PDA

View Full Version : DNA vs. Sonera

Keke
25.06.02, 22:01
Olen vankkumaton Soneran liittymän käyttäjä jo useita useita vuosia, mutta tuntuu että DNA voisi ehkä ollakin ihan kohtuullinen haastaja?

Omien testien mukaan alueella missä asuskelen DNA:n GPRS on selvästi Soneraa nopeampi.

Kertokaa eroja, plussia ja miinuksia noille operaattoreille. Ja mielellään ne henkilöt jotka ovat Soneralta DNA:lle siirtyneet. Kiitos!

Hinnat puheluissa tms. eivät niinkään merkkaa. Kuitenkin DNA:n GPRS hinta jo puhuttelee ketä tahansa.

sovelias
26.06.02, 10:15
Hinnat puheluissa tms. eivät niinkään merkkaa. Kuitenkin DNA:n GPRS hinta jo puhuttelee ketä tahansa.Tuo on suurin etu, ja alueellisesti ehkä ruuhkattomampi GPRS voi mennä kumman eduksi sattuu.
Soneralla GPRS toimii eri merkkisillä luureilla.
Laajempi ja toimivampi Roaming.
Laajempi/monipuolisempi palvelu valikoima.
Laajempi verkko peitto kotimaassa.

Itsellä ainoa syy DNA käytöön on jodeinkin palveluiden hinta.

Flyer
26.06.02, 12:22
Hinnat puheluissa tms. eivät niinkään merkkaa. Kuitenkin DNA:n GPRS hinta jo puhuttelee ketä tahansa.Tuo on suurin etu, ja alueellisesti ehkä ruuhkattomampi GPRS voi mennä kumman eduksi sattuu.
Laajempi ja toimivampi Roaming.
Laajempi/monipuolisempi palvelu valikoima.
Laajempi verkko peitto kotimaassa.

Itsellä ainoa syy DNA käytöön on jodeinkin palveluiden hinta.

Valista tyhmää: Mitä soneralla on palveluissa monipuolisempaa kuin denalla??

jalmari
26.06.02, 12:38

Ja minua kiinnostaisi tietää, missä puhelimissa ei GPRS toimi DNA:ssa? Tarkoitako Siemens S/ME45 ongelmaa, joka kaiketi on jo ratkaistu?

sovelias
26.06.02, 13:37
Väitän (toki voitte kertoa toista), että Dllä ei toimi kohtuu hyvin kuin ehkä Ericsson pohjaiset luurit.

Soneran äkkiä mieleen tulleita palveluita mm.
Laskutukseen liittyviä palveluita,
erittely Esim yksi/työ puhelut, estoluokkia, "laskun siirto" koonnit jne.
liittymän kytkeminen vaihteen alle
www palveluissa mm. fax/ääni vastaajan purku, faxsin lähetys
Verkko paikannus
MMS
Data puolella yrityskohtaisiin ratkaisuihin.
v120
Yleensä kaikki yleiset palvelut toimivat (esim maksulliset SMS palvelut)
SMS fax
Muistuttujajia jne.
Joku laskee Roamingin kuuluvaksi palveluihin.

Toki noista osa varmaan löytyy DNAltakin

Flyer
26.06.02, 19:06
OK kokemusta gerpsusta ei oo kuin 6310:n kohdalla

denikalla tuplakortti työ/vapaa aika erotteluun
Estoluokat on telejarrutuskeskuksen (vaimikäsenykyäänon) vaatimia juttuja kaikilla operaattoreilla

Laskun siirrot kun soittaa aspaan onnistuu vissiin kaikilla

Faksi pelittää ainakin danan liittymällä

Paikannus olen kokeillut soneran liittymällä joo mutta jos on hukassa niin on hukassa ei se paikannustieto paljoo auta (GPS rules)

MMS eipä oo vielä sellasta luuria kourassa

Muistuttajat löytyy puhelimesta

OK soneralla on vissiin ylivoimasesti eniten roaming kuppaneita, mutta eipä ole vielä ollu tarvetta hirveesti

Itsellä on muuten molemmat sonera ja denikka

sovelias
26.06.02, 19:50
OK kokemusta gerpsusta ei oo kuin 6310:n kohdalla
Ja selvä ero kumpaa verkkoa käyttää
denikalla tuplakortti työ/vapaa aika erotteluun
En puhun tuplakortista mitään kun se kerran kummallakin on, yksityis/joku muu puhelu erittelyn avulla voi esim laskuttaa yritystä/yhdistystä yritys voi vähentää yksityis puhelut palkasta työntekijältä ja näin ei muodostu puhelinetua jne.
Estoluokat on telejarrutuskeskuksen (vaimikäsenykyäänon) vaatimia juttuja kaikilla operaattoreilla
Tarkoitin laajempia kuin vähimmäsivaatomuksia ja saldorajoja jne.
Laskun siirrot kun soittaa aspaan onnistuu vissiin kaikilla
Tarkoitin yhdellä liittymmällä puhutuista puheluista mistä osa voidaan laskuttaa esim työnantajaa ja osa käyttääjä
Faksi pelittää ainakin danan liittymällä
Tietääkseni DNAlla ei voi lukea/lähettää FAXseja netistä? Jos näin on niin hyvä ja otan ko palvelun käyttöön hetinmiten
Paikannus olen kokeillut soneran liittymällä joo mutta jos on hukassa niin on hukassa ei se paikannustieto paljoo auta (GPS rules)
Tuosta verkko paikannuksesta on joihinkin soveluksiin hyötyä (lähinnä missä sinua paikannetaan eikä että itse paikantaa itseään) ja johinkin se on aivan liian epä tarkka
Muistuttajat löytyy puhelimesta
Tarkoitin palvelua missä palvelin lähettää viestin esim ota pillerit ja jos et kuittaa niin palvelin lähtää varoituksen jollekin toisellee... No en tiedä montako käyttäjää palvelulla
MMS eipä oo vielä sellasta luuria kourassa
En tarkoittanutkaan että kaikille palveluille löytyy käyttöä, vastasin parin esimerkin voimin väitteeni tueksi että Soneralla on enemmän palveluita kuin DNAlla. Joku voi jatkaa listaa.
DNAltakin löytyy palveluita mitä ei suoraan Soneralta löydy?
Itsellä on muuten molemmat sonera ja denikka
DNA löytyy, eikä tuo Sonerakaan ihan outo ole.

Lihavoitu lainattua tekstiä

nhk_
26.06.02, 20:40
Pyyntö oli, että Soneralta Denikkaan siirtyneet kertoisivat kokemuksiaan, mutta kai tähän voi ilmaista asian näinkin. Itselläni on sekä denikka että Sonera, ja nimenomaan tuossa järjestyksessä auottuna. Sonera on enemmän käytössä kuin dena, johtuen dna:n kanssa olleista Lukuisista ongelmista.

Hinnoittelu on dna:lla kohdallaan, se on pakko myöntää, mutta Sonera tuntuu olevan käytössä paljon varmempi, ja joskus olen valmis maksamaan enemmän siitä varmuudesta.

Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa, itse kokeilemalla se selviää. Mutta päivän vihjeenä voisin antaa, että jos hankit dna:n, niin älä ihan heti sulje Soneraa pois - voi olla, että joskus tulee sitä ikävä.

merzy77
26.06.02, 21:30
Minulla oli aikoinaan Soneran liittymä, mutta nyt dna:n liittymän aikoihin laskuni ovat tippuneet aikalailla. Siis tahdon sanoa, että halvempaa on käyttää dna:aa, kuin Soneraa.

ebo
27.06.02, 08:15
Minulla oli aikoinaan Soneran liittymä, mutta nyt dna:n liittymän aikoihin laskuni ovat tippuneet aikalailla. Siis tahdon sanoa, että halvempaa on käyttää dna:aa, kuin Soneraa.

Tarkoittaako se, että sinulla tippuu laskut, että kaikilla muillakin käy niin? Jos esmes kaveri- ja perhepiiristäi valtaosalla on Soneran liittymä? Eipä taida.

Näissä pitää itsekunkin miettiä omaa käyttöään eli mine soittelee, kuinka paljon, lähettääkö tekstiviestejä lainkaan / joskus / paljon ja niin edelleen.

t. tero

Flyer
27.06.02, 12:27
Kiitos Sovelias tarkennuksista.
Faksilla tarkoitin lähinnä faksivastaajaa ja toi muistutus "ota pillerit" on varmaan jollekkin vanhuksille hyväkin (itse en nyt ole ihan NIIN vanha)
Paikannusta en nyt niin kaipaile koska ainakin mahdollisuus mainontaan lisääntyy (nyt pizza vain 99)
Denan halvemmuudesta muuten olempa huomannut sen että laskut pitkällä aiakavälillä ovat suurinpiirten samat. Tulee nimittäin puheuttua taas vastaavasti enemmän. Ilmeisesti kyse on kipurajasta minkä haluaa/pystyy maksamaan puheluista

O.J.
27.06.02, 21:37
Mutua: Kysyjän paikkakunnalla eli Iisalmessa dna-liittymällä oleva puhelin näyttää kaupunginosan nimen, jos solun tiedot ovat käytössä.

Firedancer
28.06.02, 12:45
dna oli käytössä muutaman viikon ja ei se ainakaan meidän käytössä halvemmaksi tullut. Kun mun simissä on 100:sta numerosta n.95 soneraa.

Ja omat kokemukset dnan aspasta ovat todella syvältä.
Muistaakseni dnalla ei ole edes saldorajotusta.
Jos GPRS:sää tarvii niin dna taitaa olla halvin.

Joku mua kerran valisti (vissiin sovelias): kokonaisuus on se joka ratkaisee.

Huono maku jäi dnasta.

Katti
28.06.02, 15:51
Meitä on tietysti moneksi, tottakai. Mutta jotenkin jään ihmettelemään sitä, millä innokkuudella monet mollaavat DNA:ta. Osa puhunee sillä varmuudella, minkä asian täydellinen tuntemattomuus antaa.
Tässä kuitenkin faktaa kesäkuulta:
Kierrettyäni autolla ja veneellä pitkin eteläistä Suomea en ole löytänyt yhtään paikkaa, missä DNA ei olisi toiminut. Tenholassa ja Korsossa (joissa oleilen pääsääntöisesti) DNA on selkeä ykkönen. Helsingistä parkkihalleissa katveita kuitenkin on, ydinkeskustassa.
Roaming toimii erinomaisesti ainakin Virossa, Latviassa ja Ruotsissa.
GPRS-Wap oli aktiivisessa käytössä matkoilla.
Kyllä sillä pärjää siinä kuin Sonerallakin, jolla maksulliset sääpalvelut yms ovat kyllä paremmat.

Ice Dee
29.06.02, 13:29
Itselläni ei ole kokemuksia Soneran GPRS-toimivuudesta (tosin uskon kyllä toimivan varmasti ihan hyvin) Dna:n GPRS:ää olen käyttänyt 8310, 6510, 6310 ja 6310i mallien kanssa. W95, W98, Me, W2000 käyttiksien kanssa sekä ipackin kanssa ja aina olen saanut toimimaan ja täällä Pohjois-karjalan alueella on myöskin pelannut yhteydet moitteettomasti ja nopeuskin ollut varsin kohtuullinen. Nämä ovat omia kokemuksiani muilla on varmasti erilaisiakin kokemuksia.

