View Full Version : Keskustelua verkko-operaattoreista
[ketjussa "Terveisiä Saunalahdelle/ panulle"]
Jos Radiolinjaan vaihtavat niin sitten olen entinen asiakas. Meilläpäin kun tuo rällä ei oikein kuulu, enkä muutenkaan pidä firmasta.
Saapa nähdä miten käy :)
Löytyyhän niitä minun lisäkseni muitakin, jotka eivät pidä Rällästä. Muistissa on vielä taannoinen Telia-Radiolinja -jupakka. RL kiskoi Telialta kovaa verkonvuokraa ja harjoitti röyhkeää suoramainontaa Telian asiakkaita kohtaan. RL on pitänyt korkeita puheluhintoja ja maksattanut vanhoilla asiakkaillaan älyttömiä avajaistarjouksia (mm. 600 € toissa jouluna) antamatta vanhoille asiakkailleen mitään. Valtavasti rahaa niellyt Elisan Saksan-liiketoiminta on myös maksatettu asiakkailla. Ja viimeisenä ylimitoitetut massairtisanomiset. ("Sori vaan, ette te meille mitään merkkaa, raha on ainoa mikä merkkaa.") Vaikka eihän näistä kaikista voi tietenkään Origoa syyttää...
Joten sanoisin, etten minäkään pidä siitä, jos Saunis siirtyy Rällälle. Soisin mieluiten Finnetin saavan Sauniksen omaan verkkoonsa. Harmillinen puoli asiassa on tietenkin se, että Finnetin verkko ei toimi kunnolla yksitaajuuspuhelimilla.
Jostain syystä verkko-operaattoreista Finnet herättää tällä foorumilla eniten kielteisiä reaktioita. Aika vaikea ymmärtää miksi, kun kuitenkin kutakuinkin kaikilla tämän foorumin lukijoilla on EGSM-kaksitaajuusvehkeet. Eikä ole Finnetin vika, jos ei sille myönnetty 900 MHz-peruskaistaa kaikkialle. Tietysti kuuluvuus on ollut keskimäärin heikompi kuin muilla, mutta se on parantunut koko ajan, ja sitä aiotaan parantaa jatkossakin. Kuuluvuus on voinut parantua aika oleellisesti siitä, mitä se oli pari-kolme vuotta sitten. Kuinka moni Finnetin verkkoa haukkuva on edes kokeillut sen kuuluvuutta viime aikoina? Kun Finnetin asiakasmäärä ja siten myös kassavirta on pienempi kuin muilla, sanoisin että suhteellisesti ottaen erittäin hyvän verkon ovat saaneet aikaiseksi. Harmi vain, että dna:n lisäksi Finnetin verkossa ei ole (kuluttajalle) varteenotettavia palveluoperaattoreita (paitsi Spinbox, mutta se myy vain prepaideja). Dna:n suhteen Finnet ei ole oikein onnistunut, mutta ehkä verkkopuoli on sittenkin paremmin Finnetin heiniä...
Samanlaisia tuntemuksia rällä minussakin herättää. Ne mainostavat itseään jotenkin nuorekkaana ja innovatiivisena operaattorina. No hyvä on, olihan rällä ensimmäinen gsm-operaattori mutta mitä sen jälkeen...hiljaista on ollut.
Jos ne yrittävät luoda jotenkin ns. parempaa brändiä kallimmalla hinnoittelulla niin mielestäni aika pahasti on metsään menty. Toisaalta mitä voi odottaa rällältä kun emoyhtiö Elisa on kehityksen jarruna.
Olin aikaisemmin Soneran asiakas, mutta kyllästyin siihen että erilaisia tarjouksia tuli ja meni miten sattuu ja puhelun todellinen hinta jäi usein epäselväksi. Kirjoitin heille asiasta palautetta ja sain vastaukseksi lippiksen ja t-paidan, JES! :) Silloin päätin että nyt on tullut aika vaihtaa liittymää..
Voimalaituri
01.03.04, 15:28
Kokeilin Radiolinjaa jokin aika takaperin Cubion kautta ja jouduin pettymään. Vanha lempinimi rätinälinja kun piti edelleen Tampereen keskustassa paikkansa. Kotona olohuoneessa puhuminenkin oli ikävän kuuloista, joten takaisin Soneran verkkoon ja Saunalahteen.
Voimalaituri ja petepu, onko tietoa mikä on Finnetin kuuluvuus teilläpäin?
Finnet kuuluu ainakin meillä hyvin.
Finnet Verkkojen kilpailuasema suurempiaan vastaan on kohentunut roimasti tästä päivästä lähtien uusien terminointihinnoittelujen takia.
...kovalla rahalla rakennetaan laaja verkko/paljon palveluita, ei o sen vaikeempaa ymmärtään Radiolinjan/Soneran hinnat. Turhaa pohtia asiaa enemmän.
Finnet Verkkojen kilpailuasema suurempiaan vastaan on kohentunut roimasti tästä päivästä lähtien uusien terminointihinnoittelujen takia.
Kyllä tilanne on juuri päinvastainen, eli Finnet Verkot on nyt myös HMV (Huomattava MarkkinaVoima) -asemassa, kun siinä oli ennemmin vain TeliaSonera ja Radiolinja Origo.
Finnet on voinut määritellä terminointimaksunsa tähän saakka "haluamakseen" (käytännössä näistä on neuvoteltu sopimukset verkko-operaattorien välillä) ja saanut kuukausitasolla miljoonia euroja hyötyä siitä.
Sitä en tiedä tarkoittaako tuo Ficonran päätös "matkaviestintoiminnassa kaikki verkko-operaattorit HMV-asemassa" myös Tele2:sta? Luultavasti, kun puhutaan neljästä operaattorista matkapuhelinpuolella?
Kyllä tilanne on juuri päinvastainen, eli Finnet Verkot on nyt myös HMV (Huomattava MarkkinaVoima) -asemassa, kun siinä oli ennemmin vain TeliaSonera ja Radiolinja Origo.
Finnet on voinut määritellä terminointimaksunsa tähän saakka "haluamakseen" (käytännössä näistä on neuvoteltu sopimukset verkko-operaattorien välillä) ja saanut kuukausitasolla miljoonia euroja hyötyä siitä.
Sitä en tiedä tarkoittaako tuo Ficonran päätös "matkaviestintoiminnassa kaikki verkko-operaattorit HMV-asemassa" myös Tele2:sta? Luultavasti, kun puhutaan neljästä operaattorista matkapuhelinpuolella?
Kyllä Finnet verkot saa edelleen hyötytä, koska pystyy pitämään oman terminointihintansa korkeammalla kuin isot kilpailijansa. Ennen ensi vuotta operaattorit voivat itse valita käyttämänsä kustannuslaskentamenetelmänsä.
Tarkoitin lähinnä, että Finnet on aiempaa houkuttelevampi uusien palveluoperaattoreiden silmissä verkkopalvelun tuottajaksi.
MVNO:ta ( Tele2 ja pian myös Saunalahti) ei rinnasteta ainakaan tällä hetkellä aidoksi verkko-operaatteriksi, joita HVM määrittely koskee.
ajantawarat
01.03.04, 18:37
Muistissa on vielä taannoinen Telia-Radiolinja -jupakka. RL kiskoi Telialta kovaa verkonvuokraa ja harjoitti röyhkeää suoramainontaa Telian asiakkaita kohtaan. RL on pitänyt korkeita puheluhintoja ja maksattanut vanhoilla asiakkaillaan älyttömiä avajaistarjouksia (mm. 600 € toissa jouluna) antamatta vanhoille asiakkailleen mitään. Valtavasti rahaa niellyt Elisan Saksan-liiketoiminta on myös maksatettu asiakkailla.
Onneksi on ihmisillä valikoiva muisti,muka RL teki yksin noita tarjouksia,pah. mieti vähän oliko samaan aikaan muillakin operaattoreilla vastaavat.Sitten jos elisa on menettänyrt saksaan miljoonia niin sonera satoja samoissa valuutoissa,ja kaiken lisäksi eräs herra katosi lontooseen ja pahat kielet ovat kuiskineet jotta oliko säkillinen mukana,tämä mitenkään kumpaakaan puolustelematta.
ps. minulla on monta tuttua jotka ovat saaneet kenkää ,osa soneralta ja osa elisasta
Onneksi on ihmisillä valikoiva muisti,muka RL teki yksin noita tarjouksia,pah.
No tässä tarkoitetussa tilanteessa ei muut olleet osallisina kuin RL lähettelemässä tekstiviestejä Telian asiakkaiden liittymiin.
mieti vähän oliko samaan aikaan muillakin operaattoreilla vastaavat.
Oli, mutta dna ja Sonera eivät ole menneet niin pitkälle kuin RL. Ja mahtaakohan Sonera houkutella Sauniksen asiakkaita jäämään omaan verkkoonsa samalla tavalla kuin RL Telian asiakkaita, kun/jos Saunalahden verkonvaihdoksen aika tulee? - Henk. koht. arvelisin, että tuskin...
Oli, mutta dna ja Sonera eivät ole menneet niin pitkälle kuin RL. Ja mahtaakohan Sonera houkutella Sauniksen asiakkaita jäämään omaan verkkoonsa samalla tavalla kuin RL Telian asiakkaita, kun/jos Saunalahden verkonvaihdoksen aika tulee? - Henk. koht. arvelisin, että tuskin...Mitä pahaa niissä tarjouksissa oli? Ainakaan itse en ole kokenut joutuvani maksumieheksi vaikka RL:n asiakas olen ollut jo vuosia.
Sonera/Saunalahti lienee aikalailla erilainen tapaus kuin RL/Telia, koko RL/Telia-hässäkkä oli muutenkin hyvin poikkeuksellinen mm. aikataulunsa takia. Telia muuten joutui lopulta maksumieheksi asiassa eli joutui maksamaan RL:lle korvauksia touhustaan.
