View Full Version : DNA:n "asiakaspalvelusta"
Vaihdoimme erehdyksessä perheemme liittymät DNA:lle. Vierailu jää kyllä todennäköisesti lyhyeksi.
Kuinka ko. operaattoriin voi ottaa yhteyttä? Olen yrittänyt seuraavilla tavoilla:
1) Asiakaspalvelun puhelinnumero: useiden päivien ja tuntien jonottamisen jälkeen kyllästys valtaa. Usein puhelu katkeaa jonottaessa n. 30 min kohdalla. Katteeton lupaus "hetken kuluttua palvelemisesta" tai "mahdollisimman pian palvelemisesta" on kuunneltu satoja kertoja.
2) DNA:n verkkosivuilla oleva sähköpostiosoite pompahtaa usein takaisin varustettuna viestillä, että palvelinta ei löydy. Näin käy sekä ruotsin että suomenkielisen palvelun osoitteelle. Kerran on posti mennyt perillekin ja kolmen päivän päästä tuli automaattinen vastaus, jossa sanottiin että viestiin vastataan mahdollisimman pian. Nyt on aikaa kulunut pari viikkoa ja eipä ole otettu yhteyttä.
3) DNA:n web-sivuston kautta lähetetty palautetta/yhteydenottopyyntö samaan mustaan aukkoon ilman vastausta.
4) Puhelinkeskukseen jätetty soittopyyntö asiakaspalvelun päällikölle. Ei vastausta.
Faxin hankkiminen pelkästään operaattoria varten tuntuu hiukan yliampuvalta. Onneksi on olemassa muitakin operaattoreja.
Milloinkahan tulee se päivä kun suomalaiset yritykset ymmärtävät asiakaspalvelun merkityksen? Jos tarkoitus on kehittyä pikkunarikasta vakavasti otettavan liiketoiminnan suuntaan, niin kuinka tämä on mahdollista?
Tuota ongelmaahan on ollut jo pitkään.. Itse aion hoitaa asiat niin että jossain vaiheessa vaan siirrän numeroni pois DNA:lta, jolloin asiakassuhde ja samalla tarve asiakaspalvelulle päättyvät.
Kaikki vaihtamaan Sonera One.
Ja asiakaspalvelukin toimii 10++
Kyllä se on kaikilla sama ongelma. Asiakaspalvelut tukossa. Itse olen muutaman kuukauden soitellut dna:lle laskuasioissa ja kyllä ne proput ovat monta kertaa palaneet.
Kavereilta, joilla on muiden operaattoreiden liittymiä olen kuullut saman ongelman olevan niilläkin, eli asiakaspalveluun ei pääse.
Jos katsoitte eilen 2.10 kuningaskuluttajaa siellä puhuttiin juuri tästä samasta asiasta ja kerrottiin, ettei näihin ongelmiin ole välttämättä tulossa parannusta. Tosin operaattorit dna ja saunalahti ovat lisänneet asiakaspalveluhenkilstöään.
Kuinka ko. operaattoriin voi ottaa yhteyttä? Olen yrittänyt seuraavilla
1) Asiakaspalvelun puhelinnumero: useiden päivien ja tuntien jonottamisen jälkeen kyllästys valtaa. Usein puhelu katkeaa jonottaessa n. 30 min
Olen kaksi kertaa sattunut soittamaan kun on varoittanut että "palvelussa on ruuhka - jos ei ole kiire niin soita hetken päästä uudestaan" - molemmat kerrat olen päässyt sisään noin 5-10 min kohdalla. Muuten tosiaankin joskus puolen tunnin kuluttua mennyt hermot. Niin ja öisinhän ei kannata soittaa, ne vaan totetaa että "meillä on yöversio softasta, ei me nähdä mitään, jos voit soittaa aamulla".
Eli koita ajoittaa mahdollisimman ruuhkaiseen aikaan se soitto :)
2) DNA:n verkkosivuilla oleva sähköpostiosoite pompahtaa usein takaisin varustettuna viestillä, että palvelinta ei löydy. Näin käy sekä ruotsin että
3) DNA:n web-sivuston kautta lähetetty palautetta/yhteydenottopyyntö samaan mustaan aukkoon ilman vastausta.
Wow! Siistiä, dna tarjoa internetpalveluja eikä osaa konffata palvelunsa toimimaan itsellensä.
Anyhow, tuo 3:nen - lähetin kans sinne viestin tos 2kk sitten, sain silloin vastauksen noin 2 viikon kuluttua. Nyt kyllä lähetin toisen kyselyn sitä kautta (kun arvelin et se toimis hyvin :)) mutta ei oo puoleentoista viikkon kuulunut mitään...
Turhaan ostat faksin, ei ne siihen sen enempää vastaa. Onneksi operaattorinvaihtohan tapahtuu sillai et menet toiselle operaattorille ja ne sitten sulkee liittymän sun puolesta, mutta mene sitten ja tiedä milloin saat laskusi DNAlta. Niin, ja yritä sitten soittaa dnan asiakaspalveluun ja valittaa että lasku on väärä, dnan asiakaspalvelunumero on maksullinen muille kuin dnan asiakkaille...
Eli kusessa olet, valitettavasti minäkin :)
tulossa parannusta. Tosin operaattorit dna ja saunalahti ovat lisänneet asiakaspalveluhenkilstöään.
Irtisanomalla / lomauttamalla?-) Yleiset "yrityksen tehostamismuodot" suomessa ;)
0800 17000 matkapuhelinpuolelle läpi heti :)
DNA markkinoi tehokkaasti kännykkäliittymäänsä, ainakin MTV3:lla. Tässä pieni varoittava tarina siitä, kannattaako vaihtaa liittymää.
Tilasin elokuun alussa numeron siirron kahteen vanhaan liittymääni. Siirtoon meni toisen liittymän kohdalla kuukausi ja toisen liittymän kohdalla 1,5 kk. Siirron suhteen ei tapahtunut mitään, en saanut tiedotteita enkä puheluita, missään vaiheessa koko siirron aikana. Siirto tehtiin vasta, kun olin syyskuun alussa kaksi kertaa soittanut asiakastukeen. Liittymät siirtyivät vihdoin DNA:lle ja korvaukseksi odotusajasta minulle luvattiin liittymien kuukausimaksut ilmaiseksi sekä WAP-GPRS:n kytkeminen maksutta. Ja molempiin liittymiin saldorajoitus (20 €/kk).
Kuluvalla viikolla kirjauduin Oma DNA:han tarkistaakseni, kuinka kytkeä WAP-GPRS:n käyttöön. Utelaisuudesta tarkistin laskun loppusumman. Laskutuksen mukaan vanhempi lapseni oli kahden viikon aikana, jonka liittymä oli ollut kytkettyä, kerännyt lähes 200 € laskun. Hii hoo! Kyseessä on poika, joka ei *todellakaan* lörpöttele puhelimessa. Lisäksi puhelimella on soitettu koko sen omistusaikana vain reilu 3 tuntia.
Soitin DNA:n asiakaspalveluun. Sieltä kerrottiin, ettei WAP-GPRS ole kytkettynä, lupauksista huolimatta. Lisäksi kyseistä palvelua ei voi kytkeä toimimaan yhdessä saldorajoituksen kanssa. Tätä ei kukaan kertonut minulle, kun odottelun korvauksista keskusteltiin. Laskutukseen jouduin soittamaan erikseen. Yli puolen tunnin odotuksen jälkeen sain yhteyden laskutukseen, jossa täti ihmetteli kuinka lapseni voi yhdestä liittymästä soitttaa kello 2 aamuyöstä kahden tunnin puheluita yhdellä kertaa kahteen eri liittymään. Minä äitinä ihmettelin vielä enemmän, koska tiedän lapsen nukkuneen tuona aikana.
Summa summarum: DNA:n palvelut ovat pahasti hakusalla. Laskutus ei pidä paikkaansa eikä myöskään luvatut palvelut. Jos olet siirtämässä numeroasi DNA:lle, tarkista että saat sinulle luvatut palvelut ja pyydä kirjallinen tilausvahvistus. Jos olet juuri siirtänyt numerosi DNA:lle, tarkista laskusi on oikein. Niissä on mitä todennäköisimmin virheitä.
Tiedän lähipiiristäni ihmisiä, joilla on sama kohtalo, joten en ole ongelmani kanssa yksin. Taistelen oman taistoni DNA:n kanssa, mutta tämä varoitukseksi muille.
Mutta miten ihmeessä te soitatte asiakaspalveluun????
Telkkarissa pyörii "dna+" -mainos, jossa yritetetään luoda mielikuvaa dnasta turvallisena, toimivana ja palvelualttiina operaattorina.
Jopa minun, joka olen ollut dnan kuuluvuuteen ja peruspalveluihin tyytyväinen, teki mieli oksentaa. Nykyisten laskutussekoilujen ja aspan alimitoituksen ollessa arkipäivää kannattaisi vähän katsoa miten ja mitä mainostaa.
Ihan bisnesten jatkuvuuden takia kannattaisi varmaan suosiolla dumpata se buginen laskutussofta hinnalla millä hyvänsä kun eivät kerran saa sitä kuntoon ja mitoittaisivat aspan henkilömäärän vastaamaan edes suunnilleen asiakkaitten määrää.
Tosiaan vois vähän miettiä mitä ja miten mainostaa.. tuntuu siltä että kun joku saa mukamas hyvän idean niin se käytetään heti, liittyy sitten tuotteeseen tai ei...
personal jesus
04.10.03, 01:25
Tosiaan vois vähän miettiä mitä ja miten mainostaa.
Varsinkin se sika säkissä -mainos osuu napakymppiin...
Tosiaan vois vähän miettiä mitä ja miten mainostaa.
Varsinkin se sika säkissä -mainos osuu napakymppiin...
Pitkään mietiskelin että mitä hyötyä siitä on DNA:lle, mutta en keksinyt...
Ehkä hyvä mainoksena, mutta väärä tuote
Näppäilee numeron ja painaa vihreää luuria, esim, mikä oli pointti?
personal jesus
04.10.03, 02:48
Se olikin sarkasmia (unohdin hymiön). ;)
Se olikin sarkasmia (unohdin hymiön). ;)
Kyllä mä sen tajusin, mietiskelyni tapahtui jo toissaoäivänä:)
täytyy tälleen tyhjentävästi todeta, että kun seuraa yleisesti tätä matkapuhelinfoorumin "operaattorit" -osiota, niin kyllä aivan ehdoton ykkönen näissä negatiivissävytteisissä threadeissa on D N A. mikä v*ttu siinä on että ne aina vaan enemmän ja enemmän sössii...? osaako tohon joku tohon tyhjentävästi vastata? lukeeko foorumia joku dna:n "iso kiho", haluaisin kuulla vastauksen siihen et miks dna antaa niin surkeeta palvelua?
kyllä siinä operaattorissa täytyy ihan oikeesti (aikuisten oikeesti =) olla jotain tai aika paljon mätää, kun siitä noin paljon valitetaan.
(ja noihin edellisiin viitaten sanon jo ite valmiiks et "no shit sherlock..." )
radiolinjaan olen muuten ollu todella tyytyväinen, mutta periaatetasolla en tykkää tosta että jotkut aspan puhelut menee viroon... =/
sonera vakuuttaa yleisellä tasolla eniten olevan ok operaattori, noin niinkun keskimäärin.
mikä v*ttu siinä on että ne aina vaan enemmän ja enemmän sössii...? osaako tohon joku tohon tyhjentävästi vastata?Olen ihmetellyt ihan samaa, ehkä joissakin asioissa on dna-valituksia liioiteltu, mutta totuus on että dna on kämmäilyissä aivan ylivoimainen ykkönen. Taustalla on kuitenkin (kai?)aika ammattimaista väkeä joilla on pitkä kokemus puhelinasiakkaista ja matkaviestinverkkojen ylläpidosta, lisäksi kaikkien järjestelmien pitäisi olla uusinta uutta.
