View Full Version : GPRS Nopeuden Viritys
Mites Nopeuttaa GPRS-YHTEYTTÄ.
Suurimmat erot saa aikaan päätelaitteen ja/tai operaattorin vaihdolla.
Kannattaa siis valita puhelin, joka tukee nopeita GPRS-luokkia (class) ja operaattori, jonka verkossa ei ole ruuhkaa pääasiallisella käyttöalueella.
Operaattoreista riippuen on sitten mahdollista käyttää erilaisia palvelinsuodattimia ("nettinopeuttimia"), joilla yhteyttä nopeutetaan esimerkiksi pakkaamalla (tai jättämällä pois) ladattavia kuvia. Tämä tietysti vähentää surffailukokemuksen visuaalista nautintoa. Menetelmä hyödyllinen lähinnä normaalissa www-surffailussa.
Operaattoreista riippuen on sitten mahdollista käyttää erilaisia palvelinsuodattimia ("nettinopeuttimia"), joilla yhteyttä nopeutetaan esimerkiksi pakkaamalla (tai jättämällä pois) ladattavia kuvia. Tämä tietysti vähentää surffailukokemuksen visuaalista nautintoa. Menetelmä hyödyllinen lähinnä normaalissa www-surffailussa.Riippuen nettinopeuttemista ja käytettävästä laitteistosta (lähinnä netti koneen käyttöjärjestelmästä) on saavutettava etu olla huomattavankin suuri kaikessa ei pakatussa datassa, netti sivujen lisäksi, mm sähköposti ja muut tekstipohjaiset tiedonsiirrot, myös documenttien siirrossa voi saavuttaa etua jos ei kyseessä pakattua dataa.
Nettisurfailukin siis nopeutuu parhaassa tapauksessa huomattavasti, vaikka ei säätäisi kuvanlaatua huonommaksi.
Ilman nettinopeutinta voi käytännön surffailua nopeuttaa suodattamalla flashit ja muut roinat pois, ja kuvien latauskaan ei aina ole tarpeen.
Itse varsinaisen GPRS yhteyden nopeuteen voi vaikuttaa jo pieni puhelimen siirto parempaan paikkaan, vaikka nykyisellään olisi "taydetkentät"
Joissain tapauksissa on jotkut saanut pientä muutosta aikaan pakettikokojen muutoksilla, mutta lähinnä silloin korjataan mahdollista ongelmaa, eikä sinänsä tuoda itse GPRS siirtoon vauhtia.
Riippuen nettinopeuttemista ja käytettävästä laitteistosta (lähinnä netti koneen käyttöjärjestelmästä) on saavutettava etu olla huomattavankin suuri kaikessa ei pakatussa datassa, netti sivujen lisäksi, mm sähköposti ja muut tekstipohjaiset tiedonsiirrot, myös documenttien siirrossa
Aivan. Riippuu tosin siitä mitä tietoa nettinopeutin pakkaa. Oletuksena kaikki vain vain tietyt tiedostotyypit.
Aivan. Riippuu tosin siitä mitä tietoa nettinopeutin pakkaa. Oletuksena kaikki vain vain tietyt tiedostotyypit.Nettinopeutin toteutuksesta riippuen voi pakata kaiken, ja kuvien ym. vastaavaan filtteröinti / pienentäminen on lisäominaisuuksia tehostamaan huonosti pakkautuvan informaation siirtoa ja tätä tuotaa yleensä vain http: pyynnöissä (netti selailussa).
Tavallisessa surfailussa netinopeuttimet vähentävät huomattavasti datansiirron tarvetta, vaikka kuviin ym. sälään ei erityisesti puututtaisi.
Myös sähköpostiliikenteessä voidaan saavuttaa erittäin suuri siirtomäärän vähentäminen.
Mikähän voisi mättää soneran nettinopeuttimessa.. olen ladannut sen soneran sivulta kahdelle eri koneelle (win 98 ja win 2000) ja kummassakin se sanoo kun alkaa asentamaan, että "tämä itsestään purkautuva ohjelmatiedosto on vahingoittunut. Asennus pysäytetään.
Mikähän voisi mättää soneran nettinopeuttimessa.. olen ladannut sen soneran sivulta kahdelle eri koneelle (win 98 ja win 2000) ja kummassakin se sanoo kun alkaa asentamaan, että "tämä itsestään purkautuva ohjelmatiedosto on vahingoittunut. Asennus pysäytetään.Joku valitteli tuota joskus, oliko ko tiedosto yleensäkkään itsestään purkautuva? oliko se ZIP file vai mikä?
