View Full Version : Nokian ensimmäisestä 3G-kännykästä 6650
Nokian ensimmäinen 3G-kännykkä saa Prosessorin mukaan tyyppinumerokseen 6650. Puhelin julkistetaan 26. syyskuuta (kuten me se kaikki täällä tiedetäänkin jo!)
http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen.asp?id=42807
http://www.vapaalla.org/kuvat/nokia3G.jpg
Tuo on kyllä ihan fiksun näköinen. Toivottavasti ominaisuudet on hyvät kans...
Mitähän tuollaisesta joutuu maksamaan?
niskalaukaus
09.09.02, 19:25
mukavan oloinen luuri.
saattaapi tuo hinta olla aika suolainen...
mutta kyllä se siitä!
Tuo näyttää kyllä kieltämättä hienolta. Taitaa hinta tulla olemaan vaan niin pirun kallis, ettei meikäläisellä ole siihen rahaa.
Tuo näyttää kyllä kieltämättä hienolta. Taitaa hinta tulla olemaan vaan niin pirun kallis, ettei meikäläisellä ole siihen rahaa.
siis mikä on 3G-puhelin?
äsh, 7650 vaihtoon ja tuommoinen tilalle :)
niskalaukaus
09.09.02, 20:07
olisinpa jossain nokian tuotekehittelyosastolla töissä ni pääsis näpräämään noita kännyköitä ennen muita :)
ja sitte kaverit olis kateellisia :)
siis mikä on 3G-puhelin?On kolmanen sukupolven verkon puhelin, Eli verkko on digitaalinen ja ne pystyy tarjoamaan suht nopeita (IPpohjaisia) datayhteyksiä, euroopassa 3G puhelimilla tarkoitetaan yleensä UMTS luureja.
1. sukupolvi tarkoitetaan NTM tai vastaavia luureja/verkkoja
2. sukupolvi ovat GSm ja muut digitaaliset luurit/verkot
2.5 sukupolvi ovat esim GSM/GPRS laitteet eli digitaaliset verkot lisättynä IP/paketti pohjaisella datasiirrolla.
Menee varmaan vielä aika kauan, kun itse tuollaista 3G luuria kaipaa käyttöön, mutta on se kuvien perusteella ihan ok ulkonäöltään.
Lyhyet ulkoiset anteenit saisivat tulla takaisin käyttöön.
saanen kysästä että miksi ihmeessä?
Parempi kuuluvuus reuna-alueilla ja sillee...
Parempi kuuluvuus reuna-alueilla ja sillee...
voisivat tulla käyttöön myös siksi että tekevät puhelimesta todella tyylikkään (mun mielipide =). Ja olen myös kuullut että ulkoinen antenni pienentää entisestään tuota "syöpäriskiä" tjsp. Tyylikkään näköinen puhelin!
Pitäs varmaan olettaa, että Nokia rupeaa lanseeraamaan uutta käyttöliittymää kun 6610:ssa ja tässä on tuo ns. "nintendo" -pad nuoli ristikko.
tuo 6650 muistuttaa muuten todella paljon Sony CMD-J5:a
Parempi kuuluvuus reuna-alueilla ja sillee...Tuosta nyt vois kinastella, ainakin jos vertaa pieneen tököön...Pitäs varmaan olettaa, että Nokia rupeaa lanseeraamaan uutta käyttöliittymää kun 6610:ssa ja tässä on tuo ns. "nintendo" -pad nuoli ristikko.Eiköstä tuo(6650) ole series60 missä ainakin nokian muissa on viisi suuntainen ohjaus (7650,3650)
Devilution
10.09.02, 09:24
Aikas hillityn oloinen on tuo malli, ei herätä mitään voimakkaita reaktioita kyllä. Ihan ok vaan tuskin tulee löytymään meikäläisen ostoslistalta...
Minkähän takia tossa muuten on ulkoinen antenni? Ilmeisesti uus verkkotekniikka vaatii sitä...? Sääli sinänsä - itse en ole koskaan pitänyt ulkoisista "töpöistä". Ja nyt kun ericsson & motorolakin on päässeet vihdoin niistä eroon... ;)
Muuten ihan hyvän näköinen luuri - taitaa vaan mennä aika pitkään, ennenkuin itsellä on moista varaa ostaa/käyttää... :(
mobiilisti
10.09.02, 10:32
Yksi kappale Ericssonin T39 seisoo tuossa telineessään ja on mielestäni antennin takia ihan tyylikkään näköinen. Joitakin luureja antenni pukee, toisia taas ei. Makuasia.