Tai ehkä dna-touhu on juuri sitä mitä Finnet on oppinut yleensä antamaan. Jouduin pari vuotta sitten asioimaan lahtelaisen PHP:n kanssa joka on yksi dna-taustayhtiöistä, ja heti ensimmäiseksi ihmetytti yhtiössä se ettei heillä ollut lainkaan asiakaspalvelu-nimellä olevaa puhelinnumeroa, oli laskutus-numero ja toinen numero muille asioille. Seuraava ihmetys oli että internet-liittymää ei heidän mielestään voinut irtisanoa muuten kuin tulemalla käymään PHP-myymälässä, ei auttanut vaikka asuin 100km päässä. Onneksi kolumbuksen ystävällisen aspan avulla pääsin lopulta puhelimitse PHP:sta eroon.
mikä v*ttu siinä on että ne aina vaan enemmän ja enemmän sössii...? osaako tohon joku tohon tyhjentävästi vastata?
Entisenä dna:n aspalaisena tekee mieli vastata tähän. Valitettavasti tyhjentävästi en siihen pysty.
Ensinnäkin kuuluvuus: koittakaa hyvät ihmiset ymmärtää, ettei Suomen 2g:n verkkoa ole mitenkään keretty rakentamaan yhtä kattavaksi kuin Soneran verkkoa. Ja yksittäisten ihmisten takia ei tukiasemia rakenneta. Totta kai katveilmoitus tehdään aina kun asiakas valittaa huonosta kuuluvuudesta, mutta tukiasemiksi emme valitettavasti voi ruveta. Emme vaikka "...kun Sonerallakin toimii...", niin kuin lähes joka toinen asiakas muistaa mainita.
Gprs-hinnoittelumuutos: tehtiin mielestäni erittäin ymmärrettävistä syistä. Verkko ei yksinkertaisesti riittänyt enää. Sitä en tiedä, miksi kiinteähintainen gprs-palvelu alunperin edes tuli markkinoille. Ehkä se tosiaan oli vain "sisäänheitto"-keino, niin kuin joku viestissään kirjoitti.
Laskutusongelmat: Eli siis dna otti uuden järjestelmän käyttöön kesällä. Tämä uusi järjestelmä käsittää siis muunkin kuin laskutuksen, esim. liittymien avaukset ja lisäpalvelujen kytkennät tehdään tällä. Tämän vuoksi lisäpalvelujen kytkentöjä yms. ei voinut kesällä tehdä. Ja toki aspa ruuhkautui tämän vuoksi. Ja, yllätys yllätys, tämän uuden järjestelmän nimi ei todellakaan ole Passeli (niin kuin joku ihan tosissaan uskoi), vaan TTMi. Netistähän tuosta löytyy jotain tietoa. Tiedettiin, että uuden järjestelmän käyttöönotto aiheuttaa ongelmia varsinkin laskutuksen kanssa. Sitä en tiedä, miksi ongelmia on yhä.
Ja aspan jonot: aspa ruuhkautui kesällä, kun lisäpalveluja yms. ei voinut kytkeä -> asiakkaat soittelivat ja valittivat. En tiedä, kuinka moni huomasi, mutta sen jälkeen aspan ruuhkat saatiin kokonaan pois muutamaksi viikoksi puheluiden uudelleen ohjaamisen takia (esim. laskutuksen väki otti myös normiaspan puheluita). Ennen kuin sitten alkoivat numeron siirto-ongelmat, joita on tainnut olla kaikilla operaattoreilla. En nyt kovin paljoa ole lukenut, onko dna:ta näillä palstoilla numsi-ongelmista syytetty. Itseäni kiukuttaa lähinnä se, että ainakin aspaan tuli kiukkuisia puheluita, jossa numsin jälkeen kaikki puhelut eivät ohjautuneet uuteen dna:n liittymään. Tällöin syynä taisi 95%:sti olla luovuttava operaattori, eli todella usein Sonera. Eli ei kannata haukkua dna:ta ihan kaikesta. :)
Nytpä en enää muuta keksi tähän hätään. Kirjoittelen myöhemmin lisää, jos mun tekee vielä mieli puolustella dna:ta. :)
Tosiaan vois vähän miettiä mitä ja miten mainostaa.. tuntuu siltä että kun joku saa mukamas hyvän idean niin se käytetään heti, liittyy sitten tuotteeseen tai ei...
Olihan Ladankin mainoslause aikoinaan (vai onko jopa yhä?) "Lujaa laatua Lada", vaikka taisi olla kaikkein heikkolaatuisimpia autoja, mitä Suomessa myynnissä oli.. ;)
tulossa parannusta. Tosin operaattorit dna ja saunalahti ovat lisänneet asiakaspalveluhenkilstöään.
Irtisanomalla / lomauttamalla?-) Yleiset "yrityksen tehostamismuodot" suomessa ;)
Se että Saunalahti on joutunut irtisanomaan ja lomauttamaan henkilöstöä on enemmän kuin valitettavaa, mutta ikävä kyllä tehdyt toimenpiteet ovat olleet välttämättömiä.
Saunalahden osalta irtisanomiset eivät ole koskeneet asiakaspalvelua. Jokaiselle työntekijälle jonka osalta vanhat työtehtävät ovat olleet loppumassa on tarjottu tehtäviä mm. asiakaspalvelussa tai teknisessä tuessa ja moni on myöskin ottanut tarjouksen vastaan.
Asiakaspalveluun on palkattu viimeisen parin kuukauden aikana noin 30 työntekijää ja lisää palkataan kokoajan. Työhakemukset ovat enemmän kuin tervetulleita.
T: Panu.
Olihan Ladankin mainoslause aikoinaan (vai onko jopa yhä?) "Lujaa laatua Lada", vaikka taisi olla kaikkein heikkolaatuisimpia autoja, mitä Suomessa myynnissä oli.. ;)
Tuo ei pidä todellakaan paikkansa! lada on yksi kestävimmistä autoista, varsinkin nuo vanhemmat mallit. Se on yleinen harhaluulo ettei lada kestäisi mutta sehän kestää, ja jos jokin vika tulee niin sen saa itse korjattua tai sitten korjautettua halvalla korjaamossa!
Lada on myös tämän hetken parhaiten menestyvä auto-merkki Romurallissa! Ehkä hieman ääripään esimerkki mutta osoittaa se mielestäni kestävyyttä.. :)
Ooteehen meni mutta menkööt!
Se että Saunalahti on joutunut irtisanomaan ja lomauttamaan henkilöstöä on enemmän kuin valitettavaa, mutta ikävä kyllä tehdyt toimenpiteet ovat olleet välttämättömiä.
Saunalahden osalta irtisanomiset eivät ole koskeneet asiakaspalvelua. Jokaiselle työntekijälle jonka osalta vanhat työtehtävät ovat olleet loppumassa on tarjottu tehtäviä mm. asiakaspalvelussa tai teknisessä tuessa ja moni on myöskin ottanut tarjouksen vastaan.
Asiakaspalveluun on palkattu viimeisen parin kuukauden aikana noin 30 työntekijää ja lisää palkataan kokoajan. Työhakemukset ovat enemmän kuin tervetulleita.
T: Panu.
Missä rekrytöinti tapahtuu? Teidän nettisivuilla?
e: löytyi teidän nettisivuilta...
Ensinnäkin kuuluvuus: koittakaa hyvät ihmiset ymmärtää, ettei Suomen 2g:n verkkoa ole mitenkään keretty rakentamaan yhtä kattavaksi kuin Soneran verkkoa.
---snip snip---
tiina hyvä,
ymmärrän sinua, mutta en ymmärrä dna:n uskomattoman laajaa ja jatkuvaa sössintää. tätä ns. sössintää on tapahtunut minun, vaimoni, 2 x kaverini ja näköjään aika monen foorumilaisen kohdalla. hassua yhteensattumaa =) ?
ja sitäpaitsi - dna eli operaattori ei ole "kaveri" tai mikään inhimillinen olento, jota pitäisi "ymmärtää" ja jonka virheet pitäisi suvaita tai ymmärtää. kyyti on kylmää - jos operaattori ei miellytä ja/tai töppäilee
-> asiakkaat ovat tyytymättömiä -> asiakkaat kaikkoavat. that's the name of the game, bisnistä katsos nääs =)
jos hyvä ystävä töppäilee (esim. unohtaa tehdä jotain minkä lupasi tehdä), sitä voi ymmärtää ja ymmärtää. mutta operaattori ei ole "kaveri", jos se mokaa -vaikkakin pienesti ja kerran- Herra tai Rouva Kuluttajalla on oikeus valittaa ja lähteä. ja joo, tosta "valittamisen oikeudesta" voidaan rakentaa ihan kokonaan uus threadi ;)
Entisenä dna:n aspalaisena tekee mieli vastata tähän..
-klip-
Kirjoittelen myöhemmin lisää, jos mun tekee vielä mieli puolustella dna:ta. :)Älä turhaan puolustele firmaa joka tuntuu tekevän kaikkensa että aspa menisi tukkoon. Jos edes netti- ja sms-tilaukset toimisivat kuten luvattua niin aspan paine helpottaisi jo aika paljon.
Onkos se Tiina nyt varmasti ihan rividuunari? Olen minäkin ollut useiden firmojen kanssa yhteistyössä olevan firman eli alihankkijan leivissä eikä kiinnosta tippaakaan jos näitä firmoja haukutaan jossain? (Esim. Telialle on tehty hommia).
Onkos se Tiina nyt varmasti ihan rividuunari? Olen minäkin ollut useiden firmojen kanssa yhteistyössä olevan firman eli alihankkijan leivissä eikä kiinnosta tippaakaan jos näitä firmoja haukutaan jossain? (Esim. Telialle on tehty hommia).
samaa mietin minä.
ja tiinan viestistä jäi kuva, että ressukka-dna ei vaan pysty samanlaiseen suoritukseen <tähäntulevatkaikkimahdollisetsyyt> kuin jotkut muut operaattorit, ja meidän kuluttajien pitäisi sääliä dna:ta. ja lisäksi nuo kaikki mokailut ovat meidän kuluttajien syytä, me mokailtiin. dna ei mokaillut.
olin minäkin mäkkäris töissä, mut ei o intohimoa puollustella purilaista =)
olin minäkin mäkkäris töissä, mut ei o intohimoa puollustella purilaista =)
OT: Niin minäkin :D Enkä voi mitään sille että HP on pahaa, QP parempaa ja feast parasta :b Filtraaminen on paska homma ja toasteri polttaa näpit.
..ja tiinan viestistä jäi kuva, että ressukka-dna ei vaan pysty samanlaiseen suoritukseen <tähäntulevatkaikkimahdollisetsyyt> kuin jotkut muut operaattorit, ja meidän kuluttajien pitäisi sääliä dna:ta. ja lisäksi nuo kaikki mokailut ovat meidän kuluttajien syytä, me mokailtiin. dna ei mokaillut.
Mä en ole missään nimessä sitä mieltä, että kuluttajien pitäisi sääliä jotain firmaa. Mua enemmänkin ihmetyttää, miksei kuluttajat vaihda hanakammin liittymää, vaan tulevat joskus vuoden kuluttua vaatimaan hyvityksiä esim. heikosta kuuluvuudesta.