Mikähän voisi mättää soneran nettinopeuttimessa.. olen ladannut sen soneran sivulta kahdelle eri koneelle (win 98 ja win 2000) ja kummassakin se sanoo kun alkaa asentamaan, että "tämä itsestään purkautuva ohjelmatiedosto on vahingoittunut. Asennus pysäytetään.Joku valitteli tuota joskus, oliko ko tiedosto yleensäkkään itsestään purkautuva? oliko se ZIP file vai mikä?
ei ole zip.. ihan .exe
edit: äsken kun avasin netin niin tuli ikkuna , sonera nettinopeutin: valitse kuvien laatu tms. Siinä mainittiin että kannattaa asentaa itse nettinopeutin koneelle joka nopeuttaa yms. mutta edelleenkään se asennustiedosto ei toimi..
mikä neuvoksi ?
Mites Nopeuttaa GPRS-YHTEYTTÄ.
Edgellä homma pelaa mielestäni todella hienosti. Tiedonsiirtonopeus on enemmän kuin yhden kanavan ISDN-käytöllä.
Vielä kun valmistajat toisivat myyntiin kohtuuhintaisia EDGE-koneita, joita voi liittää tietokoneisiin, niin homma olisi sillä selvä.
Ohessa kuvaruuturintti parin minuutin takaa junamatkalta.
http://www.kolumbus.fi/mikko.nyman/edge%20junassa.PNG
Onko edgen nopeus tuo reilu 8kt/s ja GPRS nopeus kun on vähän alle 6kt/s niin kannattaako koko EDGE systeemiä hehkuttaa ja investoida moiseen systeemiin?
Tietysti liikkuvaan käyttöön kun ei vielä parempaakaan vaihtoehtoa ole.
Vai onko?
Onhan ADSL nopeus on sentään 60kt/s kieppeillä.
ei ole zip.. ihan .exe
edit: äsken kun avasin netin niin tuli ikkuna , sonera nettinopeutin: valitse kuvien laatu tms. Siinä mainittiin että kannattaa asentaa itse nettinopeutin koneelle joka nopeuttaa yms. mutta edelleenkään se asennustiedosto ei toimi..
mikä neuvoksi ?
Oletko tarkistanut 0800 19101 numerosta, ettei itse palvelussa olisi tekninen vikatilanne?
Onko edgen nopeus tuo reilu 8kt/s ja GPRS nopeus kun on vähän alle 6kt/s niin kannattaako koko EDGE systeemiä hehkuttaa ja investoida moiseen systeemiin?
Tietysti liikkuvaan käyttöön kun ei vielä parempaakaan vaihtoehtoa ole.
Vai onko?
Onhan ADSL nopeus on sentään 60kt/s kieppeillä.
No tuo vaihtelee kyllä alueittain. Tietääkseni joillain alueilla voi päästä jopa 150-200kbps nopeuksiin..
ei ole zip.. ihan .exeOnko sulla WinZIPä tai vastaavaaa purku ohjelmaa koneellasi?, muistelen että joissain itse purkautuvissa on ongelmia joissain XPssä, mutta purku ohjelmalla voisi saada auki.
ei ole zip.. ihan .exeOnko sulla WinZIPä tai vastaavaaa purku ohjelmaa koneellasi?, muistelen että joissain itse purkautuvissa on ongelmia joissain XPssä, mutta purku ohjelmalla voisi saada auki.
Pitää kokeilla winzipillä vielä, uskoisin että xp:llä on ongelmia, mutta sitä minä en edes käytä :)
Pitää kokeilla winzipillä vielä, uskoisin että xp:llä on ongelmia, mutta sitä minä en edes käytä :)
XP:llä ei ole mitään ongelmia .zip päätteisten tiedostojen kanssa. Tuo Soneran nettinopeutin on kuitenkin "itsestään" purkautuva .exe-tiedosto, johon ei winzippiä tarvitse. Koitin itse ladata tuon kyseisen tiedoston ja vaikka aluksi näyttääkin että ko tiedoston koko olisi reilut 4 megaa, niin tavaraa ei sieltä palvelimelta tullut kuin alle megan, jonka jälkeen ilmoitti että siirto olisi valmis. Vika siis lienee Soneran päässä. Katsopa kyseisen tiedoston koko kovalevylläsi ja jos on alle 4000 kilotavua, niin ei se voi ttoimiakaan.