Firedancer
29.06.02, 21:55
OHO!!! Korjausta edelliseen viestiini.

Tuli sitten dnan eka lasku perjantaina lootaan. Jumaleissön! 2-liittymän lasku 50€?¿! Siinä on kytkentämaksuja, muutama puhelu ennen maratoonia ja muutama pitkä "virasto" puhelu.

15€ pienempi lasku kuin soneran edellinen. Ei paha.

Eli, vedän takasin mitä tuli sanottua dnan edullisuudesta. Aspan kehujani en kyllä vedä takasin. Ainakaan vielä :D

Näin meillä kuis teillä¿

riku
29.06.02, 23:07
Itse luotan Soneraan.

seppo88
29.06.02, 23:33
luottoa löytyy enemmän soneraan.

riku
29.06.02, 23:35
Tuo DNA on juuri sellainen, että joku on erittäin halpaa muihin operaattoreihin verrattuna ja joku taas erittäin kallista. Näin olen ainakin saanut ymmärtää.

seppo88
29.06.02, 23:38
dna:lla on halpaa puhua vain toiseen dna:han mutta muihin liittymiin saman hintaista ellei kalliimpaakin.

riku
29.06.02, 23:39
dna:lla on halpaa puhua vain toiseen dna:han mutta muihin liittymiin saman hintaista ellei kalliimpaakin.

Niin ja kun DNA:n liittymiä ei vielä kovinkaan monella ainakaan omasta kaveripiiristäni ole.

seppo88
29.06.02, 23:52
sama täälä.kavereistani yhdellä on ja se sano että aikoo vaihtaa soneraan.

Gospelist
30.06.02, 13:30
Omassa 6 hengen koulukaveripiirissä (joka tulee osittain vaihtumaan) lähes kaikki vaihtoivat dna:han, vain yksi ei ole vaihtanut... mutta se siitä. Ihan hyvä niin...

tanheis
01.07.02, 03:29
Dna:lla on kalliiseen päivä aikaan 0.17€ minuutti muiden operaattoreiden verkkoihin.."jos on Dna liittymä ei perus" Tulee halvemmaks jos soittelee muihin matkaviestin verkkoihin.

Dna - Dna ja Dna - lankaverkko 0.12€ minuutti aina!

Tekstiviestit
Dna - Dna 0.08/kpl muihin 0.12€/kpl.

Gprs on itselläni aika tärkeä. Siirrän n.500Mt/kk joten muut operaattorit eivät tule kuuloonkaan!

hjuw
09.07.02, 19:06
Itsellä sonera aikanaan laskutti liikaa, silti minun piti maksaa lasku asiakaspalvelun mukaan. Samantein poltin hermot, hihat ja kaikki, ja irtisanoin koko liittymän. Rahojani en tänä päivänä ole takaisin saanut, enkä kuulemma saa, taas joidenkin asiakaspalvelun päälliköiden mukaan. Myöntävät kyllä virheensä, muttei vaan tunnu rahaa heltiävän. Puheaikaa kyllä tarjottaisiin jos vain ottaisin liittymän. Ostivatko liikaa ilmaa liian kalliilla saksasta...?

Dna toiminut hyvin, ja laskut ok tasolla. (eivätkä nekään rahat mene ruotsalaisille kuten soneran käyttäjillä...)

Tomppa
12.07.02, 09:49
Väitän (toki voitte kertoa toista), että Dllä ei toimi kohtuu hyvin kuin ehkä Ericsson pohjaiset luurit.

Soneran äkkiä mieleen tulleita palveluita mm.
Laskutukseen liittyviä palveluita,
erittely Esim yksi/työ puhelut, estoluokkia, "laskun siirto" koonnit jne.
liittymän kytkeminen vaihteen alle
www palveluissa mm. fax/ääni vastaajan purku, faxsin lähetys
Verkko paikannus
MMS
Data puolella yrityskohtaisiin ratkaisuihin.
v120
Yleensä kaikki yleiset palvelut toimivat (esim maksulliset SMS palvelut)
SMS fax
Muistuttujajia jne.
Joku laskee Roamingin kuuluvaksi palveluihin.

Toki noista osa varmaan löytyy DNAltakin

No ainakin motorolalla dna:n gprs pelaa hienosti. Sillä soneran verkkopaikannuksella ei tee mitään muualla kuin kaupunki alueella, yhden kerran kokeilin ja se näytti 4,8km:ia pieleen. Dna:lla parempi kuuluvuus, wap pelaa paremmin, tekstiviestit menee aina perille. Mutta toi roaming on tosiaan soneralla parempi, siksi mulla on ainakin vielä molemmat liittymät käytössä.

Gospelist
12.07.02, 11:48
Jos puhuisin paljon, olisi dna liittymä tosi hyvä ratkaisu. Siinä jos missä on halvat puheluhinnat. Kuukausimaksu vain ei ole niitä edullisimpia...

Katti
12.07.02, 16:09
Jos puhuisin paljon, olisi dna liittymä tosi hyvä. Kuukausimaksu vain ei ole niitä edullisimpia...
??3,20e/kk?? Ei nyt mennyt ihan perille...

Ammattilainen
12.07.02, 16:23
Jos puhuisin paljon, olisi dna liittymä tosi hyvä. Kuukausimaksu vain ei ole niitä edullisimpia...
??3,20e/kk?? Ei nyt mennyt ihan perille...

Gospelist tarkoittaa varmaan Dna Liittymää, jossa kuukausimaksu on 9,92 euroa. Dna Perusliittymässä se on 3,20 euroa/kk. Dna Liittymällä on päiväsaikaan edullisempi soittaa toisiin operaattoreihin verrattuna Dna Perusliittymään.

Gospelist
12.07.02, 19:08
Gospelist tarkoittaa varmaan Dna Liittymää
Aivan. En vain jaksanut kirjoittaa isolla. Ja alunperinhän mitään perusliittymää ei edes ollut.

Katti
12.07.02, 22:38
Gospelist tarkoittaa varmaan Dna Liittymää
Aivan. En vain jaksanut kirjoittaa isolla. Ja alunperinhän mitään perusliittymää ei edes ollut.
No sitten. Toisaalta perusliittymä on nyt tätä päivää...

Hercules
13.07.02, 11:24
LIITTYMIEN HINTAVERTAILU
25.6.2002

Operaattori
Dna 044............Sonera 040
Liittymätyyppi
Perus.............Classic Duo
Avausmaksu
7,90€.............8,21€
Perusmaksu
3,20€/kk............3,50€/kk
Puheluhinnat €/min:
verkon sisäiset
0,13............0,16*
lankaverkkoon:
Ma-Pe 07-17
0,13............0,24
Ilta ja viikonloppu
0,13............0,16*
Toisiin Verkkoihin:
Ma-Pe 07-17
0,22............0,24
Ilta ja viikonloppu
0,17............0,16*
Tekstiviestit €/kpl:
Omaan verkkoon
0,08............0,13
Toisiin verkkoihin
0,12............0,17

*Jos liittymää käytetään yksitaajuuspuhelimessa hinta on 0,24€/min

Katti
13.07.02, 22:35
Joo joo. Hyvä ja yksinkertainen arvoanalyysi, mutta vielä kuitenkin löytyy porukoita, joille ilmainen raha ei kelpaa. Miksiköhän?

mikkvi
15.07.02, 04:03
Kuuluvuudesta/palveluista puhuttaessa on hyvä muistaa että Dna on ollut markkinoilla vasta 1,5 vuotta.(RL ja Sonera pian kymmenen?) Siihen nähden kaikki toimii suhteellisen hyvin. Itselläni ei ainakaan koskaan ole ollut ongelmia heikkojen kenttien kanssa dna:ta käyttäessäni. Ja tapauksissa missä on ollut aukkoja kuuluvuuden suhteen, on puuttuttu mielestäni nopeasti. Jos niistä on joku palautetta antanut.

Ja jos GPRS:sää meinaa käyttää yli 60min/kk on Dna oikeastaa ainoa järkevä vaihtoehto. Ja nopeuden suhteen Dna taitaa yleisesti olla myös ylivoimainen.. perusteluna, gerpsihä perustuu verkon vapaan tilan hyödyntämiseen. Ja toistaiseksi Dna:lla on huomattavasti vähemmän käyttäjiä kun Soneralla. Ja GPRS:n hinottelu erot johtuu myös tästä.

Ja puhelujen hinta eroista on varmaan turha edes puhua.
Tietysti jos soittelee pelkästään soneran liittymiin on halvempi pitää soneraa.

Tämä kannanotto tais olla hivenen puolueellinen, ehkä saattaa vaikuttaa se että liikkeeni myi vain Dna-liittymiä. =)

Diesel
15.07.02, 20:47
Vaihdoin Soneran Dna:han, ja takaisin soneraan puolen vuoden käytön jälkeen. Ensinnäkään laskut eivät paljoakaan pienentyneet, viestit kyllä halpoja (tietenkin Sonera laski viestien hintaa 13senttiin heti vaihdon jälkeen...) mutta puhelut tuli kalliiksi kun kellään tärkeimmistä kavereista ei dna:ta.
Eniten vaihtoon vaikutti dna:n sähläys ja "epäluotettavuus". Jo liittymän auki saaminen vei 2 viikkoa. Tuntui siltä ettei mitään tapahdu jos ei itse soita (epäpätevään, tietämättömään asiakaspalveluun puolentunnin jonotuksen jälkeen) ja kysy/valita. Kaksi kertaa laskussa oli virhe. Liittymän avaajalle luvattua HF:ää en saanut.
Kesän alussa puhelimeni varastettiin ja liittymä piti avata uudelleen, dna sössi jälleen ja olin ilman liittymää yli viikon.
-Dna jälleenmyyjä lupasi liittymän avautuvan heti, vasta viiden päivän päästä selvisi etten voi itse tehdä liittymän uudelleenavausta. Liittymän avaushetkellä olin vielä alaikäinen joten asiakkaana oli isäni, käyttäjänä minä. (VAIKKA liittymäsopimuksessa luki että käyttäjä voi tehdä myös maksullisia muutoksia) Hermo meni lopullisesti ja avasin uudelleen Soneran.
Muutaman päivän päästä dna yllätti jälleen. -Liittymä, jota minun ei ollut mahdollista avata avautui ja sain maksaa turhasta 16 euroa. (uudelleenavaus 7.90 +uusi kortti 7.90) Isäni ei ollut tehnyt mitään sen eteen koska oli matkoilla. Dna:n suljin välittömästi kun sain tämän tietää, eikä tapahtuneesta valittaminen tuottanut tulosta.

Sonera aukesi heti, lisäksi sain puheajat ja kuukausimaksut tammikuuhun. Soitan 13sentillä puhelut soneraan ja muihin liittymiin arkisin klo viiden jälkeen sekä viikonloppuisin. Puhun ja tekstaan käytännössä pelkästään soneraan. Viestitkin kallistuivat vain muutaman sentin. Kesäremmi- palvelua käyttämällä syntyy vielä enemmän säästöä.

