View Full Version : Ylioppilaskirjoituksista
Kirjoitukset lähenee ja paineet kasvaa lukevilla lukiolaisilla. Ajattelin pistää tälläsen topicin tänne auttamaan keväällä kirjottavia. Eli jos löytyy jo kirjottaneilta vinkkejä tai kokemuksia kokeista, niin pistäkää ihmeessä. On nimittäin monille elämänsä totisin paikka mihin on joutunut. Onnea myös kaikille kirjoittaville. :]
Tuossa aika kätevä linkki ABEILLE.
http://www.yle.fi/abitreenit/index.shtml
E:Otsikko päivitetty, vanha oli YO 2005.
Tärkee vinkki! Älkää jännätkö! Ylppärit ovat yleensä yllättävän helpot jos osaa ottaa rennosti. Myöskään tulevaisuutta ajatellen ylppärit eivät ole niin iso asia.
Tuossa aika kätevä linkki ABEILLE.
http://www.yle.fi/abitreenit/index.shtml
Pitääpäs nuo kuuntelutestit vetäistä läpi tässä jossain vaiheessa, kiitokset linkistä.
Ja muistakaa ne eväät! Ne ovat kirjoitusten A ja O :)
Ja muistakaa ne eväät! Ne ovat kirjoitusten A ja O :)
Joo, evääthän sen menestyksen tuo.. =) Syksyllä otin jo tavaksi ottaa jaffakeksejä ja suklaata evääksi. Niillä pärjäs hyvin =) Pitää käyttää samoja muonia nyt keväällä.
Mäkin oon tehnyt noita harjoituksia tuolta ylen abitreeni-sivulta. Hyödyllisiä ovat. Jos jollain on heittää ihmelääke enkun kuuntelutuloksen parantamiseen kolme päivää ennen kuuntelua, niin antaa tulla =)
Nyt ei varmaan ihan kybällä enää jännitä, kun sai jo syksyn kirjoituksissa nuo ensijännitykset pois. Nyt keväällä kykenee varmaan keskittymään itse asiaan vielä paremmin..
Varsin kohtuullinen keskipitkän ruotsin kuuntelu. Paljon vaikeampiakin on ollut.
Mun mielestä taas aika hankala. Siitä Beneton jutusta ei tajunu oikein mitään.. Avoimet ihan suht helpot, mut muuten aika vaikee. Joku 50/90 tulee..
Ai niin tosiaan, tänäänhän oli nuo svenskakuuntelut. Onneks mulla oli jo syksyllä, ettei tarvi mokomaa kieltä enää miettiä... Mitä avoimet kysymykset koski? Ja oliko monivalinnat nykyaikana yleiseen ABC-tyyliin (ettei vielä joitakin vuosia sitten vallinneeseen ABCD-tyyliin)?
Ai niin tosiaan, tänäänhän oli nuo svenskakuuntelut. Onneks mulla oli jo syksyllä, ettei tarvi mokomaa kieltä enää miettiä... Mitä avoimet kysymykset koski? Ja oliko monivalinnat nykyaikana yleiseen ABC-tyyliin (ettei vielä joitakin vuosia sitten vallinneeseen ABCD-tyyliin)?
Avoimissa oli 5 erillistä pientä juttuu, ja monivalinnat oli ABC-vaihtoehdoilla.
Aika hankalalta tuntu kyllä, toivottavasti nyt kuitenki sen 50 saa.
Aika hankalalta tuntu kyllä, toivottavasti nyt kuitenki sen 50 saa.
Joo toi on paljon ruotsista.. =) Mulla tavoite oli syksyllä saada puolet oikein, ja tavoite täyttyi, kun sain 46/90 =) Reilusti yli puolet oikein..
Oli muuten avoimissa todella vähän vastausaikaa... ja ku jokainen kohta kuunneltiin vain kerran
Onneksi ei tarvi enää kielistä ressata, kun kirjotin enkun ja ruotsin jo syksyllä...keväällä "vain" äikkä ja reaali. Nuita kirjotuksia huomattavasti enemmät ressaa penkkari asu, tai lähinnä sen puute ;)
Juu, jättäkää turha stressi pois. Itekki muka ruotsia stressasin, et siihen kaatuu koko kirjotukset. No läpihän se meni, että pämähti B. Viime keväänä oli kyl tosi vaikee se ruotsin kuuntelu, piti tehä joku prkln tiivistelmä :D. Vaikee ainaki mulle.
Yllättävän vaikee oli kyl toi kuuntelu... varsinki se eka osio meni aika hyvin ohi... ja just ne tauot oli hemmetin lyhyitä..
Oli muuten avoimissa todella vähän vastausaikaa... ja ku jokainen kohta kuunneltiin vain kerran
Joo tämä kyllä vähän yllätti minutkin. Mitä hemmetin possumukeja se tyttö keräsi?
Ja ajatukset oli kyllä taas ihan jossain muualla, tyyliin minnehän sitä lähtisi penkkareitten jälkeen :)
Mitä hemmetin possumukeja se tyttö keräsi?
Niitäpä hyvinkin.
Mitä hemmetin possumukeja se tyttö keräsi?
Niitäpä hyvinkin.
Ai mukeja, mä laitoin et hyttysiä =)
Vai että possumukeja, minä laitoin vain mukeja kun ei uskaltanu sitä pussua siihen laittaa :(
Englannin kuuntelu oli helppo.
Ainoa veemäisyys oli se kun alusta puuttui se maaginen lause "the test is about to beging"
Ainoa veemäisyys oli se kun alusta puuttui se maaginen lause "the test is about to beging"
Mitäs veemäistä siinä oli? :o
Totta, tuli hiukan yllättäen se ensimmäinen osio.
Muuten kyllä ihan mukava kuuntelu, ei voi valittaa.
No, kenelle helppo ja kenelle ei.. Mulle jäi varsin epävarma fiilis tuosta kokeesta. Tai siis, vika on se, et koko helvetin kuuntelun kyllä tajus ja tiesi mistä puhuttiin, mut vastausvaihtoehdois oli taas aina kaks oikeaa per kohta! Vituttaa moinen.
Kumpi esim. tokas kohdas oli oikein; poliisit tuli noutaan kersoja vai et lähellä asuvat ihmiset soitti ne paikalle? Molemmat oli oikein... Tai sitten se itseään kloonaava käärme, oliko a vai b oikein? Musta ne molemmat oli..
Avoimet oli sen sijaan ainakin tavallista helpommat, mut ei kuitenkaan järin helpot.. Mut miten ne Poshin hiukset liitty venäläisiin vankeihin? Ja miks se kuntoilu nyt ei erityisen hyödyllistä ollu? Entäs se parkkipaikkajutska...?
...mut vastausvaihtoehdois oli taas aina kaks oikeaa per kohta! vi****** moinen.
Vielä mitä. Ei ole täysin ymmärtänyt lukemaansa/kuulemaansa jos useampi vaihtoehto tuntuu sopivan. Siinähän se vitsi onkin, ettei harhaudu pelkästään jonkin yksittäisen asian perusteella vaan osaa oikein tulkita kuultua.
Kumpi esim. tokas kohdas oli oikein; poliisit tuli noutaan kersoja vai et lähellä asuvat ihmiset soitti ne paikalle? Molemmat oli oikein...
Jos yhtään muistan oikein niin naapurit soittivat poliisin joka halusi tämän haastatellun henkilön jostain sosiaalivirastosta paikalle.
Tai sitten se itseään kloonaava käärme, oliko a vai b oikein? Musta ne molemmat oli..
A-vaihtoehto kertoi että olisi ollut ensimmäinen tapaus mutta oikea vastaus oli B, koska ensimmäistä kertaa nähtiin että tämä "kloonautuminen" oli tapahtunut.
Näin siis jos yhtään muistan oikein. Kummasti nämäkin vaan ehtivät unohtua jo parissa tunnissa. :P
Mut miten ne Poshin hiukset liitty venäläisiin vankeihin? Ja miks se kuntoilu nyt ei erityisen hyödyllistä ollu? Entäs se parkkipaikkajutska...?
Ne hiuslisät oli hommattu venäläisistä vankiloista(?)
Jos ei kuntoile 20 minuuttia päivässä, niin elinikä lyhenee 1½ vuotta. Toisaalta, jos kuntoilee tuon 20 min/pvä, niin siihen kuluu elämästä aikaa noin yksi vuosi. Joten sama kuntoileeko vai ei, molemmissa "menettää" lähes saman verran elämästään...
Jotain tuollaista itse raapustin, parkkipaikasta en oo mitenkään varma..
No voi piip. Kai mä sitten vaan oon huono kuuntelus =)
Mut koska sulla (djj) tuntuu korva toimivan, niin kerropa vielä pari muuta kohtaa (näin mä saan tietää vähän etukäteen minkälaisia pisteitä on odotettavis.. =), eli kumpi on oikein:
Kohta 4 tai 5: Äijän vastaanotto oli ovella a) ovenavaaja tuijotti häntä vai c) ovenavaaja sai shokin nähtyään hänet?
Kohta 12: Lapset palautettiin kotiin vai asiat jätettiin siten kuin ne olivat?
Kohta 13: Nainen mollas mediaa vai poliitikkoja ("vote-gathering politics" tai jotain)?
Ja jos jotain muita oikeita muistat, niin kerro vaan.. =)
Niin joo, oliko avoimis tosiaan niin, et ihmisille lähetettiin timantteja kirjeis...??
Entäs se parkkipaikkajutska...?
Niin siinä ilmoituksessa oli erikoista se, että pyydettiin asiakkailta anteeksi pysäiköinnin ilmaisuutta. :)
Kohta 4 tai 5: Äijän vastaanotto oli ovella a) ovenavaaja tuijotti häntä vai c) ovenavaaja sai shokin nähtyään hänet?
Tuijotti.
Kohta 12: Lapset palautettiin kotiin vai asiat jätettiin siten kuin ne olivat?
Annettiin asioiden olla kuten ne olivat.
Kohta 13: Nainen mollas mediaa vai poliitikkoja ("vote-gathering politics" tai jotain)?
Median kielenkäyttöä.
Niin joo, oliko avoimis tosiaan niin, et ihmisille lähetettiin timantteja kirjeis...??
Kyllä. Ja jotkut olivat sitten vain pistäneet kirjeet roskiin koska luulivat niiden olevan pelkkää roskapostia.
Kiitti vastauksista.. Harmi vaan et mulla on nyt sitten vääriä kohtia ainakin kaks noista mitä tuossa viime viestissä kerroit.. =)
Kysäisenpä tähän vielä muutaman, jotka nyt tuli mieleen (oon samaa mieltä muuten, noi kysymykset tuntuu unohtuvan päästä järjettömän nopeaa =), elikkäs:
Kohta 6, yrittikö mies kuulostaa viralliselta vai nostiko se ääntään?
Ja olikohan kohta 5; mies oli hiljaa, koska koska kukaan ei puhunut mitään vai koska mies ja nainen puhui jotain keskenään? Vai oliko se sitten se a, en nyt muista mikä se oli. Sen taisin laittaa..
Ja kohta 9 tai jotain; mies ei mennyt sisään, koska sitä ei päästetty vai aviomies esti sen sisäänpääsyn?
Kohta 6, yrittikö mies kuulostaa viralliselta vai nostiko se ääntään?
Kuulosti viralliselta.
Ja olikohan kohta 5; mies oli hiljaa, koska koska kukaan ei puhunut mitään vai koska mies ja nainen puhui jotain keskenään? Vai oliko se sitten se a, en nyt muista mikä se oli. Sen taisin laittaa..
Mies oli hiljaa, koska häntä ei huomioitu.
Ja kohta 9 tai jotain; mies ei mennyt sisään, koska sitä ei päästetty vai aviomies esti sen sisäänpääsyn?
Sitä ei päästetty.
Jees.. Kiitti tosiaan noista, nyt tietää vähän miten meni. Odotettavissa ei ole huippupisteitä, mut ei nyt mitään katastrofaalistakaan =)
Ai niin, pakko vielä yks kohta kysyä (lupaan et tää on viimeinen =),
eli kohta 29 tai joku; Koululla ei ole väliä, koska kaikki koulut ovat korkeatasoisia vai koska kaikissa opetetaan samoja asioita?
Pitää yrittää tuossa kirjallisessa kokeessa saada vähän varmemmat vastaukset. Siinä se onkin helpompaa, kun aikaa tavallaan on rajattomasti ja kysymyksen voi katsoa niin monta kertaa kuin haluaa..
Englannin kuuntelut on kyllä tosiaan aika kepuleita. Jotku on sitä mieltä, että koko kuuntelun tarkotus on erottaa eximiat laudatureista..
Englannin kuuntelut on kyllä tosiaan aika kepuleita. Jotku on sitä mieltä, että koko kuuntelun tarkotus on erottaa eximiat laudatureista..
Mäkin voisin olla tuota mieltä, vaikka ei mulla kyllä muutenkaan oo asiaa englannissa eximiaankaan =) Jos nyt magnan kynnystä pääsis koputtelemaan, niin hyvin riittää.
Ai niin, pakko vielä yks kohta kysyä (lupaan et tää on viimeinen =),
eli kohta 29 tai joku; Koululla ei ole väliä, koska kaikki koulut ovat korkeatasoisia vai koska kaikissa opetetaan samoja asioita?
Tästä en ole oikein varma. Taisin valita opetetaan samoja asioita-kohdan vaikka näin jälkikäteen ehkä päätyisinkin tuohon korkeatasoisuuteen...
No eikös siinä ollu joku harhaanjohtamis hommelikin? Taisin ite valita näin.
Vai oisko se ollu jossaki toisessa kohdassa.... hmmm...
Näin myös minä valitsin, vai oliko se kyseinen kohta, ei voi muistaa..
