:14
Tässä meikäläisen Bolivian Rainbow kuvattuna tänään:

Astiat pitäis viedä ruokailun jälkeen tiskikoneeseen, myöskin veitsen käyttöä pitäisi opetella.

Kasvi on kyllä komee, miten pitkään tossa on mennyt?

Jussi
08.06.06, 08:53
Kasvi on kyllä komee, miten pitkään tossa on mennyt?
Viime kesänä nuo siemenet istutin, sen verran myöhässä etteivät enää loppukesästä jaksaneet innostua kukkimaan ja talvi meni aika hiljaiseloa. Kevätauringon mukana alkoi sitten aika voimakas kasvu. Muutto myös toi takapakkia kasvuun ja kukkimiseen mutta tämän jälkeen kyllä alkoi pukkaamaan iloisesti kukkaa ja pian sen jälkeen hedelmää. Tuollaisella pikkusiveltimellä olen hiukan auttanut kukkien pölyttämisessä.

kimmo
08.06.06, 12:47
Mulla ei oo chilit kyllä muuttaneet vihreästä juurikaan väriä.

Mitä muuten kannattaisi tehdä, kun eivät ole vähän aikaan oikeen kasvaneet olleenkaan. Tiputtelevat kukkasia varsineen kun ravistelee. Olen niitä tuossa kastellut pari kertaa päivässä normaalisisti. En juurikaan muuta tehnyt. Ruukku on suunnilleen samankokoinen mitä jussilla tuossa kuvassa.

Näin siinä meilläkin kävi. Alkuun oli melko hurja kasvuvauhti, kukkia pukkasi ja silleen. Niitä kun riittävästi alkaa ilmestyä, niin eipä se kasviparka jaksa kaikkia elossa pitää.
Itse annoimme erittäin mietoa lannoitetta muutaman kerran, tiedä oliko sillä mitään vaikutusta. Aikansa kuitenkin kun nuo säästyneet palot vihertävät, niin kyllä niistä sitten yleensä "valmiita" tulee ja punasiksi muuttuvat. Tuskin on syytä huoleen.

mik-ko
20.06.06, 18:07
No nyt rupeaa chilit olemaan punaisia. Millois noi kannattaa kerätä pois ja mikä olisi hyvä säilömistapa?

http://img.photobucket.com/albums/v252/mik-ko/punchilit.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v252/mik-ko/punchilit2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v252/mik-ko/isotchilit.jpg

Pahoittelen kuvien laatua.

Jussi
20.06.06, 20:27
Tuossahan noita voi nyppiä, mitä nyt selvää sain niin taitaa olla jo hieman nuukahtamaan päin nuo palot; itse olen poiminut pois juuri ennen kuin alkavat rypistymään. Varoitus sitten; jotkut lajikkeet saattavat villiintyä kun poimit palkoja ja alkaa suoltaa uutta tilalle. Sillä saa kasvin uuvuttettua nopeasti, joten käsittääkseni jotain kannattaa jättää tuonne pensaaseen rauhaan.

Säilytystapa on tietysti valinnainen; jääkaapissa pakasterasiassa pysyvät jonkin verran esim. pilkottuna, öljyssä voi säilöä ja käyttää yhdessä öljyn kanssa, voit kuivattaa palot uunissa (sanomalehti alle, sitten leivinpaperi, jätä uunin luukku raolleen että kosteus poistuu ja jossain ~80 asteessa kuivattelet rauhassa) ja sitten jauhaa vaikkapa morttelilla jauheeksi. Varoitus tuosta hommasta; jauhe pöllyää valmistettaessa ja pari päivää tuon jälkeen kannattaa olla aika varovainen esim. silmien koskemisen kanssa. Kumikäsineet myös ehdotan hankkimaan (ja käyttämään oikeastaan aina palkoja käsitellessä), jos et halua ikäviä kokemuksia wc:ssä käymisestä.

kimmo
21.06.06, 21:27
Tänään maistoin itsekin pari palaa ja melko tuhtia oli. Vaimo väitti ettei olisi yhtä stydiä maistanut aiemmin ikinä. 16v tyttäreni uhkasi ampua minut, tahi jotain vastaavaa, jos vielä kerran syötän sille tuota.
Elossa kuitenkin selvittiin, pahempiakin kokemuksia itselläni on ollut.