Pakana
15.07.02, 23:52
Mä tutkin jokin aika sitten (oliskohan ollut ennen joulua) ihan tosissaan tuota että mikä liittymä mun kannattaisi ottaa. Mä kaivoin kaikki vanhat puhelinlaskut esiin ja sain tulokseksi että puhelut jakautuivat suunnileen 50% Soneraan, 40% Radiolinjaan ja loput 10% lanka, ja muut mobiilioperaattorit, ja puhelut pääsääntöisesti soitettiin päivällä, en nyt muista, oliskohan ollut 80%. Tekstiviestejä mä en ottanut tuohon vertailuuni mukaan koska niitä ei tule kovin paljoa lähetettyä. Aika selkeä voittaja oli Radiolinja Aina, johon vielä kotilinja niin että 90% RL puheluista menee halvalla taksalla (ja yksi lanka nro :).

SAmalla tavalla voivat vertailla kaikki, mä olen helpottanut vertailua omalta osaltani:

Gospelist
16.07.02, 21:39
Dna kuulemma tekee vielä tappiota, mutta koskeekohan se kuitenkaan GPRS-yhteyksiä? Jos käyttäjiä ei liian paljon ole niin luulis että tuo kiinteä hinta kuitenkin olisi ihan kannattava operaattorinkin osalta. Toivotaan ettei jatkossakaan tule kovin paljon mahti-imuuttajia...

sovelias
16.07.02, 21:49
Dna kuulemma tekee vielä tappiota, mutta koskeekohan se kuitenkaan GPRS-yhteyksiä? Jos käyttäjiä ei liian paljon ole niin luulis että tuo kiinteä hinta kuitenkin olisi ihan kannattava operaattorinkin osalta. Toivotaan ettei jatkossakaan tule kovin paljon mahti-imuuttajia...No ei siitä kannattaavaa oikein saa millään. Se kuinka kalliiksi tuo tulee DNAlle riippu suurimaksi osaksi mitä se joutuu tuosta liikenteestä maksaan suomen 2Glle ja lisäkis päälle tietenkin internetti liikenne maksut. Pitäs sitä rahaa jäädä vielä puhelin palvellulle, laskutuksella, liittymä provikoihin, mainontaan , ohjelmistoihin jne.

MJ
18.07.02, 20:35
*Jos liittymää käytetään yksitaajuuspuhelimessa hinta on 0,24€/min
Tais tuosta unohtua maininta, että yksitaajuuspuhelimella DNA ei kuulu kaupungeissa, aikaveloitustakaan ei otettu huomioon. Kaiken kukkuraksi reilusti yli puolet liittymistä on 040 ja alle 10% 044, joten vertailu on aika vaikeaa. ...

Itse suosittelisin DNA:ta kovaan GPRS-käyttöön ja Soneraa kaikkeen muuhun. Aion syksyllä ottaa denikan pelkkää GPRS:ään ja Pitää Soneran muussa käytössä.

arihyv
19.07.02, 00:09
Niin RL AINA han on varsin edullinen noihin pitkiin virastopuheluihin.
.12 E /min. (kun lyös sen SIMmin 1-taajuus puhelimeen ja kenellä muka ei semmoisia nurkissa ole ? ;) Tai jos ei ole niin tee 5 eurolla pitkäaikainen sijoitus.

Telia City tietysti vielä halvempi. Tiettyyn käyttöön.

Tommi
19.07.02, 00:44
Tarkoitat ilm. virastopuhelulla soittoa lankaliittymään? Eikös ne Aina-puhelut mene vanhan Freetimen hinnaston mukaan, jos käyttää yksitaajuuspuhelinta? Hintahan on siis lankaliittymiin 0,41 euroa minuutilta ma-pe klo 8-18. Muina aikoina hinta on tuo 0,12 euroa, mikä kieltämättä on aika edullista.

Hercules
19.07.02, 10:31
[quote=Hercules]
Tais tuosta unohtua maininta, että yksitaajuuspuhelimella DNA ei kuulu kaupungeissa, aikaveloitustakaan ei otettu huomioon. Kaiken kukkuraksi reilusti yli puolet liittymistä on 040 ja alle 10% 044, joten vertailu on aika vaikeaa. ...

Itse suosittelisin DNA:ta kovaan GPRS-käyttöön ja Soneraa kaikkeen muuhun. Aion syksyllä ottaa denikan pelkkää GPRS:ään ja Pitää Soneran muussa käytössä.

Joensuun kokoisessa kaupungissa pärjää yksitaajuuspuhelimellakin,
yhdellä kahdella kenttäpalkilla tosin.

MJ
19.07.02, 14:54
Muina aikoina hinta on tuo 0,12 euroa, mikä kieltämättä on aika edullista.
Tuota tuota eikös se ole ainalla ja freetimella(iltaisiN9 0,17e/min, ei 0,12e

Ammattilainen
19.07.02, 15:00
Muina aikoina hinta on tuo 0,12 euroa, mikä kieltämättä on aika edullista.
Tuota tuota eikös se ole ainalla ja freetimella(iltaisiN9 0,17e/min, ei 0,12e

Ei. Iltahinta muihin matkapuhelinverkkoihin on 0,17e/min, mutta Radiolinjaan ja lankaverkkoon 0,12 e/min Tandemissa ja Freetimessa (ja yksitaajuuspuhelimissa Aina-liittymällä).

Gospelist
19.07.02, 20:41
Viimeisimmät viestit näemmä menneet vähän offtopic mutta ei kai se niin vakavaa... pitäkää kuitenkin huolta ettei hyvä thread mee lukkoon!

ebo
21.07.02, 23:52
Kuuluvuudesta/palveluista puhuttaessa on hyvä muistaa että Dna on ollut markkinoilla vasta 1,5 vuotta.(RL ja Sonera pian kymmenen?) Siihen nähden kaikki toimii suhteellisen hyvin.
Oliko tämä vitsi vai ajatteletko asiaa vähän yksinkertaisesti? Miksi asiakasta kiinnostaisi puolustelu, että operaattori on ollut markkinoilla vasta vähän aikaa? Eikö se ole juuri operaattorin eikä asiakkaan ongelma? Säälipisteitäkö pitäisi tarjota?

Elämme markkinataloudessa, jossa kuluttajat ja yritykset miettivät vain omaa etuaan. Luulisi sinun alalla työskentelevänä ymmärtävän tällaisen perusasian.

DNA:ta vastaan minulla ei ole mitään, itsellänikin on heiltä liittymä GPRS-käytössä.

t. tero

Firedancer
22.07.02, 00:10
Taas valittaa dnasta....

Perjantai-lauantaina dnan verkko oli varattu monta kertaa, ja puhelut katkesi. Ainakin meillä. Oliko muilla turun alueella olevilla ongelmia? dnan aspa käski viedä puhelimet huoltoon :D

Ja sitten, meidän puhelimissa ei veinaa saada dnalla täysiä palkkeja millään. Heti kun pisti soneran niin jo rupesi palkkeja löytyyn. Sisällä missä dnalla on hikisesti 2 palkkia sonera vetää täydet.

Jep, ei dnan toinen lasku ollutkaan enää soneraa edullisempi kuin muutaman €eron. Ja ei taida kolmatta laskua tulla.

Jos on typoja niin sit on, en jaksa korjailla.

veppis
22.07.02, 00:22
Elämme markkinataloudessa, jossa kuluttajat ja yritykset miettivät vain omaa etuaan. Luulisi sinun alalla työskentelevänä ymmärtävän tällaisen perusasian.

DNA:ta vastaan minulla ei ole mitään, itsellänikin on heiltä liittymä GPRS-käytössä.

Suomessa tuo markkinatalouden määritelmä toteutuu mielestäni joillakin sektoreilla (esim. telesektori) vain nippanappa. Johtuen mm. entisen valtionoperaattorin monopolin turvin rakennetusta määräävästä markkina-asemasta. Kääntää asian miten päin tahansa, niin dna:ta on sorsittu käsittämättömän paljon vaikkapa 900Mhz:n taajuuksien jakamisessa suurimpien kaupunkien keskustoissa. Kuuluvuusongelmia on myös siksi kun tukiasemaverkoston infrastruktuuri on rakennettu juuri tuolle 900MHz:lle ja dna:n täytyy yrittää optimoida oma verkkonsa toimimaan samoissa mastoissa 1800Mhz:n taajuudella. Ei mikään helppo homma.

Siinä olet oikeassa, ettei asiakkaan tarvitse moisestä välttämättä välittää, mutta täällä dna sucks -kommentteja laukovat ihmiset voisivat vaikka hetkeksi pohtia miettimään miksi näin on ja miksi sillä Soneralla on niin laaja peitto verkolla (rakennettu pääosin monopolin aikana verorahoilla).

ebo
22.07.02, 00:30
Tiedän hyvin, että isot operaattorit ovat yrittäneet ja oisttain onnistuneetkin vaikeuttamaan uusien operaattoreiden tuloa markkinoille.

Kokonaisuuden kannalta sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä. Jos DNA:n liittymät eivät nyt toimi riittävän hyvin, se on korjattava ongelma eikä asiakkaiden oikeasti tarvitse tippaakaan välittää syistä taustalla.

t. tero

veppis
22.07.02, 00:59
Tiedän hyvin, että isot operaattorit ovat yrittäneet ja oisttain onnistuneetkin vaikeuttamaan uusien operaattoreiden tuloa markkinoille.

Kokonaisuuden kannalta sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä. Jos DNA:n liittymät eivät nyt toimi riittävän hyvin, se on korjattava ongelma eikä asiakkaiden oikeasti tarvitse tippaakaan välittää syistä taustalla.

Pioneerit joutuvat aina maksamaan hinnan eturintamassa olemisesta.

Kuten joku sanoi, niin katsotaan asiaa 10 vuoden päästä, niin voidaan katsoa operaattorien olevan verkon infrastruktuurin osalta suunnilleen tasoissa (olettaen että nämä verkot ovat nykymuodossaan enää olemassa ;).

Kommenttisi on muuten hieman ristiriitainen...sinusta kilpailua on ehdottomasti oltava, muttei kaikille samoilla säännöillä ja mahdollisuuksilla. Ei kuullosta minusta kovin kapitalistiselta, enemmänkin lähinnä irvokkaalta sosialismin versiolta.

Asiakas on tietysti oikeassa, mutta ei kannata haukkua väärää puuta, varsinkaan kun ei tiedä asiasta yhtään mitään.

puh
22.07.02, 01:58
Suomessa tuo markkinatalouden määritelmä toteutuu mielestäni joillakin sektoreilla (esim. telesektori) vain nippanappa. Johtuen mm. entisen valtionoperaattorin monopolin turvin rakennetusta määräävästä markkina-asemasta.
Kerro sitten mitä olisi pitänyt tehdä, olisiko monopoliverkko ensin purettu ja kun kellään ei ole verkkoa niin sitten annetaan kaikille tahoille rakentamislupa samaan aikaan? Kilpailu toimii Suomessa aika hyvin, siitä on osoituksena mm. viimeisimmät vertailut eri eurooppalaisten matkapuhelinoperaattoreiden hinnoista missä Suomi pärjäsi erinomaisesti. Siitä ei ole kuin kymmenen vuotta kun silloisen Soneran markkinaosuus oli 100%, nyt siitä on jo yli kolmasosa lähtenyt pois. Jos Suomessa ei olisi kunnollista vapaata telekilpailua, ei finnet-ryhmä olisi saanut lupaa kolmannen valtakunnallisen verkon rakentamiseen.
Kääntää asian miten päin tahansa, niin dna:ta on sorsittu käsittämättömän paljon vaikkapa 900Mhz:n taajuuksien jakamisessa suurimpien kaupunkien keskustoissa. Kuuluvuusongelmia on myös siksi kun tukiasemaverkoston infrastruktuuri on rakennettu juuri tuolle 900MHz:lle ja dna:n täytyy yrittää optimoida oma verkkonsa toimimaan samoissa mastoissa 1800Mhz:n taajuudella. Ei mikään helppo homma.