E: tais olla toinen kohta
Näin myös minä valitsin, vai oliko se kyseinen kohta, ei voi muistaa..
E: tais olla toinen kohta
Joo se misleading-kohta oli pari kyssää aikasemmin. En kyllä tainnut valita sitäkään sitten oikein.. =)
Enkkua kirjoittelen jo toista kertaa, ja kuuntelu ainakin tuntui melko helpolta. Monivalinnoista ei kolmea enempää pitäisi mennä väärin. Ja avoissa luultavasti liikunta kysymyksestä lähtee pisteitä. Vielä kun YTL oisi samaa mieltä.
"Lukion ope" @ Abitreenit:
I
1 C A young mother had died unexpectedly
2 A People living nearby had asked for them
3 B A new block of flats
4 A The woman looked at him sternly
5 B The couple disregarded him
6 C He tried to sound official
7 B He was kept outside the door
8 B He was told who he was
9 A That she was so helpful
10 B During the pregnancy
11 B Let them see the kids
12 C Things were left as they were
II
13 C Media stupidity
14 B Public safety commercials
15 A The use of language in the media
16 B A difference in safety standards
17 B The first python recognized as reproducing itself
18 A He is partially defended by the woman
19 A As a cookbook
20 A Child passengers
21 B Sally criticized Peter
22 B John had behaved childishly
III
23 B Presenting a good argument
24 C Explain any shortcomings
25 A Your recommendations and uniqueness
26 C Those who come from diverse backgrounds
27 B Avoid harassment
28 A Aids other faculties by sharing information
29 B They teach the same things
30 A They shift from one law major to another
Ei se niin hyvin mennytkään miltä tuntu :(
No voi jee. Meni vähän kuin odotinkin... Jos muistan oikein vastaukseni, niin tulee 16/30. Ei oo kyllä hetkeen menny kuuntelu noin huonosti. Helvetti kun tuo jännitys syö multa aina parhaimman iskukyvyn yo-kuunteluis..
Joko on ruotsin kuuntelun tuloksia saatu? Itselle napsahti monivalinnoista 26/30 ja avoimista 8/10. Eli 76/90, ihan kohtuullisesti. Saa kelvata... ;)
AAA!!! enkun monivalinnoista kaikki oikein!!!
Kyllä musta oli enkun kuuntelut helpommat kun oli esim. vikoilla enku kursseilla. Sain itteni kyllä just vireeseen. :) Jännitys laukes ku astu koulun ovista sisään, ties että nyt on enää vaa suorituksesta kiinni.. :D
Ite en oo kuullu vielä tuloksia mutta sain tsänssin jutella kahden mein koulun enku maikan kaa, ja oltiin melkee kaikista vastauksista samaa mieltä. Ainut mistä maikatkaan ei osannu olla samaa mieltä oli se kohta missä kysyttiin että mitä Oikiksen komitean kanssa ei pitäisi tehdä. ?
ABi-risteily huomenna! Tai öö tänään siis, jee jee! TIK TAK! x)
Mä tulin just kotiin risteilyltä =) Ei kyllä bändistä paljoo näkyny kun ihmisiä oli niin saatanasti paikalla. No, pääasia että kuului =)
Joo nyt pitäis varmaan huomenna tai ylihuomenna alkaa lukeen kirjoituksiin, että on sitten iskussa, kun on niiden aika..
On toi mettässä riehuminen kuitenkin hiukka "rennompaa" kuin se lukeminen. Ainakaan ei tarvii aivoja niin paljoa rassata :)
Mä tulin just kotiin risteilyltä =) Ei kyllä bändistä paljoo näkyny kun ihmisiä oli niin saatanasti paikalla. No, pääasia että kuului =)
Joo nyt pitäis varmaan huomenna tai ylihuomenna alkaa lukeen kirjoituksiin, että on sitten iskussa, kun on niiden aika..
Toi oli niin totta! Ite sinne ryntäsin kanssa kun ne alko vetää, näin pienen vilauksen ja sitten en enää kestäny hikoilevia abeja.. :P Olin siinä lattialla missä tungos oli, ja valehtelematta siinä oli ainakin 50astetta lämmin, valot paisto nii suoraan! :D Risteily oli jees. Ja enkun kuuntelut 78/90, tyytyväinen.
Pelit jatkuu huomenna taas.. =)
Vähän jännittää taas, jostain syystä. Mulla on äikästä E syksyn kirjoitusten jäljiltä, ja tarkoitus olis nyt nostaa L:ään. Tiedä sitten, kuinka käy..
Tuntuu hieman stressaavalta ajatus, että pitäisi kirjoittaa liki täydellinen aine, vähintään se 92-93 pistettä, että L:ään riittäisi..
On kyllä melkoinen viikko monella abilla: äikkä, reaali ja enkku viiden päivän sisään...
Niin tekee mutta eipä tuosta kuitenkaan stressata ja sen kyllä huomaa valmistautumisesta, sitä nimittäin ei ole ollut. Eiköhän se hyvin mene vaikkei tässä aivan ällää ollakaan hakemassa.
ONNEA kaikille kirjotuksiin! Nyt o tiukka viikko edessä. :D
No olipa taas aiheet äidinkielessä. Jotain helvetin ruokameininkiä melkein jokainen tehtävä.. Kirjoitin itse aineeni siitä "Leipä"-novellista, ja oon kyllä ihan tyytyväinen tuotokseeni, mutta en jaksa uskoa, että saisin laudaturin siitä.. Pitää toivoa otsikkoaiheisiin jotain, missä voi itse käyttää omaa luovuutta paremmin.
Olipahan tosiaan aiheet. Kirjoitin sitten ensimmäisestä aiheesta eli kuinka kokkauskirjat heijastavat omaa aikaansa ja kuinka ruuanlaittokulttuuri muuttunut jne. Eipä tullut mitenkään erikoinen aine, ehkäpä otsikkoaiheista löytyy jotain parempaa.
Tekikö kukaan aiheesta 12., se tarvitseeko ihminen lihaa ravinnokseen? Tai muistaako joku pitikö siinä laittaa se "tarvitseeko ihminen lihaa ravinnokseen?" otsikoksi? Ja miten sen erottikaan taas jos oli valmis otsikko annettu? Oliko se lihavoitu vai kursivoitu?
olikos siellä edes yhtään aihetta jossa olis annettu otsikko, en huomannu :)
olikos siellä edes yhtään aihetta jossa olis annettu otsikko, en huomannu :)No toivottavasti ei ollu :D Mua vaan hämää et miks se oli kursivoituna?
hopeinenkuu
14.03.05, 16:56
Tulipas kirjotettua siitä "Kysy Kirstiltä"-palstan jutusta, ei tartteis enää mennä kyllä otsikkoainetta tekemään,meni sen verran hyvin,mut pakko kai se on käydä vielä toisen kerran kätensä hoitamassa kramppiin :D. Kauanko muuten istuitte siellä? Ite lähin heti kun 3 tuntia täytty.
Kauanko muuten istuitte siellä? Ite lähin heti kun 3 tuntia täytty.
Olin kahteen asti. Oli aikamoinen yllätys, kun yhden maissa alkoi kuulua eläkeläisten päivätanssien tangoja viereisestä tilasta.. Lehdessä luki jotain et "Rehtori kuunteli huolestuneena kaukaisia tangoja".. =) Ei se musa nyt hirveesti häirinnyt, mutta seuraaville päiville on onneksi luvattu hiljaisuus..
Reaalipa tuntui yllättävän helpolta. Vastailin yhteen uskonnosta, kahteen filosofiasta, neljään historiasta sekä yhteen biologiasta. Ihan hyvin meni, taitaa vaan pisterajat mennä tavallista korkeammalle...
Olipa kyllä ihan mukava 6 tunnin sessio tänään. Yhteen historian/lakitiedon tehtävään vastasin, neljään fysiikan tehtävään ja kolme nappasin kemian puolelta. Ihan hyvä fiilis jäi...
3 historian, 3 fysiikan ja 2 kemian tehtävää. Eipä kovin loistavasti mennyt. Kait.
6 yhteiskuntaoppia ja 2 fysiikkaa... hieman alakanttiin taisi mennä :(
Jäi aivan toteamatta, että tämä biologian risteytystehtävä oli erityisen helppo. Viimeisistä biologian opinnoista on yli vuosi aikaa mutta hyvin näytti silti luontuvan. Eikä edes tullut biologiaa kokeeseen kerrattua. :P
Luin paljon maantietoa ja vähän fysiikkaa. Tein 5 fysiikan tehtävää, 2 biologiaa ja yhden mantsan josta meni ainakin kolmasosa väärin :P
3 kemiaan, 2 biologiaan ja 3 maantietoon. Oli kyl bilsan hiiri tehtävä todella helppo. Kemiassa oikein/väärin tehtävään vastasin oikeestaan silmät kii ja kyl siitä ainaki kolme pistettä tulee. :D
hopeinenkuu
16.03.05, 17:39
Oli se hiiritehtävä läpihuutojuttu, samoin se Rh-tekijätehtävä, muuten sitten en sanokkaan mitään, olin uusimassa koetta, edellisellä kerralla tuli A,ja siihen se nyt jää sitten lopullisestikin.
Mä vastasin 7 psykologian kysymykseen ja yhteen maantietoon. Oli munkin mielestä helppo koe. Saattaa kyllä näkyä todellakin pisterajoissa..
Huh.. Huomenna onkin sitten edessä vaativin koe koko kirjoitussessiossa.. Tuo englanti on oikeastaan ainut, mihin mun yo-lakin saanti vois jäädä.. Toivottavasti aineen aiheet on sen verran selkeitä, että tajuan edes yhden niistä. Sitten pääsisin sentäs läpi, kun sais kirjoitettua edes jonkinlaisen aineen..
Multakin tuntui aika helpolta, mutta eihän sitä koskaan tiedä kunhan vain pääsee läpiin,sehän on pääasia.
Vastasin näin kysymyksiin: 1 uskonto, 2 psykologia, 2 maantietoa, 2 biologia, 1 historiaa sekä 1 lakitieto...
Miten on eihän se alin raja muuttu vaikka olis todella helppo koe, siis 12 pistettä tarvitsee päästäkseen läpi?
Ja tietääkö joku montako pistettä i+,i,i- jne välillä on?
Vastasin näin kysymyksiin: 1 uskonto, 2 psykologia, 2 maantietoa, 2 biologia, 1 historiaa sekä 1 lakitieto...
Miten on eihän se alin raja muuttu vaikka olis todella helppo koe, siis 12 pistettä tarvitsee päästäkseen läpi?
Sähän nyt moneen aineeseen vastasit.. =) No, eihän se kiellettyä oo.
Mun tietääkseni rajat voi teoriassa muuttua, ja epäilenkin sitä nyt, koska koe oli ehkä vähän liian helppo siihen nähden, että 12 pisteellä pääsisi läpi. No, sen näkee sitten. Mä en asiasta pahemmin stressaa, sillä oon ihan varma, että mun vastaukset riittää paljon korkeampaankin arvosanaan..
http://www.minedu.fi/yo-tutkinto/pisteraja.html
Tuolta näkee viime vuosien pisterajoja. Reaalin rajat ei paljo vaihtele.
Viimeiset viidet vuodet 12 pistettä on ollut raja todennäköisesti se on niin tänä vuonnakin... Mutta sehän selviää kahden kuukauden päästä.
Minultakin tuntuu siltä että vastaukset olivat aika hyviä, ainakin psykologiassa. Vastauksien pituus oli 3-4 sivua.
Ja toi maantieto kysymys missä kysyttiin tulivuorista ja niiden vaurioista jne. oli aika helppo.
Miten on eiköhän on niin että 95% ylioppilaista läpäisee, siis näin pitää olla.
Mutta tämähän koskee kaikki aineet yhteenlaskettuna, siis ei yhtä ainetta vain?
Miten on eiköhän on niin että 95% ylioppilaista läpäisee, siis näin pitää olla.
Mutta tämähän koskee kaikki aineet yhteenlaskettuna, siis ei yhtä ainetta vain?
Ei, vaan jokaisessa aineessa 5% kokelaista saa L:n ja 5% saa hylätyn.
Olipa kyl yllättävän helppo enkun koe. :) Mistä kirjotitte aineen? Mulla tuli jotai 220 sanaa siitä nokia jutust.
hopeinenkuu
18.03.05, 14:28
Helpohko oli kyllä englanti. Kirjotin siitä Euro elections, oisin helposti saanu kirjotettua 2 kertaa niin pitkän kun sai kirjottaa, nyt tyydyin siihen 250 sanaan.
Suht helpolta tuntui... kirjoitin Nokiasta 188 sanaa
E: tuntui, vaan ei se nyt kovin hyvin mennytkään, ku oikeat vastaukset näki...
Helppo oli tosiaan, melkein olisi saanut olla vaikeampi matalampien pisterajojen toivossa. Kirjoitin eurovaaleista 250 sanan verran.
Mäkin yllätyin enkun helpohkosta kokeesta. Aineeni kirjoitin 2. aiheesta (siitä humanistisesta työnteosta), tuli 198 sanaa.
Kuulin myös tänään että äikän aineistoaineeni lähtee laudaturina ja ykkösaineena, ellei otsikkoaineesta tuu parempi. Toivottavasti palaakin ällänä..
Laitetaas ny tännekin ("Lukion ope"-nimimerkin lista ylen abitreeni-sivuilta):
"Ohessa rivini A-englannin luetun ymmärtämiskokeeseen. Olen jokseenkin varma, että rivi on oikea, vaikka pari-kolme hankalampaa kohtaa siinä olikin.