Mitä pahaa niissä tarjouksissa oli? Ainakaan itse en ole kokenut joutuvani maksumieheksi vaikka RL:n asiakas olen ollut jo vuosia.
Jotkut kylläkin ovat kokeneet. (http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=16979&start=0)
Sonera/Saunalahti lienee aikalailla erilainen tapaus kuin RL/Telia, koko RL/Telia-hässäkkä oli muutenkin hyvin poikkeuksellinen mm. aikataulunsa takia. Telia muuten joutui lopulta maksumieheksi asiassa eli joutui maksamaan RL:lle korvauksia touhustaan.
Ei kai RL:n toimintaa silti voi puolustella? Saihan RL huomautuksen harjoittamastaan sopimattomasta suoramarkkinoinnista.
Omalla kohdallani RL-vastaisuuteen liittyy yleinen Elisa-vastaisuus. Toisaalta ei kai Origoa voida suoranaisesti syyttää kaikista Elisan tai RL:n palveluoperaattorin tekemisistä? Jos voisi, niin en kai olisi ottanut liittymää Cubioltakaan?
Mutta jatketaan keskustelua verkko-operaattoreista.
Lisäys: Ketjun alussa halusin hieman puolustella Finnetin verkkoa, koska koen, että sitä suotta väheksytään. Toisaalta minua harmittaa se, ettei Finnetin verkossa ole kunnollista vaihtoehtoa dna:lle, ja tämä vaikutti myös intooni hutkia RL:aa.
Telia muuten joutui lopulta maksumieheksi asiassa eli joutui maksamaan RL:lle korvauksia touhustaan.Miten siinä loppujen lopuksi kävi, muistan lukeneeni uutisen missä todettiin että yritykset pääsivät sopimukseen, mutta julkistettiinko lopullista sopimusta, ymmärtääkseni Telia Finland hyvitti lähdöstä ja mutta muistaakseeni RL hyvitti omista toimistaan mutta summia ei julkistettu, toinen taisi ilmoittaa tulosvaikutuksesta, mutta en muista oliko jompikumpi tehnyt asian tiimoilta varauksia.
Omistaako RL:n palveluoperaattori Radiolinja Suomi suoraan verkko-operaattorinsa Radiolinja Origon? Finnet Verkothan ei ole dna:n omistuksessa, vaikka molempien omistuspohja onkin suunnilleen sama.
Omistaako RL:n palveluoperaattori Radiolinja Suomi suoraan verkko-operaattorinsa Radiolinja Origon? Finnet Verkothan ei ole dna:n omistuksessa, Radiolinja (Oy Radiolinja Ab) omistaa Radiolinja Origo Oy:n, samainen Radiolinja Oy omistaa myös Radiolinja Suomi Oy:n , Finnet Verkot Oy:n omistaa Finnet Oy joka omistaa myös DNA Finland Oy:n, aijemmin DNAn ja Suomen 2G:n omistus oli sekaisempi. (varauksella että taasen on jotain muuttunut)
Miten on, onko kilpailutilanne verkko-operaattorien välillä terve? Soneran verkossa on suunnilleen yhtä paljon asiakkaita kuin kahdessa muussa yhteensä, ja RL:n verkossa kaksi kertaa niin paljon kuin Finnetin verkossa. Eikö kilpailutilanne olisi terveempi, jos Soneran verkosta siirtyisi jonkin verran asiakkaita (ts. Saunalahti) Finnetin verkkoon?
Onko Finnetin verkon toiminta kannattavaa? Asiakasmäärien perusteella se tuntuisi olevan jonkinasteinen väliinputoaja. Dna on tehnyt tappiota, mutta entä verkkopuoli?
Saunalahti on ilmoittanut tiedotteessaan, että TeliaSonera Mobile Networks ja Radiolinja Origo täyttävät heidän verkko-operaattorille asettamansa vaatimukset.
Finnet on siis kokonaan suljettu pois?
Sanamuoto viittaa siihen.
Telia muuten joutui lopulta maksumieheksi asiassa eli joutui maksamaan RL:lle korvauksia touhustaan.Miten siinä loppujen lopuksi kävi, muistan lukeneeni uutisen missä todettiin että yritykset pääsivät sopimukseen, mutta julkistettiinko lopullista sopimusta, ymmärtääkseni Telia Finland hyvitti lähdöstä ja mutta muistaakseeni RL hyvitti omista toimistaan mutta summia ei julkistettu, toinen taisi ilmoittaa tulosvaikutuksesta, mutta en muista oliko jompikumpi tehnyt asian tiimoilta varauksia.Asia siis sovittiin ennen oikeuteen menoa, sopimusta ei julkistettu ja ainoa tieto mitä olen nähnyt summiin liittyen on Elisan ilmoitus että sopimus vaikuttaa heidän tulokseensa positiivisesti. Olisi kiva tietää yksityiskohdat.
Miten on, onko kilpailutilanne verkko-operaattorien välillä terve? Soneran verkossa on suunnilleen yhtä paljon asiakkaita kuin kahdessa muussa yhteensä, ja RL:n verkossa kaksi kertaa niin paljon kuin Finnetin verkossa. Eikö kilpailutilanne olisi terveempi, jos Soneran verkosta siirtyisi jonkin verran asiakkaita (ts. Saunalahti) Finnetin verkkoon?Ainakin itse olen ollut tyytyväinen siitä että Soneran verkko on menettänyt asiakkaita, en siksi että olisi jotain Soneraa vastaan, vaan ihan kilpailutilanteen takia.
Onko Finnetin verkon toiminta kannattavaa? Asiakasmäärien perusteella se tuntuisi olevan jonkinasteinen väliinputoaja. Dna on tehnyt tappiota, mutta entä verkkopuoli?Ei taida kovin helposti löytyä tarkkoja tietoja, finnet on kovasti aina hehkuttanut kasvua jne, mutta tarkkoja lukuja sekä verkko- että palveluoperaattoritoiminnasta on paha saada. Lisäksi arvioita vaikeuttavat Telian osto ja prepaidit eikä vanhojen asiakkaiden pysyvyydestäkään ole tarkempa tietoa.
Asia siis sovittiin ennen oikeuteen menoa, sopimusta ei julkistettu ja ainoa tieto mitä olen nähnyt summiin liittyen on Elisan ilmoitus että sopimus vaikuttaa heidän tulokseensa positiivisesti. Olisi kiva tietää yksityiskohdat.Tälläistä myös muistelin, eilmeisesti RL on saajapuolena, mutta en muista oliko RL tehnyt tuosta tilanteesta eijemmin varauksia joiden purkaminen olisi johtanut positiiviseen tulosvaikutukseen.
..oliko RL tehnyt tuosta tilanteesta eijemmin varauksia joiden purkaminen olisi johtanut positiiviseen tulosvaikutukseen.Tuosta ei ole mitään tietoa. Elisan sivuilta löytyvä tiedotekaan ei paljoa kerro http://www.elisa.com/index.cfm?t=5&o=5110.00&did=9390, TeliaSoneran sivuilta en löytänyt mitään mainintaa asiasta.
Onkohan oikea ketju tälle viestille, mutta Jyväskylän kaupunki kilpailutti lanka- ja matkapuhelin liikenteen, ja niin vain kävi että voittaja on TeliaSonera. Kaupungilla on 1200 kännykkäliittymää (RL) ja 2200 alaliittymää. Kaupunki kilpailutti seudullisesti 8 kunnan ja 2 kuntayhtymän kanssa yhdessä. Maaliskuun puolessa välissä päätös on lainvoimainen.
Team Coordinator
03.03.04, 12:56
Digitodayssa oli tänään juttu, jossa kerrottiin, että HMV yritykset ovat laskeneet terminointimaksujaan.
Sonera 0.9€/min
Radiolinja 0.10€/min
Finnet 0.11€/min
Eli Sonera veti pisimmän korren ja tarjoaa halvinta verkkovuokraa, eli en usko, että Saunalahti vaihtaa verkkovuokraajaa.
Käsittäkseni terminontimaksu on se maksu, jonka operaattori perii puhelusta toiseen matkapuhelinverkkoon. Verkon sisäinen hinta on käsittääkseni jokaisen verkkoa vuokraavan operaattorin oma asia, eli he voivat itse määrittää hintansa verkon sisäisissä puheluissa.
Korjatkaa ja kommentoikaa, jos tiedätte enemmän ja jos olen väärässä.
Miten muuten on Plehti, joutuuko Saunalahti maksamaan Soneralle 9snt/min jos Sl liittymästä soitetaan Soneran liittymään?
Vai koskeeko nuo terminointimaksut fyysisesti eri verkosta tulevia puheluita?
Jos olen väärässä.9 c/min on alviton hinta laskevalle liikenteelle.
Eli esim. RL:n verkosta soitetaan puhelu Soneran verkkoon, perii sonera tuon hinan tulevasta puhelusta. Puhelulle syntyy toki lukuisia muita kustannuksia esim. RLn verkossa ym
Digitodayssa oli tänään juttu, jossa kerrottiin, että HMV yritykset ovat laskeneet terminointimaksujaan.
Sonera 0.9€/min
Radiolinja 0.10€/min
Finnet 0.11€/min
Eli Sonera veti pisimmän korren ja tarjoaa halvinta verkkovuokraa, eli en usko, että Saunalahti vaihtaa verkkovuokraajaa.
Logiikka toimii itseasiassa juuri toisin päin. RL Origo on jopa entistä houkuttelevampi vaihtoehto Saunalahdelle, jos siirtyy MVO:sta MVNO:ksi.
Käsittäkseni terminontimaksu on se maksu, jonka operaattori perii puhelusta toiseen matkapuhelinverkkoon. Verkon sisäinen hinta on käsittääkseni jokaisen verkkoa vuokraavan operaattorin oma asia, eli he voivat itse määrittää hintansa verkon sisäisissä puheluissa.
