View Full Version : Talvi- & kesärengastopic
Rupee jo viilenemään, länsiSuomessa on kai jo satanut lunta. Joko ihmiset laittavat talvinakit alle? Itse en vaihda vielä, mutta vaihtuvat jossain vaiheessa Nokian Q:hin, koko 195/60-15.
Ei sitten tapella nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta, okay?
HelloMoto!
10.10.04, 14:06
itselle pitäisi kanssa ostaa uudet nastat alle! auton mukana tuli pirellin ice sport kitkat, mutta mua ei kitkoilla ajaminen kiinnosta! mistäs sais halvalla hyvät nastat? vihjeitä!
kitkat muuten saa ostaa multa pois!
On jo vaihdettu nastat alle. Eilen aamuna oli 10 astetta pakkasta. Pitäs lähteä hakemaan haaparannasta uudet gummit, siellä kun ovat reilusti halvemmat kuin Suomessa.
tuli tuo saabbi täs ostettua ja siihen varmaan samat talvirenkaat hommaan kuin edellisessä autossa oli eli nokian hakkapeliitat
Eipä tarvitse vaihtojen kanssa stressata. Kitkoilla mennään ympäri vuoden, kolmas talvi alkaa samoilla.
Esa Isopahkala
10.10.04, 18:29
20 astetta vielä lämmintä, mutta kylmenemään päin ja kuulemma täälläkin yleensä talvella tarvitaan talvirenkaita. Keskitalvella on tarkoitus ajaa autolla Suomen ja Ukrainan väli, joten silloin täytyy kyllä hankkia talvirenkaat. Autoliiton mukaan Puolassa on nastarenkailla ajo ehdottomasti kielletty. Pitäsi siis hankkia kitkarenkaat tai ajaa Venäjän tai Valko-Venäjän kautta. Kitkarenkaat tuntuisivat nyt houkuttelevammalta vaihtoehdolta.
20 astetta vielä lämmintä, mutta kylmenemään päin ja kuulemma täälläkin yleensä talvella tarvitaan talvirenkaita. Keskitalvella on tarkoitus ajaa autolla Suomen ja Ukrainan väli, joten silloin kyllä tarvitaan talvirenkaita. Muistankohan väärin, että Puolassa ei saa ajaa nastarenkailla? Jos näin on, silloin pitäisi hankkia kitkarenkaat tai ajaa Venäjän tai Valko-Venäjän kautta - kitkarenkaat tuntuisi nyt houkuttelevammalla vaihtoehdolta.
Toi nastakielto on hyvinkin mahdollista. Monessa keskieuroopanmaassa tämä on kiellettyä. Mm. alpeille piti lähteä ilman nastoja ;)
Aika jännää että sielä vielä +20, vaikka ei niin kaukana ole suomesta. Täällä oli huimat +2 aamulla, eikä nyt taida paljon enemää olla.
Itse vaihdan nastat varmaan tossa viikon päästä kun lähden mökille ajamaan yötävasten.
Ewert Oktan
10.10.04, 18:55
Tänään vaihdettu Nokian sirkkelit. Ei olisi vielä ollut välttämätöntä, mutta kun joutuu ennakoimaan pari viikkoa, niin oli järkevintä vaihtaa jo nyt - ettei musta jää pääse yllättämään.
Juu yleensä on ollut sopiva hetki vaihtaa talvirenkaat tuossa marraskuun alkupuolella, viime vuonna tosin piti vaihtaa jo lokakuun lopussa kun silloin tuli pariks päiväks lumet. Mä hain jo Suomen halvimmasta Matin Renkaasta pinnatut nastanakit, niillä pitäs 3 talvea varmaan pärjätä, laitanpa alle sitten kun keli on siihen otollinen.
Canis lupus
10.10.04, 20:20
Mä hain jo Suomen halvimmasta Matin Renkaasta pinnatut nastanakit, niillä pitäs 3 talvea varmaan pärjätä, laitanpa alle sitten kun keli on siihen otollinen.
Paljon maksoi ja mitkä? tätäkö tarkoitat? Matinrengas (http://www.matinrengas.fi/)
Tänään tuli vaihdettua nastarenkaat alle, muita en edes mieti näillä leveysasteilla. Eilen kun ajelin kohti Leviä niin lunta tuli vähän reilumminki jossain välissä, mutta ei kuitenkaan jäänyt pidemmäksi aikaa maahaan. Nyt ~ -5 astetta pakkasta Rovaniemellä.
itse ajattelin laittaa talvirenkaat alle n 1-2vk päästä, öisin aijan kuitenkin joka "päivä". renkaiksi tulee continentalin "testivoittaja" kitkat 205/55/16" kokoisena.
Audissa kotona on hakkapeliitta 4:t, kaksi talven ajettua ja kaksi iskemätöntä. Mercuryssä täällä on ihan normi mikkälie nakit, nastarenkaat on laittomat (kauheita mäkiä pitää mennä ylös eikä oo nastoja!!).
Muistaakseni Hakkapeliitta 3 tms
Jos lunta alkaa tulla niin vaihdan auton alle Continentalin nastarenkaat, yhden talven ajetut.
Bf Goodrich t/a ovat maasturissa alla,sekä pösössä Nokian hakkapeliitta 2.
Kolmanteen autoon haen venäjältä aidot omskchina renkaat jotka ovat pinnaltaan goodyear ug500 kopiot...ja taas mennään lujaa..
=Henkkis=®
11.10.04, 07:50
kitkat muuten saa ostaa multa pois!
Mikä kokoset ja hintaset?
Itte sit joskus ku on rahaa ostaa uudet eturenkaat. Tyhjästä on paha nyhjästä, jopa laittaa turvallisuus ensisijaiseksi, jos ei ole mitään millä sitä parantaisi. Nyt on ekaa aamua auto tolpassa, et ei turussa niin hirveesti viel oo kylmä ollu ja pian taas lämpee luvattii.
Ei Helsingissa mielestani ainakaan viela ole mitaan syyta vaihtaa talvirenkaita. Aamulla oli ainakin auton mielesta pakkasta, mutta tiet ovat aivan kuivat. Toivottavasti ei lunta ihan pikaisesti viela tule kun on talvirenkaat sailossa Turussa. Sinne on ikava sohjossa kesarenkailla ajella.
En edes muista talvirankaiden merkkia saati minkalaiset alut siina oli. 205/16 ne taisi olla, mutta muuta en muista.
HelloMoto!
11.10.04, 12:25
[quote=mOkiA7250i]kitkat muuten saa ostaa multa pois!
Mikä kokoset ja hintaset?
quote]
195/55/15 pirelli icesport! 50€ noista on tarjottu, mutta ei taida sillä hintaa vielä lähteä!
195/55/15 pirelli icesport! 50€ noista on tarjottu, mutta ei taida sillä hintaa vielä lähteä!
Missä päin mailmaa ovat? Ja paljonko ajetut?
Kaippa työautoon pitäis loppukuusta vaihtaa, ku tänäänki oli aamulla -3 astetta kun töihin lähdin... Omaan autoon todennäköisesti vasta ens kuussa... Ja nastat kumpiinkin...
John Cooper
11.10.04, 17:06
Eipä tarvitse vaihtojen kanssa stressata. Kitkoilla mennään ympäri vuoden, kolmas talvi alkaa samoilla.
Et taida paljoa ajella kun samoilla kitkoilla porskutat kesät talvet. Mitä pari kertaa olen kitkoilla varustetulla autolla kesällä ajellut, yhdyn TM:n lausumaan että kitkat ovat huonot kesärenkaat - liukkaat kuivallakin ja huonot sadekelillä vaikka kuvio onkin paljon syvempi kuin kesärenkailta sallitaan. Tänä talvena aion pärjätä koko talven kitkoilla, aiemmin alla ovat olleet nastat paitsi yhden kevään kun reissua Saksaan oli useammin enkä jaksanut olla koko ajan vaihtamassa nastoja kesärenkaisiin ja taas takaisin. Autotallissa odottaa korkkaamaton kierros kitka-Misukoita koossa 225/45/17 :) Pitänee vaihtaa hyvissäajoin alle jos täällä etelässä alkaa useampina aamuina olemaan pakkasta.
Autotallissa odottaa korkkaamaton kierros kitka-Misukoita koossa 225/45/17 :)
Komeat on talvirankaat. Itsellani vain kesarenkaat on vastaavat. Onkohan tuollaiset tarvirenkaat enaa kovin turvalliset?
koossa 225/45/17 :)
Onkohan tuollaiset tarvirenkaat enaa kovin turvalliset?
Mitä leveämpi, niin sitä herkemmin nousee sohjon päälle. Sama koskee myös kesärengasta kaatosateella. IMO, leveämpi talvirengas on mukavampi uraisella jäällä, tosin ei noin leveistä kokemusta.
John Cooper
12.10.04, 10:52
Komeat on talvirankaat. Itsellani vain kesarenkaat on vastaavat. Onkohan tuollaiset tarvirenkaat enaa kovin turvalliset?
Toivotaan että etelän talvessa noilla pärjää. Tämän kesän on ollut samankokoiset muuten alla paitsi takana 245/40/17 sutimista estämässä ;) Jos nuo kitkat tuntuvat toimimattomilta niin pitänee vaihtaa nastat alle. Harvassa vaan taitavat olla 17x7,5 vanteelle sopivat nastat.
Et taida paljoa ajella kun samoilla kitkoilla porskutat kesät talvet.No alle "kymppitonni" tulee vuodessa kilometrejä. Kun vertaa monen taksin vuotuisiin kilometrimääriin, siis jotka vaihtavat uudet kitkat aina syksyisin alle, niin useampi vuosi pitäisi renkaiden olla toimivat.
Et taida paljoa ajella kun samoilla kitkoilla porskutat kesät talvet.
Ihmettelin samaa. Itse olen ajanut vanhat kitkat loppuun tänä kesänä ja (varsinkin vetävän pään) renkaat ovat kuluneet kirjaimellisesti silmissä. Rengasmyyjäkin sanoi, että nimenomaan lämmin sää syö kitkarenkaita hurjasti. Eli eivät ole todellakaan suunniteltu kesäkelille.
Nyt olis mullakin renkaiden osto edessä. Ostopaikka ja merkki (Continental) on jo päätetty - enää ostoajankohta ja kitka/nasta päättämättä.
Toisaalta olen pärjännyt kitkoilla aikaisemmin ihan hyvin ja täällä etelässä tiet ovat valtaosan talvesta kuitenkin sulia, jolloin niillä pärjää ihan hyvin ja rengasmelu on paljon pienempi.
Toisaalta taas täällä on myös kaikkein hankalimmat ja liukkaimmat kelit lämpötilan hissatessa nollan tuntumassa. Tällöin syntyy sitä peilijäätä, jossa nastarenkaat ovat aivan ehdottomat. (Vastoin yleistä käsitystä Lapin melko jatkuvissa pakkasissa eivät nastarenkaat ole niin ehdottomasti paremmat kuin kitkat.) Ja samaten perheessämme on uusi ajokortin omistaja, jolle voisi nastoista olla hyötyä... mutta saattaa olla että liukkaan kelin yllättäessä hän ei aja kuitenkaan...
Ostoajankohta on myös hieman veitsenterällä tasapainottelua: tällaisilla kuivilla teillä ei vielä talvirenkaita kaipaa, mutta kun ne ekat pahat kelit tulee, saa rengasliikkeeseen jonottaa. Tiedä sitten, kuinka hyvin kiireessä pyöräyttävät renkaita vanteillekaan...
Kun vertaa monen taksin vuotuisiin kilometrimääriin, siis jotka vaihtavat uudet kitkat aina syksyisin alle, niin useampi vuosi pitäisi renkaiden olla toimivat.
Eli aina syksyllä uudet kitkat alle ja näillä vuoden verran, vai? Onkohan tällainen yleistä takseilla?
Yleisyydestä en tiedä (Suomessa), mutta useat kuskit ovat näin kertoneet toimivansa.
E: Voin räpsästä kuvat renkaista kahden vuoden ajon jälkeen.
John Cooper
12.10.04, 13:26
Kun vertaa monen taksin vuotuisiin kilometrimääriin, siis jotka vaihtavat uudet kitkat aina syksyisin alle, niin useampi vuosi pitäisi renkaiden olla toimivat.
Eli aina syksyllä uudet kitkat alle ja näillä vuoden verran, vai? Onkohan tällainen yleistä takseilla?
Kai kilometreistä tuokin riippuu. Kaveri ajoi aikanaan taksia ja heillä autoihin vaihtui joka talveksi ja kesäksi uudet renkaat. Tämä oli omistajan mielestä turvallisin/kannattavin tapa.
P-Savossa oli aamulla monessa paikkaa pirun liukasta, erään taajaman jälkeisessä kiihdytyksessä kesänakit pyörivät iloisesti tyhjää.
Pitänee vaihtaa viimeistään vkl:na.
Nyt olis mullakin renkaiden osto edessä. Ostopaikka ja merkki (Continental) on jo päätetty - enää ostoajankohta ja kitka/nasta päättämättä...
Löytyykö kahdet vanteet ja säilytystilaa? Vois olla parempi käydä hakemassa heti, eikä sitten kovimman ruuhkan aikaan.
Löytyykö kahdet vanteet ja säilytystilaa? Vois olla parempi käydä hakemassa heti, eikä sitten kovimman ruuhkan aikaan.
Sehän tässä onkin, kun kesärenkaat ei ole kovin lähellä enkä viitsisi niitä muutenkaan enää vähäksi aikaa alle asentaa. Laiskana miehenä tämän homman kantava idea on nimenomaan se, että ei tarvitse tänä syksynä vaihtaa itse renkaita ollenkaan :)
Mutta jos/kun päädyn kitkanakkeihin, käynen laitattamassa ne alle hyvissä ajoin, ehkäpä ens viikolla. (Nyt tietysti tulee jumalaton lumimyräkkä ens viikolle...)
Mä laitan nastat alle joko tällä viikolla tai ens viikolla..
Olen kyllä myös kuullut joskus muutamalta taksi-isännältä ja rengiltä, että tekevät juuri näin, eli syksyllä aina uudet kitkat alle ja niillä vuosi eteenpäin. Itse kyllä vaihdan kesärenkaisiin kesällä vaikka talvet kitkarenkailla ajelenkin. Nastartenkaita en enään taida ostaa, kitkoilla pärjää hyvin.