Ia
1 C They provide a means of being up-to-date
2 A Many of them were specialized
3 B A messenger sped from one coffee-house to another
4 B Troublemaking could be rather costly
5 B They appreciated the effects of coffee
6 A They were meeting places of political opposition
7 A Coffee-shops should not charge too much for the use of the Internet
Ib
8 B To ensure a steady flow of cash
9 C A ride that is not overly scary
10 B Following start-up no motors are used
11 D There's an optimal amount of fear
12 A They want to make more money
13 B To prevent the customers from stopping
14 A To make sure that the patrons are not hurt
Ic
15 A It aroused mixed feelings
16 B Fences can't hold it
17 C They don't like uninvited guests
18 A The manatees can't eat all the plants
19 A They help to make the country livable again
20 B They are instrumental in providing work to natives
21 B To help farmers protect their fields
22 C They sometimes helped
23 B Its ecological system was disturbed
24 A People's attitudes to changing the environment
25 C The best method doesn't have to cost much
Ohessa rivini A-englannin rakennemonivalintaan. Yhtä kohtaa hiukan voisin ajatella toisinkin, mutta kyllä tämän pitäisi oikein olla.
IIIa
26 C unfamiliar
27 D stuffed
28 A most
29 B discovered
30 D shared
31 B being left
32 C in search
33 A asked whether
34 A forbid
35 B no
36 D in the hope of
37 C be dealt
38 D hold
39 B did feed
40 C scared
IIIb
41 C previously
42 C to
43 B his early
44 B is thought
45 A released
46 B aware
47 C writing
48 C all my
49 B have I seen
50 C were I
51 B lay
52 D with
53 B a few
54 C devoted
55 B hers
56 B What a
57 C on
58 A deserve
59 D specialist
60 C is
1. was appointed
2. somebody/someone
3. what it looks like
4. likely to
5. reading
6.-7. Not anyone would have
8. One cannot help wondering
9. the only one
10. failed
On tuossa pari kohtaa, joissa voisin kuvitella hyvin muitakin ratkaisuja, mutta olkoon nyt nämä tässä vaikka pieleen menisivätkin"
^Öhöm.. Saako tiedustella, että miten hemmetissä sinä voit nuo kaikki muistaa :) Ite mietin kokeen jälkeen niin varmaan puoliakaan muistanut enää.
^Öhöm.. Saako tiedustella, että miten hemmetissä sinä voit nuo kaikki muistaa :) Ite mietin kokeen jälkeen niin varmaan puoliakaan muistanut enää.
Ei kun noihan on erään lukion opettajan vastaukset (se kirjottaa niitä ylen foorumilla, joka muutenkin on aika hyvä foorumi näin abeille).. =)
Tuntuis, että meni ihan hyvin ainakin, jos noi open vastaukset on oikeat. Enää matikka täytyy selvittää ja hip hei hurraa - olen ylioppilas.. =)
Ei kun noihan on erään lukion opettajan vastaukset (se kirjottaa niitä ylen foorumilla, joka muutenkin on aika hyvä foorumi näin abeille).. =)Aa.. okei, lulin että täällä on robotteja kirjoittelemassa :)
Minulla tais mennä toi englanti ihan vituralleen. Kyllä harmittaa jos tähän kaatuu :(
Minulla tais mennä toi englanti ihan vituralleen. Kyllä harmittaa jos tähän kaatuu :(
Juu eipä tuo kovin hääppösesti loppujen lopuks mennytkään... tuntu taas siltä, että kaiken kyllä ymmärsi, mutta tuli vaan sitten väärät kuitenkin valittua... noh, taso kuitenkin pysy, ettei siitä huonontunut, mutta ei kuitenkaan ihan tavoitteisiin tai siihen mitä olisi voinut tulla..
Joo mullakin on mieli muuttunut: enkku menikin vituilleen, aineen osalta ainakin. Voi olla, että tulee hylätty. Mutta se ei haittaa mua, koska mä saan muiden aineiden osalta noita kompensaatiopisteitä n. 23, joten ne riittää tuomaan ylioppilaslakin, vaikka enkku olisikin hylätty. Pahimmassakin tapauksessa niitä kompensaatiopisteitä tarvii korkeintaan 18, joten ei pitäisi olla mitään hätää. Mulle riittää todennäköisesti se, että matikasta tulisi B, ja mulla on siinä tavoite L:ssä, joten enköhän mä ylioppilaaksi pääse, vaikka enkku hylättynä tuliskin takas..
Ällää ei tule enkusta, mikä on pieni pettymys. Monivalinnat menivät ihan ok, 55/60. Mutta kun aine jää siihen 75-85 pisteeseen, niin E kait sieltä tulee.
Jaha, osallistutaanpa keskusteluun kun kerrankin pääsee nettiin... Mulla on ollut tähän mennessä vain reaali ja enkku. Reaali tuntui menevän pelottavan hyvin, vastasin viiteen historiaan/yhteiskuntaoppiin, kahteen fysiikkaan ja yhteen psykologian kysymykseen. Tuntui pelottavan hyvältä. Enkkukin tuntui menevän kohtuullisesti. Enää matikka jäljellä.... JuhaK, muistathan vielä et meillä on siinä kisa? Onko muuten panoksena tavaraa, rahaa vai mainetta tai kunniaa? :)
Otsikoissapa oli mukavasti vaihtelua. Oli kaikenlaista aihetta. Kahden aiheen vaiheila (22. ja 27.) olin ja päädyin lopulta jälkimmäiseen eli nuorten liioittelusta alkoholin käytön suhteen. Ihan hyvä aine tuli, ainakin parempi kuin aineistoaineesta.
Ihan ok aiheita oli tällä kertaa..
Kirjoitin tehtävästä 22, jossa piti pohtia miksi tv-ohjelmat, joissa nöyryytetään osallistujia, ovat suosittuja
Tänään oli parhaimmat äikän aiheet, mitä mulle on näillä neljällä kirjoituskerralla vastaan tullut. Kirjoitin aiheesta 26 (rakkauden ja seksin merkitys yksilön ja yhteiskunnan kannalta), ja tuntuu, että siitä tuli täydellinen. Loistavat intertekstuaaliset viittaukset ja psykologiset tiedot takaa menestyksen. Aineistoaine, joka on jo L, taitaa jäädä tämän aineen varjoon. Tulis nyt vielä pisteitäkin joku 95, niin olisin tyytyväinen.
Enää matikka jäljellä.... JuhaK, muistathan vielä et meillä on siinä kisa? Onko muuten panoksena tavaraa, rahaa vai mainetta tai kunniaa? :) Tottahan toki muistan.. =) Panoksena mainetta ja kunniaa ja titteli "Matkapuhelinfoorumin vuoden matikkapää" =)
Enää matikka jäljellä.... JuhaK, muistathan vielä et meillä on siinä kisa? Onko muuten panoksena tavaraa, rahaa vai mainetta tai kunniaa? :) Tottahan toki muistan.. =) Panoksena mainetta ja kunniaa ja titteli "Matkapuhelinfoorumin vuoden matikkapää" =)
Just... :D Titteli kuulostaa kyllä äärimmäisen hyvältä, mutta pidetään nyt mielessä että me kirjoitetaan sitä lyhyttä, joten mä uskon että täältä vois löytyä porukkaa jotka hakkais meidät matikkabattlessa. Luulisin. Mutta maine ja kunnia kuulostaa hienolta. Hei, kävisikö niin että kummalla on paremmat pisteet, niin saa oikeuden käyttää "Voitin "X":n matikkakisassa?" X: tilalla toisen osallistujan nicci...??? Vai? Niin ei saada kuittia keneltäkään...? :) Sopiiko? Hei, onnittelut hienosti menneistä äidinkielen kirjoituksista! :)
Just... :D Titteli kuulostaa kyllä äärimmäisen hyvältä, mutta pidetään nyt mielessä että me kirjoitetaan sitä lyhyttä, joten mä uskon että täältä vois löytyä porukkaa jotka hakkais meidät matikkabattlessa. Luulisin. Mutta maine ja kunnia kuulostaa hienolta. Hei, kävisikö niin että kummalla on paremmat pisteet, niin saa oikeuden käyttää "Voitin "X":n matikkakisassa?" X: tilalla toisen osallistujan nicci...??? Vai? Niin ei saada kuittia keneltäkään...? :) Sopiiko? Hei, onnittelut hienosti menneistä äidinkielen kirjoituksista! :)
Joo, mut ne pitkän matikan opiskelijat ei näytä tajuavan tulla tänne ottamaan osaa skabaan, joten ei ne kovin järkeviä voi olla verrattuna lyhyen matikan opiskelijoihin.. =) Joo tuohan kuulostaa hyvältä. Voi sitten ainakin täällä yo-keskustelussa leveillä voitollaan.. =)
Ja kiitoksia. Äikkä ja matikka mulla vahvimmat aineet onkin, ja olis fantastista, jos sais molemmista laudaturin. En kyllä pahemmin pety, vaikka jäisivät eximiaankin. Mitkäs sun tavoitteet matikassa on? Ja miten muut abiturientit, osallistutteko matikkaskabaan? =)
Joo, mut ne pitkän matikan opiskelijat ei näytä tajuavan tulla tänne ottamaan osaa skabaan, joten ei ne kovin järkeviä voi olla verrattuna lyhyen matikan opiskelijoihin.. =)
*KRÖHÖM!* :)
Joo, mut ne pitkän matikan opiskelijat ei näytä tajuavan tulla tänne ottamaan osaa skabaan, joten ei ne kovin järkeviä voi olla verrattuna lyhyen matikan opiskelijoihin.. =)
Näyttäis sittenki tajuavan... :) No joo. Mä en halua väitellä pitkän ja lyhyen matikan eroista, sillä niitä löytyy. Pitkästä luin kaikki kurssit mutta mun elämä tehtiin siellä niin vaikeaksi et kirjoitan lyhyen. Pitkällä se juttu tuntui hirveän teoreettiselta ja ei-ihmisläheiseltä, lyhyellä tehtävät tuntuu enemmän jokapäiväiseen elämään liittyvältä. Ne sopiikin mulle paremmin, ja tuloksetkin on olleet parempia. Nyt kun on katsellut niitä pitkän matikan kirjoja, niin miettii, että miten vaikeaksi sitä asiat onkaan itselleen tehnyt... :/
Ja kiitoksia. Äikkä ja matikka mulla vahvimmat aineet onkin, ja olis fantastista, jos sais molemmista laudaturin. En kyllä pahemmin pety, vaikka jäisivät eximiaankin. Mitkäs sun tavoitteet matikassa on?
Joko sait otsikkoaineen pisteet? Mä mietin että olisiko pitäny yrittää korottaa äikässä sitä syksyn E:tä mutta jos mä en urheiluvälineistä kirjoittamalla saa ällää niin en sit mistään... :)
Mä sain tänään reaalin alustavat pisteet, ja se lähtee Helsinkiin 34 pojolla. Muistaakseni se riittää yleensä E:hen, ja jos riittää nyt, niin tosi tyytyväinen olen.
Matikassa tavoittelen sitä laudaturia, mutta vaikka eximia tulisikin niin tyytyväinen pitää olla. Tärkeintä on silti matikkabattlen voiton tavoittelu ;D
hopeinenkuu
22.03.05, 19:54
Tällä nyt ei varmaankaan teidän skabassa pärjää, mutta mulla on matikka jo kirjotettuna syksyltä, M tuli ja se jää lopulliseksi, en uusi.
Näyttäis sittenki tajuavan... :) No joo. Mä en halua väitellä pitkän ja lyhyen matikan eroista, sillä niitä löytyy. Pitkästä luin kaikki kurssit mutta mun elämä tehtiin siellä niin vaikeaksi et kirjoitan lyhyen. Pitkällä se juttu tuntui hirveän teoreettiselta ja ei-ihmisläheiseltä, lyhyellä tehtävät tuntuu enemmän jokapäiväiseen elämään liittyvältä. Ne sopiikin mulle paremmin, ja tuloksetkin on olleet parempia. Nyt kun on katsellut niitä pitkän matikan kirjoja, niin miettii, että miten vaikeaksi sitä asiat onkaan itselleen tehnyt... :/
Eli Draiverkin on sitten mukana skabassa? =) Koska voidaan olettaa, että pitkän matikan opiskelijat on parempia matikas, niin kisan säännöt on sellaiset, että esim. lyhyestä saatu magna on yhtä hyvä kuin pitkästä saatu magna =)
Mäkin oon pitkää matikkaa vähän lukenut, ja löytyyhän niitä eroja.. On tosin samojakin juttuja, mut enemmän mäkin löydän hyötyä itselleni lyhyestä..
Joko sait otsikkoaineen pisteet? Mä mietin että olisiko pitäny yrittää korottaa äikässä sitä syksyn E:tä mutta jos mä en urheiluvälineistä kirjoittamalla saa ällää niin en sit mistään... :)
Mä sain tänään reaalin alustavat pisteet, ja se lähtee Helsinkiin 34 pojolla. Muistaakseni se riittää yleensä E:hen, ja jos riittää nyt, niin tosi tyytyväinen olen.
Matikassa tavoittelen sitä laudaturia, mutta vaikka eximia tulisikin niin tyytyväinen pitää olla. Tärkeintä on silti matikkabattlen voiton tavoittelu ;D
En oo vielä otsikkoaineen pisteitä saanu, taidan ens viikolla käydä kysäsemässä. Silloin saan myös reaalin ja enkun pisteet. Nythän olis muuten ollut kans yks urheilutehtävä. Musta tuntui kyllä vähän oudolta kirjoittaa rakkaudesta ja seksistä ainetta, mutta päätin jo aluksi, että koitan rohkeita vetoja =) Tämä aiheen valinta oli jo melko rohkea..