Jussi
21.06.06, 21:36
Tänään maistoin itsekin pari palaa ja melko tuhtia oli. Vaimo väitti ettei olisi yhtä stydiä maistanut aiemmin ikinä. 16v tyttäreni uhkasi ampua minut, tahi jotain vastaavaa, jos vielä kerran syötän sille tuota.
Heh, lämpimät terveiset. Tai kuumatkin oikeastaan. ;)

Silppua pieniä paloja (riittävän pieniä, esim. 5mm x 5mm tai hieman allekin) ja laita tavalliseen tomaatti/kurkku pohjaiseen -salaattiin sekaan. Yllättävää, ettei polte tunnu ollenkaan yhtä voimakkaana kun chili on jonkin ruoan pienenä osana, mutta itse paprikamainen maku tulee kuitenkin hieman esiin.

Kermaviilikastike viereen odottelemaan, jos tulee tarvetta.

BuZu
21.06.06, 21:53
Kermaviilikastike viereen odottelemaan, jos tulee tarvetta.
Tuosta tuli mieleen intialaisen keittiön rai ja lassi.
Miksi, oi miksi, ei Jyväskylässä ole intialaista/nepalilaista ravintolaa???

dille
22.06.06, 01:17
Miksi, oi miksi, ei Jyväskylässä ole intialaista/nepalilaista ravintolaa???Subwayt ja nepalilaiset... Nuo kaksi ovat suurinta lounasherkkuani.

On kyllä ihme, jos JKylän kokoisessa mestassa ei noita ole. Voisin pyytää paikallisia Singhejä levittämään Namaaskar-ketjuansa sinne, jos lupaat käydä siellä ahkerasti.

aimo
22.06.06, 09:35
Tuosta tuli mieleen intialaisen keittiön rai ja lassi.
Raitha.

Miksi, oi miksi, ei Jyväskylässä ole intialaista/nepalilaista ravintolaa???
Eivät ne oikein pärjää Helsingin ulkopuolella. Yli 95 % Suomen intaialaisista ja nepalilaisista ravintoloista sijaitsee kehä ykkösen sisäpuolella. Moni on yrittänyt mm. Kuopiossa ja Joensuussa, mutta luopunut aika nopeasti. Ei niissä riitä asiakkaita, suomalaiset eivät vain ole pääkaupunkiseudun ulkopuolella yhtä innovatiivisia.

Itse tuon aina Intiassa käydessäni useita kymmeniä erilaisia maustesekoituksia, tälläkin hetkellä niitä on noin 60. Saa mukavaa vaihtelua masala- ja madras-kastikkeisiin. Raithaa on helppo tehdä maustamattomasta jogurtista, samoin Lassia.

Muuten olen kyllä intialaisten ravintoloiden suurasiakas, viikoittain tulee käytyä useamman kuin yhden kerran.

Lopuksi pieni vinkki: Pyytäkää reilusti tulista, vaikkapa "yhtä tulista kuin Intiassa". Intialaiset ovat palvelualtista väkeä, ja varmasti toiveesi toteutetaan. Ensikertalaisena saat tosin varautua siihen, että sinulta tullaan kysymään 3-4 minuutin välein ettei ole liian tulista....

aimo
22.06.06, 09:46
Eivät nuo mielestäni kovin tulisia ole, asteikolla 0-10 ehkä jotain 6+.

Syötä tyttärellesi vaikkapa habaneroa/fataliita/red savinaa. Takaan, ettei ole samanlaista. Vältät ennenaikaisen kuolemankin...

BuZu
22.06.06, 10:42
Ei niissä riitä asiakkaita, suomalaiset eivät vain ole pääkaupunkiseudun ulkopuolella yhtä innovatiivisia.
Ei se innovatiivisuudesta johdu, kehäykkösen sisäpuolella on vain sen verran enemmän porukkaa, että pienikin prosentti väestä kun käy eksoottisissa ravintoloissa, niin ne kannattavat.

säätäjä
22.06.06, 10:45
Eilen tuli väännettyä wokkia ja pitihän sinne Habaneroa tunkea. Heinon tukusta saa hyvää matskua. Kookosmaito laimensi vähän tulisuutta, mutta makua kyllä irtosi.

aimo
22.06.06, 11:08
Ei se innovatiivisuudesta johdu, kehäykkösen sisäpuolella on vain sen verran enemmän porukkaa, että pienikin prosentti väestä kun käy eksoottisissa ravintoloissa, niin ne kannattavat.
Helsinki on asukasmäärältään 7 kertaa suurempi kuin Jyväskylä. Näin ollen Jyväskylässä pitäisi tulla toimeen ainakin 3-5 intialaista / nepalilaista ravintolaa - mikäli innovatiivisuus olisi samaa luokkaa.