Ilmainen vinnki köyhille/rohkeille: Rengascenter-ketju myy Fulda merkkisiä renkaita. Olleet tosi hyviä ja kestäviä. Kahtena talvena on pudonnu yksi (1!!) nasta. Ovat hiljasemmat kun hiljaisiksi kehutut Nokian renkaat. Ostohetkellä hintaero Nokian Hakkapeliitta 2 verrattuna hieman yli 100€ Fuldan hyväksi.
Kitkarengas saa olla mieluimmin leveä mutta nastarengas olisi hyvä olla vihannesleikkuri.
Mä hain jo Suomen halvimmasta Matin Renkaasta pinnatut nastanakit, niillä pitäs 3 talvea varmaan pärjätä, laitanpa alle sitten kun keli on siihen otollinen.
Paljon maksoi ja mitkä? tätäkö tarkoitat? Matinrengas (http://www.matinrengas.fi/)
Jep, eli tuo:
Rengasliike palvelee:
Malmin kauppatie 42
arkisin 9-17
lauantaisin 9-14
puhelin 09 3865980
Kyllähän ne tuli vaihdettua, kun meni yksi rengas rikki niin helpommalla pääsi, kun laittoi nastat alle.
Ilmainen vinnki köyhille/rohkeille: Rengascenter-ketju myy Fulda merkkisiä renkaita. Olleet tosi hyviä ja kestäviä. Kahtena talvena on pudonnu yksi (1!!) nasta. Ovat hiljasemmat kun hiljaisiksi kehutut Nokian renkaat. Ostohetkellä hintaero Nokian Hakkapeliitta 2 verrattuna hieman yli 100€ Fuldan hyväksi.
Ei kyllä mua ainakaan fuldat innosta. (Mieluummin ostaisin vaikka barumit, niillä on sentään legendaarinen maine...)
Eikä renkaan hyvyys ole uskoakseni nastojen pysyvyydestä tai hiljaisuudesta kiinni. Jos rengastesteihin on yhtään uskominen, eri renkaissa on suuriakin eroja.
Mieluummin ostaisin vaikka barumit, niillä on sentään legendaarinen maine...
Barum on laaturengas = Unkarin Continental
Linkissä huono kuva (VGA/P800) 2vuotta jatkuvassa käytössä olleista kitkoista. Kilometrejä yhteensä ~20tuhatta. kitka.jpg (http://sivut.koti.soon.fi/arivi/kitka.jpg) (~80kt).
E: Ja kyseessä vetävä etupyörä (Nokia Hakkap. Q)
Ei kyllä mua ainakaan fuldat innosta. (Mieluummin ostaisin vaikka barumit, niillä on sentään legendaarinen maine...)
Eikä renkaan hyvyys ole uskoakseni nastojen pysyvyydestä tai hiljaisuudesta kiinni. Jos rengastesteihin on yhtään uskominen, eri renkaissa on suuriakin eroja.Mulla on menny luotto ns. merkkirenkaisiin. Omien kokemuksien pohjalta nastarenkaista:
- Nokialainen ja Bridgestone/Firestone on äänekäs, "urkuri"
- Michelinissä ei pysy nastat edes yhtä talvea
- Nokialainen kuluu herkästi laikulle, lisäksi renkaissa on luvattoman paljon "laatikoita", eli renkaita, jotka eivät ole pyöreitä edes uutena
- Continental ja Nokia kuluu huomattavan nopeasti
Eipä niissä renkaissa kauheita eroja voi olla, sillä voittaja näyttää olevan eri riippuen siitä mitä lehteä sattuu lukemaan. Itse luotan talvella Fuldaan ja kesällä Marangoniin. Jos merkistä haluaa maksaa niin siitä vaan, mutta ei sillä rahalla parempia ominaisuuksia saa.
Eipä niissä renkaissa kauheita eroja voi olla, sillä voittaja näyttää olevan eri riippuen siitä mitä lehteä sattuu lukemaan. Itse luotan talvella Fuldaan ja kesällä Marangoniin. Jos merkistä haluaa maksaa niin siitä vaan, mutta ei sillä rahalla parempia ominaisuuksia saa.Älä nyt paskaa jauha. Lehdestä ja maasta huolimatta samat renkaat siellä kärjessä pyörii. Nokian renkaat on esim. voittanut useita testejä useiden eri maiden lehdissä. Sattumaa? Tuskin. Jos tietysti haluaa leikkiä omalla ja muiden terveydellä muutaman satasen takia, niin siitä vaan. Renkaat on kuitenkin yksi suurimmista, ellei suurin, yksittäisistä auton tekniikasta johtuva syistä onnettomuuksiin. Itse en autoon laittaisi tällähetkellä alle muuta kuin Nokialaisia.
Eipä niissä renkaissa kauheita eroja voi olla, sillä voittaja näyttää olevan eri riippuen siitä mitä lehteä sattuu lukemaan. Itse luotan talvella Fuldaan ja kesällä Marangoniin. Jos merkistä haluaa maksaa niin siitä vaan, mutta ei sillä rahalla parempia ominaisuuksia saa.Älä nyt paskaa jauha. Lehdestä ja maasta huolimatta samat renkaat siellä kärjessä pyörii. Nokian renkaat on esim. voittanut useita testejä useiden eri maiden lehdissä. Sattumaa? Tuskin. Jos tietysti haluaa leikkiä omalla ja muiden terveydellä muutaman satasen takia, niin siitä vaan. Renkaat on kuitenkin yksi suurimmista, ellei suurin, yksittäisistä auton tekniikasta johtuva syistä onnettomuuksiin. Itse en autoon laittaisi tällähetkellä alle muuta kuin Nokialaisia.
Muista juhilus, etta TM ja muut lehdet on lahjottu! Jos vain saataisiin puolueettomia testeja, niin nahtaisiin, miten halvat kopiorenkaat ovat selvasti paremmat kuin valtavia summia tuotekehitykseen kayttaneet merkkirenkaat.
Muista juhilus, etta TM ja muut lehdet on lahjottu! Jos vain saataisiin puolueettomia testeja, niin nahtaisiin, miten halvat kopiorenkaat ovat selvasti paremmat kuin valtavia summia tuotekehitykseen kayttaneet merkkirenkaat.Ai niin unohdin, että yksi pienimmistä rengasvalmistajista Nokian Renkaat on mittaamattomilla resursseillaan lahjonut esim. suuria saksalaisia autolehtiä;) Näinhän se homma menee... Vai??
- Nokialainen ja Bridgestone/Firestone on äänekäs, "urkuri"
- Michelinissä ei pysy nastat edes yhtä talvea
- Nokialainen kuluu herkästi laikulle, lisäksi renkaissa on luvattoman paljon "laatikoita", eli renkaita, jotka eivät ole pyöreitä edes uutena
- Continental ja Nokia kuluu huomattavan nopeasti
Ilmeisesti et ole ajanut Hakkapeliitta 2:lla ja 4:lla? Mielestäni eivät ole kovin äänekkäitä, muta selvä ero kitkarenkaaseen. Huonoimat nastarenkaat mitä itselle on sattunut, olivat Bridgestonet, mallia en muista.
Lähipiirissä kahdet todella vanhat Michelinit, joista ei nastoja ole kovin paljoa irronnut, kumi lienee tosin noissa jo niin kovaa, ettei pitoa paljon löydy. Nokian Hakkapeliitta 1:stä itsellä irtosi tai katkesi yli puolet nastoista kahden talven aikana, joten niistä ei jäänyt kovin hyviä muistoja. Parhaat nastarenkaat itsellä on olleet Gislavedin Nord Frost 2:t.
Säälittävää syyttää TM & Erä-lehtiä siitä että testivoitot tulisivat lahjomalla. Siis tuossa on nuo yleisimmät lehdet, jotka joutuvat ottamaan tuota paskaa niskaansa.
...2vuotta jatkuvassa käytössä olleista kitkoista. Kilometrejä yhteensä ~20tuhatta. kitka.jpg (http://sivut.koti.soon.fi/arivi/kitka.jpg) (~80kt).
E: Ja kyseessä vetävä etupyörä (Nokia Hakkap. Q)
Paljon noissa on suunnilleen pintaa jäljellä? 5-6mm tai jotain sinne päin?
Itse vaihdoin Q:t tänään alle. Ovat hiukan kesärenkaitakin hiljaisemmat, mutta eivät tosiaan sieltä jämäkimmästä päästä...
Nyt on läskit alla. Kun koosta tuli puhe ja siitä onko koolla väliä, niin omani on 16" 195/55 vuoden vanhat nokialaiset (yksi talvi ajettu) ja aluvanteet. Ei vetele ja toisinaan parempi ajella kuin kesänakeilla jotka on lähes tuplasti isommat ;)
John Cooper
18.10.04, 08:34
... 16" 195/55 ....Ei vetele ja toisinaan parempi ajella kuin kesänakeilla jotka on lähes tuplasti isommat ;)
Aika möyrijä sulla on jos kesärenkaat on kokoa 32" 380/100 ;) ...vaikka ei taida satasta olla ihan helpolla saatavilla profiiliksi...
John Cooper
18.10.04, 08:39
Ilmeisesti et ole ajanut Hakkapeliitta 2:lla ja 4:lla? Mielestäni eivät ole kovin äänekkäitä, muta selvä ero kitkarenkaaseen.
Kyllä Hakkapeliitta 4:t ovat mielestäni äänekkäämmät kuin kakkoset. Ykkösen ja kakkosen välillä ei suurta eroa ollut, mutta vieläkin vanhemmat Hakkapeliitta 10:t oli ykkösiä kovempiääniset. Kyllä kitkat yleensä ovat jopa kesärengasta hiljaisemmat (sopivalla alustalla/nopeudella) kun kitkojen kumi on pehmeämpää.
Goodyearin UG 500 185/65-15 on ostoslistalla. Alle laitetaan sitten vasta kun on tarpeen.
Eipä niissä renkaissa kauheita eroja voi olla, sillä voittaja näyttää olevan eri riippuen siitä mitä lehteä sattuu lukemaan. Itse luotan talvella Fuldaan ja kesällä Marangoniin. Jos merkistä haluaa maksaa niin siitä vaan, mutta ei sillä rahalla parempia ominaisuuksia saa.Älä nyt paskaa jauha. Lehdestä ja maasta huolimatta samat renkaat siellä kärjessä pyörii. Nokian renkaat on esim. voittanut useita testejä useiden eri maiden lehdissä. Sattumaa? Tuskin. Jos tietysti haluaa leikkiä omalla ja muiden terveydellä muutaman satasen takia, niin siitä vaan. Renkaat on kuitenkin yksi suurimmista, ellei suurin, yksittäisistä auton tekniikasta johtuva syistä onnettomuuksiin. Itse en autoon laittaisi tällähetkellä alle muuta kuin Nokialaisia.Rahansa voi törsätä monella tapaa. Eikä se turvallisuus siitä mihinkään renkaiden myötä lisäänny. Turvallisuus lähtee tasan itsestäs. Kesärenkaillakin voi talvella ajaa turvallisesti. Hyvillä, tai ns. testivoittajilla tulee useille "turvallisuuden" tunne, joka taas johtaa siihen, että nopeudet kasvaa. Tällä ulosmitataan erittäin tehokkaasti aapeeässät ja muut sutimistenestojen tuoma parantunut turvallisuus.
Jos olet huomannu, niin rengastesteissä on "merkkirenkaiden" lisäksi pieniä ja tuntemattomia rengasmerkkejä. Joskus on jopa ollut pinnattuja. Kyllä pienemmät merkit kusee nokiat ja miseliinit nurin. Enpä ole nähnyt Fuldaa enkä Marangonia yhdessäkään vertailussa.
Ilmeisesti et ole ajanut Hakkapeliitta 2:lla ja 4:lla?
Olen ajanu, enkä tykänny. Samanlainen ujeltava ääni oli havaittavissa mikä oli joskus aikanaan hakkapeliitta 10:ssä. Ei tosin yhtä kova, mutta kuitenkin. Äänekäs, sanon mä.
John Cooper
21.10.04, 11:06
Eipä niissä renkaissa kauheita eroja voi olla, sillä voittaja näyttää olevan eri riippuen siitä mitä lehteä sattuu lukemaan.
Et vissiin ole huomannut että eri testeissä renkaiden koko on eri kuten kalusto jolla testit on myös tehty? Itse olen huomannut kalliimmissakin merkeissä suurta eroavaisuutta sillä minkä kokoisena rengas on auton alle laitettu ja etenkin sen mikä rengas(merkki/malli) minkäkin auton alle sopii. Mitään yleistystä noista testeistä ei voida tehdä, mutta jos kärkikolmikko on sama erikokoisissa renkaissa ja eri automallien alla, on tavallisen kuluttajan turvallisinta ostaa omankin auton alle testeissä hyvin menestyneet.
Et vissiin ole huomannut että eri testeissä renkaiden koko on eri kuten kalusto jolla testit on myös tehty?Olen huomannut.
Rahansa voi törsätä monella tapaa. Eikä se turvallisuus siitä mihinkään renkaiden myötä lisäänny. Turvallisuus lähtee tasan itsestäs. Kesärenkaillakin voi talvella ajaa turvallisesti. Hyvillä, tai ns. testivoittajilla tulee useille "turvallisuuden" tunne, joka taas johtaa siihen, että nopeudet kasvaa. Tällä ulosmitataan erittäin tehokkaasti aapeeässät ja muut sutimistenestojen tuoma parantunut turvallisuus.Ja taas tulee ihmeellistä tekstiä. Ai että turvallisuus ei lisäänny hyvistä renkaista? Sittenhän sitä voisi ajella ihan turvallisesti täysin sileillä 20-luvun renkailla, kun niillä ei mitään väliä ole? Siinä olet kyllä oikeassa, että suurin onnettomuuden syy on ratin ja penkin välissä, mutta on minusta paskapuhetta, että hyvät merkkirenkaat aiheuttaisivat jotain lisääntyvää turvallisuudentuntua, joka lisäisi automaattisesti tilannenopeutta, verrattuna johonkin Fuldiin. Juu, olen tietoinen tutkimuksista, joissa samansuuntaisia tuloksia on saatu ABS-jarrujen kohdalla, mutta tässä on kyseessä hiukan eri asia. Mutta tämä on kai taas sitä "tosimies"-läppää. Tosimieshän tunnetusti kompensoi autonsa tekniset viat ja putteet uskomattomalla taidolla ratin takana. Tommimäkisiähän me kaikki olemme ja luonnollisesti voimme ajaa katsattamattomalla 70-luvun Ladalla kesät talvet sileillä kesärenkailla aivan yhtä turvallisesti kuin uusimman Mersun ja uudet talvinakit ostanut "amatööri"(=muut liikenteessä olijat).