Onnittelut vaan reaalista, kyllä noi pisteet jo eximiaan riittäis hyvinkin. =)
Joo tärkeintähän on voittaa matkapuhelinfoorumin matikkaskaba, ei sillä niin muuten väliä, mitä matikasta tulee arvosanaksi =)
Eli Draiverkin on sitten mukana skabassa? =)
Taidan jättäytyä ulkopuolelle... tulee pian liian kovat suorituspaineet ;)
Eli Draiverkin on sitten mukana skabassa? =)
Taidan jättäytyä ulkopuolelle... tulee pian liian kovat suorituspaineet ;)
Heh.. No, sopiva tunnelataushan vaan parantaa suoritusta =)
Onnittelut vaan reaalista, kyllä noi pisteet jo eximiaan riittäis hyvinkin. =)
Joo tärkeintähän on voittaa matkapuhelinfoorumin matikkaskaba, ei sillä niin muuten väliä, mitä matikasta tulee arvosanaksi =)
Kiitän :) Joo ei murehdita tosiaan arvosanoja, keskitytään voittamaan niin samalla niitä arvosanojakin voi tulla, jos on tullakseen...
Olettekos muuten jo suunnitellu mitä teette opintojen suhteen lukion jälkeen?? Mulla vaikuttaa terveydentila siten, että moni sellainen paikka, johon haluaisin, jää vain haaveeksi... Mutta johonki liikuntaan/terveysalaan se vois liittyä. Ja kaikki pikkupojat kai joskus haluaa poliisiksi... :) En tiedä vielä, pian pitäis alkaa tietämään.
Kiitän :) Joo ei murehdita tosiaan arvosanoja, keskitytään voittamaan niin samalla niitä arvosanojakin voi tulla, jos on tullakseen...
No, itse asiassahan tää kirjoittaminen ylioppilaaksi on kilpailua. Siitä kirjoitin viime syksyn eximiassanikin =) Kyllähän pienimuotoinen kisa vaan parantaa suorituksia. Ainakin mä koen sen niin.. =)
Olettekos muuten jo suunnitellu mitä teette opintojen suhteen lukion jälkeen?? Mulla vaikuttaa terveydentila siten, että moni sellainen paikka, johon haluaisin, jää vain haaveeksi... Mutta johonki liikuntaan/terveysalaan se vois liittyä. Ja kaikki pikkupojat kai joskus haluaa poliisiksi... :) En tiedä vielä, pian pitäis alkaa tietämään.
Joo, kyllä mä oon paljon suunnitellut. Tarkoitus on päästä lukemaan psykologiaa tai äidinkieltä, ne on lähinnä sydäntä. Jos ihan oikeista haaveista puhutaan, niin haluaisin muusikoksi ja rokkariksi bändini kans.. =) Mut se on vaikeeta nousta pinnalle siinä alalla, joten pitää kai oikea työ yrittää saada.. =) Psykologian kautte pääsis psykologiksi, ja voisin esim. pitää omaa vastaanottoa. Se olis aika jees. =)
Joo, kyllä mä oon paljon suunnitellut. Tarkoitus on päästä lukemaan psykologiaa tai äidinkieltä, ne on lähinnä sydäntä. Jos ihan oikeista haaveista puhutaan, niin haluaisin muusikoksi ja rokkariksi bändini kans.. =) Mut se on vaikeeta nousta pinnalle siinä alalla, joten pitää kai oikea työ yrittää saada.. =) Psykologian kautte pääsis psykologiksi, ja voisin esim. pitää omaa vastaanottoa. Se olis aika jees. =)
Ai eikö muusikon ammatti sitten ole "oikea" ammatti? :) Kyllä heitäkin tarvitaan, ihan yhtä paljon kuin muidenkin ammattien harjoittajia. Ilman musiikkia mun autoilemisesta ei tule mitään :) Millaista musiikkia bändinne muuten soittaa?
Pidetään mielessä et jos elämän varrella tulee tarvetta tilittää jotain, niin otan suhun yhteyttä että pääsen sille ruskealle nahkasohvalle selälleni purkamaan päätäni :D
Jos mun oikeista haaveista puhutaan, niin mä opiskelisin seuraavan kerran ehkä kymmenen vuoden päästä kun huippu-urheilu-urani (menikö oikein?:) olisi ohi... En mä sitä pitäny epärealistisena mutta se terveys... :(
Ai eikö muusikon ammatti sitten ole "oikea" ammatti? :) Kyllä heitäkin tarvitaan, ihan yhtä paljon kuin muidenkin ammattien harjoittajia. Ilman musiikkia mun autoilemisesta ei tule mitään :) Millaista musiikkia bändinne muuten soittaa?
No joo, onhan muusikon ammatti oikea, mutta menestyksen saavuttaminen bändin kanssa tuntuu aika vaikealta tehtävältä. =) Me soitetaan bändimme kanssa melankolista, melodista rokkia. Me tehdään demo huhti-toukokuun aikaan (toivottavasti huhtikussa), voin sitten antaa tänne vaikka linkit biisien mp3:siin, jos kiinnostaa. =)
Pidetään mielessä et jos elämän varrella tulee tarvetta tilittää jotain, niin otan suhun yhteyttä että pääsen sille ruskealle nahkasohvalle selälleni purkamaan päätäni :D
Heh =) Joo tervetuloa vain.. =)
Jos mun oikeista haaveista puhutaan, niin mä opiskelisin seuraavan kerran ehkä kymmenen vuoden päästä kun huippu-urheilu-urani (menikö oikein?:) olisi ohi... En mä sitä pitäny epärealistisena mutta se terveys... :(
Joo kyllä se noin varmaan kirjoitetaan.. =) Missä lajissa sulla olis ollut mahikset huipulle? ...ja mikä sen sun terveydessä estää? =(
Hiihdossa. Estää se, että kilpailin ja harjoittelin aikoinaan liikaa liian kovassa pakkasessa. Keuhkoputki on tulehtunu ja sellaisena pysyy. Nykyään lumitöiden tekeminen tai koulumatkan pyöräileminen ilman tuskaa on kova saavutus.... :(
Ja ilman muuta linkkiä tulemaan heti kun studiosta selviätte! Jos pitäis verrata musiikkianne jonkun toisen yhtyeen musiikkiin, mihin vertaisit?
Tänään ruotsi, miten lie foorumilaisilla mennyt?!?
Oli kyllä aika helppo se kirjoitustehtävä ruotsissa (3 pientä viestiä piti kirjoittaa, 50 sanaa/viesti, 1 kirje isoäidille ja 2 sähköpostiviestiä), rakenneosiokin tais mennä melko hyvin, mutta luetut, kuten tavallista, aikalailla veikkauksen puolelle :)
Reaali lähti matkaan M:nä, meni hieman paremmin mitä odotin..
HIenostihan sulla on reaali menny. Eipä ole kohdalle sattunu että aine hajotettaisiin noin, mutta eihän tuo kuitenkaan pahalta kuulosta. Tais olla helppo kun lähdit noin aikaisin?? :)
Helpolta kyllä ruotsi tuntu... kuhan ei vaan olis tullu kämmäiltyä tässä pääsiäisen huumassa. Katsellaan, katsellaan........
Tais olla helppo kun lähdit noin aikaisin?? :)
Vapaaehtoisena ruotsi, nii ei ihan täysillä jaksanu panostaa, mutta helpolta se kuitenkin tuntui (paitsi luetut) :)
Ruotsin koe oli erittäinen helppo. Ja saatiin tosiaan näihinkin kirjoituksiin jotain tavallisesta poikkeavaa tämän kirjoitustehtävän muodossa joka olikin myös hyvin helppo. Helposti tuli kirjoitettua reilut 50 sanaa jokaisesta aiheesta... Itseasiassa niitä sanoja tuli 100, 60 ja 70 eri kohdille.
Enkku tuli takaisin maikkojen käsittelystä E:nä. Tyytyväinen.
Enkun opet spekulio kohtuullisen matalia pisterajoja tämän kevään
enkun arvosteluun. :) Se on monelle varmaan aika positiivinen asia.
...
Onko yleinen taso sitten ollut heikko heidän mielestään?
Ja minä kun luulin, että englannin pisterajat nousisivat hieman, oli se niin helppo koe.
Ja minä kun luulin, että englannin pisterajat nousisivat hieman, oli se niin helppo koe.
Se mullekin tuli mieleen. En tosin ite tuntunu pärjäävän siinä, mutta eipä sillä niin ole väliäkään.
Se oliki just älsi juttu, ku maikka sano "tuolla internetissä olen keskustellut golleekojen kanssa tuloksista, ja vaikuttaa siltä että pisterajat on alhasempi tänä vuonna." :D:D Siis onhan se ilmiselvä juttu että lautakunta arvostelee rankemmalla kädellä kokeet, varsinkin aineet.
Olisi niin bueno asia. Enkku kerran lähtee pisteillä 269 ja viime kevään L:n raja oli 270. Tosin uskon, että aineeni pisteet laskee parilla vielä.
Ja ilman muuta linkkiä tulemaan heti kun studiosta selviätte! Jos pitäis verrata musiikkianne jonkun toisen yhtyeen musiikkiin, mihin vertaisit?
Joop.. =) Melko vaikea verrata mihinkään tiettyyn, omasta mielestä se ei muistuta ainakaan suoraan miltään bändejä. Jos Apulanta soittaisi taustat, Within Temptationin laulaja vetäis vokaalit ja For My Pain yhdessä Technicolourin kanssa tekisi sovitukset, niin se vois kuulostaa aika lailla meidän bändiltä =)
Todella positiviinen asia mulle. Mulla meni aine niin perhanan huonosti (luulen ainakin), että pisteitä lähtee varmasti paljon, ja voi tehdä tiukkaa saavuttaa edes A. Harmi vaan, että noita aineita tosiaan taidetaan arvioida ankaralla kädellä, joten YTL taatusti rokottaa. Huh. Taitaa mun tie ylioppilaaksi käydä kompensaation kautta. Laskin, että mun pitää matikasta saada A-C, niin riittää kompensaatiopisteet.. Äh, pitääkin tästä mennä laskeen matikkaa.. =)
Itseasiassa niitä sanoja tuli 100, 60 ja 70 eri kohdille.Ruotsin sanamäärä sai olla maksimissaan 220 eli sulla menee 10 sanaa yli :( Pisteitä saattaa lähteä.. Onko tietoa miten on reaalin pisterajojen laita? Itselläni on pisteen yli M:n rajan. Kiva olisi M saada :)
Ruotsin sanamäärä sai olla maksimissaan 220 eli sulla menee 10 sanaa yli :(
Öm? Tehtävän annossa oli "Varje meddelande ska bli en text med minst 50 ord". Mitään mainintaa sanojen enimmäismäärästä ei ollut. Mistä tämmöinen 220 sanan raja on tullut? Tosin itselle ei tullut yli tuota 220 sanaa ;)
E: Ellei tässä ole sekotettu pitkän ja keskipitkän ruotsin IV-tehtäviä keskenään?
Ruotsin sanamäärä sai olla maksimissaan 220 eli sulla menee 10 sanaa yli :(
Öm? Tehtävän annossa oli "Varje meddelande ska bli en text med minst 50 ord". Mitään mainintaa sanojen enimmäismäärästä ei ollut. Mistä tämmöinen 220 sanan raja on tullut? Tosin itselle ei tullut yli tuota 220 sanaa ;)Ainakin meille sanottiin kokeen alkaessa, että keskipitkän ruotsin kirjoitelma sanamäärä saa olla maksimissaan 220, ylittävistä sanoista saatetaan vähentää pisteitä.
Ainakin meille sanottiin kokeen alkaessa, että keskipitkän ruotsin kirjoitelma sanamäärä saa olla maksimissaan 220, ylittävistä sanoista saatetaan vähentää pisteitä.
Ahaa. Erilaisia ohjeita annettu tai jätetty antamatta. Mitähän pilkunviilaaja-YTL tykkäisi tämmöisestä :)
Ainakin meille sanottiin kokeen alkaessa, että keskipitkän ruotsin kirjoitelma sanamäärä saa olla maksimissaan 220, ylittävistä sanoista saatetaan vähentää pisteitä.
Siis mitäh? Silloin jos olisi ollut kyseessä ihan normaali aine niin kyllä, mutta nyt ei ollut! Nyt sanottiin vain, että vähintään 50 sanaa, ilman ylärajaa (kannattaa lukea tehtävänanto). Se on ihan sama mitä opettajat sanoo ennen koetta, se mitä tehtävänannossa sanotaan on paljon tärkeämpää :)
Joo, eipä sinä ollut mitään puhetta ylärajasta eikä meillä ole ollut mitään puhetta yleisestä ylärajasta sinäänsä. Eli kulloinkin ohjeiden mukaan... Ja vaikka se raja nyt olisikin 200 sanassa niin eipä se ällä siihen kaadu.
Näin se asia on, jos ei kerran tehtävänannossa lue maksimi sanamäärää niin eipä siinä paljoa opettajan ohjeet paina :D Mutta tietääkös kukaan reaalin pisterajoista? Luulisi rajojen nousevan hieman.. Englannin rajojen "lasku" on kyllä yllätys, positiivinen sellainen.
Mutta tietääkös kukaan reaalin pisterajoista? Luulisi rajojen nousevan hieman.. Englannin rajojen "lasku" on kyllä yllätys, positiivinen sellainen.
Mun mielestä kaikki pisterajojen laskut on positiivisia yllätyksiä ;) No, ei tuo reaalikaan varmaan ainakaan paljoa muutu, jos nyt ylipäätään muuttuu. Aika vakioinahan nuo rajat ovat viime vuosina olleet.
Jepajee, seitsemän psykan vastaustani lähtee 36 pisteisenä. Joten, jos ainoa maantiedon vastaukseni on 4 pistettä, niin ilman pistelaskuja reaalistani tulisi laudatur. =)
On kyllä jopa ylisuoritusta, sillä tavoitteena oli magna. No, reaalin ylisuoritus tasoittaa vähän enkun alisuorittamistani..
