View Full Version : GPRS Asennusohjeita
Tässä olis työni puolesta hyväksi havaitut GPRS asennusohjeet monelle puhelinmallille ja operaattorille. Olen sisältänyt tähän myös vaihtoehtoiset Ericssonin R600 asennusohjeet koska sen puhelimen avulla meneminen nettiin voi olla monesti hankalaa.
Asetukset puhelimeen
1. Dna:n liittymä (https://www.dnafinland.fi/yksityisille/asiakaspalvelu/gsm/kayttoohjeet_asetukset.shtml)
2. Radiolinjan liittymä (https://www.radiolinja.fi/go) -> Palveluasetukset -> GPRS Internet
3. Soneran liittymä (http://mobileplaza.sonera.fi/asiakaspalvelu/asiakaspalvelu_asetukset.shtml#)
4. Saunalahden liittymä (http://saunalahti.fi/tuki/gsm/ohjegprs.php)
----------------------------------------
5. Ericsson R600 (http://www.sonyericsson.com/fi/spg.jsp?page=start) -> Wap määritykset -> Wap Configurator -> Valise maa: suomi -> Valitse operaattorisi
Asetukset tietokoneeseen
1. PeeVee Asetukset (http://kotisivu.mtv3.fi/PeeVee/gprs.htm) (Radiolinja, Dna & Siemens, Ericsson, Nokia)
2. Dnan internet asetukset (http://www.dnafinland.fi/yksityisille/asiakaspalvelu/gsm/kayttoohjeet_asetukset.shtml)
3. Radiolinjan internet setukset (https://www.radiolinja.fi/common_documents/fi/pdf/GPRS_lisapalvelun_asetukset.pdf?)
4. Soneran/Saunalahden internet asetukset (http://mobileplaza.sonera.fi/asiakaspalvelu/matkapuhelin.html)
----------------------------------------
5. R600:n vaihtoehtoiset asetukset (http://www.sonyericsson.com/fi/spg.jsp?page=start) Tuotteet -> R600 -> tuki -> getting started guides -> R600 Dial-up connection
(Tarvitset lisäksi operaattorisi omat TCP/IP -asetukset)
5.1 R600:n Scriptitiedosto (http://www.sonyericsson.com/fi/spg.jsp?page=start)* Tuotteet -> R600 > tuki -> Drivers, scripts, patches -> Script R600 GPRS Apn
*Sun pitää muokata R600:n scriptitiedoston ensimmäinen rivi seuraavanlaiseksi:
transmit "AT+CGDCONT=1,\"IPV4\",\"internet\",,0,0^M"
eli lisää siihen tuo "internet" sana. Laita se tiedosto sitten vaikka Windows kansioon ja paikanna se sitten puhelinverkkoasetuksissa.
Nettinopeuttimet
Kun asetukset ovat kunnossa ja netti toimii, niin tiedonsiirtonopeutta voi tehostaa seuraavilla nettinopeutimilla
Soneran nettinopeutin (http://www.sonera.fi/CDA.FI.ArticleFrame/0,1362,articleId%3D121612%26expandSize%3D2%26expan dLevelId%3D1826_719_332_%26hierarchyId%3D1826,00.h tml)
Radiolinjan pakkausohjelmisto (https://www.radiolinja.fi/go) -> Liittymät ja palvelut -> Lisäpalvelut -> Pakkausohjelmisto
Ps. Itelläni toimii R600:ssa (Radiolinja Primetime GPRS): Kun laittaa Peevee asetusten mukaan ja käyttää lisäksi Sony-Ericssonin scriptitiedostoa. Lisäksi käytän Radiolinjan pakkausohjelmistoa.
Hienoa, jos noista minun ohjeista on ollut apua, pidän sivua ja joskus lisään sinne jotain, kunhan tulee asiaa. Kyselyihin olen vastannut parhaan kykyni mukaan. Ehdotuksetkin ovat tervetulleita.
Ne ovat minun ensimmäiset kotisivut, olleet tammikuusta 2003 alkaen.
Olen nyt käyttänyt vuoden GPRS:sää, ensin DNA:ta ja nykyään RL-Coisea.
Puhelimet R600, Nokia 6310, Siemens M50, ja nyt C55.
R600:seen en käyttänyt mitään Sriptitiedostoa ja hyvin toimi silloin kun toimi, sainkin sitten takuuseen uuden puhelimen.
Roskaposti on vähän ongelma, tulee joka päivä kymmenkunta turhaa viestiä ja luen nykyään WEBistä, ettei tule viruksia koneelle.
Hyvää jatkoa näille sivuille ja kaikille GPRS käyttäjille. PeeVee
Lisätty Saunalahden asetukset :)
Käytössä Nokia 7200 ja saunalahden liittymä. Pitäsi päästä nettiin kannettavalla käyttämällä kyseistä luuria ja GPRS-yhteyttä. Käyttiksenä WinXP. Nokia PC Suite 6 asennettu ja modeemiksi asennettu Nokia 7200 cable. Yhteytenä kannettavan ja luurin välillä siis DKU-5 -kaapeli.