Jos olet huomannu, niin rengastesteissä on "merkkirenkaiden" lisäksi pieniä ja tuntemattomia rengasmerkkejä. Joskus on jopa ollut pinnattuja. Kyllä pienemmät merkit kusee nokiat ja miseliinit nurin. Enpä ole nähnyt Fuldaa enkä Marangonia yhdessäkään vertailussa.Siis vihjailetko, että jotkut halpismerkit olisivat voittaneet jonkun testi tai päässeet edes kärkikolmikkoon? Itsellä ei ainakaan ole osunut silmiin. Sen kyllä muistan, että joskus oli TM:n talvirengastestissä vuode-kahden takaisen testin voittaja mukana ja kyseinen rengas (Nokialainen) sai uudemmilta malleilta aika kylmästi lättyyn. Ei tosin jäänyt viimeiseksi.
Noniin talviknackkorvit on täälläkin alla: upouudet Continental-kitkat. Nyt ei vaan malta ajella ennen ensilumia - tulis jo talvi! :)
Jännä juttu muuten, ettei renkaissa ole pyörimissuuntaa: toisella puolella on täten lamellit hieman eri kulmassa menosuuntaan nähden kuin toisella puolella...
Rahansa voi törsätä monella tapaa. Eikä se turvallisuus siitä mihinkään renkaiden myötä lisäänny. Turvallisuus lähtee tasan itsestäs. Kesärenkaillakin voi talvella ajaa turvallisesti. Hyvillä, tai ns. testivoittajilla tulee useille "turvallisuuden" tunne, joka taas johtaa siihen, että nopeudet kasvaa. Tällä ulosmitataan erittäin tehokkaasti aapeeässät ja muut sutimistenestojen tuoma parantunut turvallisuus.
Jos olet huomannu, niin rengastesteissä on "merkkirenkaiden" lisäksi pieniä ja tuntemattomia rengasmerkkejä. Joskus on jopa ollut pinnattuja. Kyllä pienemmät merkit kusee nokiat ja miseliinit nurin. Enpä ole nähnyt Fuldaa enkä Marangonia yhdessäkään vertailussa.
Siis toi on niinku niin bulls**ttiä kun voi olla.
Eihän se vaikuta turvallisuuteen tippaakaan jos auto pysähtyy vaikkapa 10 metriä nopeammin kun toisilla renkailla. Montakohan jalankulkijaa siihen 10m matkalle mahtuukaan, ai niin mutta onhan tässä otettava ensimmäisten allejäävin jalankulkijoiden tuoma lisäkitka.... :D
Kesärenkaillakin voi talvella ajaa turvallisesti...
Kertonet lisää? Oletan, että puhutaan lumisesta/jäisestä tiestä ja noin suunnilleen nopeusrajoituksen max-nopeudesta. Eli normaali talvikeli ja normaali ajonopeus.
...Enpä ole nähnyt Fuldaa enkä Marangonia yhdessäkään vertailussa
Minä olen ja ihan TM:ssa oli Marangonit. Menestys oli hyvä, keskitasoa parempi rengas.
Kertonet lisää? Oletan, että puhutaan lumisesta/jäisestä tiestä ja noin suunnilleen nopeusrajoituksen max-nopeudesta. Eli normaali talvikeli ja normaali ajonopeus.
Lienee väärä oletus: kyllähän tosiaan kesärenkaillakin voi ajaa talvella täysin turvallisesti, kunhan vauhtia vaan tiputetaan tarpeeksi. Loppupeleissä kävelynopeuteen. Ennen muinoinhan tosiaan ajettiin samoilla nakeilla ympäri vuoden. Tosin käsittääkseni oli onnettomuustilastotkin ihan toista luokkaa.
Kyllä renkailla on iso merkitys. Tyypillistähän on, ettei vanhaan autoon viitsitä satsata kalliisiin renkaisiin. Vaikka itse asiassa juuri siihen ne kannattaisi ostaa.
Eri testien luotettavuuksista sitten voidaan aina kiistellä. Itse en ole tänä vuonna muita nähnyt kuin TM:n ja ratkaisin sillä perusteella oman rengasostoni. Jos jollakin olisi antaa poikkeavia (tuoreita) testituloksia, olisin kiinnostunut vertailemaan?
Lienee väärä oletus: kyllähän tosiaan kesärenkaillakin voi ajaa talvella täysin turvallisesti, kunhan vauhtia vaan tiputetaan tarpeeksi. Kotkis kertoi puolestani.
Usko rengastestien luotettavuuteen mureni lopullisesti muutama vuosi sitten lopullisesti kun toisen lehden voittaja hävisi jossakin toisessa lehdessä. Samasta renkaasta sanottiin toisessa lehdessä "huippurengas" ja toisessa "hengenvaarallinen". En muista mikä rengas oli kyseessä saati, että mitkä lehdet.
Mutta tämä on kai taas sitä "tosimies"-läppää. Tosimieshän tunnetusti kompensoi autonsa tekniset viat ja putteet uskomattomalla taidolla ratin takana. Tommimäkisiähän me kaikki olemme ja luonnollisesti voimme ajaa katsattamattomalla 70-luvun Ladalla kesät talvet sileillä kesärenkailla aivan yhtä turvallisesti kuin uusimman Mersun ja uudet talvinakit ostanut "amatööri"(=muut liikenteessä olijat).Vaikka sitten tosimies-läppää. Uusi tai uudehko mersu on kylläkin turvattomin auto mitä tiedän. Mersulla on pakko ajaa ylinopeutta, ohittaa törkeesti, lähtee risteyksestä eteen. Lada ei aiheuta lähellekkään yhtä paljon vaaratilanteita. Ladojen katsastuksesta tai katsastamatta jättämisestä en sitten tiedä.
Voisin olettaa, että lukeudut siihen kansanryhmään joka luulee olevansa liiketeessä aina oikeassa. Olet mielestäsi keskivertoa parempi kuljettaja ja luulet hallitsevasi autosi tilanteessa kuin tilanteessa. Olkoon keli kuinka huono hyvänsä, nopeusrajotuksen mukaan voi aina ajaa turvallisesti ja hyvällä kelillä voi ajaa 15-20km/h rajotuksen yli. Korjaa jos meni pieleen.
Uusi tai uudehko mersu on kylläkin turvattomin auto mitä tiedän. Mersulla on pakko ajaa ylinopeutta, ohittaa törkeesti, lähtee risteyksestä eteen. Lada ei aiheuta lähellekkään yhtä paljon vaaratilanteita.
Voisin olettaa että kuulut siihen kansanryhmään joka ajaa Ladoilla, on kateellinen esim. mersukuskeille koska heidän elintasonsa mahdollistaa Mersulla ajamisen. Haluatko varmasti lukita tuon vastauksen mersun turvallisuudesta. Jos olisi keulakolari-tilanne, olisitko mielummin e-mersun ratissa vai ladan ratin takana, todennäköisesti ladakuskin kohtaloa pienemmällä selviäisi vaikka kolaritilanteessa istuisi mersun konepellillä.
Sitikkaan tuli hommattua Hyvänvuoden eli Goodyearin Ultragrip 500set (205/65R15). Levyineen maksoi 720e.
Ei ole vielä alla, pitää katsoa mihin suuntaan keli menee.
Kotkis kertoi puolestani...
Tämä selvä.
...Uusi tai uudehko mersu on kylläkin turvattomin auto mitä tiedän. Mersulla on pakko ajaa ylinopeutta, ohittaa törkeesti, lähtee risteyksestä eteen...
Miten niin pakko? Joskus tuollainen maine oli Saab 900-kuskeilla, mutta sekin oli pienehkö osa, tosin aika näkyvä sellainen. Tuokin enemmän riippuvainen siitä ratin ja penkin välissä olevasta ihmisestä.
Olkoon keli kuinka huono hyvänsä, nopeusrajotuksen mukaan voi aina ajaa turvallisesti ja hyvällä kelillä voi ajaa 15-20km/h rajotuksen yli.
Lienet tietoinen, etä on tehty seuraavanlainen tutkimus:
...Hitaasti ajava autoilija on yhtä altis onnettomuuksille kuin nopeasti ajavakin, sanovat amerikkalaiset liikenneasiantuntijat, jota ovat äskettäin tutkineet asiaa perusteellisesti.
Tutkimusten mukaan autoilijalla, joka ajaa vähän yli 30 km tuntinopeudella, on huomattavasti suurempi mahdollisuus joutua liikenneonnettomuuksiin kuin autoilijalla, joka ajaa 60—130 km nopeudella.
Näin siis 40v sitten, eihän asia ole tällä välillä miksikään muuttunut:-)
Uusi tai uudehko mersu on kylläkin turvattomin auto mitä tiedän. Mersulla on pakko ajaa ylinopeutta, ohittaa törkeesti, lähtee risteyksestä eteen. Lada ei aiheuta lähellekkään yhtä paljon vaaratilanteita.
Voisin olettaa että kuulut siihen kansanryhmään joka ajaa Ladoilla, on kateellinen esim. mersukuskeille koska heidän elintasonsa mahdollistaa Mersulla ajamisen.En aja ladalla, enkä ole kateellinen mersukuskeille. Mielestäni mersu ei ole erityisen hyvä ajettava, mutta se on epämukava. Ovi on liian lähellä kuljettajaa, joka tekee olon ahdistavaksi. Taisi olla vuoden 2000 kolaritilasto, jonka mukaan turvallisin auto oli kupla-volkkari ja turvattomin Toyota Corolla DX. Mersu oli jossakin kärkipään kahinoissa mukana. Tarkkaa sijoitusta en muista. Onnettomuusluvut oli suhtetutettu kyseisen merkkisten/mallisten autojen kokonaismäärään.
Haluatko varmasti lukita tuon vastauksen mersun turvallisuudesta. Jos olisi keulakolari-tilanne, olisitko mielummin e-mersun ratissa vai ladan ratin takana, todennäköisesti ladakuskin kohtaloa pienemmällä selviäisi vaikka kolaritilanteessa istuisi mersun konepellillä.Uusien autojen kolariturvallisuus on mennyt huimasti eteenpäin sitten 70-luvun. Viisaammat korjatkoon, mutta tietääkseni vahaa, Ladan mallista Ladaa, tehtiin samanlaisena 70 ja 90 luvulla. Ainoa muutos jonka kyseinen automerkki koki 20 vuodessa oli pienoinen face lift, jossa valot muuttuivat pyöreistä nelikulmaisiksi. On väärin verrata nykyautoa ja 20 vuotiasta autoa kolariturvallisuudessa. Tuloshan on ilmiselvä. Onneksi kehitys kulkee eteenpäin, myös äiti-Venäjällä. Olisi hauska nähdä uudenmallin Ladan kolaritestitulokset. Tuskin silti mersulle pärjää, onhan kyseessä eri kokoluokan autot.
...Uusi tai uudehko mersu on kylläkin turvattomin auto mitä tiedän. Mersulla on pakko ajaa ylinopeutta, ohittaa törkeesti, lähtee risteyksestä eteen...
Miten niin pakko?En tiedä, mutta siltä se vaikuttaa kun heidän edesottamuksiaan seuraa liikenteessä. Jos mersuun saa kylkiäisenä "ajotapakoulutusta" ;)
Eipäs unohdeta seuraavaa faktaa: 80% kuljettajista on mielestään keskimääräistä parempia ajajia, kun taas vain 20% keskimääräistä huonompia. Eli ei tässä mitään hätää ole.
Usko rengastestien luotettavuuteen mureni lopullisesti muutama vuosi sitten lopullisesti kun toisen lehden voittaja hävisi jossakin toisessa lehdessä. Samasta renkaasta sanottiin toisessa lehdessä "huippurengas" ja toisessa "hengenvaarallinen". En muista mikä rengas oli kyseessä saati, että mitkä lehdet.Eipä ole osunut kyseiset testin simääni. Kuitenkin kyseessä on vain kaksi testiä ja olisi mukava nähdä samoista renkaista myös lisää testejä. Meinaan nimittäin, että ei ole mitenkään mahdotonta, että jommassa kummassa testissä on selkeä virhe joidenkin testien kohdalla. Eli tuosta on aika tyhmää vetää johtopäätöstä, että autolehtien rengastestit ovat syvältä. Varsinkin kun monien lehtien kärkikolmikot ovat olleet lähes identtiset.
Vaikka sitten tosimies-läppää. Uusi tai uudehko mersu on kylläkin turvattomin auto mitä tiedän. Mersulla on pakko ajaa ylinopeutta, ohittaa törkeesti, lähtee risteyksestä eteen. Lada ei aiheuta lähellekkään yhtä paljon vaaratilanteita. Ladojen katsastuksesta tai katsastamatta jättämisestä en sitten tiedä. Sekoitat nyt kaksi asiaa, eli kuskin ja auton. Useat törmäystestit kuitenkin osittavat, että Mersu ja muut uudet laatuautot ovat helkkarin paljon turvallisempia kuin 70-luvun lada. Kuskit jotka ajavat ylinopeutta Mersun ratissa tekisivät taatusti aivan saman myös Ladan ratissa.
Voisin olettaa, että lukeudut siihen kansanryhmään joka luulee olevansa liiketeessä aina oikeassa. Olet mielestäsi keskivertoa parempi kuljettaja ja luulet hallitsevasi autosi tilanteessa kuin tilanteessa. Olkoon keli kuinka huono hyvänsä, nopeusrajotuksen mukaan voi aina ajaa turvallisesti ja hyvällä kelillä voi ajaa 15-20km/h rajotuksen yli. Korjaa jos meni pieleen.Olet väärässä. Pidän itseäni ihan keskivertokuljettajana. Joskus nuoruudessa oli toisenlaisia ajatuksia, mutta esim. muutama kerta ralliauton ratissa sai minut toisiin ajatuksiin. Olen enemminkin sellainen kuljettaja joka panostaa mielummin turvallisuuteen(turvallinen auto, hyvät renkaat, jne, jne) kuin ostaa niitä aluvanteita ja karvanoppia. Sinusta olisin enemmänkin huolissani kun antelet "kesärenkailla on turvallista ajaa talvellakin" tyylisiä lausuntoja. Kuten O.J totesin, niin vaikka kesärenkailla pystyy periaatteessa ajaa kohtuullisen turvallisesti myös talvella, jos pitää nopeuden jossain 20-30:ssä, niin olet silloin helkkarin suuri vaara muille tielläliikkujille, mutta tosimieshän kompensoin tämänkin ratin takana.