Onnea onnea :)
Varaudu JuhaK elämäsi miehuuskokeeseen huomenna ;)
Pitkä matikka meni aivan loistavasti. Tulee joko I tai A. Eikä kirjotukset loppuneet vieläkään. Perjantaina on lyhyt saksa. Siitä pitäisi vielä jaksaa puristaa ainakin C.
Pitkä matikka meni aivan loistavasti. Tulee joko I tai A. Eikä kirjotukset loppuneet vieläkään. Perjantaina on lyhyt saksa. Siitä pitäisi vielä jaksaa puristaa ainakin C.
Joo samaa voin sanoo minäkin. Oli kyl haastavia tehtäviä, mut onneks matikan maikkakin sano et oli vaikeet, eli jos pisterajat vähä laskis... toivotaan
Joo.. oli kyllä vaikea koe (pitkä)...M lähdin hakemaan, vaan en kyllä usko, että siihen yltää.
Englanti on siinä ja siinä hilkulla onko M vai jääkö C:hen, 230 pisteellä lähtee ytl:ään. Onneks nuo rajat on viime vuosina keväisin ollut just tuon alapuolella, syksyisin vähä yli... et toivottavasti pysyis samana :)
Pitkän matematiikan koe tosiaan tuntui vaikealta. Tiedä oikein miten meni, ei tässä ihan ällää olla hakemassa mutta silti... Sen näkee sitten.
Munkin kaverit valitteli, että tuo pitkän koe oli vaikea. No, ehkä siinä on sitten alemmat rajat. Toi lyhyen matikan koe oli sitä vastoin ihan järjettömän helppo, varmasti helpoin matikan koe vuosiin. Lupaan syödä hatullisen kuraa, jos ei tuu laudaturia. =)
Onnea onnea :)
Varaudu JuhaK elämäsi miehuuskokeeseen huomenna ;)
Joo kiitti. Mites sun miehuuskoe meni? Mä oon melko varma laudaturista =)
Sain tänään maantiedon pisteeni, ja toi reaali nyt lähtee sitten pisteen alle ällänä. Voi hemmetti, jos jää siihen. Mieluummin nousua (oikein mieluusti) tai laskua pari pinnaa..
Aika hienosti. Sama täällä, aika varma olen laudaturista. Katoin Hesarin sivuilta ja tutun näköisiä vastauksia oli. Jos kummallekaan ei tuu ällää niin tavataan keväällä ja syödään porukalla ne hatulliset rapaa :)
Toivotaan et sun reaali nousee siellä YTLssä...
Aika hienosti. Sama täällä, aika varma olen laudaturista. Katoin Hesarin sivuilta ja tutun näköisiä vastauksia oli. Jos kummallekaan ei tuu ällää niin tavataan keväällä ja syödään porukalla ne hatulliset rapaa :)
Toivotaan et sun reaali nousee siellä YTLssä...
Mä en ookkaan enää niin varma ällästä =) Vastaukset kyllä on suurimmaksi osaksi oikein, mutta jos pienet merkintävirheet (puuttuu vaikka joku x= jostain kohdasta) tiputtaa pisteitä, niin voi olla, että jää eximiaan. No, maanantaina saan kai opettajan antamat pisteet. Näkee sitten, miten meni.. Mahdollisesti joutuu vetään sen hatullisen paskaa ;) Tehdään se tosiaan porukalla, jos ei kumpikaan onnistu =)
Joo mä toivon todella, et se reaali nousis vähäsen. Mulla on kolme ainetta hyvin lähellä ällää, mut ihan mahdollista on, että ne kaikki kolme jää eximiaan. Se vähän harmittaa, kun eximian saaminen nyt ei mikään mahdoton onnistuminen kuitenkaan oo. Laudaturista vois olla ylpee.
No en mä ainakaan usko että tuollaisista virheistä vois pudottaa E:hen jos muuten on tehtävät oikein. Mutta aina sieltä voi pisteen pudottaa... Mutta eikös lyhyellä laudaturin raja ole ollut vähän vajaat 50 pinnaa, et kestää sieltä tippuakin... Mä huomasin iteltäni ainaki sellaiset virheet että siinä lääketehtävässä ilmoitin vastauksen (oikein tosin) pelkästään minuutteina. Hesarin sivuilla se oli sekä minuutteina että tunteina ja minuutteina. Ja se kymppitehtäv, missä oli kolikonheitosta kyse, niin b-kohta oli menny väärin. Muuten näytti hyvältä...
Koska kokeet tulee YTL:ästä? Onko kellään tarkkaa päivämäärää?
Lopulliset tulokset tulee viikolla 21
1.6.1 Tulokset
Lautakunta lähettää tutkintotulokset heti niiden valmistuttua kaikille lukioille yhtä aikaa. Kevään tutkinnon tulokset lähetetään viimeistään 25. toukokuuta, syksyn tutkinnon tulokset viimeistään 23. marraskuuta. Tulokset saadaan ilmoittaa kokelaille heti kun ne ovat kouluun saapuneet.
Wahey! Jipii! En todennäköisesti joudu syömään kuraa!!! Matikka lähtee 56 pinnalla... Juha?
Wahey! Jipii! En todennäköisesti joudu syömään kuraa!!! Matikka lähtee 56 pinnalla... Juha?
Onnittelut sulle.. =) Mä joudun ikävä kyllä astumaan kuralautasen äärelle, tuli vaivaiset 50 pistettä. Suorastaan nolottaa =( Mä mokasin sen metsänpalalaskun totaalisesti, ja jotain muitakin pisteitä lähti.. No, aina ei voi voittaa =) Onnittelut sulle matikkaskabamme voitosta ;)
Kiitän :) mutta eihän tämä ole vielä ku väliaikatulos, suuntaa antava kuitenki.
Kiitän :) mutta eihän tämä ole vielä ku väliaikatulos, suuntaa antava kuitenki.
Jahah, allekirjoitukses kävi päivityksessä! =) No, kyllä nää nyt aika ratkaisevia jo on. Toki, jos sun tulos putoaa kolme pistettä ja mun oma nousee saman verran, niin ollaan tasois =) Mut enpä usko. Taitaa jäädä tuo mun numero eximiaan..
Jahah, allekirjoitukses kävi päivityksessä!
Kylläkyllä, sehän tässä oli panoksena! :) Mut huomaa et siinä on otettu huomioon se mahdollisuus noista muutoksista. Mitenhän mä saisin tuon sun nimen kohdalle linkin sun käyttäjätietohin??? :)
Jahah, allekirjoitukses kävi päivityksessä!
Kylläkyllä, sehän tässä oli panoksena! :) Mut huomaa et siinä on otettu huomioon se mahdollisuus noista muutoksista. Mitenhän mä saisin tuon sun nimen kohdalle linkin sun käyttäjätietohin??? :)
Niin, panoshan se oli.. =) Kai se ihan normaalilla linkityksellä toimii, mut eihän sitä kyllä tarvi laittaa tuohon.. =)
Hohoo, saksasta tulossa M. Todella iloinen yllätys. Vedin vieläpä 80 pistettä aineesta, mikä oli koulumme paras. Koskaan ennen lukioaikana saanut noin hyviä pisteitä. Ja siitä oli vielä vähennetty pisteitä jonkun syyn takia.
Onnea kaikille lakin saajille näin etukäteen.
Kiitän! Ollaan saatu urakka päätökseen :)
Nyt kun alkaa kirjoituskäsi toipua kirjoitusten rasituksista, niin aletaanko pohtia jatko-opiskelupaikkoja yms. tähän vai laitetaanko uus ketju pystyyn?
Hei JuhaK, nyt mä onnistuin laittamaan sen linkin! :)
E: kirjoitusvirhe korjattu.
Nyt kun alkaa kirjoituskäsi toipua kirjoitusten rasituksista, niin aletaanko pohtia jatko-opiskelupaikkoja yms. tähän vai laitetaanko uus ketju pystyyn?
Hei JuhaK, nyt mä onnistuin laittamaan sen linkin! :)
Katsohan vain, linkkisi toimii tosiaan.. :)
Mun puolesta vois näitä jatko-opintopaikkahaaveiluja laittaa tänne. Tänne voi sitten laittaa noi viralliset yo-tuloksetkin, kun niitä saadaan kuukauden päästä..
Nyt tilanne on se, että joko Vaasan, Tampereen tai Jyväskylän yliopisto saa kunnian ottaa mut opiskelijakseen :) Toki jos huonosti käy, niin ei sitten pääse mihinkään.. Mä nyt haen psykologiaa Tampereelle ja äidinkieltä Vaasaan ja Jyväskylään. Olis se hienoa, jos jonnekin pääsisi.. Lukuhalut vaan on vähän nollassa, kun noi kirjoitukset imi kaikki mehut.. :)
Ykkösvaihtoehtona Tampereen teknillinen yliopisto ja toisena Oulun vastaava.
Hakutoiveiksi tuotantotaloutta, tietojohtamista ja atk:ta...
Lukuhalut vaan on vähän nollassa, kun noi kirjoitukset imi kaikki mehut.. :)
Ihan sama tunne...
Jaksais nyt ensiksi nuo hakupaperit laittaa etiäpäin :)
Joo kyllä täälläkin on lukumotivaatio menny kirjoituksiin. Mutta Jyväskylään aion hakea liikunnan yhteiskuntatieteisiin ja mietinnässä olis myös Tampereen Teknillisen Yliopiston rakennustekniikan ko.
Jälkimmäisessä tosin pelottaa se, et nauraako ne mut sieltä ulos kun papereissa lukee lyhyt oppimäärä matikassa, vaikka pitkän kurssit onkin luettuna.
Töihin olis ollu motivaatiota tälle välille ennen inttiä mut ku ei natsannu mistään ennen kesäkuun alkua.
Liatoin paperit korkeakouluun ja vielä on laittamatta TKK:lle.
Tällä hetkellä kuskailen pizzoja :P. Hauskaa duunia.
Jokos olette ostaneet puvut lakkiaisiin? :) Itse ostin tässä alkuviikosta ja muutenki on pitäny jo vähän kutsukortteja suunnitella. Miten muilla?
Puku on jo olemassa, ei tarvitse erikseen ostaa.
Mutta herrasmiehellähän on monta pukua? :)
Mutta herrasmiehellähän on monta pukua? :)
Toki, en kai muuta väittänytkään.
Toki, en kai muuta väittänytkään.
Et niin.
Lauantaina pitäis käydä etsimäs
Mulla toi puku on kans jo ennestään. Oishan uus tietty hieno, mut saa nyt tuo vanha kelvata. Lakin käyn varmaan ens viikolla ostamassa.
Itse en noita juhlia järjestele yhtään. Äiti saa hoitaa sen :) Kaippa mä jelppaan sitten, kun pitää talo asettaa juhlakuntoon, mut en kyllä tuohon juhlan suunnitteluun sekaannu..
Itse en noita juhlia järjestele yhtään. Äiti saa hoitaa sen :) Kaippa mä jelppaan sitten, kun pitää talo asettaa juhlakuntoon, mut en kyllä tuohon juhlan suunnitteluun sekaannu..Oikein, mitä sitä ite niihin puuttumaan. Minulla sama. Kysyivät kyllä, että haluanko mitä ruokaa ja juomaa siellä tarjottavan, sanoin vaan että ihan sama kunhan vaan minulle tulee shampanjaa :) Tulis vaan ne tiedot.
Just... :) kyllä meilläkin äiti hoitaa ruoanlaittopuolen mut ite kyl oon jo ikkunat pessy ja siivousta tulee vielä riittämään... Myös kutsut teen ite. Shampanjaa ei mun juhlissa tule olemaan ku en ota itsekään.
Tulokset vois olla tulossa perjantaina, näin oli näillä leveyksillä sanottu...
Tulokset vois olla tulossa perjantaina, näin oli näillä leveyksillä sanottu...Eikös perjantai ole palautuksen takaraja? Näin muistelisin..
Eikös perjantai ole palautuksen takaraja? Näin muistelisin..
Seuraavan viikon keskiviikkona (25. päivä) se on.
Niin, voihan tässä toki mainita sen, että juuri käväisin lakin ostamassa. Että sellaista. Ja juhlia on jo hyvän aikaa suunniteltu.
Eikös perjantai ole palautuksen takaraja? Näin muistelisin..
Seuraavan viikon keskiviikkona (25. päivä) se on.
...
Joo. Täällä oli sanottu et ne on perillä joko perjantaina tai ensi viikon maanantaina. Ennen takarajaa kuitenki.
Onko teillä odotettavissa muutoksia arvosanoihin? Mulla pitäis matikan pysyä samana ja reaali voi nousta parilla pisteellä mut tuskin vaikuttaa arvosanaan.
Täällä oli sanottu et ne on perillä joko perjantaina tai ensi viikon maanantaina. Ennen takarajaa kuitenki.
Samoin. Eiköhän sitä maanantaina tule koululla käytyä...
Muutoksista on aika paha mennä sanomaan mitään. Kovin ovat melkein kaikki sellaisilla pisteillä että jos vain pisterajat olisivat myötä tai pisteitä tulisi edes hieman lisää, riittäisi se korkeampaan arvosanaan. Mutta en jaksa uskoa sen varaan.
Meidän koululle ne tulokset tulee kai maanantaina. Toki, jos kaverit pistää jo perjantaina tekstaria, että mitä tuloksia niille on tullut, niin pitäähän sitä sitten käydä itsekin jo perjantaina lukiolla..