Olen käynyt läpi Saunalahden, Soneran ja matkapuhelinfoorumin ohjeet ja vinkit ja silti ei toimi. Valittaa, että laitteistovirhe modeemissa tai modeemi on varattu, modeemi on epäkunnossa ja milloin mitäkin.
Olen sulkenut tehtävienhallinnan kautta PC Suiten prosesseja, mutta ei auta.
Vääntäkää minulle ihan rautalangasta ohje, miten saan tämän toimimaan. Minulla loppui nyt konstit.
Vääntäkää minulle ihan rautalangasta ohje, miten saan tämän toimimaan. Minulla loppui nyt konstit.Se connectionmanageri tarkistaa ettei vahdi ko. porttia, jos näin niin tyrkkää se vahtiin jotain muuta ja poista kokonaan käytöstä.
Myös kannattaa tarksitaa että käyttämäsi modeemi ajuri käyttää oikeaa com porttia.
Kyllä se on niin, että kun ongelma ei ala ratketa, pitää nöyrtyä pyytämään apua. Ja juuri kun olet sen tehnyt, huomaatkin, että kappas vaan... pikkuinen pianovirepaholainenhan se siinä.. :-)
oli modeemin alustuskomennossa yksi pilkku muuttunut pisteeksi ja se riitti.
http://www.nokia.com/nokia/0,1522,,00.html?orig=/phonesettings
Ei tule yhtään mitään. Kaksi päivää olen yrittänyt saada kannettavaa nettiin (win xp sp2) puhelimen kautta (nokia 3220). Puhelin on yhteydessä kannettavaan DKU-5 kaapelilla. Tämän foorumin ohjeilla olen saanut puhelimen näkymään PC-suitessa (versio 6.2). Tällä hetkellä kylläkään puhelin ei näy PC-suitessa, sillä yhdessä ohjeessa (tämän foorumin topicissa) käskettiin poistamaan ruksi nokian connection managerin sarjakaapeli kohdasta, mikäli halutaan puhelimen toimimaan modeemina. Puhelin näkyykin Nokia modem optionissa (com5 portti) samoin kuin koneen laitehallinan modeemeissa. Minulla on soneran liittymä johon on aukaistu company data palvelu. Olen myös tilannut soneralta tekstiviestillä puhelimen yhteysasetukset.
Olen määrittänyt yhteysasetukset koneelleni soneran ohjeiden mukaan. Mutta seuraava kohta on vähän epäselvä.
Soneran sivuilta:
Jos käytät piirikytkentäistä tiedonsiirtoa, valitse internetpalveluntarjoajasi ohjeiden mukaan modeemialustus seuraavista:
analogiselle v.34 yhteydelle: AT+cbst=0
ISDN v.110 yhteydelle: AT+cbst=81
ISDN v.120 yhteydelle: AT+cbst=51
# Jos käytät pakettikytkentäistä tiedonsiirtoa (gprs), valitse modeemialustus sovelluksesi tarpeen mukaan:
Internet-yhteydet:
AT+cgdcont=1,"ip","internet"
Internet-yhteydet, mikäli tarvitset IPSec-tuen tai käyttöösi julkisen IP-osoitteen:
AT+cgdcont=1,"ip","prointernet"
Olen kokeillu käyttää noita jokaista mahdollista vaihtoehtoa mutta aina tulee herja:
Opening port...
ERROR 633 The modem (or other connection device) is already in use or is not configured properly.
Eli häh? Kaks täyttä työpäivää on menny tähän härdelliin. Olen poistanut ja asentanut kaikki ajurit ja ohjelmat neljä kertaa ohjeissa kerrotussa järjestyksessä. Miten tämä voi olla oikeasti näin vaikeaa? Vaihdanko suoraan toiseen puhelinmalliin vai missä on vika? (käyttäjässä tietenkin)
Kertokaa mitä olen tehnyt väärin?
Kokeilepa onnistuisiko kokonaan ilman PC-suitea. DKU-5 -kaapelin ajurit sinulla on jo asennettuna, lataa pelkät modeemiajurit täältä (http://www.nokia.com/nokia/0,6771,60692,00.html) ja asenna ne sitten kun olet poistanut PC-suiten.
Puhelinverkkoyhteydessä (gprs-yhteys) numero on *99***1#
Tarkista, että on oikein. Ja samoin tarkista modeemin alustuskomennoista, että pisteitä ja pilkkuja on oikea määrä oikeissa paikoissa.
Ja kännykässä GPRS-yhteyden asetuksissa on laitettuna yhteysosoite internet tai prointernet? Kumpaa nyt sitten haluat käyttää, mutta puhelimessa ja läppärissä pitää olla sama.
En tehnyt mitään muutoksia asetuksiin, vaan luin PC-suiten manuaalia ja päätin kokeilla vielä kerran. Yhteys alkoikin yhtäkkiä toimimaan. Hienoa!