Korjatkaa ja kommentoikaa, jos tiedätte enemmän ja jos olen väärässä.
Kyllä Finnet verkot saa edelleen hyötytä, koska pystyy pitämään oman terminointihintansa korkeammalla kuin isot kilpailijansa. Ennen ensi vuotta operaattorit voivat itse valita käyttämänsä kustannuslaskentamenetelmänsä.
Joo edelleen Finnet verkot saavat tietysti kompensaatiohyötyä "pienuudestaan" näissä terminointimaksuissa, mutta eivät enää niin paljoa kuin esim. viimevuonna, kun itse ko. hinnat viimeksi näin.
ajantawarat
04.03.04, 08:32
Eikö kilpailutilanne olisi terveempi, jos Soneran verkosta siirtyisi jonkin verran asiakkaita (ts. Saunalahti) Finnetin verkkoon?
Onko Finnetin verkon toiminta kannattavaa? Asiakasmäärien perusteella se tuntuisi olevan jonkinasteinen väliinputoaja. Dna on tehnyt tappiota, mutta entä verkkopuoli?
katsos firmoilla sama juttu kuin meilläkin,KÄYTETÄÄN SITÄ MIKÄ ON OMASTA MIELESTÄ PARAS JA EDULLISIN. olisiko sinun mielestä oiken jos jollakin paragraafilla :-) määrättäisiin mitä pitää käyttää
vähän sama juttu kuin aikoinaan posti ja telehallitus (TELE) ei halunnut millään myöntää gsm lupaa maailman ensimmäiselle toimivalle gsm-operaattorille =RADIOLINJA
MIELESTÄNI tuo telian asiakkaiden houkuttelu tekstiviesteillä oli ihan oikein ;-) tuon telian tempun jälkeen.
ps. omaan ison liudan tuttuja jotka vaihtoivat TELIA:lta pois joko SONERALLE TA RÄTINÄÄN koska DNA:n verkko ei toimi PKS (pääkaupunkiseutu ei pohjois-karjalan salot)
edit: Kävin lukemassa toista ketjua mihin XENOS viittasi yhdessä viestissään,siellä puhuttiin asiakkaiden kalastelusta, minulle ainakin on soitellut niin dna,sonera kuin 30 vuotta sitten edellisen kerran näkyneet tuttavat. Nämä viimeksi mainitut ovat puhuneet että :(mitä sulle kuuluu,minulla olisi yksi tuttava jolla olisi positiivista asiaa sinun matkapuhelinasioihisi) eli ACN:nän bulvaaneja,ainakin minä katson tämän toiminnan olevan asiakkaiden kalastelua.
DNA:n verkko ei toimi PKS (pääkaupunkiseutu ei pohjois-karjalan salot)
Lopultakin päästään itse asiaan. Miten muka dna:n (oik. Finnetin) verkko ei toimi PKS?
Katsos, kokeilin pistää Finnetin verkkoa käyttävän ex-Telia Prepaid-kortin kiinni luuriin. Hyvin onnistuu puhelu Helsingin keskustassa. Ja Finnetin verkossa Net Monitor näytti huomattavasti suurempia kentänvoimakkuuksia kuin RL:n ja Soneran verkossa. Niin että miten niin ei toimi?
Hyvin onnistuu puhelu Helsingin keskustassa. Hieno, ja olit varma ettet käyttänyt Radiolinjan korttia :)
No ei kai kukaan ole tosissaan väittänyt että DNA ei toimisi ollenkaan pääkaupungiseudulla?
No ei kai kukaan ole tosissaan väittänyt että DNA ei toimisi ollenkaan pääkaupungiseudulla?
Mitä mielestäsi tarkoittaa lause "DNA:n verkko ei toimi PKS"? Jos väitetään että ei toimi, niin silloin väitetään että ei toimi (ollenkaan).
Aikoinaan inhosin RL:aa, mutta nyt kun Markatalon härpäkkeillä se on ainoa kohtuu hintainen operaattori allekirjoittaneelle, niin ei pidä valittaa. Kuuluvuudesta sen verran, että kerran olen jopa surffannut Hell-Trku välin ilman yhtään katkosta GPRS:ssä. Paljon parjatulla kiskovälillä se on paljon...
Aikoinaan inhosin RL:aa, mutta nyt kun Markatalon härpäkkeillä se on ainoa kohtuu hintainen operaattori allekirjoittaneelle, niin ei pidä valittaa.
Jeps, tuollaisella hinnoittelulla on jo valmis antamaan anteeksi muutamia verkon heikkouksia.
Vaikka tuskin Radiolinjakaan hyvää hyvyyttään Choice-palvelut lanseerasi, eiköhän heidän ykköstavoitteensa ollut sitouttaa Markantalo tukevasti omaan leiriin ja turvata asema kodinkoneliikkeiden jälleenmyyjäsegmentissä.
Minusta Finnetilla on ihan törkeän kallis terminointi maksu. Suomen kallein.´Ei ihme että niin vähän virtuaalioperaatoreita haluavat ostaa sen palveluita.
Minusta Finnetilla on ihan törkeän kallis terminointi maksu. Suomen kallein.´Ei ihme että niin vähän virtuaalioperaatoreita haluavat ostaa sen palveluita.....
Julkistettu terminointi maksu on alviton hinta laskevalle liikenteelle.
Eli esim. RL:n verkosta soitetaan puhelu Soneran verkkoon, perii sonera tuon hinan tulevasta puhelusta. Puhelulle syntyy toki lukuisia muita kustannuksia esim. RLn verkossa ym
Minusta Finnetilla on ihan törkeän kallis terminointi maksu. Suomen kallein.´Ei ihme että niin vähän virtuaalioperaatoreita haluavat ostaa sen palveluita.
Logiikka menee juuri toisin päin. Pienimmällä verkko-operaattorilla on toki korkeimmat tuotantokustannukset. Kolme verkko-operaattoria neuvottelivat hinnat keskenään toisilleen sopiviksi - niin, että myös Ficora pystyi antamaan hyväksyntänsä niille. Eniten uudistuksesta höytyvät juuri Finnet Verkkojen asiakkaana olevat palveluoperaattorit.
Miten muuten on Plehti, joutuuko Saunalahti maksamaan Soneralle 9snt/min jos Sl liittymästä soitetaan Soneran liittymään?
Vai koskeeko nuo terminointimaksut fyysisesti eri verkosta tulevia puheluita?
Terminointimaksut koskevat verkko-operaattoreita. Saunalahti ei ole verkko-operaattori. Tietysti välillisesti Finnetin ja Radiolinja Origon perimät terminointimaksut vaikuttavat Soneran perimään vuokraan.
Logiikka menee juuri toisin päin. Pienimmällä verkko-operaattorilla on toki korkeimmat tuotantokustannukset. Kolme verkko-operaattoria neuvottelivat hinnat keskenään toisilleen sopiviksi - niin, että myös Ficora pystyi antamaan hyväksyntänsä niille. Eniten uudistuksesta höytyvät juuri Finnet Verkkojen asiakkaana olevat palveluoperaattorit.
Kannattaa ottaa huomioon operaattoreiden koko. Soneran verkossa on n. 55 % liittymistä, Radiolinjalla 29 % ja Finnetillä loput eli 16 %. Tällöin keskkimääräinen Soneran verkosta soitettu puhelu maksaa terminointimaksuina 0,29*10+0,16*11 = 4,66 c/min. Vastaavasti Radiolinjan verkosta saadaan 6,71 senttiä ja Finnetin verkosta 7,85 senttiä minuutilta. Toisaalta eihän se omakaan paluulinkki ilmainen ole ja vastaavasti terminointimaksuja tulee keskimäärin samassa suhteessa kuin menee (Tosin jos jossain verkossa on suhteellisesti enemmän yrityspuhelimia, olettaisi sinne saapuvan enemmän puheluita kuin lähtevän)
ajantawarat
04.03.04, 19:38
Mitä mielestäsi tarkoittaa lause "DNA:n verkko ei toimi PKS"? Jos väitetään että ei toimi, niin silloin väitetään että ei toimi (ollenkaan).
ei suinkaan kukaan väitä ettei se toimi ollenkaan,sen kuuluvuus on vain paljon huonompi kuin soneran ja rätinän,eli PEITTOA EI OLE, varsinkin jos joutuu kulkemaan rakennuksissa sisällä ja ajamaan esim klaukkalasta karkkilan suuntaan jne, eräässä toisessa ketjussa mainitsinkin että eräs ISO muuttofirma vaihtoi työnjohtajilleen sonerat kun muuten heillä on käytössä 041-,syynä ettei ko. henkilöitä saanut kiinni
ei suinkaan kukaan väitä ettei se toimi ollenkaan,sen kuuluvuus on vain paljon huonompi kuin soneran ja rätinän,eli PEITTOA EI OLE, varsinkin jos joutuu kulkemaan rakennuksissa sisällä ja ajamaan esim klaukkalasta karkkilan suuntaan jne, eräässä toisessa ketjussa mainitsinkin että eräs ISO muuttofirma vaihtoi työnjohtajilleen sonerat kun muuten heillä on käytössä 041-,syynä ettei ko. henkilöitä saanut kiinni
Onko tästä kauan aikaa? Olisiko kuuluvuus voinut parantua sen jälkeen? Jos Finnetin verkon kuuluvuus oli huono 2-3 vuotta sitten, niin se ei tarkoita että kuuluvuus on vieläkin huono. Sitä paitsi kuuluvuutta pitää testata EGSM-tuella varustetulla puhelimella ennen kuin voi olla varma ettei Finnet kuulu jossakin tietyssä paikassa.