Jooh, siis ihan rividuunari olin, ja nykyään vain tyytyväinen dna:n asiakas. Ymmärrän erittäin hyvin varsinkin ihmisiä, joilla on ollut laskutuksen kanssa ongelmia. Varmasti mullakin lentäisi operaattori vaihtoon saman tien, jos pahoja ongelmia olisi.
Mutta olkoon, kerroin syistä miksi dna:lla on ongelmia, niin kuin pyydettiinkin. Olen pahoillani, jos käsititte väärin.
Viime perjantaina tapahtui meilläpäin kummia.
1. Kotona oli kirje DNA:lta, jossa oli... LASKU.
2. Lasku oli (melkein) oikein.
3. Kun soitin laskutus-aspaan niin pääsin HETI läpi.
Välittömästi tämän jälkeen jouksin pika-pika nakkarille tekeemään lottoa, mutta tuuri olikin jo loppu :(
Canis lupus
06.10.03, 12:51
1. Kotona oli kirje DNA:lta, jossa oli... LASKU.
2. Lasku oli (melkein) oikein.
3. Kun soitin laskutus-aspaan niin pääsin HETI läpi.
Sitten heräsit ja keitit aamukahvit ; )
Braveheart
09.10.03, 12:36
Dna:n aspa on tosiaan huonommasta päästä. Kuulemma vika ei ole itse asiakaspalvelijoissa vaan käytössä olevissa ohjelmissa.
www.ttmtieto.fi sivulla voi lukea että DNA ja TTMtieto on yhdessä suunnitellut jakehittänyt laskutus ja asiakastietojärjestelmän......oiskohan vika tässä??? Todennäköisesti DNA:n laskutus jupakka johtui
siirrosta vanhasta järjestelmästä uuteen....spekulointia taas. Novacall hoitaa ainakin osittain DNA:n vastauspalveluja (tieto DNA:n sivuilta)
joten olettaa voi että "omaa" asiakaspalvelua ei ole kuten muilla operaattoreilla.....tämä tietysti voi lisätä tietoliikenne ongelmia koska kyseessä on 2 eri yritystä ja Novacall hoitaa paljon muitakin asiakkaita....
spekulointia kaikki mutta taitaa olla perääkin....
Juttu tämän päivän iltalehdestä:
"Hankin taannoin DNA-liittymän ja olin iloinen saadessani tämän uuden halvimman puhelinliittymän. Henkilökohtaista palvelua halutessani mieleni muuttui täysin.
Soitin laskutusneuvontaan useita kertoja, mutta en koskaan päässyt läpi. Tämän jälkeen yritin saada vastausta sähköpostitse. Sain vastauksen, että he ottavat asiani käsittelyyn, mutta tieto tuli vasta monen päivän jälkeen.
Lähetin uuden sähköpostin noin pari viikkoa myöhemmin kuitenkaan saamatta mitään vastausta.
Eräänä päivänä päätin sitten jonottaa puhelimessa niin kauan kunnes pääsisin läpi. Ensimmäinen jonotus oli noin 15 minuuttia laskutusneuvontaan ja sieltä yhdistettiin maksusuunnitelmaan, uudelleen odotusta noin 15 minuuttia. Tämän jälkeen puhelu katkaistiin pois jonosta.
Soitto taas laskutusneuvontaan ja sain työntekijältä pahoittelut sekä suoran numeron henkilölle, jolta saisin tarvitsemani palvelun, mutta vasta kello 16 jälkeen.
Soitto kello 16.10, henkilö ei tiedä mitään asiastani, sillä hänellä ei ole edes tietoja asiakkaiden tiedoista. Arvuuttelee, mihin minun tulisi soittaa. Yritän uudelleen laskutusneuvontaan ja vihdoin saan vastauksen hyvin yksinkertaiseen kysymykseeni.
Jonottaminen on ilmaista, mutta aika on rahaa joillekin ja aikaa kuluu loputtomiin jonottamisessa. Halvat puhelut ja huono palvelu, pitäisikö vain hyväksyä?
Pettynyt asiakas"
Nyt sitten lehtiinkin alkaa tulla juttua ryssimisistä, hyvä juttu!
No tässähän on kyse yksittäisen ihmisen kirjoituksesta mielipidepalstalla. En nyt hirveesti alkaisi hehkuttamaan asiasta. Eri asia olisi, jos kirjoitus olisi OIKEAN toimittajan tekemä ja jossain muualla lehdessä. Mutta hyvä, että sai sinut taas puhkumaan onnesta. Kävitkin varmaan heti ostamassa Iltalehden!
No tässähän on kyse yksittäisen ihmisen kirjoituksesta mielipidepalstalla. En nyt hirveesti alkaisi hehkuttamaan asiasta. Eri asia olisi, jos kirjoitus olisi OIKEAN toimittajan tekemä ja jossain muualla lehdessä. Mutta hyvä, että sai sinut taas puhkumaan onnesta. Kävitkin varmaan heti ostamassa Iltalehden!
www.iltalehti.fi
Kun foorumia seurannut, kirjoitus kuitenkin ihan todellinen/asiallinen...
www.iltalehti.fi
Nimimerkin takaa ammuskelu (asiaton tai asiallinen sellainen) yleensäkin jää omaan arvoonsa.
Eli jos toimittaja on kokenut samanlaisen yksittäistapauksen niin se olisi silloin hyvä juttu? Harmi vaan kun noi DNA:n jutut ei ole yksittäisiä vaan kattaa koko asiakaskunnan. Sama juttu Saunalahdella.. (tai mikä lie se tänään on; Saunalahti-jippii, jippii-saunalahti, jippii vaiko saunalahti?) Taitaa nykypäivänä ihan Saunalahti nimellä pyöriskellä.
On varmasti ihan asiallinen ja myös ihan todellinen jollekin henkilölle tapahtunut asia, mutta kysessä on silti vain mielipidekirjoitus.
Harmi vaan kun noi DNA:n jutut ei ole yksittäisiä vaan kattaa koko asiakaskunnan. Sama juttu Saunalahdella.. (tai mikä lie se tänään on; Saunalahti-jippii, jippii-saunalahti, jippii vaiko saunalahti?) Taitaa nykypäivänä ihan Saunalahti nimellä pyöriskellä.
Ei vaan minulle ole sattunut ongelmia saunalahden kanssa. DNA kanssa oli kyllä. Laskutus ei toiminut ja aspa ei vastaa. Vaihdoin saunalahteen ja ainakaan toistaiseksi ei moittimista.
Tiina81:
Entisenä dna:n aspalaisena tekee mieli vastata tähän. Valitettavasti tyhjentävästi en siihen pysty.
Kivaa, että puolustat dna:ta. Jutussasi sinänsä oli järkeä. Mutta ihan tosiasia on se, että dna:n pitäisi tiedoittaa asiakkailleen HUOMATTAVASTI TEHOKKAAMMIN aina kun tulee verkon huoltoja, muutoksia toimintaan, laskutusuudistuksia. Ja asiakaspalvelu, sitä ei ainakaan huomaavaiseksi ja ystävälliseksi voi edes hyvällä tahdolla sanoa.
Yhtiö perustettiin vuonna 1999. Lähtökohtana oli yli 10 vuoden aikana kertynyt puhelinyhtiöiden kokemus järjestelmäratkaisusta. TTM-Tieto Oy:n omistajina on 18 maakunnallista puhelinyhtiötä.Samoin Novacallin takana on Finnet-yhtiöitä, eli ihan oma väki sielläkin häslää.
Aspalainen
10.10.03, 23:05
Itsekin erään operaattorin asiakaspalvelussa työskentelevänä tiedän, että jos asiakkaat lukisivat liittymänsä käyttöohjeet sekä laskun mukana tulevat tiedotteet, puhelut putoaisivat aspassa puolella... Kaikki ongelmat eivät todellakaan johdu operaattorista.
Ja ne jotka haukkuvat huonoa palvelua... kerron pienen vinkin: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. "Valitettavaa" on, että jokainen palvelee mieluummin ystävällistä asiakasta, kuin sellaista joka huutaa pää punaisena ja kiroilee.
Luuletteko että me aspalaiset kiusallamme lähetämme teille vaikka epäselviä laskuja tms? Luuletteko että hieromme aina laskujen lähdettyä käsiämme yhteen: "Kiäh kiäh, taas saadaan kiukkuisia asiakkaita soittelemaan meille päivämme piristykseksi! Jipii!"
Mekin olemme vain ihmisiä, ja me teemme vain työtämme. Jos operaattoreilla on hankaluuksia, on turha kuvitella että kukaan ei tee niille mitään, tai että ne ovat vain asiakkaiden kiusaksi. Ketähän sekin palvelisi??
hieromme aina laskujen lähdettyä käsiämme yhteen: "Kiäh kiäh, taas saadaan kiukkuisia asiakkaita soittelemaan meille päivämme piristykseksi! Jipii!"
Hävetkää!
*sori* :)
onko muuten viestissäsi vihje missä olen ollut aspassa?
*heti epäilee* :)
Mekin olemme vain ihmisiä, ja me teemme vain työtämme.
Ihan vain erään operaattorin paikallisella jälleenmyyjällä työskentelevänä: ymmärrän!
Itsekin erään operaattorin asiakaspalvelussa työskentelevänä tiedän, että jos asiakkaat lukisivat liittymänsä käyttöohjeet sekä laskun mukana tulevat tiedotteet, puhelut putoaisivat aspassa puolella... Kaikki ongelmat eivät todellakaan johdu operaattorista.
Ja ne jotka haukkuvat huonoa palvelua... kerron pienen vinkin: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. "Valitettavaa" on, että jokainen palvelee mieluummin ystävällistä asiakasta, kuin sellaista joka huutaa pää punaisena ja kiroilee.
Luuletteko että me aspalaiset kiusallamme lähetämme teille vaikka epäselviä laskuja tms? Luuletteko että hieromme aina laskujen lähdettyä käsiämme yhteen: "Kiäh kiäh, taas saadaan kiukkuisia asiakkaita soittelemaan meille päivämme piristykseksi! Jipii!"
Mekin olemme vain ihmisiä, ja me teemme vain työtämme. Jos operaattoreilla on hankaluuksia, on turha kuvitella että kukaan ei tee niille mitään, tai että ne ovat vain asiakkaiden kiusaksi. Ketähän sekin palvelisi??
Mulla ainakin oli kesällä tilanne, jossa asiakaspalvelu ei vain yksinkertaisesti tuntunut tekevän yhtään mitään. Esimerkki: lupasivat, että mulle soitetaan, muttei soittopyyntöä oltu edes jätetty. Eikä tuollaisella yritetä lakaista ongelmia maton alle?
Mulla ainakin oli kesällä tilanne, jossa asiakaspalvelu ei vain yksinkertaisesti tuntunut tekevän yhtään mitään. Esimerkki: lupasivat, että mulle soitetaan, muttei soittopyyntöä oltu edes jätetty. Eikä tuollaisella yritetä lakaista ongelmia maton alle?