En tehnyt mitään muutoksia asetuksiin, vaan luin PC-suiten manuaalia ja päätin kokeilla vielä kerran. Yhteys alkoikin yhtäkkiä toimimaan. Hienoa!Jonkin muu sovellus oli varannut kyseisen portin, yleensä jokin suite, joka valvoo onko luurikiinni, jos tästä kyse niin kyseisen softan asetuksista valitsee valvomaan jotain muuta porttia tai kokonaan valvonta pois.
Ongelman voi aiheuttaa jokin muukin softa, tai varaus voi olla liki haamujuttuja, yleensä haamuja ilmenee jos jollain saoftalla on käytetty kyseistä porttia.
http://www.kolumbus.com/popups/asetukset_manuaalinen.html
Täällä myös ongelma Nokia 3220 + win XP SP2 + Saunalahti GPRS
Olen asentanut DKU-5 ajurit ja PC-Suiten. Nokia 3220 Cable modeemi asennettu porttiin COM4.
Ongelma tulee, kun en saa kännyä toimimaan GPRS-modeemina. Modeemin alustuskomennot AT+cgdcont=1,"ip","internet" ja olen kokeillut internetin tilalla saunalahtea. Kun teen modeemikyselyn modeemin ominaisuuksista, modeemia ei löydy ( herjaa: "modeemia ei ole kytketty tai siihen ei tule virtaa..jne"), mutta puhelin näkyy Connection Managerissa.
Olen ottanut CM:stä ruksit pois, jotta se ei varaisi porttia, mutta ei auta. Läppärikään ei näyttäsi löytävän puhelinta, kun se kytketään DKU-5:een tai ei ainakaan ilmoita mitään. DKU-5:n läppäri löytää, kun se kytketään.
En keksi, mistä tämä johtuu. Edellinen puhelin N6230+ DKU-2 alkoivat toimimaan ensi yrityksellä. 6230:n jäljiltä poistettu kaikki mahdolliset ajurit ja PC-suite ja ajettu jopa Nokia rekisterin putsausohjelma.
Hyviä neuvoja kaivataan...
Edit: ongelma ratkesi. Modeemin nopeus oli asetettu liian suureksi. Kun pienensin, alkoi toimimaan. Eli oma moka. Olin laittanut nopeudeksi saman mikä oli 6230:llä, mutta se oli liikaa tälle luurille.
Hyvä kokoelma eri asetuksista. (http://koti.mbnet.fi/simopot/asetukset/index.php)
Aikas tyhmä kysymys mutta mikä on nokia 6510 GPRS Modeemi?
Saunalahden käyttäjille semmoinen huomio, että tuossa AT+cgdcont=1,"ip","internet" -asetusmäärittelyssä luonnollisesti boldattu osa on yhteysosoitteen nimi, eli siihen "internet.saunalahti", muuten voi olla aika hissua toiminnan kannalta.
Aikas tyhmä kysymys mutta mikä on nokia 6510 GPRS Modeemi?
Kyllä toimii 6510 GPRS-Modeemi tietokoneelle IrDA kautta :). Jopa 9,6 kbsp nopeudella!
kultapyssy
13.06.05, 21:55
Selailin foorumia reilusti sekä vielä enemmän Saunalahden nettisivuja, mutta en saanut EGPRS-modeemia toimimaan tietokoneella.
No soitin sitten Sauniksen asiakaspalveluun ja alkoi tapahtua (nopeasti vielä):
(E)GPRS-asetukset tietokoneelle:
Soittosarjanumero (eli numero johon soitetaan modeemilla): *99#
Modeeminalustuskomento (Laitehallinta -> Modeemit -> esim. Bluetooth Modem -> Lisäasetuksetvälilehti -> Alustuksen lisäkomennot): AT+cgdcont=1,"ip","internet.saunalahti"
Käyttäjätunnus ja salasana jätetään tyhjäksi.
Kysyin vielä, että missä teillä mahtaa olla kyseiset asetukset netissä, sanoivat vaan ettei ole.
Nokian 6230i:llä jossa on EDGE yhteys sai nopella testauksella mbnetistä 15 kt/s vauhdilla tavaraa ja nettisivut aukenivat myös samaan malliin. En tota varmaankaan pahemmin käytä, mutta kivalta vauhti tuntui, ainakin verrattuna GPRS:ään, jolla sai sen 5 kt/s parhaimillaan.
Mites nuo asetukset menee LOOX 600:seen ?
moiii!
auttakaa...kuinka saan samsungin e 720:iin toimimaan kolumbuksen wap/gprs asetukset...oon koittanu jo monia, mut ei yhdistä..ja kun lähettää sen ok:n vastaukseks siihen yhteen viestiin, ni ei tapahu mitään, eli asetuksia ei tuu takas..ja kun kokeilee yhdistää wappia, ni vastaukseks tulee, et etäisäntä torjui yhteyden..en ymmärrä..joten voisko joku vääntää rautalangasta mitä vois kokeilla? =)
eli asetukset täl hetkellä on
profiilin nimi: elisa wap
koti-url osote:http://wap.elisa.net/
välityspalvelin: päällä
ip-osote: 213.161.40.40
port: ?? (mikä pitäis olla?)