Eikös toi ole se puhelin mitä Anssi Vanjoki vilautteli joskus 6-9kk sitten jollain messuilla/joku muu tilaisuus?
Eikös toi ole se puhelin mitä Anssi Vanjoki vilautteli joskus 6-9kk sitten jollain messuilla/joku muu tilaisuus?
Kyllä.
Ja nyt se on sitten Nokian virallinen 3G puhelinmalli, 6650??
Ammattilainen
10.09.02, 10:52
Ei antenni minuakaan puhelimessa häiritse, kunhan se ei vaan ole liian pitkä. Samsungeissakin on lyhyt antenni, mutta se sopii mielestäni tosi hyvin puhelimeen. Tietysti on eri asia, jos kuljettaa puhelinta housun taskussa. Silloin antenni voi häiritäkin. Itselläni puhelin on kuitenkin yleensä vaakakotelossa.
Tuo Nokia on kyllä ihan tyylikkään näköinen puhelin. Mielenkiintoinen nähdä, miltä se näyttää ihan "livenä".
Pitäs varmaan olettaa, että Nokia rupeaa lanseeraamaan uutta käyttöliittymää kun 6610:ssa ja tässä on tuo ns. "nintendo" -pad nuoli ristikko.Eiköstä tuo(6650) ole series60 missä ainakin nokian muissa on viisi suuntainen ohjaus (7650,3650)
Niin mutta nintendo padi ei ainakaan ole 5 suuntainen.. Siis sitä ei voi painaa keskeltä.. Joykkaria voi.. Eli kymysys kuuluu voiko tuota?
Ja se anteeni jutzkasta tuli heti mieleen NMT>GSM verkkoon siirtyminen. GSM verkko oli vielä niin suppea, että puhelimissa piti olla hirveet piiskat, että ne kuulu edes koko keskustassa.
mobil.se (http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=5589&sid=1)
Eli 6650 141g ~500e tammikuussa myyntiin
Niin mutta nintendo padi ei ainakaan ole 5 suuntainen.. Siis sitä ei voi painaa keskeltä.. Joykkaria voi.. Eli kymysys kuuluu voiko tuota?Luultavasti, on se sitten kuvan tai jonkin muun näköinen laite
Ei se ulkoinen anteni minkään itse tarkoitus ole, varsinkin kun ne nykyään ovat pieniä, ja sisäiset antenit ovat melkein järjestäin isompia. Ne yleensä käyttäytyvät erillailla mutta ei se ulkoisesta parempaa(/huonompaa) tee.
"Marssi"antenit ovat sitten erikseen.
Ja nyt se on sitten Nokian virallinen 3G puhelinmalli, 6650??
26. päivä vasta tätä kuussa. Kun Anssilta kysyttiin sielä messuilla, onko Nokialla jo 3G-puhelinta, niin se näytti tuon.
Olisi kiva tietää täydet tuon ominaisuudet ja lopullinen hinta. Yleensä arviot on aika pahasti pielessä, varsinkin tuollaisella puhelimella.
Meinasin just samaa kysyä.
Cebit 2002 oli ne messut. No joo, mutta jotenkin nämä sisäänrakennetut anteenit heikentävät kuuluvuutta ja pieni ulkoinen anteeni on tyylikäs monessa luurissa.
Cebit 2002 oli ne messut. No joo, mutta jotenkin nämä sisäänrakennetut anteenit heikentävät kuuluvuutta ja pieni ulkoinen anteeni on tyylikäs monessa luurissa.
Mua taas antenni häiritsee. Tosin kai siihen tottuu jos sellaisen puhelimen katsoo tarpeelliseksi.
Mitäs on ton puhelimen ominaisuus-listalla? Värinäyttö? Kamera?
Mua taas antenni häiritsee. Tosin kai siihen tottuu jos sellaisen puhelimen katsoo tarpeelliseksi.