Etkö muka itse ole koskaan unohtanut tehdä jotain sellaista mitä olet luvannut tehdä? Todennäköisesti kyseessä on vain inhimillinen unohdus. Aspassakin on ihmisiä töissä ;)
no just.
ootkos vilkaissu ihan minkä vaan operaattorin "liittymän käyttöohjeet". onhan ne toki hyödylliset.
minäkin 10 vuotta matkapuhelinten hevihevi-juuserina olleena hyödyn tod. paljon niistä ohjeista. onhan se toki mukavaa saada ties monennetta kertaa tietää että "miten vastaajani numero muodostuu" tai "miten kirjoitan tekstiviestin". ja itse itselleni vastaten - toki moiset ohjeet ovat monelle ihmisistä (esim. vanhukset) hyödyllisiä.
kerroppa (ilmeisesti dna:n) aspalainen, missä siellä käyttöohjeessa on nappi jota painamalla dna:kin tekee gprs:n pois- ja päälle uudelleenkytkennän? se nappi sais toki olla siinä käyttöohjekirjassa, koska parhaimmillaan tein sen 7 kertaa viikossa sen uudelleenkytkentäpyynnön. myöskin sinne sais asentaa napin jolla kuitata pois turhat laskut (dna historiani aikana useita kappaleita niitä). nyt radiolinjan käyttäjänä en ole joutunut tekemään näitä asioita kertaakaan. vika ei siis liennyt "tyhmässä asiakkaassa joka ei osannut käyttää palveluaan".
turha syyttää asiakkaita siitä "kun soittelevat turhaan". tosiasia dna:n kohdalla on kyllä se että mätää on ja palvelut eivät hyvin suuressa määrin toimi. ja muista en tiedä, mutta en minä ainakaan ollut niin dna:n "kaveria", että olisin tunnin jonotettuani ja huonotasoista palvelua saatuani olisin ollut teille sinne dna:n suuntaan hunajaisen hyvällä tuulella.
dna luultavasti toimii (?) ihmisillä jotka eivät vaadi liittymältään paljoa muuta kun vastaajan ja tekstiviestit, ja jotka eivät tarkistele laskujaan, mutta vähänkin enempi hc-käyttäjillä se ei vaan toimi.
loppukevennyksenä tämä kuva =) :
http://www.saunalahti.fi/sakarit/kerro-lisaa/nimimerkki.jpg
tai tämä kuva =) :
http://www.saunalahti.fi/sakarit/kerro-lisaa/etvaan.jpg
Aspalainen
11.10.03, 22:24
hieromme aina laskujen lähdettyä käsiämme yhteen: "Kiäh kiäh, taas saadaan kiukkuisia asiakkaita soittelemaan meille päivämme piristykseksi! Jipii!"
Hävetkää!
*sori* :)
onko muuten viestissäsi vihje missä olen ollut aspassa?
*heti epäilee* :)
Heh heh heh... =) mitään en myönnä enkä kiellä... Arvaillahan aina voi!
Aspalainen
11.10.03, 22:28
Tuo on erittäin ikävä piirre, ja kokemuksesta voin sanoa, että kyseessä on silloin yksittäisen asiakasneuvojan virhe. Se miksei hän ota yhteyttä asiakkaaseen, voi olla niinkin inhimillinen kuin unohdus... Muita syitä voi olla esim. se, että hän ei ole saanut selvitettyä vielä asiaa tms, eikä ole sen vuoksi ottanut yhteyttä. Näitä erehdyksiä tietysti sattuu, mutta mikäli asiakaspalvelija ei ota asiakkaaseen yhteyttä esim. sen vuoksi, että asiakas on ns. hankala tms, niin silloin hän on ehdottomasti väärällä alalla. Vihjeeksi vain, että kannattaa näistäkin aina antaa palautetta operaattoreille. Asiakasneuvojien omat mokat voivat antaa ilkeän leiman koko operaattorin asiakaspalvelulle.
Aspalainen
11.10.03, 22:33
Mekin olemme vain ihmisiä, ja me teemme vain työtämme.
Ihan vain erään operaattorin paikallisella jälleenmyyjällä työskentelevänä: ymmärrän!
Kiitos Nallukka, kiva että edes joku ymmärtää meitäkin poloisia... =) Sanoin eräälle tuttavalle, joka jakaa työkseen postia, että hän voi kuvitella minkälaista työni on, jos hänen asiakkaistaan 80 % hyökkäisi hänen kimppuunsa heti kun postiluukku kolahtaisi... Harva soittaa aspaan vain kehuakseen tuotteitamme tai hyvää palvelua tms, asiakkaalla on yleensä jokin ongelma, ja tietysti kun usein on kyse rahasta niin eipä siinä tietysti kovin kärsivällinen jaksa olla. Voisin silloin itsekin olla aika kiukkuinen. Monia asiakkaita täytyy ihailla että jaksavat esim jonottaa joskus aika kauankin...
Mutta aina välillä soittaa todella mukavia asiakkaita, jotka jaksavat jopa jutella vähän muistakin asioista. Sellaiset piristävät meidänkin päiväämme todella paljon!
Itsekin erään operaattorin asiakaspalvelussa työskentelevänä tiedän, että jos asiakkaat lukisivat liittymänsä käyttöohjeet..En tiedä oletko dna:n aspassa, mutta itse olen ollut mukana hankkimassa yhteensä 6kpl dna-liittymiä, ja neljässä liittymän mukana ei liikkeestä saatu kuin kopio sopimuksesta ja numero kirjoitettuna paperilapulle, käyttöohjeista tai muista tervetulopaketeista ei ollut tietoakaan. Kerran on mukana ollut suomenkielinen käyttöohjepaketti ja kerran ruotsinkielinen. Tämähän ei ole operaattorin aspan vika mutta ei kyllä ole asiakkaankaan, ehkä asiakas soittaa siksi koska ei ole saanut jälleenmyyjältä minkäänlaista tukea liittymän käytössä.
Aspalainen
12.10.03, 13:37
Itsekin erään operaattorin asiakaspalvelussa työskentelevänä tiedän, että jos asiakkaat lukisivat liittymänsä käyttöohjeet..En tiedä oletko dna:n aspassa, mutta itse olen ollut mukana hankkimassa yhteensä 6kpl dna-liittymiä, ja neljässä liittymän mukana ei liikkeestä saatu kuin kopio sopimuksesta ja numero kirjoitettuna paperilapulle, käyttöohjeista tai muista tervetulopaketeista ei ollut tietoakaan. Kerran on mukana ollut suomenkielinen käyttöohjepaketti ja kerran ruotsinkielinen. Tämähän ei ole operaattorin aspan vika mutta ei kyllä ole asiakkaankaan, ehkä asiakas soittaa siksi koska ei ole saanut jälleenmyyjältä minkäänlaista tukea liittymän käytössä.
No tuo on kyllä outoa! Mikähän myyjä siinä on oikein ollut...? Ainakin meillä on liittymäpaketeissa AINA oltava esim. toimitusehdot. Eihän asiakas voi hyväksyä sopimusta, ellei hänelle ole annettu toimitusehtoja. Itse olen työstäni ainakin sen oppinut, että luen aina toimitusehdot ainakin pintapuolisesti (ja sopimuksen erittäin tarkkaan) ennekuin allekirjoitan yhtään mitään.
Itse sain aikanaan denaan mukaan kortin, toimitusehdot ja kopion sopparista. Ei mitään ohjeita.
Toimitusehdoista puheen ollen totuushan on niin ettei valtaosa suomalaisista edes ymmärrä mitä ne ovat. Jotain pientä pränttiä. Totuus valkenee aina siinä vaiheessa kun kerrotaan mikä on irtisanomisaika ;)
Mutta se ettei asiakas ole voinut hyväksyä sopimusta saamatta toimitusehtoja on bullshittia. Jos hän on allekirjoittanut hyväksyvänsä ne, niin voi voi, parempi onni ensi kerralla.
Tässä oli hieman sarkastista sävyä mukana, myönnän sen :)
Olen mielenkiinnolla odottanut ensimmäistä laskua DNA:lta. Vielä sitä ei ole kuulunut, mutta olo on kuin lapsella ennen jouluaattoa:-) Mitä yllätyksiä lasku tuokaan mukanaan?
Asiakaspalvelusta pieni kommentti. Asiakaspalvelussa asiakkaita palvelevat henkilöt eivät suuremmalti pysty vaikuttamaan toimimattomaan palveluun tai laskujen oikeellisuuteen. He voivat ainoastaan tarkistaa, mitä on tapahtunut ja olisiko asia jotenkin korjattavissa. Ei siis hyödytä huutaa heille. Eihän se heidän vikansa ole, että DNA ei hallitse tietotekniikkaprojekteja tai että laskutusjärjestelmän toimittaja ei pysty toimittamaan sitä, mitä on myyntivaiheessa luvannut.
Ilmainen vinkki DNA:n viestinnästä vastaaville: Asiakkaat ovat huomattavasti tyytyväisempiä, jos he tietävät mahdollisista ongelmista jo aikaisessa vaiheessa. Voisitte lähettää asiakkaillenne tiedotteita ongelmista ja niiden syistä sekä aikataulutavoitteet, missä ajassa ongelmat saadaan korjattua. Ja muistakaa pitää henkilökunnastanne huolta. Tällaisen raparyöpyn keskellä ei takuulla ole kivaa olla DNA:n leivissä. Eihän kukaan DNA:lla työskentelevä uskalla kohta kertoa työnantajaansa selkäsaunan pelossa.
(Ei, en ole Denalla töissä, mutta olen tehnyt asiakaspalvelutöitä 20 vuotta)
Tuo on erittäin ikävä piirre, ja kokemuksesta voin sanoa, että kyseessä on silloin yksittäisen asiakasneuvojan virhe. Se miksei hän ota yhteyttä asiakkaaseen, voi olla niinkin inhimillinen kuin unohdus... Muita syitä voi olla esim. se, että hän ei ole saanut selvitettyä vielä asiaa tms, eikä ole sen vuoksi ottanut yhteyttä. Näitä erehdyksiä tietysti sattuu, mutta mikäli asiakaspalvelija ei ota asiakkaaseen yhteyttä esim. sen vuoksi, että asiakas on ns. hankala tms, niin silloin hän on ehdottomasti väärällä alalla. Vihjeeksi vain, että kannattaa näistäkin aina antaa palautetta operaattoreille. Asiakasneuvojien omat mokat voivat antaa ilkeän leiman koko operaattorin asiakaspalvelulle.
Ikävä kyllä, en jaksa uskoa että tossa olisi ainakaan yhden työntekijän virhe. Toki inhimillisyyttä pitää olla mukana. Ja mitä DNA:lle reklamoimiseen tulee, reklamaatiostani oli kaikesta päätellen luettu vain kaksi ensimmäistä riviä.
Ilmainen vinkki DNA:n viestinnästä vastaaville: Asiakkaat ovat huomattavasti tyytyväisempiä, jos he tietävät mahdollisista ongelmista jo aikaisessa vaiheessa.
Esim. taas "kuukauden asiakasetu", ilmainen hittivahti 4 viikoks kännyykään kunhan tilaat ennen 6.10.2003. Ja tänäänhän on: 14.10.2003.
Eli tiedoitteet ajan tasalla, vanhoja tavaroita pois. Uskois että DNA pystyis ylläpitämään omia kotisivujaan kun kerran myyvät kotisivu-ylläpitoa tuotteena...
Hattori Hanzo
16.10.03, 10:58
Lisäänpä tänne kun ei muuta threadia ollu aiheesta. (??)
Äitilleni tuli työpaikalle (yksityisyrittäjä) DNA:lta kirje jossa oli seuraavaa...
DNA GPRS-DATAPALVELUIDEN ERITYISEHDOT
Hyvä asiakkaamme
Olet tilannut dna-liittymääsi GPRS-/WAP-GPRS -palvelun. Kiitokset tilauksestasi!
jne jne jne....
Jännintä tässä on se että äiti hetun taikka hänen LY:n alla ei ole missään vaiheessa ollut dna:an liittymää eikä ole ollut mitenkään yritykseen kytköksissä!
Mielestäni erittäin kiinnostavaa olisi tietää millaista asiakasrekisteriä DNA ylläpitää!
Aspaan en tietty päässyt läpi joten soitin paikalliselle DNA välittäjälle ja käskin ottaa selvää asiasta!