Vai oliko kyseessä Telian verkon huono kuuluvuus? Teliallahan ei ennen viime syyskuuta voinut käyttää Finnetin verkkoa Helsingissä. Ja Telia Cityn roaming Finnetin verkkoon tuli vasta keväällä 2002.
ajantawarat
04.03.04, 20:22
Tässä viimeksi eilen oli keskustelua kahdenkin kaverini kanssa,molemmilla on omat liittymät soneraa ja duuniliittymä ex-telia nyk. dna,eli käyttää tuota kysessäolevaa verkkoa.Molemmat valittavat duuniverkon kuuluvuutta. toisen duunin pääpaikka on RAJAMÄEN keskustassa ja puhelin ei toimi siellä firmalla juuri ollenkaan. Tämä muuttofirma vaihtoi nämä liittymät joskus syksyllä
ps. minulle tuli kaupantekijäisin vähän toistakymmentä pre-paid telia/dna:ta viime kesänä tuolta KARAMALMILLA OLLEISTA TELIAN VARASTON TYHJENNYSMYYNNEISTÄ,olen soittanut niitä tyhjäksi pikkuhiljaa ja on pakko todeta ettei verkon toiminta ole näillä nurkilla yhtä kattava kuin esim. RADIOLINJAN,eikä siinä mitään ihmeellistä ole varmaankin jossain on toistepäin. Ei kannata väittää vastaan koko aikaa,enhän ole ainoa joka on valittanut kyseisestä asiasta
Ja puhelimissa on EGSM tuki?
Sitä paitsi kuuluvuutta pitää testata EGSM-tuella varustetulla puhelimella ennen kuin voi olla varma ettei Finnet kuulu jossakin tietyssä paikassa.Aika vanha saa 2 taajuuskoneen olla ettei tuota tue.Vai oliko kyseessä Telian verkon huono kuuluvuus? Teliallahan ei ennen viime syyskuuta voinut käyttää Finnetin verkkoa Helsingissä. Ja Telia Cityn roaming Finnetin verkkoon tuli vasta keväällä 2002.Telian verkko oli monesti kaupungeissa parempi kuin Finnetverkko, millä en tarkoita että Telian verkko olisi mitenkään erinomainen ollut.
Finnetverko ongelma on ollut sisä kuuluvuus, autolla liikkuessa ja pihalla pomppiessa pärjää yleensä varsin hyvin.
Juna kuuluuvuus on ollut ainakin enen vuoden vaihdetta ärsyttävä, tosin se on monelle muullekkin verkolle ongelma kohta. Uusilla vaunuilla tilanne toki parempi.
Onko tästä kauan aikaa? Olisiko kuuluvuus voinut parantua sen jälkeen? Jos Finnetin verkon kuuluvuus oli huono 2-3 vuotta sitten, niin se ei tarkoita että kuuluvuus on vieläkin huono. Sitä paitsi kuuluvuutta pitää testata EGSM-tuella varustetulla puhelimella ennen kuin voi olla varma ettei Finnet kuulu jossakin tietyssä paikassa.
Vai oliko kyseessä Telian verkon huono kuuluvuus? Teliallahan ei ennen viime syyskuuta voinut käyttää Finnetin verkkoa Helsingissä. Ja Telia Cityn roaming Finnetin verkkoon tuli vasta keväällä 2002.
Telian verkko oli pääkaupunkiseudulla kattavampi kuin Finnetin verkko, Telia/Finnet-yhdistymisen seurauksena parempi verkko lopetettiin ja kaikki käyttäjät siirrettiin huonompaan. Paitsi että Finnetin verkko on heikko, se on myös tukkoinen. Pääkaupunkiseudulla on ollut Finnetin verkossa kapasiteettiongelmia siitä asti kun verkot yhdistettiin, onneksi viime aikoina asiaan on tullut jo hiukan parannusta. Kuuluvuus on yhä selvästi huonompi kuin kahdella muulla verkko-operaattorilla, riippumatta siitä on egsm-tukea luurissa vai ei.
ajantawarat
04.03.04, 20:43
Ja puhelimissa on EGSM tuki?
minulla on kyllä museopuhelimia,mutta ne on vitriinissä tms ,ja käyttökoneina esim. 6310i,8910,8310,6510,commari 9210i jne
(näillä lahjakorteilla)
Aika vanha saa 2 taajuuskoneen olla ettei tuota tue.
Jep, mutta onhan yksitaajuuspuhelimiakin vielä paljon käytössä.
Kyllä, olin kuin puulla päähän lyöty kun joku ihan kohtuullisen hyvin ajan tasalla olevan näköinen jeppe roikutti Ericsson GA628 vyöklipsissä. Oli vielä väripaneelikin.
Telian verkko oli pääkaupunkiseudulla kattavampi kuin Finnetin verkko, Telia/Finnet-yhdistymisen seurauksena parempi verkko lopetettiin ja kaikki käyttäjät siirrettiin huonompaan. Paitsi että Finnetin verkko on heikko, se on myös tukkoinen. Pääkaupunkiseudulla on ollut Finnetin verkossa kapasiteettiongelmia siitä asti kun verkot yhdistettiin, onneksi viime aikoina asiaan on tullut jo hiukan parannusta. Kuuluvuus on yhä selvästi huonompi kuin kahdella muulla verkko-operaattorilla, riippumatta siitä on egsm-tukea luurissa vai ei.
Oliko Finnetin pakko sulkea Telian verkko niin pikaisesti? Olisivat antaneet jatkoaikaa ja samalla päästäneet myös dna044-asiakkaat käyttämään Telian verkkoa.
Toivottavasti tekevät parannukset jatkossa käyttäen EGSM 900-tukiasemia, niin paranee kuuluvuus sisätiloissa.
Aika vanha saa 2 taajuuskoneen olla ettei tuota tue.Jep, mutta onhan yksitaajuuspuhelimiakin vielä paljon käytössä.On, hommassa on vain se ero, että yksitaajuuskoneella on Finetin verkon kanssa jo sen verran hankalaa että varmaan on käytössä kaksitaajuus kone, ja kaksitaajuuskoneita on sen verran vähän jotka eivät tue EGSMää, tosin sellaisellakin siis Finetin verkon käyttö on tuskaa.
kaksitaajuuskoneita on sen verran vähän jotka eivät tue EGSMää
Ainakin 3210 oli paljon myyty ja on edelleen paljon käytetty. Mitäs muita EGSM-tuettomia 2-taajuusmalleja on?
ajantawarat
04.03.04, 21:34
liikkeeni nurkalla ei saa yksitaajuuskoneeseen edes verkkoa dna:n kortilla,sinulla kun näkyy sigunmukaan olevan SONERAN VERKKOA käyttävä SAUNA ja RADIOLINJAA käyttävä CUBIO niin ei luulisi yöunien menevän jos joku vihjaisee ettei jossain kuulu ;-)
liikkeeni nurkalla ei saa yksitaajuuskoneeseen edes verkkoa dna:n kortilla
900-yksitaajuuspuhelimella ei toimi, koska Finnetillä ei ole perus-900 MHz kaistaa pk-seudulla käytössä. EGSM 900-taajuuksia taas eivät vanhat laitteet tue.
sinulla kun näkyy sigunmukaan olevan SONERAN VERKKOA käyttävä SAUNA ja RADIOLINJAA käyttävä CUBIO niin ei luulisi yöunien menevän jos joku vihjaisee ettei jossain kuulu ;-)
Ei mene, ei. ;)
Telian verkko oli pääkaupunkiseudulla kattavampi kuin Finnetin verkko, Telia/Finnet-yhdistymisen seurauksena parempi verkko lopetettiin ja kaikki käyttäjät siirrettiin huonompaan. Paitsi että Finnetin verkko on heikko, se on myös tukkoinen. Pääkaupunkiseudulla on ollut Finnetin verkossa kapasiteettiongelmia siitä asti kun verkot yhdistettiin, onneksi viime aikoina asiaan on tullut jo hiukan parannusta. Kuuluvuus on yhä selvästi huonompi kuin kahdella muulla verkko-operaattorilla, riippumatta siitä on egsm-tukea luurissa vai ei.I disagree. Mulla tilanne on juuri päinvastainen, "aito" dna on täällä, sisätiloissa, kuulunut aina erinomaisesti, sen sijaan taas ex-Telia on ollut tosi huono kunnes siirtyi Finnet Verkkoihin jolloin kuuluvuus parani todella paljon. Eli että ei kannata siis yleistää, toisaalla on ex-Telian verkko ollut parempi ja Finnet huonompi ja toisaalla taas toisinpäin. Sitäpaitsi ovathan he yhdistäneet noita verkkojen tukiasemia tohon Finnetin verkkoon, sikäli kun vaan mahdollista teknisesti.
kaksitaajuuskoneita on sen verran vähän jotka eivät tue EGSMää
Ainakin 3210 oli paljon myyty ja on edelleen paljon käytetty. Mitäs muita EGSM-tuettomia 2-taajuusmalleja on?6150 ehkä?
Mulla tilanne on juuri päinvastainen, "aito" dna on täällä, sisätiloissa, kuulunut aina erinomaisesti, sen sijaan taas ex-Telia on ollut tosi huono kunnes siirtyi Finnet Verkkoihin jolloin kuuluvuus parani todella paljon. Eli että ei kannata siis yleistää..
En ole kai yleistänytkään. Myös omassa kämpässä tilanne oli sama kuin Sinulla, Telian kuuluvuus lähellä nollaa ja Finnet kuului hyvin. Kokonaisuutena Telian vekko oli pääkaupunkiseudulla kuitenkin toimivampi.
http://www.unibase.fi/fin/saitti-asiakaslehti.html
Tuolta löytyy juttua Telian ja 2G:n verkkojen yhdistämisestä. Kyseisen jutun olisi uskonut paremminkin löytyvän Finnetin sivuilta kuin Unibasen, joka siis on Soneran tytäryhtiö.
Kyseisestä jutusta selviää mm. että jossakin paikoissa Telian radioverkko on jätetty ja 2G:n verkko sammutettu.
Finnetin kuuluvuus on siis voinut parantua viime kuukausina oleellisesti. Onko kukaan todennut kuuluvuuden parantuneen?