DNS: ? (häh)
yhteystapa: gprs
Lisäasetukset
yhteyspiste (APN) : wap
käyttäjätunnus:
salasana :
väärinkö??
Nyt menee hermo. Puhelin toimi hyvin modeemina sekä BT:n että datakaapelin kautta Soneran sim-kortilla mutta Saunalahdella bugaa. Yhteys koneesta puhelimeen on ok, mutta kun yrittää luoda uuden verkkoyhteyden ja soittaa siihen tulee ilmoitus "(734) PPP-linkkiohjausprotokolla lopetettiin" Oletettavasti puhelimen Saunis-asetukset ovat väärin, mutta tilasin ne Sonyerkin sivuilta ja näyttivät olevan ok. oma.saunalahti.fi -osoitteesta ei pysty tilaamaan asetuksia vaan valikko on tyhjä, eikä "tilaa kaikki palvelut" -nappula tee mitään.
Ideoita anyone? (sori krosspostaus)
Et ole määritellyt yhteysosoitetta (APN) internet.saunalahti.fi oikein. Katsopa vinkkejä vaikka edelliseltä sivulta ja tarvittaessa puhelimen ohjekirjasta.
Olisiko kellään antaa vinkkiä... Eli W98 läppärissä ,serialkaapeli, Erkki T 39.
Puhelinverkkoyhteys toimii.. näytöt vilkkuu alakulmassa.
Selain ei löydä mitään osoitteita.. mikä neuvoksi .....
nm: Kohta loppuu hiukset ; )
Olisiko kellään antaa vinkkiä... Eli W98 läppärissä ,serialkaapeli, Erkki T 39.
Puhelinverkkoyhteys toimii.. näytöt vilkkuu alakulmassa.
Selain ei löydä mitään osoitteita.. mikä neuvoksi .....
nm: Kohta loppuu hiukset ; )Syitä voi olla vaikka mitä.
ELi kerro vähän tarkemmin, mitä yhtysosoitetta käytät ja mitä operaattoria? (tiedostat soittosarja asetuksen puhelin numeron merkityksen ja luurin data asetusten merkityksen, oletko modeemi alustuksiin määrittänyt APN:n (yhteysoistteen) operaattorisi mukaan.
Onko varmasti TCP/IP käytössä
Toimiiko PINGi mihinkään?
Selaimen asetukset jne.
Elikkäs saunalahti olis operaattori. Puhelinverkkoyhteys pelaa ihan ok.
modeemissa AT+cgdcont=1,"ip","internet.saunalahti"
Selain ilmoittaa sivua ei löydy. ajattelin että pitäiskö sinne asetuksiin laittaa joku ip numero.
tällä hetkellä asetukset "automaatilla" hakee itse ip n
*99***1#
Ennen ongelmaa samoilla laitteilla käytetty telefinlandin GPRSää.
asetukset muuten samat. paitsi "internet.saunalahti"
Elikkäs saunalahti olis operaattori. Puhelinverkkoyhteys pelaa ihan ok.
modeemissa AT+cgdcont=1,"ip","internet.saunalahti"
Selain ilmoittaa sivua ei löydy. ajattelin että pitäiskö sinne asetuksiin laittaa joku ip numero.
tällä hetkellä asetukset "automaatilla" hakee itse ip n
samaa vikaa jaatisella:
tarkennan omaa ongelmaani:
edit: operaattorina saunalahti, liittymä dataetu.
puhelimena siemens me45,
käyttis xp, alustuskomento ok kuten yllä, soittosarja *99***1#
puhelimessa gprs apn: internet.saunalahti
user+pw tyhjät,
yhteydenluonti onnistuu, rekisteröi tietokoneen verkkoon,
dos-promptissa:
ipconfig /all
ping dns, ei vastausta,
ping gw, on ok.
ei kait tuo voi olla muualla kuin operaattorin puolipäässä?
koskapa dns:n pingaus epäonnistuu/onnistuu helvetin harvoin, sivut eivät oikein ole netissä luettavissa, tai on tieten mut hakeminen hankalaa :)
kiitos ja anteeksi.
Huoh...
6101+TF. Ei paljon apua ole netissä olevista neuvoista kun valikot ihan erilaisia. Eli nyt tarttis 6101- SEKÄ TF-asiantuntijaa!
En jaksa enää väsyneenä taistella asiakaspalvelun kanssa, ja tietääköhän ne mitään kun ei TeleFinlandin asetuksetkaan tunnista puhelinmallia. :D Eli MMS:n lähettäminen ei onnistu ja gerpsikään ei toimi kunnolla kun en tilaamalla saa kunnon asetuksia.
Joten jos joku viisaampi auttaisi olisin todella kiitollinen. :)
Huoh...
6101+TF. Ei paljon apua ole netissä olevista neuvoista kun valikot ihan erilaisia. Eli nyt tarttis 6101- SEKÄ TF-asiantuntijaa!