Kattellaan mitä tulee... =)
Onkohan se asiakkaan vika että dna:lla menee useita kuukausia oudon laskun selvittämisessä. Voihan se olla. Pitäsköhän ettiä jostain ne käyttöohjeet jos siellä lukis miten voi soittaa aspaan montaa tuntia jonottamatta tai miten voi saada sähköpostiin vastauksen saman vuoden aikana.
Nooh mitäs pienistä, kiva kun on mukavata. Vi**ttaa vaan silti.
Hattori Hanzo
20.10.03, 14:58
Äitilleni tuli työpaikalle (yksityisyrittäjä) DNA:lta kirje jossa oli seuraavaa...
Hyvä asiakkaamme
Olet tilannut dna-liittymääsi GPRS-/WAP-GPRS -palvelun. Kiitokset tilauksestasi!
jne jne jne....
Jännintä tässä on se että äiti hetun taikka hänen LY:n alla ei ole missään vaiheessa ollut dna:an liittymää eikä ole ollut mitenkään yritykseen kytköksissä!
Mielestäni erittäin kiinnostavaa olisi tietää millaista asiakasrekisteriä DNA ylläpitää!
Aspaan en tietty päässyt läpi joten soitin paikalliselle DNA välittäjälle ja käskin ottaa selvää asiasta!
No niin, nyt tuli selvyyttä!
Äitini vanhan yhteistyökumppanin nykyinen miesystävä on avannut dnan liittymän äitini yrityksin nimiin!
Siis hän on itse siinä käyttäjänä ja omistaja on yritys XXX. Ly tunnus on hänen naisystävänsä jolla ei ole enää mitään tekemistä yrityksen kanssa. Elikkä luulen että ko. henkilö on avannut liittymän yrityksen nimiin että saa kiinteän GPRS hinnoittelun!!
Rikosilmoitus kehoitettiin tekemään dnalta ja niin aiomme tehdäkkin.
Mutta sitten dnalta soitettiin ja sanottiin että ei tarvitse meillä huolehtia vaan he hoitaa asian. Meinaakohan homma mennä villaisella koska onhan Dnakin mokannut koska sopimuskäsittelyn läpi on mennyt väärällä Y-tunnuksella??
Niin ja soittelin minä sille kaverille ja rupes hiiltymään kun kerroin että on sulla homma kussu ja tieto menny poliisille... Oli käyny jopa lauantaina kysymässä töistä... ;)
Äitini vanhan yhteistyökumppanin nykyinen miesystävä on avannut dnan liittymän äitini yrityksin nimiin!
Siis hän on itse siinä käyttäjänä ja omistaja on yritys XXX. Ly tunnus on hänen naisystävänsä jolla ei ole enää mitään tekemistä yrityksen kanssa. Elikkä luulen että ko. henkilö on avannut liittymän yrityksen nimiin että saa kiinteän GPRS hinnoittelun!!
Hmm, siis eikö GPRS-hinnoittelu ole vakio kaikilla liittymätyypeillä? Tarinan opetus kenties "älä myy liittymiä R-kioskeissa ja Prismoissa"?-)
Hyvä asiakkaamme
jne jne jne....
No niin, nyt tuli selvyyttä!
Rikosilmoitus kehoitettiin tekemään dnalta ja niin aiomme tehdäkkin.
Mutta sitten dnalta soitettiin ja sanottiin että ei tarvitse meillä huolehtia vaan he hoitaa asian. Meinaakohan homma mennä villaisella koska onhan Dnakin mokannut koska sopimuskäsittelyn läpi on mennyt väärällä Y-tunnuksella??
Niin ja soittelin minä sille kaverille ja rupes hiiltymään kun kerroin että on sulla homma kussu ja tieto menny poliisille... Oli käyny jopa lauantaina kysymässä töistä... ;)
No huh huh Äkkiseltään alkaa kyllä homma kuulostamaan PETOKSELTA. Todennäköisesti tuossa on käytetty kyllä ihan oikeaa Y-tunnusta, mutta allekirjoittajana onkin ollut sitten ihan väärä henkilö. Kannataa tarkistaa Suomen asiakastiedosta ketä on ko yrityksen ns vastuuhenkilöinä. Ettei vain löytyisi tätä vanhaa yhteistyökumppania.
Rikosilmoituksen voi muuten tehdä joka tapauksessa, mutta kannattaa vain mainita poliisille että samasta asiasta pitäisi tulla dna:lta myös ilmoitus.
eipä kaikki asiakaspalvelut ole ruuhkaisia! Soittakaapa DNA 041 asiakaspalveluun niin pääsette varmasti alle 3min läpi!=)
Ammattilainen
26.10.03, 17:49
eipä kaikki asiakaspalvelut ole ruuhkaisia! Soittakaapa DNA 041 asiakaspalveluun niin pääsette varmasti alle 3min läpi!=)
Taidat olla kyseisessä paikassa töissä...
Soitin aikanaan asiakaspalveluun kysyäkseni Wap-gprs:n avaamisen tilannetta:
Odotusta 20min (olin onnekas)
---
Nainen sanoo etteivät he mitään avausviestiä ole saaneet.
---
Kysyn voinko avata palvelun nyt.
---
Nainen vastaa: Saisinko äitisi puhelimeen?
---
Vien hermostuneena puhelimen äidilleni.
---
Äitini rupattelee hetken ja hermostun äidilleni.
---
Äiti sitten kertoo että palvelua ei voida vielä avata, koska kesäkuun VIIDEN euron lasku on maksamatta.
Outoa. Olisivat lähettäneet muistutksen tai laskuttaneet summan seuraavassa laskussa prkl!
..eikun ex-Telian puolelle pääsee ihan oikeastikin nopeasti läpi. Viimeiset 2 kertaa kun olen soittanut niin puhelu on mennyt -heti- läpi.
Ei tarvitse heti epäillä jos jokin muukin kuin RL pelittää :P
on kuitenkin kivaa että oikeasti on olemassa asiakaspalveluja johon pääsee jonottamatta! Mutta huomaatteko että hyvä kello kuuluu kauas mutta huono vielä kauemmas... Harvoin täällä ihmiset kehuu omaa operaattoriaan, että ompas kivaa kun kaikki toimii ja saa vielä hyvää palveluakin...
Ammattilainen
26.10.03, 18:16
..eikun ex-Telian puolelle pääsee ihan oikeastikin nopeasti läpi. Viimeiset 2 kertaa kun olen soittanut niin puhelu on mennyt -heti- läpi.
Ei tarvitse heti epäillä jos jokin muukin kuin RL pelittää :P
Kyseisen kirjoittajan kotipaikka sattuu vaan olemaan sama kuin entisen Telian asiakaspalvelun sijaintikunta.. Ja rekisteröitynyt tänään.. Siksi heittoni työsuhteesta kyseiseen paikkaan.. ;)
Olen samoilla linjoilla Ammattilasen kanssa käyttäjän Belladel työpaikasta.
Pitäisikö soittaessa sitten sanoa, että "sori, ei tää asia oikeastaan teille kuulu, mutta kun oman operaattorin aspa on niin tukossa, niin päätin soittaa teille, ettei tarvi jonottaa"? ;)
Enemmän aiheeseen liittyen:
Itse odottelin dna:n laskutusaspasta vastausta sähköpostiini siihen asti, että oli pakko ruveta soittamaan (halusin asian selvitettyä ennen laskun eräpäivää). Ihme kyllä jonotukseen ei mennyt kuin vartti ja asiakin selvisi ilman ongelmia. :) Onneksi lähipiiristä löytyy vielä dna-liittymän omistavia ihmisiä, ettei tarvinnut omaa laskua kasvattaa - heilläkin tilanne saattaa kyllä muuttua, kun 3 liittymää on auennut heinäkuussa eikä yhdestäkään ole tullut vielä laskua...
mitä väliä sillä on missä töissä kun tosiasia se vaan on että dna 041 aspaan pääsee nopeasti läpi,piste.
Mikähän kumma siinä on että DNA:n asiakaspalvelussa ei viitsitä satsata sähköposteihin vastaamiseen? (Logiikka: hyvää palvelua sähköpostitse -> enemmän sähköpostitiedusteluja puheluiden sijaan -> enemmän mahdollisuuksia tasata aspan ruuhkia). Nyt koko sähköpostipalvelun "tarjoamisesta" tulee aspaorganisaatiolle käytännössä tuplakuormitus kun ihmiset kirjoittavat ensin sähköpostia ja sitten vielä soittavat perään, kun vastausta ei ala kuulua.
Oma kokemukseni DNA:n sähköpostipalvelusta perustuu kahteen kyselyyn, joista toisen tein syyskuun alussa ja toisen lokakuun alussa. Molempiin vastattiin noin kahden viikon sisällä pyytämällä lisätietoja. Molemmissa tapauksissa laitoin lisätiedot [sinänsä mielenkiintoista, että asiakaspalvelussa ei nimen ja puhelinnumeron perusteella pystytä selvittämään asiakkaan osoitetta] eteenpäin päivän sisällä. Kumpaankaan kyselyyn ei tähän päivään mennessä ole tullut vastausta. Ei kai auta muu kuin ottaa luuri käteen.
Viime viikonloppuna laitoin dna:n "asiakaspalveluun" kaksi erillistä kysymysluontoista viestiä.
Toisessa ihmettelin taas kerran laskun viipymistä, koska saldoa on kertynyt jo kaksi ja puoli kuukautta eli 10.9. alkaen ja lokakuun alussa tulleessa edellisessä laskussa luvattiin laskujen vastedes tulevan kuukauden välein. Kysyin milloin seuraava laskuni tulee. Tänään tulleessa ilmeisessä vakiovastauksessa oli selitetty miksi ELOKUUN lasku oli myöhässä, kaunista sanahelinää miten dna kehittää laskutustaan heille ah niin tärkeän asiakaspalautteen perusteella ja mikä onni ja autuus on olla dna:n asiakas, mutta lopulta itse kysymykseni loppusyksyn laskun viivästymisestä ja laskun saapumisajankohdasta jäi täysin vaille vastausta!
Toisessa viestissä kysyin onko oma dna-sivuille tulossa gprs:n siirretyn datan laskuria, josta näkisi kuukauden datasiirtosaldon jotta 100 megan raja ei ylittyisi. Vastauksessa todettiin ettei sellaista palvelua ole tulossa ja että datasiirtoja voi seurata puhelimensa laskurista tai lataamalla tucowsista vastaava softa koneeseen. Kummastakin tavasta todettiin etteivät ole välttämättä luotettavia. Lisäksi mainittiin että asiakaspalvelustakin voi soittelemalla kysellä datasaldoaan, joskaan siellä ei välttämättä ole ajantasaista tietoa....!
Olin jo syksyllä lähdössä dna:sta mutta maratonin takia muutin mieleni. Taitaa nyt todellakin olla aika lähteä.
ylittyisi. Vastauksessa todettiin ettei sellaista palvelua ole tulossa ja että datasiirtoja voi seurata puhelimensa laskurista tai lataamalla tucowsista vastaava softa koneeseen. Kummastakin tavasta todettiin etteivät ole välttämättä luotettavia. Lisäksi mainittiin että asiakaspalvelustakin voi soittelemalla kysellä datasaldoaan, joskaan siellä ei välttämättä ole ajantasaista tietoa....!
Tuo aspan "ei välttämättä ajantasaista" on varmaan suojausta viivettä vastaan, yleensähän kestää vrk ennenkuin tiedot on tullut saldoon.