Onko kukaan todennut kuuluvuuden parantuneen?On se ainakin viimesyksystä parantanut, tai sitten vaan tuntuu siltä kun ei ole lehtiä jne.
Ei kaikilla ole EGSM puhelimia.
Yleisesti ottaen Soneran verkko kuuluu parhaiten ja kuuluvuus pinta-ala on isoin, MUTTA on myös paikkoja jossa esim 2g kuuluu soneraa paremmin, esimerkkinä mummolani, siellä sonera pätkii minkä kerkeää mutta dna:lla täydet tolpat. en silti väitä että 2g olisi hyvä verkko. :)
Sitkeässä istuu myytti Finnetin huonosta kuuluvuudesta. Kuuluvuus on parantunut, ja se alkaa kestämään vertailun Soneran ja RL:n verkkojen kanssa pääkaupunkiseudullakin. Tänään tuli testattua Finnetin kuuluvuutta uimahallin pukuhuoneessa, ja täydet kentät oli (ennen ei ollut täysiä). Rakennus on suht. massiivinen ja lähistöllä oli Net Monitorin mukaan vain 1800 MHz:n tukiasemia.
Täällä pohjoisessakin on jo aika paljon paikkoja, missä dna kuuluu parhaiten. Ja vielä enemmän paikkoja, missä kuuluu paremmin kuin radiolinja. Kuuluvuuskartassakin on jo muutakin kuin sininen risti Lapin läänissä.
[ketjussa "operaattorien markkinaosuudet"]
Veikkaan että edelleen ongelmana on kuuluvuus.
Suurimpana ongelmana lienee edeleen Etelä-Suomessa matkustettaessa kaupunkien välillä junassa. Junissa on vain 900 Mhz:n toistimet ja taajuuspoliitiikassa Finnet verkot ovat jääneet heitteille.
Vahvistavatko nuo junissa olevat toistimet myös Finnetin 900-verkon kuuluvuutta (mukaanlukien EGSM 900-alue, johon Finnetillä on valtakunnallinen lupa)?
Jos näin, niin silloinhan kuuluvuuden pitäisi olla (yleisesti ottaen) hyvä liikuttaessa alueella, jolla Finnetillä on 900 MHz:n verkko, eli suurimpien kaupunkien ulkopuolella. GSM 900-peruskaistaa nimittäin näyttäisi olevan Finnetillä käytössä aina kun kapasiteettia liikenee.
Eri asia sitten, kuinka monelle käyttäjälle kuuluvuus junassa on oikeasti merkittävä asia. Itse en panisi junakuuluvuudelle kovinkaan suurta painoa, koska en matkusta junalla kovin usein. Onko junakuuluvuus todellakin Finnetin verkon suurin ongelma?
Vahvistavatko nuo junissa olevat toistimet myös Finnetin 900-verkon kuuluvuutta (mukaanlukien EGSM 900-alue, johon Finnetillä on valtakunnallinen lupa)?
Käsittääkseni ei vahvista e-kanavia tavallisia kylläkin. Tuokin taajuus on Sodankylässä ongelmallinen, koska siellä taas tuolle taajuudella on muuta käyttöä. Tämän lisäksi tuossa on vain muutama kanava annettu olisiko 12 tai 16 kanavaa.
Jos näin, niin silloinhan kuuluvuuden pitäisi olla (yleisesti ottaen) hyvä liikuttaessa alueella, jolla Finnetillä on 900 MHz:n verkko, eli suurimpien kaupunkien ulkopuolella. GSM 900-peruskaistaa nimittäin näyttäisi olevan Finnetillä käytössä aina kun kapasiteettia liikenee.
Pääkaupunkiseudulla peruskaistaa saa käyttää vasta Inkoo - Riihimäki - Porvoo -alueen ulkopuolella. Turun alueella tuo peruskaistalta kielletty alue sisältää myös lähikunnat. Tämän lisäksi tulee vielä Tampereen ja Oulun alueet.
Eri asia sitten, kuinka monelle käyttäjälle kuuluvuus junassa on oikeasti merkittävä asia. Itse en panisi junakuuluvuudelle kovinkaan suurta painoa, koska en matkusta junalla kovin usein. Onko junakuuluvuus todellakin Finnetin verkon suurin ongelma?
Paljon matkustaville se on. Satunnaisesti matkaavat myös saattavat suuttua kun puhelin ei toimi junassa. Tällöin liittymä menee helposti vaihtoon, kun numeronkin saa pitää. Tämän lisäksi maanteilläkin liikkuville tuo 1800 verkko saattaa tuottaa ongelmia tietyillä alueilla, koska mastot on mitoitettu 900 verkon mukaan. Vanhemmat luurit eivät tue lisäkanavia.
Tuokin taajuus on Sodankylässä ongelmallinen, koska siellä taas tuolle taajuudella on muuta käyttöä.
Mitä muuta käyttöä?
Tämän lisäksi tuossa on vain muutama kanava annettu olisiko 12 tai 16 kanavaa.
Pääkaupunkiseudulla peruskaistaa saa käyttää vasta Inkoo - Riihimäki - Porvoo -alueen ulkopuolella. Turun alueella tuo peruskaistalta kielletty alue sisältää myös lähikunnat. Tämän lisäksi tulee vielä Tampereen ja Oulun alueet.
Finnetille on annettu peruskaistalta kanavat 60-75 eli yhteensä 16. Ja olen itse todennut, että kanavia 60-75 tosiaan löytyy pohjoiseen mentäessä vasta Riihimäeltä alkaen.
Toukokuusta 2005 alkaen ei em. peruskaistan kanavia Finnet saa käyttää enää missään. Joten Finnetille tulee mittava taajuudenvaihto-operaatio eteen.
http://www.ficora.fi/suomi/document/ts04_PaTo.pdf
Vanhemmat luurit eivät tue lisäkanavia.
Sitä voisikin pohtia, kuinka monia käyttäjiä ensi keväinen taajuudenvaihto-operaatio koskee. 3210-mallia ainakin on kohtalaisen paljon käytössä. Tosin puhelimia ehtii vielä vaihtua uusiin ennen ensi kevättä.
Tuokin taajuus on Sodankylässä ongelmallinen, koska siellä taas tuolle taajuudella on muuta käyttöä.
Mitä muuta käyttöä?
http://www.ficora.fi/suomi/radio/Taulukko3.htm
Finnetille on annettu peruskaistalta kanavat 60-75 eli yhteensä 16. Ja olen itse todennut, että kanavia 60-75 tosiaan löytyy pohjoiseen mentäessä vasta Riihimäeltä alkaen.
Toukokuusta 2005 alkaen ei em. peruskaistan kanavia Finnet saa käyttää enää missään. Joten Finnetille tulee mittava taajuudenvaihto-operaatio eteen.
http://www.ficora.fi/suomi/document/ts04_PaTo.pdf
Ajetaanko tällä päätöksellä sitten vain vanhojen etuja? Onko tälläinen toiminta tasapuolista? Milla perusteella Finnetille ei myönnetä jatkoaikaa?
Ajetaanko tällä päätöksellä sitten vain vanhojen etuja? Onko tälläinen toiminta tasapuolista? Milla perusteella Finnetille ei myönnetä jatkoaikaa?On tainut saada tuon kaistan aikoinaan lainaksi.
Saunalahti ei enään tunnu mainostavan Simppeliä. Olen huomannut televisiosta tuli tänään. Tasahalpa Puhelut 0,079snt/min Tekstarit 0,079snt/min. KK-Maksu 6,50e. On se parempi kun on nähty Löydätkö Halvempaa? Saunalahti Simppeli :).
Saunalahti ei enään tunnu mainostavan Simppeliä. Olen huomannut televisiosta tuli tänään. Tasahalpa Puhelut 0,079snt/min Tekstarit 0,079snt/min. KK-Maksu 6,50e. On se parempi kun on nähty Löydätkö Halvempaa? Saunalahti Simppeli :).Mä taas ehdin nähdä yhden Sopuhinta mainoksen....
Saunalahti ei enään tunnu mainostavan Simppeliä. Olen huomannut televisiosta tuli tänään. Tasahalpa Puhelut 0,079snt/min Tekstarit 0,079snt/min. KK-Maksu 6,50e. On se parempi kun on nähty Löydätkö Halvempaa? Saunalahti Simppeli :).
Entä mitä tekemistä tällä on tämän ketjun aiheen kanssa?
Nokian testiverkon tunnus on vaihtunut 244 07:stä 244 08:ksi. Samoin taajuuksia on muutettu: yksi tukiasema oli kanavalla 846 eli entisen Telian verkon käytössä olleella taajuudella, eikä alueella 762 - 788, joka on ollut myönnettynä Nokialle. Herää kysymys, että miksi nämä muutokset on tehty?
http://www.ficora.fi/suomi/radio/Aliite2.htm
Ajetaanko tällä päätöksellä sitten vain vanhojen etuja? Onko tälläinen toiminta tasapuolista? Milla perusteella Finnetille ei myönnetä jatkoaikaa?
Taajuudet jaetaan sen perusteella, kuinka paljon verkoissa on liikennettä. Kaikki verkko-operaattorit toimittaa kuukausiraportit radioverkkonsa liikenteestä Ficoralle. Joten ne jotka tarvitsevat lisää taajuuksia niitä myös saavat.
Finnet Verkoille on 2.9. myönnetty "jatkolaina" 30.4.2010 asti, eli taajuudet pysyvät samana ainakin viisi vuotta vielä.
Onko tästä viestintäviraston päätöstä, johon olisi linkki, tms. ?
Kohtuulisesti, kyllä kenttä löytyy. Masto 1km päässä.