En jaksa enää väsyneenä taistella asiakaspalvelun kanssa, ja tietääköhän ne mitään kun ei TeleFinlandin asetuksetkaan tunnista puhelinmallia. :D Eli MMS:n lähettäminen ei onnistu ja gerpsikään ei toimi kunnolla kun en tilaamalla saa kunnon asetuksia.
Joten jos joku viisaampi auttaisi olisin todella kiitollinen. :)
6101ssä asetukset saa käsin laitettua valikko --> asetukset --> kokoonpanoasetukset --> omat kokoonpanot --> valinnat --> lisää uusi --> kuva/multimediaviesti.
Sinne sitten seuraavat tiedot, EI KÄYTETÄ OLETUSYHTEYSOSOITETTA vaan määritellään yhteysosoitteen asetukset. Lopuksi painellaan edellinen nappia niin monta kertaa että ollaan kohdassa "omat tilit". siinä mennään äsken luodun ryhmän kohdalle, valinnat --> ota käyttöön. jos ei sittenkään toimi niin ota suoraan TF tekniseen tukeen yhteyttä, liittymässä saattaa olla jotain mätää
Tele Finland MMS:
- Yhteyden nimi: TeleFinland MMS
-Siirtotie: GPRS / pakettidata
-Yhteysosoitteen nimi: telefinland
-Käyttäjänimi: tyhjä
-Salasanan kysely: ei
-Salasana: tyhjä
-Todentaminen: normaali
-Aloitussivu: http://mms.sonera.net:8002/
-Yhteyden suojaus: ei käytössä
-Yhteystyyppi: Jatkuva
-Ip: 195.156.25.33 (195.156.025.033)
http://mms.sonera.net:8002/[/url]
-Yhteyden suojaus: ei käytössä
-Yhteystyyppi: Jatkuva
-Ip: 195.156.25.33 (195.156.025.033)
Just näin. :D Eli, proksit käytössä? Ja proksiosoitteeseen tuo ip? Ja mikä ihmeen proksiportti? Tuossa kohtaa mä eniten jumitin. Suojauksesta tuolla ei kyllä puhuta mitään...
Täällä taas yksi hermonsa menettänyt! Puhelin on Nokia 3120 ja operaattori Cubio. Ja operaattori ei edes vaivaudu vastaamaan, vaikka olen laittanut sinne sähköpostia. Varmaan toivovatkin, että vaihtaisin operaattoria, kun taidan olla huono asiakas liian pienine puhelinlaskuineni.
Mutta kun niillä on halvimmat ulkomaanpuhelut ja niistä laskuni suurimmaksi osaksi koostuu.
Tällä hetkellä en haluaisi muuta kuin vastaanottaa ja lähettää kuvia, jotka olen puhelimeeni siirtänyt liitäntäkaapelin avulla tietokoneeltani. (Vastaanottajalla on kyllä oikeanlainen puhelin.)
GPRS- ja MMS- asetuksia en voi tilata Nokian sivulta, kun siellä ei löydy operaattoria nimeltä Cubio ja Cubion sivuilta en voi tilata, kun siellä ei löydy Nokian 3120-puhelinta. Ja mitkä asetukset yleensä tarvitsen?
Olen laittanut molemmat asetukset Cubion sivuilta löytyvien ohjeiden mukaan, mutta aina sama vastaus: Tilaa ensin GPRS-palvelu.
Tilaa ensin GPRS-palvelu.Tilaa GPRS palvelu, jos jotain SMS tai nettisivu tapoja ja jos vaatii laitteen määrittämisen kokeile jotain saman ikä/tekniikka ryhmän mallin ohjeiden mukaan.
mul on melkaa sama pulama eri ip ja eri kännykkä
mulla samoja ongelmia nokia 6630 ja asus Mypal 716 kaikki asetukset pitäisi olla kunnossa bluetoothina ottaa yhteyttä puhelimen kautta, mutta nettiin ei vain pääse pda laitteella kertoo vain että "cannot connect for an unknow reason" olisiko jotain ideoita mistä lähtee ratkoo ongelmaa. Pelkästään puhelimen kautta netti toimii ihan ok, pystyy lukemaan ja lähettämään mailit jne...
Selailin foorumia reilusti sekä vielä enemmän Saunalahden nettisivuja, mutta en saanut EGPRS-modeemia toimimaan tietokoneella.
Modeeminalustuskomento (Laitehallinta -> Modeemit -> esim. Bluetooth Modem -> Lisäasetuksetvälilehti -> Alustuksen lisäkomennot): AT+cgdcont=1,"ip","internet.saunalahti"
Kysyin vielä, että missä teillä mahtaa olla kyseiset asetukset netissä, sanoivat vaan ettei ole.
Nokian 6230i:llä jossa on EDGE yhteys sai nopella testauksella mbnetistä 15 kt/s vauhdilla tavaraa ja nettisivut aukenivat myös samaan malliin. En tota varmaankaan pahemmin käytä, mutta kivalta vauhti tuntui, ainakin verrattuna GPRS:ään, jolla sai sen 5 kt/s parhaimillaan.