Mielestäni mersu ei ole erityisen hyvä ajettava, mutta se on epämukava. Ovi on liian lähellä kuljettajaa, joka tekee olon ahdistavaksiMilläköhän Mersulla sitä on tultu ajeltua? 70-luvun Mannemersulla? Mitä on uusia mersuja(E-jaC-sarja) ajellut, niin aika perkuleen hyviä ovat ajaa ja ei ole ollut mitään ongelmia tilojenkaan kanssa vaikka olen keskivertoa isompi henkilö.
Miten niin pakko?En tiedä, mutta siltä se vaikuttaa kun heidän edesottamuksiaan seuraa liikenteessä. Jos mersuun saa kylkiäisenä "ajotapakoulutusta" ;)
Kztsos nuo ovat niitä Mersukuskin etuoikeuksia, pitäähn sillä kalliimmalla hinnalla saada jotain... :D
Ja aiheeseen liittyen, niin Nokian HKPL 4:t ovat huomattavasti meluisammat kuin edelliset Firestonet. Nokioilla renkaiden kumina kuivalla asfaltilla on huomattavasti suurempaa.
Usko rengastestien luotettavuuteen mureni lopullisesti muutama vuosi sitten lopullisesti kun toisen lehden voittaja hävisi jossakin toisessa lehdessä. Samasta renkaasta sanottiin toisessa lehdessä "huippurengas" ja toisessa "hengenvaarallinen". En muista mikä rengas oli kyseessä saati, että mitkä lehdet.Eipä ole osunut kyseiset testin simääni. Kuitenkin kyseessä on vain kaksi testiä ja olisi mukava nähdä samoista renkaista myös lisää testejä. Meinaan nimittäin, että ei ole mitenkään mahdotonta, että jommassa kummassa testissä on selkeä virhe joidenkin testien kohdalla. Eli tuosta on aika tyhmää vetää johtopäätöstä, että autolehtien rengastestit ovat syvältä. Varsinkin kun monien lehtien kärkikolmikot ovat olleet lähes identtiset.Sen tarkemmin en kyseistä testiä lukenut, joten en tarkkaan tiedä kuinka renkaita oli testattu ja miten oli päädytty testin yhteenvedossa mainittuihin tuloksiin. Aina on olemassa myös inhimillisen erehdyksen vaara. Rengastestissä ei välttämättä suoranaisesti vääristellä mittaustuloksia, mutta jonkin renkaan menestystä voidaan edesauttaa esimerkiksi ajamalla testiauto jollakin testirenkaalla toimituksesta pohjoisen testiradalle. Näin yksi rengassarja on sisäänajettu, ts. muottisilikooni on kulunut pois, jolloin rengas on muihin täysin uusiin renkaihin nähden etulyöntiasemassa. Myös testausjärjestyksellä on väliä varsinkin jarrutuskokessa. Sileäkin jää tulee entistä sileämmäksi ja liukkaammaksi jarrutusjäljen kohdalta. Testissä ei taaskaan suoranaisesti huijata, mutta tuloksia voidaan ohjata haluttuun suuntaan.
Jos joku haluaa uskoa "puolueettomiin" testeihin, niin siitä vaan. Minä en usko, enkä anna sen vaikuttaa ostopäätökseen.
Vaikka sitten tosimies-läppää. Uusi tai uudehko mersu on kylläkin turvattomin auto mitä tiedän. Mersulla on pakko ajaa ylinopeutta, ohittaa törkeesti, lähtee risteyksestä eteen. Lada ei aiheuta lähellekkään yhtä paljon vaaratilanteita. Ladojen katsastuksesta tai katsastamatta jättämisestä en sitten tiedä. Sekoitat nyt kaksi asiaa, eli kuskin ja auton. Useat törmäystestit kuitenkin osittavat, että Mersu ja muut uudet laatuautot ovat helkkarin paljon turvallisempia kuin 70-luvun lada. Näin pitää ollakkin. Olisin huolissani, jos kolmessa vuosikymmenessä ei olisi tapahtunut mitään kehitystä turvallisuuden suhteen. Edelleenkin on mielestäni silti väärin verrata 30-vuotiasta autoa tämänpäivän autoon. Tulos on itsestään selvyys.
Voisin olettaa, että lukeudut siihen kansanryhmään joka luulee olevansa liiketeessä aina oikeassa. Olet mielestäsi keskivertoa parempi kuljettaja ja luulet hallitsevasi autosi tilanteessa kuin tilanteessa. Olkoon keli kuinka huono hyvänsä, nopeusrajotuksen mukaan voi aina ajaa turvallisesti ja hyvällä kelillä voi ajaa 15-20km/h rajotuksen yli. Korjaa jos meni pieleen.Olet väärässä. Pidän itseäni ihan keskivertokuljettajana. Joskus nuoruudessa oli toisenlaisia ajatuksia, mutta esim. muutama kerta ralliauton ratissa sai minut toisiin ajatuksiin. Olen enemminkin sellainen kuljettaja joka panostaa mielummin turvallisuuteen(turvallinen auto, hyvät renkaat, jne, jne) kuin ostaa niitä aluvanteita ja karvanoppia. Tästä ansaitset täydet pisteet. Olen ensimmäinen jonka tiedän, joka ei pitä itseään keskivertoa parempana kuljettaja ja myöntää sen rehellisesti. Kyllä se rallipolku opettaa, viimeistään ojassa. Ei se helppoa ole vaikka telkkarissa siltä näyttääkin. Eiköhän karvanopat ja aluvanteet ole vaihe lähes jokaisen nuoruudessa ;)
Sinusta olisin enemmänkin huolissani kun antelet "kesärenkailla on turvallista ajaa talvellakin" tyylisiä lausuntoja. Kuten O.J totesin, niin vaikka kesärenkailla pystyy periaatteessa ajaa kohtuullisen turvallisesti myös talvella, jos pitää nopeuden jossain 20-30:ssä, niin olet silloin helkkarin suuri vaara muille tielläliikkujille, mutta tosimieshän kompensoin tämänkin ratin takana.Olen ollut tilanteessa, jossa kesärengas oli talvirengasta parempi pidoltaan talvikelillä. Kesärengas oli noin kuukauden ikäinen Michelin ja talvirengas kolme talvea ajettu Nokia Hakkapeliitta 1. Molemmat sarjat oli samaa "sipulileikkuri"-kokoa. Talvirenkaalla on ikävä taipumus kovettua vuosien saatossa, joten vanha talvirengas on uuteen kesärenkaaseen verrattuna selkeä turvallisuusriski. Tästä syystä en itse ajaisi nastarenkaalla kolmea talvea enempää ja kitkalla kuin talven, vaikka pintaa olisi kuinka paljon jäljellä. Jokainen toki tehköön tykönään niin kuin haluaa.
Eipä silti, ei kesärenkaalla kokonaisuus huomioon ottaen ole järkevää talvella ajella. Onhan talvella myös mukavia pääkallokelejä, jolloin ainoa autuaaksi tekevä asia on nasta renkaan pinnassa. Kitkoilla ja kesärenkailla mennään matkustajana ratti kädessä.
Mielestäni mersu ei ole erityisen hyvä ajettava, mutta se on epämukava. Ovi on liian lähellä kuljettajaa, joka tekee olon ahdistavaksiMilläköhän Mersulla sitä on tultu ajeltua? 70-luvun Mannemersulla? Mitä on uusia mersuja(E-jaC-sarja) ajellut, niin aika perkuleen hyviä ovat ajaa ja ei ole ollut mitään ongelmia tilojenkaan kanssa vaikka olen keskivertoa isompi henkilö.Ikävä kyllä kyseessä ei ole ollut kultaisella 70-luvulla valmistettu auto. Vanhin ajamani Mersu on ollut vuodelta 1981. Kyseessä oli legendaarisen maineen saanut "nahkamäntä" (200 D). Vauhdin hurmaa, sanon mä ;) Mutta tuo lausuntoni koskee tällä vuosituhannella valmistettuja Mersuja. Sama ongelma niin C- kuin E-sarjassakin. Eikä se Mersu muutenkaan hintaansa nähden mitään ylimaallista tarjoa. Itse olen enemmän Volvo-miehiä. Makuasioistahan ei voi kiistellä, mutta toisten huonoa makua voi aina ihmetellä :)
Eipä se ihme ole, että talvi yllättää joka vuosi. Taloyhtiö parkkipaikalla olevista autoista (n.20kpl) vain itselläni lisäksi vain yhdellä oli talvirenkaat laitettu alle.
Eipä se ihme ole, että talvi yllättää joka vuosi. Taloyhtiö parkkipaikalla olevista autoista (n.20kpl) vain itselläni lisäksi vain yhdellä oli talvirenkaat laitettu alle.
Asiaan saattaa vaikuttaa myös se, että nastarenkaiden lakiin kirjattu käyttöaika alkaa vasta 1.11. tai olosuhteiden niin vaatiessa. Ainakaan täällä etelässä eivät olosuhteet vielä niitä vaadi; paljaat tiet.
Asiaan saattaa vaikuttaa myös se, että nastarenkaiden lakiin kirjattu käyttöaika alkaa vasta 1.11. tai olosuhteiden niin vaatiessa. Ainakaan täällä etelässä eivät olosuhteet vielä niitä vaadi; paljaat tiet.
Jep, kyllä ärsyttää ja harmittaa kun näkee talvirenkaita jo nyt käytössä etelässä, vaikka on ihan normaali kesärengaskeli! Sunnuntaihin asti siitä voi onneksi saada sakotkin, toivottavasti moni tienpilaaja saisi sellaiset.
...näkee talvirenkaita jo nyt käytössä etelässä, vaikka on ihan normaali kesärengaskeli! Sunnuntaihin asti siitä voi onneksi saada sakotkin, toivottavasti moni tienpilaaja saisi sellaiset.
Semmonen kuriositeetti tähän väliin, että nastat tekevät niitä uria, eivät kitkarenkaat.
...näkee talvirenkaita jo nyt käytössä etelässä, vaikka on ihan normaali kesärengaskeli! Sunnuntaihin asti siitä voi onneksi saada sakotkin, toivottavasti moni tienpilaaja saisi sellaiset.
Semmonen kuriositeetti tähän väliin, että nastat tekevät niitä uria, eivät kitkarenkaat.
Jep, mutta onhan se turhaa käyttää kitkojakin kesäkelillä, jolloin ne kuluu paljon nopeemmin.
Jep, kyllä ärsyttää ja harmittaa kun näkee talvirenkaita jo nyt käytössä etelässä, vaikka on ihan normaali kesärengaskeli! Sunnuntaihin asti siitä voi onneksi saada sakotkin, toivottavasti moni tienpilaaja saisi sellaiset.Kukas sen ennustaa, koska tie muuttuu yöpakkasilla jäiseksi. Nastarenkaiden käytöstä ei saa sakkoja, paitsi juhannuksena. Osaa se poliisikin järkeä käyttää.
Mua ärsyttää jo valmiiks se aamu, kun tulee ensilumi. Kukaan ei pääse mihinkään, paitsi ne jotka on laittanu talvirenkaat alle ajoissa.
Uudelle talvirenkaallehan suositellaan noin 1000km ajoa paljaalla asfaltilla, jotta nastat asettuvat ja muottisilikooni kuluu pois.
Mua ärsyttää jo valmiiks se aamu, kun tulee ensilumi. Kukaan ei pääse mihinkään, paitsi ne jotka on laittanu talvirenkaat alle ajoissa.
Miten muuten voi ajaa kesärenkailla turvallisesti talvella, jos niiillä ei kerta pääse mihinkään?
Kesärenkaillakin voi talvella ajaa turvallisesti.
Jep, kyllä ärsyttää ja harmittaa kun näkee talvirenkaita jo nyt käytössä etelässä, vaikka on ihan normaali kesärengaskeli! Sunnuntaihin asti siitä voi onneksi saada sakotkin, toivottavasti moni tienpilaaja saisi sellaiset.Kukas sen ennustaa, koska tie muuttuu yöpakkasilla jäiseksi. Nastarenkaiden käytöstä ei saa sakkoja, paitsi juhannuksena. Osaa se poliisikin järkeä käyttää.
Uudelle talvirenkaallehan suositellaan noin 1000km ajoa paljaalla asfaltilla, jotta nastat asettuvat ja muottisilikooni kuluu pois.
Sääennusteita seuraamalla pystyy ennakoimaan täysin riittävästi koska on syytä vaihtaa talvirenkaat. Nyt su-aamupäivällä on lumisateen mahdollisuus Etelä-Suomessa olemassa, mutta toki sulaa iltapäiväksi pois. Jos on tarvetta olla su-aamupäivällä liikenteessä, niin kannattaa seurata tarkoin sääennusteiden kehitystä, että tarviiko vaihtaa talvirenkaat. Muuten ei tarvi vielä, sillä alkuviikolle on luvassa jälleen kuivaa, normaalia ajokeliä.
Tästä ansaitset täydet pisteet. Olen ensimmäinen jonka tiedän, joka ei pitä itseään keskivertoa parempana kuljettaja ja myöntää sen rehellisesti.
Mina ilmoittaudun toiseksi.
Eiköhän karvanopat ja aluvanteet ole vaihe lähes jokaisen nuoruudessa ;)
Ei kuulu. Tosin nykyaanhan kaytannossa kaikkiin autoihin tulee aluvanteet
Mutta tuo lausuntoni koskee tällä vuosituhannella valmistettuja Mersuja. Sama ongelma niin C- kuin E-sarjassakin. Eikä se Mersu muutenkaan hintaansa nähden mitään ylimaallista tarjoa. Itse olen enemmän Volvo-miehiä.