Tulipa bongattua Finnetin verkosta 1800 MHz:n alueen kanava numero 629 Helsingistä läheltä Linnanmäkeä. Puhelimen saa ko. kanavalle myös kotonani BTS-testillä. Aiemmin on Finnetille ollut varattuna 1800 MHz:n alueelta kanavat 632 - 692. Tämän alapuolella on aiemmin ollut Soneralle varattu alue, johon siis kuului myös kanava 629. Taajuuksissa on siis tehty uudelleenjärjestelyjä. Ajantasaista listaa verkko-operaattoreille myönnetyistä taajuuksista vain ei taida olla netistä saatavilla, eikä oikein kehtaa mennä Vivistä sitä kysymäänkään.
Net monitor-harrastus lienee loppunut lähes tyystin sen jälkeen, kun Nokia poisti net monitorin uusista malleistaan.
Nokian testiverkko on muuten palautettu tunnukselle 244 07.
Tulipa bongattua Finnetin verkosta 1800 MHz:n alueen kanava numero 629 Helsingistä läheltä Linnanmäkeä. Puhelimen saa ko. kanavalle myös kotonani BTS-testillä. Aiemmin on Finnetille ollut varattuna 1800 MHz:n alueelta kanavat 632 - 692. Tämän alapuolella on aiemmin ollut Soneralle varattu alue, johon siis kuului myös kanava 629.Ficoran sivuilla on kyllä mainittu että kuuluisi Soneralle, tokokuussa väittävät päivittäneensä tuon sivun.
Net monitor-harrastus lienee loppunut lähes tyystin sen jälkeen, kun Nokia poisti net monitorin uusista malleistaan.Niin ei kai se ole enenkään ollut valikoissa, mutta aktivointi tapa oli tosiaan suht helppo.
Ei tosiaankaan liity aiheeseen, mutta halvempi löytyy, ja helposti.
Cubio Save: puhelut 0.075, txt 0.075, kk-maksu 6,50 ja vuoden loppuun eiliseen mennessä avanneille 0e/kk ja mms-viestit 0e/kpl...
että se siitä Saunalahden halpuudesta...
Elisan verkosta löytyi kanava 750. Aiemmin Elisalla oli käytössä 1800-alueen kanavat 694 - 744.
Finnetin verkkoon on tänään ilmestynyt takaisin kesäkuussa kadonnut kanavalla 655 ollut tukiasema. Tukiasema on aivan ilmeisesti samassa paikassa kuin ennen kesäkuuta, sillä kuuluvuus on yhtä erinomainen kuin aiemmin (äkkiseltään mitattuna -35 dBmV ikkunan ääressä - aiempi ennätys -31 dBmV). Väliaikana olivat alimmat dBmV-arvot hieman alempana, n. -50 dBmV, eli edelleen erinomainen kuuluvuus. Miksi tukiasema häviää eetteristä kuukausiksi ja ilmestyy takaisin? Solun CID-arvo taitaa olla sama kuin aiemmin.
Elisan verkossa piisaa kanavia ainakin 768:aan asti.
Onko tiedossa, aikooko Viestintävirasto tehdä mitään verkko-operaattoreiden välisen vinoutuneen kilpailutilanteen korjaamiseksi? Nykyisessä palveluoperaattoreiden välisessä hintakilpailutilanteessahan edullisimmassa asemassa ovat Soneran verkossa toimivat palveluoperaattorit, koska niiden liittymistä soitetuista puheluista suurin osa menee oman verkko-operaattorin verkkoon, eikä niistä niin ollen mene terminointimaksua. Huonoimmassa asemassa ovat taas Finnet Verkot Oy:n verkossa toimivat palveluoperaattorit, koska lähes kaikki niiden liittymistä soitutut puhelut menevät toisen verkko-operaattorin verkkoon, ja näistä on maksettava terminointimaksua toistakymmentä senttiä minuutilta.
Elisan verkossa piisaa kanavia ainakin 768:aan asti.Eikös tuo ollut aijemmin Nokialle varatulla alueella?
Onko tiedossa, aikooko Viestintävirasto tehdä mitään verkko-operaattoreiden välisen vinoutuneen kilpailutilanteen korjaamiseksi? Nykyisessä palveluoperaattoreiden välisessä hintakilpailutilanteessahan edullisimmassa asemassa ovat Soneran verkossa toimivat palveluoperaattorit, koska niiden liittymistä soitetuista puheluista suurin osa menee oman verkko-operaattorin verkkoon, eikä niistä niin ollen mene terminointimaksua. Huonoimmassa asemassa ovat taas Finnet Verkot Oy:n verkossa toimivat palveluoperaattorit, koska lähes kaikki niiden liittymistä soitutut puhelut menevät toisen verkko-operaattorin verkkoon, ja näistä on maksettava terminointimaksua toistakymmentä senttiä minuutilta.Finnet verkkoon laskeva liikenne on kalleinta ja Soneran verkkoon merkittävästi halvempaa ja ilmeisesti vieläkin laskee.
Jotku ovat esittäneet arvioita että liittymää kohden liikenne menee aika plus miinus nolla, jolloin Finnet verkko on hinnaltaan etulyöntiasemassa, eli hintaerolla pystyy tukemaan aika paljon mahdollista ulosliikenteen suurempaa määrää.
Elisan verkossa piisaa kanavia ainakin 768:aan asti.Eikös tuo ollut aijemmin Nokialle varatulla alueella?
Oli, Nokian kanavat ovat vastaavasti siirtyneet ylemmäs, 800-alkuisiksi. Finnetin verkosta muuten löytyi tänään kanava 619.
Hintabongaaja
15.11.04, 21:45
Onkos terminointimaksuissa tullut viimeaikoina muutoksia? Vai onko ne edelleen Sonera 0,09e/min, Elisa 0,10e/min ja Finnet 0,11e/min?
Entä lankaverkossa?
Nyt hintakilpailu on äärimmillään, niin mihin on unohdettu palvelut tai niistä keskusteleminen? Nyt vain puhutaan pelkästään minuuttihinnoista sekä sms kpl hinnoista ei mistään muusta?
Tähän on tultu ja kuluttajat nauttivat, mutta pian ollaan taas alkutilanteessa niin kuin 90-luvulla. Kaksi suurta verkko-operaattoria jää jäljelle ja loput menevät konkkaan/muuten vain lopettavat toiminnan kannattamattomana. Onko kukaan miettinyt, että kenellä on oikeasti parhaimmat resurssit/pelimerkit taskussa?
Veikkaan, että isoimmilla operaattoreilla ja en luule olevani kovin väärässä! Mitä näillä pienillä on? Ei yhtään mitään, eikä näillä hinnoilla myöskään ole tuloja kovin paljon tulossa lähitulevaisuudessa.
Veikkaan, että isoimmilla operaattoreilla ja en luule olevani kovin väärässä! Mitä näillä pienillä on? Ei yhtään mitään, eikä näillä hinnoilla myöskään ole tuloja kovin paljon tulossa lähitulevaisuudessa.
Markkinointikuluja sitäkin enemmän. Tosin nehän voi aina kirjata taseeseen :)
Nyt hintakilpailu on äärimmillään, niin mihin on unohdettu palvelut tai niistä keskusteleminen? Nyt vain puhutaan pelkästään minuuttihinnoista sekä sms kpl hinnoista ei mistään muusta?Hinnat ovat tärkeitä nekin, on syytä muistaa.
]Tähän on tultu ja kuluttajat nauttivat, mutta pian ollaan taas alkutilanteessa niin kuin 90-luvulla. Kaksi suurta verkko-operaattoria jää jäljelle ja loput menevät konkkaan/muuten vain lopettavat toiminnan kannattamattomana. Onko kukaan miettinyt, että kenellä on oikeasti parhaimmat resurssit/pelimerkit taskussa?
Juu, sitähän jotkut varmasti toivoo ja odottaa että kilpailijat kaatuisivat...varsinkin tietyssä leirissä. Täytyy vaan toivoa vastavuoroisesti ettei niin tule käymään. Kilpailu loppuisi ja hinnat nousisi jos ei muita olisi kuin sonera ja Elisa.
Veikkaan, että isoimmilla operaattoreilla ja en luule olevani kovin väärässä! Mitä näillä pienillä on? Ei yhtään mitään, eikä näillä hinnoilla myöskään ole tuloja kovin paljon tulossa lähitulevaisuudessa.Jos liittymän hinnat on alhaisia mutta liittymän käyttäjiä on silti riittävästi, se tasaa eli pysyy hengissä. En menis manaamaan kuolemaa yhdellekään operaattorille, se voipi kuitenkin kostautua ja kaatua omaan nilkkaan.
Markkinointikuluja sitäkin enemmän. Tosin nehän voi aina kirjata taseeseen :)
Yep, kyllä markkinointikuluja on kaikilla. Mutta on myös isoimmat kassavarat isoilla operaattoreilla.
Jos liittymän hinnat on alhaisia mutta liittymän käyttäjiä on silti riittävästi, se tasaa eli pysyy hengissä. En menis manaamaan kuolemaa yhdellekään operaattorille, se voipi kuitenkin kostautua ja kaatua omaan nilkkaan.
Kukaan luonnollisestikaan ei toivo kenenkään "kuolemaa", mutta vaarana on, että näin voi jollekin pelurille käydä.
Juu, sitähän jotkut varmasti toivoo ja odottaa että kilpailijat kaatuisivat...varsinkin tietyssä leirissä. Täytyy vaan toivoa vastavuoroisesti ettei niin tule käymään. Kilpailu loppuisi ja hinnat nousisi jos ei muita olisi kuin sonera ja Elisa.Miten Finnetin verkkopuolen konkka kilpailun operaattorimarkkinoilla lopettaisi? Eihän se käytänössä pudottaisi kuin DNA:n pois pelistä. Verkkojen vuokraushinnat kun ovat aika tarkassa kilpailuviraston syynissä, joten eivät jäljelle jääneet niitä juuri voi nostaa vaikka yksi verkko poistuisikin. Eihän siellä Finnetin verkoissa juuri taida virtualioperaattorit nytkään toimia ja ne tämän hintakilpailun ovat oikeasti tänne tuoneet. Lisäksi saattaisi Finnetin verkkoytiön konkka jopa lisätä kilpailua. Verkot kuitenkin ostaisi joku konkurssipesästä pois ja todennäköisesti huomattavasti halvemmalla, kuin Finnet ne aikoinaan rakensi. Täten ei toimintaa haittaisi helkarin isot investoinnit ja niiden kuoletus. Vaikka eihän jo tehtyjen investointien juuri hinnoitteluun pitäisi vaikuttaa.