Jossakin olen nähnyt lapun/asiakastiedoitteen joskus kesällä, jossa oli juttua että syksyllä tulee datalaskuri näkyviin saldoon "uutena ominaisuutena". En nyt ole 100% varma, mutta aika varma. Eihän sitä näy maksullisessa saldo tekstiviestissä?
Yks sivupointti on että ihmettelen miksi nokia ei ole sisältänyt datalaskuria kaikkiin datasiirtoon kykeneviin puhelimiin, soittolaskurit kyllä löytyy. Varmaan haluttu säästää jotain / pakottaa ihmisiä ostaa kalliimpia puhelimia jos meinaa dataa siirtää.
Karpolla on asiaa -ohjelmassa oli juttua tuosta dna:n asiakaspalvelusta.
Kokeilinpa huvikseen sitten soittaa sinne... ja mitä kummaa!! Odottelin vain ne höpötykset mitkä on siinä alussa.. ja sitten tyyttäsi muutaman kerran ja siellä jopa vastattiin. Kumma juttu. Aika monesti olen dna:n aspaan soittanut ja en muistaakseni koskaan ole alle ~15min sisään päässyt.
No, samapa tuo mulle koska alkoi pikkuhiljaa v*tuttaa tuo dna:n touhu ja vaihdoinpa sitten Radiolinjaan.
Karpolla on asiaa -ohjelmassa oli juttua tuosta dna:n asiakaspalvelusta.
Joo, noi asiakaspalveluiden pitkät jonotusajat (eritoten dna:n) ovat viime aikoina saaneet aika paljon julkisuutta... enemmän toivoisin kuitenkin, että media ottaisi dna:n käsittämättömän laskutuksen, jota ei millään meinata saada toimimaan, kynsiinsä.
täytyy tälleen tyhjentävästi todeta, että kun seuraa yleisesti tätä matkapuhelinfoorumin "operaattorit" -osiota, niin kyllä aivan ehdoton ykkönen näissä negatiivissävytteisissä threadeissa on D N A. mikä v*ttu siinä on että ne aina vaan enemmän ja enemmän sössii...? osaako tohon joku tohon tyhjentävästi vastata? lukeeko foorumia joku dna:n "iso kiho", haluaisin kuulla vastauksen siihen et miks dna antaa niin surkeeta palvelua?
kyllä siinä operaattorissa täytyy ihan oikeesti (aikuisten oikeesti =) olla jotain tai aika paljon mätää, kun siitä noin paljon valitetaan.
En vois itse tuota paremmin muotoilla.
Jokaisesta operaattorista on jollakulla negatiivisia kokemuksia, mutta kyllä tuo DNA ylittää tämänkaltaisessa kuuluisuudessa kaikki muut.
Asiakaspalvelu ei pelaa, en ikinä, siis ikinä ole onnistunut pääsemään aspaan. Aina seurustelen automaattien kanssa puoli tuntia tai kolme varttia ja sitten menee hermot.
Irtisanomisenikin piti pistää sähköpostitse, parin viikon päästä tuli vastaus, että ne tarvitsee mun syntymäajan ja koska irtisanominen tämän takia viivästyy, joudun maksamaan vielä joulukuunkin kk-maksu, vaikka meillä ei ko. liittymää ole käytetty marraskuun 3 pv:n jälkeen. Että sillai...
Asiakaspalvelu ei pelaa, en ikinä, siis ikinä ole onnistunut pääsemään aspaan. Aina seurustelen automaattien kanssa puoli tuntia tai kolme varttia ja sitten menee hermot.
OK, dna on tyrinyt, mutta miksi h****tissä pitää aina liioitella asioita? Dna:n aspan taso on parantunut viime aikoina rajusti. Olen itse soittanut dna:n aspaan pariin otteeseen viime aikoina ja muutamassa minuutissa olen sisään päässyt.
Dna:n laskutusongelmia on tälläkin foorumilla puitu moneen otteeseen. Ja denan toiminnassa todellakin on ollut moitteen aihetta. Selvästi asiattomaksi dna:n morkkaaminen on kuitenkin mennyt. Mikä p****le siinä on, että sunkin pitää jatkuvasti maalata mörköjä seinille, kun vikaa on kuitenkin itsessäsikin?
Mikä p****le siinä on, että sunkin pitää jatkuvasti maalata mörköjä seinille, kun vikaa on kuitenkin itsessäsikin?
Muistaaks kukaan vielä sitä tapaus Valtsua? Kaveri tyttöystävineen itse sössi kaiken, jätti laskut maksamatta ja sai siitä hyvästä karhulaskut mut syytteli siitä operaattoria. En tarkoita että Paula olis sössiny samalla tavalla mut tuli vaan muuten mieleen. Siis pointtina että pitää itsekin vähän pitää huolta, ainakin siitä että tarkkailee omaa netin käyttöään. Ei modeemiasiakkaatkaan voi syyttää operaattoria siitä että tulee iso lasku jos ite on tuntitolkulla netissä. Se lasku tulee jokatapaukses jossain vaiheessa ja se on maksettava. Asiakkaan velvollisuus ois ite vähän seurata kuinka paljon sitä käyttää. Ellei sit satu olemaan tollasia Nettikaista 24-tyyppisiä ratkaisuja. No, laajakaistoissa toi ei ole ongelma tietenkään.
Ja jos laskua ei ala kuulua niin kantsii soittaa aspaan ja kysyy että missä viipyy. Kun ei se omasta numerosta omaan aspaan kuitenkaan mitään maksa. Mä teen niin jos laskua ei ala kuulua, soitan heti jos viipyy. Ja ainakin siitä operaattori huomaa että mä oon ihminen joka haluaa huolehtia että laskut tulee ja ne tulee myös maksettua ajallaan.
Muistaaks kukaan vielä sitä tapaus Valtsua?
http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=4463
http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=4463
Ei löytynyt enää tuota alkuperäistä linkkiä.
Ei ole ihme. Itse asiassa piti homman yllättävänkin pitkään netissä sen jälkeen kun koko systeemi kaatui omaan tyhmyyteen/huolimattomuuteen.
Xenos:
Oletkos DNA:n palveluksessa, kun niin hanakasti puolustelet ko. firmaa??
Mun ei ensinkään tartte liioitella yhtään mitään. En ole todella lukuisista yrityksistä huolimatta onnistunut pääsemään puhelimitse DNA:n aspaan.
Myönnän olleeni tyhmä, koska en tajunnut että niin superhitaalla yhteydellä pystyy saamaan aikaan niin isoa laskua. Sen lisäksi oli useita peräkkäisiä päiviä, jolloin en päässyt nettiin ollenkaan, en edes sähköpostia tarkastamaan.
Mitähän mä nyt voisin tässäkin asiassa liioitella????????
Joka lause on totta, en sanan sanaa liioittele.
Tyhmä olen ollut. Myönnän. Mutta DNA:n laskutus kusee. Sadat käyttäjät kertovat tästä nettisivuilla. Hekin varmaan ovat idiootteja. Eivätkö hekään tajunneet netin käytöstä mitään?
Idioottikansaan sinäkin kuulut, joten onnea vaan!!!
Onneksi on internet ;)
http://web.archive.org/web/20030212194137/http://walzu.reactorbox.org/tarinat/dna/
Tässä tekstiä DNA:n omalta sivulta:
DNA lähettää laskun asiakkailleen kerran kuukaudessa. Mikäli laskun loppusumma on alle 8,40 euroa, ei laskua lähetetä, vaan maksut siirtyvät seuraavan kuukauden laskuun.
Laskulla on laskutuskauden aikana soitetut puhelut, liittymän kuukausimaksu, lähetetyt tekstiviestit sekä muut palvelut, joita dna-liittymällä on käytetty. Kuukausimaksut laskutetaan laskutuskuukauden loppuun. Yhteysmaksut laskutetaan noin kuukauden mittaiselta ajalta laskutuspäivään saakka.
Niinpä niin......
Laskuni olen aina maksanut ilman maksumuistutuksia. Tälläkään kerralla en saanut maksumuistutusta. Laskussa pahoiteltiin, että lasku on myöhässä, siis lasku oli tosiaan 3 kk:n käytöstä. Koska lasku oli niin paljon myöhässä minulle tarjottiin normaalia pidempää maksuaikaa.
Miksi ei laskua lähetetty DNA:n omien ohjeiden mukaa. Siis jos näin olisi tapahtunut, en olisi enää käyttänyt nettiä hetkeäkään, vaan olisin irtisanonut sen VÄLITTÖMÄSTI.
Minäkö tässä se syyllinen olenkin???
Xenos:
Oletkos DNA:n palveluksessa, kun niin hanakasti puolustelet ko. firmaa??
Puolustelenko dna:ta jos sanon "Dna on tyrinyt" ja "Denan toiminnassa todellakin on ollut moitteen aihetta"?
Mun ei ensinkään tartte liioitella yhtään mitään. En ole todella lukuisista yrityksistä huolimatta onnistunut pääsemään puhelimitse DNA:n aspaan.
Minä olen sinne kyllä päässyt kohtuullisessa ajassa ja samaa on raportoineet muutkin. Kun tuputat tänne foorumille noita liioittelevia haukkumakirjeitäsi, onko ihme jos en aivan usko sinua?
Myönnän olleeni tyhmä, koska en tajunnut että niin superhitaalla yhteydellä pystyy saamaan aikaan niin isoa laskua. Sen lisäksi oli useita peräkkäisiä päiviä, jolloin en päässyt nettiin ollenkaan, en edes sähköpostia tarkastamaan.
GPRS on hidas, ja sen hinta/laatusuhde on huono verrattuna kiinteisiin yhteyksiin. Ja syy on, että GSM-standardia ei ole suunniteltu tätä varten. Mutta hitaallakin yhteydellä 100 Mt tulee täyteen melko äkkiä.
Mitähän mä nyt voisin tässäkin asiassa liioitella????????
Joka lause on totta, en sanan sanaa liioittele.
Miksi tuppaat noita fanaattisuutta hipovia haukkumakirjeitäsi ("karmaisevia kertomuksia..." yms.) joka ketjuun? Ei tämän foorumin lukijat ole niin kovapäisiä kuin luulet. Kyllä riittää jos kerran asiasi sanot.
Miksi väen väkisin yrität kieltää muita käyttämästä denan gerpsiä kun se kuitenkin on edullisimpia mitä markkinoilla on? Yritätkö lietsoa jonkinlaista kansanliikettä dna:ta vastaan? Mitä kuvittelet siitä hyötyväsi? Kyllä porukka tällä foorumilla osaa ihan itse tehdä johtopäätöksensä siitä minkä operaattorin palveluja käyttää tai on käyttämättä. Heillä on siihen vapaus. Dna:han pätee sama mikä kaikkeen muuhunkin - toiset tykkää, toiset ei. Juuri siksi on olemassa eri vaihtoehtoja ja kilpailua, että jokainen voi itse valita itselleen sopivimman ja haluamansa.
Tyhmä olen ollut.
Eikö sitten hieman kannattaisi mennä itseensä?
Mutta DNA:n laskutus kusee.
Jep, niin on tehnyt (ei tosin omalla kohdallani), mutta se johtuu teknisistä ongelmista (varmaankin laskutussoftassa), ei siitä että dna:n porukka tahallaan olisi vi**umainen asiakkaille tai yrittäisi huijata heitä. Dna:n mukaantulo piristi huomattavasti Suomen uinuvia gsm-liittymämarkkinoita. En näe mitään syytä panna pystyyn mitään parjauskampanjaa, vaan toivon että dna (kuten RL, Saunalahti ja Sonera) myös jatkossa pysyy kilpailussa mukana.
Eikö tämäkin ole asiaton kommentti, katsoi sitä miltä kantilta vaan?