Jos 2g rakentaa 1800-verkkonsa 900-verkon speksien mukaan niin se on heidän oma häpeänsä, sitäpaitsi finnet on rakentanut 1800-verkkoaan jo vaikka kuinka monta vuotta, onhan siinä aika monta citypuhelinverkkoakin käytetty. Infrastruktuuri ei mitenkään estä verkon rakennusta tiheämmin, ainakaan tietääkseni ei 2g:lla ole ollut valmista 900-verkkoon suunniteltua runkoverkkoa tukiasemapaikkoineen. Toki on ikävää ettei 2g:lla ole samaa määrää 900-kanavia joka paikassa kuin kilpailijoilla, mutta sen 2g tiesi kun luvat sai eikä se saa kelvata selitykseksi huonosta kuuluvuudesta, 1800-verkollakin saa tehtyä erittäin hyvän kuuluvuuden jos haluaa. 2g:lla on myös egsm-alueelle lupia joka toimii normaalin 900-taajuusalueen alapuolella ja läpäisee parhaiten.

ebo
22.07.02, 02:14
Kommenttisi on muuten hieman ristiriitainen...sinusta kilpailua on ehdottomasti oltava, muttei kaikille samoilla säännöillä ja mahdollisuuksilla.

Ei. Ymmärsit.jonkun kohdan väärin. En tietystikään ole sitä mieltä, etteikö kilpailun pitäisi toimia tasavertaisesti. Monopolit ja vastaavat ovat pahasta olivat ne sitten yksityisiä tai valtionyrityksiä.

Pointtini oli se, ettei kannata odottaa kuluttaja-asiakkaan huomioivan päätöksenteossaan taustoja pidemmältä ajalta, vaan palvelut ja hinnat ym. tekijät tylysti ratkaisevat. Harvassa ovat sitten ne, jotka protestimielessä vaihtavat uuteen palveluntarjoajaan "pioneerihengessä" - tällaisen hengen varaan ei voi bisnestä rakentaa.

Lainsäätäjien ja alaa valvovien viranomaisten vastuulla on luoda tasavertaiset edellytykset oikealle kilpailulle ja valvoa pelisääntöjen noudattamista, jonka jälkeen kuöuttajien voi odottaa kiinnostuvan uusien kilpailijoiden halvemmista ja/tai paremmista palveluista.

Minusta vaikuttaaa siltä, että olemme asiasta aivan samaa mieltä, mutta olemme ilmaisseet sitä eri tavoin.

t. tero

veppis
22.07.02, 03:01
Kerro sitten mitä olisi pitänyt tehdä, olisiko monopoliverkko ensin purettu ja kun kellään ei ole verkkoa niin sitten annetaan kaikille tahoille rakentamislupa samaan aikaan?

Minusta monopoliverkko olisi pitänyt "purkaa" esim. siten, että Sonera olisi joutunut maksamaan sitä takautuvasti takaisin valtiolle ja veronmaksajille. No tavallaanhan se sitä on tehnyt nyt kun valtio on myynyt omistustaan Sonerassa, mutta mielestäni se ei ole kuitenkaan vastaava asia. Siis Soneraa olisi rasittanut myös eräänlainen verkonrakentamiskulu. Tai sitten verkko olisi esim. huutokaupattu alueittain parhaimman tarjouksen tehneelle taholle.

Kilpailutilanne olisi ollut silloin tasavertainen.

Kilpailu toimii Suomessa aika hyvin, siitä on osoituksena mm. viimeisimmät vertailut eri eurooppalaisten matkapuhelinoperaattoreiden hinnoista missä Suomi pärjäsi erinomaisesti.

No jaa. Onko syynä toimiva kilpailu vai se, että matkapuhelin on tullut täällä hyvin yleiseksi erinäisistä syistä johtuen ja kuluttajien valveutuneisuus hintojen alaspäin vaatimiseen noussut. Muistaako joku muuten milloin Sonera olisi ollut hyökkäävässä asemassa kilpailutilanteessa? Minusta Sonera pystyy määrävällä markkina-asemallaan laimentamaan kilpailua kohtuullisen tehokkaasti, tosin sen mahdollisuudet tähän (onneksi?) hupenevat tasaiseen tahtiin kilpailun vapautuessa lisää.

Jos Suomessa ei olisi kunnollista vapaata telekilpailua, ei finnet-ryhmä olisi saanut lupaa kolmannen valtakunnallisen verkon rakentamiseen.

No kyllä se nytkin aika nihkeästi irtosi ja hirveillä reunaehdoilla varustettuna, että nyt tuota lupaa itsessään pitäisi minään ihmeenä tai kilpailun takeena. Mutta sitä en kiellä etteikö Suomessa olisi kilpailua. Ja kyllähän asiat ihan kohtuullisesti ovat, sekin on totta. Mutta vapaasta kilpailusta ei mielestäni voida (vielä) puhua.

Jos 2g rakentaa 1800-verkkonsa 900-verkon speksien mukaan niin se on heidän oma häpeänsä, sitäpaitsi finnet on rakentanut 1800-verkkoaan jo vaikka kuinka monta vuotta, onhan siinä aika monta citypuhelinverkkoakin käytetty. Infrastruktuuri ei mitenkään estä verkon rakennusta tiheämmin, ainakaan tietääkseni ei 2g:lla ole ollut valmista 900-verkkoon suunniteltua runkoverkkoa tukiasemapaikkoineen.

Jos et satu tietämään, niin Suomessa on laki, joka estää niiden mastojen törkkäämisen joka paikkaan. Eli ensisijaisesti pitää käyttää jo olemassa olevia mastoja. Joiden sijainnit on suunniteltu pääosin 900MHz:in taajuutta silmällä pitäen. dna käyttää melko paljon paikallisten puhelinyhtiöiden rakentamia mastoja, joissa on myös RL:n (ja joskus Sonerankin) laitteet. Eri asia sitten missä on ollut valmis cityverkko, mutta siellä kuuluvuus yleensä onkin hyvä. Ja tiedoksi että kyllähän sitä 1800MHz asemia voi tiheämmin pystytellä, mutta se sitten maksaakin tuplasti enemmän.

Sitä miksi dna ei toistaiseksi ole käyttänyt EGSM-taajuuksia jää kyllä omalta osaltani arvailujen varaan. Ehkä taajuutta tukevia päätelaitteita ei katsota olevan tarpeeksi asiakkaiden (ja potentiaalisten asiakkaiden) käytössä. Tai sitten tekniikkaan liittyy joitakin muita ongelmia joista en ole tietoinen.

Asia saa minun puolestani nyt jäädä tähän (aihetta on muistaakseni vatvottu ennenkin). Kommentoikaa jos haluatte. Kiitoksia mielipiteistänne joka tapauksessa. :)

veppis
22.07.02, 03:05
Sen verran halusin vielä lisätä, etten näe pelkästään huonoja puolia tuossa Soneran verorahoilla rakennetussa verkossa.

Siitä johtuen Suomessa kilpailevat operaattorit ovat joutuneet (ja joutuvat) rakentamaan verkkojensa peittoalueen tiheäksi ja laajaksi ja näin ollen saamme nauttia Suomessa erittäin hyvästä kuuluvuudesta, joku voisi sanoa jopa maailman parhaasta. Melkeinpä operaattorista riippumatta.

sovelias
22.07.02, 09:57
Sitä miksi dna ei toistaiseksi ole käyttänyt EGSM-taajuuksia jää kyllä omalta osaltani arvailujen varaan. Ehkä taajuutta tukevia päätelaitteita ei katsota olevan tarpeeksi asiakkaiden (ja potentiaalisten asiakkaiden) käytössä. Tai sitten tekniikkaan liittyy joitakin muita ongelmia joista en ole tietoinen. Mielestäni on käytössä (tai sitten olen katsonut väärin) Ihan ensimmäiset kaksitaajuus koneet eivät välttämättä tue (lukitellaan lähinnä keräily malleiksi)
Sen verran halusin vielä lisätä, etten näe pelkästään huonoja puolia tuossa Soneran verorahoilla rakennetussa verkossa.Miten voi sanoa verorahoilla, kun tilanne on päin vastoin, valtio on ottanut veroluenteista tulojen ulosmitausta ko laitoksesta tuolloin posti/telen aikaan.
Siitä johtuen Suomessa kilpailevat operaattorit ovat joutuneet (ja joutuvat) rakentamaan verkkojensa peittoalueen tiheäksi ja laajaksi ja näin ollen saamme nauttia Suomessa erittäin hyvästä kuuluvuudesta, joku voisi sanoa jopa maailman parhaasta. Melkeinpä operaattorista riippumatta.Siinä olet oikeassa Suomessa on kyllä yksi parhaita peittoja asukasluvun ja peitto alueen suhteen.

sovelias
22.07.02, 10:09
Jos Suomessa ei olisi kunnollista vapaata telekilpailua, ei finnet-ryhmä olisi saanut lupaa kolmannen valtakunnallisen verkon rakentamiseen.
No kyllä se nytkin aika nihkeästi irtosi ja hirveillä reunaehdoilla varustettuna, että nyt tuota lupaa itsessään pitäisi minään ihmeenä tai kilpailun takeena. Mutta sitä en kiellä etteikö Suomessa olisi kilpailua. Ja kyllähän asiat ihan kohtuullisesti ovat, sekin on totta. Mutta vapaasta kilpailusta ei mielestäni voida (vielä) puhua.Ihmekkös se, jos kerran "Finnetillä" oli sillon jo yksi GSM lupa. Mitkä olivat "hirveät" reunaehdot?
Mitä on vapaa kilpailu Matkapuhelin alalla? Olisko se samaa kuin sähkömarkkinoilla? vai jokin noiden välimuoto? Täysin vapaata olis varmaan että taajuksia sais käyttää vapaasti --> vois olla aika kaaos :) Vapaaseen kilpailuun varmasti kuuluu verkkovuokraukset, ongelmana hinnasta sopiminen ...

nasizo
30.07.02, 02:26
Liittymän avaajalle luvattua HF:ää en saanut.
Kesän alussa puhelimeni varastettiin ja liittymä piti avata uudelleen, dna sössi jälleen ja olin ilman liittymää yli viikon.

Kannattaa muistaa että ei syytä DNA:ta HF tapauksesta. Vika on myyjässä jos et ole saanut hänen lupaamaa HF:ää.