Miten Finnetin verkkopuolen konkka kilpailun operaattorimarkkinoilla lopettaisi? Eihän se käytänössä pudottaisi kuin DNA:n pois pelistä. Verkkojen vuokraushinnat kun ovat aika tarkassa kilpailuviraston syynissä, joten eivät jäljelle jääneet niitä juuri voi nostaa vaikka yksi verkko poistuisikin. Eihän siellä Finnetin verkoissa juuri taida virtualioperaattorit nytkään toimia ja ne tämän hintakilpailun ovat oikeasti tänne tuoneet. Lisäksi saattaisi Finnetin verkkoytiön konkka jopa lisätä kilpailua. Verkot kuitenkin ostaisi joku konkurssipesästä pois ja todennäköisesti huomattavasti halvemmalla, kuin Finnet ne aikoinaan rakensi. Täten ei toimintaa haittaisi helkarin isot investoinnit ja niiden kuoletus. Vaikka eihän jo tehtyjen investointien juuri hinnoitteluun pitäisi vaikuttaa.Aika mielenkiintoista että otit puheeksi juuri Finnetin ja dnan...hmmmm... Enpä kyllä usko että Finnet tahi dna tulevat kumpikaan konkkaan menemään. Olis suomalaistenkin joskus hyvä uskoa omiinsa.
Aika mielenkiintoista että otit puheeksi juuri Finnetin ja dnan...hmmmm...Onko? Itsehän spekuloit kirjoituksessasi, että ei olisi hyvä, jos jäisi jäljelle vain Sonera ja Elisa. Kenelläs muulla kun noilla ja Finnetillä täällä matkapuhelinverkko muka on? Enpä kyllä usko että Finnet tahi dna tulevat kumpikaan konkkaan menemään. Olis suomalaistenkin joskus hyvä uskoa omiinsa.Niin en minäkään usko, että ihan heti ainakkan menee. Jos nyt kuitenkin pitää veikata, että kuka todennäköisimin jättää leikin kolmesta verkko-operaattorista kesken, niin Finnet on ilmeinen vallinta. Jo pelkästään sen takia, että verkossa on ylivoimaisesti vähiten asiakkaita. Niin ja taitaa se Elisakin olla ainakin vielä aika suomalainen.
Tajusin juuri että Saunalahden päätös käyttää sekä Soneran että Elisan verkkoja vaikeuttaa huomattavasti palveluoperaattoreiden markkinaosuuksien arviointia koska enää ei voi yksinkertaisesti arvioida kuinka Soneran ja Elisan asiakkaat jakautuvat eri palveluoperaattoreiden välillä.
Tajusin juuri että Saunalahden päätös käyttää sekä Soneran että Elisan verkkoja vaikeuttaa huomattavasti palveluoperaattoreiden markkinaosuuksien arviointia koska enää ei voi yksinkertaisesti arvioida kuinka Soneran ja Elisan asiakkaat jakautuvat eri palveluoperaattoreiden välillä.
Aivan, vaikka käytännössähän tämä merkitsee ainoastaan ACN:n asiakasmäärän arvioimista.
Kuinka paljon Saunalahdella tällä hetkellä on liittymiä kaikkiaan Elisan verkossa? Oma veikkaukseni on noin 35.000 (täysin hatusta vedetty). Muita arvauksia?
Verkko-operaattoreista Elisa tulee varmasti kasvattamaan osuuttaan. Soneran osuus todennäköisesti pienenee, mihin suurimpana syynä on palveluoperaattori ACN:n kadottama asiakasmäärä. DNA:lta tuskin asiakkaita siirtyy kovinkaan paljon enää kilpailijoiden verkkoon. Siksi numeronsiirtojen määräkin tippunee selvästi.
numeronsiirtojen määräkin tippunee selvästi.
Tuohon en usko hetkeäkään.
numeronsiirtojen määräkin tippunee selvästi.
Tuohon en usko hetkeäkään.
No, ehkei selvästi mutta kuitenkin. Ennen DNA:n ryhtymistä "hintahäiriköksi", oli suuri virta DNA:lta Saunalahteen ja Kolumbukseen. Nyt tuo vuoto on pääosin tukittu. Jotenkin sen täytyy näkyä numeronsiirtojen määrässä.
Niin, ja edelliseen sen verran että unohdin myös Elisan palveluoperaattoreiden liittymämäärien arvioimisen vaikeutuvan. Elisahan ei erittele verkossaan olevia palveluoperaatorien määrää.
Kuinka paljon Saunalahdella tällä hetkellä on liittymiä kaikkiaan Elisan verkossa? Oma veikkaukseni on noin 35.000 (täysin hatusta vedetty). Muita arvauksia?
Oma arvaukseni 30000 kpl. Kuvittelisin, että tuon lisäksi on lähes 100000 uutta SIMmiä tilattu, jotka aktivoituvat ensi viikolla, jos Saunan järjestelmät kestävät.
Täällä Tampereellakin tuli nyt bongattua Nokian testiverkko. Itse huomasin sen Hervannan valtaväylän ja Sammon valtaväylän risteyksessä, vaikka siitä onkin jonkin verran matkaa Nokian Hervannan toimipisteeseen. Aiemmin en ole huomannut tuota verkkoa täällä. No, ei kait uutinen, vaan kenttähavainto. :)
Täällä Tampereellakin tuli nyt bongattua Nokian testiverkko. Itse huomasin sen Hervannan valtaväylän ja Sammon valtaväylän risteyksessä, vaikka siitä onkin jonkin verran matkaa Nokian Hervannan toimipisteeseen. Aiemmin en ole huomannut tuota verkkoa täällä. No, ei kait uutinen, vaan kenttähavainto. :)Taitaa siellä Tampereella olla kyseisellä yhtiöllä olla merkittävää toimintaa muuallakin kuin Hervannassa, varsinkin verkkopuolella.
Epävirallisten tietojen perusteella Hervannassa olisi Nokia Mobile Phones tuotekehittelyä ja tutkimusta, kun taas Nokia Networks on keskitetty Hatanpään rakennuksiin. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt. Yksityisistä työnantajista Nokia on suurin, sellaiset 3400-3500 henkilöä (vuonna 2002 3439). =)
Nokian ja muiden puhelin/verkkotalojen rakennusten lähellä tuntuu löytävän aina jonkun oudon verkon. Oma ennätys on Pitäjänmäellä, josta löytyi Elisan, Soneran, Finnetin, Telian, Nokian, Ericssonin ja E-plussan verkot.
Täällä Tampereellakin tuli nyt bongattua Nokian testiverkko. Itse huomasin sen Hervannan valtaväylän ja Sammon valtaväylän risteyksessä, vaikka siitä onkin jonkin verran matkaa Nokian Hervannan toimipisteeseen. Aiemmin en ole huomannut tuota verkkoa täällä. No, ei kait uutinen, vaan kenttähavainto. :)
Itse olen kännykän verkkohaulla löytänyt tampereen ympäristössä verkon "NOKIA" kahdessa eri paikassa, Nimittäin Vehmaisissa ja Kuljussa. Onkohan nokian testiverkko?
Lehdistötiedote (http://www.teliasonera.fi/ts/teliasonera/sidtypTS_press.do?tabId=4&mainUrl=http%3A%2F%2Fwww.startsidan.telia.se%2Fcom %2Ftelia%2Fics%2Fportal%2Fapps%2Fpress%2FPressRele asePage.html%3Fid%3D114312%26disclaimerId%3D%26lan g%3DFI)
Näin naapurissamme.
Näin naapurissamme.
Niin valitettavaa kuin se onkin, kuinkahan paljon suomalaiset TS asiakkaat kustantaa noita palveluja. Nykyään suomi ei todellakaan ole matkaviestimien testilabra.
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=12&news_id=40271
Näin naapurissamme.
Niin valitettavaa kuin se onkin, kuinkahan paljon suomalaiset TS asiakkaat kustantaa noita palveluja. Nykyään suomi ei todellakaan ole matkaviestimien testilabra.
Tuskin suomalaiset niitä kustantavat, Telia ja Sonera toimivat kummassakin maassa omina yhtiöinään. Mutta kuten mainitsit suomi ei todellakaan enään ole matkaviestinnän kärjessä
http://www.itviikko.fi/uutiset/uutisalue.asp?alue=paiva&UutisID=65892
Joku muukin näköjään vihdoin herännyt huomaamaan tämänkin ongelman.
Mikä tilanne Finnetin 900 MHz-verkolla on?
muu Suomi pois lukien Ahvenanmaan maakunta, 30.4.2005 asti
Vai onko EGSM 900 valtakunnallinen?
Mikä tilanne Finnetin 900 MHz-verkolla on?
muu Suomi pois lukien Ahvenanmaan maakunta, 30.4.2005 asti
Finnetillä on esimerkiksi EGSM900 käytössä Pääkaupunkiseudun, Jyväskylän, ja oulun alueilla, ei GSM900:aa.
Siksi sen kuuluvuus sisätiloissa on selvästi toisia huonompi.
EGSM900 on valtakunnalinen, mutta monet päätelaitteet tukevat sitä kuitenkin huonosti, koska se on eräänlainen lisäkaista.
GSM900-kaistalla ei käsittääkseni enää ole em.alueilla tilaa Finnetille, ja onhan Finnet vanhan verkkotoiminimensä Suomen 2G:n mukaan, enemmänkin keskittynyt kaksitaajuusverkkoon.