Pyydän itse anteeksi niitä kahta (sensuroitua) voimasanaani sekä sinulta että muilta foorumilaisilta.
Ehdottaisin, että lopettaisit tuon mouhoamisen, nielisit kiukkusi, yrittäisit vielä kerran soittaa sinne aspaan, kertoisit asiallisesti tilanteesi ja pyytäisit hyvitystä?
Hyvää jatkoa vain sinulle.
Terv. Xenos
Kerro lisää! Kiva että jaksoit postata lukuisiin sfnet-uutisryhmiin tätä samaa koskien dna:ta (pl. tietysti sfnet.matkapuhelimet mutta eiköhän se tämän vinkin jälkeen sinnekin ilmesty) ja täälläkin ansiokkaasti useampaan threadiin olet jaksanut tarinaasi kylvää. Alkaisiko pikkuhiljaa jo riittämään varsinkin jos eväät ovat sen verran vähissä että aletaan noin hienoja nimittelyitä käyttämään?
OK, dna on tyrinyt, mutta miksi h****tissä pitää aina liioitella asioita? Dna:n aspan taso on parantunut viime aikoina rajusti. Olen itse soittanut dna:n aspaan pariin otteeseen viime aikoina ja muutamassa minuutissa olen sisään päässyt.
Dna:n laskutusongelmia on tälläkin foorumilla puitu moneen otteeseen. Ja denan toiminnassa todellakin on ollut moitteen aihetta. Selvästi asiattomaksi dna:n morkkaaminen on kuitenkin mennyt. Mikä p****le siinä on, että sunkin pitää jatkuvasti maalata mörköjä seinille, kun vikaa on kuitenkin itsessäsikin?
Mitä sanoisit jos olisit itse saanut denan 340 euron kesäkuun laskun lokakuussa?
Mä sanoin [Gudbai]
Minäkö tässä se syyllinen olenkin???Jos ole sopinut palvelun tarjoajan kanssa kerran kuussa tapahtuvasta laskutuksesta, on kuluttajallikin pienivelvollisuus selvittää missä lasku luuraa, koska ilmeisesti olet mm. GPRS palvelun tilannut, ja liittymää ~100e kuussa käyttänyt, niin en näe että sinulla olisi mitään syytä luulla että laskusi summa ei olisi ylittänyt tuota minimi määrää.
Toinen asia sitten onko ko. operaattorin toiminnassa ollut mitään kiiteltävää laskutuksen osalta koko heidän historian aikana.
Jos todella olet postaillut näitä samoja juttuja useaan ketjuun ja eri ryhmiin jne. niin en ylläty jos joku vähän siitä sanoo.
Xenos:
Sorry vaan kauheesti, jos olen loukannut herkimpiä tuntojasi kirjoituksellani.
En kuitenkaan tarkoittanut sitä henkilökohtaisesti sinulle, vaan kaikille niille tyypeille, jotka ovat tyrineet samallalailla kuin minä.
Kirjoitin näin:
""Tyhmä olen ollut. Myönnän. Mutta DNA:n laskutus kusee. Sadat käyttäjät kertovat tästä nettisivuilla. Hekin varmaan ovat idiootteja. Eivätkö hekään tajunneet netin käytöstä mitään?
Idioottikansaan sinäkin kuulut, joten onnea vaan!!!""
Suomalaisethan ovat tunnetusti lammaskansaa ja nielevät mitä vain. Tällaisessa tapauksessa he tuntevat olevansa väärin kohdeltuja, mutta maksavat silti kiltisti laskunsa.
Kyllähän minuakin harmitti tuo sinun vahingoniloinen suhtautumisesi. (.... mutta vahingonilo on kuulemma puhtainta iloa). Et haukkunut minua idiootiksi, mutta tarkoitit kyllä minun olevan sellainen, jos en pyytele laskua, vaan odotan sitä lähetettäväksi kuten on sovittu, siis kuukauden välein.
Ei tuo lasku minun talouttani kaada, mutta harmittaa kyllä; olisinhan voinut tuolla summalla tehdä viikon etelänmatkan tai jotakin muuta kivaa.
Ehkäpä suhtaudut asioihin toisella tavalla, kun jossakin vaiheessa itse tunnet tulleeksi väärin kohdelluksi ja maksat tyhjästä. Hauskaa jatkoa kuitenkin.
Suomalaisethan ovat tunnetusti lammaskansaa ja nielevät mitä vain.
Yleistät liikaa. Tarkkailepa vaikka keskusteluja tällä foorumilla: jos jonkin operaattorin toiminta (vaikka asiakaspalvelu) on huonoa, nielläänkö se noin vain?
Ja mitä tulee siihen kun sanoit suomalaisia idioottikansaksi: suomalaiset eivät ole sen parempia tai huonompia kuin muutkaan kansat maan päällä.
Kyllähän minuakin harmitti tuo sinun vahingoniloinen suhtautumisesi. (.... mutta vahingonilo on kuulemma puhtainta iloa). Et haukkunut minua idiootiksi, mutta tarkoitit kyllä minun olevan sellainen, jos en pyytele laskua, vaan odotan sitä lähetettäväksi kuten on sovittu, siis kuukauden välein.
Mikä ihmeen vahingonilo? Voisitko ystävällisesti osoittaa sellaisen kohdan kirjoituksistani, joka ilmentää vahingoniloa?
Totesin vain, että olet osasyyllinen tilanteeseen, eli et ottanut selvää siitä, miten käyttötottumuksia tulisi muuttaa laskutusperusteiden muuttamisen jälkeen. Dna:n vika taas oli huonosti toimiva laskutus ja heikko huolenpito asiakkaasta.
Ja mitä tulee niihin sensuroituihin sanoihin, ne lisäsin ajattelemattomasti ärsyyntyneenä liioittelevasta postaamisestasi. Missä siis vahingonilo?
Ehkäpä suhtaudut asioihin toisella tavalla, kun jossakin vaiheessa itse tunnet tulleeksi väärin kohdelluksi ja maksat tyhjästä.
Jos todella joudun väärin kohdelluksi, saatan valittaakin. Mutta jos olen itse osasyyllinen tilanteeseen, pitäisin hieman matalampaa profiilia, enkä aloittaisi mitään parjauskampanjaa.
Hauskaa jatkoa kuitenkin.
Sitä samaa.
Jokainen saa käyttää mitä liittymää itse haluaa, enkä minä siihen pysty edes vaikuttamaan. Olisin toivonut kuitenkin, että minua olisi varoitettu ajoissa, ettei näin isoa vahinkoa olisi päässyt sattumaan. Siksi haluan kertoa oman tapaukseni, jos sillä suinkin pystyn estämään oman mokani kaltaisen tapauksen. Eli, te jotka ette vielä ole laskua saaneet: pyytäkää sitä.
Ja siitä yleistyksestä: suomalaiset eivät ole tyhmiä, mutta ovat kuitenkin lammaskansaa. Nimimerkkien takana valitellaan, mutta harva ryhtyy ajamaan asiaansa eteenpäin, homma jää vain valittamiseen ja haukkumiseen. Minä olen kuitenkin jo ryhtynyt toimenpiteisiin ja uskonpa, että siitä jotakin selvää tulee.
Useisiin foorumeihin olen tietenkin kirjoittanut ja laittanut niihin linkkejä, joita minulle on lähetetty. Aion vastakin tehdä näin.
Jokainen saa käyttää mitä liittymää itse haluaa, enkä minä siihen pysty edes vaikuttamaan.
Juuri näinhän asia on. Mihinkään parjauskampanjaan ei ole mitään syytä; muista markkinavoimat: jos dna:n (tai minkä muun liikeyrityksen tahansa) asiakkaat eivät ole tyytyväisiä, asiakkaat äänestävät jaloillaan ja kaikkoavat (ainakin jos vaihtoehtoja on; ja gsm-liittymämarkkinoilla tosiaankin on). Ilman asiakkaita taas ei ole liiketoimintaakaan, ja jokainen yritys on pohjimmiltaan hyvin nöyrä tämän tosiasian edessä. Ja jos (kun?) dna:n asiakkaat alkavat lähteä, dna:llakin aikanaan herätään ikävään todellisuuteen ja aletaan miettiä: "Mitä olemme tehneet väärin? Mitä pitäisi jatkossa tehdä paremmin, että pärjäisimme?" Me asiakkaat olemme markkinavoimat!
Toisaalta jos dna:lla on asiakkaita, tarkoittanee se sitä, että näiden asiakkaiden mielestä dna on hoitanut hommansa edes jotenkuten siedettävästi. Niin minunkin kohdallani: itselläni ei ole ollut mitään merkittäviä ongelmia laskutuksen (laskujen viipyminen toisinaan ei ole haitannut) tai toimivuuden kanssa, enkä näe mitään syytä vaihtaa dna:lta pois, kun ei mitään henkilökohtaista aihetta protestiin ole. Protestoimisen hoitakoot ne, joilla ongelmia palvelujen toimivuuden kanssa on.
Minä olen kuitenkin jo ryhtynyt toimenpiteisiin ja uskonpa, että siitä jotakin selvää tulee.
Toivottavasti saat edes osan omastasi pois. Kuten aiemmin sanoin, dna:lla on tässä hyvityksen paikka. Eikä ne ylimääräiset megat dna:lle niin kalliita (1,22 e/Mt) ole, vaan rajoitus pantiin siksi, ettei verkko menisi tukkoon; siihen taas ei jokunen yksinäinen surffailija varmaankaan paljon vaikuta.
Useisiin foorumeihin olen tietenkin kirjoittanut ja laittanut niihin linkkejä, joita minulle on lähetetty. Aion vastakin tehdä näin.
Ok, mutta muista: kohtuus kaikessa.
lippoliukas
12.12.03, 13:41
Jos ihan oikeasti ei läpi pääse dna:n aspaan (kaikki ne on tukkoisia), niin sitten marssikaa liikkeeseen ja vaatikaa että myyjä soittaa saman tien edustajatukeen ja hoitaa asianne sitä kautta.
bestis kirjoitit:
"Mitä sanoisit jos olisit itse saanut denan 340 euron kesäkuun laskun lokakuussa?
Mä sanoin [Gudbai]"
Olit siis saanut 340 e:n laskun? Miltä aikaväliltä toi sun laskusi on? Milloin irtisanoit DNA:n? Eli onko odotettavissa uusia kivoja "ylläreitä"?
Mä vaihdoin soneraan kun alkoi pänniä toi laskutus systeemi.
Dna:n valitsin aikoinaan juuri sen kiinteän gprs:n takia mut sekin muuttu niin mitä enään pitämään dna:ta. kun Soneralla on vain pikkusen kalliimpi tuo pro data ja sama 100 mt.
personal jesus
14.12.03, 10:27
Olisin toivonut kuitenkin, että minua olisi varoitettu ajoissa, ettei näin isoa vahinkoa olisi päässyt sattumaan.
Etkä muka saanut tiedotetta hinnoittelumuutoksesta? Asioista kannattaa aina olla itse perillä. Jollei tiedä, niin silloin pitää kysyä. Vähän sama asia, kuin jos ostaisi uuden auton eikä noudattaisi käyttöoppaan ja huoltokirjan määräyksiä ensihuollosta, keveämmästä ajotavasta alussa, öljynvaihtoväleistä...
Ja siitä yleistyksestä: suomalaiset eivät ole tyhmiä, mutta ovat kuitenkin lammaskansaa. Nimimerkkien takana valitellaan, mutta harva ryhtyy ajamaan asiaansa eteenpäin, homma jää vain valittamiseen ja haukkumiseen. Minä olen kuitenkin jo ryhtynyt toimenpiteisiin ja uskonpa, että siitä jotakin selvää tulee.