HIENOA! Näillä lähti TOMTOM 910 + Saunalahti +Nokia 9300 pelittämään. Kiitoksia.
HIENOA! Näillä lähti TOMTOM 910 + Saunalahti +Nokia 9300 pelittämään. Kiitoksia.
Puhelin vaihtui SE M600i malliin ja samat setupit toimivat kuin kommarin kanssa
Miten muuten saa EDGEn puhelimessa käyttöön? Toimiiko se normaaleilla GPRS asetuksilla vai tarviiko siihen omat asetukset?
Tuolla ensimmäisessä viestissä olevat seuraavat pienet ohjeet:
Asetukset tietokoneeseen
1. PeeVee Asetukset (Radiolinja, Dna & Siemens, Ericsson, Nokia)
Nyt tuli ilmoitus:
MTV3 Internet -liittymä on 1.11.2006 alkaen siirtynyt TDC Song Oy:lle.
3. Kotisivupalvelu lopetetaan 10.1.2007.
Siitä johtuen nuo kotisivut poistuvat käytöstä. Kiitos kaikille kävijöille.
Näin ilmaiset palvelut vähitellen vähenevät.
Onhan minulla kotisivutilaa Soneralla laajakaista liittymän mukana ja MikroBitissä tilaajana.
Terveisin: Pentti.
kultapyssy
03.03.07, 15:53
Topikin tekijän Sonera-linkit eivät enää tomineet ja oikeat asetukset tulivat hiukan sekavasti mielestäni esille, joten kerron tässä omat tomivat asetukset.
Tietokoneen asetukset käyttäessä kännykän modeemia, Soneran liittymä:
1. Luo yhteys tietokoneen ja puhelimen välille (Bluetooth, Infra)
2. Yleisesti automaattiasennus toimii, ellei niin täytyy tietää mikä modeemi asennetaan manuaalisesti
3.Testaa modeemin tomivuus modeemin diagnostiikkakka-välilehdeltä "Suorita modeemikysely" ja Lisäasetukset välilehdelle laitetaan alustuksen lisäkomennoksi AT+cgdcont=1,"ip","prointernet"
4. Luo uusi modeemi yhteys (nimen voit valita itse), joka soittaa numeoon *99#. Käyttäjätunnuts ja salasana jätetään tyhjiksi.
5. Luo yhteys kyseisen yhteyden turvin esim. internettiin. Kivaksi yllätykseksi aloitussivulta sai käyttöön vielä Soneran nettinopeuttimen.
Sonera on antanut myös vaihtoehtoisen alustuksen lisäkomennon ja soittosarjan, kannattaa varmaan kokeilla ellei lähde muuten toimimaan:
Vaihtoehtoinen modeemin alustuksen lisäkomento: AT+cgdcont=1,"ip","internet"
Vaihtoehtoinen soittosarja: *99***1#
Asetukset ovat Sonran puolesta Windows XP:lle, mutta ainakin omassa Vistassani ne toimivat.
Onkohan kellään kokemuksia MacBook + Samsung SGH-Z720?
Käytän OsX:n mukana tullutta 'Internet Connect (http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh519.html)' -ohjelmaa, joka ei ole kovinkaan kaksinen. Bluetoothilla läppäristä yhteys puhelimeen. Käytän vanhaa 'Samsung t509 Tmo (http://unimaa.net/other/Samsung_t509_Tmo.txt)', koska en ole uudempaa löytänyt vielä.. Tuo siis hoitaa juttelun puhelimen ja läppärin välillä, mutta epäilen, että se myös rajoittaa kaistaani.
Yhteys siis toimii, netti toimii.. Mutta rajoittamattomalla kaistalla pitäisi olla hiukan enemmän puhtia kuin 350 kbps. ISP Saunalahti, ja puhelin löytää HSPDA-verkon. Puhelin sentään tukee 1,8 Mbps ja molemmissa laitteissa on uusinta Bluetooth-laitteistoa. Missä mahtaa olla vika?
Modeemiscripta:
http://unimaa.net/other/Samsung_t509_Tmo.txt
elikkäs. tilailin tuossa tuon saunalahden mobiililaajakaistan +option globesurfer icon ja en saa sitä läppärissä toimimaan.
käyttäjätunnus: tyhjä
salasana: tyhjä
apn: internet.saunalahti
errorcode 0x84000011 tulee vastaukseksi kun yrittää ottaa yhteyttä. sisänsä kummallista kun testasin tuota pöytäkoneessa niin lähti toimimaan samoilla asetuksilla.
vaan tuo läppäri vaan herjaa tuota erroria.
osaisko joku antaa jotain neuvoja?
elikkäs. tilailin tuossa tuon saunalahden mobiililaajakaistan +option globesurfer icon ja en saa sitä läppärissä toimimaan.
käyttäjätunnus: tyhjä
salasana: tyhjä
apn: internet.saunalahti
errorcode 0x84000011 tulee vastaukseksi kun yrittää ottaa yhteyttä. sisänsä kummallista kun testasin tuota pöytäkoneessa niin lähti toimimaan samoilla asetuksilla.
vaan tuo läppäri vaan herjaa tuota erroria.
osaisko joku antaa jotain neuvoja?