Muualla Suomessa Finnetillä on käytössä GSM-900 kaistaa, joten sen kuuluisi toimia muiden veroisesti.
telco manager
06.05.05, 08:19
GSM900-kaistalla ei käsittääkseni enää ole em.alueilla tilaa Finnetille, ja onhan Finnet vanhan verkkotoiminimensä Suomen 2G:n mukaan, enemmänkin keskittynyt kaksitaajuusverkkoon.
mitä tekemistä 2G:llä on kaksitaajuusverkon kanssa?
Finnetillä on esimerkiksi EGSM900 käytössä Pääkaupunkiseudun, Jyväskylän, ja oulun alueilla, ei GSM900:aa.
Siksi sen kuuluvuus sisätiloissa on selvästi toisia huonompi.Mitä tämä vaikuttaa kuuluvuuteen, kuuluvuuteen vaikuttaa mm. se että osa verkosta on 1800Mhz varassa.
EGSM900 on valtakunnalinen, mutta monet päätelaitteet tukevat sitä kuitenkin huonosti, koska se on eräänlainen lisäkaista.Aivan kaikki (ensimmäiset) kaksitaajuuskoneet eivät tuota tue, mutta ongelma koskee vain sellaisia käyttäviä. Toki myös monet yksitaajuuskoneet eivät tue EGSMää, mutta tuskin niillä kovin moni DNA simmejä käyttää.
Siksi sen kuuluvuus sisätiloissa on selvästi toisia huonompi.
Minä muotoilisin tuon hieman selkeämmin:
Finnetillä ei ole käytössään P-GSM900 kanavia Pääkaupunkiseudun, Turun, Tampereen eikä Oulun alueilla. Koska edellämainituissa kaupungeissa on jouduttu käyttämään runsaasti GSM1800:sta, sisäkuuluvuus voi jäädä kilpailijoista jälkeen.
Muualla Suomessa Finnetillä on käytössä GSM-900 kaistaa, joten sen kuuluisi toimia muiden veroisesti.
Kyllä se E-GSM900 luuri on hyvä olla olemassa muuallakin kuin Pääkaupunkiseudulla liikuttaessa. E-GSM900 tukiasema voi "iskeä" ihan missä päin hyvänsä Suomea.
Onneksi kaksitaajuuspuhelimista E-GSM900 tuki puuttuu vain vanhimmista malleista kuten esim. Nokia 6150 ja 3210. Siemensin ja Ericssonin puhelimiin E-GSM900 tuli jo jonkin verran Nokiaa aikaisemmin.
Käsittääkseni lupa on kattaa miltei koko manner-Suomen. Ainoa poikkeus lienee Sodankylän alueella. Tämä siksi että siellä on jokin tutkimuskeskus ja heidän laitteensa käyttävät osittain samoja taajuuksia kuin e-gsm900 -alue. Varoalue taisi olla reilun 100 kilometrin luokkaa. Tämänkin tiedon olen taannoin lukenut ficoran -sivuilta.
Tukeekohan Samsungin puhelimet EGSM:ää. Ainakaan missään mallissa ei lue, että tukisi :o
Tukeekohan Samsungin puhelimet EGSM:ää. Ainakaan missään mallissa ei lue, että tukisi :o
Luulisi tuon EGSM:n olevan GSM standardin peruskauraa joka pitäisi hanskata jokaisen valmistajan vuodesta 1998 lähtien.
Luulisi tuon EGSM:n olevan GSM standardin peruskauraa joka pitäisi hanskata jokaisen valmistajan vuodesta 1998 lähtien.Ei sitä EGSM:ää kumminkaan löydy esim. Noksun 3210:stä joka tais tulla markkinoille juuri 90-luvun lopulla. 3310:ssä se löytyy kuitenkin. Ok, tää tais mennä hieman pilkunhalkomiseksi.
Luulisi tuon EGSM:n olevan GSM standardin peruskauraa joka pitäisi hanskata jokaisen valmistajan vuodesta 1998 lähtien.Ei sitä EGSM:ää kumminkaan löydy esim. Noksun 3210:stä joka tais tulla markkinoille juuri 90-luvun lopulla. 3310:ssä se löytyy kuitenkin. Ok, tää tais mennä hieman pilkunhalkomiseksi.
Nokia 8210 / 8850 tukevat EGSM:ää. Muistelen myös 5110 / 6110:n tukevan sitä.
Nokia 8210 / 8850 tukevat EGSM:ää. Muistelen myös 5110 / 6110:n tukevan sitä.noista 8000-sarjalaisista en mene sanomaan mitään kun en niitä tunne mutta nuo 5110 ja 6110 ei taatusti tue EGSM:ää, tulivat markkinoille ennen 3210:ä ja ovat sitäpaitsi yksitaajuuskoneita, tokkopa edes 6110:n seuraaja 6150 edes tukee EGSM:ää vaikka se on sentään kaksitaajuuskapula.
Nokia 8210 / 8850 tukevat EGSM:ää. Muistelen myös 5110 / 6110:n tukevan sitä.noista 8000-sarjalaisista en mene sanomaan mitään kun en niitä tunne mutta nuo 5110 ja 6110 ei taatusti tue EGSM:ää, tulivat markkinoille ennen 3210:ä ja ovat sitäpaitsi yksitaajuuskoneita, tokkopa edes 6110:n seuraaja 6150 edes tukee EGSM:ää vaikka se on sentään kaksitaajuuskapula.
Taisin muistella sitten päin mäntyjä noiden 61 ja 51 osalta. 8210 ja 8850 ovat EGSM koneita, se on fakta.
What is EGSM? What are the benefits? Where can it be used?
The EGSM operating frequency extends to 10MHz lower than the GSM 900 band. This means if the operator has access to the bandwidth, it can expand the network capacity. The mobile phones must also support the lower bandwidth to make use of the expansion. The Nokia 8850 and the Nokia 8210 are the first phones from Nokia to support the EGSM.
Sattuiko muuten kukaan katsomaan talousvalmentajaa jossa sille naiselle esiteltiin Skypeä ja kartoitettiin edullisinta liittymää englantiin soitettaessa.
Vähän hämäsi sen Sonera myyjän kommentti:
Asiakas: "Koskeeko puheaika myös ulkomaanpuheluita?"
Myjä: "Kyllä"
Mitäs hemmettiä? Minä olen aina lukenut tarjousehdoissa mainittavan puheajan koskevan vain kotimaan NORMAALIhintaisia puheluita sekä tekstiviestejä.
Puhuiko myyjä palturia ja teki itsestään naurunalaisen vai mitä en hanskaa? :D
Varmimman tiedon saat todennäköisesti soittamalla ko. puljun aspaan. Ja Soneraa ei enää ole, se on nykyään Teliasonera :D
Varmimman tiedon saat todennäköisesti soittamalla ko. puljun aspaan. Ja Soneraa ei enää ole, se on nykyään Teliasonera :D
Sonera on TeliaSoneran tavaramerkki siinä missä kännykkä Nokian joten minusta on ihan sopivaa puhua Sonerasta.
*) Huomaa sarkasmi tavaramerkkien välillä. :)
Sonera on TeliaSoneran tavaramerkki siinä missä kännykkä Nokian joten minusta on ihan sopivaa puhua Sonerasta.
*) Huomaa sarkasmi tavaramerkkien välillä. :)
Okei okei... :)
http://www.itviikko.fi/uutiset/uutisalue.asp?alue=paiva&UutisID=67673
Ei hyvältä näytä alan tulevaisuus...
http://www.mintc.fi/oliver/upl569-Julkaisuja%2040_2005.pdf
Mielenkiintoinen julkaisu, jossa piirretään Suomen verkkomarkkinan tulevaisuutta.
Raportin kolme loppupäätelmää, mihin verkkomarkkina voisi päätyä 3-5 vuoden kuluttua:
(i): Fuusioiden kautta kaikki kolme nykyistä verkkoa säilyvät tasavertaisina täyden palvelun verkkoina.
(ii): Kaksi verkkoa säilyy täyden palvelun verkkona ja yksi tuottaa vain perus-2G-palveluita
(iii): Vain kaksi verkkoa säilyy
Raportti on aika diplomaattisesti muotoiltu, mutta jos sen tarkkaan lukee, niin kyllä tämä kolmas verkko, johon kaikki muutoksen kytkeytyvät, on Finnet.
Raportin mukaan Finnet on tarjonnut EDGEä jo vuodesta 2004 ja se peittää 15% suomalaisista. Mielenkiintoista..
Hesarissa oli noista terminointimaksujen muutoksista
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101979518634
Maksupuolella oikeusjutuissa on TS:
"Osana kokonaissopimusta TeliaSonera maksaa Elisalle korvauksia 30 miljoonaa euroa ja Finnet-ryhmälle 12,5 miljoonaa euroa. Lisäksi Elisa maksaa korvauksia Finnetille 2 miljoonaa euroa.
TeliaSonera laskee terminointimaksujaan 8,4 sentistä 6,8 senttiin minuutilta. Elisa laskee hintansa 10 sentistä 8,4 senttiin minuutilta. Finnetin uusi maksu edellä mainituille operaattoreille on 10 senttiä minuutilta. Uudet maksut ovat selvästi EU:n keskimääräistä tasoa alhaisemmat. "
http://www.itviikko.fi/uutiset/uutisalue.asp?alue=paiva&UutisID=67673
Ei hyvältä näytä alan tulevaisuus...
Sehän on vaan loistavaa jos ala saadaan täydelliseen kilpailuun!
telco manager
17.05.05, 10:04
miksi tsf:n piti laskea hintaansa eniten? ei voi käsittää. reilua olisi, jos kaikilla olisi sama terminointimaksu.
miksi tsf:n piti laskea hintaansa eniten? ei voi käsittää. reilua olisi, jos kaikilla olisi sama terminointimaksu.
Kyllä sama kaikille, se olisi reilu peli.
vBulletin v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Käännös G-man.