Mä en tiedä oikein minkään aineen tulosta varmasti, kun ovat kaikki niin rajoilla. Äikkä, matikka ja reaali ovat E tai L, ja enkku on B tai C (lähti 8 pistettä yli viime kevään C:n rajan). Ruotsin tiedän varmasti, koska kirjoitin sen syksyllä C:ksi enkä uusinut nyt..
Abitreeneistä poimittuja epävirallisia pisterajoja:
reaali A 13, B 19, C 23, M 28, E 33 ja L 41
pitkä matikka A 8, B 13, C 18, M 26, E 36, L 51
lyhyt matematiikka: A 12, B 19, C 26, M 35, E 43 ja L 52.
keskipitkä (B) ruotsi: A 110, B 144, C 178, M 212, E 239 ja L 265.
pitkä (A) englanti: A 121, B 159, C 198, M 229, E 250 ja L 272.
pitkä (A) ruotsi: A 120, B 162, C 200, M 225, E 249 ja L 275.
pitkä (A) saksa: A 135, B 177, C 212, M 235, E 255 ja L 281.
pitkä (A) ranska: A 144, B 180, C 216, M 238, E 259 ja L 280.
pitkä (A) venäjä: A 120, B 151, C 180, M 217, E 242 ja L 261.
pitkä (A) espanja: A 140, B 170, C 210 M 235, E 250 ja L 273.
lyhyt (C) saksa: A 120, B 157, C 187, M 215, E 244 ja L 273.
lyhyt (C) englanti: A 120, B 158, C 192, M 214, E 235 ja L 269.
lyhyt (C) ranska: A 124, B 158, C 181, M 207, E 237 ja L 265.
lyhyt (C) venäjä: A 115, B 140, C 160, M 190, E 230 ja L 262.
lyhyt (C) espanja: A 120, B 152, C 184, M 211, E 246 ja L 280.
Huh! Tulipahan pukukin ostettua! Dressmannilta laitto sellasen tarjouksen, että ei voinu enään kieltäytyy. Ihan ok puku, siisti kauluspaita ja silkkikravatti yhteensä 199, ja mukaan heitettiin vielä ilmainen pukupussi. Puku ei mitään huippulaatua ole, mutta saapi kelvata näihin karkeloihin=D
lyhyt matematiikka: A 12, B 19, C 26, M 35, E 43 ja L 52.
Mitenköhän lyhyen matikan M:n pisteraja on noussut 27/28/30 -> 35. Toivon todella, että ovat "todella" epäviralliset pisterajat ;)
Kyllä riittää jännitystä maanantaihin asti :)
Pitkä matikka lähti 1 pojo yli E:nä, reaali ja englanti molemmat 1 yli M:nä.
Mitenköhän lyhyen matikan M:n pisteraja on noussut 27/28/30 -> 35.Kovin helpoksi kokeeksihan tuota kehuttiin mutta tiedä sitten...
Mitenköhän lyhyen matikan M:n pisteraja on noussut 27/28/30 -> 35.Kovin helpoksi kokeeksihan tuota kehuttiin mutta tiedä sitten...
Mä en silti jaksa uskoa, että rajat on noin korkealla. Tai mä kieltäydyn uskomasta tosiasiaa, sillä haluan itselleni L:n :) Mut jos se raja tuon 52 pistettä on, niin saan sitten tyytyä E:hen..
Jos rajat pysyy noissa epävirallisissa veikkailuissa ja mun pisteet pysyy lähtöpisteinä, niin tulee kaksi C:tä ja kolme E:tä. Oon ihan tyytyväinen suoritukseeni siinä tapauksessa, sillä en uskaltanut toivoa noinkaan hyviä tuloksia..
Kyllä nuo "epäviralliset" rajat ovat myös ne viralliset. Lukekaa täältä (http://www.yle.fi/opinportti/keskustelu/viewtopic.php?t=1763) jos ette muuten usko.
Kyllä nuo "epäviralliset" rajat ovat myös ne viralliset. Lukekaa täältä (http://www.yle.fi/opinportti/keskustelu/viewtopic.php?t=1763) jos ette muuten usko.
No voi helvetti. Nyt voin kyllä ällät unohtaa.. :( Reaalinkin pitäis nousta kaksi pistettä, että ällään menis, ja yleensä noilla pisteillä on taipumusta vaan laskea..
Tänään kävin puvun ostamassa, vaalea beige väriltään. Tärkeimpänä kriteerinä oli, ettei ole musta; en halunnut sitä perinteistä...
Tänään kävin puvun ostamassa, vaalea beige väriltään. Tärkeimpänä kriteerinä oli, ettei ole musta; en halunnut sitä perinteistä...
Musta on kyllä vähän tylsä. Mun puku on musta, mutta kun ei kehtaa värin takia uutta ostaa näihin juhliin..
Mä ostin nimenomaan mustan, koska mulla ei ennestään omaa mustaa pukua ole. Onhan se vähän tylsä, mutta on tilaisuuksia, joissa muut asut/värit eivät tule kuuloonkaan.
Hei Juha, joko niitä teidän bändin biisejä pääsee lataamaan? :)
Mielestäni tuo pitkän matikan L:n pisteraja (51) on melko alhainen, koska kokeessa 11-12 aivan perustehtävää. Verrattuna viime kevään kokeeseen ei ero ollut niin suuri kuin pisterajat kertoo(Viime keväänä L:n sai 57 pisteellä). Olisin odottanut, että tänä vuonna L:n saisi 54-55 pisteellä.
Mä ostin nimenomaan mustan, koska mulla ei ennestään omaa mustaa pukua ole. Onhan se vähän tylsä, mutta on tilaisuuksia, joissa muut asut/värit eivät tule kuuloonkaan.
Hei Juha, joko niitä teidän bändin biisejä pääsee lataamaan? :)
No joo, musta puku tietysti käy tilaisuuteen kuin tilaisuuteen, joten sellainen on hyvä olla varastossa.
Bändin tilanne on vähän huono jäsenten tulehtuneista väleistä johtuen, joten saa nähdä, kuinka käy koko demon kanssa. Mä toivon, että me päästäis ens viikonloppuna se demo tekeen. Mä en itse vaan pysty vaikuttamaan asiaan, koska demo pitäis hoitaa rumpalin suhteilla, ja juuri tuo rumpali on nykyään niin hankala. Huonos tapaukses jää koko demo, mut toivottavasti sen nyt saa äänitettyä. Jos kiinnostaa, niin vanhan laulajan kans tehdyn demon biisejä löytyy täältä: http://www.mikseri.net/artistit/?id=29993
En vastaa, jos biisien huonous aiheuttaa traumoja :)
Mielestäni tuo pitkän matikan L:n pisteraja (51) on melko alhainen, koska kokeessa 11-12 aivan perustehtävää. Verrattuna viime kevään kokeeseen ei ero ollut niin suuri kuin pisterajat kertoo(Viime keväänä L:n sai 57 pisteellä). Olisin odottanut, että tänä vuonna L:n saisi 54-55 pisteellä.
Kirjoititko sä sitten L:n pitkästä??? Huh! :)
...En vastaa, jos biisien huonous aiheuttaa traumoja :)
Äläs nyt, vaatimattomuus ei sovi sulle :) mä kuuntelin tän Delusions - biisin (oli muuten kovan iltapuhteen tulos ku oon GPRS-yhteydellä netissä:) ja tykkäsin kyllä. Introsta tuli Apulanta mieleen... Solisti oli varmaan hyvä, mut mä en kuullu hänen ääntä kunnolla. Peittyi jotenki teidän poikien soitannon alle. Mut kaikenkaikkiaan hyvä biisi, tykkäsin kyllä. Ei muuta ku riita halki ja voita väliin niin kuullaan sitä uuttakin materiaalia :)
EDIT: kuuntelin nyt myös tuon Here and Nowhere:n ja ei säväyttäny samalla lailla ku Delusions. Delusions- biisiä on taidettu miettiä tarkemmin ja siinä soittaminen kuulosti vakuuttavammalta... Solistille terveisiä, et mikkiä lähemmäs, ei kuulu näille leveyksille asti kunnolla! :)
Mielestäni tuo pitkän matikan L:n pisteraja (51) on melko alhainen, koska kokeessa 11-12 aivan perustehtävää. Verrattuna viime kevään kokeeseen ei ero ollut niin suuri kuin pisterajat kertoo(Viime keväänä L:n sai 57 pisteellä).Eikö sitä juuri puhuttu, että tänä vuonna koe oli vaikea, koska siinä oli niitä parametitehtäviä niin paljon? Tai niitä ei ehkä älyä painottaa lukiessa niin paljon... No, mikäs minä oon sanomaan vasta neljä pitkän matikan kurssia käyneenä.
ps. Isoveljellä lähti 60 pojolla, mahtaa pytyttää jos se tippuu pisteen, sinne menee 1000 egeä :D
E: Montakohan ihmistä per vuosi kirjoittaa pitkästä matikasta täydet? oisko joku 50-100?
Mites muuten se 1000e pitkästä matematiikasta. Eikö sitä pidä anoa? Siis että jos kirjoitat 60p niin se ei tarkoita että saat 1000 erkkiä ellet ole ilmoittanut aikeistasi kirjoittaa täydet :P.
Ei pidä anoa mitään. Mikä järki siinä ois?
Huomenna sitten saa tulokset.. Vähän jännittää, saako yhtään ällää.. Oon kyllä valmistautunut pettymykseen, mutta silti sitä tahtoo toivoa vielä.. :) No, tärkeintä on nyt vaan tää, että tulee ylioppilaaksi.
Äläs nyt, vaatimattomuus ei sovi sulle :) mä kuuntelin tän Delusions - biisin (oli muuten kovan iltapuhteen tulos ku oon GPRS-yhteydellä netissä:) ja tykkäsin kyllä. Introsta tuli Apulanta mieleen... Solisti oli varmaan hyvä, mut mä en kuullu hänen ääntä kunnolla. Peittyi jotenki teidän poikien soitannon alle. Mut kaikenkaikkiaan hyvä biisi, tykkäsin kyllä. Ei muuta ku riita halki ja voita väliin niin kuullaan sitä uuttakin materiaalia :)
EDIT: kuuntelin nyt myös tuon Here and Nowhere:n ja ei säväyttäny samalla lailla ku Delusions. Delusions- biisiä on taidettu miettiä tarkemmin ja siinä soittaminen kuulosti vakuuttavammalta... Solistille terveisiä, et
mikkiä lähemmäs, ei kuulu näille leveyksille asti kunnolla! :)
Kiitos kommenteista, kiva kun pidit :) Noi sun analyysit muuten osuu joka kohdassa ihan oikeaan. :)
Toi intro tuo monelle mieleen Apiksen. Ehkä se on alitajuista plagiaattia, jota en huomannut säveltäessäni :) Toi laulaja ei oo meillä enää, ja oot ihan oikeassa; se laulaa hiljaa ja sillä on liian heikko ääni. Nykyinen laulaja on paaaaljon parempi. Sillä on kauniimpi äänikin..
Noi biisit on nauhotettu n. 7-8 tunnissa, ja ainoastaan Delusionsiin ehdittiin panostaa, joten siinä soittaminen ja kaikki muu on ehditty tehdä paremmin.
Huomenna sitten saa tulokset.. Vähän jännittää, saako yhtään ällää.. Oon kyllä valmistautunut pettymykseen, mutta silti sitä tahtoo toivoa vielä.. :) No, tärkeintä on nyt vaan tää, että tulee ylioppilaaksi.
Ilmoittelehan sit miten meni, huolettaa et saanko pitää tuon allekirjoitukseni... :) Ja et pitääkö sitä muokata. Mä saan tietää omani vasta keskiviikkona kun meilläpäin niitä ei saa puhelimitse enkä oo nyt maisemissa. Mut onneks en ota stressiä asiasta. Huh!
Hohhoijaa.... sais kyllä sensorit ******* (nojoo, jätetään sanomatta)
Matikka laski E->M, jäi pisteen E:stä
Englanti ja reaali M->C....
No shit... Pisteet oli laskenu vai rajat noussu? Joko meillä on kaikista aineista pisterajat ihan virallisesti tiedossa?
EDIT: On näemmä...
Kevät 2005
L E M C B A
Äidinkieli, suomi 092 087 080 070 063 053
Äidinkieli, ruotsi 092 087 080 070 060 050
Äidinkieli, pohjoissaame 092 087 080 070 063 053
Suomi toisena kielenä 181 165 148 127 111 091
Svenska som andraspråk 180 167 150 130 110 090
Reaalikoe 041 033 028 023 019 013
Matematiikka, pitkä oppimäärä 051 036 026 018 013 008
Matematiikka, lyhyt oppimäärä 052 043 035 026 019 012
Ruotsi, pitkä oppimäärä 275 249 225 200 162 120
Ruotsi, keskipitkä oppimäärä 265 239 212 178 144 110
Suomi, pitkä oppimäärä 281 258 237 211 187 149
Suomi, keskipitkä oppimäärä 269 245 224 190 158 118
Englanti, pitkä oppimäärä 272 250 229 198 159 121
Saksa, pitkä oppimäärä 281 255 235 212 177 135
Ranska, pitkä oppimäärä 280 259 238 216 180 144
Venäjä, pitkä oppimäärä 261 242 217 180 151 120
Espanja, pitkä oppimäärä 273 250 235 210 170 140
Englanti, lyhyt oppimäärä 269 235 214 192 158 120
Saksa, lyhyt oppimäärä 273 244 215 187 157 120
Ranska, lyhyt oppimäärä 265 237 207 181 158 124
Venäjä, lyhyt oppimäärä 262 230 190 160 140 115
Espanja, lyhyt oppimäärä 280 246 211 184 152 120
Italia , lyhyt oppimäärä 283 254 225 195 172 123
Portugali, lyhyt oppimäärä 188 177 160 147 120 100
Latina, lyhyt oppimäärä 198 183 168 144 120 097
Latina, laajempi oppimäärä 195 182 160 140 120 100
Pohjoissaame, lyhyt oppimäärä 200 180 160 140 120 100
Inarinsaame, lyhyt oppimäärä 200 180 160 140 120 100
Koltansaame, lyhyt oppimäärä 200 180 160 140 120 100
Oma tulos ABBCME.