Tosin asiakkaita tulee Helsinkiin myös Espoosta ja Vantaalta. Mutta koko pääkaupunkiseutukin on vain 11 kertaa isompi kuin Jyväskylä. Ehkä selittävänä tekijänä innovatiivisuuden ohella on mm. turismi, ulkomaalaistaustaisten suurempi osuus jne.

Jussi
27.06.06, 20:27
Noiden kisachilien lajike selvisi tänään yllättäen (ei, en saanut kasvattajalta vastausta näin vuosi kysymyksen esittämisen jälkeen, se olisi varmaan saanut aikaan slaagin) kun kaupasta löytyi samanlaisia myynnistä jossa pakkausseloste tiesi jo kertoa että kyseessä on lajike nimeltä Apache.

Edit; 6,90 per puska näytti Pirkka pitävän hintaa, joten tässähän istutaan ihan kultakaivoksen päällä...

kimmo
27.06.06, 21:00
Noiden kisachilien lajike selvisi tänään yllättäen
kyseessä on lajike nimeltä Apache.

Edit; 6,90 per puska näytti Pirkka pitävän hintaa, joten tässähän istutaan ihan kultakaivoksen päällä...

Hienoa että nimikin selvisi. Jotain kelloja kilkattaa päässä, eli nimi on tuttu ja olen sen jossain kuullut. Ei vaan nyt aukea.

Meillä on 7 puskaa, joten mulla on jo sitten ainakin satasia, jos yhtään osaan laskea.

Jussi
27.06.06, 21:04
Hienoa että nimikin selvisi. Jotain kelloja kilkattaa päässä, eli nimi on tuttu ja olen sen jossain kuullut. Ei vaan nyt aukea.

Meillä on 7 puskaa, joten mulla on jo sitten ainakin satasia, jos yhtään osaan laskea.
No, sikäli tietysti jätetään virhemarginaalia että hieman tuota Apache-lajiketta googlettamalla löysin "tiedon" että tuo olisi lisääntymiskyvytön.

Tässä syntyy käsittääkseni pieni ristiriita, joten tuon lajikkeen nimeämistä täytyy vähän perua. Erittäin samannäköiset kasvit kuitenkin ovat kyseessä, väittäisin samaksi lajiksi ellei se olisi lisääntymiskyvytön.

aimo
28.06.06, 12:58
No, sikäli tietysti jätetään virhemarginaalia että hieman tuota Apache-lajiketta googlettamalla löysin "tiedon" että tuo olisi lisääntymiskyvytön.
Netistä löytyy paljon "tietoa". Googlettamalla löytää myös sivu, jossa mainitaan Apache -lajikkeelle erinomainen itävyys. Ja löytyy myös Apache F1-hybridin siemeniä myytävänä, vaikka F1-hybridi on joko steriili tai sen fertiliteetti on alentunut. Ominaisuudet tuskin siis säilyvät kauan siemenestä lisättäessä.

kimmo
30.06.06, 01:20
Netistä löytyy paljon "tietoa". Googlettamalla löytää myös sivu, jossa mainitaan Apache -lajikkeelle erinomainen itävyys. Ja löytyy myös Apache F1-hybridin siemeniä myytävänä, vaikka F1-hybridi on joko steriili tai sen fertiliteetti on alentunut. Ominaisuudet tuskin siis säilyvät kauan siemenestä lisättäessä.
Jes, juttelin vaimoni kanssa joka on opiskellut 3v puutarhuriksi, häneltä tuli yhtä ympäripyöreitä vastauksia.
Ymmärsin, että jos sull on apachea, niin sen ei pitäisi enää lisääntyä?

aimo
30.06.06, 09:26
Ymmärsin, että jos sull on apachea, niin sen ei pitäisi enää lisääntyä?
Ymmärtääkseni voi lisääntyä, mutta onko se enää "puhdas" apache, onkin jo toinen asia.