Sama vika täällä. Käytössä windows media center ja philips 12" läppäri.
Korttina on Option GlobeTrotter express 7.2
Peurasaari
19.07.07, 11:12
Topikin tekijän Sonera-linkit eivät enää tomineet ja oikeat asetukset tulivat hiukan sekavasti mielestäni esille, joten kerron tässä omat tomivat asetukset.
Tietokoneen asetukset käyttäessä kännykän modeemia, Soneran liittymä:
1. Luo yhteys tietokoneen ja puhelimen välille (Bluetooth, Infra)
2. Yleisesti automaattiasennus toimii, ellei niin täytyy tietää mikä modeemi asennetaan manuaalisesti
3.Testaa modeemin tomivuus modeemin diagnostiikkakka-välilehdeltä "Suorita modeemikysely" ja Lisäasetukset välilehdelle laitetaan alustuksen lisäkomennoksi AT+cgdcont=1,"ip","prointernet"
4. Luo uusi modeemi yhteys (nimen voit valita itse), joka soittaa numeoon *99#. Käyttäjätunnuts ja salasana jätetään tyhjiksi.
5. Luo yhteys kyseisen yhteyden turvin esim. internettiin. Kivaksi yllätykseksi aloitussivulta sai käyttöön vielä Soneran nettinopeuttimen.
Sonera on antanut myös vaihtoehtoisen alustuksen lisäkomennon ja soittosarjan, kannattaa varmaan kokeilla ellei lähde muuten toimimaan:
Vaihtoehtoinen modeemin alustuksen lisäkomento: AT+cgdcont=1,"ip","internet"
Vaihtoehtoinen soittosarja: *99***1#
Asetukset ovat Sonran puolesta Windows XP:lle, mutta ainakin omassa Vistassani ne toimivat.
perkele että itselläni vastustaa koneen kanssa tämä yhteyden saaminen. Ei pelaa 6310i eikä N95. Aina vaan ilmoitus että laite on rikki. Ei jaksa ymmärtää. Windowsia just tässä tongin, että missä vika.
Lueskelin sivu tolkulla ohjeita asiaan minkä olen tehnyt kymmeniä kertoja ennenkin ilman ongelmia. Nyt pakko kysyä itseä viisaammilta mitä tehdä?
Eli nokia 6310i, kannettavassa infra ja kaapeli mahdollisuus. Ajurit ajettu ja laitettu kohilleen. Diagnostiikka löytää modeemin molemmissa tapauksissa. Virhe nro. 777
Mutta yhteyttä muodostaessa kone ilmoittelee että: etätietokoneen modeemi (tai jokin muu tietoliikennelaite) on epäkunnossa. Kokeiltu kahta eri puhelinta. Ei mahdu meikäläisen maailmaan että mikä tuossa maksaa.
Puhelimella suoraan pääsee wappiin. Meikä pihalla kuin ukkoluminen.... at+*** on kokeiltu kaikki vaihtoehdot mitä keskusteluista löytyi. Puhelimessa kokeiltu internet ja prointernet...
Apuva!
Tälläisen ilmoituksen kone antaa:
Virhe 777: Yhteyden muodostaminen epäonnistui, koska etätietokoneen modeemi (tai jokin muu tietoliikennelaite) on epäkunnossa.
Sama ilmoitus tulee nokia 6310i ja N95 ja N6630. Missä vika mahtaa olla? Eikö gprs nettiä enää ole?
Sama vika täällä. Käytössä windows media center ja philips 12" läppäri.
Korttina on Option GlobeTrotter express 7.2
Tuo errorcode 0x84000011 johtuu Optionin ohjelmassa olevasta bugista.
Kiertotie:
Koska optionin kortit tukevat AT komentoja, yhteyden voi ottaa kortin kautta luomalla uuden modeemiyhteyden ja määrittämällä kyseisen kortin modeemiksi (pitäisi näkyä modeemivalikossa).
Tuo errorcode 0x84000011 johtuu Optionin ohjelmassa olevasta bugista.
Ainakin itse annan Mobility Managerin olla ja käytän AT-komentoa, joka laitetaan modeemin asetuksiin.
Mielestäni turha ohjelma :)
Peurasaarelle: Virhe ilmo minulle sanoisi että koko modeemin yhteyden muodostaminen ei onnistu. Oletko katsonut modeemiasetuksista että sieltä näkyy modeemina ja että saat siihen muodostettua yhteyden? Eli mikäs se olikaan, laitekysely/toiminnot?
Peurasaari
20.07.07, 15:42
Ainakin itse annan Mobility Managerin olla ja käytän AT-komentoa, joka laitetaan modeemin asetuksiin.