Onnittelut ylioppilalle :)
Äikkä E
Reaali E
Matikka E
Enkku C
Ruotsi C
Hienoinen pettymys, kun ei tullut yhtään ällää.. :( Pitää koittaa syksyllä uusia ainakin matikka ja ruotsi.
Perhanan pisterajat. Kolme tippu, yks nous. Saldo B,B,C,C,C. Pettynyt olen, ei muuta voi sanoa :(
En tiedä vielä yhtään, jolla olisi meidän koulussa noussut. Kaikilla laskenut 1-4 ainetta...
Onko se sitten opettajista kiinni, kun liian korkeaksi arvostelevat...
Jepujee, tulipa käytyä koululla... Tuomio oli yksi ällä ja viisi eetä..
Onnittelut kaikille (tuleville) ylioppilaille!!!!
Voi pyhät pyssyt.. :) Tuollaisilla papereilla sitä kelpaa pyrkiä eteenpäin..
Kiitti onnitteluista ja onnittelut myös multa kaikille ylioppilaille..
Samoin, on sulla kyllä kovat paperit! Hyvähyvähyvä! :)
Ewert Oktan
23.05.05, 21:39
Onko se sitten opettajista kiinni, kun liian korkeaksi arvostelevat...
Lienee yleinen käytäntö antaa hieman helpommin pisteitä, jotta oppilaat saisivat parempia arvosanoja. Lisäksi "sen tutun oppilaan" vastausta voidaan katsoa hieman paremmaksi, kuin se todellisuudessa onkaan - onhan hän sentään ahkera oppilas.
Sensorit sen sijaan ovat objektiivisia.
Niin, olisi kyllä paljon parempi, jos heti omat opettajat arvostelisivat ankarasti. Ei tulisi sitten ikävää yllätystä, kun tulokset tulevat...
Mä luulen et tuossa tarkistamisasiassa opettajat jakautuu puhtaasti kahtia. Ainakin omien kokemuksieni perusteella voin sanoa et esim. äidinkielessä aineet lähti koululta tyyliin: "Minä nyt pistin sen näin, toivotaan että pysyy". Laskua omalla kohdallani tuli kaksi pistettä mutta arvosana ei onneksi laskenut.
Reaalikokeessa historian vastaukset tarkastanut opettaja sanoi sen sijaan, että ne mun vastaukset on arvioitu alakanttiin, eivät ainakaan tule laskemaan... Tämä on ainakin musta parempi menettelytapa mut tuskin kumpikaan on tietoisesti hyvä. Jos opettaja tarkistaisi kokeen niin että se pysyisi aina YTL:ssä samana, niin sehän olisi ideaalitilanne mutta ihmisillä on näkemyseroja ja tulee aina olemaan. Lisäksi edelleen ihmiset näitä kokeita tarkistavat ja ihminen on erehtyväinen :)
Mä luulen et tuossa tarkistamisasiassa opettajat jakautuu puhtaasti kahtia. Ainakin omien kokemuksieni perusteella voin sanoa et esim. äidinkielessä aineet lähti koululta tyyliin: "Minä nyt pistin sen näin, toivotaan että pysyy". Laskua omalla kohdallani tuli kaksi pistettä mutta arvosana ei onneksi laskenut.:)Täytyy muistaa että sen kolmen vuoden aikana äidinkielen opettajasi voi oppia lukemaan tekstiäsi, ja alkaa pitämään siitä. Mutta sitten kun se arvostellaan siellä toisessa mestassa niin se saattaa tulla takaisin hylättynä nimim. koulussamme muutaman kerran sattunut näin.
Täytyy muistaa että sen kolmen vuoden aikana äidinkielen opettajasi voi oppia lukemaan tekstiäsi, ja alkaa pitämään siitä. Mutta sitten kun se arvostellaan siellä toisessa mestassa niin se saattaa tulla takaisin hylättynä nimim. koulussamme muutaman kerran sattunut näin.
Totta tämäkin ja pätee varmaan monissa pienissä kouluissa mutta ainakin meillä on vaihtunut opettaja äidinkielen kursseilla lähes jatkuvasti niin ei siinä hirveästi oppimaan pääse.
Ja opettajat pitävät edellisten vuosien pisterajoja silmällä arvosteltaessa. Tänä vuonna muutamassa aineessa pisterajat nousivat verraten edellisiin vuosiin. Mutta eikös tärkeintä ole, että saamme sen lakin päähämme eikä yo tuloksilla ole enää väliä kunhan opiskelupaikan saamme :)
Mutta eikös tärkeintä ole, että saamme sen lakin päähämme eikä yo tuloksilla ole enää väliä kunhan opiskelupaikan saamme :)
No joo, lakki on tässä vaiheessa kaikista tärkein juttu. Mulla tosin ainakin on yhdessä yliopistohaussa niin, että puolet pisteistä tulee yo-tuloksista ja puolet pääsykokeesta, joten yo-menestykselläkin on aika kova osuus, jos meinaa sisään päästä. Sitten tosin, kun (tai jos) opiskelupaikan on saanut, niin ei varmaan paljoa jaksa noita yo-tuloksia muistella.. :)
Joo tietty valintakokeissa on yo:n tuloksilla väliä, mutta eiköhän jokaiselle se paikka jostain löydy.
Äidinkieli yllätti mukavasti: M. Yllätti nimittäin siksi kun en tohtinut etukäteen kysellä mitä olisi luvassa. Tämä siis otsikkoaiheista, viitsi edes ajatella mitä aineistopohjaisesta on tullut. Pitkästä englannista ja keskipitkästä ruotsista E. Ihan ok muuten, ellei englanti olisi jäänyt kahden pisteen päähän L'stä. Hieman harmittaa. Lisäksi sekä pitkästä matematiikasta ja reaalista B.
Näin jälkikäteen voisi tietenkin viisastela että ehkäpä olisi kannattanut hieman lukeakin niin olisi saattanut tulla astetta paremmat tulokset mutta kun ei siitä mitään hyötyä ole niin jätetään viisastelematta.
Onnea ylioppilaille. Taitaa olla täs kesällä ainakin yks YO-juhla mihin pitäis eksyä.
No joo, lakki on tässä vaiheessa kaikista tärkein juttu.
Mut kaiken tämän riemun keskellä on muistettava et kaikki halukkaat ei sitä saa. Itse seurasin tänä keväänä sellaista tapausta hyvin läheltä. Joten eihän se itsestäänselvyys ole, mutta on hyvin kaikkien tiedossa kun kirjoituksiin lähdetään... Tosin tuskin kukaan siihen siinä vaiheessa omalle kohdalleen uskoo. Noin 5% kokelaista ei sitä saa päähänsä painaa, joten ei ainakaan kiusata heitä. Tänään sit kyselemään omia tuloksia...
No joo, lakki on tässä vaiheessa kaikista tärkein juttu.
Mut kaiken tämän riemun keskellä on muistettava et kaikki halukkaat ei sitä saa. Itse seurasin tänä keväänä sellaista tapausta hyvin läheltä. Joten eihän se itsestäänselvyys ole, mutta on hyvin kaikkien tiedossa kun kirjoituksiin lähdetään... Tosin tuskin kukaan siihen siinä vaiheessa omalle kohdalleen uskoo. Noin 5% kokelaista ei sitä saa päähänsä painaa, joten ei ainakaan kiusata heitä. Tänään sit kyselemään omia tuloksia...
No ei tietenkään pidä kiusata niitä, jotka ei lakkia saa. Olisin mä ainakin ihan shokissa, jos en olisi nyt lakkia saanut.. Mut eihän meistä lakin saaneista kukaan voi väittää, että tuo lakki olis minkään järjettömän urakan takana ollut ja että se olis ollut erittäin vaikea saavuttaa, joten kyllä mä ainakin ajattelen, että lakin kyllä saa jos sen vaan haluaa.
Kerropa sitten tuloksia kun saat ne :)
Joo... Kyllä sieltä piti pää maassa lähteä. Reaali oli tippunu pisteen päähän E:stä, eli 32p... Mä olin siihen eximiaan tosi tyytyäinen mut kyllä tuollainen niukka pudotus syö miestä rotan lailla. Mut matikkakisan tulos säilyi ennallaan. Eipä se kyl tässä ensipettymyksessä tunnu miltään... Mut kunhan tässä aikansa itkee ja potkii niin kyllä sitä vanhana vaarina osaa soututuolissa arvostaa JuhaK:n päänahkaa ;)
Eli lopullinen 5 oikein tulos keväällä 2005 on seuraava:
Englanti C
Ruotsi C
Reaali M
Äidinkieli E
Matematiikka (lyhyt oppimäärä) L
Onkos niitä opiskelupaikkoja jo herunut?
Yliopiston puolella tekniikan insinöörikoulutukseen voi päästä yo-tulosten ja lukion todistuksen arvosanojen perusteella ns. paperivalinnassa.
Aikooko porukka jatkaa opintojaan ammattikorkean vai yliopiston puolella? Vaiko kenties jotain muuta?
Itelle lohkesi paikka Oulusta, sähkötekniikkaa.
Joo... Kyllä sieltä piti pää maassa lähteä. Reaali oli tippunu pisteen päähän E:stä, eli 32p... Mä olin siihen eximiaan tosi tyytyäinen mut kyllä tuollainen niukka pudotus syö miestä rotan lailla. Mut matikkakisan tulos säilyi ennallaan. Eipä se kyl tässä ensipettymyksessä tunnu miltään... Mut kunhan tässä aikansa itkee ja potkii niin kyllä sitä vanhana vaarina osaa soututuolissa arvostaa JuhaK:n päänahkaa ;)
Eli lopullinen 5 oikein tulos keväällä 2005 on seuraava:
Englanti C
Ruotsi C
Reaali M
Äidinkieli E
Matematiikka (lyhyt oppimäärä) L
Joo, se on arvokas voitto tuo matikkaskaban ykkössija :) Teorias meillä on just yhtä hyvät paperit (kielet meillä on just samat C:t ja jos noi mun kolme eetä on yhtä hyvä kuin sun M, E ja L).
Onkos niitä opiskelupaikkoja jo herunut?
Yliopiston puolella tekniikan insinöörikoulutukseen voi päästä yo-tulosten ja lukion todistuksen arvosanojen perusteella ns. paperivalinnassa.
Aikooko porukka jatkaa opintojaan ammattikorkean vai yliopiston puolella? Vaiko kenties jotain muuta?
Mä oon hakenut vain yliopistoihin, joten ei oo vielä mitään tietoa. Tuos viikon päästä saan tietää, pääsenkö luokanopettajakoulutuksen esivalinnasta läpi (siitä jatkoon päässeistä 33% saa opiskelupaikan, ainakin Rovaniemessä, jonne haen). Kolmeen muuhun yliopistoon haen kans.
Onnittelut sulle jatkopaikasta :) Se on aina mukavaa, kun on tulevaisuus taas hetkeksi aikaa selvä..
Joo, se on arvokas voitto tuo matikkaskaban ykkössija :) Teorias meillä on just yhtä hyvät paperit (kielet meillä on just samat C:t ja jos noi mun kolme eetä on yhtä hyvä kuin sun M, E ja L).
No niinhän se periaatteessa on... Toisaalta, eihän se yleisarvosanan laskeminen ole enää kai niin huudossa? Ennen se taidetiin laskea suoraan koululla et "minkä paperit" kukakin sai mut enää ei. Kai nykyään katellaan enemmän vain aineita yksitellen, mihin se ainereaali- uudistuskin viittaa... Mun mielestä siinä kyllä kärsii se yleissivistävyys, mikä lukion perimmäinen tarkoitus kuitenkin on. "Lukio on yleissivistävä oppilaitos", sen opin lukion ensimmäisenä päivänä.
Sulla on kyllä niin hyvä tilanne ku voit päästä suoraan papereilla sisään, et älä jätä käyttämättä... :)
Onnittelut!!!
Mä oon hakenut vain yliopistoihin, joten ei oo vielä mitään tietoa. Tuos viikon päästä saan tietää, pääsenkö luokanopettajakoulutuksen esivalinnasta läpi (siitä jatkoon päässeistä 33% saa opiskelupaikan, ainakin Rovaniemessä, jonne haen). Kolmeen muuhun yliopistoon haen kans.
Sama juttu, minäki haen vain yliopistoihin. Koska sulla on Rollossa pääsykokeet (jos/kun pääset esivalinnasta läpi)? Mulla on siellä 14.6, hallintotiedettä...
Sit 28.6 ois Jyväskylässä liikuntahommia, jos sinne nyt ottavat edes pääsykokeisiin..
Kiitoskia!
Onnea ja menestystä pääsykokeisiin!!!
Sama juttu, minäki haen vain yliopistoihin. Koska sulla on Rollossa pääsykokeet (jos/kun pääset esivalinnasta läpi)? Mulla on siellä 14.6, hallintotiedettä...
Sit 28.6 ois Jyväskylässä liikuntahommia, jos sinne nyt ottavat edes pääsykokeisiin..
Mulla on Rovaniemen kokeet 15-16.6. Tosin taidan mennä sinne jo 14. päivän illaksi, sillä Rovaniemeen on niin perkeleellinen matka, että täytyis lähteä yöllä Rovaniemeen jos aamuksi haluaa keretä kokeisiin..
Millä perusteella tuonne Jyväskylän liikuntasysteemiin valitaan pääsykokeisiin?