Jussi
09.07.06, 14:48
Hyvä! Maistoin tuossa sitten pienehkön palan (~sentin siivu) itse kasvattamaani Habanero Caribbean Red -lajiketta. Nyt täytyy sanoa, että kipu on todella kovaa!

Heat leveliksi tälle lajikkeelle google kertoo 10++++ ja jos verrataan noihin kisachileihin niin niitähän nyt napostelee vaikka välipalaksi tämän rinnalla joten ei tuo arvio kovin kaukana ole.

matuu
09.07.06, 20:06
Mikähän on kun mun chilit kukkii ilosesti ja sit ne kukat vaan kuivuu ja tipahtaa. Sit taas tulee uusia kukkia. Ilmeisesti peukalo ei oo niitä vihreimpiä...

Jussi
09.07.06, 20:08
Kyllä se lähtee siitä hedelmääkin kantamaan. Esim. pienellä siveltimellähän voit vähän avittaa luontoäitiä pölytyspuuhissa, kun näitä normaalisti pölytyksen hoitavia elukoita tuski niin paljoa sisätiloissa pörräilee. Kasvi ei välttämättä heti alkuun ala tehdä hedelmiäkään, vaikka kukkiikin, mutta hetken kuluttua alkaa jo satoakin tulemaan.

Jussi
10.10.06, 00:45
Jopas on kummallista, syksy pimenee ja ikkunalauta alkaa olla melko viileä paikka olla, mutta kaksi chiliä riehaantui puskemaan kukkia. Kasvit ovat koko pitkän kesän nautiskelleet samasta paikasta, samoilla kastelumäärillä ja ei ole ollut minkäänlaista aktiviteettiä. Nyt sitten kylmää ja pimeää tyrkyllä, niin hyväkkäät kukkivat. No, mikäs siinä.

Habanero on tuottanut hedelmiä kivasti, mutta syksyn tullen pudotti paljon lehtiään. Bolivian Rainbow on taas kasvattanut metrisiä lonkeroita jotka roikkuvat jo kohta lattialla. Alkuperäinen ruukkuchilini taas on nyttemmin siirtynyt asumaan amppelissa ruokapöydän yläpuolella ja tykkää olostaan siellä. Palkoa pukkaa sen verran ettei enää tiedä mitä niille tekisi.

mik-ko
10.10.06, 01:10
Kolme chiliä enää jäljellä neljästä. Yhdenkin lehdet nyt kellertävät ja käpristyvät saa nähdä miten käy. Mutta ainakin kaksi voi vielä erittäin hyvin.

Chilin palkoja on tullut jonkinverran käytettyä ruan valmistuksessa. Laitoin tuossa viime viikolla porsaan fileiden sekaan hautumaan muutaman chilin palkon. Toivat sopivasta makua. Pari kertaa olen myös piilottanut isännän pitsaan niitä, koska aina on valitettu ettei ole makua. Nyt oli.

aimo
10.10.06, 09:23
Hyvin voivat kasvit minullakin. Kaikki 12 chiliruukkua olivat toukokuun puolivälistä lokakuun alkuun ulkona, viimeisen chilin otin sisälle vasta eilen. Erityisesti habanerolle ja cayennelle kesä oli mieluisa, hedelmiä on (hieman liioitellen) satoja. Myös muut, tunnistamattomat chililajikkeet ovat olleet tuottoisia. Nyt pistetään chiliä voileivän päällä ja kaikkiin mahdollisiin ruokiin kun kerran tuoretta tavaraa on yllin kyllin. Masala- ja Vindaloo-kastikkeissa ne antavat lisää tulisuutta, samoin tandooriruokiin sekä kasvisruokiin kuten aloe gobi ja palak paneer. Työpaikan ruokalassakin on aina mukana omaa chiliä, saa edes pikkuisen makua.

seralu
10.10.06, 10:14
Itekki oon tuossa joku aika sitten kasvatellut chiliä. on ollu vähän erikoisempia lajikeita yms. nyt pariin vuoteen ei ole ollut kasvamassa mitään mut koko aika se kuume ite kasvatetun chilin makuun kasvaa.
Pitäs vissiin kaivaa lamput kellarista ja laittaa edes pari nyt itämään niin saa ens kesänä loistavan sadon.

Fataliin kautta kannattaa ti