Itsellani ei ole ollut kaytossa kuin C-sarja, mutta ei siellakaan mitenkaan ahdasta ollut ja hyva ajettava se on. alle 20km/h vauhdissa ohjaus on hieman tahmea, mutta sen jalkeen toimii hienosti. Mersussa aivan oma laadukas tunnelma auton sisalla, mihin muut valmistajat eivat pysty.
Pari vuotta ajelin myos S60 Volvolla. Siina ei ollut mitaan muuta hyvaa kuin penkit. Ohjaus on tunnoton, alusta epavarman oloinen ja sahkovikoja riitti. Volvoa en enaa osta.
Talvirenkaat olen ajatellut vaihtaa ensi viikon lopulla saasta riippumatta.
Aihetta sivuten, onko kellään tiedossa pk-seudulla edullista paikkaa mitata / säätää aurauskulmat?
Ens viikoksi luvattu lämmintä, ei edes yöpakkasta, paitsi ehkä ma-ti -yönä, mutta silloinkin kuiva tie, joten ei liukasta. Eipähän tarvi ainakaan toistaiseksi siis vaihtaa talvirenkaita.
Aihetta sivuten, onko kellään tiedossa pk-seudulla edullista paikkaa mitata / säätää aurauskulmat?Euromaster on ainakin joskus mainostanut maksutonta ohjauskulmien tarkastusta.
Miten muuten voi ajaa kesärenkailla turvallisesti talvella, jos niiillä ei kerta pääse mihinkään?Varovaisuus, toisilla jopa ylivarovaisuus aiheuttaa ruuhkaa. Perjantaina Pirkanmaalla oli jäinen keli. Valtatiet oli kaiketi suolattu, mutta sulana jokatapauksessa. Tampereelta Lahteen päin jono mateli 60km/h ja välilllä alle. Rajoitus talvella on kuitenkin 80km/h.
Turvallisuus ei ole sama asia kuin ajaa nopeusrajoituksen mukaista nopeutta. Koskee myös Kehä kolmosta ja sen sisäpuolista aluetta.
...ei kesärenkaalla kokonaisuus huomioon ottaen ole järkevää talvella ajella
Sääennusteita seuraamalla pystyy ennakoimaan täysin riittävästi koska on syytä vaihtaa talvirenkaat. Nyt su-aamupäivällä on lumisateen mahdollisuus Etelä-Suomessa olemassa, mutta toki sulaa iltapäiväksi pois. Jos on tarvetta olla su-aamupäivällä liikenteessä, niin kannattaa seurata tarkoin sääennusteiden kehitystä, että tarviiko vaihtaa talvirenkaat. Muuten ei tarvi vielä, sillä alkuviikolle on luvassa jälleen kuivaa, normaalia ajokeliä.Mielestäni on syytä vaihtaa talvirenkaat alle, kun aamulla täytyy raapata lasit.
E: Vai pitääkö vaihtaa kesärenkaat takasin, jos kelit lämpenee niin paljon, ettei aamulla ole lasit jäässä?
Itsellani ei ole ollut kaytossa kuin C-sarja, mutta ei siellakaan mitenkaan ahdasta ollut ja hyva ajettava se on. alle 20km/h vauhdissa ohjaus on hieman tahmea, mutta sen jalkeen toimii hienosti. Mersussa aivan oma laadukas tunnelma auton sisalla, mihin muut valmistajat eivat pysty.
Pari vuotta ajelin myos S60 Volvolla. Siina ei ollut mitaan muuta hyvaa kuin penkit. Ohjaus on tunnoton, alusta epavarman oloinen ja sahkovikoja riitti. Volvoa en enaa osta.
Talvirenkaat olen ajatellut vaihtaa ensi viikon lopulla saasta riippumatta.Volvon ja Mersun paremmuudesta voidaan väitellä vaikka kuinka ja kauan pääsemättä minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen. Sinä pidät Mersusta ja minä Volvosta.
Lasien raapimisella ja talvirenkailla ei oo mitään tekemistä keskenään. Lasejahan joutuu raapimaan (jos ei tyhmyyttään laita autoa lämmitykseen ja sisälämmitintä) jo syyskuussa, mutta syksyisin on tilanne se, että kun on yöpakkasta, niin silloin on korkeapaine eli kuiva tie ja ei liukasta. Talvirenkaat ovat sitten aivan toinen juttu ja ne pitää vaihtaa silloin kun on odotettavissa, että tienpinta tulee liukkaaksi.
...kun on yöpakkasta, niin silloin on korkeapaine eli kuiva tie ja ei liukasta.Paitsi vesistöjen ääressä, jossa ilmaa lämpimämpi vesi aiheuttaa sumun, joka taas puolestaan pakkasen vaikutuksesta aiheuttaa jäätä käytännössä kaikkiin pintoihin.
Talvirenkaiden käyttöaika on lienee keskimäärin 5-6kk. Ei siinä viikko tai kaksi enää tunnu missään, vaikka kaikki vaihtaisivat nastansa alle ja ennakoisivat talvea.
Mulla talvirenkaiden käyttöikä on perinteisesti tasan 5 kk (n. 10.11. - 10.4.)
Canis lupus
01.11.04, 15:03
Aihetta sivuten, onko kellään tiedossa pk-seudulla edullista paikkaa mitata / säätää aurauskulmat?
Edullista? hmmm.
Jos hyvää etsit, niin ruskeasuon teboil on vastaus siihen. Sieltä löytyy kunnon vehkeet, eikä tehdä hutaisemalla. Myös Keravan teboililta löytyy vehkeet ja ammattitaito.
Muistaakseni 70 € luokkaa.
Edullista? hmmm.
Jos hyvää etsit, niin ruskeasuon teboil on vastaus siihen. Sieltä löytyy kunnon vehkeet, eikä tehdä hutaisemalla. Myös Keravan teboililta löytyy vehkeet ja ammattitaito.
Muistaakseni 70 € luokkaa.
Huikea hinta, yleensä aurauskulmien säätö maksaa n. 20e, kallein mitä oon nähny tähän asti on 30e.
Laitetaan nyt jokavuotinen hämmennystä ja kritiikkiä herättävä möläytys tähänkin aiheeseen; yleensä viimeisiä vaihtamassa talvirenkaita ja ensimmäisiä vaihtamassa kesärenkaita. 0 kolaria, 0 läheltä pitiä. Kaikki lähtee _aina_ kuljettajan korvien välistä. Mitään matelua en tarkoita, vaan järkevää ajamista. Sääolosuhteet ovat sitten ulkoisia seikkoja.
Toivottavasti tilastot säilyvät edelleen esittelykelposina. Tosin ajokilometritkin ovat viime vuosina romahtaneet huomattavasti, joten tarvekaan ei ole ollenkaan samanlainen kuin ennen. Tänä aamuna oli pikkutiet jäässä, kiva suditella, mutta iso tie sulana. Renkaiden vaihto jää odottamaan vielä, katsellaan kun tarvetta ilmenee...
Laitetaan nyt jokavuotinen hämmennystä ja kritiikkiä herättävä möläytys tähänkin aiheeseen; yleensä viimeisiä vaihtamassa talvirenkaita ja ensimmäisiä vaihtamassa kesärenkaita. 0 kolaria, 0 läheltä pitiä. Kaikki lähtee _aina_ kuljettajan korvien välistä. Mitään matelua en tarkoita, vaan järkevää ajamista. Sääolosuhteet ovat sitten ulkoisia seikkoja.
Toivottavasti tilastot säilyvät edelleen esittelykelposina. Tosin ajokilometritkin ovat viime vuosina romahtaneet huomattavasti, joten tarvekaan ei ole ollenkaan samanlainen kuin ennen. Tänä aamuna oli pikkutiet jäässä, kiva suditella, mutta iso tie sulana. Renkaiden vaihto jää odottamaan vielä, katsellaan kun tarvetta ilmenee...
Jep, täysin samaa mieltä. Ihan turha tuolla sulilla teillä on vielä talvirenkailla jyrsiä teitä rikki. Nytkin on luvattu niin lauhaa, että ei tod. tarvi sellaisia vielä. Tämä siis koskee Etelä-Suomea. Tokihan jo nyt ainakin Lapissa tarvii talvirenkaita.
Canis lupus
01.11.04, 16:22
Juuri tänään olin aamusta liikenteessä vanhahkot kitkat alla, joissa kuitenkin on pintaa vielä riittävästi.
Vauhti oli noin 30 km tunnissa ( Ihan oikeasti, tie oli kuin peili ) (kaupunki alueella.)
Edessä oli alamäki ja siinä suojatie valoilla. Näin kun kaksi koululaista painoi painoi nappia ja valo vaihtui minulle punaiseksi. Aloin heti jarruttaa. Mutta auto ei osoittanut hiljentymisen merkkejä. Ei ollut apua abs jarruistakaan. Lapset lähtivät ylittämään tietä ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ohjata auto vastaantulijoiden kaistalle. Ja tolppaan olisin ohjannut jos pakko olisi ollut. Vauhtia ei ollut nimeksikään, mutta iso raskas auto olisi tehnyt pahaa jälkeä. Onneksi vuosien kokemus liikenteestä sai toimimaan releksin omaisesti ja lapset pelastuivat. Äsken kävin laittamassa nastarenkaat alle ja kitkoihin en koske kepilläkään.
Huikea hinta, yleensä aurauskulmien säätö maksaa n. 20e, kallein mitä oon nähny tähän asti on 30e.
Rengasmaailma ja Vianor esim. liikkuvat 40-50 euron kieppeillä, Euromasterista en ole kerinnyt hintaa kysyä, nettisivuilla ei siellä juuri hintatietoutta ole. Missä tuollaisia 20 euron hintoja löytyy? Pk-seudulla vai maakunnissa? Joku pikkukorjaamo Piikkiössä näytti tuon suuruisella summalla työn tekevän...
Ammattilainen
01.11.04, 21:52
Itsekin heitin eilen nastat alle. Ja jälleen juuri oikeaan aikaan. Muutama tunti sen jälkeen satoi lunta ja tänä aamuna ja vielä illalla kotiin tullessa oli tiet paikoitellen jäässä.
Rengasmaailma ja Vianor esim. liikkuvat 40-50 euron kieppeillä, Euromasterista en ole kerinnyt hintaa kysyä, nettisivuilla ei siellä juuri hintatietoutta ole. Missä tuollaisia 20 euron hintoja löytyy? Pk-seudulla vai maakunnissa? Joku pikkukorjaamo Piikkiössä näytti tuon suuruisella summalla työn tekevän...
Ei pk-seudulla. Ihan perushuoltareiden huolloissa sekä joillakin korjaamoilla.
Juuri tänään olin aamusta liikenteessä vanhahkot kitkat alla, joissa kuitenkin on pintaa vielä riittävästi.
Vauhti oli noin 30 km tunnissa ( Ihan oikeasti, tie oli kuin peili )Peilijäällä tuolla renkaan pintakuvioinnilla ei ole niinkään merkitystä, tässä tapauksessa epäilenkin että renkaiden iällä ja ajetuilla Km:lla sitäkin enemmän. Totta tietenkin on, että nastarengas pitää peilijäällä huomattavasti paremmin, mutta kun kaikki +/- seikat ynnätään, niin minun valintani on kitkarengas.Itsekin heitin eilen nastat alle. Ja jälleen juuri oikeaan aikaan. Muutama tunti sen jälkeen satoi lunta ja tänä aamuna ja vielä illalla kotiin tullessa oli tiet paikoitellen jäässä.Eikö voisi mieluummin sanoa, että liian myöhään jos tunneista oli kiinni ;)
Itse säädätin Primeran aurauskulmat Vantaa Hakunilassa olevassa huoltamossa jossa valtuutettu Nissan huolto. Makso ~20e. Tosin aikaa on vuosi, tai pari. Näin ainakin vahvasti muistelen.
Perjantaiksi varasin vaihtojan. Onhan se ikava vaihtaa talvirenkaat kunnon kesarenkaiden tilalle, mutta mieluimmin kuitenkin ennen ensimmaisia lumia.
Perjantaiksi varasin vaihtojan. Onhan se ikava vaihtaa talvirenkaat kunnon kesarenkaiden tilalle, mutta mieluimmin kuitenkin ennen ensimmaisia lumia.
Mikset vaihda itse?
Mikset vaihda itse?Pultit liian tiukassa? ;)
Ihmettelen kun täällä Porissa on jo aika monella autoilijalla nastarenkaat, vaikka jäätä/lunta ole vielä näkynyt, ei edes mustaa jäätä.
Ihmettelen kun täällä Porissa on jo aika monella autoilijalla nastarenkaat, vaikka jäätä/lunta ole vielä näkynyt, ei edes mustaa jäätä.
Kyllähän se idea on laittaa ne talvirenkaat alle hieman ennen sitä talvikeliä - ei sen jo saavuttua, jos autoa esim. päivittäin tarvitsee käyttää.
Ainakin täälläpäin rapisi poliiseillakin auton alla jo reilusti ennen "virallista" päivää 1.11.
Mikä ihme se nyt on, että vaihtaa talvipyörät hyvissä ajoin?
Renkaita saa kaupasta senkun hakee, turha niitä on säästellä. Uutta autoa taas saa odottaa kuukausikaupalla, joten v.tuttaahan se huomattavasti pientä rapinaa tai kulumista enemmän, vai?
Renkaita saa kaupasta senkun hakee, turha niitä on säästellä. Uutta autoa taas saa odottaa kuukausikaupalla, joten v.tuttaahan se huomattavasti pientä rapinaa tai kulumista enemmän, vai?
Niin ja jos ei itse vaihda renkaita niin yritäppä viedä auto renkaanvaihtoon kun on ensilumet maassa... Itselläkin viime talven alussa kun tuli lunta ensimmäistä kertaa sen 5-10cm kerralla, niin renkaat oli yli 10km päässä autosta. Ajappa sinne sitten kesärenkailla.
Niin ja jos ei itse vaihda renkaita niin yritäppä viedä auto renkaanvaihtoon kun on ensilumet maassa... Itselläkin viime talven alussa kun tuli lunta ensimmäistä kertaa sen 5-10cm kerralla, niin renkaat oli yli 10km päässä autosta. Ajappa sinne sitten kesärenkailla.
Ei huolta. Tätä topikkia lukiessa sen pitäisi olla aivan turvallista. Ajaa siis kesärenkailla tuo 10km lumella.