Katoin muuten äsken nuo matikankokeen tulokset; seitsemästä tehtävästä tuli täydet kuus pistettä, ja kolmesta muusta sitten nolla (perkeleen metsäsuunnikaslasku), kaksi ja neljä pistettä.. Tulos vaan tippui siis, kun saldoksi jäi 48 pojoa.. Reaalikin putos kaksi pistettä, mut enkku nousi pisteen. Millään muutoksilla ei kuitenkaan ollut vaikutusta arvosanaan..
Mä oon hakenut vain yliopistoihin, joten ei oo vielä mitään tietoa. Tuos viikon päästä saan tietää, pääsenkö luokanopettajakoulutuksen esivalinnasta läpi (siitä jatkoon päässeistä 33% saa opiskelupaikan, ainakin Rovaniemessä, jonne haen). Kolmeen muuhun yliopistoon haen kans. Siis olet hakemassa ala-asteen luokan opettajaksi. Kyseessähän on kutsumusammatti, mihin on helv. vaikea päästä opiskelemaan, palkka on huono ja työ voi olla pahimmassa tapauksessa niin maan jumalattoman stressaavaa. Jos oikein muistan niin kaikki omat ala-asteen opettajat olivat saaneet YO-kirjoituksista vähintään kolme L:llää, mutta luultavasti olivat opiskelleet Helsingissä--> vaikeampi päästäkkin.
Mä oon hakenut vain yliopistoihin, joten ei oo vielä mitään tietoa. Tuos viikon päästä saan tietää, pääsenkö luokanopettajakoulutuksen esivalinnasta läpi (siitä jatkoon päässeistä 33% saa opiskelupaikan, ainakin Rovaniemessä, jonne haen). Kolmeen muuhun yliopistoon haen kans. Siis olet hakemassa ala-asteen luokan opettajaksi. Kyseessähän on kutsumusammatti, mihin on helv. vaikea päästä opiskelemaan, palkka on huono ja työ voi olla pahimmassa tapauksessa niin maan jumalattoman stressaavaa. Jos oikein muistan niin kaikki omat ala-asteen opettajat olivat saaneet YO-kirjoituksista vähintään kolme L:llää, mutta luultavasti olivat opiskelleet Helsingissä--> vaikeampi päästäkkin.
En mä halua sitä oikeasti opiskelemaan. Mä vaan haluan välttämättä saada opiskelupaikan jo nyt :) Jos en tänä kevääänä saa mitään paikkaa tai pelkästään tuon luokanopettajankoulutuspaikan, niin haen ens keväänä uudestaan. Mut jos en onnistu muuta paikkaa saamaan ens keväänäkään, niin rupean sitten luokanopettajaksi. Oon mä ainakin teteissä pitänyt ihan tuosta opettamishommasta. Ei se palkka nyt kuitenkaan varsinaisesti huono oo, vaikka nyt ei mikään loistavakaan, ainakaan nuorella opettajalla. Tuonne Rovaniemeen onkin helpompi päästä, sinne nää munkin paperit saattaa riittää. Helsinkiin ja Jyväskylään on kaikista vaikein päästä..
Siis olet hakemassa ala-asteen luokan opettajaksi. Kyseessähän on kutsumusammatti, mihin on helv. vaikea päästä opiskelemaan, palkka on huono ja työ voi olla pahimmassa tapauksessa niin maan jumalattoman stressaavaa. Jos oikein muistan niin kaikki omat ala-asteen opettajat olivat saaneet YO-kirjoituksista vähintään kolme L:llää, mutta luultavasti olivat opiskelleet Helsingissä--> vaikeampi päästäkkin.Niin ehkä tuo ala-asteen opettajana oleminen on vähän tylsää, mutta tähtää johonkin 2.asteelle tai amk:hon tms. paikkaan niin se on jo vähän mielekkäämpää ja palkkakin parempi.
Siis olet hakemassa ala-asteen luokan opettajaksi. Kyseessähän on kutsumusammatti, mihin on helv. vaikea päästä opiskelemaan, palkka on huono ja työ voi olla pahimmassa tapauksessa niin maan jumalattoman stressaavaa. Jos oikein muistan niin kaikki omat ala-asteen opettajat olivat saaneet YO-kirjoituksista vähintään kolme L:llää, mutta luultavasti olivat opiskelleet Helsingissä--> vaikeampi päästäkkin.Niin ehkä tuo ala-asteen opettajana oleminen on vähän tylsää, mutta tähtää johonkin 2.asteelle tai amk:hon tms. paikkaan niin se on jo vähän mielekkäämpää ja palkkakin parempi.
Niin mä pääasiassa tähtäänkin; äikänopettajan ja psykologianopettajan ammatit tässä on ensisijaisesti kiikarissa.
Niin mä pääasiassa tähtäänkin; äikänopettajan ja psykologianopettajan ammatit tässä on ensisijaisesti kiikarissa.
Mielenkiintoinen valinta tuo psykologia. Se aukaisee monenlaisia portteja, jos ei opettajana oleminen nappaa...
itseasiassa voisit aloittaa opiskelut nyt jo ja tehdä mun kasvatustieteen opinnot pois alta, kun ei itseä oikein nappaa :) Olet sitten jo kaikkitietävä, kun itse suoritat nuo diipadaapa-opinnot..
Mielenkiintoinen valinta tuo psykologia. Se aukaisee monenlaisia portteja, jos ei opettajana oleminen nappaa...
Toi psykologia kiinnostais kaikista eniten.. Ovia se kyllä avaa ja työllisyystilanne on aika hyvä, kun psykologia on kasvava ala. Harmi vaan, että on niin kirotun vaikea päästä opiskelemaan, että en tiedä, onko mitään mahiksia.
itseasiassa voisit aloittaa opiskelut nyt jo ja tehdä mun kasvatustieteen opinnot pois alta, kun ei itseä oikein nappaa :) Olet sitten jo kaikkitietävä, kun itse suoritat nuo diipadaapa-opinnot..
Heh.. Niin luetko sä itse psykologiaa jossain yliopistossa? Vai jotain muuta alaa, johon tarvii noita kasvatustieteen opintoja?
Heh.. Niin luetko sä itse psykologiaa jossain yliopistossa? Vai jotain muuta alaa, johon tarvii noita kasvatustieteen opintoja?
En sentään psykologiaa lue vaikka voisihan sitäkin muutaman kurssin ihan mielenkiinnosta ottaa. Nuo kasvatustieteet on ihan vaan sivuprojekti, että saan tuon pykälän 986/1998 (tjsp) vaatiman opettajan muodollisen pätevyyden, jos vaikka joskus ryhtyisi tietotekniikan opettajaksi.
Mulla on Rovaniemen kokeet 15-16.6. Tosin taidan mennä sinne jo 14. päivän illaksi, sillä Rovaniemeen on niin perkeleellinen matka, että täytyis lähteä yöllä Rovaniemeen jos aamuksi haluaa keretä kokeisiin..
Eihän sinne nyt niin pitkä ole, toisaalta meiltä on pitkä matka joka paikkaan... :) Mä taidan lähteä sieltä 14. päivä kotiin ku helpoin on käydä päiväseltään. Kaksipäiväiset pääsykokeet? Taitaa olla monipuoliset kokeet??
Millä perusteella tuonne Jyväskylän liikuntasysteemiin valitaan pääsykokeisiin?
Kirjoitusten tuloksilla ja taisipa sinne muutama päättötodistuksen numerokin vaikuttaa. Voi kunpa mut laitettais siellä pääsykokeissa hiihtämään... :) Loppuviikosta sai tietää et pääsikö vai ei.
Eihän sinne nyt niin pitkä ole, toisaalta meiltä on pitkä matka joka paikkaan... :) Mä taidan lähteä sieltä 14. päivä kotiin ku helpoin on käydä päiväseltään. Kaksipäiväiset pääsykokeet? Taitaa olla monipuoliset kokeet??
Niin no, jos sä pohjoisessa asut, niin sulla ei varmaan pitkä matka oo.. :) Ne kokeet on kaksipäiväiset tuossa luokanopettajakoulutuksen kokeessa, mut en tarkemmin muista, mitä nyt molempina päivinä tehdään..
Niin no, jos sä pohjoisessa asut, niin sulla ei varmaan pitkä matka oo.. :) Ne kokeet on kaksipäiväiset tuossa luokanopettajakoulutuksen kokeessa, mut en tarkemmin muista, mitä nyt molempina päivinä tehdään..
Toisena päivänä lasketaan yhteen- ja vähennyslaskuja ja toisena päivänä pelataan pesäpalloa? Correct if I'm wrong? :)
Toisena päivänä lasketaan yhteen- ja vähennyslaskuja ja toisena päivänä pelataan pesäpalloa? Correct if I'm wrong? :)
No ei nyt ihan.. :) Ekana päivänä taitaa olla itse kokeet, missä pitää iskeä oikeat vastaukset kysymyksiin, ja toisena päivänä sitten mennään johonkin soveltuvuushaastatteluun ja jutellaan pyödässä muiden hakijoiden kans, kun joku äijä valvoo ja tutkailee, mitä kukin sanoo :)
Joku muuki tulossa hallintotieteiden kokeeseen :). Mie myöskin, eipähän tarvi lukee, ku ei oo mistä lukee. Mut päätähtäin mulla on siitä viikon päästä oleva oikiksen pääsykoe, jonne on pitäny jo lukee jonni verran :D.
Sulla kyl on paremmat paperit, ku mulla ja saat tuoreen ylioppilaan lisäpisteet, eli mie oon altavastaaja ku sie oot ennakkosuosikki ;).
Oon siis viime kevään yo, pikkusisko kirjotti nytten.
Joku muuki tulossa hallintotieteiden kokeeseen :). Mie myöskin, eipähän tarvi lukee, ku ei oo mistä lukee. Mut päätähtäin mulla on siitä viikon päästä oleva oikiksen pääsykoe, jonne on pitäny jo lukee jonni verran :D.
Sulla kyl on paremmat paperit, ku mulla ja saat tuoreen ylioppilaan lisäpisteet, eli mie oon altavastaaja ku sie oot ennakkosuosikki ;).
Oon siis viime kevään yo, pikkusisko kirjotti nytten.
Ai, yleensä altavastaajan asema on näissä tapauksissa ihan hyvä? :) Joo... Halusin kokeilla sitä, ja se onki vähä vaikea tosiaan valmistautua ku materiaali jaetaan siinä tilaisuudessa. Onko se näin et ne jotka ei jaksa lukea, hakee tuonne? ;) No kai me sentään jaksetaan ku haetaan kerran muuallekin... Haetko sä muuten oikikseen kans Lapin yliopistoon vai jonnekin muualle?
EDIT: joo luulis et Rovaniemelle haet ku näköjään siellä asustelet :)
jutellaan pyödässä muiden hakijoiden kans, kun joku äijä valvoo ja tutkailee, mitä kukin sanoo :)Huonolla tuurilla samaan ryhmään tulee pari räpätätiä jotka vaan puhuu ja puhuu ja luulee, että puhutun määrä korvaa sisällön. Koita siinä sitten keskustella, kun pari tyyppiä on jatkuvasti äänessä...
jutellaan pyödässä muiden hakijoiden kans, kun joku äijä valvoo ja tutkailee, mitä kukin sanoo :)Huonolla tuurilla samaan ryhmään tulee pari räpätätiä jotka vaan puhuu ja puhuu ja luulee, että puhutun määrä korvaa sisällön. Koita siinä sitten keskustella, kun pari tyyppiä on jatkuvasti äänessä...
Niinpä, mutta ei kai siinä auta kun pitää puolensa. Luulisi, että ne sensorit on kyllä nähneet yhtä sun toista ja osaavat ottaa tuonkin huomioon.
Niinpä, mutta ei kai siinä auta kun pitää puolensa. Luulisi, että ne sensorit on kyllä nähneet yhtä sun toista ja osaavat ottaa tuonkin huomioon.
Tänään tuli postissa varmistus, että pääsen tuonne Rovaniemelle pääsykokeisiin. Lapussa luki, että meistä tehdään pienryhmiä, ja että jokainen ryhmän kuudesta jäsenestä saa jonkun artikkelin käteensä, ja kukin vuorollansa joutuu "esittelemään artikkelinsa ja johtamaan keskustelua siihen liittyen 15 minuuttia". Huh, mitähän tuostakin tulee :) Mä inhoan puheiden, esitelmien ym. pitoa ihmisten edessä, joten ei välttämättä tuo keskustelujuttu mun johtamana ihan nappiin mee.. No, pitää tehdä parhaansa.
Meistä tähän asti jatkoon päässeistä tosiaan sitten 33% saa opiskelupaikan. Nyt tuli fiilis, et pitää kyllä panostaa tähänkin juttuun, kun vois saada opiskelupaikan aika helpolla. 33% on kuitenkin kova määrä.
Mä inhoan puheiden, esitelmien ym. pitoa ihmisten edessä, joten ei välttämättä tuo keskustelujuttu mun johtamana ihan nappiin mee.. No, pitää tehdä parhaansa.Onnea opettajan uralle :D vai etäkurssejako ajattelit ohjata..
No mutta kuitenkin.. luet sen artikkelin, mietit jotain kysymyksiä siitä tyyliin "mitä mieltä olette tästä bla bla bla?" "voisiko tämän tehdä toisella tapaa..." Riippuen tietysti vähän artikkelista, että minkälaisia kysymyksiä/ideoita se herättää, mutta kyllä keskustelua on aika helppo ylläpitää, jos on vähän valmistellut jotain kysymyksiä/ehdotuksia joita voi sitten heittää muille ryhmäläisille. Hyvässä ryhmässä keskustelua ei tarvitse edes paljoa johdatella, kun juttu luistaa muutenkin.
Huonolla tuurilla samaan ryhmään tulee p