Aluksi täytyy 3G-puhelimissa olla varmaan ulkoinen antenni, koska UMTS vaatii sitä nopeutensa takia. Eiköhän noita kohta kehitellä sisäisillä anteeneilla, kunhan kokemusta tulee ja verkot laajenee.
Värinäyttö ja kamera ainakin. Videokuvaa pitäisi onnistua kuvaamaan ja lähettämään. Kai sillä puhuakkin pystyy :) Alkaa unohtumaan pikkuhiljaa se kännykän tärkein ominaisuus näiden muiden ominaisuuksien takaa.
Aluksi täytyy 3G-puhelimissa olla varmaan ulkoinen antenni, koska UMTS vaatii sitä nopeutensa takia. Eiköhän noita kohta kehitellä sisäisillä anteeneilla, kunhan kokemusta tulee ja verkot laajenee.
Minä veikkaan että tuossa 3G puhelimessa on kaksi anteenia. Toinen on sisäinen antenni GMS:lle ja toinen ulkoinen on 3G:lle. Nimittä yhden antennin virittäminen 900 - 2170MHz taajuuksille on kohtuullisen vaativa temppu.
Minkähän takia tossa muuten on ulkoinen antenni? Ilmeisesti uus verkkotekniikka vaatii sitä...? Sääli sinänsä - itse en ole koskaan pitänyt ulkoisista "töpöistä". Ja nyt kun ericsson & motorolakin on päässeet vihdoin niistä eroon... ;)
Muuten ihan hyvän näköinen luuri - taitaa vaan mennä aika pitkään, ennenkuin itsellä on moista varaa ostaa/käyttää... :(
Jutussa mainittiin, että toimii sekä GSM- että WCDMA verkoissa. Molemmille järjestelmille on varmaan tehty oma RF-osa ja sen takia "töpö" antenni on lisätty puhelimeen.
Edit: compact olikin jo edeltävässä viestissä maininnut asiasta..
Mobilkin on vihdoin löytänyt saman valokuvan 6650:sta!
http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=5597&sid=1
Minä veikkaan että tuossa 3G puhelimessa on kaksi anteenia. Toinen on sisäinen antenni GMS:lle ja toinen ulkoinen on 3G:lle. Nimittä yhden antennin virittäminen 900 - 2170MHz taajuuksille on kohtuullisen vaativa temppu.
Huhujen mukaan Nokian seuraavassa 3G puhelimessa on sisainen antenni. Esitellaan 2003 alkupuolella.
Meinasin just samaa kysyä.
jep, sama puhelin, mutta ei kuitenkaan voi olla sama kuin tuleva 3g-puhelin. mobil.se:n mukaan 6650:ssa pyörii series 60 -käyttis. kun vertaa 7650:n näppistä 3g-puhelimen näppikseen, niin näkee jonkin verran eroja. eli kuvassa olevassa puhelimessa ei ainakaan tuolloin voinut pyöriä s60. siitä puuttuu application-nappi ja kunnon navigointi.
niin ikään kuvassa olevasta puhelimesta puuttuu kamera (umtsi-puhelimessa pitäis olla kamera, jonka voi rullata eteen tai taakse, konferenssipuheluja varten).
eli varmasti tulee muuttumaan tuosta kuvasta.
jep, sama puhelin, mutta ei kuitenkaan voi olla sama kuin tuleva 3g-puhelin. mobil.se:n mukaan 6650:ssa pyörii series 60 -käyttis. kun vertaa 7650:n näppistä 3g-puhelimen näppikseen, niin näkee jonkin verran eroja. eli kuvassa olevassa puhelimessa ei ainakaan tuolloin voinut pyöriä s60. siitä puuttuu application-nappi ja kunnon navigointi.
No eihän ton välttämättä tartte olla Series60, vaikka Mobil niin väittäisikin. Application nappi tuosta suoraan edestä näyttää puuttuvan, mutta se voi olla sivulla. Navigointi sujuu tuolla ihan samalla tavalla kuin joykkarilla, samanlainen on mm uudessa 3650:ssa; nuolet neljään suuntaan, ja keskellä "ok-nappi" Lisäksi siitä puuttuu C- ja ABC-nappulat.
niin ikään kuvassa olevasta puhelimesta puuttuu kamera (umtsi-puhelimessa pitäis olla kamera, jonka voi rullata eteen tai taakse, konferenssipuheluja varten).