XP:llä ei ole mitään ongelmia .zip päätteisten tiedostojen kanssa. Tuo Soneran nettinopeutin on kuitenkin "itsestään" purkautuva .exe-tiedosto, johon ei winzippiä tarvitse.Tarkoitin itsepurkautivia ZIP tiedostoja, joiden kanssa on ollut joissain yhdistelmissä ongelmia.Koitin itse ladata tuon kyseisen tiedoston ja vaikka aluksi näyttääkin että ko tiedoston koko olisi reilut 4 megaa, niin tavaraa ei sieltä palvelimelta tullut kuin alle megan, jonka jälkeen ilmoitti että siirto olisi valmis. Vika siis lienee Soneran päässä. Katsopa kyseisen tiedoston koko kovalevylläsi ja jos on alle 4000 kilotavua, niin ei se voi ttoimiakaan.Onko se tosiaan 4 meganen, olen luullut että on pienempi.
Edi, kävin vilasemassa, ja vajaa 1.5MB taitaa olla oikea koko, ja ei tainnut olla mitään tekemistä itse purkautuvan ZIP filen kanssa.
Oikea koko on vähän yli 4megaa, niin sanottiin teknisestä asiakaspalvelusta eilen, itse en sieltä ole saanut kuin alle 1MB...
Sanoi että vika on tiedossa ja sitä yritetään paikantaa / korjata...
Oikea koko on vähän yli 4megaa, niin sanottiin teknisestä asiakaspalvelusta eilen, itse en sieltä ole saanut kuin alle 1MB...
Sanoi että vika on tiedossa ja sitä yritetään paikantaa / korjata...
Eli oikeassa olin vian suhteen....0800 19101 numerosta sait oikean tiedon.
Sanoi että vika on tiedossa ja sitä yritetään paikantaa / korjata...Vilasin uudestaan tuota, ja tuo mainitsemani puoltoista megaa olikin win CE koneen nopeutin, tuo PClle tarkoitettu lataantui ihan normaalista ja myös purkaantui ja koko oli vähän päälle neljä megatavua.
Sanoi että vika on tiedossa ja sitä yritetään paikantaa / korjata...Vilasin uudestaan tuota, ja tuo mainitsemani puoltoista megaa olikin win CE koneen nopeutin, tuo PClle tarkoitettu lataantui ihan normaalista ja myös purkaantui ja koko oli vähän päälle neljä megatavua.
Noniin, olisiko vika sitten jo korjattu, täytyy käydä hakemassa ja kokeilla sitä.
Nyt tuli oikean kokoinen ja lähtee asentumaankin jo :)
Edit:
Juu nyt toimii!
Tarkoitin itsepurkautivia ZIP tiedostoja, joiden kanssa on ollut joissain yhdistelmissä ongelmia.
Ja minun ei ollut edes tarkoitus lainata sinua, vaan kertoa Tanjuzkalle tuo sama minkä hän sitten sai asiakaspalvelusta tietää(tiedoston koko reilut 4MB, tavaraa tulee <mega, Soneran päässä vikaa). Vaikka puhuinkin tuolla itsepurkautuvasta .exe-tiedostosta, niin winzipillähän(tai jollain vastaavalla) tuo on pakattu ja ohjelma tekee siitä sitten .exe-päätteisen, että se esim. toimisi myös koneissa joissa ei ole mitään unzip-ohjelmaa. Tämä sitten kait syynä siihen, että toiset puhuvat itsepurkautuvasta zip-tiedostosta, minä en.
Tämä sitten kait syynä siihen, että toiset puhuvat itsepurkautuvasta zip-tiedostosta, minä en.Puhut aivan oikein, kaikki itsepurkautuvat eivät ole ZIP pakattuja. Esim tämä Soneran nettinopeutin ei tainut niin olla.
Ja jotkin nimenomaan zipillä tehdyt itsepurkautuvissa on ilmeisesti ollut joissain win XP kokoonpanoissa ongelmia, jolloin on tarvittu esim winzip ohjelma millä ne puretaan.
Huomasin juuri että tuo nettinopeutin kuvake on harmaana kokoajan.. kun sen pitäisi olla sininen kun dataa liikkuu...
eli se ei toimi ?
Joka kerta kun käynnistän selaimen se sanoo "jos haluat käyttää nettinopeuttimen asetuksia IE 4.0ssa , sulje selaimesi ja valitse ok, vaikka näin teen niin ei auta.
Tuli mieleen, että olisiko syytä päivittää tässä koneessa IE, vai missä vika ?
Nettinopeutin toimii ainoastaan käytettäessä prointernet-yhdyskäytävää GPRS-yhteydellä. Joitakin perusasetuksia voi tehdä myös osoitteessa http://nettinopeutin.inet.fi. Toimii ainoastaan GPRS-yhteyden läpi.