Mielestäni turha ohjelma :)
Peurasaarelle: Virhe ilmo minulle sanoisi että koko modeemin yhteyden muodostaminen ei onnistu. Oletko katsonut modeemiasetuksista että sieltä näkyy modeemina ja että saat siihen muodostettua yhteyden? Eli mikäs se olikaan, laitekysely/toiminnot?
laite kysely löytää molemmissa tapauksissa modeemin. Windowsissa oli yksi rasti väärässä paikassa. En nyt muista mikä se oli mutta eipä sen väliä enää.
retromusaa
05.10.07, 23:37
Moro, onko kellään ollut ongelmaa erkki r600 ja win98se (usb piuha), eli kun yhistää, niin tulee error 630, ettei mdeemi vastaa tjs, tai sitten tulee "tietokone, johon olit hyhdeytessä, on katkaissut yhdeyden" , asetukset on oikein, liittymä saunalahti (saunalahtelainen ja datapaketti) . Kokeilin tänään tällä pöytäkoneella, ja yhisti ja kaikki toimi, mutta miksei yhteys ei suostu toimimaan kannettavalla? Infrapunaa en viittinyt kokeilla, kun se käyttää gsm dataa joka on kalliimpaa kuin gprs... Kaikki on kannettavassa kunossa, mutta tuo ei jostain *piip* syystä halua muodostaa yhteyttä, miksi?
EDIT: vika oli saunalahella, nyt toimii, ja nopeus on välillä jopa 7kt/s !
Noniin tullu miltei kaikki hiukset revittyä päästä tän 9300i + DNA Matkanetti 384 + läppäri (WIN XP).
Ongelmana täälläkin jossain mainittu. Nokia toimii siis täysin ongelmitta tietokoneen kanssa, yhteydenotto onnistuu täydellisesti ainakin koneen mukaan.
- Yhteysaukeaa ongelmitta ja kone jää vilkuttamaan noita ruutuja tonne alapalkkiin. Kuitenkaan mikään internettiin liittyvä ei toimi (mozilla, ie, outlook, mirc).
-Komentoriviltä selvisi sen verran, että GW:hen (Oletysyhdyskäytävään) kone pingaa ongelmitta.
- DNS:ään ei pingaa. DNS palvelimet se silti osaa hakea automaattisesti.
- AT+CGDCONT=1,”IP”,”INTERNET” on kokeiltu kirjotella tuonne modeemi asetuksiin, mutta se muuttaa tilannetta vaan niin, ettei mozilla/ie edes ns. yritä ottaa yhteyttä palvelimeen vaan heti kun aukasee jonkun sivun niin sillä sekunnilla napsahtaa "sivua ei voi näyttää". Jos ei tuota asetusta kirjoita modeemiasetuksiin, niin kone jää odottelemaan vähäksi aikaa kun on menossa johonkin sivulle eikä lataa mitään ja sitten tulee aikakatkasu.
Itse kommunikaattorilla voi ihan ongelmitta selailla pitkin internettiä/wappia/lukea sähköpostia yms. Toivottavasti joku osaisi auttaa tässä ongelmassa alkaa kohta hiukset loppumaan päästä :)
Käytäthän soittosarjanumerona *99***1#. Vertaa alustuskomennon muistipaikkaosoitus (1). IP ja DNS asetettu verkosta haettavaksi?
perkele että itselläni vastustaa koneen kanssa tämä yhteyden saaminen. Ei pelaa 6310i eikä N95. Aina vaan ilmoitus että laite on rikki. Ei jaksa ymmärtää. Windowsia just tässä tongin, että missä vika.
Tälläisen ilmoituksen kone antaa:
Virhe 777: Yhteyden muodostaminen epäonnistui, koska etätietokoneen modeemi (tai jokin muu tietoliikennelaite) on epäkunnossa.
Sama ilmoitus tulee nokia 6310i ja N95 ja N6630. Missä vika mahtaa olla? Eikö gprs nettiä enää ole?
itse löysin tähän samaiseen ongelmaan ratkaisun.. windows xp media centerissä ainakin on verkkoyhteyksistä ylä palkissa lisäasetukset kohta jossa on ruksi "soitto keskuksen kautta" kohdalla... klikkasin sen pois ja liittymä alko pelaan kerralla. :)
Käytäthän soittosarjanumerona *99***1#. Vertaa alustuskomennon muistipaikkaosoitus (1). IP ja DNS asetettu verkosta haettavaksi?
Isot kiitokset vinkistä nyt pelaa ongelmitta hieman hitaasti vaan, johtunee kaiketi ettei täällä oo tarpeeksi hienoa verkkoa käytettävissä :)
Mul on ebuddy ja mig33, eivät kumpikaan toimi ja vikana on gprs asetukset, en löydä puhelimesta mistään miten korjata asiaa, olen ne ladannut elisalta ja pitäisi olla toimivat, liittymä on kolumbus, mieluusti rautalankaohjeet kun en muuten tajua.
vBulletin v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Käännös G-man.