Siinä todellakin on kamera. Kts. esim MTV3:n uutisissa maaliskuussa ollut pätkä:
http://media.almamedia.fi/id/7994.rm
eli varmasti tulee muuttumaan tuosta kuvasta.
Tuo puhelin on todellakin Nokian eka 3G-puhelin, joka julkaistaan 26.9. Muistaakseni sekin selviää tuosta uutisklipistä...
Kts. esim MTV3:n uutisissa maaliskuussa ollut pätkä:He! pätkässä joku analyytikko arvio nokian kurssin nousevan syksyllä 30$ paikkeille
He! pätkässä joku analyytikko arvio nokian kurssin nousevan syksyllä 30$ paikkeille
Jos vaan ei olis niin kiire kommentoimaan, ettei ehi edes tutkimaan ennenkuin hutkitaan. Noin minuutin kohdalla (pätkä on vajaa kaksi minuuttia pitkä) Anssi Vanjoki "näyttää Nokian tulevan 3G-puhelimen" jonka hän myös kääntää selkäpuoli kameraa kohti, jolloin näkyy kameraa suojaava liukuläppä, jonka hän myös vetää alas.
He! pätkässä joku analyytikko arvio nokian kurssin nousevan syksyllä 30$ paikkeille
Jos vaan ei olis niin kiire kommentoimaan, ettei ehi edes tutkimaan ennenkuin hutkitaan. Noin minuutin kohdalla (pätkä on vajaa kaksi minuuttia pitkä) Anssi Vanjoki "näyttää Nokian tulevan 3G-puhelimen" jonka hän myös kääntää selkäpuoli kameraa kohti, jolloin näkyy kameraa suojaava liukuläppä, jonka hän myös vetää alas.Siis miten tämä liittyy minun komenttiin??
P.S. pätkä minulla oli kokouutinen ja ko vanjoki kohta oli ~9:10
Siis miten tämä liittyy minun komenttiin??
P.S. pätkä minulla oli kokouutinen ja ko vanjoki kohta oli ~9:10
Kato sori, olin vissiin vielä niin aamu-uninen, etten tajunnut tota sun viestiäsi... Joo, ei taida noi värinäyttöpuhelimet pelkästään riittää kurssin nostamiseen tohon 30$:iin.
Eiköstä tuo(6650) ole series60 missä ainakin nokian muissa on viisi suuntainen ohjaus (7650,3650)
Ei ole Series 60.
www.kauppalehti.fi
Financial Times -lehden saamien tietojen mukaan uudessa 6650-mallissa on värinäyttö ja se toimii sekä 2G- että 3G-verkoissa. Lisäksi mallissa on sisäänrakennettu kamera.
Lehden mukaan 6650-malli näyttää hyvin samanlaiselta kuin Nokian muut 6000- sarjan kännykät, paitsi että 6650-puhelimessa on sisäänrakennettu antenni ja tavallista suurempi värinäyttö. Uusi 3G-malli on suunnattu pääasiassa liike- elämän käyttöön eikä niinkään nuorisokäyttöön.
Nokian matkapuhelinryhmän johtajan Anssi Vanjoen mukaan puhelimen hinta määräytyy samoin perustein kuin esimerkiksi Nokian 7650-kamerapuhelin. FT:n mukaan Nokian 7650-malli maksoi noin 795 euroa ilman subventiota, kun malli tuotiin markkinoille kesäkuussa. Hinta on tosin laskenut sen jälkeen 600-700 euroon.
Lehden mukaan 6650-malli näyttää hyvin samanlaiselta kuin Nokian muut 6000- sarjan kännykät, paitsi että 6650-puhelimessa on sisäänrakennettu antenni ja tavallista suurempi värinäyttö.
Kuvien perusteella vaikutti, etta siina olisi ulkoinen antenni. Onkohan toimittaja tarkoittanut tuossa Sisaanrakennettu kameraa?
Esa Isopahkala
26.09.02, 15:06
Jatkot viestiketjuun
NOKIA 6650 (http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=2952)
Siinä muuten on sisäinen antenni. Tämä on faktatieto.
vBulletin v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Käännös G-man.