Kun puhelimesi varastettiin niin liittymää ei voi avata välittömästi uudelleen samalla numerolla koska varkaustapauksissa vakuutusyhtiö tutkii tapauksen (rikosilmoitus) ja liittymä on "jäissä" prosessin ajan. Kun varkaustapaus on hyväksytty, saat puhelimen 10% oma vastuu hintaan ja uuden sim-kortin veloituksetta.
Tapaukset tutkitaan tarkkaan jolla estetään "huijaus" varkaudet joka pitkittää liittymän uudelleen avausta.

No ei siitä kannattaavaa oikein saa millään. Se kuinka kalliiksi tuo tulee DNAlle riippu suurimaksi osaksi mitä se joutuu tuosta liikenteestä maksaan suomen 2Glle ja lisäkis päälle tietenkin internetti liikenne maksut. Pitäs sitä rahaa jäädä vielä puhelin palvellulle, laskutuksella, liittymä provikoihin, mainontaan , ohjelmistoihin jne.

Aluksi... DNA:n omavaraisuusaste on 80% ja esimerkiksi Soneralla 20%. Kannattaa miettiä uudelleen Soneran ja DNA:n kannattavuutta!!!! DNA:n budjetti suunnitelma menee tällä hetkellä suunnitelmien mukaan, 3 ensinmäistä vuotta tappiota ja sen jälkeen plussaa. Kun maksat puhelin laskuasi Soneralle niin rahat taitavat mennä naapuri valtioon velan maksuun.

Muistaakseni dnalla ei ole edes saldorajotusta.
Kuulin että saldorajoitus on dna:lta tulossa, kunhan se saadan 100% toimivaksi (kun saldo menee yli rajan niin liittymä sulkeutuu reaaliajassa (lähes, ei *1-3 vrk)), verrattaessa kilpailijoiden saldorajoitus palveluihin, jotka hyvin usein varsinkin nuorison puhelimissa tahtovat mennä yli rajan (*viive)!

Muistuttaisin vielä että puhelin laskun kokonaisuus ratkaiseen, itse olen tutkinut paljon puhelin laskuja (ikäluokka noin 18-35) ja huomannut että puheluita kertyy kuukauden aikana kaikkiin mahdollisiin suuntiin (oma verkko, lanka, muut verkot, sms) jonka takia laskut yleensä (hyvin usein) putoavat siirryttäessä dna:n asiakkaaksi.

puh
30.07.02, 02:49
Aluksi... DNA:n omavaraisuusaste on 80% ja esimerkiksi Soneralla 20%. Kannattaa miettiä uudelleen Soneran ja DNA:n kannattavuutta!!!! DNA:n budjetti suunnitelma menee tällä hetkellä suunnitelmien mukaan, 3 ensinmäistä vuotta tappiota ja sen jälkeen plussaa. Kun maksat puhelin laskuasi Soneralle niin rahat taitavat mennä naapuri valtioon velan maksuun.
Jos halutaan verrata verkkoja ja niiden kannattavuutta niin varmaan pitäisi dna:n lukuihin lisätä 2g, Soneraan vertaaminen ei muutenkaan ole kovin mielekästä, onhan yritys kuitenkin paljon suurempi ja monipuolisempi kuin dna/2g joilla on vain yksi gsm-verkko. Soneran kotimaan matkapuhelintoiminta on erittäin kannattavaa eikä mikään ihme niillä hinnoilla ja asiakasmäärillä.

Dna:n pomot ovat myöntäneet että kaikki ei ole mennyt suunnitelmien mukaan, esim. viime vuonna liittymämyyntiä ei saatu kunnolla käyntiin ennen loppuvuotta eikä asiakaskunta ole ollut aivan sellaista mitä toivottiin. Palvelut eivät ole vetäneet odotetulla tavalla vaan tärkeimpänä tekijänä on ollut hinta, samaan aikaan muiden operaattoreiden hinnanlaskut ovat saaneet monet pitämään liittymänsä vanhassa tutussa. Sokerina pohjalla on laskutushässäkkä, ihme että dna/2g:n ja Ericssonin laskutuskiistasta ei ole puhuttu julkisuudessa.

sovelias
30.07.02, 09:19
Kun puhelimesi varastettiin niin liittymää ei voi avata välittömästi uudelleen samalla numerolla koska varkaustapauksissa vakuutusyhtiö tutkii tapauksen (rikosilmoitus) ja liittymä on "jäissä" prosessin ajan. Kun varkaustapaus on hyväksytty, saat puhelimen 10% oma vastuu hintaan ja uuden sim-kortin veloituksetta.
Tapaukset tutkitaan tarkkaan jolla estetään "huijaus" varkaudet joka pitkittää liittymän uudelleen avausta.Tälläistä en tiennytkään --> en kovin herkästi lähe ilmoitteleen varkaudesta jos oma liittymmä on kiinni "prosessin ajan" vaan teen kortin vaihdon. Ei toi voi olla tuollain, eihän tuohon ole mitään perustetta.

No ei siitä kannattaavaa oikein saa millään. Se kuinka kalliiksi tuo tulee DNAlle riippu suurimaksi osaksi mitä se joutuu tuosta liikenteestä maksaan suomen 2Glle ja lisäkis päälle tietenkin internetti liikenne maksut. Pitäs sitä rahaa jäädä vielä puhelin palvellulle, laskutuksella, liittymä provikoihin, mainontaan , ohjelmistoihin jne.
Aluksi... DNA:n omavaraisuusaste on 80% ja esimerkiksi Soneralla 20%. Kannattaa miettiä uudelleen Soneran ja DNA:n kannattavuutta!!!! DNA:n budjetti suunnitelma menee tällä hetkellä suunnitelmien mukaan, 3 ensinmäistä vuotta tappiota ja sen jälkeen plussaa. Kun maksat puhelin laskuasi Soneralle niin rahat taitavat mennä naapuri valtioon velan maksuun.Miten tuo liittyy GPRSn kannattavuuteen ja yleensä muutenkaan yhtiön kannattavuuteen? Totta että Soneran reilun 4 miljardin eurontappio viimeneljänneksessä on ylitse pääsemätön. Soneran omavaraisuus on huomattavasti isompi (alaskirjauksen jälkeenkin) kuin maintsemasi. Jos budjetti on 3 ensimmäistä vuotta tappiota, niin helppohan siinä on pysyä :)
Muistuttaisin vielä että puhelin laskun kokonaisuus ratkaiseen, itse olen tutkinut paljon puhelin laskuja (ikäluokka noin 18-35) ja huomannut että puheluita kertyy kuukauden aikana kaikkiin mahdollisiin suuntiin (oma verkko, lanka, muut verkot, sms) jonka takia laskut yleensä (hyvin usein) putoavat siirryttäessä dna:n asiakkaaksi.Toivon vaan että et ole käyttänyt sitä "kuuluisaa" exel pohjaa. Toki joissain tapauksissa laskut pinenee, joissain tapuksissa ei. Vähenee tai ei, ei se hinta ole mielestäni tärkein valintaperuste.

jukra
30.07.02, 17:29
[quote]Muistuttaisin vielä että puhelin laskun kokonaisuus ratkaiseen, itse olen tutkinut paljon puhelin laskuja (ikäluokka noin 18-35) ja huomannut että puheluita kertyy kuukauden aikana kaikkiin mahdollisiin suuntiin (oma verkko, lanka, muut verkot, sms) jonka takia laskut yleensä (hyvin usein) putoavat siirryttäessä dna:n asiakkaaksi.
Toivon vaan että et ole käyttänyt sitä "kuuluisaa" exel pohjaa. Toki joissain tapauksissa laskut pinenee, joissain tapuksissa ei. Vähenee tai ei, ei se hinta ole mielestäni tärkein valintaperuste.

Niinpä. Kaikki riippuu kaikesta. Esimerkiksi Seinäjoen korkeudella ei ihan hirveästi dna:ta ole(minulla 150 numeron joukossa yksi puh.muistiossa). Sonera on edelleen suurin ja mahtavin.
Itsekkin olen tutkinut paljon [;)] nuorten puhelinlaskuja ja havainnut että suurin osa soitoista suuntaantuu (yllätys,yllätys) Soneraan. Minullakin 90% puheluista -> Sonera joten dna on huomattavan kallis minulle. Edullisimmaksi tulee melkein maanlaajuisista liittymistä Telia Team Dual.
Toinen havaintoni laskuista, jos nuorella on tyttö/poikaystävä niin suurin osa soitoista suuntaantuu hänen liittymäänsä :P

Ed: Tietenkin dna kauppiaan mielestä dna on edullisin, nasizo kun sellainen (http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=941) näyttää olevan.

Slotte
30.07.02, 18:55
Käytäppä pelkkää puhelinvastaajaa, varsinkin Elisa Citypuhelin (voi avata vaikkapa puhelimitse, ei näet tarvi pelätä katkeavia yhteyksiä koska ne ei haittaa. En myöskään tarvi pelätä että kaatuisin polkupyörästä tai ajaisin kevytmoottoripyörällä pahki. Älkää naurako!. En tunne hinkua tiedustella matkaavalta apua, soittelen mielelläni vain lankaliittymiin. Taasen jos tarvisin soittaa matkapuhelimesta ma-pe 07-17 valitsisin www.rslcom.fi GSM, 21 senttiä/minuutti kaikkina viikonaikoina kaikkiin Suomen numeroihin on ihme kyllä halvinta Sonera lähialueitten ulkopuolella.

Gospelist
30.07.02, 20:50
Jukra:

Ainakin omassa piirissäni dna on yleistynyt nopeasti. Itse vaihdoin siihen ensimmäisenä, mutta monet ovat seuranneet perästä. Vain harva on jättänyt sen kakkosliittymäksi, useimmilla se on pääasiallinen numero. Ja nimenomaan tässä Seinäjoen / Jalasjärven korkeudella. Ilmajoellakin pari kaveria vaihtoi Jippiistä siihen.

Mulla ei tule soittoja Soneraan kovin paljon. Useimmilla kavereilla joko dna tai RL, tosin aina joskus tekee mieli kysellä soneralaistenkin kuulumisia. Tosin silloin nimen omaan tuosta Telia Team Dualista ilta-aikoihin.

sovelias
31.07.02, 02:45
<clip>, tosin aina joskus tekee mieli kysellä soneralaistenkin kuulumisia. Tosin silloin nimen omaan tuosta Telia Team Dualista ilta-aikoihin.On se vaikeaa...

Gospelist
31.07.02, 23:48
Ei ollenkaan. Jos mulla ois vain dna niin tietenkin soittaisin siitä, mieluiten illalla koska silloin on hieman halvempaa. Tosin ei se päivätaksakaan kyllä niin kamala ole jos vertaa RL:n taksoja päivällä muihin kuin RL:ään. Ei, AINA ei kiinnosta mua. Illalla pitäis olla edullisempia vaihtoehtoja. Sitä paitsi lähipiiri on paljon parempi ratkaisu kuin kotisoitto.

Sonerassa ei kyllä edelleenkään houkuttele juuri mikään. Syitähän löytyy monia, mutta Radiolinjassa taas olis se hyvä puoli että puheluista voi saada bonuksia. Mitenkäs se oli dna:lla?