On tuota joskus kokeiltu, rauhassa pikkuteitä. Ongelma onkin sitten saada se vaihtoaika, jonot jostain syystä kasvavat silloin melkoisesti. Omat kokemukset rajoittuvat ajamiseen renkaiden luokse, jotka sitten itse vaihdoin.
Tänä syksynä laiskotti, joten annoin tänään toisten vaihtaa renkaat ja siemailin itse kaakaota ja katselin lasin läpi halliin. (Tähän mennessä olen aina itse vaihtanut, mutta nyt ei jaksanut innostua siitä.)
Pari talvea rullatut Hakkapelitta 2:t tuli sunnuntaina ruuvattua alle, ja kyllä on jo ehtinyt kaduttaa, kelit kun on pääosin ollut kuivat ja muutenkin kesärengaskelpoiset, ainakin nää pari päivää, ja loppuviikkokin näyttää ihan vielä ihan hyvältä.
Tosin tätä vauhtia noista kyllä tulee kitkat aika nopeesti, Powerboxin kanssa jaksaa laiska nakukin rankaista vähän turhankin helposti piikkipyöriä.. Kiva yrittää kiihdytellä liikenteen sekaan kun nastat saa kipeetä :/
Kitkoja ei oikein tartte edes kevyen kärryn kanssa harkita (Seat Cordoba), kai se pitää uusia ostaessa nastoissa pitäytyä.
Ammattilainen
02.11.04, 22:46
Itselläkin viime talven alussa kun tuli lunta ensimmäistä kertaa sen 5-10cm kerralla, niin renkaat oli yli 10km päässä autosta. Ajappa sinne sitten kesärenkailla.
Kerran on itselleni käynyt niin, että auto jäi liikenneonnettomuuden seurauksena syksyllä oiottavaksi 350 km päähän kotoa. Auto oli siellä reilut pari viikkoa ja juuri matkalla peltikorjaamolta kotiin kesärenkailla tuli ensimmäinen lumi. Viimeiset 250 km tuntuivat ikuisuudelta, kun lunta tuprutti ja tie oli aika liukas muutenkin. Onneksi alla olleilla renkailla oli ajettu vain yksi kesä, joten ne olivat vielä hyvässä kunnossa, mutta oli se kyllä tosi raskas matka.. Perille kuitenkin pääsin, eikä tullut uudestaan korjaamolle asiaa heti perään..
eihän noilla talvirenkailla mitään tee... tuossa jokin aikaa sitten myin maasturini (toyota landcruiser) kaverille. oli sitten toissapäivänä liukkaalla lähtenyt alamäessä mutkassa luistaan, mennyt 360 astetta ympäri, osunut kantturiin ja kaatunut kyljelleen...edellisenä torstaina sen piti hakea talvikiekot jotka vielä on meillä tallissa.
itselläni on kitkat olleet jo pari viikkoa alla, yöllä kun paljon ajan. kyllähän noilla kesäkiekoilla pärjää, mutta kuinkas hauskaa se on, varsinkin silloin kun on liukasta. 2km varmaankin on mukavaa lipsutella, mutta jos jonnekkin täytyy päästä niin on se mukavaa ajaa ilman sen suurempaa pelkoa perseessä.
ennen myös harrastin tuota lumisateessa alle laittoa, nyt sitä on jo oppinut että se on aivan turhaa. joku tietysti motivoi että talvirenkaat kuluu, mutta niin kuluu kesärenkaatkin, ja kaupasta niitä lisää saa. jos ei nastojen ropinaa halua kuunneella niin ostaa kitkat. nykyäänhän saa myös ihan mukavsti isompia (16"),17",18" talvirenkaita.
jos rahallisesti joku ajattelee, niin ei paljon parempia kohteita syytää rahaa kuin oma (ja varsinkin muiden) turvallisuus.
nykyään ei tule kuin joku hikinen 40tkm vuodessa, parhaimpana tullut kuitenkin lähes 140tkm, että on ollut aikaa oppia.
Juuri tänään olin aamusta liikenteessä vanhahkot kitkat alla, joissa kuitenkin on pintaa vielä riittävästi....
...Äsken kävin laittamassa nastarenkaat alle ja kitkoihin en koske kepilläkään.Omien kokemuksieni mukaan kitkat täytyy uusia joka syksy, että ovat hyvät. Nastarenkaalla voi ajaa muutaman talven. Tuo kitkojen joka vuotinen uusiminen maistuu kyllä enemmän kuin tuhlaamiselta, jos kilometrejä ei tule paljoa.
Kesärenkaastakaan kitkarengas ei käy, joten niitä ei kannata ajaa loppuun kesällä.
Omien kokemuksieni mukaan kitkat täytyy uusia joka syksy, että ovat hyvät.Ai riippumatta ajetusta km-määrästä?Tuo kitkojen joka vuotinen uusiminen maistuu kyllä enemmän kuin tuhlaamiselta, jos kilometrejä ei tule paljoa.Miksi niitä sitten pitäisi uusia, jos ovat hyvässä kunnossa?Kesärenkaastakaan kitkarengas ei käy, joten niitä ei kannata ajaa loppuun kesällä.Tuokin riippuu hieman ajo-olosuhteista ja km-määrästä. Itse olen tullut erinomiaisesti toimeen kitkoilla ympärivuotisessa käytössä (~10tkm/v kaupunkiajoa), kolmas vuosi alkoi juuri ja luonnollisesti vaihdan heti uusiin kunhan tuntuma tiehen katoaa.
Omien kokemuksieni mukaan kitkat täytyy uusia joka syksy, että ovat hyvät.Ai riippumatta ajetusta km-määrästä?Kyllä. Kilometrit eivät ratkaise, paitsi, jos saa kitkat ajettua sileeks talvessa :)
Tuo kitkojen joka vuotinen uusiminen maistuu kyllä enemmän kuin tuhlaamiselta, jos kilometrejä ei tule paljoa.Miksi niitä sitten pitäisi uusia, jos ovat hyvässä kunnossa?Kitkarenkaan kumin pitää olla pehmeätä, jotta rengas toimii vaaditulla tavalla. Ultraviolettisäteily ja lämpö kovettavat kumin. Tämä aiheuttaa ominaisuuksien heikkemisen. Kitkat pitäisi säilyttää kesän kylmässä ja pimeässä. Monikaan ei taida renkaitaan heittää jääkaappiin.
Nastarenkaalle käy samalla tavalla, mutta nastat ja renkaan (uutenakin) kovempi kumi tasoittaa eroa.
Kesärenkaastakaan kitkarengas ei käy, joten niitä ei kannata ajaa loppuun kesällä.Tuokin riippuu hieman ajo-olosuhteista ja km-määrästä. Itse olen tullut erinomiaisesti toimeen kitkoilla ympärivuotisessa käytössä (~10tkm/v kaupunkiajoa), kolmas vuosi alkoi juuri ja luonnollisesti vaihdan heti uusiin kunhan tuntuma tiehen katoaa.Mulle riitti yks päivä Michelin Maxi-Ice renkaalla juhannuksen aikaan. Märällä rengas oli huonompi kuin kesärengas talvella, eikä suuntavakavuudesta voinut puhua mitään. Pelkässä kaupunkiajossa ominaisuudet ei tietty näyttele niin suurta osaa kuin maantienopeuksissa.
Mikset vaihda itse?
No ei oikein ko. homma kiinnosta. Kaytan vapaa-aikaani mieluummin johonkin muuhun hommaan.
Talvirenkaat ja niiden mukana tulleet alut ovat kayttamattomat. Onko ne hyva samalla tasapainottaa?
Talvirenkaat ja niiden mukana tulleet alut ovat kayttamattomat. Onko ne hyva samalla tasapainottaa?Suorastaan suositeltavaa. Ja kiristää pultit momenttiavaimella.
Jos renkaat on vanteella jo valmiiks, uskosin, että ne on tasapainotettu (Vannetyöt = Rengas vanteelle, paineistus ja tasapainotus.) Kotikonstein ei kuitenkaan kannata laittaa renkaita vanteelle. Eikä vannepaketeissa ole yleensä mukana venttiilejä.
Suorastaan suositeltavaa. Ja kiristää pultit momenttiavaimella.
Ehdottomasti aluvanteet momenttiavaimella kiinni ja tarkistus 100-200km:n kuluttua.
Kitkarenkaan kumin pitää olla pehmeätä, jotta rengas toimii vaaditulla tavalla. Ultraviolettisäteily ja lämpö kovettavat kumin. Tämä aiheuttaa ominaisuuksien heikkemisen. Kitkat pitäisi säilyttää kesän kylmässä ja pimeässä. Monikaan ei taida renkaitaan heittää jääkaappiin.
Tämäkin totta. Itse säilytän kitkojani kesän aikana viileässä varastossa, joten kyllä noilla ajaa pari talvea.
Yks tilanne missä kitkarengas ei toimi ollenkaan on todella kova pakkanen(30 ja siitä ylöspäin), kun lähdetään liikkeelle auton seisottua pari päivää. Rengas ei pidä yhtään, mutta lämpeää kuitenkin nopeaan. Ensimmäinen risteys voi tuoda yllätyksen... Tämäkin johtuu tuosta kumin kovettumisesta.
No ei oikein ko. homma kiinnosta. Kaytan vapaa-aikaani mieluummin johonkin muuhun hommaan.Sama juttu, ei kinnosta itse vaihdella. Ja toinen homma on auton peseminen, jote en itse tee koskaan.Tämäkin totta. Itse säilytän kitkojani kesän aikana viileässä varastossa, joten kyllä noilla ajaa pari talvea.Eikö sinullakaan riipu kilometrimääristä vaan ajasta?
Onkohan teillä ollut jotenkin huonot rengasvalinnat kun noin äkkiä käyttökelvottomaksi menevät.
No ei oikein ko. homma kiinnosta. Kaytan vapaa-aikaani mieluummin johonkin muuhun hommaan.Sama juttu, ei kinnosta itse vaihdella. Ja toinen homma on auton peseminen, jote en itse tee koskaan.Tämäkin totta. Itse säilytän kitkojani kesän aikana viileässä varastossa, joten kyllä noilla ajaa pari talvea.Eikö sinullakaan riipu kilometrimääristä vaan ajasta?
Onkohan teillä ollut jotenkin huonot rengasvalinnat kun noin äkkiä käyttökelvottomaksi menevät.
No ei muakaan kiinnosta renkaan vaihto, auton pesu, tiskaus, imurointi eikä edes juoksulenkit, mutta silti teen niitä kaikkia.
Tämäkin totta. Itse säilytän kitkojani kesän aikana viileässä varastossa, joten kyllä noilla ajaa pari talvea.Eikö sinullakaan riipu kilometrimääristä vaan ajasta?
Edelliset kaksi talvea ajetut Q:t olivat siinä kunnossa, että huonoimmassa oli pintaa 3mm. En tiedä, että kuinka paljon edellinen omistaja oli ajanut niillä sulia asfaltteja pitkin.
Kitkarengas ei (yleensä) pidä usean vuoden vanhana yhtä hyvin suhteessa samanikäiseen nastarenkaaseen.
No ei muakaan kiinnosta renkaan vaihto, auton pesu, tiskaus, imurointi eikä edes juoksulenkit, mutta silti teen niitä kaikkia.Hyvä tietää, mutta miksi? Itse en tähän viitsi alkaa luettelemaan kaikki asioita joita en tee, koska ei kiinnosta tai ei tarvitse tehdä, mutta niitä on paljon. Juoksulenkit minua muuten kiinnostaa noista mainitsemistasi.
Kitkarengas ei (yleensä) pidä usean vuoden vanhana yhtä hyvin suhteessa samanikäiseen nastarenkaaseen.Samaa mieltä, mutta tuossa lähipiirissä ajavat kitkoilla viisikin vuotta, ei tosin kesäisin, mutta kuitenkin.
Minulle riittää kolme vuotta täyteen ympärivuotisessa käytössä, joka koittaa vuoden päästä, jolloin voi jo ostaa uudet.
...mutta tuossa lähipiirissä ajavat kitkoilla viisikin vuotta, ei tosin kesäisin, mutta kuitenkin.Puoli vuosikymmnetä vanhentunut kitarengas on huomattava turvallisuusriski. Parempi vaihtoehto tuossa kohtaa olisi uusi, saman kokoinen kesärengas.
Suomessa kun kohtalaisen tarkka kontrolli renkaiden suhteen, niin kumma juttu, kun ei ole laitettu viimeistä käyttöpäivää renkaan kylkeen, että tietäisi koska pito loppuu.
Kitkat vai nastat, plaah... Telaketjut. (http://www.tanksforsale.co.uk/T72/T72.htm)
Kitkat vai nastat, plaah... Telaketjut. (http://www.tanksforsale.co.uk/T72/T72.htm)Kuuluukohan jäähokit toimitukseen vai onko lisävaruste? ;)
Vaihdoin renkaat. Nastalliset. Viime viikolla täällä aamulla jo meinas livetä käsistä Avensis vaikka ei ollut ku alle 50km/h sivutiellä, kun ei ollut suolattu. Nyt ei lipsahda enää.
Vaihdoin renkaat. Nastalliset. Viime viikolla täällä aamulla jo meinas livetä käsistä Avensis vaikka ei ollut ku alle 50km/h sivutiellä, kun ei ollut suolattu. Nyt ei lipsahda enää.
Jep, viime viikon ma- ja ti-aamut on olleet ainoat liukkaat aamut tähän mennessä tänä syksynä ja eipä oo talvisia kelejä luvassakaan. Mullakin on jo talvirenkaat, vaikka eipä kyllä ainakaan tällä eikä luultavasti ens viikollakaan tarvis.
Nyt on sitten tarvirenkaat alla. Alle kolme minuuttia kesti renkaiden vaihto. Jokaisen renkaan kimpussa oli oma mies. Ihan tuli formula meininkin mieleen. Minuuttihinta on kohtuullisen kallis, mutta hintansa vaartti kuitenkin. 25euroa.
Onhan talvirenkaat aika ikavat verrattuna kesarenkaisiin, mutta jotenkin on mukavampi olo kun ne on jo alla verrattuna siihen, etta olisi lumisohjossa pitanyt kesarenkailla ajaa.
Mikset vaihda itse?