Nettinopeutin toimii ainoastaan käytettäessä prointernet-yhdyskäytävää GPRS-yhteydellä. Joitakin perusasetuksia voi tehdä myös osoitteessa http://nettinopeutin.inet.fi. Toimii ainoastaan GPRS-yhteyden läpi.
Jep. Näin onkin.
Joka kerta kun käynnistän selaimen se sanoo "jos haluat käyttää nettinopeuttimen asetuksia IE 4.0ssa , sulje selaimesi ja valitse ok, vaikka näin teen niin ei auta.
Tuli mieleen, että olisiko syytä päivittää tässä koneessa IE, vai missä vika ?
Oho, mistäs tuollaisia selaimia löytyy? Museosta?! ;)
Mutta itse asiaan, minkä takia kaivoin tämän topicin esille:
Käytössä Soneran GPRS-Pro. Välillä mökillä, välillä kotona kaupungin keskustassa. Nopeudet mökillä DUMeterin mukaan ovat jatkuvasti välillä 10-20kbps, kotona 20-40kbps (noin pyöristettynä). Minua kiinnostaisi tietää miksi?
Olen ymmärtänyt, että yksi puhekaista vie yhden "aikajakson" (13,4kbps)? Ja gprs:lle annetaan aikajaksoja sen verran mitä puheelta liikenee, eikö niin? Kuitenkin mökillä ollessa tuntuu että nopeus on aina alhainen, huolimatta vuorokaudenajasta. Uskoisin, että näinkin harvaan asutulla alueella (varsinkin myöhään syksyllä) löytyisi johonkin vuorokaudenaikaan aika, jolloin tukiasemasta löytyisi muutama aikajakso antaa gprs-käyttöönkin? Vai kuinka monta puhelua per tukiasema yleensä voi olla käytössä? Vaikuttaako etäisyys tukiasemaan millään tavalla? (Nokian puhelin näyttää täysiä tolppia.) Käytössä on nyt Soneran gprs (prointernet) ja nettinopeutin. Aikaisemmin on ollut sekä Radiolinja että dna, mutta täytyy myöntää etten muista niiden nopeuksia...
Ei tämä asia minulle mikään ongelma ole - vauhti on ihan riittävä tähän tällaiseen selailuun ja sähköpostien lukuun - kunhan mielenkiinnosta kyselen.
Olen ymmärtänyt, että yksi puhekaista vie yhden "aikajakson" (13,4kbps)? Ja gprs:lle annetaan aikajaksoja sen verran mitä puheelta liikenee, eikö niin?Suurin piirtein.
Kuitenkin mökillä ollessa tuntuu että nopeus on aina alhainen, huolimatta vuorokaudenajasta. Uskoisin, että näinkin harvaan asutulla alueella (varsinkin myöhään syksyllä) löytyisi johonkin vuorokaudenaikaan aika, jolloin tukiasemasta löytyisi muutama aikajakso antaa gprs-käyttöönkin?Jossa syrjässä, voi olla niikä kanvaia suhteellisen vähän käytössä ja suhteellisen suurella alueella jotka riittävät puheeseen hyvin, mutta muutama GPRS käyttäjä veisivät jo kaiken liikenevän jos niille annettaisiin niin paljon kuin ne haluaa.
Vaikuttaako etäisyys tukiasemaan millään tavalla? (Nokian puhelin näyttää täysiä tolppia.)Etäisyys, singnaalin laatu jne. vaikuttavat kovasti, eli hitaus voi johtua juurikin näistä tekijöistä, mutta tällöin jo pienekin luurin piakan/asennon muuttaminen voi auttaa.
Ei tämä asia minulle mikään ongelma ole - vauhti on ihan riittävä tähän tällaiseen selailuun ja sähköpostien lukuun - kunhan mielenkiinnosta kyselen.Ihan mielenkiintoinen juttu, saattaahan ongelma johtua verkostakin, ja kannattaa siitä tehdä ilmoitus. ei tavatonta että yksittäisessä tukiasemassa olisi GPRS ongelmia.
Ihan mielenkiintoinen juttu, saattaahan ongelma johtua verkostakin, ja kannattaa siitä tehdä ilmoitus. ei tavatonta että yksittäisessä tukiasemassa olisi GPRS ongelmia.
Nopeus on nyt kasvanut mökilläkin ja tulee parhaimmillaan sen miltei 40kbps. En mitään ilmoitusta ole tehnyt, joten kaipa se sitten oli ruuhkasta/olosuhteista kiinni... aika pitkään kyllä oli pienemmät nopeudet. No ehkä täällä joku muukin surffailee yökaudet :)
Kiitokset kommenteista.
vBulletin v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Käännös G-man.