Terv. nimim. "Kohta ehkä S-etukorttia hankkimassa" ;)

-- tarkistan asiaa dna:n kotisivuilta, ei tarvi vaivautua mun takia ellette tiedä/muista valmiiksi --

sovelias
01.08.02, 00:10
Ei ollenkaan. Jos mulla ois vain dna niin tietenkin soittaisin siitä, mieluiten illalla koska silloin on hieman halvempaa. Tosin ei se päivätaksakaan kyllä niin kamala ole jos vertaa RL:n taksoja päivällä muihin kuin RL:ään. Ei, AINA ei kiinnosta mua. Illalla pitäis olla edullisempia vaihtoehtoja. Sitä paitsi lähipiiri on paljon parempi ratkaisu kuin kotisoitto.Toki kohteliasta sovittaa turhat puhelut ajankohtaan jolloin kerkiää myös vastaanottaja jutustelemaan
<clip>Radiolinjassa taas olis se hyvä puoli että puheluista voi saada bonuksia. Mitenkäs se oli dna:lla?
Kaikilta kolmelta suurelta saa jotain boonusta.
RLtä saa mm. sbonusta
DNAta saa joiltain maakunnallisilta osuuskaupoilta sbonusta

Gospelist
01.08.02, 00:21
Toki kohteliasta sovittaa turhat puhelut ajankohtaan jolloin kerkiää myös vastaanottaja jutustelemaan
Tietenkin. Siksipä yleensä kysynkin soitinko sopimattomaan aikaan ja jos en muista, vastaanottaja kyllä huomauttaa siitä jolloin lopetan ja lupaan soitella myöhemmin.

Kaikilta kolmelta suurelta saa jotain boonusta.
RLtä saa mm. sbonusta
DNAta saa joiltain maakunnallisilta osuuskaupoilta sbonusta
Tätä muistelinkin. Harmi kyllä nuo maakunnat eivät välttämättä osu omalla kohdalleni...

Pakana
01.08.02, 00:54
Taasen jos tarvisin soittaa matkapuhelimesta ma-pe 07-17 valitsisin www.rslcom.fi GSM, 21 senttiä/minuutti kaikkina viikonaikoina kaikkiin Suomen numeroihin on ihme kyllä halvinta Sonera lähialueitten ulkopuolella.

Tuota sori vaan, mutta tämä kuulostaa aivan pähkähullulta.
Jos otetaan arki hinta päivällä (kalleimpaan suuntaan) niin hinta menee seuraavasti:
Sonera Company: 21snt
Radiolinja Aina: 17snt
DNA Liittymä: 17snt
Telia Liittymä: 16snt
Lisäksi Tuossa sonerassa on ilta ja sonera puhelut 17snt, dna:lla lanka dna puhelut 12snt, RL ja Telia:lla tuo on ympäri vuorokauden.

Vai jäikö sulta mainitsematta että käytössä on ainostaan yksitaajuus puhelin?

Slotte
02.08.02, 15:03
Yksitaajuuspuhelin on reilua peliä ilman hyödyntämistä, & tietenkin ruuhka-alueilla tulee käytettyä 1800-verkkoa niin ettei aiheuttais "turhalla" varuullaoloajallaan & jouduttavilla puheluillaan tukkoa. Soneran verkko ei tunnista edes varmaan mitään Citypuhelinta 2-taajuuspuhelimeksi, eli Sonera on älyttömän low-budget vaihtoehto.

Kerran Oulussa Tuirantiellä ei toiminut Sonera 900, Sonera 1800, Origo 900, eikä Origo 1800. Pelkästään Telia 1800 & Suomen2G 1800. Telia satsaa laatuun. Suomen2G rakensi & rakentaa maankattavaa verkkoa ajanmukaisella tavalla, puheluruuhkaa kun vaan ei tosiaan synny, varsinkaan Suur-Oulussa jossa pelkkää 1800-verkkoa on kymmeniä kilsoja joka suuntaan.

Mä en tykkää härskeistä hinnoista, esim. oman puhelinvastaajan kuuntelu, joko sen pitää olla melko halpaa lankaliittymästä (Elisa Citypuhelimen puhelinvastaajanumero, Jippiin kaukopuhelulla), tai varsinaisesta käyttöliittymästään.

Korkeasta kuukausimaksusta tunnistaa rehelliset liittymät, kuten RSLCOM jossa on normaalisoitu hinnoittelu & kaikki pelleilyt unohdettu. Tässä esimerkki RSLCOMista: Soitonsiirto Suomessa suomalaiseen numeroon: maksuton
- Soitonsiirto suomesta ulkomaille: hinta sama kuin soitettaessa matkapuhelimesta ko. maahan. Eli ulkomaille siirrot tapahtuu aina + -tunnuksella, siksi on ratkaisevaa minkä hintaista se on, ei pysty valita ulkomaanpuheluosuuden operaattoria, nimittäin. RSLCOM käyttää 996, se on selvästi halvempi kuin Soneran 990, & Ratiolinjan 999. ÅMT halvin, (www.gsm.aland.fi).

Vastaanotto: dna (aina täysin ratkaiseva kuinka paljon maksaa lankaliittymästä soittavalle). Kahtaa liittymää en ala pitämään päällä yhtaikaa. Jos jossain vaiheessa haluan eritellä vapaa-ajan puhelut, niin hankin vaivalla ÅMT-liittymän (jonkun Ahvenanmaalaisen kanssa sopien) ilta- & viikonloppuvastaamista varten, lankaliittymästä soittavalle vapaa-aikana maksaa silloin 15¢/min ÅMTseen.

Puhelu: RSLCOM (erillisessä kännykässä, lyön päälle vain ulosmeneviä soittoja varten).

Soneran sisäisten tekstiviestien hinnat ei vois vähempää kiinnostaa, jos mun on pakko kirjoittaa SMS, niin tällään jotain SIM-korttia Nokia 9110 Communicaattoriini, vaikkapa RL Aina Tekstari, ihan joutavaa säästää joku € hitaasti kirjoittaen.

Näin sitä pitää sillo kun ei oo varaa mihinkään (ruoka, sisä-opistomaksu), ei kantsi ryhtyä pitelemään yhteyksiä ennen kuin on varaa tai selvää järtsyä hintaa.

Telia Liittymä on ihan mahoton mulle, ei mulla oo varaa maksaa Soitonsiirrosta lankaliittymiin. Mä oon todella pettynyt, mitä ihmettä varten kun soittajalle maksaa 17¢/min, niin mun pitäis maksaa sen lisäksi vielä 16¢/min vain koska pitäisin Citypuhelintani pois päältä ystävän luonna (diskreettiä siirtää puhelut, ei mun tarvi ujostella tulevien puheluitten lukumäärää saatti sitten ajankohtaa).

>>Telia Perhesopimuksen tai VIP-palvelun muutosmaksu 0,00€.>> "Halleluja", mikä tahansa muu sais olla vaikkapa 1¢/min halvempaa. Mun mielestä!

Vielä sitten Telia: Minimiveloitus yksi minuutti. Ei kelpaa. Joko mä soitan satoja puheluja & SMS kuukaudessa, tai sitten voin olla soittamatta. Heti & usein, tahi tauko!

Slotte
02.08.02, 15:40
Näin käy kun ei oo mitään 1800-verkkoa tääl (dna 900 ois tietysti vaihtoehto). Käytän Citypuhelinta & jaan 2-taajuusluureja kavereilleni.

Oho, dna Soitonsiirrot lankaliittymiin: 12-13¢/min. Ei käy ainoaksi liittymäksi, mutta Perusliittymä kyllä käy Vastaanottoliittymäksi mitä parhaiten, harmi vaan kun Ruottista soittavat köyhtyvät ku en avaakkaan lankkista.

Voishan sitä pystyttää firman, montakin etua, Sonera Companya ei muuten saa, mut sen pitäist olla OY, eli ei ihan vielä. Vaihtoehto Rässälle (RSLCOM) ei siis oo, sen mä avaan. En muuten avaa dna Perusliittymääkään, tääl opistos on eri lankaliittymänumero jokaisen oppilaan huoneessa, ulosmenevät soitot ei oo.

Katti
04.08.02, 22:27
Menin kyllä täysin sekaisin, mutta niin oli kai tarkoituskin...

Mie
04.08.02, 22:52
Et oo Katti ainut... ton kaverin on oltava kännissä... tai jostain karannut... huh huh...

(Aiheeseen sopivasti: Entisessä työpaikassani havaittiin 22%:n lasku 25:n liittymän yhteislaskussa kun yritys vaihtoi RSLCOM:ista DNA:han... Ei ollut euroissa ihan pieni summa...)

Slotte
05.08.02, 14:04
Sori! En oo juonut alkoholia 11 vuoteen. Selitys: mä en halua Soneraa kännykkääni. Sonera Companya ei voi avata jos ei oo omaa firmaa. Siksi Soneralla ei oo mitään halpaa liittymää jos soittelee kaikkiin operaattoreihin & lankaliittymiin korvesta arkisin 07-17. En soita alennuskellonaikaan. En tarvi mitään liittymää vastaanottoon koska täällä opistossa on lankaliittymät jokaisessa huoneessa jossa toimii vain vastaanotto.

Syy miksi höpisen näin paljon on että RSL COM on paras operaattori kaikille jotka asuvat korvessa talossa tai huoneessa jossa on lankaliittymä jota saa käyttää, eli eivät tarvi vastaanottaa puheluja lankaliittymästä matkapuhelimeen. Mutta jos tarvii vastaanottaa lankaliittymästä niin dna Perusliittymä on paras. Jos ei tarvi soittaa monta lyhyttä puhelua niin Telia Liittymä on paras. Jos haluaa tukkia verkkoa turhaan niin Radiolinja AINA on paras.

Vaikea ehkä teidän ymmärtää että mä en halua tukkia verkkoa käyttämällä Radiolinjaa tai dnata & että en halua tukea Soneraa 100%-isesti. Sori! Nyt en tarvi sanoa enempää. (En oo käyttänyt kahvia, teetä, päihteitä, tupakkaa, mä vaan arvostan eri hinnoitteluja & operaattoreita kuin te).

Katti
05.08.02, 23:14
En tarvi mitään liittymää vastaanottoon koska täällä opistossa on lankaliittymät jokaisessa huoneessa jossa toimii vain vastaanotto.
En ymmärrä, oletko aina huoneessa? Kännykän ideahan on siinä, että ei olla langan päässä. Eikä vastaanotto mitään maksa, paitsi liittymän kuukausimaksut.

Syy miksi höpisen näin paljon on että RSL COM on paras operaattori kaikille jotka asuvat korvessa talossa tai huoneessa jossa on lankaliittymä jota saa käyttää, eli eivät tarvi vastaanottaa puheluja lankaliittymästä matkapuhelimeen. Mutta jos tarvii vastaanottaa lankaliittymästä niin dna Perusliittymä on paras. Jos ei tarvi soittaa monta lyhyttä puhelua niin Telia Liittymä on paras. Jos haluaa tukkia verkkoa turhaan niin Radiolinja AINA on paras.

Näin toimien on liian monimutkaista. Kyllä varmaan löytyy helpompia tapoja valita operaattori, vaikkapa hinnastot tai HS-liittymälaskuri.
Kallein on kuitenkin Sonera ja halvin DNA kokonaisuutta, omaa talouttani ja tarvettani ajatellen.