No ei oikein ko. homma kiinnosta. Kaytan vapaa-aikaani mieluummin johonkin muuhun hommaan.
Itse vaihtaessa kuluu aikaa huomattavasti vähemmän.
Juu, puolisen tuntia siinä vierähtää.
Itekin oon tullu siihen lopputulokseen, että huomattavasti helpompaa ja yksinkertaisempaa vaihtaa ne renkaat itse, kuin alkaa varaileen aikaa mistään "ammattimieheltä". Paitsi jos autokorjaamo sijaitsee vaikka mukavasti samassa korttelissa, ettei tarvi kaupunginhalki ajella yhtien talvirenkaiden takia.
Viikko sitten katsoin parhaimmaksi asentaa talvirenkaat alle. Sellaset "puolikitkat" nuo näytti olevan vaikka pari talvea vasta on alla. Seuraavat talvikumit vois olla jotkut "laadukkaat" ja nimettömät, joista ei niitä nastoja saa edes ruuvarilla pois.
Juu, puolisen tuntia siinä vierähtää.
Oma kokemus renkaiden vaihdattamisesta tänä syksynä:
1. Soitto rengasliikkeeseen: "Koskas olisi vapaita aikoja renkaan vaihtoon?" "Joo, otetaan se" Joo, kyllä ne renkaat sielä teillä on" "Moi"
aikaa kului n. 1 min.
2. Ajo rengasliikkeeseen, odotusta 5 min että sai auton sisään, renkaiden vaihto vei kahdelta mieheltä 15 min.
Tällä välin juttelin mukavia rengaskauppiaan kanssa ja join kupposen kahvia. Minua ei kiinnosta kykkiä kotona autotallissa kylmällä betonilattialla renkaiden vaihdossa, siihen saisi rengasliikkeessä kulua vaikka puolikin tuntia tai vaikka enemmänkin
Toinen hyvä puoli rengasliikeessä on, että heille voi jättää renkaat säilytykseen, he pesevät ne ja varastossa on hyvät olosuhteet. Sekä varkausvakuutus. Keväällä sitten taas kesärenkaat alle tasapainotustarkistettuna ja heti oikeat paineet sisällä
Nopee sälli oot:-)
Alle kolme minuuttia kesti renkaiden vaihto
Itse en saa renkaita vaihdettua edes puoleen tuntiin normaalivauhdilla, kun vielä laitan paineet kohdilleen ja vanteet momenttiavaimella oikeaan kireyteen.
Ei mene puoleen tuntiin minullakaan, tai menisi, ehkä, jos ei keskittyisi niin paljoa saa*anan ja pe*keleen manaamiseen. Sitten kun samalla kattelen aina muutakin, jarrujen ym muiden paikkojen kuntoa.
Selailin nettiä ja pisti silmään tälläinen väliotsikko:
Kitkarengas monasti parempi
osoitteessa: http://www.aamulehti.fi/autot/juttu/1077334.shtml
Ja artikkelissa tuo otsikon asia oli kerrottu näin:
Kulunut nastarengas on monesti huonompi vaihtoehto kuin hyvä kitkarengas.
Aika osuva väliotsikko.
Tulipa urheiltua taas tälle vuodelle Hakkapeliitat alle. Vaikka olisihan tuolla vielä kesiksilläkin pärjäillyt, huomiseksi on lupailtu lumisadetta niin ajattelin ettei vara enää tässä vaiheessa venettä juuri keikuttele. Johan tässä kohta on joulukin.
Vaikka olisihan tuolla vielä kesiksilläkin pärjäillyt.Niinkuin missä? Jossain päin suomea? Ehkä epsanjassa. Täällä ainakin on niin liukkaat kelit että nastatkin välillä lipee mutkissa.
Niinkuin missä? Jossain päin suomea? Ehkä epsanjassa. Täällä ainakin on niin liukkaat kelit että nastatkin välillä lipee mutkissa.
Lahdessa.
Turvallinen talviajo on kiinni korvien välistä, ei renkaista.
Lahdessa.
No siellä ei sitten ole lunta ja on kuivat pakkaskelin tiet?
Jos on lunta ja jääkerros tiellä pakkautuneena niin eipä paljon kesänakeilla ajella 20 km/h kovempaa. Joten tien tukkeena niillä vaan olis sekä vaaraksi muille. Esim. kehä3:sella ruuhka aikaan saattaa kestää sama matka 40 min. normaalin 20 min. sijaan.
Jos siellä olis useampi kesänakeilla liikkeellä niin kestäis vielä enemmän.
Onnea vaan sinne lahden seudulle, ja talvirenkaiden säästöön..
No siellä ei sitten ole lunta ja on kuivat pakkaskelin tiet?
On tällä vähän luntakin, ja jääkerros tiellä. 80 km/h tuossa kotiin ajelin (jäisellä tiellä) eikä ollut mitään ongelmaa. Jollain muulla näytti päivän mittaan olleen, kun näytti olevan taas niitä vuoden kiireisimpiä päiviä hinauspalveluille.
Hyvin ennakoiva ajo, turvaväli ja järjen käyttö mm. nopeuksissa ja tilanteiden tunnistamisessa, niin hyvin pärjää. Ylämäet jos poistettaisiin, niin voisi ajella vuodet ympäri samoilla nakeilla.
Otan osaa teidän pk-seutulaisten ajotaitojen vuoksi. Joka vuosi kehä III yllättyy talven tulosta? ;)
No, vähän provoiluksi taisi mennä...
No, vähän provoiluksi taisi mennä... Ei se mitään, hyvässä hengessä jatketaan.
hopeinenkuu
24.11.04, 22:57
En väitä,etteikö ratin ja penkin välissä olisi suurin tekijä ajoturvallisuuden kannalta,mutta voi sitä kokeneelle ja taitavallekin kuljettajalle tulla yllättäviä tilanteita,vaikkapa muiden törttöilyn seurauksena,jos ei muuten,ja äkkitilanteessa liukkailla se kesärengas on kuin huopatossu jäällä.. En kyllä ymmärrä niitä,jotka venyttävät viimeiseen asti talvirenkaiden vaihtoa alle,ei se kuluminen niin suurta viikon-parin aikana ole,että kannattaisi turvallisuuttaan riskeerata..
Nimim. Talvirenkaat alla jo kuukauden kohta..
Nyt on reilun viikon pyörinyt Nokian Hakkapeliitta 2 - renkaat tuolla auton alla..
Viikko sitten vaihdoin mamman Escortin alle talvikiekot, Range saa luvan vielä rullailla iloisesti BF Goodrich AllTerrain -kiekoilla ennen kitkojen vaihtoa. Hyvin näillä keleillä noilla renkailla vielä pärjäilee, kun vaan muistaa sen jarrutusmatkan pidentymisen.
[OT] (tuo Esko olisi muuten myynnissä, ei ketään koiraihmistä kiinnostaisi uudehko Escort Van koirahäkillä varustettuna? Pistä(kää) vaikka anoppi sinne >;P ) [OT]
Hauska ja mielenkiintoinen uutuus. Vanteeseen liimattaville lyijypainoille on kehitetty kilpailija. Renkaan sisään laitetaan ennen vanteelle asennusta jotakin erikoishiekkaa. Nämä ryynit tasapainottavat renkaan keskipakoisvoiman johdosta. Käsittääkseni ryyni pysyy irtonaisena ja se pitää renkaat tasapainossa läpi niiden käyttöiän. Vanteeseen kertyvän kurankaan ei pitäisi muuttaa tilannetta.
Hauska ja mielenkiintoinen uutuus...
Sattuisko löytymään mitään linkkiä moiselle ihmetuotteelle?
petrisimolin.com:n (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=6573) mukaan ei aivan uutuus.
Kelpais varmaan offroad-tyypien lisäksi monille, joilla aluvanteet alla.
Hauska ja mielenkiintoinen uutuus...
Sattuisko löytymään mitään linkkiä moiselle ihmetuotteelle?No ei.
Kelpais varmaan offroad-tyypien lisäksi monille, joilla aluvanteet alla.Miks ei myös peltivanteen käyttäjälle? Peltivanteen sisäpintaan jää helposti likaa, jota ei saa pestyä ulkopuolelta pois. Lisäksi tuo ihmeryyni tasapainottaa kaikki navasta ja pulteista tulevat epätasapainot.
Kelpais varmaan offroad-tyypien lisäksi monille, joilla aluvanteet alla.Miks ei myös peltivanteen käyttäjälle? Peltivanteen sisäpintaan jää helposti likaa, jota ei saa pestyä ulkopuolelta pois. Lisäksi tuo ihmeryyni tasapainottaa kaikki navasta ja pulteista tulevat epätasapainot.
Niin, miksikäs ei? Ajattelin vaan aluvanteissa niiden ulkonäköä, kun muutamia häiritsevät perinteiset painotkin.
Toimiikohan tuo todella Suomen olosuhteissa?
Niin, miksikäs ei? Ajattelin vaan aluvanteissa niiden ulkonäköä, kun muutamia häiritsevät perinteiset painotkin.
Toimiikohan tuo todella Suomen olosuhteissa?Omissa aluissa kaikki painot on liimattu puolien takapuolelle, joten ne ei muutenkaan sieltä oikein näy.
Kyllä tuo tuntuu toimivan. Kokemusta 1,5kk ja noin 15000km. Ei pienentäkään värinää koko aikana. Menee kuin sukkasillaan.
Kyllä tuo tuntuu toimivan. Kokemusta 1,5kk ja noin 15000km. Ei pienentäkään värinää koko aikana. Menee kuin sukkasillaan.
Henkilöauto? Kerros lisää, paljonko kustantaa, joko tämä on yleisesti saatavilla jne. Keväällä ois renkaiden(+ ehkä vanteiden) osto edessä.
Henkilöauto? Kerros lisää, paljonko kustantaa, joko tämä on yleisesti saatavilla jne. Keväällä ois renkaiden(+ ehkä vanteiden) osto edessä.Käsittääkseni on yleisesti saatavilla. "Ryynirenkaat" ovat kuorma-autossa. Kustannuksista en osaa sanoa mitään.
Aftonbladet heittää vettä myllyyn rengastestien luotettavuudesta. Uskokoon ken haluaa.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html
Edit: Kieltä ymmärtämättömille: Jutussa väitetään, että esim. Tekniikan Maailman rengastestin voittaja Continental olisi toimittanut testiin "erikoisrenkaan", joka poikkeaa suuresti tavalliselle kuluttajalle myytävästä "voittajarenkaasta". Kuluttajalle myytävällä renkaalla ei olisi ollut mahdollisuuksia voittaa testiä.
Ymmärtäköön ken haluaa...
Kyllä oli taas verrattoman helppoa tarpoa noita pohjoisen mäkiä, kun oli uudehkot nastakitkapyörät alla.
Viime viikon Puskuri vertaili paria rengasta. (http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=liikenne&osannimi=puskuri_arkisto_2005&jutunid=3985)
Tänään olen ajanut kolmella eri autolla, joissa yhdessä nastat ja kahdessa kitkat. Edelleen ääni kitkoille.
Aftonbladet heittää vettä myllyyn rengastestien luotettavuudesta. Uskokoon ken haluaa.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html
Edit: Kieltä ymmärtämättömille: Jutussa väitetään, että esim. Tekniikan Maailman rengastestin voittaja Continental olisi toimittanut testiin "erikoisrenkaan", joka poikkeaa suuresti tavalliselle kuluttajalle myytävästä "voittajarenkaasta". Kuluttajalle myytävällä renkaalla ei olisi ollut mahdollisuuksia voittaa testiä.Jos noin on tosiaankin käynyt, niin asia on helposti korjattavissa. Eli testin renkaat ostetaan vaivihkaa ilman valmistajan tietoa jostakin ihan normaalista rengasliikkeestä. Jutussa muuten oli, että Nokialaiset eivät olleet "kusettaneet", joten suosi suomalaista;)
John Cooper
12.01.05, 16:33
Jos noin on tosiaankin käynyt, niin asia on helposti korjattavissa. Eli testin renkaat ostetaan vaivihkaa ilman valmistajan tietoa jostakin ihan normaalista rengasliikkeestä.
Harvassa rengasliikkeessä on talvirengaskauden loppupuolella jo uusia "seuraavan kauden" talvirengasmalleja. Testit kun pitää tehdä ennakkoon niin että ne ovat julkaistavissa juuri sopivalla hetkellä ennen kauden alkua. Harva haluaa keväällä lukea kuluneen talvikauden (mahdollisesti jo itselläkin allaolleiden) rengasmallien välisestä testistä.
Harvassa rengasliikkeessä on talvirengaskauden loppupuolella jo uusia "seuraavan kauden" talvirengasmalleja. Testit kun pitää tehdä ennakkoon niin että ne ovat julkaistavissa juuri sopivalla hetkellä ennen kauden alkua. Harva haluaa keväällä lukea kuluneen talvikauden (mahdollisesti jo itselläkin allaolleiden) rengasmallien välisestä testistä.
Näinhän se on, mutta kun tällaisia epäilyksiä alkaa tulla julkisuuteen, asian voisi helposti tarkistaa tekemällä (ainakin osan) testejä seuraavana talvena kaupasta ostetuilla renkailla uudestaan. Ehkäpä näin tulee käymäänkin.
...joten suosi suomalaista;)Suosisin, jos tuotteen laatu olisi sitä luokkaa, että tuotetta voisi käyttää. Joka rengassarjassa, jotka ovat olleet Nokiaa, on ollut joku vika. Rengas laikulla, vyö poikki, vuoto vanteen reunasta tms.
Tuossa O.J:n mainitsemassa rengastestissä oli varsin huvittava piirre. Hankookin rengas oli toimittajan sanojen mukaan suunnattu Keski-Euroopan markkinoille. Turha niitä Keski-Euroopan talvirenkaita on tänne tuoda testattavaksi, kun ei niillä täälä mitään tee.
...joten suosi suomalaista;)Suosisin, jos tuotteen laatu olisi sitä luokkaa, että tuotetta voisi käyttää. Joka rengassarjassa, jotka ovat olleet Nokiaa, on ollut joku vika. Rengas laikulla, vyö poikki, vuoto vanteen reunasta tms.No onpas sinulla käynyt huono tuuri. Omassa kaveri/tuttu/suvun piirissä on varmasti ollut kymmeniä Nokialaisia rengassarjoja käytössä ja kukaan ei ole valittanut viallisista renkaista. En tietystikään keskustele heidän kanssaan kovinkaan aktiivisesti renkaista, mutta aika monella on nytkin Nokialaiset alla, joten luulisi heidän olevan aika tyytyväisiä laatuun.