Tää yleistäminen on aina vaarallista. Olen kyllä suomalainen, mutta minä en silti yleisesti tunne kuuluvani mainitsemiisi lampaisiin. Kun valittamisen kynnys ylittyy, niin valitan, omalla nimelläni ja suoraan palveluntarjoajalle. Sen lisäksi tietysti usein kerron kokemuksistani täällä muille foorumilaisille, jos katson, että se on vaivan arvoista.
Kuten joku jo on maininnut, julistamisen piirteitä tässä jutussa...
Luin aiheesta kirjoiteltua keskustelua ja totesin parhaaksi laittaa oman kantani asiaan. Tuntui eräissä kohdissa "kuumakallejen" itsensä aiheuttaneen suurimmat ongelmat operaattoreiden kanssa.
Hiukan lähtötietoja...
Soneralle maksan laskua n.80e/kk (käytän ainoastaan txt ja puheiluihin)
DNAL:lle 250e/kk (käytän useita lisäpalveluita ja pidän ykkösliitymänä)
Radiolinjalle 40e/kk (käytän ainoastaan txt ja puheiluihin)
Soneran asiakas olen ollut n.10 vuotta ja ongelmia aktiivisempana käyttäjänä ei ainakaan enää juuri muistissa... aika kultaa muistot..;o)
Radiolinjan käyttäjä olen ollut muutaman vuoden ja ongelmia ei ole ollut, mutta syynä kai erikoispalveluiden käyttämättömyys...
DNA asiakkaana olen ollut n.4v ja annan puolueettomasti arvosanan 8+
DNA:lla on todellakin ollut asiakaspalvelussaan ongelmia valtavien ruuhkien takia, mutta yleensä olen saanut asiani kunnialla hoidettua.
Eirkoispalveluiden käyttäjänä GPRS/WAP palveluiden kanssa törmäsiin ongelmiin ainoastaan DNA:n alkuaikoina. Tänä päivänä teknisentuen henkilökunta on äärimmäisen asiantuntevaa,verrattuna alkuaikoihin.
Asiakaspalveluun on tullut oltua yhteydessä lukuisia kertoja (lue kymmeniä) ja odotusajat ovat olleet 3min-45min. Normaali asiakas palvelija on kuitenkin yleensä nainen ja hänen tekninen tietämyksensä ei välttämättä riitä kaikkien hankalimpien kysymysten vastaamiseen, siksi onkin tekninen tuki jossa ammattilaiset palvelevat sinua. Kannattaa myös lukea huolella puhelimen ohjekirjat ja tarkistaa puhelimen ohjelmaversiot, ennen kuin syyttä operaattoria toimimattomuudesta. Arvelisin erikoispalveluiden MMS/GPRS/WAP palveluiden ongelmiin olevan yli puolessa tapauksissa syynä käyttäjän tietämättömyys. DNA:n on erittäin vaikeaa antaa neuvoja puhelintasi ja tietokonettasi varten. Sen olen havainnut että jos haluat käyttää erikoispalveluita niin suosittelen Nokian puhelimia, muilla valmistajilla puutteliset ohjeistukset ja asiantuntevien neuvojen saaminen vaikeaa
Taas syksyllä olin DNA:lle yhteydessä, kun Nokia:n 6600 GPRS/WAP asetukset pitivät tilata sieltä (ei ollut päivitettynä netissä) ja samalla kyselin viimeisen laskun tietoja..
Keväällä oli ollut tarjous jossa halvin kuukausi hyvitetään asiakkaalle seuraavissa laskuissa... Erittäin asiallinen naishenkilö selasi tietojani ja kyseli että muistanko asiaa.. Muistelin lukeneeni ja uskoin asian hoituvan automaattisesti, mutta kuinkas ollakkaan kohdallani oli käynyt poikkeus ja hyvitys oli jäänyt hyvittämättä. Erittäin fiksu asiakaspalvelija antoi samalla lokakuun laskusta uudet tiedot joka normaalisti olis ollut 240e,mutta - puuttunut hyvitys jäi maksettavaa ainoastaa muutama kymppi!!
DNA:n ongelmana on myös kaikiken karvaiset DNA kauppiaat. Liittymää saat lähes joka kulmasta ja myyjien ammattitaito on usein aivan onneton. Luvataan vaikka mitä risteilyjä ym,mutta valitettavan usein ne jäävät ainoastaan katteettomiksi lupauksiksi (ainakin pienissä myymälöissä).
Eiköhän tässä ole jo riittävästi täll kertaa, mutta summa summaarum..
DNA:on erittäin kilpailukykyinen operaattori, mutta heidän ongelmanaan on erittäin suuri uusien käyttäjien määrä. Olisikin mukavaa joskus saada operaattorilta palautetta toimivasta ja hyvästä asiakas suhteesta. Ainakin olen tottunut saamaan monesta paikasta "joululahjan" tai ainakin kortin jouluna, jos maksan monta tuhatta euroa/vuosi heille. Minut saisi heti operaattorista riippumattomaksi asiakkaaksi, jos joku keksisi Pro User pavelun! Pro User palvelu olisi tarkoitettu kaikille jotka tukevat operaattorin toimintaa yli 300e/kk ja ovat erikoispalveluiden käyttäjiä. Käyttäjä maksaa vuodessa n.3500e ja eruskäyttäjän maksut ovat kai keskimäärin 30-60e/kk=n.500e/vuosi. 10 normi käyttäjää 1 Pro User käyttäjä, 10000 hyvää asiakasta vai 100000 kitisijää?.
Minkä takia laittaa Pro User jonottamaan 45min ja kuunnella kitinöitä. Olisi huomattavasti järkevämpää antaa Pro User liitymä jonka palvelut ja tekninentuki olisi huippuluokkaa. Asiakas palveluiden ruuhkat lyhentyisivät varmasti, kun muutama tuhat Pro Useria jakaisivat "ilmaiseksi" tietojaan foorumeilla ja peruskäyttäjätkin olisivat jälleen tyytyväisiä operaattoreihin.
Mielenkiinnosta kysyn kirjottaneiltä asiakaspalveluun soitettua asiaa ja laskun määrää/kk
Terveisin Jamo
Monikin on kirjoittanut saaneensa DNA:lta kirjeen, jossa laskutusväli on muutettu 2 kk:ksi tai jotakin vastaavaa.
Ongelma nyt vain on siinä, että ainoa yhteydenotto DNA:lta heinäkuun jälkeen minulle oli tuo lasku, joka saapui 3. marraskuuta. Mitään muuta tiedonantoja en todellakaan ole saanut.
Te, jotka olette tuollaisen kirjeen saanut, ilmoitettiinko siinä laskutusvälin pitenemisestä, laskujen myöhästymisestä vai missä muodossa tuo tiedotus oli? Kertokaa.
Monikin on kirjoittanut saaneensa DNA:lta kirjeen, jossa laskutusväli on muutettu 2 kk:ksi tai jotakin vastaavaa.
Ongelma nyt vain on siinä, että ainoa yhteydenotto DNA:lta heinäkuun jälkeen minulle oli tuo lasku, joka saapui 3. marraskuuta. Mitään muuta tiedonantoja en todellakaan ole saanut.
Te, jotka olette tuollaisen kirjeen saanut, ilmoitettiinko siinä laskutusvälin pitenemisestä, laskujen myöhästymisestä vai missä muodossa tuo tiedotus oli? Kertokaa.
Itse en ole ainakaan kuullut laskutusvälin muutoksesta mitään virallista vaikkakin laskutus on kyllä omalla kohdalla jäljessä n.2kk.
Viime viikolla soittelin aspaan kun minua ei oltu laskutettu elokuun jälkeen ollenkaan ja laskua n.150e, joka oli mielestäni väärin puheluihini nähden. Yllättäen aspasta kerrottiin että syyskuun lasku tulisi ensi viikolla ja summana n.48e. Tarkistelin tämän jälkeen saldon loka-marraskuulta ja saldo n.26e eli dna:n laskutus oli korjannut virheensä ainakin omassa laskussani(150e->74e) joka on omienikin laskujen mukaan oikein.
Ensi viikolla siis pitäisi tulla syyskuun lasku, ehkä samalla tulee tietoa muutoksista/ongelmista tms...
Tässä DNA:n omalta sivulta:
http://www.dnafinland.fi/yksityisille/asiakaspalvelu/gsm/laskutus.shtml
Jos laskutus oleellisesti muuttuu, eli laskutetaan neljän/viiden/kuuden kuukauden välein, pitäisi siitä EHDOTTOMASTI asiakkaalle tiedottaa.
http://www.dnafinland.fi/yksityisille/asiakaspalvelu/gsm/ehdot_toimitusehdot.shtml
Toimitusehdoissa sanotaan että "DNA päättää laskutuskausien pituudesta", luku 8. Missään siinä ei sanota että dna lähettää laskun kuukauden välein.
Kumpi luulet että on pätevämpi:
1. Sopimus-paperi, jonka olet itse allekirjoittanut ja hyväksynyt, jossa todetaan että DNA itse päättää mikä on laskutuskausi.
2. Weppisivu, jossa DNA sanoo että "DNA lähettää laskun asiakkailleen kerran kuukaudessa.".
Kovasti veikkaan että sopmis, joka on allekirjoitettu, on vähän pätevämpi. Ja, kuten toisessa topicissä jo kirjoitin just samasta asiasta, niin DNAhan ei saa periä näistä laskuista korkoa eli periaatteessa lainaa ne rahat sinulle. Voithan sijoittaa summan esim. Nordean pankkitilille ja nauttia ruhtinaallisesta 0,25% korosta ko. summalle :)
paul_a kirjoitit:
"Kumpi luulet että on pätevämpi:
1. Sopimus-paperi, jonka olet itse allekirjoittanut ja hyväksynyt, jossa todetaan että DNA itse päättää mikä on laskutuskausi.
2. Weppisivu, jossa DNA sanoo että "DNA lähettää laskun asiakkailleen kerran kuukaudessa.".
Kovasti veikkaan että sopmis, joka on allekirjoitettu, on vähän pätevämpi. "
paul_a:
Olet oikeassa, sitä en kiistä. Sanohan, kumpaa uskot luettavan enemmän; DNA:n (tai minkä tahansa firman) nettisivuja vai toimitusehtoja, jotka vastaavat suunnilleen romaania (pituudeltaan).
Koska DNA ilmoittaa nettisivuillaan aivan jotakin muuta, kuin se käytännössä toteuttaa, eli laskutusvälin pituus, silloinhan tuo firma tahallaan kusettaa asiakkaita.
Sanohan ihan suoraan: luetko sinä joka kerran jotakin känny- tai jotakin muuta liittymää hankkiessasi toimitusehdot ja kaiken muun tuon pienellä kirjoitetun. En minä ainakaan. Syytä kyllä olisi, myönnän.
Jokaisesta ikävästäkin asiasta seuraa jotakin hyvää: kokemus karttuu ja oppii välttämään pahimpia sudenkuoppia.
http://www.dnafinland.fi/yksityisille/asiakaspalvelu/gsm/ehdot_toimitusehdot.shtml
Toimitusehdoissa sanotaan että "DNA päättää laskutuskausien pituudesta", luku 8. Missään siinä ei sanota että dna lähettää laskun kuukauden välein.
Kumpi luulet että on pätevämpi:
2. Weppisivu, jossa DNA sanoo että "DNA lähettää laskun asiakkailleen kerran kuukaudessa." Kyllä se yksi kuukausi on tässä vahvempi, selvästi kerrotaan että dna päättää kaudesta ja on päättänyt että se on yksi kuukausi.
vBulletin v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Käännös G-man.