CMan
06.08.02, 12:25
Syy miksi höpisen näin paljon on että RSL COM on paras operaattori kaikille jotka asuvat korvessa talossa tai huoneessa jossa on lankaliittymä jota saa käyttää

Näin se homma etenee..

"6.8.2002 RSL COM osaksi Finnetiä

Finnetiin kuuluva Kaukoverkko Ysi Oy ja RSL COM Finland Oy ovat 5.8.2002 allekirjoittaneet esisopimuksen, jolla Kaukoverkko Ysi Oy hankkii vaiheittain enemmistön RSL COM Finland Oy:n osakekannasta. Lopullinen kauppasopimus allekirjoitetaan myöhemmin tänä syksynä.

RSL COM täydentää osaltaan Finnetin valtakunnallista palvelutarjontaa, koska RSL COM on erikoistunut erityisesti pääkaupunkiseudulla ja muissa keskeisissä kasvukeskuksissa toimivien yritysten telepalveluihin. KV9 ja RSL COM ovat sopimusneuvottelujen kuluessa luoneet yhteisen strategian ja liiketoimintasuunnitelman, joiden tavoitteena on tarjota valtakunnallisia palveluita yritysten tarpeisiin.

”Haluamme panostaa RSL COMin liiketoimintaan, koska se on hyvin toimiva yhtiö, jolla on vahva asema Finnetiä kiinnostavissa asiakassegmenteissä. Yhteistyöllä saavutamme sekä maantieteellisesti että asiakaskunnittain merkittäviä etuja”, sanoo Kaukoverkko Ysi Oy:n toimitusjohtaja Heikki Junnila.

”Finnetin ja RSL COMin tuotteet ja asiakaskunnat täydentävät toisiaan. Myös strategiamme ovat hyvin yhteensopivat, joten tehdyllä kaupalla takaamme parhaat mahdolliset edellytykset RSL COMin liiketoiminnan ja asiakaspalvelun kehittämiselle”, sanoo RSL COM Finland Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Kiesvaara. "

sovelias
06.08.02, 12:36
"6.8.2002 RSL COM osaksi FinnetiäSeuraava ei kyllä liity ketjuun mutta sattumalta liittyy edelliseen viestiin
http://www.digitoday.fi/digi98fi.nsf/pub/dd20020805191712_kni_45651178
- KPNQwest Finland Oy:n perintönä syntyy uusi, villi operaattori, joka lupaa tarjota yrityksille entistä monipuolisempia ja räätälöidympiä dataliiketoimintapalveluja. Asialla on KPNQwestin entinen johtotroikka, jolta edelleen löytyy vahva uskoo ammattitaitoonsa.
<clip>
Uuden ISP-palvelun päärahoittaja on vuonna 1996 perustettu RSL COM Finland Oy. Yhtiö on yksi Suomen johtavista puhelinvaihdejärjestelmien toimittajista. Kohderyhmänä ovat erityisesti yritysasiakkaat. RSL COM Finland -konsernin palveluksessa on 125 työntekijää. RSL COM:n lisäksi uuden datapalvelinyhtiön omistajiksi tulevat sen johtajat.

lemon
06.08.02, 14:05
Tämä sitten tiettävästi tarkoittaa sitä, että RSL Comin matkaviestinpalvelut siirretään jossain vaiheessa Soneran verkosta 2G:n verkkoon. Tällöin yksitaajuuspuhelintenkäyttäjät menettävät lähes ainoa järkevästi edullisen vaihtoehdon. Toinen suuri ongelma tulee olemaan se, että käyttäjien puhelinnumerot muuttuvat. Nyt tiettävästi RSL Com jakaa 0409 -alkuisia numeroita. Uudistuksen jälkeen heille annetaan tiettävästi RSL Comin omaa suuntanumeroa sisältäviä numeroita, tällöin suunta ainakin Ficoran listojen mukaan on 04559. Ja jälleen yksitaajuuspuhelin omistajat hurraavat yhtä iloisesti kuin Telian tempaisusta.

Taustalla lienee halu kilpailla kunnolla Elisa -leiriä vastaan.
Radiolinjan vastine on tuo tuttu 2G & dna.
Kolumbukselle tuo juuri perustettu IT -yksikkö RSL Comiin, tähän mahdollisesti vielä lisätään ex-VIP ja ex-SGIC.
Kaukoverkko Ysi taisi mennä Elisalle ja tälle sitten saatiin paikko RSL Comista.
Myös Netti Finland kuului aikaisemmin Finnettiin ennen kuin Jippii osti sen pois.

Mielestäni aika mielenkiintoinen vero, jolla saadaan omaa konseptia harsittua yhteen. Aika näyttää milloin vielä alueellisten puhelinyhtiöiden läheisyydessa toimivat ISP:t liitetään isompaan. Aika näyttää miten paktetti saadaan kuntoon. Itse oletan että RSL Com jatkanee omillaan, kuitenkin joitakin muutoksia saataa tulla ja yrityksestä tehdään entisestään enemmän keskittyvä B2B ympäristöön tarjoamaan kokonaisvaltaisia ratkaisuita. DNA taas arvatenkin suuntautuu enemmän B2C markkinoille ja B2B -markkinoilla ainoastaan mobiiliratkaisuihin, kuten jo nyt. Tuskin tulevaisuudessa DNA intertiä aletaan myymään yrityksille ja siitä tulee ainoastaan yksityishenkilöille tarkoitettu ratkaisu.

Eli tämmöinen sekava separointi tule minulle aluksi tästä tempauksesta.

lemon
07.08.02, 09:59
Kaukoverkko Ysi taisi mennä Elisalle ja tälle sitten saatiin paikko RSL Comista.

Hei, muistaako nyt kukaan kuuluuko KV9 Elisalle vai Finnetille?
Ainakin uutisnoinnin pohjlata se kuuluuisin taas(?) Finnet leiriin.
Entä minkä Finnetin yrityksen Elisa sitten osti itselleen Finnetistä muun kuin Radiolinjan. Mahdanko nyt sekoittaa sen Datatie, vai oliko sekin sitten KV9 aikaisempi nimi. Myös yhteistyösopimus saattaaa sekoittaa sen. Ehkä Finnet International, siis 999-ulkomaanpuhelut.

sovelias
07.08.02, 11:01
Hei, muistaako nyt kukaan kuuluuko KV9 Elisalle vai Finnetille?<clip>Ehkä Finnet International, siis 999-ulkomaanpuhelut.KV9 ainakin kaikkien juttujen perusteella kuuluis Finnet ryhmää ja Elisahan eros mutta eihän se sinänsä estä KV9 kuulumasta Finnet ryhmään vaikka elisa siitä ison palan omistais...
Jotinkin sellainen harhainen kuva että Elisa jotain noista osti kokonaan, olisko se ollut sitten tuo ulkomaanpuhelutoiminnat... Silloin varsinkin RSL com ostos oli varsin tarpeellinen.
Itsekkin elin harhassa että KV9 olis ollut vahvasti Elisaa...

CMan
07.08.02, 11:42
Hei, muistaako nyt kukaan kuuluuko KV9 Elisalle vai Finnetille?<clip>Ehkä Finnet International, siis 999-ulkomaanpuhelut.KV9 ainakin kaikkien juttujen perusteella kuuluis Finnet ryhmää ja Elisahan eros mutta eihän se sinänsä estä KV9 kuulumasta Finnet ryhmään vaikka elisa siitä ison palan omistais...
Jotinkin sellainen harhainen kuva että Elisa jotain noista osti kokonaan, olisko se ollut sitten tuo ulkomaanpuhelutoiminnat... Silloin varsinkin RSL com ostos oli varsin tarpeellinen.
Itsekkin elin harhassa että KV9 olis ollut vahvasti Elisaa...

Juu, kyllä KV9 kuuluu Finnetille, toimintakertomuksessa kerrotaan tälläistä:
"Olennainen liiketoimintaan vaikuttava muutos syntyi keväällä 2001 kun, Elisa Communications Oyj, Soon Communications Oyj, Oy Datatie Ab, KSP Yhtiöt Oyj, Joensuun Puhelin Oy sekä Lounet Oy luopuivat KV9:n omistuksesta ja käynnistivät kilpailevia liiketoimintoja."

Ja myös seuraavaa:
Vuonna 2001 Kaukoverkko Ysi Oy:n toiminnan volyymi laski vuoden 2000 tasosta, johtuen 1.12.2000 toteutetusta IN-operaattoritoiminnan myynnistä Elisa Communications Oyj:lle. Uutta kasvua saatiin uudesta runkoverkko-operaattoritoiminnasta, joka käynnistettiin toimintavuoden aikana.

Eli KV9 osti runkoverkkotoiminnan Suomen 2G:ltä.

lemon
07.08.02, 15:47
TArkistelin tuossa vielä Finnet International Oy:n vuosikertomusta ja se on sitten Elisaa. Siirtyi Elisan tytäryhtiöksi kesäkuussa 2001.
www.finnetinternational.com

Joten RSLCom tulee paikkaamaan Finnetin omaa kaukopuheluliikennettä rittäin hyvin.

ebo
08.08.02, 13:32
Vituttaa, että tuli Denalta 35 euron lasku noin kuukauden ajalta. Odotin +/- 20 euron laskua perusliittymän kk-maksuna ja gerpsin osalta. Ilmeisesti tuli sitten jotain muuta käytettyä tuossa sivussa puolivahingossa.

Tämä kaikki on turhaa extraa siksi, että Soneralla on täysidiootti gerpsihinnoittelunsa ja piti ottaa työsuhdeliittymän ohelle Denan palvelu gerpsikäyttöön. Taidan sittenkin heittää saman tien vesilintua gerpsikortilla ja Denan liittymällä, ei tästä mobiilista intternetistä näin paljon viitsi maksaa.

Edit: Ei vaan siitähän tämä tulikin, että muistin Denalla olevan tällä hetkellä tarjous, ettei olisi kk-maksuja alkuun lainkaan. Vaan jos tuleekin jatkossa laskua tahtiin esmes 24 €/kk x 12 = 288 5/kk vuodessa, turhan paljon, kun on kuitenkin muuten firman tarjoama tietoliikenne käytössä (ADSL+GSM).

t. tero

Bird
08.08.02, 19:26
Sonerassa ei kyllä edelleenkään houkuttele juuri mikään. Syitähän löytyy monia, mutta Radiolinjassa taas olis se hyvä puoli että puheluista voi saada bonuksia. Mitenkäs se oli dna:lla?

Nuo bonukset nyt ovat periaatteessa aika mitättömiä, maksimissaan kai jotain 5 prosenttia, riippuu vähän alueosuuskaupasta, mikä on suurin mahdollinen prosentti. Mutta sitten kun ostoja on vähän niin kuin sinullakin todennäköisesti, niin bonusprosentti on vain 1-2 eli saa sillä sitten vaikka muutaman tekstiviestin kuukaudessa ilmaiseksi.