Hauska ja mielenkiintoinen uutuus. Vanteeseen liimattaville lyijypainoille on kehitetty kilpailija. Renkaan sisään laitetaan ennen vanteelle asennusta jotakin erikoishiekkaa. Nämä ryynit tasapainottavat renkaan keskipakoisvoiman johdosta. Käsittääkseni ryyni pysyy irtonaisena ja se pitää renkaat tasapainossa läpi niiden käyttöiän. Vanteeseen kertyvän kurankaan ei pitäisi muuttaa tilannetta.
Kyselin rengasliikkeistä tuota ryyniä. Yhdestä paikasta löytyy, hintaan 15€/pussi. 1 pussi sisältää 450g ryynejä, eli henkilöautoon tarve olisi 2 pussia varmuuden välttämiseks. Kukaan ei ole rengaskauppiaan tietojen mukaan henkilöautossa vielä kokeillut, eikä kauppias nähnyt mitään syytä miksei se henkilöautossakin toimisi. Ei kuitenkaan pois sulkenut huomattavasti suuremman pyörimisnopeuden mahdollisesta haittavaikutuksesta. Edellyttää tuon irtonaisen ryynin kanssa puljaamista vannetöiden yhteydessä. Itse en ole niin perfektionisti, että rupeisin tuota ensimmäisenä kokeilemaan. Jos joku innostuu, niin kertokoon kokemuksistaan.
Pitääpä ottaa omia sanoja vähän takaisin. Jouduin ajamaan vajaat 250km autolla, jossa HKPL2:t alla. Aivan helvetin kova älämölö sulalla asfaltilla. Keskustelussa ~100km/h vauhdissa ei tuu mitään, kun ei meinaa kuulla toisen puhetta ollenkaan:-(
Säästetään otsikoita ja päivitetään aihetta hieman.
Kellään kokemuksia GoodYear F1 Eagle kesärenkaista, koossa noin 225/45-17? Ois tänään pitänyt lähteä kiertelemään rengasliikkeita, mutta jäi ens viikolle. Ilmeisesti kuluu keskivertoa nopeammin, mutta märkäpito lienee hyvä. Suht hiljainen ilmeisesti ja ei mikään halvin ratkaisu. Ovatko hintansa veroiset?
Ovatko hintansa veroiset?
Renkaat eivät ole koskaan hintansa veroiset.
tuli sitten kesävalssit hankittua, taas tarttu marangonit käteen. kokemuksen perusteella hinta/laatu kohdallaan (linea z 225/40/18). ratarenkaiksi löytyi samalla sopivasti n 3-4mm kulutuspintaa omaavat conti sport contact 2 renkaat, säästyy noi isommat :)
Tämä selvä, kiitoksia asiantuntevasta kommentista.
F1 Eaglet jäivät ostamatta, mutta mukaan tarttui hieman käytetyt Audin orggisvanteet ja niihin Euro Tyfoonit.
Kesäkelejä odotellessa... (http://img160.exs.cx/my.php?loc=img160&image=1060673img8go.jpg)
Kohtapa vois hakea Suomen halvimmasta Matin Renkaasta Tapanilasta pinnoitetut suvikumit, niillä ajelee taas muutaman vuoden. Hinnat n. 35 eur/rengas eli n. 140 eur/sarja.
Näytti taas Continentali voittaneen TM:n rengastestin. Enpä osta ko. merkkiä enää, sen verran huono maku jäi niiden edellisestä testikusetuksesta. Nokialaiset lienee seuraavat kesäkumit. Ostanen tosin vasta lähempänä syksyä.
Näytti taas Continentali voittaneen TM:n rengastestin. Enpä osta ko. merkkiä enää, sen verran huono maku jäi niiden edellisestä testikusetuksesta...
Itse mietin just tuota samaa. Mutuna vois heittää, että Continentalin myynti voi kokea jonkunlaisen romahduksen, sen verran siitä on juttua riittänyt.
Näytti taas Continentali voittaneen TM:n rengastestin. Enpä osta ko. merkkiä enää, sen verran huono maku jäi niiden edellisestä testikusetuksesta...
Itse mietin just tuota samaa. Mutuna vois heittää, että Continentalin myynti voi kokea jonkunlaisen romahduksen, sen verran siitä on juttua riittänyt.
Oma veikkaukseni on, etta myyntiin ei tuon takia juuri pudotusta tule.
TM:n asenne uudessa numerossa oli todella huvittava. Epailtiin muiden lehtien tekevan huonoa testausta, mutta itse ollaan muka taydellisia. Haloo!
Nokialaiset lienee seuraavat kesäkumit.
Enpä suosittele. Itsellä meni Nokian NRV (matorenkaat) kahdessa kesässä, noin 15tkm ajolla. Samanlainen humina vaivaa kesärenkaita, kuin talvirenkaita. Hinta/laatusuhde sanalla sanoen perseestä.
Edelliset kesäkumit (Marangonit) kulu kolmessa kesässä hivenen alle puoleenväliin (n.25tkm). Nyt autonvaihdon myötä täytyy ostaa uuden kesärenkaat, edelleen Marangonit. Niissä on erinomainen hinta/laatusuhde.
Tuossa kun kävin uudet piikkipyörät hakemassa kuukaus sitten niin rengasliikkeessä sanottiin että vetivät Contit pois myynnistä heti sen hässäkän yhteydessä, ja myyjä antoi ymmärtää että niin teki moni muukin liike.. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta näin väitti.
Kesärenkaatkin pitäis käydä kohta hakemassa uudet, mitkähän mahtaa kestää hyvin kilometrejä? Itsellä kun tulee se 40-50tkm vuodessa vähintään mittariin.
Nokialaiset lienee seuraavat kesäkumit.
Enpä suosittele. Itsellä meni Nokian NRV (matorenkaat) kahdessa kesässä, noin 15tkm ajolla. Samanlainen humina vaivaa kesärenkaita, kuin talvirenkaita. Hinta/laatusuhde sanalla sanoen perseestä.
Mulla oli NR2(?) aikoinaan Toyota Camryssa alla ja suli niin nopeasti että vannoin että en koskaan enää tuota merkkiä alle laita. Nyt on toinen merkki jo sulkulistalla, uudessa autossa on Dunlop, jossa sama yleiskuvio jonkaolen nähnyt ainakin viidessä eri rengasmerkissä, renkaat ovat täysin mahdottomat saada tasapainoon koska ne ovat soikeat. Maahantuoja ei ota mitään vastuuta ja auton myyjä ei uusia renkaita vaihda alle.
Voipi olla että seuraavaksi ostan taas Pirellit, ne ovat aikaisempien kokemusten peruteella sopivat minun käytössä.
Omassa koslassa on viime kesänä ostetut Goodyearin Hydragrip plussat. Olen erittäin tyytyväinen niihin edellisten Pirellien jälkeen. Tai siis tulee olemaan, kunhan tästä kevääseen päin mennään. Nyt on jotkut Goodyearin mitkälie kitkat alla.
TM:n asenne uudessa numerossa oli todella huvittava. Epailtiin muiden lehtien tekevan huonoa testausta, mutta itse ollaan muka taydellisia. Haloo!
Onkos teistä kukaan lukenut Continentalin vastausta tuohon testikusetus-väitöksestä?
http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/yleinen/uutiset/retest_fi.html
Itelle jäi vähän sellainen maku että jos joku myynti laskee niin sen pitäisi olla tm:n myynti. Ihme touhua.
Kaveri vaihtoi tänään kesärenkaat, voi jösses että jotkut ovat tyhmiä. Pihalla on lunta ja aamusella tie liukas ja sitten vaihdetaan renkaat perusteena "näyttää hyvältä!" Toin mielipiteeni asiasta julki ja kerroin että hänen autonsa kyytiin en hetkeen tule.
Siinä tuli kyllä todellinen asiantuntijan kommentti. Nuo neljä kumista pyörää kun ovat ne ainoat asiat, jotka ovat kontaktissa maahan, täytyy (mielestäni) niiden ostamiseen hieman paneutua.
Yleensä on niin että rahalla saa parempaa ja pinnoitetut halvat ovat niin sanotusti perseestä. Varsinkin talvirenkaissa merkkirenkaiden paremmuus on selvä.
Kesällä ero ei ole kummoinen, paitsi että itse en enää koskaan osta Auroran renkaita, huono kuivapito vrt loppuun ajetut kumhot. Nyt on kesärenkaina marangonit, vanneostos kummittelee mielessä ja sitten pitäisi punnita ominaisuuksia ja kommentteja.
Laitetaampa tähän jotain kommenttia.
Ostin jonkin aikaa sitten Dayton-merkkiset uudet talvirenkaat. Hintaansa(65e kipale, koko 195/65/15) nähden hyvät. Pito tuntuu olevan hyvä ja suht hiljaiset. Aika näyttää miten kestävät.
Kaveri osti pinnatut ja parin viikon päästä räjähti satasen vauhdista rengas. Onneksi säilyi auto hallinnassa. Piti olla ns. takuupinnatut, ihmettelivät tapahtumaa GummiHeleniuksella.
Michelin Ivaloista hyviä kokemuksia myös muutaman vuoden ajalta. Hiljaiset, kestävät ja pitävät.
Haaparannasta toinen kaveri osti 17" kesäkumit ja alumiinivanteet. Hinta oli_muistaakseni_400e kieppeillä. Sen muistan kaverin sanoneen että senverran ovat halvemmat että käytännössä saa renkaat kaupanpäälle Suomen hintoihin verrattuna. On tuolta moni muukin tuttu vanteet hakenu, eli ovat vissiin sitten halvempia tuolla Ruottissa.
...Haaparannasta toinen kaveri osti 17" kesäkumit ja alumiinivanteet. Hinta oli_muistaakseni_400e kieppeillä. Sen muistan kaverin sanoneen että senverran ovat halvemmat että käytännössä saa renkaat kaupanpäälle Suomen hintoihin verrattuna. On tuolta moni muukin tuttu vanteet hakenu, eli ovat vissiin sitten halvempia tuolla Ruottissa.
No onhan noissa vähän eroja... Vianorilta otin tarjouksen useammastakin vanne/rengassetistä ja esim. Hankook Ventuksilla ois setti tullut maksamaan yli tonnin. Ihan perusvanne oli, joitakin kalliimpia ois lähtenyt ~1100+ renkaat.
Kaveri vaihtoi tänään kesärenkaat, voi jösses että jotkut ovat tyhmiä. Pihalla on lunta ja aamusella tie liukas ja sitten vaihdetaan renkaat perusteena "näyttää hyvältä!" Toin mielipiteeni asiasta julki ja kerroin että hänen autonsa kyytiin en hetkeen tule.
Siinä tuli kyllä todellinen asiantuntijan kommentti. Nuo neljä kumista pyörää kun ovat ne ainoat asiat, jotka ovat kontaktissa maahan, täytyy (mielestäni) niiden ostamiseen hieman paneutua.
Yleensä on niin että rahalla saa parempaa ja pinnoitetut halvat ovat niin sanotusti perseestä. Varsinkin talvirenkaissa merkkirenkaiden paremmuus on selvä.
Kesällä ero ei ole kummoinen, paitsi että itse en enää koskaan osta Auroran renkaita, huono kuivapito vrt loppuun ajetut kumhot. Nyt on kesärenkaina marangonit, vanneostos kummittelee mielessä ja sitten pitäisi punnita ominaisuuksia ja kommentteja.
Eiköhän se kuitenkin niin ole, että pinnoitetut renkaat on hinta-/laatusuhteessa aivan ylivoimaiset. Käytännössä aivan sama laatu, mutta jopa 5-8 kertaa halvemmat.
Eiköhän se kuitenkin niin ole, että pinnoitetut renkaat on hinta-/laatusuhteessa aivan ylivoimaiset. Käytännössä aivan sama laatu, mutta jopa 5-8 kertaa halvemmat.
Jos noin olisi, niin Suomessa kukaan ei ostaisi uusia renkaita, vaan vanhat raadot kuskattaisiin tänne pinnoitettuna. Niiden laatu on nykyään huomattavasti parempi, mitä joku vuoskymmen sitten, mutta ei käytännössä samaa.
Itse olen varmaan väärä ihminen sanomaan sitä, että missä kohden pitää säästää, mutta ehkä mieluummin jossain muussa...
Jos noin olisi, niin Suomessa kukaan ei ostaisi uusia renkaita, vaan vanhat raadot kuskattaisiin tänne pinnoitettuna. Niiden laatu on nykyään huomattavasti parempi, mitä joku vuoskymmen sitten, mutta ei käytännössä samaa.
Itse olen varmaan väärä ihminen sanomaan sitä, että missä kohden pitää säästää, mutta ehkä mieluummin jossain muussa...
Kannattaako siitä maksaa esim. 700% enemmän, että saa esim. 10% turvallisemmat renkaat?
Ja eihän se turvallisuus renkaista ole kiinni vaan ajotaidoista ja siitä, että tajuaa ajaa kelin mukaista turvallista nopeutta.
Kannattaako siitä maksaa esim. 700% enemmän, että saa esim. 10% turvallisemmat renkaat?
700% Mistä saa tuollaisen eron?
700% Mistä saa tuollaisen eron?
700% eli 8 kertaa kalliimpi. Esim. 32 ja 256 per rengas.
Ja varsinkin 500-600% enemmän maksavat helposti yleisesti.
Minä haen Matin Renkaasta Suomen halvimmat laadukkaat takuupinnatut.
Onkos kellään mitään kokemuksia Kleber -merkkisistä kesärenkaista? Olisiko kannattava ostos?
Kyllähän noi ekoturbot sopii ainakin kuminpolttoon.
Nämä: vuoden2000 ekoturbot:
http://koti.mbnet.fi/~mjkr/Ekoturbo/ekoturbo1.jpg
http://koti.mbnet.fi/~mjkr/Ekoturbo/ekoturbo2.jpg
http://koti.mbnet.fi/~mjkr/Ekoturbo/ekoturbo3.jpg
Niin ja nuo Keijon linkeissä olevat renkaat on ostettu -0