Mitä S-etukorttiin tulee, niin kannattaa hankkia. Se on jo sijoituksena todella hyvä, koska liittymismaksurahan saa aina halutessaan takaisin. Lisäksi ainakin täällä Pohjois-Karjalan Osuuskaupan alueella maksetaan joka vuosi 12 prosenttia osuuden arvosta korkona ja siitä ei mene edes veroa. Bonustakin/ylijäämänpalautusta tulee ihan kohtalaisesti: meikäläisen yhden hengen taloudessa S-tilille on kertynyt vuodessa kaikkiaan vähän yli 100 euroa.

veppis
09.08.02, 00:04
Tämä kaikki on turhaa extraa siksi, että Soneralla on täysidiootti gerpsihinnoittelunsa ja piti ottaa työsuhdeliittymän ohelle Denan palvelu gerpsikäyttöön. Taidan sittenkin heittää saman tien vesilintua gerpsikortilla ja Denan liittymällä, ei tästä mobiilista intternetistä näin paljon viitsi maksaa.

Kannattais varmaan antaa aiheesta asiakaspalautetta sille mainiolle Soneralle. ;) Tai ehdottaa firmalle operaattorin vaihtoa...esim. dna:han.

ebo
09.08.02, 11:48
Kannattais varmaan antaa aiheesta asiakaspalautetta sille mainiolle Soneralle. ;)

Ei ole muuten vain yksi tai kaksi kertaa, kun olen lähettänyt asiasta palautetta Sonera.netin kautta. Olen perustellut palautettani siten, että Soneran nykyinen GPRS-hinnoittelu ei rohkaise sen käyttöön lainkaan.

Tai ehdottaa firmalle operaattorin vaihtoa...esim. dna:han.

Voisin kyllä siirtää työsuhdeliittymäni DNA:lle, kunhan se ei lisäisi kustannuksia. Meillä ei muutenkaan ole yhteisiä numeroita ja minunkin oma numeroni on kulkenut minulla pitkään mukanani työpaikasta toiseen. En kuitenkaan halua ottaa Denaa puhekäyttöön ainoaksi liittymäksi, koska sen kuuluvuus tuntuu olevan Soneraa heikompi monin paikoin pk-seudulla.

Lisäksi minulle on tärkeää, että luuri toimii myös mahdollisimman laajasti eri puolilla maailmaa Väli-Amerikasta Aasiaan. Soneralla vaikuttaisi olevan laajin verkkovierailualueiden peitto eri puolilla maailmaa.

Valitukseni olikin siis lähinnä yleistä tyytymättömyyttä tilanteeseen, ettei sen enempää Dena kuin Sonerakaan yksinään vastaa tarpeisiini. Ratkaisu, että taidan jatkossa unohtaa enemmät surffailut GPRS:llä ja heitän Denan liittymän pois.

t. tero

kallup
21.08.02, 09:44
DNA tulee merkittävästi halvemmaksi kuin esim Sonera. Itselläni on laskut tippunut vähintään puoleen entisestä ja kun lähes kaikki kaverit on hankkinut DNA:n sen edullisuuden vuoksi niin mikäs siinä. Olen ihmetellyt jo vuosia kuka haluaa Soneraa käyttää. Olen käyttänyt Telen/Soneran, Radiolinjan, Telian ja DNA:n liittymiä ja kyllä ihan peruskäytössä DNA on ollut edullisin. Lisäksi käytän nykyään paljon GPRS:ää joten valinta on ilmeinen.

Ville_A
21.08.02, 11:28
DNA tulee merkittävästi halvemmaksi kuin esim Sonera. Itselläni on laskut tippunut vähintään puoleen entisestä ja kun lähes kaikki kaverit on hankkinut DNA:n sen edullisuuden vuoksi niin mikäs siinä. Olen ihmetellyt jo vuosia kuka haluaa Soneraa käyttää.
Niin kaikilla ei kaverit ole Dna:n verkossa. Kyllä se on tapauskohtaista, mikä kannattaa. Ja toinen asia on sitten esim verkon peitto ym palvelut, joista saattaa haluta maksaa.

Flyer
21.08.02, 11:54
No voithan aina tehdä soitonsiirron sonerasta dna:han. Se ei maksa mitään (suomessa) ja jos nyt sitten seikkailet maailmalla, niin ei muutakuin soneran kortti reissuun mukaan. Silloinhan saat nauttia laajasta roaming valikoimasta. Koto suomessa sitten käytät sujuvasti denaa.
Kaikki vanhaan numeroon tulevat puheluthan tulevat perille soitonsiirroilla ja soittaessasi denalla uusi numerosi leviää itsekseen.
En ota kantaa siitä kummalla tulee halvemmaksi soitella, mutta sinähän siihen eniten vaikutat käyttötottumuksillasi.
Ylimääräisenä kuluna voisi ajatella soneran kuukausimaksua, mitä maksaa "turhaan". Tosin sekin menee kun ajattelee niin päin että kuukausimaksu onkin sen takia että vanhaan numeroon soitetut puhelut tulee perille.
Tekstiviestit ei kyllä siirry, mutta sitä varten voi omistaa käytetyn vara kännykän pitää kotona tai raahaa mukana.

Ville_A
21.08.02, 12:22
No voithan aina tehdä soitonsiirron sonerasta dna:han. Se ei maksa mitään (suomessa) ja jos nyt sitten seikkailet maailmalla, niin ei muutakuin soneran kortti reissuun mukaan. Silloinhan saat nauttia laajasta roaming valikoimasta. Koto suomessa sitten käytät sujuvasti denaa.
Kaikki vanhaan numeroon tulevat puheluthan tulevat perille soitonsiirroilla ja soittaessasi denalla uusi numerosi leviää itsekseen.
En ota kantaa siitä kummalla tulee halvemmaksi soitella, mutta sinähän siihen eniten vaikutat käyttötottumuksillasi.
Ylimääräisenä kuluna voisi ajatella soneran kuukausimaksua, mitä maksaa "turhaan". Tosin sekin menee kun ajattelee niin päin että kuukausimaksu onkin sen takia että vanhaan numeroon soitetut puhelut tulee perille.
Tekstiviestit ei kyllä siirry, mutta sitä varten voi omistaa käytetyn vara kännykän pitää kotona tai raahaa mukana.
Niin voihan toki hankkia vaikka kaikkien operaattorien liittymän ja soitella aina tarpeen mukaan siitä yhdestä liittymästä.

Toki olen tietoinen tästä mahdollisuudesta soitonsiirtojen kanssa, itse käytän Soneran soitonsiirtoa koko ajan, esim työliittymään / puheaikaliittymiini ja Soneran kortti makaa toisessa puhelimessa ottamassa viestejä vastaan. En kuitenkaan näe tällaista järjestelyä järkevänä tavalliselle tallaajalle joka ei jaksa miettiä soitonsiirtoja jne. Normaali pulliainen kuitenkin hankkii sen yhden liittymän ja kiroaa jos se ei kuulu mökillä.

Ja edelleenkin halpuus riippuu tuttavapiiristä, ei kaikilla soitot mene Dna:n verkkoon.

Flyer
21.08.02, 13:00
Pitää miettiä mikä on todellinen tarve ja paljonko on valmis maksamaan. Näiden sovittaminen keskenään onkin yleensä se vaikea asia. Laulun sanoja lainaten "terve tuloa maailmaan" ;)

Ei vaan.... jos et ole valmis maksamaan kiinteähintaista gerpsu yhteyttä, niin sitten siitä pitää luopua. Mahdollisesti käyttää sitten soneraa sen verran mitä tarvii ja vahtia ettei liikennemäärä nouse liian suureksi. Kuitenkin pitää miettiä mikä on TODELLA tärkeää. Menee ehkä sivuun rajusti, mutta olen nähnyt useasti miehen mikä ajelee ympäri kaupunkia fillarilla pilkkihaalari ja pipo päällä. Fillari on koristeltu tigeli tangeleilla (itse teki samaa joskus pentuna). Tällänen jätkä on todennäköisesti onnellinen elämästään ilman mitään sterssiä.

...Ja sitten takaisin aiheeseen. Operaattoreilla on erillaisia palveluita joista valita sopivimman. Ethän voi kerätä kaikista niiden parhaita puolia yhteen liittymään....

Ville_A
21.08.02, 13:28
...Ja sitten takaisin aiheeseen. Operaattoreilla on erillaisia palveluita joista valita sopivimman. Ethän voi kerätä kaikista niiden parhaita puolia yhteen liittymään....
Nimenomaan näin. Ja samaten hinta vaihtelee operaattoreilla sen mukaan minne soittaa. Alunperin juuri kommentoin ihmettelyä, miksi joku käyttää Soneraa.

Flyer
21.08.02, 18:16
Nimenomaan näin. Ja samaten hinta vaihtelee operaattoreilla sen mukaan minne soittaa. Alunperin juuri kommentoin ihmettelyä, miksi joku käyttää Soneraa.

Jollekkin Sonera on halvempi ja jollekkin dna tai RL... riippuu ihan käyttäjästä.

Kotkis
21.08.02, 19:33
Kaiken uhallakin väitän seuraavaa:
Suuri osa Soneran käyttäjistä on vanhoja NMT-käyttäjiä, joille numero on siirtynyt ja jotka eivät halua/viitsi/osaa tietää muista operaattoreista/den palveluista/hinnoista. Hyvin tärkeä syy tässä on numeron vaihtuminen, jos operaattorin pistäisi vaihtoon. Eikä syyttä - tosin tähänhän lienee tulossa muutos ensi kesänä.
Siihen mennessä varmasti Sonerakin joutuu ottamaan valikoimiin "aina"-liittymän, sillä eiköhän ainoa millä tuo operaattoririippumaton numero saadaan käytännössä toimimaan ole juuri nämä kiinteät hinnat. Sääli että se tarkoittaa väistämättä meidän saman operaattorin välisiä puheluita harrastavien hintojen nousua...
Asia erikseen on Soneran kieltämättä laajat palvelut, mutta edelliseen viitaten väitän, että näiden ominaisuuksien käyttäjät ovat (suurena) vähemmistönä.

Ville_A
21.08.02, 22:09
Jollekkin Sonera on halvempi ja jollekkin dna tai RL... riippuu ihan käyttäjästä.
Juuri tätä olen koittanut selittää.

Ville_A
21.08.02, 22:11
Kaiken uhallakin väitän seuraavaa:
Suuri osa Soneran käyttäjistä on vanhoja NMT-käyttäjiä, joille numero on siirtynyt ja jotka eivät halua/viitsi/osaa tietää muista operaattoreista/den palveluista/hinnoista.
Itse vaihdoin Soneraan johtuen lähipiirin liittymäjakaumasta. Ja edelleenkin Soneran käytölle löytyy ihan järkiperäisiä syitä esim kaveripiiri, kuuluvuus, palvelutarjonta jne, jonka perusteella joku sen voi hyvinkin valita. En näe syytä julistaa, että vain tyhmä/tietämätön sitä käyttää.

Canis lupus
21.08.02, 22:22
Olin soneran asiakas vuosia nmt:n ajoista alkaen.
Täytyy sanoa että soneran palvelu on heikentynyt(henk koht mielipide)
Ja koska sonera ei kuulunut kunnolla tässä tuusulan keskustassa.
Vaihdoin dna:han.Ja kun on vielä edullinen gprs ja kuuluu hyvin
Pisteet denalle 10-3